Dat klopt, geen test nodig, mits gevaccineerd of hersteld. Zo niet, dan pcr-test. Verder tevoren een Spaanse gezondheidsverklaring invullen. Bij aankomst wordt die gecontroleerd.pietz0r schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:22:
Iemand weet of je nu wel of geen test nodig hebt om via vliegtuig spanje binnen te gaan?
Hier: https://www.sanidad.gob.e...ertasActual/nCov/spth.htm
wordt gesproken over risk en high risk countries. Bij high risk dien je QR te laten zien + negatieve test. als ik de lijst bekijk zie ik geen high risk countries staan, dus geen test nodig, correct?
Vanaf 16-2 gaat 2G in NRW eraf (in winkels) zie https://www.tagesschau.de...-Einzelhandel-in-Aussicht Dan alleen nog mondmasker en afstand.
Edit: Volgens BFMTV gaat de pass sanitair in Frankijk mogelijk eind maart/begin april eraan. Quote:
Verder gaat België mogelijk volgende week naar oranje aldus een minister daar. Zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/09/vdb-de-ochtend/ en https://www.vrt.be/vrtnws...wat-betekent-welke-kleur/
Edit: Volgens BFMTV gaat de pass sanitair in Frankijk mogelijk eind maart/begin april eraan. Quote:
Dat heeft de woordvoerder van de regering daar gemeld.La levée du pass vaccinal pourrait avoir lieu "fin mars début avril", déclare Gabriel Attal
"Il y a un début d'amélioration à l'hôpital et il y a des projections, des modélisations qui peuvent nous laisser espérer qu'à horizon fin mars début avril, la situation soit suffisamment détendue à l'hôpital pour que nous puissions lever le pass vaccinal" et pourquoi pas avancer sur le port du masque, a déclaré le porte-parole du gouvernement Gabriel Attal.
"On a toujours dit que ces mesures seraient levées dès lors que la situation sanitaire le permettrait", a-t-il assuré.
Verder gaat België mogelijk volgende week naar oranje aldus een minister daar. Zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/09/vdb-de-ochtend/ en https://www.vrt.be/vrtnws...wat-betekent-welke-kleur/
[ Voor 69% gewijzigd door martwoutnl op 09-02-2022 15:35 ]
Weet je meteen dat je een andere verzekering moet zoeken, mits niet veel duurder.Agent47 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:02:
" Met de allriskdekking ben je verzekerd voor het annuleren van jouw reis als je corona hebt. Bij de basisdekking ben je hier niet voor verzekerd. "
Top.
Daarom ben ik van Hema naar ANWB gedaan. hema vergoed niets, ANWB wel. Prijs is ook nog eens gelijk en meer dekking ook voor andere dingen
[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 09-02-2022 15:55 ]
Ik heb all-riskWaah schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:54:
[...]
Weet je meteen dat je een andere verzekering moet zoeken, mits niet veel duurder.
Daarom ben ik van Hema naar ANWB gedaan. hema vergoed niets, ANWB wel. Prijs is ook nog eens gelijk en meer dekking ook voor andere dingen
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Thx, die gezondheidsverklaring wist ik van.prijk schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 12:53:
[...]
Dat klopt, geen test nodig, mits gevaccineerd of hersteld. Zo niet, dan pcr-test. Verder tevoren een Spaanse gezondheidsverklaring invullen. Bij aankomst wordt die gecontroleerd.
Hoe erg is het als mn stoelnummer daar op niet klopt? Want die weet ik nog niet
Ik heb ernaar gezocht, maar kon m niet vinden. Ik vind alleen de 'gewone' 'SpTH' app (Apple, Android) en de Radar Covid app maar die heeft volgens mij niet deze functie.henkzelf schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:34:
Heef er iemand toevallig een link naar de Spaanse controle app? Ik heb er al een paar maar deze vind ik niet.
[ Voor 5% gewijzigd door funrider op 10-02-2022 11:25 ]
Thanks. Die eerste is vlgs mij een combinatie van de QR code toon app en ook nog een Passenger Locator form voor vliegreizigers. De tweede is die waarschuwingsapp zoals onze Coronamelder.funrider schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:23:
[...]
Ik heb ernaar gezocht, maar kon m niet vinden. Ik vind alleen de 'gewone' 'SpTH' app (Apple, Android) en de Radar Covid app maar die heeft volgens mij niet deze functie.
Nou ja, mijn vrouw gaat pas in april die kant op en dan zal het wel over zijn.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
Je kunt een willekeurig stoelnummer invullen. 12A of zo. Daar kijken ze niet naar. Hou er wel rekening mee dat je de verklaring pas een aantal (48?) uren voor vertrek kunt invullen.pietz0r schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:12:
[...]
Thx, die gezondheidsverklaring wist ik van.
Hoe erg is het als mn stoelnummer daar op niet klopt? Want die weet ik nog niet
Ik was pas ook al aan het zoeken. Ik kwam wel dit nieuwsbericht tegen waaruit blijkt dat alleen de overheid 'speciale' software heeft (geen app dus ofzo).funrider schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:23:
[...]
Ik heb ernaar gezocht, maar kon m niet vinden. Ik vind alleen de 'gewone' 'SpTH' app (Apple, Android) en de Radar Covid app maar die heeft volgens mij niet deze functie.
https://www.mallorcazeitu...en-mallorca-56154579.html
Wel deze validator gevonden, maar die lijkt alleen andersom te werken.
https://www.spth.gob.es/validator
[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 10-02-2022 11:58 ]
Heb net de QR in mn mail ontvangen. Zaterdagochtend vlieg ik, op hoop van zegenprijk schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 11:50:
[...]
Je kunt een willekeurig stoelnummer invullen. 12A of zo. Daar kijken ze niet naar. Hou er wel rekening mee dat je de verklaring pas een aantal (48?) uren voor vertrek kunt invullen.
Aanrader, ben op dit moment in dubai. Buiten de mondkapjes overal (ook op straat) en verplichte pcr is er hier niks aan de hand.MaZo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:33:
[...]
Dubai voor eind april. Geen vaccinatie vereist, negatieve test voldoet.
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Ik heb Griekenland geboekt voor begin juni. Ik heb er zin in.
Zit erover te denken in de meivakantie een weekje Mallorca te doen. Mijn zoon is nu 11 maar straks 12 en niet geprikt. Volstaat volgens de huidige regels dan enkel een PCR voor hem? Jongste is 8 en wij zijn beiden dan hersteld (nu ziek)..
Kan natuurlijk heel goed dat er tzt geen regels meer zijn..
Mallorca is Spanje dacht ik? Volgens mij is dan enkel een PCR genoeg.harmrh schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:50:
Zit erover te denken in de meivakantie een weekje Mallorca te doen. Mijn zoon is nu 11 maar straks 12 en niet geprikt. Volstaat volgens de huidige regels dan enkel een PCR voor hem? Jongste is 8 en wij zijn beiden dan hersteld (nu ziek)..
Mallorca is Spanje inderdaad. Volgens de huidige richtlijnen zou een pcr dan volstaan. Laten we hopen dat dat er straks ook af gaat..Agent47 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 14:52:
[...]
Mallorca is Spanje dacht ik? Volgens mij is dan enkel een PCR genoeg.
Blijf het vreemd vinden dat er niet een vergelijking wordt gemaakt tussen de situatie in land van bestemming en situatie in Nederland, er zijn toch heel veel zeer hoog risico landen waar de kans om corona op te lopen op dit moment veel lager is dan in ons eigen landje.
Ik was ook verbaasd over een recent nieuws (maandag 7 februari) bericht dat er toch weer landen als zeer hoog risico gebied worden gemarkeerd terwijl het in Europa en vele andere landen de besmettingscijfers nooit zo hoog zijn geweest echter hier gaat het om voornamelijk Omikron die blijkbaar inmiddels als onschuldig wordt beschouwd al kan je er goed ziek van zijn (en eventueel long Covid aan overhouden) al lijkt me (even nazoeken) dat dit niet veel anders is in die landen en de beslissing ook niet op basis van ernstige variant dan Omikron is genomen maar puur op basis van aantal besmettingen wat ik dan ook niet begrijpJanpietertje89 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 15:19:
Blijf het vreemd vinden dat er niet een vergelijking wordt gemaakt tussen de situatie in land van bestemming en situatie in Nederland, er zijn toch heel veel zeer hoog risico landen waar de kans om corona op te lopen op dit moment veel lager is dan in ons eigen landje.

