Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Update94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19:04
Elsdeniep schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 17:10:
@Update94 het begint te dagen. De tweede app die je noemde, heeft de klus geklaard.
De apps die jij voorstelt, zijn overigens niet de apps die Innova in de QR code van het product meelevert.
Niet bepaald handig van Innova.
Ik krijg de indruk dat er weinig Innova gebruikers zijn. De app heeft geen beoordelingen.

Mijn volgende stap is dat ik ga proberen om met InnovApp DuePunoZero de fancoils toe te voegen.
Deze app heeft overigens wel een extreem lage beoordeling.

Mag ik voorzichtig concluderen dat jij ook geworsteld hebt met de configuratie?

Mijn enorme dank voor jouw support. Je hebt me heel goed op weg geholpen!
Fijn dat het nu beter gaat! Ik heb ook met de apps geworsteld. Omdat de fancoils bij mij toch wel een tijd mee moeten kunnen gaan geven de apps me ook niet heel veel vertrouwen. Vandaar dat ik zei als ik eens tijd heb ga ik eens kijken hoe ver ik kom met de esp32s die de wifi in de thermostaten verzorgen.

Ik vind home assistant sowieso veel prettiger werken, dat werkt ook (lokaal) als je internet er bijvoorbeeld uit ligt.

Geen dank, ik heb ook veel hulp gehad van de mensen hier en in het Panasonic warmtepomp topic dus ik ben blij dat ik wat terug kan doen zo nu en dan!

[ Voor 4% gewijzigd door Update94 op 27-09-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 19:37
Succes met je verbouwing en ik hoor het graag als je een alternatief hebt.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-06 17:04
Update94 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:31:
Vandaar dat ik zei als ik eens tijd heb ga ik eens kijken hoe ver ik kom met de esp32s die de wifi in de thermostaten verzorgen.
Lijkt me aannemelijk dat die modules aan de MODbus zijn geknoopt. MODbus over TCP is dan een mogelijkheid.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• Update94
The Lord schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 09:07:
[...]
Lijkt me aannemelijk dat die modules aan de MODbus zijn geknoopt. MODbus over TCP is dan een mogelijkheid.
Officieel heeft de EWF644 geen modbus, maar het lijkt me een logisch idee. Ik zal eens in wat meer kijken wat er allemaal op de pcb zit om te beginnen binnenkort.

[ Voor 4% gewijzigd door Update94 op 28-09-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiphoto
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-06 23:37
Goedenavond,

Momenteel ben ik bezig fancoils aan te leggen, alleen nu zit ik met spanningcorrosie. Hebben jullie ervaring met goeie kunstof koppelingen? Ik zit te denken aan heima24 buis met kunstof henco koppelingen.

Wat gebruiken jullie voor de isolatie? Ik lees veel over armaflex, is dit zeg maar echt het enige? Is wel behoorlijk aan de prijs namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Update94
fujiphoto schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:01:
Goedenavond,

Momenteel ben ik bezig fancoils aan te leggen, alleen nu zit ik met spanningcorrosie. Hebben jullie ervaring met goeie kunstof koppelingen? Ik zit te denken aan heima24 buis met kunstof henco koppelingen.

Wat gebruiken jullie voor de isolatie? Ik lees veel over armaflex, is dit zeg maar echt het enige? Is wel behoorlijk aan de prijs namelijk.
Ik ben voor de heima24 buis van 32mm en 26mm gegaan met 13mm armaflex af isolatie. Als klikzadels heb ik deze gebruikt die zijn goedkoper dan die van Walraven en ze bevallen mij prima. Je kan ook grotere klikzadels kopen en die om de isolatie heen doen, dat heb ik ook op meerdere plekken gedaan en is wat minder priegelen met de isolatie.

Wat betreft spannings corrosie, ik denk zelf dat het wel mee zal vallen dus ik heb het risico genomen, en ook messing fittingen in mijn systeem, als je voor kunststof gaat moet je dikkere buis nemen want de doorstroom van kunststof koppelingen is veel lager dan die van messing omdat de wanden dikker zijn van de kunststof koppelingen. Maar dat moet ieder voor zich inschatten en ik zal er ook niet zo mee zitten als het toch niet goed gaat uiteindelijk, dan pas ik het weer aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Update94 op 29-09-2024 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:31
@fujiphoto
Armaflex is een merknaam, deze isolatie is speciaal voor leidingen die koud zijn en waarop zich condens zal vormen als deze niet is geïsoleerd.
Deze isolatie voorkomt dat, vermits de isolatie over de hele lengte van de buizen luchtdicht wordt aangebracht, de isolatie zelf is ook luchtdicht.
De isolatie scheurt erg snel, zelf heb ik deze gebruikt: https://www.amazon.nl/Arm...-improvement&sr=1-57&th=1
...schuif ik meters ver over de buizen heen, beugels en koppelingen moet je ook isoleren anders krijg je condens op de beugels, metaal of kunstof maakt niet uit.
Dit moet je er ook bij hebben: https://www.amazon.nl/K-f...&pd_rd_i=B00CHRFYJ6&psc=1
Zelf gebruik ik geen beugels ik hang de buizen aan Polysterband op.

Condensvorming moet je niet onderschatten als de toevoer van het water 10°C. is en de luchtvochtigheid in de ruimte hoog is.

[ Voor 37% gewijzigd door natural colour op 29-09-2024 18:41 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:34
Update94 schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:15:
[...]

Ik ben voor de heima24 buis van 32mm en 26mm gegaan met 13mm armaflex af isolatie. Als klikzadels heb ik deze gebruikt die zijn goedkoper dan die van Walraven en ze bevallen mij prima. Je kan ook grotere klikzadels kopen en die om de isolatie heen doen, dat heb ik ook op meerdere plekken gedaan en is wat minder priegelen met de isolatie.

Wat betreft spannings corrosie, ik denk zelf dat het wel mee zal vallen dus ik heb het risico genomen, en ook messing fittingen in mijn systeem, als je voor kunststof gaat moet je dikkere buis nemen want de doorstroom van kunststof koppelingen is veel lager dan die van messing omdat de wanden dikker zijn van de kunststof koppelingen. Maar dat moet ieder voor zich inschatten en ik zal er ook niet zo mee zitten als het toch niet goed gaat uiteindelijk, dan pas ik het weer aan.
Zolang je binnen het bereik van je pomp blijft kun je de extra weerstand van kunststof koppelingen ook gewoon accepteren ipv meteen een nog grotere diameter kiezen natuurlijk. Veel buigen ipv persen kan ook.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
natural colour schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:31:
[...]

Armaflex is een merknaam, deze isolatie is speciaal voor leidingen die koud zijn en waarop zich condens zal vormen als deze niet is geïsoleerd.
Deze isolatie voorkomt dat, vermits de isolatie over de hele lengte van de buizen luchtdicht wordt aangebracht, de isolatie zelf is ook luchtdicht.
De isolatie scheurt erg snel, zelf heb ik deze gebruikt: https://www.amazon.nl/Arm...-improvement&sr=1-57&th=1
...schuif ik meters ver over de buizen heen, beugels en koppelingen moet je ook isoleren anders krijg je condens op de beugels, metaal of kunstof maakt niet uit.
Dit moet je er ook bij hebben: https://www.amazon.nl/K-f...&pd_rd_i=B00CHRFYJ6&psc=1
Zelf gebruik ik geen beugels ik hang de buizen aan Polysterband op.

Condensvorming moet je niet onderschatten als de toevoer van het water 10°C. is en de luchtvochtigheid in de ruimte hoog is.
Er zijn heel veel verschillende soorten Armafle .te krijgen, de vaak genoemde AF en jouw gekozen HP zijn niet hetzelfde spul. Pas daarmee op, niet alles dat Armaflex heet is meteen dezelfde kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fujiphoto
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-06 23:37
Bedankt voor de reacties!

