Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Onder welke steen heb jij geslapen :? :P :+

Is al minimaal 1 jaar lang bekend! B)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:26
nero355 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:56:
[...]

Onder welke steen heb jij geslapen :? :P :+

Is al minimaal 1 jaar lang bekend! B)
Een grote blijkbaar. :)
Ik wist niet eens dat snelheden boven de 1 Gbps voor consumenten beschikbaar waren. 8)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
technorabilia schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:58:
Ik wist niet eens dat snelheden boven de 1 Gbps voor consumenten beschikbaar waren. 8)
10 Gbps is al heeeel lang geleden beschikbaar gesteld door Tweak :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sinds de netwerk migratie vorige week zie ik elke (plm.) 20 minuten een ICMP (ping) vanuit de volgende twee Delta Fiber IP adressen:

136.143.62.250
204.168.217.58

Traceroute timed out zodra je in de core 62.45.30.x komt...

Raar soort uptime monitoring van Delta/Caiway?

Zien meer mensen dit?

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPvDam
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:33
ernstoud schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:26:
Sinds de netwerk migratie vorige week zie ik elke (plm.) 20 minuten een ICMP (ping) vanuit de volgende twee Delta Fiber IP adressen:

136.143.62.250
204.168.217.58

Zien meer mensen dit?
Met een tcpdump op de wan poort zie ik ook heel veel icmp verkeer (PING) vanaf diverse Delta/Caiway IP adressen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-06 08:36
ernstoud schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:26:

136.143.62.250
204.168.217.58

Zien meer mensen dit?
Heb even een dump aangezet op beide IP adresen welke je noemt binnen Vlan 100.
Zal later vandaag deze post updaten of ik dat verkeer ook voorbij zie komen.

Edit:
Ik zie niets van die IP's na een uur TCPDUMP.
0 packets captured
0 packets received by filter
0 packets dropped by kernel

[ Voor 10% gewijzigd door miniterror op 13-09-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
miniterror schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:15:
[...]

Heb even een dump aangezet op beide IP adresen welke je noemt binnen Vlan 100.
Zal later vandaag deze post updaten of ik dat verkeer ook voorbij zie komen.

Edit:
Ik zie niets van die IP's na een uur TCPDUMP.
0 packets captured
0 packets received by filter
0 packets dropped by kernel
Dank. Dan is het dus niet iets vanuit netwerkbeheer o.i.d., ik zal het NOC eens vragen.

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:03
Sinds ik bij Caiway zit heb ik problemen met portforwarding/DMZ. Mijn verbinding is nieuw dus ik zit al op het XGS-PON signaal en dan blijven er weinig mediaconverters over.
Modem wat ik heb is een Nokia XS-2426G-A. Ik kwam van Ziggo en dat modem stond altijd in bridge mode. Mijn webservers en gameservers waren 1 dag benaderbaar.
Toen ik de DMZ openzette gebeurde er niets na 10 min. Toen dacht ik van laat ik maar de hele port range openzetten en toen werkte het wel. Dit werkte maar 1 dag en sinds 2 dagen kan ik mijn server niet meer van buitenaf te benaderen.

Het modem wat je krijgt is niet in bridge mode te zetten en ik heb al gelezen hier dat meerdere succes hebben gehad met de Nokia XS-010X-Q (ebay niet op voorraad)is dat nog steeds zo. Dan moet ik ebay maar goed afstruinen want ze zijn praktisch niet te koop. Wel jammer dat Delta het zelf nog niet kan leveren. Het is dat ik glasvezel moest afsluiten om de aansluiting gratis te blijven maar tot nu toe is het één grote ramp. Internet is wel stabiel maar dit is zo goed als wel een must voor mij dat ik porten kan openzetten.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:05
Daniel. schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:17:
Het modem wat je krijgt is niet in bridge mode te zetten en ik heb al gelezen hier dat meerdere succes hebben gehad met de Nokia XS-010X-Q (ebay niet op voorraad)is dat nog steeds zo. Dan moet ik ebay maar goed afstruinen want ze zijn praktisch niet te koop. Wel jammer dat Delta het zelf nog niet kan leveren. Het is dat ik glasvezel moest afsluiten om de aansluiting gratis te blijven maar tot nu toe is het één grote ramp. Internet is wel stabiel maar dit is zo goed als wel een must voor mij dat ik porten kan openzetten.
Ik had dat bedrijf op ebay een mailtje gestuurd en onlangs nog een modem via hun kunnen bemachtigen. Moeite waard om ze eens te mailen! (Misschien was het toeval en lag er nog eentje, maar je kunt het altijd proberen)

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

EWS99 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:29:
[...]

Ik had dat bedrijf op ebay een mailtje gestuurd en onlangs nog een modem via hun kunnen bemachtigen. Moeite waard om ze eens te mailen! (Misschien was het toeval en lag er nog eentje, maar je kunt het altijd proberen)
En is dit dan plug and play of heb je nog medewerking nodig van Caiway om die aan te praat te krijgen? Of heb je het niet over de ONT voor XGS-PON in jouw geval?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CyBeRSPiN schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:32:
[...]

En is dit dan plug and play of heb je nog medewerking nodig van Caiway om die aan te praat te krijgen? Of heb je het niet over de ONT voor XGS-PON in jouw geval?
Via de helpdesk moet het serienummer geregistreerd worden. Bij XGS-PON wordt dit gebruikt voor authenticatie.

• nero355
Daniel. schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:17:
Sinds ik bij Caiway zit heb ik problemen met portforwarding/DMZ. Mijn verbinding is nieuw dus ik zit al op het XGS-PON signaal en dan blijven er weinig mediaconverters over.
Modem wat ik heb is een Nokia XS-2426G-A. Ik kwam van Ziggo en dat modem stond altijd in bridge mode. Mijn webservers en gameservers waren 1 dag benaderbaar.
Toen ik de DMZ openzette gebeurde er niets na 10 min. Toen dacht ik van laat ik maar de hele port range openzetten en toen werkte het wel. Dit werkte maar 1 dag en sinds 2 dagen kan ik mijn server niet meer van buitenaf te benaderen.
Klinkt als brakke firmware of in ieder geval iets aan de kant van Caiway dus ik zou eens flink klagen bij hun Helpdesk net zo lang totdat het wordt opgelost! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:33:
[...]

Klinkt als brakke firmware of in ieder geval iets aan de kant van Caiway dus ik zou eens flink klagen bij hun Helpdesk net zo lang totdat het wordt opgelost! :)
Na de Nokia 3310 is er niet veel goeds meer verschenen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
nero355 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:33:
[...]

Het enige dat ik verder heb aangepast is dat ik het subnet naar 0.x heb verplaatst omdat mijn eigen netwerk al op 1.x staat. Wifi staat compleet uit.
Overige plaatjes zijn de verdere settings.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOtAJeeoyhAuiJTI02xvOCeXgo4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hkVJfgsW174F6M4ckhwpxq7q.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQeoLfCm4nmvFC7pwh0qZznPCrY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/W48QNcwIOcUmVuuVGwdTsRnw.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fe_gUTU0gXgAaiUZfDfflKTvASk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BOvpAPiESgsvAUnLl5rfkA8G.png?f=fotoalbum_tile

Netwerk is Nokia XGSPON -> USG Pro -> Managed switch -> rest van de apparaten.

