3630Wp ZW 39° / 3950Wp NO 39° / 990Wp ZO 5° | Vaillant VWL75/5
Cool. Hoeveel van welk type heb je hangen? Zie alleen maar voordelen of waren er ook nog nadelen tov airleafBertusB404 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:46:
[...]
Die is inderdaad vanaf half mei pas beschikbaar.
Ik zal wat fotos maken wanneer ik ze heb hangen.
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
1x 800sl voor de zolderErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:08:
[...]
Cool. Hoeveel van welk type heb je hangen? Zie alleen maar voordelen of waren er ook nog nadelen tov airleaf
3x 600sl voor de slaapkamers
Volgens mij is het binnenwerk hetzelfde als van de airleaf sl, vermogens zijn ook exact hetzelfde. Worden vandaag geleverd, dus nog geen ervaring met gebruik helaas.
800SL in de dakkapel op zolder opgehangen voor goedkeuring WAF (Waar de hele muur eerst nog netjes gemaakt moet worden, cadeautje van de vorige eigenaar)
:strip_exif()/f/image/v6XyfxYYV7OyDyGsQfRqHyXh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 71% gewijzigd door BertusB404 op 04-06-2024 13:38 ]
Voor elke fancoil moet ik een los bedieningspaneel bijbestellen.
De vraag is nu hoe je zo'n fancoil bedient i.c.m. een Panasonic monoblock wp.
Ga je per ruimte verwarmen met de Innova app? Heb je in dat geval nog thermostaten o.i.d. nodig?
Of regel je dat met je wp? In dat geval: hoe ga je de temperatuur per ruimte instellen?
Heeft iemand een link naar een handige (Youtube) uitleg?
Op de innova website zelf kun je de handleidingen downloaden. Voor nu is er nog geen makkelijke handleiding of youtube film. Ik overweeg dit wel icm een innova osmo te maken. Daar zit in ieder geval een cool en een heat vraag dry contact op waar je wat mee kan.Elsdeniep schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:51:
We zijn weer een stap verder op de weg naar Innova Airleaf SL fancoils.
Ga je per ruimte verwarmen met de Innova app? Heb je in dat geval nog thermostaten o.i.d. nodig?
Of regel je dat met je wp? In dat geval: hoe ga je de temperatuur per ruimte instellen?
De meeste zullen de warmtepomp zelf in de juiste modus zetten en dan de fancoil los op de bediening kiezen of de fancoil warmte en of koude mag gaan afgeven.
Dit lijkt me ook de meest makkelijke manier want anders moet je wel goed opletten dat er geen rare dingen met je warmtepomp gebeuren.
Best goed voor elkaar daar, succes 👍
https://www.innovaenergie.com/en/docs/manuals/
/f/image/33oGeuCqqCl9R4vXJwyodAA4.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2024 13:59 ]
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ga je het combineren met vloerverwarming of enkel fancoil? Boven en of beneden? Als je iets meer info geeft kan ik je wel een advies geven. Let in ieder geval op de minimale cv water inhoud die je warmtepomp nodig heeft (uit mijn hoofd 50L) dus in sommige gevallen moet je een buffer in serie in de retour plaatsen.Elsdeniep schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:51:
We zijn weer een stap verder op de weg naar Innova Airleaf SL fancoils.
Wil je elke fancoil als master master laten werken dan kom je al snel uit op een buffer parallel en secundaire cv pomp alleen zou ik dat zelf echt proberen te vermijden.
[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2024 14:11 ]
Ik heb vluchtig naar de Innova manuals gekeken.
Het concept van het systeem is mij niet helemaal duidelijk.
Als je daar iets over toe kunt lichten: graag!
Ja, combi met vvw (bijverwarming) en fancoils beneden. Etage alleen fancoils.Ga je het combineren met vloerverwarming of enkel fancoil?
Ik weet niet wat je met master master bedoelt.Wil je elke fancoil als master master laten werken dan kom je al snel uit op een buffer parallel en secundaire cv pomp alleen zou ik dat zelf echt proberen te vermijden.
Het gaat mij erom dat:
- de wp koelt of verwarmt;
- de temperatuur van elke fancoil wil ik apart, draadloos per ruimte kunnen instellen. Dus: of ze koelen allemaal, of ze verwarmen allemaal, maar de temperatuur wil ik per ruimte (marginaal) aan kunnen passen.
Anders gezegd:
De units die je bij de fancoils bestelt zijn, volgens mij, alleen voor ON BOARD instellingen.
Hoe maak je het mogelijk om elke fancoil draadloos (via app, Wifi, thermostaat) in te stellen?
Ik zal vnvd even wat uitgebreider reageren, ik zou in ieder geval de Osmo type adviseren en je even inlezen in de installatie handleiding van de bediening alvast:Elsdeniep schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:25:
Dank voor je snelle antwoord.
[...]
Ja, combi met vvw (bijverwarming) en fancoils beneden. Etage alleen fancoils.
[...]
Ik weet niet wat je met master master bedoelt.
Het gaat mij erom dat:
- de temperatuur van elke fancoil wil ik apart, draadloos per ruimte kunnen instellen. Dus: of ze koelen allemaal, of ze verwarmen allemaal, maar de temperatuur wil ik per ruimte (marginaal) aan kunnen passen.
Anders gezegd:
De units die je bij de fancoils bestelt zijn, volgens mij, alleen voor ON BOARD instellingen.
Hoe maak je het mogelijk om elke fancoil draadloos (via app, Wifi, thermostaat) in te stellen?
https://www.innovaenergie...andi_osmo_rev_02_en-1.pdf
Stap 1 kies voor de Osmo en dan let op dat ze hem niet op elke webshop met de wifi bediening aanbieden, ik zou die wel kiezen en bestellen in de door jou gewenst breedteElsdeniep schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:25:
Dank voor je snelle antwoord.
[...]
Ja, combi met vvw (bijverwarming) en fancoils beneden. Etage alleen fancoils.
[...]
Ik weet niet wat je met master master bedoelt.
Het gaat mij erom dat:
Anders gezegd:
Stap 2: Beneden die mee mogen draaien zou ik gewoon zonder 2 weg klep aansluiten en je warmtepomp met de controller dus interne thermostaat de sturing voor de warmtepomp laten doen. Je kunt hier mee ook koelen
Stap 3 Kies of je onder de 17 graden water wilt gaan maken met koelen dan zul je een 2 weg klep moeten plaatsen om je VVW af te sluiten en je moet ervoor zorgen dat je altijd voldoende cv water behoud (vaak dus een buffervat in serie nodig als je enkel nog fan coil over houdt. Ik zou als je voor gemakkelijke route gaat gewoon je water iets warmer houden en dan kun je zonder buffer en zonder afsluiting van je VVW. Aan jou de keuze. Uiteraard bij wel onder de 18-17 graden water dan ook je badkamer afsluiten want je wilt geen condens en koude in de vochtige ruimte. En al het leiding werk dampdicht isoleren.
Stap 4 boven plaats je ze met de bediening en op de aanslingY1 sluit je een twee weg klep waarmee je simpel weg indien nodig die fancoil open of dicht zet. De bediening kan op de fancoil of via de app. En als je leuk vind ook via wellicht domotica later en een automatisering.
De sturing op de print via CH BO voor koelen en verwarmen zou ik niet gebruiken. Het kan wel maar dan gaat je fancoil dus je Warmtepomp aansturen en kom je al snel in een complexe situatie die je dan wel moet blijven begrijpen wil je dit draaiend houden. Denk aan vertragings relais en bijvoorbeeld een parallel buffer met secundaire pomp. Het kan maar zou lekker voor simpel gaan.
Kun je hier wat mee?
:fill(white):strip_exif()/f/image/4mMumvNGBqzRwhlwi2t89LfD.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2024 15:27 ]
Deze kan ik blijkbaar ook voor de SL gebruiken.M7 on-board electronioc control... ...with built-in Wifi module. EWA855ll
- Wand/Plafond (L) SL600C/3190W/2P
- On board bediening EWF644II (2-Pijps)
- Fancoil aansluitslang+iso 300mm DN16
- Fancoil aansluitfitting 3/4'' met wartel
- Motor 22 CX 230 NC 2-draads
- LC0605II Floor fixing feet
Deze Wifi module is geïntegreerd in Home Assistant
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Hij zat op de thermostaat afsluiter die in de Airleaf zit, maar ik heb hem er afgehaald zodat we voor de warmtepomp iets meer water inhoud hebben (lange leiding meegeteld).Elsdeniep schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:49:
Dank @Tijgerkracht . Vraagje (dom wellicht): Is jouw "Motor 22 CX 230 NC" hetzelfde als een klep?
https://installtek.nl/pro...2-cx-230-nc-2-draads-1364
:strip_exif()/f/image/oqNWq2pYuozuLBVbKcAKIkKb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Tijgerkracht op 04-06-2024 16:07 ]
21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW
Tip; als je deze klep opent zonder dat fan draait dan heb je inderdaad een fractie meer cv inhoud maar ook vrijwel geen afgifte en daarmee een “valse bypass” ik zou dit zelf nooit zo aansluiten, ook wel kortsluiten genoemd 👍 je zou een weerstand op de temp sensor van je fancoil kunnen zetten of anders tweaken zodat fan wel al eerder aan gaat dan heb je meer afgifte en je extra cv water (water kan nooit veel wezen maar toch)Tijgerkracht schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:03:
[...]
Hij zat op de thermostaat afsluiter die in de Airleaf zit, maar ik heb hem er afgehaald zodat we voor de warmtepomp iets meer water inhoud hebben (lange leiding meegeteld).
[Afbeelding]
[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2024 17:46 ]
Dat is een nc of no elektromagnetische klep, dat kan, alleen zou gewoon een echte 2-weg klep gebruiken want die gebruiken enkel stroom tijdens openen of sluiten.Elsdeniep schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:11:
Dank. Nu snap ik het, denk ik: de motor is/was voor het bedienen van de klep.
Dat andere type pakt per klep in de stand waarbij gevoed staat continu een 3w. Dat klinkt weinig maar als de uren en het aantal stuks door telt is dat fors sluimerverbruik.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2024 17:17 ]
Die thermostaat afsluiter is optioneel voor zover ik weet toch? Waarom niet gewoon zonder ventiel en een 2-weg klep gemonteerd?Tijgerkracht schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:03:
[...]
Hij zat op de thermostaat afsluiter die in de Airleaf zit, maar ik heb hem er afgehaald zodat we voor de warmtepomp iets meer water inhoud hebben (lange leiding meegeteld).
[Afbeelding]
Dat is een thermisch gestuurde klep. Die moet continue bekrachtigd worden om niet in zijn ruststand terug te vallen.ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:14:
[...]
Dat is een nc of no elektromagnetische klep, dat kan, alleen zou gewoon een echte 2-weg klep gebruiken want die gebruiken enkel stroom tijdens openen of sluiten.
Dat andere type pakt per klep in de stand waarbij gevoed staat continu een 3w. Dat klinkt weinig maar als de uren en het aantal stuks door telt is dat fors sluimerverbruik.
Een servoklep gebruikt enkel stroom als deze van stand wisselt. En die worden ook wel motorklep genoemd.
Beetje jammer alleen dat fabrikanten graag de naam 'thermische motor', zoals het gelinkt model, gebruiken voor een thermische actuator; wat ietwat misleidend klinkt.
En er zijn thermische kleppen bekend die een whopping 11W gebruiken. Je zal er maar een stuk of 20 op je verdelers hebben zitten...
Klopt ik loop wel eens met een warmtecamera bij klanten dan pik je ze er zo uit. Vandaar dat ik niks daarvan zou monteren en enkel een klep met in de stand zelf 0W verbruik kies.The Lord schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:27:
[...]
Dat is een thermisch gestuurde klep. Die moet continue bekrachtigd worden om niet in zijn ruststand terug te vallen.
Een servoklep gebruikt enkel stroom als deze van stand wisselt. En die worden ook wel motorklep genoemd.
Beetje jammer alleen dat fabrikanten graag de naam 'thermische motor' gebruiken voor een thermische actuator; wat ietwat misleidend klinkt.
En er zijn thermische kleppen bekend die een whopping 11W gebruiken. Je zal er maar een stuk of 20 op je verdelers hebben zitten...
[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2024 17:36 ]
Als het systeem goed waterzijdig ingeregeld is, is het toch niet per se slecht om een “kleploos” systeem te hebben? Ik kijk zelf naar een warmtepomp + een aantal fancoils en had juist het idee om alles zo open mogelijk te houden. Ik begrijp namelijk dat warmtepompen houden van veel liters/u, en de kosten voor de kleppen worden uitgespaard.ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:10:
[...]
Tip; als je deze klep opent zonder dat fan draait dan heb je inderdaad een fractie meer cv inhoud maar ook vrijwel geen afgifte en daarmee een “valse bypass” ik zou dit zelf nooit zo aansluiten, ook wel kortsluiten genoemd 👍 je zou een weerstand op de temp sensor van je fancoil kunnen zetten of anders tweaken zodat fan wel al eerder aan gaat dan heb je meer afgifte en je extra cv water (water kan nooit veel wezen maar toch)
Dat klopt precies wat je zegt; goed waterzijdig ingeregeld.mijgmae schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:06:
[...]
Als het systeem goed waterzijdig ingeregeld is, is het toch niet per se slecht om een “kleploos” systeem te hebben? Ik kijk zelf naar een warmtepomp + een aantal fancoils en had juist het idee om alles zo open mogelijk te houden. Ik begrijp namelijk dat warmtepompen houden van veel liters/u, en de kosten voor de kleppen worden uitgespaard.
De basis hiervan is dat je per afgifte zorgt voor een juiste deltaT (20%) als hem dus inregelt terwijl op middelste fan aan staat dan is zonder fan de flow veel te hoog en zal er een deltaT richting de 0-5% ontstaan. Vandaar dat we dit ook wel kortsluiten noemen.
Let op dat geld enkel als je dus zonder fan ook gaat draaien. Blijf je gewoon boven de 30gr water of tweak je de temp sensor die de fancoil aanstuurt dan blijft het kloppend.
Waar in bovenstaande naar werd gerefereerd was dat iemand de klep eraf haalde omdat cv liters wilde behouden voor draaien van de warmtepomp. Ik kan hieruit concluderen dat de ventilator uit en klep dicht zouden gaan door de thermostaat sturing. Het dan openhouden is ongunstig voor het rendement vanwege verstoring in het waterzijdig ingeregelde.
Je kan prima de fancoils zonder klep installeren. Als je maar zorgt dat ten allen tijde de flow klopt met de afgifte. Dit is zonder draaiende ventilator in de praktijk nogal onmogelijk (of uitdagend zou een ander zeggen)
[ Voor 32% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2024 19:02 ]
Heb je dan eventueel een voorbeeld van een klep/motor combi die aan te sturen is vanuit de fancoil?ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:58:
[...]
Dat klopt precies wat je zegt; goed waterzijdig ingeregeld.
De basis hiervan is dat je per afgifte zorgt voor een juiste deltaT (20%) als hem dus inregelt tereijl op middelste fan aan staat dan is zonder fan de flow veel te hoog en zal er een deltaT richting de 0-5% ontstaan. Vandaar dat we dit ook wel kortsluiten noemen.
Als je zorgt dat de fan ook draait kan het ook zonder hé. Als je maar zorgt voor afgifte en geen bypass/kortsluiting. Wil je ook zonder ventilator (dus uitzetten terwijl wp blijft draaien) dan zal je de 2weg klep moeten aansturen en de flow moeten blokkeren. Zoiets bijvoorbeeld maar zijn vaste al andere op dit topic voorbij gekomen 👍BertusB404 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:00:
[...]
Heb je dan eventueel een voorbeeld van een klep/motor combi die aan te sturen is vanuit de fancoil?
https://a.aliexpress.com/_EQSksqj
En denk dan de 3/4” 230V en type cr03 waarbij je bruine draad continu via elders belast en blauw en geel via Y1 contact maar wellicht kunnen andere die alreeds gemonteerd hebben dat bevestigen. Misschien dat cr04 ook kan alleen dan zit er een backup batt in de klep. Daar ben ik wat minder fan van.
[ Voor 42% gewijzigd door ErikVers op 04-06-2024 19:26 ]
Welke zijn 0 watt? Of moet ik gewoon aan een kogel kraan met motor denken.ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:30:
[...]
Klopt ik loop wel eens met een warmtecamera bij klanten dan pik je ze er zo uit. Vandaar dat ik niks daarvan zou monteren en enkel een klep met in de stand zelf 0W verbruik kies.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Die link die ik stuurde. Die doet enkel paar watt tijdens de omschakeling 👍Seafarer schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:41:
[...]
Welke zijn 0 watt? Of moet ik gewoon aan een kogel kraan met motor denken.
Mocht je het interessant vinden dan kan ik je wel uittekenen hoe master master gaat werken. Je kan dan in principe elke fancoil een aan signaal naar de warmtepomp laten geven los voor CH(iller of voor BO(iler zie die twee contacten op de innova printplaat. Elke unit is dus “meester”Ik weet niet wat je met master master bedoelt.
Het gaat mij erom dat:
Wat je doet is vanuit de Panasonic de L via dit dry contact wel of niet doorverbinden vanuit L via CH naar Cool en vanuit L via BO naar Heat waarbij L en Cool en Heat op je warmtepomp zit en die CH en BO op je fancoils. Als er geen eentje meer contact maakt stopt de warmtepomp. Dit kan best mooi werken alleen moet je opletten dat je minimaal 50 liter in je cv systeem beschikbaar houd en flow behoud. Liters kun je doen door buffer in serie in de retour en de flow door enkele of voldoende vvw open te houden. Of desnoods een drukgevoelige bypass. Plaats deze dan wel zover weg als mogelijk van je warmtepomp. Ik ben er geen fan van want met defrost kunnen die open suisen en storing geven.
Dit klopt niet. De flow is niet afhankelijk van de deltaT.ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:58:
[...]
Dat klopt precies wat je zegt; goed waterzijdig ingeregeld.
De basis hiervan is dat je per afgifte zorgt voor een juiste deltaT (20%) als hem dus inregelt terwijl op middelste fan aan staat dan is zonder fan de flow veel te hoog en zal er een deltaT richting de 0-5% ontstaan. Vandaar dat we dit ook wel kortsluiten noemen.
De flow is met en zonder fan dus gewoon gelijk. Alleen de afgifte varieert. Waterzijdige kortsluiting krijg je alleen met een 3wegklep.
Waterzijdig inregelen op een praktische manier zorgt voor een deltaT over de radiator, maar het inregelen gaat natuurlijk primair om de flow door de radiator/convector, niet de deltaT.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Wat ik zei klopt wel, je kan namelijk met eenzelfde flow ook “ bijna kortsluiting” hebben. Als er geen afgifte of weinig is in plaats van veel afgifte dan ontstaat die situatie. Inderdaad gelijke flow uiteraard maar in eens 33% van de afgifte tov waar je hem op had ingesteld. Dan is toch logisch dat je waterzijdige inregeling verstoord is?P5ycho schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:52:
[...]
Dit klopt niet. De flow is niet afhankelijk van de deltaT.
De flow is met en zonder fan dus gewoon gelijk. Alleen de afgifte varieert. Waterzijdige kortsluiting krijg je alleen met een 3wegklep.
Waterzijdig inregelen op een praktische manier zorgt voor een deltaT over de radiator, maar het inregelen gaat natuurlijk primair om de flow door de radiator/convector, niet de deltaT.
Met een driewegklep die van aanvoer op de retour komt kan het ook zijn dat flow gelijk blijft afhankelijk van het nieuwe bypass leiding traject.
Het gaat erom dat je een traject hebt zonder veel afgifte. Daar komt het bij mij altijd op neer; zoveel mogelijk afgifte creëeren. Vandaar dat ik een tip gaf op een foto van een fancoil die uit gaat en niet wordt afgesloten terwijl warmtepomp blijft draaien.
Als warmtepomp zou stoppen of fancoil bleef ventileren dan was er niks aan de hand, nu voelde ik me toch geroepen de tip te geven 👍
Ik heb deze discussie eerder in L/W topic gehad wilde deze niet overdoen. Er zijn speciale tools voor en je flow bepaal je op basis van afgifte. Dit zorgt voor de deltaT. Dus weet je exact de afgifte dan kun je de liters instellen (als je die ergens kan zien. In de praktijk weet je niet exact vaak je afgifte en ook niet je flow per unit en daarom kun je met een goede meter het ook heel eenvoudig inregelen door eeen juiste deltaT te verzorgen.
De uitdaging met een fancoil is dat de afgifte per ventilatiestand wisselt en zonder ventilatie zeer gering is. Dit is net geen kortsluiten op het moment dat er geen ventilatie is zoals een drieweg of bypass inderdaad wel echt kortsluiten is. Vandaar dat ik “bijna” zei. Wel is er zo een geringe afgifte en daardoor ook kleine deltaT dat je rendement zeker negatief wordt beïnvloed. En nee een kleine deltaT is niet per definitie fout zoals hierboven al werd besproken. Een kleine is prima, als er ook maar een goede afgifte is. Om die balans te behouden houd ik altijd de 20% (van aanvoer) als doel deltaT aan. Die 20% haal ik niet altijd maar geeft wel een idee. Met vvw5 en rad 7 bijvoorbeeld. En sommige willen liever kleiner prima toch? Als er maar max afgifte wordt gecreëerd.
Het was een tip aan iemand en voel je vrij deze te negeren en wel zo te installeren, niemand houd je tegen, ik adviseer alleen 👍
[ Voor 44% gewijzigd door ErikVers op 05-06-2024 08:24 ]
Ben dan inderdaad wel benieuwd naar het gebruik van die motoren, ik ga liever niet aan de slag met een knutseloplossing voor het aansturen van alie-expres motoren...
@JuutieZ ik weet niet wat je bedoeld met "ombouwen", je kiest toch de DX or SX versie?
Die klep is gewoon een twee weg klep en de sturing zit op je print die continue L zit gelijk links van de verdere klep (Y1) aansluiting 👍 die motoren die eerder werden gedeeld staat verbruik bij, dat is in de open stand 1.8W valt mee als je niet te vaak open hebt en als je maar één nodig hebt.mijgmae schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:48:
@ErikVers bedank voor de toelichting! Dan ga ik toch kijken naar een oplossing met een tweewegklep.
Ben dan inderdaad wel benieuwd naar het gebruik van die motoren, ik ga liever niet aan de slag met een knutseloplossing voor het aansturen van alie-expres motoren...
@JuutieZ ik weet niet wat je bedoeld met "ombouwen", je kiest toch de DX or SX versie?
Is het meer stuks en vaak open dan zou ik de klep kiezen.
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 05-06-2024 08:57 ]
Ze zijn ontworpen als SX versie, maar ze zullen vast in de fabriek al de DX versie maken. Maar hoe dat precies zit maakt niet uit. Het gaat me alleen om of ik uit kom met de plek van de schermpjes.mijgmae schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 08:48:
Dank voor dit genereuze aanbod @ErikVers . Als ik het goed begrijp moet ik dan een buffervat installeren. Ik wilde juist zonder buffervat beginnen.ErikVers schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:59:
[...]
Mocht je het interessant vinden dan kan ik je wel uittekenen hoe master master gaat werken. Je kan dan in principe elke fancoil een aan signaal naar de warmtepomp laten geven los voor CH(iller of voor BO(iler zie die twee contacten op de innova printplaat. Elke unit is dus “meester”
Verder vraagt zo'n master-master wat verder gevorderd inzicht in het hele systeem, denk ik.