@P5ycho

Weet jij ook de zeta waardes van de koppelingen? Ik kan ze niet van de kunstof vinden namelijk. Die van henco lijken wel beter dan die van heima24. En welke is de betere van de isolatie? De AF of de HP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
P5ycho in "Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic"

De verschillen tussen AF en HP kun je vinden in de technische documentatie natuurlijk.
Ik heb dit een tijd terug uitgezocht en ben op AF/ArmaFlex Evo uitgekomen. Die is duurder dan de HP die hierboven genoemd is. Ik heb de HP variant niet bekeken destijds. Vergelijk ze gerust zelf even als je van de AF prijs schrikt.

In Duitsland is AF stukken goedkoper dan in onze lage landen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Kunnen jullie nog eens meedenken met mijn Innova Airleaf SL problemen?

Alle fancoils zijn aangesloten (water en elektra). Geen lekkages.
Alle fancoils hebben de wifi module EWF644II
Temperatuur van de aanvoer is 30 graden. Retour is 27 graden.
Wp (Pana J serie) geeft geen foutmeldingen. Pendelt niet.

- Alle fancoils op één na hebben een oranje knipperend zon-picto.

Enkele fancoils geven de melding H2NI. Enig idee hoe we dat op kunnen lossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P7m0ifKZjR8ugTo0VyQYmNCdsMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rXrisKeYPs9ydgbE0MxCYR5s.jpg?f=user_large

Twee fancoils geven de melding: "Water temperature: ERR". Suggesties?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L0Ghqawak2tzOfL3io9Uo2eZOyY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lwiiVdAxYDiEWf7NV2Sh718E.jpg?f=user_large

Hoe kunnen we de volgorde van de kamers in de app wijzigen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwMqeTl9Z5D0-n_YWCxCYZXKRxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5pKzlQUMx0J8SlZmH3flWoU.jpg?f=fotoalbum_large

1 fancoil gaat telkens op vol vermogen draaien terwijl we deze handmatig op 1 fannetje hebben gezet.
Komt dat door een (verborgen) actief schema?

Alvast weer hartelijk dank voor meedenken en/of suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20
Elsdeniep schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:41:
Kunnen jullie nog eens meedenken met mijn Innova Airleaf SL problemen?

Alle fancoils zijn aangesloten (water en elektra). Geen lekkages.
Alle fancoils hebben de wifi module EWF644II
Temperatuur van de aanvoer is 30 graden. Retour is 27 graden.
Wp (Pana J serie) geeft geen foutmeldingen. Pendelt niet.

- Alle fancoils op één na hebben een oranje knipperend zon-picto.
Je hebt minimaal water van 30 graden nodig om te starten, daarna mag het volgens mij zakken tot 29 en dat stopt de fancoil weer totdat het water 30 graden is.
Ik heb er zelf een weerstand met schakelaar (koeling/verwarming stand) ingezet van ik dacht 47 kOhm.
De fancoil ziet dan watertemperatuur die 4 graden hoger is, dus begint ie al bij iets van 26 graden.
In de zomer zet ik via het schakelaartje de weerstand uit zodat we weer kunnen koelen op 17 graden water.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Je hebt minimaal water van 30 graden nodig om te starten
Dank @Tijgerkracht. We gaan de temp een beetje opvoeren.
Heb je die weerstand in één van deze twee gesoldeerd en weet je misschien welk type stekker dit is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaadWTAROJt6F5Ek9i7CeyP9tH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vM6UPU3M1DBofMleHJhJyE7F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Elsdeniep op 01-10-2024 14:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Elsdeniep schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:12:
[...]

Dank @Tijgerkracht. We gaan de temp een beetje opvoeren.
Heb je die weerstand in één van deze twee gesoldeerd en weet je misschien welk type stekker dit is?[Afbeelding]
Stekkertje heb ik nooit gevonden, wel van alles gekocht.
Hij moet aan H2 (water temp)
Uiteindelijk maar de draad doorgeknipt en de boel aan elkaar geknoopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOx2G8-Oaa93wjbccBKVuhQ8OD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CcIhP63yc5d8efi8vLwJzJw.jpg?f=fotoalbum_large

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Ik zal hem in de H2 kabel zetten. Dank.
Jouw oplossing vind ik goed genoeg.
Edit: fancoils die water hebben dat niet kouder is dan 29 graden, doen het inderdaad zonder foutmelding.

[ Voor 93% gewijzigd door Elsdeniep op 01-10-2024 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Tijgerkracht schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:42:
[...]

[Afbeelding]
Ik denk dat het deze connector is:
JST, XA Female Connector Housing, 2.5mm Pitch, 2 Way, 1 Row
RS-stocknummer:602-8470

Als het 'm is, kun je er een paar van mij krijgen.

Kun je bevestigen dat de weerstand die jij gebruikt hebt 47 kOhm is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elsdeniep
Tijgerkracht schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:42:
[...]

[Afbeelding]
XAP-02V-1 is het juiste stekkertje. Zojuist ontvangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
Elsdeniep schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:44:
[...]

Ik denk dat het deze connector is:
JST, XA Female Connector Housing, 2.5mm Pitch, 2 Way, 1 Row
RS-stocknummer:602-8470

Als het 'm is, kun je er een paar van mij krijgen.

Kun je bevestigen dat de weerstand die jij gebruikt hebt 47 kOhm is?
Ja 47k of 50k parallel geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Tijgerkracht schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 22:26:
[...]

Ja 47k of 50k parallel geplaatst
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heer van stand
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-06 08:09
Wie kan mij helpen bij het aansluiten op de 3/4 euroconus van de airleafs.
Ik kom van 15 CV buis staalverzinkt en had daarvooor " Heimeier klemkoppeling 3/4" euroconus 15mm knel set 383115351" bedacht, maar dat blijft lekken.
Ligt dat aan mijn installatiekunst of zijn er meerdere 3/4" euroconus standaarden?
Als er betere fittingen zijn, wat zou ik dan moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-06 23:32

CR1992

Thor

Ik heb een vraagje.
Ik heb al een tijdje een innova airleaf.
Springt deze normaal gezien niet aan vanaf 30 graden? Of heb ik misschien iets niet aangesloten?

Ik kan mijn warmtepomp vanop afstand aansturen maar mijn airleaf niet.

Nu dacht ik eraan springt deze normaal niet aan bij 30 graden?
Als ik mijne op automatisch zet is deze al aan het draaien ook al is dat water bijvoorbeeld maar 15 graden.

Ik vermoed dat ik het zo heb aangesloten als op de foto. Is al een oude foto en er gaan 4 draden naar de thermostaat

Zou leuk zijn als deze aan springt als mijn warmtepomp 30 graden geeft.

Heb ik vroeger iets fout aangesloten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6vdQ6LkPWUfZ7lwOSFCVcs7Yts=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zlk8demyxoDU6Q43Fb4ONOll.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pEUSDfkcasYGJV_gF1ljd1iezTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biMwWlEASidgzBppbfnZpOpQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door CR1992 op 15-10-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:35
heer van stand schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:27:
Wie kan mij helpen bij het aansluiten op de 3/4 euroconus van de airleafs.
Ik kom van 15 CV buis staalverzinkt en had daarvooor " Heimeier klemkoppeling 3/4" euroconus 15mm knel set 383115351" bedacht, maar dat blijft lekken.
Ligt dat aan mijn installatiekunst of zijn er meerdere 3/4" euroconus standaarden?
Als er betere fittingen zijn, wat zou ik dan moeten hebben?
Nee niet dat ik weet in ieder geval. Ik zie op foto's die knelring wel goed georiënteerd moet worden. Als ik het zo doe moet op dit plaatje links je airleaf en van rechts je buis.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse2.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.OhnKmxHjd442akf0XFMa7wAAAA%26pid%3DApi&f=1&ipt=e1f0b7f1a16bb79edb7747ef105c804ddccf750a917e85ca236472dc3e6921c1&ipo=images

Euroconus ken ik vooral met een O-ring erin. Zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.vakhandeljanssen.nl%2Fimages%2Fproductimages%2Fbig%2FViega%2520Pexfit%2520schroefkoppeling%2520euroconus.jpg&f=1&nofb=1&ipt=18aefb35ef6ef3a38f8b5356b7f35dbc4309c6ada15aad33f2608b1c347426b7&ipo=images

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
CR1992 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:55:
Ik heb een vraagje.
Ik heb al een tijdje een innova airleaf.
Springt deze normaal gezien niet aan vanaf 30 graden? Of heb ik misschien iets niet aangesloten?

