funrider schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:06:
[...]
Er staat inderdaad in de Duitse bron nergens iets over het feit dat je niet mag overnachten.
Ik snap echter niet waarom er dan voor doorreis verkeer geen maximale tijdsduur wordt gesteld en overigens ook niks over overnachting alleen 'will be leaving the country by the quickest route to complete their transit'.
https://www.bundesgesundh...oronaEinreiseV_120521.pdf(1) Die §§ 3 und 4 gelten nicht für Personen, die
2. zur Durchreise in die Bundesrepublik Deutschland einreisen und die Bundesrepublik
Deutschland auf schnellstem Wege wieder verlassen, um die Durchreise abzuschließen
4. sich im Rahmen des Grenzverkehrs weniger als 24 Stunden in einem Risikogebiet auf-gehalten haben oder für bis zu 24 Stunden in die Bundesrepublik Deutschland einreisen,
"Grenzverkehr" wordt gezien als het verkeer dat veroorzaakt wordt door mensen die familie en vrienden aan beide kanten van de grens hebben wonen, het even tanken over de grens, een happie eten, of even boodschappen doen zoals men dat altijd al deed. Er wordt in het wetsartikel namelijk ook regelmatig gesproken over "Reisebewegungen und Grenzverkehr", wat dus impliceert dat een vakantiereis niet onder grensverkeer valt.
Als dat het geval is dan is uitzondering #4 ook niet van toepassing op vakantieverkeer en zou enkel uitzondering #2 nog van toepassing zijn. Dan is het dus de vraag of een overnachting nog binnen de kaders van "het binnenreizen en zo snel mogelijk weer verlaten van Duitsland" valt. Een overnachting op weg naar een vakantielocatie valt in mijn optiek ook gewoon onder toerisme en Duitsland valt makkelijk zonder tussentijdse overnachting te verlaten.
Maar goed, IANAL. En je hebt natuurlijk de wet, de uitleg en vervolgens nog eens de uitvoering hiervan.
§§ 3 en 4 zijn overigens respectievelijk de aanmeldingsplicht en de quarantaineplicht. §5 betreft de testplicht bij het inreizen van Duitsland voor hoogrisicogebieden, zoals Nederland op het moment. Dit maar even voor de volledigheid
Edit: En voor de volledigheid, op de testplicht bij inreizen zijn ook een aantal uitzonderingen, zie:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/68182236
@
Blackouts Ik denk dat dit ook jouw vraag beantwoordt.
[
Voor 4% gewijzigd door
Cid Highwind op 27-07-2021 16:19
. Reden: Toevoeging ]