Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Pagina: 1 ... 19 ... 21 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:13

Jerra

Beunhaas in wording

Zijn er hier mede-tweakers met ervaring met de Clivet Aura reeks?

Voor zover ik kan zien wordt die onder deze merknaam voornamelijk verkocht als AC-variant, de DC variant van Vaillant lijkt mij vrijwel dezelfde?

Gezien de Clivet serie standaard met regelpaneel wordt geleverd lijkt deze per unit zo'n 100 euro goedkoper.

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
MIjn situatie is CV met beneden vvw en boven T20/T22 radiatoren. Nu wil ik over naar WP met boven de radiatoren vervangen door fancoils. Ik kan geen tweede buitenunit voor een airco kwijt bij mijn huis, dus wil graag koelen en verwarmen met fancoils.

Ik ben aan het kijken naar een wandmodel fancoil die kan ik namelijk qua aansluitingen praktisch met een paar gaten door de muur hier achter elkaar hangen. Dan kan ik nml. wel geisoleerde leidingen gebruiken (tegen condens) en meteen een condensafvoer maken.

Ik zie dat er bij een fancoil wel een 3-wegklep wordt aangeraden voor de flow; dat heb ik nu beneden bij mijn vvw ook. Zijn er echter mensen die wat foto's hebben van hoe dat er (aangesloten) uit ziet? Ik wil namelijk aircoils die van de zijkant aangesloten kunnen worden (Vaillant) - maar dan moet ik wsl ook nog ergens die 3-weg klep kwijt en mijn indruk dat dat wel redelijk fors is.

Mijn idee was om 1 leiding naar boven te trekken vanaf de WP (beneden) en dan dichtbij de aircoil een 3-weg klep te doen, maar misschien komt het toch neer op 3-aanvoer leiding waarbij ik de 3-weg klep al beneden monteer.

Hoor graag of er mensen zijn met foto's / installatie-ideeen voor deze situatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 23:10
mdbraber schreef op woensdag 6 november 2024 @ 16:47:
MIjn situatie is CV met beneden vvw en boven T20/T22 radiatoren. Nu wil ik over naar WP met boven de radiatoren vervangen door fancoils. Ik kan geen tweede buitenunit voor een airco kwijt bij mijn huis, dus wil graag koelen en verwarmen met fancoils.

Ik ben aan het kijken naar een wandmodel fancoil die kan ik namelijk qua aansluitingen praktisch met een paar gaten door de muur hier achter elkaar hangen. Dan kan ik nml. wel geisoleerde leidingen gebruiken (tegen condens) en meteen een condensafvoer maken.

Ik zie dat er bij een fancoil wel een 3-wegklep wordt aangeraden voor de flow; dat heb ik nu beneden bij mijn vvw ook. Zijn er echter mensen die wat foto's hebben van hoe dat er (aangesloten) uit ziet? Ik wil namelijk aircoils die van de zijkant aangesloten kunnen worden (Vaillant) - maar dan moet ik wsl ook nog ergens die 3-weg klep kwijt en mijn indruk dat dat wel redelijk fors is.

Mijn idee was om 1 leiding naar boven te trekken vanaf de WP (beneden) en dan dichtbij de aircoil een 3-weg klep te doen, maar misschien komt het toch neer op 3-aanvoer leiding waarbij ik de 3-weg klep al beneden monteer.

Hoor graag of er mensen zijn met foto's / installatie-ideeen voor deze situatie!
de driewegkleppen hebben niks met flow te maken, sterker nog waar schakelt hij dan naar toe? Het is immers water vanuit A kan naar B of C (3 wegen). Normaliter wordt dit toegepast in de situatie van WP op A, SWW-vat (dus de spiraal in je vat) op B, en op C de ruimteverwarming. Afhankelijk van de vraag gaat één van de twee circuits open voor het water uit de WP.

Een electronische afsluiter zie je wel vaker vlak voor een FCU, maar dat is enkel als je bepaalde ruimtes wil afsluiten terwijl de rest door verwarmd/koelt. Als je condenserend wil koelen zal dit bijvoorbeeld wel voor je vvw geplaatst moeten worden. Ik heb er voor gekozen dit niet bij mijn FCU's te doen, die staan gewoon altijd open voor zowel koelen als verwarmen. Als ik (condenserend) ga koelen draai ik handmatig mijn kogelkranen dicht naar vvw en radiatoren, en krijgen dus enkel de FCU's water. Een WP werkt het beste bij een constante flow/afname, al dat dynamische geregel gaat het rendement behoorlijk van achteruit.

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:08
stevenP schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:15:
[...]
Ik heb er voor gekozen dit niet bij mijn FCU's te doen, die staan gewoon altijd open voor zowel koelen als verwarmen.
Maar dan is het systeem toch niet goed waterzijdig afgeregeld? De ventilatorsnelheid bepaald nogal de afgifte, dus je afgifte wordt steeds lager maar je flow gelijk. Als de ventilator uit staat (ruimte is op temperatuur) dan heb je effectief kortsluiting in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
[...]

de driewegkleppen hebben niks met flow te maken, sterker nog waar schakelt hij dan naar toe? Het is immers water vanuit A kan naar B of C (3 wegen). Normaliter wordt dit toegepast in de situatie van WP op A, SWW-vat (dus de spiraal in je vat) op B, en op C de ruimteverwarming. Afhankelijk van de vraag gaat één van de twee circuits open voor het water uit de WP.
Sorry, misschien was 'flow' hier verwarrend - ik bedoelde dat ik hier begreep dat 3-weg kleppen vaak worden genoemd om 'voor' een fancoil te zetten. Mijn vraag is dan 'waarom'?
[...]
Een electronische afsluiter zie je wel vaker vlak voor een FCU, maar dat is enkel als je bepaalde ruimtes wil afsluiten terwijl de rest door verwarmd/koelt. Als je condenserend wil koelen zal dit bijvoorbeeld wel voor je vvw geplaatst moeten worden. Ik heb er voor gekozen dit niet bij mijn FCU's te doen, die staan gewoon altijd open voor zowel koelen als verwarmen. Als ik (condenserend) ga koelen draai ik handmatig mijn kogelkranen dicht naar vvw en radiatoren, en krijgen dus enkel de FCU's water. Een WP werkt het beste bij een constante flow/afname, al dat dynamische geregel gaat het rendement behoorlijk van achteruit.
OK - dus eigenlijk zeg jij: je kan ook gewoon de fan uitzetten van een kamer waar je niet wilt koelen of verwarmen, je hebt eigenlijk die 3-weg klep niet nodig (en minder dynamisch geregeld dus meer rendement). Klinkt logisch - blijft wel een beetje vraag waarom het dan regelmatig voorbij kwam, maar misschien is dat meer persoonlijke keuze van iedereen? Of zou het nog te maken kunnen hebben dat als je nog een CV als bron hebt dat het dan wel uitmaakt voor de efficientie (vs een WP)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
H.A.B. schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:40:
[...]

Ok, helder. Dus in de zomer, krijgt opwarmen van warm tap water boiler voorrang boven de koelfunctie - zelfde principe als in winter bij verwarmen. Dus wanneer je vat op temperatuur is, kan je warmtepomp weer overschakelen op de koelfunctie, via ander circuit?

Wil alleen nu nog even proberen te begrijpen hoe de warmte pomp cyclus dan werkt, want verdamp-condensatie cyclus van je koudemiddel moet precies andersom gaan en warm water in - koud water uit. Dat regelt de warmtepomp helemaal zelf verder?

Dat vvw niet condenserend kan koelen is me duidelijk, dus ben nog aan 't puzzelen op de hele installatie. Of die klep dan dicht moet, of mengkraan ertussen en of ik dan wel genoeg flow heb, etc.

Maar mijn interesse voor fancoils is zeker wel gewekt na lezen van dit topic, omdat me dit prettigere temperatuur regeling lijkt te geven dan airco's.
Ik lees dat je niet condenserend wil koelen met VVW?
Onze ervaring hiermee na twee zomers is dat het tegenvalt: de koude afgifte is niet zo groot (watertemperatuur typisch 17 graden vanwege hoog douwpunt in de vochtige zomerlucht). En je krijgt koude voeten en benen omdat koude lucht laag bij de grond blijft hangen.

Wij hebben een jaren 30 huis. Het kan zijn dat het in een super goed geïsoleerd (nieuwbouw) huis wel goed koelt.

We hebben nu een Vaillant Fancoil hoog aan de wand hangen en een kleine airco op zolder waarvan de kou via het trapgat naar beneden komt.

[ Voor 4% gewijzigd door LeonTebbens op 07-11-2024 09:29 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:16

Seafarer

XXX

LeonTebbens schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:23:
[...]