Ik kan mijn warmtepomp vanop afstand aansturen maar mijn airleaf niet.

Nu dacht ik eraan springt deze normaal niet aan bij 30 graden?
Als ik mijne op automatisch zet is deze al aan het draaien ook al is dat water bijvoorbeeld maar 15 graden.

Ik vermoed dat ik het zo heb aangesloten als op de foto. Is al een oude foto en er gaan 4 draden naar de thermostaat

Zou leuk zijn als deze aan springt als mijn warmtepomp 30 graden geeft.

Heb ik vroeger iets fout aangesloten? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is een bekend probleem.
Weet je zeker dat er water van 30 graden in gaat?
Wat zegt de app?
Knippert het oranje symbool?
Zie dit screenshot: volgens mij moet er iig iets in "air" en in "h2".
https://imgur.com/XHQkSob

@Tijgerkracht heeft het zo opgelost:
Je hebt minimaal water van 30 graden nodig om te starten, daarna mag het volgens mij zakken tot 29 en dat stopt de fancoil weer totdat het water 30 graden is.
Ik heb er zelf een weerstand met schakelaar (koeling/verwarming stand) ingezet van ik dacht 47 kOhm.
De fancoil ziet dan watertemperatuur die 4 graden hoger is, dus begint ie al bij iets van 26 graden.
In de zomer zet ik via het schakelaartje de weerstand uit zodat we weer kunnen koelen op 17 graden water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Zit dit kabeltje van h2 in de convector?
Zal hem morgen ofzo eens opendoen.
Is al even geleden.

30 graden is prima voor te starten voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XafHHelPmEAJzHk-xTB7UbsjKyI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W9kcWlsAwg7Gw2PajkxMx3Jo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had nog een kabeltje over en op h2 aangesloten maar dan blaast deze niet meer veel. Temperatuur was 35 graden.
Doe ik iets fout?

Recht onder op foto 2 heb ik dezelfde kabel wat doet die?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjPNAYQMSJZ0F1DDJzF8ITHdnHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMbERr6Im5GpGrUrxUYlz02T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
1 in "h2" en 1 in "air".
Ik neem aan dat je een 2-pijps fancoil hebt?

[ Voor 64% gewijzigd door Elsdeniep op 16-10-2024 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Elsdeniep schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 21:50:
1 in "h2" en 1 in "air".
Ik neem aan dat je een 2-pijps fancoil hebt?
Ja

Dus deze met de cirkel moet ik losklikken en in air steken?
Maakt het uit welke ik van de 2 in air en h2 steek? Zijn ze omwisselbaar? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j76JX19rDyND8zy7zIOGAdHXIkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqqhE348cC5AJU9TEyJppikh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door CR1992 op 16-10-2024 23:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
CR1992 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 23:27:
[...]

Ja

Dus deze met de cirkel moet ik losklikken en in air steken?
Maakt het uit welke ik van de 2 in air en h2 steek? Zijn ze omwisselbaar? [Afbeelding]
Nee die zijn niet inwisselbaar...je fancoil wil weten wat de watertemperatuur is, daarop wordt de ventilator aangestuurd. Als dan de kamer de ingestelde temperatuur benaderd (zeg 20 graden) gaat de fancoil minder blazen en of wordt de afsluiter aangesuurd...als je die hebt aangesloten.

Lees ook even de handleiding hoe alles aagesloten moet worden en kiijk ook of de water temperatuur sensor op de goede plek zit enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Tijgerkracht schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:01:
[...]

Nee die zijn niet inwisselbaar...je fancoil wil weten wat de watertemperatuur is, daarop wordt de ventilator aangestuurd. Als dan de kamer de ingestelde temperatuur benaderd (zeg 20 graden) gaat de fancoil minder blazen en of wordt de afsluiter aangesuurd...als je die hebt aangesloten.

Lees ook even de handleiding hoe alles aagesloten moet worden en kiijk ook of de water temperatuur sensor op de goede plek zit enzo.
er staat volgens mij niet echt bij wat voor wat dient

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHaXkG8A3f05cjFty4IGQEdmgZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MwMafAkpIBRfLT360w1aYNji.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
CR1992 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 16:57:
[...]

er staat volgens mij niet echt bij wat voor wat dient

[Afbeelding]
H2 -> water sensor (temperatuur)
AIR -> lucht sensor (temperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

dus proberen de 2 kabels te volgen en kijken waar deze naartoe gaan?
klopt het dat ik die kabel moet uittrekken waar ik het cirkeltje heb getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
CR1992 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:02:
Geen idee, heb mijn fancoil niet open op dit moment.
Wat zit er aan het andere eind van die kabel?
Zou niet zomaar een willekeurig kabeltje erop prikken, wel kijken of er een tempereatuur sensor aan vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Tijgerkracht schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:13:
[...]

Geen idee, heb mijn fancoil niet open op dit moment.
Wat zit er aan het andere eind van die kabel?
Zou niet zomaar een willekeurig kabeltje erop prikken, wel kijken of er een tempereatuur sensor aan vast zit.
je ziet dit niet omdat het in de convector gaat.
met 1 kabel op h2 gaat deze wel maar blaast minder hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
CR1992 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 17:02:
Welk type module is het precies?
EWF644II ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Ese645II
Efa649II

[ Voor 5% gewijzigd door CR1992 op 18-10-2024 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Heb je deze handleiding:
https://www.innovaenergie...inst_comandi_rev00_en.pdf ?
Pagina 10 e.v. (ESE645):
If after switching the power on the board
detects the H2 probe, start-up occurs in normal
conditions with the minimum water temperature
when heating (30°C) and maximum when
cooling (20°C).
The board also has a function when there is no
probe, in such cases the fan stop minimum and
maximum thresholds are ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992

CR1992

Thor

Zou het kunnen dat ik geen kabel heb voor op air?
Air probe optional staat in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32

timovd

Voorsprong door techniek

The board also has a function when there is no
probe, in such cases the fan stop minimum and
maximum thresholds are ignored.
Ik zocht al een tijdje naar de mogelijkheden om alleen te ventileren, zonder verwarmen of koelen. Zou het een oplossing zijn om een schakelaar er tussen te zetten en de h2 verbreekt?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:30
timovd schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

[...]

Ik zocht al een tijdje naar de mogelijkheden om alleen te ventileren, zonder verwarmen of koelen. Zou het een oplossing zijn om een schakelaar er tussen te zetten en de h2 verbreekt?
Waarom zou je dat willen?

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
CR1992 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:37:
[...]

Zou het kunnen dat ik geen kabel heb voor op air?
Air probe optional staat in de handleiding.
Ja, het lijkt mij ook dat voor dat type die kabel optioneel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
timovd schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 21:22:
[...]

[...]

Moet je dan niet ook de fancoil dicht zetten?
Als je 'm open laat, blijft hij warmte of koelte afgeven.
Of bedoel je dat je wilt ventileren als je wp uit staat?

