Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:13

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
Goedemorgen mensen van Tweakers,

Ik heb een vraagje en zoals jullie al hebben kunnen zien heeft dit betrekking tot een mobiele airco. Ik zal de situatie even kort belichten zodat jullie een beetje een beeld hebben.

Ik ben zelf 22 jaar en woon nog thuis (goed voor de spaarrekening met al die lockdowns!) Maar voor 10 jaar geleden heb ik met mijn domme hoofd gezegd dat ik op zolder (4x5x3,5m zo uit mijn hoofd) wil slapen zodat ik daar lekker kan gamen en genoeg ruimte heb om in alle rust mijn huiswerk en muziek te maken. Maar toen was het in de zomer nog geen 35 graden...

Ik hoop over ongeveer een jaar of 2 het huis uit te gaan en dan op mijzelf te gaan wonen (mits de huizenprijzen een beetje zakken....) Ik heb inderdaad gekeken naar een split unit en zal dit zelf ook kunnen installeren. Ben van origine loodgieter en electricien maar door 2x covid te hebben gehad zit ik nu op de werkvoorbereiding. Maar ik zit met een paar dingen. 1: Zoals gezegd woon ik niet lang meer thuis en gaan mijn ouders de zolder niet meer als leefruimte gebruiken als ik het huis uit ben. 2: De dakconstructie is aan de oude kant en ik durf er eerlijk gezegd geen split unit van omme nabij 40 a 50KG er op te zetten. 3: Ik vind het dan jammer om een split unit van 3KW op te hangen voor die 6 a 7 weken dat ik hem gebruik in de komende 2 jaar en dat hij daarna niet meer gebruikt word. 4: Ook wel handig als we even niet thuis zijn of buiten zitten dat we de woonkamer even kunnen koelen!

Nu heb ik ook naar een Velux buitenzonwering gekeken (https://www.velux.nl/prod...ngen-voor-velux-dakramen)) om zo mijn zolder meer te verduisteren. Ik weet niet of jullie weten of dit werkt? Want dit kost voor mijn dakraam 120€ maar het zal jammer zijn als dit niet werkt.

Wat is je budget?
300 á 500€

Wat heb je zelf al gevonden?
https://www.coolblue.nl/product/855250/fuave-acb09k01.html
https://www.coolblue.nl/product/869603/fuave-acb12k02.html
https://www.coolblue.nl/p...8/de-longhi-pac-em82.html

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Te koelen. Ik heb nu een ventilator uit de middeleeuwen en slaap altijd met muziek op dus qua geluid maakt het niet veel uit denk ik.

Wat adviseren jullie? Een mobiele Airco van al met al 400 a 500€ of de zonwerende rolluik i.c.m. een ouderwetse ventilator.

Hoor graag van jullie!

M.v.g. Nick

[ Voor 10% gewijzigd door AlwaysNick op 14-06-2021 07:45 ]

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Ik heb zelf de deLonghi CN93ECO mobiele airco om een ruimte van ongeveer 30m2 te koelen. Dat werkt prima.

Het is niet zo energie-efficiënt als een split unit of monoblock met in- en uitlaat aan de buitenzijde van de woning, maar wel eenvoudig om te installeren en relatief goedkoop.

Ik combineer dat met verduistering voor de ramen en kan de ruimte goed koelen.

Mijn tip is: airco mét zonwering op je raam.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op maandag 14 juni 2021 @ 08:43:
Ik heb zelf de deLonghi CN93ECO mobiele airco om een ruimte van ongeveer 30m2 te koelen. Dat werkt prima.

Het is niet zo energie-efficiënt als een split unit of monoblock met in- en uitlaat aan de buitenzijde van de woning, maar wel eenvoudig om te installeren en relatief goedkoop.

Ik combineer dat met verduistering voor de ramen en kan de ruimte goed koelen.

Mijn tip is: airco mét zonwering op je raam.
Ik ben zelf bekend met de normale Split units. En normaal bereken je die op m3 maar ik zie bij de mobiele airco's alleen m2. Dus stel ik koop een mobiele airco die qua m2 even groot is als de woonkamer is dat gewoon goed?

“Fear is the path to the dark side…fear leads to anger…anger leads to hate…hate leads to suffering.” Yoda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Dat lijkt mij voldoende.

Mijn airco heeft een BTU van 10500 en is geschikt voor ruimtes tot 38 m2 (wat volgens deLonghi gelijk staat aan 90m3, maar dat is in de praktijk natuurlijk afhankelijk van de hoogte van je plafond).

Die 38m2 is wel bij een "lage warmtelast". Voor een "hoge warmtelast" specificeert deLonghi een maximale ruimte van 24m2.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op maandag 14 juni 2021 @ 10:07:
Dat lijkt mij voldoende.

Mijn airco heeft een BTU van 10500 en is geschikt voor ruimtes tot 38 m2 (wat volgens deLonghi gelijk staat aan 90m3, maar dat is in de praktijk natuurlijk afhankelijk van de hoogte van je plafond).

Die 38m2 is wel bij een "lage warmtelast". Voor een "hoge warmtelast" specificeert deLonghi een maximale ruimte van 24m2.
Gelukkig staat de woning van mijn buren op Funda en kan ik zo even kijken wat de afmetingen zijn. Mijn zolder is 3.78x3.5x2.15 (33m3) en de woonkamer 8x3.64x2.62 (76m3) dus dan zal dat wel goed moeten gaan want we hebben vloer, spouw, HR+++ glas en rolluiken. De zolder zal dan wel minder goed geïsoleerd zijn maar qua vermogen moet hij dit makkelijk kunnen trekken. Ik zit zelf nu te kijken welke opties er nog meer zijn qua merken en prijs kwaliteit. Want ben en blijf een Nederlander :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:04

DjVe

Hatsaflats!

Je bent dus een handige jongen,dus arbeid kost niets. Waarom niet gewoon een split unit ophangen en het binnendeel weer verhangen als je de deur uit gaat naar de slaapkamer van je ouders?

Qua kosten maakt het niet zoveel uit als je de installatie zalf kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:12

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

@AlwaysNick Bezint eer ge begint...

Mobiele airco's zijn al vele malen bespoken.

Mobiele airco advies
(mobiele) Airco advies
Het grote airconditioning topic - Deel 2
Mobiele Airco
Stille mobiele airco gezocht!
Mobiele airco slang + lucht ontsnapping
Mobiele Airco kopen met budget van ongv 300-400 euro

Ervaringen kunnen natuurlijk verschillen, maar in het algemeen zijn mobiele airco's nou eenmaal niet zo denderend. Het fundamentele probleem van deze dingen is dat ze warme afvoerlucht naar buiten blazen. En die lucht moet natuurlijk weer vervangen worden, en komt vaak dus ... van buiten. Zo schiet het niet op.

Bekijk deze video maar eens:

Kijk, je kan je geld maar 1x uitgeven. Zelf heb ik 2 van die mobiele airco's gehad: eerst een monoblok met slang naar buiten van zo'n 300 euro. Veel lawaai en koelde amper. Toen een mobiele split unit van 800 euro. Koelde beter maar nog steeds lawaai. Je kon hem in elk geval niet 's nachts aanlaten, dat zouden de buren niet leuk vinden. Toen eieren voor m'n geld gekozen en een echte vaste split unit laten monteren met inverter op het dak. Nu is het koel en stil, zodat ik zelfs kan slapen met het ding aan.

Een kamer koelen duurt lang, zeker met een mobiele airco. Je kan dus niet verwachten dat je even in een uurtje de kamer koelt. Zelfs als je dat doet, zit de warmte in de stenen en is het binnen de kortste keren weer warm.

Wellicht kan je eerst beginnen om te kijken wat je kan doen om de warmte buiten te houden. Ramen dicht, gordijnen dicht, screens aan de buitenkant van de ramen, enz. Dat kost minder en heeft snel effect. Werkt dat niet, dan kan naar een mobiele airco kijken. Let wel dat een mobiele airco zijn warmte kwijt moet en lucht ergens vandaan moet halen. Op het forum staan topics om een "kit" om je mobiele airco heen te bouwen om de aangezogen lucht ook van buiten te halen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:13
Ook aan gedacht dat je de split unit kan afkoppelen en meenemen naar de volgende huis?
Een buiten zonwering heeft een beetje effect (tot ong 2c koeler), dat kan ook simpel met een laken voor de ruit dat werkt ook.

Een mobiele airco? tja die dingen helpen maar minimaal met een boel herrie tot gevolg en hoog stroomgebruik.

[ Voor 62% gewijzigd door mr_evil08 op 14-06-2021 18:03 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:31

Creesch

bla bla!

Zoals al duidelijk is gemaakt zijn mobiele aircos weinig efficient maar als echte tweaker valt daar wel iets aan te doen. In dit topic bespreken mensen hoe je een mobiele airco kan modificeren zodat deze een tweede slang heeft voor aanzuigen van lucht: Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

In dat zelfde kader zijn er ook wat kant en klaar oplossingen.
  1. Trotec heeft een mobiele split unit in het assortiment
  2. Daarnaast zijn er ook de zogenaamde monoblocks die je direct op de muur zet met twee pijpen naar buiten. Voorbeeldje die iemand eerder in het topic linkte.
  3. Er zijn zo af en toe ook mobiele aircos te koop met twee slangen (dus zonder dat je dat zelf hoeft te hacken). Inventum heeft iig sinds dit jaar een model met twee slangen naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlwaysNick

AlwaysNick

“No pain, no gain.”

Topicstarter
mr_evil08 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:59:
Ook aan gedacht dat je de split unit kan afkoppelen en meenemen naar de volgende huis?
Een buiten zonwering heeft een beetje effect (tot ong 2c koeler), dat kan ook simpel met een laken voor de ruit dat werkt ook.
Ik denk dat ik dan een klein beetje ruzie krijg met mijn ouders als ik hem ineens eraf haal ;) En dan wil ik het ook goed doen en zoveel mogelijk in de muur wegwerken!
Kijk, je kan je geld maar 1x uitgeven. Zelf heb ik 2 van die mobiele airco's gehad: eerst een monoblok met slang naar buiten van zo'n 300 euro. Veel lawaai en koelde amper. Toen een mobiele split unit van 800 euro. Koelde beter maar nog steeds lawaai. Je kon hem in elk geval niet 's nachts aanlaten, dat zouden de buren niet leuk vinden. Toen eieren voor m'n geld gekozen en een echte vaste split unit laten monteren met inverter op het dak. Nu is het koel en stil, zodat ik zelfs kan slapen met het ding aan.
Ik ben even naar de plaatselijke Expert geweest. En ik schrok gewoon van de prijs. Zeker voor het koelvermogen dat ik wil. Toen die video bekeken toen ik thuis kwam. En als ik je linkjes zo lees dan spaar ik die 1500€ wel uit en als ik dan een huis voor mezelf heb en koop ik een split unit :)
Zoals al duidelijk is gemaakt zijn mobiele aircos weinig efficient maar als echte tweaker valt daar wel iets aan te doen. In dit topic bespreken mensen hoe je een mobiele airco kan modificeren zodat deze een tweede slang heeft voor aanzuigen van lucht: Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

In dat zelfde kader zijn er ook wat kant en klaar oplossingen.
Trotec heeft een mobiele split unit in het assortiment
Daarnaast zijn er ook de zogenaamde monoblocks die je direct op de muur zet met twee pijpen naar buiten. Voorbeeldje die iemand eerder in het topic linkte.
Er zijn zo af en toe ook mobiele aircos te koop met twee slangen (dus zonder dat je dat zelf hoeft te hacken). Inventum heeft iig sinds dit jaar een model met twee slangen naar buiten.
Dankje voor je reactie. Mag graag knutselen aan dingen. Maar ik ben bang om met zulke dure apparatuur dat de garantie vervalt en dat hij dan gelijk kapot gaat. Dan vraag ik mijn collega wel een keertje de Airco te vacuümtrekken en te vullen voor een kratje bier ;)

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties! Ik ben een stuk wijzer en mijn hoofd is weer dikker geworden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:13
AlwaysNick schreef op maandag 14 juni 2021 @ 18:08:
[...]

Ik denk dat ik dan een klein beetje ruzie krijg met mijn ouders als ik hem ineens eraf haal ;) En dan wil ik het ook goed doen en zoveel mogelijk in de muur wegwerken!

[...]
Tja als je ouders er niet aan meebetalen willen. :+
En straks wel de lusten maar niet de lasten. :+

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 14-06-2021 18:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1