Tja, wil je die kopen in het eerste jaar na lancering? Volgens mij is daar de reputatie van Volvo/Polestar/Geely niet bepaald goed. Sprak een vriend van me, kende meerdere mensen die hun gloednieuwe EX90 hebben geretourneerd richting de dealer vanwege alle kinderziektes….Juancho schreef op woensdag 23 september 2026 @ 09:42:
[...]
Je moet het willen, maar ik zou echt even een tijdelijke auto nemen (misschien kan je een oudere PS2 pakken) en dan straks als de nieuwe modellen van Polestar/Volvo bekend zijn er daar 1 van pakken. Heb je de nieuwste technieken, nieuwe looks, nieuw interieur. Vind de PS4 SUV heel vet maar wel echt groot/lomp. Er komt nog een kleinere SUV aan, een opvolger van de PS2, Volvo komt met een EX50 en waarschijnlijk ook een volledig nieuwe EX40/EC40. Ik zou persoonlijk daar echt even op wachten. De bijtelling is dit jaar en volgend jaar toch gelijk.
Hier ook vandaag, via een popup. Gelijk in het Nederlands.pietjm schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:32:
Vanmiddag kreeg ik opeens Gemini. Wel vreemd dat ik de eerste keer een vrouwenstem in het Nederlands kreeg en daarna 1 keer een mannenstem in het Engels. Daarna steeds weer Nederlands. Bugje?
Ik ben aan het oriënteren voor een (voor mij) nieuwe auto en een van de kandidaten is een polestar 2 2024/2025 en dan misschien zelfs een 2024 dual motor (gewoon omdat het kan). Auto wordt privé aangeschaft en moet meer dan 7 jaar in gebruik blijven (ca 10.000 km per jaar).
Ik heb nog wel wat vragen/bedenkingen:
- aandrijfassen, hebben de latere modellen hier nog steeds last van en alleen de dual motor of ook de LRSM?
- kan er aftermarket een wegklapbare trekhaak gemonteerd worden en wat zijn hier de richtprijzen voor?
- Welke opties heb ik perse nodig? Ik zal er dagelijks geen grote afstanden mee rijden, maar vakanties wel.
- Waar moet ik op letten tijdens een proefrit?
- Welke software versie moet ik minimaal hebben?
- aandrijfassen, hebben de latere modellen hier nog steeds last van en alleen de dual motor of ook de LRSM?
- kan er aftermarket een wegklapbare trekhaak gemonteerd worden en wat zijn hier de richtprijzen voor?
- Welke opties heb ik perse nodig? Ik zal er dagelijks geen grote afstanden mee rijden, maar vakanties wel.
[ Voor 4% gewijzigd door jbbrans op 23-09-2026 23:16 ]
I kreeg gemini ook vandaag, ze zullen wel ergens een knopje hebben ingedrukt.
Ander vraagje, zie foto hieronder, heeft iemand rond deze positie wel eens gehad dat je een heel irritant tikje hoort, beetje krakend tikje, vermoedelijk het zoveelste plastic onderdeel wat ergens tegenaan schuurt oid.
Zou wel willen weten je hoe je dit plastic los kan krijgen zodat ik met wat tape aan de haal kan gaan.
Ander vraagje, zie foto hieronder, heeft iemand rond deze positie wel eens gehad dat je een heel irritant tikje hoort, beetje krakend tikje, vermoedelijk het zoveelste plastic onderdeel wat ergens tegenaan schuurt oid.
Zou wel willen weten je hoe je dit plastic los kan krijgen zodat ik met wat tape aan de haal kan gaan.
Polestar 2 LRDM Launch Edition
De app werkt als een trein. Hier een SOH van 97,18%, na 45000 km waarvan 7000 met caravan. De auto is 2 jaar oud.lonehitman schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:31:
Ook de inmiddels hier bekende app geïnstalleerd. Na bijna 80k aan kilometers de huidige score.
[Afbeelding]
Ik heb er een originele wegklapbare trekhaak achteraf op laten monteren. Inclusief het knopje om hem los te laten komen. Bij de Volvo dealer in Drachten.- kan er aftermarket een wegklapbare trekhaak gemonteerd worden en wat zijn hier de richtprijzen voor?
Kosten: 1300 euro
Een aftermarket afneembare trekhaak kostte 1000 (bij twee garages gevraagd, kwamen daar beiden op uit).
Ik kan het niet helemaal terugvinden, is dit een native app? Of in combinatie met een odb kabel oid?antonrops schreef op donderdag 24 september 2026 @ 08:34:
[...]
De app werkt als een trein. Hier een SOH van 97,18%, na 45000 km waarvan 7000 met caravan. De auto is 2 jaar oud.
Dat is een nette prijs voor de originele trekhaak. Ik meen me te herinneren dat hij voor 1100 op de optielijst stond (2 jaar terug).
)
De EX90 had idd grote problemen, en dat was eigenlijk al voor lancering bekend. Maar blijkbar moesten ze die wagen op de markt pushen. Ik weet toevallig van een betrouwbare bron bij Volvo dat dat met de allereerste XC40P8 (EV) destijds ook zo was. De wagen was eigenlijk nog niet klaar en goed genoeg getest om de markt op te gaan maar het moest wel. Ik had dus ook zo'n 1e GEN model en idd ook aardig wat problemen gehad in het eerste jaar.MR. RHS schreef op woensdag 23 september 2026 @ 20:24:
[...]
Tja, wil je die kopen in het eerste jaar na lancering? Volgens mij is daar de reputatie van Volvo/Polestar/Geely niet bepaald goed. Sprak een vriend van me, kende meerdere mensen die hun gloednieuwe EX90 hebben geretourneerd richting de dealer vanwege alle kinderziektes….
Over de volledig nieuwe EX60 hoor ik daarentegen amper klachten, dat is natuurlijk een ingedeukte EX90 dus die zal al die kinderziektes niet hebben. Ik verwacht dat de EX50 en evt. volledig nieuwe EX40 weer ingedeukte versies zijn van de EX60 dus daar mag je ook minder issues mee verwachten. Maargoed, dat is altijd een risico ja, een volledig nieuw model. Heeft voordelen (nieuwe technieken, interieur en op papier klaar voor de toekomst) en wat nadelen (werkt alles direct perfect na levering of ben je soort van testpersoon).
Als ik mijn PS2 eind dit jaar moest inleveren had ik wel even een tijdelijke wagen genomen en bekeken waarmee Volvo/Polestar komend jaar gaan komen. De stap lijkt me namelijk best groot (in positieve zin) dus dat zou het wachten wel waard zijn voor mij. Echte alternatieven zie ik ook niet. Ik had voor ik de PS2 koos nog gedacht aan de Xpeng G6 (te lelijk, te Chinees, wel heel fijn) en mijn voorkeur de Zeekr 7x (te duur want Chinees maar ook gewoon Geely
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 24-09-2026 10:12 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB
Probeer eerst eens dry lube er tussen te spuiten. Dit lost het vaak al op.Guthfox schreef op woensdag 23 september 2026 @ 23:05:
I kreeg gemini ook vandaag, ze zullen wel ergens een knopje hebben ingedrukt.
Zou wel willen weten je hoe je dit plastic los kan krijgen zodat ik met wat tape aan de haal kan gaan.[Afbeelding]
jbbrans schreef op woensdag 23 september 2026 @ 22:59:
Ik ben aan het oriënteren voor een (voor mij) nieuwe auto en een van de kandidaten is een polestar 2 2024/2025 en dan misschien zelfs een 2024 dual motor (gewoon omdat het kan). Auto wordt privé aangeschaft en moet meer dan 7 jaar in gebruik blijven (ca 10.000 km per jaar).
Ik heb deze bij de koop laten monteren voor rond de € 1100,-. Kan dus goedkoper.
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Wanneer en waar heb jij die laten monteren?pietjm schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:43:
[...]
Ik heb deze bij de koop laten monteren voor rond de € 1100,-. Kan dus goedkoper.
Ik wil nog wat geld overhouden voor een set all-season banden, dus elk voordeel moet ik pakken 😉
[ Voor 17% gewijzigd door jbbrans op 24-09-2026 12:16 ]
Wellicht de inflatie die op de optie zit. Af fabriek was ik 1200 kwijt bij het afsluiten van de lease.jbbrans schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:14:
[...]
Wanneer en waar heb jij die laten monteren?
Ik wil nog wat geld overhouden voor een set all-season banden, dus elk voordeel moet ik pakken 😉
Doorzoek dit topic op Hanterill, dit draait op een pc, en je hebt een Enet kabel nodig. Er is al het nodige over gemeld hier.Chillko schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:02:
[...]
Ik kan het niet helemaal terugvinden, is dit een native app? Of in combinatie met een odb kabel oid?
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - Joulo - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Dat zijn vaak mooie onderhandelpunten bij aankoop. Voor zo'n bedrag kan je een inklapbare trekhaak niet achteraf geplaatst als 'losse klant'.pietjm schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:43:
[...]
Zie ondertitel
Bij HJ Lange in Middelie. Maar dat was bij de koop, dus wellicht korting. Ik zou het laten doen bij de garage waar je de auto koopt. Kwestie van afdingen.jbbrans schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:14:
[...]
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ik kreeg hem ook op dat moment, denk dat ze weer een batch(je) aan Gemini hebben vrijgegeven voor de PS2pietjm schreef op woensdag 23 september 2026 @ 16:32:
Vanmiddag kreeg ik opeens Gemini. Wel vreemd dat ik de eerste keer een vrouwenstem in het Nederlands kreeg en daarna 1 keer een mannenstem in het Engels. Daarna steeds weer Nederlands. Bugje?
Hanterill, een open source programma in combinatie met een OBDII kabel.Chillko schreef op donderdag 24 september 2026 @ 09:02:
[...]
Ik kan het niet helemaal terugvinden, is dit een native app? Of in combinatie met een odb kabel oid?
https://www.polestar.com/nl/shop/extras/all/225/jbbrans schreef op donderdag 24 september 2026 @ 12:14:
[...]
Dit is inclusief installatie. Als ik zie dat de kale trekhaak op vStore al 1175 euro is is dat opzich geen slechte prijs.
Thanks voor de tip!lonehitman schreef op donderdag 24 september 2026 @ 11:10:
[...]
Probeer eerst eens dry lube er tussen te spuiten. Dit lost het vaak al op.
Het kijkt grotendeels weg te zijn, ik kreeg een tip op het polestar-forum om te kijken bij de front camera behuizing achter de achteruitkijkspiegel. Heb hier een flinke lading aan wiring harnass tape aangebracht. Nu hopen dat het wegblijft.
Polestar 2 LRDM Launch Edition
Trekhaak is altijd aftermarket, ook als je hem nieuw bestelde, zette de dealer hem er op…thomvh schreef op donderdag 24 september 2026 @ 15:33:
[...]
https://www.polestar.com/nl/shop/extras/all/225/
Dit is inclusief installatie. Als ik zie dat de kale trekhaak op vStore al 1175 euro is is dat opzich geen slechte prijs.
Verder met de proefrit vooral luisteren naar rare geluiden uit de wielophanging, checken of alles werkt, vreemde slijtage die er niet hoort te zitten. OP het aandrijfassen verhaal na, zijn er weinig issues. Er rijden er ook zat rond die geen problemen hebben met de aandrijfassen (zoals ik, met toch wel de powerupgrade erop)
Ik heb de laatste tijd vrij vaak dat het lang duurt voordat de auto sleutels detecteert. Voorheen had ik met mijn oude Galaxy S23 dat hij structureel meteen open ging zodra ik het handvat vast pak. Op een gegeven moment moest ik elke keer mijn telefoon openen en de app starten. Ondertussen overgestapt naar een Pixel 11 Pro en ook die doet het de helft van de tijd niet direct totdat ik de app open. De app heeft gewoon alle toestemmingen die hij moet hebben en staat niet op batterijbesparing. Soms open ik de app niet apart en dan duurt het misschien een seconde of 10 voordat hij toch opeens open gaat. Iemand die dit herkent en een oplossing weet?
Ik heb zelf nog de S23 die het prima doet maar had met een andere app wel vergelijkbare issues.Zinloos1 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:57:
Ik heb de laatste tijd vrij vaak dat het lang duurt voordat de auto sleutels detecteert. Voorheen had ik met mijn oude Galaxy S23 dat hij structureel meteen open ging zodra ik het handvat vast pak. Op een gegeven moment moest ik elke keer mijn telefoon openen en de app starten. Ondertussen overgestapt naar een Pixel 11 Pro en ook die doet het de helft van de tijd niet direct totdat ik de app open. De app heeft gewoon alle toestemmingen die hij moet hebben en staat niet op batterijbesparing. Soms open ik de app niet apart en dan duurt het misschien een seconde of 10 voordat hij toch opeens open gaat. Iemand die dit herkent en een oplossing weet?
In de batterijsettings van de app staan meestal 3 opties: Restricted, Optimized en Unrestricted.
Bij mij moest het op Unrestricted staan om de app goed (direct) te laten werken.
Uit je verhaal maak ik op dat het bij jou niet op Restricted staat, maar op welke van de overige twee opties staat het bij jou?
Als een Polestar 2 geïmporteerd is vanuit Duitsland naar Nederland, dan moet het marktcertificaat aangepast worden. Anders krijg je bijvoorbeeld een Duitser aan de lijn bij pechhulp in plaats van een Nederlander. Weet iemand, die dit proces misschien al een keer doorlopen heeft, of het mogelijk is om te bepalen of het juiste marktcertificaat al is ingesteld in de auto? Zonder de SoS-knop in te drukken
natuurlijk. Misschien ergens weggestopt in een menu?
Ik heb hier nu die opties niet exact meer, maar volgens mij zou hij niet moeten worden gestopt voor welke reden dan ook. Soms hoef ik de app ook niet te openen, maar duurt het gewoon lang voordat hij opent. Lijkt alsof de auto dan wakker moet worden ofzo, alsof de BLE niet snel genoeg verbinding maakt .darwusch schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 15:40:
[...]
Ik heb zelf nog de S23 die het prima doet maar had met een andere app wel vergelijkbare issues.
In de batterijsettings van de app staan meestal 3 opties: Restricted, Optimized en Unrestricted.
Bij mij moest het op Unrestricted staan om de app goed (direct) te laten werken.
Uit je verhaal maak ik op dat het bij jou niet op Restricted staat, maar op welke van de overige twee opties staat het bij jou?
[ Voor 16% gewijzigd door Zinloos1 op 26-09-2026 07:08 ]
Ik moet op mijn Pixel 9 eigenlijk altijd mijn telefoon unlocken en dan doet hij het... Weet niet steeds niet waarom. Behalve dat mijn Pixel 9 geen Bluetooth UWB heeft. Maar geen idee of Polestar dat gebruikt.Zinloos1 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 12:57:
Vandaag even een kwartiertje of wat geprutst aan de auto. Ik vond de glossy plaat rondom de versnellingspook nogal lelijk geworden en vrouwlief mopperde zo nu en dan over de weerkaatsing van zonlicht. Dus voor een tientje of 6,5 een 3D reliëf versie besteld (origineel Polestar) bij Mamoparts: https://mamoparts.com/nl/originele-polestar-2-paneel-middenconsole-3d-geetste-decoratie-32396628?srsltid=AU7gw4WO4SCvPRao2ZJSnVL_THlFnT1SwcGNfKI4oj1y6o_LwVag2Wti
Tip: alle YouTube video's waar mensen het paneel er in 2 seconden uit rossen.... die vertellen je niet dat er rondom een soort van metalen rand onder de buitenrand van het kunstof zit. Als je daar onder gaat trekken of een interieur tooltje zet dan krijg je het paneel nooit - ik herhaal: nooit van de plek want je bent aan het trekken aan de volledige middenconsole ipv alleen het afdekplaatje
Enniewee - gelukt door aan de smalle kant te beginnen en dan de tool tussen de afdekplaat en de metalen rand te proppen en de tool rustig naar voren schuiven en liften. Hier het resultaat:
:strip_exif()/f/image/kj5KfHhmPwSyQ7l4i5IZK2Yd.jpg?f=fotoalbum_large)
Tip: alle YouTube video's waar mensen het paneel er in 2 seconden uit rossen.... die vertellen je niet dat er rondom een soort van metalen rand onder de buitenrand van het kunstof zit. Als je daar onder gaat trekken of een interieur tooltje zet dan krijg je het paneel nooit - ik herhaal: nooit van de plek want je bent aan het trekken aan de volledige middenconsole ipv alleen het afdekplaatje
Enniewee - gelukt door aan de smalle kant te beginnen en dan de tool tussen de afdekplaat en de metalen rand te proppen en de tool rustig naar voren schuiven en liften. Hier het resultaat:
:strip_exif()/f/image/kj5KfHhmPwSyQ7l4i5IZK2Yd.jpg?f=fotoalbum_large)
IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition
Nee, de P2 gebruikt geen UWB.thomvh schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 22:52:
[...]
Ik moet op mijn Pixel 9 eigenlijk altijd mijn telefoon unlocken en dan doet hij het... Weet niet steeds niet waarom. Behalve dat mijn Pixel 9 geen Bluetooth UWB heeft. Maar geen idee of Polestar dat gebruikt.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - Joulo - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Op mijn Samsung S26U heb ik 'Pin app to recents' gedaan dit heeft mobile key echt een stuk betrouwbaarder gemaakt.
Maar volgens mij is dit een Samsung-only feature
Maar volgens mij is dit een Samsung-only feature
Ik kon het ook niet laten en toch maar een kabel besteld. Ik heb nooit de SOH bekeken ook niet tijdens aankoop gezien hij gewoon net bij de Volvo dealer voor onderhoud was geweest. Al met al wel blij met het resultaat ook. LRDM 21.lonehitman schreef op zondag 20 september 2026 @ 19:31:
Ook de inmiddels hier bekende app geïnstalleerd. Na bijna 80k aan kilometers de huidige score.
[Afbeelding]
Misschien ligt het aan mij maar je kan toch zo je Volvo dealer even vragen om dat uit te lezen? Waarom zou je daarvoor zelf een kabel bestellen? Tenzij je die data natuurlijk leuk vind, ieder zn ding.
Ik vraag me verder af hoe betrouwbaar zon meting is. Misschien totaal anders maar je kan bijv ook je telefoon soort van uitlezen via kabeltje in je laptop en via ADB gegevens inzien. Al vaak gehoort dat het percentage batterij totaal niet overeenkomt met gebruik ervaringen. Nieuwe batterij erin en je merkt echt het grote verschil. Dus hoe betrouwbaar dat allemaal is...
Ik vraag me verder af hoe betrouwbaar zon meting is. Misschien totaal anders maar je kan bijv ook je telefoon soort van uitlezen via kabeltje in je laptop en via ADB gegevens inzien. Al vaak gehoort dat het percentage batterij totaal niet overeenkomt met gebruik ervaringen. Nieuwe batterij erin en je merkt echt het grote verschil. Dus hoe betrouwbaar dat allemaal is...
[ Voor 48% gewijzigd door Juancho op 27-09-2026 09:34 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB
Omdat er veel meer info uit komt dan alleen de SOH, ook afwijkende accucellen en voor de gebruiker onzichtbare foutmeldingen bv.Juancho schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:32:
Misschien ligt het aan mij maar je kan toch zo je Volvo dealer even vragen om dat uit te lezen? Waarom zou je daarvoor zelf een kabel bestellen? Tenzij je die data natuurlijk leuk vind, ieder zn ding.
En niet iedereen gaat naar de Volvo dealer.
[ Voor 3% gewijzigd door guido66 op 27-09-2026 10:02 ]
Inderdaad zoals aangegeven je krijgt veel meer parameters. Daarnaast heb ik altijd zoiets wc eend adviseert wc eend. Ik lees liever zelf alle 27 cellen individueel uit dan uit te gaan van de algemene waarde die de Volvo dealer geeft. Het kan best zijn dat de SOH 90% is maar 1 module gewoon kapot is en zolang mijn garantie nog loopt zou ik dat graag willen weten.Juancho schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:32:
Ik vind wel meer interessante data overigens. Bijvoorbeeld temperatuur van de koelvloeistof richting en vanuit het accupakket. Mega interessant om zo nu en dan eens te testen tijdens het snelladen.
[ Voor 20% gewijzigd door tormentor1985 op 27-09-2026 10:44 ]
Met Hanterill 0.2.2 kun je inmiddels storingscodes resetten en zien of ze terugkomen. Ik heb deze terugkerende foutcode op een P2 MY2021: Heated Emblem Actuation: Circuit open B179A13.
Ik denk dat de verwarming van de radar voorplaat niet werkt. Heeft iemand dit zelf kunnen oplossen (hoe?) of bij de dealer (kosten?).
Ik denk dat de verwarming van de radar voorplaat niet werkt. Heeft iemand dit zelf kunnen oplossen (hoe?) of bij de dealer (kosten?).
Polestar 2 launch edition 2021, Tesla Model 3 awd 2019
Hij leest dezelfde waardes uit als dat de auto en de Volvo computer doen? Het OBD protocol is open alleen je moet net weten waar je moet zoeken. Die kabels zijn paar tientjes. Kun je ook gebruiken om bepaalde instellingen aan te passen etc.Juancho schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:32:
In theorie kun je zelfs sleutels programmeren. Bijvoorbeeld. Waar de dealer echt geen godsvermogen voor vraagt. Sports key vervangen was 229 euro 🙄
[ Voor 7% gewijzigd door thomvh op 27-09-2026 11:11 ]
Hier in Zweden is dit helaas niet iets wat de Volvo-dealer zomaar gratis voor je uitleest. Voor dit soort diagnose- en uitleeswerk rekenen ze meestal een aparte werkplaatskost van ongeveer €150–300, zelfs als de auto al binnenstaat voor een gewone service. Dat was eigenlijk één van de belangrijkste redenen waarom ik Hanterill ben gaan ontwikkelen.Juancho schreef op zondag 27 september 2026 @ 09:32:
Van meerdere Nederlandse vrienden heb ik trouwens begrepen dat het daar bij Volvo-dealers vaak hetzelfde werkt: ook tijdens een normale onderhoudsbeurt is zo’n extra uitlezing niet per se inbegrepen.
Wat betrouwbaarheid betreft: Hanterill leest de SoH-waarde uit die de BECM/BMS van de auto zelf bijhoudt en rapporteert. De data wordt rechtstreeks uit de voertuigmodules gelezen, op dezelfde manier als Volvo dat bij diagnose doet, in plaats van dat de waarde op basis van externe metingen wordt geschat.
Dat betekent niet dat één enkele meting als absolute waarheid moet worden gezien. De geschatte SoH kan wat fluctueren door onder andere temperatuur, SoC en recente laad- en ontlaadcycli. Daarom is de trend over meerdere metingen meestal interessanter dan één los percentage.
Alles is daarnaast vrij uitgebreid gedocumenteerd: welke waarden worden uitgelezen, uit welke module ze komen, hoe de data wordt geïnterpreteerd en welke beperkingen er zijn. Als je twijfelt over hoe betrouwbaar zo’n meting is, zou ik zeker aanraden om dit even door te lezen:
https://hanterill.com/en/docs/battery-diagnostics/
Dan kun je ook precies zien waar het getal vandaan komt, in plaats van alleen een percentage in de interface te moeten vertrouwen.
Dus ja, als je het maar één keer wilt controleren, kan de dealer prima zijn. Maar als je het vaker wilt controleren, storingen wilt uitlezen of gewoon benieuwd bent naar de data van je eigen auto, dan kost de benodigde kabel ongeveer €10–15. 🙂
Die heb ik ook, en even Googlen laat zien dat deze vaker voorkomt. Ik lig er niet wakker van en zal het bij de volgende beurt eens navragen.ReconE schreef op zondag 27 september 2026 @ 10:46:
Met Hanterill 0.2.2 kun je inmiddels storingscodes resetten en zien of ze terugkomen. Ik heb deze terugkerende foutcode op een P2 MY2021: Heated Emblem Actuation: Circuit open B179A13.
Ik wil je vooral kuddos geven. Heb zelf wel eens gekeken naar de OBD uit te vogelen maar man man dat is nog een werkje om precies al die waardes juist op te vragen etc.Nicooo schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:35:
[...]
Hier in Zweden is dit helaas niet iets wat de Volvo-dealer zomaar gratis voor je uitleest. Voor dit soort diagnose- en uitleeswerk rekenen ze meestal een aparte werkplaatskost van ongeveer €150–300, zelfs als de auto al binnenstaat voor een gewone service. Dat was eigenlijk één van de belangrijkste redenen waarom ik Hanterill ben gaan ontwikkelen.
Van meerdere Nederlandse vrienden heb ik trouwens begrepen dat het daar bij Volvo-dealers vaak hetzelfde werkt: ook tijdens een normale onderhoudsbeurt is zo’n extra uitlezing niet per se inbegrepen.
Wat betrouwbaarheid betreft: Hanterill leest de SoH-waarde uit die de BECM/BMS van de auto zelf bijhoudt en rapporteert. De data wordt rechtstreeks uit de voertuigmodules gelezen, op dezelfde manier als Volvo dat bij diagnose doet, in plaats van dat de waarde op basis van externe metingen wordt geschat.
Dat betekent niet dat één enkele meting als absolute waarheid moet worden gezien. De geschatte SoH kan wat fluctueren door onder andere temperatuur, SoC en recente laad- en ontlaadcycli. Daarom is de trend over meerdere metingen meestal interessanter dan één los percentage.
Alles is daarnaast vrij uitgebreid gedocumenteerd: welke waarden worden uitgelezen, uit welke module ze komen, hoe de data wordt geïnterpreteerd en welke beperkingen er zijn. Als je twijfelt over hoe betrouwbaar zo’n meting is, zou ik zeker aanraden om dit even door te lezen:
https://hanterill.com/en/docs/battery-diagnostics/
Dan kun je ook precies zien waar het getal vandaan komt, in plaats van alleen een percentage in de interface te moeten vertrouwen.
Dus ja, als je het maar één keer wilt controleren, kan de dealer prima zijn. Maar als je het vaker wilt controleren, storingen wilt uitlezen of gewoon benieuwd bent naar de data van je eigen auto, dan kost de benodigde kabel ongeveer €10–15. 🙂
Ik heb ook Hanterill gebruikt. De SoH was 100.4% bij een SoC van 62%. Twijfelachtig resultaat. Zou de auto verder opgeladen moeten worden om de juiste SoH te kunnen bepalen?
