Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvS_68
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 25-10 18:09
Hansieo schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Het is mij nog steeds een compleet raadsel wat inch-maat nu met verbruik/bereik te maken heeft.
Maar het maak dus duidelijk écht wel uit, of er moet nóg iets (meer?) meespelen.

Als de band even breed & dezelfde afrol heeft én gelijke compound heeft,
maakt het toch geen FU#$ uit wat de velg -inch- is?
Velg -J- maat dan weer wél, want dat bepaald hoe breed de band "uitgetrokken" wordt.

Lang geleden een stukje op YT gezien van iemand die velgen/verbruik ingewikkeld berekende voor een Tesla met verschillende -inch- maten, ik ga dat toch maar weer eens opsporen/kijken, wellicht leer ik er van nu ik iets meer weet van EV.
Als je dichte velgen hebt is het verschil minder. Met open velgen zoals op de P2 krijg je - naarmate de velg groter is - meer turbulentie om de wielen wat meer weerstand op levert. Ben ook geen expert, maar dat zou de oorzaak moeten zijn. Vandaar ook dat Tesla, met die "mooie" afneembare velgdeksel worden geleverd. Wil je hypermilen dan laat je ze erop. Wil je looks dan haal je ze eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-10 16:00
Met mijn huidige wagen heb ik als winterbanden 225 rondom, zomerbanden 245 voor, 275 achter.

Dat geeft 15% verschil.

Ik kan er dan niet bij dat een 19" en 20" met een zo goed als identieke wielomtrek zoveel verschil geeft?
J-maat, band iets gestretcht, prima. Maar dat zijn geen cm's!

Ik ben ook nieuwsgierig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quark2
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22-07 19:24
MaxxMark schreef op zondag 20 februari 2022 @ 19:37:
[...]

Misschien wel misschien niet. Als iemand die in kamp “slechte cijfers ondanks zuinig rijden” verbaas ik me nog steeds met regelmaat. Sowieso was de bandenspanning een gigantisch verschil. Maar gisteren brak m’n klomp weer. Een stuk gereden (35km) van Delft naar Noordwijk. Helemaal niet bewust zuinig gereden. Wel relatief binnendoor gereden. Bij aankomst zat ik op 20.4(!). Ik blijf het gevoel hebben dat er “iets” meespeelt, maar wat dat is weet ik niet. Ik had niet voorverwarmd en ben weggereden met iets van 40% SoC. Misschien had ik wind mee met deze “storm”? :? :D
Ik zit ook in het kamp 'slechte cijfers ondanks zuinig rijden' en rij op 19inch. Nu wel op winterbanden maar dan nog. Wat mijn gevoel zegt is dat P2 het management van de accu temperatuur niet goed (genoeg) op orde heeft. Als je rustig rijdt komt dat in de winter niet voor elkaar. Ik heb vorig jaar met mijn zoontje een tourrit met ccrally meegereden voor 400+ pk auto's. Veel binnendoor, alleen maar vol optrekken en weer vol op de rem. Gek genoeg daalde mijn verbruik toen tot onder het gemiddelde en werd het lager dan als ik op ACC 85 op provinciaal en 105 op snelweg rij

P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:07
Quark2 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Ik zit ook in het kamp 'slechte cijfers ondanks zuinig rijden' en rij op 19inch. Nu wel op winterbanden maar dan nog. Wat mijn gevoel zegt is dat P2 het management van de accu temperatuur niet goed (genoeg) op orde heeft. Als je rustig rijdt komt dat in de winter niet voor elkaar. Ik heb vorig jaar met mijn zoontje een tourrit met ccrally meegereden voor 400+ pk auto's. Veel binnendoor, alleen maar vol optrekken en weer vol op de rem. Gek genoeg daalde mijn verbruik toen tot onder het gemiddelde en werd het lager dan als ik op ACC 85 op provinciaal en 105 op snelweg rij
Klopt, ik merkte vorig jaar richting Oostenrijk dat het verbruik naar mate de rit vorderde lager werd. Zeker na het passeren van de eerste snellader ging het verbruik snel naar beneden. Zo'n snellader krijgt de temperatuur wel lekker in de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 25-10 14:56
Bij mij valt het verbruik mij helemaal niet tegen. Op de snelweg met 105 op de teller zit het verbruik vaak op 17-18KWh.

Laatst nog een tripje van 114 km gereden. Start 100% (met voorverwarming) en kwam aan met 65% accu. Dat is de SRSM trouwens (en 19" wielen). Totaal gemiddelde verbruik kwam toen uit op 18,7KWh volgens de boordcomputer. Dat klopt trouwens ook als je het narekent:

61KW bruikbare accu. 35% verbruikt = 21.35KW aan energie gebruikt. Met 114 gereden kilometers is dat 18,72KW/100km. En dan rij ik echt niet bewust zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 15:39

MaxxMark

HT is Tof!

Quark2 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:58:
[...]

Ja die ervaring deel ik. En dan gaat het niet per se om het feit dat je op een lagere snelheid rijdt, maar om het stukje dat je relatief veel acellereert/deaccelereert.

Het lijkt er daarmee toch op te wijzen dat het preconditionen van een accu ook ná het wegrijden blijvend nut heeft. Er werd natuurlijk al getheoretiseerd dat het preconditionen alleen nut zou hebben als hij aan de paal hangt. Stel dat je dan 4kw gebruikt om te verwarmen komt dat uit het net ipv uit de accu en die 4kw zou als hij niet aan de paal ook gebruikt worden om op bedrijfstemperatuur te komen in de eerste km's, netto zou het dan 4kw schelen omdat die uit de paal komt ipv uit de accu.

Nu lijkt het er echter op dat bij goed preconditionen van de accu het verbruik weldegelijk (veel) sneller in de lagere regionen komt. In dat geval zou het preconditionen zonder aan de paal te hangen ook nuttig kunnen zijn.

Als ik Polestar was zou ik sowieso die optie gewoon aanbieden. Zelfs als het niet zuiniger is. En wel omdat het in de perceptie van de gebruiker wél zal lijken te schelen.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:34
MaxxMark schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Nu lijkt het er echter op dat bij goed preconditionen van de accu het verbruik weldegelijk (veel) sneller in de lagere regionen komt. In dat geval zou het preconditionen zonder aan de paal te hangen ook nuttig kunnen zijn.
Het netto resultaat is dan toch altijd hetzelfde? Er is geen winst te behalen door via de accu de accu te conditioneren voor vertrek. Het is dan slechts en optische winst in de vorm van een lagere TA omdat het verbruik tijdens het conditioneren uit de statistieken.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:02
Rene schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:47:
[...]

Het netto resultaat is dan toch altijd hetzelfde? Er is geen winst te behalen door via de accu de accu te conditioneren voor vertrek. Het is dan slechts en optische winst in de vorm van een lagere TA omdat het verbruik tijdens het conditioneren uit de statistieken.
Inderdaad, zou niet weten hoe daar iets mee te winnen is. Je begint met een bevroren accupakket wat naar 18 graden oid moet. Of je dat deels aan de paal doet of niet, maakt voor het totale verbruik niet uit. Bij lage temperaturen blijft gewoon de hele rit de accuverwarming aan staan als je maar max 110 rijdt. Preconditionen betekent dat de verwarming iets eerder op een laag pitje wordt gezet. Zou anders niet weten waar die warmte zou moeten blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekhapperrr
JTHZZ schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:50:
[...]

Of je dat deels aan de paal doet of niet, maakt voor het totale verbruik niet uit.
Voorverwarmen aan de paal verbruikt in totaal waarschijnlijk evenveel energie, maar voor je range maakt het natuurlijk wel uit. Niet-aangesloten voorverwarmen lijkt mij inderdaad onzinnig, je verbruik tijdens de rit is lager maar je vertrekt ook met een paar procent minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Dat zou inderdaad optisch zijn.

Daar doe ik wel de aanname bij dat wat eerder in het topic is gezegd ook daadwerkelijk klopt. Dat een accu zijn vermogen kan leveren ongeacht de temperatuur en dat slechte weersomstandigheden alleen een effect hebben op de degradatie van de accu. In dat geval is het puur een gevoelsmatig iets

Klopt die aanname niet en resulteert een accu die niet in zijn ideale temperatuur zit in een sneller verlies van lading, dan valt te beargumenteren dat gedurende de tijd dat de accu niet in de ideale temperatuur zit er een verlies zit dan zou het effect van preconditionen evenredig zijn aan de tijd die het duurt voordat een rijdende auto zijn bedrijfstemperatuur bereikt heeft. Ofwel als een koude auto in identieke omstandigheden ipv 20kWh/100km in het begin 25kWh/100 doet, dan heeft de lengte van tijd een invloed op het totaal. Is de wagen in 1 minuut op temperatuur, dan is er niet veel aan de hand. Is dat echter 60 minuten, dan is het wél relevant.

Maar zoals gezegd; ik heb me dit eerder afgevraagd en meen dat iemand in dit topic zei dat batterijen niet zo werken en dat het beschikbare vermogen niet afneemt obv werktemperatuur en het alleen effect heeft op de levensduur.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:18
Rene schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:47:
[...]

Hangt af van de afstand die je gaat rijden.
30km rijden? UIT die precon.

ga je ver weg? AAN die pre-con

Liefst dus ZELF instelbaar.. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 21-02-2022 11:30 ]

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:18
PvS_68 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 09:35:
[...]

Als je dichte velgen hebt is het verschil minder. Met open velgen zoals op de P2 krijg je - naarmate de velg groter is - meer turbulentie om de wielen wat meer weerstand op levert. Ben ook geen expert, maar dat zou de oorzaak moeten zijn. Vandaar ook dat Tesla, met die "mooie" afneembare velgdeksel worden geleverd. Wil je hypermilen dan laat je ze erop. Wil je looks dan haal je ze eraf.
ff een paar triplex cirkeltjes zagen en wat tiewraps pakken O-) 7(8)7

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
kramon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:49:
Vandaag voor het eerst bij een supercharger geladen bij vdvalk Zwolle. Ging eerst niet helemaal goed met mijn SEPA-betaalmethode. Na het toevoegen van de creditcard werkte alles wel.

Ging verder goed. Tesla app werkt ook heel fijn qua laadstatus. Mooie toevoeging aan 'ons' laadnetwerk.

[Afbeelding]
Denk je dat met de standaard pas zoals je dit bij een lease PS2 krijgt dit standaard al werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 13:26
blue eyes schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:54:
[...]

Denk je dat met de standaard pas zoals je dit bij een lease PS2 krijgt dit standaard al werkt?
Je kunt enkel een creditcard of SEPA-incasso gebruiken als betaalmethode, waarbij je de laadsessie kunt starten met je telefoon. Je laadpas (zoals van PlugSurfing) werkt dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blue eyes
Hansieo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 16:41:
[...]

Mijn Dashcam zit op de linker USB slot (met het witte cirkeltje) en als ik de auto verlaat zónder op slot te doen, gaat deze na een paar minuten op power-off zodat de dashcam uitgaat.

Zet ik 'm op de réchter USB dan blijft de cam áán... (geen idee hoe lang... maar ik heb dacht ik eens gezien dat de cam de volgende dag nog áán stond.. :( ) en dat lijkt mij niet gewenst voor de 12V accu.

Waarom ze voor deze methode gekozen hebben... geen idee.
* ik zal nog eens een keer testen, na al de patches die er geweest zijn... (8>
Daarom heb ik altijd de BlackVue, voor en achter en met extra kastje die de accu in de gaten houdt.
Ik wil die dashcam ook aan hebben als ik geparkeerd sta.

BlackVue is wel wat duurder, maar zit wel aan aan de bovenkant mbt kwaliteit.

Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1518548

Afbeeldingslocatie: https://blackvue-nederland.nl/wp-content/uploads/2020/03/BlackVue-Power-Magic-pro-frontv2.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door blue eyes op 21-02-2022 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 25-10 09:21

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

Koekhapperrr schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:28:
Bij mij valt het verbruik mij helemaal niet tegen. Op de snelweg met 105 op de teller zit het verbruik vaak op 17-18KWh.

Laatst nog een tripje van 114 km gereden. Start 100% (met voorverwarming) en kwam aan met 65% accu. Dat is de SRSM trouwens (en 19" wielen). Totaal gemiddelde verbruik kwam toen uit op 18,7KWh volgens de boordcomputer. Dat klopt trouwens ook als je het narekent:

61KW bruikbare accu. 35% verbruikt = 21.35KW aan energie gebruikt. Met 114 gereden kilometers is dat 18,72KW/100km. En dan rij ik echt niet bewust zuinig.
Hier ook prima tevreden. Ik sta vanaf 30-12-2021 met 3500 gereden kms op een gemiddelde van 20.2 kwh/100km.

Opladen doe ik aan een publieke paal en een snellader heb ik een keertje gebruikt omdat ik dat wilde proberen.

Ik zie ook regelmatig ritten van 17-18 verschijnen en denk dat ik de komende weken wel onder de 20 duik :).
Ben wel een keurige rijder qua acceleratie en topsnelheden. O-)

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-10 22:26
blue eyes schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:54:
[...]

Naast de laadpas van de LM (Leaseplan) heb ik vanuit LM te horen gekregen dat ik zelf een backup pas/app moet hebben en dat gewoon kan declareren als mijn lease laadpas niet geaccepteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Nog niemand hier over gehoord, wellicht even in het andere topic navragen.

Heeft iemand de Flitsmeister 2, zo ja, werkt dit ook met de PS2 app?

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcTcqAmVa4iWL1xE8pfhD0WCmDjQYc40WWt1crzeUE7QbP1cxBZaqZMrwM6VpFXaYNPCculGKs21&usqp=CAE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huf_NL
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-10-2024
Het is nu al twee keer voorgekomen dat er na het wegrijden op een regenachtige dag een herhalende 'bonk' in de aandrijflijn zit, die sneller gaat naar mate de snelheid oploopt. Het bonkende geluid wordt harder als er vaart geminderd wordt door de one pedal drive functie.

De eerste keer kon ik dit verhelpen door even goed te remmen en de parkeerrem erop en eraf te halen. Nu is het een tweede keer gebeurd, maar lijkt ook dit niet te helpen.

Het lijkt erop dat er iets met de remmen niet helemaal lekker zit. Heeft iemand hier ervaring mee en/of een trucje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Regenachtig weer zou impliceren dat er meer roest op de remschijven zit en mogelijk dat de remklauwen iets aanlopen. Een veelgehoorde remedie is om dan een keer krachtig te remmen zodat hij daadwerkelijk zijn remklauwen gebruikt (bij koud weer makkelijker omdat je dan nog niet het maximale regeneratievermogen hebt).

