RACEWE...

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ik denk alleen wel dat er per situatie of bocht een verschil in zit. Met een grindbak is het een stuk gevaarlijker dan bijvoorbeeld in bocht 1 of 3 waar asfalt ligt. In het grind kan de auto overdwars slaan met mogelijk grote gevolgen.Arjan90 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:24:
Hier wat gerichter de toelichting van Christian Horner. Volgens mij een heldere analyse en ook hoe hier in het topic veelal naar gekeken werd. Vooral de laatste zin van Horner sluit ik me helemaal bij aan.
[...]
Maar goed, als steward doe je het niet snel goed denk ik.
Als een wagen zijdelings tegen zo'n sausage curb vliegt, kunnen er ook wel grotere gevolgen zijn. Ik vermoed wel dat ie er gewoon overvliegt zonder grote gevolgen maar je weet nooit.Kenny_026 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:06:
[...]
Ik denk alleen wel dat er per situatie of bocht een verschil in zit. Met een grindbak is het een stuk gevaarlijker dan bijvoorbeeld in bocht 1 of 3 waar asfalt ligt. In het grind kan de auto overdwars slaan met mogelijk grote gevolgen.
de druk op hem om er voorbij te gaan was ook wel hoog. En hij was gretig, maar Norris remde ook wel heel laat (daar is hij ook erg goed in, zie je in de AWS vergelijking met Daniel ook) dat gat dicht en dan kun je gewoon niet meer samen door die bocht. Hij kreeg daar ook straf voor heh.Mugwump schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:22:
[...]
Het gaat me er vooral om dat in zo'n race als vandaag het verschil niet veel zegt. Wat je Perez in mijn ogen vooral kunt aanrekenen is dat hij veel te gretig is bij die aanval op Norris. Dat was helemaal niet nodig en daarmee vergooit hij het.
Dat hij vervolgens moeite heeft met RIC en Leclerc vind ik niet zo gek. Niet ideaal natuurlijk, maar je weet ook niet wat zo'n uitstapje in het grind met de auto / banden doet.
een treffende spreuk
En dat is nu het mooie aan grindbakken. Wil je buitenom inhalen met een grindbak dichtbij dan moet je er gewoon goed naast zitten of er al voorbij zijn. Is dat niet het geval dan moet je de consequenties maar voelen... Zo simpel zou het racen ook moeten worden benaderd. Doe je actie, wees dan zeker van je zaak.Kenny_026 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:06:
[...]
Ik denk alleen wel dat er per situatie of bocht een verschil in zit. Met een grindbak is het een stuk gevaarlijker dan bijvoorbeeld in bocht 1 of 3 waar asfalt ligt. In het grind kan de auto overdwars slaan met mogelijk grote gevolgen.
"When you grow up your heart dies"
Ik weet niet of het er leuker op wordt als ze de regel schrappen. Dan wordt het erg makkelijk verdedigen bij iedere actie buitenom.sjaool schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:35:
[...]
En dat is nu het mooie aan grindbakken. Wil je buitenom inhalen met een grindbak dichtbij dan moet je er gewoon goed naast zitten of er al voorbij zijn. Is dat niet het geval dan moet je de consequenties maar voelen... Zo simpel zou het racen ook moeten worden benaderd. Doe je actie, wees dan zeker van je zaak.
Dan heb ik het nog niet eens over de dive bombs van ene CL gehad...
Het zal even wennen zijn voor de coureurs maar dan is het in ieder geval simpeler om te handhaven. Actions have consequences... Plus er is al een regel dat je genoeg ruimte moet laten voor je tegenstander maar dan moet hij er wel echt naast zitten.Kenny_026 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:37:
[...]
Ik weet niet of het er leuker op wordt als ze de regel schrappen. Dan wordt het erg makkelijk verdedigen bij iedere actie buitenom.
Je bedoelt digitaal oplossen met een marge van een x aantal cm? Zou toch moeten kunnen tegenwoordig…sjaool schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:39:
[...]
Het zal even wennen zijn voor de coureurs maar dan is het in ieder geval simpeler om te handhaven. Actions have consequences... Plus er is al een regel dat je genoeg ruimte moet laten voor je tegenstander maar dan moet hij er wel echt naast zitten.
