Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
1. Eerst probleem 2 oplossen en dan: Hey Google, bel <iemand>jwpi schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:49:
Na een dagje rijden, wat observaties:
1. Geen shortcut op het stuur om lijst met gebelde nummers te tonen? Ik moet nu altijd via het scherm rechts (als linkshandige niet zo handig)?
2. Geen internetverbinding - ik wacht op antwoord leasingmaatschappij want dacht dat dit er automatisch bijzat gedurende 3 jaar? Er is ook een scherm met telekom hotspot, maar nog niet kunnen uitmaken wat dat nu precies is. Nu behelp ik me voorlopig met een hotspot via gsm, niet zo handig.
3. Geen waze app beschikbaar precies? Heb nog niet via android auto geprobeerd, want geen usb-c naar usb-c kabel.
4. Vervelende notificatie van Google bij het opstarten.
5. Blijkbaar 2 sleutels in de auto nodig om de app te connecteren? Ze hebben er mij maar 1 meegegeven...
licht had een levering door Polestar zelf al veel van deze punten kunnen oplossen.
2. Zonder Internet werken veel handige features niet. In NL is dit gereld bij overdracht. Voor BE is hier al eerder uitgelegd hoe dit te regelen.
3. Eerst probleem 2 oplossen en dan Google Maps of ABRP gebruiken
4. Ik verwacht dat die weg is zodra je probleem 2 hebt opgelost (en je Google account hebt gekoppeld)
5. Om de app te koppelen zijn alle sleutels nodig. Bij het introductiemodel waren dat er 3. Nu schijnen het er 2 te zijn. Ik zou de leasemaatschappij erover bellen. Ze doen dit vaker bij tijdelijke auto's, maar in dit geval beperkt het je wel de mogelijkheid om op afstand iets te zien en of doen, wat bij een EV meer essentieel is dan bij een ICE-auto.
En ja, zonder inlezen was een stuk uitleg wel mooi geweest. Overigens staat hier de handleiding.
En hier staan handige filmpjes om de meest belangrijke zaken uit te leggen:
https://www.polestar.com/us/get-to-know-the-polestar-2/
Ben een redelijk vlotte rijder maar als je 50 rijd en een bocht door gaat dan ziet de PS een geparkeerde auto in de bocht en schiet in totale paniek! krijg je een mooie melding van coalition avoidance.
Het ghost breaking komt door schaduw of licht van voertuigen, out of the blue remmen ...
Heb wel het idee dat het meer is in 1.8 dan daarvoor
Ik heb ook maar 2 sleutels gekregen van de leasemaatschappij, maar was geen enkel probleem om de app te koppelenPvS_68 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:34:
[...]
5. Om de app te koppelen zijn alle sleutels nodig. Bij het introductiemodel waren dat er 3. Nu schijnen het er 2 te zijn. Ik zou de leasemaatschappij erover bellen. Ze doen dit vaker bij tijdelijke auto's, maar in dit geval beperkt het je wel de mogelijkheid om op afstand iets te zien en of doen, wat bij een EV meer essentieel is dan bij een ICE-auto.
Bepaalde politieke partijen hebben daar ook last van, coalition avoidanceKohen schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:21:
Ja bedoelde ghost breaking, maar ook coalition avoidance.
Ben een redelijk vlotte rijder maar als je 50 rijd en een bocht door gaat dan ziet de PS een geparkeerde auto in de bocht en schiet in totale paniek! krijg je een mooie melding van coalition avoidance.
Het ghost breaking komt door schaduw of licht van voertuigen, out of the blue remmen ...
To be determined...
Heb je de instelling voor collision avoiding wel op laat staan? Maar inderdaad, ik merk het sinds 1.8 ook iets vaker, of ga ik gewoon steeds harder rijden?Kohen schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:21:
Ja bedoelde ghost breaking, maar ook coalition avoidance.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik heb het op momenten dat de auto echt niet zou moeten remmen. Maar dan gebeurt het toch. Meestal een fractie van een seconde.VidaR-9 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:22:
Maar heb je dan ook ghost braking vanuit het niks? Ik heb het zeer zelden, maar vaak kan ik wel vermoeden waardoor het komt (bijv een auto op baan rechts van me die net wat meer naar de lijn komt). Vraag is überhaupt of het dan ghost breaking is.
Al die systemen kunnen niet anticiperen, dat blijft irritant.
Moet ik wel zeggen dat mijn vorige V90 daar ook een handje van hadGuiltyNL schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:36:
[...]
Ik heb het op momenten dat de auto echt niet zou moeten remmen. Maar dan gebeurt het toch. Meestal een fractie van een seconde.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Kudt autocorrectMaNdM schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:27:
[...]
Bepaalde politieke partijen hebben daar ook last van, coalition avoidance
Maar toch niet door schaduwen of viaducten ofzo ? Dat herken ik niet. Ik heb het heeeel soms bij een geparkeerde auto in een bocht maar dan rij ik wel lomp. Of een rechts afslaande auto waar ik vrij hard op af rijd omdat ik weet dat hij afslaat. Maar als die dan plots stil zou gaan staan, zou ik er wel bovenop zitten dus helemaal onterecht is dat niet.GuiltyNL schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:36:
[...]
Ik heb het op momenten dat de auto echt niet zou moeten remmen. Maar dan gebeurt het toch. Meestal een fractie van een seconde.
Hier hetzelfde, ik ben over het algemeen (85%) best tevreden over alle rijhulpsystemen. Kan altijd beter, maar ze helpen in mijn ogen meer dan voldoende.JTHZZ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:37:
[...]
Maar toch niet door schaduwen of viaducten ofzo ? Dat herken ik niet. Ik heb het heeeel soms bij een geparkeerde auto in een bocht maar dan rij ik wel lomp. Of een rechts afslaande auto waar ik vrij hard op af rijd omdat ik weet dat hij afslaat. Maar als die dan plots stil zou gaan staan, zou ik er wel bovenop zitten dus helemaal onterecht is dat niet.
Xpeng G9 Long Range 2025, 21inch, Gray + Saddle
Nee, geen schaduwen volgens mij. Ik kan mijn vinger er niet echt op leggen momenteel. Maar je schrikt wel.JTHZZ schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:37:
[...]
Maar toch niet door schaduwen of viaducten ofzo ? Dat herken ik niet. Ik heb het heeeel soms bij een geparkeerde auto in een bocht maar dan rij ik wel lomp. Of een rechts afslaande auto waar ik vrij hard op af rijd omdat ik weet dat hij afslaat. Maar als die dan plots stil zou gaan staan, zou ik er wel bovenop zitten dus helemaal onterecht is dat niet.
Ik heb het soms ook met ACC op de snelweg, plots even remmen terwijl er niets in de buurt is.
Bij mij is het in scherpe bochten op objecten aan de zijkant. Of op rechte stukken geparkeerde auto's.
En ook op snelweg dat ie toch soms de auto op de baan ernaast lijkt te pakken. Dat was aan het begin helemaal nooit.
Vind het niet extreem storend en gezien de veranderingen bij iedere update zal het me niet verbazen als het er in de volgende weer uit is.
Heftig remmen is bij mij nog niet aan de orde geweest, dus het valt allemaal wel mee.
Dat klopt waarschijnlijk ook wel, mits je vanuit Polestar idd maar 2 sleutels hebt gekregen bij de auto.daniel14 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:15:
[...]
Ik heb ook maar 2 sleutels gekregen van de leasemaatschappij, maar was geen enkel probleem om de app te koppelen
In het begin (zoals bij mijn auto) zaten er 3 sleutels bij (2 gewone met knoppen en 1 waterdichte 'transponder' zonder knoppen) en ik heb dus ook 3 sleutels nodig om de app te koppelen.
Op een gegeven moment heeft Polestar besloten dat de Digital Key functie in de app stabiel genoeg was om één sleutel minder bij de auto te leveren (maar nog net niet stabiel genoeg om het uit Beta te halen.... sprak hij cynisch). Jij hebt waarschijnlijk zo'n latere auto waarbij maar 2 sleutels geleverd zijn. Dan zijn er ook maar 2 nodig om de app te koppelen.
@jwpi schreef dat de auto aangaf dat er 2 sleutels nodig zijn terwijl hij er maar één heeft gekregen van de leasemaatschappij. Zijn auto is een tijdelijke (voorloop)auto en leasemaatschappijen geven dan vaker (LeasePlan i.i.g.) maar één sleutel mee aan de berijder. Daarmee is het dan dus ook onmogelijk om de app te koppelen waardoor je dus best veel functionaliteit mist.
Polestar 2 LRSM Moon Pilot 19"
Even een update: De wagen staat op LUX nummerplaten, maar sim is BE - via de garage dan toch internet gekregen via een workaround (account van de garage).PvS_68 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 14:34:
[...]
1. Eerst probleem 2 oplossen en dan: Hey Google, bel <iemand>
2. Zonder Internet werken veel handige features niet. In NL is dit gereld bij overdracht. Voor BE is hier al eerder uitgelegd hoe dit te regelen.
3. Eerst probleem 2 oplossen en dan Google Maps of ABRP gebruiken
4. Ik verwacht dat die weg is zodra je probleem 2 hebt opgelost (en je Google account hebt gekoppeld)
En ja, zonder inlezen was een stuk uitleg wel mooi geweest. Overigens staat hier de handleiding.
En hier staan handige filmpjes om de meest belangrijke zaken uit te leggen:
https://www.polestar.com/us/get-to-know-the-polestar-2/
Internet werkt
Ook even meegeven dat de verantwoordelijke meegaf dat hij al sinds begin met Polestar rijdt (2020?) en dat hij ABRP niet meer gebruikt, omdat Google Maps al heel veel verbeterd is (een mening als een andere uiteraard). In Google Maps zou je ook kunnen ingeven met welk % je wil aankomen in een oplaadpunt, maar dat moet ik dan nog even zoeken.
Ik heb zelf nog geen ervaring met langere ritten met meerdere stops, maar lees hier van meerdere mensen dat ze daarvoor ABRP gebruiken en elke keer de volgende stop als bestemming naar Goggle Maps sturen. Dus ABRP voor planning en GM voor navigatie.jwpi schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:13:
[...]
Even een update: De wagen staat op LUX nummerplaten, maar sim is BE - via de garage dan toch internet gekregen via een workaround (account van de garage).
Internet werkt![]()
Ook even meegeven dat de verantwoordelijke meegaf dat hij al sinds begin met Polestar rijdt (2020?) en dat hij ABRP niet meer gebruikt, omdat Google Maps al heel veel verbeterd is (een mening als een andere uiteraard). In Google Maps zou je ook kunnen ingeven met welk % je wil aankomen in een oplaadpunt, maar dat moet ik dan nog even zoeken.
GM laat wel zien met hoeveel % je aankomt op je stop maar ik heb nog niet kunnen ontdekken dat je dat in kan stellen.
Het is niet super ver, maar laatst ritje Winterberg (3 uur) gedaan zonder ABRP. Viel me niet tegen eigenlijk, kreeg goede laders aangeboden. Enige nadeel was dat ik bij een Fastned werd gedropped waar geen restaurant in de buurt was. Met ABRP kan je evt nog aangeven dat je een restaurant bij je lader wilt.PvS_68 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:53:
[...]
Ik heb zelf nog geen ervaring met langere ritten met meerdere stops, maar lees hier van meerdere mensen dat ze daarvoor ABRP gebruiken en elke keer de volgende stop als bestemming naar Goggle Maps sturen. Dus ABRP voor planning en GM voor navigatie.
GM laat wel zien met hoeveel % je aankomt op je stop maar ik heb nog niet kunnen ontdekken dat je dat in kan stellen.
Ik vind het wel uitermate verrassend. Ik bemerk eigenlijk nog nooit de échte phantom breaking zoals je bij tesla zag (dus random niet identificeerbare rem-acties) zien optreden bij een volvo (v60 pih 2013, xc40's of de polestar). Bij mij zijn ze tot nu toe altijd voorspelbaar of identificeerbaar geweest. Als het optreed, treedt het vaker op en op dezelfde plek in een gelijke conditie.GuiltyNL schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:32:
[...]
Nee, geen schaduwen volgens mij. Ik kan mijn vinger er niet echt op leggen momenteel. Maar je schrikt wel.
Ik heb het soms ook met ACC op de snelweg, plots even remmen terwijl er niets in de buurt is.
Kan het niet zijn dat er sprake is van niet-herkend gedrag? Zeker omdat de ACC genoemd wordt (en ik rij vrijwel alles op ACC en Pilot Assist). Kan het zijn dat een auto uit de radar beweegt maar nog niet 100% weg is en dat dus een auto op een andere rijbaan nog gevolgd wordt ipv de auto die je (als mens) verwacht dat gevolgd werd? Dat is namelijk ook iets waar de handleiding voor waarschuwt.
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Wel krijg ik soms een melding van de collision avoidance (geen ingreep), maar die zijn allemaal te verklaren. Bv. snel op een rood stoplicht afrijden en wisselen naar een lege baan. De auto waarschuwt dan soms nog voor een botsing met de auto's op de vorige rijbaan. Of soms pikt 'ie een verkeerszuil op een middenberm op.
De Pilot Assist heeft wel z'n beperkingen, maar binnen die beperkingen werkt het prima. Scherpere bochten op hoge snelheid pakt 'ie bij mij vaak niet scherp genoeg en moet je meesturen. Ook volgt 'ie soms onbedoeld de uitrit bij een snelweg. Als je hier niet zelf ingrijpt corrigeert de lane keep assist dit trouwens zelf ook weer (maar comfortabel is dit niet).
Veel minder pk en koppelVidaR-9 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:44:
Vanochtend sinds lange tijd met de e-Golf verder gereden dan de supermarkt. Toch een stuk efficiënter dan de P2.
[Afbeelding]
mijn verbruik wil je niet zien
Nou je het zegt. Viel me laatst ook op inderdaad dat zo'n Golfje met 1.4 liter motor en 122pk een stuk zuiniger is dan zo'n xc40 met 2.0 motor en 190pkVidaR-9 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:44:
Vanochtend sinds lange tijd met de e-Golf verder gereden dan de supermarkt. Toch een stuk efficiënter dan de P2.
[Afbeelding]
Ja maar dat scheelt geen *2. Dit wel..eLScha schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:10:
[...]
Nou je het zegt. Viel me laatst ook op inderdaad dat zo'n Golfje met 1.4 liter motor en 122pk een stuk zuiniger is dan zo'n xc40 met 2.0 motor en 190pk
Denk dat het ook geen factor 2 scheelt met de P2/XC40.
Tvens is aantal kilo's en de aerodynamica ook van belang.
Maar P2 en XC40 zijn geen zuinigheidswonders
Hoezo niet? Ik zit op zelfde rit naar kantoor boven de 30 onder deze omstandigheden.petervanstuiven schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:06:
[...]
Denk dat het ook geen factor 2 scheelt met de P2/XC40.
Tvens is aantal kilo's en de aerodynamica ook van belang.
Maar P2 en XC40 zijn geen zuinigheidswonders
En eventueel nog andere leuke aanraders om te bestellen voor de P2?
Misschien wel leuk om een paar aftersales opties in de OP te zetten, zoals de snow cover, de zonnebril houder op de plek van het handvat boven de deur (zelf heel blij mee), e.d.max.jansen schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:58:
Iemand misschien een link naar de beste of als het dezelfde zijn de goedkoopste/snelst geleverde logo puddle lights?
Zat zelf ook al te zoeken op de logo lampjes, maar veel opties en niet veel reviews...
Puddle lights (plus pakket nodig): https://m.nl.aliexpress.c...84615537.1005002897272481max.jansen schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 21:58:
Iemand misschien een link naar de beste of als het dezelfde zijn de goedkoopste/snelst geleverde logo puddle lights?
Dashcam: https://fitcamx.com/produ...vo?variant=40690769854636
Polestar 2 protection film: https://www.ebay.co.uk/sc...kw=&_armrs=1&_ipg=&_from=
Key covers voor p2: https://www.amazon.co.uk/...QZB24NGT7CX6V3Y4V44?psc=1
NEW: Polestar P2 MY24 LRDM | Magnesium | Charcoal Black ASH | 20 inch | Since 09-2023 | Old: Polestar P2 | Launch Edition 2021 | Snow | Charcoal Black Ash | 20 inch | Since 09-2021 - PV: 7.5 kW | Zappy v2 |
Uit welke hoek kwam het "briesje" tijdens deze rit?VidaR-9 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 16:44:
[Afbeelding]
Mijn P2 klokte 18,2 terwijl ik 110 reed...
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
veel gesprekken hier over een dashcam. Zelf denk ik er niet over om zo'n blob op mijn voorruit te hebben maar ik heb wel een andere vraag met betrekking tot video.
Zou het mogelijk zijn om met een app bijvoorbeeld je camerabeeld van je front of rear camera's op te slaan tijdens het rijden? De kwaliteit is dan niet te vergelijken met een dashcam, maar het kan wellicht wel iets bieden...
Je zou het beeld misschien vanuit het informatiesysteem van de auto kunnen peuteren en op een USB kunnen proppen. Zomaar een wild idee. Ik heb geen idee wat er vanuit app-ontwikkeling en op het android systeem allemaal beschikbaar is. Ik neem aan dat de camera's een continue stream leveren aan de wagen.
Als er hier mensen zitten met android development kennis zou het welicht interessant kunnen zijn.
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
Dat kan dus niet. Veel naar gezocht, niets gevonden. Dat is de reden dat ik mijn blackvue alsnog geplaatst heb. Polestar heeft ook al bevestigd dat het niet komt. Waar? Dat kan ik niet meer terugvinden.Paku schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:04:
Hallo,
veel gesprekken hier over een dashcam. Zelf denk ik er niet over om zo'n blob op mijn voorruit te hebben maar ik heb wel een andere vraag met betrekking tot video.
Zou het mogelijk zijn om met een app bijvoorbeeld je camerabeeld van je front of rear camera's op te slaan tijdens het rijden? De kwaliteit is dan niet te vergelijken met een dashcam, maar het kan wellicht wel iets bieden...
Je zou het beeld misschien vanuit het informatiesysteem van de auto kunnen peuteren en op een USB kunnen proppen. Zomaar een wild idee. Ik heb geen idee wat er vanuit app-ontwikkeling en op het android systeem allemaal beschikbaar is. Ik neem aan dat de camera's een continue stream leveren aan de wagen.
Als er hier mensen zitten met android development kennis zou het welicht interessant kunnen zijn.
XPENG G9 Performance 2024
Alu pedalen zijn super: https://www.aliexpress.com/item/33057198841.htmlVonDutch schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:39:
[...]
Puddle lights (plus pakket nodig): https://m.nl.aliexpress.c...84615537.1005002897272481
Dashcam: https://fitcamx.com/produ...vo?variant=40690769854636
Polestar 2 protection film: https://www.ebay.co.uk/sc...kw=&_armrs=1&_ipg=&_from=
Key covers voor p2: https://www.amazon.co.uk/...QZB24NGT7CX6V3Y4V44?psc=1
Bescherm en vooral anti reflectiefolie voor het scherm: https://www.amazon.de/dp/...t_dp_HGVV4BRWEN860K7C5PHC
Puddle lights, is niet perfecte fit en advies is om er een paar millimeter af te halen om ze makkelijk te laten passen (zie reviews): https://www.aliexpress.com/item/1005002897272481.html
Zo'n belangrijk onderdeel van je auto vervangen door dit soort discutabele kwaliteit van nog geen twee tientjes heb ik dus nooit begrepen.AartJW schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:31:
[...]
Alu pedalen zijn super: https://www.aliexpress.com/item/33057198841.html
Maar ja, het oog wil ook wat hè
Heb je de onderdelen van "discutabele kwaliteit" zelf in je handen gehad? Ze zitten na >1 jaar er nog geweldig op en bieden meer grip dan de standaard pedalen. Maar iedereen zijn eigen keuze idd.gerrit105 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:41:
[...]
Zo'n belangrijk onderdeel van je auto vervangen door dit soort discutabele kwaliteit van nog geen twee tientjes heb ik dus nooit begrepen.
Maar ja, het oog wil ook wat hè
Ja zo'n reactie had ik wel verwacht. Heb ze zelf niet in m'n handen gehad. Maar ik heb ook wel eens elektrische apparaten in m'n handen die degelijk voelen maar toch geen keurmerk hebben en brandgevaarlijk kunnen zijn. Dus iets in je handen hebben gehad zegt helaas niet alles.AartJW schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:51:
[...]
Heb je de onderdelen van "discutabele kwaliteit" zelf in je handen gehad? Ze zitten na >1 jaar er nog geweldig op en bieden meer grip dan de standaard pedalen. Maar iedereen zijn eigen keuze idd.
Ik zeg ook niet dat het niet goed kan uitpakken. Ik zeg alleen dat er genoeg basis is met de betreffende leverancier om het ter discussie te stellen. En in dat kader vind ik een zonnebrilhouder wel wat anders dan pedalen.
Maar goed. Laat iedereen lekker doen waar ie zin in heeft, want dat is tegenwoordig toch al de trend.
Ga ik weer genieten van de auto
- 22kwh/100km verbruik - vertrek op 100% en aangekomen met 21% - verwarming op 19c, maar geen eco stand (werkt niet goed vond ik)
- gemiddelde snelheid 100kmh (op autosnelweg 110 a 115)
- rijdt heel aangenaam - ACC werkt goed, zeker waar er verkeer is op autosnelweg waardoor je vaak vertraagt en optrekt
- beetje andere mindset (ie normaal rijdt ik eerder 140kmh op lege stukken), maar redelijk relax rijden
- muziekinstallatie meer dan dik in orde
- telefoonbediening vind ik nog steeds niet optimaal en beetje omslachtig
Strakjes weer retour, dan moeten we betere cijfers halen dankzij Tante Eunice
www.google.nl
Gat in de markt gevonden?MisteRMeesteR schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:51:
Net even een ritje van oost naar west gehad met gewoon 110km/h op de ACC, 29kWh/100kmIk vermoed de tegenwind
![]()
Strakjes weer retour, dan moeten we betere cijfers halen dankzij Tante Eunice
Wind in de rug, zonder pedaal intrappen laden... en bij thuiskomst dan terug leveren aan het net?
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ik zat na de discussie hier (en de eerder gedeelde plaatjes van @GuiltyNL) van de week in de auto en eens goed op te letten hoe alles er uit ziet en waar zo'n cam zou komen te hangen. Mijn conclusie was toen ook al dat als ie hangt waar jij hem hangt, hij eigenlijk al voor een deel achter de binnenspiegel zou vallen. En als ie links zit (zoals bij GuiltyNL) is het eigenlijk ook al grotendeels buiten beeld. En rechts (waar ik hem in gedachte had) valt ie al helemaal uit het bestuurderszicht.kramon schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:45:
Ik begon toch wat te twijfelen over de plaatsing van mijn dashcam, na het zien van dashcams links van de auto camera. Vanochtend even naar gekeken en ik heb besloten dat ik er geen last van heb![]()
![]()
[Afbeelding]
Dus het is eigenlijk om het even en persoonlijke voorkeur
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Ik ben één van de early adopters van de P2, en de auto bevalt mij op het entertainment systeem na uitstekend.
Zo vind ik de manier van bedienen van het Entertainment systeem in de P2 zo'n achterhaald concept dat ik hier wat opmerken wil maken richting de developers van Polestar2, maar ik heb geen idee waar?
Om wat dingetjes te noemen, veel onnodig klikken op verschillende locaties op het scherm, van radio naar Tidal/Spoftify is drie keer tikken op verschillende locaties in het scherm.
Het radio station wordt nergens getoond in het display dus geen idee waar je naar luistert als de kaart getoond wordt, het station waarop je afgestemd bent wordt alleen getoond op het meest onlogische plek namelijk in de radio app zelf als submenu onderaan terwijl je de lijst met zenders daarboven al hebt, dus dat is dubbel op, maar zit je in de kaart dan zou het station prima ergens onderaan getoond kunnen worden, of in het dashboard zelf is ook ruimte genoeg.
Ook de centrale knop wat alleen als volumeknop/ play&pause functioneert, zou in software prima voor doeleinden in de context van de app kunnen worden geprogrammeerd zoals zoomen als je in de kaart zit, of door je speellijst browsen wanneer je in Spotify of Tidal of Radio zit.
Aan de volume knop draaien zorgt ervoor dat van boven een submenu verschijnt met het (verkeerde) volume icoon wat andere belangrijke ingangen voor submenu's bedekt zoals telefoon / kaart e.d. dit mag wat mij betreft minder prominent aanwezig zijn, ik snap dat je als ontwerper trots bent op de volumeknop, maar die volume aanduiding kan prima gemaakt worden dat niks anders geblokkeerd wordt.
BMW het automerk wat ik naast deze P2 rij heeft dit concept van bedienen en het tonen van instrumentarium veel beter voor elkaar, waarom blijft Polestar zo achter?
misschien omdat Google Assistant veel bedieningstaken voor je kan doen zonder dat je het scherm aan hoeft te raken?j4ck1nth3b0x schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:18:
Weet iemand waar je feedback kunt geven op de 'Graphics User Experience' van het Entertainment systeem kortweg GUX genoemd?
Ik ben één van de early adopters van de P2, en de auto bevalt mij op het entertainment systeem na uitstekend.
Zo vind ik de manier van bedienen van het Entertainment systeem in de P2 zo'n achterhaald concept dat ik hier wat opmerken wil maken richting de developers van Polestar2, maar ik heb geen idee waar?
Om wat dingetjes te noemen, veel onnodig klikken op verschillende locaties op het scherm, van radio naar Tidal/Spoftify is drie keer tikken op verschillende locaties in het scherm.
Het radio station wordt nergens getoond in het display dus geen idee waar je naar luistert als de kaart getoond wordt, het station waarop je afgestemd bent wordt alleen getoond op het meest onlogische plek namelijk in de radio app zelf als submenu onderaan terwijl je de lijst met zenders daarboven al hebt, dus dat is dubbel op, maar zit je in de kaart dan zou het station prima ergens onderaan getoond kunnen worden, of in het dashboard zelf is ook ruimte genoeg.
Ook de centrale knop wat alleen als volumeknop/ play&pause functioneert, zou in software prima voor doeleinden in de context van de app kunnen worden geprogrammeerd zoals zoomen als je in de kaart zit, of door je speellijst browsen wanneer je in Spotify of Tidal of Radio zit.
Aan de volume knop draaien zorgt ervoor dat van boven een submenu verschijnt met het (verkeerde) volume icoon wat andere belangrijke ingangen voor submenu's bedekt zoals telefoon / kaart e.d. dit mag wat mij betreft minder prominent aanwezig zijn, ik snap dat je als ontwerper trots bent op de volumeknop, maar die volume aanduiding kan prima gemaakt worden dat niks anders geblokkeerd wordt.
BMW het automerk wat ik naast deze P2 rij heeft dit concept van bedienen en het tonen van instrumentarium veel beter voor elkaar, waarom blijft Polestar zo achter?
Ik gebruik dat ook niet zo vaak omdat het de muziek onderbreekt, maar het schijnt het walhalla te zijn dat je alles op voice-bediening kunt doen.....
Wat je noemt me die draaiknop lijkt me een prima toevoeging. Ook zou drukken op de knop dan een <ENTER> moeten zijn, maar helaas vind ik het indrukken van de knop niet prettig qua feedback.
Ik denk dat je een aantal logische gedachten hebt, maar dat je vrees ik niet moet onderschatten wat in deze de impact is van AAOS. Het is een generiek platform en de meeste Apps zijn door derden ontwikkeld. AAOS probeert volgens mij met richtlijnen al veel te standaardiseren, maar je bent toch altijd afhankelijk van de implementatie keuzes van de verschillende ontwikkelaars.j4ck1nth3b0x schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:18:
<KNIP>
Niet elk AAOS device zal dezelfde hardware hebben dus om als ontwikkelaar al dat soort specifieke zaken te implementeren lijkt me een uitdaging.
Ook de interactie tussen Apps heeft een soortgelijk probleem. Bij elke App is de plek voor "dat stukje info van een andere app" afhankelijk van de overige data op het scherm.
In de volgende Polestar is het scherm nog wat hoger gemaakt zodat ze een extra stuk hebben voor het tonen van compacte data van actieve Apps. Zou echter niet verwachten dat zoiets ook nog in de Polestar 2 wordt geïmplementeerd.
Vrees dat dit 1 van de nadelen is van een (van de) eerste versie(s) van een bepaald systeem..
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dit ben ik ten dele met je eens, ik vind ook dat als je een techniek als één van de eerste omarmt je niet moet zeuren dat er kinderziekten zijn, en die heb ook ik echt gehad, zo werd ik geplaagd door niet kunnen wegrijden wegens een systeemcheck die 'eeuwig' bleef staan, ik heb een periode gehad waarin ik niet kon laden, want elke paal waarop ik de P2 aansloot ging in storing, en onlangs nog in Hilversum -16 °C en parkeerhulp problemen wegens lekkage in de spiegel.Vrees dat dit 1 van de nadelen is van een (van de) eerste versie(s) van een bepaald systeem..
/f/image/o4pfZF29CEomiaxF9NW7yQU2.png?f=fotoalbum_large)
Maar imperfecties in de software kunnen worden opgelost met updates, het wisselen van profielen werkt zo slecht, niets wordt echt goed onthouden, of half afgemaakt(spiegel stand / stand van stoelen) radio heeft dan niet mijn laatste geluisterd station onthouden, dus op play drukken helpt dan niet, dus radio app aanklikken, ondertussen wegrijden, dan komt de parkeerhulp eroverheen, het zijn kleine ergernissen die heel makkelijk zijn op te lossen met updates. Neem de Polestar App, ben ik de enige die vindt dan de range standaard prima bij de batterij percentage kan staan zodat ik daar niet extra op het + plusje moet drukken? Er is ruimte zat om naast het percentage ook de range te zetten, maar nee hoor vier updates verder is dit nog steeds een onhandige GUX.
Toch zou ik je aanraden daar niet teveel energie aan te verspillen. De kans dat Polestar op jouw individuele feedback ingaat is aardig klein. Ik snap ook niet dat je hier de tweede in korte tijd bent die eigenlijk een BMW had moeten kopen als ik het zo lees. Heb je dan geen proefrit in de P2 gemaakt dat je niet wist hoe het infotainment werkt? Ik heb ook wel eens in een BMW gereden maar vind de voice control van Polestar stukken beter net als de navigatie. Smaken verschillen ongetwijfeld en wat je gewend bent bepaalt ook sterk waar je voorkeur naar uit gaat. Maar ik vind BMW nou niet bepaald een heel moderne uitstraling hebben op infotainment gebied. Misschien handiger voor sommigen en wat conventioneler maar zeker niet vooruitstrevend. Veel kleine fonts, slechte graphics en een kleine kaart.j4ck1nth3b0x schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:45:
[...]
Dit ben ik ten dele met je eens, ik vind ook dat als je een techniek als één van de eerste omarmt je niet moet zeuren dat er kinderziekten zijn, en die heb ook ik echt gehad, zo werd ik geplaagd door niet kunnen wegrijden wegens een systeemcheck die 'eeuwig' bleef staan, ik heb een periode gehad waarin ik niet kon laden, want elke paal waarop ik de P2 aansloot ging in storing, en onlangs nog in Hilversum -16 °C en parkeerhulp problemen wegens lekkage in de spiegel.
[Afbeelding]
Maar imperfecties in de software kunnen worden opgelost met updates, het wisselen van profielen werkt zo slecht, niets wordt echt goed onthouden, of half afgemaakt(spiegel stand / stand van stoelen) radio heeft dan niet mijn laatste geluisterd station onthouden, dus op play drukken helpt dan niet, dus radio app aanklikken, ondertussen wegrijden, dan komt de parkeerhulp eroverheen, het zijn kleine ergernissen die heel makkelijk zijn op te lossen met updates. Neem de Polestar App, ben ik de enige die vindt dan de range standaard prima bij de batterij percentage kan staan zodat ik daar niet extra op het + plusje moet drukken? Er is ruimte zat om naast het percentage ook de range te zetten, maar nee hoor vier updates verder is dit nog steeds een onhandige GUX.
Inderdaad:k-jah schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:33:
Pixel koplampen lijken uit het pilot pakket gehaald te zijn (chip shortage?). Althans in de BE configurator.
Pixel LED-koplampen
Lichtanimaties
LED-mistlampen voor met bochtverlichting
zijn verdwenen uit de BE configurator... Ze staan overigens ook niet meer in de NL configurator.
Ze zijn er inderdaad uit. Evenals de bochtverlichting en “lichtschow” bij het opstarten en afsluiten.k-jah schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:33:
Pixel koplampen lijken uit het pilot pakket gehaald te zijn (chip shortage?). Althans in de BE configurator.
Best raar, ga ervanuit dat die pixel lampen een groot deel van de prijs uitmaken voor het pilot pakket.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
De prijs voor het pakket is wel ongewijzigd gebleven.Rene schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:25:
[...]
Ze zijn er inderdaad uit. Evenals de bochtverlichting en “lichtschow” bij het opstarten en afsluiten.
Best raar, ga ervanuit dat die pixel lampen een groot deel van de prijs uitmaken voor het pilot pakket.
Ik hoop maar dat de mijne (productiedatum 12-21) compleet is!
Deze 3 opties staan bij geen enkel pakket als ik goed heb gekeken, maar ook niet in de standaarduitrusting. Zullen wel ergens tussenuit gevallen zijn neem ik aan, Of idd een tijdelijke stop ivm halfgeleider tekorten. De kofferbaksensor was nog een soort van na-levering bij sommigen. Misschien wordt het nu te lastig (prijzig) om alles na te gaan leveren.k-jah schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 11:52:
[...]
De prijs voor het pakket is wel ongewijzigd gebleven.
Ik hoop maar dat de mijne (productiedatum 12-21) compleet is!
Ik begreep dat Audi de productie van A1 en A2 stopt omdat ze de chips voor de exclusievere modellen willen bewaren. Dus het tekort speelt wellicht ook bij Polestar.
Vandaan even een setje in elkaar gepuzzeld en alles op de 12V plug aangesloten.
Het werkt prima en de verlichting schakelt mooi aan en uit als ik op de knop druk.
Vandeweek even wat betere kabels kopen, de koppelingen netjes solderen en wat andere wago klemmetjes gebruiken. Ik ga het gewoon via de 12V plug in de kofferbak aansluiten zodat ik niet hoef te rommelen met andere kabels, zodoende is alles netjes dubbel afgezekerd en is het binnnen 5 minuten te verwijderen. Dikke bak licht met 30W
:strip_exif()/f/image/DzYhD1vhNaSYzRfLFwPPgc6j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VkYX0jTK8hgkoNfALkS5jtEg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZXU0dppaXfjCHoOm1m4gLoFu.jpg?f=fotoalbum_large)
Even wat leuks. Op weg naar Oostenrijk zonder problemen en wachten kunnen laden bij Ionity. Maar toch maar even een stop gemaakt bij Polestar Powerstop in Irschenberg onder München. Ze waren (vrijdag) pas net voor het eerst een uurtje open en we werden als vorsten ontvangen. We werden gefilmd en er werden foto’s gemaakt omdat we de eerste klant waren en dan ook nog eens uit NL. Naast gratis laden kregen we bonnen voor een heerlijke koffie en een broodje. Complimenten voor Polestar DE !!
Ik vond er ook eentje op onze route, naar midden Zweden van komend weekend, aan de E45 bij Grums (Zweden).gerrit105 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:30:
[...]
Hij staat inmiddels ook in de Chargeprice app:
[Afbeelding]
Neem deze ook vooral mee als (gratis) optie als je binnenkort gaat @Niltag
/f/image/9UklRLYoyP6pu6xS2ne6HbYU.png?f=fotoalbum_large)
Kennelijk zijn er meer maar zijn deze ergens aangekondigd?
Zoeken op Google levert mij nog niet zoveel op.
En dan plaats je als Polestar zijn 2x 125KW en 1x 75KWaa4711 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:03:
[...]
Ik vond er ook eentje op onze route, naar midden Zweden van komend weekend, aan de E45 bij Grums (Zweden).
[Afbeelding]
Kennelijk zijn er meer maar zijn deze ergens aangekondigd?
Zoeken op Google levert mij nog niet zoveel op.
Ik weet niks van die Zweedse plek maar de Powerstop Irschenberg is gewoon 4x150kW.VidaR-9 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:07:
[...]
En dan plaats je als Polestar zijn 2x 125KW en 1x 75KW
Het is trouwens geen vervanging voor het supercharger-netwerk maar een marketing activiteit langs een drukke wintersport-snelweg. Eigenlijk ook meer bedoeld voor andere EV-rijders om Volvo en Polestar te leren kennen.
Maar gelukkig worden eigen rijders ook in de watten gelegd
Daarnaast schrijft mijn huidige wagen fors af - km vergoeding versobert - en een goede lease regeling.
Ik ben een BMW man, om en om afgewisseld met de degelijkheid van Volvo. (rijden vs comfort en veiligheid).
De PS2, inmiddels enkele keren mee gereden - en dit valt zeer zeker niet tegen! Het is anders, geen echte rijders wagen zoals mijn huidige, maar het is niet slecht, zeker niet! Ergo, verre van!
Uitgangspunt was iig evenveel vermogen, gelijke acceleratie en daarmee was een DM versie verplicht.
De PS2 is duidelijk comfortabeler, veel minder hard geveerd en ook wat moderner. En dat trekt ook wel, eerlijk is eerlijk.
Kortom, vanochtend de knoop doorgehakt.
Gekozen voor een mooie Midnight PS2 LRDM: pilot, plus en 20" . Ik heb nog wel de performance en leder opties overwogen, zeker voor de Brembo's die ik nu ook heb, maar je moet een keer grenzen stellen.
Ik heb een offerte aangevraagd, via PS zelf / voorraad wagens, en ik ben nu in afwachting van de goedkeuring door Leaseplan en Fleetsupport, o.a. check op budget, etc. etc.
Helaas was de Thunder of Snow kleur in bovenstaande config niet meer te kiezen - ik was letterlijk 1 uur (!!) te laat! Vrijdagavond was er nog 1 beschikbaar, ik twijfelde. Nachtje over geslapen: conclusie -> doen. helaas al vergeven
Ik heb een paar avonden door dit topic heen gelezen - super, leuk om te lezen! Erg informatief!
PS indicatie voor levering - eind april, begin mei.
Uitgangspunt is zo veel als mogelijk thuis te laden; declareren, ik heb een forse overproductie op de zonnepanelen.
Sommigen hier klagen hier over een hoog verbruik. In mijn geval is dat dan juist goed, hoe hoger het verbruik hoe hoger de vergoeding voor het thuisladen
Het verbruik. Voor mijn huidige wagen meet ik dit redelijk zuiver middels Excel, aantal liters en km stand van de auto.
Alle metingen die ik hier lees, komen met name van de boordcomputer, diverse schermen?
Heeft iemand ook bijgehouden wat hij/zij laadt en hoeveel km's er gereden is? Zo ja, komt dit overeen met de cijfers die de PS2 zelf geeft?
Bij ICE wagens zijn de verbruik cijfers indicatief, niet representatie!
[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 20-02-2022 12:06 ]
* MisteRMeesteR vind idd een lichtere kleur op de PS2 mooierblue eyes schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:56:
Alvast 1 vraag, en sorry als deze al is beantwoord (ik ben nu op pagina 154).
Het verbruik. Voor mijn huidige wagen meet ik dit redelijk zuiver middels Excel, aantal liters en km stand van de auto.
Alle metingen die ik hier lees, komen met name van de boordcomputer, diverse schermen?
Heeft iemand ook bijgehouden wat hij/zij laadt en hoeveel km's er gereden is? Zo ja, komt dit overeen?
:strip_exif()/f/image/vm0qZuUE6iCaDf7vPxjnEGVZ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Welke BMW rij je nu dan?
[ Voor 4% gewijzigd door MisteRMeesteR op 20-02-2022 12:08 ]
www.google.nl
Jawel, nerd-level-10 hieroblue eyes schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:56:
Alvast 1 vraag, en sorry als deze al is beantwoord (ik ben nu op pagina 154).
Heeft iemand ook bijgehouden wat hij/zij laadt en hoeveel km's er gereden is? Zo ja, komt dit overeen met de cijfers die de PS2 zelf geeft?
Afgelopen 10.000+km, laadtotaal ZAPPI en onderweg 239wh/km.
Dit is dus P2 LRDM 19" en power-upgrade en zomer/winter banden.
Rijstijl netjes en af-en-toe een "steekje" laten vallen.
Hier zit dus óók het verlies% van de laders en de zomer/winter periode in, welke ik duidelijk kan zien in mijn totaal gemiddelde die richting zomer zakt, en ná de zomer langzaam weer toeneemt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
(ps: welke BMW kom je van?)
Thx! Zekers, maar jouw getal en het getal van de auto, hoeveel zit daar tussen?Hansieo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:12:
[...]
Jawel, nerd-level-10 hiero![]()
Afgelopen 10.000+km, laadtotaal ZAPPI en onderweg 239wh/km.
Dit is dus P2 LRDM 19" en power-upgrade en zomer/winter banden.
Rijstijl netjes en af-en-toe een "steekje" laten vallen.
Hier zit dus óók het verlies% van de laders en de zomer/winter periode in, welke ik duidelijk kan zien in mijn totaal gemiddelde die richting zomer zakt, en ná de zomer langzaam weer toeneemt.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
(ps: welke BMW kom je van?)
Als mede nerd, wel iets lager dan 10, leuk om te weten
p.s BMW435XD Gran Coupe, fully loaded, veel tuning, motor, onderstel en audio.
De performance upgrade maakt er wel een rijdersauto van, dus je kunt nog heroverwegen. 😄blue eyes schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:52:
Kortom, vanochtend de knoop doorgehakt.
Gekozen voor een mooie Midnight PS2 LRDM: pilot, plus en 20" . Ik heb nog wel de performance en leder opties overwogen, zeker voor de Brembo's die ik nu ook heb, maar je moet een keer grenzen stellen.
Vooral de Öhlins dragen daaraan bij.
[ Voor 4% gewijzigd door GuiltyNL op 20-02-2022 12:32 ]
En wat is minder - alles is relatief. Het zijn je eigen maatstaven toch? En is het eerlijk om te vergelijken? BMW is al jaren bezig, PS net begonnen. De nieuwprijs, inclusief aanpassingen ligt zeker 40k hoger (geeft even aan hoe "relatief goedkoop" een EV is met deze prestaties!!!).
Ohlins is wel echt super, absoluut! Die Brembo's ook, dat remvermogen (heb nu ook 380mm Brembo's).
En eerlijk is eerlijk - alleen al voor de looks
Daarnaast, anders is niet minder, maar anders! Het is maar net waar je prioriteiten liggen.
Nu een andere keuze gemaakt. Financieel en zekerheid. Van de PS2 ga ik ook zeker weten blij van worden, gewoon een erg mooie, erg fijne en erg goede auto!
Nu even afwachten op de goedkeuring, het moet nog wel bevestigd worden.....
Kan ik mooi even wat verdiepen, wat meer inlezen, etc.
[ Voor 19% gewijzigd door blue eyes op 20-02-2022 12:48 ]
Persoonlijk niet mee eens. Het maakt er wellicht meer een rijdersauto van tov een normale P2, maar het totale gevoel (met name scherpte stuurgevoel) komt niet in de buurt van een leuke BMW. Ook het gewicht merk je gewoon heel erg.GuiltyNL schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:31:
[...]
De performance upgrade maakt er wel een rijdersauto van, dus je kunt nog heroverwegen. 😄
Vooral de Öhlins dragen daaraan bij.
Met mijn 330i pakte ik vaak laatste stuk binnendoor (Waal dijk) of ging ik stuk vlammen voor de lol, met de PS2 heb ik die behoefte helemaal niet.
Sterker nog: hier wordt momenteel met schuin oog gekeken naar een M2 Competition voor erbij omdat ik de echte fun en beleving mis.
Grote kans dat als ik nu zou moeten kiezen bij een i4 uit zou komen.
Het is verder een heerlijke auto hoor, met bizar veel vermogen. Maar als rijdersauto is het hem voor mij niet genoeg.
Mee eens!VidaR-9 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:22:
[...]
Persoonlijk niet mee eens. Het maakt er wellicht meer een rijdersauto van tov een normale P2, maar het totale gevoel (met name scherpte stuurgevoel) komt niet in de buurt van een leuke BMW. Ook het gewicht merk je gewoon heel erg.
Met mijn 330i pakte ik vaak laatste stuk binnendoor (Waal dijk) of ging ik stuk vlammen voor de lol, met de PS2 heb ik die behoefte helemaal niet.
Sterker nog: hier wordt momenteel met schuin oog gekeken naar een M2 Competition voor erbij omdat ik de echte fun en beleving mis.
Het is verder een heerlijke auto hoor, met bizar veel vermogen. Maar als rijdersauto is het hem voor mij niet genoeg.
Rij nu bijna anderhalf jaar in de P2 en vindt het een fijne auto als daily. Hiervoor Volvo en BMW (1, 3 en 5) gereden, BMW wel echt een stuk meer voor de fun, al was de 5 wel een stuk comfortabeler. Hier nu een MINI JCW erbij voor die fun, ook al even naar een M2 gekeken
Voor een mogelijke opvolger van de P2 binnenkort een proefrit in de i4 gepland. Met die langere levertijden moet je daar nu al bijna over na gaan denken, heb nog maar iets minder dan 2 jaar voor de huidige P2 (lease).
In een elektrische auto is de integratie van autodata met Maps, ABRP, Easypark toch echt heel handig. Anders wordt het toch weer klooien met een outdated navigatiesysteem met een slechte interface, of met Google Maps via CarPlay maar dan maar gokken met hoeveel % je aankomt.dnns85 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:37:
Komt overigens bij dat ik vooral van AAOS hoge(re) verwachtingen had en daardoor het gevoel had niet meer terug te willen naar een ander merk. Maar de meerwaarde t.o.v. bijvoorbeeld Carplay (in de MINI) vind ik niet heel groot. Gebruik vooral Spotify en Google maps/Waze en Flitsmeister. En Carplay zonder kabel is dan eigenlijk net zo fijn als AAOS, voor mij.
Plus het accuverbruik van je telefoon op lange ritten: moet je hem toch weer uit je zak halen.
Ik ben blij met AAOS. Ik gebruik Google Maps, Spotify en Flitsmeister. Op lange ritten ABRP en de webbrowser. Mis eigenlijk alleen nog whatsapp omdat niet iedereen iMessage gebruikt
[ Voor 4% gewijzigd door JTHZZ op 20-02-2022 13:59 ]
Zou het kunnen komen doordat de sensoren vies/wazig zijn? Op zich was ik de auto elke week maar niet specifiek de sensoren en hij wordt ook altijd in de was gezet die wel een beetje vettig is op de ramen etc.
Verder na de eerste 2500 km zit ik op 29,7 kWh/100km. Op zich rijd ik ook veel kleine stukjes maar hoe ik ooit <20 zou moeten komen is mij een raadsel.
Maar ik vraag mij af of ze al seinen omdat ze zien dat je groot licht aan hebt, of dat ze er echt last van hebben.
Veel mensen kennen dit systeem nog niet. Gaan dan direct seinen, ook al is het nog ver weg, geen hinder?
Zomers zie ik (op display) regelmatig 180Wh/kmblue eyes schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:18:
[...]
Thx! Zekers, maar jouw getal en het getal van de auto, hoeveel zit daar tussen?
Als mede nerd, wel iets lager dan 10, leuk om te weten
p.s BMW435XD Gran Coupe, fully loaded, veel tuning, motor, onderstel en audio.
en afgelopen dagen, op winterbanden , redelijk lage temp, én meestal korte ritjes van pakweg 30á40 km (retour) zo rond de 230Wh/245Wh per km.
(kop in de storm, ~110kmh klok ik 315Wh
Daar ik zomers duidelijk meer rij, kan je niet het gemiddelde nemen van deze 2.
ps: mooie BMW man! dan ga je zeker óók de power-upgrade nemen?
ennu... wat verbruikte deze gelijkwaardige BMW?
[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 20-02-2022 14:45 ]
Ik woon landelijk (Lees nowhere..) en ben dol op de Adaptive grootlicht,Niltag schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:04:
Gisteren tijdens een aardige bui het automatische grootlicht aan op een onverlichte weg. Zeker 2 of 3 tegenliggers die aan het seinen waren. Ik vermoed omdat zij verblind werden. Iemand anders hier ervaring mee? Tot nu toe nog niet echt fan van zowel deze optie als de automatische regensensor. Ook die laatste doet af en toe niks of hij gaat bij een klein miezerbuitje in ene op de hoogste stand.
Zou het kunnen komen doordat de sensoren vies/wazig zijn? Op zich was ik de auto elke week maar niet specifiek de sensoren en hij wordt ook altijd in de was gezet die wel een beetje vettig is op de ramen etc.
Verder na de eerste 2500 km zit ik op 29,7 kWh/100km. Op zich rijd ik ook veel kleine stukjes maar hoe ik ooit <20 zou moeten komen is mij een raadsel.
die Pixel LED is duidelijk beter/fijner dan de Matrix versie.
10.000+km en 1x een (kort) knippertje gehad waarvan ik twijfelde of hij zélf zijn grootlicht te laat uit zette.
Die regensensor stoor ik mij ook aan, zelfde als bij jou,
soms in stand 1 perfect, dan weer zie je niks meer, omdat de sensor denkt dat 1=1 is.
Vervolgens schakel ik snel omhoog 2 of 3, en dan blijft trut wissen...
terwijl er net genoeg water op de ruit zit voor een fruitvliegje om zijn haar te wassen..
Welke versie, banden, bandenspanning?Niltag schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:04:
[ Voor 49% gewijzigd door Hansieo op 20-02-2022 15:00 ]
Altijd leuk om te lezen. Nu gaat het mij niet zozeer om het verbruik an sich, maar meer met de relatie t.o.v. de range. Voor mij is het een leasewagen, verbruik wordt daarmee betaald door de baas.Hansieo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 14:43:
[...]
Zomers zie ik (op display) regelmatig 180Wh/km
en afgelopen dagen, op winterbanden , redelijk lage temp, én meestal korte ritjes van pakweg 30á40 km (retour) zo rond de 230Wh/245Wh per km.
(kop in de storm, ~110kmh klok ik 315Wh![]()
Daar ik zomers duidelijk meer rij, kan je niet het gemiddelde nemen van deze 2.
ps: mooie BMW man! dan ga je zeker óók de power-upgrade nemen?
ennu... wat verbruikte deze gelijkwaardige BMW?
Zoals jij al zei, nerd trekjes. Gewoon het willen weten, spreadsheet wetenschap.
Power upgrade nee, zoals ik al zei, het is goed zo. En voor de echte kick: mijn motor - stukken rapper weg
Diesel, 1:14 als ik heel, heel netjes en heel, heel rustig rij
lol, bedoel je soms @Ktenolix stijl?blue eyes schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:04:
[...]
Diesel, 1:14 als ik heel, heel netjes en heel, heel rustig rij(CC op 110, 95% snelweg.....)
https://gathering.tweaker...list_messages/2079408/259
Ik heb het idd gelezen - onverklaarbaar die verschillen in sommige wagens. het gebeurd te vaak om het te wijten aan gebruikers gedrag. Alhoewel, statistisch zal het best kunnen
Daarom ook die postings met veel interesse gelezen - Het is hier de bedoeling is nog meer panelen op het dak te leggen (17000 WP); doel is zelfvoorzienend in het opwekken te zijn; 30.000 km / jaar, 6000-6500 kWh?) en deze panelen in 2 jaar terug te verdienen (met grote dank aan het salderen en de hoge prijzen van dit moment wat mij door de overproductie niet raakt - maar wel de hoge prijs uitgekeerd krijg met thuisladen!).
Het uitzoeken is ook leuk - onderdeel van de fun!
Had ik het al gezegd? Spreadsheet ridder
Spreadsheet? Hier verwachten we op zijn minst een mooie powerapps oplossing met een mooi powerBi dashblue eyes schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:17:
Ik kan het wel verklaren, maar het is een PS2 topic denk ik
Ik heb het idd gelezen - onverklaarbaar die verschillen in sommige wagens. het gebeurd te vaak om het te wijten aan gebruikers gedrag. Alhoewel, statistisch zal het best kunnen
Daarom ook die postings met veel interesse gelezen - Het is hier de bedoeling is nog meer panelen op het dak te leggen (17000 WP); doel is zelfvoorzienend in het opwekken te zijn; 30.000 km / jaar, 6000-6500 kWh?) en deze panelen in 2 jaar terug te verdienen (met grote dank aan het salderen en de hoge prijzen van dit moment wat mij door de overproductie niet raakt - maar wel de hoge prijs uitgekeerd krijg met thuisladen!).
Het uitzoeken is ook leuk - onderdeel van de fun!
Had ik het al gezegd? Spreadsheet ridder
:strip_exif()/f/image/viiwn50wrrtw8baqJwWEVf3M.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn verbruik over de laatste ~4300km (LRDM met 20”). Moet er wel (nogmaals) bij vertellen dat ik de auto rij zoals ik wil en nooit op verbruik let, geen eco-climate, altijd wel stuurwiel- en stoelverw. aan op standje 2 en de belangrijkste factor, lekker rij-rij met de auto, dus vaker een sprintje, vaak voluit acceleren naar de geldende snelheid etcetc.
www.google.nl
De scherpte is puur fopperij: we reageren lekker direct en dan heb je een betere rijdersauto.VidaR-9 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:22:
[...]
Persoonlijk niet mee eens. Het maakt er wellicht meer een rijdersauto van tov een normale P2, maar het totale gevoel (met name scherpte stuurgevoel) komt niet in de buurt van een leuke BMW. Ook het gewicht merk je gewoon heel erg.
Ik heb verschillende auto's gereden. Van BMW (M3, 335i Touring) tot Audi's (R8, RS4, RS6) tot aan Lancer EVO's en andere exotische auto's, waaronder een aantal rallyauto's in competitieverband.
En natuurlijk is de P2 een batterij op wielen en dat levert minder beleving op.
En het stuur van de P2 is minder direct (dat is eigenlijk een groter nulpunt in het stuur, meer dan dat is het niet), maar ik kan daar wel heel scherp mee sturen. Het gewicht is een nadeel, maar met de Ohlins en de Brembo's en de performance upgrade is het voor mij een rijdersauto geworden.
De BMW 335i die ik had (F31) was een van de meest zielloze auto's uit mijn historie. En die was uitgevoerd met het hele M optiepakket, inclusief extra vermogen en de achteraf optie van de M Performance dempers.
Ik moet dan ook wel verwend zijn denk ik? Maar ik beleef het toch anders. 😁blue eyes schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:44:
Heb ik al mee gereden. Is imo gewoon minder. Maar ben ook verwend denk ik
En wat is minder - alles is relatief. Het zijn je eigen maatstaven toch? En is het eerlijk om te vergelijken?
Prijs je dan maar gelukkig toch!GuiltyNL schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:44:
[...]
De scherpte is puur fopperij: we reageren lekker direct en dan heb je een betere rijdersauto.
Ik heb verschillende auto's gereden. Van BMW (M3, 335i Touring) tot Audi's (R8, RS4, RS6) tot aan Lancer EVO's en andere exotische auto's, waaronder een aantal rallyauto's in competitieverband.
En natuurlijk is de P2 een batterij op wielen en dat levert minder beleving op.
En het stuur van de P2 is minder direct (dat is eigenlijk een groter nulpunt in het stuur, meer dan dat is het niet), maar ik kan daar wel heel scherp mee sturen. Het gewicht is een nadeel, maar met de Ohlins en de Brembo's en de performance upgrade is het voor mij een rijdersauto geworden.
De BMW 335i die ik had (F31) was een van de meest zielloze auto's uit mijn historie. En die was uitgevoerd met het hele M optiepakket, inclusief extra vermogen en de achteraf optie van de M Performance dempers.
Voor mij heb ik een makkelijke graadmeter: neem ik die afslag eerder gewoon omdat het kan? Pak ik de auto om paar uur rond te sturen over leuke wegen? Die behoefte voel ik dus maar zéér beperkt met de P2, daarmee cruise ik liever door over de snelweg. Het is me te afstandelijk en ik vind het lastig te voelen waar de grenzen van de auto liggen, waar ik bij de BMW echt geen last van had. Maargoed, het kan ook goed door mijn beperkte stuurcapaciteiten komen hoor
Gezien het rijtje wat je noemt, zekersGuiltyNL schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:46:
[...]
Ik moet dan ook wel verwend zijn denk ik? Maar ik beleef het toch anders. 😁
Gaaf!
12V in de achterbak. Op het moment via een gewone 12V plug (ik gebruik de 12V zelden). Eventueel kan je ook aftakken maar ik heb geen zin in gedonder als de dealer opeens vindt dat zo een wijziging eventuele fouten kan veroorzaken (en ik ben te lui om nieuwe kabels vanuit de zekeringenbox te trekken).guido66 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:14:
@Rene waar heb je de elektra aangesloten? Ik wil ook nog zoiets gaan doen.
Rest is een 12V homelink relais en een lamp met 6x 5W osram LED.
Kan volgende week als ik alles definitief aansluit we een howto met foto’s posten.
[ Voor 13% gewijzigd door Rene op 20-02-2022 17:20 ]
[ Voor 100% gewijzigd door Rene op 20-02-2022 17:19 ]
Launch Edition 20 inch. Onlangs op 3/3,1 bar gezet. Vandaag ritje Den Helder en terug (220 km totaal). Bijna alles op ACC 100 km. 77 gemiddeld uiteindelijk. 25,3 kWh/100km. Ik ga me er maar bij neerleggen dat dat hem is voor mij denk ik. Hier in de buurt is het prima dus voor 95% van de ritten ben ik tevreden. Voor de vakanties wordt dat toch maar een auto huren/lenen denk ik. Ga het volgende maand 1 keer proberen 1200 km maar heb er weinig zin in
Hoop toch dat de volgende generatie elektrische auto's wat meer richting de 500km op 1 lading gaat (bij normaal gebruik). Gevoelsmatig ben ik er dan een stuk minder mee bezig in mijn hoofd.
Altijd goed voor de inspiratieRene schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:17:
[...]
Kan volgende week als ik alles definitief aansluit we een howto met foto’s posten.
Zouden die 20 inchers dan toch zo’n groot verschil maken?Niltag schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Launch Edition 20 inch. Onlangs op 3/3,1 bar gezet. Vandaag ritje Den Helder en terug (220 km totaal). Bijna alles op ACC 100 km. 77 gemiddeld uiteindelijk. 25,3 kWh/100km. Ik ga me er maar bij neerleggen dat dat hem is voor mij denk ik. Hier in de buurt is het prima dus voor 95% van de ritten ben ik tevreden. Voor de vakanties wordt dat toch maar een auto huren/lenen denk ik. Ga het volgende maand 1 keer proberen 1200 km maar heb er weinig zin in![]()
Hoop toch dat de volgende generatie elektrische auto's wat meer richting de 500km op 1 lading gaat (bij normaal gebruik). Gevoelsmatig ben ik er dan een stuk minder mee bezig in mijn hoofd.
Als je de 1200 km een beetje handig plant is het best te doen toch…
Rijden, koffie drinken, rijden, lunchen, rijden, pauze, rijden, misschien nog een keertje pauze en dan ben je er wel…
De P2 is niet zo meeslepend en dat is denk ik het probleem.VidaR-9 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:14:
[...]
Prijs je dan maar gelukkig toch!
Voor mij heb ik een makkelijke graadmeter: neem ik die afslag eerder gewoon omdat het kan? Pak ik de auto om paar uur rond te sturen over leuke wegen? Die behoefte voel ik dus maar zéér beperkt met de P2, daarmee cruise ik liever door over de snelweg. Het is me te afstandelijk en ik vind het lastig te voelen waar de grenzen van de auto liggen, waar ik bij de BMW echt geen last van had. Maargoed, het kan ook goed door mijn beperkte stuurcapaciteiten komen hoor
Maar het ligt niet aan de rijeigenschappen denk ik.
Dat weet je plugsurfing app, zodra je de pas die je bij je auto kreeg toevoegt aan je plugsurfing app/account.P2void19noPP schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:02:
Binnenkort door Duitsland. Weet iemand "Wat zijn tarieven voor laden met Plugsurfing Polestar account bij IONITY"?
XPENG G9 Performance 2024
Het eerste jaar 0.35€/kWh (of per minuut in frankrijk), daarna standaard tarief +10%, dus dan zeker een andere pas nemen!P2void19noPP schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:02:
Binnenkort door Duitsland. Weet iemand "Wat zijn tarieven voor laden met Plugsurfing Polestar account bij IONITY"?
P2 thunder 20" non-PP
Misschien wel misschien niet. Als iemand die in kamp “slechte cijfers ondanks zuinig rijden” verbaas ik me nog steeds met regelmaat. Sowieso was de bandenspanning een gigantisch verschil. Maar gisteren brak m’n klomp weer. Een stuk gereden (35km) van Delft naar Noordwijk. Helemaal niet bewust zuinig gereden. Wel relatief binnendoor gereden. Bij aankomst zat ik op 20.4(!). Ik blijf het gevoel hebben dat er “iets” meespeelt, maar wat dat is weet ik niet. Ik had niet voorverwarmd en ben weggereden met iets van 40% SoC. Misschien had ik wind mee met deze “storm”?De fiscalist schreef op zondag 20 februari 2022 @ 18:33:
[...]
Zouden die 20 inchers dan toch zo’n groot verschil maken?
Toen ik m’n bakje koffie en broodje achter de kiezen hadden stond er een tesla naast die van mij. Commentaar van één vd Polestar medewerkers ‘dan kunnen ze ook een zien dat er nog betere auto’s bestaan’JTHZZ schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:49:
[...]
Ik weet niks van die Zweedse plek maar de Powerstop Irschenberg is gewoon 4x150kW.
Het is trouwens geen vervanging voor het supercharger-netwerk maar een marketing activiteit langs een drukke wintersport-snelweg. Eigenlijk ook meer bedoeld voor andere EV-rijders om Volvo en Polestar te leren kennen.
Maar gelukkig worden eigen rijders ook in de watten gelegd
Het is mij nog steeds een compleet raadsel wat inch-maat nu met verbruik/bereik te maken heeft.Niltag schreef op zondag 20 februari 2022 @ 17:33:
[...]
Launch Edition 20 inch. Onlangs op 3/3,1 bar gezet. Vandaag ritje Den Helder en terug (220 km totaal). Bijna alles op ACC 100 km. 77 gemiddeld uiteindelijk. 25,3 kWh/100km. Ik ga me er maar bij neerleggen dat dat hem is voor mij denk ik. Hier in de buurt is het prima dus voor 95% van de ritten ben ik tevreden. Voor de vakanties wordt dat toch maar een auto huren/lenen denk ik. Ga het volgende maand 1 keer proberen 1200 km maar heb er weinig zin in![]()
Maar het maak dus duidelijk écht wel uit, of er moet nóg iets (meer?) meespelen.
Als de band even breed & dezelfde afrol heeft én gelijke compound heeft,
maakt het toch geen FU#$ uit wat de velg -inch- is?
Velg -J- maat dan weer wél, want dat bepaald hoe breed de band "uitgetrokken" wordt.
Lang geleden een stukje op YT gezien van iemand die velgen/verbruik ingewikkeld berekende voor een Tesla met verschillende -inch- maten, ik ga dat toch maar weer eens opsporen/kijken, wellicht leer ik er van nu ik iets meer weet van EV.
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
:strip_exif()/f/image/R37H1SBa0gOTN288DXCHmfmt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3uLPmRetwfIqArfhlw3tmCDo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EuydeGKPi0YleP8ktDUKeQSf.jpg?f=fotoalbum_large)