Onze ervaring hiermee na twee zomers is dat het tegenvalt: de koude afgifte is niet zo groot (watertemperatuur typisch 17 graden vanwege hoog douwpunt in de vochtige zomerlucht). En je krijgt koude voeten en benen omdat koude lucht laag bij de grond blijft hangen.
Dit is geen geintje: Flinke ventilator op/over de vloer richten.
Wij hebben een jaren 30 huis. Het kan zijn dat het in een super goed geïsoleerd (nieuwbouw) huis wel goed koelt.

We hebben nu een Vaillant Fancoil hoog aan de wand hangen en een kleine airco op zolder waarvan de kou via het trapgat naar beneden komt.
Probeer het volgende zomer eens. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H.A.B.
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 14:06
LeonTebbens schreef op donderdag 7 november 2024 @ 09:23:
[...]

Nou, 't is meer dat ik lees dat je a) consenserend koelen via vloerverwarming niet moet willen en b) alleen je FCU's op de warmtepomp te weinig is voor de warmptepomp zelf en je er dan dus de vloerverwarming wel bij moet laten draaien? Op zich hoef ik niet perse koeling in de woonkamer, gaat me meer om de kamers op 1e en 2e verdieping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:50
Je kunt zo 5kW+ afgeven met 1 fancoil hoor. Kwestie van goed dimensioneren.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:28

Carboy54

Duurzaamheid coach

P5ycho schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:47:
Je kunt zo 5kW+ afgeven met 1 fancoil hoor. Kwestie van goed dimensioneren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS4lbXyUYQrbbJdyOMxwva4vjsg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c1brzEw9iwCuZGZNS00e0tpN.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
mijgmae schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:25:
[...]

Maar dan is het systeem toch niet goed waterzijdig afgeregeld? De ventilatorsnelheid bepaald nogal de afgifte, dus je afgifte wordt steeds lager maar je flow gelijk. Als de ventilator uit staat (ruimte is op temperatuur) dan heb je effectief kortsluiting in het systeem.
Dit is toch bij alle radiatoren / convectoren? Immers wordt afgifte (grotendeels) bepaald door Ta & Truimte. Knijpen kan wel om 'm in te regelen, daar is een voetventiel voor.

Een 2wegklep is over het algemeen een I/O, dus 100% open of 100% dicht.
Mijn inziens wordt dit bij fancoils gedaan omdat ze eigen regeling bevatten. Veel fcu's hebben een ruimte thermostaat, die regelt inderdaad het eea aan fansnelheid en dus ook de klep. WP blijft doordraaien, maar hij vindt zelf dat het "voldoende" is voor de ruimte. Net als een thermostaatknop dus.

Mijn fan schakelt aan bij starten van de pomp van mijn WP, en uit bij defrost of stoppen pomp. Snelheid is altijd gelijk, op een laag genoeg volume dat het niet stoort hier in de open keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevenP
H.A.B. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:03:
[...]

Nou, 't is meer dat ik lees dat je a) consenserend koelen via vloerverwarming niet moet willen en b) alleen je FCU's op de warmtepomp te weinig is voor de warmptepomp zelf en je er dan dus de vloerverwarming wel bij moet laten draaien? Op zich hoef ik niet perse koeling in de woonkamer, gaat me meer om de kamers op 1e en 2e verdieping.
5+ met een enkele fcu is pittig, maar gaat zeker over jouw wp en minimum vermogen. Dat is vaak al lager dan je normale vermogen van de pomp, zorg dat je dit (met gemak) kan verstouwen met je fcu's en je zit keurig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-05 21:38
H.A.B. schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:03:
[...]

Ik heb er hier een seizoen koelen met beneden alleen VV en boven 3 fancoils op zitten en ik heb geen druppeltje condensatie op de vloer gezien.

Hier is het best een dikke vloer met 2cm natuursteen er op, dus wellicht is de thermische capaciteit wel een voordeel om toch met 7c aanvoertemp zo vanaf 14-15u de slaapkamers niet boven de 23c uit te laten komen en beneden toch nog een enkel graadje er af te halen.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:15
Dochters worden ouder dus er is behoeften om de slaapkamers te kunnen verwarmen, de radiatoren op de 1e verdieping zijn bij ons per ruimte op een verdeler aangesloten met 14mm flexibele cv slang. Moet ik dan nog ergens rekening mee houden voor een fancoil of kan dit er zonder problemen op?

Daarnaast lees ik hier dan de airleafs met HA intergreren maar ik kom alleen de vailiant fancoils tegen bij de italiaanse webshops. Waar hebben mensen die ze daar vandaan hebben die ingekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
haakjesluiten schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:20:
Dochters worden ouder dus er is behoeften om de slaapkamers te kunnen verwarmen, de radiatoren op de 1e verdieping zijn bij ons per ruimte op een verdeler aangesloten met 14mm flexibele cv slang. Moet ik dan nog ergens rekening mee houden voor een fancoil of kan dit er zonder problemen op?

Daarnaast lees ik hier dan de airleafs met HA intergreren maar ik kom alleen de vailiant fancoils tegen bij de italiaanse webshops. Waar hebben mensen die ze daar vandaan hebben die ingekocht?
Ik heb hele fijne ervaring met Idrocrimart. Wel adviseer ik altijd met Paypal / CC te betalen, zo heb je in ieder geval iets meer zekerheid bij buitenlandse aanschaffen van zulke bedragen.

Ja het kan op 14mm flexibel, maar bedenk dat een fancoil vaak wel meer water vraagt door de grote afgifte. Dus of warm(er) water gebruiken, of hogere flow. Met een warmtepomp wordt dat dus over het algemeen op de tweede wijze opgelost, maar in bestaande situaties kan het zijn dat je je warmte-opbrengst enorm verhoogd door een paar graden warmer water te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
stevenP schreef op maandag 11 november 2024 @ 09:31:
[...]

Ik heb hele fijne ervaring met Idrocrimart. Wel adviseer ik altijd met Paypal / CC te betalen, zo heb je in ieder geval iets meer zekerheid bij buitenlandse aanschaffen van zulke bedragen.

Ja het kan op 14mm flexibel, maar bedenk dat een fancoil vaak wel meer water vraagt door de grote afgifte. Dus of warm(er) water gebruiken, of hogere flow. Met een warmtepomp wordt dat dus over het algemeen op de tweede wijze opgelost, maar in bestaande situaties kan het zijn dat je je warmte-opbrengst enorm verhoogd door een paar graden warmer water te gebruiken.
Ik heb opzich niet veel nodig 5-600watt. De radiatoren die er nu hangen hebben een capaciteit van +/- 800watt bij 75C. Stooklijn gaat nu tot 32C ivm vvw beneden dus warmer zit er niet echt in. Maar als ik 5-600watt vermogen haal dan is het voldoende het zijn kamers van 12m2 en restwarmte van beneden zorgt dat het er nooit echt kouder dan 15C wordt.

Dit wordt snel duurder bij idrocri zit er nu voor 1800 euro in het mandje (2x 600sl osmo met 2 wegklep en verzenden) :+ ik ga toch even heroverwegen ik had gedacht voor 1000 euro wel klaar te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door haakjesluiten op 11-11-2024 13:45 ]

• haakjesluiten
Ik wil toch een knoop doorhakken dit weekend.

Ik heb dus een 8kw WP en 65m2 vvw beneden, op de twee kinderkamers van +/- 12m2 wil ik nu de radiatoren vervangen zodat we die als het nodig is kunnen bijverwarmen. Stooklijn van de wp staat op 28-32C.

ik zou graag een manier hebben om de radiatoren dicht te kunnen zetten zodat we niet onnodig de boven etages verwarmen en ook niet het warmewater op de retour naar de WP gaat. Volgens mij moet je bij een fancoil dan een 2weg klep hebben klopt dit?

Ik ben tot nu toe alleen de airleafs tegengekomen die die functie hebben of kijk ik dan niet goed? Ik kom namenlijk uit op 1800 euro voor 2 radiatoren met 2wegklep en dat vind ik wat stevig dus idealiter zoek ik een betaalbaardere oplossing dan de airleafs.

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-05 12:34
@haakjesluiten Airleafs (vanuit italie) zijn de meest voordelige oplossing die ik nieuw heb kunnen vinden in verhouding tot de hoeveelheid afgifte. Marktplaats convectoren met zelfklus fans was ca de helft goedkoper geweest maar niet voor gekozen ivm meer werk en toch minder mooi. Inmiddels draaien er hier 4 SL600 naar tevredenheid boven.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• haakjesluiten
ZonnigY schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:42:
@haakjesluiten Airleafs (vanuit italie) zijn de meest voordelige oplossing die ik nieuw heb kunnen vinden in verhouding tot de hoeveelheid afgifte. Marktplaats convectoren met zelfklus fans was ca de helft goedkoper geweest maar niet voor gekozen ivm meer werk en toch minder mooi. Inmiddels draaien er hier 4 SL600 naar tevredenheid boven.
Ja zelfbouw zie ik niet zitten, daarom ben ik op de fancoils uitgekomen. Ik heb opzich maar 6-800watt nodig per kamer maar gezien de lage temperatuur waar ik mee stook had ik daarom toch de SL600's op het oog liever iets te veel dan te weinig. Ik ben ook nog de Vailliant Arovair tegen gekomen daar staat bij dat er een geintergereerde regelkraan in zit maar ik kan er verder weinig over vinden. Die zijn wel een stuk schappelijker geprijst (350-500 p.s)

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:05
Ik ben ook aan het kijken naar een fancoil unit of een Airco. Deze moet gaan werken icm onze warmtepomp (Itho Amber) en zal met name gebruikt worden voor het verwarmen van de zolder. In de rest van het huis ligt vloerverwarming.

Nu stoken we op dit moment met 24-27 graden water temperatuur. Heeft een Fancoil dan wel zin of is dit te laag en kan ik beter voor een airco gaan?

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
NRJ020 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 11:43:
Ik ben ook aan het kijken naar een fancoil unit of een Airco. Deze moet gaan werken icm onze warmtepomp (Itho Amber) en zal met name gebruikt worden voor het verwarmen van de zolder. In de rest van het huis ligt vloerverwarming.

Nu stoken we op dit moment met 24-27 graden water temperatuur. Heeft een Fancoil dan wel zin of is dit te laag en kan ik beter voor een airco gaan?
Ik gebruik de fancoil vanaf 27 graden, tot max 31 graden en dat werkt prima.

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

• haakjesluiten
Heeft er iemand ervaring met de arovair en de 2weg klep kit? En zit er nou wel of niet al een ingebouwde console in want er wordt er ook 1 los verkocht.

2/3 wegklep kit
https://www.tavolla.com/v...e-arovair-1-5-3-5-4-5-kw/

aansturing:
https://www.tavolla.com/v...rato-per-fancoil-console/

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:30
haakjesluiten schreef op donderdag 14 november 2024 @ 10:31:
Ik wil toch een knoop doorhakken dit weekend.

Ik heb dus een 8kw WP en 65m2 vvw beneden, op de twee kinderkamers van +/- 12m2 wil ik nu de radiatoren vervangen zodat we die als het nodig is kunnen bijverwarmen. Stooklijn van de wp staat op 28-32C.

ik zou graag een manier hebben om de radiatoren dicht te kunnen zetten zodat we niet onnodig de boven etages verwarmen en ook niet het warmewater op de retour naar de WP gaat. Volgens mij moet je bij een fancoil dan een 2weg klep hebben klopt dit?

Ik ben tot nu toe alleen de airleafs tegengekomen die die functie hebben of kijk ik dan niet goed? Ik kom namenlijk uit op 1800 euro voor 2 radiatoren met 2wegklep en dat vind ik wat stevig dus idealiter zoek ik een betaalbaardere oplossing dan de airleafs.
Als de fancoil uit staat draait de ventilator ook niet en wordt weinig warmte afgegeven.. bij gebruik van een warmtepomp met lage watertemperatuur zou ik niet wakker liggen van dat beetje warmte .

Er is inderdaad weinig te vinden over fancoil units...
Deze webshop is goedkoop met de Vaillant wand fancoil.. wél uit Hongarije vermoed ik:
https://termometal.hr/de/...581kw-zidni-product-4925/

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:40
Mijn Innova Airleafs willen tenminste water van 27 graden hebben.
Bij lagere temperaturen gaat de fan niet blazen; de radiator geeft dan nog wel warmte af, natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plexxodus
  • Laatst online: 06-05 09:37

Kan prima op deze temperaturen. Ik heb een Jaga Strada Hybrid hangen en deze ingesteld op verwarmen vanaf 24 graden. Draait prima mee (dus ook de fans) op het moment dat de WP aan gaat (stooklijn tussen 23 en 30 graden).

Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
natural colour schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:03:
[...]

Als de fancoil uit staat draait de ventilator ook niet en wordt weinig warmte afgegeven.. bij gebruik van een warmtepomp met lage watertemperatuur zou ik niet wakker liggen van dat beetje warmte .

Er is inderdaad weinig te vinden over fancoil units...
Deze webshop is goedkoop met de Vaillant wand fancoil.. wél uit Hongarije vermoed ik:
https://termometal.hr/de/...581kw-zidni-product-4925/
Het gaat mij er om dat het water dan warm weer retour gaat naar de wp. Daar gaat de wp onrustig van draaien en gros van de tijd hoeven die twee kamers niet verwarmd te worden zo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenvl
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-05 22:52
haakjesluiten schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 06:59:
[...]

Het gaat mij er om dat het water dan warm weer retour gaat naar de wp. Daar gaat de wp onrustig van draaien en gros van de tijd hoeven die twee kamers niet verwarmd te worden zo
De chicste oplossing is een elektronische klep, dat komt hier vaak voorbij. Als er geen vraag is / fancoil uit staat dan wordt de klep dichtgezet door de FCU. Die kleppen kan je vaak standaard mee bestellen bij de Innova webshops.

Simpelere / goedkopere oplossing die ook wel eens voorbij is gekomen is gewoon een radiator kraan of een andere afsluiter. Uitdaging kan wel zijn om deze in de juiste maat te kunnen vinden zodat hij op de FCU past en er ook ergens tussen past.

[ Voor 4% gewijzigd door Gerbenvl op 15-11-2024 10:51 ]

WP: Nibe AMS 20-6 / SMO40 / UKV100 serie. Afgifte: ZLTV radiatoren (Climarad Vita / Jaga Vertiga Hybrids)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 05-05 20:29
Voordat ik een advertentie maak, ik heb hier nog een nieuwe Innova sl 600 met valve staan, alleen bediening paneel moet er nog bij, welke exact is hier in 't forum genoemd

https://www.idrocrimart.i...4ii-smart-modulante-wifi/

In doos nooit gebruikt.

Moet even op gaan zoeken wat ik ervoor betaald heb maar mag hier weg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4hljH2SXgkQl78J_cpPZtyjAjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IEu4Urg352fMivq9PbeJFbHI.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

[ Voor 107% gewijzigd door Cees-JanH op 17-11-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:24
Wordt het probleem dat niet de leidingen? Met een delta t van 5 graden en 4,3 kw moet er een flow van ongeveer 700 liter naar die fancoil. Dan mag er ook wel een leiding van 26/22 mm naar de fancoil toch?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoker
  • Laatst online: 22:06

Stoker

Warmtepomponline

Ja dat klopt.

Bijvoorbeeld een mlb van 25 of 22mm staal, met een binnenmaat van ca. 20mm heb je voldoende flow. Minder zou ook kunnen, maar dan heb je kans dat het water hoort stromen.

Vorig jaar een Vaillant fancoil van 7kW opgehangen met een 25mm Uponor standleiding voor een grote zolder als werkkamer. Daar is het altijd een dikke 21*C.

Ga je met een hogere delta T werken, bijvoorbeeld 6 of 7K, dan zak je naar een benodigde flow van ca. 500l/h.

Overigens praten we dan over de max te leveren warmte. (dus ook van de ventilator), heb je een modulerende ventilator die uitkomt bij het minimale vermogen, dan heb je met een delta van 5K nog maar 350l/h benodigd en past 16mm gewoon.

[ Voor 212% gewijzigd door Stoker op 19-11-2024 12:38 ]

Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Wat is jullie ervaring trouwens met fangeluid? Ik vind zelf de SLI400 behoorlijk tegenvallen. Zelfs op 40-50% is hij al hoorbaar, terwijl mijn zelfbouw Jaga met Noctua fans behoorlijk kan vlammen voordat hij als 'aanwezig' ervaren wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

Vergeleken met de ventilator van bv Vaillant vind ik het echt meevallen (kan aan mijn oren liggen).

Hoe zit het met stof?

[ Voor 11% gewijzigd door Stoker op 19-11-2024 13:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-05 12:34
stevenP schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:52:
Wat is jullie ervaring trouwens met fangeluid? Ik vind zelf de SLI400 behoorlijk tegenvallen. Zelfs op 40-50% is hij al hoorbaar, terwijl mijn zelfbouw Jaga met Noctua fans behoorlijk kan vlammen voordat hij als 'aanwezig' ervaren wordt.
Mijn zelfbouw was ook stiller dan de stand 1 (ik heb de goedkope besturing, 3 standen). Mijn sl600 zijn zeker niet onhoorbaar, de hoeveelheid warmte van de fancoil lijkt echter wel een stuk meer.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoker

Stoker

Warmtepomponline

- verkeerde forum |:(

[ Voor 88% gewijzigd door Stoker op 20-11-2024 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
Cees-JanH schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:46:
Voordat ik een advertentie maak, ik heb hier nog een nieuwe Innova sl 600 met valve staan, alleen bediening paneel moet er nog bij, welke exact is hier in 't forum genoemd

https://www.idrocrimart.i...4ii-smart-modulante-wifi/

In doos nooit gebruikt.

