CAPSLOCK2000 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:39:
[...]
Omdat het probleem volgens mij onvermijdelijk was en om Vettel vooral veilig en beleefd lijkt te zijn heb ik een beetje moeite met de straf. Eerlijk gezegd ben ik geneigd om de schuld neer te leggen die als eerste en als laatste vetrokken. De auto die als eerste vertrok omdat de rest daar op moest wachten en dat voor een deel bepaalde hoeveel auto's er tegelijk op de baan waren. Ironisch genoeg is dat Alonso zelf. (Ik probeer niet te zeggen dat hij schuld heeft, wel dat hij een oorzaak is).
De auto's die als laatste vertrokken zijn de Mercedessen en Russel. Daarvan zou je kunnen zeggen dat die hadden kunnen uitrekenen dat er eigenlijk geen ruimte op de baan was en dat ze in de file zouden komen. Maar ja, dat is normaal gesproken niet iets waar ze rekening mee hoeven te houden.
Er zijn een hele hoop oorzaken.:
Men vertrekt te laat uit de pits, waardoor de laatste 2 autos niet bijv achter de 1e 2 kunnen aanduiken tussen bocht 8 en 9.
Sommige laten een te groot gat vallen, leclerc, sainz, bottas, waardoor er niet genoeg tijd is voor iedereen op de korte baan.
Sommige halen in, omdat ze te laat zijn vertrokken, norris, hamilton, bottas, russell, hun kont afvegend met de event notes, waardoor de gaten van bijv. verstappen en vettel, voor turn 9 dicht valllen.
Maar 1 ding is in ieder geval complete onzin, de 1e treft geen blaam (Alonso), degene die zich opoffert door als 1e te gaan, daardoor geen tow heeft, de rest kan hem prima volgen.
Het halve veld verkloot de boel, maar Alonso rijdt gewoon netjes zijn ronde. Niemand hoeft op hem te wachten, ze kunnen allemaal zelf als 1e gaan, uiteindelijk zullen er in q2 15 autos tegelijk op de baan zijn.