Misschien zou het beter zijn als ze gaan kijken op basis van grootste Covid-19 variant in een land/gebied en of deze variant risicovoller is voor de samenleving en op basis van het aantal ernstig zieken die in dergelijke gebieden worden opgenomen in ziekenhuizen / doodgaan vs een minder ziekmakende/dodelijke Omikron variant, maar het lijkt erop dat dit niet achter de recente Nederlandse beslissing zit. Hier overigens de Nederlandse wereldwijde kleurcode kaart die overigens dan ook weer aardig anders is dan die van de Europese ECDC. Landen hebben lange tijd op basis van de ECDC lijst beslissing genomen wat voor maatregelen ze aanhielden voor welk land daar lijkt nu steeds meer van afgestapt te worden.
[ Voor 5% gewijzigd door funrider op 14-02-2022 09:45 ]
Er zijn totaal geen rationele argumenten om een land als Nieuw-Zeeland waar de besmettingen zowat 0 zijn oranje te maken, en een land als Frankrijk geel. Of eilanden als Kaapverdië 'zeer hoog risico' met quarantaine plicht bij terugkomst en de Kanarische eilanden geel.funrider schreef op maandag 14 februari 2022 @ 09:43:
[...]
Ik was ook verbaasd over een recent nieuws (maandag 7 februari) bericht dat er toch weer landen als zeer hoog risico gebied worden gemarkeerd terwijl het in Europa en vele andere landen de besmettingscijfers nooit zo hoog zijn geweest echter hier gaat het om voornamelijk Omikron die blijkbaar inmiddels als onschuldig wordt beschouwd al kan je er goed ziek van zijn (en eventueel long Covid aan overhouden) al lijkt me (even nazoeken) dat dit niet veel anders is in die landen en de beslissing ook niet op basis van ernstige variant dan Omikron is genomen maar puur op basis van aantal besmettingen wat ik dan ook niet begrijp.
Misschien zou het beter zijn als ze gaan kijken op basis van grootste Covid-19 variant in een land/gebied en of deze variant risicovoller is voor de samenleving en op basis van het aantal ernstig zieken die in dergelijke gebieden worden opgenomen in ziekenhuizen / doodgaan vs een minder ziekmakende/dodelijke Omikron variant, maar het lijkt erop dat dit niet achter de recente Nederlandse beslissing zit. Hier overigens de Nederlandse wereldwijde kleurcode kaart die overigens dan ook weer aardig anders is dan die van de Europese ECDC. Landen hebben lange tijd op basis van de ECDC lijst beslissing genomen wat voor maatregelen ze aanhielden voor welk land daar lijkt nu steeds meer van afgestapt te worden.
Vergelijk deze kaarten bijvoorbeeld:
Nederlands reisadvies:
https://www.nederlandwere...en-hebben-welke-kleurcode
Covid gevallen:
https://www.ecdc.europa.e...w5-2022.png?itok=XiHzTBtQ
Dat er binnen Europa wat politiek speelt snap ik dan nog enigsinds, maar wat is in godsnaam de reden dat bepaalde Zuid-Amerikaanse landen geel zijn?
Ook wel grappig dat Oekraine op die kaart die je linkt nog steeds Oranje en niet Rood is. De overheid heeft zijn informatievoorziening weer goed op orde.
[ Voor 8% gewijzigd door Janpietertje89 op 14-02-2022 10:42 ]
Ik ben het volledig met je eens dat de logica volledig zoek is. De Nederlandwereldwijd site is sowieso altijd achterhaald geweest helaas. Sowieso het punt dat ieder Europees land sinds Covid los van Europese afspraken toch andere eigen beslissing nemen is zo irritant.Janpietertje89 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 10:33:
[...]
Er zijn totaal geen rationele argumenten om een land als Nieuw-Zeeland waar de besmettingen zowat 0 zijn oranje te maken, en een land als Frankrijk geel. Of eilanden als Kaapverdië 'zeer hoog risico' met quarantaine plicht bij terugkomst en de Kanarische eilanden geel.
Ik zie momenteel weinig problemen om te reizen als je gezond bent en voor steeds meer reizen gaat de PCR eraf (veelal bij mensen die booster hebben waarvan mij de logica ook ontgaat want dit is totaal niet waterdicht). Het is denk ik puur een issue met eventuele reisverzekering als er onverhoopt iets voorvalt dat de kleurcode's een probleem gaan worden om bijv. zorgkosten in buitenland een probleem kunnen vormen anders zie ik geen bezwaren meer behalve dan dat de achterhaalde Nederlandse site wat anders adviseerd. In begin van Covid-19 crisis stond ik hier nog wel achter, maar met huidige Omikron die de overhand heeft in de meeste landen zie ik zelf geen reden om (verre) reizen niet (meer) te ondernemen.
Wij zijn net terug uit Ierland, en daar werd alleen op het vliegveld na aankomst gevraagd om de Covid EU QR. De rest van de vakantie werd nergens om gevraagd. Heel gemakkelijk en veel minder benauwend dan bijvoorbeeld Oostenrijk of Duitsland.
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Duitsland heeft woensdag overleg met de bundesländer en wil een stappenplan invoeren voor loslaten maatregelen zie https://www1.wdr.de/nachr...rona-lockerungen-100.html 1e stap is o.a. einde 2G in winkels. Vanaf 4 maart terug naar 3G in horeca en 20 maart einde alle maatregelen. Wel willen ze ruimte houden om beperkte basismaatregelen later in te kunnen voeren indien nodig. Ik vermoed dat dat alleen afstand en mondmasker is.
En in Duitsland lijkt de piek ook te zijn bereikt. Cijfers vandaag wijzen op daling.
En in Duitsland lijkt de piek ook te zijn bereikt. Cijfers vandaag wijzen op daling.
2G in winkels is daar ook meer een papieren maatregel overigens, is mij pas 1x overkomen dat ze de QR vroegen in meerdere winkelcentra.martwoutnl schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:54:
Duitsland heeft woensdag overleg met de bundesländer en wil een stappenplan invoeren voor loslaten maatregelen zie https://www1.wdr.de/nachr...rona-lockerungen-100.html 1e stap is o.a. einde 2G in winkels. Vanaf 4 maart terug naar 3G in horeca en 20 maart einde alle maatregelen. Wel willen ze ruimte houden om beperkte basismaatregelen later in te kunnen voeren indien nodig. Ik vermoed dat dat alleen afstand en mondmasker is.
Mijn ervaring is bijna 100% dat het werd gevraagd. De plekken waar ik ben geweest (Aachen en Kempen) kwam je er niet zomaar in. De toegang was gebarriceerd en pas na het tonen mocht je verder.Wolly schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:58:
[...]
2G in winkels is daar ook meer een papieren maatregel overigens, is mij pas 1x overkomen dat ze de QR vroegen in meerdere winkelcentra.
Grappig dat zoiets verschilt qua plaats, in Wuppertal en Dusseldorf ben ik welgeteld 1x gevraagd om het te tonen. Wel overal stickers en borden maar geen medewerker die controles deed.martwoutnl schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:21:
[...]
Mijn ervaring is bijna 100% dat het werd gevraagd. De plekken waar ik ben geweest (Aachen en Kempen) kwam je er niet zomaar in. De toegang was gebarriceerd en pas na het tonen mocht je verder.
Ik vond het al zo'n onwerkbare maatregel, even een kledingwinkel of Galeria in en dan ausweiss + qr maar gelukkig was dat helemaal niet het geval.
Bij restaurants was de controle wel iets scherper, ik denk dat zo'n 75% daadwerkelijk om de QR vroeg. De tentjes zonder scanner-app keken dan een beetje semi-interessant naar de qr en het detail scherm en wezen ons dan de tafel.
[ Voor 15% gewijzigd door Wolly op 14-02-2022 15:32 ]
Inderdaad apart.Wolly schreef op maandag 14 februari 2022 @ 15:29:
[...]
Grappig dat zoiets verschilt qua plaats, in Wuppertal en Dusseldorf ben ik welgeteld 1x gevraagd om het te tonen. Wel overal stickers en borden maar geen medewerker die controles deed.
Ik vond het al zo'n onwerkbare maatregel, even een kledingwinkel of Galeria in en dan ausweiss + qr maar gelukkig was dat helemaal niet het geval.
Zelfde ervaring. ID hoefde nergens want 'het is jouw telefoon toch'.Wolly schreef op maandag 14 februari 2022 @ 14:58:
[...]
2G in winkels is daar ook meer een papieren maatregel overigens, is mij pas 1x overkomen dat ze de QR vroegen in meerdere winkelcentra.
The best is yet to come
Het zal ook wel met de mate van controle samenhangen. Een winkelcentrum waar ik was werd bij iedere winkel gecontroleerd voordat je naar binnen mocht, ook bij de Mediamarkt bijvoorbeeld.
Restaurants controleren naar mijn ervaring ook structureel (omgeving Keulen). Het grote verschil is wel dat indien er daadwerkelijk politiecontrole plaats zou vinden, je als bezoeker niet vrijuit gaat. Niet alleen de uitbater loopt kans op een boete, bezoekers ook. Zeker indien je moedwillig een niet-geldig of niet-eigen bewijs hebt gebruikt om binnen te komen.
Geen idee hoe vaak er controles zijn in de vorm van hoe OV-tickets worden gecontroleerd, maar het verklaart wel waarom uitbaters dus ook deels op de eigen verantwoordelijkheid van de bezoekers vertrouwen. De QR code scannen heeft op het moment namelijk weinig zin, omdat in het kader van 2G+ in Duitsland de apps niet voorzien in de regels van de regering.
De apps tonen namelijk enkel of iemand een niet-afgelopen bescherming heeft, of dit nu via vaccinatie of door besmetting is, is om het even. Wat het niet toont is of dit de basisbescherming is, of dat men reeds een booster heeft gehad. In geval van Janssen wordt het alleen nog mooier. Want daarvan heeft men bepaald dat de booster geen booster is, maar noodzakelijk is voor de "basisbescherming". Alleen is dat dan weer niet voor iedereen correct geregistreerd (soms 3/3, soms anders), wat dus allemaal niet met de scan-app te bepalen valt.
Heb je Janssen, moet je dus na je booster drie maanden wachten, om voor een booster in aanmerking te komen die ook daadwerkelijk als booster wordt gezien.
(en vraag me niet hoe het is als je tussendoor nog besmet bent geweest
)
Restaurants controleren naar mijn ervaring ook structureel (omgeving Keulen). Het grote verschil is wel dat indien er daadwerkelijk politiecontrole plaats zou vinden, je als bezoeker niet vrijuit gaat. Niet alleen de uitbater loopt kans op een boete, bezoekers ook. Zeker indien je moedwillig een niet-geldig of niet-eigen bewijs hebt gebruikt om binnen te komen.
Geen idee hoe vaak er controles zijn in de vorm van hoe OV-tickets worden gecontroleerd, maar het verklaart wel waarom uitbaters dus ook deels op de eigen verantwoordelijkheid van de bezoekers vertrouwen. De QR code scannen heeft op het moment namelijk weinig zin, omdat in het kader van 2G+ in Duitsland de apps niet voorzien in de regels van de regering.
De apps tonen namelijk enkel of iemand een niet-afgelopen bescherming heeft, of dit nu via vaccinatie of door besmetting is, is om het even. Wat het niet toont is of dit de basisbescherming is, of dat men reeds een booster heeft gehad. In geval van Janssen wordt het alleen nog mooier. Want daarvan heeft men bepaald dat de booster geen booster is, maar noodzakelijk is voor de "basisbescherming". Alleen is dat dan weer niet voor iedereen correct geregistreerd (soms 3/3, soms anders), wat dus allemaal niet met de scan-app te bepalen valt.
Heb je Janssen, moet je dus na je booster drie maanden wachten, om voor een booster in aanmerking te komen die ook daadwerkelijk als booster wordt gezien.

Volgens https://www.telegraaf.nl/...ie-buiten-europa-mag-weer worden tientallen landen buiten de EU vanaf woensdagavond geel (zijn nu nog oranje). Ze kijken dan niet meer naar Corona daar maar wordt het weer advies zoals voor Corona.
Goed nieuws! De reis app is nog niet bijgewerkt, enig idee waar deze info te vinden is? Vertrek bijna naar Kaapverdië dus gele status maakt eventuele verzekeringszaken een stuk makkelijker.martwoutnl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:02:
Volgens https://www.telegraaf.nl/...ie-buiten-europa-mag-weer worden tientallen landen buiten de EU vanaf woensdagavond geel (zijn nu nog oranje). Ze kijken dan niet meer naar Corona daar maar wordt het weer advies zoals voor Corona.
Pas vanavond wordt het bekend. Dan zal de app wel worden bijgewerkt.Janpietertje89 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:13:
[...]
Goed nieuws! De reis app is nog niet bijgewerkt, enig idee waar deze info te vinden is? Vertrek bijna naar Kaapverdië dus gele status maakt eventuele verzekeringszaken een stuk makkelijker.
https://www.nederlandwere...inkrijk/reizen/reisadvies
Het reisadvies voor het VK is aangepast naar groen, maar België en Duitsland zijn nog geel. Ik vermoed dat nog niet alles geüpdatet is.
Het reisadvies voor het VK is aangepast naar groen, maar België en Duitsland zijn nog geel. Ik vermoed dat nog niet alles geüpdatet is.
handoff schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:37:
https://www.nederlandwere...inkrijk/reizen/reisadvies
Ze moeten duidelijk nog het een en ander dingen updaten.Verenigd Koninkrijk is op dit moment een zeer hoogrisico gebied.
Alle details over reizen naar Verenigd Koninkrijk tijdens corona vind je in het uitgebreide reisadvies.
Verkeerd gelezen.
[ Voor 97% gewijzigd door handoff op 16-02-2022 10:32 . Reden: verkeerd gelezen ]
Daar is dit antwoord op gegeven.Farid_A schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:54:
Dit is dan wel vervelend:
[Afbeelding]
Waarom nog vasthouden aan de testverplichting voor alle landen buiten de EU/Schengen?
Bron
https://www.rijksoverheid...onavirus-minister-kuipersVRAAG (TELEGRAAF)
Meneer Kuipers, er verandert nu natuurlijk heel veel aan de reisadviezen en buitenlandbeleid maar hoe zit dat met mensen die nu naar Nederland komen van buiten de EU? Geldt daar nog een testverplichting voor?
KUIPERS
Daar geldt een testverplichting voor, als ze Nederland inkomen. Dan moeten ze een recente antigen test of een PCR-test hebben.
VRAAG
En waarom is dat?
KUIPERS
Omdat we toch, zeker de kans op het inbrengen van nieuwe varianten, zo klein mogelijk willen houden.
VRAAG
Wordt daar dan, wordt die data dan gebruikt om sequencing te doen ofzo, of om te kijken of daar nieuwe varianten tussen zitten, of?
KUIPERS
Nee, mensen moeten zich van tevoren laten testen en als ze positief testen komen ze het vliegtuig bijvoorbeeld niet in.
VRAAG
Oké, maar dat is toch best wel een groot contrast met alles hier loslaten, inclusief, nou ja testen, coronapas, alles, is toch best vreemd dat je dan als je van buiten komt, toch wel weer moet testen?
KUIPERS
Ja, andersom voor veel landen gebeurt hetzelfde natuurlijk op zich hè. Binnen de EU moet, laat ik dat eventjes apart benoemen, gelden andere regels. Geldt het digitale coronacertificaat. Dat zijn op dit moment de internationale regels zoals we ze nu hanteren.
Zwitserland heeft vandaag besloten om per komende nacht 17 februari 2022 vrijwel alle maatregelen te laten vervallen. Geen QR meer, geen inreisregels meer, geen afstand, niks.
Het enige wat nog blijft tot ergens eind maart zijn het mondkapje in het OV en ziekenhuizen/verpleeghuizen en isolatie (van 5 dagen dacht ik) voor positief geteste personen.
Het enige wat nog blijft tot ergens eind maart zijn het mondkapje in het OV en ziekenhuizen/verpleeghuizen en isolatie (van 5 dagen dacht ik) voor positief geteste personen.
Door dit een antwoord te noemen geef je het wel erg veel credits.Wolly schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:11:
[...]
Daar is dit antwoord op gegeven.
[...]
https://www.rijksoverheid...onavirus-minister-kuipers
Weinig logica in te herkennen.
Lees het ook net. Erg mooi nieuws.hars73 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:20:
Zwitserland heeft vandaag besloten om per komende nacht 17 februari 2022 vrijwel alle maatregelen te laten vervallen. Geen QR meer, geen inreisregels meer, geen afstand, niks.
Groen zelfsmartwoutnl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:02:
https://www.luchtvaartnie...vr.it&utm_medium=linkedin
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Wat is de betekenis van 'een land dat niet meedoet met de EU-Inreisregels' eigenlijkFarid_A schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:54:
Dit is dan wel vervelend:
[Afbeelding]
Waarom nog vasthouden aan de testverplichting voor alle landen buiten de EU/Schengen?
Bron
De VS, UK etc hebben dit dus weer niet?
Oostenrijk binnenkort ook weer alle remmen los:
Oostenrijk heft meeste coronamaatregelen op
Oostenrijk heft per 5 maart de meeste coronamaatregelen op. Kroegen en restaurant hebben dan geen verplichte sluitingstijd meer en nachtclubs mogen weer open, zegt bondskanselier Karl Nehammer op een persconferentie.
[ Voor 21% gewijzigd door YakuzA op 16-02-2022 15:27 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wij gaan dus vrijdag richting Zwitserland met een overnachting in Straatsburg (Frankrijk dus), omdat Duitsland veel te ingewikkeld is qua regels.
Zijn er hier mensen met ervaringen met de Franse "verklaring op erewoord"? Is die nou wel of niet nodig? We komen in de avond in Frankrijk aan en gaan de volgende ochtend Duitsland weer in.
Op Nederland Wereldwijd staat dat ie nodig is: https://www.nederlandwere...sadvies#anker-coronavirus
Als ik kijk op de site van het Franse Consulaat in Amsterdam, dan zie ik die verklaring niet staan bij hoofdstuk 'I. Reizen naar Europees Frankrijk vanuit Nederland', maar wel bij 'II. Reizen naar een Frans overzees gebiedsdeel vanuit Nederland' (https://amsterdam.consulf...-19-Reizen-naar-Frankrijk)
Ook hier zie ik er weer niks over, behalve als je reist uit oranje gebied: https://www.interieur.gouv.fr/covid-19-international-travel
Bij de ANWB staat het in het Nederlands wel weer duidelijk uitgelegd: https://www.anwb.nl/vakan...franse-erewoordverklaring
Mijn conclusie: De erewoordverklaring moet alleen maar ingevuld worden als je vanuit een oranje gebied reist. En Nederland is een groen gebied, dus we hoeven ze niet in te vullen.
Zijn er hier mensen met ervaringen met de Franse "verklaring op erewoord"? Is die nou wel of niet nodig? We komen in de avond in Frankrijk aan en gaan de volgende ochtend Duitsland weer in.
Op Nederland Wereldwijd staat dat ie nodig is: https://www.nederlandwere...sadvies#anker-coronavirus
Als ik kijk op de site van het Franse Consulaat in Amsterdam, dan zie ik die verklaring niet staan bij hoofdstuk 'I. Reizen naar Europees Frankrijk vanuit Nederland', maar wel bij 'II. Reizen naar een Frans overzees gebiedsdeel vanuit Nederland' (https://amsterdam.consulf...-19-Reizen-naar-Frankrijk)
Ook hier zie ik er weer niks over, behalve als je reist uit oranje gebied: https://www.interieur.gouv.fr/covid-19-international-travel
Bij de ANWB staat het in het Nederlands wel weer duidelijk uitgelegd: https://www.anwb.nl/vakan...franse-erewoordverklaring
Mijn conclusie: De erewoordverklaring moet alleen maar ingevuld worden als je vanuit een oranje gebied reist. En Nederland is een groen gebied, dus we hoeven ze niet in te vullen.

[ Voor 32% gewijzigd door hars73 op 16-02-2022 16:08 ]
Ik denk dat je met het posten van dit bericht al meer tijd kwijt bent geweest dan daadwerkelijk dat formulier invullen. Het is letterlijk een Word-bestand die je zelf uitprint, invult en bij je moet dragen. That's all. Ik zou zeggen, als je twijfelt vul dat ding gewoon in.hars73 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:40:
Wij gaan dus vrijdag richting Zwitserland met een overnachting in Straatsburg (Frankrijk dus), omdat Duitsland veel te ingewikkeld is qua regels.
Volgens mij niet nee. Dus als je vanuit het VK terugreist dan is een negatieve testuitslag verplicht. Wij vliegen 27 maart terug vanuit het VK. Hopelijk is die verplichting er dan af.YakuzA schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:26:
[...]
Wat is de betekenis van 'een land dat niet meedoet met de EU-Inreisregels' eigenlijk
De VS, UK etc hebben dit dus weer niet?
[...]
Iemand tips voor het doen van een fit to fly-test in het VK?
Twee weken geleden nog gedaan. Had 'm samen met de day 2 test (die niet meer nodig is) besteld. Achteraf gezien had ik de day 2 test ook kunnen gebruiken als fit to fly-test aangezien day 2 een dag voor de terugvlucht was.bazzemans schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:25:
[...]
Iemand tips voor het doen van een fit to fly-test in het VK?
Ik heb onze test kits bij een "lab" in de buurt van King's Cross opgehaald. Het zijn gewoon zelftests. Je vult je gegevens in op een site, en stuurt gewoon een foto van je test en paspoort op. Vijftien minuten later heb je je testuitslag binnen die ook als pdf beschikbaar is. Als je wil stop je niets in je neus, want je hoeft niet te bewijzen dat je je daadwerkelijk hebt getest.
https://www.privatecoronavirustests.com/ 19 GBP per persoon per test geloof ik.
[ Voor 6% gewijzigd door Mawlana op 16-02-2022 22:41 ]
Thanks. Zoiets gaan we denk ik ook maar doen, als het eind maart nog moet. We vliegen op Bristol maar daar is vast hetzelfde wel te doen.Mawlana schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:40:
[...]
Twee weken geleden nog gedaan. Had 'm samen met de day 2 test (die niet meer nodig is) besteld. Achteraf gezien had ik de day 2 test ook kunnen gebruiken als fit to fly-test aangezien day 2 een dag voor de terugvlucht was.
Ik heb onze test kits bij een "lab" in de buurt van King's Cross opgehaald. Het zijn gewoon zelftests. Je vult je gegevens in op een site, en stuurt gewoon een foto van je test en paspoort op. Vijftien minuten later heb je je testuitslag binnen die ook als pdf beschikbaar is. Als je wil stop je niets in je neus, want je hoeft niet te bewijzen dat je je daadwerkelijk hebt getest.
https://www.privatecoronavirustests.com/ 19 GBP per persoon per test geloof ik.
De test kits (home kits worden ze genoemd geloof ik) zijn vrijwel overal verkrijgbaar. Desnoods laat je ze versturen naar je hotel ofzo.bazzemans schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:42:
[...]
Thanks. Zoiets gaan we denk ik ook maar doen, als het eind maart nog moet. We vliegen op Bristol maar daar is vast hetzelfde wel te doen.
Top, ook zinvol om te weten. Wij zullen een aantal dagen met Engelse vrienden optrekken dus we kunnen hen ook vragen er een aantal aan te schaffen voordat we daarheen gaan. Dat komt wel goed dan.Mawlana schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:46:
[...]
De test kits (home kits worden ze genoemd geloof ik) zijn vrijwel overal verkrijgbaar. Desnoods laat je ze versturen naar je hotel ofzo.Extra betalen voor een supervised kit (dat is dezelfde test, maar dan wordt de test afgenomen door een medewerker) vond ik niet nodig.
Ik heb getracht een antwoord te vinden , maar ik kom er niet uit helaas....
Uitgaande van de huidige situatie:
- heb je nu WEL of GEEN 3de prik nodig voor gebruik van het vliegveld (dusseldorf of keulen) ivm een vakantie naar de Canarische Eilanden?
Wij zijn beide gevaccineerd met Janssen + Booster (Dus 2 prikken) en zouden met het gezin graag in de mei vakantie weg willen naar de Kanariepeten
Naar mijn idee is dit mogelijk, want niet langer dan 24 uur in duitsland / op doorreis.
Alleen geen mogelijkheid tot gebruik van de horeca in Duitsland/op het vliegveld
iemand ervaring en/of hier een duidelijk antwoord op ?
Fijn zeg die EU gelijke regels ;-)
- heb je nu WEL of GEEN 3de prik nodig voor gebruik van het vliegveld (dusseldorf of keulen) ivm een vakantie naar de Canarische Eilanden?
Wij zijn beide gevaccineerd met Janssen + Booster (Dus 2 prikken) en zouden met het gezin graag in de mei vakantie weg willen naar de Kanariepeten
Naar mijn idee is dit mogelijk, want niet langer dan 24 uur in duitsland / op doorreis.
Alleen geen mogelijkheid tot gebruik van de horeca in Duitsland/op het vliegveld
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
2 prikken telt in Duitsland als volledig gevaccineerd met betrekking tot inreizen en quarantaine.Crazy- schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:44:
https://www.nederlandwere...sadvies#anker-coronavirus
Horeca ect beleid verschilt per deelstaat.

https://www.bundesregieru...ona-bundeslaender-1745198
[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 18-02-2022 21:13 ]
Iets zegt mij dat indien op doorreis er een stuk minder noodzakelijk is:RocketKoen schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:11:
[...]
2 prikken telt in Duitsland als volledig gevaccineerd met betrekking tot inreizen en quarantaine.
https://www.nederlandwere...sadvies#anker-coronavirus
Horeca ect beleid verschilt per deelstaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.bundesregieru...ona-bundeslaender-1745198
Ik ben op doorreis, grenswerker of ga op familiebezoek
U moet zich vóór vertrek online registreren en het coronabewijs uploaden. Dit geldt als u:
Eerste- en tweedegraads familie bezoekt. Of gedeeld zorgrecht of een omgangsregeling heeft. U blijft 72 uur of langer.
U voor een dringende medische behandeling naar Duitsland moet.
U kwetsbare personen verzorgt of ondersteunt.
U moet alleen een coronabewijs laten zien. U hoeft zich niet te registreren. Dit geldt als u:
Op doorreis bent of een overstap maakt en het land rechtstreeks zonder tussenstop verlaat. Bekijk wat een tussenstop betekent.
Maximaal 24 uur in Duitsland verblijft. Of als u voor werk of studie heen en weer reist. Heeft u geen corona- of herstelbewijs? Lees dan over het testbewijs.
Eerstegraads familie bezoekt. Of gedeeld zorgrecht of een omgangsregeling heeft. U blijft maximaal 72 uur.
In alle gevallen hoeft u niet in quarantaine.
Dus nog steeds een geldig coronabewijs nodig.Crazy- schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:08:
[...]
Iets zegt mij dat indien op doorreis er een stuk minder noodzakelijk is:
[...]
Maar als je ook wat wilt eten is het handig om te weten of je de horeca binnen mag.
Coronabewijs is geen probleemRocketKoen schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:49:
[...]
Dus nog steeds een geldig coronabewijs nodig.
Maar als je ook wat wilt eten is het handig om te weten of je de horeca binnen mag.
Wel gaan regels veranderen net als in Nederland; maar Duitsland is in deze erg vervelend
Dan maar uitwijken naar België
Mei zeg je, dan zijn de regels vast al een keer of 3 veranderd. Wat de situatie nu is maakt niet uit, pas straks als je weg gaat.Crazy- schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:44:
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Zoals hierboven, tegen mei zijn de regels bijna zeker anders want de Duitsers gaan eindelijk ook versoepelen.ZeRoC00L schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:39:
[...]
Mei zeg je, dan zijn de regels vast al een keer of 3 veranderd. Wat de situatie nu is maakt niet uit, pas straks als je weg gaat.
Dat gezegd hebbende, je hebt (nu ook) geen booster nodig om alleen maar het land in te reizen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Niet? Checken ze niet het EU-certificaat voordat je in het vliegtuig stapt of aankomt bij de douane? Of is dat alleen voor Europese bestemmingen? En dat is tegenwoordig maar 9 maanden geldig na laatste prik dus prik van jaar oud telt niet meer.CyBeR schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:44:
[...]
Zoals hierboven, tegen mei zijn de regels bijna zeker anders want de Duitsers gaan eindelijk ook versoepelen.
Dat gezegd hebbende, je hebt (nu ook) geen booster nodig om alleen maar het land in te reizen.
Maar Janssen + booster is wel geldig. Aangezien die boosters pas een paar maanden oud zijn.Deezers schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:04:
[...]
Niet? Checken ze niet het EU-certificaat voordat je in het vliegtuig stapt of aankomt bij de douane? Of is dat alleen voor Europese bestemmingen? En dat is tegenwoordig maar 9 maanden geldig na laatste prik dus prik van jaar oud telt niet meer.
Jawel, maar daar is een 3G-beleid voor. Als je met alleen een test aankomt moet je in quarantaine.Deezers schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:04:
[...]
Niet? Checken ze niet het EU-certificaat voordat je in het vliegtuig stapt
Douane gaat over spullen, en die hebben geen coronabewijs nodig. Immigratie (paspoortcontrole) heb je niet mee te maken tussen NL en DE.of aankomt bij de douane?
Voor inreizen geldt alleen dat je in quarantaine moet als je niet gevaccineerd of (maximaal 90 dagen geleden) hersteld bent. Zover ik weet geldt daar in Duitsland geen maximaal 9 maanden voor.Of is dat alleen voor Europese bestemmingen? En dat is tegenwoordig maar 9 maanden geldig na laatste prik dus prik van jaar oud telt niet meer.
Ik ben er nu, dus ik heb er enigszins naar gekeken maar aangezien mijn tweede vaccinatie minder dan 9 maanden geleden is heb ik daar niet super op gelet maar zover ik weet heeft Duitsland die 9 maanden geldigheid niet ingevoerd voor het inreizen vwb in quarantaine moeten.
(Wel kan ik je met zekerheid melden dat gevaccineerd + hersteld genoeg is voor 2G+).
[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 20-02-2022 21:18 ]
Wie weet hoe het zit in UK/Engeland qua vaccinatie na besmetting? Ik lees dat 1 vaccin na besmetting niet genoeg is. Maar ik heb ondertussen ook al een booster gehad, dus nu wel 2 vaccins. Telt dat als volledig gevaccineerd of moet ik nog een PCR test boeken? En in UK dan nog 1? Terwijl ik het vliegveld niet af kom en dezelfde dag terug vlieg.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Net terug uit Spanje/Fuerteventura.
Behalve de QR van de Spaanse overheid niks moeten laten zien daar. Ook op de terugweg werd er alleen even vluchtig gekeken of ik een QR had maar die werd niet eens gescand of ie klopte...
Behalve dat de spanjaarden redelijk strikt zijn met mondkapjes merk je daar niets van corona
Behalve de QR van de Spaanse overheid niks moeten laten zien daar. Ook op de terugweg werd er alleen even vluchtig gekeken of ik een QR had maar die werd niet eens gescand of ie klopte...
Behalve dat de spanjaarden redelijk strikt zijn met mondkapjes merk je daar niets van corona
Een vraag voor een aantal no-vaxxers (niet ik) die naar Italië willen. Het land zullen ze alleen in komen met een geldige negatieve test, maar dat is niet zo'n probleem. Maar in Italië heb je voor alles (hotels, restaurants, niet-essentiële winkels, bioscopen) een geldige QR code nodig. De test om het land binnen te komen is maar 24 uur geldig. Een antigen-test wordt geaccepteerd, maar hoe krijg je een Italiaanse test in de Nederlandse QR code?
Niet, je gebruikt daar een lokaal bewijs voor.
*knip* die discussie doen we hier niet, ik heb reacties erop ook verwijderd
*knip* die discussie doen we hier niet, ik heb reacties erop ook verwijderd
[ Voor 78% gewijzigd door ZieMaar! op 23-02-2022 17:07 ]
Is er verwachting dat de negatieve verplichte test voor terugreizen vanuit buiten de EU er anytime soon afgaat? We schijnen momenteel het enige land te zijn (in de EU?) die dit vereisen begrijp ik (ook uit dit topic)
[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 28-02-2022 11:36 ]
Wij zijn net terug uit Hongarije en Slowakije en daar hebben wij ook bijzonder weinig 'last' gehad van Covid.
Opmerkeljk genoeg moest er bij vertrek uit Slowakije een passenger locator form worden ingevuld om terug te kunnen keren in Nederland. Heel raar, maar en fin.
Merkwaardig was ook dat de 'gewone' mondkapjes meestal goed genoeg zijn; maar voor sommige attracties en de luchthaven alleen de FFP2 maskers goed genoeg waren. (verwarrend ook respirators genoemd)
Opmerkeljk genoeg moest er bij vertrek uit Slowakije een passenger locator form worden ingevuld om terug te kunnen keren in Nederland. Heel raar, maar en fin.
Merkwaardig was ook dat de 'gewone' mondkapjes meestal goed genoeg zijn; maar voor sommige attracties en de luchthaven alleen de FFP2 maskers goed genoeg waren. (verwarrend ook respirators genoemd)
[ Voor 29% gewijzigd door zzzzz op 28-02-2022 14:12 ]
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Volgens de Nederlandse overheid is een volledige vaccinatie voor Turkije geldig, niks over een booster, klopt dit? Is je corona bewijs op papier nog geldig dan, als ze dit al checken? Mijn laatste prik was mei 2021 en daarmee toen volledig gevaccineerd. Alleen vlieg ik vanaf Duitsland en dan moet ik volgens mij voor de terugreis testen of volledig gevaccineerd zijn en in Duitsland is dat met booster? Lekker onduidelijk weer allemaal.
A.s. vrijdag naar de Franse Alpen. Ben erg benieuwd wat je er daar nog van gaat merken. Onlangs hersteld dus netjes herstelbewijs op zak..
Net terug uit Italië en vanwege een snotterende reisgenoot maar een zelftest gedaan. Positief en inmiddels ook bevestigd door een razendsnelle GGD, 7 uur na de swab was de uitslag er. BCO inclusief vanmorgen en iedereen al gewaarschuwd die ik sinds vrijdag had gezien.
Ondanks alle braafheid en FFP2 maskers en dagelijkse SuperGreenPass controle (en nul apres ski).
Wat een genot trouwens, een land waar de mensen zich aan de regels houden en niet mauwen. En dat ondanks of dankzij de 100% handhaving. Ja, er werden "verkeerde" mondkapjes terug gestuurd door de controleurs en als je de Green Pass niet in orde had ging gewoon het liftpoortje niet open.
Wel bizar, zo'n dik twee jaar na patiënt zero heeft het beestje mij alsnog gevangen. Overigens vrijwel geen klachten dus binnenkort de tweede booster maar halen denk ik.
Ondanks alle braafheid en FFP2 maskers en dagelijkse SuperGreenPass controle (en nul apres ski).
Wat een genot trouwens, een land waar de mensen zich aan de regels houden en niet mauwen. En dat ondanks of dankzij de 100% handhaving. Ja, er werden "verkeerde" mondkapjes terug gestuurd door de controleurs en als je de Green Pass niet in orde had ging gewoon het liftpoortje niet open.
Wel bizar, zo'n dik twee jaar na patiënt zero heeft het beestje mij alsnog gevangen. Overigens vrijwel geen klachten dus binnenkort de tweede booster maar halen denk ik.
PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant
De vraag is waarom je dan binnenkort een tweede booster zou halen. Je hebt er tenslotte zo goed als geen last van. Je behoort niet tot de risico groep volgens mij? Dus dan kun je geen afspraak maken en als laatste, dat je nu corona hebt gekregen is al een natuurlijke booster (en daarom mag je voorlopig geen booster halen).henkzelf schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 15:55:
Overigens vrijwel geen klachten dus binnenkort de tweede booster maar halen denk ik.
Uit serieuze interesse, wat is je motivatie om dan toch een booster te willen? De meeste mensen die ik spreek zijn juist wel klaar met dat geprik.
* Ik ben 70+jongetje schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:57:
[...]
De vraag is waarom je dan binnenkort een tweede booster zou halen. Je hebt er tenslotte zo goed als geen last van. Je behoort niet tot de risico groep volgens mij? Dus dan kun je geen afspraak maken en als laatste, dat je nu corona hebt gekregen is al een natuurlijke booster (en daarom mag je voorlopig geen booster halen).
Uit serieuze interesse, wat is je motivatie om dan toch een booster te willen? De meeste mensen die ik spreek zijn juist wel klaar met dat geprik.
* Ik voel me geen risicogroep en ik kan sportief meer dan vele leeftijdgenoten maar ik heb wel 4 by-passes.
* Het spul (de vaccinaties) lijkt goed te werken voor mij dus wil ik er nog wel ééntje (al zal die wat later worden). Ik ben juist blij met dat geprik.
Overigens geen idee hoeveel nut deze lichte besmetting gaat opleveren? Maar de volgende winter(golf) is nog ver weg en we zijn er nog niet vanaf en mijn immuniteit zal best wel weer inzakken.
Iemand al een antwoord op Duitsland en alleen een Janssen vaccin als je van en terug naar Düsseldorf vliegt naar Turkije? Ik wil best een booster halen maar officieel heb je in Duitsland (nog) 2 prikken nodig naast Janssen vaccin of heen en terug testen. Als ze het al controleren, maar ja die gok wagen is groot...
Alleen een J&J geldt als niet volledig gevaccineerd. Je hebt minstens een extra vaccinatie nodig om aan de 2G regels te voldoen. Om aan de 2G+ regel te voldoen dien je 3 maanden na je laatste vaccinatie een booster te halen, recent getest te zijn of een bewijs van genezing te hebben. Zie https://www.land.nrw/corona/faq of WDR voor het makkelijkere overzicht.Deezers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:31:
Iemand al een antwoord op Duitsland en alleen een Janssen vaccin als je van en terug naar Düsseldorf vliegt naar Turkije? Ik wil best een booster halen maar officieel heb je in Duitsland (nog) 2 prikken nodig naast Janssen vaccin of heen en terug testen. Als ze het al controleren, maar ja die gok wagen is groot...
Duitsland haalt volgens Omroep Gelderland ons van hoogrisicogebied af:
12:16
Weer lekker heen en weer naar Duitsland
Nederland is vanaf vandaag geen 'hoogrisicogebied' meer voor Duitsland. Omdat de omikronvariant van het coronavirus minder gevaarlijk is wordt meer ruimte geboden aan grensverkeer.
Ons land was sinds eind november een hoogrisicogebied met strengere inreisregels, schrijven REGIO8 en RN7.
Vanaf nu hoef je je bij een langer verblijf niet meer online te registreren. Verder geldt geen verplichting meer om een vaccinatie- of testbewijs mee te nemen en ook quarantaine hoeft niet meer.
Het loslaten van de maatregelen komt voort uit een besluit van het Robert Koch Instituut, de Duitse tegenhanger van het RIVM. "De kans op een ernstig ziekteverloop blijkt minder te zijn in vergelijking met eerder voorkomende varianten", schrijft het instituut.
Maar dat milde verloop zou ook wel eens het gevolg van die booster kunnen zijn, toch?jongetje schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 16:57:
[...]
De vraag is waarom je dan binnenkort een tweede booster zou halen. Je hebt er tenslotte zo goed als geen last van. Je behoort niet tot de risico groep volgens mij? Dus dan kun je geen afspraak maken en als laatste, dat je nu corona hebt gekregen is al een natuurlijke booster (en daarom mag je voorlopig geen booster halen).
Het lijkt er ook wel op uit te gaan draaien dat 'kwetsbaren' elke jaar, net als met de griepprik, een vaccinatie zullen krijgen, wat misschien ook helemaal niet gek is. Timing lijkt, doordat de booster vlak na vaccinatie het beste werkt, van belang.
Waarom niet gewoon het reisbureau of de luchthaven bellen en daar je vraag neerleggen?Deezers schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:31:
Wat Janssen betreft: Je hebt een enkele booster nodig om als volledig gevaccineerd te gelden. De tweede booster heb je nodig om als "geboosterd" te gelden. Dat laatste is voor zover ik kan zien echter niet relevant. Dat eerste wel.
Zolang jouw eerste booster, dus tweede prik, niet te oud is, geld je als gevaccineerd en dat zou volgens mij voldoende moeten zijn om geen problemen te hebben met reizen. Zie ook: https://www.adac.de/news/urlaub-tuerkei-corona/
Let wel, je twee vaccinatie moet dus wel 14 dagen verder in het verleden liggen. Wat de status is van mensen met enkel een Janssen vaccinatie in Turkije weet ik niet. Als zij dat ook niet als voldoende zien, dan ontkom je daar kennelijk ook niet aan additionele tests / een booster.
Verwijderd
Mijn corona vaccinatiebewijs verloopt binnenkort.
Kwam eind december in aanmerking voor de booster, maar helaas een paar dagen voor mijn geboortejaar aan de beurt was, een positieve GGD test.
Moest dus 3mnd wachten, helaas in die 3mnd wachttijd nóg eens een positieve GGD test.
Gevolg, mijn vaccinatiebewijs verloopt dus voordat ik een booster kan halen.
GGD geeft geen booster voor dat mijn vaccinatie verloopt.
Hoe zit dat nou met reizen buiten de EU? Kom er geen wijs uit. Binnen de EU lijkt het op basis van de website van de overheid een 180 dagen geldig bewijs te zijn, equivalent aan een vaccinatie.
Echter kan ik me zo voorstellen dat buiten de EU dit een probleem kan zijn, verlopen vaccinatiebewijs + herstelbewijs wat als onvoldoende word gezien. Ik wil in Mei namelijk op reis, bestemming vooralsnog onbekend.
Waar (of bij wie) kan ik hier duidelijkheid over krijgen?
GGD in ieder geval niet...
Kwam eind december in aanmerking voor de booster, maar helaas een paar dagen voor mijn geboortejaar aan de beurt was, een positieve GGD test.
Moest dus 3mnd wachten, helaas in die 3mnd wachttijd nóg eens een positieve GGD test.
Gevolg, mijn vaccinatiebewijs verloopt dus voordat ik een booster kan halen.
GGD geeft geen booster voor dat mijn vaccinatie verloopt.
Hoe zit dat nou met reizen buiten de EU? Kom er geen wijs uit. Binnen de EU lijkt het op basis van de website van de overheid een 180 dagen geldig bewijs te zijn, equivalent aan een vaccinatie.
Echter kan ik me zo voorstellen dat buiten de EU dit een probleem kan zijn, verlopen vaccinatiebewijs + herstelbewijs wat als onvoldoende word gezien. Ik wil in Mei namelijk op reis, bestemming vooralsnog onbekend.
Waar (of bij wie) kan ik hier duidelijkheid over krijgen?
GGD in ieder geval niet...
Je moet even goed letten op wat de lokale eisen zijn dan. In sommige landen (m.n. Duitsland) is een herstelbewijs op zich maar 90 dagen geldig, maar hersteld + ingeënt geldt vaak net zo goed als geboosterd en daar zit dan geen tijdslimiet aan.
Dus als jij met je '2/1' vaccinatiebewijs aan komt dan is dat over het algemeen prima.
Dus als jij met je '2/1' vaccinatiebewijs aan komt dan is dat over het algemeen prima.
[ Voor 15% gewijzigd door CyBeR op 04-03-2022 14:00 ]
Verwijderd
Snap ik, maar daar zit nou juist voor mij de crux, het is niet duidelijk te vinden. Zeker niet voor buiten de EU.CyBeR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:59:
Je moet even goed letten op wat de lokale eisen zijn dan. In sommige landen (m.n. Duitsland) is een herstelbewijs op zich maar 90 dagen geldig, maar hersteld + ingeënt geldt vaak net zo goed als geboosterd en daar zit dan geen tijdslimiet aan.
Heb liever gewoon de booster voor die tijd eerlijk gezegd, scheelt zoveel gedoe/kopzorgen.
Ja buiten de EU is 't echt één grote clusterfuck. Daar is ook niks over te zeggen -- elk land heeft z'n eigen eisen, sommige landen hebben helemaal geen eisen, andere landen laten gewoon niemand toe en nog weer andere landen doen verplichte anale coronatests.
Kreeg vandaag te horen van wat vrienden die op skivakantie in frankrijk waren geweest dat er letterlijk nergens gecontroleerd is op coronabewijzen. Ook op beide vliegvelden niet.
Net terug uit Frankrijk en ook nergens gecontroleerd.dr86 schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 00:41:
Kreeg vandaag te horen van wat vrienden die op skivakantie in frankrijk waren geweest dat er letterlijk nergens gecontroleerd is op coronabewijzen. Ook op beide vliegvelden niet.
The best is yet to come
In Gayorgië zekerCyBeR schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 14:06:
en nog weer andere landen doen verplichte anale coronatests.
Ja en dat is het hele vervelende.Dean Martin schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 07:52:
[...]
Net terug uit Frankrijk en ook nergens gecontroleerd.
Nu lees ik dat Turkije zelfs de pcr test en gezondheidsverklaring afschaft per direct. Met alleen Janssen vaccin is vliegen vanaf Duitsland wel lastig geworden. Waarschijnlijk kan ik zonder problemen in het vliegtuig naar Turkije stappen (Janssen telt daar nog als volledige vaccinatie) maar terug naar Duitsland moet ik waarschijnlijk een test doen in Turkije. Maar ja, de kans dat ze controleren is vrij klein en het vliegtuig/incheckpersoneel moet dit dus controleren. Dus een booster is dan wellicht overdreven.
Een booster is sowieso niet overdreven omdat 't je gewoon helpt niet besmet te raken. En los van hoe bang je bent om ziek te worden danwel dood te gaan, met al die tests die nog gedaan moeten worden voor verschillende plekken (inclusief NL als je van buiten de EU komt) is 't toch fijn om de kans te verkleinen dat je niet mee mag omdat je toevallig positief test.
In een week tijd: Twee keer bij een skilift, een keer in een restaurant rond lunchtijd. En tijdens de heen/terugreis bij de tussenstop bij een burger-restaurant.Dean Martin schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 07:52:
[...]
Net terug uit Frankrijk en ook nergens gecontroleerd.
Mondkapjes werden ook zelden gedragen en je werd er al helemaal niet op aangesproken. Dus toen ik las dat ze half maart in FR de meeste maatregelen laten vallen dacht ik ‘hier zijn ze al begonnen!’.
Ik in Parijs, minimaal 20 keer een restaurant bezocht en 0 keer gevraagd naar een QR code. Mondkapjes inderdaad idem.vanaalten schreef op zondag 6 maart 2022 @ 08:33:
[...]
In een week tijd: Twee keer bij een skilift, een keer in een restaurant rond lunchtijd. En tijdens de heen/terugreis bij de tussenstop bij een burger-restaurant.
Mondkapjes werden ook zelden gedragen en je werd er al helemaal niet op aangesproken. Dus toen ik las dat ze half maart in FR de meeste maatregelen laten vallen dacht ik ‘hier zijn ze al begonnen!’.
The best is yet to come
Wij gaan in april naar Curacao en lees nu dat je niet meer 48 uur van te voren een negatieve test moet uploaden. Eerder hebben ze al de verplichte antigeentest op de derde dag van je verblijf laten vallen.
Aruba en Bonaire hadden deze maatregelen al eerder losgelaten. Hopelijk blijft het zo. We hadden ons voorgenomen om twee weken voor vertrek onszelf op te sluiten, nu hoeft dat niet meer
Aruba en Bonaire hadden deze maatregelen al eerder losgelaten. Hopelijk blijft het zo. We hadden ons voorgenomen om twee weken voor vertrek onszelf op te sluiten, nu hoeft dat niet meer
Bonaire vraagt nog steeds een PCR test als je erheen wil hoor.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
Besluitvorming moet nog plaatsvinden, maar het voornemen lijkt dat per 23 maart alle maatregelen losgelaten gaan worden. Vooralsnog gelden er voor inreizen naar Nederland verschillende regels voor terug naar Nederland reizen een EU/Schengenland of een land of gebied dat meedoet met de EU-inreisregels en de rest van de wereld. Zo moet je als je terugreist vanuit het Verenigd Koninkrijk een negatieve test kunnen overleggen voor het boarden. Ik heb nergens kunnen vinden of hier ook wijzigingen in komen. Ik kan mij voorstellen dat de EU-inreisregels niet veranderen. Iemand andere inzichten?
Edit: Reden is dat we op 27 maart terugvliegen vanuit het VK. Als het niet hoeft, scheelt het wat georganiseer (en geld) om een test af te nemen.
Edit: Reden is dat we op 27 maart terugvliegen vanuit het VK. Als het niet hoeft, scheelt het wat georganiseer (en geld) om een test af te nemen.
[ Voor 11% gewijzigd door bazzemans op 11-03-2022 17:20 ]
mijn interpretatie is dat de verplichting voor een pcr test op de terugreis weg valt voor gevaccineerde EU burgers
Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...
@Bockelaar dat zou top zijn. Uit welke tekst interpreteer je dat? Kan je daarnaar verwijzen?
Helpt met niet besmet te raken? Ik weet het niet, maar sinds de omnicron heb ik iedereen besmet zien raken met of zonder booster.CyBeR schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 15:10:
Een booster is sowieso niet overdreven omdat 't je gewoon helpt niet besmet te raken. En los van hoe bang je bent om ziek te worden danwel dood te gaan, met al die tests die nog gedaan moeten worden voor verschillende plekken (inclusief NL als je van buiten de EU komt) is 't toch fijn om de kans te verkleinen dat je niet mee mag omdat je toevallig positief test.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Als iedereen om je heen besmet raakt, sta je misschien te dichtbijMorpheusk schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:48:
[...]
Helpt met niet besmet te raken? Ik weet het niet, maar sinds de omnicron heb ik iedereen besmet zien raken met of zonder booster.
N=1 is nooit zo'n goede graadmeter voor iets dat op schaal van miljoenen mensen bepaald moet worden.
De kans is kleiner. Hoeveel is lastig te bepalen. Ziekteverlooonis wel kinder ernstig. Dus wat dat betreft is het niet "slecht" om een booster te nemen. Het is alleen wat extremer risicomijdend gedrag dan dat het eerst was. Kans is kleiner op heftig verloop met omikron. Kleiner is niet 0 natuurlijk. Een booster krijgt het dichter naar 0 maar ook niet 0.
Haha, nee ze zijn niet allemaal bij mij in de buurt geweest.Waah schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:54:
[...]
Als iedereen om je heen besmet raakt, sta je misschien te dichtbij![]()
N=1 is nooit zo'n goede graadmeter voor iets dat op schaal van miljoenen mensen bepaald moet worden.
De kans is kleiner. Hoeveel is lastig te bepalen. Ziekteverlooonis wel kinder ernstig. Dus wat dat betreft is het niet "slecht" om een booster te nemen. Het is alleen wat extremer risicomijdend gedrag dan dat het eerst was. Kans is kleiner op heftig verloop met omikron. Kleiner is niet 0 natuurlijk. Een booster krijgt het dichter naar 0 maar ook niet 0.
Dat kans op een minder heftig verloop spreek ik ook niet tegen. Maar dat de booster weinig uithaalt tegen het niet besmet raken met de omnicron variant zou iedereen in zijn omgeving toch wel moeten kunnen waarnemen.
ik las ergens op een nieuwssite de gelekte info, kan het even niet meer vinden. Maar dit artikel stelt "Kabinet wil laatste coronaregels afschaffen" en de inreisbeperking is een van de covid maatregelen (die denk ik 0 bijdraagt als je OV totaal vrijgeeft). Ben benieuwd!bazzemans schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:44:
@Bockelaar dat zou top zijn. Uit welke tekst interpreteer je dat? Kan je daarnaar verwijzen?
Ah dat is dus hetzelfde als ik bedoelde. Daarmee zijn alle Nederlandse maatregelen afgeschaft. Volgens mij is het testbewijs vanuit het VK een maatregel voor het inreizen in de EU en dus een EU-maatregel. Het is mij niet duidelijk of dit ook wordt afgeschaft?Bockelaar schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:48:
[...]
ik las ergens op een nieuwssite de gelekte info, kan het even niet meer vinden. Maar dit artikel stelt "Kabinet wil laatste coronaregels afschaffen" en de inreisbeperking is een van de covid maatregelen (die denk ik 0 bijdraagt als je OV totaal vrijgeeft). Ben benieuwd!
Het is nooit zo geweest dat 't dat 100% voorkwam, en met omicron is die kans inderdaad wat hoger dan eerder maar 't helpt nog steeds om de kans te verlagen.Morpheusk schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 23:48:
[...]
Helpt met niet besmet te raken? Ik weet het niet, maar sinds de omnicron heb ik iedereen besmet zien raken met of zonder booster.
Men zegt het, maar in de praktijk zie ik toch anders.CyBeR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:17:
[...]
Het is nooit zo geweest dat 't dat 100% voorkwam, en met omicron is die kans inderdaad wat hoger dan eerder maar 't helpt nog steeds om de kans te verlagen.
Maar dat is per definitie niet zo, want jij hebt helemaal geen vergelijkingsmateriaal. Wie weet zou zonder booster nog 5x meer van je vrienden besmet raken.Morpheusk schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:30:
[...]
Men zegt het, maar in de praktijk zie ik toch anders.
Zelf nog geen omikron gehad overigens.
[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 12-03-2022 15:33 ]
Vrienden zitten al op 100% score. En nagenoeg alle collega’s ook van zowel mij als mijn partner.CyBeR schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:32:
[...]
Maar dat is per definitie niet zo, want jij hebt helemaal geen vergelijkingsmateriaal. Wie weet zou zonder booster nog 5x meer van je vrienden besmet raken.
Zelf nog geen omikron gehad overigens.
Dus dit is wat ik in de praktijk ervaar. Maar goed het maakt ook eigenlijk niet uit want van omnicron wordt je gelukkig nauwelijks ziek.
Afgelopen week in Frankrijk wezen wintersporten in Grand Massif (1e dag) en week in Evasion Mont Blanc. Welgeteld 2x QR moeten laten zien (1x bij betreden van de lift op de eerste dag en 1x bij eten bij La Folie Douce boven Megève). Overal hangen plakkaten met mondkapjes verplicht maar niemand heeft ze nog op. Einde is daar ook in zicht..
Let op:
We bespreken hier alleen de maatregelen ed binnen vakantielanden. We gaan niet bespreken of het beleid deugt (dat kan ergens anders), of je de toegangseisen kan vermijden (dat kan nergens anders) en we gaan ook niet slowchatten.
Klagen over maatregelen of over annuleringen is ook offtopic,
We bespreken hier alleen de maatregelen ed binnen vakantielanden. We gaan niet bespreken of het beleid deugt (dat kan ergens anders), of je de toegangseisen kan vermijden (dat kan nergens anders) en we gaan ook niet slowchatten.
Klagen over maatregelen of over annuleringen is ook offtopic,