[ Voor 6% gewijzigd door Elsdeniep op 19-10-2024 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:32

timovd

Voorsprong door techniek

Bijvoorbeeld als je niet wil koelen, maar wel een (verkoelend) briesje in huis wil hebben.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
timovd schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:20:
[...]

Bijvoorbeeld als je niet wil koelen, maar wel een (verkoelend) briesje in huis wil hebben.
Dan is een losse ventilator of nog beter; een plafondventilator veel effectiever. Die fancoil is ontworpen om de luchtstroom zo min mogelijk voelbaar te laten zijn. Die voel je een halve meter van dat ding af niet meer.

Je kunt testen hoe 'veel' effect het heeft door hem, als de verwarming uit staat en de cv-leiding is afgekoeld, op koelen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-05 16:20
Ik heb recent mijn eerste huisje gekocht!

In mijn zoektocht naar een geschikte wp setup heb ik de nodige afwegingen gemaakt. Het ideale plaatje, combineert een monoblock l/w wp met de vloerverwarming beneden en 2 fan coils boven. Er lopen 2x2 16mm kunstof leidingen naar boven (niet geïsoleerd). Ik begrijp inmiddels dat dit idealiter 32mm moet zijn. Nu zijn die leidingen aangelegd bij het leggen van de vvw een jaar of tien geleden en is de vloer daarna gegoten. Ik weet dus niet precies hoe ze naar het plafond lopen maar ze verdwijnen eerst in de vloer. Om die leidingen te gaan verleggen zal geen goedkoop grapje worden?

Er zijn vast meer van jullie die met dit probleem zijn geconfronteerd? Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
SalmonAce schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:52:

In mijn zoektocht naar een geschikte wp setup heb ik de nodige afwegingen gemaakt. Het ideale plaatje, combineert een monoblock l/w wp met de vloerverwarming beneden en 2 fan coils boven. Er lopen 2x2 16mm kunstof leidingen naar boven (niet geïsoleerd). Ik begrijp inmiddels dat dit idealiter 32mm moet zijn. Nu zijn die leidingen aangelegd bij het leggen van de vvw een jaar of tien geleden en is de vloer daarna gegoten. Ik weet dus niet precies hoe ze naar het plafond lopen maar ze verdwijnen eerst in de vloer. Om die leidingen te gaan verleggen zal geen goedkoop grapje worden?

Er zijn vast meer van jullie die met dit probleem zijn geconfronteerd? Hoe hebben jullie dit opgelost?
Ik heb 1x 16mm van en naar de fancoil, water is max 30 graden en krijg de werkkamer prima warm. Het is een 600 Airleaf van Innova. Bij 35 graden verwacht ik dat het nig veel meer warmte geeft.
Heb wel bewust voor een wat groter model gekozen dan strict noodzakelijk was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Laatst online: 13-06 08:39
[...]

Zelfde probleem hier. Uiteindelijk helaas geen fancoils genomen hierdoor omdat het een te grote verbouwing zou worden. Leidingen uit de muren en plafonds hakken, dikkere leidingen er in, isoleren en alles weer opnieuw stuken en schilderen.

Als de boel toch open ligt zou ik er voor gaan. Maar als het huis al helemaal is afgewerkt met leidingen in de muren en plafonds dan kan het een bewerkelijk avontuur zijn. Heb 2 split airco's, maar fans coils die gewoon op de warmtepomp kunnen is natuurlijk mooier.

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elsdeniep
Ik heb boven 5 fancoils. Allemaal op 16 mm grotendeels ongeisoleerd omdat de leidingen door de vloer lopen (beton).
Werkt prima voor mij. Huis is wel goed geisoleerd en heeft een wtw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 00:30

Carboy54

Duurzaamheid coach

Een overzichtelijk plaatje ter ondersteuning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtoaI55Uy2mi-fZ-LD8B5JrvIls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nu8dG83B5Z8xvL53DBJez9TE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Carboy54 op 21-10-2024 21:49 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
Gerbenvl schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:09:
[...]

Zelfde probleem hier. Uiteindelijk helaas geen fancoils genomen hierdoor omdat het een te grote verbouwing zou worden. Leidingen uit de muren en plafonds hakken, dikkere leidingen er in, isoleren en alles weer opnieuw stuken en schilderen.

Als de boel toch open ligt zou ik er voor gaan. Maar als het huis al helemaal is afgewerkt met leidingen in de muren en plafonds dan kan het een bewerkelijk avontuur zijn. Heb 2 split airco's, maar fans coils die gewoon op de warmtepomp kunnen is natuurlijk mooier.
Exact, helaas heb ik reeds beneden alles netjes afgewerkt voordat ik me hierin heb verdiept. Wellicht toch maar een gokje wagen op de Quatt chill dan. Een split airco zou kunnen maar ik weet niet of de buurt heel blij gaat zijn met twee buitenunits op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
Tijgerkracht schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:01:
[...]

Ik heb 1x 16mm van en naar de fancoil, water is max 30 graden en krijg de werkkamer prima warm. Het is een 600 Airleaf van Innova. Bij 35 graden verwacht ik dat het nig veel meer warmte geeft.
Heb wel bewust voor een wat groter model gekozen dan strict noodzakelijk was
Oh voor verwarming zal het wel goedkomen, maar koel je er ook mee? Daar zit een beetje mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
Carboy54 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:48:
[...]

Een overzichtelijk plaatje ter ondersteuning:

[Afbeelding]
Dankjewel, het leidingwerk loopt bij mij vanaf de cv ketel in de bijkeuken vrijwel direct de grond in dus daar kan dus helaas weinig in gebeuren. Vanuit de wp naar de verdeler kan uiteraard dikker aangelegd worden. Zou in dat geval nog wel aanraden het te proberen met een l/w WP? De fancoils voor boven had ik vooral in gedachten met de behoeften om in de zomer een paar graden te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Laatst online: 13-06 08:39
Elsdeniep schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:30:
Ik heb boven 5 fancoils. Allemaal op 16 mm grotendeels ongeisoleerd omdat de leidingen door de vloer lopen (beton).
Werkt prima voor mij. Huis is wel goed geisoleerd en heeft een wtw.
Ik gok dat je dan niet diep condenseerd koelt met 7-12 graden? Met dat soort temperaturen lijkt met 16mm al snel te weinig flow en zal er ook wel condens optreden in de vloer.

Met koelen rond de 14-18 graden kan ik het me voorstellen dat het misschien prima werkt zonder condens? Als het huis goed geïsoleerd is en wat zonwering heeft kan dat al snel genoeg koeling zijn.

Ik neem aan trouwens dat de 5x 16mm op een flinke verdeler zitten waar wel een 32mm kunstof naar toe gaat?

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
Gerbenvl schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 08:22:
[...]

Ik gok dat je dan niet diep condenseerd koelt met 7-12 graden? Met dat soort temperaturen lijkt met 16mm al snel te weinig flow en zal er ook wel condens optreden in de vloer.

Met koelen rond de 14-18 graden kan ik het me voorstellen dat het misschien prima werkt zonder condens? Als het huis goed geïsoleerd is en wat zonwering heeft kan dat al snel genoeg koeling zijn.

Ik neem aan trouwens dat de 5x 16mm op een flinke verdeler zitten waar wel een 32mm kunstof naar toe gaat?
Ik koel niet condeserend. Klopt. Is voor mij prima.
32 mm van wp naar verdeler. Daarna enkele leiding (aanvoer en retour) omhoog met 22 mm staal. Rest is 5x 16 mm meerlagen.

Ik had ook liever alles eruit getrokken en vervangen, maar dat kan altijd nog. Het werkt boven verwachting goed (in mijn situatie).

[ Voor 7% gewijzigd door Elsdeniep op 22-10-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
SalmonAce schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:16:
[...]

