Vandaag met m'n wagen bij de Volvo dealer geweest. Daar was ik al eerder geweest voorgelijke issues, maar ik was er toen nog niet zeker van of wat ik bemerkte ook objectief bemerkt kon worden bij de dealer
Er zijn namelijk twee dingen aan de hand
1. Ik in de loop van maanden bemerkte ik dat er een fluittoon is ontstaan die er aan het begin niet was. Dit in een specifiek bereik van kph. Namelijk van 95 tot 105. Bij 95 begint het, is rondt 97 het heftigste en bij 105 gaat het weer weg. Gruwelijk irritant omdat je dan óf ruim onder de toegestane snelheid óf ruim er boven moet zitten. Als je gewoon accelereert hoor je het niet, maar als je de motor trekkend houdt (dus op cruisecontrol) hoor je het wel. Dus als je vlak rijdt op 97kph dan is het 'pieeeeep', rij je heuvel af dan hoor je het niet (want geen trekkende motor) en rij je heuvel op of accelereer je, dan hoor je het ook niet omdat ie extra kracht moet zetten. Het was ook 100% reproduceerbaar. Dot gas --> geluid weg, laten terugzakken en in het bereik komt het terug.
Eerder was ik langsgeweest en hebben ze het geluid op weten te nemen. Dat was al bonus omdat het vaak lastig is om geluid op te nemen met een telefoon. Vaak hoor je dan alleen banden/windgeruis. Gelukkig was het hoorbaar!
2. Bij warm weer (zoals vandaag, 8 september) ontstaat er een piepend geluid bij mijn rechter achterwiel. Dat trad al op aan het begin van de vakantie. Vaak bij bochten naar links. De eerste keer was het niet reproduceerbaar

(blijkbaar te koud), maar was al gesteld dat er niets 'ernstigs' zou zijn en dat ik me geen veiligheids-zorgen hoefde te maken. Lange tijd daarna was het niet warm genoeg. Gelukkig was het dat vandaag wel en was het geluid ook bevestigd als aanwezig! Met het raam dicht hoor je het als ver weg gepiep, maar met het raam open is het wat naarder. En omdat het per omwenteling piept is het best irritant (met name ook als je er naast zou staan/lopen/fietsen)
De wagen is even op de brug geweest en ook toen niets raars geconstateerd. Wel even wat gerommeld en gekeken of er niet ergens toevallig iets tussen zat dat nu los is gekomen. Ik moest het aankijken en anders moet het wiel er af of ze iets kunnen vinden. Vermoeden is dat 'iets' net te veel uitzet bij warmte en dan net aan aanloopt. Kortom, weer even afwachten!
De piep bij 95 tot 105 was genoteerd en daar was aangegeven dat getest moest worden met een ander P2 om te controleren of het daar ook optreedt of niet. De conclusie daarvan is al gesteld dat het bij andere P2's NIET optreedt! Een pak van mijn hart, want als je het eenmaal doorhebt is het gruwelijk irritant
Omdat nu objectief is gesteld dat het er is gaan ze aanvullend onderzoek doen. Ik begreep dat ze microfoons gaan monteren en ritjes gaan maken om te achterhalen wáár het geluid exact vandaan komt. Als je geluk hebt is dat met een dag gevonden. Zo niet dan kan het meerdere dagen in beslag nemen...
Ik ben blij dat er weer schot in de zaak zit!

Wilde het hier niet eerder benoemen/aankaarten omdat het ook kon zijn dat ik de mierenneuker was