Tip: zelfbouwen is leuk, maar de maker van de OBD software hanteril heeft ook een app waarmee je de auto kan uitlezen via de API genaamd Hisingen: https://github.com/NicolasKheirallah/Hisingen. die software draait dan in je taakbalk.Guthfox schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 22:11:
Zo ik heb mijn bezigheidstherapie weer gehad voor vandaag, hij is nog lang niet af, leuk begin dat wel. Alles is read-only maar wel geinig om mee te klooien.[Afbeelding][Afbeelding]
sexy: use feather kinky:use entire chicken ...
Nee dat kan. BMS raakt soms uit balans. SoH berekeningen moet je eigenlijk ook na een balancering van de accu doen. Dat is ook het hele probleem met die SoH rapporten.Xand3r schreef op zondag 27 september 2026 @ 12:28:
Ik heb ook Hanterill gebruikt. De SoH was 100.4% bij een SoC van 62%. Twijfelachtig resultaat. Zou de auto verder opgeladen moeten worden om de juiste SoH te kunnen bepalen?
en hoe wordt de accu gebalanceerd?thomvh schreef op zondag 27 september 2026 @ 13:59:
[...]
Nee dat kan. BMS raakt soms uit balans. SoH berekeningen moet je eigenlijk ook na een balancering van de accu doen. Dat is ook het hele probleem met die SoH rapporten.
De accu wordt door het BMS/BECM automatisch gebalanceerd en dat proces gebeurt eigenlijk continu. Daarbij worden celgroepen met een iets hogere spanning gecontroleerd ontladen, zodat ze dichter bij de lagere celgroepen komen te liggen.
Voor een goede volledige balancering is het echter het beste om de auto aan de lader te hangen, tot 100% op te laden en hem daarna nog een paar uur aangesloten te laten. Dan heeft het BMS voldoende tijd om de cellen zo goed mogelijk in balans te brengen.
Je kunt de balans ook beoordelen door naar het spanningsverschil tussen de hoogste en laagste celgroep te kijken. Hoe kleiner dat verschil, hoe beter het accupakket in balans is.
Wat leuk te lezen dat jij de ontwikkelaar bent :-)Nicooo schreef op zondag 27 september 2026 @ 11:35:
[...]
Dat was eigenlijk één van de belangrijkste redenen waarom ik Hanterill ben gaan ontwikkelen.
Ik had trouwens 1 ding wat appart was. Ik heb een Polestar 2 en het overzicht gaf een Polestar 4 aan. Kleinigheidje denk ik
Erg blij met de software. Ook gewoon leuk om te doen omdat het kan natuurlijk 👍🏻
Morgen naar Volvo om eindelijk die 5.x updates te krijgen. Hopelijk Gemini ook. Ben benieuwd wat er allemaal voor verschil is. Vrij weinig functioneel en zichtbaar geloof ik. Maar het was sowieso nodig om toekomstige updates weer te ontvangen.
[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 27-09-2026 21:20 ]
@thomvh ,
Vanmiddag bij de Volvo dealer geweest. Mijn PS2 liep idd hopeloos achter qua software dus er stond een heel fors pakket klaar gaf de monteur aan. Het duurde dan ook best lang.
Na installatie had ik direct Gemini. Niks voor gedaan, zelf geen melding gezien. Maar gezien ik het direct had doet het me denken dat het in mijn geval weldegelijk lag aan de software versie. Is me anders iets te toevallig.
:strip_exif()/f/image/eR4cQ5sSLKIOL14PKr24SCjy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NtSlwGwAwkYeW0UIOOXHKwQu.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste indruk met wat spelen is trouwens heel positief. Ik gebruik best veel AI en ik kon er al een stuk meer mee dan de oude Assistent. Even getest met een langere route invoeren en dan snelladers checken met specifieke voorkeuren etc ging prima! Dat lukte met de Assistent echt totaal niet.
Blij mee! Gaat nog wel iets trager, gaf de monteur ook aan omdat alles eerst naar de cloud moet, maar met de nieuwe processor is het iig snel genoeg. Hopelijk wordt dat nog wat verbeterd komende periode.
Vanmiddag bij de Volvo dealer geweest. Mijn PS2 liep idd hopeloos achter qua software dus er stond een heel fors pakket klaar gaf de monteur aan. Het duurde dan ook best lang.
Na installatie had ik direct Gemini. Niks voor gedaan, zelf geen melding gezien. Maar gezien ik het direct had doet het me denken dat het in mijn geval weldegelijk lag aan de software versie. Is me anders iets te toevallig.
:strip_exif()/f/image/eR4cQ5sSLKIOL14PKr24SCjy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NtSlwGwAwkYeW0UIOOXHKwQu.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerste indruk met wat spelen is trouwens heel positief. Ik gebruik best veel AI en ik kon er al een stuk meer mee dan de oude Assistent. Even getest met een langere route invoeren en dan snelladers checken met specifieke voorkeuren etc ging prima! Dat lukte met de Assistent echt totaal niet.
Blij mee! Gaat nog wel iets trager, gaf de monteur ook aan omdat alles eerst naar de cloud moet, maar met de nieuwe processor is het iig snel genoeg. Hopelijk wordt dat nog wat verbeterd komende periode.
[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 28-09-2026 14:39 ]
Bij mij heeft het nog een week geduurd na de update. Terwijl het in het Engels wel werkte. Dus precies weet ik het ook niet.Juancho schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:34:
@thomvh ,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
hebben ze nog een reden gegeven waarom de OTA updates niet doorkomen?Juancho schreef op maandag 28 september 2026 @ 14:34:
@thomvh ,
Als de kwartaal omzet van de dealers onder forecast ligt dan remmen ze de updates een paar kwartalen. Vervolgens vragen ze een klein godsvermogen om een kabel in te prikken en op een knop te drukkenrbeek010 schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:54:
[...]
hebben ze nog een reden gegeven waarom de OTA updates niet doorkomen?
Nee en eerlijk gezegd ook niet gevraagd.rbeek010 schreef op maandag 28 september 2026 @ 22:54:
[...]
hebben ze nog een reden gegeven waarom de OTA updates niet doorkomen?
Na 150.000 km en bijna 5 jaar moet ik afscheid nemen van mijn P2. Dit is wel de eerste keer dat ik het jammer vind om een andere leasewagen te krijgen want hij beviel ons prima, alhoewel het infotainment wel wat traag werd de laatste tijd. Met 1 weigering (hij deed onverwacht niets meer wat zichzelf oploste na een halve dag) in 5 jaar tijd veel plezier gehad van deze wagen.
Er stonden verschillende wagens op de parkeerplaats waar het leasecontract nog van loopt, dus deze moeten eerst "op". Mijn oog is gevallen op een Volvo C40 Recharge Extended Range Plus, die ik nog 2 jaar kan rijden en dan zien we wel weer verder. Alternatieven waren een BYD Seal Design en een Mustang Mach E. Chinees en Amerikaans liggen een beetje gevoelig, bovendien vond ik de een te laag en de ander te lomp. Ik houd het dus voorlopig bij de Volvo familie, met de troost dat ie in Gent, Belgie is geproduceerd.
Er stonden verschillende wagens op de parkeerplaats waar het leasecontract nog van loopt, dus deze moeten eerst "op". Mijn oog is gevallen op een Volvo C40 Recharge Extended Range Plus, die ik nog 2 jaar kan rijden en dan zien we wel weer verder. Alternatieven waren een BYD Seal Design en een Mustang Mach E. Chinees en Amerikaans liggen een beetje gevoelig, bovendien vond ik de een te laag en de ander te lomp. Ik houd het dus voorlopig bij de Volvo familie, met de troost dat ie in Gent, Belgie is geproduceerd.
Volvo C40 Recharge Extended Range Plus
C40 is een toffe bak! En slechts 2 jaar, voordeel is dat de Polestar familie daarna is uitgebreid dus wellicht kan je dan 1 van hun nieuwe modellen met nieuwe technieken nemenPaku schreef op woensdag 30 september 2026 @ 07:57:
Na 150.000 km en bijna 5 jaar moet ik afscheid nemen van mijn P2. Dit is wel de eerste keer dat ik het jammer vind om een andere leasewagen te krijgen want hij beviel ons prima, alhoewel het infotainment wel wat traag werd de laatste tijd. Met 1 weigering (hij deed onverwacht niets meer wat zichzelf oploste na een halve dag) in 5 jaar tijd veel plezier gehad van deze wagen.
Met alle OBD II en API ontwikkelingen, is/wordt het mogelijk om zelf de camera's te kalibreren?
Bij het achteruit en vooruit rijden met de 360 view worden objecten pas zichtbaar nadat ik ze al gepasseerd ben. Voorheen zaten de overlap, en stitch lijnen op een andere plek naar mijn gevoel.
Ik weet niet hoe dit is ontstaan, mogelijk door een update of een automatische kalibratie?
Bij het achteruit en vooruit rijden met de 360 view worden objecten pas zichtbaar nadat ik ze al gepasseerd ben. Voorheen zaten de overlap, en stitch lijnen op een andere plek naar mijn gevoel.
Ik weet niet hoe dit is ontstaan, mogelijk door een update of een automatische kalibratie?
Say what you want to say, BUT don't speak!
Ik ga dat hele OBD gebeuren maar op 1 manier eens willen testen: als ik het belachelijk slechte slecht naar achteren in het donker kan aanpassen door het licht een stuk feller te zetten of wat dan ook. Vaker benoemd, ik zie echt weinig tot niets bij achteruit inparkeren als het donker is. Gaat helemaal nergens over. Had de vorige XC40 ook al. Volgens Polestar by design. Dan ben ik welke designer die heeft voorgedragen.
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 30-09-2026 17:00 ]
Ik kan met V-tool icm. een OBD-dongle de 360cameraview op mijn V60 calibreren (nog niet uitgeprobeerd), wellicht dat dit ook voor polestar beschikbaar is?Bamieater schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:09:
Met alle OBD II en API ontwikkelingen, is/wordt het mogelijk om zelf de camera's te kalibreren?
Zie ondertitel
Iemand met Gemini al eens wat handige dingen kunnen doen? Ik had altijd ruzie met de Google Assistent op langere trips met meerdere laadstops om me daarbij goed te helpen. Vaak sloeg het nergens op duw zocht ik het zelf maar op.
Ik hoop dat dit verleden tijd is met Gemini. Vrijdag weer een langere rit naar België op het programma en zal dit dan eens testen door simpel te vragen:
Hey Google, geef me een overzicht van snelladers met minimaal 300kW, langs de route waarbij ik volgens planning tussen de 15 en 25% zou moeten aankomen. En ik drink daar ook graag een lekker bakje koffie met een broodje.
Iemand zoiets al eens getest? Misschien leg ik de lat hoog maar ik zou teleurgesteld zijn als dit nog steeds niet kan.
Ik hoop dat dit verleden tijd is met Gemini. Vrijdag weer een langere rit naar België op het programma en zal dit dan eens testen door simpel te vragen:
Hey Google, geef me een overzicht van snelladers met minimaal 300kW, langs de route waarbij ik volgens planning tussen de 15 en 25% zou moeten aankomen. En ik drink daar ook graag een lekker bakje koffie met een broodje.
Iemand zoiets al eens getest? Misschien leg ik de lat hoog maar ik zou teleurgesteld zijn als dit nog steeds niet kan.
[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 30-09-2026 20:54 ]
@Juancho ik denk dat je teleurgesteld gaat worden. Ik vroeg Gemini laatst om naar 2 bedrijven in dezelfde stad na elkaar te navigeren. Gemini pakte van de eerste de verkeerde vestiging 50 km verderop. Toen reageerde ik enkel met: hier klopt niks van.
Zonder verdere uitleg werden vervolgens de 2 juiste adressen aan de navigatie toegevoegd. Toen stonden er dus 4 bestemmingen in.
Zonder verdere uitleg werden vervolgens de 2 juiste adressen aan de navigatie toegevoegd. Toen stonden er dus 4 bestemmingen in.
Naast dat Gemini merkbaar trager is met simpele dingen zoals een contact bellen raakte het vandaag de weg kwijt, ik denk door een afwijking van 1 letter in de naam tussen speach-to-text en de daadwerkelijke naam in mijn contacten. Na het vragen om bevestiging is de verbinding nooit tot stand gekomen, en bleef het in een loop hangen...
Ik heb precies 0 verwachtingen en overweeg na een paar dagen Google Assistant weer terug te zetten, want dit werkt gewoon niet.
Ik heb precies 0 verwachtingen en overweeg na een paar dagen Google Assistant weer terug te zetten, want dit werkt gewoon niet.
Ook hier geen hoge verwachtingen bij Gemini. De simpele vraag "Zet de radio op NPO 3FM", resulteerde in het antwoord dat 3FM niet bestond en daarna een verhaal dat ik via DAB+ andere zenders kon proberen. Dit was bij Assistant tenminste nog een van de weinige opdrachten die wel zonder problemen werkte.jjkester schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:22:
Naast dat Gemini merkbaar trager is met simpele dingen zoals een contact bellen raakte het vandaag de weg kwijt, ik denk door een afwijking van 1 letter in de naam tussen speach-to-text en de daadwerkelijke naam in mijn contacten. Na het vragen om bevestiging is de verbinding nooit tot stand gekomen, en bleef het in een loop hangen...
Ook al een irritante bug gevonden vanavond, als Gemini klaar is met haar verhaaltje wordt de muziek niet herstart. Bij de oude assistent ging dat automatisch weer op play.
Als ik het zo lees hebben ze er bij Volvo/Polestar/Geely/Google samen weer eens een potje van gemaakt door een product af te leveren die eigenlijk nog niet klaar is voor de auto. Eeuwig zonde.
Als ik het zo lees hebben ze er bij Volvo/Polestar/Geely/Google samen weer eens een potje van gemaakt door een product af te leveren die eigenlijk nog niet klaar is voor de auto. Eeuwig zonde.
Ja, dat Gemini is het nog niet helemaal of beter gezegd helemaal niet...... Gewoon simpele opdrachten navigeer naar en dan zeggen dat je het toegevoegd aan de route, maar dat niet doet. Ik heb get nog geen keer zien werken, terwijl het voorheen perfect werkte.
Iemand al ontdekt hoe je het uit kan zetten en terug kan naar google assistent?
Iemand al ontdekt hoe je het uit kan zetten en terug kan naar google assistent?
tja, en als ik een adres/route in duitsland opvraag, begint ineens een kerel duits te lu..nguido66 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:11:
@Juancho ik denk dat je teleurgesteld gaat worden. Ik vroeg Gemini laatst om naar 2 bedrijven in dezelfde stad na elkaar te navigeren. Gemini pakte van de eerste de verkeerde vestiging 50 km verderop. Toen reageerde ik enkel met: hier klopt niks van.
Nu was google óók aardig een gespleten persoonlijkheid, de éne vrouw vriendelijk de ándere kortaf ... HIER LINKS!
10kWp + EV + 3x L/L Wtp.
Persoonlijk kan ik hier gewoon echt heel slecht tegen. Het dev proces bij de club die dit bouwt en integreert in onze wagens levert gewoon pruts werk af. Als klant, Polestar in dit geval, had ik gezegd: hier heb je je zooi terug, kom maar terug als het daadwerkelijk werkt en die meerwaarde biedt wat we zoeken.
Vreemd. Bij mij start de muziek wel. Zowel bij radio als bij Tidal.Juancho schreef op woensdag 30 september 2026 @ 23:15:
Ook al een irritante bug gevonden vanavond, als Gemini klaar is met haar verhaaltje wordt de muziek niet herstart. Bij de oude assistent ging dat automatisch weer op play.
Ik gebruik alleen Spotify. Daar speelt het bij mij iig niet weer netjes af nadat Gemini klaar is.pietjm schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:25:
[...]
Vreemd. Bij mij start de muziek wel. Zowel bij radio als bij Tidal.
1e vraag die bij me opkomt is dan natuurlijk welke prompts je gebruikt om Gemini aan te sturen. Wat gebruik veel? Waarvoor gebruik je Gemini? Alleen auto commandos of ook andere zaken zoals mijn voorgestelde prompt hierboven. Werkt dat bij jou? Kortom, wat houdt perfect voor jou in?Ollie89 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:23:
Bijzonder dat jullie zoveel gedoe ervaren. Bij mij draait het perfect.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 01-10-2026 12:50 ]
Perfect houdt in dat je de lat niet zo hoog hoeft te leggen. Het is een auto, geen quantumcomputer.Juancho schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 12:49:
[...]
1e vraag die bij me opkomt is dan natuurlijk welke prompts je gebruikt om Gemini aan te sturen. Wat gebruik veel? Waarvoor gebruik je Gemini? Alleen auto commandos of ook andere zaken zoals mijn voorgestelde prompt hierboven. Werkt dat bij jou? Kortom, wat houdt perfect voor jou in?
Volgens mij is die use case voor iedereen anders. Daarom mijn specifieke vraag/vragen aan jou. Wat is voor jou perfect? Hoe gebruik je het?Ollie89 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:35:
[...]
Perfect houdt in dat je de lat niet zo hoog hoeft te leggen. Het is een auto, geen quantumcomputer.
Even heel zwart wit, als ik Gemini niet gebruik, werkt het ook perfect want ik ervaar er geen ongemakken van. Je snapt het punt. Verder kan je er wat mij betreft niet om heen dat ook de techniek in auto's steeds verder en verder gaat. Kan je leuk vinden of niet, maar het gebeurt. Een auto is alleen geen motorblok en 4 wielen meer. Dus daarmee gaat de lat op vele gebieden automatisch al omhoog.
[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 01-10-2026 14:03 ]
Ik ben blij dat er eindelijk mensen zijn die hun onvrede uiten. Ik durfde er zelf al niets over te zeggen omdat iedereen zo enthousiast leek en ik dacht of het misschien aan mij lag. Ik heb Gemini geen dag volgehouden.jjkester schreef op woensdag 30 september 2026 @ 22:22:
Ik ga afscheid nemen van dit topic, toch bijna 5 jaar actief in geweest en meegelezen. Morgen lever ik mijn P2 my22 in. Met 160k op de teller. Super fijne auto geweest, 1x in die 5 jaar alleen een probleem gehad met de T-cam software. Toen werkte de gewone sleutels niet meer, maar alleen de DK. Bij mij was de DK dus betrouwbaarder dan de gewone sleutels. Voor de rest alleen wat software probleempjes gehad die altijd wel weer met een reset in orde kwam. Vanaf morgen ben ik een ID7 berijder, ben benieuwd hoe die mij gaat bevallen, in ieder geval meer ruimte.
Ik ben bang dat we niet permanent terug kunnen, heb op een van mijn Google accounts (mogelijk Workspace) volgens mij al een mail gezien dat Assistent de nek omgedraaid gaat worden en Gemini het alternatief is... Laten we hopen dat het meevalt!tormentor1985 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 19:48:
[...]
Ik ben blij dat er eindelijk mensen zijn die hun onvrede uiten. Ik durfde er zelf al niets over te zeggen omdat iedereen zo enthousiast leek en ik dacht of het misschien aan mij lag. Ik heb Gemini geen dag volgehouden.
Inderdaad. Als ik wilde dat mijn huis kon vliegen, had ik wel een vliegtuig gekocht. 😏Juancho schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:02:
[...]
Volgens mij is die use case voor iedereen anders. Daarom mijn specifieke vraag/vragen aan jou. Wat is voor jou perfect? Hoe gebruik je het?
Even heel zwart wit, als ik Gemini niet gebruik, werkt het ook perfect want ik ervaar er geen ongemakken van. Je snapt het punt. Verder kan je er wat mij betreft niet om heen dat ook de techniek in auto's steeds verder en verder gaat. Kan je leuk vinden of niet, maar het gebeurt. Een auto is alleen geen motorblok en 4 wielen meer. Dus daarmee gaat de lat op vele gebieden automatisch al omhoog.
Ik zie hier op het forum zoveel mensen klagen over allerlei zaken rondom hun Polestar 2, dat ik me soms vooral afvraag: waarom rijd je dat ding eigenlijk nog?
Een auto is wat mij betreft meer dan een rijdende supercomputer met wifi, apps en 147 instellingen. Het is ook een kwestie van gevoel. Bevalt het je niet? Verkoop ’m en koop iets waar je wél blij van wordt.
Je hoeft toch niet jarenlang vrijwillig in je eigen ergernis rond te rijden?
Bij mij wel. Het duurt alleen een seconde of 15-20.Juancho schreef op woensdag 30 september 2026 @ 23:15:
IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition
Persoonlijk denk ik, gek genoeg, dat jij de kritiek/irritatie puntjes juist iets te zwaar neemt. Dat kan namelijk meer dan prima samen gaan met hoe geweldig die wagen verder is. Het zijn dan ook allemaal geen zaken waarbij je bijv. tegen je leasemaatschappij kan zeggen: neem de wagen aub terug want ik kan er niks mee. Verre van dat niveau zelfs. De PS2 is een geweldige wagen maar linksom of rechtsom is software nou eenmaal steeds belangrijker geworden en zal alleen maar belangrijker worden. Ook automerken zullen daarmee veel beter hun dev proces moeten gaan inrichten.Ollie89 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:05:
[...]
Inderdaad. Als ik wilde dat mijn huis kon vliegen, had ik wel een vliegtuig gekocht. 😏
Ik zie hier op het forum zoveel mensen klagen over allerlei zaken rondom hun Polestar 2, dat ik me soms vooral afvraag: waarom rijd je dat ding eigenlijk nog?
Een auto is wat mij betreft meer dan een rijdende supercomputer met wifi, apps en 147 instellingen. Het is ook een kwestie van gevoel. Bevalt het je niet? Verkoop ’m en koop iets waar je wél blij van wordt.
Ah zolang wacht ik dus niet eens nee, dan heb ik zelf al op play gedrukt. Zal eens wat langer wachten.de meester01 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:31:
[...]
Bij mij wel. Het duurt alleen een seconde of 15-20.
Dat software steeds belangrijker wordt, daar ben ik het gewoon mee eens. Maar soms krijg ik hier het idee dat mensen een Polestar hebben gekocht met de verwachting dat ze er óók nog een gratis IT-afdeling bij kregen. Natuurlijk mag je kritiek hebben. Alleen als je bij ieder softwaredingetje, iedere ontbrekende functie en iedere afwijking in de interface uitgebreid je frustratie komt delen, vraag ik me oprecht af wanneer je nog tijd overhoudt om gewoon in die geweldige auto te rijden.Juancho schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 22:36:
[...]
Persoonlijk denk ik, gek genoeg, dat jij de kritiek/irritatie puntjes juist iets te zwaar neemt. Dat kan namelijk meer dan prima samen gaan met hoe geweldig die wagen verder is. Het zijn dan ook allemaal geen zaken waarbij je bijv. tegen je leasemaatschappij kan zeggen: neem de wagen aub terug want ik kan er niks mee. Verre van dat niveau zelfs. De PS2 is een geweldige wagen maar linksom of rechtsom is software nou eenmaal steeds belangrijker geworden en zal alleen maar belangrijker worden. Ook automerken zullen daarmee veel beter hun dev proces moeten gaan inrichten.
De PS2 is volgens jou een geweldige wagen. Mooi toch? Dan zou ik zeggen: stap in, start ’m en geniet ervan. Een auto hoeft van mij geen rijdende supercomputer te zijn die mijn leven, agenda, thermostaat en koffiezetapparaat bestuurt. Hij mag ook gewoon lekker rijden. En als ik op een gegeven moment vooral bezig ben met wat er allemaal níét kan, zou ik toch eens overwegen of ik niet gewoon de verkeerde auto heb gekocht.
Maar goed, ieder z’n hobby. De één rijdt graag auto, de ander test blijkbaar vooral de software.
[ Voor 3% gewijzigd door Ollie89 op 01-10-2026 22:48 ]
Of het kan heel mooi samen hand in hand en vind een ander de tech side van de wagen ook gewoon heel interessant dan een ander. Ook dat kan.
Helemaal eens. Zo heb ik mijn EX30 na een jaar verkocht vanwege fysieke ongemakken (pijn in rug bij langere ritten). Verlies genomen en een heel mooie Polestar 2 gekocht.Ollie89 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 21:05:
[...]
Inderdaad. Als ik wilde dat mijn huis kon vliegen, had ik wel een vliegtuig gekocht. 😏
Ik vermoed dat de meesten die hier zoveel klagen eerder vastzitten aan een leasecontract. En de klagers hoor je over het algemeen eerder dan de tevreden bestuurders. 🙂
Ik denk dat we dit forum hebben om ervaringen te delen. Zowel goede en slechte.
Als je slechte ervaringen deelt, en die zijn er genoeg, dan is het niet nodig dat anderen dat afkeuren alleen omdat ze het zelf niet zo ervaren.
Er zijn een hoop issues die bij sommigen wel en bij anderen niet optreden. Dat is op zich al interessant om te weten.
Een slechte ervaring wil niet zeggen dat de volledige auto je niet bevalt.
Ik ben zelf begonnen in de eerste launch editie en heb nu de MY'26. Ondanks alle ergernissen in de software, en de steeds scheurende ashoezen, vond ik de P2 toch fijn genoeg om er weer een te nemen. En ook nu irriteert de matige implementatie van Gemini mij.
Als je slechte ervaringen deelt, en die zijn er genoeg, dan is het niet nodig dat anderen dat afkeuren alleen omdat ze het zelf niet zo ervaren.
Er zijn een hoop issues die bij sommigen wel en bij anderen niet optreden. Dat is op zich al interessant om te weten.
Een slechte ervaring wil niet zeggen dat de volledige auto je niet bevalt.
Ik ben zelf begonnen in de eerste launch editie en heb nu de MY'26. Ondanks alle ergernissen in de software, en de steeds scheurende ashoezen, vond ik de P2 toch fijn genoeg om er weer een te nemen. En ook nu irriteert de matige implementatie van Gemini mij.
Bovendien zijn klachten of ergernissen ook niet altijd Polestar gericht maar eerder richting een app zoals Spotify, Gemini of Maps. Dat heeft niks met de geweldige eigenschappen van de wagen te maken en al helemaal niet met lease vs aankoop. Slaat in mijn ogen echt nergens op.
Wij gaan straks een flinke rit van 4 uur moeten maken. Ik heb er zin in want elke rit in de Polestar 2 is een feestje. En tijdens dat feestje erger ik me wel eens aan iets ja. Als Maps of Gemini me weer eens niet wil helpen met een fatsoenlijke planning. Mag het?
Wij gaan straks een flinke rit van 4 uur moeten maken. Ik heb er zin in want elke rit in de Polestar 2 is een feestje. En tijdens dat feestje erger ik me wel eens aan iets ja. Als Maps of Gemini me weer eens niet wil helpen met een fatsoenlijke planning. Mag het?
Ik heb Gemini nu ook sinds paar weken en ik moet zeggen ik ben er wel tevreden over, maar ik gebruik het ook niet persé om mijn navigatie in te stellen. Wat voor mij goed werkt is bijvoorbeeld Gemini te vragen de temperatuur aan te passen. En tijdens de vakantie hebben we het gebruikt voor geschiedenislesjes ;-). Als we naar een stadje reden vroegen we Gemini tijdens de rit om wat te vertellen over het stadje, de geschiedenis en wat we moesten gaan bekijken. Dat werkte perfect. Dus ja, voor die doeleinden heb ik geen klachten. Enige puntje van ergenis vind ik persoonlijk dat elk beantwoording van een vraag eindigt met 'als je meer wilt weten over dit onderwerp, of je wilt dat ik hier naar toe navigeer, laat het weten'. zoiets. Dat hoeft ie me niet na elke vraag te vertellen, maar ja minor gripe.
Blijkbaar was ik nog geen eigenaar van mijn auto. Dat is nu rechtgezet door Polestar support. Nu kan ik onderhoud inplannen.
Nu zegt de automatische mail dat ik de auto naar fabrieksinstellingen moet resetten. Is dat echt nodig? De sleutels, apps, profielen, etc. zijn al goed aangemaakt en ben blij met de instellingen.
Anderzijds, dan houdt de onderhoud reminder geen rekening met de planning, want ik ga in die periode ruim over de KMs. Binnen 2 weken ben ik nog op tijd.
Nu zegt de automatische mail dat ik de auto naar fabrieksinstellingen moet resetten. Is dat echt nodig? De sleutels, apps, profielen, etc. zijn al goed aangemaakt en ben blij met de instellingen.
Nu ik kan inplannen, is dit een grap? Of heeft deze locatie geen zin in Polestar onderhoud?
Herstellen naar fabrieksinstellingen
Telkens wanneer een Polestar van eigenaar verandert, moeten alle gebruikersgegevens en systeeminstellingen worden teruggezet naar de fabrieksinstellingen om alles zo soepel mogelijk te laten werken. Volg de onderstaande link om te zien hoe je je auto terugzet naar de fabrieksinstellingen.
Anderzijds, dan houdt de onderhoud reminder geen rekening met de planning, want ik ga in die periode ruim over de KMs. Binnen 2 weken ben ik nog op tijd.
[ Voor 27% gewijzigd door Bamieater op 02-10-2026 12:46 . Reden: meer achtergrond info ]
Say what you want to say, BUT don't speak!
Gemini werkt inderdaad nog niet altijd even soepel. Navigatie opdrachten gaan bij mij meestal wel goed. Overigens meestal wel naar bekende locaties, thuis/werk etc.
Alleen waar ik het voor hoopte te gebruiken wordt uberhaubt niet ondersteund. Als ik lang in de auto zit herinner ik mij vaak dingen ik later nog moet doen. Maar een taak of reminder aanmaken mag niet.. Uiteraard heeft de uitvoering van die taak/reminder ook niet veel zin op de client in de auto zelf. Maar ik ben android gebruiker, zelfde account, maak die taak dan aan op mijn telefoon.
Uit verveling vroeg ik gemini waarom dat niet kon. Was te gevaarlijk tijdens het rijden.
Alleen waar ik het voor hoopte te gebruiken wordt uberhaubt niet ondersteund. Als ik lang in de auto zit herinner ik mij vaak dingen ik later nog moet doen. Maar een taak of reminder aanmaken mag niet.. Uiteraard heeft de uitvoering van die taak/reminder ook niet veel zin op de client in de auto zelf. Maar ik ben android gebruiker, zelfde account, maak die taak dan aan op mijn telefoon.
Uit verveling vroeg ik gemini waarom dat niet kon. Was te gevaarlijk tijdens het rijden.
Wie weet dit: één van mijn sleutels is "verdachte" in het soms niet willen openen van de deur of de melding "transponder key niet aanwezig". Vreemd, want ik doe preventief de batterijtjes van beide regelmatig vervangen.
Gekke is ook dat na "transponder key niet aanwezig" (terwijl de key in mijn R-broekzak zit pál naast het console) ik de sleutel in het bakje leg, en ploep alles werkt ...ook de dagen erna en óók op 2 mtr afstand van de auto. Vandaar mijn "verdachte".
Maar toendertijd vernam ik van support(?) dat de sleutel niét onder garantie valt (ik heb de verlengde).
En nu verneem ik (tijdens gesprek over ánder kwaaltje) dat "de sleutel kwam mét de auto dus wél in/onder garantie".
Wie weet meer? ervaring? nu wél of niét onder garantie?
Gekke is ook dat na "transponder key niet aanwezig" (terwijl de key in mijn R-broekzak zit pál naast het console) ik de sleutel in het bakje leg, en ploep alles werkt ...ook de dagen erna en óók op 2 mtr afstand van de auto. Vandaar mijn "verdachte".
Maar toendertijd vernam ik van support(?) dat de sleutel niét onder garantie valt (ik heb de verlengde).
En nu verneem ik (tijdens gesprek over ánder kwaaltje) dat "de sleutel kwam mét de auto dus wél in/onder garantie".
10kWp + EV + 3x L/L Wtp.
Als Maps, Spotify en Gemini de boosdoeners zijn, vraag ik me toch af waarom we daarvoor in het Grote Polestar 2 Topic zitten en is het misschien tijd voor Het Grote Google/Spotify/Gemini Topic.Juancho schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 09:14:
Bovendien zijn klachten of ergernissen ook niet altijd Polestar gericht maar eerder richting een app zoals Spotify, Gemini of Maps. Dat heeft niks met de geweldige eigenschappen van de wagen te maken en al helemaal niet met lease vs aankoop. Slaat in mijn ogen echt nergens op.
Ik heb geen idee in hoeverre de uitdagingen bij andere merken/auto's met Android Automotive en apps daarop vergelijkbaar zijn, als dat redelijk overeenkomt is een Android Automotive topic geen slecht idee denk ik!Ollie89 schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 15:50:
[...]
Als Maps, Spotify en Gemini de boosdoeners zijn, vraag ik me toch af waarom we daarvoor in het Grote Polestar 2 Topic zitten en is het misschien tijd voor Het Grote Google/Spotify/Gemini Topic.
Afgezien van Gemini (dat gelukkig nog uit kan) ben ik sinds de laatste update heel blij met de software van de PS2 (daarvoor ook al wel hoor), al maanden stabiel. Daarvoor wel wat kleine irritaties waarvan het soms fijn is te lezen dat iemand er een oplossing/workaround voor weet.
Misschien is het verschillende perspectief ook wel verwachting: zelf verwacht ik geen nieuwe features. Wat mij beloofd is toen ik de auto uitzocht moet goed werken (daarvoor zijn updates belangrijk), wijzigingen zijn niet altijd voor iedereen een verbetering. Met dat er zo veel software in zit kan ik me echter ook voorstellen hoe mensen kansen zien voor nieuwe toevoegingen en dat belangrijk vinden. Zo ieder zijn ding, maar dat maakt wel dat exact dezelfde situatie anders ervaren wordt.
Ik lees ook nog af en toe het Mazda topic (ivm vorige auto) en de dingen die je daar leest over de 6e plaatsen de issues die hier langs komen overigens ook wel in perspectief 😅
Precies, en dat bestaat daarom ook:jjkester schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 17:00:
[...]
Ik heb geen idee in hoeverre de uitdagingen bij andere merken/auto's met Android Automotive en apps daarop vergelijkbaar zijn, als dat redelijk overeenkomt is een Android Automotive topic geen slecht idee denk ik!
Android Automotive
Artikel uit Engeland voor diegenen die net als ik uitkijken naar de nieuwe Polestar 2 die volgend jaar uitkomt: artikel
Bevat niet heel veel nieuws, maar toch een paar uitspraken van Polestar over de buitenkant, binnenkant, prestaties en bereik.
De foto kan misleidend zijn, want het uiterlijk is nog onbekend.
Bevat niet heel veel nieuws, maar toch een paar uitspraken van Polestar over de buitenkant, binnenkant, prestaties en bereik.
Interessant vanuit de eerdere discussie over software bugs, eisen en wensen, klagen (ik vind het zelf geen klagen btw)... Polestar zelf zegt het heel goed en zo kijk ik ook steeds meer naar de beleving in de auto buiten fijne rijeigenschappen om... Software en de hele UX gaat steeds belangrijker worden. Een auto is alleen geen auto alleen meer. Net zoals een telefoon allang niet meer is om alleen mee te bellen. Die shifting zie je in de automotive wereld ook al meer en meer.FirstEV schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 21:12:
Artikel uit Engeland voor diegenen die net als ik uitkijken naar de nieuwe Polestar 2 die volgend jaar uitkomt: artikel
But it’s not just about hardware, as car makers embrace the shift to software-defined vehicles (SDVs) knowing that connected features and the onboard digital experience are the new automotive battleground. Lohscheller said: “You need to have [cutting-edge] software stacks and central core computing,” which is the ultrafast-processing power that enables hi-tech safety, autonomous and dynamic features.
He added: “All this can be done, but it needs to be well planned. The companies who have done it, it took them years.”
[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 04-10-2026 23:06 ]
Ik heb de P2 nu 5 jaar en ik moet zeggen dat de sleutel altijd heel goed heeft gewerkt. Nooit problemen gehad met het openen en sluiten van de deur. Er is maar 1 sleutel die ik gebruik, de kleine sleutel ligt in een bakje thuis en is nooit gebruikt, behalve om mijn telefoon-key te activeren.Hansieo schreef op vrijdag 2 oktober 2026 @ 14:46:
Wie weet dit: één van mijn sleutels is "verdachte" in het soms niet willen openen van de deur of de melding "transponder key niet aanwezig". Vreemd, want ik doe preventief de batterijtjes van beide regelmatig vervangen.
Tot een half jaartje geleden. De sleutel werd vaker niet gezien en ik moest een knopje op de sleutel gebruiken om iets te 'activeren'. Daarna opende en sloot de deur weer gewoon. Maar af en toe wat weigeringen. Toch maar even de batterij vervangen en alles werkte weer vlekkeloos. Maar een paar maanden later weer hetzelfde probleem. Weer batterij vervangen en alles was weer oke.
Met rijden had ik nooit problemen, alleen met openen en sluiten.
Geen idee waar het probleem zit maar ik merk dus ook een soort 'degeneratie' van de sleutelervaring. Of ik heb een te goedkoop merk batterij aangeschaft, dat kan ook.
Volvo C40 Recharge Extended Range Plus
tja, ik merk dus exact hetzelfde, en heb/ben ook aan experimenteren met de batterijtjes kwaliteit. Maar ik weet eigenlijk zeker(99,9%) dat het niet aan de sleutel ligt.(omgewisseld met andere)Paku schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 09:17:
[...]
Ik heb de P2 nu 5 jaar en ik moet zeggen dat de sleutel altijd heel goed heeft gewerkt. Nooit problemen gehad met het openen en sluiten van de deur. Er is maar 1 sleutel die ik gebruik, de kleine sleutel ligt in een bakje thuis en is nooit gebruikt, behalve om mijn telefoon-key te activeren.
Tot een half jaartje geleden. De sleutel werd vaker niet gezien en ik moest een knopje op de sleutel gebruiken om iets te 'activeren'. Daarna opende en sloot de deur weer gewoon. Maar af en toe wat weigeringen. Toch maar even de batterij vervangen en alles werkte weer vlekkeloos. Maar een paar maanden later weer hetzelfde probleem. Weer batterij vervangen en alles was weer oke.
Met rijden had ik nooit problemen, alleen met openen en sluiten.
Geen idee waar het probleem zit maar ik merk dus ook een soort 'degeneratie' van de sleutelervaring. Of ik heb een te goedkoop merk batterij aangeschaft, dat kan ook.
vb: vanochtend, auto kon ik gewoon mee weg, kom bij 1e stop en auto wil niet op slot....
Gelukking geen "gevaarlijke"plek dus lekker laten staan... bekijk het maar.
Kom terug een auto "start" gewoon op, en ik kan weg... zet de auto na paar minuten later op 2e stop en jawel..... auto gaat gewoon op slot. Mijn ervaring is dat het nu weer weken goed kan gaan, dus dat batterijtje staat niét op instorten.
Net als instappen en "geen transponder key" terwijl die in mijn rechter broekzak zit, pál naast console, key in bakje en gewoon opstarten. key 2 mtr buiten auto... no problemo, schiet mij maar lek.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp.
Heb hetzelfde probleem ... gisteren weer gehad, 's morgens wagen wil niet van slot, open met de app op de gsm, bij aankomst ging vlot weer op slot, maar bij vertrek moest de gsm weer boven gehaald worden om van slot te doen ... nu werkt het weer zoals het moet.Hansieo schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 11:31:
[...]
tja, ik merk dus exact hetzelfde, en heb/ben ook aan experimenteren met de batterijtjes kwaliteit. Maar ik weet eigenlijk zeker(99,9%) dat het niet aan de sleutel ligt.(omgewisseld met andere)
vb: vanochtend, auto kon ik gewoon mee weg, kom bij 1e stop en auto wil niet op slot....
Gelukking geen "gevaarlijke"plek dus lekker laten staan... bekijk het maar.
Kom terug een auto "start" gewoon op, en ik kan weg... zet de auto na paar minuten later op 2e stop en jawel..... auto gaat gewoon op slot. Mijn ervaring is dat het nu weer weken goed kan gaan, dus dat batterijtje staat niét op instorten.
Net als instappen en "geen transponder key" terwijl die in mijn rechter broekzak zit, pál naast console, key in bakje en gewoon opstarten. key 2 mtr buiten auto... no problemo, schiet mij maar lek.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn sleutel i.c.m. goedkope action batterijen. Ik heb uiteindelijk via Amazon een setje varta cr2023 power on demand gekocht en kan me niet meer herinneren wanneer ik die vervangen heb. Aanrader dus 👍🏻Rakthi schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 08:24:
[...]
Heb hetzelfde probleem ... gisteren weer gehad, 's morgens wagen wil niet van slot, open met de app op de gsm, bij aankomst ging vlot weer op slot, maar bij vertrek moest de gsm weer boven gehaald worden om van slot te doen ... nu werkt het weer zoals het moet.
Let wel op als je een dure versie hebt de verzekering soms wil dat je keyless protect batterijen gebruikt. Die waren helemaal ruk i.m.o. kosten een godsvermogen en waren ook na 3 maanden leeg zelfs als ik de sleutel niet in mijn zak bewaarde. Ik ben daarom overgestapt van verzekering die deze voorwaarde niet had en ook nog eens veel goedkoper was.
[ Voor 22% gewijzigd door tormentor1985 op 06-10-2026 10:26 ]
Welke verzekering ben je bij uitgekomen? Ik zit tegenwoordig bij ABN AMRO verzekeringen, dan is het inderdaad geen voorwaarde, maar dan heb je wel een eigen risico bij diefstal van 1500 euro.tormentor1985 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 10:21:
[...]
Ik heb hetzelfde gehad met mijn sleutel i.c.m. goedkope action batterijen. Ik heb uiteindelijk via Amazon een setje varta cr2023 power on demand gekocht en kan me niet meer herinneren wanneer ik die vervangen heb. Aanrader dus 👍🏻
Let wel op als je een dure versie hebt de verzekering soms wil dat je keyless protect batterijen gebruikt. Die waren helemaal ruk i.m.o. kosten een godsvermogen en waren ook na 3 maanden leeg zelfs als ik de sleutel niet in mijn zak bewaarde. Ik ben daarom overgestapt van verzekering die deze voorwaarde niet had en ook nog eens veel goedkoper was.
Zit bij NN maar heb die eis niet en mijn eigen risico is niet zo hoog.Zinloos1 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:48:
[...]
Welke verzekering ben je bij uitgekomen? Ik zit tegenwoordig bij ABN AMRO verzekeringen, dan is het inderdaad geen voorwaarde, maar dan heb je wel een eigen risico bij diefstal van 1500 euro.
Ik zit nu ook bij ABN inderdaad. Ik zat al zowat mijn hele leven bij ANWB maar die premie was ongeveer de helft hoger. Met mijn bijna 20 schadevrije jaren kwam dat neer op +/- 500 euro per jaar en als je niet zo veel schadevrije jaren hebt is dit bedrag exponentieel hoger.Zinloos1 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 16:48:
[...]
Welke verzekering ben je bij uitgekomen? Ik zit tegenwoordig bij ABN AMRO verzekeringen, dan is het inderdaad geen voorwaarde, maar dan heb je wel een eigen risico bij diefstal van 1500 euro.
Daar kwam dan nog de jaarlijkse keuring bovenop en het vele malen laten vervangen van de keyless protect batterij'en die je eigenlijk ook niet zelf mag verangen en mega snel leeg zijn. Dat was mij toch wel een beetje te gek om trouw te blijven aan mijn autoverzekering.
Ik had er geen last van. Moest mezelf alleen opnieuw aanmelden vanmorgen.Tvdl2000 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:40:
app ligt er weer eens uit....... wat vreemd.... NOT
Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.