Mijn vriendin woont in Frankfurt, en ik rijd dus de helft van mijn tijd in Duitsland rond. De laadvoorzieningen zijn echt wel goed. Niet zo goed als in Nederland (als in: uitgebreid of wisselend qua aantal laders per station - en wellicht in jouw geval ook: hotels), maar nooit problemen gehad met iets tijdig vinden. Wel merk je vlot langs de autobahnen dat laders makkelijk allemaal bezet zijn, dus het loont zich wel om een laadpunt te pakken welke iets van de snelweg af ligt. Moet dat ook een snellader zijn, kan het zijn dat dat wel even iets beter zoeken is. In bijvoorbeeld de grotere parkeergarages zijn de voorzieningen vaak ook erg goed, maar over het algemeen alleen 11/22 kW-laders (eigenlijk net zoals in NL), dus.Stimulate14 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:39:
Even wellicht (domme) vraag. Ik ga over een paar weken een weekend raven in Berlijn en ga met de PS2 die kant op.
Mijn laaddruppel is van Leaseplan met EU DKV. Hoe is jullie ervaring met laden in DE? Is het allemaal goed toegankelijk? Moet ik de pas ook meenemen voor de zekerheid?
Dank jullie wel!
Ik hoef niet te kijken naar leveranciers, dus hoe dat expliciet met jouw druppel zit durf ik niet te zeggen. Maar als je je daarvan minder afhankelijk kan maken, zou laden an sich geen probleem moeten opleveren.