Bij twijfel kan je natuurlijk ook Polestar Support contacteren, al is de kans dat ze je dan naar een dealer verwijzen.

Bij mij was er sprake van een piep in de remklauw rechtsachter, op lage snelheid en bij warmer weer. Dat is kort gecheckt bij de garage en zeiden ze dat ze niks konden vinden. Het kon in ieder geval geen kwaad, maar als het bleef en irritant werd zou het wiel er afgehaald kunnen worden om beter te controleren. Bij dat bezoekje hadden ze de wagen in een kleine 10 minuten op de brug gezet, even gevoeld bij de schijven en hem er weer afgehaald. Daarbij had ik wel het geluk dat ik einde dag kwam en het rustig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kijkeenolifant
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 22:00
Huf_NL schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:19:
Het is nu al twee keer voorgekomen dat er na het wegrijden op een regenachtige dag een herhalende 'bonk' in de aandrijflijn zit, die sneller gaat naar mate de snelheid oploopt. Het bonkende geluid wordt harder als er vaart geminderd wordt door de one pedal drive functie.

De eerste keer kon ik dit verhelpen door even goed te remmen en de parkeerrem erop en eraf te halen. Nu is het een tweede keer gebeurd, maar lijkt ook dit niet te helpen.

Het lijkt erop dat er iets met de remmen niet helemaal lekker zit. Heeft iemand hier ervaring mee en/of een trucje voor?
Dit heb ik ook gehad ben ermee naar de garage geweest. Kennelijk door OPD te gebruiken rem je zo weinig dat er roest op die schijven komen. Die man van de garage heeft toen aantal rondjes gereden met OPD uit en toen hij terugkwam stonden de remschijven er weer blinkend bij. Bonkend geluid was toen ook weg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GeForceFX_BE
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-04-2022
Kijkeenolifant schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:54:
[...]

Dit heb ik ook gehad ben ermee naar de garage geweest. Kennelijk door OPD te gebruiken rem je zo weinig dat er roest op die schijven komen. Die man van de garage heeft toen aantal rondjes gereden met OPD uit en toen hij terugkwam stonden de remschijven er weer blinkend bij. Bonkend geluid was toen ook weg.
Toch jammer dat die man van de garage er ook niet veel van kent.... Traag vertragen met OPD uit zal ook gewoon op de motor remmen en dus niets verhelpen.
Je kon dus ook gewoon met OPD aan enkele keren hard remmen om het probleem op te lossen.
Zo raar dat zelfs mensen die er aan moeten werken niet weten hoe het product werkt, na nu toch al meer dan een jaar op de markt te zijn 8)7 8)7

P2 thunder 20" non-PP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
Kijkeenolifant schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:54:
[...]

Hardnekkig misverstand wat telkens weer moeilijk blijkt uit te bannen. OPD aan of uit maakt niet uit: gewoon een paar keer op een rustig plekje flink in de ankers. Je ziet dan in je vermogensmeter een oranje band en dan weet je zeker dat de remschijven zijn gebruikt. De auto remt ze zelf ook af en toe schoon maar dat is soms niet voldoende.
Nog een lange weg te gaan voor de dealers als
Volvo straks echt volledig elektrisch is. Heb het idee dat voor veel medewerkers daar full electric nog een beetje ‘iets voor de toekomst’ is.

[ Voor 10% gewijzigd door JTHZZ op 21-02-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Ja. Daarom zei ik ook dat het met koud weer wat makkelijker gaat. Minder regen mogelijkheid dus gaan de remklauwen eerder aan de slag :) of ook even tot 100% laden. Dan heb je ook verminderd regen mogelijkheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-10 18:33
Wat ook mee kan spelen is dat bij de Volvo dealer er vaak 1 of 2 EV specialisten/monteurs zijn. En die zijn wellicht niet altijd beschikbaar en tref je misschien een andere monteur die er vanwege de tijd wel even naar wil kijken. Ik kreeg laatst een nieuwe band en die is er ook opgezet door een andere monteur (ik heb altijd een vast persoon) en die had verder ook geen kennis van de P8. Dus daar maken ze waarschijnlijk nog wel onderscheid in. Als het gaat om verkopers mag je idd wel wat meer kennis verwachten natuurlijk.

Als het EV wagenpark van Volvo groter en groter wordt zullen er ongetwijfeld ook meer monteurs de juiste kennis hebben. De P8 (en nu ook P6) en de PS2 zijn ook de eerste wagens waar ze mee te maken hebben qua EV.

[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 21-02-2022 22:43 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magyku30
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-03-2024
Update 1.9 is uit en wordt voorlopig -zo lijkt het- alleen bij de service stations geïnstalleerd. In maart graduele uitrol OTA.
Bron: Facebook Polestar 2 Owners groep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q23evicVrza8n7VPmQWoo6tkd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TMCv3g3Uy9B1Cvrxj7KjEHtE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q5RwpfQI_sqW_CGWvsJo3ev_CT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GdKNXK9qT51Z5myAkZ4r2p5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paku

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

Magyku30 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:11:
Update 1.9 is uit en wordt voorlopig -zo lijkt het- alleen bij de service stations geïnstalleerd. In maart graduele uitrol OTA.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant maar geen schokkende zaken zo te lezen. Dat eerste bulletje zit er bij mij al in volgens mij merkte ik afgelopen week. Op het moment dat je stilstaat met ACC aan en je voorganger begint te rijden dan krijg je een allert. Wel handig toen ik lekker met mijn bijrijder zat te keuvelen in de file... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-10 10:57
Magyku30 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Huh, waar is de beloofde Android 11 update in 1.9 gebleven? 😐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k-jah
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06:23
Paku schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:36:
[...]

Interessant maar geen schokkende zaken zo te lezen. Dat eerste bulletje zit er bij mij al in volgens mij merkte ik afgelopen week. Op het moment dat je stilstaat met ACC aan en je voorganger begint te rijden dan krijg je een allert. Wel handig toen ik lekker met mijn bijrijder zat te keuvelen in de file... :)
Maar als je dat alert ziet, zie je dan toch zeker dat je voorganger al vertrokken is, niet?
Beetje overbodige melding me dunkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paku

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

k-jah schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:46:
[...]

Maar als je dat alert ziet, zie je dan toch zeker dat je voorganger al vertrokken is, niet?
Beetje overbodige melding me dunkt.
Hahaha, als je zit op te letten wel. Die is inderdaad dan net weg. De wagen wil weten of het goed is dat je weer kan vertrekken. Bij het aantikken van de gaspedaal gaat ie meteen weer in ACC modus. Werkt wel lekker hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
GuiltyNL schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Huh, waar is de beloofde Android 11 update in 1.9 gebleven? 😐
Goed punt, daar was inderdaad eerder sprake van. Dat wordt dan een hele grote update P2.0 met Android 11 en CarPlay!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Paku schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 07:36:
[...]

De launch edition auto’s MY2021 hadden dit nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:51
Wel fijn dat de ghostbraking bij achteruitrijden wordt aangepakt.

XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kip88
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 25-10 20:21
Staat nu ook op Polestar NL website

[ Voor 5% gewijzigd door kip88 op 22-02-2022 09:45 . Reden: website url ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartJW
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:11
MarvinOA schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 15:11:
Een vraagje voor jullie. Sinds enkele weken zit er af en toe een kraak in de radio. Het klinkt een beetje zoals vroeger als een radiozender even wat minder bereik had.

Dit heb ik echter als ik DAB radio luister, Spotify luister of Bluetooth stream. Het is meestal van korte duren fractie van een seconde tot maximaal 5 seconden.

Daarnaast heb ik nu drie keer gehad dat er geen muziek speelt. Geen spotify, radio of bluetooth. Google assistent werkt wel gewoon. Muziek doet het weer als ik in en uit stap.

Is dit iets wat jullie herkennen? Ik wacht even op de 1.9 voordat ik ervoor naar de garage rij.
Heb je nog steeds deze kraak tijdens het beluisteren van muziek (DAB en Spotify)? Heb gisteren precies hetzelfde ervaren en komt om de zoveel minuten. Toevallig morgen eerste onderhoud bij de garage dus ga het sowieso aangeven om naar te kijken (en hopelijk update 1.9).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:34
JTHZZ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:00:
[...]

De launch edition auto’s MY2021 hadden dit nog niet.
Er wordt denk ik bedoeld dat dit punt bij de 1.8.2 zat en niet bij de 1.9. Mijn LE heeft dit ook na een bezoek aan de werkplaats (P1.8.2)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Het ziet er wat minder uit - bestelling is wel ingediend, maar het heeft door miscommunicaties te lang geduurd. Ik ben bang dat de voorraad wagen weg is.
Er wordt nu geschakeld. Nadeel is ook dat het netto na het weekend, de prijs met 20 euro per maand is verhoogd.

Reguliere levertijden variëren (Polestar: AUG, Leaseplan: JAN '23.....) Uiteraard zal Polestar heel positief zijn met de levertijd, eenmaal besteld..... ;)

Keuzes (indien negatief): een LRSM (staat nog 1, wel in juiste config en kleur), ander merk, of langere besteltijd accepteren.

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 22-02-2022 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
JTHZZ schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 09:00:
[...]

Goed punt, daar was inderdaad eerder sprake van. Dat wordt dan een hele grote update P2.0 met Android 11 en CarPlay!
Ja, maar ze schuiven alles wel heel erg voor zich uit op deze manier. Ergens in maart krijgen we dus 1.9 met wat kleine fixes en 1.10 (of 2.0 of wat dan ook) komt dan in mei pas? Het gaat allemaal wel heel traag daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fkeizer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 18:40
Paku schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:06:
[...]

Hier ook prima tevreden. Ik sta vanaf 30-12-2021 met 3500 gereden kms op een gemiddelde van 20.2 kwh/100km.

Opladen doe ik aan een publieke paal en een snellader heb ik een keertje gebruikt omdat ik dat wilde proberen.

Ik zie ook regelmatig ritten van 17-18 verschijnen en denk dat ik de komende weken wel onder de 20 duik :).
Ben wel een keurige rijder qua acceleratie en topsnelheden. O-)
Voor mij geldt precies hetzelfde! Ook 3,5k km en zelfde gemiddeld gebruik. Met name op langere afstanden al duidelijk onder 20kwh/100km

Ben heel benieuwd naar zomerverbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JFDv
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-04-2022
AartJW schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Heb je nog steeds deze kraak tijdens het beluisteren van muziek (DAB en Spotify)? Heb gisteren precies hetzelfde ervaren en komt om de zoveel minuten. Toevallig morgen eerste onderhoud bij de garage dus ga het sowieso aangeven om naar te kijken (en hopelijk update 1.9).
Dit is dus precies wat ik ook heb. Lijkt me idd software dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlacKstaR-
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-10 15:26
[...]

Ligt volgens mij Flitsmeister app. Tenminste sinds ik de Flitsmeister app heb geïnstalleerd is het kraken begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
BlacKstaR- schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:54:
[...]

Ligt volgens mij Flitsmeister app. Tenminste sinds ik de Flitsmeister app heb geïnstalleerd is het kraken begonnen.
Ja daar zat ik ook aan te denken. Zal morgen de app eens gewongen stoppen. Hopelijk komt er sowieso een update, want zoals meer mensen hier gaat alles super traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
BlacKstaR- schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 21:54:
[...]

Klopt, is ook mijn ervaring, dus FM verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
GuiltyNL schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 23:40:
[...]

Klopt, is ook mijn ervaring, dus FM verwijderd.
Same... Sowieso vond ik FM raar. Ik had verwacht dat ie mooi op de achtergrond liep en dan een overlay zou tonen. Ik kon er geen hoogte van krijgen. Dus FM nu weer op de telefoon in de houder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
kramon schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:46:
[...]

Same... Sowieso vond ik FM raar. Ik had verwacht dat ie mooi op de achtergrond liep en dan een overlay zou tonen. Ik kon er geen hoogte van krijgen. Dus FM nu weer op de telefoon in de houder.
De Oeps-versie was gek genoeg een stuk beter dan die beta-versie. Ik heb geen idee wat er precies mis is gegaan.

Ik had ook verwacht dat FM gebruik zou maken van de Widgets die je in de P2 kunt gebruiken. Je hebt natuurlijk die vier 'app-vakken' en als een app actief is, kun je in zo'n vak dus belangrijke informatie kwijt. Bij Spotify zie je welk nummer draait en kun je pauzeren en naar andere nummers. Bij Maps kun je je nagivatie stoppen en/of een oplaadpunt aantikken. Ik had verwacht dat bij FM je meldingen zou zien en buttons zou krijgen waar je flitsers mee kon melden.

In plaats daarvan krijgen we een opnieuw opgebouwde app die heel erg beperkt is qua functionaliteit en plots flinke performance issues heeft. Als die 'Oeps-versie' het verder goed deed, dan is het toch simpelweg een kwestie van die interface aanpassen aan Android Automotive, nu lijken ze het wiel opnieuw uit te willen vinden en dat verloopt niet zo soepel.

En even een oprechte vraag:

Heeft één van de P2 rijders hier de intentie om de Flitsmeister Navigatie te gaan gebruiken in plaats van Google Maps of ABRP?

En dezelfde vraag voor parkeren, ik gebruik zelf nu Easy Park, omdat die integratie met de P2 mooi is, zou iemand hier de voorkeur voor Flitsmeister parkeren hebben in plaats van Easy Park?

Ik ken de navigatie-app van FM niet, maar ik kan me niet voorstellen dat deze daadwerkelijk voordelen biedt tegenover Maps?

[ Voor 16% gewijzigd door GuiltyNL op 23-02-2022 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramon
GuiltyNL schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:30:
[...]

De Oeps-versie was gek genoeg een stuk beter dan die beta-versie. Ik heb geen idee wat er precies mis is gegaan.

Ik had ook verwacht dat FM gebruik zou maken van de Widgets die je in de P2 kunt gebruiken. Je hebt natuurlijk die vier 'app-vakken' en als een app actief is, kun je in zo'n vak dus belangrijke informatie kwijt. Bij Spotify zie je welk nummer draait en kun je pauzeren en naar andere nummers. Bij Maps kun je je nagivatie stoppen en/of een oplaadpunt aantikken. Ik had verwacht dat bij FM je meldingen zou zien en buttons zou krijgen waar je flitsers mee kon melden.

In plaats daarvan krijgen we een opnieuw opgebouwde app die heel erg beperkt is qua functionaliteit en plots flinke performance issues heeft. Als die 'Oeps-versie' het verder goed deed, dan is het toch simpelweg een kwestie van die interface aanpassen aan Android Automotive, nu lijken ze het wiel opnieuw uit te willen vinden en dat verloopt niet zo soepel.

En even een oprechte vraag:

Heeft één van de P2 rijders hier de intentie om de Flitsmeister Navigatie te gaan gebruiken in plaats van Google Maps of ABRP?

En dezelfde vraag voor parkeren, ik gebruik zelf nu Easy Park, omdat die integratie met de P2 mooi is, zou iemand hier de voorkeur voor Flitsmeister parkeren hebben in plaats van Easy Park?

Ik ken de navigatie-app van FM niet, maar ik kan me niet voorstellen dat deze daadwerkelijk voordelen biedt tegenover Maps?
Kan ik me helemaal in vinden.

Nope, alleen de fliters.

En dezelfde vraag voor parkeren
Ook niet.

Voor mij is Flitsmeister wat het ooit in het begin was: een flits-melder tool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blue eyes
Dan is de FM 2 dan toch ook prima?

Iets genuanceerd - ik heb deze net aangeschaft, eind vorig jaar. Als je deze toch hebt, me 2 jarige abonnement, gebruiken via de telefoon.

[ Voor 67% gewijzigd door blue eyes op 23-02-2022 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
blue eyes schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:47:
Dan is de FM 2 dan toch ook prima?

Iets genuanceerd - ik heb deze net aangeschaft, eind vorig jaar. Als je deze toch hebt, me 2 jarige abonnement, gebruiken via de telefoon.
Hmm, functioneel wellicht. Maar dan rijd je in een mooie auto met Android Automotive en dan kun je zoiets op een mooie manier integreren op je scherm en dan ga je voor mijn gevoel toch een beetje lopen rommelen door een FM2 kastje ergens te plakken.

Dat past niet helemaal in mijn hoofd, haha.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ktenolix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-10 23:16
Ik wil niet weer een discussie starten omtrent OPD, maar ik wil toch even het resultaat tonen van mijn 'proef' die ik gestart was. Eenzelfde afstand rijden met en zonder OPD aan, met woon-werkverkeer, deels snelweg af en toe en verder gelijk gedrag wat betreft airco, verwarming en rijgedrag. Bovendien wilde ik voor mijzelf uitmaken of ik met of zonder OPD fijner vindt rijden.

Afstand (km)RijtijdGem. snelheid (km/h)Verbruik (kWh/100km)
Met OPD437.009:135023.0
Met OPD en fluwelen teen437.009:005119.5
Zonder OPD437.007:346019.3

Het is natuurlijk niet heel precies allemaal, maar wel voor mijzelf leuk om te zien dat ik ook met OPD onder de 20kWh/100km kan komen. :) Ik heb echt veel geprobeerd om de auto 'uit te laten rollen' door het balkje in de power op het streepje te houden. Ook op een later moment geprobeerd de auto af te laten remmen.

Uiteindelijk vindt ik beide wel prima rijden, maar denk dat ik toch de voorkeur geef aan met OPD rijden, gezien ik vaak binnen bebouwde kom rijdt en minder de snelwegen op hoef. Dat rijdt een stuk relaxter. Heb de rem nauwelijks aangeraakt.

Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
@Ktenolix Je zou voor de lol ook nog de test kunnen doen met OPD op 'Laag' bij mij gaf dat een hoger verbruik dan met OPD op 'Normaal'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kohen
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 07:19
AartJW schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:14:
[...]

Ja daar zat ik ook aan te denken. Zal morgen de app eens gewongen stoppen. Hopelijk komt er sowieso een update, want zoals meer mensen hier gaat alles super traag.
Beetje noooooob vraag maar hoe stop je een app?! Paar keer gehad dat de FM app vastliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartJW
Kohen schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Beetje noooooob vraag maar hoe stop je een app?! Paar keer gehad dat de FM app vastliep.
Vond dit ergens in een topic en dat lijken me de stappen te zijn (of iig in de juiste richting):
Ga naar Instellingen > Applicaties > kies voor FM > tik op het woord 'Gedwongen...' > en bevestig met OK om de app gedwongen te stoppen.

[ Voor 9% gewijzigd door AartJW op 23-02-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 11:32
AartJW schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:57:
[...]

Vond dit ergens in een topic en dat lijken me de stappen te zijn (of iig in de juiste richting):
Ga naar Instellingen > Applicaties > kies voor FM > tik op het woord 'Gedwongen...' > en bevestig met OK om de app gedwongen te stoppen.
Anders home-knop inhouden en het hele infotainment reboote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrewarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 25-10 18:16
M’n app was zojuist vanzelf zomaar uitgelogd… Na het weer inloggen geen inzage meer in de status van de auto.. het schermpje blijft helemaal grijs met kort de melding “je gegevens worden vernieuwd”.

Ik dacht dat dat soort issues inmiddels wel opgelost waren maar blijkbaar toch niet.. Iemand nog ideeen om dit weer aan de praat te krijgen zonder de app te wissen en een nieuw profiel in de auto aan te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
harrewarre schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:21:
M’n app was zojuist vanzelf zomaar uitgelogd… Na het weer inloggen geen inzage meer in de status van de auto.. het schermpje blijft helemaal grijs met kort de melding “je gegevens worden vernieuwd”.

Ik dacht dat dat soort issues inmiddels wel opgelost waren maar blijkbaar toch niet.. Iemand nog ideeen om dit weer aan de praat te krijgen zonder de app te wissen en een nieuw profiel in de auto aan te maken?
Ik denk dat er wéér storing is, want ik heb hetzelfde probleem. Ik heb die timer ingesteld en die werkt vooralsnog, dus zolang dat werkt, raak ik de app niet meer aan. Het frustreert me alleen maar als elke keer die app niet aan de praat te krijgen is.

Ik krijg nu:

'Ophalen van benodigde autogegevens mislukt'

Dat verdwijnt en vervolgens probeert hij te updaten, dat lukt niet en alles wordt dan grijs en dan krijg ik de melding:

'Je aanvraag is verlopen'

Ik probeer het maar te accepteren dat de auto top is en de software flop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kohen
daniel14 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:19:
[...]

Anders home-knop inhouden en het hele infotainment reboote.
Denk shift delete van de app... tis niet ok :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 11:32
harrewarre schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:21:

Ik had hetzelfde probleem, inmiddels doet die het weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTHZZ
Ktenolix schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:01:
Ik wil niet weer een discussie starten omtrent OPD, maar ik wil toch even het resultaat tonen van mijn 'proef' die ik gestart was. Eenzelfde afstand rijden met en zonder OPD aan, met woon-werkverkeer, deels snelweg af en toe en verder gelijk gedrag wat betreft airco, verwarming en rijgedrag. Bovendien wilde ik voor mijzelf uitmaken of ik met of zonder OPD fijner vindt rijden.

Afstand (km)RijtijdGem. snelheid (km/h)Verbruik (kWh/100km)
Met OPD437.009:135023.0
Met OPD en fluwelen teen437.009:005119.5
Zonder OPD437.007:346019.3

Het is natuurlijk niet heel precies allemaal, maar wel voor mijzelf leuk om te zien dat ik ook met OPD onder de 20kWh/100km kan komen. :) Ik heb echt veel geprobeerd om de auto 'uit te laten rollen' door het balkje in de power op het streepje te houden. Ook op een later moment geprobeerd de auto af te laten remmen.

Uiteindelijk vindt ik beide wel prima rijden, maar denk dat ik toch de voorkeur geef aan met OPD rijden, gezien ik vaak binnen bebouwde kom rijdt en minder de snelwegen op hoef. Dat rijdt een stuk relaxter. Heb de rem nauwelijks aangeraakt.
Nice, en ook in lijn met de theorie. Met OPD aan neig ik vaak naar later en sterker vertragen dan met OPD uit. Maar als je dus uitrollen gaat simuleren kom je ong op hetzelfde uit dus. En toch blijf ik bij OPD aan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kohen
JTHZZ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Nice, en ook in lijn met de theorie. Met OPD aan neig ik vaak naar later en sterker vertragen dan met OPD uit. Maar als je dus uitrollen gaat simuleren kom je ong op hetzelfde uit dus. En toch blijf ik bij OPD aan uit :)
:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blue eyes
GuiltyNL schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 09:52:
[...]

Hmm, functioneel wellicht. Maar dan rijd je in een mooie auto met Android Automotive en dan kun je zoiets op een mooie manier integreren op je scherm en dan ga je voor mijn gevoel toch een beetje lopen rommelen door een FM2 kastje ergens te plakken.

Dat past niet helemaal in mijn hoofd, haha.
Ik met het daar wel mee eens. Ik wacht dan (sowieso nog op de auto :D ), maar even af tot FM 100% is. Dan bekijk ik wel wat de functionaliteit en kwaliteit is in vgl. op de GSM en/of FM2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarvinOA
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
[...]

Nee eigenlijk niet meer. Laatste wel een haperende ringtone van de telefoon. Gesprek was overigens wel prima.

Heb wel een ander dingetjes dat me meer zorgen baart: Bij scherp insturen lijkt het of het stuur een stukje overslaat. Moeilijk uit te leggen. Maar je hoort en voelt ook een tik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huf_NL
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-10-2024
MaxxMark schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:23:
Regenachtig weer zou impliceren dat er meer roest op de remschijven zit en mogelijk dat de remklauwen iets aanlopen. Een veelgehoorde remedie is om dan een keer krachtig te remmen zodat hij daadwerkelijk zijn remklauwen gebruikt (bij koud weer makkelijker omdat je dan nog niet het maximale regeneratievermogen hebt).

Bij twijfel kan je natuurlijk ook Polestar Support contacteren, al is de kans dat ze je dan naar een dealer verwijzen.

Bij mij was er sprake van een piep in de remklauw rechtsachter, op lage snelheid en bij warmer weer. Dat is kort gecheckt bij de garage en zeiden ze dat ze niks konden vinden. Het kon in ieder geval geen kwaad, maar als het bleef en irritant werd zou het wiel er afgehaald kunnen worden om beter te controleren. Bij dat bezoekje hadden ze de wagen in een kleine 10 minuten op de brug gezet, even gevoeld bij de schijven en hem er weer afgehaald. Daarbij had ik wel het geluk dat ik einde dag kwam en het rustig was.
Een paar keer goed doorremmen hielp inderdaad. Ik maakte eerder te weinig snelheid om de remklauwen goed schoon te krijgen, lijkt het. Ik rijd zelf altijd met OPD op de maximale stand, dus gebruik de rem eigenlijk zelden. Misschien ook een idee om dit mee te nemen bij de bekende problemen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:17
@Huf_NL al 100 keer voorbijgekomen hier: dit heeft niets met OPD te maken. Als je met OPD uit of laag net zo rustig rijdt, gebeurt precies hetzelfde. Gewoon af en toe iets steviger remmen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

In een tweetal (heen en terug) tests zónder goed vastgelegde condities (behalve dat het 10 graden was) ben ik toch eens gaan kijken of het vroegtijdig 'agressiever' rijden impact heeft op het verbruik. Met agressief bedoel ik niet zo zeer (te) hard rijden, maar meer het stevig accelereren en stevig afremmen (middels regeneratie). Dit in tegenstelling tot mijn 'rustig optrekken' en 'rustig afremmen'.

In beide instanties gingen mn cijfers vervolgens een stuk sneller naar sub 21kWh/100km getallen.

Het heeft er - naar mijn mening - toch wel de schijn van dat daar 'iets' zit. Of het dan gaat om het sneller op temperatuur krijgen van het accu-pack, of dat er intern gewoonweg wordt gefoefeld met cijfers durf ik niet te zeggen.

Gezien alles weer lekker open is ga ik over 2 weken weer frequenter naar mn werk en dus zijn er meer condities helder. Ik ga dan eens wat actiever situaties bijhouden (mits ik het niet vergeet... O-) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
kramon schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:46:
[...]

Bij mij kraakt het ook en ik heb nooit FM gehad. Het begint nadat ik iets van het systeem vraag (route plannen etc.).

@MaxxMark Ik snap niks meer van het verbruik. Zit rond deze temperaturen tussen de 27 en 29 op ritjes van 50km bij 105 op de ACC. Gisteren eenzelfde rit met 5C met hele stukken 130-140 en kom ik op 30 uit. Hard rijden loont blijkbaar :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AartJW
Vandaag onderhoudsbeurt gehad na 16 maanden.
Update gehad naar 1.9, niks bijzonders opgemerkt buiten wat in de release notes stond. AVAS luidsprekers vervangen en nu eindelijk hoorbaar geluid bij langzaam rijden (te horen met raam open).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kramon
AartJW schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:30:
Vandaag onderhoudsbeurt gehad na 16 maanden.
Update gehad naar 1.9, niks bijzonders opgemerkt buiten wat in de release notes stond. AVAS luidsprekers vervangen en nu eindelijk hoorbaar geluid bij langzaam rijden (te horen met raam open).
Fijn van de AVAS. Broekhuis heeft ze vorige week ook voor mij besteld.

• Kohen
kramon schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:58:
[...]

Fijn van de AVAS. Broekhuis heeft ze vorige week ook voor mij besteld.
Zou willen dat het een optie was, vind het echt niet klinken.

[ Voor 5% gewijzigd door Kohen op 24-02-2022 08:11 ]

• kramon
Kohen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:11:
[...]

Tsja, eens, maar op ik rij nu bijna anderhalf jaar in deze auto en ik vind 't doodeng in de buurt van fietsers/voetgangers. Dan maar een rot-geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kohen
kramon schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:34:
[...]

Tsja, eens, maar op ik rij nu bijna anderhalf jaar in deze auto en ik vind 't doodeng in de buurt van fietsers/voetgangers. Dan maar een rot-geluid.
Meeste voetgangers en fietsers horen je toch niet, iedereen moet muziek luisteren als ze 2 tellen buiten zijn of zijn bezig op de telefoon. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartJW
[...]

Het is gelukkig niet zo luid als een Renault Zoe, dat is echt niet te doen. 7(8)7
Voor de kinderrijke buurt hopen dat ze me nu wel horen. Er zijn daarnaast nogal wat klachten over kapotte AVAS-speakers, de eerste versie vd speaker was niet goed waterdicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GuiltyNL
kramon schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 08:34:
[...]

[...]

Ik ben blij dat de speaker het na twee keer te zijn vervangen ook werkt bij mij. En ik vind het geluid juist helemaal prima, veel beter dan de AVAS geluiden van andere rijdende batterijen. Het mag van mij nog wel ietsje luider, want het blijft heel zacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kohen
Na weken mailen met PoleStar en de ontwijkende antwoorden bleven ze maar vragen naar mijn adres om iets op te sturen.

Uiteindelijk gedaan en kreeg dit met de post:
Afbeeldingslocatie: https://geengeduld.nl//Picz/Tweakers/Polestar2/IMG_6567.jpg
Afbeeldingslocatie: https://geengeduld.nl//Picz/Tweakers/Polestar2/IMG_6568.jpg

Super leuk, heel erg bedankt en nu klink ik misschien ondankbaar maar dit lost de problemen met de PS niet op... -O-

• blue eyes
Zojuist een bericht ontvangen van de leasemij; ondanks de reservering van Polestar, ondanks de offerte, is toch de auto niet meer beschikbaar, aan iemand anders vergeven.
Indicatie van levering, door Polestar: juni.

Dus dit wordt een nieuwe levering, maar dan ipv levering april, levering in juni (tja.... daar geloof ik niet zoveel van :( ).

Aan alles is iets positiefs - installatie van de laadpaal staat nu 4 maanden voor; dit komt nu dan wel voor de levering :D
(geen optie voor laden bij de klant - geen palen in de wijk -> geen eigen laadpaal, verplicht uren laden buiten de deur, 2 uur (?) extra reistijd.... ww = 275 km)

[ Voor 35% gewijzigd door blue eyes op 24-02-2022 11:43 ]

• lubbertkramer
blue eyes schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:32:
Zojuist een bericht ontvangen van de leasemij; ondanks de reservering van Polestar, ondanks de offerte, is toch de auto niet meer beschikbaar, aan iemand anders vergeven.
Indicatie van levering, door Polestar: juni.

Dus dit wordt een nieuwe levering, maar dan ipv levering april, levering in juni (tja.... daar geloof ik niet zoveel van :( ).
Dat is balen, ga je nu een andere bestellen want bij een nieuwe bestelling krijg je ook het verminderde of beter gezegd uitgeklede Pilot pakket vanwege de chiptekorten ? Er is een Polestar leveringstopic om juist te praten over problemen rondon levering, vertraging e.d. -> Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic

[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 24-02-2022 11:38 ]

• blue eyes
Ik ga nog even met Polestar bellen wat dat dan betekent kwa samenstelling van de auto....

Welke opties vallen dan uit? Ik hoorde de LED lampen & dab?

Goede tip, andere topic, thx!

[ Voor 10% gewijzigd door blue eyes op 24-02-2022 12:08 ]

• ob3lix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-10 12:26
Weet iemand of je kan instellen dat de polestar automatisch vergrendeld als je wegloopt?
Of kan je alleen vergrendelen en ontgrendelen via de handgreep?

• ach-jee
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-10 17:53
ob3lix schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:28:
Weet iemand of je kan instellen dat de polestar automatisch vergrendeld als je wegloopt?
Of kan je alleen vergrendelen en ontgrendelen via de handgreep?
Kan niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GuiltyNL
Kohen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:03:
Na weken mailen met PoleStar en de ontwijkende antwoorden bleven ze maar vragen naar mijn adres om iets op te sturen.

Uiteindelijk gedaan en kreeg dit met de post:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Super leuk, heel erg bedankt en nu klink ik misschien ondankbaar maar dit lost de problemen met de PS niet op... -O-
Nu klink ik misschien ook ondankbaar, maar waarom krijg jij dat dan? En waarom een andere klager bijvoorbeeld niet?

Ik heb ook liever gewoon een goedwerkende P2. ;)

Edit: Owwwww, ik snap het al!! Ze sturen je deze speaker op voor de mensen die bij je op de achterbank zitten. Zo hebben zij eindelijk ook geluid. #helder

[ Voor 9% gewijzigd door GuiltyNL op 24-02-2022 14:44 ]

• GuiltyNL
blue eyes schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:46:
Ik ga nog even met Polestar bellen wat dat dan betekent kwa samenstelling van de auto....

Welke opties vallen dan uit? Ik hoorde de LED lampen & dab?

Goede tip, andere topic, thx!
En DAB zou gek zijn, want volgens mij zit daar een leveringsplicht op voor auto's:

https://www.autoscout24.b...auto-verplicht-in-europa/

Dat ze het tijdelijk niet leveren, prima. Maar Polestar geeft ook aan dat ze niet kunnen / willen retrofitten.

• blue eyes
Ik laat de bestelling gewoon doorgaan - ik heb geen alternatieven die beter zijn.

C'est toutes. Nu afwachten wat de functionele schade daadwerkelijk gaat zijn. Indicatief, juni. Tot die tijd maar af en toe wat inlezen en hier gezellig mee lezen voor de voorpret.

Week 12 en later schijnen de batches te zijn met dit issue......

Hopelijk staan er al zaken op de boot als voorraad - omwisselen :D :D (LRDM pilot plus 20" komt vaker voor toch :D)

• k-jah
O-)

De boot waar mijn p2 op zou moeten staan (Nabucco) lijkt al 2 dagen gestrand voor Southampton (de call voor Zeebrugge). :'(

• lubbertkramer
blue eyes schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:21:
Ik laat de bestelling gewoon doorgaan - ik heb geen alternatieven die beter zijn.

C'est toutes. Nu afwachten wat de functionele schade daadwerkelijk gaat zijn. Indicatief, juni. Tot die tijd maar af en toe wat inlezen en hier gezellig mee lezen voor de voorpret.

Week 12 en later schijnen de batches te zijn met dit issue......

Hopelijk staan er al zaken op de boot als voorraad - omwisselen :D :D (LRDM pilot plus 20" komt vaker voor toch :D)
Post het net ook in het lubbertkramer in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic" maar voorraadmodel met levering eind April als Polestar 2 LRSM + Pilot + plus + 20” https://www.polestar.com/...eage=10000&term_months=60

[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 24-02-2022 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kohen
GuiltyNL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:42:
[...]

Nu klink ik misschien ook ondankbaar, maar waarom krijg jij dat dan? En waarom een andere klager bijvoorbeeld niet?
Heb een hele waslijst, stonden ook zaken op als een vieze auto vol stickerplak zoals ik hem kreeg incl foto's
kringen in de lak van stickers etc etc
Denk daarvoor :?

Of is het voor de DAB die storing geeft en de tunein die hapert en blijft bufferen. Kan ik met mijn tel via die speaker het afspelen! nu snap ik het... 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Kohen op 24-02-2022 17:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:27

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Er wordt hier veel gesproken over het verbruik met OPD aan of uit. Hetgeen wat mij het meest stoort aan OPD aan is het constante trekkende gevoel van de auto. De neus voelt altijd een stukje lager en 'trekkend' te rijden, dat vind ik trouwens met elke elektrische auto. Wanneer OPD uit is, dan voelt de auto een stuk vloeiender en glij je als het waren over het wegdek. Ik vind dit ook veel lekkerder voor mijn rechtervoet, dan zo krampachtig het gaspedaal indrukken.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiMe65
  • Laatst online: 25-10 08:33
Terrie schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:23:
Er wordt hier veel gesproken over het verbruik met OPD aan of uit. Hetgeen wat mij het meest stoort aan OPD aan is het constante trekkende gevoel van de auto. De neus voelt altijd een stukje lager en 'trekkend' te rijden, dat vind ik trouwens met elke elektrische auto. Wanneer OPD uit is, dan voelt de auto een stuk vloeiender en glij je als het waren over het wegdek. Ik vind dit ook veel lekkerder voor mijn rechtervoet, dan zo krampachtig het gaspedaal indrukken.
Het blijft natuurlijk persoonlijk, maar ben het helemaal met je eens. Je beschrijf precies zoals ik het ook voel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
GuiltyNL schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:47:
[...]

En DAB zou gek zijn, want volgens mij zit daar een leveringsplicht op voor auto's:

https://www.autoscout24.b...auto-verplicht-in-europa/

Dat ze het tijdelijk niet leveren, prima. Maar Polestar geeft ook aan dat ze niet kunnen / willen retrofitten.
Is al eerder langsgekomen. De Nederlandse implementatie van de Europese richtlijn staat ook Internet-alternatieven zoals TuneIn toe.
Die ontbrekende pixel LED lampen is wel een gigantisch gemis, daar zou ik echt van balen.

[ Voor 7% gewijzigd door JTHZZ op 24-02-2022 18:55 ]

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:57
Iemand hier ervaring met terugkomen op issues door de Polestar helpdesk? Ik had vanmiddag even contact, want wil de Performance upgrade kopen, maar deze is niet zichtbaar in mijn account. Ze konden het probleem niet direct achterhalen en zouden bij me terugkomen. Benieuwd of dat ooit gaat gebeuren..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-10 19:22
VidaR-9 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:56:
Iemand hier ervaring met terugkomen op issues door de Polestar helpdesk? Ik had vanmiddag even contact, want wil de Performance upgrade kopen, maar deze is niet zichtbaar in mijn account. Ze konden het probleem niet direct achterhalen en zouden bij me terugkomen. Benieuwd of dat ooit gaat gebeuren..
Ik heb daar goede ervaringen mee. Ik heb bv onlangs voor de 2de keer aangegeven dat mijn ventieldopjes versleten zijn. Men reageerde onmiddellijk dat men me nogmaals nieuwe op zou sturen. Enkele dagen later de melding dat er een verbeterde versie beschikbaar is vanaf april en de vraag of ik daarop wil wachten. Zelfs spontane telefoontjes ontvangen toen ik de wagen pas had om te vragen of alles naar wens was enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wingwalker
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23-11-2023
Hallo iedereen, bij deze mijn eerste post op dit forum!
Ik heb begin januari een P2 LRSM 19” pilot/plus in midnight besteld (rechtstreeks bij Polestar/België).
Intussen ben ik me hier wat aan het inlezen.

Ik lees hier dat enkelen weten op welke boot hun wagen zit. Hoe komen jullie aan deze info? Levering is volgens de website in ‘april’ voorzien bij mij.

Verder verontrust het me wat dat er enkele opties uit het pilot pakket verdwijnen. Heeft er iemand info of bestellingen uit januari al ‘impacted’ zouden zijn?

P2 LRSM MY22 Midnight 19” pilot plus 2.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k-jah
wingwalker schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 05:23:
Hallo iedereen, bij deze mijn eerste post op dit forum!
Ik heb begin januari een P2 LRSM 19” pilot/plus in midnight besteld (rechtstreeks bij Polestar/België).
Intussen ben ik me hier wat aan het inlezen.

Ik lees hier dat enkelen weten op welke boot hun wagen zit. Hoe komen jullie aan deze info? Levering is volgens de website in ‘april’ voorzien bij mij.

Verder verontrust het me wat dat er enkele opties uit het pilot pakket verdwijnen. Heeft er iemand info of bestellingen uit januari al ‘impacted’ zouden zijn?
Welkom.
Enige zekerheid van het schip kan je van support krijgen, ik heb het 2x bij ps be geprobeerd maar niet gelukt. Het kan zijn dat hij op dezelfde boot dan de mijne zit: Nabucco of Morning Lisa.

Het gewijzigde optiepakket (pilot) geldt pas voor wagens gebouwd na maart, dus kans is klein dat de jouwe geïmpacteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
k-jah schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:40:
[...]

Het gewijzigde optiepakket (pilot) geldt pas voor wagens gebouwd na maart, dus kans is klein dat de jouwe geïmpacteerd is.
Vanaf week 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
En er wordt 1000€ korting gegeven op het plus pakket. Maar toch heb ik liever de pixel leds, echt hele fijne verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Ik heb er over nagedacht (bestelling cancelen, iets anders? LRSM uit voorraad?). Ja, het is de next level. Ik heb het nu ook op de BMW, soort van / vergelijkbaar systeem.

Maar de PS2 "standaard" LED is ook beter dan gemiddelde auto.
Voor de meesten onder ons geldt dat zij komen van een auto met Xenon, Halogeen, iig niet van het super geavanceerde Pixel LED systeem...

Je kan alles weg redeneren, maar dan valt het best mee toch :P

Kortom - zeer jammer, maar na dubben en alternatieven kijkend, voor mij iig geen dealbreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:27

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
JTHZZ schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 10:46:
[...]

En er wordt 1000€ korting gegeven op het plus Pilot pakket. Maar toch heb ik liever de pixel leds, echt hele fijne verlichting.
Pixels leds zijn inderdaad echt heerlijk!

Volgens mij betreft het alle auto's met een productiedatum van na 12 maart.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekhapperrr
Terrie schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 11:40:
[...]

Pixels leds zijn inderdaad echt heerlijk!
Dit :).

Dat automatische grootlicht wordt bij mij alleen echt nauwelijks geactiveerd (helaas). Op donkere stukken snelweg zijn er in Nederland meestal te veel tegenliggers waardoor het weer snel gedeactiveerd wordt (of überhaupt niet getriggerd wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GuiltyNL
Die Pixel LED lampen vind ik leuk, maar ik zou er geen moment wakker van liggen als ik ze niet zou hebben hoor.

Het is vooral technisch leuk om te zien, maar ik geloof niet dat ik er nu zoveel meer rijcomfort door krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:56
GuiltyNL schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 13:59:
Die Pixel LED lampen vind ik leuk, maar ik zou er geen moment wakker van liggen als ik ze niet zou hebben hoor.

Het is vooral technisch leuk om te zien, maar ik geloof niet dat ik er nu zoveel meer rijcomfort door krijg.
Ligt er een beetje aan waar je rijdt. Stukken België of Frankrijk snachts in het donker of in het oosten/noorden van het land vond ik verschrikkelijk met mijn oude auto. Zoooo veel beter met deze koplampen. Ik zou dat meergeld er zo voor over hebben.

Overigens, zo lang het echt donker is (geen weg verlichting) blijven ze bij mij (my22) bijzonder lang aan staan om tussen/langs alle auto's goed te verlichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuiltyNL
Loen schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:03:
[...]

Ligt er een beetje aan waar je rijdt. Stukken België of Frankrijk snachts in het donker of in het oosten/noorden van het land vond ik verschrikkelijk met mijn oude auto. Zoooo veel beter met deze koplampen. Ik zou dat meergeld er zo voor over hebben.

Overigens, zo lang het echt donker is (geen weg verlichting) blijven ze bij mij (my22) bijzonder lang aan staan om tussen/langs alle auto's goed te verlichten
Ja zeker, de koplampen zijn erg goed, maar voegt de Pixel technologie nog iets toe zonder de 'local dimming' zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loen
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:56
GuiltyNL schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 14:05:
[...]

Ja zeker, de koplampen zijn erg goed, maar voegt de Pixel technologie nog iets toe zonder de 'local dimming' zeg maar?
Ah, okee. Voor mij is dat "local dimming" systeem synoniem aan de pixel led koplampen. Als dat niet zo is neem ik mijn statement terug ;)

Edit: volgens mij is dat wel synoniem toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Loen op 25-02-2022 14:08 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 223 Laatste

Let op:
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.