P2 midnight (launch edition)
Ik had met kinderen van die leeftijd een V40. Ging ook prima goed.Stimulate14 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:16:
[...]
Ik ben 1.85, kids zijn 4 en 1,5. Misschien moet ik dat maar gewoon doen ja.
Alternatief is natuurlijk een XC40, zelfde techniek en platform als de P2, maar dan wat hoger en qua interieur een stuk ruimer.
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Maar de Polestar is zo veel mooier!caspervc schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:37:
[...]
Ik had met kinderen van die leeftijd een V40. Ging ook prima goed.
Alternatief is natuurlijk een XC40, zelfde techniek en platform als de P2, maar dan wat hoger en qua interieur een stuk ruimer.
Als ik eerder had geweten dat we een tweeling krijgen had ik model y gekozen.
No signature required.
Volgens mij staat je stoel vrijwel maximaal naar achteren. Waarom zet je hem niet achter de bijrijdersstoel? En met de model Y is het achterin niet veel beter als de voorstoel naar achteren staat helaas.M3rcury schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 11:10:
[...]
Ik dacht dat de Polestar wel wat ruimer was...
Dit is wel het bayzitje, niet de stoel.
Stoel staat nu wel in mijn positie zoals ik normaal zit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 04-03-2024 09:20 ]
Mijn stoel staat nog vrij ver naar voren, volgens veel langere vrienden zit ik dicht op het stuur. Ik ben 1.95mJTHZZ schreef op maandag 4 maart 2024 @ 09:17:
[...]
Volgens mij staat je stoel vrijwel maximaal naar achteren. Waarom zet je hem niet achter de bijrijdersstoel? En met de model Y is het achterin niet veel beter als de voorstoel naar achteren staat helaas.
Zoals je hierboven kan lezen krijgen we een tweeling en zullen beide banken dus vol zijn. Dus voor het proberen is het handig hem achter mij te doen. Mijn vrouw is een stuk kleiner
Overigens past het gewoon, dus ik zie geen issues (voor mij).Zit nog een cm of 4a5 tussen de stoel en de maxi-cosi. Door het zonnescherm lijkt hij er helemaal tegenaan te staan.
@Stimulate14 Volgens mij gaat een niet gedraaide kinderstoel dus sowieso wel goed. En inderdaad, als je alleen rijdt, kan de passagiersstoel echt veel ruimte voor je maken. Als mijn vrouw rijdt, kan zelfs ik er goed achter zitten (behalve dat mijn hoofd tegen het dak aan zit dan....)
[ Voor 17% gewijzigd door M3rcury op 04-03-2024 10:45 ]
No signature required.
Verwijderd
Ik worstel al een paar dagen met de vraag op welke zitstok de gemiddelde P2-rijder zichzelf positioneert?

Het grote Polestar 4 Topic
[ Voor 15% gewijzigd door Stimulate14 op 05-03-2024 10:45 ]
Spijt is een groot woord.Stimulate14 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:45:
Is er hier iemand die spijt heeft van de PS2? En zoja, waarom?
- Überhaupt electrisch rijden icm verduurzaming en de hoger wordende kosten (dus niet ps2 specifiek)
- Ik mis toch af en toe ruimte achterin (ik kom uit een Tiguan)
- De actieradius welke met ruim 50% afneemt wanneer de motortrailer erachter hangt
- De (non-)innovatie mbt software updates
-- de zaken die dan weer niet goed functioneren na een update
- Ik heb vaak moeite om een prettige zit te vinden
ik rij een MY23 SMSR
Spijt niet zozeer, maar als ik nu een auto mocht kiezen werd het geen P2.Stimulate14 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:45:
++ blijft een mooie auto
+ rijdt lekker
- app mist functionaliteiten
- range valt in de winter toch tegen
-- nieuwe ontwikkelingen of simpele vragen vanuit klanten wordt niets mee gedaan
Met name dat laatste is voor mij de reden om niet opnieuw voor deze auto te gaan. Zoveel kleine simpele dingen waar zo vaak om wordt gevraagd door mensen via FB wordt niets mee gedaan. Kan dat standaard antwoord van 'we have no information to share at this moment' wel dromen
Als ik nu zou mogen kiezen zou het gaan tussen
Model 3
EX30
BYD Seal
Bij Polestar las ik nog wel eens iets dat men op social media communiceert met gebruikers. Of als bijv. Maps wat nieuws kreeg. Dat doet Volvo niet eens, we horen/lezen het vooral vanuit dit topic of andere Polestar bronnen
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
iOS ook. Is wel prettig, niet meer zo’n bak licht in je gezicht. Ik ben er blij meeRickkie600 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 17:10:
De laatste update van de Android app heeft nu ook de donkere modus 🎉
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Voor Polestar specifiek of EV’s in het algemeen?
Is jouw ervaring vergelijkbaar met de winter resultaten van whattherange?
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Volgens mij staat daar de Pilot edition niet tussen maar ik haal in de winter met autosnelweg max 250km en dat is toch wel aanzienlijk minder dan de geadverteerde 400km WLTP, die ik overingens in de zomer wel haal (van 100% naar 0%).SirLenncelot schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:27:
[...]
Ja, maar bij de EX30 heb ik nog een beetje hoop omdat dat een geheel nieuwe auto is.Juancho schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:15:
@JeroenV_ de EX30 kan je dan ook gelijk doorstrepen hoor. Volvo doet nog minder met feedback dan Polestar. En nog erger, je hoort nu allemaal zaken omtrent de EX30 die we veelal bij de lancering van de XC40 ook al zagen. Ze hebben maar bar weinig geleerd en ook deze wagen te snel uitgeleverd.
Bij Polestar las ik nog wel eens iets dat men op social media communiceert met gebruikers. Of als bijv. Maps wat nieuws kreeg. Dat doet Volvo niet eens, we horen/lezen het vooral vanuit dit topic of andere Polestar bronnen
Bij de P2 heb ik het idee dat Polestar het heeft opgegeven.
Mijne staat er niet tussen, heb een MY22 SRSM met 64kWh accu, maar met mijn dagelijkse woon- werkverkeer kom ik nu niet veel verder dan 220 a 230 km.SirLenncelot schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:27:
[...]
Voor Polestar specifiek of EV’s in het algemeen?
Daarbij is inmiddels natuurlijk wel gebleken dat de Polestar nu niet de meest zuinige auto is qua verbruik.
Even voorstellen; Mathijs, tweaker uit de Achterhoek.
Polestar 2 LRSM Plus besteld. Midnight kleur, Pilot pack en trekhaak.
Ik had proefritjes gedaan en gekozen tussen de Tesla M3, BYD Seal en de BMW i4 (met name omdat er een occasion lease beschikbaar was.)
Mijn redenen om voor de Polestar te kiezen t.o.v. de rest;
- Volwassen, en echte auto interieur (t.o.v. de tesla)
- Uitstekende reikwijdte
- Volwassen software
- Gewoon comfortabel en stil
Gefeliciteerd met je keuze, ga je heel veel plezier van hebben!N1traat schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:43:
- Volwassen software
Maar wel 1 vraag: Wat is jouw standaard als het gaat om volwassen software? Daar zou ik AAOS nu toch nog niet gelijk toe rekenen... het heeft wel veel potentie, maar is voor mijn gevoel ook nog lang niet uitontwikkeld.. en ik zie Volvo en Polestar niet heel energie meer steken in de software releases op de huidige modellen (lees: Er zit weinig spannends meer in de OTA releases en al vrijwel niets meer op het toevoegen van features in AAOS)
De navigatie met Google Maps werkt uitstekend en ik heb niet meer nodig.
Ik verwacht dat niet, tot deze auto had ik nooit updates. Ik kan ook heus verbeteringen bedenken, maar in de dagelijkse praktijk werkt het voor mij gewoon prima.
[ Voor 3% gewijzigd door Highland op 06-03-2024 19:31 ]
Ik heb mijn keuze om precies dezelfde redenen gemaakt. Ik vond in de auto en in de software alles wat ik verwachtte en op een logische plek. Bij de M3 was ik tijdens de proefrit steeds aan het zoeken naar de opties. Zal ook wel wennen, maar de P2 voelde vertrouwder.N1traat schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:43:
- Uitstekende reikwijdte
- Volwassen software
- Gewoon comfortabel en stil
Ik bedoel het in de context van de BYD software, waarbij de navigatie app bleef crashen 😅Kammika schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 18:52:
[...]
Gefeliciteerd met je keuze, ga je heel veel plezier van hebben!
Maar wel 1 vraag: Wat is jouw standaard als het gaat om volwassen software? Daar zou ik AAOS nu toch nog niet gelijk toe rekenen... het heeft wel veel potentie, maar is voor mijn gevoel ook nog lang niet uitontwikkeld.. en ik zie Volvo en Polestar niet heel energie meer steken in de software releases op de huidige modellen (lees: Er zit weinig spannends meer in de OTA releases en al vrijwel niets meer op het toevoegen van features in AAOS)
Haha dan snap ik ‘m. Mijn vorige auto was een Renault , dus ik ken het gevoelN1traat schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 23:45:
[...]
Ik bedoel het in de context van de BYD software, waarbij de navigatie app bleef crashen 😅
[ Voor 3% gewijzigd door Donstil op 07-03-2024 08:39 ]
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Updates in softwareversie P2.14.3Donstil schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:38:
Ik had gisteren een OTA (2.14.3) maar de release notes pagina gaf een foutmelding in de auto. Iemand enig idee of er wat “leuks” in zit?
Verbeterde rijervaring bij lage snelheden (alleen MJ24).
