robinVerdegaal schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 12:04:
Sinds de Gemini update is mijn interesse in de Snapdragon upgrade alleen maar toegenomen. We rijden een '21 Polestar 2 PPP en ik dacht een officieel Polestar bericht over een retrofit op oudere modellen te hebben gezien, maar het meest officiele wat ik daar nu over kan vinden is de
pagina van Volvo dealer van der Veen in Nijverdal, verder alleen deze
DIY installatie op Youtube. Misschien heb ik de dealerpagina wel voor een officieel Polestar bericht gezien, want elders is er niets (meer) over te vinden.
Onze dealer geeft mixed messages, monteurs weten ervan, maar verkoop hoort het voor het eerst. Minder officieel is natuurlijk minder zeker, want zomaar hardware upgraden zou in toekomstige updates weleens voor software mismatches kunnen zorgen.
Daarom vraag ik me af of er in dexe groep ervaringsdeskundigen zijn. De snelheidsverbetering is mij de investering zeker waard, maar ik wil niet terechtkomen in een situatie waarin elke update tot handmatige aanpassingen leidt. Wat is jullie ervaring? Blijft de snelheid hoger na enige tijd gebruik? Zijn er nadien software updates geweest en hoe liep dat?
Ik heb de upgrade laten uitvoeren begin dit jaar. Het systeem is opmerkelijk sneller en blijft ook veel sneller dan de standaardprocessor. De dealer had flink wat moeite om het draaiende te krijgen waardoor de auto is blijven overnachten daar. Er zijn m.u.v. de snelheid geen andere problemen opgelost.
De eerstvolgende beschikbare update weigerde te installeren en daarvoor ben ik opnieuw moeten langsgaan, kostenloos, bij de dealer. Dat hebben ze netjes opgelost.
Algemeen vind ik het updatebeleid van Polestar ondermaats. Er zijn van de verschillende modellen lijsten met bekende bugs waar niets mee gedaan wordt. Soms zaken die al jaren bestaan. Wetende dat MY27 het laatste modeljaar is, vrees ik dat er niet heel veel meer zal gebeuren op softwarevlak voor de Polestar 2.
Wees je ook bewust van dat dit niets toevoegt aan de restwaarde van de auto. Misschien dat je particulier dit verkocht krijgt als iets positiefs, maar zakelijke overnemers kijken er niet naar om. Dat weet ik omdat ik, na enkele jaren, beslist heb om een andere auto te kopen. Toevallig was de verkoper waarmee ik sprak in de garage waar ik mijn nieuwe auto heb gekocht iemand die voorheen tewerkgesteld was als verkoper bij een Volvo-dealer. Die persoon gaf duidelijk aan dat hij daar weggegaan is door de vele aanhoudende, gekende problemen waarmee niets gebeurde vanuit Volvo/Polestar. Hij somde problemen op die inderdaad al vanaf ik de auto heb aanwezig zijn.
Samenvattend zou ik stellen dat het een dure upgrade is voor wat het maar is.