Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:04
Even weer mijn frustratie ventileren:

Ik dacht, ik probeer na een half jaar nogmaals de SIP-gegevens voor het bellen los te krijgen, omdat ik een Fritzbox als VOIP-client gebruiken wil.

Maar het is nog steeds onbekend bij de helpdesk, want ik moet weer MAC-adressen doorgeven, ondanks dat ik op AON-glas zit. En nee, ik wil niet mijn eigen modem gaan gebruiken (althans, nog niet), ik wil alleen de SIP-gegevens in de Fritzbox hangen, zodat ik alles bij elkaar heb qua bellen...

Ik word er moe van :)

/edit: ze kunnen me alleen de gegevens geven als ik mijn modem, het befaamde melkpak, vervang.

[ Voor 8% gewijzigd door Polyphemus op 25-08-2022 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wian schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:39:
Het is erg stil in dit topic. Is iedereen overgestapt naar Delta of hebben Caiway klanten 100% uptime en niets te klagen? :)
Viel me ook al op. In de Delta thread is meer levendigheid. En inderdaad is de uptime en snelheid nu een paar maanden opmerkelijk goed hier.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:53:
Even weer mijn frustratie ventileren:

Ik dacht, ik probeer na een half jaar nogmaals de SIP-gegevens voor het bellen los te krijgen, omdat ik een Fritzbox als VOIP-client gebruiken wil.

Maar het is nog steeds onbekend bij de helpdesk, want ik moet weer MAC-adressen doorgeven, ondanks dat ik op AON-glas zit. En nee, ik wil niet mijn eigen modem gaan gebruiken (althans, nog niet), ik wil alleen de SIP-gegevens in de Fritzbox hangen, zodat ik alles bij elkaar heb qua bellen...

Ik word er moe van :)

/edit: ze kunnen me alleen de gegevens geven als ik mijn modem, het befaamde melkpak, vervang.
Hoe handig ben je met solderen, serial port I/O e.d.? Titanium-22 fysiek open maken is eenvoudig, drie draadjes solderen en …

Overigens moet je je bedenken dat de Titanium-22 inlogt op de SIP server. Je kunt dus niet in het netwerk een VoIP cliënt of ATA hangen met dezelfde gegevens. Wellicht als je een abonnement voor 2 tel. lijnen afsluit lukt dat wel voor die tweede lijn. Of natuurlijk een apart VoIP abonnement bij een derde partij afsluiten.

Je zult dan toch de Titanium-22 moeten vervangen door eigen apparatuur. De Fritzbox wellicht.

Ik heb de ZoIPer cliënt geprobeerd. Werkt niet omdat bij mij de Platinum de lijn bezet.

[ Voor 23% gewijzigd door ernstoud op 25-08-2022 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
ernstoud schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:16:
[...]

Hoe handig ben je met solderen, serial port I/O e.d.? Titanium-22 fysiek open maken is eenvoudig, drie draadjes solderen en …

Overigens moet je je bedenken dat de Titanium-22 inlogt op de SIP server. Je kunt dus niet in het netwerk een VoIP cliënt of ATA hangen met dezelfde gegevens. Wellicht als je een abonnement voor 2 tel. lijnen afsluit lukt dat wel voor die tweede lijn. Of natuurlijk een apart VoIP abonnement bij een derde partij afsluiten.

Je zult dan toch de Titanium-22 moeten vervangen door eigen apparatuur. De Fritzbox wellicht.

Ik heb de ZoIPer cliënt geprobeerd. Werkt niet omdat bij mij de Platinum de lijn bezet.
Ik ben heel handig met solderen al zeg ik het zelf O-)

Maar nu snap ik ook dat die Titanium de boosdoener is als ie inderdaad inlogt op de SIP-server. Hoewel ik met mijn Cheapconnect account ook vanaf meerdere IP's ingelogd ben op hun server.

Misschien moet ik toch maar eens de sprong wagen en mijn UDM-Pro rechtstreeks aan het glas hangen... Maar ik durf het niet :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:39:
[...]