Verbeteringen aan gepland opladen in Polestar-app.
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
Ooh Nice dat laatste ging hier regelmatig fout in de app.ThaDude schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:56:
[...]
Updates in softwareversie P2.14.3
Verbeterde rijervaring bij lage snelheden (alleen MJ24).
Verbeteringen aan gepland opladen in Polestar-app.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Zouden we dan nu eindelijk het oplaadniveau in kunnen gaan stellen in de app? Zal toch niet waar zijn?🤞
Nope.PvS_68 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 09:47:
[...]
Zouden we dan nu eindelijk het oplaadniveau in kunnen gaan stellen in de app? Zal toch niet waar zijn?🤞
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Spijt, bwa, alles is relatief.Stimulate14 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:45:
Spijt omwille van die hele EV nonsens en alle EV-troep die er bij komt. Net een privé paal laten installeren, en het is gewoon een onduidelijke, ontransparante bende. Je moet er weer veel energie en tijd insteken om alles wat te begrijpen, en daar heb ik gewoon geen zin in.
Bijvoorbeeld die backoffice, het feit dat de werkgever via een vastgelegde (barema) prijs terugbetaalt, die anders kan zijn dan wat je betaalt aan de energieleverancier. Iets wat je niet hebt als je via de tankkaart gewoon benzine tankt. Je capaciteitstarief in BE gaat omhoog. Iets wat ik normaagezien niet zou hebben aangezien ik qua elektra verbruik gewoon zuinig ben. Dus van <2,5 kW gemiddeld naar maandelijkse en jaarlijks gemiddelde pieken van 7 kW. Dus 200 euro extra aan vaste lasten op de factuur.
Qua auto, tja. Een mooiere EV heb ik nog niet gevonden. Het design blijft me gewoon eindeloos aanspreken. Gespierd, sober, scandinavisch. Normaal interieur, frisse en moderne materialen. Dat doet polestar/volvo gewoon goed. Het aanbod is, in tegenstelling tot wat de EV fanatici beweren, gewoon nog erg beperkt. En vrijwel allemaal lelijk, inspiratieloos, of geforceerd 'modern/futuristisch'. Van de ID.x reeks krijg ik spontaan een depressie bijvoorbeeld. (overdreven, niet letterlijk nemen...

Software binnenin boeit me echt letterlijk niet. Als audio/navigatie het doen, en een beetje normaal bedienbaar zijn, is het voor mij goed. Geen idee wat ik met eindeloze 'updates' en weet ik veel allemaal moet.
Mijn grootste ergernis is het feit dat er geen nav/audio splitscreen op het scherm kan. En je dus nergens iets van audio interface hebt. Vorig nummer, volgend, title track aflezen, zien op welke radiozender je staat. Dit wanneer navigatie centraal full screen staat (enige optie, geen splitscreen). Vind ik eindeloos storend, dus tja, dan zit ik veel te pielen op m'n telefoon al rijdend, maar dat is dan veilig en modern.
Verbruik is zeer hoog, maar behalve het ongemak van vaak laden, boeit me dat ook minder als de werkgever betaalt. Maakt de auto alleen wel compleet nutteloos voor weekendtripjes of zorgeloos eurotrippen. In die zin jaagt het je weer op kosten zeg maar, dat je er een ICE bij neemt om niet als een slaaf van de auto in Europa rond te trippen. Velen zullen met wat cognitieve dissonantie zichzelf wel overtuigd hebben dat het zo moet voor de heilige massahysterie van de BEV te rationaliseren, maar het zal allemaal wel...

Verder wel grotendeels tevreden hoor. En ik zie nog steeds geen alternatief voor mijn smaak/voorkeur. En dan sla ik er elke dag EV-database.org op na.
Al stel ik me nu wel de vraag of de volgende niet beter een kleiner, zuiniger model wordt. Persoonlijk erg onder de indruk van een peugeot e-208 eigenlijk. De absolute "killer-app" van EV drivetrains is vooral dat dit soort econoboxjes (208/fiat500/clio) voorheen onrijdbare hokken waren met hun 0,9 liter driepitters, en nu ineens net zo vlot/snel/luxueus zijn als een dikke ICE van vroeger. Daar is te weinig aandacht voor! Ik was echt zwaar onder de indruk van hoe BEV vooral die klasse compleet transformeert.
Dat is met elke BEV wel. Ergerlijker is het absurde verschil tussen winter en zomer range. In de zomer haal ik wel een goede 360 van 100 naar 0%. In de winter kan daar gemakkelijk 30% af! Dat had ik niet verwacht, maar het is wat het is.Rickkie600 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 11:23:
[...]
- De actieradius welke met ruim 50% afneemt wanneer de motortrailer erachter hangt
Begrijp ik niet. Wat wil je dan? Ik zou het storend vinden als alles continu compleet omgegooid wordt door updates, en dan nieuwe bugs en storende zaken introduceert. Ik heb nu al heel lang geen problemen meer, en vind het best goed zo. Blijf er nu maar af, denk ik dan.- De (non-)innovatie mbt software updates
Muv nog wat vreemd bluetooth gedrag, maar daar leer ik wel mee leven.
Ja ik ook wel. Ik ben groot, en dan vind ik de stoel toch niet zo prettig. De compacte cockpit heb ik geen probleem mee, ik was vroeger ook al van de lage, sportieve cockpits. Maar de zetel biedt weinig ondesteuning. En het uitschuifbare ondervlak zat toen ergens weggestopt in een optie-tier die ik niet kon nemen wegens limitering van budget. Jammer van dit soort comfort opties in voor mij verder nutteloze packs te steken (pilot, weet ik veel)- Ik heb vaak moeite om een prettige zit te vinden
hier ook SR, wel een jaar ouder denk ik (FWD) dus nog minder range. Ik vermoed dat ik met een 23 eigenlijk best uit de voeten zou kunnen.ik rij een MY23 SMSR
Yep, de mooiste in het huidige aanbod. Indien ik opnieuw in de lease moest kiezen, zou ik geen idee hebben wat ik anders moet kiezen op dit moment. Veel geforceerd en lelijk design in BEV.JeroenV_ schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:07:
[...]
Spijt niet zozeer, maar als ik nu een auto mocht kiezen werd het geen P2.
++ blijft een mooie auto
Soms moet je even nadenken of je de app wel nodig hebt. Even bezinnen, afstand nemen en die app obsessie in vraag stellen. Ik heb die een jaar geleden eraf geknikkerd en nergens spijt van, integendeel. Soms lijkt die app noodzaak er enkel te zijn omdat het gewoon door marketing en forums er zo ingedramd wordt. Maar waarvoor gebruik je het echt? Vooral hier op de polestar? Altijd op 32A laden (of max mogelijk) en auto ophalen als je ergens heen moet. Wat heb je er aan dat je weet hoeveel procent je hebt. Zal je dan je trip/verplaatsing uitstellen of zo? Nee, gewoon eenvoudig doen. Inpluggen, uitpluggen en sluiten met de key fob. Heb je die app nergens meer voor nodig. Ik mag kopen dat iedereen zich nog herinnert waar de auto staat.+ rijdt lekker
- app mist functionaliteiten
De app mag nu dan wel 'geweldig' zijn en er mag vanalles 'beloofd' en 'toegevoegd' zijn, dan nog geef ik het geen kans meer. Dark mode, yay
Zeker, erg slecht. Hier dagelijks laden of ik kan niet heen en terug naar werk.- range valt in de winter toch tegen
Ik blijf het moeilijk vinden.Als ik nu zou mogen kiezen zou het gaan tussen
Model 3
EX30
BYD Seal
BYD Chinees, weet nog niet wat ik daar van moet vinden. In de lease bij de werkgever zou ik er geen probleem mee hebben. Prive wellicht wel
EX30 veel te klein, veel te minimalistisch. Wel erg mooi. Dus nope
Model 3, never nooit. Geen liftback voor dit soort auto, wat gewoon geen optie is. Een groot voordeel van de polestar is de liftback achterklep. Open doen en van een afstandje de grootste dingen er in flikkeren. Nee, geen model 3. Model Y heeft dat wel maar vind ik dan weer aartslelijk.
Misschieb ioniq 5. Of anders kleiner, en dan wellicht peugeot 208, dat soort. Lijkt me gewoon op gevoel beter te passen bij de 'message' en het idee van BEV.
Idem. En hier was de 100% WLTP maar 380 km nieuw, en na 40k km nog 370km (theoretisch WLTP op 100%).PvS_68 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:39:
[...]
Volgens mij staat daar de Pilot edition niet tussen maar ik haal in de winter met autosnelweg max 250km en dat is toch wel aanzienlijk minder dan de geadverteerde 400km WLTP, die ik overingens in de zomer wel haal (van 100% naar 0%).
In de winter 230-240km reële range (90-10%). Als je dan toevallig tijdelijk een ver woon-werk traject hebt, dan ben je wel serieus de sjaak. Dagelijks laden (en plaats vinden, ...)
Zelfde auto, zelfde batterij. Persoonlijk vind ik 64 kWh niet weinig, en zit zeker aan de bovenkant van battery packs. (bij VW is dat ongeveer de long range versies van ID. reeks) Dus extra zuur dat de range erg beperkt is, inderdaad. Een BEV zou met 64 kWh toch net iets beter moeten doen.JeroenV_ schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:53:
[...]
Mijne staat er niet tussen, heb een MY22 SRSM met 64kWh accu, maar met mijn dagelijkse woon- werkverkeer kom ik nu niet veel verder dan 220 a 230 km.
Daarbij is inmiddels natuurlijk wel gebleken dat de Polestar nu niet de meest zuinige auto is qua verbruik.
Het is wel verbeterd bij het veranderen naar RWD (+40km met dezelfde batterij) dus dat lijkt er al meer op.
De mijne is ook een FWD, dus nog niet het nieuwe modelAmos_x schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:36:
[...]
hier ook SR, wel een jaar ouder denk ik (FWD) dus nog minder range. Ik vermoed dat ik met een 23 eigenlijk best uit de voeten zou kunnen.
op zit moment met winterbanden op 100% een actieradius van +/- 300km
Dat blijft echt bij mij ook bovenaan staan. Een zeer groot pluspunt van polestar. 100% eens dus.N1traat schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:43:
Hallo Allemaal,
Mijn redenen om voor de Polestar te kiezen t.o.v. de rest;
Wellicht zou ik volgende keer toch de LR nemen, en daarmee ook het range probleem oplossen
Maar 100% gebruik je nooit, dit is zeer misleidend voor onervaren BEV rijders, en vind dat je dat ook zo niet mag neerzetten. Ten eerste beveelt polestar zelf al aan van max. tot 90% te laden. (ik laad steeds tot 100%). En de laatste 10% wil ik toch wel vrijhouden in het geval er een probleem of storing zou zijn met de snellader.Rickkie600 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:48:
[...]
De mijne is ook een FWD, dus nog niet het nieuwe model
op zit moment met winterbanden op 100% een actieradius van +/- 300km
De auto wegzetten met 6-7% kan in de winter resulteren in een SOC van 3% de volgende ochtend. En dan ga je 'm toch wel even knijpen om tot aan de dichtstbijzijnde snellader te raken. In reduced power mode
Hier ook. Echt een volwassen auto, en het gevoel is veel beter dan het goedkoper ogende interieur van de andere merken uit de PS prijs range waar ik in heb gereden.Amos_x schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:49:
[...]
Dat blijft echt bij mij ook bovenaan staan. Een zeer groot pluspunt van polestar. 100% eens dus.
Wellicht zou ik volgende keer toch de LR nemen, en daarmee ook het range probleem oplossen
Wij hebben overigens de 2023 long range, en geen problemen met de range. Range in de winter is een ruime 300km bij normaal rijgedrag op winterbanden.
No signature required.
Als particuliere rijder is een EV een bewuste keuze en de PS2 was de 1e die ik kwa design kon waarderen;
Stoer, een mooie gril (launch edition) en geen snavelbek. En een trekhaak met voldoende trekkracht.
Ik heb nooit echter problemen gehad (klop klop….).
De app gebruik ik alleen maar voor het voorverwarmen, wat in de winter toch nogal wat uit maakt in de range.
Omdat ik thuis kan laden hoef ik bijna nooit naar een snellader.
Dus als een ICE rijder aan mijn vraagt “wat is jouw range”, is mijn antwoord; “ik staat minder vaak aan de snellader dan jij bij de pomp….”
Groetjes,
Gerard
Yep. Ik heb niet opgezocht wat de alternatieven doen met trekkracht dus geen idee of het meer of minder is, maar ik gebruik het regelmatig op de polestar, en het trekt allemaal zeer vlot. Een voordeel van EV, dat directe koppel. Je voelt eigenlijk niet dat er iets aan hangt. Nu sleep ik ook geen paarden of zo, het gebruikelijke verbouwingsgedoe, maar zeker een pluspunt.Pr8hube schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:48:
En een trekhaak met voldoende trekkracht.
Zeer persoonlijk uiteraard, en enkel toepasselijk met eigen laadpaal, eigen parkeerplaats en een voorspelbaar (forens) gebruik. Aan de publieke trage lader beschouw ik ook als 'pomp' om jouw analogie aan te houden, dus als je dat bedoelt ipv snelladen/pomp, dan is het nog steeds onhandig (geen zekerheid op een vrije plaats, wandelen, auto verplaatsen, gedoe)Dus als een ICE rijder aan mijn vraagt “wat is jouw range”, is mijn antwoord; “ik staat minder vaak aan de snellader dan jij bij de pomp….”
Ik heb in het eerste jaar gemakkelijk 60 keer aan de snellader gestaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Amos_x op 07-03-2024 12:25 ]
CarPlay ondersteund dit toch gewoon, dus Flitsmeister en ernaast Spotify.Amos_x schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 10:28:
[...]
Mijn grootste ergernis is het feit dat er geen nav/audio splitscreen op het scherm kan. En je dus nergens iets van audio interface hebt. Vorig nummer, volgend, title track aflezen, zien op welke radiozender je staat. Dit wanneer navigatie centraal full screen staat (enige optie, geen splitscreen). Vind ik eindeloos storend, dus tja, dan zit ik veel te pielen op m'n telefoon al rijdend, maar dat is dan veilig en modern.Clowns...
Die discussie is hier al vaak gevoerd, maar dit is geen realistische oplossing. De nav op je telefoon via carplay kan immers niet interfacen met de sensors/status van de auto. Dus geen estimated range, estimated SoC, laadstops, enz...Stimulate14 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:28:
[...]
CarPlay ondersteund dit toch gewoon, dus Flitsmeister en ernaast Spotify.
Als je afhangt van publiek laden en snelladers, dan wil je gewoon niet 'op gevoel' gaan. Als je elke dag de auto aan de prive lader hangt, en iedere dag < 200km doet, tja, dan is er geen probleem natuurlijk en heb je met die schattingen en ranges helemaal niets te maken
Ik vind het veel gedoe, en je kan de carplay nav en native nav niet naast elkaar draaien.
Daarnaast vind ik de carplay interface nogal teletubbie over komen.
Ja dat laatste is hier in huis ook een discussiepunt. In de stad, geen eigen oprit, en dus afhankelijk van publieke laadpalen. Mijn vrouw rijdt redelijk grote afstanden naar klanten, die niet altijd laadpalen hebben. Ze gaat (erg) vroeg weg, en komt laat thuis. Als ze rijdt, rijdt ze in 1 stuk door, onderweg veel klantgesprekken houdend. Die gaat dus niet even 20 minuten stil staan bij een snellader om een kopje koffie te doen, die maakt maximaal gebruik van haar rijtijd.Amos_x schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:24:
[...]
Zeer persoonlijk uiteraard, en enkel toepasselijk met eigen laadpaal, eigen parkeerplaats en een voorspelbaar (forens) gebruik. Aan de publieke trage lader beschouw ik ook als 'pomp' om jouw analogie aan te houden, dus als je dat bedoelt ipv snelladen/pomp, dan is het nog steeds onhandig (geen zekerheid op een vrije plaats, wandelen, auto verplaatsen, gedoe)
Ik heb in het eerste jaar gemakkelijk 60 keer aan de snellader gestaan.
En dan wordt het wel een lastig verhaal om dit allemaal enigszins praktisch rond te breien: onderweg geen laadstops, want langer onderweg of nog vroeger weg, 's avonds laat thuis en dan is de kans vrij groot dat alle laadpunten al vol staan tot de volgende dag.
Ik worstel er wel mee, zou graag op een EV over willen, maar de realitische vereisten lijken toch wel redelijk op of een eigen laadpaal, of een kantoorbaan met laadpalen bij werkgever, of genoeg tijd/ruimte om laadstops in te lassen tijdens het rijden... nog even los van de relatief hoge kosten van (tweedehands) EV's tov ICE's.
Er zijn ook mensen met een Android telefoon (je zou het bijna niet geloven, maar ze zijn er echt!). Juist deze mensen dachten met de Polestar met AAOS voordeel te kunnen hebben van de Google platform integratie (bijv: "Navigeer naar mijn volgende afspraak"). En juist deze mensen hebben dus nu de slechtste mulimedia beleving met de Polestar 2.Stimulate14 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:28:
[...]
CarPlay ondersteund dit toch gewoon, dus Flitsmeister en ernaast Spotify.
Ik heb vrij lang met de lendesteun gespeeld, om een goede positie te bereiken. Ondertussen heb ik wel wat gevonden, en zit hier nu een stuk beter in dan in onze vorige auto's. (al komen wij niet van een "premium" auto af).Hardleers schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 11:41:
Sinds kort eigenaar van een MY24. Heerlijke auto so far. Echter. Ik zit toch elke rit te rommelen met de zitpositie, heb eigenlijk nog nooit een auto gevonden waarbij ik slecht zit, maar merk in deze dat ik op langere stukken mn onderrug wat begin te voelen. Hebben anderen hier ook er langer als normaal over gedaan om je lekkere zitpositie te vinden? Of tips?
No signature required.
Spijt zeker niet. Sterker nog: Ik heb na een Polestar 2 een Volkswagen ID4 gereden, maar ben daarna vrij snel weer bewust naar een PS2 gegaan. LRSM 2023.Stimulate14 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 10:45:
Ik rij vrij veel lange afstanden door heel Europa, en daar is de auto zeer geschikt voor. Op lange afstanden kost laden iets meer tijd dan tanken, maar dat is algemeen EV.
Nadelen: De binnenruimte is vrij beperkt t.o.v.de buitenmaten. Vooral achterin zit een grote tunnel. Lastig als je met 4 of 5 personen wil rijden.
De software kan sneller, en de indeling van de schermen kan volgens mij handiger. Heel af en toe is een reset nodig (een keer per maand of zo).
Als je de keuze hebt: Neem een achterwielaandrijver: De voorwielaandrijver heeft soms wat moeite het vermogen op de weg te krijgen bij een vlotte acceleratie en een natte weg.
Collision Warning of Collision Assist is soms wat erg enthousiast. Mag wel wat later ingrijpen.
De bekerhouders, eigenlijk zijn ze waardeloos als bekerhouder.
Polestar heeft alleen maar saaie kleuren in het gamma.
Dat is het wel, naar mijn mening.
Klopt. Ik hoop voor polestar dat ze snel een ander platform in gebruik nemen met platte vloer (ex30 afgeleide wellicht). De tunnel voelt erg ICE en beperkt onnodig de beenruimte achterin. Daarentegen zouden er in de tunnel wel batterijen zitten. Geen idee of dat klopt.El Pollo Diablo schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:25:
[...]
Nadelen: De binnenruimte is vrij beperkt t.o.v.de buitenmaten. Vooral achterin zit een grote tunnel. Lastig als je met 4 of 5 personen wil rijden.
Splitscreen audio controls. Dan ben ik tevreden. Het kan in de EX30, dus geen idee waarom het niet kan in de polestar. Maar de auto is verkocht en op de baan, dus je hebt het er maar mee te doen.De software kan sneller, en de indeling van de schermen kan volgens mij handiger. Heel af en toe is een reset nodig (een keer per maand of zo).
Klopt ook, ik breng de winter glijdend en slippend door. Ik rijd wellicht te lomp, maar ik had verwacht dat de TC dit gemakkelijker zou kunnen opvangen. Naar het eind van het jaar, in zeer natte periodes met de zomerbanden (daarna winterbanden) was het ronduit randje gevaarlijk. Heb ik hier ook nog over geklaagd. Niet dat je in de problemen komt, het voelt gewoon absoluut niet verfijnd. Ik had steeds het schaamrood op de wangen als de voorwielen weer eens keihard gingen doorslippen bij het verkeerslichtAls je de keuze hebt: Neem een achterwielaandrijver: De voorwielaandrijver heeft soms wat moeite het vermogen op de weg te krijgen bij een vlotte acceleratie en een natte weg.
Yep, die was ik vergeten. Een heel dikke hoge plaats-innemende middenconsole (vind ik persoonlijk wel ok) en de drinkbekerhouder is waardeloos. Er liggen nu gewoon muntjes in van de carwash en andere prul. Belachelijk eigenlijk.Collision Warning of Collision Assist is soms wat erg enthousiast. Mag wel wat later ingrijpen.
De bekerhouders, eigenlijk zijn ze waardeloos als bekerhouder.
Maar, pluspunt: de pook is zo ontworpen, bedoeld, dat je er je pols kan op steunen om iets op het onscreen toetsenbord te typen!
Klopt ook wel.Polestar heeft alleen maar saaie kleuren in het gamma.
Ga met dit soort zeer realistische twijfels dan absoluut niet naar het algemene EV topic hier. Dan wordt je als klimaatverrader figuurlijk opgeknoopt. Hoe dan ook ben JIJ als individu altijd het probleem, want je 'past je niet genoeg aan' en 'het is altijd mogelijk' en meer van deze onzin.olafmol schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:35:
[...]
Ja dat laatste is hier in huis ook een discussiepunt. In de stad, geen eigen oprit, en dus afhankelijk van publieke laadpalen. Mijn vrouw rijdt redelijk grote afstanden naar klanten, die niet altijd laadpalen hebben. Ze gaat (erg) vroeg weg, en komt laat thuis. Als ze rijdt, rijdt ze in 1 stuk door, onderweg veel klantgesprekken houdend. Die gaat dus niet even 20 minuten stil staan bij een snellader om een kopje koffie te doen, die maakt maximaal gebruik van haar rijtijd.
En dan wordt het wel een lastig verhaal om dit allemaal enigszins praktisch rond te breien: onderweg geen laadstops, want langer onderweg of nog vroeger weg, 's avonds laat thuis en dan is de kans vrij groot dat alle laadpunten al vol staan tot de volgende dag.
Ik worstel er wel mee, zou graag op een EV over willen, maar de realitische vereisten lijken toch wel redelijk op of een eigen laadpaal, of een kantoorbaan met laadpalen bij werkgever, of genoeg tijd/ruimte om laadstops in te lassen tijdens het rijden... nog even los van de relatief hoge kosten van (tweedehands) EV's tov ICE's.
Je zal haarfijn uitgelegd worden waarom je mening fout is, en dat elke dag/om de twee dagen 20 minuten aan de lader vooral een voorrecht en een plezier is. Extra koffie, plassen, youtube kijken! Of mailtjes versturen.
Dus tja... Maar je hebt helemaal gelijk van voorzichtig te zijn in dit scenario. Ik zet net aan de goede kant van het kantelpunt/acceptatie punt, maar het is nipt en er hoeft niet veel te veranderen om aan de andere kant te vallen. Sinds kort een eigen paal doet ook veel.
Ben dus gelukkig niet alleen hierin. Ik weet ook wel dat ik nooit meer ga zitten als in mijn oude Saab 9-3, maar een beetje wakker en alert blijven achter het stuur is ook wat waard.M3rcury schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:09:
[...]
Ik heb vrij lang met de lendesteun gespeeld, om een goede positie te bereiken. Ondertussen heb ik wel wat gevonden, en zit hier nu een stuk beter in dan in onze vorige auto's. (al komen wij niet van een "premium" auto af).
Ik reed een Giulietta hiervoor met leren sportstoelen en ergens is de houding wel erg wennen nu, zeker niet alles voor de onderrug op lange ritten. Hoe heb jij de lendesteun staan?
LOL, ik ben niet zo bang voor een goede discussie hoorAmos_x schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:51:
[...]
Ga met dit soort zeer realistische twijfels dan absoluut niet naar het algemene EV topic hier. Dan wordt je als klimaatverrader figuurlijk opgeknoopt. Hoe dan ook ben JIJ als individu altijd het probleem, want je 'past je niet genoeg aan' en 'het is altijd mogelijk' en meer van deze onzin.
Je zal haarfijn uitgelegd worden waarom je mening fout is, en dat elke dag/om de twee dagen 20 minuten aan de lader vooral een voorrecht en een plezier is. Extra koffie, plassen, youtube kijken! Of mailtjes versturen.
Dus tja... Maar je hebt helemaal gelijk van voorzichtig te zijn in dit scenario. Ik zet net aan de goede kant van het kantelpunt/acceptatie punt, maar het is nipt en er hoeft niet veel te veranderen om aan de andere kant te vallen. Sinds kort een eigen paal doet ook veel.
Anyway, als er een eigen laadpaal mogelijk was (of zelfs via die kabelgoot-tegels) dan was het een heel ander verhaal. Of als je de hele dag op de weg zit, en je idd je pauzes langs de snelweg houdt. Maar dat is bij ons dus niet het geval.
Edit: Maar ik heb wel ontzettend veel zin in de nieuwe P2 als die er is hoor 🙂
[ Voor 7% gewijzigd door SirLenncelot op 07-03-2024 17:08 ]
Omdat ik 'm in december weer moet inleveren na 4 jaar lease moet ik toch eerdaags een keuze maken en wordt het voor mij dan weer een PS2? Eh nee, maar het is wel een heerlijke auto waar ik nog steeds met veel plezier in rijd. Ik heb de Dual motor en die ligt ook bij slecht weer als een rots op de weg. De acceleratie is geweldig en gaat nooit vervelen. Het design is en blijft mooi. Gewoon een lekkere auto. Ik zou 'm ook absoluut aanraden als je kan leven met de minpunten.
Want er zijn ook wel wat irritaties, voornamelijk op het gebied van de software. Dat blijkt toch wel belangrijk te zijn op een EV heb ik ondervonden. Mijn kritiek op de PS2:
- Bluetooth problemen, heel vaak de TCAM ge-reset maar het blijft ondanks software updates terugkomen. Bij de Volvo dealer hebben ze dit niet kunnen oplossen.
- Connectivity problemen, het duurt soms een paar minuten voordat er dataconnectie is.
- Fastcharge problemen, met Fastned soms foutmeldingen. Het schijnt een foute pin te zijn maar daar komen ze na 3 jaar pas achter.
- App ontwikkeling ging/gaat langzaam, nog altijd geen % charge setting na ruim 3 jaar.
- Interface Polestar met Android, als je het volume veranderd kan je vervolgens 5 sec niet bij items in de de top van het scherm. Why?
- Vooruit en achteruit selecteren werkt soms niet (dichtbij object) als je niet eerst het rempedaal indrukt. Dan rijd je dus de verkeerde kant uit als je niet toevallig eerst op het scherm de waarschuwing leest. Why?
- Het is al regelmatig gebeurd dat ik water in de auto had omdat de ramen de hele tijd een stukje open stonden, misschien door de rare plaatsing van de knoppen in de deur. Dat raak je wel eens per ongeluk aan.
- Elke keer een waarschuwing dat de kaarten updaten. Ik hoef het niet te weten, doe je ding.
- De stoelen zijn slecht geventileerd en zitten niet geweldig. Je kan nu voor leer kiezen gelukkig.
- Navigatie maakt soms rare keuzes met oplaadstations, veel te vroeg wil hij laden wat niet echt efficiënt is.
- Elke rit die ik maak moet ik weer de radio of spotify starten, heel soms gaat het automatisch maar meestal niet.
- Ruimte op de achterbank is nogal krap en je zit te veel rechtop.
Met andere auto's zijn er natuurlijk weer andere problemen maar dat zien we dan wel weer. De keuze is moeilijk. Het liefste wil ik een iets grotere auto, een mid size SUV. De Model Y heeft super software maar Tesla's vind ik niet mooi qua design en er rijden er te veel rond. De Polestar 4 is een beetje te breed en heeft dezelfde app. Het mooiste vind ik de nieuwe Macan maar dan moet je weer One Pedal Driving opgeven en goedkoop is het niet.
Nou ja ik heb nog even..
[ Voor 19% gewijzigd door guido66 op 07-03-2024 18:57 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Bij mij loopt hij nuDonstil schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:38:
Ik had gisteren een OTA (2.14.3) maar de release notes pagina gaf een foutmelding in de auto. Iemand enig idee of er wat “leuks” in zit?
Van wat ik heb begrepen (geen expert) is het probleem het volgende: er zitten in de polestar twee bluetooth beacons/radio's/ID's. 1 "PolestarPS2", en een andere "Polestar2" (even uit het hoofd, niet zeker van de naam). Ik zag die ook altijd beiden in de bluetooth lijst op de iPhone.zap681 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:50:
- Bluetooth problemen, heel vaak de TCAM ge-reset maar het blijft ondanks software updates terugkomen. Bij de Volvo dealer hebben ze dit niet kunnen oplossen.
Een van beide is voor de remote app functionaliteit blijkbaar (die 'sleutel' via de telefoon??), de andere is voor media/audio/telefoon. Bij het instappen in de auto verbindt de auto altijd heel agressief met de Polestar2 bluetooth. Eenmaal verbonden kan je ook niet op 'forget device' klikken op de iPhone.
Ik heb ook heeeel vaak in het begin steeds weer
- bluetooth uit/aan op telefoon
- bluetooth uit/aan op auto
- opnieuw zoeken/verbinden
- altijd errors
Hier had ik dan die tip gezien van die twee bluetooth verbindingen. Dit is ook de voornaamste reden dat ik die app eraf gezwierd heb, en niet meer gebruik maak van digital key. Nu, bij het instappen, verbindt 'ie steeds met PolestarPS2, en heb ik dus gewoon audio/telefoon zoals het hoort. Het gebeurt heel zelden (eigenlijk bijna nooit), dat ik terug moet verbinding maken via het menu.
Ik heb nog wel iets storend, dat ik muziek of podcasts niet kan starten (iPhone) via het de telefoon. "play" op de telefoon doet dan vaak niets, en dan moet ik het aanklikken via het polestar scherm. Geen idee of dat aan polestar of de iPhone ligt. Niet handig als je de passagier even wil laten DJ'en op je telefoon. Of dat er geen geluid komt bij het op play drukken op de iPhone. Sluiten en opnieuw openen van de podcast app of spotify helpt dan wel.
Nog niet helemaal perfect zoals het op m'n vorige audi A3 was (daar altijd steeds instappen, automatisch verbinden en verder gaan waar je was, geen omkijken naar, yay vooruitgang!) maar er valt mee te werken
Idem. Vooral bij het uitrijden van parkings of soms wel eens 's morgens ook. Storend, want dan ligt ook de voice control van de nav er uit. En misschien ook alle 'recent' bestemmingen, maar dat weet ik niet meer zeker.- Connectivity problemen, het duurt soms een paar minuten voordat er dataconnectie is.
Daarom heb ik ook een hekel aan alle opmerkingen als: "noooouuuuuu, dan praat je toch gewoon tegen de auto?? Jij idioot" (zoiets, die vibe). Allemaal prima, maar zonder verbinding, geen cloud, geen assistent. Dus alsof een normale auto af en toe de knoppen zou desactiveren. Echt.... Je verzint het niet. Maar technologie zal ons redden! Straks enkel nog ramen open en dicht doen via voice/assistant (onlangs nog een item op de frontpage, ik verzin het niet), en pech als je geen verbinding hebt!
Vandaar, app verwijderen, old school, analoog, geen frustratie of obsessie met iets wat toch weinig meerwaarde biedt. Probeer het eens, je mist niets (misschien opwarmen, maar zelfs op de koude momenten heb ik het vrij snel warm genoeg)- Fastcharge problemen, met Fastned soms foutmeldingen. Het schijnt een foute pin te zijn maar daar komen ze na 3 jaar pas achter.
- App ontwikkeling ging/gaat langzaam, nog altijd geen % charge setting na ruim 3 jaar.
- Interface Polestar met Android, als je het volume veranderd kan je vervolgens 5 sec niet bij items in de de top van het scherm. Why?

Deze herken ik niet. Kan je dan in D of R zetten zonder eerst op het rempedaal te staan? Bij mij vraagt de auto ALTIJD om eerst op de rem te staan. Althans, dat denk ik toch, ik let er vaak niet op. Als ik een 3 punts turn (of meer) moet doen, ga je tussen D en R toch altijd even over de rem, denk ik dan. Ook als ik vanuit stilstand wil vertrekken ga ik altijd eerst op de rem staan. Gewoonte uit ICE denk ik.- Vooruit en achteruit selecteren werkt soms niet (dichtbij object) als je niet eerst het rempedaal indrukt. Dan rijd je dus de verkeerde kant uit als je niet toevallig eerst op het scherm de waarschuwing leest. Why?
Inderdaad, stoelen zijn zeer matig, vooral als je groot bent. Ik ben helemaal om voor 'stoffen' bekleding, en dat kan ook best goed zijn. Maar hier is de padding gewoon niet super. Te doen voor 2 uurtjes, maar daarna moet ik toch even er uit.- Het is al regelmatig gebeurd dat ik water in de auto had omdat de ramen de hele tijd een stukje open stonden, misschien door de rare plaatsing van de knoppen in de deur. Dat raak je wel eens per ongeluk aan.
- Elke keer een waarschuwing dat de kaarten updaten. Ik hoef het niet te weten, doe je ding.
- De stoelen zijn slecht geventileerd en zitten niet geweldig. Je kan nu voor leer kiezen gelukkig.
Absoluut. Enkel op google nav gaan, vind ik niet geweldig. Ik negeer het dan ook vaak, maar het is heel moeilijk om je eigen ding te doen. Luisteren naar 'the machine', dat moet je tegenwoordig in een EV.- Navigatie maakt soms rare keuzes met oplaadstations, veel te vroeg wil hij laden wat niet echt efficiënt is.
Het is niet mogelijk om een voorkeur in te geven. Dus als er moet geladen worden, vragen van ofwel bij de start, ofwel onderweg, of als je nog genoeg SoC hebt, bij de bestemming een laadpunt uit te zoeken. Nee, de auto bepaalt wat het best is, en gaat heel vaak bij de start laadstations kiezen, wanneer je er helemaal geen zin in hebt.
Ook is het vaak moeilijk om heel specifiek een laadstation te kiezen waar je liever wil laden om wat voor reden dan ook. Google nav stelt een ellenlange lijst voor, maar als die wat jij wil toevallig niet bij de eerste drie staat, ga dan maar eens scrollen door die trage lijst. Of op die rode bolletjes klikken op het scherm, om er achter te komen dat het toch deze niet is.
En als je niet aangeeft aan de wagen dat je wil laden, gaat de batterij niet conditioneren, en laad je dus aan 40-50 kW, zeker nu in de winter. Dus ook als je zelf 'old school' wil rijden en zelf naar de snellader gaan, omdat je de locaties kent (zoals vroeger een pomp), dan nog MOET je ze ingeven, of je bent benadeeld aan de lader. Daarom heb ik nu een aantal snelladers in m'n favorieten staan.. En zelfs als ik daar niet wil laden, klik ik toch een random snellader aan, als een soort 'ga conditioneren' bevel aan de auto.
Ja, gaat niet helemaal lekker, zie ook hierboven. Vaak moet ik de app op de telefoon sluiten en opnieuw opstarten. Want geen herneming.- Elke rit die ik maak moet ik weer de radio of spotify starten, heel soms gaat het automatisch maar meestal niet.
De keuze is zeker moeilijk. PS4 is ver buiten mijn budget, maar des te beter als het bij jou kan. Dan heb je in de prijsklasse natuurlijk al heel wat meer keuze. (70-80k). Ga af en toe eens kijken ev-databse.org en sorteer via 'latest' om op de hoogte te blijven van nieuwe keuzes.- Ruimte op de achterbank is nogal krap en je zit te veel rechtop.
Met andere auto's zijn er natuurlijk weer andere problemen maar dat zien we dan wel weer. De keuze is moeilijk. Het liefste wil ik een iets grotere auto, een mid size SUV. De Model Y heeft super software maar Tesla's vind ik niet mooi qua design en er rijden er te veel rond. De Polestar 4 is een beetje te breed en heeft dezelfde app. Het mooiste vind ik de nieuwe Macan maar dan moet je weer One Pedal Driving opgeven en goedkoop is het niet.
Nou ja ik heb nog even..
In het EV topic zag ik net iemand een tweedehands I-pace aanschaffen van jaguar. Niet wat je zoekt, maar ik zou 'm voor mezelf prive zeker overwegen. Tweehandsprijs gekelderd. Mooi uitgevoerd vanbinnen. Ja, misschien wat ouderwets naar infotainment of nav binnenin, maar voor de prijs van 1 nieuwe luxe EV koop je tegenwoordig 3 I-paces tweedehands. Lekker ruim achteraan, heb er onlangs nog in meegereden.
Als je kan leven met matige range en trager laden (als je toch enkel 's nachts laadt, is dat geen enkel probleem) dan is het zeker een goede optie.
Model Y vind ik dan ook weer zwaar lelijk, dus ook geen optie. Wel erg betaalbaar, maar je moet het maar willen... Plus dan maak je deel uit van tesla rider community. Een kruising van het beste uit de vergane prius community (betweters, pretentieuze wereldverbeteraars, cult) en de bwm community (onuitstaanbare yups), moet je ook maar willen.
[ Voor 0% gewijzigd door Amos_x op 08-03-2024 09:07 . Reden: typefouten, verduidelijking ]
Heel wat over de gebruiksvriendelijkheid van de P2 Amos_x. Zo ken ik je niet :-) Het is heel erg persoonlijk want sommige dingen herken ik echt niet.
Anyway, ik zit regelmatig bij collega's in de wagen met een VW, Peugeot, Mercedes en BMW. Allemaal recente EV en Hybride types. Als bijrijder ben ik regelmatig de klos om de muziek/nav te bedienen, maar wat een drama. Dat red je niet alleen in de auto tijdens het rijden zonder een voorganger te raken.
Wat ben ik blij met overzichtelijke en intuitieve bediending van de P2.
Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"
Nou dat gaat me te verAmos_x schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:44:
Vandaar, app verwijderen, old school, analoog, geen frustratie of obsessie met iets wat toch weinig meerwaarde biedt. Probeer het eens, je mist niets (misschien opwarmen, maar zelfs op de koude momenten heb ik het vrij snel warm genoeg)
Bij lage snelheid kun je zonder remmen van vooruit naar achteruit en vv.Amos_x schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:44:
[...]
Deze herken ik niet. Kan je dan in D of R zetten zonder eerst op het rempedaal te staan? Bij mij vraagt de auto ALTIJD om eerst op de rem te staan. Althans, dat denk ik toch, ik let er vaak niet op. Als ik een 3 punts turn (of meer) moet doen, ga je tussen D en R toch altijd even over de rem, denk ik dan. Ook als ik vanuit stilstand wil vertrekken ga ik altijd eerst op de rem staan. Gewoonte uit ICE denk ik.
[...]
Laatste update is idd minimaal en helemaal irritant is dat bij een update de timers voor klimaat “verdwijnen” en je de volgende ochtend moet krabben. Maar wie heeft er nog een ijskrabber in een Polestar?
Verder over het algemeen best tevreden over de ps2. Nog steeds een van de mooiste ev’s wat mij betreft. Wel regelmatig terug naar de garage voor snellaadproblemen (het pennetje) en de aandrijfassen ( eerst rechtsachter en een paar weken later linksachter), loshangende deurrubbers aan de onderkant van de voorportieren en een schade aan de voorzijde door een achteruitrijdende vrachtwagen. Levertijd van de grill was wel erg lang. Gelukkig heb ik een zwarte dan valt zwart duct tape niet op.
Voordeel is dat ik daardoor regelmatig een dagje in een andere Volvo kan rijden (XC40, C40, V60) maar de ps2 nog steeds favoriet is. Alhoewel als de V60 een 100% EV zou zijn….
P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro
Fijn, en wat heeft dat te maken met de bluetooth 'bugs' waarvan sprake, en niet enkel door mezelf?Paku schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:08:
[...]
Anyway, ik zit regelmatig bij collega's in de wagen met een VW, Peugeot, Mercedes en BMW. Allemaal recente EV en Hybride types. Als bijrijder ben ik regelmatig de klos om de muziek/nav te bedienen, maar wat een drama. Dat red je niet alleen in de auto tijdens het rijden zonder een voorganger te raken.
Wat ben ik blij met overzichtelijke en intuitieve bediending van de P2.
Geen idee waar het aan ligt, maar audio starten vanop de telefoon werkt vaak NIET. (dus 'play' in spotify/podcast app, youtube, ...). Dan moet ik ofwel de applicatie sluiten en heropstarten. Of via het scherm van de wagen op play duwen. Ik vermoed dat het een 'safety' feature is zodat de auto je verplicht om niet via de telefoon te klooien. Maar wat als je de telefoon aan de passagier wil geven, dan? Ofwel is het een probleem met iPhone/iOS.
Ik vind er verder weinig intuitief aan. Als je nav full screen hebt op het scherm (mijn default setup zeg maar) dan is audio controls via de auto steeds wegnavigeren van de nav, eindeloos klikken en swipen. Bedoel je dat? Dus de bijrijder zit dan steeds de focus van de nav weg te halen?
Het scrollen door lijsten is ook erg clunky, want alles schuift een vaste hoeveelheid op met 1 swipe. Waarschijnlijk automotive UI gerelateerd (consistent scrollen) maar anders dan op de telefoon en het frustreert soms. Probeer maar te scrollen door radiostations of de 'recent' bestemmingen n de google nav. Duurde wel even om daar aan te wennen.
Bedraad via apple carply (zonder carplay op het scherm weer te geven) werkt het wel allemaal robuust, en kan een bijrijder gemakkelijk op dee roadtrip de audio kiezen/bedienen. Maar dat heeft dus niets te maken met de interface in de auto (die 'zoveel beter is dan <insert random merk>') maar dan gebruik je dus gewoon de telefoon die al tien jaar uitontwikkeld is voor maximum useability.
Ik zal niet ontkennen dat andere merken soms clunkier zijn, maar er zit soms wel minder frictie in, in hun simpelheid, Ook al ziet het er 'oud' uit. Maar ja, dan is de auto ook vaak een model dat al effectief 8 jaar oud is of zo.
Ik blijf het een gemis vinden dat de ronde knop voor volume (pluspunt
Vreemd. Vanuit stilstand bedoel je?Lutra schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:03:
[...]
Bij lage snelheid kun je zonder remmen van vooruit naar achteruit en vv.
Als ik moet maouevreren in een smalle straat moet ik toch steeds de auto tot stilstand brengen met de rem, dus zit dat stukje 'rem duwen' er automatisch in bij elke verandering van D/R. En vanuit stilstand krijg ik toch regelmatig de 'druk op rem' popup in het scherm.
Misschien met erg traag rijden, maar dan zou het me ten zeerste verwonderen dat je zomaar vanuit D naar R kan. Ik wil het zometeen eens proberen maar heb het in meer dan een jaar tijd nooit nodig gehad denk ik.
Het kan inderdaad, maar het het voelt voor mij ook niet goed zonder te remmen.Amos_x schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:54:
[...]
Vreemd. Vanuit stilstand bedoel je?
Als ik moet maouevreren in een smalle straat moet ik toch steeds de auto tot stilstand brengen met de rem, dus zit dat stukje 'rem duwen' er automatisch in bij elke verandering van D/R. En vanuit stilstand krijg ik toch regelmatig de 'druk op rem' popup in het scherm.
Misschien met erg traag rijden, maar dan zou het me ten zeerste verwonderen dat je zomaar vanuit D naar R kan. Ik wil het zometeen eens proberen maar heb het in meer dan een jaar tijd nooit nodig gehad denk ik.
Je wilt ten alle tijde je auto onder controle hebben en daardoor heb ik automatisch/dwangmatig altijd mijn voet op de rem bij elke schakelactie. Net zo'n vanzelfsprekende beweging als de koppeling intrappen voordat je een brandstofauto start, of je gordel aandoen voor je gaat rijden. Voet op de rem zou gewoon een reflex moeten zijn.
Als je irritant schakelen wilt ervaren: alle Volvo leenauto's die ik gereden heb, moet je 2x schakelen om van D naar R te kunnen en andersom. Ik vind het gewoon perfect in de P2.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Jawel, dat lukt hoor. Als je van D naar R (of omgekeerd) wil, kan je dat doen zonder volledig tot stilstand te komen.Amos_x schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:54:
[...]
Vreemd. Vanuit stilstand bedoel je?
Edit: dit lukt overigens ook bij een XC40 P8
:strip_exif()/f/image/riH7IJc2sRId1hMrEUlmrufu.jpg?f=fotoalbum_large)
Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"
Die ga je dan idd missen. Preconditioneren en laders zoeken obv wat nog je actieradius is wil je niet missen. Gelukkig werkt de combi (CarPlay+maps op aaos) ook perfect. Dan heb je in de navigatie alle ev features en kun je intussen ook alle apps gebruiken die CarPlay ondersteunen..SirLenncelot schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:12:
Sinds CarPlay uitkwam heb ik niet meer teruggekeken naar de native software die auto's aanbieden. Kan me voorstellen dat ik dat in de P2 ook ga doen. Het enige dat ik dan zou missen is integratie met het laad-systeem van de auto, dus tijdig richting lader en voorbereiden accu.
Maar enkel als je de maps op het driver display laat zien, toch? Dat vind ik persoonlijk niet fijn, ik wil m'n nav uit de weg hebben/centraal. En een rustig driver display. Ook omdat ik groot ben en ver naar achter zit, zie ik het onderste deel van de driver display niet.Kammika schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 13:16:
[...]
Die ga je dan idd missen. Preconditioneren en laders zoeken obv wat nog je actieradius is wil je niet missen. Gelukkig werkt de combi (CarPlay+maps op aaos) ook perfect. Dan heb je in de navigatie alle ev features en kun je intussen ook alle apps gebruiken die CarPlay ondersteunen..
Dus maps op aaos centraal en carplay kan niet samen (ja, je kan muziek luisteren en bellen en zo via carplay op de achtergrond, misschien moet ik dat maar vaker doen, maar ik heb ook niet altijd de usb-c kabel in de auto liggen)
Ik bedoel ook aaos maps op middendisplay. CarPlay gebruik je dan voor audio, teams, whatsapp, Siri, etc…. Best of both worldsAmos_x schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 20:52:
[...]
Maar enkel als je de maps op het driver display laat zien, toch? Dat vind ik persoonlijk niet fijn, ik wil m'n nav uit de weg hebben/centraal. En een rustig driver display. Ook omdat ik groot ben en ver naar achter zit, zie ik het onderste deel van de driver display niet.
Dus maps op aaos centraal en carplay kan niet samen (ja, je kan muziek luisteren en bellen en zo via carplay op de achtergrond, misschien moet ik dat maar vaker doen, maar ik heb ook niet altijd de usb-c kabel in de auto liggen)
Tja, dat dacht ik wel. Maar ik vind het dan toch minder handig. Ten eerste heb je steeds de kabel nodig. Ik kan een vaste kabel laten liggen in de auto, maar vaak genoeg neem ik die er dan toch uit (andere vergeten, parkeren op 'gevoelige plaatsen' waar een kabeltje genoeg is om je ruit in te slaan). Toch weer steeds aankoppelen in de auto. Usb-c is nu ook niet zo super robuust, toch niet aan de telefoon kant.Kammika schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:57:
[...]
Ik bedoel ook aaos maps op middendisplay. CarPlay gebruik je dan voor audio, teams, whatsapp, Siri, etc…. Best of both worlds
Maar waar zie jij in die setup dan je carplay interface? Nergens toch? Hoe interageer je dan met teams/whatsapp enz... Gewoon als je gebeld wordt, gaat het automatisch? Of de telefoon zit in een houder naast het scherm (heb ik ook, met zo'n laptopscherm telefoon houder), of je moet toch af en toe nav fullscreen vervangen door carplay full screen?
In elk geval, als iemand die veel km doet, kan ik de auto echt veel minder fijn gebruiken zonder SoC informatie, range, navigeren naar laadstops, enz... Dus aaos maps is essentieel, zoals sommige anderen hier ook al hebben aangegeven.
IkkeLutra schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:03:
[...]
Maar wie heeft er nog een ijskrabber in een Polestar?

Heb m al eens nodig gehad ook toen de timers niet hadden gewerkt, of een andere keer toen ik geen timer had ingesteld, het onverwachts had gevroren en de app weer eens niet wilde connecten.
NeeN1traat schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:41:
Ik ben even benieuwd of de PS2 ook een soort kampeer of honden stand heeft zoals tesla.
Ok eerlijk, op AAOS heb ik het niet gebruikt maar ik vind de gewone GoogleMaps app (op iOS) veel te gedetailleerd en niet rustig. Bij AppleMaps stel ik 1x een route in, die volg ik en meer ben ik er niet mee bezig. Maar als de P2 er is ga ik het verschil zeker ervaren 🙂JTHZZ schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:53:
Maps op CarPlay is ook echt mijlen slechter dan AAOS Maps. Alternatieve routes is nauwelijks te doen op CarPlay, andere views (overzicht bijv) zijn er niet en ook een multi stop route is op AAOS echt veel makkelijker. CarPlay is alleen nuttig als je apps gebruikt die er op AAOS niet zijn.
Enige real-world test die ik had was met twee auto's naar Oostenrijk rijden. Ik met AppleMaps en de andere obsessief met de route bezig via GoogleMaps. Kregen we elke paar uur een bericht dat ergens file zou staan en hij een alternatieve route aangeboden gekregen had. Wij zijn een uur later vertrokken (verslapen) en een keer vaker gestopt en waren een uur eerder op locatie enkel alleen door de blauwe lijn te volgen.
Alles met Siri en je kan ook heel makkelijk naar die cp interface…Amos_x schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:51:
[...]
Tja, dat dacht ik wel. Maar ik vind het dan toch minder handig. Ten eerste heb je steeds de kabel nodig. Ik kan een vaste kabel laten liggen in de auto, maar vaak genoeg neem ik die er dan toch uit (andere vergeten, parkeren op 'gevoelige plaatsen' waar een kabeltje genoeg is om je ruit in te slaan). Toch weer steeds aankoppelen in de auto. Usb-c is nu ook niet zo super robuust, toch niet aan de telefoon kant.
Maar waar zie jij in die setup dan je carplay interface? Nergens toch? Hoe interageer je dan met teams/whatsapp enz... Gewoon als je gebeld wordt, gaat het automatisch? Of de telefoon zit in een houder naast het scherm (heb ik ook, met zo'n laptopscherm telefoon houder), of je moet toch af en toe nav fullscreen vervangen door carplay full
Amos_x schreef op zondag 10 maart 2024 @ 10:51:
[...]
Tja, dat dacht ik wel. Maar ik vind het dan toch minder handig. Ten eerste heb je steeds de kabel nodig. Ik kan een vaste kabel laten liggen in de auto, maar vaak genoeg neem ik die er dan toch uit (andere vergeten, parkeren op 'gevoelige plaatsen' waar een kabeltje genoeg is om je ruit in te slaan). Toch weer steeds aankoppelen in de auto. Usb-c is nu ook niet zo super robuust, toch niet aan de telefoon kant.
Maar waar zie jij in die setup dan je carplay interface? Nergens toch? Hoe interageer je dan met teams/whatsapp enz... Gewoon als je gebeld wordt, gaat het automatisch? Of de telefoon zit in een houder naast het scherm (heb ik ook, met zo'n laptopscherm telefoon houder), of je moet toch af en toe nav fullscreen vervangen door carplay full screen?
In elk geval, als iemand die veel km doet, kan ik de auto echt veel minder fijn gebruiken zonder SoC informatie, range, navigeren naar laadstops, enz... Dus aaos maps is essentieel, zoals sommige anderen hier ook al hebben aangegeven.

Groetjes Gerard
Oh excuses, medetweaker.
Ik vroeg oprecht hoe je ooas en CarPlay samen en gebruiksvriendelijk in een polestar gebruikt. Offtopic wellicht?
Het antwoord is dan ook iets wat ik vermoede, namelijk Siri. Wat mij betreft onbruikbaar of toch niet iets dat ik zo wil gebruiken. Maar weer iets bijgeleerd. Het blijft dus onhandig om aaos en CarPlay samen te gebruiken zonder splitscreen.
We kunnen ook verder gaan over gemiddeld verbruik /km en hoe snel de 4wd is. Dat soort spannende dingen.
Blijkbaar mag je het nergens nog over hebben
@Kaoh bedankt. Nu iPhones ook usb-c zijn, kan ik vast nog wel een usb-c naar usb-c kabeltje vinden en permanent in de auto leggen, mijn lightning raakte ik steeds kwijt. Zal het dan zo nog eens proberen. En me dwingen om de telefoon ook steeds in die houder te zetten die ik heb, daar audio controls op draaien, en aaos google maps centraal (van de auto)
[ Voor 20% gewijzigd door Amos_x op 10-03-2024 20:11 ]
Van mijn wel in iedergeval. Gaat toch echt over de auto en de ervaring ermee in een specifieke use case. Dus helemaal on topic wat mij betreft. Terwijl ik geen ios gebruik zelf.
Dat gaapicoontje had misschien te maken met het feit dat je zo’n moeite hebt met kabeltjes, niet met je vraag over de navigatie. Anyway, je hebt in de Polestar geen kabel meer nodig voor CarPlay wat echt heel handig is. Alleen als je je telefoon wilt opladen en je de draadloze oplaadfunctie niet hebtAmos_x schreef op zondag 10 maart 2024 @ 17:25:
[...]
Oh excuses, medetweaker.
Ik vroeg oprecht hoe je ooas en CarPlay samen en gebruiksvriendelijk in een polestar gebruikt. Offtopic wellicht?
Het antwoord is dan ook iets wat ik vermoede, namelijk Siri. Wat mij betreft onbruikbaar of toch niet iets dat ik zo wil gebruiken. Maar weer iets bijgeleerd. Het blijft dus onhandig om aaos en CarPlay samen te gebruiken zonder splitscreen.
We kunnen ook verder gaan over gemiddeld verbruik /km en hoe snel de 4wd is. Dat soort spannende dingen.
Blijkbaar mag je het nergens nog over hebben
@Kaoh bedankt. Nu iPhones ook usb-c zijn, kan ik vast nog wel een usb-c naar usb-c kabeltje vinden en permanent in de auto leggen, mijn lightning raakte ik steeds kwijt. Zal het dan zo nog eens proberen. En me dwingen om de telefoon ook steeds in die houder te zetten die ik heb, daar audio controls op draaien, en aaos google maps centraal (van de auto)
[ Voor 0% gewijzigd door Willo19 op 11-03-2024 06:58 . Reden: Typo ]
Inmiddels ben ik tevreden over deze randzaken. Aan de ene kant omdat er veel verbeterd is en aan de andere kant omdat ik inmiddels gewend ben aan Google, AAOS, (Apple CarPlay vindt ik nu overbodig, wel getest).
Daarom wordt nu wel eens een beetje slaperig van ongemakken die hier voorbij komen naast echte problemen die er uiteraard ook zijn.
Maar een ieder zijn ding.
groetjes Gerard
@BartWNL
[tr]
[td]Monogato[/td]
[td]LRSM[/td]
[td]Magnesium[/td]
[td]20"[/td]
[td]Slate[/td]
[td]Plus, Pilot[/td]
[td]Breda[/td]
[/tr]
P2 LRSM Pilot, Plus, 20", Thunder
Ik kan het volledig mis hebben of ik lees het verkeerd maar ik dacht dat CarPlay draadloos niet mogelijk is?Willo19 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 06:57:
[...]
Dat gaapicoontje had misschien te maken met het feit dat je zo’n moeite hebt met kabeltjes, niet met je vraag over de navigatie. Anyway, je hebt in de Polestar geen kabel meer nodig voor CarPlay wat echt heel handig is. Alleen als je je telefoon wilt opladen en je de draadloze oplaadfunctie niet hebt
P2 LRSM Pilot, Plus, 20", Thunder
Nee, het is inderdaad niet goed, en het helpt me ook voor geen meter. Technisch werkt het, en op papier ga je rijden, laden, rijden, enz... maar het zit niet logisch in elkaar, en laat ook niet toe van voorkeuren in te stellen.Raindeer schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:05:
Ik heb eigenlijk nog niet veel lange routes gedaan met Polestar, waardoor ik nog weinig ervaring heb met hoe de route wordt gepland inclusief een laadstop. Het valt mij op dat Google Maps hele rare laadstations weergeeft, bv op een industrieterrein in Heerenveen of ergens van de snelweg af, ipv een Fastned of Shell snellader. Moet ik misschien een instelling t.a.v. merk en type laadpas fixen? Ik heb multitankcard en kan overal wel terecht. Of is dit nog steeds dezelfde bug als in 2021 en moet ik naar ABRP?
Ik ken mijn dagelijkse trajecten en snelladers in de weide omgeving waar ik een voorkeur heb om te laden (ofwel aan de snelweg, of gemakkelijk te bereiken, meestal weinig bezetting, enz...) en vertrekkende uit een stadscentrum met bvb 15% weet ik dat ik dat nog makkelijk haal (5% of zo)
Toch gaat google maps je dan altijd proberen meteen bij het vertrek, letterlijk meteen en in de buurt te laten lande. Maar snellader in drukke steden zijn moeilijk om te bereiken (eenrichting, weet ik veel) en een hoop gedoe. Dan liever de stad uit en de eerste op de snelweg nemen (fastned bvb)
Soms weet ik ook de snelladers op bestemming staan, en zou ik liever diep leegrijden en snelladen dicht bij de bestemming (om dezelfde redenen). En ook bij het aanraden van snelladers onderweg vind ik de suggesties matig. Vaak te ver afrijden van een snelweg, ... En dan proberen de juiste te selecteren via de bolletjes of scrollen, veel succes als het er 13 zijn of zo en je wil die totalEnergies omwille van de laadpas die hebt.
Je zou op zijn minst:
- voorkeur instellen voor lader onderweg
- voorkeur instellen voor lader op bestemming (indien je het haalt)
- een knop voor 'voorverwarmen batterij' zonder lader in te stellen. Gewoon als je weet, zonder navigeren, dat je over een kwartiertje aan de lader staat.
Daarom heb ik bij m'n favorieten wat laders snelladers gezet en ram ik daar op, ook al ga ik daar specifiek niet laden. Meer als een 'begin te condtioneren' knop, anders sta ik daar aan 50 kW te laden met 10% SoC
Ik dacht het ook niet, maar ik heb het maar laten vallen. Ik begin over een kabeltje, wat je gewoon nodig hebt denk ik, en gewoon relevant is, en dan wordt ik terecht gewezen met vage draadloos carplay advies, en wat gegeeuw. Topmonogato schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:25:
[...]
Ik kan het volledig mis hebben of ik lees het verkeerd maar ik dacht dat CarPlay draadloos niet mogelijk is?
Mijn persoonlijke ervaring is dat Google Maps de laadstops juist steeds beter gaat plannen. Er zitten soms nog wat vreemde keuzes in, maar over het algemeen gaat het juist heel goed. Veel beter dan twee jaar geleden bijvoorbeeld.Raindeer schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:05:
Ik heb eigenlijk nog niet veel lange routes gedaan met Polestar, waardoor ik nog weinig ervaring heb met hoe de route wordt gepland inclusief een laadstop. Het valt mij op dat Google Maps hele rare laadstations weergeeft, bv op een industrieterrein in Heerenveen of ergens van de snelweg af, ipv een Fastned of Shell snellader. Moet ik misschien een instelling t.a.v. merk en type laadpas fixen? Ik heb multitankcard en kan overal wel terecht. Of is dit nog steeds dezelfde bug als in 2021 en moet ik naar ABRP?
Je moet er wel een beetje vertrouwen in krijgen.
Je kunt natuurlijk naar ABRP, maar die maakt ook wel eens een keuze waar ik mijn twijfels bij heb.
Alleen de opmerking hierboven dat Google Maps soms een laadstop inplant vlak na het begin van een rit, die snap ik ook niet. Die negeer ik dan ook gewoon, waarna er vanzelf een betere(?) suggestie volgt.
Ik gebruik de laatste tijd alleen nog Google Maps, en ABRP eigenlijk niet meer. De afgelopen 4 weken onder andere in Weimar, Bratislava, Brno, Kopenhagen, Wiesbaden en Frankfurt geweest. Alles met Google Maps, zonder rare "fratsen".
Ik gebruik ook enkel google maps. En ja, je kan negeren en doorrijden, maar fijn vind ik dat niet, omdat je niet weet waar je dan, rijdend, aan toe bent. Gaat 'ie terug navigeren? Rerouten? Rare keuzes maken?El Pollo Diablo schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:55:
[...]
Mijn persoonlijke ervaring is dat Google Maps de laadstops juist steeds beter gaat plannen. Er zitten soms nog wat vreemde keuzes in, maar over het algemeen gaat het juist heel goed. Veel beter dan twee jaar geleden bijvoorbeeld.
Je moet er wel een beetje vertrouwen in krijgen.
Je kunt natuurlijk naar ABRP, maar die maakt ook wel eens een keuze waar ik mijn twijfels bij heb.
Alleen de opmerking hierboven dat Google Maps soms een laadstop inplant vlak na het begin van een rit, die snap ik ook niet. Die negeer ik dan ook gewoon, waarna er vanzelf een betere(?) suggestie volgt.
Ik gebruik de laatste tijd alleen nog Google Maps, en ABRP eigenlijk niet meer. De afgelopen 4 weken onder andere in Weimar, Bratislava, Brno, Kopenhagen, Wiesbaden en Frankfurt geweest. Alles met Google Maps, zonder rare "fratsen".
Dit alles zou op te lossen zijn met een paar grove filters/voorkeuren, zoals bijvoorbeeld 'zoveel mogelijk aan de snelweg', 'niet binnen 10 minuten na vertrek'
RigolleM in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Ik zie hem nog niet in mijn Tesla app (android), ook nog geen update beschikbaar.
[ Voor 10% gewijzigd door guido66 op 14-03-2024 20:39 ]
Net op iOS ge-update en dan kan ik m wel toevoegen.guido66 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:38:
Blijkbaar kunnen we met de Polestar Charge (voormalige plugsurfing) kaart ook bij Tesla laden:
RigolleM in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Ik zie hem nog niet in mijn Tesla app (android), ook nog geen update beschikbaar.
Maar mijn charge nummer(s) zijn te lang en kan ik niet toevoegen.
[ Voor 7% gewijzigd door kramon op 14-03-2024 23:57 ]
XPENG G9 Performance 2024
Er komt ook een grote CarPlay update dus het zal me niets verbazen als dit er straks in zit.SirLenncelot schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 12:12:
Sinds CarPlay uitkwam heb ik niet meer teruggekeken naar de native software die auto's aanbieden. Kan me voorstellen dat ik dat in de P2 ook ga doen. Het enige dat ik dan zou missen is integratie met het laad-systeem van de auto, dus tijdig richting lader en voorbereiden accu.
Die grote update komt alleen bij nieuwere auto’s.Stimulate14 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Er komt ook een grote CarPlay update dus het zal me niets verbazen als dit er straks in zit.
Groetjes,
Gerard
Klopt, ik kreeg ook een melding dat mijn sessie verlopen was en ik weer moest inloggen.Pr8hube schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:56:
Vandaag gemerkt dat bij de laatste update, 2.14 mijn Polestar account weer verdwenen was. Dat gebeurt bij mij nu bij elke update. Even een aandachtspuntje om ergernissen te voorkomen.
Als je de Tesla app toch al hebt en hebt ingesteld met creditcard etc, waarom zou je dan die pas nog toe willen voegen? Ik mis daar het voordeel van, of ligt dat aan mij?guido66 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 20:38:
Blijkbaar kunnen we met de Polestar Charge (voormalige plugsurfing) kaart ook bij Tesla laden:
Ik heb nog ruim €300,- op mijn Polestar Charge staan. Kan ik dan dus ook bij Tesla op maken.JeroenV_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:50:
[...]
Als je de Tesla app toch al hebt en hebt ingesteld met creditcard etc, waarom zou je dan die pas nog toe willen voegen? Ik mis daar het voordeel van, of ligt dat aan mij?
Ik moet nog zien dat autofabrikanten hun interne sensoren beschikbaar gaan maken voor andere applicaties, laat staan carplay. Dan begrijp je niet dat een autofabrikant je liever in HUN software houdt, dan alle controle afgeven aan apple of google via carplay of android auto. Ze doen het, omdat ze anders te veel gezeik krijgen van gebruikers, maar geloof me dat het met sterke tegenzin is.Stimulate14 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 09:25:
[...]
Er komt ook een grote CarPlay update dus het zal me niets verbazen als dit er straks in zit.

Mochten ze ooit Shell Recharge toevoegen dat kan ik bij Tesla laden in het buitenland op kosten van de werkgeverJeroenV_ schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:50:
[...]
Als je de Tesla app toch al hebt en hebt ingesteld met creditcard etc, waarom zou je dan die pas nog toe willen voegen? Ik mis daar het voordeel van, of ligt dat aan mij?
Een Tesla (of ander merk) versus Polestar discussie is hier redelijk offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Het thuis laden past beter in Het grote "thuis laden van je EV" topic. of Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2.
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.