Moet even op gaan zoeken wat ik ervoor betaald heb maar mag hier weg [Afbeelding][/URL]
De fancoil is al door een mede tweaker overgenomen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veter-dr0p
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 06:24
haakjesluiten schreef op donderdag 14 november 2024 @ 12:13:
Heeft er iemand ervaring met de arovair en de 2weg klep kit? En zit er nou wel of niet al een ingebouwde console in want er wordt er ook 1 los verkocht.

2/3 wegklep kit
https://www.tavolla.com/v...e-arovair-1-5-3-5-4-5-kw/

aansturing:
https://www.tavolla.com/v...rato-per-fancoil-console/
Zeker! Maar wat jij linkt is een 3 weg klep, dan wordt als je de fancoil uitzet een bypass gecreëerd en gaat je warme of koude water linea recta retour naar je warmtepomp retour.
Heb zelf een twee wegklep gebruikt in combinatie met een voetventiel om de flow in te kunnen regelen.
2 Weg klep, en controller:
https://shorturl.at/1fG3Z
https://shorturl.at/aBfn7
Ben je voor 45 euro klaar. Heb er zelf een Comap voetventiel 3/4 opgezet omdat die mooi op en Arovair maten aansluit.
Aparte controller heb je idd nodig. Wordt zonder geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Heeft er iemand de Vaillant Arovairs "slimmer" gemaakt?

Ik heb er hier nu 3 hangen en de "thermostaat" die er in zit doet niet echt wat ik er van verwacht, De ventilatoren blijven bijvoorbeeld gewoon door draaien als de ingestelde temperatuur is bereikt.

Ik wil de arovairs aan/uit kunnen zetten dus ik denk dat ik komend weekend even wat ga meten aan de print om te bekijken of ik met een ESP8266 en een of meerdere relais de Arovair echt aan/uit kan zetten zodat de kamers niet warmer worden dan nodig.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyVG5F_CP-KDHRtHPZhhZzav5RE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/43zpgnomNPvykvzTHpvqDvBr.png?f=fotoalbum_large

De aansluting 6 is wellicht al handig om mee te beginnen, relais open, fan uit.

• natural colour
maarten_NL schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:21:

Ik heb er hier nu 3 hangen en de "thermostaat" die er in zit doet niet echt wat ik er van verwacht, De ventilatoren blijven bijvoorbeeld gewoon door draaien als de ingestelde temperatuur is bereikt.

Ik wil de arovairs aan/uit kunnen zetten dus ik denk dat ik komend weekend even wat ga meten aan de print om te bekijken of ik met een ESP8266 en een of meerdere relais de Arovair echt aan/uit kan zetten zodat de kamers niet warmer worden dan nodig.
'fan blijft doordraaien' ..maar de koel of verwarmingswater aanvoer wordt dus wel afgesloten door de klep?
Heb je ook de be-drade thermostaat aangesloten?
..Ik lees in de diverse manuals niets over dóór-draaiende fans..behalve in de 'ventilatie mode' zonder koeling of verwarming functie.

Zelf overweeg sterk de Arovair wand-fancoil te nemen.. ze zijn echter bijna nergens via een webshop te koop.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• maarten_NL
Ik heb die kleppen niet met het idee om ook zonder de fans wat warmte afgifte te hebben en het systeem qua volume zo groot mogelijk te maken. Achteraf blijkt de warmte afgifte wel heel minimaal maar goed, als die fans maar uit gaan als de kamertemperatuur boven de 20c komt vind ik het prima.

Ik heb altijd een voorraadje ESP8288's met relais liggen dus daar bedien ik nu het externe on-off contact mee. Op de kamers had ik al BT temperatuursensoren hangen dus in HA een regeltje bouwen dat het relais open gaat als de slaapkamertemperatuur tijdens verwarmingsbedrijf boven de 20 uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-04 09:30

TSE

P5ycho schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:15:
Een grundfos alpha2 kan constante druk, constante flow, en 'auto' pompen bijvoorbeeld. Aansturen kan gewoon on/off 230V met een geschikte thermostaat met droog relais.

Proportioneel pompen adhv temperatuur is niet handig lijkt me?

Ik heb me hier allemaal in verdiept ooit, maar toen besloten dat een goede isolatieschil met vloerverwarming al die complexiteit overbodig zou moeten maken...
Wat is hier nu het advies ?
Pomp op een constante snelheid, constante druk of proportionele druk laten werken voor de fancoils aan te sturen ?

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-04 14:37
Hey medetweakers,

Ik heb hier 2 kringen op de cv (modulerende gascondensatieketel):

- kring 1: gemengd en weersafhankelijk gestuurd voor vloerverwarming op gelijkvloers
- kring 2: ongemengd en gestuurd via buitentemperatuur met voetpunt voor 7 Innova Airleaf ventilo's op verdieping

De kring van die ventilo's gaat aan en uit via een klokthermostaat. Wat ik echter merk is dat die best wel wat gas verbruikt, ook al schakel ik geen enkele ventilo in. Hieronder zie je in de voormiddag het gasverbruik voor de vloerverwarming, die stilvalt vanaf de middag . Om 15u zet ik de kring van de ventilo's aan zonder dat er één ventilo staat ingeschakeld. Zoals je ziet, gaat er dan al best wat gas door. Tegen 18u zet ik dan één ventilo aan en zie je het verbruik wat stijgen. Tegen 19u30 gaat die terug uit en zie je mooi hoe de ketel telkens in korte stoten opwarmt om de kring warm te houden, zonder dat er één ventilo aan staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvOYDIOF3SVew0jNPoX0aYCrGXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o11SEQkuYKfLNGSr6ICWeUjt.jpg?f=fotoalbum_large

En hieronder zie je een dag waarop geen enkele ventilo aanstond, maar de cv de kring wel de hele dag warm hield:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EylewvtZJgVLKKfvFT9O_ch03bc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CGIFgRhtLW2JFQwwaxYNxVIZ.jpg?f=fotoalbum_large

Een deel van die warmte gaan via de mengmodule naar de kring van de vloerverwarming, maar toch: veel 'sluipverbruik' ...

Iemand een idee hoe ik dit kan tweaken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

stefaanoyen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 16:41:
Hey medetweakers,

Ik heb hier 2 kringen op de cv (modulerende gascondensatieketel):

- kring 1: gemengd en weersafhankelijk gestuurd voor vloerverwarming op gelijkvloers
- kring 2: ongemengd en gestuurd via buitentemperatuur met voetpunt voor 7 Innova Airleaf ventilo's op verdieping

De kring van die ventilo's gaat aan en uit via een klokthermostaat. Wat ik echter merk is dat die best wel wat gas verbruikt, ook al schakel ik geen enkele ventilo in. Hieronder zie je in de voormiddag het gasverbruik voor de vloerverwarming, die stilvalt vanaf de middag . Om 15u zet ik de kring van de ventilo's aan zonder dat er één ventilo staat ingeschakeld. Zoals je ziet, gaat er dan al best wat gas door. Tegen 18u zet ik dan één ventilo aan en zie je het verbruik wat stijgen. Tegen 19u30 gaat die terug uit en zie je mooi hoe de ketel telkens in korte stoten opwarmt om de kring warm te houden, zonder dat er één ventilo aan staat.

[Afbeelding]

En hieronder zie je een dag waarop geen enkele ventilo aanstond, maar de cv de kring wel de hele dag warm hield:

[Afbeelding]

Een deel van die warmte gaan via de mengmodule naar de kring van de vloerverwarming, maar toch: veel 'sluipverbruik' ...

Iemand een idee hoe ik dit kan tweaken?
Geen water laten stromen?
Stromend water geeft warmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
Seafarer schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:09:
[...]

Geen water laten stromen?
Stromend water geeft warmte af.
Heb al eens geprobeerd om de pomp van die kring af te koppelen als er geen ventilo's aan staan, om te zien wat dat deed. Verbruik was iets minder, maar niet veel. Als de ketel zijn warm water niet kwijt kan in de kring van mijn ventilo's, dan pakt de kring van de vloerverwarming het wel, lijkt me ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

stefaanoyen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:13:
[...]

