Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 16 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BertusB404
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-03 08:02
Ik heb die plaatjes er andersom opgezet, dan heb je een veel groter stuk. (Dus met de kleine lipjes naar de muur)
Verder zitten er nog een aantal gaten verder naar beneden waarmee je hem eventueel nog vast kan zetten.

3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-06 08:39
timpel_800 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:48:
[...]

Ik wil nu vast wat voorborduren op het komende winterseizoen en kwam zodoende bij een jaga vertiga hybrid uit. Dit klinkt als een oplossing maar is best prijzig. Ik vind het moeilijk in te schatten in hoeverre deze Jaga met een aavoer van 25-30 graden onze badkamer een beetje comfortabel stookt. De badkamer is niet bijster groot (2,3 x 2,1meter). Binnenmuren zijn geïsoleerd met 4cm wol, raam is triple glas en de spouw is nageïsoleerd.

Met andere woorden: Gaat de Jaga zijn geld opbrengen of kan ik beter voor dat geld KW's in de elektrische radiator blijven pompen.
Andere suggesties zijn zeker welkom, maar IR panelen hebben we wel geprobeerd maar geen succes.
Hier hetzelfde probleem in de badkamer.

Als je de 12cm dikke Jaga Vertiga pakt van 50 breed dan geeft die 587 watt op 35-30. Met 25 of 30 zal dat een stuk minder zijn. De 70 breed geeft 942 watt op 35 aanvoer, maar gok dat je die niet kwijt kan? Jaga Vertiga prijzen zijn inderdaad bizar. Online wel goedkoper te vinden, zelf heb ik ze wel in de woonkamer hangen en ooit hier gehaald: https://www.verwarming-shop-online.be/Jaga-Vertiga-Hybrid. Ongeveer 45% korting tov adviesprijs toen.

Badkamer heb ik uiteindelijk geen Vertiga genomen. Te duur voor een ruimte die niet hele dag warm hoeft te zijn. Plus schijnt ook niet persee prettig te zijn omdat hij 25-30 graden tegen je uitblaast als je uit de douche komt. Maar je zou de fans dan even uit kunnen duwen. Aanvullend denk ik niet dat Jaga garantie geeft op de elektronica in een badkamer.

Doe het nu met IR paneel. Maar pakt wel veel stroom idd om beetje comfortabel op temperatuur te krijgen.

Wil zelf nog eens kijken naar een T21 Jaga Strada of Tempo zoals hier: LeonTebbens in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)". Dit omdat de basis temperatuur bij wat koudere winter nu wel naar de 12 graden zakt.

Met zelfbouw fans met een Heatbooster stuk beter betaalbaar als een Vertiga. Wil zelf dan wel kijken of de 230V kant van de elektronica in een andere kamer kan komen.

+/- 447 watt op 35 aanvoer als je 60 breed kwijt kan. Is ook niet veel, dus elektronisch bijverwaren als je in de badkamer bent zal blijven moeten.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:13
BertusB404 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:35:
Ik heb die plaatjes er andersom opgezet, dan heb je een veel groter stuk. (Dus met de kleine lipjes naar de muur)
Verder zitten er nog een aantal gaten verder naar beneden waarmee je hem eventueel nog vast kan zetten.
Goed punt! Ik ga ze morgen omdraaien, dat is vast veel beter. Ik had me dat niet gerealiseerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
stevenP schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:04:
[...]

Als hier nog wat lucht theoretisch doorheen komt heb ik automatische ontluchting en zo'n magnum magneetfilter. I'll take the bet.
Die magneet filters / ontluchters zijn toch meestal van messing? Hoe zit het dan met spanningscorosie?
Update94 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:22:
Hoi mede fancoilers, ik heb een aantal (5) SL1000s met wifi thermostaat en die ga ik zelf aansluiten op Uponor leidingen van 32mm die langs het plafond van de verdieping eronder lopen.
Gaat Uponor pressfit goed met condenserende koeling? Mijn installatie is nu gebouwd met ik meen Uponor S-press. Koppelingen zijn gemaakt van "ontzinkingsbestendig messing" staat er op het technische gegevens blad. In de productbrochure staat: "innovative brass alloy body that gives them improved dezincification and crack corrosion resistance". Link: https://www.uponor.com/nl.../s-press-plus-koppelingen

Kwam alleen een bericht van @P5ycho hierover tegen, verder weinig andere info: P5ycho in "[Fancoils] Toetsing ontwerp"

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Gerbenvl schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:12:

Gaat Uponor pressfit goed met condenserende koeling? Mijn installatie is nu gebouwd met ik meen Uponor S-press. Koppelingen zijn gemaakt van "ontzinkingsbestendig messing" staat er op het technische gegevens blad. In de productbrochure staat: "innovative brass alloy body that gives them improved dezincification and crack corrosion resistance". Link: https://www.uponor.com/nl.../s-press-plus-koppelingen

Kwam alleen een bericht van @P5ycho hierover tegen, verder weinig andere info: P5ycho in "[Fancoils] Toetsing ontwerp"
Ik was gewoon van plan om voor condenserend koelen en verwarming Uponor S press plus te gebruiken...met de normale fittingen maar ik zal me na dit bericht nog eens extra inlezen O-).

[ Voor 3% gewijzigd door Update94 op 18-07-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:11
heeft er iemand meer informatie over de B10642 controller voor 0-10V? Ik heb ze zojuist binnengekregen maar zie in het boekje mis ik een hoop informatie.

-dipswitches, wat doen ze en hoe wil ik ze hebben?
-0-10V met 25kOhm impedance aansturing. Oké, maar kan ik hier een potmeter danwel ESPHOME achter zetten, waarbij het board 10v uitstuurt en naar gelang de retourspanning er gemoduleerd wordt? Of verwacht hij van een externe bron 10v?
-alle extra pins en aansluiten blijven leeg dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2q-8m3llFGl601vhK0bpEmmVMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0tpFVPqFHdVQO9z7tRorYuv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1p4AOJyH_0ccCuUZSYWllck7EA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qSpODhnlnF7nrEe4KEnuDZTa.jpg?f=fotoalbum_tile

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22
[...]

Ik heb dit net weer aangekaart in het Kip in "Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic" topic.

Ik weet het ook niet precies. Ik heb destijds geen info kunnen vinden die voor mij expliciet bevestigt dat Uponor daar geschikt voor is. Ook niet via warmteservice en indirect de importeur. De quote hierboven over crack corrocsion resistance lees ik voor het eerst.

De reden dat ik dit 100% goed wil hebben voor mezelf is de ellende die het oplevert als de boel toch springt.
Breekwerk omdat je een lek hebt is niet grappig en komt nooit gelegen.
Op zich is de druk wel snel weg uit een CV circuit, itt drinkwatercircuits.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 20-06 17:04
stevenP schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:22:
-0-10V met 25kOhm impedance aansturing. Oké, maar kan ik hier een potmeter danwel ESPHOME achter zetten, waarbij het board 10v uitstuurt en naar gelang de retourspanning er gemoduleerd wordt? Of verwacht hij van een externe bron 10v?
Met alleen een potmeter kun je geen 0-10V stuursignaal maken. Je moet iets hebben om die 0-10V stuurspanning te maken bij een impedantie van 25kOhm.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
P5ycho schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:31:
[...]

Ik weet het ook niet precies. Ik heb destijds geen info kunnen vinden die voor mij expliciet bevestigt dat Uponor daar geschikt voor is. Ook niet via warmteservice en indirect de importeur. De quote hierboven over crack corrocsion resistance lees ik voor het eerst.
De quote staat in de brochure wel bij toepassing voor drinkwater. Ook staat er bij de technische informatie dat bij drinkwater de continue bedrijfstemperatuur vanaf 0 graden mag zijn.

Heb het eens nagevraagd bij de importeur (Nathan). Mocht daar een antwoord op komen dan laat ik het hier even weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
Gerbenvl schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:26:
[...]

De quote staat in de brochure wel bij toepassing voor drinkwater. Ook staat er bij de technische informatie dat bij drinkwater de continue bedrijfstemperatuur vanaf 0 graden mag zijn.

Heb het eens nagevraagd bij de importeur (Nathan). Mocht daar een antwoord op komen dan laat ik het hier even weten.
Even cross-quote van The Lord in "Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic":
P.S. Bijvoorbeeld Uponor "ontzinkingsbestendig messing, vertind" is volgens de boeken ook geschikt voor 0-70°C bij 10bar.
Zou dus geschikt zijn volgens Uponor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
The Lord schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:26:
[...]

Zou dus geschikt zijn volgens Uponor.
Dat zegt toch niets over kwetsbaarheid voor spanningscorrosie?

Ik wacht graag het antwoord van Nathan even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
P5ycho schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 06:56:
[...]

Dat zegt toch niets over kwetsbaarheid voor spanningscorrosie?

Ik wacht graag het antwoord van Nathan even af.
Voor het optreden van de spanningscorrosie in messing is naast een agressief milieu ook vocht nodig. Bij koelen (met je CV systeem) ontstaat condenswater wat gassen uit het agressieve milieu kan opnemen en dan gaat messing corroderen.

De vertinning van die Uponor moet het messing volledig afsluiten.

Maar ben desalniettemin ook wel benieuwd naar de reactie van Nathan en/of Uponor. Vooral gezien de specificatie 'drinkater' bij 0-70°C wat duidt op 'minder agressief' milieu aan de binnenzijde (daar kan door verzuring van medium ook het probleem vandaan komen).

In ieder geval blijft de aanbeveling 'gebruik geen messing' als je (ooit) wil gaan koelen. Ik ga er van uit dat dit de komende jaren vaker voor problemen gaat zorgen. Ketel eruit, warmtepomp erin, hey we kunnen ook koelen, messing ergens in het circuit zegt *krak*.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
Praktische update over de SLI's:

Bestelling bij IdroCrimart ging als een jekko 8) met één week in huis, en toen er wat fout ging met betaling werd ik in goed Engels, via Whatsapp, benaderd en geïnformeerd. Ook latere vragen over track&trace binnen minuten een compleet antwoord. Netjes verpakt en volgens afspraak. d:)b

1) aansluitingen euroconus 3/4 mannetje
Meerdere soorten koppelingen voor te krijgen, ik ga mijn laatste viega fosta opmaken. Let wel op, relatief kleine doorgang dus max PEX 20mm. Ik heb met veel moeite 32mm naar zolder getrokken want "meer flow, meer beter" maar moet nu toe kleiner worden.

2) Warmteservice heeft een 3/4 EK kogelkraantje gevonden, maar was even zoeken. Een afsluiter is toch wel lekker voor onderhoud.

3) Aansturing met 0-10V
Aanvankelijk dacht ik een Shelly te pakken, die hebben een speciale hiervoor. Echter wil ik ook graag sensoren erbij, en dat kan dan weer niet. Met ESPhome al eerder een zelfbouw DBE op Jaga gemaakt, dat kan ik grotendeels hergebruiken.
Bij Tinytronics een I2C 1-10V boardje besteld, dan kan ik dus vanaf 1 Wemos'je alle temps in de gaten houden en aansturen. Rapporteren aan HA is dan ook peanuts.

4) condenafvoer
Ik zal nog even uitzoeken welke leidinkjes ik het beste kan gebruiken. Het leken geen standaard airco-maten, maar kleiner. Allicht maatje van een condenspomp (dikwandig transparant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:32
Als we het hebben over dampdicht binnenshuis. Is onderstaande standaard isolatie van 4 mm van Uponor dan voldoende om condens te voorkomen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQ_pD0jLLsXG8731UW33BBe_EEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3F3nfNCc8geqAKvPV1W2KUs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Dampdicht is dampdicht.
Als de isolatie niet voldoende is krijg je condens aan de buitenkant. Wat voldoende is hangt af van de leiding temperatuur, de omgevingstemperatuur en de luchtvochtigheid, naast de warmteweerstand van het materiaal.
Er zwerft wel ergens een calculator in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk aan een fancoil voor m'n slaapkamer om die te koelen maar heb nog wat bedenkingen.
Een paar testen met m'n 7J en overal gewone radiatoren leverde veel condens op omdat de wp 13C wel leuk vond ondanks dat ik 18C had ingesteld.
Dit gebeurt blijkbaar als het bedienpaneel als thermostaat werkt en het ging al beter toen ik op water ging regelen waardoor het 15-16C werd.
Vanwege niet zo veel afgifte pendelt de wp aardig maar daardoor heb ik wel minder condens.

De vraag is hoeveel een fancoil koelt indien ik 16C aanbied want de capaciteit wordt bij 7-12C gespecificeerd.
Omdat de fancoil niet veel groter is bij meer capaciteit kan ik hem over dimensioneren, echter zijn de grotere modellen minder stil.
Verder zie ik dat o.a. de Innova nogal kaal wordt geleverd en dat er allerlei regel spul bij komt.
In hoeverre is een bestaande radiatorkraan bruikbaar, met name de 'slimme' die je proportioneel kan openen?
Elders zag ik dat er voor de Innova een lekbak verkrijgbaar is, dat zou een afvoer aanleggen kunnen voorkomen.

Aan de ene kant wil ik wel met de wp koelen omdat het kan, echter niet tot elke prijs wat de fancoils betreft.
De slaapkamer is ongeveer 12m2 groot met de gevel op Z/O en een plat dak, er zit een T10 radiator onder de 2 ramen van 200x40cm en de vensterbanken zitten op 80cm hoogte.
De leidingen liggen in de vloer en komen rechts van de radiator naar boven, verwarmen doe ik nauwelijks meer sinds de wp draait omdat die anders dan voorheen met airco's de hele woning warm houdt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 15:55

martijn v o

Certified by Enphase.

Voorbeeld:

250 m3/h 25 graden lucht in en gewenst 16 graden uit.
Twater in 6 graden Twater uit 12 graden water.
capaciteit 1050 Watt.

Zet je hetzelfde ding op 16-21 graden:
Capaciteit 350 Watt en de lucht wordt dan geen 16 graden uit maar 21.
Als je dan 400 m3/h doet wordt het 410 Watt.
Overdimensioneren kan wel en helpt iets maar niet veel.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oei, het lastige is dat ik niet alle leidingen kan (en wil) isoleren alleen om te kunnen koelen met 7-12 graden.
De andere radiatoren heb ik denk ik nodig voor het volume dat mijn wp graag ziet, of geeft ie met koelen geen flow storing met een enkele fancoil?
In dat geval kan ik eventueel de hele BG met een afsluiter overslaan en gaat het alleen nog om de leidingen tussen de wp en boven wat grotendeels geïsoleerd is op de leidingen in de vloer na.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Interessant @martijn v o , hoe heb je berekeningen gemaakt?

@Speedy-Andre ik ken inderdaad geen tabellen oid waarmee je kan berekenen wat er gebeurt als je de watertemp verhoogd. Wel hoor ik steeds meer mensen (o.a. hier) roepen dat als het opwarmen tegengaat ipv wachten tot het 28C is in de kamer en dan "kou blaffen" zoals je met een split airco zou doen, het meer dan prima werkt. Low'n'slow met je WP is toch het fijnst qua herrie, effecientie etc :)

Wel zie ik al bijvoorbeeld een delta van 2 op mijn zelfbouw jaga fancoil. Ik vermoed dat het dus wel degelijk best wat vermogen kan wegzetten.

[ Voor 19% gewijzigd door stevenP op 21-07-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 22:39
Update94 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:11:
Ik heb zojuist de eerste Innova SL1000 opgehangen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben alleen niet echt tevreden met de ophang plaatjes omdat deze maar een millimeter of 2 hoog zijn en omdat de fancoil maar 15kg weegt schuif je hem er vrij makkelijk links of rechts weer af. Ik ben enigszins bang dat dit ooit per ongeluk tijdens het stofzuigen of intensiever schoonmaken zou kunnen gebeuren dus ik zit er over te denken om hem er weer af te halen en de gaten te gebruiken die eigenlijk gemaakt zijn om hem aan het plafond te hangen. (die net boven het clipje op de foto hieronder).

[Afbeelding]

Edit: Ik zit ook nog steeds een beetje in dubio of ik de leidingen nu wel of niet het eerste stuk met rvs flex zal doen of niet) in principe is alles straks fancoil, uponor en warmtepomp (plus een rvs boiler) dus het zou geen kwaad moeten kunnen denk ik? 25mm buigen langs de driptray (met isolatie) gaat gewoon heel krap tot bijna onmogelijk worden voor de onderste verbinding denk ik. Is er iemand die een SL1000 met 25mm unipipe (of dikker heeft) aangesloten die hier een foto oid van heeft?
Ik heb een haaks voetventiel genomen, doorgezaagd, past direct op de uponor en de fancoil. Zit ook een afsluitbare klep in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

stevenP schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:37:
Interessant @martijn v o , hoe heb je berekeningen gemaakt?

@Speedy-Andre ik ken inderdaad geen tabellen oid waarmee je kan berekenen wat er gebeurt als je de watertemp verhoogd. Wel hoor ik steeds meer mensen (o.a. hier) roepen dat als het opwarmen tegengaat ipv wachten tot het 28C is in de kamer en dan "kou blaffen" zoals je met een split airco zou doen, het meer dan prima werkt. Low'n'slow met je WP is toch het fijnst qua herrie, effecientie etc :)

Wel zie ik al bijvoorbeeld een delta van 2 op mijn zelfbouw jaga fancoil. Ik vermoed dat het dus wel degelijk best wat vermogen kan wegzetten.
Heb ik een programmatje voor, dat heeft iemand op mijn werk een keer gemaakt.
Delta 2 naar je warmtepomp is wel weinig. Low en slow is wat dat betreft wel beter, minder flow met hogere delta T geeft ook minder pompvermogen.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik denk dat 1% betere COP al snel meer waard is dan 5W op je pomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Laatst online: 16:01

timovd

Voorsprong door techniek

@Update94 ik begrijp niet goed waar je naar refereert in je PB. Je kunt een flexibele (rvs omvlochten) buis gebruiken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
timovd schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:42:
@CR1992 @doek55
Nog niet verder, maar dit zou moeten passen met 20mm buis.
[Afbeelding]
Ik refereerde naar deze post, en vroeg me af hoe je dit uiteindelijk hebt opgelost? Wellicht heb ik niet goed genoeg gezocht maar ik kon dat niet echt vinden. Ik heb nu eigenlijk het zelfde probleem.

[ Voor 10% gewijzigd door Update94 op 22-07-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Update94 met de 20mm en knietjes lukt het, maar voor de anderen heb ik flex gebruikt.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
timovd schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:28:
@Update94 met de 20mm en knietjes lukt het, maar voor de anderen heb ik flex gebruikt.
Heb je nog nadelen ondervonden van het gebruik van de flex leidingen? Ik zou dan uiteindelijk 6 fancoils aansluiten met flex leiding, (die ik uiteraard netjes zal isoleren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Update94 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:43:
[...]

Heb je nog nadelen ondervonden van het gebruik van de flex leidingen? Ik zou dan uiteindelijk 6 fancoils aansluiten met flex leiding, (die ik uiteraard netjes zal isoleren).
nee, wel gemakkelijk aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

martijn v o schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:25:
Voorbeeld:

250 m3/h 25 graden lucht in en gewenst 16 graden uit.
Twater in 6 graden Twater uit 12 graden water.
capaciteit 1050 Watt.

Zet je hetzelfde ding op 16-21 graden:
Capaciteit 350 Watt en de lucht wordt dan geen 16 graden uit maar 21.
Als je dan 400 m3/h doet wordt het 410 Watt.
Overdimensioneren kan wel en helpt iets maar niet veel.
Als je er eenmaal over begint te denken... :)
Even opgezocht wat de koelvraag van m'n slaapkamer is, 13m2, 2,5m hoog, muur en ramen op Z/O, plat dak geeft bij 40W/m3 1300W en 50W/m3 is 1625W.
Ik zag ergens fan coils die 1560-2400W leveren, even uitgaand van 7-12C water wat er niet bij staat.
Er zit 1/2" op en er kan 134l/u of 5,66l/min door en dat vindt m'n wp niks.
Zet ik ze parallel dan kom ik boven de minimum wp flow en zou de wp blijven draaien.
Nu nog verder kijken of er een enkele unit is die dat haalt zonder te groot, dik of zwaar te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Wat zet je parallel dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Geen idee waar je die cijfers vandaan tovert. Maar 134 l/h is niet hetzelfde als 5,66 l/m.

5,66 l/m is nog geen 100ml/s, dat moet een beste deltaT zijn wil je daar 2400w mee afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

2 stuks op de dezelfde aansluiting als de radiator die er nu zit.
De berekening klopt niet, ik dacht 134/60 is x l/min per convector en dat x2 maar dan zit je er nog onder.
Een Vaillant console van 4,5kW doet 770l/u en dan is 1 al genoeg denk ik.
Alleen komt er nog een bediening bij die varieert van analoog tot smart.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-07-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
Gerbenvl schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:26:
[...]

Volgens Nathan is Uponor S-Press gewoon geschikt:

"De Uponor koppingen zijn geschikt om gebruikt te worden in een watergekoeld systeem. Ze mogen gewoon toegepast worden in combinatie met de door u gestelde temperatuur. Bij toepassing van de juiste isolatie en dikte zal er geen condensatie optreden."

(De door mij gestelde temperatuur was 7 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
[...]

Die magneet filters / ontluchters zijn toch meestal van messing? Hoe zit het dan met spanningscorosie?
Heeft iemand op deze vraag misschien nog een antwoord?

Allerlei appendages zoals kogel kranen, ontluchters, magneet filters, etc zijn toch ook meestal van messing? Geeft dat dan geen problemen, of moet dat ook allemaal van een ander materiaal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Gerbenvl schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:58:
[...]

Heeft iemand op deze vraag misschien nog een antwoord?

Allerlei appendages zoals kogel kranen, ontluchters, magneet filters, etc zijn toch ook meestal van messing? Geeft dat dan geen problemen, of moet dat ook allemaal van een ander materiaal zijn?
Ik heb het eerlijk gezegd nog nergens gezien of gehoord. Alleen wel over galva bochtjes; die geven natuurlijk wel gewoon zwart water / roestig spul. Lijkt me bijzonder, dan had toch iedere WP monteur hier rekening mee moeten houden, en heb je een grote(re) markt voor alternatieve materialen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Gerbenvl schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:54:
[...]

Volgens Nathan is Uponor S-Press gewoon geschikt:

"De Uponor koppingen zijn geschikt om gebruikt te worden in een watergekoeld systeem. Ze mogen gewoon toegepast worden in combinatie met de door u gestelde temperatuur. Bij toepassing van de juiste isolatie en dikte zal er geen condensatie optreden."

(De door mij gestelde temperatuur was 7 graden)
Zou je je vraagstelling ook even kunnen posten? Heb je de term spanningscorrosie genoemd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
P5ycho schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 19:35:
[...]

Zou je je vraagstelling ook even kunnen posten? Heb je de term spanningscorrosie genoemd?
Bewust even niet. Simpelweg gevraagd of s press geschikt is om te gebruiken bij condenserende koeling met 7 graden. Omdat men in principe positief is nu wel doorgeprikt of er geen spanningscorrosie kan optreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
Gerbenvl schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 07:42:
[...]

Bewust even niet. Simpelweg gevraagd of s press geschikt is om te gebruiken bij condenserende koeling met 7 graden. Omdat men in principe positief is nu wel doorgeprikt of er geen spanningscorrosie kan optreden.
Ook nadat naar spanningscorrosie is gevraagd blijft men positief dat s press gewoon toegepast kan worden bij condenserend koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Ik heb net mijn eerste SL1000 even aangezet (zonder water erin) en ik was verbaasd over hoe stil de fan is, dat viel me echt heel erg mee.

Ik heb nog wel een vraag, ik heb de Danfoss normally closed actuatoren erbij gehad, de V20139II kit. Ik vraag me echter af in welke situaties de EWF644II thermostaat waar de klep op is aangesloten de klep dicht doet. Ik heb dit niet echt kunnen vinden (in de gebruiksaanwijzing van de thermostaat of in die van de knoppen set), weet iemand dit?

[ Voor 8% gewijzigd door Update94 op 26-07-2024 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Update94 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:09:
Ik heb net mijn eerste SL1000 even aangezet (zonder water erin) en ik was verbaasd over hoe stil de fan is, dat viel me echt heel erg mee.
...
Hoe heb je de ventilator aangezet zonder water er in? Sensor gemanipuleerd met een warme hand en op verwarmen gezet bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
timovd schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:17:
[...]

Hoe heb je de ventilator aangezet zonder water er in? Sensor gemanipuleerd met een warme hand en op verwarmen gezet bijvoorbeeld?
Inderdaad de sensor die de watertemperatuur meet wat opgewarmd met een föhn (op zachtste stand).

Een andere optie zou zijn om de sensor eruit te halen maar dat heb ik niet geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVPpehLjWcxqjCfFXx1wXnjr_Q4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b87CgcuKrFF3C4u7G4rMziT3.png?f=fotoalbum_large

Edit: ik heb geprobeerd de fan aan te krijgen zonder de sensoren maar het is me niet gelukt.

[ Voor 43% gewijzigd door Update94 op 27-07-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Ik zou ook graag met de api de status van de CH en BO contacten uit willen lezen dan hoef ik daar geen Shelly's op te gaan zetten oid. Maar in de documentatie van de HA plugin zie ik die gegevens helaas niet in de api.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Update94
Ik wil niet dit hele topic kapen maar ik denk dat ik deze bocht op de retour van de SL1000s ga zetten. Na veel proberen met mijn buigtang weet ik zeker dat ik geen Uponor 25mm leiding die bocht om kan buigen dus ik zal toch een verlengstuk of knie moeten vinden. Ik overweeg momenteel deze slangen maar ik twijfel aan het geluid wat deze (door de ribbels) zullen maken https://www.iezyshop.nl/u...ibel-3-4dn20-l100-mm.html.

Vandaag weer een fancoil opgehangen (nog niet hydraulisch aangesloten) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Im0mCtf3wX04B5694RYGIOkHKZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/apg4O9X3F8pnCfuiAWOfyMlx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User36
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 18-03 10:35
Hoi eigenaars van fan coils!

Hoe ervaren jullie de koelfunctie tijdens de laatste warme dagen?
Maakt de fan coil in koelmodus de binnenruimte aangenamer?
Wat is de aanvoertemperatuur van het water?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertusB404
Met de aanvoertemperatuur op 7c hebben ze de bovenverdieping en zolder netjes op 20c gehouden.
Benedenverdieping koelt ook af, maar niet zo hard (hier hangen ze niet)

Geen klachten hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
User36 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:04:

Werkt perfect hier. Aanvoer 13/14c ivm vloerverwarming die er ook nog achter zit.
Ik vind het jammer dat ik ze alleen boven heb, daar is het in een half uurtje aangenaam koel.

Nukezone FTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14
User36 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:04:

Aanvoer 17 graden, werkkamer wordt 21

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 19:37
@BertusB404 , @Powrskin en @Tijgerkracht ik wil ook gaan koelen met Innova Airleaf SL fancoils. Hoe hebben jullie het probleem van het afvoeren van condenswater opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertusB404
Elsdeniep schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 23:11:
@BertusB404 , @Powrskin en @Tijgerkracht ik wil ook gaan koelen met Innova Airleaf SL fancoils. Hoe hebben jullie het probleem van het afvoeren van condenswater opgelost?
2 van de 4 gaan hier direct de afvoer in aangezien dit in dezelfde koof zit waar de cv leidingen zitten.

De andere 2 komen samen en gaan dan de spouwmuur door naar buiten.

Allen hebben een waterslot door middel van een zwanenhals in de afvoerslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Dank je. Welke diameter heb je gebruikt? Kan het met 3/4 buis?
Bedoel je dat het eerste deel van de afvoerslang, met de zwanenhal, flexibel is?

[ Voor 39% gewijzigd door Elsdeniep op 02-08-2024 23:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertusB404
Ik heb 10x2mm pvc slang gebruikt binnen.
Deze past strak om de afvoer van het condensbakje.

Er gaat slagvaste buis (grijs) door de spouwmuur naar buiten. Geloof dat dit 5/8 is aangezien de pvc slang daar aardig strak in zit.

Of 3/4 kan, denk het wel zo lang je dit netjes aansluitend kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Bedankt. Daar kan ik wat mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Ik heb eentje met een slangetje naar buiten. Komt uit op plat dak.

De ander zit met een pompje op de oude cv afvoer.

Valt mee trouwens hoeveel water eraf komt omdat ik ze niet zo koud laat worden. Mijn lg warmtepomp wil graag eerst naar 12c koelen en gaat daarna na 14c ofzo. De fancoils krijgen het eerste water. Natte vloer heb ik nog nooit gezien.

Een opvangbakje zou bij mij ook wel goed zat zijn.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14:39
Wij hebben sinds deze week een Vaillant arovair en zijn direct het koelen gaan testen. Nu moeten wij volgens de installateur de arovair aan/uit-zetten via de bijgeleverde afstandsbediening. Kan niet niet centraal geregeld worden via de systeemthermostaat? Want nu moet je op 2 plekken iets activeren.

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Klopt, je zou of als dat kan de 230 volt voeding van de fancoil kunnen schakelen op een centraal punt, of anders een slimme stekker erop kunnen zetten. De stand waarop de unit staat ingesteld als ie uitgezet wordt is ook weer de stand als hij ingeschakeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@Powrskin bedankt. Heb jij ook Airleaf SL? Er zit standaard een opvangbakje op de Airleaf SL. Misschien dat ik het daar voorlopig mee probeer.
Als ik het oed begrijp heb jij ook nog vvw. Is jouw conclusie dat als je niet te ver terug koelt, de vvw gewoon gebruikt kan worden én je geen afvoersysteem voor condenswater nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertusB404
Het standaard opvangbakje waar je het over hebt is alleen het verzamelbakje waar het condenswater van de warmtewisselaar zich verzamelt. Die moet aangesloten worden op een afvoer. Het is geen bakje die gevuld word zoals bij een condensdroger. (De inhoud is ook nihil)
Het bakje is ook niet gemakkelijk bereikbaar wanneer de kap op het apparaat zit.

[ Voor 3% gewijzigd door BertusB404 op 03-08-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
martijn v o schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:27:
Klopt, je zou of als dat kan de 230 volt voeding van de fancoil kunnen schakelen op een centraal punt, of anders een slimme stekker erop kunnen zetten. De stand waarop de unit staat ingesteld als ie uitgezet wordt is ook weer de stand als hij ingeschakeld wordt.
Een slimme stekker zou geen probleem zijn. Alleen de vraag is waarop je hem dan aan/uit moet gaan zetten. Welke informatie is de trigger hiervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Elsdeniep schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:50:
@Powrskin bedankt. Heb jij ook Airleaf SL? Er zit standaard een opvangbakje op de Airleaf SL. Misschien dat ik het daar voorlopig mee probeer.
Als ik het oed begrijp heb jij ook nog vvw. Is jouw conclusie dat als je niet te ver terug koelt, de vvw gewoon gebruikt kan worden én je geen afvoersysteem voor condenswater nodig hebt?
Ik heb de airleaf sls.
Je kan een stukje tuinslang aan het opvangbakje maken en dan opvangen in een bakje eronder.

Ik heb dit een tijdje gedaan en als er 100ml inging was het al veel. Meestal gooide ik hem nieteens leeg en was het de volgende dag al verdampt.

Nu koel ik ook hooguit een paar uur per dag.

Als je geen LG warmtepomp hebt en op nog iets hogere temperatuur kan koelen dan heb je helemaal geen condens probleem.

Ik zou het even aankijken als je op een later moment nog makkelijk een condensafvoer zou kunnen maken.

Ik had de slang al liggen vandaar toch aangesloten.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
pascalwinters schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

Een slimme stekker zou geen probleem zijn. Alleen de vraag is waarop je hem dan aan/uit moet gaan zetten. Welke informatie is de trigger hiervoor.
Dat ligt niet aan de fancoil, maar aan je systeem en is dus altijd maatwerk. Welk merk WP heb je? Heb je in huis meer home automation lopen? Mijn Panasonic WP heeft bijvoorbeeld een klep-uitgang waar stroom op komt te staan zodra hij aanslaat. Hier kan een Klikaanklikuit schakelaar aan geknoopt worden, en slimme stekker bij de FCU.

Het beste kan je het topic van jouw merk WP opzoeken en het daar vragen. Dat zijn de kenners van jouw WP 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Elsdeniep schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 09:50:
Zolang je watertemperatuur boven het dauwpunt blijft, zul je geen condens krijgen. Ligt niet aan je merk WP of FCU maar dus vooral aan de instellingen. Zolang je boven dat punt blijft kunnen alle radiatoren en vvw gewoon meedraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:16
pascalwinters schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

Informatie uit de WP halen, zoals @stevenP noemt, maar anders zou een temperatuurschakelaar op de cv-leiding ook moeten werken. <17 graden = fancoils aan, bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascalwinters
stevenP schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

Dat ligt niet aan de fancoil, maar aan je systeem en is dus altijd maatwerk. Welk merk WP heb je? Heb je in huis meer home automation lopen? Mijn Panasonic WP heeft bijvoorbeeld een klep-uitgang waar stroom op komt te staan zodra hij aanslaat. Hier kan een Klikaanklikuit schakelaar aan geknoopt worden, en slimme stekker bij de FCU.

Het beste kan je het topic van jouw merk WP opzoeken en het daar vragen. Dat zijn de kenners van jouw WP 🙂
Ik heb een Vaillant warmtepomp met meerdere zones. De zone van de arovair heeft een eigen circuit en dus een eigen klep.
Gebruik jij de klep uitgang voor de klep en heb kr er zelf nog wat op aangesloten zodat je hem kan uitlezen?
Ik heb HomeAssistant draaien. Dus zelf een regeling maken is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
pascalwinters schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Ik heb een Vaillant warmtepomp met meerdere zones. De zone van de arovair heeft een eigen circuit en dus een eigen klep.
Gebruik jij de klep uitgang voor de klep en heb kr er zelf nog wat op aangesloten zodat je hem kan uitlezen?
Mijn FCU's zijn in aanleg, maar regel al meer zaken via HA op basis van de Panasonic WP. Als je in HA de status kan uitlezen, is het inderdaad peanuts. Mijn automations switchen op basis van de pompsnelheid; drempelwaarde boven de 1L/min is aanschakelen. bijvoorbeeld een zigbee schakelaar of Shelly is zo geregeld en aangesloten natuurlijk 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Powrskin schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 11:55:
[...]
Je kan een stukje tuinslang aan het opvangbakje maken en dan opvangen in een bakje eronder.

Ik heb dit een tijdje gedaan en als er 100ml inging was het al veel. Meestal gooide ik hem nieteens leeg en was het de volgende dag al verdampt.

Als je geen LG warmtepomp hebt en op nog iets hogere temperatuur kan koelen dan heb je helemaal geen condens probleem.

Ik zou het even aankijken als je op een later moment nog makkelijk een condensafvoer zou kunnen maken.

Ik had de slang al liggen vandaar toch aangesloten.
Goed om te weten. Ga ik rekening mee houden
StevenP schreef:
Zolang je watertemperatuur boven het dauwpunt blijft, zul je geen condens krijgen. Ligt niet aan je merk WP of FCU maar dus vooral aan de instellingen. Zolang je boven dat punt blijft kunnen alle radiatoren en vvw gewoon meedraaien.
Zo wil ik het eerst proberen, idd.
BertusB404 schreef:
Het standaard opvangbakje waar je het over hebt is alleen het verzamelbakje waar het condenswater van de warmtewisselaar zich verzamelt. Die moet aangesloten worden op een afvoer. Het is geen bakje die gevuld word zoals bij een condensdroger. (De inhoud is ook nihil)
Het bakje is ook niet gemakkelijk bereikbaar wanneer de kap op het apparaat zit.
Ook handig om te weten. Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-06 23:14
pascalwinters schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

De Arovair units kun je ook met een ESP icm ir receiver/transmitter en daarop ESPhome/Tasmota bedienen in Home Assistant. Deze maken namelijk gebruik van het “coolix” protocol. Heb er hier ook 3 hangen en dat werkt perfect, je hebt dan in HA een climate entiteit met alle optie die de Arovair heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Mr.MarQuez schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

De Arovair units kun je ook met een ESP icm ir receiver/transmitter en daarop ESPhome/Tasmota bedienen in Home Assistant. Deze maken namelijk gebruik van het “coolix” protocol. Heb er hier ook 3 hangen en dat werkt perfect, je hebt dan in HA een climate entiteit met alle optie die de Arovair heeft.
Dit klinkt wel als een mooie oplossing. Meer mogelijkheden dan alleen aan/uit zetten. Maar hoe heb je het weg gewerkt? Kan dat in de unit vanwege IR signaal?

En stuur je het aan via een automation in HA?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.MarQuez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-06 23:14
pascalwinters schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 19:17:
[...]

Dit klinkt wel als een mooie oplossing. Meer mogelijkheden dan alleen aan/uit zetten. Maar hoe heb je het weg gewerkt? Kan dat in de unit vanwege IR signaal?

En stuur je het aan via een automation in HA?
Zo heb ik het weggewerkt in de Arovair, 5v voor de ESP tak ik af van de losliggende connector (weet even niet meer waarvoor die is). Wat je niet ziet is de receiver, deze steekt bovenuit het rooster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6OIC6dv21dY6F119DA9bW5TGxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YR9YbhLhMMkmdKqoXRwDtJr.jpg?f=fotoalbum_large

Belangrijk is dat je de juiste receiver koopt, namelijk "TSOP34438 Ir Receiver" goedkope geven namlijk veel ruis waardoor de berichten niet gedecodeerd kunnen worden.
Hier kun je het aansluit schema vinden https://github.com/crankyoldgit/IRremoteESP8266/wiki

Zo ziet het er dan uit in HA, onder het optie menu kun je fan speed en vertical swing aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBMUOowYQ13oU5To02LaRKltQOY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/t1YoqMkKcHBNSeg27fmHNW6h.png?f=fotoalbum_large

Heb alleen het uitzetten geautomatiseerd, na wijzigen van het setpoint naar 20 graden blijft WP nog half uur draaien en dan worden zowel de WP als Arovairs uitgezet en zet ik het setpoint weer terug naar 7 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14
Ik heb tot nu toe geen laat van condenswater, water is 17 graden niet kouder

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Bedankt @Tijgerkracht. Goede berichten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Ik wil mijn 32mm hoofdleiding graag isoleren met deze 4mm dikke isolatie, dit doe ik vooral tegen condens omdat de leiding al binnen de "warme" schil van het huis is. Is hier iemand die weet of in kan schatten of 4mm dik genoeg is om condenserend te koelen (zeg op 4 tot 6 graden in extreme gevallen?)

Ik zit te denken aan deze isolatie: https://www.gep24.de/inst...ttfest-4-mm-daemmung.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Waarschijnlijk niet zowel de kwaliteit van de isolatie alsmede de dikte.
Als ik het met de professionele isolatie vergelijk dan zit je al op 9 mm.

Ingevoerd:
kunststofpijp 25 inwendig 32 uitwendig, water 6 graden, binnenshuis 24 graden 65% (dauwpunt is dan 17 graden). Je ziet de buitenkant van de geisoleerde pijp (9mm armaflex) al 19,8 graad zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyeHWq1q6w6B4UyC60YUdtO6cwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52gfnqiLze5Qu1CCTZJr6jLk.png?f=fotoalbum_large

Dus als je dan 4 mm neemt in plaats van 9 dan wordt de oppervlaktetemperatuur 12,9 graad.
En dan ga ik nog uit van Armaflex met een lambda waarde van 0,036 en jouw isolatie heeft een waarde van 0,040 dus dan wordt het nog beroerder.

Dus nee dat gaat je niet helpen met het voorkomen van condens op de buitenkant van je geïsoleerde pijp bij het condenserend koelen.

[ Voor 38% gewijzigd door martijn v o op 08-08-2024 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
martijn v o schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:42:

Ingevoerd:
kunststofpijp 25 inwendig 32 uitwendig, water 6 graden, binnenshuis 24 graden 65% (dauwpunt is dan 17 graden). Je ziet de buitenkant van de geisoleerde pijp (9mm armaflex) al 19,8 graad zijn.

[Afbeelding]

Dus als je dan 4 mm neemt in plaats van 9 dan wordt de oppervlaktetemperatuur 12,9 graad.
En dan ga ik nog uit van Armaflex met een lambda waarde van 0,036 en jouw isolatie heeft een waarde van 0,040 dus dan wordt het nog beroerder.

Dus nee dat gaat je niet helpen met het voorkomen van condens op de buitenkant van je geïsoleerde pijp bij het condenserend koelen.
Bedankt voor de berekening, dit is echt precies wat ik zocht! dan zal ik toch flink moeten gaan investeren in extra isolatie en ook andere beugels denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
martijn v o schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:42:

Ingevoerd:

[Afbeelding]

Zo kanonnen, dat is eh duidelijk.. ik heb ook dat soort isolatie toegepast @Update94 , Misschien iets wat optimistisch gedacht.

Wat ik wel bijzonder vindt, mijn airco in de werkplaats heeft echt niet zo'n dikke mantel, maar dat wordt standaard geïsoleerd geleverd dus kan me niet voorstellen dat dit niet op uitersten berekend is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
stevenP schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:10:

Zo kanonnen, dat is eh duidelijk.. ik heb ook dat soort isolatie toegepast @Update94 , Misschien iets wat optimistisch gedacht.

Wat ik wel bijzonder vindt, mijn airco in de werkplaats heeft echt niet zo'n dikke mantel, maar dat wordt standaard geïsoleerd geleverd dus kan me niet voorstellen dat dit niet op uitersten berekend is..
Ik heb inmiddels dat tooltje gevonden (stom dat ik dat gemist had), https://armawin.com/calculation/new,
Hiermee kom ik ook op 9mm uit, Hiervoor had ik het ChatGPT laten berekenen, dit heb ik 4 maal gedaan en die kwam telkens of met 2,3 of met 4,x mm uit. Dus misschien kan het in de praktijk net, ik ben nu wel op zoek naar een alternatieve betaalbare isolatie voor mijn 32mm buizen die ik binnen nu en een maand graag op wil gaan hangen. in beugels om de isolatie heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
1. Given Parameters:

Inner Diameter of Tube (dinnerdinner​): 26 mm = 0.026 m
Outer Diameter of Tube (douterdouter​): 32 mm = 0.032 m
Water Temperature (TwaterTwater​): 4°C
Ambient Temperature (TambientTambient​): 24°C
Dew Point Temperature (TdewpointTdewpoint​): 17°C
Thermal Conductivity of Insulation (kk): 0.040 W/m·K

2. Calculate the Outer Radius of the Tube:

router=douter2=0.032 m2=0.016 mrouter​=2douter​​=20.032 m​=0.016 m
3. Thermal Resistance of the Insulation:

For an insulation thickness dinsulationdinsulation​, the outer radius of the insulated pipe will be:
rinsulation outer=router+dinsulationrinsulation outer​=router​+dinsulation​

The thermal resistance (RinsulationRinsulation​) of the insulation is given by:
Rinsulation=ln⁡(rinsulation outerrouter)2πkRinsulation​=2πkln(router​rinsulation outer​​)​
4. Surface Temperature of the Insulation:

The surface temperature (TsurfaceTsurface​) of the insulation is calculated as:
Tsurface=Twater+(Tambient−Twater)×RinsulationRinsulation+Rpipe wallTsurface​=Twater​+(Tambient​−Twater​)×Rinsulation​+Rpipe wall​Rinsulation​​

Assuming the pipe wall has negligible thermal resistance compared to the insulation, we approximate:
Tsurface≈Twater+(Tambient−Twater)×RinsulationRinsulationTsurface​≈Twater​+(Tambient​−Twater​)×Rinsulation​Rinsulation​​
Tsurface≈Twater+(Tambient−Twater)Tsurface​≈Twater​+(Tambient​−Twater​)
5. Plug in the Numbers:

Let’s solve for the insulation thickness that keeps TsurfaceTsurface​ above TdewpointTdewpoint​.

Given:
Tdewpoint=17∘CTdewpoint​=17∘C
Simplified steps for thickness calculation:

Set the surface temperature equation equal to the dew point:
Tsurface=Twater+(Tambient−Twater)×ln⁡(router+dinsulationrouter)2πk
Tsurface​=Twater​+(Tambient​−Twater​)×2πkln(router​router​+dinsulation​​)​
17=4+(24−4)×ln⁡(router+dinsulationrouter)2π×0.040
17=4+(24−4)×2π×0.040ln(router​router​+dinsulation​​)​

Simplify and solve for dinsulationdinsulation​:

This is a logarithmic equation, which you can solve numerically or iteratively by trying different values of dinsulationdinsulation​ until TsurfaceTsurface​ equals 17°C.

Let's calculate this thickness now.

The calculation with the water temperature set to 4°C also indicates that a 5 mm thick insulation is required to keep the surface temperature above the dew point of 17°C and thus prevent condensation.

This confirms that with a water temperature of 4°C, the minimum insulation thickness remains at 5 mm. This is consistent with the earlier result for 6°C, suggesting that the 5 mm insulation provides a robust solution across a small range of lower temperatures.
Dit klopt dus mogelijk niet, of mogelijk is 4 mm dan toch net te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:16
Update94 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:18:
[...]

Dit klopt dus mogelijk niet, of mogelijk is 4 mm dan toch net te doen.
ChatGPT kan heel erg slim lijken, met de nadruk op lijken. Je kan hetzelfde sommetje veel simpeler oplossen:

De R-waarde tussen de lucht en de buitenkant van de isolatie ("overgangsweerstand") is minimaal ~0,1. Als het dauwpunt op 17 graden ligt, mag het temperatuurverschil over de overgangsweerstand 24 - 17 = 7 graden zijn. Het isolatiemateriaal mag bij dezelfde warmtestroom een temperatuurverschil van 17 - 4 = 13 graden hebben. De minimale R-waarde is dus 13/7 x 0,1 = 0,2 (afgerond naar boven).

Om een R van 0,2 (W/m2K) te halen bij 0,04 W/mK, heb je 0,2 x 0,04 = 0,008 meter ( = 8 mm) isolatiemateriaal nodig.

Het is lastig om in zo'n tekst te controleren wat ChatGPT precies doet, maar ze pakken de overgangsweerstand tussen lucht en leiding er niet bij. En dat lijkt me wel noodzakelijk om het sommetje te maken.

Sowieso vertrouw ik ChatGPT niet met rekenen; geef ze maar eens een "moeilijke" som en vergelijk dat met de rekenmachine. ChatGPT kan vol overtuiging en met 20 tussenstapjes een verkeerd antwoord geven. Het blijft een taalmodel, geen rekenmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

En hou rekening dat je nu een dauwpunt aanhoud van 17 graden dat is 24 graden luchttemperatuur en 65% relatieve vochtigheid.
De dagen dat je condenserend wil koelen is vaak de relatieve vochtigheid hoger.
Als je bijvoorbeeld 25 graden luchttemperatuur hebt en 85% dan ligt ie al op 22,3 graad.

Dus als je dan al dunne isolatie wil toepassen dan moet je rekening houden dat je als dat kan vroegtijdig gaat koelen om het vocht al uit de lucht te halen voordat het te laat is dus stel onder de 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
martijn v o schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:14:
En hou rekening dat je nu een dauwpunt aanhoud van 17 graden dat is 24 graden luchttemperatuur en 65% relatieve vochtigheid.
De dagen dat je condenserend wil koelen is vaak de relatieve vochtigheid hoger.
Als je bijvoorbeeld 25 graden luchttemperatuur hebt en 85% dan ligt ie al op 22,3 graad.

Dus als je dan al dunne isolatie wil toepassen dan moet je rekening houden dat je als dat kan vroegtijdig gaat koelen om het vocht al uit de lucht te halen voordat het te laat is dus stel onder de 60%.
Klopt, bedankt voor de tip! Ik heb de isolatie nog niet gekocht, met de kennis van nu ben ik van plan om toch voor minimaal 9mm te gaan voor de zekerheid. Mijn leidingen hangen vooral aan het plafond van de garage (onder de woonverdieping) dus ik kan er altijd nog wel bij en ik kan het ook goed/makkelijk in de gaten houden, maar ik doe het liever in 1x goed. Daarnaast blijft het daar altijd relatief koel, en droog ook nadat het al een langere tijd warm is buiten.

Mocht er iemand een tip hebben qua isolatie voor om de 32mm buis die ook betaalbaar en makkelijk te installeren is hou ik me aanbevolen.
marcop23 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:46:

Sowieso vertrouw ik ChatGPT niet met rekenen; geef ze maar eens een "moeilijke" som en vergelijk dat met de rekenmachine. ChatGPT kan vol overtuiging en met 20 tussenstapjes een verkeerd antwoord geven. Het blijft een taalmodel, geen rekenmachine.
Ja ik had dat misschien beter even zelf uit kunnen zoeken, bedankt voor de tip ik dacht dat het niet zo heel simpel uit te rekenen was.

Een beetje offtopic: In het geval van ChatGPT 4o kan je dit soort berekeningen trouwens wel nakijken, volgens mij kan je het python script opvragen waarmee de berekening is gedaan. (maar dat heb ik niet gedaan en verder ben ik het helemaal eens met je bericht).

[ Voor 29% gewijzigd door Update94 op 09-08-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Tsjah, wat is te betalen. Als je voor Armaflex gaat moet je iig in Duitsland wezen, dat scheelt zo de helft.

En wat betreft ChatGPT, waarom uitbesteden en nakijken ipv gewoon zelf doen? Ik heb echt grote vrezen voor het skill level van de komende generatie ingenieurs.

[ Voor 45% gewijzigd door P5ycho op 09-08-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8Q1wg_mCT8H50nb2erq2rVjHLs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylFEvOAAwnf8PnyfRn5sNIMe.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand dit al eens geprobeerd of overwogen om de fancoil aan/uit te zetten zodra bijv. de koeling wordt geactiveerd?
Dit voelt als een contact waarop je een shelly 1 kan aansluiten en daarmee de fancoil aan/uit kan zetten?
Het voordeel van deze optie zou zijn dat je feedback hebt van de shelly in welke stand hij staat, dat heb je niet met de IR oplossing.

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dit kan prima werken met een droog relais, maar je krijgt geen terugkoppeling van die aansluiting.
De shelly kan je wel vertellen in welke stand zijn relais staat, maar dat weet je al omdat je hem zelf aanstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
P5ycho schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:29:
Dit kan prima werken met een droog relais, maar je krijgt geen terugkoppeling van die aansluiting.
De shelly kan je wel vertellen in welke stand zijn relais staat, maar dat weet je al omdat je hem zelf aanstuurt.
Ja inderdaad. Dat bedoel ik ook, als je weet dat je shelly relais aan staat dan mag je wel aannemen dat het contact gemaakt is op de fancoil. Met IR weet je nooit zeker of het commando ontvangen is en na een herstart van HA bijv kun je geen state teruglezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
ah zo. IR is ook prima te vertrouwen als je zorgt dat je in range zit natuurlijk. Even testen en daarna niet meer druk om maken. Als je IR in de behuizing bouwt dicht bij de ontvanger dan werkt dat gewoon feilloos.

Uiteindelijk heb je van beiden geen feedback. Ook niet nodig wat mij betreft.
Na een restart gewoon de state weer afdwingen lijkt me. Dat hoeft niet moeilijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
stevenP schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Ja voor mijn (split) warmtepomp zit er kant en klare "AircoTube" tussen het binnen en buitendeel. Ook niet erg dikke isolatie: https://www.wasco.nl/artikel/99AC1044

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:39
Mooi topic hier. Al een heel sutk doorgelezen maar zit met een paar vragen.
Wij hebben hier nu 2 jaar een Daikian Altherma 3 draaien naar volle tevredenheid. Sinds een paar dagen zijn we ook aan het koelen geslagen :) De unit doet 60m2 vvw en boven nog 4 x de oude radiatoren. Toen we 2-3 jaar geleden vroegen wat nieuwe Jaga's moesten kosten kwamen we uit op een bedrag wat bijna net zo duur was als de WP. Beetje veel dus.

Nu zitten we met idee om een split-unit te instaleren maar na dit draadje (laatste 3 maanden) door gelezen te hebben zit ik toch te denken aan FCU's. De reden, we hebben al een buitenunit en een binnenunit die dual zone is (tweede zone is niet aangesloten) dus waarom geen FCU's waarmee we kunnen koelen en verwarmen.

In de vloer ligt een 16mm Uponor buis, woning is uit 2004 en het is een één pijps systeem helaas. Ik neem aan dat dit veel te klein is om FCU's op aan te sluiten?? Hoe zit dat met condenserend koelen met je pijpen in het beton ingegoten?

Wat we dan kunnen doen is 2 buizen vanuit de bijkeuken naar de koof brengen en deze dan vervolgens naar boven brengen en naar de zolder, kunnen we zowie zo 2-3 ruimtes verwarmen/ koelen. Dit zou dan volgens wat ik hier lees een 32mm pijp moeten worden? Uit de WP komt 28mm namelijk.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
nodri2000 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 13:40:
Toen we 2-3 jaar geleden vroegen wat nieuwe Jaga's moesten kosten kwamen we uit op een bedrag wat bijna net zo duur was als de WP. Beetje veel dus.
Jaga's zijn ook redelijk tweedehands te krijgen als je een beetje flexibel bent in welk type je wil hebben. Groter als wat je nodig hebt is niet erg, dan zet je de fans wat zachter. Met de name de wat oudere Jaga Tempo komt vaak voorbij. Het is een koperen buis met alu lamellen, heel veel kan er niet aan stuk. Zit daarom denk ik ook 30 jaar garantie op de warmte wisselaar. Daarna zelf wat fans erop zoals in het Jaga DBE zelfbouw topic wordt besproken. Dan is het wel betaalbaar. De nieuw / advies prijzen zijn belachelijk hoog. Zeker als je meteen fans (DBH / Hybrid) er op wil.

Blijft wel top / niet condenserende koeling in plaats van wat hier wordt besproken. Hier op de slaapkamer toch een split unit hangen. Die zet ik bij (vochtige) warmte zoals de afgelopen dagen veel liever aan dan koelen met de Jaga's :) Maar dat hangt er denk ik veel vanaf hoe dicht je huis is en hoeveel warmte/vocht er naar binnen komt. Bij nieuwbouw niveau is alleen top cooling misschien wel te doen.

Naar Jaga's moet ook bakken flow voor wat afgifte. Zeker bij koelen. Geen verstand van 1 pijps, maar lijkt me lastig.

Ja idd 32mm hoofdleiding en losse units met 20mm is het ideaal beeld. Alles dampdicht na isoleren. Leidingen in beton zonder isolatie is geen optie ivm condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:14
stereohead schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:24:
[...]

Ik overweeg precies hetzelfde. Die Innova Ducto Multi lijkt ideaal. Maar ik moet me nog verder verdiepen.
En? Nog verder gekomen? Hoe sluit je je centrale ventilatie unit (WTW) hier op aan? Want je wilt ook verse lucht je kanalen inblazen.

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:20
Joris273 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 21:05:
[...]

En? Nog verder gekomen? Hoe sluit je je centrale ventilatie unit (WTW) hier op aan? Want je wilt ook verse lucht je kanalen inblazen.
Nee, nog verder nog niet aan toe gekomen.

Ik heb geen WTW, voor verse lucht ben ik dus aangewezen op een raampje op een kier en/of ventilatie rooster.

• xcode35
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20-06 11:38
Misschien dat iemand dit al heeft uitgezocht. Ik wil de Innova Osmo gaan bestellen met 0-10V regeling. De B10842 voor de OSMO is nergens te krijgen, terwijl de B10642 voor de Airleaf wel overal te krijgen is. Weet iemand toevallig wat het verschil tussen de modules is, of kun je de B10642 ook gewoon in de OSMO gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:14
Seafarer schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 19:08:
[...]

Ik wilde voorstellen om een fancoil in serie te zetten met je vloer. Zodat je eerst condenserend koelt met de coil en dan de vloer koelen. Zoals je bovenstaand gelezen hebt word dit ook daad werkelijk gedaan.

Ik lees nu dat je systeem D hebt, daar een coil in op nemen? Hele huis condenserend gekoeld. :)
Hoe neem je een fancoil op in je ventilatiesysteem D? Een Y-stuk opnemen in het inblazende kanaal? Als de fancoil dan uitstaat zal de centrale ventilatie unit de verse lucht o.a. via de fancoil uit het kanaal blazen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Laatst online: 16:10
Met de winter weer voor de deur (8)7) heb ik als vervanging voor de badkamerradiator toch maar gekozen voor een Jaga Strada Hybrid.
Reden: kant en klaar, geen gedoe uit het buitenland en een voor mij acceptabele prijs (€710 voor de 90x35x21 cm variant).
Ik ga 'm uitvoeren met een Evohome HR92 knop zodat ik 'm via Domotica kan aansturen en er ook eventueel mee kan gaan koelen.
Nog tips voor zaken waar ik rekening mee moet gaan houden?

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-06 22:49

Seafarer

XXX

Joris273 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Hoe neem je een fancoil op in je ventilatiesysteem D? Een Y-stuk opnemen in het inblazende kanaal? Als de fancoil dan uitstaat zal de centrale ventilatie unit de verse lucht o.a. via de fancoil uit het kanaal blazen ...
Is alleen maar een voorbeeld. Het gaat om het plaatje.

https://www.sanispecials....okt-CWW-H-011VEA110210007

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Plexxodus schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:48:
Met de winter weer voor de deur (8)7) heb ik als vervanging voor de badkamerradiator toch maar gekozen voor een Jaga Strada Hybrid.
Reden: kant en klaar, geen gedoe uit het buitenland en een voor mij acceptabele prijs (€710 voor de 90x35x21 cm variant).
Ik ga 'm uitvoeren met een Evohome HR92 knop zodat ik 'm via Domotica kan aansturen en er ook eventueel mee kan gaan koelen.
Nog tips voor zaken waar ik rekening mee moet gaan houden?
Elektrische veiligheid.
Bij koelen in een badkamer heb je veel meer condens op de convector. Lekbakje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
Seafarer schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Elektrische veiligheid.
Bij koelen in een badkamer heb je veel meer condens op de convector. Lekbakje?
De locatie lost dat probleem meteen op, de Jaga hangt boven het bad.
Electra (24v geloof ik) gaat door de muur en wordt vanaf een andere ruimte gevoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Plexxodus schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

De locatie lost dat probleem meteen op, de Jaga hangt boven het bad.
Electra (24v geloof ik) gaat door de muur en wordt vanaf een andere ruimte gevoed.
Dat zijn juist alarmbellen voor mij..
Afbeeldingslocatie: https://lampgigant.nl/media/images/Sfeerfoto_lampen/badkamer/badkamer-4-zones_copy.webp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Update94
Voor de mensen die hier ooit nog tegenaan lopen, ik ben voor een vergelijkbare (maar net iets andere) oplossing als @timovd gegaan voor het aansluiten van 26mm meerlagenbuis op de SL1000 fancoils van Innova.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_LC07izIJJWo73OxVnqp5JhmsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xP97XvIMcQj13vnQLG60KoAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plexxodus
stevenP schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:17:
[...]

Dat zijn juist alarmbellen voor mij..
[Afbeelding]
Met de juiste IP klasse en geen stopcontacten in zone 0, 1 of 2 is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Plexxodus schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

Met de juiste IP klasse en geen stopcontacten in zone 0, 1 of 2 is er niks aan de hand.
Maar een pc fan met IP klasse? Want dat wordt er geiinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:56
Update94 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:57:
Voor de mensen die hier ooit nog tegenaan lopen, ik ben voor een vergelijkbare (maar net iets andere) oplossing als @timovd gegaan voor het aansluiten van 26mm meerlagenbuis op de SL1000 fancoils van Innova.

[Afbeelding]
Hoe zit het voetventiel (euroconus) op de meerlagenbuis vanaf de fancoil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
JuutieZ schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:40:
[...]

Hoe zit het voetventiel (euroconus) op de meerlagenbuis vanaf de fancoil?
Aan de kant van de fancoil zit een 26mm pers puntstuk: https://www.heima24.de/ro...gewinde-fuer-mv-rohr.html

Op het voetventiel zit een rubben ring die voor de afdichting zorgt dus je hebt geen Loctite 55 oid meer nodig. Dit is trouwens de v20139ii set.
Pagina: 1 ... 16 ... 21 Laatste