Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Ik snap denk ik niet helemaal de meerwaarde...wordt net als met google in de polestar ook het batterij percentage bij bestemming aangegeven? Dat is voor mij eigenlijk het meest belangrijk en de enige plek waar ik batterij in de gaten houd. En houd ie rekening met laadstations? Daarnaast worden apple maps en Waze toch ook gewoon op het instrumentenpaneel getoond? Of misschien begrijp ik je niet goed.pos2000 schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:11:
Voor de Polestar 2 lijkt er nu eindelijk een serieus alternatief voor Google Maps te zijn: Magic Earth AUTO voor Android Automotive OS.
Ik heb Magic Earth inmiddels geïnstalleerd in mijn Polestar 2 en, voor zover ik weet, is dit na Google Maps de eerste native navigatie-app waarbij de kaart ook volledig over de breedte van het instrumentenpaneel achter het stuur wordt weergegeven.
Extra interessant: Magic Earth is een Nederlands/Europees product en profileert zich nadrukkelijk als privacy-first, dus zonder het gebruikelijke advertentie- en trackingmodel.
Het kost €14,99 per jaar, maar daarmee heb je voor het eerst een volwaardig, native alternatief voor Google Maps dat ook echt gebruikmaakt van het bestuurdersdisplay.
Meer info: https://www.magicearth.com/automotive-aaos
(Let op: Als je het wil proberen, installeer de app in de Polestar en koop vanuit die app op het middenconsole het abonnement en niet via de app op je telefoon.)
Hij moet zijn app toch verkocht krijgen... Daarnaast bedoelt hij hier de officiële native integratie niet via Android Auto of CarPlay.andrik1 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:44:
[...]
Ik snap denk ik niet helemaal de meerwaarde...wordt net als met google in de polestar ook het batterij percentage bij bestemming aangegeven? Dat is voor mij eigenlijk het meest belangrijk en de enige plek waar ik batterij in de gaten houd. En houd ie rekening met laadstations? Daarnaast worden apple maps en Waze toch ook gewoon op het instrumentenpaneel getoond? Of misschien begrijp ik je niet goed.
Belangrijkste punt voor mij is of de preheating van de batterij werkt. Daarnaast of hij laadpunten toevoegt. Dat zie ik nog niet op de website.
[ Voor 5% gewijzigd door thomvh op 05-09-2026 10:17 ]
Ik snap het nog steeds niet. Als het geen pre-heating doet, geen verwachte batterij status bij aankomst geeft, geen laadpaalsuggesties doet op basis van de batterijstatus, geen routes van telefoon naar auto kan sturen, wat is er dan 'geïntegreerd'? Dat je het kan downloaden uit de AAOS app store? Alle vier de punten zie ik namelijk niet terug op de site van Magic Earth, vandaar mijn vraag dus wat hier de toegevoegde waarde van is?thomvh schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:14:
[...]
Hij moet zijn app toch verkocht krijgen... Daarnaast bedoelt hij hier de officiële native integratie niet via Android Auto of CarPlay.
Belangrijkste punt voor mij is of de preheating van de batterij werkt. Daarnaast of hij laadpunten toevoegt. Dat zie ik nog niet op de website.
[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 07-09-2026 15:59 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB
en dan? wil je de snelheid zien die je dan mag rijden?Juancho schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:58:
Snap de noodzaak ook niet. In mijn ogen kan er nog geen app tippen aan Maps. En ja, maps kan nog veel beter en handiger maar helaas gebeurt er amper wat. Wat ik bijv al heel lang op de lijst heb staan is kunnen aangeven met welk % je op bestemming wilt komen.
nmi is de huidige makkelijker.
bv: Ik vertrek uit midden duitsland en zie rood -5% aankomst en weet dat met mijn rijstijl ik div % ga inlopen. Toch begin ik alvast rustig te starten. Onderweg zie ik ineens de % oplopen, -5 -3 -1 0 2 4 5% en ik weet dat ik wat sneller mag rijden.
Net totaan het % waarmee je wíl aankomen. Dat is uiterst relaxed. en poepi nauwkeurig.
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB
Dat kan wel. Even zoeken in de app in de auto. Daar staat die optie. Ik heb dat op onze vakantie gebruikt. Moest het soms wel 2 keer invullen, maar dat zal wel een bug zijn.Juancho schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:58:
Snap de noodzaak ook niet. In mijn ogen kan er nog geen app tippen aan Maps. En ja, maps kan nog veel beter en handiger maar helaas gebeurt er amper wat. Wat ik bijv al heel lang op de lijst heb staan is kunnen aangeven met welk % je op bestemming wilt komen.
[ Voor 11% gewijzigd door pietjm op 07-09-2026 22:52 ]
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Zo goed is Maps nu ook weer niet. Percentage waarmee je aankomst is ruwe schatting, informatie over laadpunten is niet altijd juist, evenals file/route informatie. Je kan zeggen dat de app goed genoeg is en dat ie de meeste dingen goed genoeg doet. Maar Maps blinkt zeker niet uit (in alles).Juancho schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:58:
TBH, ik vind alle navigatie apps maar vrij middelmatig als je ze over de laatste 10 jaar bekijkt. Paar weken terug nog Google Maps gebruikt voor een lange trip in NL, maar ik miste de helft van de wegwerkzaamheden bijvoorbeeld. Flitsmeister had die dan weer wel.
After a couple of months of development, research, and testing, I [Nicolas Kheirallah] have released the first public beta of Hanterill:
Hanterill is a free, local diagnostic tool for Volvo and Polestar cars, among others. It connects straight to the car via OBD-II with a regular passive OBD-II → RJ45 ENET cable. No subscription, no account, no cloud service.
Some of what works on a Polestar 2 (CMA):
- Battery State of Health, read straight from the BECM
- SoC, voltage, current, and battery temperatures
- All 108 cell group voltages
- Live telemetry and graphs
- Full ECU scan over DoIP
- DTC reading, including status and freeze-frame data
- 12V and sleep diagnostics
- Export to CSV and JSON
The beta is read-only on purpose. I’m still building fault code clearing and service functions, but they stay switched off until they’ve been tested more.
I need testers
Support still varies between models and platforms, and I want to build a proper compatibility database for CMA, SPA, SEA, and SPA2.
I also want to find bugs, stability issues, and anything I don’t run into with my own car. The more different cars, model years, and configurations people test, the better Hanterill can become. Even a failed scan is valuable, because it helps me map the differences between cars and platforms.
Windows, macOS are available.
This is 100% a hobby project and for private use only, so don’t expect commercial support or immediate fixes.
Hanterill is an independent project, not affiliated with or endorsed by Volvo Cars, Polestar, Zeekr, or Lynk & Co.
If you test on a real car, let me know what works, what doesn’t, and any bugs you run into. The more people test, the better it gets. !
Zie www.hanterill.com
Misschien toch maar eens een ENET OBD kabeltje bestellen...
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Peblar business - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Kan je wat specifieker zijn waar dit te vinden? Want dit heb ik werkelijk nog nooit gezien of gehoord van iemand en ik weet dat dit een functie is die velen graag willen.pietjm schreef op maandag 7 september 2026 @ 22:51:
[...]
Dat kan wel. Even zoeken in de app in de auto. Daar staat die optie. Ik heb dat op onze vakantie gebruikt. Moest het soms wel 2 keer invullen, maar dat zal wel een bug zijn.
Als je een bestemming ver weg kiest, is het volgens mij een optie in het scherm waar je kan bevestigen. Opnieuw, als ik me goed herinner, kan je daar op het aankomst percentage klikken en een andere waarde invoeren.Juancho schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:32:
[...]
