Zo, wij zijn gisteravond weer thuisgekomen na bijna 3 weken heerlijk rond rijden door noord/oost Spanje en later door de Pyreneeën. Daarnaast nog op de heen- en terugweg overnacht midden in Frankrijk dus we hebben er een flinke trip opzitten in onze PS2 die ik vandaag precies 3 weken geleden hebben opgehaald. Een mooie vuurdoop dus

. Ik had aangegeven nog wat meer info te geven dus hierbij! Voor de overzichtelijkheid zal ik het onderverdelen in wat kopjes. Zoals bekend heb ik gekozen voor de model year 2026 PS2 in LRSM variant in de kleur Vapour, Bio-attributed MicroTech in Charcoal met Black Ash-accenten interieur, 19-inch Aero, het Prima pakket (Climate, Pilot, Plus), Bowers & Wilkens audio en getinte achterramen
1. Verbruikscijfers/afstand/laden etc- Totale afstand: 4204km
- Gemiddelde snelheid: 77 km/h
- Geredensnelheden: grote stukken 120/130km/h, verder 50/70/80/100 wegen of gewoon rustig door steden/dorpjes met veel bergen en dus hoogteverschillen
- Totaal gemiddeld verbruik: 17.0 kWh/100km
- Laden: dit viel mij helaas toch tegen. De auto zou 205kW moeten laden in het begin maar hoger dan 150kW kwam ik niet. Goed, het werd door anderen hier al aangegeven dat er blijkbaar achter de schermen bekende issues hiermee zijn dus hopelijk snel opgelost, maar het is dan toch jammer bij een nieuwe auto. Dan wil je ook gewoon even die eerste (korte) periode van snelladen zien dat je 205kW haalt. Ook omdat wij een aantal keren echt maar kort gingen snelladen (minuut of 10 max). Dan wil je ff zsm energie erin zien gaan. Ook viel de laadcurve me wat tegen, ik had verwacht dat dit wel wat beter/stabieler was dan de 1e generatie XC40 maar voor mij gevoel ging het allemaal zeker niet een stukje sneller. Hopelijk lost Polestar dit snel op want hoewel ik buiten vakanties om niet heel vaak snellaad wil je op de momenten dat het wel moet, zo snel mogelijk laden natuurlijk. De auto moet het kunnen, zorg er dan ook voor dat het lukt! Overigens wel weer een aantal keren bij de 1e poging een error gezien maar toen bedacht ik me dat ik de kabel echt stevig moet aandrukken tot laden begint en de kabel vastgezet wordt. Dan is er geen issue. Maar dit is blijkbaar nog steeds dat probleem met een pinnetje waarvan ik dacht dat dit toch wel opgelost zou zijn bij nieuwe modellen. Niet dus. Even contact opnemen met Volvo om dit te laten fixen
2. Rijgedrag/wegligging
De PS2 ligt wat mij betreft erg prettig en strak op de weg. Het is een redelijk zware EV dus dat merk je wel. Omdat de PS2 net wat langer is dan de vorige XC40 vond ik de draaicirkel in sommige situaties wel wat lomper dus soms even wat vaker in D/R om de juiste hoek te kunnen maken. Met 300pk misten wij niet de 408pk uit de XC40 want het is alsnog meer dan voldoende. Op de snelweg kan je vlot mee of toch even inhalen door een stoot stroom te geven. Alleen bij echt full gass om zo maar te zeggen mis je net dat extra beetje power die een dual motor wel heeft. Maar voor ons echt niet nodig en ik vraag me af voor wie wel, behalve dat het natuurlijk wel leuk is om te hebben. Door de bergen, soms best stijl, ging het uitstekend. Wat is een EV dan toch fijn zeg! Geen gekloot met schakelen, hellingsproeven etc. Gewoon met 1 stoot gas sta je boven

. Ook leuk om het verbruik te zien kantelen. Erg hoog verbruik naar boven terwijl je naar beneden de procenten erbij ziet vliegen. Moet zeggen dat Maps dat een paar keer verrassend goed had voorspeld. Zo reden we op 15min van onze bestemming en gaf Maps een hoger percentage aan dan het huidige accu percentage. Maar Maps hield blijkbaar al rekening met een stuk naar beneden tot bestemming want uit klopte letterlijk tot op de procent.
