Morgen komt m'n TP Link mediaconverter binnen en m'n Ubiquiti Dream Router. Dan gaan we dat melkpak eens overboord gooien!
Ik zou niet moeilijk gaan doen als je nog steeds een melkpak hebt, want die is gewoon lekker Bridged als het goed is ?!
"But then again..."
Ik zou ook nooit iets uit de Ubiquiti UniFi UDM Router reeks kopen!
Sterkte alvast met dat gekke onding...
* nero355 geeft zijn USG 3P een dikke knuffel!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ach, EarlyAccess, dus hopen dat we kunnen verbeterennero355 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:08:
[...]
Ik zou niet moeilijk gaan doen als je nog steeds een melkpak hebt, want die is gewoon lekker Bridged als het goed is ?!
"But then again..."
Ik zou ook nooit iets uit de Ubiquiti UniFi UDM Router reeks kopen!![]()
Sterkte alvast met dat gekke onding...
* nero355 geeft zijn USG 3P een dikke knuffel!
Hou maar een brandblusser bij de hand!Boinkie schreef op woensdag 8 december 2021 @ 17:13:
Ach, EarlyAccess, dus hopen dat we kunnen verbeteren

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Moet bij dat Dream Machine altijd aan Ad Visser denken. En dat geeft me geen goed gevoel
Voor de jongeren onder ons: YouTube: Superclean Dreammachine 1969 met Ad Visser
Brrr…
Die zal je aan mij en waarschijnlijk vele anderen moeten uitleggen, want hier kan ik niks mee :ernstoud schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:40:
Moet bij dat Dream Machine altijd aan Ad Visser denken. En dat geeft me geen goed gevoel
Ik gok dat je nog met een &t=<tijd in seconden> achter de URL iets specifieks kan/moet aanwijzen voor ons
Maar wat ik bedoelde was dit : Polyphemus in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Erg OT maar zweverige muziek, top pop met zwierende danseressen, mistmachines, psychedelische muziek, dat werk. Topic closed.nero355 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 15:09:
[...]
Die zal je aan mij en waarschijnlijk vele anderen moeten uitleggen, want hier kan ik niks mee :
[...]
Ik gok dat je nog met een &t=<tijd in seconden> achter de URL iets specifieks kan/moet aanwijzen voor ons
Maar wat ik bedoelde was dit : Polyphemus in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"![]()
![]()
Caiway glasvezel met een tp link conveeter binnen. Aangesloten door middel van de sfp uit het genexis modem en lijkt te werken. De dream router op vlan 100 lijkt echter geen internet op te pakken. Moet ik nog QOS instellen of moet ik een meer geduld hebben wanneer ik hem inplug?
[ Voor 8% gewijzigd door Boinkie op 09-12-2021 22:45 ]
Wel eerst daarmee de boel geactiveerdBoinkie schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:45:
Aangesloten door middel van de sfp uit het genexis modem en lijkt te werken.
En voordat je de SFP eruit rukt netjes een DHCP Release gedaan aan de WAN kant ??
Tijdens het adopten gaat er iets mis in de UDR met wan ip verkrijgen en vlan 100.Boinkie schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:45:
Caiway glasvezel met een tp link conveeter binnen. Aangesloten door middel van de sfp uit het genexis modem en lijkt te werken. De dream router op vlan 100 lijkt echter geen internet op te pakken. Moet ik nog QOS instellen of moet ik een meer geduld hebben wanneer ik hem inplug?
Eerst even achter jouw werkend netwerk hangen, en setup doorlopen
Ja internet deed het al even. Release niet gedaan. Zal daarvoor morgen in het modem kujken en weer proberen!
Zijn er hier mensen met ervaringen met TV kijken via de Canal Digitaal Smart TV app? Ik zag dat je daar voor 14,95 een zenderpakket incl. ESPN compleet kan afsluiten. Ik kan dan mijn huidige triple play glas/coax combi downgraden naar internet only.
De wijzen komen uit het Oosten!
Ik zou je Delta aanraden, 120+ zitten alle zenders in, meer HD.NoepZor schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:21:
Zijn er hier mensen met ervaringen met TV kijken via de Canal Digitaal Smart TV app? Ik zag dat je daar voor 14,95 een zenderpakket incl. ESPN compleet kan afsluiten. Ik kan dan mijn huidige triple play glas/coax combi downgraden naar internet only.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Ook via coax? Lijkt me hetzelfde toch? Ik wil geen extra kastjes en andere rommel, geeft weer geklooi met extra afstandsbedieningen etc.Sjakie0101 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:51:
[...]
Ik zou je Delta aanraden, 120+ zitten alle zenders in, meer HD.
Delta doet niet aan coax. Dan ben je echt op Caiway aangewezen.NoepZor schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:30:
[...]
Ook via coax? Lijkt me hetzelfde toch? Ik wil geen extra kastjes en andere rommel, geeft weer geklooi met extra afstandsbedieningen etc.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik heb een decoder en maar 1 afstandsbediening. Geen enkel probleem.NoepZor schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:30:
[...]
Ook via coax? Lijkt me hetzelfde toch? Ik wil geen extra kastjes en andere rommel, geeft weer geklooi met extra afstandsbedieningen etc.
Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/
Is toch niks zinnigs op tv. Of je moet het voor de sport doen.Sjakie0101 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 18:51:
[...]
Ik zou je Delta aanraden, 120+ zitten alle zenders in, meer HD.
Kijken naar sport… nooit begrepen.jaaoie17 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 22:58:
[...]
Is toch niks zinnigs op tv. Of je moet het voor de sport doen.
@jaaoie17 @ernstoud Willen jullie s.v.p. on-topic blijven?
@NoepZor Voor (IP)TV gerelateerde zaken is er een ander topic, zie ook topic-warning
:
[Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
@NoepZor Voor (IP)TV gerelateerde zaken is er een ander topic, zie ook topic-warning
[Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
www.google.nl
Hmm. Vorig jaar aangemeld voor aanleg glasvezel door Delta hier in de buurt. Toen gekozen voor Caiway.
Aanleg gebeurt nu ergens komende 2 maanden, maar inmiddels lijkt Delta de betere deal te hebben ivm de gratis 1Gbps upgrade van het 400Mbps pakket.
Iemand ervaring met het switchen naar Delta nog voordat er aangesloten is?
Baal er van, want tegen de afspraken in wordt nu de hele buurt gratis voorzien van een aansluiting en die hebben nu allemaal de mogelijkheid om op het laatste moment de beste deal te kiezen..
Aanleg gebeurt nu ergens komende 2 maanden, maar inmiddels lijkt Delta de betere deal te hebben ivm de gratis 1Gbps upgrade van het 400Mbps pakket.
Baal er van, want tegen de afspraken in wordt nu de hele buurt gratis voorzien van een aansluiting en die hebben nu allemaal de mogelijkheid om op het laatste moment de beste deal te kiezen..
Volgens mij zit je buiten de bedenktijd. Alles wordt vanzelf allemaal Delta op den duur, maar dat mag hier niet geroepen worden, aannames zonder bron. Ik schrijf het er maar bij.CyBeRSPiN schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 12:13:
Hmm. Vorig jaar aangemeld voor aanleg glasvezel door Delta hier in de buurt. Toen gekozen voor Caiway.
Ik heb er wel ervaring mee (we gebruikten de app als aanvulling op de schotel).NoepZor schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:21:
De app werkt eigenlijk best goed. Ziet er een beetje verouderd uit, maar het werkt over het algemeen wel goed. Ook een voordeel is dat de app zelf een “input” kanaal had op onze LG televisies. Dus bij inschakelen van de TV werd de app ook direct gestart.
Beeldkwaliteit was hier ook wel goed. Maar dat is per tv/persoon verschillend. De een vind het prima, de ander niet om aan te zien.
Aanbod: het is wat meer dan NLziet aan zenders, maar aanbod is weer minder dan de andere providers hebben. Uiteindelijk zijn wij ook vanwege het weghalen van zenders (Discovery o.a) naar KPN gegaan met glas en TV).
Je kan volgens mij ook gewoon testen of het wat is.
Ja dat is inderdaad een mogelijkheid. Het internet van Caiway glas bevalt tot zover meer dan prima. Begonnen met 100mbit en ondertussen 350mbit. In 6 jaar tijd misschien 1 of 2x merkbaar storing gehad.
Dat kan eigenlijk niet, tenzij je net als ik zelf je DNS Resolving verzorgtNoepZor schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:07:
In 6 jaar tijd misschien 1 of 2x merkbaar storing gehad.
En zelfs dan kom ik aan meer dan 2 storingen in 4 jaar tijd...

Ik monitor 24/7 en zie sinds de aanleg eind januari dit jaar 18 storingen, meest kort, laatst landelijk en dus langer zoals enkele pagina’s terug gemeld.nero355 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:07:
[...]
Dat kan eigenlijk niet, tenzij je net als ik zelf je DNS Resolving verzorgt
KPN via VDSL met 4G buitengebied ongeveer 1x per 3 jaar.
Ben eigenlijk wel teleurgesteld in mijn verwachting dat glasvezel enorm stabiel zou zijn. Snel zeker, maar veel verstoringen dus.
Ik ook maar 1 of 2 keer. Doordeweeks heb ik mn pc rond de 10 uur aan. en in het weekend of als ik vrij ben 20 uur.nero355 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:07:
[...]
Dat kan eigenlijk niet, tenzij je net als ik zelf je DNS Resolving verzorgt
Waarop monitor je exact?ernstoud schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:45:
Ik monitor 24/7 en zie sinds de aanleg eind januari dit jaar 18 storingen, meest kort, laatst landelijk en dus langer zoals enkele pagina’s terug gemeld.
Eerst het probleem, dan de oplossing
Elk uur een Ookla SpeedTest (CLI versie) en elke paar seconden een ping naar Google. Daarnaast log ik al het gedropte verkeer door de firewall in de Genexis 7840. Dit alles met wat scripting en wat Freebasic programma’s en ploticus voor de grafieken. Gebruik daarvoor een dedicated mini PC met Windows 10 via ethernet op de Genexis.
De firewall logs gaan in Excel die met allerlei macro’s en filters wat tabellen maakt van de IP adressen van de boeven, de gescande poorten en via geolocatie het land waar het IP adres geregistreerd staat.
Was ooit van plan - spullen in huis - dit met een Ubiquity EdgeRouter X te doen, maar aangezien de Genexis 7840, waarop een gewone - wel verouderde - OpenWRT draait, het ook kan, laat ik het maar zo.
Overigens zie ik ook weer een stoute Delta abonnee scans doen op een TR-069 poort en telnet. Het SOC van Delta reageert niet op mijn abuse melding. Wel slordig.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Ik heb een EdgeSwitch 24 (250) waar ik SFP op heb. Daar heb ik een FS SFP module erin zitten. Glasvezelkabel rechtstreeks op het glasvezelaansluitpunt aangesloten. Ik wil deze SFP verbinding via de Switch laten verbindingen met mijn Edgerouter Lite. Dit lukt echter krijg ik een erg vreemd IP adres namelijk 10.154.x.x/16. Ik heb uiteraard ook VLAN 100 geprobeerd maar hier hetzelfde resultaat. Ook met een VIF op de Edgerouter op eth0 krijg ik het niet werkend. Ik krijg geen internet verbinding.
Op de Edgerouter gebruik ik de basic template voor configuratie.
Het enige wat ik nog kan doen is de Edgerouter updaten naar een nieuwere firmware. Andere opties weet ik zelf niet te verzinnen. Ik wil graag de Genexis 7840 uitzetten.
Heeft iemand een tip wat ik nog zou kunnen instellen m.b.t. deze constructie?
SFP module: 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM LC SMF Transceiver Module https://www.fs.com/de-en/products/29892.html
Glasvezelkabel: LC UPC to SC https://www.fs.com/products/62905.html
Ik heb een EdgeSwitch 24 (250) waar ik SFP op heb. Daar heb ik een FS SFP module erin zitten. Glasvezelkabel rechtstreeks op het glasvezelaansluitpunt aangesloten. Ik wil deze SFP verbinding via de Switch laten verbindingen met mijn Edgerouter Lite. Dit lukt echter krijg ik een erg vreemd IP adres namelijk 10.154.x.x/16. Ik heb uiteraard ook VLAN 100 geprobeerd maar hier hetzelfde resultaat. Ook met een VIF op de Edgerouter op eth0 krijg ik het niet werkend. Ik krijg geen internet verbinding.
Op de Edgerouter gebruik ik de basic template voor configuratie.
Het enige wat ik nog kan doen is de Edgerouter updaten naar een nieuwere firmware. Andere opties weet ik zelf niet te verzinnen. Ik wil graag de Genexis 7840 uitzetten.
Heeft iemand een tip wat ik nog zou kunnen instellen m.b.t. deze constructie?
SFP module: 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 10km DOM LC SMF Transceiver Module https://www.fs.com/de-en/products/29892.html
Glasvezelkabel: LC UPC to SC https://www.fs.com/products/62905.html
[ Voor 13% gewijzigd door Ecke op 17-12-2021 15:07 ]
Splitter?Ecke schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:40:
Glasvezelkabel rechtstreeks op de splitter aangesloten.
Wat bedoel je hiermee.
[ Voor 7% gewijzigd door True op 17-12-2021 14:51 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dat kan twee dingen betekenen :Ecke schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:40:
Heeft iemand een idee wat ik fout doe?
Dit lukt echter krijg ik een erg vreemd IP adres namelijk 10.154.x.x/16.
- Je zit in het IPTV VLAN.
- Jouw verbinding is nog niet geactiveerd door eerst de Genexis 7840 aan te sluiten
Wat je zou moeten doen :Heeft iemand een tip wat ik nog zou kunnen instellen m.b.t. deze constructie?
- De verbinding activeren dus.
- VLAN 100 Tagged aansluiten op je SFP poort.
- Deze weer Untagged aan je EdgeRouter op een andere poort aanbieden.
Tagged kan ook, maar als er toch een Switch tussen zit : Waarom zou je!
Of VLAN1, het beheer lan van Caiway/Delta. Die zit bij mij op 10.x.y.z.nero355 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:22:
[...]
Dat kan twee dingen betekenen :
- Je zit in het IPTV VLAN.
- Jouw verbinding is nog niet geactiveerd door eerst de Genexis 7840 aan te sluiten
[...]
Wat je zou moeten doen :
- VLAN 100 Tagged aansluiten op je SFP poort.
Ik wist niet dat die ook een optie was!ernstoud schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:24:
Of VLAN1, het beheer lan van Caiway/Delta. Die zit bij mij op 10.x.y.z

En nou je het zegt :
@Ecke let goed op hoe je elke poort instelt op je Switch !!!
Als je het verkeerd doet dan staan je netwerken open naar de buitenwereld!

Is dat erg dan? Slechts een paar duizend keer per dag ping uit Oostblokkië. Mag geen naam hebben.nero355 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:26:
[...]
Ik wist niet dat die ook een optie was!![]()
![]()
En nou je het zegt :
@Ecke let goed op hoe je elke poort instelt op je Switch !!!
Als je het verkeerd doet dan staan je netwerken open naar de buitenwereld!![]()
Hou mijn hart vast als iedereen elke router mag gaan aansluiten. Ik heb een Xiaomi 4A aangeschaft. Ding doet een phone home over 8 poorten… naar China uiteraard. Maar wel goedkoop… je zou haast denken dat de CCP Xiaomi sponsort
ernstoud schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:40:
Is dat erg dan? Slechts een paar duizend keer per dag ping uit Oostblokkië. Mag geen naam hebben.
Tja, maak je een fuckup : Lijn afsluiten!Hou mijn hart vast als iedereen elke router mag gaan aansluiten.
Schijnt niet zo te zijn volgens de rechtszaak...Ik heb een Xiaomi 4A aangeschaft. Ding doet een phone home over 8 poorten… naar China uiteraard. Maar wel goedkoop… je zou haast denken dat de CCP Xiaomi sponsort
Maar daar is een oplossing voor : https://forum.xda-develop...ch-rolex-redmi4a.4058619/
Bedankt voor alle reacties. Ik heb vanavond de configuratie opnieuw gedaan en dan de SFP op tagged in VLAN 100. Ik kreeg geen IP address toegewezen (ook geen 10.x.y.z) dus na eth0 te vaak op disabled en enabled te hebben gezet maar eens een restart van de edgerouter en hoppa internet! 
. Dit was zo'n klusje wat ik had uitgesteld.
De configuratie is als volgt.
Glasvezel komt via SFP poort 25 binnen in de EdgeSwitch. Deze heeft een VLAN 100 samen met poort 23 waar eth0 van de Edgerouter aan gekoppeld is.
Op de Edgrouter heb ik voor nu eth1 en eth2 in een bridge modus (br0) gezet en eth1 is gekoppeld aan poort 21 op de EdgeSwitch. Op de br0 staat DHCP geconfigureerd. Via poort 21 krijgt daarom alle overige poorten DHCP aangeboden.
Update: Bridge mode zorgt voor langzame upload speed dus dat heb ik nu uitgezet.
Mijn Animo kastje werkt ook zonder een aparte VLAN te hoeven instellen. Dus ik ben blij dat het uiteindelijk is gelukt

Ik draai al een jaar op de Genexis routernero355 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:22:
[...]
[...]
Deze tagged opmerking snapte ik in eerste instantie niet helemaal. Na vanavond denk ik het te begrijpen. Ik heb op de Edgerouter Eth0.100 ingesteld als VLAN en op de Switch de poort op Tagged gezet. Als ik de poort op untagged zet hoef ik mogelijk in de router eth0.100 niet te gebruiken? Of heeft dit geen gevolgen voor de vlan setting op de edgerouter?nero355 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 20:22:
Wat je zou moeten doen :
- VLAN 100 Tagged aansluiten op je SFP poort
Dit kan mogelijk de oplossing zijn geweest!
De configuratie is als volgt.
Glasvezel komt via SFP poort 25 binnen in de EdgeSwitch. Deze heeft een VLAN 100 samen met poort 23 waar eth0 van de Edgerouter aan gekoppeld is.
Op de Edgrouter heb ik voor nu eth1 en eth2 in een bridge modus (br0) gezet en eth1 is gekoppeld aan poort 21 op de EdgeSwitch. Op de br0 staat DHCP geconfigureerd. Via poort 21 krijgt daarom alle overige poorten DHCP aangeboden.
Update: Bridge mode zorgt voor langzame upload speed dus dat heb ik nu uitgezet.
Mijn Animo kastje werkt ook zonder een aparte VLAN te hoeven instellen. Dus ik ben blij dat het uiteindelijk is gelukt
Ik heb het over de Xiaomi 4A router, niet een Redmi smartphone…nero355 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 00:04:
[...]
[...]
Tja, maak je een fuckup : Lijn afsluiten!
[...]
Schijnt niet zo te zijn volgens de rechtszaak...
Maar daar is een oplossing voor : https://forum.xda-develop...ch-rolex-redmi4a.4058619/
"Have you tried rebooting it yet ?"Ecke schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 00:41:
Bedankt voor alle reacties. Ik heb vanavond de configuratie opnieuw gedaan en dan de SFP op tagged in VLAN 100. Ik kreeg geen IP address toegewezen (ook geen 10.x.y.z) dus na eth0 te vaak op disabled en enabled te hebben gezet maar eens een restart van de edgerouter en hoppa internet!
Precies!Deze tagged opmerking snapte ik in eerste instantie niet helemaal. Na vanavond denk ik het te begrijpen. Ik heb op de Edgerouter Eth0.100 ingesteld als VLAN en op de Switch de poort op Tagged gezet.
Als ik de poort op untagged zet hoef ik mogelijk in de router eth0.100 niet te gebruiken?
Als ik alles zo eens zie dan had je misschien beter de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X of de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP kunnen kopen :Op de Edgrouter heb ik voor nu eth1 en eth2 in een bridge modus (br0) gezet en eth1 is gekoppeld aan poort 21 op de EdgeSwitch. Op de br0 staat DHCP geconfigureerd. Via poort 21 krijgt daarom alle overige poorten DHCP aangeboden.
- Hardware Switch
- Eventueel een SFP poort erbij!
Als je een recente aansluiting hebt dan werkt alles via de WAN en dus alleen VLAN 100 inderdaad!Mijn Animo kastje werkt ook zonder een aparte VLAN te hoeven instellen. Dus ik ben blij dat het uiteindelijk is gelukt
Oww... die dingen...ernstoud schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 00:52:
Ik heb het over de Xiaomi 4A router, niet een Redmi smartphone…
Volgens mij zijn daar nog steeds geen EU modellen van dus ik zou daar sowieso niet zo gauw aan beginnen, tenzij er iets ondertussen is veranderd
En is daar niet een of andere WRT variant voor beschikbaar ??
Zeker wel, er is een EU model met UK interface en EU AC adapter. Xiaomi heeft zelfs een webshop in NL. € 32,45 incl. verzendkosten. Prima ding en er is een exploit zodat je er een normale OpenWRT op kan zetten. Wordt volledig ondersteund. Uit de doos draait er een oudere OpenWRT op met aangepaste webinterface. Maar van de open poorten kun je wel bang worden, o.a. voor de app waarmee je hem kunt beheren. Dus een standaard OpenWRT 21.02 er op en je hebt een prima routertje voor heel weinig geld. Staat op Amazon.nl zelfs voor minder dan EUR 21 maar betwijfel of dat de gigabit en/of EU versie is.nero355 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 14:46:
[...]
owww... die dingen...![]()
Volgens mij zijn daar nog steeds geen EU modellen van dus ik zou daar sowieso niet zo gauw aan beginnen, tenzij er iets ondertussen is veranderd
En is daar niet een of andere WRT variant voor beschikbaar ??
Maar 2 LAN poorten, dat wel. En geen USB.
WiFi ervan is best goed, stukken beter dan van de Genexis 7840.
Maar laat je ook gepland onderhoud midden in de nacht weg uit je aantallen dan? Ja, VDSL met 4G backup van KPN heeft minder gepland onderhoud - want KPN doet niets meer aan dat netwerk... Is niet echt appels met appels vergelijken denk ik toch.ernstoud schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:12:
[...]
Elk uur een Ookla SpeedTest (CLI versie) en elke paar seconden een ping naar Google. Daarnaast log ik al het gedropte verkeer door de firewall in de Genexis 7840. Dit alles met wat scripting en wat Freebasic programma’s en ploticus voor de grafieken. Gebruik daarvoor een dedicated mini PC met Windows 10 via ethernet op de Genexis.
De firewall logs gaan in Excel die met allerlei macro’s en filters wat tabellen maakt van de IP adressen van de boeven, de gescande poorten en via geolocatie het land waar het IP adres geregistreerd staat.
Was ooit van plan - spullen in huis - dit met een Ubiquity EdgeRouter X te doen, maar aangezien de Genexis 7840, waarop een gewone - wel verouderde - OpenWRT draait, het ook kan, laat ik het maar zo.
Overigens zie ik ook weer een stoute Delta abonnee scans doen op een TR-069 poort en telnet. Het SOC van Delta reageert niet op mijn abuse melding. Wel slordig.