Ja en dit vind ik dus eigenlijk te gek voor woorden..sjaool schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:39:
[...]
Plus er is al een regel dat je genoeg ruimte moet laten voor je tegenstander maar dan moet hij er wel echt naast zitten.
Ben het met je eens, maar het is wel enigszins een lastig punt. Op bepaalde plekken is er ruimte zat om genoeg ruimte voor een tegenstander over te laten. Maar op andere punten is dat niet het geval en als je daar niet de ideale lijn pakt, dan ben je zelf gewoon de lul en betekent het dat je zelf gewoon minimaal die ene plek gaat verliezen (met een beetje pech nog meer omdat je gewoon teveel snelheid verliest als je een langzamere lijn moet nemen).poor Leno schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:55:
[...]
Ja en dit vind ik dus eigenlijk te gek voor woorden..
Ik ben al bezig met mn eigen racelijn, zit al helemaal vol in de bocht, en dan komt er zo'n pannenkoek die met een 'actie' probeert in de bocht, buitenom, mij even in te halen en dan 0,01 sec toevallig preciés naast me zit.
En dan wordt er verwacht dat ik in dat mini moment hem plots ruimte ga geven en mn stuur ga omgooien? Ja, dacht het niet he![]()
Sorry hoor, hij neemt t risico volledig.
En omdat hij net iets later remt, om maar buitenom te kunnen, betekent niet dat hij sneller is, of het 'verdient' ofzo.
Hij houdt toch ook geen rekening met mij door ietsje verder weg te blijven en me proberen te pakken op de exit?
Wat als hij m iets te scherp naar binnenstuurt en mij eraf tikt?
Nee zo'n actie moet niet beiden in gevaar brengen, dat doet ie maar lekker bij zichzelf dan.
Maar goed, misschien ligt t aan mij, maar ik vind zo'n regel tegen het hele wedstrijd element in gaan
Echte kenners weten natuurlijk dat het een teamklassement is en dat het niet uitmaakt welk nummertje er op de auto staatStealthyPeanut schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:42:
[...]
Eens. Zegt veel over welke doelgroep ze hiermee denken aan te spreken. Geen kenners in ieder geval, anders hadden ze iets beter hun huiswerk gedaan.
[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 05-07-2021 11:28 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Niet alleen MER, ze hebben elke wagen gedupliceerdstreamnl schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:40:
[...]
Het zou ze sieren als ze de juiste wagens bij de juiste personen zouden zetten.
ipv (bijv.) 2X de wagen van BOT gebruiken als afbeelding.
/zeur
[ Voor 6% gewijzigd door schumi2004 op 05-07-2021 11:50 ]
I know, vandaar de "bijv."schumi2004 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:31:
[...]
Niet alleen MER, ze hebben elke wagen gedupliceerd
Ja precies..Snowdog schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:05:
[...]
Ben het met je eens, maar het is wel enigszins een lastig punt. Op bepaalde plekken is er ruimte zat om genoeg ruimte voor een tegenstander over te laten. Maar op andere punten is dat niet het geval en als je daar niet de ideale lijn pakt, dan ben je zelf gewoon de lul en betekent het dat je zelf gewoon minimaal die ene plek gaat verliezen (met een beetje pech nog meer omdat je gewoon teveel snelheid verliest als je een langzamere lijn moet nemen).
Wat mij betreft doen ze het normaal vrij goed met beslissingen, maar gisteren leken ze er (wat mij betreft) ff naast te zitten. Maar goed, het hangt wel echt van het circuit en de plaats op het circuit af imo. Er is zeker een goede reden dat die regel bestaat, maar gisteren werd het (imo alweer) niet helemaal goed toegepast. Maar goed, ook genoeg mensen die juist vonden dat het gisteren wel goed was, dus ja...
[ Voor 90% gewijzigd door readytoflow op 05-07-2021 11:52 ]
Staat mijn reply ook in t andere topicreadytoflow schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:43:
- meer voor t andere topic -
[ Voor 69% gewijzigd door The_Butler op 05-07-2021 12:06 ]
at your service
Inderdaad. Ik zie dit al de nieuwe tactiek van rijders als LEC worden.MikeyMan schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:37:
Ben het er op zich mee eens dat het een racing incident is.
Maar het kan niet zo zijn dat je hem er maar tussen dondert aan de buitenkant en de ander automatisch een straf krijgt.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
een treffende spreuk
Dat dus. Ik vind het dan meer een soort F1 schwalbe worden zo... (okay een voetbalterm waar ik een gruwelijke hekel aan heb maar het past wel)...hansvk schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:09:
[...]
Inderdaad. Ik zie dit al de nieuwe tactiek van rijders als LEC worden.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Max heeft er al een keer gewonnen dus alles is mogelijk. Nu zit je alleen met die sprintrace en dan zou het zomaar een gekke tombola kunnen worden...Pierre schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:31:
Ben wel erg nieuwsgierig hoe Mercedes er voor staat in Engeland, als RBR het weer goed voor elkaar heeft is dat een nog hardere tik voor Lewis en het team.
Nee joh, vrijdag pole, zaterdag gewoon wegrijden en met 15 seconden voorsprong over de finish, zondag gewoon iedereen lappen. Business as usualsjaool schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:54:
[...]
Max heeft er al een keer gewonnen dus alles is mogelijk. Nu zit je alleen met die sprintrace en dan zou het zomaar een gekke tombola kunnen worden...
And that’s the bottom line cause Stone Cold said so
Ik vind eigenlijk dat je ook met de tijdsverschillen die in de sprintrace zijn opgelopen moet startenArthurMorgan schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:56:
[...]
Nee joh, vrijdag pole, zaterdag gewoon wegrijden en met 15 seconden voorsprong over de finish, zondag gewoon iedereen lappen. Business as usual
Ja en als je uitvalt in de sprintrace blijf je uitgevallen in de echte race.Puc van S. schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:08:
[...]
Ik vind eigenlijk dat je ook met de tijdsverschillen die in de sprintrace zijn opgelopen moet starten
How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.
Eindstand van de sprintrace in reversed grid gebruiken voor de start van de race.Zorro schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:24:
[...]
Ja en als je uitvalt in de sprintrace blijf je uitgevallen in de echte race.
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
En maar vechten om P10 in de sprintraceIllegal_Alien schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:31:
[...]
Eindstand van de sprintrace in reversed grid gebruiken voor de start van de race.
Arme Russel dan
Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet
Krijg plotseling zo'n Q3 flash-back.Illegal_Alien schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:31:
[...]
Eindstand van de sprintrace in reversed grid gebruiken voor de start van de race.
Dan ga je wel voorbij aan het nadeel dat de inhalende partij er zelf van heeft.hansvk schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:09:
Inderdaad. Ik zie dit al de nieuwe tactiek van rijders als LEC worden.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Russell gaat helemaal niks doen, want die krijgt haarfijn te horen dat hij van zijn Williams gig verlost wordt om als Hamilton knecht te rijden. Niks meer, niks minderMugwump schreef op zondag 4 juli 2021 @ 17:57:
[...]
Het is gewoon echt dieptriest, zonder Norris hadden ze Bottas gewoon nog de rest van de race achter Hamilton gelaten.
Hamilton roept natuurlijk heel hard om Bottas als mederijder precies om deze reden. Die blijft braaf als schoothondje achter Hamilton, waar iemand als Russell hem echt nog wel eens het vuur aan de schenen kan en zal gaan leggen.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Is niet midden in het seizoen, het is een nieuwigheid die ze willen uitproberen (daarom niet elke keer), maar dit is voor het seizoen al besproken en uitgedacht (kostenaspect, regels).D-Ed schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:07:
Heel leuk die sprintrace nieuwigheid maar kom op, waarom doen ze dit soort dingen midden in een seizoen? Hebben we eindelijk het veld super dicht bij elkaar zitten en voor het eerst in acht jaar een titelkandidaat die niet van eenzelfde team afkomt.
Voor de rest vind ik dit echt wel een heel tof concept maar ik begrijp niets van die vreemde moves midden in een seizoen. Net zoals dat verbod om strategie niet via de radio te communiceren. Vond ik een top idee maar ipv het een seizoen de kans te geven draaien ze het na een paar races terug..
Och, ik weet het niet. Bottas mocht ok best even de strijd aan met Hamilton en deed het soms wel even aardig in het begin van het seizoen. Maar ja, als je dan eenmaal een achterstand hebt, dan wordt het al snel braaf rijden in opdracht van.backupdevice schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:04:
[...]
Russell gaat helemaal niks doen, want die krijgt haarfijn te horen dat hij van zijn Williams gig verlost wordt om als Hamilton knecht te rijden. Niks meer, niks minder
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Zoals @cannibal ook al aangeeft gaat het om een experiment dat ze als ik mij niet vergis dit seizoen drie keer willen toepassen. Wat in zoverre niks af doet aan het feit dat het niet geweldig is dat hier "normale" weekenden voor worden opgeofferd en dus potentieel invloed heeft op het kampioenschap. Echter zijn er gewoon geen andere opties dan dit.D-Ed schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:07:
Heel leuk die sprintrace nieuwigheid maar kom op, waarom doen ze dit soort dingen midden in een seizoen? Hebben we eindelijk het veld super dicht bij elkaar zitten en voor het eerst in acht jaar een titelkandidaat die niet van eenzelfde team afkomt.
Waar twijfel je na Sakhir nog aan? Daar kon die het meteen. Enige wat we niet weten is of die het consistent kan, of dat hij het ongeluk echt met zich mee brengt. Maar in Sakhir heeft hij wel laten zien hard te kunnen gaan in de snelste auto van het veld en ook niet bang te zijn zijn teamgenoot met veel meer ervaring + ervaring in die auto gewoon even in te halen. Waarmee ik niet wil zeggen dat hij dat ook even bij Hamilton doet, en Bottas kan ook niet verdedigen, en reed op zijn oude banden. Maar Russell "durft" wel, ook in een onbekende auto.Mugwump schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:22:
Maar goed, je moet ook nog maar zien of Russell erin slaagt om gelijk en consistent niveau te rijden in een Mercedes.
Nou precies dat dus. Ik twijfel er niet aan dat Russell snel en talentvol is. Maar aan de top is consistent goed presteren de sleutel. Een Verstappen had ook nog wel een paar seizoenen nodig om te komen waar hij nu is qua consistentie en juiste mate van risico nemen. Ik vind Leclerc nog steeds heel onvolwassen rijdenRobertMe schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:31:
[...]
Waar twijfel je na Sakhir nog aan? Daar kon die het meteen. Enige wat we niet weten is of die het consistent kan, of dat hij het ongeluk echt met zich mee brengt. Maar in Sakhir heeft hij wel laten zien hard te kunnen gaan in de snelste auto van het veld en ook niet bang te zijn zijn teamgenoot met veel meer ervaring + ervaring in die auto gewoon even in te halen. Waarmee ik niet wil zeggen dat hij dat ook even bij Hamilton doet, en Bottas kan ook niet verdedigen, en reed op zijn oude banden. Maar Russell "durft" wel, ook in een onbekende auto.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Wat ook meespeelt is dat de Ferrari waar hij instapte niet dezelfde auto is als nu. Als je meer risico moet nemen omdat je een mindere auto hebt wordt je al snel als roekeloos bestempeld.Mugwump schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:36:
[...]
Nou precies dat dus. Ik twijfel er niet aan dat Russell snel en talentvol is. Maar aan de top is consistent goed presteren de sleutel. Een Verstappen had ook nog wel een paar seizoenen nodig om te komen waar hij nu is qua consistentie en juiste mate van risico nemen. Ik vind Leclerc nog steeds heel onvolwassen rijden
Ik zie Russell bij Williams toch nog wel wat foutjes maken en daar is alles wat hij beter presteert dan zeg P18 al goed, terwijl er bij een topteam meer van je gevraagd wordt.
Tja, ik blijf het vreemd vinden. Nu juist de Q is aangepast (geen party-modus meer) en de boel steeds dichter bij elkaar komt lijkt mij het toffer om dit seizoen juist alles ‘gelocked’ te houden net zoals met de motoren.cannibal schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:12:
[...]