Met ziggo in bridge mode nooit problemen gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door Daniel. op 15-09-2022 00:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:07:
[...]

Het enige dat ik verder heb aangepast is dat ik het subnet naar 0.x heb verplaatst omdat mijn eigen netwerk al op 1.x staat. Wifi staat compleet uit.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ongelofelijk nu werkt het weer maar ik heb er een hard hoofd in in de toekomst. Het heeft meer dan een dag gewoon niet gewerkt.

• nexro
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-02 19:58
Thanks voor het delen, maar het werkt nog steeds niet. Het MAC adres wat vermeld word door de Fritz, deze heeft jou provider ook ontvangen? Vind het erg jammer dat het niet zo makkelijk werkt als voorheen met een koperen kabel.
greatchampion schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:57:
[...]

Opstelling is wel iets anders maar dit gebruik ik met een TP-link MC220L. De LAN kabel op poort 1.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[ Voor 5% gewijzigd door nexro op 15-09-2022 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
EWS99 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:29:
[...]

Inmiddels is het antwoord van dit bedrijf:

Dear Ladies and Gentlemen,

thank you for your request.
Unfortunately we cannot deliver any of these parts at the moment or get them anywhere.

Best regards,
Elias

• EWS99
ernstoud schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:08:
[...]

Inmiddels is het antwoord van dit bedrijf:

Dear Ladies and Gentlemen,

thank you for your request.
Unfortunately we cannot deliver any of these parts at the moment or get them anywhere.

Best regards,
Elias
Dan heb ik geluk gehad 😀

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:42
Vandaag een mail gehad dat ik een afspraak kan maken voor de installatie van Caiway glasvezel (Delta gebied).
Neemt de monteur bij de installatie het modem en dergelijke mee?
Zit te twijfelen als ik het door hun laat doen of het zelf ga installeren.
Dit ook vanwege het netjes weg werken en vrij vragen.

• Daniel.
thespeed schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:09:
Vandaag een mail gehad dat ik een afspraak kan maken voor de installatie van Caiway glasvezel (Delta gebied).
Ik had de afspraak gecanceld en een dag later kreeg ik het pakket. Ik vermoed dat de monteur alleen langskomt zonder pakket. Het pakket krijg je altijd per post denk ik. Misschien dat andere hier wel ervaring mee hebben.

@EWS99
Ik had helaas hetzelfde bericht gehad. Hopelijk komt die nog snel en of is Caiway snel klaar met hun pilot die waarvan ik dacht al een tijdje loopt.

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel. op 15-09-2022 14:15 ]

thespeed schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:09:
Glasvezel al binnen inclusief NTU? Om een monteur gevraagd?

Als het alleen om monteren NTU gaat dan doet hij/zij alleen dat en komt de router per post. Mag je zelf aansluiten.

• nero355
ernstoud schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:56:
Na de Nokia 3310 is er niet veel goeds meer verschenen :)
Meh... allemaal een fabeltje! ;)
Daniel. schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:07:
Misschien kan dat gekke ding daar niet tegen of worden er bepaalde Firewall dingen niet goed aangepast op het moment dat je dat doet :?
[Afbeelding]
Best wel tragikomisch dat je de Bridge Optie ziet staan, maar niks ermee mag doen! :o :D 7(8)7

Lekker logisch... _O- :')
Is het niet een idee om een aparte VLAN Only aan te maken waarin de Nokia de baas speelt ?

Zo heb ik het hier draaien i.c.m. de Genexis 7840 voor bepaalde dingen en de rest van mijn netwerk hangt achter de simpelere USG 3P :)
Daar kan je weer wel andere ellende verwachten... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:42
Daniel. schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:14:
[...]

Ik had de afspraak gecanceld en een dag later kreeg ik het pakket. Ik vermoed dat de monteur alleen langskomt zonder pakket. Het pakket krijg je altijd per post denk ik. Misschien dat andere hier wel ervaring mee hebben.
Ik heb nu ook bericht gehad van PostNL dat ik een pakket ontvang.
Eens even kijken wat daarin zit.
ernstoud schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:12:
[...]

Glasvezel al binnen inclusief NTU? Om een monteur gevraagd?

Als het alleen om monteren NTU gaat dan doet hij/zij alleen dat en komt de router per post. Mag je zelf aansluiten.
Ze hebben bij ons 1 kastje gemonteerd (FTU)
Hier heeft destijds de monteur het signaal getest.
Bij Delta zie ik een installatiehandleiding en daar lijkt het dat ze hem rechtstreeks op de glasvezel aansluiting van dat kastje aansluiten.

Volgens mij heb ik destijds wel aangegeven dat ik een monteur wilde hebben.
Maar dat is inmiddels ook een erg lange tijd geleden.
Ik wacht eerst wel eens dat pakket af en dan kan ik alsnog zien als ik er zelf aan ga beginnen.
Als de verbinding niet werkt dan kan ik alsnog een afspraak inplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Afgelopen maandag gebeld om mijn contract op te zeggen, ik zou een bevestiging krijgen per mail. Drie keer raden tot op heden niets ontvangen .. Morgen maar weer eens 25 minuten in de wacht staan totdat ik iemand te spreken krijg die wat voor mij kan doen (of niet klaarblijkelijk ..).

Wat een prutsers.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatchampion
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:43
nexro schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:52:
Thanks voor het delen, maar het werkt nog steeds niet. Het MAC adres wat vermeld word door de Fritz, deze heeft jou provider ook ontvangen? Vind het erg jammer dat het niet zo makkelijk werkt als voorheen met een koperen kabel.

[...]
Nee, het MAC adres hoefde ik niet te delen. Ik had alleen het glasvezel geactiveerd met de modem van de provider en toen alles verwisseld met de huidige opstelling en genoemde instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
greatchampion schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:13:
[...]

Nee, het MAC adres hoefde ik niet te delen. Ik had alleen het glasvezel geactiveerd met de modem van de provider en toen alles verwisseld met de huidige opstelling en genoemde instellingen.
Let op; zo werkt het niet voor XGS-PON. Dan is het serienummer van belang. Niet erg relevant nog want er is gewoon nog geen alternatief voor het Nokia “modem” van Delta/Caiway…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 11:12
Het Nokia modem kan dus nog niet in bridge modus volgens de klantenservice.
Daarom wil ik deze graag er tussenuit en vervangen door de:
TP-Link MC220L
&
TP-Link TL-SM321B - SFP Gigabit uitbreidingsmodule

En hierachter de UDR, gaat dat werken? Vooral die uitbreidingsmodule zegt mij niet zoveel maar is vergelijkbaar met https://www.fs.com/de-en/products/29892.html

Acties:
  • +5 Henk 'm!
brbr4thepc schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 10:15:
Het Nokia modem kan dus nog niet in bridge modus volgens de klantenservice.
Daarom wil ik deze graag er tussenuit en vervangen door de:
TP-Link MC220L
&
TP-Link TL-SM321B - SFP Gigabit uitbreidingsmodule

En hierachter de UDR, gaat dat werken? Vooral die uitbreidingsmodule zegt mij niet zoveel maar is vergelijkbaar met https://www.fs.com/de-en/products/29892.html
Aangezien je Nokia noemt neem ik aan dat je XGS-PON infra bedoelt (op de oudere bestaande infra wordt Genexis apparatuur gebruikt).

Je vindt alle antwoorden als je deze thread en de Delta thread hier op Tweakers doorzoekt.
Samengevat:

- de TL-SM321B en andere SFP’s zijn niet geschikt voor XGS-PON
- over SFP’s geschikt voor XGS-PON (duur!) is nog geen enkele succes story gemeld
- de XGS-PON mediaconverter die KPN gebruikt is niet stabiel op DFN infra
- er is op dit moment ook geen andere oplossing
- Delta/Caiway “hoopt” voor het einde van het jaar een oplossing (Nokia mediaconverter) aan te kunnen bieden

Jammer, maar het antwoord op je vraag is dus nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lt_cmd_data schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:09:
Het lijkt erop dat het caiway zijn verkeer via vier adressen afhandelt daarbij zijn constant de volgende latency tijden:
62.45.255.129 of 62.45.255.131 => 2ms
62.45.255.193 of 62.45.255.195 => 5ms
En vannacht is de routering weer omgezet naar 62.45.255.129 zodat er weer ongeveer 3 ms. van de latency af is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qCtQuXQIjB_CIl6u2XbBklTTkkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1uCjrLiJXlqDWShHrCrez0po.png?f=fotoalbum_large

Merkwaardig dat die latency via die twee routes niet gelijk getrokken wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:30:
En vannacht is de routering weer omgezet naar 62.45.255.129 zodat er weer ongeveer 3 ms. van de latency af is:

Ik zou eerder denken dat het gewoon een Load Balancer is die zijn werk doet :?

Daarnaast kunnen enkele Routing Protocollen ook dergelijke aanpassingen automatisch doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:00:
[...]

Ik zou eerder denken dat het gewoon een Load Balancer is die zijn werk doet :?

Daarnaast kunnen enkele Routing Protocollen ook dergelijke aanpassingen automatisch doen :)
Ik denk inderdaad dat het een vorm van load balancing is. Maar dan niet dynamisch op basis van realtime load want waarom switcht de route dan om 1 uur ‘s-nachts? Kan me niet voorstellen dat de load dan zo hoog was via 62.45.255.193. NL ligt dan toch op 1 oor :z

En het blijft verrassend dat er klaarblijkelijk twee routes zijn (naar twee datacenters?) met voor dergelijke routes een hoog verschil van 3 ms., dat gaat allemaal over 25 Gbps of hoger fiber. Latency van een enkele ms. in de praktijk en dan 3 ms. verschil? In die tijd kan een micro trader veel geld verdienen of verliezen ;).

En 3 ms. lijkt niet veel maar pagina’s zoals tweakers.net of nos.nl doen tientallen requests… dan telt dat toch wel op naar een merkbare vertraging.

Het is trouwens grappig te zien dat er op de DFN infra een aantal RIPE Atlas Probes zijn met hele lage latency naar o.a. de rootservers. In de orde van 2 ms., gezien de traceroute’s staan die vermoedelijk in de DFN datacenters.

;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:27:
En het blijft verrassend dat er klaarblijkelijk twee routes zijn (naar twee datacenters?) met voor dergelijke routes een hoog verschil van 3 ms., dat gaat allemaal over 25 Gbps of hoger fiber. Latency van een enkele ms. in de praktijk en dan 3 ms. verschil? In die tijd kan een micro trader veel geld verdienen of verliezen ;).

En 3 ms. lijkt niet veel maar pagina’s zoals tweakers.net of nos.nl doen tientallen requests… dan telt dat toch wel op naar een merkbare vertraging.

Het is trouwens grappig te zien dat er op de DFN infra een aantal RIPE Atlas Probes zijn met hele lage latency naar o.a. de rootservers. In de orde van 2 ms., gezien de traceroute’s staan die vermoedelijk in de DFN datacenters.
Wat ik al een keer eerder zei :

Ping/ICMP ECHO is een leuk protocol, maar je moet je daar niet blind op staren, want als een Router het echt druk heeft dan zal het de laagste prioriteit krijgen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:30:
[...]

Wat ik al een keer eerder zei :

Ping/ICMP ECHO is een leuk protocol, maar je moet je daar niet blind op staren, want als een Router het echt druk heeft dan zal het de laagste prioriteit krijgen! ;)
Tja, het blijft moeilijk meten met ICMP. Veel andere keuze is er niet. Ik meet via een andere provider hoe lang het duurt om een TCP connect op te zetten naar www.google.nl (dat kan curl rapporteren), wellicht geeft dat op de DFN infra ook een betere indruk. Maar ja, google.nl kan het ook druk hebben. Beste is nog een eigen server in een datacenter. Maar die moet dan met gigabit ontsloten zijn en dat kost duiten…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het zal er wel los van staan, maar de afgelopen weken zijn er regelmatig werkzaamheden in de POP bij mij op de hoek. (Almelo) Vaak met autootjes van Cogas voor de deur, maar ook andere bedrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rfbroek schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 18:51:
Het zal er wel los van staan, maar de afgelopen weken zijn er regelmatig werkzaamheden in de POP bij mij op de hoek. (Almelo) Vaak met autootjes van Cogas voor de deur, maar ook andere bedrijven.
Gas gestookte routers... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 17:54:
Beste is nog een eigen server in een datacenter. Maar die moet dan met gigabit ontsloten zijn en dat kost duiten…
Al lang niet meer hoor! :)

Je betaalt dan alleen wel voor al het verkeer dat je Server genereert dus daardoor kan je wel eventueel kosten erbij krijgen...

nero355 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 20:46:
[...]

Al lang niet meer hoor! :)

Je betaalt dan alleen wel voor al het verkeer dat je Server genereert dus daardoor kan je wel eventueel kosten erbij krijgen...
OT: Tijdje geleden in Azure en VM opgetuigd. Dan heb je wel akelig snelle verbinding tot je beschikking maar daar waar geadverteerd wordt met een tientje per maand komen er veel kosten bij voor storage, backup e.d., uiteindelijk werd het op jaarbasis een bedrag waar je een hele krachtige NUC voor kunt krijgen.

• Daniel.
Daniel. schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:09:
[...]

Ongelofelijk nu werkt het weer maar ik heb er een hard hoofd in in de toekomst. Het heeft meer dan een dag gewoon niet gewerkt.
Ik quote mijzelf maar weer, maar het is weer zover dat de portforwarding en DMZ of wat dan ook het niet meer doet. Om echt gek van te worden.

Hoe gek het ook klinkt, Ziggo had hier nooit problemen mee. Heb je de lineare upload, kan je er alsnog buitenhuis weinig mee. 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door Daniel. op 21-09-2022 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Daniel. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:05:
[...]

Ik quote mijzelf maar weer, maar het is weer zover dat de portforwarding en DMZ of wat dan ook het niet meer doet. Om echt gek van te worden.

Hoe gek het ook klinkt, Ziggo had hier nooit problemen mee. Heb je de lineare upload, kan je er alsnog buitenhuis weinig mee. 8)7
Je hebt 3 opties:

- USG weglaten
- Wachten tot er een bridge oplossing komt
- Overstappen

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Diederik schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:10:
[...]

Je hebt 3 opties:

- USG weglaten
- Wachten tot er een bridge oplossing komt
- Overstappen
Hoezo de USG weglaten als de portforwarding en DMZ het op het Nokia modem het niet doet.

• Diederik
  • Niet online
Daniel. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:29:
[...]

