Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-03 14:42
Hallo allen.
Ik woon in een gebied waar nog geen glasvezel ligt. In de zomer werd geadverteerd door Deltafiber dat als genoeg mensen zich zouden inschrijven, hier glasvezel zou komen. Heb ik toen niet gedaan, maar er was blijkbaar toch wel genoeg animo, en nu twijfel ik alsnog over te stappen zodat ik glasvezel kan krijgen.
Ik heb nu Ziggo TV + internet 75 mbit voor €53,50 p/m en het enige dat ik zag waar ik voordeel uit zou kunnen halen is Caiway 100 mbit + TV voor €52.
Als ik nu niet zou inschrijven zeggen ze dat ik in de toekomst €650 zou moeten betalen voor een aansluiting. Is het het waard om hiervoor over te stappen? Ik lees over het algemeen niet zo'n goede dingen over Caiway klantenservice en hun tv-dienst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:02
striner schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:31:
Hallo allen.
Ik woon in een gebied waar nog geen glasvezel ligt. In de zomer werd geadverteerd door Deltafiber dat als genoeg mensen zich zouden inschrijven, hier glasvezel zou komen. Heb ik toen niet gedaan, maar er was blijkbaar toch wel genoeg animo, en nu twijfel ik alsnog over te stappen zodat ik glasvezel kan krijgen.
Ik heb nu Ziggo TV + internet 75 mbit voor €53,50 p/m en het enige dat ik zag waar ik voordeel uit zou kunnen halen is Caiway 100 mbit + TV voor €52.
Als ik nu niet zou inschrijven zeggen ze dat ik in de toekomst €650 zou moeten betalen voor een aansluiting. Is het het waard om hiervoor over te stappen? Ik lees over het algemeen niet zo'n goede dingen over Caiway klantenservice en hun tv-dienst...
Valt alles mee, overal is er wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:09:
[...]
Dat is dan erg treurig, want Mesh en Seamless Roaming of zelfs Fast Roaming zijn twee totaal verschillende dingen! ;)
De wifipunten van Caiway en Delta (de TP-link Deco M5) worden aangeprezen vanwege vloeiende roaming, en zijn genaamd MESH wifi netwerk.

Wat ik ervan begrijp is dat de stations met elkaar communiceren (over een backhaul netwerk) om het roamen vloeiend te maken. Tevens kan zo'n netwerk daardoor alleen werken met wifipunten van dezelfde fabrikant.

Dat geldt voor alle MESH wifi netwerken, als ik de "kenners" en fabrikanten op internet mag geloven.
Ik zoek veel uit als iets me interesseert, en dit is by far het meeste wat ik erover kon vinden.

Misschien wil jij wat duidelijker samenvatten waarom het niet klopt?
Ik leer graag bij! oOo

/edit Ik ga nog even experimenteren met de tips over de signaalsterktes. Wifi analyzer heb ik uiteraard gebruikt om de overlapping en drukte op de diverse kanalen te meten. Onmisbare tool!

[ Voor 9% gewijzigd door rfbroek op 05-11-2021 18:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Hallo allen.
Als je ooit nog je huis verkocht wil krijgen aan mensen zoals ik dan zou ik gewoon glasvezel nemen! ;)

Als ik toch al tussen twee prut ISP's moet kiezen dan wil ik wel degene die mij glasvezel kan aanbieden i.p.v. een lullige 50 Mbps als upload! >:) :P :+
rfbroek schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:35:
De wifipunten van Caiway en Delta (de TP-link Deco M5) worden aangeprezen vanwege vloeiende roaming, en zijn genaamd MESH wifi netwerk.

Wat ik ervan begrijp is dat de stations met elkaar communiceren (over een backhaul netwerk) om het roamen vloeiend te maken. Tevens kan zo'n netwerk daardoor alleen werken met wifipunten van dezelfde fabrikant.

Dat geldt voor alle MESH wifi netwerken, als ik de "kenners" en fabrikanten op internet mag geloven.
Ik zoek veel uit als iets me interesseert, en dit is by far het meeste wat ik erover kon vinden.

Ik leer graag bij! oOo
Opzich kan dat wel zo zijn, maar daar koop je geen Mesh voor : Daar koop je accesspoints uit dezelfde reeks voor, zoals TP-Link Omada of Ubiquiti UniFi ;)

Ik had al na je vorige bericht geprobeerd een uitleg te vinden die makkelijk begrijpbaar is en uitlegt wat ik bedoel en wat Mesh dus echt is, maar dat valt niet mee sinds men dus Mesh "op de nieuwerwetse manier" is gaan verkopen... :/

Dus hierbij een poging :
- Combineer dit : https://www.cisco.com/c/d...ent/renditions/148441.jpg
- Met dit : https://www.ascinc.com/wp...nksimpletopology21121.png

Waarbij :
- De RAP uit de eerste afbeelding de Base Station (Root) is uit de tweede afbeelding.
- Al die Mesh Accesspoints uit de tweede afbeelding met elkaar zijn verbonden zoals de MAP's uit de eerste afbeelding.
- Op het moment dat een willkeurige MAP wegvalt het netwerk zich herstelt van die uitval en het verkeer omleidt via een andere MAP.
- De Controller van het geheel intelligent genoeg is om dergelijke route aanpassingen te laten uitvoeren door de accesspoints op het moment dat de routes tussen de accesspoints erg veel verkeer over zich heen krijgen!
- Hetzelfde doet met de Clients die aan de MAP's hangen op het moment dat de MAP's het heel druk hebben en aan het maximale aantal Clients zitten of de latency te hoog/de bandbreedte te laag wordt!

Met daarbij als extra toevoegingen dat :
- Je ook setups kan hebben die zelfs meerdere RAP's hebben en dus meerdere Base Station (Root) accesspoints!
- Je nu niet moet denken dat als je een Ubiquiti UniFi setup koopt je hetzelfde kan creëeren, want dat kan alleen de peperdure setup van Cisco of HPE en zo die gebruik maken van een geavanceerde intelligente WiFi Controller helaas! ;)

En ik zal vast wel wat vergeten zijn, maar in die richting moet je een beetje denken :)
/edit Ik ga nog even experimenteren met de tips over de signaalsterktes.
Wifi analyzer heb ik uiteraard gebruikt om de overlapping en drukte op de diverse kanalen te meten. Onmisbare tool!
d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rfbroek schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 18:35:
[...]

Ik leer graag bij! oOo

/edit Ik ga nog even experimenteren met de tips over de signaalsterktes. Wifi analyzer heb ik uiteraard gebruikt om de overlapping en drukte op de diverse kanalen te meten. Onmisbare tool!
Die goedkope M5 heeft geen separate radio voor de backhaul dus de helft van de snelheid ben je al kwijt. Alleen devices met een extra radio voor de backhaul halen met 802.11AC richting de 800 Mbps volgens de Computer Totaal test die ik ergens hierboven poste.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:37:
Die goedkope M5 heeft geen separate radio voor de backhaul dus de helft van de snelheid ben je al kwijt. Alleen devices met een extra radio voor de backhaul halen met 802.11AC richting de 800 Mbps volgens de Computer Totaal test die ik ergens hierboven poste.
En toen wist ik weer wat ik nog vergeten ben : Het backhaul verhaal! :D

En dan vooral hoe de meeste setjes 5 GHz als backhaul gebruiken en dat helemaal niet handig is qua bereik tussen de units (Men adverteert liever met 5 GHz bandbreedtes dan met 2.4 GHz bandbreedtes tenslotte!) en je ze dus beter allemaal bedraad kan aansluiten net als "normale" accesspoints! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Is het dan niet zo dat bij de betere mesh sets, zeg de Netgear Orbi, de eerste bedrade unit de “RAP” is? Met dan minder geavanceerde controller mogelijkheden zoals verkeer routeren e.d.?
De andere units zijn dan de “MAP” conform het plaatje, toch?

De duurdere sets ondersteunen 802.11 protocollen voor transfer van een cliënt tussen de units. Dat lijkt me dan toch wel datgene wat mesh bedoelt te zijn. Seamless roaming dus… en meer reikwijdte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:48:
Is het dan niet zo dat bij de betere mesh sets, zeg de Netgear Orbi, de eerste bedrade unit de “RAP” is? Met dan minder geavanceerde controller mogelijkheden zoals verkeer routeren e.d.?
De andere units zijn dan de “MAP” conform het plaatje, toch?
Voor zover ik weet zijn al die units niet anders dan een zooi WiFi Repeaters achter elkaar en dan dus eventueel met een Dedicated Backhaul tussen de RAP en MAP maar niet de MAP's onderling!

Wat ook kan is RAP => MAP => MAP maar dan ben je nog steeds aan het repeaten...
De duurdere sets ondersteunen 802.11 protocollen voor transfer van een cliënt tussen de units. Dat lijkt me dan toch wel datgene wat mesh bedoelt te zijn. Seamless roaming dus… en meer reikwijdte.
802.11r/k/v ondersteuning is helemaal prima, maar dat heeft 0,0 met Mesh te maken!

Dat kunnen een beetje accesspoints ook gewoon! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Ik wil ze sowieso allemaal bedraad aansluiten. Ik kreeg de indruk (maar moet ik nog even nakijken) dat de backhaul dan over de kabels gaat. En dus de wifi snelheid niet te lijden heeft.

Enige verbetering waar ik op hoop is smoother roaming , ten opzichte van de Archers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
@nero355 Mooie uitleg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:10

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand die de SFP poort gebruikt op een Turris Omnia? De dell tranceiver van fs wordt niet herkend jammer genoeg.

(nieuwe uboot icm openwrt 21.02.1).

Of zal ik dan toch echt een mediaconverter nodig hebben.

[ Voor 37% gewijzigd door Blisterin_Bull op 06-11-2021 11:33 ]

Systeem specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

nero355 schreef op maandag 1 november 2021 @ 14:53:
[...]

Dat kan niet, want zodra er onderhoud is lig je echt wel langer plat dan 1 uur namelijk ergens tussen 00:00 en 07:00 ongeveer! ;)

Ik heb dat al 4 keer meegemaakt in 3 jaar tijd... :/
Ik heb dat tot nu toe 1 keer meegemaakt op een vrijdagnacht. Dat waren werkzaamheden waar ik achteraf een bericht over kreeg. Ja, je zou kunnen zeggen dat vooraf handiger zou zijn geweest. :P
Uiteraard wel kortstondige storingen gehad en na opnieuw opstarten apparatuur werkte het weer.

Mocht er ooit de optie ontstaan om KPN te nemen dan ben ik meteen weg hoor! :P

In de 20 jaar dat ik KPN heb gehad heb ik namelijk misschien maar 1 of 2 keer wat last gehad van een of andere duffe storing die heel kort heeft geduurd! :)

Naast de rest van de voordelen die je bij Caiway niet hebt...
Ik heb nog Mxstream Adsl gehad van KPN. Na een verhuizing een poos op UPC gezeten, wat ruk was, vervolgens 10 jaar bij XS4ALL Only gezeten. 20 Mbits. Was wel leuk, toen had je wel echt de extra's die interessant waren voor mij. Na een verhuizing naar huidig adres zat ik op een lullige '8' Mbits via ISDN. Effectief 5 Mbits koperlijntje gezien de afstand naar de centrale. Erg duur en veel storingen. Laat staan de traagheid. Tegenwoordig heeft KPN ook veel storingen.

Ik denk niet dat ik zomaar ineens op KPN ga overstappen zodra KPN hier mogelijk is. Hgstws gaan ze dat toch nooit doen. Ze krijgen geen toestemming om te graven en de prijzen om het glas van Caiway te gebruiken is niet echt winstgevend voor KPN.

Die extra''s van KPN heb je bij Caiway ook. Ik neem aan dat je doelt op bijvoorbeeld combinatie mobiel etc. Ik zou anders niet weten wat je bij KPN meer aan extra's hebt. Misschien dat KPN meestal wel als eerste komt met extra feutures. Die worden tegenwoordig ook snel door andere providers opgepikt en toegepast.

Volgens mij is dat gewoon hiermee verklaard :

:)
Ja, cache legen browser deed wonderen :+ 1,1G niet meer gezien op fast.com. 950 Mbits op z'n hoogst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Blisterin_Bull schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 11:29:
Iemand die de SFP poort gebruikt op een Turris Omnia?

(nieuwe uboot icm openwrt 21.02.1).
Gewoon de SFP module van de Genexis eruit halen en erin prikken en kijken of het werkt :?
De dell tranceiver van fs wordt niet herkend jammer genoeg.
Waarom Dell als je een Transceiver voor jouw apparatuur kan laten programmeren door FS.com :?
Of zal ik dan toch echt een mediaconverter nodig hebben.
Dat kan altijd nog net als een Switch met één of meerdere SFP poorten dus test gewoon eerst met de SFP module van de Genexis :)
XunFar schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:49:
Ik heb dat tot nu toe 1 keer meegemaakt op een vrijdagnacht. Dat waren werkzaamheden waar ik achteraf een bericht over kreeg. Ja, je zou kunnen zeggen dat vooraf handiger zou zijn geweest. :P
Ik kreeg zelfs dat niet! :/

En op hun website stond ook helemaal niks!

Desnoods achteraf... -O-
Ik heb nog Mxstream Adsl gehad van KPN. Na een verhuizing een poos op UPC gezeten, wat ruk was, vervolgens 10 jaar bij XS4ALL Only gezeten. 20 Mbits. Was wel leuk, toen had je wel echt de extra's die interessant waren voor mij. Na een verhuizing naar huidig adres zat ik op een lullige '8' Mbits via ISDN. Effectief 5 Mbits koperlijntje gezien de afstand naar de centrale.
Hier ook een MXSTREAM klant vanaf het moment dat het begon en daarna dus ook ADSL2+ en (V)VDSL2
via een Wijkkastje en dat werkte altijd gewoon PERFECT! :*)
Erg duur en veel storingen. Laat staan de traagheid. Tegenwoordig heeft KPN ook veel storingen.
Dat is dus niet mijn ervaring ;)
Ze krijgen geen toestemming om te graven en de prijzen om het glas van Caiway te gebruiken is niet echt winstgevend voor KPN.
Vrees ik ook, maar ondertussen is hun Solcon dus wel actief op Caiway verbindingen... ?!?!
Die extra''s van KPN heb je bij Caiway ook. Ik neem aan dat je doelt op bijvoorbeeld combinatie mobiel etc.
NOPE! :)
Ik zou anders niet weten wat je bij KPN meer aan extra's hebt. Misschien dat KPN meestal wel als eerste komt met extra feutures. Die worden tegenwoordig ook snel door andere providers opgepikt en toegepast.
- Altijd een vast IP.
- Geen downtime tijdens onderhoud die ook op tijd wordt aangekondigd!
- Duidelijkheid over de gebruikte DNS Servers en dergelijke.
- PTR Record die je aan kon laten passen als je XS4ALL had!
- Mail Relay indien je zelf een E-Mail Server draait.
- Nova NNTP Server inclusief Binaries Support! :)
- Allround gewoon de betere ISP dan de rest qua routing, bandbreedte, enz...
Ja, cache legen browser deed wonderen :+ 1,1G niet meer gezien op fast.com. 950 Mbits op z'n hoogst.
:D NICE! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-03 14:42
nero355 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:35:
[...]

Als je ooit nog je huis verkocht wil krijgen aan mensen zoals ik dan zou ik gewoon glasvezel nemen! ;)
Maar ik begrijp het proces niet. Ze komen het sowieso aanleggen in de straat. Als ik nu geen glasvezel wil, ligt het er wel straks. En het gaat een open netwerk zijn, dus misschien komen KPN en/of Ziggo er ook ooit nog bij. Stel ik zou dan in de toekomst bij Ziggo willen blijven, dan moet ik alsnog 650 euro aansluitkosten betalen, ook al ligt de kabel er al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
striner schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:07:
[...]

Maar ik begrijp het proces niet. Ze komen het sowieso aanleggen in de straat. Als ik nu geen glasvezel wil, ligt het er wel straks. En het gaat een open netwerk zijn, dus misschien komen KPN en/of Ziggo er ook ooit nog bij. Stel ik zou dan in de toekomst bij Ziggo willen blijven, dan moet ik alsnog 650 euro aansluitkosten betalen, ook al ligt de kabel er al?
Nee KPN komt er NOOIT op, die legt zelf aan,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Sjakie0101 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:19:
[...]

Nee KPN komt er NOOIT op, die legt zelf aan,
Je bedoelt, tot op heden heeft KPN nog geen diensten geleverd over de glasvezel van andere partijen, hierom lijkt de kans dat dit in de nabije toekomst zal gebeuren klein.
Iets minder gechargeerd is niet verkeerd.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Is het het waard om hiervoor over te stappen? Ik lees over het algemeen niet zo'n goede dingen over Caiway klantenservice en hun tv-dienst...
Ik kan je niet vertellen of de Caiway dienstverlening goed is, of niet.

Maar je moet hier even met andere ogen naar kijken: namelijk dat je die boot naar glasvezel land niet wilt missen. Schrijf je in, regel een abbo van provider X. Zit dat verplichte jaar uit en heroverweeg dan of je weer wat anders wilt.
Je hebt dan wel glasvezel in huis liggen en niet meer de potentiele kosten a 650 als je het later toch nog aan wilt laten leggen. Dat is m.i. wat iedereen zou moeten doen om de aanleg van glasvezel te ondersteunen. Als je de kans krijgt aangeboden, aanpakken. Want anders komt de volgende kans pas over, zeg, 20 jaar of hij is heel duur.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:43
XunFar schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:49:
[...
Ze krijgen geen toestemming om te graven en de prijzen om het glas van Caiway te gebruiken is niet echt winstgevend voor KPN.
[...]
Waar baseer je dit op? De Telecomwet is vrij duidelijk:

Artikel 5.1 lid 1:
De rechthebbende op of de beheerder van openbare gronden is verplicht te gedogen dat ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk kabels in en op deze gronden worden aangelegd, instandgehouden of opgeruimd.
Als een netwerkbeheerder wil en een instemmingsbesluit vraagt bij de gemeente, kan de betreffende gemeente bijna niet weigeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ter info.

Caiway/Delta is erg laks met het melden van storingen en onderhoud.

De firma weserve maakt gebruik van het netwerk van Caiway/Delta en is erg snel met melden van storingen.

Dus als je abonneert op http://status.weserve.nl/ dan krijg je alle meldingen.

Zo was er van de week een flooding event waardoor er een lage snelheid was, weserve via e-mail was er direct bij, en uiteraard geen enkele melding op de storingspagina van Caiway/Delta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hallo allen.
Kijk of je glasvezel kunt laten aanleggen zonder dat je een abonnement hoeft af te nemen.
Hier in het dorp kon je gratis een aansluiting laten maken. Nu die we is worden er leuke aanbiedingen gedaan.
Zo heb ik het zelf net afgesloten voor 6mnd gratis, dus betaal maar 6x 52 voor het eerste jaar.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
striner schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:07:
Maar ik begrijp het proces niet. Ze komen het sowieso aanleggen in de straat. Als ik nu geen glasvezel wil, ligt het er wel straks.
Voor zover ik weet zal het stuk kabel vanuit jouw meterkast tot aan de kabel in de straat NIET aangesloten/neergelegd worden als je niet aan de actie meedoet, maar ik kan ernaast zitten... :?
En het gaat een open netwerk zijn, dus misschien komen KPN en/of Ziggo er ook ooit nog bij. Stel ik zou dan in de toekomst bij Ziggo willen blijven, dan moet ik alsnog 650 euro aansluitkosten betalen, ook al ligt de kabel er al?
Zo werkt het dus niet en op die twee giganten zou ik niet rekenen, vooral die van dat Fake Giganet! ;) >:) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nero355 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 22:52:
Voor zover ik weet zal het stuk kabel vanuit jouw meterkast tot aan de kabel in de straat NIET aangesloten/neergelegd worden als je niet aan de actie meedoet, maar ik kan ernaast zitten... :?
Meestal wordt er in overleg met de bewoner glasvezel geschoten tot in de fundering of tot net naast de woning/fundering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Benmen schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:23:
[...]

Waar baseer je dit op? De Telecomwet is vrij duidelijk:

Artikel 5.1 lid 1:

[...]

Als een netwerkbeheerder wil en een instemmingsbesluit vraagt bij de gemeente, kan de betreffende gemeente bijna niet weigeren.
Dat doen sommige gemeentes wel. Het wordt gegund aan een bepaalde provider. CAI is dacht ik van de gemeente aan Caiway verkocht/gegund door de gemeenteraad. Dan kunnen zij een x aantal jaren als 'provider-gebied' fungeren en daarna mogen ze dat open gooien zodat andere providers ook kunnen leveren. Ik heb van een interne bron vernomen dat KPN er dan iets van 4 euro 'winst' op zou maken per aansluiting. Da's voor KPN commercieel niet interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 19:35:
[...]
[...]
Precies! Bij mij heeft glasvezel echt wel meegewogen bij de keuze. Misschien ben ik een uitzondering, en misschien is het dom omdat je het later altijd voor "maar" 650 euro kunt laten aanleggen, maar ik dacht meteen: geen gezeik meer met videobellen tijdens het thuiswerken. Een stabiele glasvezel verbinding met snelle upload en lage latentie kun je echt gebruiken als selling point voor je huis.

Denk sowieso dat je niet meer terug gaat naar DOCSIS/ADSL als je eenmaal glasvezel hebt gehad. Zelfs als glasvezel duurder blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:33
Persbericht van vandaag:
https://www.delta.nl/nieu...-met-landelijke-campagne/

Begin van het einde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
@tyson69
Eerder irritante reclames van Delta op allerlei media incoming! :X :| :/

:P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
XunFar schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 00:21:
[...]

Dat doen sommige gemeentes wel. Het wordt gegund aan een bepaalde provider. CAI is dacht ik van de gemeente aan Caiway verkocht/gegund door de gemeenteraad. Dan kunnen zij een x aantal jaren als 'provider-gebied' fungeren en daarna mogen ze dat open gooien zodat andere providers ook kunnen leveren. Ik heb van een interne bron vernomen dat KPN er dan iets van 4 euro 'winst' op zou maken per aansluiting. Da's voor KPN commercieel niet interessant.
Met andere woorden KPN kan dus glasvezel aanleggen, maar vanwege commerciële overwegingen doet KPN dat niet (keuze KPN, niet de opgelegde keuze van de gemeente) . Al lees ik die wet dan kunnen gemeenten maar beperkt sturen maar weigeren lijkt zeer lastig. Zeker als een partij echt zou willen aanleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 16:08
Als Delta er recent uit is gekomen als beste helpdesk, dan zegt dat meer over de belabberde kwaliteit bij de concurrenten dan dat ze zelf nou zo goed zijn.
Eigen ervaring is trouwens dat ze technisch maar zeer matig weten waar ze het over hebben (vind ik al als amateur), maar ik heb ze nog niet op onvriendelijkheid kunnen betrappen, dat moet ik ze nageven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Gaat het merk Caiway verdwijnen? Zelfs de Caiway winkel in Naaldwijk is nu een Delta winkel en in Schiedam waar jaren terug de Caiway winkel opeens verdween, komt ook binnenkort een Delta winkel.

Komen er nu overal Delta winkels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Iemand (recente) ervaring met aanvragen van glasvezel via Caiway ?

Glasvezels in de straat en woningen zijn hier al vorig jaar aangelegd, nu er een mooie aanbieding is besloten om over te stappen. Aanvraag ingediend voor aansluiting op/na 8 december.
Maar wordt de aansluiting dan in principe op die datum actief, of zal Caiway dit op die datum pas in gang gaan zetten ?
Klantenservice zei dat de aansluiting pas vanaf de 8e december in gang gezet gaat worden en dat het dan tot 3 weken kan duren.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ZeRoC00L schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:13:
Iemand (recente) ervaring met aanvragen van glasvezel via Caiway ?

Glasvezels in de straat en woningen zijn hier al vorig jaar aangelegd, nu er een mooie aanbieding is besloten om over te stappen. Aanvraag ingediend voor aansluiting op/na 8 december.
Maar wordt de aansluiting dan in principe op die datum actief, of zal Caiway dit op die datum pas in gang gaan zetten ?
Klantenservice zei dat de aansluiting pas vanaf de 8e december in gang gezet gaat worden en dat het dan tot 3 weken kan duren.
Heb je al een FTU op je glas aangesloten in je woning of is dat nog niet gebeurd?
Als je dat al hebt zal het wel snel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
True schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:39:
[...]

Heb je al een FTU op je glas aangesloten in je woning of is dat nog niet gebeurd?
Als je dat al hebt zal het wel snel gaan.
Ja, die is vorig jaar al meteen aangelegd, en als ze belden met iemand. Ik vermoed om te testen dat de kabel van 'mij' werkt.

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ZeRoC00L schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:10:
Ja, die is vorig jaar al meteen aangelegd, en als ze belden met iemand.

Ik vermoed om te testen dat de kabel van 'mij' werkt.
Dan komt het wel goed! :)

De enige TIP die ik je kan geven is zodra het DIY pakket met de Genexis erin aankomt deze gewoon meteen aan te sluiten :
Ik heb namelijk onnodig zitten wachten op een of andere melding die ik had moeten krijgen destijds, terwijl de aansluiting het al deed! :o _O- :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Speculaties. Al is er ook een nieuwbericht gekomen van Delta over het openen van Deltashops in Naaldwijk (voorheen Caiwayshops).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
https://www.totaaltv.nl/n...caiway-niet-samen-verder/

Niet volgens de woordvoerder.

Overigens wel iemand op het Deltaforum die een kennis heeft die werkt bij Delta. Hij roept 2023.
Maar daar is geen enkele bron voor te vinden.
Dus tot zover zou het nieuwsbericht kloppen, op dit moment is er geen sprake van.
Er staat niet dat er geen plannen voor bestaan en dit toch in 2023 alsnog gaat gebeuren.
Het gehannes tussen de twee providers is gewoon niet houdbaar en kost alleen maar geld,
Reken maar dat ik blijf overstappen om steeds weer voordeel te halen van kortingen.
Ze vragen er om.

[ Voor 44% gewijzigd door Sjakie0101 op 10-11-2021 19:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
En dat zegt uitgerekend jij??

Je hebt zelf bijna een jaar geroepen dat ze zouden fuseren, totdat het niet meer mocht van de admins omdat je nooit bronnen had. En nu ga jij een ander de maat nemen?? 8)7

Als er echt iets verandert zullen we vanzelf bericht krijgen neem ik aan, voorlopig zit ik nog goed bij Caiway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
rfbroek schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:55:
[...]

En dat zegt uitgerekend jij??

Je hebt zelf bijna een jaar geroepen dat ze zouden fuseren, totdat het niet meer mocht van de admins omdat je nooit bronnen had. En nu ga jij een ander de maat nemen?? 8)7

Als er echt iets verandert zullen we vanzelf bericht krijgen neem ik aan, voorlopig zit ik nog goed bij Caiway.
Klopt helemaal. Ik ben er mee gestopt, dus ik hoop ook van anderen die mij de maat namen hetzelfde gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:15

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ik heb wat reacties opgeruimd. Maak de volgende keer gewoon even een TR aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Benmen schreef op woensdag 10 november 2021 @ 00:17:
[...]

Met andere woorden KPN kan dus glasvezel aanleggen, maar vanwege commerciële overwegingen doet KPN dat niet (keuze KPN, niet de opgelegde keuze van de gemeente) . Al lees ik die wet dan kunnen gemeenten maar beperkt sturen maar weigeren lijkt zeer lastig. Zeker als een partij echt zou willen aanleggen.
Nee dat staat er niet. Sommige gemeentes gunnen het aan een bepaalde provider. Na een x aantal jaren mag/kan die provider dat openstellen voor andere providers. Dus voor de reeds aangelegde glasvezel. Voor sommige grote providers zijn de kosten/baten commercieel niet interessant meer. Omdat de begunstigde provider er te veel geld voor vraagt om gebruik te mogen maken van hun glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
XunFar schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:11:
[...]

Nee dat staat er niet. Sommige gemeentes gunnen het aan een bepaalde provider. Na een x aantal jaren mag/kan die provider dat openstellen voor andere providers. Dus voor de reeds aangelegde glasvezel. Voor sommige grote providers zijn de kosten/baten commercieel niet interessant meer. Omdat de begunstigde provider er te veel geld voor vraagt om gebruik te mogen maken van hun glasvezel.
Voor KPN zijn er drie regels:
* Doorgifte via een ander netwerk mits interessant (meestal niet)
* Lukt dit eerste niet omdat de investering niet terug te verdienen valt dan vervanging van kopers voor glasvezel. Overal waar koper ligt, met uitzondering van buitengebieden), gaat of regel 1 of regel 2 op. Eind 2024/2025 is er zo goed als geen kopernetwerk meer.

Al het andere is gelul, overal waar koper ligt, muv buitengebieden, wil KPN blijven leveren via glasvezel wanneer koper wordt uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
XunFar schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 13:11:
[...]

Dat is dan raar, gelet op de wet en de verplichting om kabels te gedogen in de ondergrond. Het lijkt mij eerder een verhaal van prioriteiten bij kpn voor bepaalde gebieden dan het gunnen aan een bepaalde provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Benmen schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 15:35:
[...]

Dat is dan raar, gelet op de wet en de verplichting om kabels te gedogen in de ondergrond. Het lijkt mij eerder een verhaal van prioriteiten bij kpn voor bepaalde gebieden dan het gunnen aan een bepaalde provider.
Zie mijn relaas hierboven. Dat is het beleid van KPN, daar is geen speld tussen te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Caiway plat. Zo te zien heel NL.

Sinds januari klant, eigenlijk elke paar weken wel een storing. Via mijn oude VDSL van KPN enkele keer in meer dan 20 jaar.

Hoezo, glasvezel is stabiel zoals de marketeers ons vertellen?

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:36
Geen enkel probleem hier tot nu toe. Alles werkt normaal gelukkig.

• rfbroek
  • Niet online
Hier ook gewoon glas internet (Almelo)

• rfbroek
  • Niet online
Waar zie jij dat?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 14:29
Hier ook. Telefonisch krijg je een bandje dat het een landelijke storing betreft. Hun eigen website zegt dat er geen storingen bekend zijn. Allestoringen.nl zegt wel wat anders haha.
allestoringen.nl

Rond de 500 meldingen, de storingskaart laat zien dat het over hele land is. Nu al bijna een uur.

En uiteraard geen melding op storingspagina van Caiway.

Icey schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:55:
[...]

Hier ook. Telefonisch krijg je een bandje dat het een landelijke storing betreft. Hun eigen website zegt dat er geen storingen bekend zijn. Allestoringen.nl zegt wel wat anders haha.
Dat is toch echt belachelijk. Heb je een storingspagina, ga je een bandje inspreken. Zucht.

• Sjakie0101
Ik zit bij Delta, alles werkt nog,
Delta-Fiber NOC meld het volgende:

"Door spanningsuitval is er op dit moment mogelijk impact op onze FTTH diensten. Dit resulteert in flooding events in ons netwerk. We zijn hard bezig om dit zo snel mogelijk te herstellen."Dit resulteert in (zwaar) verminderde performance van de Glasvezel diensten (internet, televisie, telefonie) in het Delta-Fiber FTTH netwerk."

Via weserve.nl.

---

Storiningspagina van caiway.nl meldt alleen dat klanten in Prinsenbeek er last van hebben... zucht.

[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 18-11-2021 14:16 ]

• Sjakie0101
ernstoud schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:14:
Delta-Fiber NOC meld het volgende:

"Door spanningsuitval is er op dit moment mogelijk impact op onze FTTH diensten. Dit resulteert in flooding events in ons netwerk. We zijn hard bezig om dit zo snel mogelijk te herstellen."Dit resulteert in (zwaar) verminderde performance van de Glasvezel diensten (internet, televisie, telefonie) in het Delta-Fiber FTTH netwerk."

Via weserve.nl.

---

Storiningspagina van caiway.nl meldt alleen dat klanten in Prinsenbeek er last van hebben... zucht.
Lekker hoor nu we allemaal thuiswerken

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:46
hier geen issues... Caiway 314x

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En hier alles weer ok. Toch ruim een uur. Vorige storingen waren (veel) korter.

Kan gebeuren. Alleen is het een gotspe dat de zakelijke partner weserve.nl betere voorlichting ontvangt van het DeltaFiber NOC dan Caiway...

• rfbroek
  • Niet online
"Door spanningsuitval is er op dit moment mogelijk impact op onze FTTH diensten. Dit resulteert in flooding events in ons netwerk."
Ben benieuwd of mijn moeder van 80 dit gaat snappen :?

[ Voor 18% gewijzigd door rfbroek op 18-11-2021 15:28 ]

• kwaazaar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 18:47
Lekker als je net een presentatie gaat geven via Teams :-(

Bij mij viel het niet volledig weg: fast.com kwam tot 100 Kbps download snelheid. Dit heb ik de laatste tijd vaker gehad, maar tot nu toe altijd rond middernacht als ik weer te lang voor de TV bleef hangen. Niet zo erg dus.

Dit was de ping vanuit de router rond 14:00:
--- http://google.com ping statistics ---
10 packets transmitted, 7 packets received, 30% packet loss
round-trip min/avg/max = 83.767/87.203/91.654 ms

• nero355
Omgeving Rotterdam niks van gemerkt! :)
Via mijn oude VDSL van KPN enkele keer in meer dan 20 jaar.
DE REDEN dat ik eigenlijk gewoon nog steeds KPN wil! ;)
Hoezo, glasvezel is stabiel zoals de marketeers ons vertellen?
Eerder een Caiway issue! >:) :P :+
ernstoud schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:42:
Kan gebeuren. Alleen is het een gotspe dat de zakelijke partner weserve.nl betere voorlichting ontvangt van het DeltaFiber NOC dan Caiway...
Dat blijft inderdaad bizar! :/
rfbroek schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:27:
Ben benieuwd of mijn moeder van 80 dit gaat snappen :?
Als je effe goed leest waar hij dat vandaan haalt dan is het 100% logisch dat er iets staat dat je schoonmoeder niet hoeft te begrijpen! :P

Effe de schoonmoeder gebruikt, want over iemands moeder praten is zo lullig... O-) :+

• rfbroek
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:18:
Als je effe goed leest waar hij dat vandaan haalt dan is het 100% logisch dat er iets staat dat je schoonmoeder niet hoeft te begrijpen! :P
Ik was de knipoog vergeten :9

• nero355
Ik heb nu ineens weer wel last van een vertraging van 80 a 100 ms richting de eerste Caiway Gateway die alles verschrikkelijk langzaam maakt! 8)7

002-112-158-163.dynamic.caiway.nl (163.158.112.2)  79.199 ms  79.209 ms  79.151 ms

Is ergens rond 17:00 uur begonnen...

nero355 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:17:
Ik heb nu ineens weer wel last van een vertraging van 80 a 100 ms richting de eerste Caiway Gateway die alles verschrikkelijk langzaam maakt! 8)7

002-112-158-163.dynamic.caiway.nl (163.158.112.2)  79.199 ms  79.209 ms  79.151 ms

Is ergens rond 17:00 uur begonnen...
Hier 5 ms. naar google.

• nero355
Hier is het ondertussen ook weer gezakt naar rond de 10 ms. :)

002-112-158-163.dynamic.caiway.nl (163.158.112.2)  7.620 ms  7.607 ms  7.574 ms

Misschien wat "spikes" die af en toe optreden op willekeurige plekken of zo :?

• rfbroek
  • Niet online
Pinging 163.158.112.2 with 32 bytes of data:
Reply from 163.158.112.2: bytes=32 time=4ms TTL=252

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:00
Hoewel nu alles plat. Albrandswaard.

👉🏻 Blog 👈🏻

• nero355
Inderdaad net weer raak geweest tussen 21:00 en 21:48 ongeveer! -O-

Maar gelukkig staat het ondertussen ook op hun webpagina die ik met mijn super snelle 2G @ 8 KB/s heb kunnen bekijken! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XunFar
  • Niet online

XunFar

bye bye c'est fini

Hier lag het ook sinds 21:00 uur plat. Heb nu wel weer wat. 93 Mbits bekabeld en via WiFi 250 Mbits. Effe wat spul opnieuw opstarten. ping whatever 1 ms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Octopuz
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ook het ‘renamed’ DELTA glasvezel heeft storingen in diverse plaatsen zoals op https://www.zeelandnet.nl/seno staat. Dit is natuurlijk stiekem Caiway…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mssngr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-03 15:46
Sinds gisternacht geen internet meer. Via Caiway glas. Regio Uithoorn. Hebben andere ook problemen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:13

Mooijekind

Manager Product Content
Nee, hier geen problemen met glasvezel in, Kudelstaart. Dus redelijk dezelfde regio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mssngr
Uiteindelijk met de klantenservice tot de conclusie gekomen. Factory reset van de modem. Dus nu weer lekker aan het klooien om mijn Unify netwerk weer aan de praat te krijgen.. 🤪

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
mssngr schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 15:13:
Factory reset van de modem.
Dus nu weer lekker aan het klooien om mijn Unify netwerk weer aan de praat te krijgen.. 8)7
Die twee horen niks met elkaar te maken te hebben! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mssngr
Pff, nou.. ik was de de hele middag bezig om het allemaal weer in te stellen. Alles gereset en zelfs toen viel het weer weg. Nu lijkt het eindelijk allemaal weer te draaien.. Ben verder ook niet goed in de materie. Ik kan het wel prima opzoeken en met trail en error via tutorials instellen. Maar ik snap niet precies wat ik doe. Dus het kan natuurlijk zeker zijn dat ik voor niks bezig ben geweest natuurlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mssngr schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 19:59:
Pff, nou.. ik was de de hele middag bezig om het allemaal weer in te stellen. Alles gereset en zelfs toen viel het weer weg. Nu lijkt het eindelijk allemaal weer te draaien.. Ben verder ook niet goed in de materie. Ik kan het wel prima opzoeken en met trail en error via tutorials instellen. Maar ik snap niet precies wat ik doe. Dus het kan natuurlijk zeker zijn dat ik voor niks bezig ben geweest natuurlijk..
Heb je het Platinum of het Titanium “modem” van Caiway? De Titanium staat in bridge dus dan zal DHCP en routing door je Unify gebeuren. Maar waarom bij een factory reset van het Caiway device dan ook je Unify opnieuw ingesteld moet worden? Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:01
Als je een eigen router van unifi hebt waarvan je het standaard lan 192.1681.X gebruikt, en de Genexis 7840 wordt gereset, dan krijg je een ip conflict en dat zorgt voor een boel gezeik.
Indien ja dan was dat is simpel op te lossen door het lan gedeelte in de genexis te wijzigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even een reminder van mijn vraag een week of twee geleden; zijn er Caiway/Delta abonnees met de Platinum 7840 die een verandering gezien hebben in de recente 3.16 firmware? Ik heb gezien:

- “gaatje” waardoor SSH toegang mogelijk was door de GUI api aan te roepen is gedicht,
- meer IPv6 ondersteuning in DHCP/DNSMASQ scripts
- client via WiFi krijgt alleen een IP adres als WAN aangesloten is.

Ik zie geen nieuwe zaken in de GUI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Dat vind ik dus zo gevaarlijk aan al die klakkeloze adviezen tegenwoordig : Iets kan best goed werken, maar kan degene die het koopt er ook mee omgaan ?!

Veel teveel mensen vergeten dat veel te vaak helaas... :/
Behoorlijk Leek schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 20:38:
Als je een eigen router van unifi hebt waarvan je het standaard lan 192.168.1.X gebruikt, en de Genexis 7840 wordt gereset, dan krijg je een ip conflict en dat zorgt voor een boel gezeik.
Dat is wel een goeie inderdaad! Helemaal vergeten! :$ O-)
Indien ja dan was dat is simpel op te lossen door het lan gedeelte in de genexis te wijzigen.
Mijn wijziging naar 172.16.0.0/24 lijkt in ieder geval normale reboots en shutdowns te overleven, maar als je de boel echt reset naar factory settings dan blijft dat natuurlijk niet bewaard inderdaad... :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jayuubee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42
Hi Iedereen,

Gisteren mijn glas van KPN naar Caiway omgezet, hierbij maak ik gebruik van mijn eigen hardware. (Genexis modem verwijderd) Alles draait subliem en naar behoren.

Mijn hardware configuratie:

- SFP module uit de genexis platinum 7840 gehaald (Seal van de modem hiervoor helaas moeten verbreken)
- TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L
- Draytek Vigor 2133 series (alle routers met Vlan opties volstaan)

Instellingen configuratie:

- SFP module van (genexis platinum 7840) in de TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L geplaatst.
- Vanuit de TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L ethernet kabel in de wan poort van mijn Draytek geprikt.
- Vlan 100 ingesteld zie foto (Ik heb alleen Internet genomen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NAFC8f1z929CkoqmofHLgio8z9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKsK9VdIfhWf5sVLVP51z8J5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vf4FAZ834DKK2Wqx6hqFk0sO2AI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dmAtkYEBjAgfN0pBrZkI7cav.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxB5TpZiwRhVCSajUzuDtrpOcK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YFUM4z9D6RXp3jNk5JpZAUQM.jpg?f=fotoalbum_large

Alles draait als een zonnetje en haal gewoon de 1gbit connectie.

Mochten er vragen zijn laat het mij weten.

Groetjes.

[ Voor 8% gewijzigd door jayuubee op 22-11-2021 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
jayuubee schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:18:
Gisteren mijn glas van KPN naar Caiway omgezet
Waarom zou je zoiets verschrikkelijks doen :? -O-
DrayTek O+ YEAH!!! d:)b 8) :Y) _O_

* nero355 heeft jarenlang genoten van KPN xDSL i.c.m. DrayTek Routers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unreal4u
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-06 12:50
Het wordt misschien mogelijk in mijn dorp om eindelijk naar glasvezel over te stappen, jeej! :)

Echter zag ik wel op hun aanbieding pagina dat een webserver niet toegestaan was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bebZsOoyeOrVMwa7t1K7aTUpp2M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RvIYqGFNoFLk75XMtmnyIk8V.png?f=user_large

De twee services die ik open wil hebben is poort 443 (en 80) + die van OpenVPN (uit mijn hoofd 1194 UDP): de eerste omdat ik daar de API van Home Assistant draai, 80 omdat letsencrypt gaat standaard naar poort 80 (maar ik kan me vergissen) en OpenVPN uiteraard zodat ik kan connecten naar huis.

Worden deze poorten actief geblokkeerd door Caiway of kan je deze wel bereiken mits je je eigen hardware gebruikt? Ik draai al een pfsense en ik zou uiteraard een media converter ervoor kunnen zetten. Alleen houdt het wel op als die poorten worden geblokkeerd voordat ze bij mijn deur aankomen.

Greetings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
unreal4u schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:19:
Het wordt misschien mogelijk in mijn dorp om eindelijk naar glasvezel over te stappen, jeej! :)
GEFELICITEERD!!! *O* :9B oOo
Echter zag ik wel op hun aanbieding pagina dat een webserver niet toegestaan was:

[Afbeelding]
Wat een middeleeuwse toestanden! :N

Volgens mij is dat meer bedoeld in de zin van commerciëel gebruik :?
De twee services die ik open wil hebben is poort 443 (en 80) + die van OpenVPN (uit mijn hoofd 1194 UDP): de eerste omdat ik daar de API van Home Assistant draai, 80 omdat letsencrypt gaat standaard naar poort 80 (maar ik kan me vergissen) en OpenVPN uiteraard zodat ik kan connecten naar huis.
OpenVPN kan je sowieso op een andere poort draaien dus dat komt wel goed! :)

En anders kan je nog Wireguard proberen...
Worden deze poorten actief geblokkeerd door Caiway of kan je deze wel bereiken mits je je eigen hardware gebruikt? Ik draai al een pfsense en ik zou uiteraard een media converter ervoor kunnen zetten. Alleen houdt het wel op als die poorten worden geblokkeerd voordat ze bij mijn deur aankomen.
Volgens mij heeft @ernstoud het een en ander draaien of in ieder geval getest dus die weet dat vast wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unreal4u
nero355 schreef op maandag 22 november 2021 @ 18:24:
Volgens mij is dat meer bedoeld in de zin van commerciëel gebruik :?
Tja, dat is inderdaad wat ik me dus afvraag: ik neem aan dat API usage van Google Home naar Home Assistant + het aanvragen van een certificaat elke 3 maanden niet als commercieel gebruik wordt gezien, maar ik heb wel gekkere dingen meegemaakt hahahaha
OpenVPN kan je sowieso op een andere poort draaien dus dat komt wel goed! :)
True, over OpenVPN heb ik zelf ook wat meer controle, echter is geen Google Home meer wél een deal-breaker, ik kan er wel mee leven, alleen het WAF (wife approval factor) gaat dan een ernstige dip meemaken!
Volgens mij heeft @ernstoud het een en ander draaien of in ieder geval getest dus die weet dat vast wel! :)
Thanks, dan wacht ik maar op een antwoord!

Greetings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
unreal4u schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 02:22:
API usage van Google Home naar Home Assistant

Echter is geen Google Home meer wél een deal-breaker, ik kan er wel mee leven, alleen het WAF (wife approval factor) gaat dan een ernstige dip meemaken!
Die spullen hadden nooit in je huis mogen komen! }) :P O-) :+

Gauw vervangen voor zoiets : https://plasma-bigscreen.org/ 8) :Y) :*)

Kan je zelfs je eigen speech/voice server voor draaien! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
unreal4u schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 02:22:

Thanks, dan wacht ik maar op een antwoord!

Greetings.
At your service!

Voor de configuratie van de Genexis 7840:

Toegestaan vanuit LAN:

tcp dpt:443 HTTPS
tcp dpt:5000 uPnP
udp dpt:67 BOOTp/DHCP
udp dpt:53 DNS
tcp dpt:53 DNS
udp dpt:1900 SSDP
icmptype 8 PING
tcp dpt:80 HTTP

Toegestaan vanuit WAN:

tcp dpt:22 SSH !!!
tcp dpts:5060:5061 SIP
udp dpts:5060:5061 SIP
udp dpt:68 DHCP renew
icmptype 8 PING
tcp dpt:8082 TR-069
udp dpt:9116 Genexis Automatic Provisioning System
udp dpt:161 SNMP

Ik denk dat vanuit Internet naar de WAN poort, SSH, PING, TR-069, GAPS en SNMP geblocked zijn op de gateway/firewall binnen het Delta Fiber netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

SSH staat dicht vanuit WAN naar LAN ?

Dat is nogal een dealbreaker.

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-06 09:06
jayuubee schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:18:
Hi Iedereen,

Gisteren mijn glas van KPN naar Caiway omgezet, hierbij maak ik gebruik van mijn eigen hardware. (Genexis modem verwijderd) Alles draait subliem en naar behoren.

Mijn hardware configuratie:

- SFP module uit de genexis platinum 7840 gehaald (Seal van de modem hiervoor helaas moeten verbreken)
- TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L

Instellingen configuratie:

- SFP module van (genexis platinum 7840) in de TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L geplaatst.
- Vanuit de TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L ethernet kabel in de wan poort van mijn Draytek geprikt.
- Vlan 100 ingesteld zie foto (Ik heb alleen Internet genomen)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alles draait als een zonnetje en haal gewoon de 1gbit connectie.

Mochten er vragen zijn laat het mij weten.

Groetjes.
Bedankt voor het delen, binnenkort ook naar Caiway wil rechstreeks het externe adres op mijn router, maar was moeilijk moeilijk met contact met de helpdesk. Ze gaven aan dat na activeren er een ander modem opgestuurd kon worden waar dit mee mogelijk zou zijn.

Mijn router heeft gewoon een SFP+ en SFP poort dus wil het liefst het zonder modem doen. Wil jij doorgeven wat voor SFP module Caiway gebruikt of hier een foto van de module plaatsen? En enkel VLAN100 is nodig, geen PPPoE settings nodig gehad e.d.?

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jayuubee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:42
ndonkersloot schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:14:
[...]

Bedankt voor het delen, binnenkort ook naar Caiway wil rechstreeks het externe adres op mijn router, maar was moeilijk moeilijk met contact met de helpdesk. Ze gaven aan dat na activeren er een ander modem opgestuurd kon worden waar dit mee mogelijk zou zijn.

Mijn router heeft gewoon een SFP+ en SFP poort dus wil het liefst het zonder modem doen. Wil jij doorgeven wat voor SFP module Caiway gebruikt of hier een foto van de module plaatsen? En enkel VLAN100 is nodig, geen PPPoE settings nodig gehad e.d.?
Hi,
Graag gedaan, welke sfp module kan ik je niet precies vertellen, (na glas activatie caiway modem daarna heb sfp module uit de genexis modem getrokken en die in de media converter gedaan) hierbij een link [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
die ik voor je heb opgezocht welke het kan zijn. Hangt er even van af welke modem/router je hebt. maar specifiek moet het deze specificaties hebben: SFP 1310nm-TX/1550nm-RX als 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX

Verder je vraag over PPPoE settings is niet nodig bij Caiway (had hiervoor KPN waarbij dit wel moest bij Caiway dus niet). Alleen vlan 100 instellen en gaan met die banaan.

Hoop hiermee je vragen goed beantwoord te hebben.

Groetjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jvhaarst schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:10:
SSH staat dicht vanuit WAN naar LAN ?

Dat is nogal een dealbreaker.
Ja. Ik vermoed, zelf niet geprobeerd, dat SSH ook alleen voor beheer door Caiway open staat en dus niet vanuit internet.

Wat Caiway dicht heeft op de gateway/router/firewall richting de klant en internet is niet duidelijk. Ik heb uit voorzorg wel de iptables voor WAN strakker gezet. Ook die poort 8082 op WAN open vind ik niet geweldig, komt veel voor in de portscans die ik zie. Er is een vulnerability in oudere Exchange servers op die poort dus veel script kiddies en erger tuig scant die poort.

ShieldsUp! zegt overigens dat alle poorten t/m 1023 en 8082 stealth zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jayuubee schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:15:
[...]

Hi,
Graag gedaan, welke sfp module kan ik je niet precies vertellen, (na glas activatie caiway modem daarna heb sfp module uit de genexis modem getrokken en die in de media converter gedaan) hierbij een link [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
die ik voor je heb opgezocht welke het kan zijn. Hangt er even van af welke modem/router je hebt. maar specifiek moet het deze specificaties hebben: SFP 1310nm-TX/1550nm-RX als 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX

Verder je vraag over PPPoE settings is niet nodig bij Caiway (had hiervoor KPN waarbij dit wel moest bij Caiway dus niet). Alleen vlan 100 instellen en gaan met die banaan.

Hoop hiermee je vragen goed beantwoord te hebben.

Groetjes.
En relevant is de spec. 20 km.

Bij fs.com verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unreal4u
nero355 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:42:
[...]

Die spullen hadden nooit in je huis mogen komen! }) :P O-) :+

Gauw vervangen voor zoiets : https://plasma-bigscreen.org/ 8) :Y) :*)

Kan je zelfs je eigen speech/voice server voor draaien! ;)
true, maar dat is een bewuste keuze geweest, vooral met alles wat Google al niet al voor me doet :) In ieder geval, goede tip! Ik moet mijn magic m(irror)onitor nog een keertje repareren (backlight ging helaas kapot), dan ga ik even kijken naar dit project, thanks!
ernstoud schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:40:

Ik denk dat vanuit Internet naar de WAN poort, SSH, PING, TR-069, GAPS en SNMP geblocked zijn op de gateway/firewall binnen het Delta Fiber netwerk.
Van harte bedankt met deze info! Ping is wel jammer, maar uiteindelijk gebruik ik het in de praktijk toch nooit. SNMP gebruik ik ook alleen intern, zou ik ook niet open willen via het internet haha De rest is voor mij geen deal-breaker: SSH is wel jammer, maar uiteindelijk heb ik die ook maar afgesloten: de enige manier om bij mijn machines te komen via het internet is als ik kan connecten via VPN: dit komt binnen op mijn firewall, en dan hou ik ook alle (externe) authentificatie op een plek en open ik zo min mogelijk naar buiten.

Enig idee of 443 en 80 wel actief geblokkeerd worden vanuit Delta's netwerk? Worst case scenario zou ik eventueel nog een goedkope VPN'tje kunnen laten proxy'en naar een non-standaard poort thuis, maar vind ik zelf geen nette oplossing tbh.

Greetings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

ernstoud schreef op woensdag 24 november 2021 @ 12:53:
[...]
Ja. Ik vermoed, zelf niet geprobeerd, dat SSH ook alleen voor beheer door Caiway open staat en dus niet vanuit internet.
Verder naar boven in het topic zien mensen wel pogingen tot inloggen op de Caiway router vanaf het internet, dus die staat alleen op de router uit.
Nog een reden om dat ding er tussenuit te gooien wanneer ze het hier hebben aangesloten (ergens tweede helft volgend jaar).

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jvhaarst schreef op woensdag 24 november 2021 @ 13:11:
[...]

Verder naar boven in het topic zien mensen wel pogingen tot inloggen op de Caiway router vanaf het internet, dus die staat alleen op de router uit.
Nog een reden om dat ding er tussenuit te gooien wanneer ze het hier hebben aangesloten (ergens tweede helft volgend jaar).
Ja, pogingen zie ik zeker. Tot wel 10.000 keer per dag (allemaal Oostblok en Rusland). Maar worden geblokkeerd. SSH vanuit internet geïnitieerd naar je router lukt niet. Vandaar dat ik zeg dat vermoedelijk in het Delta Fiber netwerk deze blokkade aanwezig is. Wel staat dus SSH op de router voor WAN open maar dit zal voor Caiway zijn om beheer te doen.

Over dat beheer overigens lees je nergens iets. Als security deskundige zou ik wel graag willen weten wat Caiway of Delta eigenlijk kan doen op het klant netwerk. SSH, TFTP voor firmware updates, GAPS dat elke paar uur “phone home” doet… een management engine… TR-069 wordt gebruikt etc. Welk verkeer wordt gemonitord? Waarom? Wat doet de GAPS cliënt nog meer? Het is toch een beetje big brother… en vrijwel zeker niet AVG compliant want toestemming voor al die monitoring - zo die er is - heb ik niet gegeven.

>:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
SSH (tcp22) staat gewoon open bij Caiway, ik kan vanaf het ziggozakelijk netwerk gewoon via SSH bij mijn pfSense machine (net getest, normaal staat SSH uit en als die al aanstaat op tcp52222).

Het zelfde geld overigens ook voor OpenVPN (udp1194 en tcp443).

Ik heb ook een werkende IPsec tunnel (maar dit is tussen Caiway in dezelfde plaats)

ps. uitgaand tcp445 werkt, dus diensten als Azure Files werken prima.

ps. ik gebruikt niet het modem van Caiway, maar direct pfSense op de glasvezel.

ps. Ik heb het idee dat Caiway niet overal het zelfde is (zeg maar legacy), en goede kans dat nieuwe netwerken een pon variant worden (afaik is dit de strategie van dit moment KPN/Delta en zo lijken te hanteren, minder active onderdelen, dus goedkoper om aan te leggen). Dus your mileage may vary. Dus misschien handig om dit soort zaken van te voren te checken.

[ Voor 26% gewijzigd door Xanthorax op 24-11-2021 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unreal4u
Xanthorax schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:34:
SSH (tcp22) staat gewoon open bij Caiway, ik kan vanaf het ziggozakelijk netwerk gewoon via SSH bij mijn pfSense machine (net getest, normaal staat SSH uit en als die al aanstaat op tcp52222).

Het zelfde geld overigens ook voor OpenVPN (udp1194 en tcp443).

Ik heb ook een werkende IPsec tunnel (maar dit is tussen Caiway in dezelfde plaats)

ps. uitgaand tcp445 werkt, dus diensten als Azure Files werken prima.

dank u! Dit is ook ongeveer dezelfde setup die ik wil doen: echter wel met een media converter voor mijn pfsense omdat de netgate sg3100 heeft geen SPF port helaas :shrug

EDIT: nou, meteen ingeschreven. Ze willen minimaal 25% hebben van alle huishoudens, dus duimen maar!

[ Voor 6% gewijzigd door unreal4u op 24-11-2021 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ndonkersloot schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:14:
Bedankt voor het delen, binnenkort ook naar Caiway wil rechstreeks het externe adres op mijn router, maar was moeilijk moeilijk met contact met de helpdesk.

Ze gaven aan dat na activeren er een ander modem opgestuurd kon worden waar dit mee mogelijk zou zijn.
:o

De "melkpakken" zijn dus weer op voorraad ?! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dat zal de reden zijn. Ik spreek specifiek over de configuratie van het Genexis 7840 modem (en vermoedelijk geldt dit ook voor de Titanium).

De poorten die ik noemde zijn die in de iptables configuratie zie van de Genexis 7840.

Goede aanvulling van je dat dit volledig anders is bij eigen apparatuur. Reden te meer om die 7840 een schop te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David.by
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06-04 22:38

Wat is je opstelling?
Heb je de kaart uit de Caiway modem gehaald en in zoiets als MC220L gestopt met je eigen router aangesloten?

Ik heb nu mijn eigen setup met opnsense, en wil ook overstappen naar glasvezel [eindelijk komt het hier ook]

Bedankt!

[ Voor 14% gewijzigd door David.by op 26-11-2021 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthorax
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
David.by schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:31:
[...]

Wat is je opstelling?
Heb je de kaart uit de Caiway modem gehaald en in zoiets als MC220L gestopt met je eigen router aangesloten?

Ik heb nu mijn eigen setup met opnsense, en wil ook overstappen naar glasvezel [eindelijk komt het hier ook]

Bedankt!
Zie Xanthorax in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Er is alleen een switch bij gekomen (voor oa. een nas en tado) en de beeclear is weg (vervangen door een HomeWizard Wi-Fi P1 Meter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-06 13:37
Hier is gisteren ook de glasverbinding opgeleverd (buitengebied). Genexis even aangesloten als test, vervolgens zegel verbroken en de SFP direct in mijn switch geprikt, VLAN 100 doorgeven aan mijn USG en alles werkt. Heb wel de IGMP Snooping even aan moeten zetten voor IPTV, maar installatie was een fluitje van een cent.

Alle poorten (WireGuard, IPSec tunneltje, HomeAssistant, Unifi Controller) die ik aan internet heb hangen werken gewoon netjes en worden niet door Caiway geblokt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 15:05
Heb je hier soms een screenshot van de settings? Zelf heb ik de udm pro maar heb totaal geen ervaring met vlans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
webafast schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 08:59:
Heb je hier soms een screenshot van de settings?

Zelf heb ik de udm pro maar heb totaal geen ervaring met vlans
Dan heb je de verkeerde Router gekocht IMHO :)

Maar goed...

Ga gewoon naar je WAN Settings => Zet die op DHCP => Vul in Tagged VLAN 100 => En je hebt internet i.c.m. een Caiway aansluiting! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webafast
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 15:05
Bedankt!
Pagina: 1 ... 7 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie