I served in a company of heroes.
Misschien verwoordde de Britse kwaliteitskrant The Guardian het vanmorgen wel het beste. ,,De Grand Prix van Frankrijk gaat de boeken in, als een sage. Dit was er een om nooit te vergeten. Op Paul Ricard kwam de titanenstrijd tussen Verstappen en Hamilton tot een ongekende krachtmeting, waarbij de twee beste coureurs ter wereld elkaar de hele wedstrijd opjaagden. Max Verstappen en Red Bull kwamen als beste uit de bus, maar pas na een race die was als eb en vloed.”
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
De totale tijd in de pits van Max was wel korter dan die van Lewis. Dus Lewis is daar wel ietsje verloren...asing schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:42:
[...]
En dan te bedenken dat de stop van Max niet de snelste was
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Of ze gebruiken hun illegale spullen niet meerVuvuzela schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:46:
[...]
Zouden ze bij RB het risico ietjes beperken? En voor 2.3 stops gaan ipv onder de 2 willen halen?
https://www.gpfans.com/nl...aal-red-bull-illegaal-is/
[ Voor 14% gewijzigd door njitter op 21-06-2021 09:51 ]
Dit geeft ook maar weer eens aan dat voor teams het constructeurskampioenschap belangrijker is dan de poppetjes. Liever Bottas voor Perez dan Hamilton een puntje dichter bij Max in de stand.ArthurMorgan schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:34:
[...]
Perez was under investigation voor tracklimts. Als hij bestraft was had hij waarschijnlijk 5 seconden straf gehad. Bottas probeerde binnen die 5 seconden te blijven zodat hij dan uiteindelijk derde had kunnen worden als de straf zou worden toegekend. Kwestie van gokken en verliezen.
Dit dus.
Sore loosers ;-)njitter schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:49:
[...]
Of ze gebruiken hun illegale spullen niet meer![]()
Vroeg me ook af of ze de tijd van de stop ook expres paar tienden laten uitlopen om zodoende beter weer op de baan terecht te komen. Meestal zitten ze op 2.3 seconden, nu was het 2.5 - 2.7 geloof ik.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Mwoh... gokken tussen 1 punt en 3 punten... Zie daar niet zoveel kwaads in.FunkyTrip schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:52:
[...]
Dit geeft ook maar weer eens aan dat voor teams het constructeurskampioenschap belangrijker is dan de poppetjes. Liever Bottas voor Perez dan Hamilton een puntje dichter bij Max in de stand.
Perez zat er ook echt wel naast leek het, dus snap die afweging wel.
die van Perez was evengoed 2.04, snelste van iedereenVuvuzela schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:46:
[...]
Zouden ze bij RB het risico ietjes beperken? En voor 2.3 stops gaan ipv onder de 2 willen halen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KFHoiJ5BtZ7UldOYUmbZi7ZT.jpg?f=user_large)
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik merk wel steeds meer aan MERC dat ze best kinderachtig kunnen zijn, ook Hamilton als die 2e word.njitter schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:49:
[...]
Of ze gebruiken hun illegale spullen niet meer![]()
Zijn hele houding en het mokken, was bij de vorige race ook al zo.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Maar misschien went het en zijn ze over een race of drie, vier of vijf wel blij met een tweede plaats.G_Dragon schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:01:
[...]
Ik merk wel steeds meer aan MERC dat ze best kinderachtig kunnen zijn, ook Hamilton als die 2e word.
Vooral de weinige variatie bij Hamilton valt echt op, die heeft echt strak gereden. Zeker met zijn slechte banden aan het einde. Norris valt me ook op: die heeft de stint op de gele banden echt veel beter gereden dan Ricciardo.Mr Pingu schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:06:
[...]
Interessant om te zien dat Ham en in iets mindere mate Bottas wel een meer gelijkmatige pace hebben. Red bulll heeft dan wel meer veel snelle rondes maar ook aantal uitschieters naar boven.
Eigenlijk ben ik de hele race vnl. bezig geweest met de strijd tussen Hamilton en Verstappen - zowel op TV als op de timings ondertussen (waarbij ik de rest van de toeschouwers bij ons op de bank elk rondje een statusupdate gaf van hoe snel of hoe langzaam het ging vanaf de tweede pitstop
Het gat tussen RBR en Mercedes richting de coureurs daarna is wel enorm. Echt een klasse apart en dat met twee verschillende motoren en twee verschillende filosofieën qua auto's. Heerlijk!
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
https://www.ad.nl/formule...eer-te-vergeten~a1767d72/
Ze zijn nu aan de "verliezende" kant, dan komt de ware aard naar boven.G_Dragon schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:01:
[...]
Ik merk wel steeds meer aan MERC dat ze best kinderachtig kunnen zijn, ook Hamilton als die 2e word.
Hamilton was altijd al wat klagerig (waar de regie dankbaar gebruik van maakte, ieder woord werd uitgezonden).
Vind de strijd mooi, eindelijk eens niet standaard Mercedes met 1-2 vooraan.
Mwa, je kunt dit ook zien als "Bottas werd eens niet opgeofferd voor Hamilton". Het liefst zou ik dit zien als "Bottas liet zich niet opofferen", maar tenzij er boordradio materiaal is waaruit blijkt dat Bottas weigerde om binnen te komen nadat hij was ingehaald geloof ik daar niet zo in.FunkyTrip schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:52:
[...]
Dit geeft ook maar weer eens aan dat voor teams het constructeurskampioenschap belangrijker is dan de poppetjes. Liever Bottas voor Perez dan Hamilton een puntje dichter bij Max in de stand.
Ik durf inmiddels wel te zeggen dat RBR dit jaar WCC wordt en VER WDC wordt.
Mercedes is gebroken.
Wel heel slap weer van Wolff om BOT de schuld te geven voor de overwinning van VER, maar kennelijk pikt hij het ook niet langer meer.
Wat ik overigens wel frappant vond is dat VER die 2,5 seconde in 1 ronde had dichtgereden bij de eerste pitstop (outlap zelfs)? Hoe is dat ineens mogelijk dan?
Volgende 2 races in Oostenrijk worden een makkie voor RBR.
Ik help het je hopen, maar durf het nog niet zo zwart/wit te stellenFabianGTI schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:49:
Mooie race gisteren op Paul Ricard, en het mag al bijzonder zijn dat dat in één zin staat.
Ik durf inmiddels wel te zeggen dat RBR dit jaar WCC wordt en VER WDC wordt.
Mercedes is gebroken.
Wel heel slap weer van Wolff om BOT de schuld te geven voor de overwinning van VER, maar kennelijk pikt hij het ook niet langer meer.
Wat ik overigens wel frappant vond is dat VER die 2,5 seconde in 1 ronde had dichtgereden bij de eerste pitstop (outlap zelfs)? Hoe is dat ineens mogelijk dan?![]()
Volgende 2 races in Oostenrijk worden een makkie voor RBR.

Mijn boefje is liev!
dat kun je hier mooi zienFabianGTI schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:49:
Wat ik overigens wel frappant vond is dat VER die 2,5 seconde in 1 ronde had dichtgereden bij de eerste pitstop (outlap zelfs)? Hoe is dat ineens mogelijk dan?
http://en.mclarenf-1.com/...ppen&dr2=Lewis%20Hamilton
om nu te stellen Max en RBR pakt het kampioenshap is het nog veel te vroeg.
Er zullen nog wel een stuk of 5, 6 overwinningen bij moeten komen wil je er zeker van zijn. Seizoen duurt lang en het is niet zo dat Mercedes keer op keer zoek gereden wordt. Die zitten er wel elke keer bij. En in spanje en portugal had Mercedes de overhand. Elk circuit is het weer afwachten hoe het gaat lopen.
Dat maakt het dit seizoen ook spannend.
[ Voor 3% gewijzigd door d-vine op 21-06-2021 10:59 ]
Ik blijf erbij, die Mercedes is in de race gewoon sneller, stratencircuits daargelaten. Dat is het hele seizoen zo geweest en vandaag was het niet anders. Ik denk dus nog altijd dat Mercedes gewoon kampioen gaat worden. Maar wie weet, na Oostenrijk... RB heeft hier natuurlijk wel een tik uitgedeeld.
Werdt Bottas niet op zaterdag al opgeofferd met de tow voor Lewis?Jory schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:41:
[...]
Mwa, je kunt dit ook zien als "Bottas werd eens niet opgeofferd voor Hamilton". Het liefst zou ik dit zien als "Bottas liet zich niet opofferen", maar tenzij er boordradio materiaal is waaruit blijkt dat Bottas weigerde om binnen te komen nadat hij was ingehaald geloof ik daar niet zo in.
BOT was hele vt beter dan HAM. Anders was BOT #2 en HAM misschien wel #4 Dan was HAM waarschijnlijk ook geen #2 geworden.
Heb nog niet alle interviews bekeken maar dit heb ik dus gemist. Waar heeft Wolff dat gezegd?FabianGTI schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:49:
Was zelfs meer dan drie seconden, dacht ik. Moet echt de perfecte ronde afgelegd hebben.Wat ik overigens wel frappant vond is dat VER die 2,5 seconde in 1 ronde had dichtgereden bij de eerste pitstop (outlap zelfs)? Hoe is dat ineens mogelijk dan?
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Waarschijnlijk omdat ze op bezoek komen tijdens jouw racemiddagJB schreef op maandag 21 juni 2021 @ 08:39:
Helder! Me niet zo goed opgevallen tijdens de race maar ik had de schoonouders op visite, dat kijkt toch altijd anders
Zag dat ze op een gegeven moment beiden under investigation waren maar begreep al niet echt waarvoor.
[/hele flauwe modus off]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Yep, dat idee heb ik ook wel, al is het verschil vrij klein.RoD schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:59:
Pfff, wat was dit spannend zeg. Ik kon de race niet live kijken, dus ik heb het gisteravond nog even teruggegeken, wat een strijd.
Ik blijf erbij, die Mercedes is in de race gewoon sneller, stratencircuits daargelaten. Dat is het hele seizoen zo geweest en vandaag was het niet anders. Ik denk dus nog altijd dat Mercedes gewoon kampioen gaat worden. Maar wie weet, na Oostenrijk... RB heeft hier natuurlijk wel een tik uitgedeeld.
Of RB het zo geweldig gaat doen in Oostenrijk is ook maar de vraag, ik bedoel, ik verwacht zeker dat het close gaat worden, maar ook Oostenrijk is gewoon een track waarop de Mercs traditioneel eigenlijk sneller zijn (als er geen fratsen met temperaturen en banden of andere zaken zijn).
Ik vind het dan ook wel apart dat je in de media zoveel hoort over de thuisrace van RB blabla. Alsof het een noemenswaardig voordeel is zoals bij voetbal ofzo. Dat is nou niet echt het geval, maar goed, we gaan het zien. Ik denk dat het gewoon weer 50/50 wordt, wel zo spannend iig. Hopen op 't beste
Dit vind ik een lastige. Het hangt ook een beetje af van de fase in de wedstrijd en de banden. In het begin (Max lag P2) kon hij niet dichterbij HAM komen (Max had in die fase ook nooit DRS op Lewis volgens mij). Na de 1e pitstops kon HAM (die toen 2e lag) ondanks DRS helemaal niet voorbij Max komen. Dat kan ook komen doordat de Mercedes alleen snel is in vrije lucht, wie zal het zeggen.RoD schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:59:
Ik blijf erbij, die Mercedes is in de race gewoon sneller, stratencircuits daargelaten.
Dus ik denk dat de verschillen eigenlijk erg miniem zijn... Ze zijn er wel maar het is een samenspel van factoren.
Ben ik met je eens. Ik denk dat men zo positief is omdat RB het zo goed gedaan heeft de afgelopen jaren in Oostenrijk. Maar we moeten het nog zien.Snowdog schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:09:
[...]
Yep, dat idee heb ik ook wel, al is het verschil vrij klein.
Of RB het zo geweldig gaat doen in Oostenrijk is ook maar de vraag, ik bedoel, ik verwacht zeker dat het close gaat worden, maar ook Oostenrijk is gewoon een track waarop de Mercs traditioneel eigenlijk sneller zijn (als er geen fratsen met temperaturen en banden of andere zaken zijn).
Ik vind het dan ook wel apart dat je in de media zoveel hoort over de thuisrace van RB blabla. Als het een noemenswaardig voordeel is zoals bij voetbal ofzo. Dat is nou niet echt het geval, maar goed, we gaan het zien. Ik denk dat het gewoon weer 50/50 wordt, wel zo spannend iig. Hopen op 't beste
Natuurlijk zijn er allerlei variabelen die de racepace beïnvloeden. Mijn punt was meer dat globaal genomen, Mercedes er qua pace beter voorstaat. Wat jij noemt is daar wmb een voorbeeld van. VER moest afhaken bij HAM op P2, terwijl HAM tijdens de tweede stint bovenop VER zat. Hij kwam er niet voorbij, maar hij had duidelijk de pace. VER had dat wmb de eerste stint niet in die mate. En dat is eigenlijk wat ik globaal genomen het hele seizoen heb gezien.Spotmatic schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:10:
[...]
Dit vind ik een lastige. Het hangt ook een beetje af van de fase in de wedstrijd en de banden. In het begin (Max lag P2) kon hij niet dichterbij HAM komen (Max had in die fase ook nooit DRS op Lewis volgens mij). Na de 1e pitstops kon HAM (die toen 2e lag) ondanks DRS helemaal niet voorbij Max komen. Dat kan ook komen doordat de Mercedes alleen snel is in vrije lucht, wie zal het zeggen.
Dus ik denk dat de verschillen eigenlijk erg miniem zijn... Ze zijn er wel maar het is een samenspel van factoren.
De Mercedes heeft zeker last van het gebrek aan vrije lucht. Daarom zie je ook vaak dat er naartoe iets anders is dan er voorbij.
Sowieso natuurlijk een geweldige race gisteren. Het was geen race spektakel, maar dat is op Paul Ricard vrijwel onmogelijk zo lijkt het. Maar het was wel van begin tot eind bloedstollend spannend. Geweldig om te zien hoe RBR Merc verslaat met hun eigen strategie. In Spanje waren de rollen nog omgedraaid en nu was HAM eens een keer de sitting duck.
Ik zag hier net langs komen dat Merc/HAM zuur reageerde, maar volgens mij was HAM over de boordradio na de race best positief. 'Good points' en dat soort termen. HAM weet donders goed dat het nu allemaal niet vanzelf gaat zoals vroeger en dat hij nu weer eens echte tegenstand heeft, zoals hij eigenlijk alleen van Rosberg kreeg in 2016. En stiekem geniet hij er volgens mij echt van.
Om te stellen dat RBR in Oostenrijk een makkie heeft is natuurlijk belachelijk. Schrijf Mercedes NOOIT af. De onderlinge verschillen in race pace zijn zo vreselijk klein, de teams moeten echt alles perfect uitvoeren om een overwinning uit het vuur te slepen. En vergeet niet dat dit het langste seizoen ooit is, met 23 races. Dus er is echt nog een hele lange weg te gaan. Ik durf wel te stellen dat de rest van het seizoen zo spannend blijft als nu, zeker als HAM en VER zo consistent blijven (Bakoe was uitzondering uiteraard
Ik vond trouwens het interview van Rick Winkelman met Jos Verstappen echt prachtig. Jos geeft hele technische informatie weg met nog wat info over de snelle sectortijden van Max in die cruciale outlap na zijn 1e stop. Info dat de tv kijker niet meekrijgt natuurlijk. Winkelman vervolgens droogjes: "Een prachtige analyse, maar hoe beleef je dat nou als vader?" Geniale vraag natuurlijk en het antwoord van Jos was echt prachtig. Die man zit nog meer in spanning dan wij als kijkers, haha. Was echt mooie televisie als je het mij vraagt, zeker als je weet hoeveel Jos met Max bezig is geweest jaaaaren lang om hem zover te krijgen als dat hij nu is. Hulde
ECHT oliedomsiggy schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:15:
Dit is o zo dom van Red Bull. Oliedom.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
In 2019 en eerder ja. 2020 Was natuurlijk een groot drama. Ook toen was het een double header. 1e Race: dubbele DNF voor RBR. 2e race: meer dan 30s achterstand voor de beide Bulls.RoD schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:10:
[...]
Ben ik met je eens. Ik denk dat men zo positief is omdat RB het zo goed gedaan heeft de afgelopen jaren in Oostenrijk. Maar we moeten het nog zien.
Ik denk maar zo dat ze het nu veel beter gaan doen. :-)
Beetje oneerlijke quote met de kennis van nu.
Ik denk dat iedereen het een risky move vond.
Toto en HAM zijn toch echt een andere mening toegedaan. Maar goed, zij komen ook net kijken natuurlijkRazr schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:16:
Ik sluit me bij het verhaal aan dat MERC nog wat sneller is (over het algemaal) qua race pace.
Nee hoor, Toto was het ermee eens dat de Merc de snelste raceauto had hier.NoahAmber schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:19:
[...]
Toto en HAM zijn toch echt een andere mening toegedaan. Maar goed, zij komen ook net kijken natuurlijk
Las ik vanochtend op een van de 300 verschillende F1 sites, dus zou ook niet meer weten welke.Kenhas schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:07:
[...]
Heb nog niet alle interviews bekeken maar dit heb ik dus gemist. Waar heeft Wolff dat gezegd?
Wel bizar inderdaad, heeft hij op de overtake button zitten rammen ofzo.Kenhas schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:07:
[...]
Was zelfs meer dan drie seconden, dacht ik. Moet echt de perfecte ronde afgelegd hebben.
Ik heb overigens direct na de race de tv weer uitgezet, want die overwinning vind ik wel leuk, maar dat hielenlikken en zuigen op die dikke teen vind ik echt verschrikkelijk om aan te horen.
Zo is het ook. Ik vroeg me zelf ook af of ze het gingen halen gisteren. Maar ik heb geen moment getwijfeld aan de strategie van RBR omdat ik zelf maar een leek met wat vage tv kennis ben. Die gasten in het datacenter bij RBR hebben alle live data en kunnen de call dus veel beter afwegen dan wij als stel kneuzenGraft schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:19:
[...]
Beetje oneerlijke quote met de kennis van nu.
Ik denk dat iedereen het een risky move vond.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Ze noemen het niet voor niets de Mercedes strategie. Gewoon goed doorgerekend. En VER voerde die strategie goed uit.Bansheeben schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:22:
[...]
Zo is het ook. Ik vroeg me zelf ook af of ze het gingen halen gisteren. Maar ik heb geen moment getwijfeld aan de strategie van RBR omdat ik zelf maar een leek met wat vage tv kennis ben. Die gasten in het datacenter bij RBR hebben alle live data en kunnen de call dus veel beter afwegen dan wij als stel kneuzen
Ik ben er dan ook absoluut niet gerust opSpotmatic schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:17:
[...]
In 2019 en eerder ja. 2020 Was natuurlijk een groot drama. Ook toen was het een double header. 1e Race: dubbele DNF voor RBR. 2e race: meer dan 30s achterstand voor de beide Bulls.
Ik denk maar zo dat ze het nu veel beter gaan doen. :-)
In ieder geval hebben de mensen van Honda mooi werk verricht, volgens mij ging Max zelfs Bottas voorbij zonder DRS? En afgezien van de zeperd in de eerste ronde was Max ook als een raket weg van zn startplek.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Zonder DRS, maar wel door een fout van BOT. Hij was er hoe dan ook wel voorbijgekomen, maar die fout hielp wel natuurlijk.Chiron schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:26:
Ik ben benieuwd hoeveel de resultaten afgelopen race hebben afgehangen van de hogere bandendruk eisen die de FIA ingevoerd heeft, en hoe dat de rest van het seizoen gaat uitpakken.
In ieder geval hebben de mensen van Honda mooi werk verricht, volgens mij ging Max zelfs Bottas voorbij zonder DRS? En afgezien van de zeperd in de eerste ronde was Max ook als een raket weg van zn startplek.
En de starts gaan dit jaar prima
Dat weet ik wel zeker. Je kunt niet rondenlang binnen een seconde achter je voorganger blijven hangen en zelfs inlopen op je voorganger in de bochten, zonder een veel betere racepace te hebben in vrije lucht. Mercedes heeft zich gewoon in de luren laten leggen door RBR omdat ze het niet aandurven om split strategies uit te voeren.Luapper schreef op zondag 20 juni 2021 @ 16:41:
'they just had a better car'
Nou, ik weet het niet Hamilton. De pace van de merc was volgens mij wel wat beter. Tactisch heeft Red Bull punten gescoord.
Huiver een beetje van die geschreven media. En dan is het meestal één site die iets schrijft en 299 andere die het klakkeloos overnemen. Er wordt altijd zo'n verhaal rond gemaakt. Komt daarbij dat ik nog altijd niet doorheb welke sites nu eigenlijk betrouwbaar zijn en welke niet.FabianGTI schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:20:
[...]
Las ik vanochtend op een van de 300 verschillende F1 sites, dus zou ook niet meer weten welke.
Tijdens de (video) interviews werd wel de vraag gesteld waarom Bottas eerst binnen kwam en dat was door vibraties die een gevaar waren voor de ophanging en met het idee dat de undercut geen zo'n groot gevaar was.
Maar daar zegt Wolff dat het een fout van strategie bedenkers (zichzelf inclusief) was.
Maar er zal ongetwijfeld nog wel iemand hier een link zetten naar dat interview waarin hij Bottas de schuld geeft
Je bedoelt bij:JB schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:13:
Al heel vaak gezegd maar die coureurs vertellen zoveel meer nu in “het vierkantje” bij Ziggo
https://www.ziggosport.nl/video/?sport=racing#filter ?
Niets van gemerkt, nog steeds hetzelfde riedeltje als ervoor. Ze staan daar vooral om hun afgestemde zinnetjes te zeggen en het enige verschil is hoe ze ermee beginnen.
Maar goed, als je een intense haat voor Jack hebt, dan zul je toch al niet luisteren wat er wordt gezegd...
Het is hetzelfde als wat je bij Sky en anderen krijgt. Ook de tijd is niet anders dan normaal. Doe mij maar een extra reactie die wat meer emotie toont. Die robotreacties kijk/lees ik wel ergens anders.
[ Voor 22% gewijzigd door Martinspire op 21-06-2021 11:42 ]
En toch; als Bottas zich niet verremde en Max 1 ronde extra achter zich had kunnen houden was het plan niet gelukt. Het was echt close. Maar super dat zo een ballsy move goed uit pakt.Bansheeben schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:22:
[...]
Zo is het ook. Ik vroeg me zelf ook af of ze het gingen halen gisteren. Maar ik heb geen moment getwijfeld aan de strategie van RBR omdat ik zelf maar een leek met wat vage tv kennis ben. Die gasten in het datacenter bij RBR hebben alle live data en kunnen de call dus veel beter afwegen dan wij als stel kneuzen
Flickr PSN ID= cheironnl
Ah, nice, daar was ik naar op zoek inderdaad een vergelijking van de lap times.d-vine schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:59:
[...]
dat kun je hier mooi zien
http://en.mclarenf-1.com/...ppen&dr2=Lewis%20Hamilton
Dat maakt het nog steeds niet helemaal goed te zien hoe dat ie nu voor Hamilton terecht kwam, want de echte winst zit 'm pas in de ronde na de outlap van Max (ronde 20, wat dus de outlap van Lewis was), terwijl ie 'm aan het begin van dat rondje dus al voorbij steekt. Maar dat zal er aan liggen dat het verlies van de outlap natuurlijk vooral in de eerste meters zit.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Op de een of andere manier lukt het mij niet de link te leggen tussen "Bottas" en "verdedigen". Dat hij een foutje maakte is juist typisch Bottas onder druk. Dit hebben we in het verleden veel vaker van hem gezien. Als hij nou een beetje meer racecraft had gehad... Ik denk eigenlijk dat RBR dit ook zo heeft doorgerekend, dat Bottas normaal gesproken niet in staat is om Max lang achter zich te houden.cheiron schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:33:
[...]
En toch; als Bottas zich niet verremde en Max 1 ronde extra achter zich had kunnen houden was het plan niet gelukt. Het was echt close. Maar super dat zo een ballsy move goed uit pakt.
Tja, als al die achterblijvers er niet tussen hadden gezeten, was Max er al 3 rondes eerder voorbij geweest. Het was iig ook een mooi koekje van eigen deeg richting Merc. Dat vond ik eigenlijk nog wel het mooist aan deze race. Al dat gezever over dat Hamilton de enige is van het veld die ronde na ronde quali laps kan rijden om zo'n gat dicht te rijdencheiron schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:33:
[...]
En toch; als Bottas zich niet verremde en Max 1 ronde extra achter zich had kunnen houden was het plan niet gelukt. Het was echt close. Maar super dat zo een ballsy move goed uit pakt.

Is dit aan mij gericht?Martinspire schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:31:
[...]
Maar goed, als je een intense haat voor Jack hebt, dan zul je toch al niet luisteren wat er wordt gezegd...
Mijn boefje is liev!
Voordat Max de pit de eerste keer in ging waren de totale tijden; 00:28:15.735 (MAX) 00:28:12.631 (HAM)
De ronde nadat Hamilton de pitlane uitkwam (daarna start finish) 00:33:31.576 (MAX) 00:33:32.223 (HAM)
Dat is op zichzelf ook te zien in de betreffende rondetijden:
Actie | MAX | HAM |
Max in pit | 00:01:58.099 | 00:01:39.035 |
Ham in pit | 00:01:39.966 | 00:01:58.684 |
Eerste ronde Ham | 00:01:37.776 | 00:01:41.873 |
Hier zie je dat De ronde met pitstop zelf, Max bijna 0,6 seconden sneller is versus ronde met pitstop Hamilton.
De eerste ronde van Max ten opzichte van de eerste ronde van Hamilton na de pit is verstappen 1,9 seconden sneller.
De gehele ronde (Ham nog op zijn oude banden, max op de nieuwe) gedurende deze 3 ronden (dus geen pitstop ronde, m.a.w. niet de pit in, en ook niet de pit uitkomend) was max ong 1,4 seconde sneller dan Hamilton.
Gewoon goede stop gehad, maar ook goed gereden direct voor en direct na de stop, waarmee RB veel tijd goedmaakte t.a.v. Hamilton.
Wel opvallend: Het eerste deel was Hamilton (tot aan de pits) dus echt sneller dan Max (gemiddeld) vanaf de pitstops zie je dat Verstappen vaker een snellere ronde had dan Hamilton. Hamilton (of de Mercedes) ging blijkbaar beter om met de weersomstandigheden (de wind) dan Max (Red Bull).
Wat ik doe is alleen de F1 nieuwskanalen bezoeken die tijdens de persconferenties vragen mogen stellen, ik kijk/lees op dit moment eigenlijk alleen motorsport.com en The Race op Youtube naast de kanalen van F1 zelf. Op deze manier weet ik dat het nieuws wat ik lees uit een betrouwbare bron komt en kan ik bij twijfel de bron zelf bekijkenKenhas schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:30:
[...]
Huiver een beetje van die geschreven media. En dan is het meestal één site die iets schrijft en 299 andere die het klakkeloos overnemen. Er wordt altijd zo'n verhaal rond gemaakt. Komt daarbij dat ik nog altijd niet doorheb welke sites nu eigenlijk betrouwbaar zijn en welke niet.
Verder kijk ik nog naar Chainbear voor uitleg over lastige/technische zaken.
Maar dat had HAM toch ook? Of eigenlijk de hele top 4. Nu ik nog een keer kijk zijn deze uitschieters ook in ronde 2-16 dus de eerste stint.Pyr0_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:41:
[...]
Die uitschieters zijn dan waarschijnlijk rondjes waar ze achterliggers moeten lappen.
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
Ik vind Rick ook verfrissend, maar waar is Plooij eigenlijk gebleven? Laatste dat ik weet is dat hij 2 races zou missen door corona, maar dat is volgens mij al even voorbij en ik heb er daarna niets meer over gehoord, of ik moet 't gemist hebben.Mr_Size schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:15:
Ik vond trouwens het interview van Rick Winkelman met Jos Verstappen echt prachtig.
Iemand die het weet?
Hij was (weer) positief getest op Corona.Tommiiee schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:46:
[...]
Ik vind Rick ook verfrissend, maar waar is Plooij eigenlijk gebleven? Laatste dat ik weet is dat hij 2 races zou missen door corona, maar dat is volgens mij al even voorbij en ik heb er daarna niets meer over gehoord, of ik moet 't gemist hebben.
Iemand die het weet?
Ik denk dat ze nu ook testen op nare persoonlijkheid, en dat hij daarom steeds positief test.

Kijk hoe makkelijk Max voorbij Hamilton kwam. Als Bottas zich niet verremd had, had het echt geen ronde geduurd voordat Max er alsnog voorbij was gekomen.cheiron schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:33:
[...]
[removed]
En het is geen herbesmetting, maar nog een positieve test van zijn laatste Corona-besmetting.
(volgens het RIVM kan je tot wel 8-12 weken nog positief testen, en daar heeft hij nu last van)
HAM vertelde zelf dat hij niet met hand en tand verdedigde omdat hij niet op het baangedeelte met marbles wilde komen... En Max was er toch wel voorbij gegaan met DRS een stuk verderop. Dus dit is zijn eigen verklaring.redwing schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:02:
[...]
Kijk hoe makkelijk Max voorbij Hamilton kwam. Als Bottas zich niet verremd had, had het echt geen ronde geduurd voordat Max er alsnog voorbij was gekomen.
Zit wat in. Denk dat het gewoon foutjes zijn, werd in de interviews ook aangegeven dat het erg tricky was in de eerste stint. Klein foutje kost je al gauw 0.5-1sec.Mr Pingu schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:42:
[...]
Maar dat had HAM toch ook? Of eigenlijk de hele top 4. Nu ik nog een keer kijk zijn deze uitschieters ook in ronde 2-16 dus de eerste stint.
Klopt, maar Bottas had natuurlijk precies hetzelfde probleem omdat zijn banden ook al ver op waren en hij daarna nog Perez ging krijgen. En laten we wel wezen, Perez had ook maar weinig moeite om Bottas voorbij te komen.Spotmatic schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:09:
[...]
HAM vertelde zelf dat hij niet met hand en tand verdedigde omdat hij niet op het baangedeelte met marbles wilde komen... En Max was er toch wel voorbij gegaan met DRS een stuk verderop. Dus dit is zijn eigen verklaring.
[removed]
begrijp zijn reactie, maar snap het nietSpotmatic schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:09:
[...]
HAM vertelde zelf dat hij niet met hand en tand verdedigde omdat hij niet op het baangedeelte met marbles wilde komen... En Max was er toch wel voorbij gegaan met DRS een stuk verderop. Dus dit is zijn eigen verklaring.
Het verschil in snelheid was te groot, en dan is de keuze tussen zeker 18 punten of 0 punten gewoon te groot. Met zijn banden wil je echt geen risico meer nemen. De kans op 25 punten was echt nihil.himlims_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:17:
[...]
begrijp zijn reactie, maar snap het nietimmers wat had hij te verliezen? bedoel jah, max was duidelijk sneller - maar hij had m toch niet zo gemakkelijk hoeven opgeven; bedoel 1-2 rondjes 'blokken' moet toch wel te doen zijn? altahns een poging tot
Vergeet niet, het is een marathon, geen sprint. In de laatste fase van dit seizoen zou hij misschien andere keuzes maken.
[ Voor 9% gewijzigd door ArthurMorgan op 21-06-2021 13:20 ]
I hear voices in my head, they counsel me, they understand.
1 fout waarbij ie iets buiten de baan komt en Bot+Per gaan hem ook voorbij, dat risico wilde hij niet nemen denk ik. Verlies is nu redelijk beperkt gebleven.himlims_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:17:
[...]
begrijp zijn reactie, maar snap het nietimmers wat had hij te verliezen? bedoel jah, max was duidelijk sneller - maar hij had m toch niet zo gemakkelijk hoeven opgeven; bedoel 1-2 rondjes 'blokken' moet toch wel te doen zijn? altahns een poging tot
Het verwarrende is idd dat de eerste ronde van Ham na de pitstop zou niet mee moeten tellen, toen zat hij al achter Max namelijk.jbdeiman schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:12:
Net voor mijzelf een mini analyse gedaan waar het mis ging voor Mercedes en dat lijkt toch echt in de (ronden van) pitstops te zitten, maar met name de 2e pitstop van Max zie je toch echt dat alle ronden van Max sneller waren van Hamilton.
Voordat Max de pit de eerste keer in ging waren de totale tijden; 00:28:15.735 (MAX) 00:28:12.631 (HAM)
De ronde nadat Hamilton de pitlane uitkwam (daarna start finish) 00:33:31.576 (MAX) 00:33:32.223 (HAM)
Dat is op zichzelf ook te zien in de betreffende rondetijden:
Actie MAX HAM Max in pit 00:01:58.099 00:01:39.035 Ham in pit 00:01:39.966 00:01:58.684 Eerste ronde Ham 00:01:37.776 00:01:41.873
Hier zie je dat De ronde met pitstop zelf, Max bijna 0,6 seconden sneller is versus ronde met pitstop Hamilton.
De eerste ronde van Max ten opzichte van de eerste ronde van Hamilton na de pit is verstappen 1,9 seconden sneller.
De gehele ronde (Ham nog op zijn oude banden, max op de nieuwe) gedurende deze 3 ronden (dus geen pitstop ronde, m.a.w. niet de pit in, en ook niet de pit uitkomend) was max ong 1,4 seconde sneller dan Hamilton.
Gewoon goede stop gehad, maar ook goed gereden direct voor en direct na de stop, waarmee RB veel tijd goedmaakte t.a.v. Hamilton.
Wel opvallend: Het eerste deel was Hamilton (tot aan de pits) dus echt sneller dan Max (gemiddeld) vanaf de pitstops zie je dat Verstappen vaker een snellere ronde had dan Hamilton. Hamilton (of de Mercedes) ging blijkbaar beter om met de weersomstandigheden (de wind) dan Max (Red Bull).
Alleen het stukje van start/finish totaan het invoegen op de baan zou je dan mee moeten nemen van dat rondje.
Ham had nog wel een aardig momentje in S3 van zijn inlap dacht ik.
Het bijzondere vond ik dat Max met 2,9s achter Ham de pit in dook, en dat nadat hij eruit kwam hij maar 22 of 23s erachter zat bij de 1e updates in de linker balk. terwijl de pit delta toch echt op 21 of 22s zat
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 21-06-2021 13:26 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Maar ook z'n hammertime lap was uiteindelijk gewoon niet zo goed.
Dat VER m er daar voor wist te zetten was zo belangrijk voor de rest van de race.
Waarom BOT niet voor de snelste ronde ging, vond ik onbegrijpelijk.
Geweldige race, tactisch zo sterk en ook heel spannend. En dat voor een race waar eigenlijk maar vier auto's aan deelnamen.
Mercedes mag geloof ik zelf hun garage plek kiezen aangezien ze Constructors kampioen zijn. Dus zelfs dat hebben ze eigenlijk aan zichzelf te wijtensambalbaj schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:22:
Ik vond de analyse van Guido ook wel interessant dat de pitplek van Mercedes nadelig was want meer meters door direct bij de inrit een knik. Ondanks een tiende snellere pitstop verloor HAM in pitlane vier tiende.
Maar ook z'n hammertime lap was uiteindelijk gewoon niet zo goed.
Dat VER m er daar voor wist te zetten was zo belangrijk voor de rest van de race.
Geweldige race, tactisch zo sterk en ook heel spannend. En dat voor een race waar eigenlijk maar vier auto's aan deelnamen.
Omdat er een onderzoek naar Perez was omtrent leaving the track and gaining a lasting advantage. Dat had Perez een 5s time penalty kunnen opleveren en dan hoefde die maar binnen 5s van Perez te blijven om 2 puntjes meer te behalen. Maar uiteindelijk kwam noch die straf er, noch finishte Bottas binnen 5s van Perez.sambalbaj schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:22:
Dat is althatde officiële verklaring van Toto, maar misschien durven ze bij Mercedes gewoon niet meer meer pitstops te maken dan noodzakelijk is
En als ze volgend jaar geen WCC meer zijn kunnen ze niet de tweede pitbox (waar RBR nu zat) als eerste claimenBansheeben schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:24:
[...]
Mercedes mag geloof ik zelf hun garage plek kiezen aangezien ze Constructors kampioen zijn. Dus zelfs dat hebben ze eigenlijk aan zichzelf te wijten
Ja en nee. Bij mijn weten mogen ze per circuit (maar dat weet ik niet 100% zeker) kiezen of ze voor of achternaam willen staan. De rest komt vervolgens op volgorde. Mercedes mag dus niet zeggen "de pitbox in het midden".Bansheeben schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:24:
[...]
Mercedes mag geloof ik zelf hun garage plek kiezen aangezien ze Constructors kampioen zijn. Dus zelfs dat hebben ze eigenlijk aan zichzelf te wijten
Alleen op Silverstone is het altijd een grote wirwar met alle teams door elkaar heen en zit Mercedes ook ergens in het midden. Volgens mij heeft dat te maken met dat de pitboxen zo laag liggen en de fans op de tribune dan wel zicht hebben op de pitboxen van de topteams.
Denk eigenlijk van wel. Mercedes reed met een stuk meer downforce t.o.v. Red Bull. Rijdt Mercedes in propere lucht, dan heb ze natuurlijk ook meer drag. Hun topsnelheid lag, als ik mij goed herinner, ook lager op het rechte stuk in propere lucht.Bansheeben schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:28:
[...]
Dat weet ik wel zeker. Je kunt niet rondenlang binnen een seconde achter je voorganger blijven hangen en zelfs inlopen op je voorganger in de bochten, zonder een veel betere racepace te hebben in vrije lucht. Mercedes heeft zich gewoon in de luren laten leggen door RBR omdat ze het niet aandurven om split strategies uit te voeren.
Vraag me nu af op dit (het rijden met meer downforce) een gevolg is van de aanpassing van de regels rond de vloer. Daar hebben high rake wagens een voordeel t.o.v. de low rake wagens. Dat in combinatie met de honda motor die eindelijk op niveau is, maakt dat Mercedes misschien nog wel een klein voordeel heeft qua race pace maar veel zal het toch niet zijn.
Toen Verstappen de eerste keer binnen kwam, had ik direct iets van "Hamilton mag nu zeker niet binnenkomen" maar deed dat toch. Begrijp niet waarom maar ja, een ganse ruimte en fabriek gevuld met veel slimmere mensen dan ik, zullen er wel net iets meer van weten dan ikzelf
De reden is toch redelijk duidelijk en al meerdere keren hier gezet. Perez kon een 5 seconden straf krijgen dus moest bottas binnen die 5 seconden blijven om kans te maken op het podium. En dat zou meer punten opleveren dan dat puntje voor snelste ronde. En je vermijd direct mogelijke problemen bij de pitstop.sambalbaj schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:22:
Met zijn oude banden kon Hamilton toch niets meer doen. Zijn banden waren zo versleten dat een lockup misschien zelfs een kapotte/lekke band kon opleveren. En door het vuil op de banden was een lockup toch wel een grote mogelijkheidhimlims_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:17:
[...]
Heb je gelijk in, maar wilde er vooral mee laten zien hoe groot de verschillen daar ineens waren. Overigens als Hamilton bij zijn inlap achter max zat, die daar een zeer snelle ronde reed, had Hamilton daar niet de genoemde vertraging van.YakuzA schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:21:
[...]
Het verwarrende is idd dat de eerste ronde van Ham na de pitstop zou niet mee moeten tellen, toen zat hij al achter Max namelijk.
Alleen het stukje van start/finish totaan het invoegen op de baan zou je dan mee moeten nemen van dat rondje.
Zal vast iets hebben meegespeeld, maar niet dusdanig veel dat het een verschil van bijna 2 seconden scheelt met de inlap van Verstappen.
Na mijn weten mag je niet blokken in verband met de gevaarzetting, vandaar het 1 keer van richting veranderen bij een inhaalactie.himlims_ schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:17:
[...]
Ik gok dat HAM niet zat te wachten op een penalty, die maarzo 10 seconden kan zijn.
Het zou inderdaad kunnen dat Ham gewoon niet snel genoeg na de pit exit lijn op het gas is gegaan.jbdeiman schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:30:
[...]
Heb je gelijk in, maar wilde er vooral mee laten zien hoe groot de verschillen daar ineens waren. Overigens als Hamilton bij zijn inlap achter max zat, die daar een zeer snelle ronde reed, had Hamilton daar niet de genoemde vertraging van.
Zal vast iets hebben meegespeeld, maar niet dusdanig veel dat het een verschil van bijna 2 seconden scheelt met de inlap van Verstappen.
Dat zou ook verklaren waarom zijn outlap waar hij dus even snel het rondje reeds als Max, zo langzaam was.
De rest van het rondje is hij gewoon binnen 1 sec van Max gebleven namelijk.
[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 21-06-2021 13:32 ]
PSN
Of het bewust gaat of niet maakt niet zoveel uit denk ik, maar je kan natuurlijk ook stellen dat hij te veel snelheid had waardoor hij buiten de baan terechtkwam en daardoor zijn inhaalactie kon maken. Best lastige dingen, maar kan me wel vinden in het oordeel van de FIA (dat de pass dus al completed was). Kan me echter ook wel indenken dat Merc een protest indient.Spotmatic schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:32:
Ik lees her en der dat de investigation van de FIA m.b.t. de inhaalactie van PER op BOT door Mercedes was aangevraagd. Nu heb ik dat deel teruggekeken en dat vond ik wel een beetje flauw. PER was er namelijk al vele autolengtes voorbij en ging amper (bewust) van de baan af. Waarom dan toch een investigation? Of kijk ik naar het verkeerde moment?
Mijn boefje is liev!
Inderdaad dit, de vraag is dan voor de toekomst hoe ver moet je ervoor zitten om pass completed te hebben.Snowdog schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:35:
[...]
Of het bewust gaat of niet maakt niet zoveel uit denk ik, maar je kan natuurlijk ook stellen dat hij te veel snelheid had waardoor hij buiten de baan terechtkwam en daardoor zijn inhaalactie kon maken. Best lastige dingen, maar kan me wel vinden in het oordeel van de FIA (dat de pass dus al completed was). Kan me echter ook wel indenken dat Merc een protest indient.
Wellicht dat het ook meespeelde dat er niet echt een remzone is voor deze bocht. Ze knallen er (bijna) volgas doorheen. Ik denk als het een echte bocht was geweest dat perez er niet mee was weggekomen.
erutangiS
Blijft toch een opmerkelijke keuze, zeker als het uiteindelijk allebei niet lukt.
Het is niet dat andere teams anders zijn daar in of zo. Beetje raar om dan nu te zeggen dat MER dit nu wel meer gaat doen 'omdat ze minder dominant zijn'. RBR was immers ook haantje de voorste bij zowel het DRS systeem als de motor van Ferrari.JB schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:42:
Dat zal MER nu wel steeds meer gaan doen, als gevolg van minder dominantie. Vond het ook wel mooi van Christian tegen Toto met zijn payback en "wacht maar tot ons protest tegen jullie front wing"Mooi spelletje
Ja want RBR was toen ook dominantCH4OS schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:53:
[...]
Het is niet dat andere teams anders zijn daar in of zo. Beetje raar om dan nu te zeggen dat MER dit nu wel meer gaat doen 'omdat ze minder dominant zijn'. RBR was immers ook haantje de voorste bij zowel het DRS systeem als de motor van Ferrari.
Mijn boefje is liev!
Tja, ipv te piepen had RBR natuurlijk zelf ook een dergelijk systeem kunnen bedenken, of iets anders. Het is niet dat de Formule 1 het onmogelijk maakt om met innovatieve ideeën te komen, zoals MER deed met DAS.
Dat doet me ook ineens denken aan Will Buxton, die is ook al 3 weken spoorloos. Ik dacht in eerste instantie ook aan covid maar blijkbaar heeft hij een paar weken geleden iets niet zo leuks meegemaakt. Dit was zijn laatste tweet:Tommiiee schreef op maandag 21 juni 2021 @ 12:46:
[...]
Ik vind Rick ook verfrissend, maar waar is Plooij eigenlijk gebleven? Laatste dat ik weet is dat hij 2 races zou missen door corona, maar dat is volgens mij al even voorbij en ik heb er daarna niets meer over gehoord, of ik moet 't gemist hebben.
Iemand die het weet?
Beyond grateful for our incredible @NHSuk, paramedics and front line responders. Ended up in an ambulance after suffering an anxiety attack on the motorway. A first for me and pretty scary. They were amazing throughout.
— Will Buxton (@wbuxtonofficial) 31 mei 2021
De FIA doet uit zichzelf geen investiations, tenzij het bijvoorbeeld overduidelijk een gevaarlijke actie/crash was, of bijvoorbeeld track limits. Dat was bij de inhaal actie van Perez niet het geval. Hij kwam aan het einde van/na de inhaalactie op Bottas met vier banden buiten de baan, maar was er al genoeg ver voorbij. De enige reden dat de FIA dan een investigation doet is als en ander team er om klaagt. En de enige die dat in dit geval gedaan zouden hebben is Mercedes.Spotmatic schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:32:
Ik lees her en der dat de investigation van de FIA m.b.t. de inhaalactie van PER op BOT door Mercedes was aangevraagd. Nu heb ik dat deel teruggekeken en dat vond ik wel een beetje flauw. PER was er namelijk al vele autolengtes voorbij en ging amper (bewust) van de baan af. Waarom dan toch een investigation? Of kijk ik naar het verkeerde moment?
Dat er dan staat Under investigation betekende in dit geval niets anders dan dat er is geklaagd, en dat de FIA inderdaad zag da er na een inhaal actie iemand buiten de baan kwam. Dus heeft de FIA geen keuze om er verder naar te kijken. Vervolgens kwam de FIA met de conclusie dat het buiten de baan komen niets te maken had met de inhaal actie, want hij was er toen al ver voorbij. Ofwel: niets aan de hand.
Op de witte band zat Hamilton vast achter Max. Plus toen Hamilton uiteindelijk begon te sparen (om richting het einde wanneer Max zijn banden waarschijnlijk eerder op zouden zijn de druk weer op te bouwen) heeft Max zijn voorsprong nog even uitgebouwd van 0.8 naar 2.5 seconden (witte opmaken en de juiste stint lengte voor geel) dat was dus die witte "oproken" omdat het een 2 stopper ging worden. Als je ziet hoe lang Hamilton nog 37ers kon aanhouden op die witte waarmee hij al 10? rondes op Max gejaagd had dan was dat ook de enige keuze. Ik was direct voor de 2 stopper, mijn vrienden zaten te wanhopen.jbdeiman schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:30:
[...]
Dit zie je ook terug in de Race Pace tussen Verstappen en Hamilton. Beiden 1e keer gele band, was Hamilton sneller. Witte band was Verstappen wat sneller, al zie je ook een stuks (tussen 20 en 35 ronden) waar Hamilton een sneller gemiddelde had op die band. Vooral de nieuwe band, op een gunstiger moment in de race, ivm de wind/ weersomstandigheden hebben het grootste verschil gemaakt.
Bij Perez ook goed te zien hoe constant hij een stuk gereden heeft: Ronde 40 t/m 45, achter elkaar allemaal binnen 0,5 seconden per ronde.
Max heeft hier een snellere mercedes verslagen. maar dat gaat niet elke week gebeuren, hopelijk was dit echt een merc track en gaan de volgende ook wat gunstiger voor Max zijn.
een treffende spreuk
zichzelf in de voet geschoten want Bottas ook niet meer binnen kunnen/willen halen voor de FLAP. Hebben ze dan ook geklaagd over Max bij de start. daar kwam ook laat een under investigation die vrij snel weer de prullenbak in kon.ThomasG schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:05:
[...]
De FIA doet uit zichzelf geen investiations, tenzij het bijvoorbeeld overduidelijk een gevaarlijke actie/crash was, of bijvoorbeeld track limits. Dat was bij de inhaal actie van Perez niet het geval. Hij kwam aan het einde van/na de inhaalactie op Bottas met vier banden buiten de baan, maar was er al genoeg ver voorbij. De enige reden dat de FIA dan een investigation doet is als en ander team er om klaagt. En de enige die dat in dit geval gedaan zouden hebben is Mercedes.
Dat er dan staat Under investigation betekende in dit geval niets anders dan dat er is geklaagd, en dat de FIA inderdaad zag da er na een inhaal actie iemand buiten de baan kwam. Dus heeft de FIA geen keuze om er verder naar te kijken. Vervolgens kwam de FIA met de conclusie dat het buiten de baan komen niets te maken had met de inhaal actie, want hij was er toen al ver voorbij. Ofwel: niets aan de hand.
een treffende spreuk
paniek aanval. Will doet me ook altijd erg denken aan een collega van me die een enorme burn out heeft (al jaren). ALtijd opgewonden als een tol, brrrrrrrrrt brrrrrrt maar blijven draaien. Tot het ineens een keer mis gaat. Maar dat is speculatie en niet chique, sterkte Will, hopelijk kom je er over heen met de juiste hulp.kazuka schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:03:
[...]
Dat doet me ook ineens denken aan Will Buxton, die is ook al 3 weken spoorloos. Ik dacht in eerste instantie ook aan covid maar blijkbaar heeft hij een paar weken geleden iets niet zo leuks meegemaakt. Dit was zijn laatste tweet:
[Twitter]
een treffende spreuk
Nou, bij RBR hadden ze ook zo'n mooi systeem: blown axles. Dit werd ook door andere teams gebruikt. Uiteindelijk werd het door de FIA verboden.CH4OS schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:00:
[...]
Tja, ipv te piepen had RBR natuurlijk zelf ook een dergelijk systeem kunnen bedenken, of iets anders. Het is niet dat de Formule 1 het onmogelijk maakt om met innovatieve ideeën te komen, zoals MER deed met DAS.
Dus je kunt inderdaad wel flink innoveren binnen de regels, maar als de FIA het niet vindt kunnen (al dan niet door protesten van bepaalde teams) dan houdt het snel op.
We weten inmiddels allemaal dat we hier te maken hebben met een wonderkind... Max ademt en leeft racing het zit hem gewoon in het bloed en het DNA. Meer kan ik er niet van maken.FabianGTI schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:49:
Ik zit trouwens net de herhaling te kijken op F1TV Pro (voor het Engelse commentaar) maar C4 als benaming voor een bandencompound is niet echt een gelukkige keuze lijkt mij. Zeker voor Pirelli niet.
[ Voor 18% gewijzigd door sjaool op 21-06-2021 14:17 ]
"When you grow up your heart dies"
Een paniek aanval krijgen op de Franse snelweg... Begrijpelijk...kazuka schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:03:
[...]
Dat doet me ook ineens denken aan Will Buxton, die is ook al 3 weken spoorloos. Ik dacht in eerste instantie ook aan covid maar blijkbaar heeft hij een paar weken geleden iets niet zo leuks meegemaakt. Dit was zijn laatste tweet:
[Twitter]
Geen idee wat er echt aan de hand was trouwens.
"When you grow up your heart dies"
Waarom opmerkelijk? Is al jaren dat Mercedes zegt dat het WCC veel belangrijker is voor hen dan het WDC.sambalbaj schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:52:
Hm dus bij Mercedes vinden ze een paar punten voor het WCC belangrijker dan VER een punt afsnoepen in z'n strijd met HAM voor het WDC.
Blijft toch een opmerkelijke keuze, zeker als het uiteindelijk allebei niet lukt.
Teams hebben gewoon het recht om zelf een beoordeling van een actie aan race control te vragen.Spotmatic schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:32:
Als die denken dat er mogelijk iets aan de hand zou kunnen zijn, komt er dan een under investigation, dat ze gaan bepalen of er inderdaad iets was.
PSN
Door wat krakerige comms lijkt hij niet goed te begrijpen dat hij gas moet geven op het moment dat VER de pits al in is, en aan het einde van S2 van die inlap vraagt hij nog of hij nu veel gas moet geven of niet en of ze nu echt naar binnen gaan dat rondje.
(het lijkt alsof hij alleen het hammertime mee kreeg, maar niet dat ze ook direct de pits in zouden gaan gezien al zijn 'these tires feel good' commentaar terug naar de pits)
Na de pitstop terwijl hij door de pitlane cruised krijgt hij te horen dat VER 1.1 sec achter hem zal komen. om dan bij pit exit ineens te roepen dat VER al naast hem zit.
[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 21-06-2021 15:27 ]
PSN
Top. Dit wilde ik ook nog checken. Er waren 2 radio's te horen, maar bij de uitgezonden radio's is het nooit duidelijk hoe en wat omdat ze niet live zijn. Als ze bij de 1e radio "Hammertime" ook boxboxbox of IN IN IN IN hadden geroepen had Lewis de undercut wel kunnen verdedigen waarschijnlijk.YakuzA schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:20:
Nog even de onboard bekeken van Lewis van de rondjes, wel wat chaos bij zijn pit inlap iig.
Door wat krakerige comms lijkt hij niet goed te begrijpen dat hij gas moet geven op het moment dat VER de pits al in is, en aan het einde van S2 van die inlap vraagt hij nog of hij nu veel gas moet geven of niet en of ze nu echt naar binnen gaan dat rondje.
Na de pitstop terwijl hij door de pitlane cruised krijgt hij te horen dat VER 1.1 sec achter hem zal komen. om dan bij pit exit ineens te roepen dat VER al naast hem zit.
Nee, het was wat minder dan die 3 sec., want toen Bottas naar binnen was gegaan ging zowel Hamilton alsook Verstappen nog eens extra op het gas.Kenhas schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:07:
[knip]
Was zelfs meer dan drie seconden, dacht ik. Moet echt de perfecte ronde afgelegd hebben.
Ik heb niet het idee dat Mercedes op racepace werkelijk sneller was dan de RB16b (in handen van Verstappen), op pure snelheid waren ze dat sowieso niet, dan had Verstappen de overhand.
Bottas komt met 2.2 sec. achterstand op Verstappen de pits in, zijn stop kost totaal 30.6 sec [2.5 stop].
Verstappen komt met 2.7 sec. achterstand op Hamilton de pits in en die stop kost hem totaal 29.8 sec.[2.3 stop], Bottas heeft nog 1.2 sec. achterstand als Verstappen de baan weer opkomt. Deze heeft dan 25.6 sec. achterstand op Hamilton. Als Hamilton de pits induikt is dat teruggebracht naar 24.5 sec.
Hamilton heeft een totale stoptijd van 30.2 sec. [2.2 stop], heeft nog een paar tienden over bij het verlaten va de pits, maar Verstappen rijdt al op volle snelheid. De tijdwaarneming laat nog een dikke 0.1 voorsprong zien voor Hamilton als ie de baan opkomt, maar ja, die aanstormende Verstappen...
Mercedes heeft alleen in die stop dus minimaal 0.4 sec. extra verloren op Verstappen, met Bottas zelfs nog 0.8 sec. Dat is ook wat ze zich afvroegen, hoe was dat mogelijk?
Edit: de totale stop van Perez was overigens 29.7 sec.
Testing, one, two ...
Mercedes was op zondag idd iets sneller wellicht, maar dat kwam voornamelijk door het weer, wat goed uitkwam voor hun keuze voor meer downforce.pro_6or schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:08:
[...]
Max heeft hier een snellere mercedes verslagen. maar dat gaat niet elke week gebeuren, hopelijk was dit echt een merc track en gaan de volgende ook wat gunstiger voor Max zijn.
Bij droger en warmer weer, was Max zeker een stuk sneller geweest, en wellicht een makkelijke P1-2
Tsjah, het was een gok twee kanten op:sambalbaj schreef op maandag 21 juni 2021 @ 13:52:
Hm dus bij Mercedes vinden ze een paar punten voor het WCC belangrijker dan VER een punt afsnoepen in z'n strijd met HAM voor het WDC.
- Kans op 3 punten (als Perez een penalty had gekregen)
- Kans op 1 punt (áls de stop goed was gegaan en áls Bottas na de stop de snelste ronde had gereden.
Toto Wolff zegt het hier heel mooi: We gambled and we lost.
[YouTube: F1 2021 French GP - Post-Race - Toto Wolff & Christian Horner]
Is die Christian Horner zo klein, of is Toto Wolff zo groot?
Vaak bu'j te bang!
Dat was geen innovatie, maar een loophole in de regels...CH4OS schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:00:
[...]
Het (zichtbare) verschil is 23cm-tom-562 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:43:
Offtopic:
Testing, one, two ...
Ik dacht beiden.-tom-562 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:43:
Offtopic:
Volgens https://taddlr.com/nl/celebrity/christian-horner/ is Horner 174cm (terwijl de gemiddelde NL man 180cm is), terwijl volgens Wikipedia: Toto Wolff Wolff 196cm is. En dan is @hardware-lover's aanname redelijk accuraat.
[ Voor 41% gewijzigd door CH4OS op 21-06-2021 15:54 ]
Dat komt vrijwel altijd op hetzelfde neer in de F1.warp schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:44:
[...]
Dat was geen innovatie, maar een loophole in de regels...
Met zo'n redenatie is elk dingetje wat in of dankzij de F1 komt een loophole in de regels.
Interessant, het is mogelijk. Ik baalde ook al enorm van de regen met die low DF vleugel setting. Laten we het hopen voor Oostenrijk.Bigfoot schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:37:
[...]
Mercedes was op zondag idd iets sneller wellicht, maar dat kwam voornamelijk door het weer, wat goed uitkwam voor hun keuze voor meer downforce.
Bij droger en warmer weer, was Max zeker een stuk sneller geweest, en wellicht een makkelijke P1-2
een treffende spreuk
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
- We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
- Geen naamverbasteringen zoals: Crashstappen, Mazespin, Mission Spinnow, etc
- Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
-Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
-Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
-Ongefundeerd Ferrari/Alpine bashen.
-Gezeur over Hamilton.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2021
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2021
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.