Gisteren teruggekomen van 2 weken vakantie (met de auto) in Spanje, regio Alicante. Bij deze de bevindingen mbt Corona-maatregelen:
- Belgie: geen idee, ben hier niet gestopt (woon in West-Brabant, dus in één keer door Belgie gegaan)
- Frankrijk: diverse tankstations en bijbehorende shops/restaurants bezocht. Overal hangen berichten dat mondmaskers verplicht zijn. In de praktijk draagt minder dan 10 procent ze. Er wordt ook niet op gecontroleerd of gehandhaafd, ook niet door de medewerkers, zelfs niet door de 2 politie-agenten die ik zelf toevallig daar tegen kwam, en die zelf ook geen maskers droegen.
Heb in Frankrijk ook 2x overnacht bij een Campanile-motel (vergelijk het met een Van der Valk), in Béziers en in Issoire: geen enkel mondkapje gezien (zowel personeel als gasten), ook geen andere corona-gerelateerde maatregelen gemerkt.
- Spanje: mondmaskers nog altijd verplicht in publiek toegankelijke ruimtes (zoals winkels). Mijn ervaring is dat 99,5 procent ze ook inderdaad netjes draagt in die ruimtes. Op straat zijn mondkapjes sinds kort niet meer verplicht, maar ook daar draagt zeker 50-60 procent (heb niet letterlijk zitten tellen) van de mensen ze nog altijd gewoon.
Los van mondkapjes eigenlijk geen enkele andere maatregel meer van kracht, of iig niet merkbaar, in Spanje. Wel op veel publieke plekken nog altijd van die dispensers met handgel, hoewel het gebruik hiervan niet verplicht is, werd er toch nog regelmatig gebruik van gemaakt zag ik.
[
Voor 9% gewijzigd door
wildhagen op 06-04-2022 09:07
]