Hoezo de USG weglaten als de portforwarding en DMZ het op het Nokia modem het niet doet.
Je hebt nu 2 routers achter elkaar, dat kan werken, maar kan ook problemen geven. Idealiter heb je 1 router, en omdat de Nokia niet in bridge kan, zou ik als ik jou was proberen of je een stabiele situatie krijgt zonder de USG.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Diederik schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:43:
[...]

Je hebt nu 2 routers achter elkaar, dat kan werken, maar kan ook problemen geven. Idealiter heb je 1 router, en omdat de Nokia niet in bridge kan, zou ik als ik jou was proberen of je een stabiele situatie krijgt zonder de USG.
En hoe gaat hij dan poorten forwarden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
rfbroek schreef op woensdag 21 september 2022 @ 20:12:
[...]

En hoe gaat hij dan poorten forwarden?
Daarom, of je nou 1 of 2 routers hebt als de Nokia(Caiway) modem weigert heeft het alsnog geen nut.
Idealiter heb je 1 router, en omdat de Nokia niet in bridge kan
Daarvoor heb je o.a. de DMZ modus.

[ Voor 19% gewijzigd door Daniel. op 21-09-2022 21:32 ]

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hier in Albrandswaard ligt Caiway weer plat. Meer mensen die hetzelfde ervaren of moet ik het in mijn eigen setup gaan zoeken?

Edit: hmm, modem even stroomloos gemaakt en we draaien weer.

[ Voor 20% gewijzigd door PaT op 22-09-2022 07:38 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06 21:53
PaT schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:19:
Hier in Albrandswaard ligt Caiway weer plat. Meer mensen die hetzelfde ervaren of moet ik het in mijn eigen setup gaan zoeken?

Edit: hmm, modem even stroomloos gemaakt en we draaien weer.
Gebeurd de laatste tijd vaker toch bij jullie in de regio dat het er even niet is?

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

andriesb435 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:57:
[...]

Gebeurd de laatste tijd vaker toch bij jullie in de regio dat het er even niet is?
1 keertje gehad, toen was hij in de hele buurt een uurtje down. Het valt dus nog mee.

Ik twijfel zelf of dit aan Caiway lag of dat een AP aan het overlijden is.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:30:
[...]

[Afbeelding]

Ik merk hier nog geen verschil het verkeer naar tweakers.net (round robin) verloopt bij mij nog steeds over de verschillende netwerk punten.
62.45.255.129 of 62.45.255.131 => 2ms >>213.239.154.30
62.45.255.193 of 62.45.255.195 => 5ms >>213.239.154.31

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lt_cmd_data schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:35:
[...]

Ik merk hier nog geen verschil het verkeer naar tweakers.net (round robin) verloopt bij mij nog steeds over de verschillende netwerk punten.
62.45.255.129 of 62.45.255.131 => 2ms >>213.239.154.30
62.45.255.193 of 62.45.255.195 => 5ms >>213.239.154.31
Bij mij is sinds gisteren nacht die 3 ms. er weer bij. Steeds rond 1 uur ‘s-nachts wordt er in de infra wat geherrouteerd. Of gereset o.i.d. En dan dus naar ripe.net en 9.9.9.9.

Hoe krijg jij het voor elkaar beide routes te traceren? Hoe vaak ik ook trace, de route blijft via 62.45.225.193…

[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 22-09-2022 11:05 ]

• Diederik
  • Niet online
Daniel. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:31:
[...]

Dat snap ik, en dat kan werken, maar is geen ideale situatie. Als ik jou was, zou ik toch proberen of je portforwarding stabiel krijgt direct achter de Nokia. Desnoods test je het met een Pi o.i.d.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:31:
[...]

Daarom, of je nou 1 of 2 routers hebt als de Nokia(Caiway) modem weigert heeft het alsnog geen nut.

[...]

En het werkt weer. Hier mogen ze echt wat aan gaan doen. Rechtstreeks heeft echt geen nut, logischerwijs werkt dat natuurlijk ook niet (getest).

And it's gone.

Vind het maar bijzonder dat ze iets op de markt zetten wat gewoon nog niet werkt. Ook gezien de vrije keuze in apparaten.

[ Voor 25% gewijzigd door Daniel. op 22-09-2022 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 22 september 2022 @ 10:59:
[...]

Bij mij is sinds gisteren nacht die 3 ms. er weer bij. Steeds rond 1 uur ‘s-nachts wordt er in de infra wat geherrouteerd. Of gereset o.i.d. En dan dus naar ripe.net en 9.9.9.9.

Hoe krijg jij het voor elkaar beide routes te traceren? Hoe vaak ik ook trace, de route blijft via 62.45.225.193…
Niks bijzonders of ik tracert het ip of zoals hieronder de url

C:\>tracert tweakers.net

Tracing route to tweakers.net [213.239.154.31]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms 192.168.1.1
2 1 ms 1 ms 1 ms xxx-xxx-143-149.dynamic.caiway.nl [149.143.xxx.xxx]
3 2 ms 2 ms 2 ms 62.45.255.129
4 5 ms 5 ms 5 ms speed-ix.fusix.nl [185.1.222.111]
5 8 ms 4 ms 11 ms cr0.eunets.nl.fusixnetworks.net [37.139.139.25]
6 3 ms 3 ms 3 ms true-router.fusix.true.nl [37.139.137.115]
7 5 ms 6 ms 6 ms et-0-0-0.eun-spine-01.true.nl [87.233.21.1]
8 2 ms 2 ms 3 ms et-0-0-0.eun-mx-03-01.true.nl [87.233.21.145]
9 3 ms 3 ms 3 ms 87.233.196.14
10 17 ms 16 ms 3 ms 87.233.241.106
11 2 ms 2 ms 2 ms tweakers.net [213.239.154.31]

Trace complete.

Tracing route to tweakers.net [213.239.154.30]

3 5 ms 5 ms 5 ms 62.45.255.193
4 8 ms 7 ms 7 ms speed-ix.fusix.nl [185.1.222.111]
5 4 ms 4 ms 4 ms cr0.eunets.nl.fusixnetworks.net [37.139.139.25]
6 6 ms 6 ms 6 ms true-router.fusix.true.nl [37.139.137.115]
7 110 ms 60 ms 58 ms et-0-0-0.eun-spine-02.true.nl [87.233.21.3]
8 5 ms 5 ms 5 ms et-0-0-1.eun-mx-03-01.true.nl [87.233.21.147]
9 6 ms 6 ms 6 ms 87.233.196.14
10 18 ms 16 ms 16 ms 87.233.241.106
11 5 ms 5 ms 5 ms tweakers.net [213.239.154.30]

Trace complete.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Zojuist klapt mijn hele verbinding er uit.
Router kan zijn GW bij Caiway niet meer bereiken.
Na reboot van de hele spullenboel krijg ik uberhaubt geen IP meer.
Regio Alphen aan de Rijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:02
miniterror schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:36:
Regio Alphen aan de Rijn
Bij mij (zelfde regio, andere PoP) werkt alles nog wel gewoon. Wellicht iets lokaals in de PoP aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
PaT schreef op donderdag 22 september 2022 @ 07:19:
Ik zie niks geks hier rond dat tijdstip dus ik gok dat het inderdaad iets bij jou lokaal was :?
andriesb435 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:57:
Niet mijn ervaring :)
Daniel. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:05:
Het is weer zover dat de portforwarding en DMZ of wat dan ook het niet meer doet. Om echt gek van te worden.