Kan je wat specifieker zijn waar dit te vinden? Want dit heb ik werkelijk nog nooit gezien of gehoord van iemand en ik weet dat dit een functie is die velen graag willen.
Die weergave van percentage bij aankomst is uiteraard een schatting, want hij kan geen rekening houden met je actuele rijstijl, maar met een marge van enkele procenten zit ie bij mij altijd goed en is dat echt de enige plek waar ik mijn batterijpercentage in de gaten hou. Ik kijk dus ook nooit naar de waarde die polestar zelf aangeeft in het instrumentenpaneel, wordt altijd heel droevig als ik zie hoe snel het aantal verwachte km's naar beneden gaat, maar de percentage in maps stelt me dan snel gerust ;-). Ik ben er in ieder geval heel blij mee. Daarentegen vind ik de aanwijzingen bij afslagen e.d. soms wat minder duidelijk en vind ik apple maps het bijvoorbeeld duidelijker aangeven, maar goed, ik kan echt prima leven met Google maps zoals het nu is.Klaus_1250 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 14:55:
[...]
Zo goed is Maps nu ook weer niet. Percentage waarmee je aankomst is ruwe schatting, informatie over laadpunten is niet altijd juist, evenals file/route informatie. Je kan zeggen dat de app goed genoeg is en dat ie de meeste dingen goed genoeg doet. Maar Maps blinkt zeker niet uit (in alles).
TBH, ik vind alle navigatie apps maar vrij middelmatig als je ze over de laatste 10 jaar bekijkt. Paar weken terug nog Google Maps gebruikt voor een lange trip in NL, maar ik miste de helft van de wegwerkzaamheden bijvoorbeeld. Flitsmeister had die dan weer wel.
Zie de foto’s. Ik vind dat dit over het algemeen prima werkt.Juancho schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 17:32:
[...]
Kan je wat specifieker zijn waar dit te vinden? Want dit heb ik werkelijk nog nooit gezien of gehoord van iemand en ik weet dat dit een functie is die velen graag willen.
:strip_exif()/f/image/EUeSKAeIPnw6sDZqoLgQI0z0.jpg?f=fotoalbum_large)
NH, vrijstaand, 182 m2 incl verw garage, 1 Quatt met T87M2018 thermostaat, alles OT, duurzaam in Quatt app aan met echte tarieven, HRE 36/30, 4950 wp panelen, vvw beneden met HR++, radiatoren boven, de koffie nog steeds op z’n Italiaans.
Ben ook benieuwd welk deel lokaal draait, en welk deel afhankelijk is van een internet connectie, en of dat voorheen ook zo was.
Een totaal ander punt; ik stond stil bij een stoplicht rechtdoor op een 80KM weg, als laatste auto op een stukje waar andere auto's met hogere snelheid ~40KM/h de afslag naar rechts pakken. Op een gegeven moment merkte ik dat mijn auto de emergency breaking lights steeds aanzette, op z'n minst tien keer, en ten slotte het rode "crash" symbool liet zien en de gordel zich aanspande. Op zich fijn bij een echte crash, op dat moment net iets te gevoelig.
Say what you want to say, BUT don't speak!
Ok nog nooit gezien en zit dus een beetje verstopt. Bijzonder ook dat er helemaal niks over gecommuniceerd is. Maar dat kan aan mij liggen. Ik neem aan dat dit ook werkt bij kortere ritten zonder dat je perse moet laden om op bestemming te komen? Maar dat je wel met x percentage op bestemming wilt komen?pietjm schreef op woensdag 9 september 2026 @ 11:53:
[...]
Zie de foto’s. Ik vind dat dit over het algemeen prima werkt.
~[Afbeelding]
~[Afbeelding]
[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 09-09-2026 13:24 ]
Dit heb ik regelmatig ook maar dan andersom. Ik rij bijv 110 op de snelweg en rij langs een afrit waar het even druk is. Dan geeft de wagen ook wel eens dat geluid en melding dat je moet afremmen want anders botsing. Terwijl dat niet ter sprake is. De wagen scant blijkbaar best breedt en kan nog geen volledig onderscheid maken tussen iets dat daadwerkelijk de situatie is en juist niet.Bamieater schreef op woensdag 9 september 2026 @ 12:25:
Een totaal ander punt; ik stond stil bij een stoplicht rechtdoor op een 80KM weg, als laatste auto op een stukje waar andere auto's met hogere snelheid ~40KM/h de afslag naar rechts pakken. Op een gegeven moment merkte ik dat mijn auto de emergency breaking lights steeds aanzette, op z'n minst tien keer, en ten slotte het rode "crash" symbool liet zien en de gordel zich aanspande. Op zich fijn bij een echte crash, op dat moment net iets te gevoelig.
Ohja, die herken ik ook wel. Vaak zit een voertuig dan net te dichtbij de lijn, of maakt het net een verdachte beweging. Ik schuif meestal preventief een baan op, of hou mijn voet op het acceleratiepedaal.Juancho schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:27:
[...]
Dit heb ik regelmatig ook maar dan andersom. Ik rij bijv 110 op de snelweg en rij langs een afrit waar het even druk is. Dan geeft de wagen ook wel eens dat geluid en melding dat je moet afremmen want anders botsing. Terwijl dat niet ter sprake is. De wagen scant blijkbaar best breedt en kan nog geen volledig onderscheid maken tussen iets dat daadwerkelijk de situatie is en juist niet.
Say what you want to say, BUT don't speak!
Ligt het aan mij of zijn de prijzen voor gebruikte EV's door recente geopolitiek ontwikkelingen aan het stijgen? Toen ik mij begon te oriënteren in mei zijn de prijzen gestegen, maar sinds enkele weken is de gebruikte EV-markt wederom aan een stijging onderhevig? Ligt dit aan mijn eigen voorkeuren (ik vernauw mijn zoektocht nu tot specifieke voorkeuren zoals warmtepomp, trekhaak, pilot pack en SOH>90%) of ondervinden meer mensen deze trend?
Zie ondertitel
Dat laatste dank ik niet. Nooit geprobeerd, maar lijkt mij ook zinloos. Accu is toch vol genoeg voor de rit?Juancho schreef op woensdag 9 september 2026 @ 13:23:
[...]
Ok nog nooit gezien en zit dus een beetje verstopt. Bijzonder ook dat er helemaal niks over gecommuniceerd is. Maar dat kan aan mij liggen. Ik neem aan dat dit ook werkt bij kortere ritten zonder dat je perse moet laden om op bestemming te komen? Maar dat je wel met x percentage op bestemming wilt komen?
Dat is nou net het punt, ik zou het heel handig vinden om alvast vooruit te kijken. En dus weet of en hoeveel ik moet laden.pietjm schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:08:
[...]
Dat laatste dank ik niet. Nooit geprobeerd, maar lijkt mij ook zinloos. Accu is toch vol genoeg voor de rit?
Yep. Dat herken ik ook. Voor mevr. Smotske is een Hyundai Kona EV wel wat als de Micra echt de geest geeft. 2 jaar geleden waren ze goedkoper dan nu. 2 a 2.5k. Vergelijk met dezelfde auto, bj 2020, <100.000km, meest luxe uitvoering. Verbaast mij niks dat dit ook met P2's is.Dentheman schreef op woensdag 9 september 2026 @ 17:52:
Ik ben actief aan het oriënteren op de aanschaf van een polestar 2 en ontleen veel waarde aan de (gebruikers)ervaringen hier in het topic, waarvoor dank!
Ligt het aan mij of zijn de prijzen voor gebruikte EV's door recente geopolitiek ontwikkelingen aan het stijgen? Toen ik mij begon te oriënteren in mei zijn de prijzen gestegen, maar sinds enkele weken is de gebruikte EV-markt wederom aan een stijging onderhevig? Ligt dit aan mijn eigen voorkeuren (ik vernauw mijn zoektocht nu tot specifieke voorkeuren zoals warmtepomp, trekhaak, pilot pack en SOH>90%) of ondervinden meer mensen deze trend?
@DetailingBySmotske
Nou ik kon me niet inhouden en gisteren even deze kabel gekocht om het te proberen.guido66 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:17:
Kwam dit tegen op het Duitse Polestar forum:
After a couple of months of development, research, and testing, I [Nicolas Kheirallah] have released the first public beta of Hanterill:
Hanterill is a free, local diagnostic tool for Volvo and Polestar cars, among others. It connects straight to the car via OBD-II with a regular passive OBD-II → RJ45 ENET cable. No subscription, no account, no cloud service.
Some of what works on a Polestar 2 (CMA):On my own Polestar 2, Hanterill finds up to 43 ECUs, and a full scan takes under 5 seconds.
- Export to CSV and JSON
The beta is read-only on purpose. I’m still building fault code clearing and service functions, but they stay switched off until they’ve been tested more.
I need testers
Support still varies between models and platforms, and I want to build a proper compatibility database for CMA, SPA, SEA, and SPA2.
I also want to find bugs, stability issues, and anything I don’t run into with my own car. The more different cars, model years, and configurations people test, the better Hanterill can become. Even a failed scan is valuable, because it helps me map the differences between cars and platforms.
This is 100% a hobby project and for private use only, so don’t expect commercial support or immediate fixes.
Hanterill is an independent project, not affiliated with or endorsed by Volvo Cars, Polestar, Zeekr, or Lynk & Co.
If you test on a real car, let me know what works, what doesn’t, and any bugs you run into. The more people test, the better it gets. !
Zie www.hanterill.com
Heel tof hoor, en ondanks er wel wat incorrecte info uit kwam qua geïnstalleerde opties is het heel gaaf om dit soort data zelf uit te kunnen lezen:
/f/image/pgv8aijDJJBmZDkDutsGW8JX.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oF4TPzLb1k8quYL2Vu1u1n4b.png?f=fotoalbum_large)
Van het weekend met daglicht maar even verder induiken, thanks voor de tip in ieder geval!
overigens ook de toplagers van de voorste veerponten laten vervangen, ik had een hoop geluid uit de ophanging, kraken op drempels en de hele weg klakkerdeklak geluiden, vaak wel, soms niet. De dealer wilde er niets van weten (kende ook het probleem niet terwijl er een officieel service bulletin van is en een update in het onderdeel), dus heb het maar elders laten doen. Toto nu toe is het stil weer in de ophanging. Kostte net geen €1.000 inclusief uitlijnen en incl btw.
Ontdekte ook dat als je de deur sluit en aanraakt om de auto op slot te doen, je hiermee ook de comforfunctie op de ramen kunt bedienen, dus je hand lang tegen de sensor houden fungeert als lang op de knop op de afstandsbediening drukken = alle ramen dicht, of open….
Best handig als de kinderen het raam niet dicht hebben gedaan bij uitstappen.
domme vraag misschien, maar waar moet dat RJ45 kabeltje nu worden ingestoken; in ieder geval niet in mijn Macbook.......IJsrace schreef op woensdag 9 september 2026 @ 23:05:
[...]
Nou ik kon me niet inhouden en gisteren even deze kabel gekocht om het te proberen.
Heel tof hoor, en ondanks er wel wat incorrecte info uit kwam qua geïnstalleerde opties is het heel gaaf om dit soort data zelf uit te kunnen lezen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Van het weekend met daglicht maar even verder induiken, thanks voor de tip in ieder geval!
Ik gebruik een USB-C naar USB-A en dan een USB-A ethernet adapter hiervoor.poolster schreef op donderdag 10 september 2026 @ 15:14:
[...]
domme vraag misschien, maar waar moet dat RJ45 kabeltje nu worden ingestoken; in ieder geval niet in mijn Macbook.......
Maar ja, je verbindt direct met je laptop en dan krijg je een 169.254.x.x automatic private IP maar die software ziet dan netjes de OBD adapter en kun je verbinden.
Vanmiddag even bekeken en idd niet mogelijk om los van wel/niet moeten laden het aankomst percentage in te stellen. Weer eens een gemiste kans van Google. Zonde.Juancho schreef op woensdag 9 september 2026 @ 18:14:
[...]
Dat is nou net het punt, ik zou het heel handig vinden om alvast vooruit te kijken. En dus weet of en hoeveel ik moet laden.
Hier ook aangekomen, deze functie kende ik nog niet.Chillko schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:42:
Sinds gisteren ook eindelijk Gemini gekregen. Ik weet dat het helemaal niks toevoegt. Maar als ik zeg dat ik het koud hebt, en Gemini zegt ik zet de thermostaat even wat warmer voor je, dan voel ik me toch een beetje Michael Knight 😅
Ik kan het helaas niet aanzetten via mijn zakelijke account (waar google niet op mijn stem zal trainen).Chillko schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:42:
Sinds gisteren ook eindelijk Gemini gekregen. Ik weet dat het helemaal niks toevoegt. Maar als ik zeg dat ik het koud hebt, en Gemini zegt ik zet de thermostaat even wat warmer voor je, dan voel ik me toch een beetje Michael Knight 😅
Wel grappig die ‘ik heb het koud functie’ had mijn Mercedes uit 2021 al zonder AI, zelfs gericht op waar in de auto degene zit die de vraag stelt 😅.
Ik twijfel om het te activeren via mijn persoonlijke account. Zijn er nog andere functies die je gevonden hebt?
De afspraak bij Volvo over 2 weken laat ik dan ook maar staan.
5000km geleden ook laten doen door de dealer. Helaas nu weer hetzelfde. Super irritant, en bij het parkeren of andere lage snelheid actie kijkt iedereen je aan zo erg.De fiscalist schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:44:
overigens ook de toplagers van de voorste veerponten laten vervangen, ik had een hoop geluid uit de ophanging, kraken op drempels en de hele weg klakkerdeklak geluiden, vaak wel, soms niet. De dealer wilde er niets van weten (kende ook het probleem niet terwijl er een officieel service bulletin van is en een update in het onderdeel), dus heb het maar elders laten doen. Toto nu toe is het stil weer in de ophanging. Kostte net geen €1.000 inclusief uitlijnen en incl btw.
@DetailingBySmotske
Heb je je al garantie geclaimd?
Zeker doen, ik had die issues ook af en toe en sinds 5.x begin Augustus niet meerJuancho schreef op donderdag 10 september 2026 @ 18:30:
Afgelopen nacht terug op schiphol na vakantie, nog steeds geen Gemini, geen OTO (nog steeds op 4.x versie). Wel 2 bugs: 1 geluid deed het niet, opgelost met een reset. En na die reset was de brightness van het scherm + interieur heel fel en reagerde niet meer op de slider. Ook opgelost met een reset.
De afspraak bij Volvo over 2 weken laat ik dan ook maar staan.
Ik ben hiervoor ook naar een universele garage geweest (verplicht wegens autotrust garantie), duur was kort, hele toko kraakt weer. Volgens de dealer hebben ze hier aftermarket lagers gemonteerd (Biltstein) en willen ze alles vervangen zodat het weer origineel volvo is (inclusief schokdempers) voor 2175 euro. lijkt me sterk dat de schokdempers ook vervangen moeten worden. Bij welke garage heb je dit laten doen?De fiscalist schreef op donderdag 10 september 2026 @ 14:44:
Dit ziet er inderdaad veelbelovend uit, heb ook maar een kabeltje besteld… toch zeker even de SoH checken voordat de garantie op de batterij afloopt.
Ontdekte ook dat als je de deur sluit en aanraakt om de auto op slot te doen, je hiermee ook de comforfunctie op de ramen kunt bedienen, dus je hand lang tegen de sensor houden fungeert als lang op de knop op de afstandsbediening drukken = alle ramen dicht, of open….
Best handig als de kinderen het raam niet dicht hebben gedaan bij uitstappen.
Verder, ik heb me toch een vreselijk irritant zacht gekraak/getik wat ik m'n rechteroor hoor tijdens het rijden, in eerste instantie dacht ik dat het vanuit m'n stuurhuis komt (die heeft namelijk ook een irritant gepiep wanneer ik instuur) maar het lijkt toch ergens anders vandaan te komen, geen flauw idee wat het kan zijn, iemand een idee? als ik wat meer naar rechts leun dan hoor ik het in m'n linkeroor, lijkt ieder geval ergens vanuit het midden te komen.
Polestar 2 LRDM Launch Edition
Ik wacht nog op antwoord.De fiscalist schreef op donderdag 10 september 2026 @ 21:48:
Hmmm, da’s geen fijn vooruitzicht…
Heb je je al garantie geclaimd?
Krijg soms de induk dat de wekplaatst niet echt bedreven wordt om te repareren. Meer 1:1 vervangen volgens manual en updatetjes, en niet meer echt gezond ouderwets sleutelen. Wellicht heeft dat er mee te maken.
@DetailingBySmotske
Ben je wel ingelogd? Anders een afmelden en opnieuw inloggenStimulate14 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:56:
Ik heb sinds een paar dagen dat Maps mijn historie niet bewaard. Dus mijn routes zijn niet meer zichtbaar, ook niet die van gisteren. De lijst is elke keer leeg, meer mensen last van?
Denk het wel, kon namelijk wel vanaf mijn telefoon een route naar de wagen sturen.DNLK schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 13:00:
[...]
Ben je wel ingelogd? Anders een afmelden en opnieuw inloggen
Hier was hij laatst automatisch uitgelogd. Even opnieuw aanmelden werkte.Stimulate14 schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 10:56:
Ik heb sinds een paar dagen dat Maps mijn historie niet bewaard. Dus mijn routes zijn niet meer zichtbaar, ook niet die van gisteren. De lijst is elke keer leeg, meer mensen last van?
No signature required.
Maar hoe ga ik nu ooit wel Gemini kunnen gebruiken? Het is al geïnstalleerd dus ik ga er vanuit dat die melding niet meer komt. Ik kan echter ook nergens in het systeem kiezen om Gemini als assistent te gebruiken. Dus hoe gaat dit in hemelsnaam ooit werken?
Vind het persoonlijk maar een hele slechte uitrol procedure van Volvo/Polestar. Doe het dan pas als het daadwerkelijk gewoon werkt, in Nederland met de eigen Nederlandse taal. Eind deze maand nog een afspraak bij Volvo vanwege geen OTAs dus mogen ze dit ook gelijk fixen.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 12-09-2026 15:24 ]
Je krijgt het dan automatisch, icoontje veranderd dan van gekleurd microfoontje naar blauw steentjeJuancho schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:24:
Vraagje over Gemini. Zijn er hier meer (my26) PS2 rijders die Gemini wel hebben geactiveerd toen de melding binnen kwam en het via die ENG truc werkend wilden krijgen? Zoals bekend zet je systeem na taalwissel NL weer de oude Assistent aan.
Maar hoe ga ik nu ooit wel Gemini kunnen gebruiken? Het is al geïnstalleerd dus ik ga er vanuit dat die melding niet meer komt. Ik kan echter ook nergens in het systeem kiezen om Gemini als assistent te gebruiken. Dus hoe gaat dit in hemelsnaam ooit werken?
Vind het persoonlijk maar een hele slechte uitrol procedure van Volvo/Polestar. Doe het dan pas als het daadwerkelijk gewoon werkt, in Nederland met de eigen Nederlandse taal. Eind deze maand nog een afspraak bij Volvo vanwege geen OTAs dus mogen ze dit ook gelijk fixen.
Je moet blijkbaar wel op software 5.1.10 of hoger zitten, ik heb 5.1.17 door dealer bij onderhoud laten updaten.
Ok thanks. Dat kan het dan verklaren. Mijn Polestar zit nog op 4.2.13 en heeft alle 5.x OTAs niet gehad. Vandaar ook die werkplaats afspraak binnenkort. Dan zal ik daarna wel Gemini moeten hebben ook.izzy67 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:31:
[...]
Je krijgt het dan automatisch, icoontje veranderd dan van gekleurd microfoontje naar blauw steentje
Je moet blijkbaar wel op software 5.1.10 of hoger zitten, ik heb 5.1.17 door dealer bij onderhoud laten updaten.
Ik had hetzelfde (Hoewel ouder model) mijn vrouw had op haar account een paar maanden geleden al Gemini gepushed gekregen en op mijn profiel kwam het maar niet. Na schakelen tussen Nederlands en Engels dacht ik ook dat het nooit zou komen, tot afgelopen week.Juancho schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:24:
Vraagje over Gemini. Zijn er hier meer (my26) PS2 rijders die Gemini wel hebben geactiveerd toen de melding binnen kwam en het via die ENG truc werkend wilden krijgen? Zoals bekend zet je systeem na taalwissel NL weer de oude Assistent aan.
Ik wil wel even zeggen. Dit is geen Polestar uitrol. Dit wordt door Google gedaan. Google zal misschien bepaalde packages/eisen hebben die in een latere update meegeleverd zijn waardoor Nederlands wel wisseld ofzo. Maar je moet hier Volvo / Polestar niet helemaal voor aankijken. Het is namelijk letterlijk een app op het systeem. Wat gewoon via de playstore geupdate wordt.Juancho schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:24:
Die laatste snap ik niet want Gemini staat helemaal niet in de playstore. Ik kan het iig niet vinden. En ik heb toch echt een tijdje terug Gemini geïnstalleerd toen ik die melding kreeg.thomvh schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 23:56:
[...]
Ik wil wel even zeggen. Dit is geen Polestar uitrol. Dit wordt door Google gedaan. Google zal misschien bepaalde packages/eisen hebben die in een latere update meegeleverd zijn waardoor Nederlands wel wisseld ofzo. Maar je moet hier Volvo / Polestar niet helemaal voor aankijken. Het is namelijk letterlijk een app op het systeem. Wat gewoon via de playstore geupdate wordt.
Bovendien zit Gemini wel geïntegreerd in de Polestar AAOS software. Je kan ergens in het Polestar menu bijv selecteren dat je Gemini als assistent wil.
Maargoedz ze gaan mn Polestar iig updaten naar de meest recente versie dus dan ga ik er vanuit dat ook alle voorwaarden voor Gemini gebruik aanwezig zijn. Het werkt immers bij een grote groep hier ook gewoon.