Ik ben heel handig met solderen al zeg ik het zelf O-)

Maar nu snap ik ook dat die Titanium de boosdoener is als ie inderdaad inlogt op de SIP-server. Hoewel ik met mijn Cheapconnect account ook vanaf meerdere IP's ingelogd ben op hun server.

Misschien moet ik toch maar eens de sprong wagen en mijn UDM-Pro rechtstreeks aan het glas hangen... Maar ik durf het niet :P
Je kunt altijd terug als het niet lukt. Bij AON geen gedoe met authenticatie.

De algemene voorwaarden van Caiway verbieden - terecht - knutselen aan hun apparatuur.
Dus een Titanium-22 aanschaffen op Marktplaats en tijdje aansluiten. Dan komt de config er automatisch op. En dan dus die drie draadjes solderen. Je krijgt dan op de serial port een terminal sessie. Via omwegen kun je dan de SIP gegevens in zien. Wel een heel gedoe dus. Via de helpdesk moet het toch ook lukken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Het is erg stil in dit topic. Is iedereen overgestapt naar Delta of hebben Caiway klanten 100% uptime en niets te klagen? :)
Over het algemeen valt er ook niks te klagen, maar soms gebeuren er gewoon stomme dingen bij sommige mensen of komt er wat "GPON of XGS-PON geëxperimenteer" langs en dan zijn er wat meer mensen actief :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ja, ik was erg geinteresseerd in XGS-PON totdat duidelijk werd dat er nog geen bridging optie beschikbaar is, en degene die nu getest wordt bizar veel stroom gebruikt - wat best een dingetje is met de huidige elektriciteitsprijzen. Dan nog maar een jaar op AON en accepteren dat 1gbit de absolute max is.

Heb een tijdje terug een Sophos met SFP poort op marktplaats gescoord, hierop pfSense gezet en direct op de Caiway FTU aangesloten. Nu dus niet eens een mediaconverter meer nodig, werkt perfect. En Caiway is bij mij erg stabiel het afgelopen jaar. Al draai ik geen app om iedere outage/vertraging te meten.

[ Voor 10% gewijzigd door wian op 26-08-2022 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wian schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:02:
Ja, ik was erg geinteresseerd in XGS-PON totdat duidelijk werd dat er nog geen bridging optie beschikbaar is, en degene die nu getest wordt bizar veel stroom gebruikt - wat best een dingetje is met de huidige elektriciteitsprijzen. Dan nog maar een jaar op AON en accepteren dat 1gbit de absolute max is.

Heb een tijdje terug een Sophos met SFP poort op marktplaats gescoord, hierop pfSense gezet en direct op de Caiway FTU aangesloten. Nu dus niet eens een mediaconverter meer nodig, werkt perfect. En Caiway is bij mij erg stabiel het afgelopen jaar. Al draai ik geen app om iedere outage/vertraging te meten.
En die Sophos router? Hoeveel Watt vraagt die? Ik schat zomaar meer dan de beoogde Nokia mediaconverter (5-8 Watt).

Goed merk overigens Sophos. Heb jaren hun antivirus software verkocht. Paar keer bezoek gebracht aan hun in Abingdon, vlak bij Oxford.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
ernstoud schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

En die Sophos router? Hoeveel Watt vraagt die? Ik schat zomaar meer dan de beoogde Nokia mediaconverter (5-8 Watt).

Goed merk overigens Sophos. Heb jaren hun antivirus software verkocht. Paar keer bezoek gebracht aan hun in Abingdon, vlak bij Oxford.
Ik heb een Sophos 115 rev3 met atom processor en M.2 SSD, dus geen high end model met i5/i7, harddisks en ventilatoren. Als je het echt wilt weten moet ik het even nameten onder load, maar hij blijft idle onder de 10 Watt. Heb nooit met Sophos gewerkt. Toen ik hem kocht was de licentie verlopen, dus weet niet eens hoe het Sophos OS eruit ziet. Meteen pfSense opgezet :) De hardware ben ik wel over te spreken. Hiervoor had ik een officiele (dure!) Netgate maar qua hardware doet de Sophos er niet voor onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:16
Regio Rhenen, weinig tot klagen om eerlijk te zijn. Heb zeker een 99,99999% uptime. Slechts enkele keren een korte uitval gehad verder top. geen klagen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wian schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:26:
[...]

Ik heb een Sophos 115 rev3 met atom processor en M.2 SSD, dus geen high end model met i5/i7, harddisks en ventilatoren. Als je het echt wilt weten moet ik het even nameten onder load, maar hij blijft idle onder de 10 Watt. Heb nooit met Sophos gewerkt. Toen ik hem kocht was de licentie verlopen, dus weet niet eens hoe het Sophos OS eruit ziet. Meteen pfSense opgezet :) De hardware ben ik wel over te spreken. Hiervoor had ik een officiele (dure!) Netgate maar qua hardware doet de Sophos er niet voor onder.
Specs zeggen iets over 10 Watt. Netjes. Mooi ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sinasappel schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:29:
[...]

Regio Rhenen, weinig tot klagen om eerlijk te zijn. Heb zeker een 99% uptime. Slechts enkele keren een korte uitval gehad verder top. geen klagen hier.
99% uptime is 520 minuten uitval per jaar. Zal dus meer richting 99,9% gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ernstoud schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

10u/jr haal ik gemakkelijk met al die oververhittingen van de DCs.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sinasappel
  • Laatst online: 12:16
ernstoud schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:44:
[...]

Aangepast naar 99,999999% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexro
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-02 19:58
Jo guys,

Wie kan mij helpen met het instellen van mijn internet van Delta.
Ik heb recent XGS glasvezel gekregen met een vervelende modem/router. Ik had hiervoor een fijn netwerk met mijn Fritz!Box en wil dit graag weer opnieuw willen hebben.

Eerder in dit forum zag ik dat ik een TK-01 XGS moest aanschaffen van Genexis en het PON s/n met MAC adres van mijn router doorgeven aan Delta. Is tot zover goed gegaan want de Genexis NTU knippert niet meer met verbinden maar staat steady. Echter lukt het niet in mijn Fritz!Box de goede instellingen te plaatsen.

Wie kan mij helpen :)?

Ik heb een Fritz!Box 7590 BQ en ik neem aan dan de ethernet kabel van de NTU naar de router in WAN poort moet?

[ Voor 8% gewijzigd door nexro op 29-08-2022 17:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nexro schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:39:
Jo guys,

Wie kan mij helpen met het instellen van mijn internet van Delta.
Ik heb recent XGS glasvezel gekregen met een vervelende modem/router. Ik had hiervoor een fijn netwerk met mijn Fritz!Box en wil dit graag weer opnieuw willen hebben.

Eerder in dit forum zag ik dat ik een TK-01 XGS moest aanschaffen van Genexis en het PON s/n met MAC adres van mijn router doorgeven aan Delta. Is tot zover goed gegaan want de Genexis NTU knippert niet meer met verbinden maar staat steady. Echter lukt het niet in mijn Fritz!Box de goede instellingen te plaatsen.

Wie kan mij helpen :)?
Heb je ook gelezen dat bij iedereen die die Genexis media converter geprobeerd heeft, de verbinding heel instabiel was? Er zijn redelijke indicaties dat binnenkort de Fritzbox 5530 en/of de 5590 met de juiste SFP en settings beschikbaar komen. Dan zou ik daar maar op wachten.

Of wachten op de Nokia mediaconverter waar Caiway/Delta van “hoopt” deze tegen het eind van het jaar te kunnen leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 22:57

ofc

True schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

10u/jr haal ik gemakkelijk met al die oververhittingen van de DCs.
Vandaag kwam ik een POP tegen met een "bijzondere" airco oplossing. Zoiets had ik nog niet eerder gezien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFXF7s97n78NCcGF8v1zHUzL7Lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZfvbDfxzo4N2aax727OrenW.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRKrw7SRK4gN4gSgSMNznhNnIK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zy94hVD04TLkoDhrAH5gK5SV.png?f=fotoalbum_large
Op Google Street View van Apr 2022 ziet het er nog normaal uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_SNg5mXrevukJp3gHC6_opySlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i6XjXMqdQMZLRoMI3h4NzLDd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexro
ernstoud schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:47:
[...]

