Jorizzz schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:05:
[...]
Tuurlijk, mijn vergelijking was niet ideaal (drie van de tegenstanders van PSV hebben pas 5 wedstrijden gespeeld, tegenover één van Ajax), maar op elke vergelijking is wel wat aan te merken. AZ lijkt natuurlijk op basis van de afgelopen seizoenen een tegenstander van formaat, maar die zijn echt heel veel kwaliteit kwijt geraakt. Mijn punt was dat er net gedaan werd op Ajax alleen nog maar 'makkies' heeft gehad en PSV een veel zwaarder programma. Dat valt dus wel mee. Het is redelijk vergelijkbaar. Hoe het verder zal lopen dit seizoen, we gaan het meemaken...
Even dan zo neergezet:
Ajax:
- Twente (10), PEC (13), NEC (25), Vitesse (4), Cambuur (25), Fortuna (11)
PSV
- Heracles (9), Cambuur (25), Groningen (7), AZ (3), Feyenoord (5), GA Eagles (25)
Getallen erachter zijn obv de eindstand van vorig seizoen, waarbij ik de promovendi een score van 25 heb gegeven. Des te lager de totaalscore, des te zwaarder de tegenstand. Dat geeft een beter beeld dan alleen de wedstrijden van dit seizoen en de standen van dit seizoen te pakken, ook omdat niet iedereen evenveel heeft gespeeld.
Aangezien ze beiden ook tegen promovendi hebben gevoetbald, strepen we die weg voor de totaalscore:
Ajax: 10+11+13+4 = 38
PSV: 9 + 7 + 3 +5 = 24
Je kan dan toch niet ontkennen dat Ajax het relatief gemakkelijk had? Ajax heeft in 1 wedstrijd de nummer 4 gehad (Vitesse) van Vorig seizoen. Voor de rest pas vanaf positie 10 en lager, terwijl PSV alleen maar teams uit de top 10 heeft gehad.
In die zin is het maar net waar je naar wilt kijken, maar ook qua namen van de tegenstanders:
Ajax: Vitesse (doet het eigenlijk altijd goed) en Twente (in mindere mate, voetbalt net een paar seizoenen weer mee in de ED) en is van 14e naar 10e gegaan, waarbij 10e afgelopen seizoen.
PSV: AZ (doet het meestal heel goed, maar draait nu niet), Feyenoord (toch een traditionele topper), Groningen doet vaak ook goed mee.
Ik kan er niet anders van maken dan dat Ajax (relatief gezien) een wat gemakkelijker programma had tot nog toe. Maar iedereen moet 2 keer tegen elkaar, en dan pas worden de verhoudingen duidelijk.