Gemini zit in de Play Services. Die zit in de Play Store maar die zie jij niet. Daardoor is Gemini überhaupt kunnen uitrollen. Daarom kun je ook op Engelse modus wel Gemini werkend krijgen. Dat zit er echt niet al sinds vorig jaar in. Er is niet zoiets als een Polestar menu. Je kunt het onder Google Services selecteren. Dat is gewoon de Google app die in die settings verwerkt zitten. Je blijft al weken Polestar de schuld geven maar zo werken deze systemen niet. De roll out wordt ook door Google gedaan.Juancho schreef op zondag 13 september 2026 @ 00:01:
[...]
Die laatste snap ik niet want Gemini staat helemaal niet in de playstore. Ik kan het iig niet vinden. En ik heb toch echt een tijdje terug Gemini geïnstalleerd toen ik die melding kreeg.
Bovendien zit Gemini wel geïntegreerd in de Polestar AAOS software. Je kan ergens in het Polestar menu bijv selecteren dat je Gemini als assistent wil.
Maargoedz ze gaan mn Polestar iig updaten naar de meest recente versie dus dan ga ik er vanuit dat ook alle voorwaarden voor Gemini gebruik aanwezig zijn. Het werkt immers bij een grote groep hier ook gewoon.
Dit werkt gewoon precies hetzelfde als op een Android telefoon. Google heeft daar bepaalde zaken gesplitst. Zodat ze niet van de telefoon bouwer afhankelijk zijn voor updates door te voeren.
Daarom bereid je vast voor, de kans bestaat ook dat je dadelijk alles geupdate hebt en je nog steeds geen Gemini hebt. Ik heb het namelijk ook alleen in de Engelse taal. Nu draai ik weer op Nederlands dan heb ik weer gewoon assistant. Mijn auto is ook niet geupdate naar de laatste versie maar zit wel boven de 5. Geduld is een schone zaak.
93,9% SOH is uit de kunst na bijna 6 jaar. De 91% SOC is in de auto en de app 88%!
Onderstaande foutmeldingen zal ik bij de volgende beurt aan mijn garage voorleggen:
/f/image/RoKKIVc3NR6RW2N7pw2yUUWN.png?f=fotoalbum_large)
B179A13 lijkt te gaan over de verwarming van de radar in de grille of zo, die is wel eens uitgevallen in een sneeuwbui.
U2C7292 gaat over de stuurbekrachtiging, waar ik nog niets van gemerkt heb.
[ Voor 11% gewijzigd door guido66 op 13-09-2026 10:18 ]
Heel interessant.guido66 schreef op dinsdag 8 september 2026 @ 16:17:
Kwam dit tegen op het Duitse Polestar forum:
Some of what works on a Polestar 2 (CMA):On my own Polestar 2, Hanterill finds up to 43 ECUs, and a full scan takes under 5 seconds.
- Export to CSV and JSON
I need testers
Zie www.hanterill.com
Ik dacht eerst: waarom op een .com site en niet op GitHub, maar alles staat netjes op GitHub.
Zelf SOH en de cellen uitlezen!
Gauw die kabel kopen!
Bedankt voor de info, helder verhaal. Waar ik me dan wel enorm over verbaas is dat Polestar dit zelf niet weet. Ze verwijzen me immers naar de dealer voor de benodigde updates. Daarom hield ik me daaraan vast. Lijkt me logisch toch? Blijkbaar weten ze hetzelf ook niet.thomvh schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:23:
[...]
Gemini zit in de Play Services. Die zit in de Play Store maar die zie jij niet. Daardoor is Gemini überhaupt kunnen uitrollen. Daarom kun je ook op Engelse modus wel Gemini werkend krijgen. Dat zit er echt niet al sinds vorig jaar in. Er is niet zoiets als een Polestar menu. Je kunt het onder Google Services selecteren. Dat is gewoon de Google app die in die settings verwerkt zitten. Je blijft al weken Polestar de schuld geven maar zo werken deze systemen niet. De roll out wordt ook door Google gedaan.
Dit werkt gewoon precies hetzelfde als op een Android telefoon. Google heeft daar bepaalde zaken gesplitst. Zodat ze niet van de telefoon bouwer afhankelijk zijn voor updates door te voeren.
Daarom bereid je vast voor, de kans bestaat ook dat je dadelijk alles geupdate hebt en je nog steeds geen Gemini hebt. Ik heb het namelijk ook alleen in de Engelse taal. Nu draai ik weer op Nederlands dan heb ik weer gewoon assistant. Mijn auto is ook niet geupdate naar de laatste versie maar zit wel boven de 5. Geduld is een schone zaak.
Ik snap opzich wel dat een support medewerker van Polestar in hun script heeft staan auto moet alle updates hebben. Mijne op 5.0.1.0 heeft ook Gemini all be it in de Engelse taal alleen. Ik kan me voorstellen dat op jouw versie die nog op Android 12 draait dat de benodigde updates er niet in zitten voor de Google applicatie om alles te updaten zodat het Gemini compatible is (Dit is puur gissen). De rollout van Gemini is echter niet onder controle van Polestar. Dit doet Google daarom dat het ook random bij mensen hier ineens gaat werken. Daar is geen update of iets voor nodig. Dat is gewoon van vandaag op morgen is je icoontje anders en/of krijg je een popup. Zonder OTA te installeren, aangezien het een playstore update is.Juancho schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:03:
[...]
Bedankt voor de info, helder verhaal. Waar ik me dan wel enorm over verbaas is dat Polestar dit zelf niet weet. Ze verwijzen me immers naar de dealer voor de benodigde updates. Daarom hield ik me daaraan vast. Lijkt me logisch toch? Blijkbaar weten ze hetzelf ook niet.
Die popup heb ik dus al gehad, geïnstalleerd maar zoals meerderen hier werkt het daar na niet meer in de NL taal. Dus wat nu... de push vanuit Google is immers al geweest. Dus Gemini is, waar dan ook, al geïnstalleerd op mijn wagen. Nu alleen nog actief zien te krijgen en hoe dat moet gaan werken vraag ik me dus af. En of daar een OTA voor nodig is (ik zit zoals gezegd nog op 4.x) weet ik niet. Dat gaan we dus dan maar zien na de afspraak bij de Volvo dealer.thomvh schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:14:
[...]
Ik snap opzich wel dat een support medewerker van Polestar in hun script heeft staan auto moet alle updates hebben. Mijne op 5.0.1.0 heeft ook Gemini all be it in de Engelse taal alleen. Ik kan me voorstellen dat op jouw versie die nog op Android 12 draait dat de benodigde updates er niet in zitten voor de Google applicatie om alles te updaten zodat het Gemini compatible is (Dit is puur gissen). De rollout van Gemini is echter niet onder controle van Polestar. Dit doet Google daarom dat het ook random bij mensen hier ineens gaat werken. Daar is geen update of iets voor nodig. Dat is gewoon van vandaag op morgen is je icoontje anders en/of krijg je een popup. Zonder OTA te installeren, aangezien het een playstore update is.
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 13-09-2026 17:13 ]
Ik gok dat je net als bij mij. Rustig moet wachten tot Google vind dat jouw account ook actief mag op Nederlands. Dit heeft echt niks met Polestar te maken ben ik bang 😅. Ik zit ook nog steeds rustig te wachten hoor.Juancho schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:12:
[...]
Die popup heb ik dus al gehad, geïnstalleerd maar zoals meerderen hier werkt het daar na niet meer in de NL taal. Dus wat nu... de push vanuit Google is immers al geweest. Dus Gemini is, waar dan ook, al geïnstalleerd op mijn wagen. Nu alleen nog actief zien te krijgen en hoe dat moet gaan werken vraag ik me dus af. En of daar een OTA voor nodig is (ik zit zoals gezegd nog op 4.x) weet ik niet. Dat gaan we dus dan maar zien na de afspraak bij de Volvo dealer.
Deze software-update bevat kleine aanpassingen en algemene verbeteringen voor de Polestar 2, waaronder verbeteringen aan de USB-verbinding voor Android Auto en Apple CarPlay.
Deze wordt voor zover ik weet alleen uitgerold door de dealer.Stimulate14 schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:36:
Heeft iemand al software versie P5.1.17?
[...]
28 september heb ik een afspraak bij Volvo, ik zal het je daarna laten weten of Gemini werkt en op welke software. Of niet natuurlijk, dat kan ookthomvh schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:12:
[...]
Ik gok dat je net als bij mij. Rustig moet wachten tot Google vind dat jouw account ook actief mag op Nederlands. Dit heeft echt niks met Polestar te maken ben ik bang 😅. Ik zit ook nog steeds rustig te wachten hoor.
Ik op 21 September. Maar ik zit wel al op 5.0.1.0 ;-) dus zal je ook op de hoogte houden.Juancho schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:36:
[...]
28 september heb ik een afspraak bij Volvo, ik zal het je daarna laten weten of Gemini werkt en op welke software. Of niet natuurlijk, dat kan ook
Ik zit nog op 5.0.1.0 en heb vanmorgen Gemini geactiveerd gekregen, was eerst engels en ik vroeg hem of we in het nederlands konden communiceren en ineens een vriendelijke vrouwen stem in het nederlands en nu werkt het goed in het nederlands.Juancho schreef op maandag 14 september 2026 @ 10:36:
[...]
28 september heb ik een afspraak bij Volvo, ik zal het je daarna laten weten of Gemini werkt en op welke software. Of niet natuurlijk, dat kan ook
Maar had je de activatie voor het eerst gedaan of al een keer eerder?Magnifique schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:30:
[...]
Ik zit nog op 5.0.1.0 en heb vanmorgen Gemini geactiveerd gekregen, was eerst engels en ik vroeg hem of we in het nederlands konden communiceren en ineens een vriendelijke vrouwen stem in het nederlands en nu werkt het goed in het nederlands.
Heb ik, 2 weken geleden tijdens de 150.000 km beurt gekregen, heb geen verschillen gemerkt. En nee Gemini heb ik ook nog niet.Stimulate14 schreef op maandag 14 september 2026 @ 09:36:
Heeft iemand al software versie P5.1.17?
[...]
Gemini heb ik wel, gebruik ik nooit.DNLK schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:23:
[...]
Heb ik, 2 weken geleden tijdens de 150.000 km beurt gekregen, heb geen verschillen gemerkt. En nee Gemini heb ik ook nog niet.
Eerste keerJuancho schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:21:
[...]
Maar had je de activatie voor het eerst gedaan of al een keer eerder?
Ok helder. Ik heb Gemini ergens al draaien via de NL/ENG truc maar nu werkt Gemini niet meer en kan die ook nergens aan zetten als assistent. Afwachten dan maar.
Zijn die ENET OBD-II <=> RJ45 kabeltjes gelijk voor alle automerken?guido66 schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:54:
Gisteren ook een kabeltje ontvangen en met Hanterill mijn P2 uitgelezen, km stand ruim 117.000
[Afbeelding]
93,9% SOH is uit de kunst na bijna 6 jaar. De 91% SOC is in de auto en de app 88%!
Onderstaande foutmeldingen zal ik bij de volgende beurt aan mijn garage voorleggen:
[Afbeelding]
B179A13 lijkt te gaan over de verwarming van de radar in de grille of zo, die is wel eens uitgevallen in een sneeuwbui.
Ik zie ze nl wel veel voor BMW maar weet niet of die ook met Polestar werken.
Ja, geen probleem, die zijn allemaal hetzelfde.johanbarelds schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:33:
[...]
Zijn die ENET OBD-II <=> RJ45 kabeltjes gelijk voor alle automerken?
Ik zie ze nl wel veel voor BMW maar weet niet of die ook met Polestar werken.
Ik heb deze: Goldplay – Enet-RJ-45 kabel, aansluitgereedschap, Ethernet naar OBD, interfacekabel, codering voor F-serie, voor BMW : Amazon.nl: Auto & motor
En deze USB-ethernet adapter, maar zoiets heb je mogelijk al, en niet nodig als je een ethernet poort op je laptop hebt:
UGREEN USB C Ethernet Adapter USB Lan RJ45 1000Mbps Gigabit Netwerk Adapter Geschikt voor Thunderbolt 3 Mac Pro, Mac Air iPad, Galaxy S22, Ultra S21. (10cm, Grijs) : Amazon.nl: Elektronica
Op deze pagina staat welke USB adapters in elk geval werken:
hanterill/README.md at master · NicolasKheirallah/hanterill · GitHub
[ Voor 13% gewijzigd door guido66 op 15-09-2026 12:48 ]
Ik zit te kijken naar occasions rond de 25-30k met de Twin motor, bouwjaar 2020-2022. Zijn er nog zaken die jullie aanraden om extra aandacht te geven?
Wat zaken die ik niet zo snel kan vinden waar jullie waarschijnlijk antwoord op kunnen geven:
- Hoe is de software? Ik heb nu wat recente autos gereden waar de software of drama is of rete traag, wat ik misschien heel simpel vind, gaat de radio gelijk aan bij het instappen en niet als je al 10min aan het rijden bent.
- Mijn reisafstand is ongeveer 65km enkele reis en zal gok ik in de winter 2x per week moeten laden.(3 a 4x per week naar werk) Is dit een reëel verwachtings patroon.
- andere zaken om goed op te letten? Draagarmen las ik, maarja hoe controleer ik dat als leek?
Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile
1. heb je een reden om perse een twin motor te willen? Leuk die power maar echt overbodig als je niet bijv. regelmatig met een aanhanger/caravan/paardentrailer etc rijdtGoldman schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:56:
Na lang wegen en wikken begin ik toch te kijken naar een Polestar, dit word mijn eerste full electric dan.
Ik zit te kijken naar occasions rond de 25-30k met de Twin motor, bouwjaar 2020-2022. Zijn er nog zaken die jullie aanraden om extra aandacht te geven?
Wat zaken die ik niet zo snel kan vinden waar jullie waarschijnlijk antwoord op kunnen geven:
- Hoe is de software? Ik heb nu wat recente autos gereden waar de software of drama is of rete traag, wat ik misschien heel simpel vind, gaat de radio gelijk aan bij het instappen en niet als je al 10min aan het rijden bent.
- Mijn reisafstand is ongeveer 65km enkele reis en zal gok ik in de winter 2x per week moeten laden.(3 a 4x per week naar werk) Is dit een reëel verwachtings patroon.
- andere zaken om goed op te letten? Draagarmen las ik, maarja hoe controleer ik dat als leek?
2. pak je een single motor (extended range evt al heb je die niet perse nodig met jouw genoemde woon-werk afstand) die wat nieuwer is (wel met achterwielaandrijving) heb je gelijk ook wat meer range ivm de eerste modellen
3. Software is mega snel als je de nieuwe proccesor erin laat zetten (misschien nog te onderhandelen?)
Zonder nieuwe processor is de software ook snel. Ik heb er geen enkel probleem mee. Snelheid is subjectief.Juancho schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:11:
[...]
1. heb je een reden om perse een twin motor te willen? Leuk die power maar echt overbodig als je niet bijv. regelmatig met een aanhanger/caravan/paardentrailer etc rijdt
2. pak je een single motor (extended range evt al heb je die niet perse nodig met jouw genoemde woon-werk afstand) die wat nieuwer is (wel met achterwielaandrijving) heb je gelijk ook wat meer range ivm de eerste modellen
3. Software is mega snel als je de nieuwe proccesor erin laat zetten (misschien nog te onderhandelen?)
Software is een beetje sloom maar prima te gebruiken. Je kan ook Android auto of CarPlay automatisch laten starten na aansluiten, dat werkt wat sneller. Muziek via Android auto stopt meteen als je de kabel losmaakt, dus bij uitstappen mis je dan doorspelende radio.Goldman schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:56:
Na lang wegen en wikken begin ik toch te kijken naar een Polestar, dit word mijn eerste full electric dan.
TuneIn native app speelt wel door met instappen en uitstappen, ik gebruik dat.
Ja.- Mijn reisafstand is ongeveer 65km enkele reis en zal gok ik in de winter 2x per week moeten laden.(3 a 4x per week naar werk) Is dit een reëel verwachtings patroon.
Langzaam rijden met raam open: Bocht voor- en/of achteruit maken. Bij een hoop gekraak of gebrom zijn er problemen mee.- andere zaken om goed op te letten? Draagarmen las ik, maarja hoe controleer ik dat als leek?
Ik zeg nergens dat het oude systeem traag is, ik zeg dat die nieuwe processor een stuk sneller is. Dat is niet subjectief, dat is technisch gewoon zo en geloof me, dat merk je in praktijk ook echt wel. En dat hoeft nogmaals niet te betekenen dat de oude processor niet vooruit te branden is he.pietjm schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:16:
[...]
Zonder nieuwe processor is de software ook snel. Ik heb er geen enkel probleem mee. Snelheid is subjectief.
De oude processor en memory setup is bagger en enkel de laatste nieuwe software heeft het een beetje kunnen redden. Wanneer Spotify speelt en Waze start op dan stopt Spotify met spelen omdat het uit het geheugen wordt gegooid.pietjm schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:16:
[...]
Zonder nieuwe processor is de software ook snel. Ik heb er geen enkel probleem mee. Snelheid is subjectief.
Een processor van 10 jaar oud en 4GB ram heeft zijn limieten.
Apps worden enkel maar zwaarder dus het zal niet verbeteren
[ Voor 6% gewijzigd door Li1quid op 15-09-2026 15:50 ]
Ik gebruik Maps en Tidal op hoge kwaliteit. Nog nooit een probleem mee gehad.Li1quid schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:48:
[...]
De oude processor en memory setup is bagger en enkel de laatste nieuwe software heeft het een beetje kunnen redden. Wanneer Spotify speelt en Waze start op dan stopt Spotify met spelen omdat het uit het geheugen wordt gegooid.
Apps worden enkel maar zwaarder dus het zal niet verbeteren
Ik draai Maps met Spotify en dat werkt meestal ook goed.pietjm schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 15:49:
[...]
Ik gebruik Maps en Tidal op hoge kwaliteit. Nog nooit een probleem mee gehad.
De problemen beginnen wanneer je een andere navigatie app gebruikt. Ik vermoed dat Maps altijd in de achtergrond blijft draaien en er daardoor weinig geheugen overblijft voor andere apps.
Super! Bedankt 😃👍guido66 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:35:
[...]
Ja, geen probleem, die zijn allemaal hetzelfde.
Ik heb deze: Goldplay – Enet-RJ-45 kabel, aansluitgereedschap, Ethernet naar OBD, interfacekabel, codering voor F-serie, voor BMW : Amazon.nl: Auto & motor
En deze USB-ethernet adapter, maar zoiets heb je mogelijk al, en niet nodig als je een ethernet poort op je laptop hebt:
UGREEN USB C Ethernet Adapter USB Lan RJ45 1000Mbps Gigabit Netwerk Adapter Geschikt voor Thunderbolt 3 Mac Pro, Mac Air iPad, Galaxy S22, Ultra S21. (10cm, Grijs) : Amazon.nl: Elektronica
Op deze pagina staat welke USB adapters in elk geval werken:
hanterill/README.md at master · NicolasKheirallah/hanterill · GitHub
Is dit aan te passen of is dat normaal?
Dat is normaal, of in ieder geval typisch gedrag van de Polestar spiegels. Verbaasde mij ook in het begin.MartinV schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:53:
Bij het afsluiten van de auto klappen mijn spiegels niet helemaal in. Ze verdraaien minimaal.
ik zou een exemplaar met warmtepomp nemen. Die zat vanaf mj 2022 in het pluspack. Voor zover ik begrepen heb zijn de 82kwh accu versies een stuk zuiniger, de AWD versies kunnen 1 vd motoren uitschakelen.Goldman schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 14:56:
Ik zie dat ze tweedehands flink duurder zijn geworden, in februari kocht ik een late 2020'er LRDM Launch ed. met 122.000km voor 19K, ik zie ze nu vanaf 23.000 staan
[ Voor 6% gewijzigd door de meester01 op 16-09-2026 12:51 ]
IONIQ 5 Lounge 73kw & Polestar 2 LRDM Launch Edition
Kabeltje ontvangen, maar ik krijg geen verbinding.guido66 schreef op zondag 13 september 2026 @ 09:54:
Gisteren ook een kabeltje ontvangen en met Hanterill mijn P2 uitgelezen, km stand ruim 117.000
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn probleem: Ik heb geen laptop en heb de auto met een verlengabel verbonden met mijn Windows computer.
De auto staat uit als ik uitstap. Mogelijk is er daardoor geen verbinding mogelijk.
Welk IP adres geeft jouw auto uit?
Kunt op de play pause knop drukken. Dan gaat de auto weer aan. Ook als je uitstapt.tukker999 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:41:
[...]
Kabeltje ontvangen, maar ik krijg geen verbinding.
Mijn probleem: Ik heb geen laptop en heb de auto met een verlengabel verbonden met mijn Windows computer.
De auto staat uit als ik uitstap. Mogelijk is er daardoor geen verbinding mogelijk.
De auto moet wel aan blijven, natuurlijk. Een paar zware zakken op je stoel leggen?tukker999 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:41:
[...]
Kabeltje ontvangen, maar ik krijg geen verbinding.
Volgorde die bij mij direct werkte:
OBD inpluggen, auto aan in P, Hanterill starten, netwerkkabel inpluggen. Verbinding kwam automatisch tot stand.
Zitten in een netwerkkabel de aansluitingen normaal niet gekruist? Het zou zo maar kunnen dat verlengen voor deze toepassing niet mogelijk is? AI zegt dat het kan...
De maker van deze software is actief op het Engelstalige Polestar forum (Nicoo):
https://www.polestar-foru...nested_view=1#post-357918
Op termijn heeft ie ook een app in de planning.
[ Voor 34% gewijzigd door guido66 op 16-09-2026 17:47 ]
:strip_exif()/f/image/3mlxdxfs73tPvn7zCzyCaDID.jpg?f=fotoalbum_large)
Is het bij jullie random? L? R? voor?achter? (my 2020 Launch DMLR 476pk optie) en ik rij 97% rustig.
[ Voor 5% gewijzigd door Hansieo op 16-09-2026 17:55 ]
10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Dat is gewoon verwering van het plastic. Kun je best makkelijk zelf oppoetsen en dan een coating overheen zetten. Maar heeft hij veel zon gezien of chemicaliën?lonehitman schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:56:
Net de elektromotor van de achterklep onder garantie laten vervangen. Kreeg een gloednieuwe EX30 200kW als leenauto mee. Ik vind mijn drie jaar oude Polestar toch lekkerder en fijner rijden dan die nieuwe EX30 met iets meer vermogen. De garage heeft als service ook meteen de nieuwste software erop gezet. Ik had ook nog gevraagd om onder de garantie de kapjes van de ruitenwissers te vervangen. Deze zijn helemaal verkleurd. Dit was niet mogelijk om het onder de garantie te vervangen. Iemand hier ook dergelijke verkleuringen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet dat het verwering is. Maar die kapjes zijn bij mijn Peugeot van 15 jaar oud nog gewoon zwart. Ik ga ze nu wel behandelen, maar ik vind het productfout. Bij een auto van 50k plus mag dit toch na krap 3 jaar niet verweren ondanks wat zon, regen ed.thomvh schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:59:
[...]
Dat is gewoon verwering van het plastic. Kun je best makkelijk zelf oppoetsen en dan een coating overheen zetten. Maar heeft hij veel zon gezien of chemicaliën?
Ze bouwen ze niet meer zoals toenlonehitman schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:25:
[...]
Ik weet dat het verwering is. Maar die kapjes zijn bij mijn Peugeot van 15 jaar oud nog gewoon zwart. Ik ga ze nu wel behandelen, maar ik vind het productfout. Bij een auto van 50k plus mag dit toch na krap 3 jaar niet verweren ondanks wat zon, regen ed.
Ik heb Gimini ergens tussen 4 en 6 weken geleden ineens als standaard assistent. Heb niets gezien van een update melding of wat dan ook. Drukte per ongeluk op de assistent knop en hoorde een nieuwe stem en dat was de enige indicatie dat er een update geweest moet zijn. Gemini is vanaf begin in Nederlands bij mij en werkt prima. Ik zit nog op 4.2.13.Juancho schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:24:
Wat ik niet werkend krijg (ook niet op de oude assistent) is om een whatsapp te sturen via Gemini. Als ik vraag om een whatsapp te sturen wordt er netjes gereageerd en gevraagd wat de boodschap is. Spreek het in, tekst komt netjes op scherm maar wordt verzonden als sms spraakbericht en niet whatsapp...
Nee, maar ik rijd ook met one pedal drive uit.ReconE schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:58:
Een bijzondere glitch, heeft iemand dit ook? Als je met 80-90 km/h heuvel af gaat, werkt de regeneratie niet meer en rijd je in neutraal op je voorligger. Tweemaal gehad inmiddels, kon tijdig remmen, dan werkt regen ook weer. Komt dit iemand bekend voor? PS2 2021.
De eerste keer afgelopen maandag maar nu net weer deze avond.
Maandag heb ik al even met PS support gebeld maar die had niet echt een verklaring en stelde alle standaard resets (midden console en de TCAM) voor maar dat had ik natuurlijk al gedaan (en vanavond ook weer gedaan)
Zijn er meer mensen hier op het forum die dit issue hebben gehad en wat was de uiteindelijke oplossing? Ben bang dat het een gevalletje naar de Volvo dealer wordt.
Graag hoor ik jullie ervaringen met dit issue.
Even de home knop ingedrukt houden en het was opgelost. Daarna niet weer gebeurt.
Ik heb regelmatig geen geluid, vaak lost het zich op door het knipperlicht aan te zetten, soms een pas na een reset. Maar mijn knipperlicht geeft dan eerst ook geen geluid.MrMGeeIsTheName schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:40:
Ik heb de afgelopen week tot 2x gehad dat mijn PS2 helemaal geen geluid meer had (model MY25), geen radio, spotify, podcasts en zelf geen navigatie, richting aanwijzer en parkeer sensoren geluid. Het is helemaal stil in de auto.
De eerste keer afgelopen maandag maar nu net weer deze avond.
Maandag heb ik al even met PS support gebeld maar die had niet echt een verklaring en stelde alle standaard resets (midden console en de TCAM) voor maar dat had ik natuurlijk al gedaan (en vanavond ook weer gedaan)
Zijn er meer mensen hier op het forum die dit issue hebben gehad en wat was de uiteindelijke oplossing? Ben bang dat het een gevalletje naar de Volvo dealer wordt.
Graag hoor ik jullie ervaringen met dit issue.
Het idee is volgens mij dat de breedte van de ingeklapte spiegels gelijk is aan de breedte van de auto. Zo weet je dat je bijvoorbeeld tussen twee paaltjes door kan en niet vastloopt aan de achterzijde. De Polestar is achter vrij breed dus klappen ze maar weinig in. Om het zeker te weten... wie gaat het opmeten?MartinV schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:53:
Bij het afsluiten van de auto klappen mijn spiegels niet helemaal in. Ze verdraaien minimaal.
Was het eenmalig bij jou @Juancho ? Nog contact met PS support of met de garage gehad hierover? Bij mij hielp geen enkele reset helaas.Juancho schreef op woensdag 16 september 2026 @ 23:32:
@MrMGeeIsTheName paar posten hierboven had ik dit ook gemeld. We kwamen terug op Schiphol van 7 dagen vakantie en bij het wegrijden ook niks geen geluid. Audio niet, telefoon BT niet, richtingaanwijzers niet.
Even de home knop ingedrukt houden en het was opgelost. Daarna niet weer gebeurt.
Regelmatig, dat meen je niet, ik heb het nu zelf 2x gehad en mijn vrouw 1x, ben er na 3x al helemaal klaar mee, ze gaan dit maar oplossen zeg ikDNLK schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:44:
[...]
Ik heb regelmatig geen geluid, vaak lost het zich op door het knipperlicht aan te zetten, soms een pas na een reset. Maar mijn knipperlicht geeft dan eerst ook geen geluid.
Eenmalig volgens mij. Een reset van het systeem (met mijn MY26 gaat dat heel snel) was het dan ook zo opgelost. Verder niet gemeld bij Polestar. Heeft een nachtje de auto laten staan het toevallig ondertussen voor je opgelost?MrMGeeIsTheName schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:01:
[...]
Was het eenmalig bij jou @Juancho ? Nog contact met PS support of met de garage gehad hierover? Bij mij hielp geen enkele reset helaas.
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 17-09-2026 09:44 ]
Hij doet het deze ochtend wel weer, PS support gesproken, maar ik ga wel de auto aanbieden bij de dealer om hem door te lichten en te onderzoekenJuancho schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:43:
[...]
Eenmalig volgens mij. Een reset van het systeem (met mijn MY26 gaat dat heel snel) was het dan ook zo opgelost. Verder niet gemeld bij Polestar. Heeft een nachtje de auto laten staan het toevallig ondertussen voor je opgelost?
Ja als resets en een nachtje slapen niet werkt met Volvo/Polestar het idd nakijken natuurlijk. Ben benieuwd wat het is!MrMGeeIsTheName schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:11:
[...]
Hij doet het deze ochtend wel weer, PS support gesproken, maar ik ga wel de auto aanbieden bij de dealer om hem door te lichten en te onderzoeken
Hij doet het nu wel weer @Juancho na een nachtje rust maar ik heb dit nu 3x gehad en daar ga ik niet mee akkoord, ze gaan er maar induiken bij Volvo/PS. Als ik meer weet zal ik het hier ook met iedereen delen.Juancho schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:19:
[...]
Ja als resets en een nachtje slapen niet werkt met Volvo/Polestar het idd nakijken natuurlijk. Ben benieuwd wat het is!
[ Voor 7% gewijzigd door MrMGeeIsTheName op 17-09-2026 10:35 ]
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.