3. Zithouding/materialen/comfort/middentunnel etc- Stoelen: wij vonden de stoelen erg prettig. Zacht genoeg maar ook wel stevig. Kantel opties zijn er genoeg waardoor wij met beide onder de 1.80m alsnog de stoelen redelijk omhoog kunnen zetten waardoor je nog iets hoger op de bok zit. Met alsnog genoeg hoofdruimte over. Ook het verleng stuk van de stoel gebruik ik weer, net zoals bij de XC40. Geeft zeker op langere ritten net ff wat meer rust aan je bovenbenen. Ik zorg vaak dat ik ongeveer een kleine vuist tussen knieholte en stoel heb. Materiaal van de stoelen vinden wij ook prachtig en fijn. Het was regelmatig 25-32 graden maar vonden de stoelen totaal niet extra warm of dergelijke. Ze ventileren blijkbaar goed. Kan ook lastig uitleggen wat de stof is. Het is niet het duikerspak materiaal wat de vorige versies van de PS2 hadden maar het is ook geen leerachtige stof. Wij vinden het prachtig! Ook omdat het niet pikzwart is maar wat meer donkergrijs/blauw achtig, erg sjiek en ook met wat accenten. Wat ik wel jammer vind is dat de hoofdsteun zo staat (en dus vaststaat) dat ik er in mijn normale stoelpositie weinig steun aan heb. Om mijn hoofd/nek te kunnen laten rusten moet ik of de rugleuning heel strak plaatsen (dat zit echter niet fijn, alsof je een plank in je rug hebt) of ik moet zelf meer naar achteren hangen. Ik kan nog steeds niet de juiste afstemming vinden dus ik ben ook bang dat het gewoon het ontwerp van de hoofdsteun is? Het stuur is ook erg prettig en mooi, maar volledig hetzelfde als in de XC40. Ligt gewoon lekker in de hand, knoppen zijn logisch maar waarom moest men die pianolak zwart maken...

- Temperatuur/klimaat: de Polestar medewerker adviseerde mij om de instellingen lekker te zetten op automatisch en de fan snelheid op de middelste te zetten (4de blokje). Dit heeft lang gewerkt en was ook prettig bij het warme weer. Maar bij vroege ochtend/nacht ritten werd het al snel te koud en heb ik het op blokje 2 of 3 gezet wat zorgde voor mindere koude lucht. Temperatuur stond bijna altijd ingesteld op 20-21 graden en dat was prima. Stoelverwarming werkte ook fijn, jaja die moesten we nog 2x aan toen het heel vroeg in de ochtend nog gewoon fris was

- De beruchte lompe middentunnel: tja je ontkomt er niet aan en iedereen heeft er zijn mening over. Ik heb er totaal geen last van in de zin van dat ik mijn benen niet kwijt kan maar dat zal vast een stuk vervelender zijn voor langere mensen. Ik vind het eigenlijk wel relaxt omdat je als bereider je been kan laten rusten tegen de tunnel als extra steuntje. Bovendien gebruik ik de tunnel ook als verlengde armsteun en eigenlijk rijdt dat heel prettig. Meer steun voor benen/armen dan in de XC40. Ook als bijrijder beetje hetzelfde verhaal, totaal geen last van de lompe tunnel. Er is wel een groot nadeel maar dat staat bij ruimte/opbergopties
- Materiaalgebruik: ik vind de auto van binnen prachtig qua materialen. Doordat er gebruik wordt gemaakt van meerdere type materialen oogt het erg warm, stijlvol en zeker niet saai. Er is wel helaas 1 materiaal dat mega gevoelig is voor (witte) vlekken, alleen al als je arm/been erop ligt/drukt. Het gaat om het materiaal dat zit op: armsteundeur/armsteun midden/buitenkanten van de middenconsole en het dashboard(kastje). Dit materiaal is echt heel irritant mega gevoelig voor vlekken en je blijft maar schoonmaken. Niet dat het vies is, maar er komt telkens een soort van witte vlek op die je er met goed boenen (zonder middel) wel makkelijk weg krijgt, maar toch. Ik ben zo'n type dat zich daar mateloos aan stoort

4. Zicht & (opberg)ruimte- Zicht: Tja dit was een beetje mijn persoonlijke zorgenkindje als je een SUV als de XC40 en Sedan als PS2 naast elkaar legt. Eerder gaf ik aan dat we de stoel wat hoger konden zetten en je alsnog wat hoger zit (de PS2 staat sowieso toch al iets hoger op de pootjes) maar na zoveel kilometer merk ik toch wel echt verschil in zicht, ruimte en houding. Door dat ik de stoel in eerste instantie op zn hoogst had gezet bleek ik onderweg niet goed te kunnen kijken door de voorruit. Het zichtveld werd daarmee best klein en ik moest regelmatig bukken om bijv. stoplichten te zien etc. Dus onderweg wat geprobeerd en uiteindelijk de stoel wat wat lager gezet zodat het wat natuurlijker aanvoelde. Maar het blijft totaal verschillend ivm de XC40 waar je echt heel prettig een bijna 360 view hebt vanuit de bok bekeken. Je kan wat beter vooruit kijken, om je heen kijken wat er gebeurt, zeker in drukke steden die we hebben bezocht vond ik de XC40 qua zichtlijnen wel prettiger. Maargoed, dat is ook weer gewenning want na een tijdje hield het mij niet meer bezig. Zicht door de achterraam is wel belachelijk klein ivm de XC40 en dan zit er ook nog eens een flinke dode hoek als je over je schouder kijkt. Maargoed, ook daar leer je met de tijd mee omgaan dus dat komt vast goed. Maar conclusie is eigenlijk toch wel dat ik nu alsnog flinke verschillen merk met een SUV vs Sedan. Niet dat het een beter/slechter is, maar het is gewoon anders. Dus ook goed om dat eens te weten met oog op de toekomst na de PS2.
- (Praktische)ruimte: Wij zijn met ons 2en en een kleiner ras hond (was niet mee op vakantie) en dan is de PS2 ruimtelijk genoeg. Door de weeks rijd ik er altijd alleen in (zakelijk) en in het weekend of uitjes daarom met 2 personen, soms 2 achterin. De kofferbak biedt dan ruimte genoeg (er passen mooi 2 hele grote koffers plat naast elkaar zodat de kofferbak deksel gewoon kan blijven zitten) en in de frunk past ook altijd heel handig net die ene tas of wat dan ook. Ik vraag me wel af hoe dat allemaal moet passen als je een heel gezin hebt maar dan denk ik dat je de kofferbak ook veel voller stapelt en het maar voor lief neemt dat je geen zicht hebt via de achterruit. Persoonlijk wil ik dat wel altijd hebben als het even kan. De opbergruimte voorin is voor ons OK maar houdt zeker niet over. Ik snap ook niet zo goed waarom Polestar dit voor de 2 zo gedaan heeft want het is echt minimaal. Waar ik al bang voor was, beide bekerhouders kan je weggooien, ik kan ze niet gebruiken. Die in het opbergvak zelf slaat sowieso nergens op want dat neemt het hele vak in beslag waar ik juist bepaalde spullen in kwijt moet en die andere kan ik ook niet gebruiken want dan kan ik mijn arm niet fijn laten rusten op de steun en middenconsole. Dit blijft wat mij betreft een flinke design fout waarvan ik had gehoopt dat ze die in MY26 wel hadden opgelost. Misschien zelfs al wel vanaf het model na de eerst PS2 ooit. Maar helaas. Gelukkig hebben we een hele fijne 3d geprinte bekerhouder die vast zit aan het dashboard kastje. Die zit niemand in de weg en is voor mij als rijder eigenlijk ook veel fijner omdat die lekker diep en stevig is. Dus geen rammelende en slingerende koffie/water/thee bekers door de auto. Fijn binnen handbereik. Ik heb de persoon gevraagd om er gelijk nog eentje bij te printen zodat de passagier voorin ook zijn eigen houder, aan de andere kant van het dashboardkasje, heeft. Al blijft het natuurlijk wel te gek voor woorden dat je bij een auto van ruim 50k niet eens fatsoenlijke bekerhouders hebt. Echt een design fout wat mij betreft.
Buiten dat is er niet zoveel ruimte eigenlijk. De deuren hebben relatief kleine ruimtes en al helemaal ivm de XC40 die mega vakken in de deur had. Zoals gezegd het vakje onder de armsteun is ook erg klein en je hebt bijv. ook geen los prullenbakje wat ik erg prettig vond in de XC40. Dus ik heb nu meer en beter gesorteerd van wat ik echt in de auto wil hebben, dat netjes opgebergt en overal kon ik dan alsnog wel genoeg spullen kwijt. Voor normaal gebruik is dat helemaal ok, voor zo'n langere roadtrip mis je wel gewoon plek voor je spulletjes. Zul je mee moeten leren leven
.
Overigens ben ik er nog steeds niet achter hoe en waar ik de telefoon wil plaatsen. Voor vakantie heb maar tijdelijk even de houder uit de XC40 aan het rooster vastgezet links van het stuur. Niet ideaal, maar ok. Gister heb ik zo'n telefoon/laptop (https://www.bol.com/nl/nl...dU5GUw.4_7.8.ProductTitle) houder aan het scherm vast gemaakt (linkerkant dus tussen stuur en scherm in) en met magneten zou die de telefoon moeten vasthouden. Leek erg stevig maar mijn vriendin die het als eerste kon testen belde na een kwartier al op dat de telefoon er vanaf vloog. Heel irritant dus ik denk dat het dan alsnog zo'n brodit PS2 clip wordt met daarop nog weer een houder die het liefst ook gelijk oplaadt (kabel dus niet in de telefoon, maar in de houder).
5. Infotainment systeem (AAOS/Bower & Wilkens/nieuwe chip/data etc)- AAOS: Ik weet dat er mensen zijn die niet zo fan zijn van AAOS maar ik behoor daar zeker niet bij. Ik vind het geweldig werken en het was ook een belangrijke reden om bij Volvo/Polestar te blijven. Nou gebruik ik ook altijd een Android telefoon dus die integratie is wel fijn, maar ik vind sowieso het AAOS systeem lekker simpel en nu ook snel werken. Het is overzichtelijk, je logt op wat zaken in en je hebt de belangrijkste dingen in sync met je telefoon/tablet etc. Maps, Spotify, Assistent... het werkt lekker intuïtief en geen gedoe met Android Auto (of Carplay) waarbij je weer geen connectie met de auto data hebt. De knoppen/teksten zijn in de PS2 lekker groot ivm de XC40, dat werkt nog makkelijker tijdens het rijden. Sowieso is het tablet scherm een upgrade want die van de XC40 was echt nog wat kleiner. Scherm ligt ook net wat lager en beter binnen handbereik. Ik hoef me niet te strekken zeg maar. Wat wel erg lelijk en gewoon achterhaald is, zijn die enorme zwarte randen. Zo zonde dat Polestar dat met de nieuwe chip niet gelijk heeft aangepakt want dat zou het scherm gelijk een bak groter en strakker maken. Er wordt zoveel ruimte verspilt op deze manier, onbegrijpelijk. Over de nieuwe chip gesproken, die is razend snel. Switchen van apps, Maps openen en zoeken, muziek afspelen, door de menu's gaan etc. Het gaat echt razendsnel. Ik gun oprecht iedereen die mooie upgrade in zijn/haar oudere Polestar want het maakt je beleving zoveel prettiger

- Overigens niet allemaal lof voor AAOS, de ontwikkeling blijft helaas erg traag en Polestar gaf mij aan dat bijv. de grote nieuwe AAOS UI update die Volvo krijgt (nieuwe modellen krijgen het standaard al geïnstalleerd) voorlopig niet naar de PS2 komt (wel de hogere modellen). Waarom ik die graag zou willen? Nou het deelt het scherm op in 1 groot vlak (Maps) en 2 kleinere blokken daaronder (muziek/telefoon). Dat houdt in minder vaak heen en terug van bijv. Maps naar Spotify etc. Maargoed, het zou mij niks verbazen als dat alsnog naar de PS2 komt. Ik zou ook niet weten waarom niet. Zelfs de eerste modellen XC40 krijgen het en die processor is echt mega traag (geworden). Het iets grotere tablet scherm vanuit de PS2 zo ook alleen maar meer geschikt zijn dus waarom PS2 het voorlopig niet krijgt.... :?
- Audio: Dan nog even het nieuwe Bowers & Wilkens audio systeem. Ik ben behoorlijk onder de indruk! In de XC40 had ik al de upgrade naar Harman Kardon maar deze van B&W is toch wel weer een paar niveautjes hoger hoor. Prachtig zuiver en helder geluid en duidelijk meer power in diverse lagen. Zeker op hoger volume wilde HK nog wel eens niet al te best meer klinken, maar het B&W blijft kristal helder. Blij met die upgrade als muziek liefhebber! Het is wel even spelen trouwens met de diverse opties die je hebt. Zo zitten er bijv. 2 voorgeprogrammeerde zalen en kamers in. Die zalen passen niet goed bij mijn muziek (trance & progressive) omdat dan de kick wat wordt vervormt door de galm van bijv. zo'n concert zaal. Maar zet ik het op studio dan klinkt het weer super strak. Maar we hebben ook muziek opgezet van bijv. John Mayer en dan is zo'n concert hall keuze wel echt prachtig. Alsof je er midden in staat
Ik hoop wel dat Polestar met B&W het blijft ontwikkelen, zoals de PS3/4 net de Abbey Road update kregen. Die zit er bij mij helaas niet in. Nou is het systeem in de PS2 wel wat afgeslankt tov de hogere Polestar modellen, maar het zo mooi zijn als ze na deze mooie optie niet de boel links laten liggen maar ook eens met wat leuke updates komen. Heb je niet zoveel met muziek of luister je bijv. vooral radio/podcast etc zou ik het misschien overkil vinden. Dan volstaat het, tegenwoordig standaard, HK systeem ook prima. Ben je net zo'n muziekgek als mij? Dan is het voor €2000 extra echt een gave upgrade. - Sfeer: De sfeerverlichting vind ik wat tegenvallen, ik had het wat meer verwacht dat alleen een lichtbalkje boven het dashboard kastje. Ik had ook net als @FreeMen hier al aangaf, wat moois verwacht rondom de middentunnel maar daar is behalve het verlichte PS logo in het pookje niks te zien. Jammer want dat het maakt de auto best donker qua subtiel sfeerlicht. Wat helaas wel een bak licht geeft is het tabelscherm. Dat is en blijft een irritatie bij mij, ik wil gewoon zelf kunnen kiezen tussen dark/ligh mode. Nou gaf iemand wel een tip aan dat je de felheid van het licht kan aanpassen MITS het donker is (wie heeft dat bedacht
) en dat werkte een eerste keer wel. Maar een paar dagen later was het weer super fel in het donker en met dezelfde trick werd de helderheid niet gedimd. Alleen die van het drivers display. Waarom het tablet scherm niet is me een raadsel. - . Het hoeft van mij echt geen poppenkast te worden zoals bijv. in de Mercedes wel is, maar kom op, wat meer subtiel sfeerverlichting in het donker was toch niet zo moeilijk geweest?
6. Conclusie: we hebben oprecht genoten van de eerste 3 weken in de Polestar 2. Het was even spannend omdat we de auto pas 3 dagen voor onze roadtrip ontvingen en het begon al wat in de stress doen ik de avond voor vertrek toch even het snelladen had getest en steeds een fout gaf. Maar eenmaal op de weg was het heerlijk cruisen door NL/BE/FR/ES en voelde de auto al heel snel vertrouwd. Het is echt een lekkere rijdersauto, mede door de positie van de rijder maar ook gewoon de wegligging, het sturen, de power, het is gewoon elke rit een feestje om te mogen rijden. Net wat meer beleving als rijder dan in de XC40. Beide heeft wel voordelen als nadelen die ik eerder al benoemde maar gelukkig vonden we de verschillen ook weer niet zo mega groot dat we spijt hadden van de overstap van een echte SUV naar een meer sedan achtige auto. Al is het nu wel duidelijk dat lager dan de PS2 er nooit meer gaat komen. Actieradius is ook prima voor ons, ik reken overal op zo'n 100-150km meer bereik tov onze vorige XC40 en als Polestar dat snelladen nog even fixed gaan we er overal gezien net genoeg op vooruit voor de komende jaren. Nu weer weer thuis zijn zien we ook de voorspelde actieradius alweer stijgen, 80% vol en alweer 450km in beeld. Bij de XC40 zou dat ongeveer 250 zijn geweest aangezien die bij 100% nooit over de 350km kwam. Ook niet in de zomer.
Erg blij met de uiteindelijke keuze (EC40 MY26 was de enige overgebleven concurrent overigens) en ik weet zeker dat ik met veel plezier weer 4 a 5 jaar in deze auto ga rijden. Overigens wel heel benieuwd waarmee Volvo en Polestar tegen die tijd gaan komen want dan zal de huidige XC40/EC40/Polestar 2 wel aan het einde van hun levenscylus zitten. Ook grappig, ik heb letterlijk 1x een andere Polestar 2 gezien (Spaans kenteken). Verder 0, letterlijk nul. Wel regelmatig mensen die ons nakijken of even blijven staan bij het parkeren of laden haha. Grappig om te zien, na al die jaren blijkbaar nog steeds een auto die mensen doet omkijken in het buitenland. Ter vergelijking, wel enorm veel XC40's gezien.
Hopelijk ben ik niks vergeten, maar als er nog vragen zijn, stel ze gerust
[
Voor 13% gewijzigd door
Juancho op 10-09-2025 18:36
]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio