5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
Of je betaalt gewoon zelf de boete en verreken je met de bijtelling. Zal netto wel meevallen voor die 2-3 maanden mag ik hopen.Ktenolix schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:44:
[...]
Klopt inderdaad, maar als het niet boetevrij kan (soms denkt een leasemaatschappij nog wel eens mee tbv de relatie) dan wacht ik sowieso met pijn in m’n hart tot februari
M’n leidinggevende gaf zelf aan dat de auto wel in 2021 op kenteken zou kunnen en heeft dus ook zelf de bestelling doorgezet. Dit is ook zo afgesproken met de leasemaatschappij. Sterker nog, als ie in 2022 op kenteken komt, gaat de hele deal niet door. Ook kan ik zelf kosteloos van de auto af, mocht deze niet bevallen.
Het is dus afwachten of leasemaatschappij van m’n huidige auto (Peugeot 308SW van Athlon) akkoord gaat met 1 à 2 maanden vroegtijdig inleveren van de auto (boetevrij). Maar volgens mij is Athlon daar wat strikter in.
Tot die tijd kan ik gelukkig hier een mooi rondje met de hond lopen. In de buurt staat namelijk nog een mooie P2 die ik dan kan bekijken
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Hier zelfde laadpaal en sw met VIN 204x (1 sept) en 11 kW. Beschouw dat als een ‘eerste’ auto. Merk wel dat het starten van het laden minder vlot verloopt en vaker fouten geeft sinds de update.JTHZZ schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:15:
[...]
Hier ook gewoon 11kW met P2124 en newmotion home advanced.
Denk dat er in sommige (eerste?) auto’s een andere laadmodule zit?
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
[ Voor 96% gewijzigd door P2Hattem op 18-07-2021 09:56 ]
P4 - Snow / Pilot / Plus / Performance Pack / Trekhaak / 4-10-2024 / NewMotion Home Advanced
Zo'n "boete" is natuurlijk ook niet veel meer dan theoretische contractbevrediging van spreadsheet verkopers. Prima als stok achter de deur maar niet om toe te passen. Ik zou elke verkoper bij mij in mijn team er uitgooien die er zo in zou staan richting klanten.VidaR-9 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:46:
[...]
Of je betaalt gewoon zelf de boete en verreken je met de bijtelling. Zal netto wel meevallen voor die 2-3 maanden mag ik hopen.
Die auto kan a) met minder km doorverkocht worden en vaak zijn ze al verkocht voordat jij definitief uitstapt (minder km, dus een betere restwaarde voor de lease maatschappij), b) die auto heeft zijn opbrengst echt al gegenereerd, het hangt niet van de laatste 2-3 maanden af en c) een klant tekent voor 4 a 5 jaar weer bij, dus van "verlies" of derving van omzet is geen enkele sprake. Lekker dat je die dan opzadelt met een "boete" gewoon omdat het kan.
Genoeg ruimte om het gesprek aan te gaan..... maar denk eraan, er zijn helaas veel spreadsheet verkopers in het wild.
5.520Wp | OW(13°) + schaduw | Polestar 2 MY22 | LRSM | Snow | 20” | Pilot + Plus + trekhaak |
De range calculator is in de zomer bij mij te pessimistisch maar misschien is dat omdat hij met 25 graden rekent en temperatuur toch een flinke invloed heeft. En bewolkt of zonnig maakt denk ik voor de benodigde koeling ook verschil. We hebben best veel bewolkt weer gehad met temperaturen onder de 25.cornholio24 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:46:
[...]
Als ik de actieradius assistent volg op de PS site - kom ik uit op 370 km geschatte range ( 110km / ac on / 25 gr C / 20 inch) voor de SM LR
Het theoretische verschil met de LRDM vs LRSM is "slechts" 30 KM volgens de calculator, iets wat me ook verrast. Dus met andere woorden voor netto zon 8% rijbereik inleveren krijg je met de DM 200PK extra vermogen.
Voor 400km moet je een verbruik van ong 19kWh/100km hebben en daar hoef ik nu niet veel moeite voor te doen. In de winter.. ander verhaal!
[ Voor 3% gewijzigd door JTHZZ op 18-07-2021 10:13 ]
Dat geloof ik al heb ik nog geen gevoel bij temperatuur (ik ben nog slechts in blijde afwachting van.....JTHZZ schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:12:
[...]
De range calculator is in de zomer bij mij te pessimistisch maar misschien is dat omdat hij met 25 graden rekent en temperatuur toch een flinke invloed heeft. En bewolkt of zonnig maakt denk ik voor de benodigde koeling ook verschil. We hebben best veel bewolkt weer gehad met temperaturen onder de 25.
Voor 400km moet je een verbruik van ong 19kWh/100km hebben en daar hoef ik nu niet veel moeite voor te doen. In de winter.. ander verhaal!
Zou de warmtepomp (in de nieuwe versies) daar nier een aanzienlijke verbetering in brengen? Weet iemand wat meer over laad optimalisatie van de PS2? In de zin van systemen die de batterij helpen, met name in de koude maanden?
Ik leek uit de tekst op te maken dat de nieuwe auto van een andere leasemij komt. Dus die missen 2-3 maanden opbrengsten op dit contract zonder dat de waarde van de auto nou significant veranderd.cornholio24 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 09:56:
[...]
Zo'n "boete" is natuurlijk ook niet veel meer dan theoretische contractbevrediging van spreadsheet verkopers. Prima als stok achter de deur maar niet om toe te passen. Ik zou elke verkoper bij mij in mijn team er uitgooien die er zo in zou staan richting klanten.
Die auto kan a) met minder km doorverkocht worden en vaak zijn ze al verkocht voordat jij definitief uitstapt (minder km, dus een betere restwaarde voor de lease maatschappij), b) die auto heeft zijn opbrengst echt al gegenereerd, het hangt niet van de laatste 2-3 maanden af en c) een klant tekent voor 4 a 5 jaar weer bij, dus van "verlies" of derving van omzet is geen enkele sprake. Lekker dat je die dan opzadelt met een "boete" gewoon omdat het kan.
Genoeg ruimte om het gesprek aan te gaan..... maar denk eraan, er zijn helaas veel spreadsheet verkopers in het wild.
Bij mijn leasemij is tussentijds opzeggen: boekwaarde -/- verkoopwaarde = boetebedrag
Bij onze leasemij zit er ook een afkoop op... maar ze doen niet moeilijk over 2-3 maanden opbrengst, zal zon 2 a 3K zijn. Geloof me, er zit genoeg ruimte en marge in die contracten voor coulance. Uiteraard mag hij wel de volgende auto weer leveren. Als je een relatie weet te waarderen gun je elkaar eerder ook wat - komt je altijd ten goede op de langere termijn.VidaR-9 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:46:
[...]
Ik leek uit de tekst op te maken dat de nieuwe auto van een andere leasemij komt. Dus die missen 2-3 maanden opbrengsten op dit contract zonder dat de waarde van de auto nou significant veranderd.
Bij mijn leasemij is tussentijds opzeggen: boekwaarde -/- verkoopwaarde = boetebedrag
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Het is net of het vuil in de textuur van de stof zit. Voelt bijna alsof het eruit gezogen of geblazen moet worden. Zal straks eens wat gaan proberen.Aghanim schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:18:
[...]
Hoe maken jullie de grijze stof van de middenconsole en deurposten schoon? Bij mij zitten er wat vlekjes op en die poets ik helaas niet weg met een vochtige doek. Vind het ook wat spannend om met schoonmaakmiddel aan de slag te gaan omdat het nogal fragiele stof lijkt.
Je bekijkt het steeds eenzijdig vanuit de berijder. Er zijn genoeg werkgevers die hier niet aan beginnen om te voorkomen dat een groot deel van de berijders dit gaat toepassen. Op dat moment geldt een toegenomen workload (berekeningen maken, contact leasemaatschappij en fleet beheerder, meer auto’s innemen, schoonmaken etc.) en kan je raamcontract in gevaar komen. Als je een grote fleet hebt (200 auto’s bijvoorbeeld) kun je rustig een fikse korting onderhandelen die vaak garanties aan de kant van de leasemaatschappij oplevert. Als dan 20% hun auto vroegtijdig inlevert loop je daar risico. Het is in mijn ogen dus helemaal niet zo logisch dat dit altijd probleemloos kan.cornholio24 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 11:05:
[...]
Bij onze leasemij zit er ook een afkoop op... maar ze doen niet moeilijk over 2-3 maanden opbrengst, zal zon 2 a 3K zijn. Geloof me, er zit genoeg ruimte en marge in die contracten voor coulance. Uiteraard mag hij wel de volgende auto weer leveren. Als je een relatie weet te waarderen gun je elkaar eerder ook wat - komt je altijd ten goede op de langere termijn.
E-mails je veel ruimte en marge hebt dan zou ik sowieso eens opnieuw onderhandelen
[ Voor 3% gewijzigd door Aghanim op 18-07-2021 12:04 ]
Mijn betoog ging over het (vaak klakkeloos) toepassen van boetes, los van een bepaald perspectief. Dat een werkgever ergens niet aan begint kan een keuze zijn, ik schets alleen dat de mogelijkheid er vaak wel is en dat berijders en klanten tegenwoordig maatwerk juist veel meer waarderen dan alleen sturen op het proces.Aghanim schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:03:
[...]
Je bekijkt het steeds eenzijdig vanuit de berijder. Er zijn genoeg werkgevers die hier niet aan beginnen om te voorkomen dat een groot deel van de berijders dit gaat toepassen. Op dat moment geldt een toegenomen workload (berekeningen maken, contact leasemaatschappij en fleet beheerder, meer auto’s innemen, schoonmaken etc.) en kan je raamcontract in gevaar komen. Als je een grote fleet hebt (200 auto’s bijvoorbeeld) kun je rustig een fikse korting onderhandelen die vaak garanties aan de kant van de leasemaatschappij oplevert. Als dan 20% hun auto vroegtijdig inlevert loop je daar risico. Het is in mijn ogen dus helemaal niet zo logisch dat dit altijd probleemloos kan.
E-mails je veel ruimte en marge hebt dan zou ik sowieso eens opnieuw onderhandelen
Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
P2 LRDM Thunder 20"
De meting van Kris Rifa is zoals gezegd misschien niet heel wetenschappelijk. Bovendien rijdt hij daar ook in een gebied met veel hoogteverschil. Denk dat we niet zo zwaar moeten tillen aan zijn berekende theoretische actieradius.
Volvo EX30 SMER Core - Wallbox Pulsar Plus 22kW
Ik haal in de zomer met normaal rijgedrag (aan snelheid houden) 350km (75% WLTP) en in de winter rond de 270km (57% WLTP).
Op basis van daarvan zou ik met jouw versie in de zomer 262km en winter 200km halen. Ik rijd afwisselend ritjes van 25km en 70-100km.
Polestar geeft aan dat een verbruik tussen de 20-25kWh als normaal wordt gezien
De Long Range heeft een hogere WLTP dan de originele P2 dus je zou verwachten dat die wel iets van 400km zou moeten kunnen halen. Wel heeft hij een enorm lange rit gereden waardoor je zou verwachten dat het verbruik verder omlaag zou uitwisselen (hoog in begin, laag wanneer op temperatuur).
[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 18-07-2021 13:29 ]
Jij doet wel een beetje aan bangmakerij met jouw P2, waarvan we ondertussen wel kunnen zeggen dat die een duidelijk hoger verbruik heeft dan de meeste andere. Ik zou er echt in detail mee met een dealer aan de slag gaan.Aghanim schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:28:
@Ktenolix Ik zou je niet te rijk rekenen. Er zijn wel meer reviews waarin het verbruik een minpunt van de P2 is. Mijn vermoeden is dat er hardware verschillen zijn die van invloed zijn omdat er flink onderling verschil is tussen auto’s. Dat maakt het lastig vergelijken.
Ik haal in de zomer met normaal rijgedrag (aan snelheid houden) 350km (75% WLTP) en in de winter rond de 270km (57% WLTP).
Op basis van daarvan zou ik met jouw versie in de zomer 262km en winter 200km halen. Ik rijd afwisselend ritjes van 25km en 70-100km.
Polestar geeft aan dat een verbruik tussen de 20-25kWh als normaal wordt gezien![]()
De Long Range heeft een hogere WLTP dan de originele P2 dus je zou verwachten dat die wel iets van 400km zou moeten kunnen halen. Wel heeft hij een enorm lange rit gereden waardoor je zou verwachten dat het verbruik verder omlaag zou uitwisselen (hoog in begin, laag wanneer op temperatuur).
Mijn verbruik zit nu op 16-20kWh op ritten boven 20-30km en daarmee een theoretisch bereik van 375-460km. In de winter zit ik op rond de 23-25 dus 300-340km. Met lage snelheden en hypermilen is 14-15 ook haalbaar. Met een single motor moet dat ook gewoon te halen zijn. Ik zie tegenwoordig ook in de buitenlandse forums weinig verbruiksplaatjes boven de 20 op normale ritten. Ja afgezien van sommige Duitsers, maar dan staat er vaak een gemiddelde snelheid van ruim boven de 120 bij 😎
Maar even los van dit alles: het aantal ritten in een half jaar waarin ik lager moest dan 15% SoC is 2, op 12000km totaal. En ik denk dat dat voor veel mensen geldt. En dan is 400km heel willekeurig. Misschien heb je net een rit van 450 en baal je dat je een stop van 10 minuten moet maken. Is je rit 300km dan haal je het makkelijk en is hij 550km dan moet je in ieder geval laden, met wat voor auto dan ook. Ik wil maar zeggen: alles boven de 300km op een dag is in de meeste gevallen helemaal prima.
[ Voor 13% gewijzigd door JTHZZ op 18-07-2021 13:42 ]
Merk dat er toch echt flink verschil zit tussen de auto's. Nou heeft 20 inch ook flinke impact volgens mij, want ik haal ook met moeite <20 met veel snelweg met traject controle.JTHZZ schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:36:
[...]
Jij doet wel een beetje aan bangmakerij met jouw P2, waarvan we ondertussen wel kunnen zeggen dat die een duidelijk hoger verbruik heeft dan de meeste andere. Ik zou er echt in detail mee met een dealer aan de slag gaan.
Mijn verbruik zit nu op 16-20kWh op ritten boven 20-30km en daarmee een theoretisch bereik van 375-460km. In de winter zit ik op rond de 23-25 dus 300-340km. Met lage snelheden en hypermilen is 14-15 ook haalbaar. Met een single motor moet dat ook gewoon te halen zijn. Ik zie tegenwoordig ook in de buitenlandse forums weinig verbruiksplaatjes boven de 20 op normale ritten. Ja afgezien van sommige Duitsers, maar dan staat er vaak een gemiddelde snelheid van ruim boven de 120 bij 😎
Maar even los van dit alles: het aantal ritten in een half jaar waarin ik lager moest dan 15% SoC is 2, op 12000km totaal. En ik denk dat dat voor veel mensen geldt. En dan is 400km heel willekeurig. Misschien heb je net een rit van 450 en baal je dat je een stop van 10 minuten moet maken. Is je rit 300km dan haal je het makkelijk en is hij 550km dan moet je in ieder geval laden, met wat voor auto dan ook. Ik wil maar zeggen: alles boven de 300km op een dag is in de meeste gevallen helemaal prima.
Voorbeeld: gisteren met 25 graden 158km gereden op voornamelijk snelweg en accu van 100% - - > 52% met ACC op 110 en airco aan. Viel me toch weer erg tegen, want terug ga je dan toch weer opletten en denken of je het wel gaat halen (rijd de route vaker dus weet dat het gaat).
Waardes van ~16 zie ik nooit en gemiddeld over de laatste 1.200km is 21,2.
P2 LRDM Thunder 20"
Dus ja het kan zeker beter en nee ik ben zeker niet de enige waar het tegenvalt.
@AartJW haalt ook ongeveer 350km op 1 lading.
[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 18-07-2021 14:10 ]
Ok Dan zullen er verschillende groepen zijn (en verschillende rijstijlen). De opheldering van Polestar lijkt me een indek-statement want wat is ‘normaal’ en onder welke omstandigheden is dat? In de winter zeker normaal en als je flink doortrapt ook normaal dus dan is het voor een bepaalde groep inderdaad normaal. Maar polestar zou eens goed moeten vergelijken met auto’s onder dezelfde omstandigheden, pas dan weet je of het normaal is.Aghanim schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:09:
@JTHZZ Het lijkt er echter op dat er verschillende groepen auto’s zijn. Op de Facebook groep wordt ook genoeg geklaagd door een groep die vrijwel niet onder de 20 uitkomt. Zij hebben Polestar om opheldering gevraagd en daar kwam dat normaal verbruik van 20 tot 25 vandaan.
Dus ja het kan zeker beter en nee ik ben zeker niet de enige waar het tegenvalt.
@AartJW haalt ook ongeveer 350km op 1 lading.
Oh en ik heb 19”, misschien verklaart dat nog iets
Hiervoor reed ik BMW en waar ik na 350.000km nog steeds met de eerste turbo reed, waren er al verschillende anderen die na 150.000km al met hun tweede of derde turbo bezig waren. Maar ze reden allemaal ‘netjes’…..
Voor de leek niet... voor de garage met de juiste uitleesapparatuur weldegelijk heb ik wel eens begrepen.RobboNL schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:53:
Hoe iemand rijdt is toch niet te peilen, ook al zeggen ze zelf dat ze ‘netjes’ rijden.
Hiervoor reed ik BMW en waar ik na 350.000km nog steeds met de eerste turbo reed, waren er al verschillende anderen die na 150.000km al met hun tweede of derde turbo bezig waren. Maar ze reden allemaal ‘netjes’…..
Dat zou een mooie test zijn inderdaad waar ik graag aan mee doe. Vooralsnog is het echter bot vangen. Bij mij is het wel 20” maar de impact daarvan zou volgens de calculator marginaal zijn. Als het weer wat kouder wordt ga ik gewoon vaker op 100% laden, dan heb ik dezelfde range als jijJTHZZ schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:23:
[...]
Ok Dan zullen er verschillende groepen zijn (en verschillende rijstijlen). De opheldering van Polestar lijkt me een indek-statement want wat is ‘normaal’ en onder welke omstandigheden is dat? In de winter zeker normaal en als je flink doortrapt ook normaal dus dan is het voor een bepaalde groep inderdaad normaal. Maar polestar zou eens goed moeten vergelijken met auto’s onder dezelfde omstandigheden, pas dan weet je of het normaal is.
Oh en ik heb 19”, misschien verklaart dat nog iets
Ja daar heb ik sinds kort ook last van, totaal niet responsive…ach-jee schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:00:
Zijn er anderen bij wie de Google Assistant heel erg haar tijd neemt met het beantwoorden van berichten e.d.? Als je een bericht af laat spelen en ze vraagt of je wil antwoorden en je zegt ‘Nee’ blijft ze gerust nog een halve minuut luisteren hier.
P2 Lauch Edition LRDM VIN 8XXX november 2020
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Sorry 2116 inderdaad. De vorige OTAs had ik al snel, deze laat lang op zich wachten.guido66 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 19:10:
@FW423130 2116 bedoel je? Jazeker, je bent niet de enige.
- De auto openen gaat goed. Sluiten hoorde je maar 1 keer een sluit geluid. Met sleutel 2 keer
- Klimatiseren gaat goed en snel
De google assistent duurt nu ook langer voordat het een actie uitvoert. Vaakt eindigt het met het bericht: " Je internet verbinding is niet sterk genoeg". Zelfs na een paar minuten terwijl spotify prima werkt. Hey google heeft ook een aantal pogingen nu nodig, dit was voorheen niet zo.
Ik heb nu voor de Peugeot van die spiegels die je tussen de rand en spiegel zelf vastklemd, maar dat kan dus niet met die spiegels van Polestar
Heb zelf een setje van DEFA gekocht (ca 40,-). Is met een zuignap, ze blijven tot nu toe prima zitten. Het zicht is echter erg matig. En als je ze van DEFA koopt, neem dan de uitvoering met de extra (kleine) spiegel op het bevestigingspunt.Ktenolix schreef op zondag 18 juli 2021 @ 21:35:
Even heel wat anders; zijn er mensen hier die een caravan trekken met de P2? Zo ja, wat voor een spiegels gebruik je?
Ik heb nu voor de Peugeot van die spiegels die je tussen de rand en spiegel zelf vastklemd, maar dat kan dus niet met die spiegels van Polestar
Zie mijn eerdere post:
Johnbeer in "Het grote Polestar 2 / XC40 P8 topic"
[ Voor 7% gewijzigd door Johnbeer op 18-07-2021 21:58 ]
Ja soms worden commando's zelfs helemaal niet uitgevoerd, terwijl ze wel goed verstaan zijn.ach-jee schreef op zondag 18 juli 2021 @ 16:00:
Zijn er anderen bij wie de Google Assistant heel erg haar tijd neemt met het beantwoorden van berichten e.d.? Als je een bericht af laat spelen en ze vraagt of je wil antwoorden en je zegt ‘Nee’ blijft ze gerust nog een halve minuut luisteren hier.
Het verbruik viel me enigszins tegen, zeker gezien dat ik de terugweg 95 km/h reed. Had verwacht dat het gemiddelde verbruik lager uit zou komen.
Qua rijden merk je er nauwelijks wat van dat je er een aanhangwagen met motor er op hebt zitten, alleen als je in de binnenspiegel kijkt heb je het door. Geslaagd dagje.
Bijna 350 km range met een aanhanger is volgens mij helemaal niet gek, @Aghanim haalt dat nog niet eens zonder aanhangerKoehandelaar schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:07:
Gisteren in totaal 320 km gereden met de Polestar, waarvan ongeveer 295 met aanhanger. Met name snelweg gepakt, rustig gereden (105 op de cruise control op de heenweg) en op de terugweg 95 op de cruise control. Toen stond er een motor bij achterop. Gemiddeld 22.7 kWh per 100 km. Vertrokken met 100% in de ochtend, was ‘s avonds thuis met 9%.
Het verbruik viel me enigszins tegen, zeker gezien dat ik de terugweg 95 km/h reed. Had verwacht dat het gemiddelde verbruik lager uit zou komen.
Qua rijden merk je er nauwelijks wat van dat je er een aanhangwagen met motor er op hebt zitten, alleen als je in de binnenspiegel kijkt heb je het door. Geslaagd dagje.

Ik ben gisteren een dagje naar Circuit Zolder geweest vanuit Arnhem voor Supercar Sunday. Heen en weer zo'n 330 km. Grootste stuk snelweg 115km/h op ACC en klein stukje binnendoor bij Eersel naar Belgie rustig gereden. Kom ik toch niet onder de 20 kWh/100 km. Ik kon wel 100%->13% op een accu heen en weer.
Ik heb eerder een keer een dagtocht meegereden met de cc rally performance versie. Dat is een dagtocht bedoeld voor auto's met af fabriek 250+ pk. Dus AMG s, rs5/rs6 en en veel Porsches.
Het leuke is dat je dat spul makkelijk bijhoudt in de acceleratie. Topsnelheid bereik je uiteraard niet.
Maar met redelijk vaak max acceleratie kwam ik toen over de hele dag ook op 20,1 kWh/100 km!
Het lijkt er dus op dat het verbruik echt vermindert als de accu goed op temperatuur is en/of dat de Polestar de accu bij constante snelheid niet goed op temperatuur krijgt.
Zaterdag ook nog met een zware aanhanger op pad geweest, met verbruik rond de 27 kWh/100 km. Het geeft overigens wel aan hoe veelzijdig de auto is!
P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen
Haha, ik ook niet. Ik mag blij zijn als ik momenteel onder de 24 terecht kom. Maar het is doodnormaal volgens Polestar._--[]--__ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:19:
[...]
Bijna 350 km range met een aanhanger is volgens mij helemaal niet gek, @Aghanim haalt dat nog niet eens zonder aanhanger

Het is trouwens ook wel 'grappig' hoe we onze verwachting bijstellen. En ook hoe Polestar de verwachting bijstelt.
De range calculator gaf, toen ik mijn Polestar 2 bestelde een range van 560 kilometer binnen de bebouwde kom. Die range werd een paar maanden later bijgesteld naar 500 kilometer. Weer wat maanden later werd die range bijgesteld naar 420 kilometer en nu zitten ze op 380 kilometer range binnen de bebouwde kom (wat ik overigens ook niet haal haha). En ze hebben bovendien de remarks bij de calculator gewijzigd van 'op basis van WLTP' naar 'op basis van een constante snelheid'.
Tijdens introducties van de Polestar 2, zag je overal op foto's van het interieur een verbruik van iets van 15 kWh/100km staan. Dat suggereerde natuurlijk dat de P2 dat verbruik zou hebben zo ongeveer.
En ik weet het, vergelijken met de Model 3 is niet de bedoeling, maar ik heb het even nodig om mijn verhaal te staven. Het Duitse Motor1 had een test gedaan eind vorig jaar en kwam met de 3 op deze cijfers uit:
City traffic (Rome): 15.0 kWh / 100 km, 330 km range
Mix urban / extra-urban: 14.0 kWh / 100 km, 355 km range
(Italian) motorway: 19.2 kWh / 100 km, 260 km range
Energy saving test: 9.2 kWh / 100 km, 540 km range
On-board computer display: 11.9 kWh / 100 km
En ik verwacht niet dat we dat evenaren, maar als Polestar zegt: een verbruik tussen de 20 en 25 is heel normaal, dan slaan ze toch ergens de plank mis.
[ Voor 65% gewijzigd door GuiltyNL op 19-07-2021 10:39 ]
Heel bijzonder dit, ik haal zeker sinds een paar weken echt substantieel betere cijfers. Gisteren nog weer 263km heen en weer waarvan 235 met 105 km/h snelweg (incl. airco aan) met een resultaat van 16.9 kWh/100km.GuiltyNL schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:08:
[...]
Haha, ik ook niet. Ik mag blij zijn als ik momenteel onder de 24 terecht kom. Maar het is doodnormaal volgens Polestar.
Dat is volgens de door jou aangehaalde cijfers nog een stuk beter een een tesla M3 op een Italiaanse snelweg
Zoals je ziet is mijn gemiddelde gebruik over ruim 7000 km 20.6 kWh/100km maar ik rijd 's avonds vaak wel ruim 130 km/h en er zitten ook flinke stukken duitse snelweg tussen met 160km/h
:strip_exif()/f/image/XQDADdpWtJ12PplKjW1wcWIP.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door _--[]--__ op 19-07-2021 10:28 ]
Toevallig keek ik gisteren op mijn boordcomputer en ik heb net als jij een reset gedaan ruim 7000km geleden. Dat is begin maart (dus na de winter) geweest. Daar kom ik op 22.8kWh gemiddeld uit. Voornamelijk ritjes van 50 kilometer en af en toe wat verder. Vrij hoog, maar ook weer niet extreem veel hoger dan jouw verbruik over die 7000 kilometer._--[]--__ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:17:
[...]
Heel bijzonder dit, ik haal zeker sinds een paar weken echt substantieel betere cijfers. Gisteren nog weer 263km heen en weer waarvan 235 met 105 km/h snelweg (incl. airco aan) met een resultaat van 16.9 kWh/100km
[Afbeelding]
Als ik 130 en 160 ga rijden, dan vlieg ik over de 30 kWh heen._--[]--__ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:17:
[...]
edit:
Dat is volgens de door jou aangehaalde cijfers nog een stuk beter een een tesla M3 op een Italiaanse snelweg![]()
Zoals je ziet is mijn gemiddelde gebruik over ruim 7000 km 20.6 kWh/100km maar ik rijd 's avonds vaak wel ruim 130 km/h en er zitten ook flinke stukken duitse snelweg tussen met 160km/h
Ja, zoiets had ik gisteren ook verwacht - ergens 17 a 18 op en neer naar Belgie_--[]--__ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:17:
[...]
Heel bijzonder dit, ik haal zeker sinds een paar weken echt substantieel betere cijfers. Gisteren nog weer 263km heen en weer waarvan 235 met 105 km/h snelweg (incl. airco aan) met een resultaat van 16.9 kWh/100km.edit:
Dat is volgens de door jou aangehaalde cijfers nog een stuk beter een een tesla M3 op een Italiaanse snelweg![]()
[Afbeelding]
P2 Moon non PP Android 10 P2108.3 | 1979 Landrover series III 'Stage One' V8 | Duurzaamheid is ook lang met dingen doen
Ik ga over anderhalve week weer richtingTsjechië en zal dan eens bijhouden wat mijn verbruik bij 160km/u isGuiltyNL schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:40:
[...]
Als ik 130 en 160 ga rijden, dan vlieg ik over de 30 kWh heen.

Knap! Ben vandaag met 120km/h gereden, 80km. Aan het einde van de rit zat ik op 22 ongeveer. Was wel redelijk fris vanochtend, maar komt niet in de buurt van deze cijfers haha. 19" velgen toevallig?_--[]--__ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:17:
[...]
Heel bijzonder dit, ik haal zeker sinds een paar weken echt substantieel betere cijfers. Gisteren nog weer 263km heen en weer waarvan 235 met 105 km/h snelweg (incl. airco aan) met een resultaat van 16.9 kWh/100km.edit:
[Afbeelding]
Voor de kofferbak idem dito. (maar dan €150,-).
Met kids zijn die stoffen krengen echt een hel. Ik was van plan om de kids (en vrouw) niet meer te laten eten in de nieuwe auto straks, maar goed. Als mijn vrouw de auto (met kids) meeneemt gaat dat vast en zeker gebeuren
Ik heb beide set matten. De matten in de auto zijn top en van zeer goede kwaliteit (rubber). Ik gebruik ze het hele jaar door om dezelfde redenen als jij. Daarnaast zijn de originele stoffen matten niet van luxe kwaliteit zoals ik van bijv. VAG gewend ben (erg dun). Dus: aanrader!Ktenolix schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:17:
Ik was vandaag m'n huidige auto aan het stofzuigen en ergerde mij mateloos aan die stoffen automatten die ik heb. Fijne rotzooi blijft zo gigantisch kleven aan die matten. Ik zag in de webshop dat er voor de P2 ook kunststof matten beschikbaar zijn. Heeft iemand daar ervaring mee? Ze zijn wel €100,-, misschien is er ook wel een B-merk alternatief dat past.
Voor de kofferbak idem dito. (maar dan €150,-).
Met kids zijn die stoffen krengen echt een hel. Ik was van plan om de kids (en vrouw) niet meer te laten eten in de nieuwe auto straks, maar goed. Als mijn vrouw de auto (met kids) meeneemt gaat dat vast en zeker gebeuren
De mat in de kofferbak is echt te duur voor wat je krijgt. Ja handig als je echt vaak vieze spullen meeneemt (ook door de flap over de bumper), maar je kunt de bagagescheiding niet meer gebruiken en lastig de vloer omhoog tillen. De mat is tevens vrij dun, van hard plastic ipv rubber en heeft geen opstaande rand. Mijn tijdelijke Skoda had een mooie echt rubberen mat en had gehoopt dat deze vergelijkbaar was. Dus: afrader zeker in vergelijk met de matten in de auto zelf! Kan wat foto's maken als je wilt.
[ Voor 4% gewijzigd door AartJW op 19-07-2021 13:48 ]
P2 LRDM Thunder 20"
Ik heb ook beide. De rubber matten voorin zou ik iedereen aanraden. Ze doen ook geen afbreuk aan de look van de auto vind ik. Scheelt een hoop gedoe met 2 kidsAartJW schreef op maandag 19 juli 2021 @ 13:46:
[...]
Ik heb beide set matten. De matten in de auto zijn top en van zeer goede kwaliteit (rubber). Ik gebruik ze het hele jaar door om dezelfde redenen als jij. Daarnaast zijn de originele stoffen matten niet van luxe kwaliteit zoals ik van bijv. VAG gewend ben (erg dun). Dus: aanrader!
De mat in de kofferbak is echt te duur voor wat je krijgt. Ja handig als je echt vaak vieze spullen meeneemt (ook door de flap over de bumper), maar je kunt de bagagescheiding niet meer gebruiken en lastig de vloer omhoog tillen. De mat is tevens vrij dun, van hard plastic ipv rubber en heeft geen opstaande rand. Mijn tijdelijke Skoda had een mooie echt rubberen mat en had gehoopt dat deze vergelijkbaar was. Dus: afrader zeker in vergelijk met de matten in de auto zelf!
Mat in kofferbak ben ik opzich wel blij mee ivm buggy voor de kleinste en de flap over de bumper (al heb ik daar momenteel al 2 flinke krassen inzitten
Wat ik er vervelender aan vind is dat deze recht is, dus de twee 'hoeken' vooraan de kofferbak worden niet beschermd erdoor...
De rubberen kant is een patroon waardoor dingen een stuk minder slingeren. De mat kan je ook makkelijk wegrollen als je de divider omhoog wilt klappen 👏.
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Uh eigenlijk heb je gelijk ja. Ik was die resterende 9% vergeten er bij op te tellen_--[]--__ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:19:
[...]
Bijna 350 km range met een aanhanger is volgens mij helemaal niet gek, @Aghanim haalt dat nog niet eens zonder aanhanger

Oh nou dan zou ik er zeker geen 150 euro meer voor betalen... (mijn mening). Wegrollen is idd een goede tip, alleen ligt er altijd wel wat in de kofferbak (met name de laadkabel, paraplu en kindermeuk) en ik ben ook te lui net als @Arnold. Dat patroon werkt helaas minder goed als een echte rubber mat, dus dingen schuiven nog steeds. (luxe probleem)Rene schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:21:
De mat met flap over de bumper is er niet meer. Je krijgt nu een dubbelzijdige mat met rubber aan de ene kant en velour aan de andere kant.
De rubberen kant is een patroon waardoor dingen een stuk minder slingeren. De mat kan je ook makkelijk wegrollen als je de divider omhoog wilt klappen 👏.
P2 LRDM Thunder 20"
Voor degenen die andere matten willen, maar juist geen rubber is dit wellicht wat
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
130 valt nog wel mee, nu rond de 24. Met 160 ga je de 30+ wel halen 🤪/🙁GuiltyNL schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:40:
[...]
Als ik 130 en 160 ga rijden, dan vlieg ik over de 30 kWh heen.
Die Saxony is te dik, die luxe heb ik en zijn erg mooi. Wel antraciet kiezen, past beter dan zwart.Jehanthar schreef op maandag 19 juli 2021 @ 16:39:
https://www.justcarpets.nl/automatten/polestar/2/saxony/
Voor degenen die andere matten willen, maar juist geen rubber is dit wellicht wat
Polestar2 launch edition, Void, charcoal, non PP/19
Ik rij toch met enige regelmaat sinds december afstanden van een 2x 150km (heen en terug) en nu dus bij zeer verschillende temperaturen.
Afgelopen zaterdag weer zo'n ritje gehad, deze keer Delft <> Zeeland, met een overwegend warme dag. Voorafgaand had ik de auto gewassen (kort ritje) en daarna nog even opgeladen tot in de 90% (96% als ik het goed zeg). Ik reed dus 'warm' weg (al vond de TA het nog hetzelfde ritje).
De ervaring blijft bij mij dat hij toch altijd > 100kWh/100km begint wat toch echt wel enige tijd nodig heeft om onder de 30 te duiken en daarna afvlakt. Op korte stukken resulteert dat vaak - ook als ik < 60kmh rijd - in een vrij hoog gebruik (nu ik vaker naar kantoor ga zal ik eens kijken wat het over frequentere ritjes 10km hemelsbreed doet).
Anyhow, op de heenrit zaterdag (windmee, 10kmh) zag ik dat bij redelijk 'doorrijden' (100 ~ 115 kmh ACC) dat het verbruik aan het teind op de 20kWh/100km stond. "netjes" dacht ik. De gehele terugweg liep die echter weer op tot uiteindelijk weer iets van 22kWh/100km. Het was nog steeds de zelfde TA wat er dus op duidt dat het instant verbruik een stuk hoger was.
Al met al merk ik dat het weer wel invloed heeft, maar niet zo extreem als ik zou hopen. Ook lijkt het er op dat snelheid bij mij niet gigantisch veel lijkt uit te maken. Natuurlijk zal 50kmh vs 150kmh wel uitmaken, maar ik zie maar een marginaal verschil tussen 100 op de ACC en 115 op de ACC.
Om mijn rijgedrag te beschrijven; omdat ik van mn V60 PIH kom behandel ik het ga(s)pedaal veelal met fluwelen voetjes. Dus geen baksteen er op en gaan
Er is alleen één "maar" waardoor ik (nog) niet met 100% overtuiging kan zeggen dat ik "model energiezuinig rijden" ben. En dat is dat het tóch een Polestar is hè!
Hoewel ik zulke grappen in mijn beleving echt niet vaak doe, kan ik dus niet uitsluiten dat zoiets ongemerkt een veel grotere invloed heeft.
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat bij behoudend rijgedrag de accutemperatuur niet (snel genoeg) op orde is. Dat zou kunnen verklaren waarom ik bij die rally rit (fors optrekken en weer afremmen) nauwelijks een hoger verbruik had. Maar zonder dat je toegang hebt tot essentiele parameters als accutemperatuur en momentele (ont-)lading van de accu kun je dat niet met zekerheid zeggen.
Gaat prima. Erg makkelijk schoon te krijgen.Ktenolix schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:49:
@GuiltyNL Hoe zijn die met vuil en schoonmaken? Het is nog steeds stof..
Het is bij mij echt dobbelstenenwerk. Ik heb ook een keer het idee gehad dat door te rustig rijden de accu te koud blijft.Quark2 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:33:
Ja wat ik eerder ook zei, ik krijg er ook niet echt een vinger op wat je nou zelf kunt doen om het verbruik te beperken. Door heel behoudend te rijden; rustig op te trekken en weinig af te remmen (anticiperend rijden) lijk je veel minder energiebesparing te kunnen halen dan je bij een bezinemotor aan brandstofbesparing zou hebben.
Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat bij behoudend rijgedrag de accutemperatuur niet (snel genoeg) op orde is. Dat zou kunnen verklaren waarom ik bij die rally rit (fors optrekken en weer afremmen) nauwelijks een hoger verbruik had. Maar zonder dat je toegang hebt tot essentiele parameters als accutemperatuur en momentele (ont-)lading van de accu kun je dat niet met zekerheid zeggen.
Ik zou een nerd-modus cool vinden om te kunnen zien waar het verbruik heen gaat.
Ik denk niet dat je het in je rijstijl moet zoeken. Er is duidelijk verschil tussen auto’s. Anders kan ik niet verklaren waarom je bij veel mensen ook verbruik (ruim) onder de 20 ziet of zelfs tot 14-15. Ik geloof nauwelijks dat dat met rijstijl te verklaren is. Dus sommigen zullen dat hogere verbruik moeten accepteren denk ik.MaxxMark schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:17:toon volledige bericht
Ik wil @Aghanim toch wel graag even bijstaan in het standpunt voor verbruik.
Ik rij toch met enige regelmaat sinds december afstanden van een 2x 150km (heen en terug) en nu dus bij zeer verschillende temperaturen.
Afgelopen zaterdag weer zo'n ritje gehad, deze keer Delft <> Zeeland, met een overwegend warme dag. Voorafgaand had ik de auto gewassen (kort ritje) en daarna nog even opgeladen tot in de 90% (96% als ik het goed zeg). Ik reed dus 'warm' weg (al vond de TA het nog hetzelfde ritje).
De ervaring blijft bij mij dat hij toch altijd > 100kWh/100km begint wat toch echt wel enige tijd nodig heeft om onder de 30 te duiken en daarna afvlakt. Op korte stukken resulteert dat vaak - ook als ik < 60kmh rijd - in een vrij hoog gebruik (nu ik vaker naar kantoor ga zal ik eens kijken wat het over frequentere ritjes 10km hemelsbreed doet).
Anyhow, op de heenrit zaterdag (windmee, 10kmh) zag ik dat bij redelijk 'doorrijden' (100 ~ 115 kmh ACC) dat het verbruik aan het teind op de 20kWh/100km stond. "netjes" dacht ik. De gehele terugweg liep die echter weer op tot uiteindelijk weer iets van 22kWh/100km. Het was nog steeds de zelfde TA wat er dus op duidt dat het instant verbruik een stuk hoger was.
Al met al merk ik dat het weer wel invloed heeft, maar niet zo extreem als ik zou hopen. Ook lijkt het er op dat snelheid bij mij niet gigantisch veel lijkt uit te maken. Natuurlijk zal 50kmh vs 150kmh wel uitmaken, maar ik zie maar een marginaal verschil tussen 100 op de ACC en 115 op de ACC.
Om mijn rijgedrag te beschrijven; omdat ik van mn V60 PIH kom behandel ik het ga(s)pedaal veelal met fluwelen voetjes. Dus geen baksteen er op en gaanOok gebruik ik graag 'uitrollen'. En met remmen/regenereren doe ik dat ook met beleid. Ruim de tijd nemen om af te remmen dmv regenereren (ik gebruik géén OPD voor maximale controle
). Al met al heel behouden!
Er is alleen één "maar" waardoor ik (nog) niet met 100% overtuiging kan zeggen dat ik "model energiezuinig rijden" ben. En dat is dat het tóch een Polestar is hè!En soms móet je daar effe aan toegeven en gebruik maken van die power die er in zit. Dan rij ik op de linkerbaan van een 2-baans 100 weg om iemand in te halen (met 115 oid) en dan zie ik achter mij iemand aan komen rijden die beduidend sneller rijdt. Ik probeer als ik het zie altijd uit de weg te gaan zodat iemand er langs kan. Met de P2 besluit ik dan om gewoon ff het gas in te drukken om snel - en met een grote blij - de auto in te halen en naar rechts te gaan. En tja, dan duik je "instant" naar veel te hard en zo'n explosieve eis in vermogen kan nooit goed voor je verbruik zijn.
Hoewel ik zulke grappen in mijn beleving echt niet vaak doe, kan ik dus niet uitsluiten dat zoiets ongemerkt een veel grotere invloed heeft.
Zou het dan hardware-gerelateerd zijn? Bijvoorbeeld een bepaalde batch ofzo die deze verbruikscijfers heeft? Ik weet niet wie hier allemaal zulke cijfers heeft (behalve @Aghanim danJTHZZ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:31:
[...]
Ik denk niet dat je het in je rijstijl moet zoeken. Er is duidelijk verschil tussen auto’s. Anders kan ik niet verklaren waarom je bij veel mensen ook verbruik (ruim) onder de 20 ziet of zelfs tot 14-15. Ik geloof nauwelijks dat dat met rijstijl te verklaren is. Dus sommigen zullen dat hogere verbruik moeten accepteren denk ik.
Ik ben dan zeer benieuwd wat het verbruik gaat zijn van de MY22 modellen. Die van mij is al wel geproduceerd, maar ik ga hem waarschijnlijk pas kunnen testen in januari/februari.
[ Voor 11% gewijzigd door Ktenolix op 20-07-2021 12:45 ]
Ik heb jarenlang een Honda blackbird gereden, een 1100 CC motorfiets en ook altijd bezig geweest met het verbruik bij te houden. In de eerste 2 jaar reed ik 1:16 als ik heel erg mijn best deed om zuinig te rijden. Toen gaf ik de motor een keer een weekje of twee mee aan een maatje, die naderhand vertelde dat hij er gemakkelijk 1:18-1:20 mee haalde. Gewoon door een compleet andere rijstijl te hanteren. Na mijn onderkaak opgeraapt te hebben van verbazing zijn we gaan uitpluizen waar dat verschil in zat. Uiteindelijk reed ik ook als ik dat wou 1:20 met die motor.
Natuurlijk heeft rijstijl wel een bepaalde mate van invloed, maar @Aghanim heeft ook wel eens z'n cijfers gedeeld over teststukjes 'oude oma rijstijl' en zelfs dan zit hij boven de waardes die hier gerapporteerd worden. Tenzij hij 400 kilo weegt lijkt het me gewoon dat er iets niet goed is met die auto. Maar dat zal ongetwijfeld een frustrerend welles-niettes verhaal worden met Polestar.Fladder80 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:48:
Ik denk dat het zeker wel met rijstijl te maken heeft. Om maar even een praktijkvoorbeeld uit eigen doos te geven;
Ik heb jarenlang een Honda blackbird gereden, een 1100 CC motorfiets en ook altijd bezig geweest met het verbruik bij te houden. In de eerste 2 jaar reed ik 1:16 als ik heel erg mijn best deed om zuinig te rijden. Toen gaf ik de motor een keer een weekje of twee mee aan een maatje, die naderhand vertelde dat hij er gemakkelijk 1:18-1:20 mee haalde. Gewoon door een compleet andere rijstijl te hanteren. Na mijn onderkaak opgeraapt te hebben van verbazing zijn we gaan uitpluizen waar dat verschil in zat. Uiteindelijk reed ik ook als ik dat wou 1:20 met die motor.
Ben best bereid een keertje een uurtje van auto te wisselen en een vergelijkings-trip te maken met bijvoorbeeld @Aghanim Ik zit in de regio Drenthe :-)Ktenolix schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:55:
Als iemand die constant >25 kWh/100km haalt eens gaat rijden in een P2 van iemand die cijfers als 15 kWh/100km haalt. Natuurlijk dan wel op dezelfde route. Weet je gelijk of het gelijk aan de rijstijl ligt van de persoon
Dat snap ik en heb ik ook gezien, je gaat echter voorbij aan de kern van mijn verhaal. Want ik dacht ook alles te doen om zo zuinig mogelijk te rijden en toch kreeg iemand anders het voor elkaar om met hetzelfde voertuig nog ff 30% aan extra km's per liter te rijden.ach-jee schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:02:
[...]
Natuurlijk heeft rijstijl wel een bepaalde mate van invloed, maar @Aghanim heeft ook wel eens z'n cijfers gedeeld over teststukjes 'oude oma rijstijl' en zelfs dan zit hij boven de waardes die hier gerapporteerd worden. Tenzij hij 400 kilo weegt lijkt het me gewoon dat er iets niet goed is met die auto. Maar dat zal ongetwijfeld een frustrerend welles-niettes verhaal worden met Polestar.
Dat geloof ik graag hoor, vooral op een motor kan ik me voorstellen dat er best wel wat verschil tussen zit, vooral als je toertochtjes maaktFladder80 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:17:
[...]
Dat snap ik en heb ik ook gezien, je gaat echter voorbij aan de kern van mijn verhaal. Want ik dacht ook alles te doen om zo zuinig mogelijk te rijden en toch kreeg iemand anders het voor elkaar om met hetzelfde voertuig nog ff 30% aan extra km's per liter te rijden.
Ik geloof ook dat rijstijl impact heeft, maar wanneer een Matiz bij het verkeerslicht sneller optrekt dan ik, en ik op de snelweg word ingehaald door een Multipla, dan denk ik niet dat ik 'onstuimig' of 'energieslurpend' aan het rijden benFladder80 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:48:
Ik denk dat het zeker wel met rijstijl te maken heeft. Om maar even een praktijkvoorbeeld uit eigen doos te geven;
Vanochtend Delft<>DenHaag gereden zonder voorverwarmen. Eerste stuk 50, daarna 85 op de snelweg, gevolgd door 70 in de nieuwe rotterdamsebaan. Ik kwam uiteindelijk uit op een kWh/100km van ik meen 22. Dit alles met héél rustig optrekken, en de oprit van de A4 gebruiken om rustig te accelereren, etc.
T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...
Was woonwerk verkeer, zowel voor hem als voor mij. Reed 40k per jaar op de motor in die periode.ach-jee schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:27:
[...]
Dat geloof ik graag hoor, vooral op een motor kan ik me voorstellen dat er best wel wat verschil tussen zit, vooral als je toertochtjes maaktMaar als je gewoon met je auto als een sardine tussen de rest van het woon-werkverkeer zit zou er toch niet zo heel veel verschil in moeten zitten zou je zeggen (tenzij het waar @Aghanim woont zo rustig is dat hij altijd vooraan staat bij rode verkeerslichten).
Maar dat is dus wat ik bedoel met mijn voorbeeld, dat jij het idee hebt goed bezig te zijn, wil niet zeggen dat het niet beter kan.MaxxMark schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:51:
[...]
Ik geloof ook dat rijstijl impact heeft, maar wanneer een Matiz bij het verkeerslicht sneller optrekt dan ik, en ik op de snelweg word ingehaald door een Multipla, dan denk ik niet dat ik 'onstuimig' of 'energieslurpend' aan het rijden ben![]()
Vanochtend Delft<>DenHaag gereden zonder voorverwarmen. Eerste stuk 50, daarna 85 op de snelweg, gevolgd door 70 in de nieuwe rotterdamsebaan. Ik kwam uiteindelijk uit op een kWh/100km van ik meen 22. Dit alles met héél rustig optrekken, en de oprit van de A4 gebruiken om rustig te accelereren, etc.
En tot je wisselt voor een uurtje met iemand die in zijn P2 wel lage verbruikscijfers haalt, kun je niet keihard zeggen dat het aan je auto ligt. Zeker gezien er meer dan genoeg mensen lijken te zijn die wel redelijk lage cijfers weten te halen.
Ja, het kan aan de auto liggen, maar het zou net zo goed toch aan de bestuurder kunnen liggen, en door het alleen maar op een forum te vergelijken sluit je dat niet uit. Ookal zegt iemand zich netjes te gedragen en rustig te rijden. Misschien vertraag ik al wel 10 meter eerder bij een verkeerslicht, etc etc....
Ik stel voor om eens een gezamenlijk ritje met een andere p2 te doen van de ene plek naar de andere en weer terug, waarbij de deelnemers redelijk dicht bij elkaar blijven en dan de gebruikscijfers vergelijken.
Dan sluit je variabelen als temperatuur, en verkeersdrukte uit, als de bestuurders dan ook nog eens de auto van de ander gebruiken, dan zou je ook die variabele uitgesloten hebben en kun je echt zeggen of het aan de bestuurder of aan de auto ligt.
Als de auto's allemaal identiek zijn en het aan de bestuurder ligt dan kunnen degenen die wel 15 - 17 halen volgens mij net zo goed gaan fietsen. Dan is het geen autorijden meer namelijk.
Overigens sta ik zeker open voor een verbruikstest. Drenthe is helaas wat ver weg, ik woon zelf in omgeving Nijmegen.
Buiten dat kan ik prima leven met het matige verbruik, ik rijd hooguit 200km op een dag dus daarom vond ik een EV een prima keuze. Ben alleen wel teleurgesteld over de flinke afwijking ten opzichte van WLTP waardoor ik vaak moet laden.
[ Voor 15% gewijzigd door Aghanim op 20-07-2021 15:13 ]
Soms reset ik TM wel om te zien waar ik grofweg zit mbt gebruik tijdens het rijden op dat moment, maar wordt dan snel minder "actief" en meer gemiddelde.
Andere toevoeging die volgens mij ook al op FB is gevraagd is een overzicht scherm (zoals de Mach-e dat ook heeft volgens mij) waar op je kunt zien waar de stroom aan op gaat in de afzonderlijke systemen zoals aandrijving, klimaat, entertainment, etc.
- Overall range van juni van alle rijders is 418km en over de gehele periode 374km (NL 332km)
- 19" vs 20" standaard wielen is een impact van -15% (5,5 vs 4,8km/kWh in mei). Dit verschil is veel groter dan Polestar zelf aangeeft (-5,5%). Gek genoeg laat de Performance 20" geen impact zien, maar dit kan komen door het lage aantal Perf auto's en dus weinig data.
- Sportief rijgedrag heeft tov Eco rijgedrag heeft een impact van -22% (5,9 vs 4,8km/kWh in juni).
- Omslagpunt pre-heating ligt bij 9°
- Temperatuur heeft enorme impact op range zoals bekend: <0° vs 30°+ is 96% (3,5 vs 5,9km/kWh)
![]() | ![]() |
P2 LRDM Thunder 20"
lol, en weet je wat het vreemde is? (of is het herkenbaar bij ook andere rijders??) mijn snelle Audi kon er óók wat van...MaxxMark schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:17:
.... En tja, dan duik je "instant" naar veel te hard en zo'n explosieve eis in vermogen kan nooit goed voor je verbruik zijn.

maar met deze Polestar laat ik nog wel eens een "steekje" vallen...
zal wel door de serene rust komen waarmee die "het" doet.

@AartJW
Dat de 20" meer verbruikt dan de verwachte 5% is naar mijn idee niet zo gek.
Ik denk dat de 19" rijders bewust de 19" gekozen hebben juist vanwege de ietwat grotere range,
en dus rustiger rijders zijn dan de 20" kiezers,
die (vermoed ik) nét wat vaker ( niet veel dus

[ Voor 21% gewijzigd door Hansieo op 20-07-2021 16:57 ]
10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)
Ja ik weet het niet. Het is niet per definitie uitgesloten dat een autofabrikant onderdelen van verschillende OEM's betrekt. Maar voorzover ik me kan herinneren was dat bij Polestar niet het geval en hebben alle auto's dezelfde motor en accu (zelfde specs van zelfde leverancier).Ktenolix schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:43:
[...]
Zou het dan hardware-gerelateerd zijn? Bijvoorbeeld een bepaalde batch ofzo die deze verbruikscijfers heeft? Ik weet niet wie hier allemaal zulke cijfers heeft (behalve @Aghanim dan), maar misschien hebben zij dezelfde onderdelen.
Ik ben dan zeer benieuwd wat het verbruik gaat zijn van de MY22 modellen. Die van mij is al wel geproduceerd, maar ik ga hem waarschijnlijk pas kunnen testen in januari/februari.
Maar je zou haast een keer een vergelijkende proefrit willen maken met een aantal auto's.
Vraag me af wat de invloed is van de inverters bij verbruik/range. Bij mij beide vervangen bij terugroepactie. Zijn deze in alle P2 gelijk ?Quark2 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:20:
[...]
Ja ik weet het niet. Het is niet per definitie uitgesloten dat een autofabrikant onderdelen van verschillende OEM's betrekt. Maar voorzover ik me kan herinneren was dat bij Polestar niet het geval en hebben alle auto's dezelfde motor en accu (zelfde specs van zelfde leverancier).
Maar je zou haast een keer een vergelijkende proefrit willen maken met een aantal auto's.
Wat ik dan nog het meest grappig vind is dat de 20" perf pack rijders dan juist de rustigste rijders zijn (maar idd, de dataset is niet heel groot, dus dat kan er net 1 zijn). Blij dat ik voor de 19" gegaan ben persoonlijk.Hansieo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:50:
[...]
@AartJW
Ik denk dat de 19" rijders bewust de 19" gekozen hebben juist vanwege de ietwat grotere range,
die (vermoed ik) nét wat vaker ( niet veel dus) van sportiever rijden houden en daarbij hoger uitkomen dan de fabrieks cijfertjes.
Vraag me ook nog wel af wat een aerovelg (plastic cover) zoals bij de Tesla nog uit zou kunnen maken. Als ik nog 5% zou kunnen winnen op die spaarzame verre vakantie.... Dan maken me de looks even net iets minder uit
Tja dat zou kunnen, maar okay mijn vriendin rijdt rustiger idd, maar dat scheelt misschien 5% (1kWh). Bij Tesla zou het verschil tussen 19" en 20" 8% zijn (M3P) YouTube: Why Big Wheels Are A Bad Idea On Electric Cars - Range Impact!.Hansieo schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:50:
[...]
@AartJW
die (vermoed ik) nét wat vaker ( niet veel dus) van sportiever rijden houden en daarbij hoger uitkomen dan de fabrieks cijfertjes.
Ach ja ik kom in principe overal, maar idd de verschillen per auto zijn opvallend. Mijn gevoel zegt een combinatie van wielen/banden en misschien toch iets met verschillen in hardware (inverted terugroep van 2020?)...
P2 LRDM Thunder 20"
Ik sta open voor een test (omgeving Utrecht) mijn 20" met daarbij een 19 en 20" met goed verbruik (<20kWh)Quark2 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:20:
[...]
Ja ik weet het niet. Het is niet per definitie uitgesloten dat een autofabrikant onderdelen van verschillende OEM's betrekt. Maar voorzover ik me kan herinneren was dat bij Polestar niet het geval en hebben alle auto's dezelfde motor en accu (zelfde specs van zelfde leverancier).
P2 LRDM Thunder 20"
Nee. Ik kan dat niet keihard zeggen nee. Dat valt “op papier” niet zomaar te zeggen. Alles kan ook altijd zuiniger.Fladder80 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:16:
Maar dat is dus wat ik bedoel met mijn voorbeeld, dat jij het idee hebt goed bezig te zijn, wil niet zeggen dat het niet beter kan.
En tot je wisselt voor een uurtje met iemand die in zijn P2 wel lage verbruikscijfers haalt, kun je niet keihard zeggen dat het aan je auto ligt. Zeker gezien er meer dan genoeg mensen lijken te zijn die wel redelijk lage cijfers weten te halen.
Ja, het kan aan de auto liggen, maar het zou net zo goed toch aan de bestuurder kunnen liggen, en door het alleen maar op een forum te vergelijken sluit je dat niet uit. Ookal zegt iemand zich netjes te gedragen en rustig te rijden. Misschien vertraag ik al wel 10 meter eerder bij een verkeerslicht, etc etc....
Ik kan alleen zeggen dat ik het zeer sterke vermoeden heb dat dat niet zo gaat zijn. Zoals ik zei kom ik van een v60. En die heeft een veel minder krachtige motor om te regenereren. Daar leerde je op honderden meters anticiperen om “volledig” te kunnen regenereren tot stilstand. Ter illustratie mocht je bekend zijn met de A4 bij afslag Rijswijk (komend vanaf Adam > Den Haag) dan rolde ik al uit met 100kmh wanneer je de in/uitvoegstrook op rolde en dan rustig aan regenereren tot maximale regeneratie. Dan heb je met de helling op voldoende vertraging en regeneratie om zonder remmen redelijk tot stilstand te komen.
Daarnaast vind ik bijvoorbeeld ook dat de ACC van de polestar veel sterker accelereert / afremt dan noodzakelijk of zuinig is. Als je dat als referentiekader neemt kan jij redelijk objectief stellen dat mijn rijgedrag een stuk behoudener is dan het gedrag van de ACC
Ik vind het zeker een leuk experiment. Desalniettemin zou het mij ook écht extreem verbazen!
Ik ga binnenkort eens kijken of m’n carkit houder voor m’n dashboard uitkomt. Dan kan ik een filmpje maken met m’n telefoon van m’n ga(s)meter en verbruik. Gewoon om aan te geven hoe die er uit zien op zo’n rit.
Inderdaad bij mij ook allebei vervangen bij terugroepactie.P2void19noPP schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:25:
[...]
Vraag me af wat de invloed is van de inverters bij verbruik/range. Bij mij beide vervangen bij terugroepactie. Zijn deze in alle P2 gelijk ?
Bij mij is er 1 vervangen bij de terugroepactie. Ze zijn dus niet allemaal gelijk, en daar zou idd best wel eens wat verschil in kunnen zitten.P2void19noPP schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:25:
[...]
Vraag me af wat de invloed is van de inverters bij verbruik/range. Bij mij beide vervangen bij terugroepactie. Zijn deze in alle P2 gelijk ?
Update 2127 heeft ook 'optimalisatie elektromotor' op de feature lijst staan. Dat zou hier ook mee te maken kunnen hebben.
speculaties......
Goeie vraag aan Polestar. Kunnen door berijders geconstateerde verschillen in gebruik/ range verklaard worden door verschillende iinverters en bijbehorende aansturende software.Quark2 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:52:
[...]
Inderdaad bij mij ook allebei vervangen bij terugroepactie.
nieuws: Tesla maakt Supercharger-laders later dit jaar beschikbaar voor ander...
We created our own connector, as there was no standard back then & Tesla was only maker of long range electric cars.
— Elon Musk (@elonmusk) 20 juli 2021
It’s one fairly slim connector for both low & high power charging.
That said, we’re making our Supercharger network open to other EVs later this year.
P2 LRDM Thunder 20"
Nieuwe voorruit zit erin en de wagen is weer gecalibreerd. Kosten: € 1050,-. Volgens de glasmeneer moet hij daar dik 200 euro op toeleggen omdat 'ie wordt uitgekleed door de leasemaatschappij. Onder andere omdat deze ruit alleen nog via dealers verkrijgbaar is en niet via zijn reguliere leveranciers.eLScha schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 19:26:
[...]
Calibreren schijnt nog een dingetje te zijn. Afspraak is geannuleerd en mag 19 juli nog eens langskomen.
Ze moeten wel opschieten met het vrijgeven van die 600 superchargers. Ionity, EnBW, Shell/NM en Fastned timmeren hard aan de weg. Ze zijn er nog niet en Tesla heeft ze beter verdeeld over Europa, maar bijv in NL, Noorwegen of Duitsland voegen superchargers nu al weinig toe. Nog even los van de hoofdprijs die Elon ongetwijfeld gaat vragen per kWh.AartJW schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:30:
Kijk dit is weer goed nieuws, met name voor de vakantie in 2022:
nieuws: Tesla maakt Supercharger-laders later dit jaar beschikbaar voor ander...
[Twitter: title]
Zelfde probleem hier. Op een andere (Motorola) telefoon krijg ik de melding niet eens te zien (niet handmatig verborgen) en werkt PAK wel.Jur gen schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:07:
Zijn er hier mensen met een Pixel5 telefoon die ook na de update naar P2124 nog altijd PAK niet goed aan de praat krijgen? Het werkt na installatie, maar na een half uurtje of zo niet meer. Telefoon laat op dat moment telkens onderstaande zien:
[Afbeelding]
Hoor graag wat de oplossing is. Hier hetzelfde probleem (maar de garage nog niet gebeld)_--[]--__ schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:49:
Ik heb sinds een paar weken (na de laatste update wellicht) ook het probleem dat ik op AC laders niet hoger kom dan 10A / 30km/u. Wel vervelend want dat betekent niet meer van 10% tot 90% kunnen laden in één nacht (dat duurt nu al gauw een uur of 12). Komende maandag staat de auto hiervoor bij de volvlo garage.
Oplossing lijkt een trip naar de garage voor een update:JFDv schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:21:
[...]
Hoor graag wat de oplossing is. Hier hetzelfde probleem (maar de garage nog niet gebeld)
Meer info hier (met bevestiging dat het lijkt te werken):JTHZZ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:39:
Voor degenen met laadproblemen na de laatste update: ik las op het Duitse forum dat er een nieuwe update 2129 is die via de Volvo garages wordt geïnstalleerd. Ik had geen problemen dus ga hem niet halen maar mocht je dat 2/3-faseprobleem hebben: het schijnt opgelost te zijn.
https://polestar.fans/t/k...seit-update-p2124/7049/71
[ Voor 31% gewijzigd door AartJW op 21-07-2021 16:18 ]
P2 LRDM Thunder 20"
https://www.autoweek.nl/a...ngle-motor-rij-impressie/
Recept van de dag: Mosselen - Uien - Peterselie - Wortel - 2 Tenen Knoflook - En vlak voor het op tafel zetten veel, maar dan ook echt veel 'Nee, echt veel' BIERRRRR!!!
Nogsteeds een mooie bak - matige review. Jammer dat ze ook in vrijwel alle shots met een half open motorkap rijden (althans hij lijkt niet goed dicht te zitten).JohnnyBravo schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:28:
Voor de single motor peeps (waaronder ik!): Autoweek heeft zojuist een rij-impressie geüpload:
Persoonlijk zou ik altijd voor de LR versie gaan, als het budget technisch past uiteraard. En 20" staan deze auto toch mooier
Hmm. Volgens de specs op hun website is de trekkracht 1.000kg geremd, maar volgens Polestar configurator 1.500kg. Lichte paniek hiero want ik heb de single motor standard range besteld, met een caravan die max 1.300kg weegtJohnnyBravo schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:28:
Voor de single motor peeps (waaronder ik!): Autoweek heeft zojuist een rij-impressie geüpload:
Edit: heb het even nagevraagd en opgezocht bij Polestar. Er zit geen verschil in trekkracht tussen de motorversies. Zie hier: https://www.polestar.com/...ergewichten-en-kogeldruk/
[ Voor 29% gewijzigd door Ktenolix op 21-07-2021 18:26 ]
Was verrast door de lagere laadsnelheid voor de SR (125 kW).cornholio24 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:44:
[...]
Nogsteeds een mooie bak - matige review. Jammer dat ze ook in vrijwel alle shots met een half open motorkap rijden (althans hij lijkt niet goed dicht te zitten).
Persoonlijk zou ik altijd voor de LR versie gaan, als het budget technisch past uiteraard. En 20" staan deze auto toch mooier
En dan glashard zeggen dat het Performance Pack eigenlijk niets toevoegt … hij heeft er zeker niet mee gereden, laat staan naar gekeken vwb het uiterlijk van de auto. Maar dat laatste is persoonlijk 😃.
Ik kan dat toch eigenlijk nergens terug vinden in officiële documentatie en dit is de eerste keer dat ik dat verneem. Ben zelf nadrukkelijk in de running voor de standard range versie.P2Hattem schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:58:
[...]
Was verrast door de lagere laadsnelheid voor de SR (125 kW).
Als ik kijk op de ps site kan ook een sr sm met 150kW laden....Slomy schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:45:
[...]
Ik kan dat toch eigenlijk nergens terug vinden in officiële documentatie en dit is de eerste keer dat ik dat verneem. Ben zelf nadrukkelijk in de running voor de standard range versie.
https://www.polestar.com/...andard-range-single-motor
Aflevering 2021 is wel netjes.JohnnyBravo schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:28:
Ik hoop zelf een dezer dagen m’n afkoopsom van m’n 3 serie te horen en als dat beetje meevalt ga ik voor een P2. Wel de dual motor performance, dus hoop dat ze die ook nog leveren in 2021 - dat is wel een vereiste.
Dan heb je je longlist snel teruggebrachtVidaR-9 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:17:
[...]
Aflevering 2021 is wel netjes.
Ik hoop zelf een dezer dagen m’n afkoopsom van m’n 3 serie te horen en als dat beetje meevalt ga ik voor een P2. Wel de dual motor performance, dus hoop dat ze die ook nog leveren in 2021 - dat is wel een vereiste.

Zwakke review inderdaad. De vergelijkingen gaan redelijk mank. Heb je zo’n enyaq al eens van binnen gezien?? En een EQA is mooi maar zeker wel een stuk kleiner.P2Hattem schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:58:
[...]
Was verrast door de lagere laadsnelheid voor de SR (125 kW).
En dan glashard zeggen dat het Performance Pack eigenlijk niets toevoegt … hij heeft er zeker niet mee gereden, laat staan naar gekeken vwb het uiterlijk van de auto. Maar dat laatste is persoonlijk 😃.
Verder geen woord over AAOS of de Google integratie en apps als ABRP of Easypark. Hoeveel auto’s ken je die nooit hoeven te wachten op een kaartupdate? Of de overdaad aan features. Maar OK, misschien omdat het een rijimpressie is en geen test.
Haha.. Nog niet persé hoorcornholio24 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:25:
[...]
Dan heb je je longlist snel teruggebrachtmooie keuze! DM paste bij mij helaas net niet in mn budget... dus voor een LRSM gegaan. Cant wait for october
Ik heb gelijk voor morgen maar even een proefrit gepland. Opzich wel handig om er eens mee te rijden en in te zitten.
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.