Heb al eens geprobeerd om de pomp van die kring af te koppelen als er geen ventilo's aan staan, om te zien wat dat deed. Verbruik was iets minder, maar niet veel. Als de ketel zijn warm water niet kwijt kan in de kring van mijn ventilo's, dan pakt de kring van de vloerverwarming het wel, lijkt me ...
Maar als het netjes is aan gelegd met grootte diameters en weinig knieen dan gaat de cv pomp hier gewoon over cirkuleren. En pompt ook gewoon dwars door je andere pomp. Centrifugaal pompen zijn gewoon open.

Zit er geen afsluiter tussen? Kun je even een dagje testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:57
Waar hebben jullie je leidingisolatie gekocht? Ik ben op zoek naar Armaflex af, maar dat spul is nog best aan de prijs. Bij de oosterburen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefaanoyen
Seafarer schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:18:
[...]

Maar als het netjes is aan gelegd met grootte diameters en weinig knieen dan gaat de cv pomp hier gewoon over cirkuleren. En pompt ook gewoon dwars door je andere pomp. Centrifugaal pompen zijn gewoon open.

Zit er geen afsluiter tussen? Kun je even een dagje testen.
Je bedoelt een afsluiter voor de pomp van de kring met de ventilo's? Het is een Wilo Para pomp, overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

stefaanoyen schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 18:02:
[...]

Je bedoelt een afsluiter voor de pomp van de kring met de ventilo's? Het is een Wilo Para pomp, overigens.
Inderdaad. of erna of wat ever. Als de stroming maar onderbroken wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Seafarer op 04-12-2024 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yojambo
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-03 22:08
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik kwam toevallig dit bericht tegen in mijn zoektocht door dit topic.
Maestro schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:50:
[...]
Het is gelukt de fancoils aan te sturen zonder thermostaatmodule.
Het bleek voldoende om een gelijkspanning aan te bieden op de 0-10V aansluiting (CN27).
CN28 heb ik ongemoeid gelaten (open). Een brug op deze aansluiting zorgt ervoor dat de fancoil in shutdown modus blijft en dus niets doet.

Inmiddels deze PWM -> 0-10V module tussen een ESP32 en de AroVair gehangen, zodat de fancoils via wifi aangestuurd kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
natural colour schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:37:
[...]

'fan blijft doordraaien' ..maar de koel of verwarmingswater aanvoer wordt dus wel afgesloten door de klep?
Heb je ook de be-drade thermostaat aangesloten?
..Ik lees in de diverse manuals niets over dóór-draaiende fans..behalve in de 'ventilatie mode' zonder koeling of verwarming functie.

Zelf overweeg sterk de Arovair wand-fancoil te nemen.. ze zijn echter bijna nergens via een webshop te koop.
Zelf heb ik een aroVAIR via een installateur, en techniek webshop lijkt ze ook te hebben en levert aan particulieren:

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online

Gelukt? Een Shelly1 werkt bij ons ook prima. Heb ik gekoppeld aan Apple Woning (homekit). Kan verwacht ik ook op HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
LeonTebbens schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:09:
[...]

Zelf heb ik een aroVAIR via een installateur, en techniek webshop lijkt ze ook te hebben en levert aan particulieren:
De uitvoering in jou link is een koelgas (airco) uitvoering, de uitvoering die ik op mijn warmte (koude)pomp wil aansluiten is voor gekoeld water ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:28

Carboy54

Duurzaamheid coach

LeonTebbens schreef op woensdag 4 december 2024 @ 21:09:
[...]

Deze dus @natural colour
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5TX98bBfVOWMQRpLYAuhjM035w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PqPqNmev3NTZqXDbt3RdmXRV.jpg?f=fotoalbum_large

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Net niet..deze op de foto.

Die van Innova zijn mss ook prima, maar ik heb geen idee welke uitvoering-met welke klep- ik zou moeten bestellen, geheid ik bestel de uitvoering met de verkeerde klep.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBINHvaGly3gMGedd3y0mR5nehE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/O6KxRdc3EACLkIDDBO3jvBzX.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Yojambo schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:33:
[...]

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar ik kwam toevallig dit bericht tegen in mijn zoektocht door dit topic.

[...]
Ik heb altijd een voorraad ESP8266 met relais liggen dus die heb ik op de off input gezet. Voor nu werkt dat prima en ondanks dat de fan dan uit staat is er toch iets aan warmte afgifte.

Ja, het heeft invloed op de retour temperatuur dus eigenlijk zou je de afsluit kleppen toe moeten voegen zodat die dicht gaat als de ruimte temperatuur bereikt is.

Heeft iemand die op de arovair klep uitgang aangesloten?

Wordt die klep vanuit de thermostaat in de arovair geschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-05 12:33
Voggy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:40:
Waar hebben jullie je leidingisolatie gekocht? Ik ben op zoek naar Armaflex af, maar dat spul is nog best aan de prijs. Bij de oosterburen halen?
Ik heb onderstaand gekocht.

https://www.heima24.de/in...htdicke-13-mm-50-geg.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Voggy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 17:40:
Toevallig deze gisteren binnen gekregen (voor de fancoils) : https://www.amazon.nl/dp/...yo2ov_dt_b_fed_asin_title
De 22mm past om een 25mm buis en de 28mm past om een 32mm buis, geen Armaflex®, maar houd vocht ook tegen, ik heb eerder deze besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yojambo
Ik heb ondertussen besloten om twee Innova fancoils te gaan aanschaffen, een Filomuro SW XL 800 en een Airleaf.

Echter wil ik heel even controleren of ik de verschillende types aansturing nou goed begrijp en of ik de bedachte types idd zo kan aansturen als ik wil.

Ik heb in de huidge situatie een Evohome thermostaat met slimme thermostaatknoppen icm met een cv ketel. Daarmee wil ik mijn verwarming eigenlijk blijven regelen. Mijn gewenste situatie is dat op moment dat er warm water richting een van de fancoils gaat, de fan van de fancoil automatisch aangaat. Uiteindelijk wil ik over naar een warmtepomp maar dan lijkt mij deze situatie nog steeds prima, omdat je dan met (mogelijk) een nieuwe thermostaat de warmtepomp bediend waarna de fancoil al dan niet aangaat wanneer deze warm water detecteert.

Vragen omtrent Filomuro
Voor de filomuro zijn er verschillende versies: https://www.shopclima.it/...c-inverter-sw-xl-800.html
Mijn idee is om de standaardversie te nemen: Version 0Q00 with Touchpad and Remote Control. Deze heeft als ik het goed begrijp een CP presence input waarmee je de filomuro aan en uit kan zetten door deze verbinding dicht of open te zetten met bijvoorbeeld een relais.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_TQsa5LQkz1Ib2TAL56cjkS31M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zLxKGeWO053ymC4ofp7KGawU.png?f=fotoalbum_large
(uit de installatiehandleiding p. 28 https://www.innovaenergie...slim_fit_xl_rev_07-en.pdf)
Mijn idee is om deze CP input te gebruiken en op de aanvoerbuis een normally closed thermostaat te plakken welke ik aansluit op de CP input. Zoiets als dit: https://www.vanallesenmee...normal-close-(losse-ring) Op moment dat er dan warm water aankomt gaat de thermostaat 'open' en springt de fancoil aan.
Vragen:
1. Klopt de aanname dat je de CP poort op deze manier kan bedienen?
2. Of denk ik nu te moeilijk en zit de functie die ik wil al ingebakken in de filomuro? Als ik in de user manual kijk (p. 13 https://www.innovaenergie...o_slim_fit_rev__04_en.pdf) lijkt het dat de filomuro een foutmelding geeft bij een te lage water temperatuur en stopt met blazen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3AtN-QIkGmKFwzubsHTB--8NUI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W4JuSjx81WSog4EpQdXhgIvZ.png?f=user_large Vragen die dan resteren: knippert en piept de filomuro bij het optreden van een warning? Dat zou namelijk vrij irritant zijn op moment dat Evohome de warmwater toevoer afsluit en hoeveel stroom gebruikt hij extra wanneer hij aanstaat met foutmelding ipv standby (via de CP input).

Vragen Airleaf
Als ik het goed begrijp moet je voor de Airleaf sowieso een aansturings/bedieningspaneel aanschaffen om hem te laten werken. Nu heb ik eigenlijk dezelfde vragen voor de airleaf. Stel ik koop de https://www.climatecstore...-touch-wifi-itegrato.html als aansturing en ik wil hem hetzelfde instellen als de Filomuro. Dan kan deze volgens mij ook via een CP contact gebruikt worden (p.52 https://www.innovaenergie...eaf_comandi_rev_06_en.pdf). Of is dit weer te moeilijk gedacht en zit de gewenste functionaliteit al standaard in het bedieningspaneel van airleaf?

Ik hoor het graag als iemand één of meerdere antwoorden weet, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lentje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 10:32
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van Innova EFB749II thermostaten (https://www.shopclima.it/...ollegamento-via-cavo.html)? Ze passen niet op normale Nederlandse dubbele inbouwdozen omdat de schroeven horizontaal aan de kanten zitten ipv boven en onder. Iemand een inbouwdoos gevonden die hiervoor geschikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
Lentje schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:59:
Heeft iemand ervaring met het inbouwen van Innova EFB749II thermostaten (https://www.shopclima.it/...ollegamento-via-cavo.html)? Ze passen niet op normale Nederlandse dubbele inbouwdozen omdat de schroeven horizontaal aan de kanten zitten ipv boven en onder. Iemand een inbouwdoos gevonden die hiervoor geschikt is?
Moet je die inbouwdoos nog plaatsen? moet het een dubbele zij? extra gaatjes boren in de bevestiging?
Gewoonlijk zitten de boutjes van een inbouwdoos links en rechts.. en bij die van ABB (mss ook die van Attema) kun je die in elke hoek verdraaien.
Bij een 'hollewand doos' kun je de boutjes niet verdraaien.

[ Voor 3% gewijzigd door natural colour op 13-12-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Yojambo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:10:
Ik heb ondertussen besloten om twee Innova fancoils te gaan aanschaffen, een Filomuro SW XL 800 en een Airleaf.

Echter wil ik heel even controleren of ik de verschillende types aansturing nou goed begrijp en of ik de bedachte types idd zo kan aansturen als ik wil.

Ik heb in de huidge situatie een Evohome thermostaat met slimme thermostaatknoppen icm met een cv ketel. Daarmee wil ik mijn verwarming eigenlijk blijven regelen. Mijn gewenste situatie is dat op moment dat er warm water richting een van de fancoils gaat, de fan van de fancoil automatisch aangaat. Uiteindelijk wil ik over naar een warmtepomp maar dan lijkt mij deze situatie nog steeds prima, omdat je dan met (mogelijk) een nieuwe thermostaat de warmtepomp bediend waarna de fancoil al dan niet aangaat wanneer deze warm water detecteert.

Vragen omtrent Filomuro
Voor de filomuro zijn er verschillende versies: https://www.shopclima.it/...c-inverter-sw-xl-800.html
Mijn idee is om de standaardversie te nemen: Version 0Q00 with Touchpad and Remote Control. Deze heeft als ik het goed begrijp een CP presence input waarmee je de filomuro aan en uit kan zetten door deze verbinding dicht of open te zetten met bijvoorbeeld een relais.
[Afbeelding]
(uit de installatiehandleiding p. 28 https://www.innovaenergie...slim_fit_xl_rev_07-en.pdf)
Mijn idee is om deze CP input te gebruiken en op de aanvoerbuis een normally closed thermostaat te plakken welke ik aansluit op de CP input. Zoiets als dit: https://www.vanallesenmee...normal-close-(losse-ring) Op moment dat er dan warm water aankomt gaat de thermostaat 'open' en springt de fancoil aan.
Vragen:
1. Klopt de aanname dat je de CP poort op deze manier kan bedienen?
2. Of denk ik nu te moeilijk en zit de functie die ik wil al ingebakken in de filomuro? Als ik in de user manual kijk (p. 13 https://www.innovaenergie...o_slim_fit_rev__04_en.pdf) lijkt het dat de filomuro een foutmelding geeft bij een te lage water temperatuur en stopt met blazen. [Afbeelding] Vragen die dan resteren: knippert en piept de filomuro bij het optreden van een warning? Dat zou namelijk vrij irritant zijn op moment dat Evohome de warmwater toevoer afsluit en hoeveel stroom gebruikt hij extra wanneer hij aanstaat met foutmelding ipv standby (via de CP input).

Vragen Airleaf
Als ik het goed begrijp moet je voor de Airleaf sowieso een aansturings/bedieningspaneel aanschaffen om hem te laten werken. Nu heb ik eigenlijk dezelfde vragen voor de airleaf. Stel ik koop de https://www.climatecstore...-touch-wifi-itegrato.html als aansturing en ik wil hem hetzelfde instellen als de Filomuro. Dan kan deze volgens mij ook via een CP contact gebruikt worden (p.52 https://www.innovaenergie...eaf_comandi_rev_06_en.pdf). Of is dit weer te moeilijk gedacht en zit de gewenste functionaliteit al standaard in het bedieningspaneel van airleaf?

Ik hoor het graag als iemand één of meerdere antwoorden weet, alvast bedankt!
Wil je überhaupt een bedieningspaneel? Als ik even doorscroll in die manual staat ook een variant met eigen 3standen-schakelaar voor fanspeed - en daarbij het CP-contact voor on/off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:44

timovd

Voorsprong door techniek

@Lentje of een blindplaatjes op de inbouwdoos en daar gaatjes in maken. Inbouwen van een thermostaat op deze manier is v.z.i.w. niet gebruikelijk. Beter direct op de muur, zodat er geen afstand is tussen thermostaat en muur.

[ Voor 20% gewijzigd door timovd op 14-12-2024 02:33 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Helpt dit?

https://www.vekto.nl/verh...oor-de-inbouwdoos-hafobox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:53
Ik ben op zoek naar een compacte fancoil om in de vliering op zolder te verwerken. Het hele huis en de zolder hebben al vloerverwarming en ik koel zomers niet condenserend. Op de bg en de 1e verdieping blijft het aangenaam, maar de zolder wordt nog net iets te warm en het koelen loopt achter omdat er geen koud plafond is. Vrije muren voor een standaard fancoil zijn er niet en het is ook een beetje zonde van de ruimte. Er bestaan plafond units, maar zoveel ruimte heb ik niet tussen de balken.

Ik zag deze ventilatielucht verwarmer en van de 125mm variant kan je er 1 of 2 naast elkaar zetten. Aan de ene kant van de kamer zuig je dan aan, gaat via een grote (pc) ventilator, door de lamellen en dan aan de andere kant de zolder weer in, zie de schets. Condens zou niet moeten ontstaan, maar kan voor de zekerheid een afwatering slangetje voorzien. Vermogen zal niet zo groot zijn als wordt aangegeven, maar met de uitblaasopening boven het bureau moet het vast iets helpen. Met wat koppelingen, ventilator en aansturing ben je met nog geen €200 klaar.

Zijn er andere mensen die iets dergelijks zelf hebben gemaakt en kent iemand andere compacte fancoils als alternatief voor deze zelfbouw oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdnKek932zmA6wtbgc5yuaOruVk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i7mlBWB0stalREoBACE3ufGo.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:02

martijn v o

Certified by Enphase.

Luchtkant: Stel je doet 180 m3/h en je zuigt 26 graden aan.
Waterkant: je koelt niet condenserend dus ik ga even uit van 18 graden aanvoer en delta T van stel 5.

Koelvermogen: 213 Watt. Lucht uit wordt dan 22,5 graad.
Waterzijdig moet je dan 0,7 l/min doen.

Dus ja doet iets, ga je het merken? weinig. Bedenk wel dat je met een computerfan en de hoeveelheid niet haalt maar ook het drukverlies niet kan compenseren, je moet dus aan een mechanische ventilatorbox gaan denken en dan heb je herrie en ben je weer 75 Watt (als ie energieonzuinig is) of 20 Watt (als ie energiezuinig is) kwijt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Sven1234 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:54:
Ik ben op zoek naar een compacte fancoil om in de vliering op zolder te verwerken. Het hele huis en de zolder hebben al vloerverwarming en ik koel zomers niet condenserend. Op de bg en de 1e verdieping blijft het aangenaam, maar de zolder wordt nog net iets te warm en het koelen loopt achter omdat er geen koud plafond is. Vrije muren voor een standaard fancoil zijn er niet en het is ook een beetje zonde van de ruimte. Er bestaan kanaal en plafond units, maar zoveel ruimte heb ik niet tussen de balken.

Ik zag deze ventilatielucht verwarmer en van de 125mm variant kan je er 1 of 2 naast elkaar zetten. Aan de ene kant van de kamer zuig je dan aan, gaat via een grote (pc) ventilator, door de lamellen en dan aan de andere kant de zolder weer in, zie de schets. Condens zou niet moeten ontstaan, maar kan voor de zekerheid een afwatering slangetje voorzien. Vermogen zal niet zo groot zijn als wordt aangegeven, maar met de uitblaasopening boven het bureau moet het vast iets helpen. Met wat koppelingen, ventilator en aansturing ben je met nog geen €200 klaar.

Zijn er andere mensen die iets dergelijks zelf hebben gemaakt en kent iemand andere compacte fancoils als alternatief voor deze zelfbouw oplossing?