Oh voor verwarming zal het wel goedkomen, maar koel je er ook mee? Daar zit een beetje mijn probleem.
Ja, ik koel er in de zomer ook mee, water van 17 graden (lager ga ik niet ivm condensvorming elders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
@Elsdeniep @Tijgerkracht
Wat is het voor en na resultaat van jullie fan coils bij niet condenserend koelen? Beneden zou dit voor mij prima werken maar boven tikt de temperatuur op hete dagen al snel 28 graden aan bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
SalmonAce schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:21:
@Elsdeniep @Tijgerkracht
Wat is het voor en na resultaat van jullie fan coils bij niet condenserend koelen? Beneden zou dit voor mij prima werken maar boven tikt de temperatuur op hete dagen al snel 28 graden aan bij mij.
Ik heb boven en beneden vloerverwarming en met de juiste buitenzonwering wordt het lang zo warm niet.
Geloof me we hebben een kwart ronde wand van glasblokken, 5 meter hoog waarbij het cement door en door is, wordt 's zomers gewoon 50 graden, binnen, als de zon er op staat.
Sinds een paar jaar hangen we vanaf eind mei tot eind september een schaduw doek tegen de gehele wand, dat scheelt mega.
Zon die je buiten houdt, hoef je niet te koelen.

In de werkkamer en gang hebben we fancoils en daar koelen we dan mee, tot het een graad of 22 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
Tijgerkracht schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

Ik heb boven en beneden vloerverwarming en met de juiste buitenzonwering wordt het lang zo warm niet.
Geloof me we hebben een kwart ronde wand van glasblokken, 5 meter hoog waarbij het cement door en door is, wordt 's zomers gewoon 50 graden, binnen, als de zon er op staat.
Sinds een paar jaar hangen we vanaf eind mei tot eind september een schaduw doek tegen de gehele wand, dat scheelt mega.
Zon die je buiten houdt, hoef je niet te koelen.

In de werkkamer en gang hebben we fancoils en daar koelen we dan mee, tot het een graad of 22 is.
Dus hieruit haal ik dat jouw advies is zonnewering te installeren en die fan coils aan te schaffen icm passieve koeling vanuit een WP?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
SalmonAce schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:06:
[...]

Dus hieruit haal ik dat jouw advies is zonnewering te installeren en die fan coils aan te schaffen icm passieve koeling vanuit een WP?
Zonwering aan de buitenkant van het huis heeft het meeste effect gehad hier.
Ondanks dat helpt de WTW unit in de zomer ook om de lucht af te koelen (omgekeerde WTW).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:36
Ik geloof best dat je met 16mm kan koelen, maar mijn vraag zou zijn of je met slechts 2x 16mm genoeg doorstroming kan halen. Met 5x 16mm geloof ik het wel, ja.

Stel dat je WP minstens 600 L/h moet halen. Dan denk ik dat 2x 16mm net haalbaar is. Als de minimum flow hoger is, heb je denk ik een extra fancoil nodig.

Ook het halen van het minimum vermogen van de WP kan een overweging zijn, om te voorkomen dat de WP gaat pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalmonAce
@marcop23
Oke maar als ik toch voor passieve koeling ga kan ik de vloer ook net zo goed laten volstromen beneden om het minimale vermogen te halen? Er lopen overigens 2x2 kunstof leidingen van 16mm naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:36
SalmonAce schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:36:
@marcop23
Oke maar als ik toch voor passieve koeling ga kan ik de vloer ook net zo goed laten volstromen beneden om het minimale vermogen te halen? Er lopen overigens 2x2 kunstof leidingen van 16mm naar boven.
Oh, dat had ik gemist. Dan heb je geen problemen met doorstroming. Mogelijk moet je wel de vloerverwarming iets knijpen zodat de fancoils genoeg flow krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
marcop23 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:38:
[...]

Oh, dat had ik gemist. Dan heb je geen problemen met doorstroming. Mogelijk moet je wel de vloerverwarming iets knijpen zodat de fancoils genoeg flow krijgen.
Zit dit dan in het type verdeler dat je kiest? Ik betwijfel of mijn huidige verdeler hiervoor gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:37
Kan ik zomaar een RVS Uponor kogelkraan en een messing vuilafscheider (Spirotech MB3) opnemen in de retour leiding van de fancoil als ik ook condenserend wil koelen? Of krijg ik dan problemen met condensatie en corrosie? Ik kan er natuurlijk wat Armaflex op plakken, maar weet niet of dat voldoende is?

Ik ben benieuwd hoe jullie daarmee omgaan en voorkomen dat er een plasje water onder de koppelingen ontstaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:03

martijn v o

Certified by Enphase.

Condenserend koelen altijd isoleren met Armaflex of een andere dampremmende isolatie.
Dan ben je aan de buitenzijde gevrijwaard van corrosie.
Binnenzijde is wat anders. Messing en koelwater is geen gelukkige combinatie als het een schroefkoppeling betreft.
Verschillende metalen materialen bij voorkeur galvanisch scheiden.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBER
  • Laatst online: 26-01 14:58
Iemand ervaring met het toevoegen van innova airleaf in home assistant? Mijn installatie bestaat uit 6 ventilos, waarvan er 3 zijn aangesloten op een kamerthermostaat (EEA649) en de andere met ingebouwde bediening (ECA644).
Alle bedieningen zijn zonder wifi, waardoor ik het via modbus probeer. Voor degene die op de kamerthermostaat staan lukt het mij enigszins om waardes uit te lezen. Maar voor degene met ingebouwde bediening krijg ik geen respons. Heeft iemand dit al werkende gekregen?
Of kan je nadien nog een wifi kaartje toevoegen aan de airleafs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
JBER schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:58:
Iemand ervaring met het toevoegen van innova airleaf in home assistant? Mijn installatie bestaat uit 6 ventilos, waarvan er 3 zijn aangesloten op een kamerthermostaat (EEA649) en de andere met ingebouwde bediening (ECA644).
Alle bedieningen zijn zonder wifi, waardoor ik het via modbus probeer. Voor degene die op de kamerthermostaat staan lukt het mij enigszins om waardes uit te lezen. Maar voor degene met ingebouwde bediening krijg ik geen respons. Heeft iemand dit al werkende gekregen?
Of kan je nadien nog een wifi kaartje toevoegen aan de airleafs?
Ik heb de prints met 0-10V controller geplaatst. Dan kan je met een esphome gemakkelijk het toerental regelen. Je bent dan wel de lokale knoppen/thermostaat kwijt maar met een paar 18b20 sensoren aan de epshome heb je zo een mooi dashboardje en automations draaien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:37
martijn v o schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:01:
Condenserend koelen altijd isoleren met Armaflex of een andere dampremmende isolatie.
Dan ben je aan de buitenzijde gevrijwaard van corrosie.
Binnenzijde is wat anders. Messing en koelwater is geen gelukkige combinatie als het een schroefkoppeling betreft.
Verschillende metalen materialen bij voorkeur galvanisch scheiden.
Dus een vuilfilter gewoon inpakken met Armaflex is voldoende?

Wel vreemd dat de koppeling die aan de Vaillant fancoil zit zelf al van messing is als je zegt dat koelwater en messing koppelingen niet goed samen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-06 14:14
Goedemorgen allen,

Ik wil een buffervat verwarmen/koelen met mijn warmtepomp (Panasonic WH-MDC09J3E5). Vervolgens wil ik een ducted fancoil (Panasonic PAW-FC2E-F040L) voeden met het water uit het buffervat.

Hoe regel/stuur ik de fancoil? Er moet een pomp tussen het buffervat en de fancoil (denk ik) en hoe stuur ik die vanuit de thermostaat waarmee ik ook de fancoil aanstuur?

Met de thermostaat waarmee ik de fancoil aanstuur, kan ik een tweewegklep in de toevoer van de fancoil open en dicht zetten. Bestaan er pompen die detecteren dat ze kunnen gaan pompen als er geen weerstand is/de klep open is?

De regeling moet als het kan energiezuinig en proportioneel zijn.

Ik ben goed technisch onderlegd, een link naar een schematisch voorbeeld helpt ook al veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Interessante vraag. Waarom wil je dit via een buffervat doen? Hoop extra complexiteit, wat zijn de voordelen?
Heb je berekend hoe lang je kunt verwarmen/koelen vanuit je buffervat?

En daarnaast, heb je een goed adres voor die ducted fancoils?

Een thermostaat kan een relais schakelen, welke dan weer de pomp en fancoil kan schakelen. Dat is het simpelst.
Complexere schakelingen kunnen interessant zijn als je dit per kamer wilt doen, dan wordt domotica misschien interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
P5ycho schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:03:
Interessante vraag. Waarom wil je dit via een buffervat doen? Hoop extra complexiteit, wat zijn de voordelen?
Heb je berekend hoe lang je kunt verwarmen/koelen vanuit je buffervat?

En daarnaast, heb je een goed adres voor die ducted fancoils?

Een thermostaat kan een relais schakelen, welke dan weer de pomp en fancoil kan schakelen. Dat is het simpelst.
Complexere schakelingen kunnen interessant zijn als je dit per kamer wilt doen, dan wordt domotica misschien interessant.
Ik wil dat doen vanuit een buffervat van 500l, dat ik al heb staan, omdat mijn warmtepomp een minimum thermisch vermogen heeft van 2500W. Met dat vermogen warmt de fancoil in deze maanden de ruimte zo snel op dat de warmtepomp twee a drie keer per uur zal aan- en uitschakelen.

Vanuit dat buffervat kan ik heel lang koelen/verwarmen. Maar belangrijker, ik kan de temperatuur bij verwarmen zo laag mogelijk houden zodat de warmtepomp in zijn meest efficiënte bereik opereert.

De fancoil heb ik ook al, dus geen adres voor nodig

Volgens mij wordt een vloerverwarming ook wel gevoed vanuit een buffervat met een pomp ertussen? Een fancoil lijkt me in die zin niet veel anders, ik had gehoopt dat er standaard oplossingen zouden zijn.

In feite komt de vraag neer op: Hoe stuur ik de pomp tussen buffervat en afgiftesysteem efficiënt en simpel aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Een buffervat is een oplossing voor een overbemeten wp, of een gebrek aan watercapaciteit voor de betreffende wp's defrostfunctie. In alle andere gevallen is een bufferloze opstelling met directe aanvoer vanuit de wp het zuinigst, zowel in verbruik als in aanschafkosten.
Voorwaarde is dat de warmtevraag ligt binnen het werkgebied van de wp natuurlijk, maar als het goed is is dat vanzelfsprekend.

Je probleem is nu dus dat je afgifte lokaal te hoog ligt bij je fancoil, of dat de totale warmtevraag te laag ligt voor je wp. Voor de eerste kun je je fanspeed laten zakken, voor de laatste kun je meer afgifte realiseren in andere ruimten.
Volgens mij probeer je nu op een complexe manier 1 kamer warm te houden?

Ik vroeg om een adres omdat ik deze ook op het oog heb maar hem nog niet heb hangen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
P5ycho schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:07:
Een buffervat is een oplossing voor een overbemeten wp, of een gebrek aan watercapaciteit voor de betreffende wp's defrostfunctie. In alle andere gevallen is een bufferloze opstelling met directe aanvoer vanuit de wp het zuinigst, zowel in verbruik als in aanschafkosten.
Voorwaarde is dat de warmtevraag ligt binnen het werkgebied van de wp natuurlijk, maar als het goed is is dat vanzelfsprekend.

Je probleem is nu dus dat je afgifte lokaal te hoog ligt bij je fancoil, of dat de totale warmtevraag te laag ligt voor je wp. Voor de eerste kun je je fanspeed laten zakken, voor de laatste kun je meer afgifte realiseren in andere ruimten.
Volgens mij probeer je nu op een complexe manier 1 kamer warm te houden?

Ik vroeg om een adres omdat ik deze ook op het oog heb maar hem nog niet heb hangen ;).
Mijn warmtepomp heeft een minimum thermisch vermogen van 2500W. Laten zakken van de fanspeed van de fancoil gaat niet werken: dan stopt de warmtepomp omdat ie zijn warmte niet kwijt kan.

Het minimum vermogen van de 7kW en 5kW versie van mijn warmtepomp (9kW) is ook 2500W. Dus voor wat betreft dat overbemeten zijn, was er niet zoveel alternatief.

Ik kan met deze fancoil en een vermogen van 2500W gedurende een groot deel van het jaar het hele huis warmhouden. De afgelopen maand slaat snachts ongeveer tien tot twintig minuten per uur een electrische spiraal van 1800W aan voor het hele huis.

Fancoil komt van www.mundoclimatico.es. Heb er ook nog twee Panasonic L generatie 7kW all-in-one gekocht. Deze specifieke fancoil staat niet op de website, even naar vragen dus.

[ Voor 5% gewijzigd door Joris273 op 25-10-2024 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Als er geen manier is om de afgifte beter te verdelen zonder de wp te laten pendelen, dan wordt het inderdaad lastig.
Ik denk dat ook meespeelt dat een fancoil direct aan de lucht levert ipv traag via een flinke massa zoals vloerverwarming.

De regeling die je omschrijft is makkelijk, een thermostat die een pomp aanatuurt en een wp die een buffervat warm houdt dmv temperatuursensoren. Ze samen laten werken om een goede afgifte en rendement te krijgen in alle seizoenen wordt exhter een stuk complexer, en heb ik nog niet voorbij zien komen als kant-en-klare oplossing.

Ik kom niet zo vaak in de grote wp-topics, misschien is het goed de vraag daar (ook) te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
P5ycho schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:19:
Als er geen manier is om de afgifte beter te verdelen zonder de wp te laten pendelen, dan wordt het inderdaad lastig.
Ik denk dat ook meespeelt dat een fancoil direct aan de lucht levert ipv traag via een flinke massa zoals vloerverwarming.

De regeling die je omschrijft is makkelijk, een thermostat die een pomp aanatuurt en een wp die een buffervat warm houdt dmv temperatuursensoren. Ze samen laten werken om een goede afgifte en rendement te krijgen in alle seizoenen wordt exhter een stuk complexer, en heb ik nog niet voorbij zien komen als kant-en-klare oplossing.

Ik kom niet zo vaak in de grote wp-topics, misschien is het goed de vraag daar (ook) te stellen.
Ik ben dus totaal niet thuis in pompen-land. Geef eens een voorbeeld van een pomp die met een thermostaat is aan te sturen? Of een pomp die met een temperatuur sensor, liefst proportioneel, is aan te sturen? Of een pomp die gaat pompen als de weerstand in de leiding zakt (dan open ik namelijk een tweewegklep als de fancoil warmte moet blazen)?

Dan pak ik de installatie handleiding erbij en kom er dan wel uit.

Het samen laten werken denk ik wel uit te komen. Dat buffervat kun je met een stooklijn gedurende het seizoen voldoende warm stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Een grundfos alpha2 kan constante druk, constante flow, en 'auto' pompen bijvoorbeeld. Aansturen kan gewoon on/off 230V met een geschikte thermostaat met droog relais.

Proportioneel pompen adhv temperatuur is niet handig lijkt me?

Ik heb me hier allemaal in verdiept ooit, maar toen besloten dat een goede isolatieschil met vloerverwarming al die complexiteit overbodig zou moeten maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
Misschien een beetje offtopic...hoe dik moet de isolatie van een leiding binnenshuis zijn om condens te voorkomen bij koelen met een fancoil? 20mm uponor met een isolatielaag van 4mm voldoende? En composiet verbindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonnigY
Ik heb een blunder begaan en kortsluiting gemaakt bij het monteren van de E2T543II :(. Met stroom eraf netjes de draadjes op de goede plek... Testen; check... En toen met stroom erop de boel willen vastschroeven en het metaal van de fancoil aanraken = *pats*.

Hij doet t niet meer en ik heb een nieuwe besteld. Als iemand interesse heeft om ermee te hobbien; stuur maar een pb dan stuur ik m gratis op. Mogelijk is het een kwestie van een nieuw zekeringetje solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-06 20:48
stevenP schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:43:
[...]

Ik heb de prints met 0-10V controller geplaatst. Dan kan je met een esphome gemakkelijk het toerental regelen. Je bent dan wel de lokale knoppen/thermostaat kwijt maar met een paar 18b20 sensoren aan de epshome heb je zo een mooi dashboardje en automations draaien :+
Vraagje, heb je daarnaast ook nog één van de reguliere controllers (bijv E2T543II) moeten bestellen om hem werkend te krijgen?
Ik zie dat bijvoorbeeld shopclima.it mij verplicht om bij aanschaf van een SL model een reguliere controller met interface af te nemen. De B10642II met 0-10V regeling staat daar niet als optie tussen.
Ik wil louter gaan regelen met een 0-10V signaal dus dan lijkt mij een andere controller geheel overbodig. Als jij dat kan bevestigen dan wijk ik sowieso uit naar een andere shop (idrocrimart.it verplicht het bijvoorbeeld niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
oekoeboeroe schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:55:
[...]

Vraagje, heb je daarnaast ook nog één van de reguliere controllers (bijv E2T543II) moeten bestellen om hem werkend te krijgen?
Ik zie dat bijvoorbeeld shopclima.it mij verplicht om bij aanschaf van een SL model een reguliere controller met interface af te nemen. De B10642II met 0-10V regeling staat daar niet als optie tussen.
Ik wil louter gaan regelen met een 0-10V signaal dus dan lijkt mij een andere controller geheel overbodig. Als jij dat kan bevestigen dan wijk ik sowieso uit naar een andere shop (idrocrimart.it verplicht het bijvoorbeeld niet).
Ik heb twee SLI's gekocht met beiden B10642II erin. Een beetje duur geintje voor alleen controller van de fan, vond ik ook. Als je zelf aan de gang gaat, het is een 3phasebrushless motor met 5aderige aansluiting. Ik gok dat die ook wel met wat geknutsel / shields direct aan ESP moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Joris273 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:20:
Misschien een beetje offtopic...hoe dik moet de isolatie van een leiding binnenshuis zijn om condens te voorkomen bij koelen met een fancoil? 20mm uponor met een isolatielaag van 4mm voldoende? En composiet verbindingen?
Die isolatie om de Uponor is niet de juiste isolatie, voor leidingen die koud worden en gaan condenseren moet de isolatie uit gesloten cellen bestaan.. en dan kom je eigenlijk maar op één merk uit: Armaflex®
De buizen moet je over de gehele lengte luchtdicht isoleren dus ook de beugels (er zijn speciale koude geïsoleerde beugels verkrijgbaar)
10mm is voldoende om condensatie te voorkomen, maar 10mm isoleerd minder goed dan die van 25mm dik: https://www.heima24.de/in...uMTczMDEzNTE3Ni4wLjAuMA..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 06-06 10:54
Heb je van die koude geisoleerde beugels een voorbeeld @natural colour ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
M4inDC schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:25:
Heb je van die koude geisoleerde beugels een voorbeeld @natural colour ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6A-pkfi8TLxXG3xuPJ309rGmuA0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RHtyRvxjZ2iIHJETPWrwc4T0.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08uB-F-iN9fXyIiRiirnhegk72s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0piPLRDoKcFjxjQVBEhPAI7n.jpg?f=user_large
De onderste foto is de originele Armaflex "leiding-drager" waarover heen een gewone beugel wordt gezet.

[ Voor 12% gewijzigd door natural colour op 28-10-2024 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-06 15:55
Kan je niet gewoon de buis isoleren met armaflex en dan een normale pijpbeugel om de isolatie heen doen? Wat is de toegevoegde waarde van deze speciale geisoleerde beugels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

nee dat gaat niet, die armaflex is behalve heel duur ook heel indrukbaar en heel kwetsbaar.
Dus dat is dan gelijk de toegevoegde waarde van deze speciale beugels, je lijmt de armaflex er tegenaan en dan is het dampdicht.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
natural colour schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Die isolatie om de Uponor is niet de juiste isolatie, voor leidingen die koud worden en gaan condenseren moet de isolatie uit gesloten cellen bestaan.. en dan kom je eigenlijk maar op één merk uit: Armaflex®
De buizen moet je over de gehele lengte luchtdicht isoleren dus ook de beugels (er zijn speciale koude geïsoleerde beugels verkrijgbaar)
10mm is voldoende om condensatie te voorkomen, maar 10mm isoleerd minder goed dan die van 25mm dik: https://www.heima24.de/in...uMTczMDEzNTE3Ni4wLjAuMA..
Dus ongeïsoleerd uponor gebruiken en dan isoleren met dit spul?

Zijn er geen kant en klare (flexibele) leidingen die al op de juiste manier zijn geïsoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13-06 20:48
Ik gebruik Climaflex XT voor buisisolatie, is ook gewoon dampdicht.

Met losse pijpbeugels is het wel even behelpen maar met een stuk pvc buis kun je de druk op de isolatie wat meer verdelen.
Overigens zijn die leidingdragers van Armacell niet eens zo raar geprijsd, misschien dat ik die nog ga gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Joris273 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:48:
[...]

Dus ongeïsoleerd uponor gebruiken en dan isoleren met dit spul?

Zijn er geen kant en klare (flexibele) leidingen die al op de juiste manier zijn geïsoleerd?
Inderdaad ongeisoleerde uponor buis, heb ik hier ook gedaan.
Kant en klare buis? Niet dat ik weet, overigens, de isolatie scheurt erg gemakkelijk (gewoon weer dicht lijmen) en is niet UV licht bestendig.
Dit heb ik ook gebruikt, wel slap, Armaflex is stugger: https://www.amazon.nl/iso...mflex%2Caps%2C115&sr=8-20
Als de buis 20mm is, schuif deze isolatie er zó overheen.. maar wel erg dun, om condensatie tegen te gaan wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartje91
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-06 10:56
natural colour schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

De mantel om de geïsoleerde uponor is wel dampdicht, bij ons op kantoor is deze buis ook toegepast door de installateur om de fancoil units in de plafonds aan te sluiten. Dus ben je er zeker van dat deze niet geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris273
Bartje91 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:31:
[...]

De mantel om de geïsoleerde uponor is wel dampdicht, bij ons op kantoor is deze buis ook toegepast door de installateur om de fancoil units in de plafonds aan te sluiten. Dus ben je er zeker van dat deze niet geschikt is?
Ik kan me ook niet voorstellen dat er bij nieuw aan te leggen installaties geen buis met kant en klare isolatie er omheen wordt gebruikt. Een installateur gaat echt geen kale leiding aanleggen en dan na-isoleren.

Weer je verder zeker dat de fancoils op je werk worden gevoed met water? Zijn het geen airco-binnendelen die worden gevoed met koudemiddel? Dit kun je zien doordat bij de laatste de aanvoer en retour leiding verschillende doorsnedes hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-06 15:55
Airco leidingen zijn ook voor geisoleerd, die zijn echter dunner en veel minder lang dan waterleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-06 12:56
De voorgeïsoleerde buis van Henco is volgens hun eigen informatie ook met gesloten cellen geïsoleerd en dus dampdicht. Deze is ook relatief voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartje91
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20-06 10:56
Joris273 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Ik kan me ook niet voorstellen dat er bij nieuw aan te leggen installaties geen buis met kant en klare isolatie er omheen wordt gebruikt. Een installateur gaat echt geen kale leiding aanleggen en dan na-isoleren.