Heb je ook gelezen dat bij iedereen die die Genexis media converter geprobeerd heeft, de verbinding heel instabiel was? Er zijn redelijke indicaties dat binnenkort de Fritzbox 5530 en/of de 5590 met de juiste SFP en settings beschikbaar komen. Dan zou ik daar maar op wachten.

Of wachten op de Nokia mediaconverter waar Caiway/Delta van “hoopt” deze tegen het eind van het jaar te kunnen leveren.
Oh nee dat heb ik niet gelezen. Balen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MR_VIPER
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-06 15:11

MR_VIPER

Ik ben niet te ondertitelen!

ofc schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 23:17:
[...]

Vandaag kwam ik een POP tegen met een "bijzondere" airco oplossing. Zoiets had ik nog niet eerder gezien:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Op Google Street View van Apr 2022 ziet het er nog normaal uit:
[Afbeelding]
Dat zou in sommige buurten een accident waiting to happen zijn.

*empty*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
nexro schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:48:
Oh nee dat heb ik niet gelezen. Balen!
Als je hem toch al hebt : Knal eens VLAN 100 als Tagged erop en stel de boel op DHCP in en kijk eens of je WAN Interface een IP adres krijgt :)

/Nieuwsgierig en zo...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexro
nero355 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:14:
[...]

Als je hem toch al hebt : Knal eens VLAN 100 als Tagged erop en stel de boel op DHCP in en kijk eens of je WAN Interface een IP adres krijgt :)

/Nieuwsgierig en zo...
Dat wil ik ook graag bereiken maar krijg het niet voor elkaar met mijn Fritz!Box :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-05 09:10

jvhaarst

Concordia res parvae crescunt

nexro schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Dat wil ik ook graag bereiken maar krijg het niet voor elkaar met mijn Fritz!Box :(
Staat er geen VLAN veld onder Internet -> Account Information -> Connection Settings -> Change connection settings ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Een Fritzbox zou wel heel fijn zijn

• nexro
jvhaarst schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Staat er geen VLAN veld onder Internet -> Account Information -> Connection Settings -> Change connection settings ?
Ik kan uit diverse opties kiezen:

- Aansluiten op een DSL-aansluiting (kan ik VLAN instellen)
- Aansluiten op een kabelmodem (kabelaansluiting) (kan ik geen VLAN instellen)
- Aansluiten op externe modem of router (kan ik VLAN instellen)

Alle opties al geprobeerd maar het lukt niet :(

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 22:01

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

nero355 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:14:
[...]

/Nieuwsgierig en zo...
Of anders VLAN 255 proberen :P

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greatchampion
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 23:43
nexro schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:21:
[...]

Opstelling is wel iets anders maar dit gebruik ik met een TP-link MC220L. De LAN kabel op poort 1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AuIa7tH78vqaBtFF8de7DQb6viY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZYec7vfxfFtrJ8hSxOcQk1dN.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdga2YuRxZjFm2fWW9LOO8lt7xg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vwkiufoCnlBdvtJdDMLEu3xg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-06 20:43
Een netwerkman heeft geen uitleg nodig en en leuk stukje sarcasme. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

De andere NT's van Genexis luisteren naar VLAN 255, dus het proberen waard :P
Management
DHCP-client on VLAN 255
Firmware upgrade via HTTP
Passive IEEE 802.3ah operation
• Device discovery
• WAN loopback control
https://www.docdroid.net/...110-series-v20-en-pdf.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
internet4me schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:08:
Een netwerkman heeft geen uitleg nodig en en leuk stukje sarcasme. :D
Sorry, maar ik wist dit dus echt niet :
MORCIK schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:47:
De andere NT's van Genexis luisteren naar VLAN 255, dus het proberen waard :P

https://www.docdroid.net/...110-series-v20-en-pdf.pdf
En ik volg al heel lang dit topic en het vorige deel ook! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:32
Disclaimer: Ik zit er waarschijnlijk volledig naast en mogelijk hebben ze nog meer ASN's.

Als ik dit zo bekijk lijkt het alsof Delta Fiber eigenlijk helemaal niet zoveel IP adressen heeft:

https://db-ip.com/as15542-delta-fiber-nederland-bv.

Met Kabelfoon er nog bij zijn het er misschien een half miljoen. Als Delta de ambitie heeft om naar een miljoen aansluitingen te gaan lijkt het mij dat ze daar niet genoeg adressen voor hebben? Waarom hoor je dan weinig over IPv6 bij Delta?

Ter vergelijking: Vodafone heeft er 11 miljoen in NL: https://db-ip.com/as33915-vodafone-libertel-bv

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:59
EWS99 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:32:
Disclaimer: Ik zit er waarschijnlijk volledig naast en mogelijk hebben ze nog meer ASN's.

Als ik dit zo bekijk lijkt het alsof Delta Fiber eigenlijk helemaal niet zoveel IP adressen heeft:

Met Kabelfoon er nog bij zijn het er misschien een half miljoen. Als Delta de ambitie heeft om naar een miljoen aansluitingen te gaan lijkt het mij dat ze daar niet genoeg adressen voor hebben? Waarom hoor je dan weinig over IPv6 bij Delta?

Ter vergelijking: Vodafone heeft er 11 miljoen in NL: https://db-ip.com/as33915-vodafone-libertel-bv
Denk het wel, ik zit in de 83.128.x.x reeks

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deshmir schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:42:
[...]

Denk het wel, ik zit in de 83.128.x.x reeks
Die reeks zit al in de ruim half miljoen die EWS99 noemde. Valide vraag van hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

EWS99 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:32:

Ik ben bang dat ze naar Carrier Grade NAT gaan kijken; hele lelijke oplossing maar het 'werkt'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
Lol. Eerst jaaaaaren niks doen met ipv6 en nu denken aan een carrier nat oplossing. Nee dat wordt het niet.

Run Forrest run.

*internet4me doet alvast zijn sportschoenen aan. 😀

Acties:
  • +2 Henk 'm!
internet4me schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:14:
Lol. Eerst jaaaaaren niks doen met ipv6 en nu denken aan een carrier nat oplossing. Nee dat wordt het niet.

Run Forrest run.

*internet4me doet alvast zijn sportschoenen aan. 😀
Of de grote netwerkmigratie deze week heeft iets met IPv6 te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:27:
Of de grote netwerkmigratie deze week heeft iets op IPv6 te maken...
Het zou kunnen, maar onze greppel* hier staat niet op de lijst dus misschien eerst deels uitrollen en testen en daarna pas overal implementeren :?

* Volledige © @PaT en zo... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:32
Coolhva schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:11:
[...]

Ik ben bang dat ze naar Carrier Grade NAT gaan kijken; hele lelijke oplossing maar het 'werkt'.
Daar ben ik ook een beetje bang voor. Als ze IPv6 dan nog een beetje fatsoenlijk uitrollen zou ik er nog mee kunnen leven. Maar inderdaad, wel een frut oplossing. Hoe werkt dat bijvoorbeeld als zo'n IP adres geblokkeerd wordt?

Je zou nog kunnen redeneren dat het voor 80% van de consumenten niet veel uit maakt, maar ik ken er toch genoeg die een portforward voor bijvoorbeeld een camera hebben.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPvDam
  • Laatst online: 11:14
ernstoud schreef op maandag 5 september 2022 @ 15:27:
[...]

Of de grote netwerkmigratie deze week heeft iets op IPv6 te maken...
Ik heb in een paar weken al een paar keer een nieuw IPadres (ipv4) gekregen. Ik hang nu in een /25 subnet? Upload snelheid is iets minder, latency is iets omhoog gegaan maar alles is wel bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

EWS99 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:16:
[...]