Gepland onderhoud? Hoe zou ik dat moeten weten? De website van Caiway meldt nooit iets bij ons in de buurt en als er storing is dan melden ze dat aantoonbaar altijd te laat. Bovendien zijn vrijwel alle storingen die ik gezien heb totnutoe overdag geweest.raxxer schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:52:
[...]
Maar laat je ook gepland onderhoud midden in de nacht weg uit je aantallen dan? Ja, VDSL met 4G backup van KPN heeft minder gepland onderhoud - want KPN doet niets meer aan dat netwerk... Is niet echt appels met appels vergelijken denk ik toch.
Hoe je er bij komt dat VDSL/4G niet onderhouden wordt weet ik ook niet, want van KPN ontvang ik juist wel berichten over onderhoud en verbetering per SMS. Zo is onlangs het 4G signaal sterk verbeterd na wat aangekondigde aanpassingen voor 5G. Gevolg was gemiddeld 10Mbps meer.
Ik ben grofweg 20 jaar KPN klant geweest en gedurende die periode was er echt wel onderhoud hoor, echter had ik daar 0,0 last van!raxxer schreef op donderdag 23 december 2021 @ 09:52:
Maar laat je ook gepland onderhoud midden in de nacht weg uit je aantallen dan? Ja, VDSL met 4G backup van KPN heeft minder gepland onderhoud - want KPN doet niets meer aan dat netwerk... Is niet echt appels met appels vergelijken denk ik toch.
Bij Caiway of Ziggo ga je gewoon om 00:00 ineens offline en mag je zelf uitvogelen waar dat aan ligt...
Alleen die prutsers van Ziggo sturen je wel vooraf een e-mail in tegenstelling tot Caiway!

*knip*. Dit voegt niks toe/speculatie.
[ Voor 93% gewijzigd door rens-br op 24-12-2021 13:24 ]
*knip* commentaar op de moderatie hoort niet in het topic thuis, maar via de DM. Ik heb dus een hoop reacties opgeruimd.
Zojuist ontdekt dat ik van 500 mb naar 1000 mb ben gegaan. Zonder enig bericht van Caiway. Denk niet dat het een foutje is.
Nee, per januari gaat de nieuwe propositie in. Dus ze zijn al aan het verhogen qua snelheid.Diets schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 13:59:
Zojuist ontdekt dat ik van 500 mb naar 1000 mb ben gegaan. Zonder enig bericht van Caiway. Denk niet dat het een foutje is.
Ik verwacht dat alle tussenabo’s verdwijnen en een prijsverlaging zoals bij Delta.
Dit is wel het moment om van het oerwoud aan abonnementen af te komen.
Iedereen gaat sowieso naar het nieuwe tv platform.
[ Voor 26% gewijzigd door Sjakie0101 op 25-12-2021 20:10 ]
Hier blijkt de snelheid van mijn 'Buitengewoon slim' verbinding ook gewijzigd te zijn. Van 500 Mb/s naar 600 Mb/s, dus anders dan de Delta snelheden.
Worden de nieuwe snelheden dan 100, 400 en 1000 mb/s?
Dus mijn 350 pakket wordt 400?
Leuk hoor, nog meer mbits die ik niet gebruik
Toch eens kijken of downgraden naar het 100 mbit/s pakket de moeite waard is.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ik lees dan Buitengewoon slim van 500 naar 600 gaat. Dat duidt er op dat er toch verschillende abonnementen blijven. Gemiste kans lijkt me. Maar waarom zou Caiway hetzelfde doen als Delta? Ze zijn verschillende providers toch?PaT schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:35:
Worden de nieuwe snelheden dan 100, 400 en 1000 mb/s?
Wat bedoel je met nieuwe tv platform?Sjakie0101 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:04:
[...]
Nee, per januari gaat de nieuwe propositie in. Dus ze zijn al aan het verhogen qua snelheid.
Ik verwacht dat alle tussenabo’s verdwijnen en een prijsverlaging zoals bij Delta.
Dit is wel het moment om van het oerwoud aan abonnementen af te komen.
Iedereen gaat sowieso naar het nieuwe tv platform.
Zie : [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zendersBoinkie schreef op zondag 26 december 2021 @ 14:28:
Wat bedoel je met nieuwe tv platform?
Waarschijnlijk die nieuwe meuk die alles over de WAN verbinding doet over VLAN 100 en dus VLAN 101 niet meer nodig heeft!
Klopt. Binnen nu en enkele maanden wordt ook weer een deel van de abonnees die nog op Multiscreen zit overgezet.nero355 schreef op zondag 26 december 2021 @ 19:56:
[...]
Zie : [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
Waarschijnlijk die nieuwe meuk die alles over de WAN verbinding doet over VLAN 100 en dus VLAN 101 niet meer nodig heeft!
[ Voor 3% gewijzigd door Sjakie0101 op 26-12-2021 23:47 ]
Hier geloof ik nog niet zoveel van. Wat is je bron!Sjakie0101 schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:35:
[...]
Klopt. Binnen nu en enkele maanden wordt iedereen die nog op Multiscreen zit overgezet.
Ik heb het aangepast. Een deel heeft een brief gehad.max247 schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:21:
[...]
Hier geloof ik nog niet zoveel van. Wat is je bron!
Kan bevestigen wat Sjakie heeft aangegeven, ik heb rond oktober november een brief ontvangen. Ik zou gemaild worden wanneer ik over gezet zou worden van multicast naar het nieuwe platform. Tot op heden heb ik er niets van vernomen.max247 schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:21:
[...]
Hier geloof ik nog niet zoveel van. Wat is je bron!
Ik dacht alle resterende Multiscreeners, maar daar zit ik fout.Benmen schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:51:
[...]
Kan bevestigen wat Sjakie heeft aangegeven, ik heb rond oktober november een brief ontvangen. Ik zou gemaild worden wanneer ik over gezet zou worden van multicast naar het nieuwe platform. Tot op heden heb ik er niets van vernomen.
Die brief is in November verzonden en binnen 3 maanden zou men overgezet worden.
Dus correctie: een deel van de Multiscreeners kreeg deze brief.
Ik hou me graag aan de feiten!
[ Voor 8% gewijzigd door Sjakie0101 op 26-12-2021 23:58 ]
Hier inmiddels ook verhoogt van 250 naar 300Mbit. Internet onlyofc schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:10:
Hier blijkt de snelheid van mijn 'Buitengewoon slim' verbinding ook gewijzigd te zijn. Van 500 Mb/s naar 600 Mb/s, dus anders dan de Delta snelheden.
Hier ook van 250 naar 300mbit voor internetonly.
Same hier 250 > 300 mbit voor internet only.
Op het caiway forum staat bron
Op het caiway forum staat bron
Over een week of twee komen de nieuwe abonnementen online en zijn de nieuwe prijzen bekend
[ Voor 71% gewijzigd door lt_cmd_data op 28-12-2021 12:25 ]
Wellicht is deze vraag al tich keer voorbij gekomen 
In mijn dorp wordt nu ook volle bak reclame gemaakt voor Glasvezel via Delta / Caiway. Het aanbod klinkt goed. Echter wanneer ik kijk op internet (o.a. trustpilot) dan schrik ik van alle negatieve reviews. Met name ook over de klantenservice. Als ook TV kijken
Met al het thuiswerken heb ik wel behoefte aan een stabiele oplossing
. Wat zijn jullie laatste ervaringen qua stabiliteit? Het kan toch niet zo zijn dat ze zo hard aan het pushen zijn voor nieuwe klanten terwijl de basis (o.a. klantenservice) niet op orde is?
NB. ik heb nu Ziggo. Qua stabiliteit ben ik erg tevreden, ik vind ze in verhouding echter te duur.
In mijn dorp wordt nu ook volle bak reclame gemaakt voor Glasvezel via Delta / Caiway. Het aanbod klinkt goed. Echter wanneer ik kijk op internet (o.a. trustpilot) dan schrik ik van alle negatieve reviews. Met name ook over de klantenservice. Als ook TV kijken
Met al het thuiswerken heb ik wel behoefte aan een stabiele oplossing
NB. ik heb nu Ziggo. Qua stabiliteit ben ik erg tevreden, ik vind ze in verhouding echter te duur.
[ Voor 9% gewijzigd door jvdberg81 op 28-12-2021 15:41 ]
n=1 de klantenservice is drama, ik heb drie keer een redelijk probleem gehad:jvdberg81 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:39:
Met al het thuiswerken heb ik wel behoefte aan een stabiele oplossing. Wat zijn jullie laatste ervaringen qua stabiliteit? Het kan toch niet zo zijn dat ze zo hard aan het pushen zijn voor nieuwe klanten terwijl de basis (o.a. klantenservice) niet op orde is?
- Aanvraag leveren volgens afspraak, niet waargemaakt, onduidelijke communicatie, geen oplossing klantenservice, uiteindelijk ineens toch oplost nul op rekest. = iets van 20x gebeld of zo over de duur van iets van een maand.
- Sales die zegt dat aansluiting gratis zal zijn, uiteindelijk kon het toch niet, geen geld terug (maakt niet uit want huur en huurbaas betaald, maar toch).
- Wegens aanpassen abonnement van alles-in-een naar internet-only gezeik gehad met abonnementsprijs (hogere prijs hanteren terwijl abonnement al aangepast was, beide abonnementen incasseren of zelfs dreigen met blokkeren omdat ik terecht storneer (en handmatig overmaak) volgens mij krijgt Caiway nu zelfs nog geld van mij omdat zij niet kunnen rekenen. = iets van 20-25x gebeld/gemaild geen oplossing.
Ik heb sinds maart 2014 caiway glasvezel, vrijwel nooit problemen. Alleen bij landelijke storingen lag het er eventjes uit, maar daar heeft ziggo ook last van. Ik ben zodra caiway internet-only aanbod direct overstap naar dit abonnement om 1 reden: de opgenomen programma's die reclame bevatten mogen niet doorgespoeld worden iets wat bij Ziggo wel kan. Waar ik ook heel blij mee bent bij caiway is dat het modem (melkpak) standaard in bridge modus staat, zodat je geen dubbele NAT hebt, je moet dan wel zelf een router kopen maar dat zie ik als voordeel. Let wel nieuwe modems die caiway levert kunnen niet in bridge gezet worden, maar daar kan je meer overlezen in het andere topic: eigen hardware gebruiken
De allernieuwste kunnen niet in bridge. De Titanium met Wifi kun je zelf op inloggen em bridge uitzetten.lt_cmd_data schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:17:
Ik heb sinds maart 2014 caiway glasvezel, vrijwel nooit problemen. Alleen bij landelijke storingen lag het er eventjes uit, maar daar heeft ziggo ook last van. Ik ben zodra caiway internet-only aanbod direct overstap naar dit abonnement om 1 reden: de opgenomen programma's die reclame bevatten mogen niet doorgespoeld worden iets wat bij Ziggo wel kan. Waar ik ook heel blij mee bent bij caiway is dat het modem (melkpak) standaard in bridge modus staat, zodat je geen dubbele NAT hebt, je moet dan wel zelf een router kopen maar dat zie ik als voordeel. Let wel nieuwe modems die caiway levert kunnen niet in bridge gezet worden, maar daar kan je meer overlezen in het andere topic: eigen hardware gebruiken
Ben al klant bij Caiway sinds ze met terrayon kabelmodems in IJsselstein gingen werken ergens begin 1998. Later toen ze glasvezel aanboden gelijk overgestapt.jvdberg81 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:39:
Met al het thuiswerken heb ik wel behoefte aan een stabiele oplossing. Wat zijn jullie laatste ervaringen qua stabiliteit? Het kan toch niet zo zijn dat ze zo hard aan het pushen zijn voor nieuwe klanten terwijl de basis (o.a. klantenservice) niet op orde is?
Al met al in die meer dan 25 jaar aantal storingen op 1 hand te tellen. bij 2 van deze storingen was het blikseminslag in de wijkkast. (gelukkig geen schade in huis) 1 keer stroomstoring 1x DNS issues (opgelost door eigen DNS te gaan draaien)
Zeker!jvdberg81 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 15:39:
Heb je niet de Search gebruikt
Lekker negeren zou ik zeggen!In mijn dorp wordt nu ook volle bak reclame gemaakt voor Glasvezel via Delta / Caiway. Het aanbod klinkt goed.
Echter wanneer ik kijk op internet (o.a. trustpilot) dan schrik ik van alle negatieve reviews. Met name ook over de klantenservice. Als ook TV kijken
Ziggo vs. Caiway = Potato vs. PatatoMet al het thuiswerken heb ik wel behoefte aan een stabiele oplossing. Wat zijn jullie laatste ervaringen qua stabiliteit? Het kan toch niet zo zijn dat ze zo hard aan het pushen zijn voor nieuwe klanten terwijl de basis (o.a. klantenservice) niet op orde is?
Kortom niet teveel over nadenken en gewoon lekker glasvezel nemen!
Mocht je een echte Tweaker zijn dan is dit opzich wel een aanrader :
Kan je heel makkelijk doen via deze HowTo : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/dennis_LU schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 18:39:
1x DNS issues (opgelost door eigen DNS te gaan draaien)
Goedemiddag,
Ik ben een totale leek mbt termen als DNS / NAT / DHCP etc etc dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen daar Caiway gesloten is en ik op het punt sta de hele boel uit de meterkast te trekken en terug te sturen.
Sinds afgelopen donderdag internet (glas) van Caiway. Zelf 'geïnstalleerd" daar de monteur niet kwam opdagen (totaal niet te spreken over zowel de reactie van Caiway als het uitblijven van die van Guidion maar da's een andere discussie).
Echter, internet valt om de haverklap uit. Ik ga dan via m'n browser de router in (zodra deze opnieuw is opgestart) en alles wat groen moet zijn is groen, behalve 'Internet' - Niet verbonden.
Dit is nu sinds vrijdag het geval en heb al ontelbare keren de router herstart en ook de fabrieksinstellingen hersteld. Zelfs wanneer ik verder 0 apparaten aan de router hang (Hue / Deco versterkers) valt het internet steeds weg. Het spul gaat allemaal via een Platinum-7840.
Iemand hier ervaring mee en eventueel tips?
Ik ben een totale leek mbt termen als DNS / NAT / DHCP etc etc dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen daar Caiway gesloten is en ik op het punt sta de hele boel uit de meterkast te trekken en terug te sturen.
Sinds afgelopen donderdag internet (glas) van Caiway. Zelf 'geïnstalleerd" daar de monteur niet kwam opdagen (totaal niet te spreken over zowel de reactie van Caiway als het uitblijven van die van Guidion maar da's een andere discussie).
Echter, internet valt om de haverklap uit. Ik ga dan via m'n browser de router in (zodra deze opnieuw is opgestart) en alles wat groen moet zijn is groen, behalve 'Internet' - Niet verbonden.
Dit is nu sinds vrijdag het geval en heb al ontelbare keren de router herstart en ook de fabrieksinstellingen hersteld. Zelfs wanneer ik verder 0 apparaten aan de router hang (Hue / Deco versterkers) valt het internet steeds weg. Het spul gaat allemaal via een Platinum-7840.
Misschien is dit meer iets voor een afzonderlijk hulptopic, desalniettemin kan ik wel meedenken.MikeR87 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:41:
Goedemiddag,
Je zegt een Platinum-7840 te hebben, heb je nog meer routers, switches en dergelijke in je thuis netwerk?
Je zegt: "Echter, internet valt om de haverklap uit. Ik ga dan via m'n browser de router in (zodra deze opnieuw is opgestart) en alles wat groen moet zijn is groen, behalve 'Internet' - Niet verbonden." bedoel je met router hier je 7840? En herstart die uit zichzelf? Zie je qua lampjes dat die aan het herstarten is? Welke lampjes branden er in zo'n geval? En heb je iets (een pc/laptop of iets dergelijks IPTV?) aangesloten met een kabel? Werkt die nog wel tijdens je storing?
I know that feel bro!MikeR87 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:41:
daar Caiway gesloten is en ik op het punt sta de hele boel uit de meterkast te trekken en terug te sturen.
Dat is inderdaad niet echt netjes!Sinds afgelopen donderdag internet (glas) van Caiway. Zelf 'geïnstalleerd" daar de monteur niet kwam opdagen (totaal niet te spreken over zowel de reactie van Caiway als het uitblijven van die van Guidion maar da's een andere discussie).
Heb je tijdens het aansluiten erop gelet dat de glasvezel kabel niet geknikt raakt en de... ehh... dat plastic ding... z.s.m. in de FTU is geschoven, nadat het beschermkapje van de optic af is gegaan ?!
Heb je de activatie van de aansluiting al doorlopen ??Echter, internet valt om de haverklap uit. Ik ga dan via m'n browser de router in (zodra deze opnieuw is opgestart) en alles wat groen moet zijn is groen, behalve 'Internet' - Niet verbonden.
Dan kan ik maar een aantal dingen verzinnen :Dit is nu sinds vrijdag het geval en heb al ontelbare keren de router herstart en ook de fabrieksinstellingen hersteld. Zelfs wanneer ik verder 0 apparaten aan de router hang (Hue / Deco versterkers) valt het internet steeds weg. Het spul gaat allemaal via een Platinum-7840.
- Brakke Genexis 7840
- Brakke adapter ervan
- Lijn niet opgeleverd vanuit Caiway
- Een probleem met de FTU of de Optic
Ik zou morgen in de ochtend zo vroeg mogelijk meteen met Caiway bellen en er flink op aandringen dat je zo snel mogelijk dezelfde dag nog een monteur op visite krijgt!Iemand hier ervaring mee en eventueel tips?
Bedankt voor het meedenken.True schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:51:
[...]
Misschien is dit meer iets voor een afzonderlijk hulptopic, desalniettemin kan ik wel meedenken.
Je zegt een Platinum-7840 te hebben, heb je nog meer routers, switches en dergelijke in je thuis netwerk?
Je zegt: "Echter, internet valt om de haverklap uit. Ik ga dan via m'n browser de router in (zodra deze opnieuw is opgestart) en alles wat groen moet zijn is groen, behalve 'Internet' - Niet verbonden." bedoel je met router hier je 7840? En herstart die uit zichzelf? Zie je qua lampjes dat die aan het herstarten is? Welke lampjes branden er in zo'n geval? En heb je iets (een pc/laptop of iets dergelijks IPTV?) aangesloten met een kabel? Werkt die nog wel tijdens je storing?
1. Nee, geen andere routers o.i.d. Zelf ook bedacht de meegeleverde Deco 'versterkers' even niet aan te sluiten om te bekijken of de boel dan wel blijft draaien maar ook dat bood geen soelaas.
2. Ik bedoel inderdaad de 7840. Herstarten kan ik doen via de interface maar heb het idee dat deze het eerder weer doet wanneer ik hem even 30+ seconden van het stroom haal. Herstart niet uit zichzelf.
3. Lampjes die branden:
- Aan/uit lampje (welbekende 'power' icoontje
- Lampje met: < >
- WIFI lampje
- @ lampje. Maar enkel wanneer ik wel verbinding heb met internet.
4. TV is bekabeld aangesloten. Dus wanneer NLZiet / Netflix stop weet ik dat internet daadwerkelijk down is. Ik heb dus continu wel gewoon een WIFI signaal en dan is het lastiger te bepalen of er sprake is van een hiccup, want wel WIFI. Snelle antwoord: Nee, bekabeld werkt niet.
In de interface van de 7840 staat dan ook daadwerkelijk dat ik géén verbinding heb met internet, in het rood.
1. Yes, heb ik op gelet. Heb het filmpje van Caiway zelf erbij gepakt zodat ik zo fool-proof mogelijk een uitleg heb over het hoe en wat. Ik weet hoe fragiel kabels etc kunnen zijn dus daar heel voorzichtig mee geweest.nero355 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:00:
[...]
I know that feel bro!
[...]
Dat is inderdaad niet echt netjes!
Heb je tijdens het aansluiten erop gelet dat de glasvezel kabel niet geknikt raakt en de... ehh... dat plastic ding... z.s.m. in de FTU is geschoven, nadat het beschermkapje van de optic af is gegaan ?!
[...]
Heb je de activatie van de aansluiting al doorlopen ??
[...]
Dan kan ik maar een aantal dingen verzinnen :
- Brakke Genexis 7840
- Brakke adapter ervan
- Lijn niet opgeleverd vanuit Caiway
- Een probleem met de FTU of de Optic
[...]
Ik zou morgen in de ochtend zo vroeg mogelijk meteen met Caiway bellen en er flink op aandringen dat je zo snel mogelijk dezelfde dag nog een monteur op visite krijgt!![]()
2. Activatie niet doorlopen om eerlijk te zijn. Net nog even naar dat website adres gegaan en die zegt dat alles actief is etc. Kon niets aanvinken of wat dan ook.
3. Ik denk persoonlijk dat het niet met de Genexis of de adapter te maken heeft. Wellicht wel met de lijn die hier al lag (COGAS, maar weet niet of dat altijd het geval is. Dus meer in lijn met wat jij zegt betreffende de FTU/Optic (moest ik opzoeken trouwens).
4. Contacten ga ik sowieso doen. Ook nog vanwege dat verhaal met die monteur. Kost me een hele ochtend en dan heb ik het nog niet over het regelen met die kleine en opvang etc.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Overigens is m'n internet nu sinds de laatste herstart rond 16.00 uur 'stabiel'. Dat wil zeggen, nog niet uitgevallen terwijl dat vandaag toch al zo'n 4 keer is voorgevallen.
Als het stabiel blijft prik ik later vanavond de Hue er weer aan en kijken hoe of wat. Eventueel ook nog de Deco's maar heb er liever een (half) etmaal tussen om op die manier te kunnen 'uitsluiten'.
Bedankt voor de reacties tot zover. Ik was vooral benieuwd of ik misschien iets in de 7840 moest aanpassen qua settings of een firmware update (tig keer gereset via zowel interface als fysieke knop op het apparaat) maar dat lijkt, gezien jullie reacties, niet direct het geval.
Ik denk ook aan de glasvezel, die grijze bracket moet je soms met wat geweld helemaal in de aansluiting duwen (wel eerst het rode dopje eraf doen inderdaad)
Nou en of!nero355 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:00:
Ik zou morgen in de ochtend zo vroeg mogelijk meteen met Caiway bellen en er flink op aandringen dat je zo snel mogelijk dezelfde dag nog een monteur op visite krijgt!![]()
Hier had ik bij mijn aansluiting ook last van, wegvallend signaal c.q. licht. Uiteindelijk dat ding er uitgerobt en weer knoeihard teruggeplaatst. Op zo'n manier waarvan ik dacht, er hoort eigenlijk net één millimeter meer ruimte te zijn zodat je niet het gevoel hebt dat ze aan de andere kant van de fiber merken dat je dat ding met alle geweld monteertrfbroek schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:03:
Ik denk ook aan de glasvezel, die grijze bracket moet je soms met wat geweld helemaal in de aansluiting duwen (wel eerst het rode dopje eraf doen inderdaad)
@MikeR87 anders heb ik helaas ook geen idee meer (dan licht het meer aan de infrastructuur en is het dus bellen met Caiway).
Kabel/plug eruit en weer erin heb ik al 2 keer gedaan maar geen resultaat. Hoewel, zonder geweld..
Wellicht dat ook eens proberen mochten de problemen blijven.
Wilde daar eigenlijk niet teveel mee knoeien, bang dat ik dan helemaal iets sloop namelijk.
Wilde daar eigenlijk niet teveel mee knoeien, bang dat ik dan helemaal iets sloop namelijk.
Die grijze bracket moet toch echt helemaal erin, en vaak moet dat toch met nogal wat wrikken en geweld. Het is echt niet zomaar gesloopt.
Ik weet niet of jij ook 2 aansluitpunten hebt, in dat geval moeten de brackets er even ver in zitten. De lege / verzegelde neem je dan als voorbeeld.
Ik weet niet of jij ook 2 aansluitpunten hebt, in dat geval moeten de brackets er even ver in zitten. De lege / verzegelde neem je dan als voorbeeld.
[ Voor 40% gewijzigd door rfbroek op 02-01-2022 20:13 ]
Toen ik de glasvezel “lade” in de FTU schoof ging dat zwaar. Ik dacht echt dat het niet verder kon, toch doorgedrukt tot het moment dat ik bang was het stuk gemaakt te hebben en toen klonk pas de verlossende klik.MikeR87 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:43:
Kabel/plug eruit en weer erin heb ik al 2 keer gedaan maar geen resultaat. Hoewel, zonder geweld..
Zit er helemaal in hoor. Inclusief de vrij luide "breek ik nou alles af?!" 'KLIK'.
Tot nu toe doet alles het! Ga de Hue maar eens aansluiten.
Tot nu toe doet alles het! Ga de Hue maar eens aansluiten.
Bedoel je ook de eerdere keren? Of na de adviezen?MikeR87 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:20:
Zit er helemaal in hoor. Inclusief de vrij luide "breek ik nou alles af?!" 'KLIK'.
Indien het laatste, dan is het probleem nu opgelost
[ Voor 12% gewijzigd door rfbroek op 02-01-2022 23:43 ]
Klinkt als een gevalletje RTFM en alles is gefixed!MikeR87 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 19:02:
2. Activatie niet doorlopen om eerlijk te zijn. Net nog even naar dat website adres gegaan en die zegt dat alles actief is etc. Kon niets aanvinken of wat dan ook.
Overigens is m'n internet nu sinds de laatste herstart rond 16.00 uur 'stabiel'.
Dat wil zeggen, nog niet uitgevallen terwijl dat vandaag toch al zo'n 4 keer is voorgevallen.
Eerst Layer 1 en 2 fixen en dan pas verder kijken!Bedankt voor de reacties tot zover. Ik was vooral benieuwd of ik misschien iets in de 7840 moest aanpassen qua settings of een firmware update (tig keer gereset via zowel interface als fysieke knop op het apparaat) maar dat lijkt, gezien jullie reacties, niet direct het geval.
/EDIT :
Mee eens!rfbroek schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:14:
In de FM staat zoiets als "u mag hierbij wat kracht gebruiken", maar dat is een vet understatement!
De eerste keer schrik je je echt rot
Maar blijkbaar was ik wel wat gewend dus ging het destijds in één keer goed!
[ Voor 17% gewijzigd door nero355 op 03-01-2022 00:18 ]
In de FM staat zoiets als "u mag hierbij wat kracht gebruiken", maar dat is een vet understatement!nero355 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:09:
[...]
Klinkt als een gevalletje RTFM en alles is gefixed!
Eerdere keren al.rfbroek schreef op zondag 2 januari 2022 @ 23:38:
[...]
Bedoel je ook de eerdere keren? Of na de adviezen?
Indien het laatste, dan is het probleem nu opgelost
Betreft activatie kan ik niet zoveel meer nu. Website zegt: Actief.nero355 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:09:
[...]
Klinkt als een gevalletje RTFM en alles is gefixed!
[...]
Eerst Layer 1 en 2 fixen en dan pas verder kijken!![]()
/EDIT :
[...]
Mee eens!
Maar blijkbaar was ik wel wat gewend dus ging het destijds in één keer goed!
Hahaha ik schrok idd!rfbroek schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:14:
[...]
In de FM staat zoiets als "u mag hierbij wat kracht gebruiken", maar dat is een vet understatement!
----------------------------------------------------------------------
Inmiddels 2 x met Caiway aan de telefoon gehangen (vandaag weer 4 x uitval) en ze gaan een nieuw modem/router opsturen. Hopelijk is alles daarmee opgelost!
Ik ben benieuwdMikeR87 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 21:11:
[...]
Inmiddels 2 x met Caiway aan de telefoon gehangen (vandaag weer 4 x uitval) en ze gaan een nieuw modem/router opsturen. Hopelijk is alles daarmee opgelost!
Ik weet inmiddels vrij zeker dat het probleem in het modem zit. Mijn vriendin had vandaag wederom vaak last van een wegvallende verbinding en toen ik thuis kwam was de verbinding alweer een hele tijd down. Heb flink druk gezet op het punt waar de ‘glasaansluiting’ in het modem zit en het spul herstart, nog geen wegvallende verbinding gehad in de laatste 3 uur!
Hopelijk heb je niet met je vingers aan het topje van de kabel gezeten, waar het rode kapje overheen zat.
Dat is daar zeer gevoelig voor, net als voor een stofje etc. Tevens nooit de glasvezelkabel knikken.
Als de bracket niet dieper kan zit hij goed, en blijft hij ook goed zitten. Dus de modem is een voor de hand liggende verdachte. En als dat het niet is, is het Caiway's pakkie aan.
Dat is daar zeer gevoelig voor, net als voor een stofje etc. Tevens nooit de glasvezelkabel knikken.
Als de bracket niet dieper kan zit hij goed, en blijft hij ook goed zitten. Dus de modem is een voor de hand liggende verdachte. En als dat het niet is, is het Caiway's pakkie aan.
Ik bedenk mij net dat ik hiermee ook een DOA had. Hiervoor is een monteur gekomen heeft de platinum omgedraaid het zegel verbroken en de aansluiting hier verder aangedrukt, toen was dit probleem opgelost. Gezien zijn nonchalantheid hierin zal dit mogelijk wel wat vaker voor kunnen komen.MikeR87 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:09:
Ik weet inmiddels vrij zeker dat het probleem in het modem zit. Mijn vriendin had vandaag wederom vaak last van een wegvallende verbinding en toen ik thuis kwam was de verbinding alweer een hele tijd down. Heb flink druk gezet op het punt waar de ‘glasaansluiting’ in het modem zit en het spul herstart, nog geen wegvallende verbinding gehad in de laatste 3 uur!
Ik probeer AdguardHome thuis in te stellen maar het lukt niet om de DNS server in de router aan te passen.
Ik heb een Caiway en een Genexis Platinum-7840 en in het 'Internet' menu pas ik de 'DNS Server Configuration' aan naar mijn AdguardHome server (192.168.1.204). Na opslaan werkt dns niet meer. Ook bij AdguardHome komen geen aanvragen binnen. Als ik op mijn laptop bij de adapter instellingen de DNS server aanpas naar de AdguardHome server werkt alles prima, dus het lijkt echt aan de Genexis te liggen.
Wat doe ik fout?
Ik heb een Caiway en een Genexis Platinum-7840 en in het 'Internet' menu pas ik de 'DNS Server Configuration' aan naar mijn AdguardHome server (192.168.1.204). Na opslaan werkt dns niet meer. Ook bij AdguardHome komen geen aanvragen binnen. Als ik op mijn laptop bij de adapter instellingen de DNS server aanpas naar de AdguardHome server werkt alles prima, dus het lijkt echt aan de Genexis te liggen.
Wat doe ik fout?
Ik heb (toen ik dat modem nog gebruikte) in het verleden de DNS van FamilyDNS (OpenDNS) ingesteld op mijn Platinum 7840 en dat was geen enkel probleem. Je zou zelf ook zoiets kunnen instellen. Als dat wel werkt, dan ligt het probleem wss. in je AdguardHome-server, zo niet dan is er wat met je Platinum aan de hand...JorisV schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:50:
Ik probeer AdguardHome thuis in te stellen maar het lukt niet om de DNS server in de router aan te passen.
(...)
Wat doe ik fout?
Ik denk dat je het op de verkeerde plek aanpast : Internet/WAN kant vs. LAN kantJorisV schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:50:
Ik heb een Caiway en een Genexis Platinum-7840 en in het 'Internet' menu pas ik de 'DNS Server Configuration' aan naar mijn AdguardHome server (192.168.1.204).
Na opslaan werkt dns niet meer.
Ook bij AdguardHome komen geen aanvragen binnen.
Als ik op mijn laptop bij de adapter instellingen de DNS server aanpas naar de AdguardHome server werkt alles prima, dus het lijkt echt aan de Genexis te liggen.
Wat doe ik fout?
Bij mij is het volgende aangepast :
- Default Subnet naar 172.16.x.x/24 veranderd.
- LAN DNS doet mijn Pi-Hole DNS Server.
- En de WiFi staat al heeeel lang uit!
En dat werkt al heel lang zonder enig probleem!
Die heb ik niet aangeraakt, zeer voorzichtig mee geweest. Denk inderdaad het modem.rfbroek schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 01:52:
Hopelijk heb je niet met je vingers aan het topje van de kabel gezeten, waar het rode kapje overheen zat.
Dank voor je reactie, sterkt mijn vermoedens wel, zeker omdat ik inderdaad even 'druk' op de plek waar het zegel zit.True schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:53:
[...]
Ik bedenk mij net dat ik hiermee ook een DOA had. Hiervoor is een monteur gekomen heeft de platinum omgedraaid het zegel verbroken en de aansluiting hier verder aangedrukt, toen was dit probleem opgelost. Gezien zijn nonchalantheid hierin zal dit mogelijk wel wat vaker voor kunnen komen.
Top! Dit was het zetje dat ik nodig had. Helemaal begrijpen doe ik het niet (de wan dns zou toch niet meer gebruikt moeten worden) maar het werkt. (wifi staat ook uit hoor)nero355 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:38:
[...]
Ik denk dat je het op de verkeerde plek aanpast : Internet/WAN kant vs. LAN kant
Bij mij is het volgende aangepast :
- Default Subnet naar 172.16.x.x/24 veranderd.
- LAN DNS doet mijn Pi-Hole DNS Server.
- En de WiFi staat al heeeel lang uit!
En dat werkt al heel lang zonder enig probleem!![]()
![]()
Ik heb de vraag van @Broekhuizen afgesplitst naar: [Genexis modem] Gastennetwerk valt geregeld weg.
Onze snelheid (Noord Drenthe) is voor Buitengewoon slim is sinds eind vorig jaar verhoogd van 520Mb/s naar ca. 945Mb/sofc schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 23:10:

signature
Volgens mij is er bij mij wat mis..
Via Ookla krijg ik 319/316 Mbps, maar bij Speedtest by Cloudflare krijg ik 556/183
Online heb ik nu 250/250 (ipv 150/150)
Via Ookla krijg ik 319/316 Mbps, maar bij Speedtest by Cloudflare krijg ik 556/183
Ik ben benieuwd. Er gaan veel abonnees naar 1Gbps, welke prijs gaat hier bij horen?ibrator schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Onze snelheid (Noord Drenthe) is voor Buitengewoon slim is sinds eind vorig jaar verhoogd van 520Mb/s naar ca. 945Mb/s![]()
[Afbeelding]
- 150 Mbps is vorig jaar 250 Mbps geworden.Deshmir schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:16:
Volgens mij is er bij mij wat mis..
- Dit jaar wordt 250 dus 300 Mbps en dat is ondertussen bij een aantal klanten al toegepast!
Het lijkt er ook op of sommige pakketten opgaan in iets nieuws en dat de tv pakketten gaan wijzigen.nero355 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:09:
[...]
- 150 Mbps is vorig jaar 250 Mbps geworden.
- Dit jaar wordt 250 dus 300 Mbps en dat is ondertussen bij een aantal klanten al toegepast!
Afwachten maar even,
Deze maand zullen ze meer bekend maken kijkend naar overzicht van vorige jaren:
2019 = Woensdag 16 jan => ingang per 1 maart => https://www.caiway.nl/wijzigingen2019
2020 = Donderdag 30 jan => ingang per 1 maart => https://www.caiway.nl/wijzigingen2020
2021 = Vrijdag 15 jan => ingang per 1 maart => https://www.caiway.nl/wijzigingen2021
Delta heeft zijn wijzigingen in november voor 2022 al bekend gemaakt met een vergelijkbare url.
https://www.delta.nl/wijzigingen2022/
Je kan de volgende site monitoren op wijzigingen bijvoorbeeld met https://distill.io
https://www.caiway.nl/wijzigingen2022
2019 = Woensdag 16 jan => ingang per 1 maart => https://www.caiway.nl/wijzigingen2019
2020 = Donderdag 30 jan => ingang per 1 maart => https://www.caiway.nl/wijzigingen2020
2021 = Vrijdag 15 jan => ingang per 1 maart => https://www.caiway.nl/wijzigingen2021
Delta heeft zijn wijzigingen in november voor 2022 al bekend gemaakt met een vergelijkbare url.
https://www.delta.nl/wijzigingen2022/
Je kan de volgende site monitoren op wijzigingen bijvoorbeeld met https://distill.io
https://www.caiway.nl/wijzigingen2022
Ik ben benieuwd of Caiway de tarieven verhoogt.
Ik reageer even in dit topic op je omdat die andere eigenlijk alleen over de IPTV diensten en techniek gaat.kuwerti schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:31:
[...]
Thanks @True en AHA: er zijn meer forum-delen om te lezen![]()
Weet jij misschien ook welke ubiquiti router ik dan het beste kan nemen die IGMP ondersteunt? voor gewoon huis-tuin-keuken gebruik? is de pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine dan een optie? bij de specs zie ik namelijk niet staan dat deze wel/geen IGMP/multicast ondersteunt?
Ubiquiti heeft in mijn optiek -op dit moment*- niet iets wat interessant is voor (mijn) thuisgebruik anders dan de EdgeRouters, ik heb hierom ook een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X eerst op de Titanium later met een pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L rechtstreeks op de FTU. Je kunt ook direct een pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP nemen dan heb je de media converter niet nodig mocht je dat willen.
Ik heb ook deze thuis: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) en ik vind de controller software van Ubiquiti niet heel prettig, de Edge software is een stuk praktischer.
*ik meende dat Ubiquiti mogelijk dit jaar nieuwe routers/dreammachines gaat uitbrengen, mogelijk heb ik dit mis.
@True
Hij (@kuwerti ) schrijft ook dit :
Gewoon lekker die Genexis aansluiten en daarmee werken!
Kom je WiFi bereik tekort dan pak je nog wat simpele switches en accesspoints erbij en plaats je die door het huis heen : KLAAR!!!
Hij (@kuwerti ) schrijft ook dit :
En zulke gebruikers moet je niet prosumer/MKB/Entry Enterprise apparatuur aanraden!voor gewoon huis-tuin-keuken gebruik?
Gewoon lekker die Genexis aansluiten en daarmee werken!
Kom je WiFi bereik tekort dan pak je nog wat simpele switches en accesspoints erbij en plaats je die door het huis heen : KLAAR!!!
Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie