Mag ik vragen wat je qua 3Gs hebt: (volledig) gevaccineerd, recent getest, genezen in afgelopen 180 dagen?ulTimaS schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:50:
Ik ben nu ik Oostenrijk en op eens is mijn qrcode "invalid" via de greencheck.gv.at check. Voordat ik op vakantie ging was het wel groen. Elk ander land blijft wel groen scannen (Italië, Frankrijk, Duitsland, België).
Ik stond dus bij een zwembad en daar kwamen ze scannen, rood kruis dus. Ik liet vervolgens de data zien en het was wel ok, maar ik stond wel met m'n mond vol tanden.
Ik ben dus benieuwd of ze ergens anders nog moeilijk gaan doen. Ik heb geen zin om mij elke keer te laten testen.
edit: ik heb de qr code al opnieuw opgehaald, maar dat mocht niet baten. Daarnaast heb ik de qr code voor de vakantie ook uitgeprint, maar is ook invalid. Er staat dat het verlopen is.
Ik ga ook begin augustus richting Oostenrijk (als het kan doorgaan) het is afwachten. Het enige gunstige is dat Spanje en Portugal ook nog steeds in Appendix 1 staan die nu al op de ECDC kaart oranje/rood zijn echter misschien nog geen 14 dagen al gaat dit donderdag 15 juli vast wel zo zijn. Nederland zal met superstip binnenkomen op de ECDC kaart met rood deze donderdag. Deze pagina's in de gaten houden voordat je gaat reizen: entry regulations (met een landen lijst), pre-travel clearanceFuujii schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 00:46:
Het aantal besmettingen stijgt. Het is natuurlijk de vraag hoe dit verder gaat, maar dit zal niet magisch weer een laag aantal worden. Grote kans dat Nederland (donker)rood gaat kleuren. Over twee weken ga ik naar Oostenrijk. Bestemming is al geboekt en kan niet geannuleerd worden(…)
Als ik de OP geloof dan is NL tzt wel een hoog risicogebied(?) volgens Oostenrijk. Ik zal echter dan wel - volgens Oostenrijkse maatstaven - gevaccineerd zijn (dat betekent: 22 dagen na eerste prik het land binnen gaan). Landen die nu geweerd worden zijn “new virus variant countries”. Delta gaat natuurlijk hard voor Nederland, maar dat geldt voor heel Europa. Dus gaat Nederland ook onder deze catogorië vallen?
Dus betekent dit nou dat Nederlanders waarschijnlijk alsnog 100% geweerd gaan worden? Of kunnen we dan alsnog gaan, ook al vallen de cijfers hoog uit?
Edit: we gaan met de auto en hebben een eigen appartement.
Overigens voor Appendix 2 landen 'risicovolle variant gebied' (o.a. UK) is het gewoonweg geen toegang meer tot Oostenrijk als toerist alleen inwoners van Oostenrijk (en enkele andere uitzondering daar gelaten) mogen binnen met:
2 prikken - 14 dagen na 2e prik - geldig vanaf 15 dagen erna (Pfizer, Moderna, Astra Zenica)
1 prik - 21 dagen na prik - geldig vanaf 22 dagen erna (Janssen - J&J)
Huidige manier waarop deze Appendix 2 bepalen bron:
Wie werden die Staaten und Gebiete der Anlage 1 ausgewählt?
Die Entscheidung, welche Staaten und Gebiete in Anlage 1 der Einreiseverordnung gelistet werden, unterliegt einem langen Prozess unter Einbindung von Expertinnen und Experten des Bundesministeriums für Soziales, Gesundheit, Pflege und Konsumentenschutz, sowie Empfehlungen der EU bzw. des ECDC.
Die Bewertung erfolgt nach verschiedenen Indikatoren wie der 14-Tagesinzidenz, der Anzahl der Testungen sowie deren Positivitätsrate und dem aktuellen Trend. Zusätzlich werden auch qualitative Kriterien wie Botschaftsberichte der Staaten herangezogen. Die Bewertung von EU-Staaten orientiert sich an der Ratsempfehlung 2020/1475 und an der Ratsempfehlung 2020/912 zur Bewertung von Drittstaaten.
[ Voor 11% gewijzigd door funrider op 13-07-2021 09:43 . Reden: aanpassing quote ]