Tom-Z schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:47:
Om Duitsland in te komen geldt nu al een meldings- en quarantaineplicht. Hierop zijn uitzonderingen voor doorreizen (via de
snelste route Duitsland weer uit) én voor verblijven van <24 uur.
Nederland wordt nu waarschijnlijk Hochincidenzgebiet wat betekent dat er een testplicht bij komt. Hiervoor geldt wél de uitzondering voor doorreizen maar
niet de uitzondering voor <24 uur.
Het enige verschil van betekenis is dus dat een persoon die <24 uur blijft en niet onder de doorreis-uitzondering valt, nu ook een negatieve test moet hebben.
Kom net terug van een uitje naar de Bodensee. Heb er eerder deze week al over bericht, maar de teneur zette zich gewoon door... geen enkele controle.
Hoewel, vandaag bijna. Bij een Rastätte vroeg de dame achter de kassa ons of we het bestelde eten mee wilden nemen of binnen wilden eten. Toen ik zei binnen vroeg ze me zowaar om een vaccinatiebewijs. Maar voordat ik ook maar iets kon antwoorden werd ze er door een collega al op terecht gewezen dat ze helemaal niks meer controleren.
Het enige dat ons gevraagd werd was om met de qr-code op de tafel met de mobiel onze naw gegevens in te vullen. Die site gaf een 404, maar na een beetje de omgeving in de gaten te hebben gehouden bleek niemand die ging zitten de moeite te nemen om die code te scannen.
Moest er toen aan denken dat in de 4 restaurants die we tijdens onze trip bezocht hebben er maar bij 1 een blaadje op tafel lag waarop je je naw in moest vullen. Had ook niet de indruk dat daar veel mee gedaan werd.
Ergo; de coronamaatregelen voor toeristen bestaan uit heel veel mooie regeltjes, maar in de praktijk houdt bijna niemand zich er aan. Waarschijnlijk ook logisch, want het is praktisch niet te doen. De regels hoe men om dient te gaan met toeristen veranderen bijna met de dag, met ook nog eens verschillen per herkomstland van de toerist. Dus in de praktijk wordt er bijna niets gecontroleerd.
De enige uitzondering is het vliegverkeer. We zouden dus met onze kinderen een week naar Mallorca gaan, maar dat gaat vrijwel zeker niet door. Om te kunnen vliegen moet je testen (zoals de vlag er nu bij staat moet dit misschien zelf met gevaccineerde Nederlanders gaan gebeuren), en als één persoon in je groep positief is mag je met het hele gezin een paar dagen fijn in een quarantaine-hotel doorbrengen.
Wil best wat risico lopen, maar als ik eenmaal op vakantie ben zit ik daar graag relaxed. En niet in angst dat iemand op de één-na-laatste dag van de vakantie positief test en ons verblijf onvrijwillig verlengd wordt. Dus nu op zoek naar wat anders, met de auto welteverstaan

.