Is niet midden in het seizoen, het is een nieuwigheid die ze willen uitproberen (daarom niet elke keer), maar dit is voor het seizoen al besproken en uitgedacht (kostenaspect, regels).
Tot op zekere hoogte klopt dat, maar ook dan moet je wel gaan leren wat wel en wat niet kan. Te veel risico's nemen kost je uiteindelijk ook gewoon (straf)punten. De laatste tijd lijkt hij ermee weg te komen en vooral anderen te benadelen, maar dat blijft niet het geval.Kenny_026 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:40:
[...]
Wat ook meespeelt is dat de Ferrari waar hij instapte niet dezelfde auto is als nu. Als je meer risico moet nemen omdat je een mindere auto hebt wordt je al snel als roekeloos bestempeld.
Ik vind het wel mooi zo'n experiment!D-Ed schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:49:
[...]
Tja, ik blijf het vreemd vinden. Nu juist de Q is aangepast (geen party-modus meer) en de boel steeds dichter bij elkaar komt lijkt mij het toffer om dit seizoen juist alles ‘gelocked’ te houden net zoals met de motoren.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Volgens mij zijn we het wat dat betreft méér dan eenssanderb schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:33:
[...]
Ik vind het wel mooi zo'n experiment!
In de huidige F1 krimp ik telkens een beetje in elkaar als ik na de race de winnaar hoor zeggen dat ze de race "well managed" hebben. Ik kijk voor racers, niet voor managers.
In een sprintrace is het nu juist even 100 km lekker knallen, geen banden sparen, geen verplichte pitstop en maar 3 puntjes max te verdienen.
Dat laatste zie ik overigens als het grootste risico dat het flopt. We zien dat voor de top teams het ene puntje van de snelste ronde de moeite waard is om voor te gaan op zondag. nu gaan er maar 3 mensen met punten naar huis, voor de rest bepaalt het alleen de startpositie op zondag.
Waarom zou een Haas het risico gaan nemen.. punten halen ze sowieso niet (top 3 is totaal niet haalbaar). Kans op schade is best aanzienlijk, zeker bij de start..
En dat geldt voor het halve veld.
Waarom zouden ze in de sprint race geen gat van 5 seconden gaan ‘managen’?sanderb schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:33:
[...]
Ik vind het wel mooi zo'n experiment!
In de huidige F1 krimp ik telkens een beetje in elkaar als ik na de race de winnaar hoor zeggen dat ze de race "well managed" hebben. Ik kijk voor racers, niet voor managers.
In een sprintrace is het nu juist even 100 km lekker knallen, geen banden sparen, geen verplichte pitstop en maar 3 puntjes max te verdienen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Als ze slim zijn wel, waarom de banden meer belasten als het niet nodig is.YakuzA schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:59:
[...]
Waarom zouden ze in de sprint race geen gat van 5 seconden gaan ‘managen’?
Mogen ze meer fuelflow dan 100kg/u waardoor ze meer gas kunnen geven?
Dan gaat iemand op P15 zijn best doen om 16e te worden, omdat die beloning veel groter is. Lijkt me niet werken.Maarten_E schreef op maandag 5 juli 2021 @ 19:45:
Is het een idee om de cut off point van Q1, Q2, Q3 allemaal een punt te geven? Dus P1, P11 en P16. Dan hebben de Haas'en en Williamsen ook nog iets om voor te racen...
Persoonlijk niet geheel mee eens.Kenny_026 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 18:40:
[...]
Wat ook meespeelt is dat de Ferrari waar hij instapte niet dezelfde auto is als nu. Als je meer risico moet nemen omdat je een mindere auto hebt wordt je al snel als roekeloos bestempeld.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
En natuurlijk Haas en Williams die vechten voor die P1 in de sprintrace om in ieder geval punten te pakkenwerphengel schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:56:
[...]
Krijg plotseling zo'n Q3 flash-back.
Dan krijg je net zo'n opstopping bij de laatste ronde voor de laatste bocht omdat niemand als eerste door de laatste bocht wil.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq