Technician- schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 21:44:
[...]
Mooi creatieve manier om condenserend en niet condenseren koelen te combineren, en altijd voldoende warmteopname (of koelvermogen) zodat pendelen niet snel optreed.
Wel een hele flinke warmtepomp, bijna 12kw
Vraagje, waarom een “open expansie-vat”?
En niet zuurstof dichte vloerverwarmings slang.
Met deze combinatie zal er veel zuurstof opname plaatsvinden in het systeemwater?
12kW is inderdaad veel. Was achteraf ook niet nodig geweest . Zoals zoveel mensen toen (14 jaar geleden) ook toch iets angst voor een te kleine WP en nog geen kennis over pendelen etc. Maar achteraf gelukkig geen last van pendelen. Overigens is het bij koelen wel kantje boord. Ik koel met een Ta instelling van 15°C. Ik zou deze natuurlijk nog wat lager kunnen zetten. Maar ik ben een beetje neurotisch voor te lage watertemperaturen en de daarbij toenemende kans op lokale bevriezingsverschijnselen in de verdamper. Ik heb dat een keer gehad (door een fout van een monteur) waardoor een groot deel van de inhoud van het CV systeem in huis geblazen werd. Je wilt niet weten wat voor ellende dat was. Dus ik ben er nogal huiverig voor geworden om de watertemperatuur laag te zetten.
Behalve dat 12 kW al wat groot was, is bovendien nadien een aparte warmtepompboiler gekomen, is er nog aanvullend geïsoleerd (o.a. vloer +8 cm PIR en alle glas naar 3 voudig kryptongevuld met warme kant en aanvullende "luchtdichtheidsmaatregelen"). Als ik nu kijk naar de warmtebehoefte van de woning (via de Kamstrup) en ga rekenen voor een Tb van -10°C, dan zou ik feitelijk genoeg hebben aan 4,8 kW. Mijn Mitsu staat nu dus ook altijd begrensd op 50%. Niet geweldig voor het rendement.
Uiteindelijk zal er binnen een paar jaar nog wel een keer een kleinere WP komen.
Ik ben nogal van het experimenteren, dus ik denk dat dat dan 2 x 2,5 kW moet gaan worden

.
Dan kan ik in voor- en najaar tenminste echt flink terugregelen.
Bij de meeste WP's kan dat naar mijn smaak onvoldoende.
Je kunt uiteraard het toerental wel flink terugregelen, maar doordat je in voor- en najaar een lagere Ta en een hogere Tb hebt gaat het vermogen natuurlijk lang niet in dezelfde verhouding van het toerental terug.
Je zou natuurlijk als fabrikant het laagste toerental nog wel lager kunnen maken (met misschien wat extra noodzakelijke voorzieningen ivm smering), maar dan gaat toch ook het rendement omlaag.
Ik zie dus meer in een systeem van 2 of 3 (ook nog regelbare!) WP-tjes in cascade.
Probleem is dat de verkrijgbare WP's meestal niet zo klein te koop zijn. Behalve misschien WP-boilers, maar die zijn vaak weer wat minder geavanceerd (geen electronische expansieklep, maar gewoon thermisch/druk-gestuurd) en hebben dus daardoor weer een wat lagere COP dan zou kunnen.
Mogelijk moet ik zelf iets gaan maken van een paar kleinere airco-units (uiteraard omkeerbare), waarbij dan het binnendeel (=condensor tijdens verwarmen) vervangen moet worden door een platenwarmtewisselaar, die aan de andere kant aan de vloerverwarming hangt. Eventueel zouden luchtdrogers ook geschikt zijn. Ook daarbij heb je types die zelf kunnen ontdooien bij aanvriezing op de verdamper, maar meestal zijn die natuurlijk niet ontworpen voor continugebruik bij negatieve luchttemperaturen.
Met 2 airco units van elk € 700,- moet ik al een heel eind komen. Uiteraard zelf een overkoepelende regeling er bij maken. Maar dat hoeft niet zo geavanceerd te zijn. En uiteraard af en toe de voorkeursvolgorde van de WP's omdraaien, zodat ze beide ongeveer even veel draaiuren maken.
Dan nog even de vraag: waarom geen zuurstofdichte vv-slang?
Wel, in de tijd dat wij ons huis met VV bouwden (1987) was er wel al zuurstofdichte slang te koop, maar was het nog niet zo gebruikelijk. En het was wel flink duurder. En je weet, tijdens nieuwbouw wordt alles toch altijd al duurder dan voorzien

. Achteraf was zuurstofdicht misschien toch een betere beslissing geweest, maar goed, daar kan ik nu niets meer aan veranderen. De rest van mijn verwarmingsinstallatie is dus ook gebouwd op zuurstofrijk water. Dus overal koper pijp, een RVS circulatiepomp, messing VV-verdelers en evt. andere componenten van messing, RVS of kunststof. Nooit een probleem mee gehad.
Waarom een open expansievat?
Tja, was niet persé nodig geweest, maar ik ging er van uit dat ik toch al zuurstof in het water had zitten, dus de noodzaak om het gesloten te maken was er niet.
Bovendien heb ik geen overdruk in mijn systeem nodig, dus daarvoor hoeft het ook niet gesloten te zijn.
Bedenk even waarom we eigenlijk altijd overdruk in de systemen hebben.
In installaties met een CV-ketel (of elktrische weerstandsverwarming) ligt dat anders.
Daarin kunnen oppervlaktetemperaturen van metalen delen van de warmteopwekker die met het water in contact komen, wel eens een keer boven de 100°C komen. Denk even aan het moment dat de CV-ketel water van 90°C moet maken. Om dan kookverschijnselen aan het waterzijdige metaaloppervlak te voorkomen, moet je de waterdruk verhogen, zodat ook het kookpunt hoger komt te liggen.
Al met al, ik had dus geen overdruksysteem nodig en heb gekozen voor een "drukloos" (open) systeem. Minder druk is ook minder kans op lekkage
Maar dit is een smaakwestie. Ik had natuurlijk even goed een roestvrij (zuurstofbestendig) expansievat kunnen kiezen.
[
Voor 5% gewijzigd door
Zwerius op 07-09-2024 11:59
]