[Afbeelding]
Ik kan niet zo snel zien of je een eenrijige hebt gekozen. Zo ja dan denk ik dat dat onvoldoende is.

https://www.inatherm.nl/producten/cww-h-d

Ik zou hier eens zoeken. Ook veel goede informatie te vinden. Er zijn ook fancoils voor boven het plafond.
Bedenk ook fancoils hebben 1,5 millimeter of minder tussen de plaatjes een warmwater batterij heeft er 2,5mm tussen zitten. Dus voor 200 euro klaar kun je wel vergeten. :)
Overigens inatherm heeft ook een selectie tool waar je temperaturen en flow kunt ingeven. De tool adviseert je welke de beste is. Dat kunnen meerdere zijn.

Selectie tool: https://inatherm.veab.com/en-US/Calculation/Index/CWW/H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

martijn v o schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:20:
Waterkant: je koelt niet condenserend dus ik ga even uit van 18 graden aanvoer en delta T van stel 5.

Dus ja doet iets, ga je het merken? weinig. Bedenk wel dat je met een computerfan en de hoeveelheid niet haalt maar ook het drukverlies niet kan compenseren, je moet dus aan een mechanische ventilatorbox gaan denken en dan heb je herrie en ben je weer 75 Watt (als ie energieonzuinig is) of 20 Watt (als ie energiezuinig is) kwijt.
inatherm heeft een mooie selectie tool. Die het berekend. Gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:53
martijn v o schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:20:

Welke tool of formules gebruik je? Vermogen qua water is makkelijk te doen met 4,2 x ∆t x flow/60 [liters/min], maar had nog geen gevoel wat je dan qua lucht flow en oppervlak nodig hebt om dat af te geven.

Ik zit dicht bij de warmtepomp, dus 3 a 4L/min en een delta van 2 a 3 graden bij 18 graden moet makkelijk lukken en geeft net iets meer dan 500W.

De tool van @Seafarer laat voor modellen die kunnen koelen zien dat ze niet zomaar veel vermogen af geven. Met de CFK-H-D 125-3-2,5 heb je net geen 500m3/h lucht nodig om die 500W af te geven bij 25 graden lucht in en 21,5 graden lucht uit. Dat valt toch wel een beetje tegen.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:02

martijn v o

Certified by Enphase.

ja precies. Formules zijn allemaal Q=m*c*dT ook voor de lucht maar dan met andere c. Koelen met lucht waarbij het koelmedium boven het dauwpunt moet blijven is drama.
Wil je echt koelen dan of 7 graden water erin, of met direct expansie.
Of wandkoeling net als de vloer dat kan ook.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yojambo
stevenP schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 21:13:
[...]

Wil je überhaupt een bedieningspaneel? Als ik even doorscroll in die manual staat ook een variant met eigen 3standen-schakelaar voor fanspeed - en daarbij het CP-contact voor on/off.
Ja dat zou eventueel ook kunnen, je doelt dan op de airleaf? Maar dat CP-contact werkt dus zoals ik denk dat hij werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heer van stand
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-05 07:11
Ik had verwacht dat hierbij een inbouw of opbouwdoos zou worden meegeleverd, maar helaas nee dus. Ik denk dat ik zelf maar een opbouwdoosje van hout ga knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

heer van stand schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 07:46:
[...]

Ik had verwacht dat hierbij een inbouw of opbouwdoos zou worden meegeleverd, maar helaas nee dus. Ik denk dat ik zelf maar een opbouwdoosje van hout ga knutselen.
Is dit een oplossing?
https://www.vekto.nl/verh...oor-de-inbouwdoos-hafobox

Anders even googlen op "lasdoos" misschien kom je de juiste exoot tegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heer van stand
Ik heb nog niets kunnen vinden. Afmetingen zijn 128x80 voor het dekschild en 72x56mm 35mm diep voor het inwendige. Middels magneten op de 4 hoeken moet hij op zijn plaats liggen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9p9b61HMszmqMFq8j82DR726B4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vbsN5QGT26Yj1Qfriv25pTcT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPwYNztYGxqVTn1Xh_BEUYYWbAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfxGrak4KwrteUCmNNgm7fh0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
heer van stand schreef op zondag 22 december 2024 @ 07:03:
Ik heb nog niets kunnen vinden. Afmetingen zijn 128x80 voor het dekschild en 72x56mm 35mm diep voor het inwendige. Middels magneten op de 4 hoeken moet hij op zijn plaats liggen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is gewoon bizar om zo'n afwijkende inbouwmodule aan te bieden, ik zie geen-eens schroefgaten aan de module om het op een dhz-knutsel bakje vast te kunnen zetten.. het bakje moet al een metalen bovenkant hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Niet gewoon monteren op een grote blindplaat?

Hoekwoning (130m2, geïsoleerde zolder en HR++) '73 gasloos sinds 12-2024; Adlar Aurora II 6kW, Hewalex PCWU met 300L vat, 4200wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
heer van stand schreef op zondag 22 december 2024 @ 07:03:
Ik heb nog niets kunnen vinden. Afmetingen zijn 128x80 voor het dekschild en 72x56mm 35mm diep voor het inwendige. Middels magneten op de 4 hoeken moet hij op zijn plaats liggen.[Afbeelding]

[Afbeelding]
past de "kont" wel in een inbouwdoos? Alsin, krijg je die erin gestoken? Dan zou ik een 3D-printje maken die als adapter werkt en ruimte aan de magneten biedt. Maar precies wat je zegt, wel bijzonder dat ze zulke maten kiezen..

Ik vermoed dat dit op een andere standaard is, dus bijvoorbeeld amerikaanse of spaanse inbouwmaten. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar helemaal 0 rekening mee gehouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 19:51
@heer van stand het binnenwerk past in een 2-voudige inbouwdoos. Moet dan een inbouwdoos zijn die door muurafwerking gedeeltelijk bedekt blijft; anders dekt die 128 mm het niet helemaal.

2 voudige hollewanddoos zijn de gaten te groot.

Wellicht even door assortiment van Kaiser gaan; wellicht zit daar wat tussen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heer van stand
In de gebruiksaanwijzing wordt Box 503 genoemd, maar daar heb ik ook niet veel over kunnen vinden.
In mijn houten knutseldoosje zal het vast wel lukken om er metalen plaatjes er in te frotten voor de magneetjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
https://www.lombardo.it/en/accessories/recess-box-503

https://www.steinerelectr...g1-Outlet8-Knockouts-4417

De Italianen hebben in de jaren 60 wat amerikaanse standaarden overgenomen blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

heer van stand schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:17:
In de gebruiksaanwijzing wordt Box 503 genoemd, maar daar heb ik ook niet veel over kunnen vinden.
In mijn houten knutseldoosje zal het vast wel lukken om er metalen plaatjes er in te frotten voor de magneetjes....
Je kunt 4 verzonken schroeven en carrosserie ringen in je bakje schroeven.
Dan kunnen de magneten daarop vast klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Laatst online: 06-05 11:14
Ik ben al een tijd bezig met het ontwerp voor het klimaatsysteem in ons nieuwbouwhuis. Er komt waarschijnlijk een Panasonic L/W warmtepomp en sowieso VVW op BG.

Recent kwam ik dit systeem tegen van Panasonic:
https://www.aircon.panaso...n-coil-ducted-multi-zone/

Is iemand hier bekend mee? Dit lijkt me echt een perfect systeem voor de 1e en 2e verdieping aangezien we ook een WTW krijgen en er dus toch al verlaagde plafonds komen op de overlopen. Bovendien is dit systeem t.o.v. reguliere fancoils natuurlijk mooi onzichtbaar weggewerkt.

Ik kan dit product in Nederland echter niet vinden, ook niet op de Panasonic site zelf. Ook op Tweakers niets over te vinden. Wat mis ik :)

Of kan ik beter gewoon op de 1e verdieping ook VVW aanleggen en aircos op de 2e verdieping (voor ontvochtiging van gehele huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Vloerverwarming zou ik altijd leggen, dat kost amper wat.

Krijgt elke kamer dan 2 aanvoeren, 1 voor verse lucht en 1 voor de fancoil? Daar heb ik naar gekeken, wordt snel ingewikkeld.
Die units zijn ook best groot en breed, een ducted fancoil met genoeg capaciteit voor alle slaapkamers past hier niet aan het plafond in de gang.
Ik wil nu in elke kamer een ducted fancoil boven de kast plaatsen.

Er is een vergelijkbaar systeem van Airzone, geschikt voor vele units. Airzonecontrol.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Laatst online: 06-05 11:14
P5ycho schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 14:33:
Vloerverwarming zou ik altijd leggen, dat kost amper wat.

Krijgt elke kamer dan 2 aanvoeren, 1 voor verse lucht en 1 voor de fancoil? Daar heb ik naar gekeken, wordt snel ingewikkeld.
Die units zijn ook best groot en breed, een ducted fancoil met genoeg capaciteit voor alle slaapkamers past hier niet aan het plafond in de gang.
Ik wil nu in elke kamer een ducted fancoil boven de kast plaatsen.

Er is een vergelijkbaar systeem van Airzone, geschikt voor vele units. Airzonecontrol.com.
Weet nog niet wat vloerverwarming gaat kosten per verdieping. Bij een vorig nieuwbouwproject (waar wij tijdelijk een optie hadden) was dat 7000 Euro per extra verdieping 8)7

Ik wou het systeem inderdaad los van de WTW houden, dat lijkt me juist het minst ingewikkeld? Krijgt alleen wat meer luchtstroom onder de deuren aangezien de inlaat op de overloop zit maar de uitlaat natuurlijk de slaapkamer(s) in blaast. Het is een zeer goed geïsoleerd huis (wanden RC8) met WTW, dus heb maar beperkt vermogen nodig, het zijn tenslotte slaapkamers.

Ik kan geen afmetingen vinden, maar zou toch denken dat het plafond van een overloop genoeg ruimte biedt. Begin nu ook wel te twijfelen, mogelijk neemt de verdeler van de WTW al een groot deel van die ruimte in beslag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Laatst online: 19:51
Joydashy schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:50:
Krijgt alleen wat meer luchtstroom onder de deuren aangezien de inlaat op de overloop zit maar de uitlaat natuurlijk de slaapkamer(s) in blaast.
Zo een ducted FCU wil behoorlijk wat m³/h er doorheen jassen op stand hoog. Weet niet of je dat onder je deur door wil krijgen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-05 14:38
Iemand enig idee wat dit betekent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYYjsantn-4OFSjHEJSwbj1c1K8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SoTeaxRZEmC3A8iWKd8gnu8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Nee waarschijnlijk niet, of er moet toevallig iemand zijn die aan dit stukje wazige foto kan zien over welk product je het hebt of herkennen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Heb je een arovair model voor hoog aan de wand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Het betreft een arovair plafond inbouw model(cassette)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

De handleiding zegt ventilator storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascalwinters
Jerra schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:27:
De handleiding zegt ventilator storing
Zou het ook kunnen zijn dat de aanvoer temperatuur te laag is en daarom deze ‘melding’ geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerra

Jerra

Beunhaas in wording

Heb je zelf al even gekeken in de handleiding?
(Niet dat ik het straks tegenkwam, maar zo ja dan google ik even met je mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pascalwinters
Handleiding is niet heel uitgebreid. Dus kan hier niks specifieks over vinden. Maar alle uitleg is minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-03 17:37
Ik ben bezig met het verbouwen van de boven verdieping. Er hangen op dit moment geen radiatoren meer. Het gaat om twee kamers van 13 en 10m2 waar al wel leidingen (16mm) naartoe gaan vanaf de vloerverwarmingverdeler. Nu moeten er nog radiatoren/convectoren op. Ik heb reeds een Quatt laten installeren, zoek nu dus naar twee ltv convectoren. Ik heb het dak geïsoleerd met pif rd 3.5, buitenmuren. Aan de voorzijde van het huis in de kamer zit geen spouw en en dus ook geen isolatie. Relatief grote raampartijen HR glas, geen tocht maar zou de isolatie als redelijk inschatten.

Wat zouden jullie hiervoor aanraden? Ik zat zelf aan innova airleafs SL400 te denken na het rondscharrelen op dit forum. Deze wilde ik dan bij shopclima.it bestellen. Zou dit werken en moet ik dan behalve de thermostaat module nog meer extra opties bestellen? Ik denk dat ik het installeren uit zal besteden. Het waterzijdig inregelen begrijp ik niet genoeg van en de Quatt draait tot nu toe ook niet heel best dus zal even iemand moeten kijken naar de flow van het systeem (COP 3).

Al het advies wordt gewaardeerd.
Bij voorbaat dank!

[ Voor 3% gewijzigd door SalmonAce op 08-01-2025 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

SalmonAce schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:30:
Ik ben bezig met het verbouwen van de boven verdieping. Er hangen op dit moment geen radiatoren meer. Het gaat om twee kamers van 13 en 10m2 waar al wel leidingen (16mm) naartoe gaan vanaf de vloerverwarmingverdeler. Nu moeten er nog radiatoren/convectoren op. Ik heb reeds een Quatt laten installeren, zoek nu dus naar twee ltv convectoren. Ik heb het dak geïsoleerd met pif rd 3.5, buitenmuren. Aan de voorzijde van het huis in de kamer zit geen spouw en en dus ook geen isolatie. Relatief grote raampartijen HR glas, geen tocht maar zou de isolatie als redelijk inschatten.

Wat zouden jullie hiervoor aanraden? Ik zat zelf aan innova airleafs SL400 te denken na het rondscharrelen op dit forum. Deze wilde ik dan bij shopclima.it bestellen. Zou dit werken en moet ik dan behalve de thermostaat module nog meer extra opties bestellen? Ik denk dat ik het installeren uit zal besteden. Het waterzijdig inregelen begrijp ik niet genoeg van en de Quatt draait tot nu toe ook niet heel best dus zal even iemand moeten kijken naar de flow van het systeem (COP 3).

Bij voorbaat dank!
Voor warmtepomp advies het warmtepomp topic. :)

Ik hoop dat je geen vloerverwarmings verdeler met pomp hebt hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalmonAce
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-03 17:37
Seafarer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:42:
[...]

Voor warmtepomp advies het warmtepomp topic. :)

Ik hoop dat je geen vloerverwarmings verdeler met pomp hebt hangen.
Heb ik wel. Was geen probleem volgens Quatt. Kan het tot nu toe niet aanraden, zijn allemaal erg druk tot je betaald hebt en daarna krijg je alleen wat studentjes die voor minimumloon met geen enkele kennis van zaken te spreken via de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Offropic, maar kunnen en slim om te doen is wat anders.
Je warmtepomp moet gewoon een hogere aanvoertemperatuur leveren, en elke graad hoger is 2% rendementsverlies.

[ Voor 50% gewijzigd door P5ycho op 08-01-2025 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

SalmonAce schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:53:
[...]

Heb ik wel. Was geen probleem volgens Quatt. Kan het tot nu toe niet aanraden, zijn allemaal erg druk tot je betaald hebt en daarna krijg je alleen wat studentjes die voor minimumloon met geen enkele kennis van zaken te spreken via de klantenservice.
Dat is je probleem dus. Je Quatt moet heet water maken om je vloerverwarming warm te krijgen. Terwijl een LTV verdeler niet mengt en met een veel lagere temperatuur je vloer wel warm krijgt.

Je bent de zoveelste al merk ik waarbij dit totaal verkeerde advies wordt gegeven.

Verder welkom in de wereld waar alles om geld draait. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ze willen de makkelijkste oplossing bieden, en hebben geen belang bij het best mogelijke rendement. Als het werkt, is het al goed genoeg. Het beste rendement levert niet meer geld op voor Quatt. Dezelfde mentaliteit als de gemiddelde ketelinstallateur dus. Aansluiten en wegwezen.

Dus, nu ontopic.
Als je wilt weten wat je moet ophangen moet je weten welk verlies je moet compenseren. Als je geen idee hebt is een warmteverliesberekening op zijn plaats.

[ Voor 6% gewijzigd door P5ycho op 08-01-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Joydashy schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:50:
[...]

Weet nog niet wat vloerverwarming gaat kosten per verdieping. Bij een vorig nieuwbouwproject (waar wij tijdelijk een optie hadden) was dat 7000 Euro per extra verdieping 8)7
Opties bij een nieuwbouwhuis zijn altijd vrij prijzig. Gaat ook nogal eens mis. Bij ons was het dakraam bij de buren geplaatst. Vervolgens werd de buren gevraagd of zij voor het dakraam wilden betalen dat ze er ongevraagd in hadden gekregen.

Ik zou lekker een offerte opvragen bij verschillende leveranciers. Inschatting van mijn aannemer was 4000 per etage. Heb de definitieve prijs nog niet gezien.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
SalmonAce schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:30:

Bij voorbaat dank!
Die kun je inderdaad toepassen, let even op de breedte ervan uitgaande dat ze onder het raam komen, de sl600 is nauwelijks duurder maar kan dan met nog lagere temperatuur verwarmen en hogere temperatuur koelen. Trek ook een dunne 230v (3x0,75 ) van fancoil naar verdeler, dan kun je op de print een valve aansturen op je vloerverdeler. Die verdeler moet overigens omgebouwd of vervangen worden naar pomploos open.
Pagina: 1 ... 19 ... 21 Laatste