Dan lijkt het me beter dat ik begin met een "begrijpelijke" configuratie en eventueel later meer ga aanpassen en aanvullen naar wensen die in de de loop der tijd ontstaan.
Scherm komt altijd aan de andere kant van de water aansluiting, dacht ik.JuutieZ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:15:
Nog een vraagje over de Airleafs SL's: Als je hem laat ombouwen zodat de cv-leidingen rechts aansluiten, komt dan het ingebouwde scherm recht of links (of kun je altijd kiezen)?
Ik was wat stellig in mijn reactie, het is maar een klein verschil van interpretatie. Ik zal wel even wat verder toelichten:ErikVers schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:41:
[...]
Wat ik zei klopt wel, je kan namelijk met eenzelfde flow ook “ bijna kortsluiting” hebben. Als er geen afgifte of weinig is in plaats van veel afgifte dan ontstaat die situatie. Inderdaad gelijke flow uiteraard maar in eens 33% van de afgifte tov waar je hem op had ingesteld. Dan is toch logisch dat je waterzijdige inregeling verstoord is?
Met een driewegklep die van aanvoer op de retour komt kan het ook zijn dat flow gelijk blijft afhankelijk van het nieuwe bypass leiding traject.
Het gaat erom dat je een traject hebt zonder veel afgifte. Daar komt het bij mij altijd op neer; zoveel mogelijk afgifte creëeren. Vandaar dat ik een tip gaf op een foto van een fancoil die uit gaat en niet wordt afgesloten terwijl warmtepomp blijft draaien.
Als warmtepomp zou stoppen of fancoil bleef ventileren dan was er niks aan de hand, nu voelde ik me toch geroepen de tip te geven 👍
Ik heb deze discussie eerder in L/W topic gehad wilde deze niet overdoen. Er zijn speciale tools voor en je flow bepaal je op basis van afgifte. Dit zorgt voor de deltaT. Dus weet je exact de afgifte dan kun je de liters instellen (als je die ergens kan zien. In de praktijk weet je niet exact vaak je afgifte en ook niet je flow per unit en daarom kun je met een goede meter het ook heel eenvoudig inregelen door eeen juiste deltaT te verzorgen.
De uitdaging met een fancoil is dat de afgifte per ventilatiestand wisselt en zonder ventilatie zeer gering is. Dit is net geen kortsluiten op het moment dat er geen ventilatie is zoals een drieweg of bypass inderdaad wel echt kortsluiten is. Vandaar dat ik “bijna” zei. Wel is er zo een geringe afgifte en daardoor ook kleine deltaT dat je rendement zeker negatief wordt beïnvloed. En nee een kleine deltaT is niet per definitie fout zoals hierboven al werd besproken. Een kleine is prima, als er ook maar een goede afgifte is. Om die balans te behouden houd ik altijd de 20% (van aanvoer) als doel deltaT aan. Die 20% haal ik niet altijd maar geeft wel een idee. Met vvw5 en rad 7 bijvoorbeeld. En sommige willen liever kleiner prima toch? Als er maar max afgifte wordt gecreëerd.
Het was een tip aan iemand en voel je vrij deze te negeren en wel zo te installeren, niemand houd je tegen, ik adviseer alleen 👍
In mijn beleving gaat het erom dat elke 'emitter', zij het fancoil, radiator of vvw, zijn flow kan behouden op het moment dat er iets (druk, flow, afgifte) wijzigt in het circuit.
Op het moment dat een fancoil zijn fan uitschakelt wijzigt de druk in het systeem niet. Het enige wat wijzigt is de Tretour (van het gehele afgiftesysteem). De flow en afgifte van alle andere emitters blijven gelijk. Effectief wordt hiermee de deltaT over de warmtewisselaar in de gasketel/warmtepomp kleiner. Hoe erg is dat dan, vraag ik me af.
De flow blijft hetzelfde. Dat betekent dat de pompsnelheid van de WP niet aangepast hoeft te worden en drukken en flows juist gelijk blijven. Bij een WP zonder pompregeling (zoals mijn Ecodan) is dat misschien zelfs beter?
Op het moment dat dat een fancoil een 3wegklep heeft en uit gaat sluit hij daar het circuit kort en is er een grote kans dat andere emitters geen of minder flow krijgen. Dat is het moment waarop ik de waterzijdige balans verstoord acht.
Blijkbaar heb je deze discussie al een keer gevoerd, laten we dat dan niet overdoen.
Mocht je een link hebben naar die discussie dan ben ik wel benieuwd, is dat makkelijk terug te vinden?
Ik vraag me nog af hoe erg het nu is dat de deltaT over de Wp wat lager is als er genoeg flow is om de WP niet te laten pendelen. Mijn onderbuikgevoel zegt dat dat op zich geen probleem hoeft te zijn tot op zekere hoogte. Ook is het misschien een voordeel als je een vaste pompsnelheid moet aanhouden?
Heb hier bewust de afsluiter eraf gelaten, er komt toch nog wat warmte van de fancoil af, vermoedelijk door natuurlijke convectie. Bij ons precies genoeg om de werkkamer niet heel snel te laten afkoelen.P5ycho schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:08:
[...]
Ik was wat stellig in mijn reactie, het is maar een klein verschil van interpretatie. Ik zal wel even wat verder toelichten:
In mijn beleving gaat het erom dat elke 'emitter', zij het fancoil, radiator of vvw, zijn flow kan behouden op het moment dat er iets (druk, flow, afgifte) wijzigt in het circuit.
Zie het maar als er is geen geforceerde warmte.
Resultaat is inderdaad dat flow in CV systeem gelijk blijft, de Elga warmtepomp kan gewoon zijn werk doen, de drukverschikregelaar (bypass klep) hoeft niets te doen en er is geen ruis in het CV systeem daardoor.
Elk huis is anders en dit werkt bij ons juist goed.
Een buffervat heb je wellicht nodig als je op bijvoorbeeld maar één fancoil wilt gaan draaien in sommige gevallen. Want dan heb je vaak te weinig cv water in normale situatie. Reken dit vooral zelf na (je zal een 50liter minimaal nodig hebben en 15l/min moeten kunnen verpompen) vandaar dat tweakers vaak adviseren niet voor zoneregeling en enkel voor naregeling te kiezen. Dan heb je normaal ook geen buffervat nodig.Elsdeniep schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:16:
[...]
Dank voor dit genereuze aanbod @ErikVers . Als ik het goed begrijp moet ik dan een buffervat installeren. Ik wilde juist zonder buffervat beginnen.
Verder vraagt zo'n master-master wat verder gevorderd inzicht in het hele systeem, denk ik.
Dan lijkt het me beter dat ik begin met een "begrijpelijke" configuratie en eventueel later meer ga aanpassen en aanvullen naar wensen die in de de loop der tijd ontstaan.
Ik zou lekker beneden alles open houden en daar je warmtepomp controller de boel laten aansturen. Boven plaats je ze dan met klep en wifi thermostaat. Die gaan dus open en kunnen meelopen als er behoeft is. De kunst is dan om die warmtevraag een beetje uit te balanceren dat zodra je boven warmtevraag hebt je beneden ook je systeem hebt draaien. Je kunt dan later altijd nog leuke tweaks via domotica gaan toevoegen. Als je beneden gewoon open houdt kun je bijvoorbeeld bij warmte vraag boven ook je warmtepomp aanzetten alsnog maar dat is dan 2.0 👍
[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 05-06-2024 13:55 ]
Versie 3.0 bij ontdooien alle kleppen open.ErikVers schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:53:
[...]
Een buffervat heb je wellicht nodig als je op bijvoorbeeld maar één fancoil wilt gaan draaien in sommige gevallen. Want dan heb je vaak te weinig cv water in normale situatie. Reken dit vooral zelf na (je zal een 50liter minimaal nodig hebben en 15l/min moeten kunnen verpompen) vandaar dat tweakers vaak adviseren niet voor zoneregeling en enkel voor naregeling te kiezen. Dan heb je normaal ook geen buffervat nodig.
Ik zou lekker beneden alles open houden en daar je warmtepomp controller de boel laten aansturen. Boven plaats je ze dan met klep en wifi thermostaat. Die gaan dus open en kunnen meelopen als er behoeft is. De kunst is dan om die warmtevraag een beetje uit te balanceren dat zodra je boven warmtevraag hebt je beneden ook je systeem hebt draaien. Je kunt dan later altijd nog leuke tweaks via domotica gaan toevoegen. Als je beneden gewoon open houdt kun je bijvoorbeeld bij warmte vraag boven ook je warmtepomp aanzetten alsnog maar dat is dan 2.0 👍
Haha zoiets! + notificatie zet muts op (geintje natuurlijk)
Tuurlijk geintje.ErikVers schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:52:
[...]
Haha zoiets! + notificatie zet muts op (geintje natuurlijk)
Maar hoe zou dit in werkelijkheid praktisch uitpakken?
O dat zou je best kunnen doen alleen moet je eerst afvragen welk doel je hebt.Seafarer schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 22:41:
[...]
Tuurlijk geintje.![]()
Maar hoe zou dit in werkelijkheid praktisch uitpakken?
Veel water inhoud heeft een fancoil niet en dat is wat je o.a. nodig hebt tijdens een defrost uiteraard kun je dat compenseren door ventilatie alleen in warmte modus zal de ventilatie uitgaan ivm dalende water temp. Dat is ook wel net zo prettig anders krijg je ineens koude lucht dat lijkt me niet echt fijn. Ik denk als je echt te kort cv inhoud hebt je dan net zo makkelijk een buffer in serie in de retour kan zetten, dat zijn de kosten ook weer niet.
Uiteraard allen als je onder de voorgeschreven specs van de fabrikant komt en niet op advies van google en diverse webshops want veel kletsen daar maar wat rond helaas. Zo is voor de Panasonic 5-7-9 het minimale 30 liter cv water inhoud. Dat is icm wat vloerverwarming vrij makkelijk te halen of icm klein buffertje.
Dat is inderdaad precies het idee.Boven plaats je ze dan met klep...
Goed om te horen dat je daar ook zo over denkt.Ik zou lekker beneden alles open houden...
Beneden willen we dan nog wel de (bijverwarmende) vvw af kunnen schakelen als we gaan koelen.
En blijkbaar vind je het ook een goed plan om eerst een soort basisconfiguratie te installeren en met voortschrijdende kennis een 2.0-versie op te tuigen.
Als je niet makkelijk bij je vvw-verdeler kan (bij mij zit hij in/achter een keukenkastje dus moet lades eruit halen), kun je zo'n (ali) 2wegklep inbouwen en aansluiten aan een smart relais. Shelly, Tasmota, Sonoff etc.Elsdeniep schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:10:
Dank weer voor je extra toelichting.
[...]
Dat is inderdaad precies het idee.
[...]
Goed om te horen dat je daar ook zo over denkt.
Beneden willen we dan nog wel de (bijverwarmende) vvw af kunnen schakelen als we gaan koelen.
En blijkbaar vind je het ook een goed plan om eerst een soort basisconfiguratie te installeren en met voortschrijdende kennis een 2.0-versie op te tuigen.
Aanvankelijk kan je zelf die aan/uit switchen via een app en later die automatiseren met HA / homey / ..
Ik ga hetzeflde draaien, altijd de fancoils open en als ik naar koelmodus stap gaat de vvw uit en de radiatoren (ongeïsoleerde) leidingen van de slaapkamers ook dicht.
Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB
Goed plan. Met Shelly heb ik voldoende ervaring.... 2wegklep inbouwen en aansluiten aan een smart relais...
Enigszins off-topic: Nadeel van Shelly blijft voor mij het gedoe met vaste ip-adressen en krakkemikkige eerste installatie. Het goedkope Verre Oosten spul doet dat meestal beter.
Zo zou het kunnen. Mocht je niet onder dauwpunt gaan kun je ook de vvw mee laten draaien en zou je enkel een eventuele badkamer moeten afsluiten. Dat kan ook handmatig per seizoen uiteraard. Daar heb je sneller condens en voelt koude bijna nooit prettig.Elsdeniep schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:10:
Dank weer voor je extra toelichting.
[...]
Dat is inderdaad precies het idee.
[...]
Goed om te horen dat je daar ook zo over denkt.
Inderdaad off topic; ik pas enkel nog maar zigbee toe ivm bereik, verbruik, betrouwbaarheid en gemak.Elsdeniep schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:25:
[...]
Goed plan. Met Shelly heb ik voldoende ervaring.
Enigszins off-topic: Nadeel van Shelly blijft voor mij het gedoe met vaste ip-adressen en krakkemikkige eerste installatie. Het goedkope Verre Oosten spul doet dat meestal beter.
Dit is ook mijn plannetje voor als ik straks een WP heb. Zet je die klep dan op de aanvoer of de retour? Maakt het wat uit?stevenP schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:14:
[...]
Ik ga hetzeflde draaien, altijd de fancoils open en als ik naar koelmodus stap gaat de vvw uit en de radiatoren (ongeïsoleerde) leidingen van de slaapkamers ook dicht.
mijn klompen-logica is dat de cv/wp-pomp duwt, en niet zuigt. Kortom, de klep op de aanvoer. Op vacuum zal al het water dat "daarna" zit niet bewegen.Voggy schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:32:
[...]
Dit is ook mijn plannetje voor als ik straks een WP heb. Zet je die klep dan op de aanvoer of de retour? Maakt het wat uit?
Ik heb voor de winter daar wat mee zitten prutsen en een override er tussen gezet op de water temp sensor van ca +5 gr, zodat ik op lagere water temperatuur kon verwarmen.
Nu heb ik die er weer tussenuit gehaald vanwege koelen, maar nu meet de innova uitsluitend nog flowtemp 6502 graden
(met of zonder die override ertussen overigens)
Uiteraard al enkele malen van de stroom gehaald maar helaas pindakaas.
De eerste maal toen ik de override eruit troken gaf hij error E3. sindsdien kom ik niet meer van deze rare waarde af.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Hmm vage boel zeg.
Ook met de override ertussen blijft het 6502 graden. Hij koelt echter wel actief als ik dat aangeef.
Ik heb de print er even uit gepakt.timovd schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:53:
@paQ bedoel je AB en CD? bij mij staat alleen C omhoog.
Meten op H2 gaat prima.
Wanneer ik de air thermistor op H1 aansluit krijg ik 6502.6 graden.
De thermistor zelf is niet het probleem dus.
Ik meet op alle poot-paren 19.75 kOhm
Er zit wel telkens een condensator voor, maar die zal ik moeten desolderen om te meten.
Hij koelt en verwarmt overigens wel gewoon, ongeacht die waarde. (lifehack
[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 08-06-2024 11:10 ]
Een centrifugaalpomp duwt en zuigt tegelijk, zo lang de waaier draait en vol zit met het medium.stevenP schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:42:
[...]
mijn klompen-logica is dat de cv/wp-pomp duwt, en niet zuigt. Kortom, de klep op de aanvoer. Op vacuum zal al het water dat "daarna" zit niet bewegen.
De waaier slingert in dit geval het water naar buiten richting de perszijde. Dit zorgt voor een drukverschil, perszijde wordt hoger, zuigzijde lager.
Doorgaans worden restricties zoals regelafsluiters en filters in de perszijde geplaatst, een te lage druk kan namelijk zorgen voor cavitatie. (Opgeloste gassen vormen bellen en imploderen weer)
In dit geval zal het niet veel uitmaken omdat de rest van het systeem nog steeds de pomp voorziet van water en slechts een gedeelte van de stroom word gestopt verder van de pomp af.
Afsluiten in de perszijde gaat eigenlijk altijd goed.
Speedcomfort ventilatoren onder CV-radiatoren produceren 20 dB per setje.
Wij horen het niet/nauwelijks.
De Innova Airleaf SL produceert min. 24 dB en max. 57 dB.
Wij vroegen ons af of dat vergeleken met Speedcomfort een storend achtergrondgeluid zou kunnen zijn.
vol aan hoor je hem echt wel (uiteraard)Elsdeniep schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:57:
Kleine vraag:
Speedcomfort ventilatoren onder CV-radiatoren produceren 20 dB per setje.
Wij horen het niet/nauwelijks.
De Innova Airleaf SL produceert min. 24 dB en max. 57 dB.
Wij vroegen ons af of dat vergeleken met Speedcomfort een storend achtergrondgeluid zou kunnen zijn.
Op lage stand is hij niet te horen.
(En uiteraard veel hoger afgifte vermogen dan een radiator met speedcomforts)
Die moet, net als bij een airco, afgewaterd worden richting bij voorkeur de riolering.
[ Voor 28% gewijzigd door P5ycho op 10-06-2024 14:28 ]
Ik kan me er echter nu even geen voorstelling van maken hoe je dat op de 1e verdieping doet. Gat in de buitenmuur met een slangetje lijkt me niet fraai.
Via een rs485-usbkaart op een laptop krijg ik wel verbinding.
Iemand tips?
Twisted pair gebruikt?
Cat6, Een paar voor signaal en een paar voor ground. Met aan beide kanten een 100 Ohm weerstand.
Max3485 al vervangen, verschillende esp32's gebruikt, ook al het besturingsboard verwisseld.
Ik zal morgen het rs485-signaal inspecteren met de usbkaart, mogelijk geeft dat meer inzicht.
Vaak zit er sl terminatie op de print zelf, pas op dat je niet dubbel termineert.
En check de baudrate en A/B. A moet op A.
De Innova heeft altijd standaard MODbus adres 1. Al veranderd c.q. geen conflict?JuutieZ schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 22:12:
(Ik weet niet of er hier zijn die dit al doen, maar) Ik probeer een Innova Airleaf Sl met een INN-FR-B32 board (de slimste) te connecten via modbus met een esp32 met EspHome. Daarvoor heb ik een max3485-module. Alleen krijg ik die niet werkend.
Via een rs485-usbkaart op een laptop krijg ik wel verbinding.
Iemand tips?
Ik heb wel het idee dat je pas problemen krijgt als je een nieuw apparaat koppelt en dan twee fancoils met adres 1 hebt.
Maar super bedankt voor het meedenken!
- RS485 werkt niet als je een wifi-kaart heb ingeplugd. (De RTU-header daarbij heeft geen invloed)
- De A en B van RS485 lijkt gespiegeld te zijn, dus draai die draden om als je geen connectie krijgt.
- Dit is ook een handige methode om (voor altijd) de minimale temperatuur voor verwarmen en maximale temperatuur voor koelen te wijzigen.
- is de controller + ESP goedkoper dan een stock WIFI-enabled module?
- heb je de 1-10v module overwogen? Ik weet niet zeker hoe die kostentechnisch zit
- meer controle dan de stock controllers?
hier ook een HA/ESPhome gebruiker, wil mijn innova's ook goed uitrusten en betrekken in het systeem
stevenP schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 11:14:
@JuutieZ wat zie jij als meerwaarde om over Modbus te werken?
- is de controller + ESP goedkoper dan een stock WIFI-enabled module?
- heb je de 1-10v module overwogen? Ik weet niet zeker hoe die kostentechnisch zit
- meer controle dan de stock controllers?
hier ook een HA/ESPhome gebruiker, wil mijn innova's ook goed uitrusten en betrekken in het systeem
- Controller + ESP zijn goedkoper (samen zo rond de 10 euro), als je meerdere fancoils op één controller en ESP koppelt, wordt de besparing wel groter. (Ik heb wel wifi-kaarten erbij gekocht, zodat ik een tweede optie had, mocht de RS485 niet werken. En tov de totaalprijs was het niet veel extra).
- Ik wilde een systeem dat zonder zelfgemaakte hardware en software ook goed zou werken, dat is met de 1-10v modules lastiger. Daarnaast hebben ze nu onboard control die altijd werkt, ook als HA storingen heeft. En dit slimme board past in AUTO-modus de fansnelheid aan afhankelijk van de ingestelde en werkelijke temperatuur. Zoiets kun je zelf programmeren, maar vraagt veel tijd om te finetunen.
- Ligt eraan. Niet via de cloud is beter in mijn opzicht. Belangrijker is de minimale warmwater en maximale koelwater temperaturen instellen, wat niet via onboard-control of via de cloud kan. Ook kan je de fansnelheden van de fanmodi aanpassen, dat kan handig zijn als de minimale modus wel harder kan zonder geluidsoverlast te creëren. Dit kun je ook een keer doen met een usbkaart en daarna heb je de RS485-connectie niet meer nodig.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11
Dynamische ventielen die veel vuil kunnen hebben en geen herrie maken van 20 tot 340ltr/h
YouTube: Gampper Vario-DP Pressure Independent Radiator Valve System | FloCon...
Ziet er perfect uit. Nu nog iemand met praktische ervaring vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door Seafarer op 14-06-2024 14:23 ]
True, redundancy / zelfstandig (kunnen) draaien is zeker fijn en goed future-proof ontworpen.JuutieZ schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 13:27:
[...]
- Controller + ESP zijn goedkoper (samen zo rond de 10 euro), als je meerdere fancoils op één controller en ESP koppelt, wordt de besparing wel groter. (Ik heb wel wifi-kaarten erbij gekocht, zodat ik een tweede optie had, mocht de RS485 niet werken. En tov de totaalprijs was het niet veel extra).
- Ik wilde een systeem dat zonder zelfgemaakte hardware en software ook goed zou werken, dat is met de 1-10v modules lastiger. Daarnaast hebben ze nu onboard control die altijd werkt, ook als HA storingen heeft. En dit slimme board past in AUTO-modus de fansnelheid aan afhankelijk van de ingestelde en werkelijke temperatuur. Zoiets kun je zelf programmeren, maar vraagt veel tijd om te finetunen.
- Ligt eraan. Niet via de cloud is beter in mijn opzicht. Belangrijker is de minimale warmwater en maximale koelwater temperaturen instellen, wat niet via onboard-control of via de cloud kan. Ook kan je de fansnelheden van de fanmodi aanpassen, dat kan handig zijn als de minimale modus wel harder kan zonder geluidsoverlast te creëren. Dit kun je ook een keer doen met een usbkaart en daarna heb je de RS485-connectie niet meer nodig.
Ik heb gesproken met Instaltek (een Nederlandse importeur Innova) en die vertelde dat bij de inbouw units, SLI, er zowel een print in de unit als een externe controller nodig is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1ROL9KZo01OaW9qfswI2K69G.png?f=user_large)
Deze combi, in dit geval.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is; kunnen de airleafs ook zonder controller draaien? Alsin, hebben ze standaard sensoren om de Ta te meten en schakelen ze mee met een wisseling of drempelwaarde in die meting?
Voorbeeld: woonkamer, waar ook de thermostaat WP hangt, heeft ltv vvp en straks dus ook de fancoil. Kan ik er voor zorgen dat zolang / zodra de WP draait, de fancoil ook 'loopt'? Niet dat ik een tweede thermostaat altijd wil hebben hangen, en als die het al oké vind door meetverschillen, maar de WP nog niet, dat dan de FCU afslaat en de WP maar blijft doordrukken met water.
Dan heb je wel twee thermostaten, maar als je genoeg afgifte heb zonder de fancoils, zal dat niet erg zijn of je moet de thermostaat van de fancoil hoog genoeg zetten zodat hij niet uit gaat.
Over die thermostaten, ja dat is wel waar inderdaad. Ik zal dan maar eens in die modbus moeten duiken. Ik zag, ook bij idrocri, dat zo'n Wandcontroller 150€'ish kost dus als we die kunnen voorkomen is dat natuurlijk mooi meegenomen 🙂
Ter check, jij hebt in die SLI dus die ESE645 gezet als printplaat / controller, en daar kon direct de modbus / esp aan.
Als het niet te warm is kan er boven dauwpunt gekoeld worden met vvw en fancoil gelijktijdig. Als het warmer wordt moet er onder dauwpunt gekoeld en ontvochtigt worden door fancoil. Suit ik dan handmatig de vvw af of kan dit op een eenvoudige manier automatisch?
En hoe stel ik het koelen in? Verwarmen gaat met WAR en thermostaat beneden. De fancoil komt op de bovenverdieping. Hoe weet de warmtepomp (amber 65) welke temperatuur het koelwater moet hebben en welke flow benodigd is? Stel ik dan de gewenste temperatuur in op de fancoil en kan iedere fancoil dan communiceren met ieder merk warmtepomp? En hoe weet ik dan of er onder of boven het dauwpunt gekoeld wordt als ik bijvoorbeeld de gewenste ruimtetemperatuur van de fancoil instel op 22 graden?
En als de vvw wordt afgesloten tijdens condenserend koelen, is dan het systeemvolume nog voldoende om zonder buffer te functioneren? Of geld dit minimaal systeemvolume voor de warmtepomp alleen tijdens verwarmen?
[ Voor 11% gewijzigd door gebruiker001 op 26-06-2024 10:52 ]
Als je vvw / fancoils in combi wil laten werken zijn er twee dingen te overwegen:gebruiker001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:33:
Het is mij nog niet duidelijk hoe een systeem met vloerverwarming en fancoil werkt tijdens koelen.
Als het niet te warm is kan er boven dauwpunt gekoeld worden met vvw en fancoil gelijktijdig. Als het warmer wordt moet er onder dauwpunt gekoeld en ontvochtigt worden door fancoil. Suit ik dan handmatig de vvw af of kan dit op een eenvoudige manier automatisch?
En hoe stel ik het koelen in? Verwarmen gaat met WAR en thermostaat beneden. De fancoil komt op de bovenverdieping. Hoe weet de warmtepomp (amber 65) welke temperatuur het koelwater moet hebben en welke flow benodigd is? Stel ik dan de gewenste temperatuur in op de fancoil en kan iedere fancoil dan communiceren met ieder merk warmtepomp? En hoe weet ik dan of er onder of boven het dauwpunt gekoeld wordt als ik bijvoorbeeld de gewenste ruimtetemperatuur van de fancoil instel op 22 graden?
- fancoils / vvw in serie. Het verwarmde water stuur je licht verwarmd de vloer in. Groot nadeel hier. Als je er 7°C in stuurt, dan is bijvoorbeeld met een delta van 3°C (10°C retour) nog steeds te koud voor de vloer. Je kunt dus misschien maar met 15°C koelen op de fancoils, en dat zet geen zode aan de dijk
- Een mengverdeler op de vloerverwarming. Dit kan goed werken, maar is bij lange na niet zo efficiënt als enkel koelen van de vloer. Daarnaast is een mengverdeler ook extra romslomp en absoluut niet wenselijk voor verwarmen.
Ik koel zelf trouwens met een vaste aanvoertemperatuur, en de thermostaat negeer ik (hij krijgt het nu toch niet onder de 22°C. WAR met koelen kan wel, maar met fancoils wil je eigenlijk gewoon condenserend koelen, en dat gaat beter op een lagere temperatuur.
Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP
Als je wel een regeling wilt hebben om te kunnen schakelen, zul je zelf een systeem (bijvoorbeeld EspHome en Home Assistant) moeten maken die de contacten van de wp aanstuurt. De Amber heeft dan wel weer handige functies ingebouwd om meerdere zones aan te sturen.
Ik denk aan overdag de vvw en fancoil boven dauwpunt en dan ‘s avonds en s nachts alleen de fancoils onder dauwpunt. Als het dan mogelijk is om handmatig de vloerverwarming dicht te zetten en de Ta op bijvoorbeeld 7 graden in te stellen dan zou dat al een oplossing zijn. Maar kan ik eenvoudig/snel de aanvoer temperatuur handmatig instellen? En de aanvoer naar de vloer afsluiten en is het dan een probleem als er geen buffervat aanwezig is en het systeemvolume is dan ineens heel klein (alleen fancoil en leiding ernaartoe).
Is dit een mogelijke oplossing of gaat dit niet werken/zie ik iets over het hoofd?
Klinkt wel als een goed plan inderdaad. Handmatig de vloerverwarming sluiten is geen probleem uiteraard (als je het niet vergeet).gebruiker001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 12:07:
@verkeerslicht en @JuutieZ ij wil het zo simpel mogelijk houden. Woning is zeer goed geïsoleerd. Nu is het zonder koeling 24 graden terwijl het buiten 28 is. Er hoeft dus niet heel intensief gekoeld te worden.
Ik denk aan overdag de vvw en fancoil boven dauwpunt en dan ‘s avonds en s nachts alleen de fancoils onder dauwpunt. Als het dan mogelijk is om handmatig de vloerverwarming dicht te zetten en de Ta op bijvoorbeeld 7 graden in te stellen dan zou dat al een oplossing zijn. Maar kan ik eenvoudig/snel de aanvoer temperatuur handmatig instellen? En de aanvoer naar de vloer afsluiten en is het dan een probleem als er geen buffervat aanwezig is en het systeemvolume is dan ineens heel klein (alleen fancoil en leiding ernaartoe).
Is dit een mogelijke oplossing of gaat dit niet werken/zie ik iets over het hoofd?
Je zou wellicht iets kunnen automatiseren met een programma, en een gemotoriseerde kraan. Of met een los regelingetje dat op basis van de watertemperatuur een kraan automatisch open of dicht draait.
1x SL1000
2x SL800
1x SL400
1x SL200
Dan zou ik volgens de documentatie van Innova ongeveer 2296 l/h moeten rondpompen als ik alle waterflow waardes per model optel. Dat is ongeveer 38 l/min. Maar mijn WP doet max 25,8 l/min.
Is die flow voldoende of is het dan de bedoeling enkele fancoils in serie te schakelen ipv parallel over een verdeler?
Gewoon lekker parallel aansluiten. In serie ga je het afgiftevermogen omlaaghalen.iMav schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:17:
Stel dat ik van Innova de volgende modellen wil installeren via een verdeler:
1x SL1000
2x SL800
1x SL400
1x SL200
Dan zou ik volgens de documentatie van Innova ongeveer 2296 l/h moeten rondpompen als ik alle waterflow waardes per model optel. Dat is ongeveer 38 l/min. Maar mijn WP doet max 25,8 l/min.
Is die flow voldoende of is het dan de bedoeling enkele fancoils in serie te schakelen ipv parallel over een verdeler?
De flow die Innova wil hebben voor het geadverteerde vermogen is geen eis, en ook lang niet altijd wenselijk. Als jouw WP max 25,8L/m levert heeft dat te maken met het maximale vermogen wat de WP kan leveren. En met dat maximale vermogen heb je het te doen.
Innova wil ook dat je eigenlijk minimaal 20mm mlb aanlegt naar elke fancoil, maar dat is ook overkill en pas nuttig als je inderdaad die maximale flow gaat halen. Juist als je meer afgevers hebt wordt de flow gedeeld door het aantal afgevers (min of meer), en is er ook minder diameter nodig.
Is het handmatig afsluiten van de vvw gangbaar en praktisch of is er nog een andere eenvoudige manier die automatisch de vloerverwarming afsluit?
Vvw met een fancoil die condenserend koelt is toch vast al heel vaak toegepast?
En als de warmtepomp (amber 6,5 kw) alleen een enkele fancoil laat koelen, kan de warmtepomp dan zijn minimum vermogen kwijt zonder te pendelen? Het lijkt mij dat met Ta = 7 graden dat de fancoil een flink koelend vermogen heeft in een ruimte van 23 graden? Toch wordt het hier juist voor gewaarschuwd om te koelen zonder buffervat. https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/verkoelen/
[ Voor 31% gewijzigd door gebruiker001 op 26-06-2024 18:14 ]
Ik heb nog geen fancoils, maar wel voorbereid/voorbedacht. Beneden vv, boven nu ltv radiatoren. Ik heb de gemotoriseerde klep die ik al had in mijn gas cv tijd, laten zitten. Deze kan de vloerverwarming afsluiten. Voorheen deed hij dat automatisch als de TA hoger dan 40 werd. Mijn idee voor straks als ik fancoils heb, om andersom te doen, als de TA onder de 17 of 18 duikt, dan afsluiten. Moet ik nog wel een sensor en relais voor regelen tzt. Maar ik denk zoiets het simpelste is (op handmatig dichtzetten vloerverwarming na dan).gebruiker001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:11:
Hoe doen anderen dat dan met fancoil en vloerverwarming en koelen onder dauwpunt? Wat is de makkelijkste (kiss) manier om tijdens condenserend koelen te voorkomen dat de vvw condenseert?
Is het handmatig afsluiten van de vvw gangbaar en praktisch of is er nog een andere eenvoudige manier die automatisch de vloerverwarming afsluit?
En als de warmtepomp (amber 6,5 kw) alleen een enkele fancoil laat koelen, kan de warmtepomp dan zijn minimum vermogen kwijt zonder te pendelen? Het lijkt mij dat met Ta = 7 graden dat de fancoil een flink koelend vermogen heeft in een ruimte van 23 graden? Toch wordt het hier juist voor gewaarschuwd om te koelen zonder buffervat. https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/verkoelen/
temperatuur is geen vermogen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!gebruiker001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:11:
Hoe doen anderen dat dan met fancoil en vloerverwarming en koelen onder dauwpunt? Wat is de makkelijkste (kiss) manier om tijdens condenserend koelen te voorkomen dat de vvw condenseert?
En als de warmtepomp (amber 6,5 kw) alleen een enkele fancoil laat koelen, kan de warmtepomp dan zijn minimum vermogen kwijt zonder te pendelen? Het lijkt mij dat met Ta = 7 graden dat de fancoil een flink koelend vermogen heeft in een ruimte van 23 graden?
Met flow en delta t maak je vermogen.Toch wordt het hier juist voor gewaarschuwd om te koelen zonder buffervat. https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/verkoelen/
Gewoon niet onder het dauwpunt komen.gebruiker001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:11:
Of VVW dicht en zorgen voor condensafvoer bij de FCU.
Wat ik ermee wil zeggen is dat er gevoelsmatig bij Ta = 7 graden en een ruimtetemperatuur van 23 graden een goeie delta_T mogelijk moet zijn en dat ik dus gevoelsmatig wel verwacht dat een fancoil z’n vermogen in dat geval kwijt moet kunnen. Als de ruimtetemperatuur 23 graden is en Ta is 22 graden dan is het een stuk lastiger om vermogen kwijt te kunnen.Seafarer schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:15:
[...]
temperatuur is geen vermogen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar echte getallen heb ik niet, maar er zijn vast wel mensen met een fancoil die ongeveer weten welk vermogen deze tijdens condenserend koelen minimaal kan afgeven?
Begrijp ik het goed dat je onder de 15 graden condens krijgt vandaag in jouw geval? Weet je ook wat het afgegeven vermogen is van je fan coils en het minimaal vermogen van je warmtepomp tijdens koelen? En hoeveel fan coils heb je? Dat pendelen zal dan komen omdat het minimaal vermogen van de pomp hoger is dan het vermogen dat de fan coils kunnen afgeven. Een nog lagere Ta zou denk ik helpen. Het wordt dan condenserend koelen. Hierdoor kan je fancoil meer vermogen afgeven.Wouterie schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:49:
Ik ben er vandaag achter gekomen dat ik niet onder de 15 graden moet zitten met faincoils. De warmtepomp pendelt wel als een malle... Zijn daar tips voor? Doorgaans betekent dat dat de pomp z'n afgifte niet kwijt kan en zou ik met de temperatuur spelen. Maar met koelen is dat toch lastig!
En hoe zet je de vvw dan dicht? Handmatig? Of met een gemotoriseerde klep? Hoe doen de mensen die al een fancoil hebben dit?paQ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:30:
[...]
Of VVW dicht en zorgen voor condensafvoer bij de FCU.
Ik kan beide verdelers idd met een kogelkraan gemotoriseerd in uit- of aanzetten.gebruiker001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:21:
[...]
En hoe zet je de vvw dan dicht? Handmatig? Of met een gemotoriseerde klep? Hoe doen de mensen die al een fancoil hebben dit?
Maar bij Ta17, heb ik eigenlijk afdoende koeling op de airleaf eerlijk gezegd.
Een klep die de vvw afsluit bij een bepaalde temperatuur klinkt als een goed idee. Ik ga dat eens verder uitzoeken. Zou de Ta niet uit de warmtepomp kunnen worden uitgelezen? En voor de gemotoriseerde klep zie ik 12v maar ook 230v. Kan een 12v met een adapter ook gewoon op 230v worden aangesloten? Of moet ik van 230 v uitgaan?jurjen_g schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 18:33:
[...]
Ik heb nog geen fancoils, maar wel voorbereid/voorbedacht. Beneden vv, boven nu ltv radiatoren. Ik heb de gemotoriseerde klep die ik al had in mijn gas cv tijd, laten zitten. Deze kan de vloerverwarming afsluiten. Voorheen deed hij dat automatisch als de TA hoger dan 40 werd. Mijn idee voor straks als ik fancoils heb, om andersom te doen, als de TA onder de 17 of 18 duikt, dan afsluiten. Moet ik nog wel een sensor en relais voor regelen tzt. Maar ik denk zoiets het simpelste is (op handmatig dichtzetten vloerverwarming na dan).
En wordt die gemotoriseerde kogelkraan dan aangestuurd via relais met temperatuursensor?paQ schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:38:
[...]
Ik kan beide verdelers idd met een kogelkraan gemotoriseerd in uit- of aanzetten.
Maar bij Ta17, heb ik eigenlijk afdoende koeling op de airleaf eerlijk gezegd.
Mij lijkt condenserend koelen toch wel interessant omdat de luchtvochtigheid dan ook omlaag gaat. Ik hoop dat via open trapgat de gehele woning profijt heeft van de fancoil op de bovenverdieping.
Ik heb verder niet veel verstand van verschillende klep of kogelkraan motoren... Zelf heb ik een 230 volt variant, maar ongetwijfeld zijn er ook op 12 of 24 volt. Misschien dat anderen een bepaalde voorkeur hebben. Bij mij zat ie er al standaard bij de bouw van het huis, dus ik heb er verder niet in verdiept (de motor is een Honeywell vc4013). In elk geval succes met keuzesgebruiker001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:42:
[...]
Een klep die de vvw afsluit bij een bepaalde temperatuur klinkt als een goed idee. Ik ga dat eens verder uitzoeken. Zou de Ta niet uit de warmtepomp kunnen worden uitgelezen? En voor de gemotoriseerde klep zie ik 12v maar ook 230v. Kan een 12v met een adapter ook gewoon op 230v worden aangesloten? Of moet ik van 230 v uitgaan?
Nee ik doe dat handmatig / automation via HA of homekit bijv.gebruiker001 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:47:
[...]
En wordt die gemotoriseerde kogelkraan dan aangestuurd via relais met temperatuursensor?
Mij lijkt condenserend koelen toch wel interessant omdat de luchtvochtigheid dan ook omlaag gaat. Ik hoop dat via open trapgat de gehele woning profijt heeft van de fancoil op de bovenverdieping.
Ik heb de Danfoss kogelkranen.