Dat is niet helemaal correct. Nederland gaf (en geeft) kleurcodes aan andere landen als die een bepaalde waarde hebben. Als ik me niet vergis ging dat over aantal testen per 100k en over het aantal positieve gevallen per 100k.VulcanRaven schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:55:
Wellicht een domme vraag, maar ik kan er zo 1-2-3 niet echt antwoord op vinden. Ik vraag me iets af met de kleurcodes die NL geeft aan andere landen. Half mei toen reizen naar het buitenland weer mogelijk werd gaf de overheid aan dat de kleurcodes o.a. gebaseerd zouden zijn op het aantal besmettingen én of je als NL burger het betreffende land in mocht. Aan de hand daarvan zou het land dan groen/geel zijn of oranje.
Als ik op nederlandwereldwijd.nl kijk zie ik bij de uitleg over oranje kleurcodes ook dit staan:
"Er kan een inreisverbod gelden voor reizigers uit Nederland. U kunt het land dan niet inreizen, ook niet voor een noodzakelijke reis."
Nu is het zo dat de V.S. geel is maar je hier als NL burger niet naartoe kunt, i.i.g. niet zonder een hele omweg te maken via andere landen.
Waarom staat de V.S. dan op geel en niet oranje? Als je nu dus een reis geboekt hebt naar de V.S. zoals ik zelf ben je best wel de sigaar als de grens dichtblijft. Reisbureau geeft dan aan dat gezien het code geel is het je eigen probleem is of je erin komt of niet. Uiteraard proberen ze de schade wel zo goed mogelijk te beperken maar je zult hoe dan ook geld kwijtraken.
Dat betekende dat je bijvoorbeeld geen of wel een test moest doen voordat je het vliegtuig instapt NAAR Nederland en of je hier in NL dan wel of niet in Quarantaine moet (of wordt geadviseerd)
Dat had vaak niets te maken met of dat betreffende land aanvullende maatregelen had, bijvoorbeeld of je als Nederlander komende uit NL ter plekke eerst in quarantaine moest. of alleen wordt toegelaten met een recente negatieve test.
Er waren uitzonderingen zoals bv Noorwegen. Die stonden helemaal geen toerisme toe dus bleven op oranje staan ondanks dat het daar redelijk veilig was.