Tja, een verbinding die bedoeld is voor Consumenten is ook niet bedoeld om Servers mee te hosten krijg je dan te horen van je ISP meestal... _O- :+

Maar effe serieus : Ik denk dat je nog in de "kinderziektesperiode" zit met dat ding en dat het na wat firmware upgrades wel goed zal komen ;)

Hadden we met dat gek Genexis 7840 ding ook last van op de AON lijnen... :| :F
Daniel. schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:25:
En het werkt weer. Hier mogen ze echt wat aan gaan doen. Rechtstreeks heeft echt geen nut, logischerwijs werkt dat natuurlijk ook niet (getest).

And it's gone.

Vind het maar bijzonder dat ze iets op de markt zetten wat gewoon nog niet werkt. Ook gezien de vrije keuze in apparaten.
XGS-PON is nog steeds relatief nieuw als techniek in het algemeen en gezien de trend van de laatste 10 jaar of zo om producten die nog niet uitontwikkeld zijn gewoon op de markt te dumpen verbaast het me niet echt heel eerlijk gezegd...

Alles wordt in Beta of soms zelfs Alpha toestand gewoon in de winkels gezet alsof er niks aan de hand is! :X W-T-F ?!?! :')

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-06 15:39
miniterror schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:36:
Regio Alphen aan de Rijn
Zelfde regio, zie https://www.caiway.nl/kla...ng/storingen-en-onderhoud

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miniterror
Inmiddels inderdaad bekend, paar straten verderop zijn ze aan het graven voor weet ik het wat, zullen wel een kabel gepakt hebben ofzo.

Verder weer een negatieve ervaring met de klantenservice.
Ik doe mee met de pilot maar de persoon in kwestie gaf aan, eigen apparatuur dus niet ondersteund.
Meermaals aangegeven dat het geen eigen apparatuur is maar een device vanuit de pilot, dit zag ze staan maar gooide het toch onder de noemer 'eigen apparatuur'.
Doorverbinden naar de engineer die het toendertijd allemaal geconfigureerd en geregeld heeft zat er niet in.
Heel bijzonder dat de appartuur die zei geleverd hebben nu ineens onder de noemer 'eigen apparatuur' valt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miniterror
mvdnes schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:41:
[...]

Bij mij (zelfde regio, andere PoP) werkt alles nog wel gewoon. Wellicht iets lokaals in de PoP aan de hand.
Yep, is echt alles deze kant van de N11 waar de storing ligt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:27:
Inmiddels inderdaad bekend, paar straten verderop zijn ze aan het graven voor weet ik het wat, zullen wel een kabel gepakt hebben ofzo.

Ik doe mee met de pilot maar de persoon in kwestie gaf aan, eigen apparatuur dus niet ondersteund.
Meermaals aangegeven dat het geen eigen apparatuur is maar een device vanuit de pilot, dit zag ze staan maar gooide het toch onder de noemer 'eigen apparatuur'.
Doorverbinden naar de engineer die het toendertijd allemaal geconfigureerd en geregeld heeft zat er niet in.
Heel bijzonder dat de appartuur die zei geleverd hebben nu ineens onder de noemer 'eigen apparatuur' valt.
tsja, de servicedesk bij Delta / Caiway. Daar zijn we allen over eens dat het helaas bagger is...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
miniterror schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:27:
Dan is wat mij betreft dat gekke ding nu gewoon van jou! >:) :+

Als je hem straks moet inleveren/terugsturen gewoon naar dat gesprek verwijzen en vast blijven houden dat die van jou is en je hem niet terugstuurt! O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
nero355 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:00:
Tja, een verbinding die bedoeld is voor Consumenten is ook niet bedoeld om Servers mee te hosten krijg je dan te horen van je ISP meestal... _O- :+
Fileservertje voor foto's op vakantie en af en toe een gameserver(AC, ACC CoD etc) lijkt mij best redelijk. Zeker met een NAS thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lt_cmd_data schreef op donderdag 22 september 2022 @ 11:46:
[...]

Niks bijzonders of ik tracert het ip of zoals hieronder de url

Tracing route to tweakers.net [213.239.154.31]

3 2 ms 2 ms 2 ms 62.45.255.129
4 5 ms 5 ms 5 ms speed-ix.fusix.nl [185.1.222.111]
5 8 ms 4 ms 11 ms cr0.eunets.nl.fusixnetworks.net [37.139.139.25]
6 3 ms 3 ms 3 ms true-router.fusix.true.nl [37.139.137.115]
7 5 ms 6 ms 6 ms et-0-0-0.eun-spine-01.true.nl [87.233.21.1]
8 2 ms 2 ms 3 ms et-0-0-0.eun-mx-03-01.true.nl [87.233.21.145]
9 3 ms 3 ms 3 ms 87.233.196.14
10 17 ms 16 ms 3 ms 87.233.241.106
11 2 ms 2 ms 2 ms tweakers.net [213.239.154.31]

Trace complete.

Tracing route to tweakers.net [213.239.154.30]

3 5 ms 5 ms 5 ms 62.45.255.193
4 8 ms 7 ms 7 ms speed-ix.fusix.nl [185.1.222.111]
5 4 ms 4 ms 4 ms cr0.eunets.nl.fusixnetworks.net [37.139.139.25]
6 6 ms 6 ms 6 ms true-router.fusix.true.nl [37.139.137.115]
7 110 ms 60 ms 58 ms et-0-0-0.eun-spine-02.true.nl [87.233.21.3]
8 5 ms 5 ms 5 ms et-0-0-1.eun-mx-03-01.true.nl [87.233.21.147]
9 6 ms 6 ms 6 ms 87.233.196.14
10 18 ms 16 ms 16 ms 87.233.241.106
11 5 ms 5 ms 5 ms tweakers.net [213.239.154.30]

Trace complete.
Aantal keren “tracert tweakers.net” uitgevoerd, soms komt het op 213.239.154.30 uit en soms op 213.239.154.31 maar alle keren via 62.45.255.193 en een latency dus van plm. 8 ms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
andriesb435 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 15:55:
[...]
tsja, de servicedesk bij Delta / Caiway. Daar zijn we allen over eens dat het helaas bagger is...
Ho ho
Op de storing pagina van Caiway:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LURZyMcHjuzKFUWofRmf4F1O-_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zR2YYBUgun42LwLV55xZGVzt.jpg?f=user_large

Dat wil wat zeggen :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miniterror
rfbroek schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:08:
[...]

Ho ho

[Afbeelding]

Vraag na mijn 2de belletje vanuit de medewerker.
Na dit gesprek stuur ik een mailtje met tevredenheidsonderzoek.
Zou je die willen invullen, allemaal 10en zou natuurlijk echt top zijn _O-
Zal me niets verbazen dat genoeg mensen dat nog echt doen ook daarna.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
[...]

Ho ho

[Afbeelding]

Er deden maar twee call centers mee denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andriesb435
[...]

Ho ho

[Afbeelding]

Hahah, dan wil ik niet weten hoe "goed" de andere helpdesken zijn :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miniterror
Nog steeds plat, inmiddels de 6 uur down gepasseerd.
Dacht even te chatten en die geven aan dat er ergens een vezelbreuk is en ze ermee bezig zijn.
Ben benieuwd of het morgenochtend weer werkt, zal deze avond niet meer worden denk.

Edit: en weer terug online.
Oudste is er blij mee, werkt zijn internetradio weer voor het slapen.

Edit 2: kijk net naar mijn WAN ip en ik heb nog steeds dezelfde als van voor de storing.
Heb aan mijn kant alles herstart en door de lengte van de storing had ik eigenlijk een ander verwacht

[ Voor 39% gewijzigd door miniterror op 22-09-2022 22:45 ]

miniterror schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:27:

Edit 2: kijk net naar mijn WAN ip en ik heb nog steeds dezelfde als van voor de storing.
Heb aan mijn kant alles herstart en door de lengte van de storing had ik eigenlijk een ander verwacht
Ze blijven niet aan de gang… de IP adressen zijn immers bijna op ;) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
Zonet gebeld m.b.t. mijn portforwarding probleem en ze blijven mij maar stug volhouden dat ze daar geen ondersteuning voor aanbieden en dat ik een IT specialist daarvoor moet laten komen, als portforwarding niet werkt wat heeft een IT(lekker algemeen ook) specialist er dan te fixen 8)7 .

Heb 3 collega's ook gesproken. Eerste die ik sprak zette mij in de wacht, na 15 minuten niet te horen werd ik spontaan doorverbonden en die vertelde mij dat de eerste mij niet meer kon horen. Ik kon hem ook niet horen. De 2de waar ik mee sprak werd de verbinding plotseling na 30 minuten afgepakt. Derde keer bellen aangegeven hoe en wat en nogmaals de melding dat ze het niet ondersteunen. Kreeg ik de tip om op portforwarding.com te kijken. Alle porten staan open maar het werkt niet, soms wel.

Aangegeven hoe het met zakelijk zit, want daar lijkt het mij toch echt van cruciaal belang. Kreeg ik antwoord van dat is Delta zakelijk en u heeft dan maar 1 contactpersoon. Heb je dus niets aan.

Mediaconverter konden ze nog niet geven, die pilot verwachten ze echt dat die eind dit jaar klaar is voor gebruik en eventueel kon ik nog een eigen modem kopen. Moeten die er wel zijn en die mediaconverter die in de pilot wordt gebruikt is niet leverbaar.

Geen ondersteuning bieden is totaal anders dan dat het gewoon echt niet werkt. Niet werken en ondersteunen is in mijn ogen toch iets anders. Kortom het werkt gewoon niet! Soms wel zonder iets aan te passen.

Als dit zo door gaat dan wil ik echt onder het contract uitkomen want dit is gewoon niet werkbaar in mijn situatie. Je hebt nu de upload maar je hebt er geen $&*( aan. Of kan hier iemand mij nog helpen. Ben er gewoon totaal niet blij mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel. op 23-09-2022 10:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
Daniel. schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:16:
[...]

Zonet gebeld m.b.t. mijn portforwarding probleem en ze blijven mij maar stug volhouden dat ze daar geen ondersteuning voor aanbieden en dat ik een IT specialist daarvoor moet laten komen, als portforwarding niet werkt wat heeft een IT(lekker algemeen ook) specialist er dan te fixen 8)7 .

Heb 3 collega's ook gesproken. Eerste die ik sprak zette mij in de wacht, na 15 minuten niet te horen werd ik spontaan doorverbonden en die vertelde mij dat de eerste mij niet meer kon horen. Ik kon hem ook niet horen. De 2de waar ik mee sprak werd de verbinding plotseling na 30 minuten afgepakt. Derde keer bellen aangegeven hoe en wat en nogmaals de melding dat ze het niet ondersteunen. Kreeg ik de tip om op portforwarding.com te kijken. Alle porten staan open maar het werkt niet, soms wel.

Aangegeven hoe het met zakelijk zit, want daar lijkt het mij toch echt van cruciaal belang. Kreeg ik antwoord van dat is Delta zakelijk en u heeft dan maar 1 contactpersoon. Heb je dus niets aan.

Mediaconverter konden ze nog niet geven, die pilot verwachten ze echt dat die eind dit jaar klaar is voor gebruik en eventueel kon ik nog een eigen modem kopen. Moeten die er wel zijn en die mediaconverter die in de pilot wordt gebruikt is niet leverbaar.

Geen ondersteuning bieden is totaal anders dan dat het gewoon echt niet werkt. Niet werken en ondersteunen is in mijn ogen toch iets anders. Kortom het werkt gewoon niet! Soms wel zonder iets aan te passen.

Als dit zo door gaat dan wil ik echt onder het contract uitkomen want dit is gewoon niet werkbaar in mijn situatie. Je hebt nu de upload maar je hebt er geen $&*( aan. Of kan hier iemand mij nog helpen. Ben er gewoon totaal niet blij mee.
Je hebt nu de Nokia xs-2426g-a denk ik? En het probleem is dat "bridge mode" wel in de webinterface zit, maar die is grayed-out. Nu zat ik te denken, wat als je zelf een Nokia xs-2426g-a aanschaft, zou bridge-mode dan wel kunnen werken? Geen idee of die wel leverbaar zijn hoor. Of een ander idee, zou je de "stock" firmware op het aangeleverde modem van Delta/Caiway kunnen zetten? Of is dat afgeschermd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
EWS99 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:24:
[...]

Je hebt nu de Nokia xs-2426g-a denk ik? En het probleem is dat "bridge mode" wel in de webinterface zit, maar die is grayed-out. Nu zat ik te denken, wat als je zelf een Nokia xs-2426g-a aanschaft, zou bridge-mode dan wel kunnen werken? Geen idee of die wel leverbaar zijn hoor. Of een ander idee, zou je de "stock" firmware op het aangeleverde modem van Delta/Caiway kunnen zetten? Of is dat afgeschermd?
Ik kan die optie ook niet vinden in het scherm van het modem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Nokia levert niet via consumenten kanalen. Alleen aan service providers. En hetzelfde geldt voor firmware. Dus helaas. Ik heb een Delta exemplaar via Marktplaats kunnen verwerven. Er zit een serial port in, die heb ik aangesloten maar de login is beschermd met user id en wachtwoord. Ook niet toegankelijk. Dat zou de enige weg zijn om bridge te realiseren. Blijft over om de flash chip rechtstreeks te benaderen, maar daarvoor mis ik de mogelijkheid (micro solderen, clips e.d.), en deze zou ook nog encrypt kunnen zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door ernstoud op 23-09-2022 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Daniel. schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 10:16:
Bellen ze via hun eigen VoIP Servers of zo ?! >:) :+
Daniel. schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 11:29:
Ik kan die optie ook niet vinden in het scherm van het modem.
Die heb je toch zelf onlangs gepost :?

Zie : Daniel. in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Je kan daar per LAN Poort het een en ander Bridgen :)

Is ook al in het begin van de XGS-PON dagen door iemand gepost trouwens!
Alcatel SpeedTouch Home naar Pro Hack, maar dan 20+ jaar later! :D
ernstoud schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 12:52:
Ik heb een Delta exemplaar via Marktplaats kunnen verwerven. Er zit een serial port in, die heb ik aangesloten maar de login is beschermd met user id en wachtwoord. Ook niet toegankelijk. Dat zou de enige weg zijn om bridge te realiseren. Blijft over om de flash chip rechtstreeks te benaderen, maar daarvoor mis ik de mogelijkheid (micro solderen, clips e.d.), en deze zou ook nog encrypt kunnen zijn.
En je kan ook niks onderbreken tijdens het booten of zo :?

Ook geen packets met de login erin sniffen tijdens het booten ??

/Zomaar wat ideetjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
Zojuist weer een storing, nu gelukkig aanzienlijk korter met een duur van ongeveer 10 minuten.
Maar nog steeds bijzonder hinderlijk als je net in een Teams meeting zit.

Edit: Voordat ik glasvezel had werd ik vanuit kennissen gewaarschuwd om geen Caiway/Delta te nemen wegens de vele storingen.
Een kleine 6 maanden stabiel geweest, gaat dan nu de ellende beginnen of gewoon toeval dat het 2 dagen op rij bonje is.

[ Voor 45% gewijzigd door miniterror op 23-09-2022 14:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07:53
Wellicht ten overvloede, maar ik heb al eens geprobeerd de standaard UI manipulatie toe te passen op de interface van de bridge modus.

Eerst krijg je de melding:

"Port mode changes,need reboot to effect,click OK for ONT restart!"

Klik je op OK komt de volgende melding:

"The normal user do not have permission to do this!"

Klik je weer op OK, dan ververst de pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
miniterror schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:43:
Zojuist weer een storing, nu gelukkig aanzienlijk korter met een duur van ongeveer 10 minuten.
Maar nog steeds bijzonder hinderlijk als je net in een Teams meeting zit.
Bij mij moet Caiway nog opgeleverd worden. Maar als ik dit zo lees denk ik dat ik einde contract weer vrolijk terug ga naar Ziggo. (was toch al mijn idee om regelmatig te switchen om zo de "nieuwe klant korting" mee te pikken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
Larry schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:48:
Wellicht ten overvloede, maar ik heb al eens geprobeerd de standaard UI manipulatie toe te passen op de interface van de bridge modus.

Ik heb dit ook wel eens gedaan in een modem van Ziggo en dat werkte toen wel >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miniterror
EWS99 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:48:
[...]

Bij mij moet Caiway nog opgeleverd worden. Maar als ik dit zo lees denk ik dat ik einde contract weer vrolijk terug ga naar Ziggo. (was toch al mijn idee om regelmatig te switchen om zo de "nieuwe klant korting" mee te pikken)
Net nog een edit erbij geplaatst.
Was ook mijn idee om te switchen maar nu de afgelopen 2 dagen vaker storing dan 3 jaar Ziggo.
Nu snap ik dat niet alles de schuld is van Caiway zelf maar om zojuist weer te horen dat er melding in het systeem staat dat ik eigen apparatuur gebruik en het door Caiway geleverde modem moet testen vind ik toch uiterst bijzonder.
Lijkt er op dat ik echt een XS-10 rijker ben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
miniterror schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:52:
[...]

Net nog een edit erbij geplaatst.
Was ook mijn idee om te switchen maar nu de afgelopen 2 dagen vaker storing dan 3 jaar Ziggo.
Nu snap ik dat niet alles de schuld is van Caiway zelf maar om zojuist weer te horen dat er melding in het systeem staat dat ik eigen apparatuur gebruik en het door Caiway geleverde modem moet testen vind ik toch uiterst bijzonder.
Lijkt er op dat ik echt een XS-10 rijker ben
Gezien de schaarste en de vraag, kun je er denk ik een mooie prijs voor vragen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
nero355 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:38:
[...]

Die heb je toch zelf onlangs gepost :?

Zie : Daniel. in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Je kan daar per LAN Poort het een en ander Bridgen :)

Is ook al in het begin van de XGS-PON dagen door iemand gepost trouwens!
Om aan te geven dat het goed ingesteld staat maar dat het niet werkt. Hopelijk komt er snel nog iets. Als het straks weer werkt dan heb ik er een hard hoofd in hoe lang het deze keer goed blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Night89 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:59:
Hoi!

Ik heb sinds 2 weken ook Glasvezel van Caiway liggen, overgestapt van ziggo.

opzich ging dat allemaal vrij vlekkeloos, alleen 1 vervelend dingetje.

mijn Reolink PoE Cameras zijn niet meer te bekijken van buitenaf, lokaal gaat prima.
met de Ziggo aansluiting nooit problemen gehad.

Ik heb alles al geprobeerd wat ik weet, tot het ip van camera in de DMZ van het Nokia modem zetten, maar niks wat werkt.

Hebben jullie mischien iets soortgelijks opgelost?
Ik vraag het hier maar aangezien het wel duidelijk met de overstap naar caiway internet te maken heeft.

Bedankt!
Dit dus, ben niet de enige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
miniterror schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:43:
...Voordat ik glasvezel had werd ik vanuit kennissen gewaarschuwd om geen Caiway/Delta te nemen wegens de vele storingen...
Ik heb nu ruim 4 jaar glasvezel internet van Caiway/Delta, en de eerste 3 jaar was het super stabiel en waren er eigenlijk nooit storingen.

Maar het laatste jaar is het om te janken, echt heel opvallend hoe vaak er storingen zijn.
Wellicht heeft dat te maken met het hoge tempo van aanleg in nieuwe gebieden en het werven van klanten. :?

Interactieve TV heb ik slechte ervaringen mee, evenals met de helpdesk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
EWS99 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:49:
[...]
Ik heb dit ook wel eens gedaan in een modem van Ziggo en dat werkte toen wel >:)
Omdat Ziggo bridge modus ook gewoon ondersteunt. :)
Alleen kan je dan geen gebruik meer maken van de wifi hotspots, of hoe heette dat ook al weer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:38:
En je kan ook niks onderbreken tijdens het booten of zo :?

Ook geen packets met de login erin sniffen tijdens het booten ??

/Zomaar wat ideetjes :)
Nee, zo werkt dat niet. Er draait Linux op en je zult via die serial port een TTY sessie moeten krijgen, daarvoor is login nodig. Eerder onderbreken kan wellicht wel de bootloader onderbreken maar die wacht niet op input, vrijwel zeker omdat die parameter op 0 staat.

Zal er nog wel eens naar kijken, heb geen XGS-PON dus ik heb er zelf weinig belang bij. En die Nokia mediaconverter komt toch. Delta/Caiway: toch? Ja toch :? .

Fijn dat ze daar zo goed over communiceren O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Larry schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 14:48:

We zoeken dus de root, admin, superuser, enterprise admin of hoe Nokia dat ook noemt. Maar er moet een reden zijn waarom dit in deze firmware disabled is. Heb daar meerdere keren bij stilgestaan maar enige conclusie is (speculatie mode aan) dat deze firmware of waarschijnlijker de hardware een bug heeft waardoor bridge mode niet stabiel is (speculatie mode uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Het werkt weer.
Heb even een test omhoog gegooid zodat jullie het ook kunnen checken en testen mocht het weer niet werken.

https://tweakerstest.server123.nl/

Ik heb de server niet altijd aan staan dus het kan niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07:07
ernstoud schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 15:56:
[...]

We zoeken dus de root, admin, superuser, enterprise admin of hoe Nokia dat ook noemt. Maar er moet een reden zijn waarom dit in deze firmware disabled is. Heb daar meerdere keren bij stilgestaan maar enige conclusie is (speculatie mode aan) dat deze firmware of waarschijnlijker de hardware een bug heeft waardoor bridge mode niet stabiel is (speculatie mode uit).
Zoiets? https://broadbandforum.co...ailed-guide.213439/page-2

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wie weet, maar dat is een ouder GPON model. Wel de moeite van het proberen waard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nieuw modem bij Delta?

https://www.zeelandnet.nl...-xs-2426g-b-xgs-pon-modem

Ander uiterlijk en een 2.5G poort.

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05:27
Ik heb de vraag in dit topic een aantal keer gesteld zien worden, maar een duidelijk antwoord kan ik niet vinden.

Wat is nu precies de bedoeling van dat VLAN102 voor VoIP? Ik krijg daarop een DHCP-lease in de 10.x.x.x-range. Klopt dat wel? Moet ik telefoons hier met een switch direct aan hangen zodat ze zelf een adres krijgen van hun DHCP-server, of wat zou ik anders moeten routeren? Het document van Caiway verschaft daar geen duidelijkheid over. De SIP-server die ik heb doorgekregen bij de logingegevens valt buiten die range.

[ Voor 11% gewijzigd door Z-Dragon op 24-09-2022 12:34 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Z-Dragon schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:22:
Ik heb de vraag in dit topic een aantal keer gesteld zien worden, maar een duidelijk antwoord kan ik niet vinden.

Wat is nu precies de bedoeling van dat VLAN102 voor VoIP/SIP? Ik heb krijg daarop een DHCP-lease in de 10.x.x.x-range. Klopt dat wel? Moet ik telefoons hier met een switch direct aan hangen, of wat zou ik anders moeten routeren? Het document van Caiway verschaft daar geen duidelijkheid over.
Dat IP adres klopt. Je zit in een VLAN binnen de Caiway (Delta) infra. Intern IP dus, wordt door de routers van Caiway gerouteerd naar hun eigen SIP infra.

Welke technologie heb je? XGS-PON of AON?

Bij gebruik van eigen infra (nog niet voor XGS-PON beschikbaar) zal je VLAN102 niet gebruiken maar gewoon via de VoIP ATA via internet gaan. En in de ATA de SIP gegevens die je van Caiway moet krijgen (server, id en wachtwoord) ingeven.

Bijvoorbeeld:

https://www.voipshop.nl/g...oor-2-telefoons/pid=51580

Bij gebruik van de apparatuur van Caiway (Genexis of Nokia) hoef je niets te doen. Alleen een telefoon met RJ-11 stekker insteken.

• Z-Dragon
@ernstoud Het is in het Westland en de module die ik gebruik is Single Mode RX. Dat is dan AON?

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Z-Dragon schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 12:49:
@ernstoud Het is in het Westland en de module die ik gebruik is Single Mode RX. Dat is dan AON?
Je bedoelt met “module” een SFP? En die geeft je een werkende verbinding? Dan heb je AON. (Of PTP zoals Delta en Caiway dat noemen.)

Er is namelijk nog geen enkele melding van een SFP die met succes werkt op XGS-PON. Anders dan de aangekondigde eigen oplossing van AVM voor de Fritzbox 5530 en 5590.

En die SFP van je zit in welke router?

• Z-Dragon
@ernstoud Ja, SFP in een Netgate 2100. Dan ga ik het proberen zonder VLAN. Had ik eerder wel gedaan, maar toen werkte het waarschijnlijk niet omdat ik de DNS-server van Caiway niet gebruikte, en alleen die voice.caiw.net kent.

^ Wat hij zegt.

Z-Dragon schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:14:
@ernstoud Ja, SFP in een Netgate 2100. Dan ga ik het proberen zonder VLAN. Had ik eerder wel gedaan, maar toen werkte het waarschijnlijk niet omdat ik de DNS-server van Caiway niet gebruikte, en alleen die voice.caiw.net kent.
Zo te zien bevat de Netgate 2100 geen voorzieningen voor VoIP. Dus daar moet een ATA op aangesloten worden.

Overigens zijn er hier wellicht anderen die beter weten dan ik hoe je e.e.a. configureert. Als je de VoIP infra van Caiway gebruikt (dus hun SIP gegevens en telefonie binnen het Caiway abonnement) moet je wellicht wel VLAN102 taggen aan de bewuste poort waaraan de ATA hangt. Als je een VoIP account van elders gebruikt zal dat beslist niet moeten/hoeven. Dan gaat VoIP via je publieke internet.

• Z-Dragon
@ernstoud ATA is duidelijk en die is er ook. Ik vroeg me alleen af hoe ik dat VLAN zou moeten gebruiken. Afgaande op jouw antwoord waarschijnlijk überhaupt niet.

^ Wat hij zegt.

• nero355
Z-Dragon schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 13:14:
Dan ga ik het proberen zonder VLAN. Had ik eerder wel gedaan, maar toen werkte het waarschijnlijk niet omdat ik de DNS-server van Caiway niet gebruikte, en alleen die voice.caiw.net kent.
Heb je waarschijnlijk gelijk in, want pas als ik mijn Genexis als DNS Server aanspreek krijg ik dit terug :

;; QUESTION SECTION:
;voice.caiw.net.                        IN      A

;; ANSWER SECTION:
voice.caiw.net.         136     IN      CNAME   proxy.thor.caiw.net.
proxy.thor.caiw.net.    60      IN      A       62.45.59.36
proxy.thor.caiw.net.    60      IN      A       62.45.60.2
proxy.thor.caiw.net.    60      IN      A       62.45.58.162
proxy.thor.caiw.net.    60      IN      A       62.45.58.180
proxy.thor.caiw.net.    60      IN      A       62.45.60.3
proxy.thor.caiw.net.    60      IN      A       62.45.59.50

Doe ik hetzelfde via mijn eigen DNS Server dan zegt die gewoon : "NOPE! die ken ik niet!" :)

Dit is trouwens de DIY Router / Eigen apparatuur / Vrije modemkeuze webpagina van Caiway : https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze

Is best lastig te vinden zonder de hulp van je favoriete zoekmachine dus bij deze ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Z-Dragon
Aangezien het zonder echt niet wilde werken, heb ik toch al het verkeer van het SIP-apparaat over de gateway op VLAN102 gerouteerd. Toen lukte het registeren bij de server ineens wel.

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Z-Dragon schreef op zondag 25 september 2022 @ 00:23:
Aangezien het zonder echt niet wilde werken, heb ik toch al het verkeer van het SIP-apparaat over de gateway op VLAN102 gerouteerd. Toen lukte het registeren bij de server ineens wel.
Goed om te weten. Voor de duidelijkheid; je gebruikt dan de SIP gegevens van Caiway vanuit je abonnement? Dan is het dus blijkbaar altijd noodzakelijk om via dat VLAN102 te routeren. De Caiway SIP server voice.caiw.net is dus niet via internet bereikbaar, zoals dat uiteraard wel is bij andere VoIP aanbieders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z-Dragon
De (publieke) adressen van hun SIP-servers zijn alleen via hun eigen DNS-servers opvraagbaar. Zelfs als je die kent, kun je er buiten VLAN102 niet mee verbinden. Pingen lukt sowieso nooit, maar SIP via de ene weg dus wel. Je zou misschien verwachten dat het volstaat om de verbinding op te zetten vanaf een Caiway-adres. De praktijk is hier (met AON/P2P) anders. Uiteraard heeft dit alleen betrekking op hun eigen telefoniedienst.

[ Voor 61% gewijzigd door Z-Dragon op 25-09-2022 15:42 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-06 17:13
Pagina: 1 ... 24 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie