Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 17 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 19:37
Beste forumleden,

Ik wil Innova Airleaf SL (2-pijps) fancoils gaan bestellen.
De fancoils worden geleverd met ingbouwde E2T543II module. Zie foto.
Ik wil de fancoils op de eerste verdieping af kunnen schakelen als ik op de begane grond maximaal vermogen om te verwarmen nodig heb. Daarvoor heb ik Innova V30361II kleppen op het oog voor de fancoils op de eerste verdieping.

Mijn vragen:

- Is de module E2T543II voldoende om standaard te kunnen verwarmen en koelen i.c.m. een Panasonic J-series?

- Later wil ik misschien nog wat met IoT gaan spelen. Is deze module daar op voorbereid?

- Laatste vraag: is de bestelling van de fancoil en de module min of meer compleet of vinden jullie dat ik nog (merkgebonden) kleppen, ventielen, etc. moet meebestellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGwwH3zpNnU2Ci51KQB4gkwXOok=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wa9Y1kxFZ8SHDzmXSi5JIimn.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Elsdeniep op 27-08-2024 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20
Elsdeniep schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:52:
Beste forumleden,

Ik wil Innova Airleaf SL (2-pijps) fancoils gaan bestellen.
De fancoils worden geleverd met ingbouwde E2T543II module. Zie foto.
Ik wil de fancoils op de eerste verdieping af kunnen schakelen als ik op de begane grond maximaal vermogen om te verwarmen nodig heb. Daarvoor heb ik Innova V30361II kleppen op het oog voor de fancoils op de eerste verdieping.

Mijn vragen:

- Is de module E2T543II voldoende om standaard te kunnen verwarmen en koelen i.c.m. een Panasonic J-series?

- Later wil ik misschien nog wat met IoT gaan spelen. Is deze module daar op voorbereid?

- Laatste vraag: is de bestelling van de fancoil en de module min of meer compleet of vinden jullie dat ik nog (merkgebonden) kleppen, ventielen, etc. moet meebestellen?

[Afbeelding]
Die heeft geen Wifi toch?
Ik zou voor eentje met Wifi gaan, ik heb de EWF644II en daar zit een app bij en er is al integratie met Home Assistant...daar stuur ik hem nu mee aan, zowel vewarmen als koelen.
Let wel dat het CV water minimaal 30+ graden moet zijn bij verwarmen.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Dank @Tijgerkracht.
Dan gaan we die EWF644II erbij bestellen.
Heb jij er ook een 3-weg klep in? Bijvoorbeeld de V30361II?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Elsdeniep schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:53:
Dank @Tijgerkracht.
Dan gaan we die EWF644II erbij bestellen.
Heb jij er ook een 3-weg klep in? Bijvoorbeeld de V30361II?
Nee, Fancoil 2Weg regelklep en een Motor 22 CX 230 NC 2-draads

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Excuus voor alle vragen.

Mag ik vragen waarom je die 2-weg klep erin hebt zitten?
Doe jij hetzelfde als ik wil doen: afsluiten van de fancoils als je op een andere plek extra capaciteit nodig hebt?
Is dat een Innova 2-weg klep die jij hebt geinstalleerd? Zo ja, welk type?

Waarom heb je niet dit type gekozen: V20139II? Die heeft de motor er al in.

[ Voor 28% gewijzigd door Elsdeniep op 27-08-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Elsdeniep schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:13:
Excuus voor alle vragen.

Mag ik vragen waarom je die 2-weg klep erin hebt zitten?
Doe jij hetzelfde als ik wil doen: afsluiten van de fancoils als je op een andere plek extra capaciteit nodig hebt?
Is dat een Innova 2-weg klep die jij hebt geinstalleerd? Zo ja, welk type?

Waarom heb je niet dit type gekozen: V20139II? Die heeft de motor er al in.
Nee, ik heb een hele goedkope https://installtek.nl/pro...klep-2-aansluitingen-1135
en deze motor: https://installtek.nl/pro...2-cx-230-nc-2-draads-1364

Daar sluit de fancoil mee af als tie warm is en gaat open als er vraag is.
Volgens mij een stuk goedkoper dan wat jij laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Dat is inderdaad veel goedkoper.
Ik denk dat ik het begrijp: eventueel kan ik die motor nog bedienen met bijvoorbeeld een Shelly Wifi relais als ik ondanks warmtevraag toch de fancoil wil afsluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:56
Dan kun je beter de inputs van de EWF644-board gebruiken (grid of presence contact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
JuutieZ schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:34:
Dan kun je beter de inputs van de EWF644-board gebruiken (grid of presence contact).
Mijn idee is om ook met een Shelly wifi relais de klep te sluiten als ik in andere ruimtes meer capaciteit nodig heb. Bedoel je dat ik dat met de EWF644 kan doen en dus zonder Shelly?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Elsdeniep schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:11:
[...]

Mijn idee is om ook met een Shelly wifi relais de klep te sluiten als ik in andere ruimtes meer capaciteit nodig heb. Bedoel je dat ik dat met de EWF644 kan doen en dus zonder Shelly?
Ik stuur de EWF644 aan via Home Assistant, vraag temp omhoog, gaat de klep open...
Maar je kunt hem ook gewoon Off zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8tGSUCqziJ6M040dhThSVh7ufA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gqc8jU4HRo4G2Gfu0HJ6S7WG.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Ja precies, dat wil ik ook. Goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lentje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17
Tijgerkracht schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:31:
[...]

Ik stuur de EWF644 aan via Home Assistant, vraag temp omhoog, gaat de klep open...
Maar je kunt hem ook gewoon Off zetten.

[Afbeelding]
Hoe is de automation van "vraag temp omhoog" geregeld? Checkt HA elke X seconden/minuten of de EWF644 temperatuur hoger is dan X graden? Of is er een trigger voor als de Airleaf warmte nodig heeft?

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32

timovd

Voorsprong door techniek

@Lentje De aansturing gebeurt door de controller zelf. Wat zou je moeten automatiseren in HA?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Tijgerkracht
Lentje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 23:26:
[...]

Hoe is de automation van "vraag temp omhoog" geregeld? Checkt HA elke X seconden/minuten of de EWF644 temperatuur hoger is dan X graden? Of is er een trigger voor als de Airleaf warmte nodig heeft?
Via HA wordt alleen de vraag temp gezet (om 18:00 op 16 graden, om 7:00 op 21 graden en dan alleen op die dagen dat er gewerkt gaat worden. De Innova regelt zelf verder alles.
Zelfde voor koeling, dat wordt vanuit HA aangestuurd.

• Lentje
timovd schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 08:39:
@Lentje De aansturing gebeurt door de controller zelf. Wat zou je moeten automatiseren in HA?
De controller kan niet die klep open zetten. Zal via HA of een automatisering moeten gebeuren. Dus ik vroeg mij af hoe HA dat checkt.
Tijgerkracht schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

Via HA wordt alleen de vraag temp gezet (om 18:00 op 16 graden, om 7:00 op 21 graden en dan alleen op die dagen dat er gewerkt gaat worden. De Innova regelt zelf verder alles.
Zelfde voor koeling, dat wordt vanuit HA aangestuurd.
Dus je HA stuurt de Innova controller aan, zet de temperatuur op X graden en stuurt ook de klep aan waar nodig?

In mijn situatie moet ik uiteindelijk als de Innova in koelmodus gaat (via HA of via de unit zelf) de klep tussen vloerverwarming en warmtepomp dichtzetten en de warmtepomp in temperatuur naar 7 graden C zetten. Zit nog een beetje te bedenken hoe dat zou werken.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Lentje Je hebt toch een 230V (Normally Closed) actuator op je klep zitten?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Tijgerkracht
Lentje schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:01:
[...]

De controller kan niet die klep open zetten. Zal via HA of een automatisering moeten gebeuren. Dus ik vroeg mij af hoe HA dat checkt.

[...]

Dus je HA stuurt de Innova controller aan, zet de temperatuur op X graden en stuurt ook de klep aan waar nodig?

In mijn situatie moet ik uiteindelijk als de Innova in koelmodus gaat (via HA of via de unit zelf) de klep tussen vloerverwarming en warmtepomp dichtzetten en de warmtepomp in temperatuur naar 7 graden C zetten. Zit nog een beetje te bedenken hoe dat zou werken.
De fancoil bestuurt de klep, afhankelijk van warmte of koude vraag, daar doet HA niets voor.
HA stuurt alleen de gevraagde temperatuur aan en zet eventueel de ventilator op laag of hoog.

• Lentje
timovd schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:03:
@Lentje Je hebt toch een 230V (Normally Closed) actuator op je klep zitten?
Nog niks! Alles moet nog worden aangelegd.
Tijgerkracht schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

De fancoil bestuurt de klep, afhankelijk van warmte of koude vraag, daar doet HA niets voor.
HA stuurt alleen de gevraagde temperatuur aan en zet eventueel de ventilator op laag of hoog.
Ja dat is de klep direct aan de Innova toch?

Mijn toekomstige situatie is anders denk ik. Heb ik beneden in de technische ruimte twee circuits, 1 vloerverwarming en 1 voor Innova om te koelen. Als de Innova's in koelmodus aangaan zal er een seintje naar beneden moeten om de vloerverwarming af te sluiten en de warmtepomp temperatuur lager te zetten.

In theorie zou ik alle Innova fancoils elke X minuten kunnen pollen om te zien of het "koude circuit aan moet".

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:36
Is het überhaupt nodig om die kleppen te installeren? Ik lees dat een aantal mensen geen klep heeft omdat de fan van de fancoil gewoon uit gaat en er dan nauwelijks warmteafgifte is. Ik krijg beneden vloerverwarming en wil boven fancoils plaatsen (die ook kunnen koelen door de VVW af te sluiten), maar in principe zou er niets op tegen zijn om de fancoils altijd open te laten staan? Of kom je dan in de problemen met de retourtemperatuur van de fancoils die uit staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
TheJVH schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:07:
Is het überhaupt nodig om die kleppen te installeren? Ik lees dat een aantal mensen geen klep heeft omdat de fan van de fancoil gewoon uit gaat en er dan nauwelijks warmteafgifte is. Ik krijg beneden vloerverwarming en wil boven fancoils plaatsen (die ook kunnen koelen door de VVW af te sluiten), maar in principe zou er niets op tegen zijn om de fancoils altijd open te laten staan? Of kom je dan in de problemen met de retourtemperatuur van de fancoils die uit staan?
Sterker, ik heb in mijn werkkamer de klep eraf gehaald, dus staat nu altijd open, dit om meer systeem inhoudt te hebben voor de warmtepomp (het is niet veel, maar alle beetjes helpen). En inderdaad als de fancoil de target temp heeft bereikt, stopt de ventilator en koelt het water dus ook veel minder af.

• Tijgerkracht
Ik gebruik de fancoil overigens ook om te koelen in de werkkamer en dat gaat als een jekko.
Warmtepomp maakt dan 17 graden water maken en de fancoil even op vol ventilator, koelt zo 3 graden af.
Zodra ik er ga werken, zet ik de fan op low en blijft het aangenaam.

• Lentje
Ook mijn plan inderdaad. Gewoon open laten, alleen een klep voor vloerverwarming zodat er in "koelmodus" niet te koud water doorheen gaat ivm condensatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mraco
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 15-06 13:01
Ik ben op dit moment ook aan het uitzoeken hoe ik het best fan coil units kan aansluiten.

Ik heb al een werkende Daikin Altherma warmtepomp met vloervervarming. Het is nog best lastig om uit te zoeken of er een 2 weg klep per fcu nodig is of niet. Verder weet ik nog niet hoe de fcu de warmtepomp laat weten dat er koud water geleverd moet.
In het plaatje hieronder staat het schema van Daikin. Geen klep per fcu dus, maar dit zou ook aan het detailniveau van het schema kunnen liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ayCHnQptnDlekNsEPx1Z_VhUPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WAy98YRK6ucNkJO4BaNJufg.jpg?f=fotoalbum_large

Bij LG doen ze dit duidelijker. Wel een klep per fcu. En een bypass valve omdat in koelmodus bij dichtlopen van de kleppen even geen circulatie is. Er lijkt geen commando van fcu naar wip te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZW3Dx4fihv61uv7IadrHBFIbQ0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7r0Ozb0f68jvPD2KOtnCsa6i.jpg?f=fotoalbum_large

Merk op dat er bij beide een gemotoriseerde klep is om de vloerverwarming dicht te zetten.

Ik ben benieuwd of er iemand suggesties heeft over hoe de warmtepomp weet dat er gestart moet worden. Stoppen lijkt mij dat dit gebeurt als de delta t laag is. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:14

Seafarer

XXX

Mraco schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 07:52:
Ik ben op dit moment ook aan het uitzoeken hoe ik het best fan coil units kan aansluiten.

Ik heb al een werkende Daikin Altherma warmtepomp met vloervervarming. Het is nog best lastig om uit te zoeken of er een 2 weg klep per fcu nodig is of niet. Verder weet ik nog niet hoe de fcu de warmtepomp laat weten dat er koud water geleverd moet.
In het plaatje hieronder staat het schema van Daikin. Geen klep per fcu dus, maar dit zou ook aan het detailniveau van het schema kunnen liggen.

[Afbeelding]

Bij LG doen ze dit duidelijker. Wel een klep per fcu. En een bypass valve omdat in koelmodus bij dichtlopen van de kleppen even geen circulatie is. Er lijkt geen commando van fcu naar wip te zijn.
[Afbeelding]

Merk op dat er bij beide een gemotoriseerde klep is om de vloerverwarming dicht te zetten.

Ik ben benieuwd of er iemand suggesties heeft over hoe de warmtepomp weet dat er gestart moet worden. Stoppen lijkt mij dat dit gebeurt als de delta t laag is. Klopt dat?
Zomaar een idee.

Kleppen met eind contact nemen ? Dus als klep vol open is gaat eindcontact dicht en daardoor start de warmte pomp.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mraco
Seafarer schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:54:
[...]

Zomaar een idee.

Kleppen met eind contact nemen ? Dus als klep vol open is gaat eindcontact dicht en daardoor start de warmte pomp.
Dat zou kunnen, maar er zijn ook contacten beschikbaar op het board van de fcu. Mijn twijfel is meer dat ik niet weet of de warmtepomp een signaal nodig heeft. Misschien kan de warmtepomp start/ stoppen op delta t. In de informatie van de warmtepomp kan ik dit niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:58
Ondanks de uitspraken van alle installateurs die ik heb gesproken en de verhalen die ik hier en op andere plekken las is het condenseren van de vloer hier de hele zomer, zelfs met de 70+% luchtvochtigheid van een paar weken terug niet gebeurd.

Hier draait een monoblock met 2 open verdelers, beneden 90m2 vloerverwarming in een natuurstenen vloer en boven 3 fancoils zonder kleppen. Voor zo'n dag als vandaag is "eco" mode met 12c aanvoer al voldoende, als de kamers met hogere buitentemperature snel afgekoeld moeten worden schakelt ik de aanvoer naar 7c.

Vandaag is de warmtepomp om 12u30 aan gegaan en de hele dag op 12c gedraaid. Beneden houd de vloerverwarming de huiskamer stabiel op 22c en boven regelen ik de temperatuur/afgifte met de ventilatorstanden op de Arovairs.

De hele dag draait de wp op 900w met +/-7kW opbrengst. Op de kamers heb je condensatie want de afvoeren naar buiten druppelen lekker door. Beneden moet je op een gegeven moment wel sloffen aan maar condens is er niet.

Het enige wat je nu niet moet gaan doen is dweilen met de warmtepomp open, dat droogt niet meer op.

Ik heb nog wel een informatie verzoek bij Vaillant open staan want de regeling van de Arovairs kan ik niet doorgronden. De ventilatoren gaan niet uit ook al zet ik de doeltemperatuur op 28 terwijl de kamertemperatuur 21 is of de aanvoertemperatuur niet (in koelbedrijf) boven of (CV bedrijf) onder een bepaalde temp is. Waar zijn die sensoren dan voor?
Ja ik zou het met een stel ESP8266 en relais zelf kunnen gaan regelen maar waar heb ik die bedieningspaneeltjes (volgens de handleiding zijn het thermostaten) van 100 euro p/s dan voor? Mijn idee is dat de arovairs hun werk pas gaan doen als de WP aan is, of het aan mij ligt of de Arovairs dan gewoon niet kunnen is de vraag.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mraco
maarten_NL schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:55:
Ondanks de uitspraken van alle installateurs die ik heb gesproken en de verhalen die ik hier en op andere plekken las is het condenseren van de vloer hier de hele zomer, zelfs met de 70+% luchtvochtigheid van een paar weken terug niet gebeurd.

Hier draait een monoblock met 2 open verdelers, beneden 90m2 vloerverwarming in een natuurstenen vloer en boven 3 fancoils zonder kleppen. Voor zo'n dag als vandaag is "eco" mode met 12c aanvoer al voldoende, als de kamers met hogere buitentemperature snel afgekoeld moeten worden schakelt ik de aanvoer naar 7c.

Vandaag is de warmtepomp om 12u30 aan gegaan en de hele dag op 12c gedraaid. Beneden houd de vloerverwarming de huiskamer stabiel op 22c en boven regelen ik de temperatuur/afgifte met de ventilatorstanden op de Arovairs.

De hele dag draait de wp op 900w met +/-7kW opbrengst. Op de kamers heb je condensatie want de afvoeren naar buiten druppelen lekker door. Beneden moet je op een gegeven moment wel sloffen aan maar condens is er niet.

Het enige wat je nu niet moet gaan doen is dweilen met de warmtepomp open, dat droogt niet meer op.

Ik heb nog wel een informatie verzoek bij Vaillant open staan want de regeling van de Arovairs kan ik niet doorgronden. De ventilatoren gaan niet uit ook al zet ik de doeltemperatuur op 28 terwijl de kamertemperatuur 21 is of de aanvoertemperatuur niet (in koelbedrijf) boven of (CV bedrijf) onder een bepaalde temp is. Waar zijn die sensoren dan voor?
Ja ik zou het met een stel ESP8266 en relais zelf kunnen gaan regelen maar waar heb ik die bedieningspaneeltjes (volgens de handleiding zijn het thermostaten) van 100 euro p/s dan voor? Mijn idee is dat de arovairs hun werk pas gaan doen als de WP aan is, of het aan mij ligt of de Arovairs dan gewoon niet kunnen is de vraag.
Misschien dat het een soortgelijke optie is die Innova ook heeft. Hier kun je met een dipswitch het gedrag van de fan veranderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TgTZUckv51KqJVc3RAP29saBSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcuUv9aIyAM9f5CPIpNCiPmj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:58
Mraco schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:48:
[...]

Misschien dat het een soortgelijke optie is die Innova ook heeft. Hier kun je met een dipswitch het gedrag van de fan veranderen.
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6puA-VUeiBwN2U0-I4ZB6rAKEM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5qNcfdNLBKt0AAGzzZw3H8GO.png?f=user_large

De vaillant handleidingen blinken helaas niet uit in duidelijkheid. Ik zal de Instelling van S1 eens bekijken.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Nav m'n post in het Vaillant topic (en de reactie van @Technician- ):
Hoe hebben jullie het condenserend koelen ingeregeld van de fancoils? Ik heb de volgende situatie op de planning staan:
- 70m2 benedenverdieping vloerverwarming 10cm h.o.h.
- Fancoil in de werkkamer beneden (naast de vloerverwarming)
- 2 Fancoils boven in beide slaapkamers

Het is een relatief klein huis van 110m2, redelijk goed geïsoleerd, qua verwarming verwacht ik prima met een 5/6kW unit uit te komen. Maar ik wil eigenlijk ook condenserend koelen en geen aparte airco aanschaffen. Ik hoef alleen maar condenserend te koelen vanaf een graad of 28 buiten (en dan alle fancoils tegelijk). Omdat ik de vloerverwarming moet gaan afsluiten hou ik natuurlijk weinig inhoud meer over. Moet ik een buffervat in serie met de fancoils zetten? Hoe hebben jullie dat opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:31
TheJVH schreef op woensdag 4 september 2024 @ 23:19:
Nav m'n post in het Vaillant topic (en de reactie van @Technician- ):
Hoe hebben jullie het condenserend koelen ingeregeld van de fancoils? Ik heb de volgende situatie op de planning staan:
- 70m2 benedenverdieping vloerverwarming 10cm h.o.h.
- Fancoil in de werkkamer beneden (naast de vloerverwarming)
- 2 Fancoils boven in beide slaapkamers

Het is een relatief klein huis van 110m2, redelijk goed geïsoleerd, qua verwarming verwacht ik prima met een 5/6kW unit uit te komen. Maar ik wil eigenlijk ook condenserend koelen en geen aparte airco aanschaffen. Ik hoef alleen maar condenserend te koelen vanaf een graad of 28 buiten (en dan alle fancoils tegelijk). Omdat ik de vloerverwarming moet gaan afsluiten hou ik natuurlijk weinig inhoud meer over. Moet ik een buffervat in serie met de fancoils zetten? Hoe hebben jullie dat opgelost?
Vloerverwarming afsluiten tijdens koelen?, ik ga dat hier niet doen, de vloer zal iets mee doen met het koelen, +/- 30% via een drieweg klep, maar dat laatste heb ik nog geen details van uitgezocht.
En inhoud heb je bij een wp nodig voor een defrost in de winter.. en die heb je niet tijdens koelen in de zomer..
Wel het volgende web adres gevonden voor Innova fancoils: https://www.climatecstore...-raffrrisc-kw-312353.html

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• TheJVH
natural colour schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:14:
[...]

Vloerverwarming afsluiten tijdens koelen?, ik ga dat hier niet doen, de vloer zal iets mee doen met het koelen, +/- 30% via een drieweg klep, maar dat laatste heb ik nog geen details van uitgezocht.
En inhoud heb je bij een wp nodig voor een defrost in de winter.. en die heb je niet tijdens koelen in de zomer..
Wel het volgende web adres gevonden voor Innova fancoils: https://www.climatecstore...-raffrrisc-kw-312353.html
Dat met die defrosts weet ik inderdaad, maar volgens mij is het probleem dat het systeem alsnog gaat pendelen omdat je de koelte niet kwijt kan als je huis is afgekoeld. Als je hem initieel aan zet dan zal hij prima voor een uurtje lopen. Maar daarna is je huis afgekoeld en kan je te weinig kou afvoeren om je warmtepomp lang aan te houden waardoor je warmtepomp veel gaat pendelen.

De vloerverwarming sluit ik af omdat ik condenserend wil gaan koelen, de watertemp zal rond de 12 graden zijn waardoor er condens op je vloer komt als je die mee laat doen.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:31
TheJVH schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:58:
[...]

Dat met die defrosts weet ik inderdaad, maar volgens mij is het probleem dat het systeem alsnog gaat pendelen omdat je de koelte niet kwijt kan als je huis is afgekoeld. Als je hem initieel aan zet dan zal hij prima voor een uurtje lopen. Maar daarna is je huis afgekoeld en kan je te weinig kou afvoeren om je warmtepomp lang aan te houden waardoor je warmtepomp veel gaat pendelen.

De vloerverwarming sluit ik af omdat ik condenserend wil gaan koelen, de watertemp zal rond de 12 graden zijn waardoor er condens op je vloer komt als je die mee laat doen.
De Panasonic wp van mij draait bij bij koelen op heel laag vermogen (kun je zo instellen) draait dan via de vloerverwarming de gehele dag door.. geen pendelgedrag, maar dat verschilt per merk en model..
Dit jaar 2x condens op de vloer gehad, 1x door dat ik de temperatuur te laag had ingesteld en de tweede keer omdat het toen zeer vochtig en zeer warm was.
Ik wil voor volgend jaar een fancoil op de slaapkamer hebben (ik heb daar geen vloerverwarming) en mogelijk 2 kleine in de woonkamer/ open keuken.
Omdat een fancoil het condenswater opvangt hoop ik dat het vochtgehalte in die ruimten tijdens koelen omlaag gaat.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
natural colour schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:16:
[...]

De Panasonic wp van mij draait bij bij koelen op heel laag vermogen (kun je zo instellen) draait dan via de vloerverwarming de gehele dag door.. geen pendelgedrag, maar dat verschilt per merk en model..
Dit jaar 2x condens op de vloer gehad, 1x door dat ik de temperatuur te laag had ingesteld en de tweede keer omdat het toen zeer vochtig en zeer warm was.
Ik wil voor volgend jaar een fancoil op de slaapkamer hebben (ik heb daar geen vloerverwarming) en mogelijk 2 kleine in de woonkamer/ open keuken.
Omdat een fancoil het condenswater opvangt hoop ik dat het vochtgehalte in die ruimten tijdens koelen omlaag gaat.
Dit is vergelijkbaar met mijn plan. Radiatoren boven vervangen door fancoils en een fancoil beneden om te ontvochtigen (voor verwarming beneden is die fancoil compleet overbodig).

Ik heb tevens een instelbare flowkraan waarmee ik kan bepalen hoeveel flow naar de radiatoren (6x) boven gaat en hoeveel naar de vloerverdeler. Geen buffer. Voor de winter houd ik zo de boel warm (WAR) zonder continu bijstellen, dwz er is genoeg flow voor in de vloer en de rest pompt boven rond en de WP zoekt het verder zelf uit.

Mijn plan is om de flowkraan in de zomer zo af te stellen dat de vloer condensvrij koelt. Dat lukt nu zonder fancoils prima, maar als de temperatuur lager moet hoop ik dat flowkraan genoeg is. De fancoil beneden helpt dan condens te voorkomen door het ontvochtigen van de lucht en tegelijk hoeft de vloer minder flow te hebben om voldoende te koelen, ook weer minder kans op condens.

Tl;dr met een flowkraan heb je een simpele manier om te corrigeren. Of het goed genoeg werkt weet ik zelf ook nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-06 08:39
Jaga heeft hun Briza fancoil geüpdate:

https://www.jaga.nl/producten/briza-net-zero/
https://www.installatieto...uceert-de-briza-net-zero/

Ziet er goed uit en zou in NL dan goed verkrijgbaar moeten zijn. Prijzen kan ik nog even niet vinden, maar Jaga kennende zal het niet goedkoop zijn ;-)

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
UUDIBUUDI schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:36:
[...]

Dit is vergelijkbaar met mijn plan. Radiatoren boven vervangen door fancoils en een fancoil beneden om te ontvochtigen (voor verwarming beneden is die fancoil compleet overbodig).

Ik heb tevens een instelbare flowkraan waarmee ik kan bepalen hoeveel flow naar de radiatoren (6x) boven gaat en hoeveel naar de vloerverdeler. Geen buffer. Voor de winter houd ik zo de boel warm (WAR) zonder continu bijstellen, dwz er is genoeg flow voor in de vloer en de rest pompt boven rond en de WP zoekt het verder zelf uit.

Mijn plan is om de flowkraan in de zomer zo af te stellen dat de vloer condensvrij koelt. Dat lukt nu zonder fancoils prima, maar als de temperatuur lager moet hoop ik dat flowkraan genoeg is. De fancoil beneden helpt dan condens te voorkomen door het ontvochtigen van de lucht en tegelijk hoeft de vloer minder flow te hebben om voldoende te koelen, ook weer minder kans op condens.

Tl;dr met een flowkraan heb je een simpele manier om te corrigeren. Of het goed genoeg werkt weet ik zelf ook nog niet.
Ik kan het koude water eerst door de fancoils laten lopen en daarna (iets warmer dus) door de vloer.
Ik krijg wel condensatie in de fancoils, maar heb dat nog nooit op de vloer gehad.
Zie mijn website voor hoe e.e.a. aangesloten is: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/koeling.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mraco
Zwerius schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:05:
[...]

Ik kan het koude water eerst door de fancoils laten lopen en daarna (iets warmer dus) door de vloer.
Ik krijg wel condensatie in de fancoils, maar heb dat nog nooit op de vloer gehad.
Zie mijn website voor hoe e.e.a. aangesloten is: https://geen-energierekening-meer.weebly.com/koeling.html
Bedankt voor de link naar jouw site. Erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Niet online
[...]

Dat is een elegante en slimme keuze, dank voor de tip, die ga ik zeker proberen toe te passen. Goede site ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:47
[...]

Mooi creatieve manier om condenserend en niet condenseren koelen te combineren, en altijd voldoende warmteopname (of koelvermogen) zodat pendelen niet snel optreed.
Wel een hele flinke warmtepomp, bijna 12kw

Vraagje, waarom een “open expansie-vat”?
En niet zuurstof dichte vloerverwarmings slang.
Met deze combinatie zal er veel zuurstof opname plaatsvinden in het systeemwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-06 10:54
[...]

Hmmm nice
Hoe zit het met de verdeler van de vloerverwarming dan, moet die dan ook van RVS of kunststof zijn ivm de lagere temperatuur en condensvorming? En dan dus ook echt al de leidingen, ook die van/naar de vloerverwarming-verdeler.
Ik zat eerst te denken om de vloerverwarming in de zomer gewoon uit te zetten, maar dit klinkt ook wel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Technician- schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:44:
[...]

Mooi creatieve manier om condenserend en niet condenseren koelen te combineren, en altijd voldoende warmteopname (of koelvermogen) zodat pendelen niet snel optreed.
Wel een hele flinke warmtepomp, bijna 12kw

Vraagje, waarom een “open expansie-vat”?
En niet zuurstof dichte vloerverwarmings slang.
Met deze combinatie zal er veel zuurstof opname plaatsvinden in het systeemwater?
12kW is inderdaad veel. Was achteraf ook niet nodig geweest . Zoals zoveel mensen toen (14 jaar geleden) ook toch iets angst voor een te kleine WP en nog geen kennis over pendelen etc. Maar achteraf gelukkig geen last van pendelen. Overigens is het bij koelen wel kantje boord. Ik koel met een Ta instelling van 15°C. Ik zou deze natuurlijk nog wat lager kunnen zetten. Maar ik ben een beetje neurotisch voor te lage watertemperaturen en de daarbij toenemende kans op lokale bevriezingsverschijnselen in de verdamper. Ik heb dat een keer gehad (door een fout van een monteur) waardoor een groot deel van de inhoud van het CV systeem in huis geblazen werd. Je wilt niet weten wat voor ellende dat was. Dus ik ben er nogal huiverig voor geworden om de watertemperatuur laag te zetten.

Behalve dat 12 kW al wat groot was, is bovendien nadien een aparte warmtepompboiler gekomen, is er nog aanvullend geïsoleerd (o.a. vloer +8 cm PIR en alle glas naar 3 voudig kryptongevuld met warme kant en aanvullende "luchtdichtheidsmaatregelen"). Als ik nu kijk naar de warmtebehoefte van de woning (via de Kamstrup) en ga rekenen voor een Tb van -10°C, dan zou ik feitelijk genoeg hebben aan 4,8 kW. Mijn Mitsu staat nu dus ook altijd begrensd op 50%. Niet geweldig voor het rendement.

Uiteindelijk zal er binnen een paar jaar nog wel een keer een kleinere WP komen.
Ik ben nogal van het experimenteren, dus ik denk dat dat dan 2 x 2,5 kW moet gaan worden ;) .
Dan kan ik in voor- en najaar tenminste echt flink terugregelen.
Bij de meeste WP's kan dat naar mijn smaak onvoldoende.
Je kunt uiteraard het toerental wel flink terugregelen, maar doordat je in voor- en najaar een lagere Ta en een hogere Tb hebt gaat het vermogen natuurlijk lang niet in dezelfde verhouding van het toerental terug.

Je zou natuurlijk als fabrikant het laagste toerental nog wel lager kunnen maken (met misschien wat extra noodzakelijke voorzieningen ivm smering), maar dan gaat toch ook het rendement omlaag.

Ik zie dus meer in een systeem van 2 of 3 (ook nog regelbare!) WP-tjes in cascade.
Probleem is dat de verkrijgbare WP's meestal niet zo klein te koop zijn. Behalve misschien WP-boilers, maar die zijn vaak weer wat minder geavanceerd (geen electronische expansieklep, maar gewoon thermisch/druk-gestuurd) en hebben dus daardoor weer een wat lagere COP dan zou kunnen.

Mogelijk moet ik zelf iets gaan maken van een paar kleinere airco-units (uiteraard omkeerbare), waarbij dan het binnendeel (=condensor tijdens verwarmen) vervangen moet worden door een platenwarmtewisselaar, die aan de andere kant aan de vloerverwarming hangt. Eventueel zouden luchtdrogers ook geschikt zijn. Ook daarbij heb je types die zelf kunnen ontdooien bij aanvriezing op de verdamper, maar meestal zijn die natuurlijk niet ontworpen voor continugebruik bij negatieve luchttemperaturen.
Met 2 airco units van elk € 700,- moet ik al een heel eind komen. Uiteraard zelf een overkoepelende regeling er bij maken. Maar dat hoeft niet zo geavanceerd te zijn. En uiteraard af en toe de voorkeursvolgorde van de WP's omdraaien, zodat ze beide ongeveer even veel draaiuren maken.

Dan nog even de vraag: waarom geen zuurstofdichte vv-slang?
Wel, in de tijd dat wij ons huis met VV bouwden (1987) was er wel al zuurstofdichte slang te koop, maar was het nog niet zo gebruikelijk. En het was wel flink duurder. En je weet, tijdens nieuwbouw wordt alles toch altijd al duurder dan voorzien ;) . Achteraf was zuurstofdicht misschien toch een betere beslissing geweest, maar goed, daar kan ik nu niets meer aan veranderen. De rest van mijn verwarmingsinstallatie is dus ook gebouwd op zuurstofrijk water. Dus overal koper pijp, een RVS circulatiepomp, messing VV-verdelers en evt. andere componenten van messing, RVS of kunststof. Nooit een probleem mee gehad.

Waarom een open expansievat?
Tja, was niet persé nodig geweest, maar ik ging er van uit dat ik toch al zuurstof in het water had zitten, dus de noodzaak om het gesloten te maken was er niet.
Bovendien heb ik geen overdruk in mijn systeem nodig, dus daarvoor hoeft het ook niet gesloten te zijn.

Bedenk even waarom we eigenlijk altijd overdruk in de systemen hebben.
In installaties met een CV-ketel (of elktrische weerstandsverwarming) ligt dat anders.
Daarin kunnen oppervlaktetemperaturen van metalen delen van de warmteopwekker die met het water in contact komen, wel eens een keer boven de 100°C komen. Denk even aan het moment dat de CV-ketel water van 90°C moet maken. Om dan kookverschijnselen aan het waterzijdige metaaloppervlak te voorkomen, moet je de waterdruk verhogen, zodat ook het kookpunt hoger komt te liggen.

Al met al, ik had dus geen overdruksysteem nodig en heb gekozen voor een "drukloos" (open) systeem. Minder druk is ook minder kans op lekkage ;)
Maar dit is een smaakwestie. Ik had natuurlijk even goed een roestvrij (zuurstofbestendig) expansievat kunnen kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zwerius op 07-09-2024 11:59 ]

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zwerius schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:50:
[...]

12kW is inderdaad veel. Was achteraf ook niet nodig geweest . Zoals zoveel mensen toen (14 jaar geleden) ook toch iets angst voor een te kleine WP en nog geen kennis over pendelen etc. Maar achteraf gelukkig geen last van pendelen. Overigens is het bij koelen wel kantje boord. Ik koel met een Ta instelling van 15°C. Ik zou deze natuurlijk nog wat lager kunnen zetten. Maar ik ben een beetje neurotisch voor te lage watertemperaturen en de daarbij toenemende kans op lokale bevriezingsverschijnselen in de verdamper. Ik heb dat een keer gehad (door een fout van een monteur) waardoor een groot deel van de inhoud van het CV systeem in huis geblazen werd. Je wilt niet weten wat voor ellende dat was. Dus ik ben er nogal huiverig voor geworden om de watertemperatuur laag te zetten.

Behalve dat 12 kW al wat groot was, is bovendien nadien een aparte warmtepompboiler gekomen, is er nog aanvullend geïsoleerd (o.a. vloer +8 cm PIR en alle glas naar 3 voudig kryptongevuld met warme kant en aanvullende "luchtdichtheidsmaatregelen"). Als ik nu kijk naar de warmtebehoefte van de woning (via de Kamstrup) en ga rekenen voor een Tb van -10°C, dan zou ik feitelijk genoeg hebben aan 4,8 kW. Mijn Mitsu staat nu dus ook altijd begrensd op 50%. Niet geweldig voor het rendement.

Uiteindelijk zal er binnen een paar jaar nog wel een keer een kleinere WP komen.
Ik ben nogal van het experimenteren, dus ik denk dat dat dan 2 x 2,5 kW moet gaan worden ;) .
Je kunt uiteraard het toerental wel flink terugregelen, maar doordat je in voor- en najaar een lagere Ta en een hogere Tb hebt gaat het vermogen natuurlijk lang niet in dezelfde verhouding van het toerental terug.

Je zou natuurlijk als fabrikant het laagste toerental nog wel lager kunnen maken (met misschien wat extra noodzakelijke voorzieningen ivm smering), maar dan gaat toch ook het rendement omlaag.

Ik zie dus meer in een systeem van 2 of 3 (ook nog regelbare!) WP-tjes in cascade.
Probleem is dat de verkrijgbare WP's meestal niet zo klein te koop zijn. Behalve misschien WP-boilers, maar die zijn vaak weer wat minder geavanceerd (geen electronische expansieklep, maar gewoon thermisch/druk-gestuurd) en hebben dus daardoor weer een wat lagere COP dan zou kunnen.

Mogelijk moet ik zelf iets gaan maken van een paar kleinere airco-units (uiteraard omkeerbare), waarbij dan het binnendeel (=condensor tijdens verwarmen) vervangen moet worden door een platenwarmtewisselaar, die aan de andere kant aan de vloerverwarming hangt. Eventueel zouden luchtdrogers ook geschikt zijn. Ook daarbij heb je types die zelf kunnen ontdooien bij aanvriezing op de verdamper, maar meestal zijn die natuurlijk niet ontworpen voor continugebruik bij negatieve luchttemperaturen.
Met 2 airco units van elk € 700,- moet ik al een heel eind komen. Uiteraard zelf een overkoepelende regeling er bij maken. Maar dat hoeft niet zo geavanceerd te zijn. En uiteraard af en toe de voorkeursvolgorde van de WP's omdraaien, zodat ze beide ongeveer even veel draaiuren maken.

Wel, in de tijd dat wij ons huis met VV bouwden (1987) was er wel al zuurstofdichte slang te koop, maar was het nog niet zo gebruikelijk. En het was wel flink duurder. En je weet, tijdens nieuwbouw wordt alles toch altijd al duurder dan voorzien ;) . Achteraf was zuurstofdicht misschien toch een betere beslissing geweest, maar goed, daar kan ik nu niets meer aan veranderen. De rest van mijn verwarmingsinstallatie is dus ook gebouwd op zuurstofrijk water. Dus overal koper pijp, een RVS circulatiepomp, messing VV-verdelers en evt. andere componenten van messing, RVS of kunststof. Nooit een probleem mee gehad.

Tja, was niet persé nodig geweest, maar ik ging er van uit dat ik toch al zuurstof in het water had zitten, dus de noodzaak om het gesloten te maken was er niet.
Bovendien heb ik geen overdruk in mijn systeem nodig, dus daarvoor hoeft het ook niet gesloten te zijn.

In installaties met een CV-ketel (of elktrische weerstandsverwarming) ligt dat anders.
Daarin kunnen oppervlaktetemperaturen van metalen delen van de warmteopwekker die met het water in contact komen, wel eens een keer boven de 100°C komen. Denk even aan het moment dat de CV-ketel water van 90°C moet maken. Om dan kookverschijnselen aan het waterzijdige metaaloppervlak te voorkomen, moet je de waterdruk verhogen, zodat ook het kookpunt hoger komt te liggen.

Al met al, ik had dus geen overdruksysteem nodig en heb gekozen voor een "drukloos" (open) systeem. Minder druk is ook minder kans op lekkage ;)
Maar dit is een smaakwestie. Ik had natuurlijk even goed een roestvrij (zuurstofbestendig) expansievat kunnen kiezen.
Hier snap ik even niets van. Waarom geen warmtewisselaar op de vloerverwarming om de vloer totaal te separeren? En dan natuurlijk niet zo'n kleintje voor gas cv maar een flinke overmaatse.
Zuurstof (gas) brengt heel wat minder energie over dan water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Seafarer schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:32:
[...]

Hier snap ik even niets van. Waarom geen warmtewisselaar op de vloerverwarming om de vloer totaal te separeren? En dan natuurlijk niet zo'n kleintje voor gas cv maar een flinke overmaatse.
Zuurstof (gas) brengt heel wat minder energie over dan water.
Dit snap ik even niet.....
Wat moet ik dan separeren?
Ik heb toch maar één systeem?
En alles is zuurstofbestendig.
En dat zuurstof minder energie overbrengt dan water, dat weet ik ook wel. Maar ik heb toch geen zuurstof door mijn pijpen lopen? Alleen maar CV-water met daarin een beetje opgeloste zuurstof.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zwerius schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:47:
[...]

Dit snap ik even niet.....
Wat moet ik dan separeren?
Ik heb toch maar één systeem?
En alles is zuurstofbestendig.
En dat zuurstof minder energie overbrengt dan water, dat weet ik ook wel. Maar ik heb toch geen zuurstof door mijn pijpen lopen? Alleen maar CV-water met daarin een beetje opgeloste zuurstof.
Van de vloerverwarming maak je 1 systeem met circulatie pomp en expansie vat en automatische ontluchters. Dit water blijft in de vloer en de verdeler en komt nergens anders in huis. De extra grootte platenwarmtewisselaar zorgt voor de scheiding tussen vloer cv water en cv water van de rest van het huis.
In cv water huis moet natuurlijk ook een pomp zitten (of de warmte pomp cv pomp) en ontluchters en eigen expansievat. Het water in je cv huis kan dan zuurstof loos gebruikt worden.

Zie foto hieronder voor een "standaard oplossing".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EJ3meyCDyAcCIODFp1GK1EW9T5w=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/aNWZpLTxS9VVaUqVw4JJopmA.png?f=fotoalbum_medium

Dat beetje opgeloste zuurstof kan tot belvorming lijden en dan wordt het wel heel veel.
Ik ben in ieder geval gek op dood water. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:55
Seafarer schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:38:
[...]

Van de vloerverwarming maak je 1 systeem met circulatie pomp en expansie vat en automatische ontluchters. Dit water blijft in de vloer en de verdeler en komt nergens anders in huis. De extra grootte platenwarmtewisselaar zorgt voor de scheiding tussen vloer cv water en cv water van de rest van het huis.
In cv water huis moet natuurlijk ook een pomp zitten (of de warmte pomp cv pomp) en ontluchters en eigen expansievat. Het water in je cv huis kan dan zuurstof loos gebruikt worden.

[Afbeelding]

Dat beetje opgeloste zuurstof kan tot belvorming lijden en dan wordt het wel heel veel.
Voor dat geld / moeite niet gewoon een microbel-ontluchter? :? Naja, zoveel smaken zoveel bonbons. Laten we maar weer over fancoils lullen :>

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Seafarer schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 14:38:
[...]

[Afbeelding]

Zoals ik al aangaf, heb ik alleen maar VV en 3 fancoils. Alles zuurstofbestendig.
Er is dus geen enkele noodzaak bij mij om een scheiding aan te brengen tussen een deel dat wel en een deel dat niet tegen "zuurstofrijk" water kan. Met in dit geval onnodige warmtewisselaar, extra pomp, etc.

Zoals al aangegeven, draait het systeem al sinds 1987 zonder problemen met "zuurstofrijk" water.

Maar inderdaad dwalen we een beetje af zo.
Ik had alleen maar wat antwoorden op vragen gegeven en daar wat toelichting bij gegeven.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 22:47
Zwerius schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:50:
[...]

Lang verhaal.
Maar waarom wil je nou weer met cascades werken? De kleinere warmtepomp zal zeker voldoende kunnen terugmoduleren, en idd allerlei extra componenten geven alleen meer energieverlies. Maar goed je lijkt me niet het type wat daarvan gaat afwijken.
Dan kun je eens kijken in de keuken van Mitsubishi waarbij je DX pakketen kunt kopen (dx wisselaar, besturing met sensoren) en redelijk vrij een systeem mee kan bouwen met de DX buitendelen.
Dan kan je bv 2x een 3,5kw buitendeel pakken.

Type LBK-ZM35I 0-10V (R32) SET
dit is een buitendeel en een regelingset die ook cascade aankan.
Eigenlijk voor een DX blok maar dat kan ook een DX wisselaar zijn.
Je kunt een 2e dx unit met y stukken erbij opzetten en setpoint sturen Ta via 0-10V

Panasonic heeft een 3kw model in een spilt hydrobox oplossing. Zeer laag minimum vermogen dus.
https://www.dhps.nl/produ...p/panasonic-bi-bloc-3-kw/

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 07-09-2024 17:22 ]

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:04
Update94 schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:57:
Voor de mensen die hier ooit nog tegenaan lopen, ik ben voor een vergelijkbare (maar net iets andere) oplossing als @timovd gegaan voor het aansluiten van 26mm meerlagenbuis op de SL1000 fancoils van Innova.

[Afbeelding]
Even een update:

Ik heb hier uiteindelijk voor de zekerheid toch nog een euroconus verloopstuk tussen gezet omdat ik mijn twijfels had of dit wel waterdicht gaat zijn. Dit maakt het geheel met 26mm buis wel wat krap maar het past allemaal net (isolatie komt er nog bij maar ik krijg er hopelijk net wat tussen gepriegeld).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JLm6MefDy4V6O6dgPoM8VDlnOco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQw2DbpTqvEPzS28BR2OcsBk.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals het er nu uitziet kan ik het systeem dit weekend gaan vullen.

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 16:50
Hola, door de antwoorden in een eerder topic (Installatieadvies i.v.m zorgaanbouw) ben ik op het pad van fancoils gekomen. Ik zou graag een all-electric pomp gaan combineren met:
-fancoils
-vloerverwarming
-conventionele radiatoren.

Maar maakt dat het systeem niet te complex, of valt dat nog wel mee?

• CR1992
  • Laatst online: 20-06 23:32

CR1992

Thor

Als je nu al radiators en vloerverwarming hebt zal het niet veel complexer worden.

• Carboy54
  • Laatst online: 22:33

Carboy54

Duurzaamheid coach

WhiskyPhreak schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:48:
Hola, door de antwoorden in een eerder topic (Installatieadvies i.v.m zorgaanbouw) ben ik op het pad van fancoils gekomen. Ik zou graag een all-electric pomp gaan combineren met:
-fancoils
-vloerverwarming

Maar maakt dat het systeem niet te complex, wwwof valt dat nog wel mee?
Zo lang je zorgt voor voldoende flow en voldoende waterinhoud is dat prima.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• UUDIBUUDI
  • Niet online
WhiskyPhreak schreef op donderdag 12 september 2024 @ 12:48:
-fancoils
-vloerverwarming

Maar maakt dat het systeem niet te complex, of valt dat nog wel mee?
De fancoil is een radiator(convector) met een chipje die een ventilator aanstuurt. Voor verwarmen is het niet meer dan dat. Voor koelen heb je rekening te houden met condensatie op leidingen en evt condensafvoer als je dat met de fancoil wil doen. Dat condensatie probleem heb je ook al als je radiatoren hebt, dwz de toevoeging van fancoil maakt dat probleem niet anders. Radiatoren vervangen door fancoils zou het zelfs makkelijker maken om condenserend te koelen, want een gewone radiator is daar niet geschikt voor (roest en nattigheid).

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 16:50
UUDIBUUDI schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:02:
[...]

De fancoil is een radiator(convector) met een chipje die een ventilator aanstuurt. Voor verwarmen is het niet meer dan dat. Voor koelen heb je rekening te houden met condensatie op leidingen en evt condensafvoer als je dat met de fancoil wil doen. Dat condensatie probleem heb je ook al als je radiatoren hebt, dwz de toevoeging van fancoil maakt dat probleem niet anders. Radiatoren vervangen door fancoils zou het zelfs makkelijker maken om condenserend te koelen, want een gewone radiator is daar niet geschikt voor (roest en nattigheid).
Ik denk dat ik nog iets meer uitleg had moeten geven:
We willen een aanbouw gaan zetten waarin vloerverwarming komt, en een installatie ruimte waar de warmtepomp/boilervat komt. Beide nieuw.

In huis hebben we nu nog conventionele radiatoren. Die allemaal vervangen door fancoils is niet te doen omdat dan het hele leidingwerk vervangen aangepakt zou moeten worden om het te isoleren. Maar op enkele plekken dichtbij de te plaatsen warmtepomp moet dit wel lukken door nieuwe geisoleerde leidingen te trekken.

Mijns inziens krijg je dan drie aparte lussen die apart van elkaar aan/uit moeten kunnen.
-Vloerverwarming in aanbouw
-conventionele radiatoren
-FCU's met geïsoleerde leidingen zodat er ook gekoeld kan worden

Maar misschien heb ik het wel mis en kan het simpeler?

• UUDIBUUDI
  • Niet online
WhiskyPhreak schreef op donderdag 12 september 2024 @ 16:12:
[...]

Ik denk dat ik nog iets meer uitleg had moeten geven:
We willen een aanbouw gaan zetten waarin vloerverwarming komt, en een installatie ruimte waar de warmtepomp/boilervat komt. Beide nieuw.

In huis hebben we nu nog conventionele radiatoren. Die allemaal vervangen door fancoils is niet te doen omdat dan het hele leidingwerk vervangen aangepakt zou moeten worden om het te isoleren. Maar op enkele plekken dichtbij de te plaatsen warmtepomp moet dit wel lukken door nieuwe geisoleerde leidingen te trekken.

Mijns inziens krijg je dan drie aparte lussen die apart van elkaar aan/uit moeten kunnen.
-Vloerverwarming in aanbouw
-conventionele radiatoren
-FCU's met geïsoleerde leidingen zodat er ook gekoeld kan worden

Maar misschien heb ik het wel mis en kan het simpeler?
Lees vlak hierboven terug: https://gathering.tweaker...message/80042050#80042050. Ik denk zelf dat ik met vaste flowkranen dergelijke lussen prima kan regelen (radiatorlus helemaal dicht tijdens koelen), maar tis maar net wat je zelf prettig vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-06 10:54
Die 3-weg kleppen, hoe krijg je die een beetje dampdicht geisoleerd, dat zijn toch best grote niet buisvormige dingen, waarbij d'r ook nog een vrijheid moet zijn voor een onderdeel om te kunnen draaien?

En wij hebben een installateur die een daikin altherma wil installeren, maar het niet ziet zitten om dit voor condenserend koelen geschikt te maken. Waar moet ik op letten om dit later zelf te kunnen doen?

binnen-buitenunit -> moet hier extra isolatie om deze leidingen?
leidingwerk binnen -> bij condenseren koelen belangrijk om geen messing te hebben in dat traject, meende te hebben gelezen dat viega smartpress hier geschikt voor zou zijn (handig om zelf die leidingen naar boven aan te leggen), en koper voor de installatie tussen de rest van de onderdelen, kan dat?
geen uponor dan in het traject voor condenserend koelen?

Natuurlijk zelf condensafvoer dan ook regelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Update94
Ik heb vandaag eindelijk mijn Innova 1000SL's eens de sporen kunnen geven nadat ik de Panasonic warmtepomp in werking heb gesteld. Het werkte allemaal prima op een na. Daarvan reageert de EWF644II thermostaat nog wel op de capacitieve knoppen maar ik kom niet meer in het menu en hij wil ook niet meer met (eerder geconfigureerde) WiFi verbinden. Ik kan de WiFi ook niet resetten want ik kan niet in het menu komen.

Je komt in het menu door de uitknop ingedrukt te houden dus ik denk dat die mogelijk blijft hangen of geen lange aanrakingen kan registreren om wat voor reden dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-06 08:39
M4inDC schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:18:

[...]
geen uponor dan in het traject voor condenserend koelen?
Uponor schijnt gewoon te kunnen. Is eerder in dit topic besproken, oa hier: Gerbenvl in "Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)"

Verder inderdaad alles dampdicht isoleren.

Zou wel even checken waarom je installateur het niet wil doen?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:46
Beste fancoil experts. De winter komt er weer aan en ik zou graag een verdere optimalisatie in mijn verwarmingssysteem maken. Momenteel stook ik met een CV-ketel. Gasverbruik ongeveer 350m3 per jaar incl SWW. Verwarm voornamelijk in de keuken (75m3 met open trap).

Een paar jaar terug heb ik de T22 al eens vervangen door een T33 met radiatorventilatoren van Speedfan. Max aanvoertemp is 60 graden, maar deze wordt niet snel gehaald door geknepen ketelvermogen. Hiermee lukt het al om redelijk in het optimale rendement van de ketel te blijven.

De T33 is een Compact-4 600x1200 met een 55/45/20 vermogen van 1500 watt (excl de Speedfans).

Zou ik dit afgiftevermogen met een fancoil van gelijke afmetingen nou nog veel hoger kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

thys schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:10:
Beste fancoil experts. De winter komt er weer aan en ik zou graag een verdere optimalisatie in mijn verwarmingssysteem maken. Momenteel stook ik met een CV-ketel. Gasverbruik ongeveer 350m3 per jaar incl SWW. Verwarm voornamelijk in de keuken (75m3 met open trap).

Een paar jaar terug heb ik de T22 al eens vervangen door een T33 met radiatorventilatoren van Speedfan. Max aanvoertemp is 60 graden, maar deze wordt niet snel gehaald door geknepen ketelvermogen. Hiermee lukt het al om redelijk in het optimale rendement van de ketel te blijven.
Dat hoge rendement komt voornamelijk door de lage retour temperatuur.
De T33 is een Compact-4 600x1200 met een 55/45/20 vermogen van 1500 watt (excl de Speedfans).

Zou ik dit afgiftevermogen met een fancoil van gelijke afmetingen nou nog veel hoger kunnen krijgen?
Zijn die speed fans net zo breed als de radiator zelf? Anders zou ik dit topic eens bekijken: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen Voor weinig geld krijg je ook meer afgifte. Want besparen op 375 kuub zal niet meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:46
Seafarer schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:46:
[...]
Dat hoge rendement komt voornamelijk door de lage retour temperatuur.
Klopt ja, ik meet die ook en alle aanpassingen zijn er op gericht om die verder te verlagen :-)
Maar het afgiftevermogen in de keuken begint eigenlijk te laag te worden nu.
Seafarer schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:46:
[...]

Zijn die speed fans net zo breed als de radiator zelf? Anders zou ik dit topic eens bekijken: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen Voor weinig geld krijg je ook meer afgifte. Want besparen op 375 kuub zal niet meevallen.
Bedankt ik zal daar eens kijken. Misschien wel een mooi project voor dit najaar zonder grote investering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Update94
Ik heb mijn Innova SL1000 fancoils inmiddels als volgt aangesloten op de cn2 contacten van mijn Panasonic warmtepomp: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/blmX9o9WoHUmhuzxuSrF55TLqlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/11uCVVMiLdM3jjbQVBLX6PDt.png?f=fotoalbum_large

Dit werkt goed, @ErikVers vroeg zich in het Panasonic topic nog iets af: In het geval dat een fancoil warmte vraagt en de andere koelte dan zal de Panasonic hierin kiezen op basis van de buitentemperatuur (en ook misschien wie er eerst was dit moet ik nog eens verder onderzoeken). De vraag is doet de thermostaat de klep in de fancoil dicht op het moment dat de aanvoertemperatuur hoger is dan de kamertemperatuur als er vraag is naar koeling.

Overigens is het in mijn geval meer een foutscenario dan iets wat realistische voor zou moeten komen dus ik zit er ook weer niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
@Update94 Dat lijkt me niet logisch, de Airleaf weet namelijk niet in wat voor systeem die geïnstalleerd is en zal vermoedelijk dus gewoon het water laten stromen om te monitoren tot deze op de goede temperatuur is (wat in het scenario dat jij beschrijft dus niet gebeurd).
Er zijn genoeg scenario's te bedenken (trage systemen met veel waterinhoud) waarbij het best ff kan duren voordat er water met de juiste temperatuur beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
Pejdref schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:29:
@Update94 Dat lijkt me niet logisch, de Airleaf weet namelijk niet in wat voor systeem die geïnstalleerd is en zal vermoedelijk dus gewoon het water laten stromen om te monitoren tot deze op de goede temperatuur is (wat in het scenario dat jij beschrijft dus niet gebeurd).
Er zijn genoeg scenario's te bedenken (trage systemen met veel waterinhoud) waarbij het best ff kan duren voordat er water met de juiste temperatuur beschikbaar is.
Ik vermoed hetzelfde, als het weer wat kouder is buiten en ze gaan aan zal ik het testen.

Wat mij ook opviel is dat als ik de fancoils aanzet en het is bijvoorbeeld 18 graden en ik vraag om 20 graden dat de thermostaat er dan nog zeker een minuut maar ik denk langer over doet om te besluiten het relais te sluiten en om warm water te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
@Update94 De logica achter die vertraging is wellicht bedoeld om onnodig geschakel te voorkomen als je de temperatuur nog in aan het stellen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Wie kan me helpen met een vraagje over Innova Airleaf SL.
Op pagina 27 van de installatiehandleiding zie ik een kraan met een thermostatische kop.
Kun je de installatie ook doen zonder thermostaat? Dus bijvoorbeeld de kraan op een vaste waarde instellen?
Handmatig instellen lijkt me lastig omdat alles achter een klepje zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ClBD2Y4LJvBjXGeHnD6JThS2DY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bsUYUuCSe0hl9rr8i7wcQtr4.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JuutieZ
Met I20205II kit krijg je kleppen zonder thermostatische motor. Met een plastic knop zet je het aanvoerventiel helemaal open. En met het retourventiel bepaal je de flow.
En je kan later eventueel nog een thermostatische kop erop plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
Update94 schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:34:
[...]

Ik vermoed hetzelfde, als het weer wat kouder is buiten en ze gaan aan zal ik het testen.

Wat mij ook opviel is dat als ik de fancoils aanzet en het is bijvoorbeeld 18 graden en ik vraag om 20 graden dat de thermostaat er dan nog zeker een minuut maar ik denk langer over doet om te besluiten het relais te sluiten en om warm water te vragen.
Een thermostatische klep doet er ook een poosje over om (ook een beetje) open te gaan. Dan is een minuutje wachten wel beter voor je waterpomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:08

ErikVers

e-Duurzaam

Update94 schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:34:
[...]

Op sommige afgifte systemen zit een koelcontact.
Wellicht zit dit ook op de fancoil print?

Dan kun je het koelcontact wat op de panasonic los zit (normaal gebruikt om bijvoorbeeld met een twee wegklep de badkamer af te sluiten) een signaal geven dat warmtepomp in koelmodus staat en het dus geen zin heeft om bij warmtevraag op betreffende fancoil de motorklep te openen.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20:08

ErikVers

e-Duurzaam

Pejdref schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:29:
Zie mijn post hierboven, in veel systemen kun je dat ze wel vertellen via het koelcontact van de warmtepomp.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
I20205II kit
@JuutieZ kan dat niet met een standaard radiatorkraan? En zo nee, waar koop ik die I20205II kit? Op Google heb ik geen hits.

[ Voor 9% gewijzigd door Elsdeniep op 23-09-2024 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JuutieZ
Een standaard radiatorkraan heeft vaak een kleinere aansluiting dan de 3/4-eurokonus van de Airleafs.
Die set is inderdaad niet echt veel beschikbaar. Ik vond hem hier nog wel: https://echome.it/prodott...-sl-e-slw-innova-05040139

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Update94
Elsdeniep schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:12:
Op pagina 27 van de installatiehandleiding zie ik een kraan met een thermostatische kop.
Kun je de installatie ook doen zonder thermostaat? Dus bijvoorbeeld de kraan op een vaste waarde instellen?
[Afbeelding]
Hoi Els,

Ik heb de v20139ii set gebruikt hierbij zet de (ik noem hem) klep op de aanvoer hem altijd helemaal open of helemaal dicht (tenzij je dat rode plasticje erop laat zitten dan kan die niet dicht) en kan je met het voetventiel op de retour het debiet regelen. Hiermee staat de kraan dus op een vaste waarde maar kan je hem nog wel evt met de thermostaat open en dicht zetten (waarbij open dan de vaste waarde is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeyOfsW8lTAcmBy5L1strwZ5N5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aSHy7llqSKq97dTE6AvDT26K.png?f=fotoalbum_large

Bij mij ziet dat er zo uit met 26mm meerlagenbuis.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_xj-o6wVb2YJPNRDEYw3yagvY0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIp103HBg3SGiV9K2yuMaMtd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Update94 op 23-09-2024 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
ErikVers schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:21:
[...]

Op sommige afgifte systemen zit een koelcontact.
Wellicht zit dit ook op de fancoil print?

Dan kun je het koelcontact wat op de panasonic los zit (normaal gebruikt om bijvoorbeeld met een twee wegklep de badkamer af te sluiten) een signaal geven dat warmtepomp in koelmodus staat en het dus geen zin heeft om bij warmtevraag op betreffende fancoil de motorklep te openen.
Op de Panasonic zie je dit allemaal direct in home assistant als je een Heishamon hebt :) dus dat klopt. Helaas laat de rest api van Innova je niet de motor klep direct sturen maar het is wel mogelijk de fancoil uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Update94 Staan de fancoils in de zelfde ruimte? Want dan heb je aan één thermostaat/controller toch voldoende? Zo stuur ik er 3 tegelijkertijd aan met één (centrale, WiFi) controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@Update94 dank voor de foto. Ik ga even bestuderen wat je precies bedoelt.
@timovd is jouw bericht indirect ook aan mij gericht? Zo ja, dan snap ik niet hoe ik aan één controller genoeg zou hebben.
@JuutieZ dank voor je PM

[ Voor 6% gewijzigd door Elsdeniep op 24-09-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Elsdeniep schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:12:
[Afbeelding]
Ik heb de kraan er helemaal afgehaald. Werkt prima.
Zou voor de flow hem niet op half open zetten, maar dat is afhankelijk an jou situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOAPERT
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:42

SLOAPERT

Wunderbar

Ik heb een aantal Olimpia Splendid Bi2https://www.olimpiasplend...tors/bi2-slr-air-inverter fancoils in huis hangen. Deze zijn voorzien van display, remote en hebben ook standaard Modbus ondersteuning. Ik zou dit graag gaan aansturen met Home-Assistant. Heeft iemand ervaring met deze units en de aansturing er van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
Elsdeniep schreef op maandag 23 september 2024 @ 22:33:
[...]

@JuutieZ kan dat niet met een standaard radiatorkraan? En zo nee, waar koop ik die I20205II kit? Op Google heb ik geen hits.
Er zijn ook wel 3/4-euroconus afsluiters (handmatig) te koop in Nederland. Met een kleine insert (aansluitconus) kan er een vlakke koppeling op.
Een afsluiter op de aanvoer en de retour kan wel handig zijn als je de fcu een keer los moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
timovd schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:47:
@Update94 Staan de fancoils in de zelfde ruimte? Want dan heb je aan één thermostaat/controller toch voldoende? Zo stuur ik er 3 tegelijkertijd aan met één (centrale, WiFi) controller.
Nee de fancoils staan in verschillende ruimtes, ik stuur uiteindelijk ook bij via de Heishamon maar ik wilde graag een fallback hebben en dat alles gewoon bekabeld zonder extra aansturing kan werken indien nodig. Dit helpt ook met de WAF en als ik mogelijk in het buitenland oid ben en er werkt iets niet dan is de kans dat mn vriendin in de kou zit kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Ik heb de kraan er helemaal afgehaald. Werkt prima.
@Tijgerkracht goed om te weten.

• Elsdeniep
Zijn er hier mensen die de Innova app gebruiken?
Mij lukt het niet om een account aan te maken: Innova verstuurt de inlogcode niet.

Weten jullie een manier om de EWF64II wifi modules zonder de Iinnova app te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Bedoel je innovapp fancoil?
Deze app?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Elsdeniep schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:22:
Zijn er hier mensen die de Innova app gebruiken?
Mij lukt het niet om een account aan te maken: Innova verstuurt de inlogcode niet.

Weten jullie een manier om de EWF64II wifi modules zonder de Iinnova app te gebruiken?
Spam folder?

• Elsdeniep
Bedoel je innovapp fancoil?
Nee. Ik bedoel Innova Energie app.
Ik zal de fancoil app eens proberen.

Edit: de fancoil app geinstalleerd. Drama.

[ Voor 16% gewijzigd door Elsdeniep op 26-09-2024 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Elsdeniep schreef op donderdag 26 september 2024 @ 21:35:
[...]

Nee. Ik bedoel Innova Energie app.
Ik zal de fancoil app eens proberen.

Edit: de fancoil app geinstalleerd. Drama.
Moest je geen reactie hier krijgen zal ik morgen is proberen deze te downloaden

• CR1992

CR1992

Thor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJTUfglXtkRlTLRoYuZBhbwV41I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yff1Qxh3uZVGGxX5ddKvkUK0.jpg?f=user_large

Deze?

• Elsdeniep
Ik heb er nu 3 geprobeerd:
Innova Energie app
InnovApp Fancoils
InnovApp DuePuntoZero

Ik zie de fancoils in het overzicht van de wifi netwerken maar verder kloppen de apps niet met de handleiding van de fancoils.

• CR1992

CR1992

Thor

Maar ze werken?

Ik heb het ooit 1 keer geprobeerd maar je moest geloof ik op de wifi van je fancoil zitten en dat vond ik stom daar aan

• Tijgerkracht
CR1992 schreef op donderdag 26 september 2024 @ 22:39:
Maar ze werken?

Ik heb het ooit 1 keer geprobeerd maar je moest geloof ik op de wifi van je fancoil zitten en dat vond ik stom daar aan
Eerst met de wifi van je fancoil connecten
Dan app gebruiken om de fancoil in te stellen via Advanced optie
Kun je ook de wifi configureren

• Elsdeniep
Eerst met de wifi van je fancoil connecten
Dan app gebruiken om de fancoil in te stellen via Advanced optie.
Hoe weet je welk Wifinetwerk bij welke fancoil hoort?
In de handleiding staat dat je er maar 1 tegelijk aan maag zetten omdat de installatie anders niet lukt.
De app heeft nu een geheel groen scherm; geen tekst, menu of afbeeldingen...

Ik heb eerder 2 fancoils toe kunnen voegen in de app.
De eerst toegevoegde zie ik in het Home scherm.
Die fancoil kan ik bedienen in de app.
Verder alleen maar foutmeldingen.

In het scherm "My products" zie ik de 2 fancoils. Ik kan ze daar niet selecteren oid.

[ Voor 26% gewijzigd door Elsdeniep op 27-09-2024 10:06 ]

• Elsdeniep
@Tijgerkracht is het jou gelukt?
Met menuitem Advanced kun je DHCP etc. instellen. Meer niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Update94
Ik heb deze app gebruikt om mijn account aan te maken:
https://play.google.com/s...=tech.solutiontech.innova

En deze om de fancoils aan de wifi te koppelen:
https://play.google.com/s...ils?id=it.innova.allinone
@Elsdeniep Ik heb die hierboven vorige week nog gebruikt om ze te koppelen dus het zou moeten werken. Zorg dat je (voor de zekerheid) zowel WiFi als bluetooth aan hebt staan op je telefoon.

Overigens werken beide maar brak bij mij, en gebruik ik HomeAssistant om de fancoils te bedienen:
https://github.com/danielrivard/homeassistant-innova
Maar hiervoor moet je ze wel eerst met de bovenstaande apps aan de WiFi hangen en en bij voorkeur ook een vast ip adres geven.
Ik heb recent een Pull Request op gemaakt die de update interval van de app configurabel maakt, dan kan je dus vaker dan elke 10 minuten de status van je fancoil ophalen deze zal een dezer dagen worden gereleased in een update.

Persoonlijk vind ik zowel de Innova App als de huidige HA implementatie vrij traag. Als ik iets doe op de fancoil dan zie je dat pas veel (tot 10 minuten) later op je telefoon.

[ Voor 51% gewijzigd door Update94 op 27-09-2024 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Update94
Elsdeniep schreef op donderdag 26 september 2024 @ 23:16:
[...]

Hoe weet je welk Wifinetwerk bij welke fancoil hoort.
In de handleiding staat dat je er maar 1 tegelijk aan maag zetten omdat de installatie anders niet lukt.
De app heeft nu een geheel groen scherm; geen tekst, menu of afbeeldingen...

Ik heb eerder 2 fancoils toe kunnen voegen in de app.
De eerst toegevoegde zie ik in het Home scherm.
Die fancoil kan ik bedienen in de app.
Verder alleen maar foutmeldingen.

In het scherm "My products" zie ik de 2 fancoils. Ik kan ze daar niet selecteren oid.
Nog een extra tip voor nadat je de fancoils met de WiFi hebt verbonden, als je fancoils uit hebben gestaan (helemaal van de stroom af) duurt het ongeveer een minuut eerdat ze met de WiFi verbonden zijn. Echter scant de Innova App maar heel sporadisch voor de status van je fancoils en het kan dus veel langer (tientallen minuten of uren, weet ik niet?) duren eerdat je fancoil weer als "online" in de app staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@Update94 dank voor deze tips. Ik ga er vandaag mee aan de slag.
Ik had idd al gemerkt dat de bediening in de app sloom is.

Wel een missertje van Innova dat het zo omslachtig is.
Het zou toch fool-proof moeten kunnen in 2024...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Update94
Elsdeniep schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:09:
@Update94 dank voor deze tips. Ik ga er vandaag mee aan de slag.
Ik had idd al gemerkt dat de bediening in de app sloom is.

Wel een missertje van Innova dat het zo omslachtig is.
Het zou toch fool-proof moeten kunnen in 2024...
Dat komt door keuzes die Innova heeft gemaakt wat betreft de communcatie met de fancoils en de instellingen daarvan. De WiFi van de EWF644II komt van een ESP32 die via een header aan de thermostaat zit. Als ik ooit nog eens tijd heb dan zal ik eens kijken of ik de broncode eraf kan trekken en de boel kan reverse engineeren. Misschien kunnen we er wel custom software voor maken :). Maar voor nu zit ik in een grote verbouwing dus dat gaat niet dit jaar meer worden.

Edit: De Home Assistant plugin die is sneller (en lokaal) en als straks de update voor de scan interval is uitgerold kan die maximaal elke 10 seconden de status van je fancoils ophalen in plaats van eens per 10 minuten (of trager).

[ Voor 12% gewijzigd door Update94 op 27-09-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
@Update94 ik heb nu 3 Innova apps gesinstalleerd. Dat kan toch niet kloppen?
In de app InnovaApp Fancoils heb ik gisteren twee fancoils gezet.
Vandaag zijn dat nog steeds 2 fancoils maar allebei met dezelfde naam.
Zie afbeelding.

Is er een uitweg?

Edit: ik lees ergens dat je de aan/uit knop op de fancoil 10 seconden ingedrukt moet houden.
Er verschijnt inderdaad een menu met vreemde codes. Enig idee of ik daarmee op de goede weg zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wn8mVLleSJYyTd8PIg0bBexIcao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qv29bkeaG3tniP7ZosvQQXN4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Elsdeniep op 27-09-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Heb het ooit nog is gevraagd. Kun je de automatische stand sneller laten draaien?
Kun je dat op 1 of ander manier tweaken?
Manueel gaat deze veel harder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Update94
Elsdeniep schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 12:07:
@Update94 ik heb nu 3 Innova apps gesinstalleerd. Dat kan toch niet kloppen?
In de app InnovaApp Fancoils heb ik gisteren twee fancoils gezet.
Vandaag zijn dat nog steeds 2 fancoils maar allebei met dezelfde naam.
Zie afbeelding.

Is er een uitweg?

Edit: ik lees ergens dat je de aan/uit knop op de fancoil 10 seconden ingedrukt moet houden.
Er verschijnt inderdaad een menu met vreemde codes. Enig idee of ik daarmee op de goede weg zit?

[Afbeelding]
Wat vervelend dat het niet mee zit, maar geef niet op, het gaat je vast lukken! Ik zou als je eenmaal een account hebt beide fancoils gewoon een keer resetten, en ze dan allemaal uitzetten en weggooien in all je apps, en 1 voor 1 aanzetten, toevoegen aan de WiFi (bij mij heb ik dat werkend in deze app: https://play.google.com/s...ils?id=it.innova.allinone) en dan de volgende toevoegen pas als de eerste is gelukt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aT5xYiq-duqk0_bkYIDX_LDdkjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N4pTxHxYBsjJX7vMNYAxI7mR.png?f=fotoalbum_large

In hoofdstuk 2.17 staat hoe je dit kan doen.

Bij mij ziet het er in de app zo uit (ik gebruik de app verder niet dus heel netjes is het niet ingericht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LI40yazQ-pm_qr2l8Wu5TNObV9E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WhOlha9dtRND8jd2yVDUROMn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Update94 op 27-09-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
In hoofdstuk 2.17 staat hoe je dit kan doen.
Dank je. Goede plan om het eens helemaal opnieuw te doen.
Waarom moet je registreren met de ene app en de fancoils bedienen met de andere?
Kan het niet met alleen de fancoil app?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Update94
Elsdeniep schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 15:27:
[...]

Dank je. Goede plan om het eens helemaal opnieuw te doen.
Waarom moet je registreren met de ene app en de fancoils bedienen met de andere?
Kan het niet met alleen de fancoil app?
Ik kon geen account aanmaken in de (tweede uit mijn vorige post) app die ik uiteindelijk ben gaan gebruiken, daarom heb ik dat in de andere (eerste uit mijn vorige post) app gedaan, vervolgens ging ik verder in die app (eerste) maar daarin kon ik de fancoils niet vinden/detecteren.

Toen ben ik met dat account uit de eerste app ingelogd in app 2. en kreeg ik de boel aan de praat. Als je al een account hebt, dan zou ik app 2 gebruiken. Daarin werkt het bij mij dus ik zou verwachten bij jou ook want ik heb dit alles minder dan 3 weken geleden gedaan.

Nadat de fancoils met de WiFi verbinden gaan ze (gingen ze bij mij) eerst gelijk 10 minuten firmware updaten, dit vragen ze niet maar begint gewoon gelijk, dus haal ze dan niet van de stroom voor een tijdje :) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elsdeniep
@Update94 het begint te dagen. De tweede app die je noemde, heeft de klus geklaard.
De apps die jij voorstelt, zijn overigens niet de apps die Innova in de QR code van het product meelevert.
Niet bepaald handig van Innova.
Ik krijg de indruk dat er weinig Innova gebruikers zijn. De app heeft geen beoordelingen.

Mijn volgende stap is dat ik ga proberen om met InnovApp DuePunoZero de fancoils toe te voegen.
Deze app heeft overigens wel een extreem lage beoordeling.

Mag ik voorzichtig concluderen dat jij ook geworsteld hebt met de configuratie?

Mijn enorme dank voor jouw support. Je hebt me heel goed op weg geholpen!
Pagina: 1 ... 17 ... 21 Laatste