Weer je verder zeker dat de fancoils op je werk worden gevoed met water? Zijn het geen airco-binnendelen die worden gevoed met koudemiddel? Dit kun je zien doordat bij de laatste de aanvoer en retour leiding verschillende doorsnedes hebben.
Het is een water gevoed 4 pijps systeem. Grotere leidingwerk is met armaflex geïsoleerd maar alle aftakkingen zijn met uponor geïsoleerde buis (of vergelijkbaar product van een ander merk) gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Bartje91 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:31:
[...]

Ik weet niet anders dan dat bij leidingen voor gekoeld water/ vloeistoffen (en ook luchtkanalen) altijd met Armaflex (of gelijkwaardig) wordt geïsoleerd... en ik loop al in installatie techniek sinds 1987...
De geïsoleerde Uponor voor gekoelde leidingen gebruiken is kennelijk de Pico Bello methode tegenwoordig...gewoonlijk gebruiken wij die geïsoleerde Uponor als deze in de afwerkvloer komt te liggen als bescherming tegen het reactieve cement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris273
natural colour schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:47:
[...]

Ik weet niet anders dan dat bij leidingen voor gekoeld water/ vloeistoffen (en ook luchtkanalen) altijd met Armaflex (of gelijkwaardig) wordt geïsoleerd... en ik loop al in installatie techniek sinds 1987...
De geïsoleerde Uponor voor gekoelde leidingen gebruiken is kennelijk de Pico Bello methode tegenwoordig...gewoonlijk gebruiken wij die geïsoleerde Uponor als deze in de afwerkvloer komt te liggen als bescherming tegen het reactieve cement.
Als er in de installatie sector vijftig meter koudwaterleiding moet worden gelegd, leggen ze dan vijftig meter leiding en gaan dat handmatig met Armaflex na-isoleren?

Is er geen flexibele buis dat kant en klaar voorgeïsoleerd is, dat ze eenvoudig kunnen leggen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

klopt zowel de waterleiding, maar ook gekoeldwater en ook de aanzuigkanalen worden op het werk nadat de installatie gemaakt is door isoleerders ter plaatse geïsoleerd.
En dat zijn echt vakmensen, die doen dat dag in dag uit met platen armaflex, een mes en een pot lijm maken ze er echte kunstwerken van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1yIx2WWut5gpYMIGvQjsRFiHPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6am5Gc9gyBkdSqCMceyLN5P.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29BNgtblIuEXKjkvGEtmxN7FtbE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IDtxfCpCVi21wblAmjYs6Tl9.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door martijn v o op 02-11-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-06 22:52
Ik heb dit hele draadje doorgelezen, maar blijf eigenlijk met een vraag zitten. Als ik mijn warmte pomp inzet om in de zomer (condenserend) via FCU's en vloerverwarming te koelen, kan ik de warmtepomp dan nog steeds gebruiken om warm tapwater in mijn boilervat te maken? Of kun je nog steeds koelen met je warmtepomp, terwijl je ook gebruik maakt van een hygieneboiler (want overweeg ook zonnecollectoren te installeren)? Of ben je sowieso aangewezen op een aparte warmwaterboiler als je met je warmtepomp wilt gaan koelen? Of moet je dan naar een 4-pijps warmtepomp kijken?

Dit 'klikt' voor mij niet nog niet helemaal.

[ Voor 9% gewijzigd door H.A.B. op 03-11-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
H.A.B. schreef op zondag 3 november 2024 @ 18:00:
Ik heb dit hele draadje doorgelezen, maar blijf eigenlijk met een vraag zitten. Als ik mijn warmte pomp inzet om in de zomer (condenserend) via FCU's en vloerverwarming te koelen, kan ik de warmtepomp dan nog steeds gebruiken om warm tapwater in mijn boilervat te maken? Of kun je nog steeds koelen met je warmtepomp, terwijl je ook gebruik maakt van een hygieneboiler (want overweeg ook zonnecollectoren te installeren)? Of ben je sowieso aangewezen op een aparte warmwaterboiler als je met je warmtepomp wilt gaan koelen? Of moet je dan naar een 4-pijps warmtepomp kijken?

Dit 'klikt' voor mij niet nog niet helemaal.
Net als bij verwarmen zal je wp één functie tegelijkertijd bedienen. Dus ja, je kan je vat gewoon verwarmen terwijl je thermostaat op koelen staat. Echter, net als bij de ruimteverwarming, zal de 3wegklep of op de ruimte, of op je vat staan. Dus ook in de wintermaanden wordt verwarmen onderbroken voor je vat.

Overigens kan een vvw niet condenserend koelen, hou dat in de gaten 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.A.B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-06 22:52
stevenP schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:18:
[...]

Net als bij verwarmen zal je wp één functie tegelijkertijd bedienen. Dus ja, je kan je vat gewoon verwarmen terwijl je thermostaat op koelen staat. Echter, net als bij de ruimteverwarming, zal de 3wegklep of op de ruimte, of op je vat staan. Dus ook in de wintermaanden wordt verwarmen onderbroken voor je vat.

Overigens kan een vvw niet condenserend koelen, hou dat in de gaten 🙂
Ok, helder. Dus in de zomer, krijgt opwarmen van warm tap water boiler voorrang boven de koelfunctie - zelfde principe als in winter bij verwarmen. Dus wanneer je vat op temperatuur is, kan je warmtepomp weer overschakelen op de koelfunctie, via ander circuit?

Wil alleen nu nog even proberen te begrijpen hoe de warmte pomp cyclus dan werkt, want verdamp-condensatie cyclus van je koudemiddel moet precies andersom gaan en warm water in - koud water uit. Dat regelt de warmtepomp helemaal zelf verder?

Dat vvw niet condenserend kan koelen is me duidelijk, dus ben nog aan 't puzzelen op de hele installatie. Of die klep dan dicht moet, of mengkraan ertussen en of ik dan wel genoeg flow heb, etc.

Maar mijn interesse voor fancoils is zeker wel gewekt na lezen van dit topic, omdat me dit prettigere temperatuur regeling lijkt te geven dan airco's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
H.A.B. schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:40:
[...]

Ok, helder. Dus in de zomer, krijgt opwarmen van warm tap water boiler voorrang boven de koelfunctie - zelfde principe als in winter bij verwarmen. Dus wanneer je vat op temperatuur is, kan je warmtepomp weer overschakelen op de koelfunctie, via ander circuit?

Wil alleen nu nog even proberen te begrijpen hoe de warmte pomp cyclus dan werkt, want verdamp-condensatie cyclus van je koudemiddel moet precies andersom gaan en warm water in - koud water uit. Dat regelt de warmtepomp helemaal zelf verder?

Dat vvw niet condenserend kan koelen is me duidelijk, dus ben nog aan 't puzzelen op de hele installatie. Of die klep dan dicht moet, of mengkraan ertussen en of ik dan wel genoeg flow heb, etc.

Maar mijn interesse voor fancoils is zeker wel gewekt na lezen van dit topic, omdat me dit prettigere temperatuur regeling lijkt te geven dan airco's.
Klopt inderdaad, je ruimtekoeling/ -verwarming wordt onderbroken voor je vat. Dat de warmtewisselaar omgekeerd tewerk moet is geen probleem voor de wp, mits die feature uiteraard op jouw model beschikbaar is :)

Als je condenserend wil koelen zul je de vvw inderdaad dicht moeten draaien, maar vaker hoor je dat op 17C je en koude(re) lucht hebt en de vvw mee kan blijven draaien. Zo voorkom je dat je huis opwarmt ipv als een airco in een half uurtje "de warmte eruit blazen". Dit is het randje opzoeken van net-niet-consenserend koelen.

Pagina: 1 ... 18 ... 21 Laatste