Daar ben ik ook een beetje bang voor. Als ze IPv6 dan nog een beetje fatsoenlijk uitrollen zou ik er nog mee kunnen leven. Maar inderdaad, wel een frut oplossing. Hoe werkt dat bijvoorbeeld als zo'n IP adres geblokkeerd wordt?

Je zou nog kunnen redeneren dat het voor 80% van de consumenten niet veel uit maakt, maar ik ken er toch genoeg die een portforward voor bijvoorbeeld een camera hebben.
Bij de providers die CGN doen kan je een opt-out doen en een eigen IP adres krijgen. Maar dat zal in de toekomst waarschijnlijk geld gaan kosten. De gaming netwerken zijn al een tijdje goed op weg met IPv6 ondersteuning. Ik hoop dat de druk van CGN ook iets gaat doen aan de IPv6 uitrol. Al moet ik eerlijk zijn dat zodra een andere provider mogelijk is (bijv. freedom) op het DFN ik direct zal overschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
EWS99 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:16:
Die moeten eens gauw aan een OpenVPN/Wireguard setup gaan denken i.p.v. een dergelijke setup! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:13
MPvDam schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:30:
[...]

Ik heb in een paar weken al een paar keer een nieuw IPadres (ipv4) gekregen. Ik hang nu in een /25 subnet? Upload snelheid is iets minder, latency is iets omhoog gegaan maar alles is wel bereikbaar.
Ik ook, na het groot onderhoud begin augustus. Ik heb het business pack en dus een vast IP maar toch veranderde het IP. Iets met de veiligheid, had de medewerker het over. Ik heb maar niet doorgevraagd :)

Over het eventueel implementeren van CGNAT: da's een hele hoop speculatie voor een stel buitenstaanders 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Neyluzz schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:50:
[...]

Ik ook, na het groot onderhoud begin augustus. Ik heb het business pack en dus een vast IP maar toch veranderde het IP. Iets met de veiligheid, had de medewerker het over. Ik heb maar niet doorgevraagd :)

Over het eventueel implementeren van CGNAT: da's een hele hoop speculatie voor een stel buitenstaanders 8)7
Gelukkig hebben we ook ondersteunde data:

Een voorbeeld wat CGNat voor ellende kan brengen:

https://community.ziggo.n...oor-problemen/td-p/921374

Ziggo heeft een flinke range opzij gezet voor CGNAT. https://apps.db.ripe.net/....127.127.255&type=inetnum

https://forum.vodafone.co...ames-Consoles/m-p/2714689

In het buitenland (en mobile) zie ik CGNat vaker gebruikt worden dan in NL op vaste verbindingen. De (meeste) ISP's in NL hebben veel IP space en is de noodzaak voor CGN nog niet nijpend; al heeft Ziggo het al in productie draaien.

In de toekomst zal je het vaker zien voor IPv4 omdat er geen nieuwe IPv4 adressen beschikbaar zijn voor nieuwe ISP's (denk bijvoorbeeld aan Starlink). Deze bedrijven kopen nu vaak IP adressen op de markt of uit een boedel van een bedrijf wat failliet is gegaan maar dat is natuurlijk niet schaalbaar.

Nog een mooie link als achtergrond https://www.sidn.nl/nieuw...res-gebaseerde-technieken

@ernstoud Je hebt helemaal gelijk dat CGN off topic is hier op dit moment; ik laat het hierbij.

[ Voor 7% gewijzigd door Coolhva op 06-09-2022 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@EWS99 en @Coolhva : De discussie over CGNAT hoort hier niet thuis. Het werd geopperd als oplossing voor de ogenschijnlijk beperkte set IP adressen van Delta/Caiway. Er is geen enkel signaal dat dit speelt op dit moment.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 06-09-2022 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Caiway heeft twee nieuwe abonnementen met de naam "budget" toegevoegd aan zijn assortiment "Alleen Internet" en "Internet & TV". Opvallend is dat deze nieuwe budget Caiway abonnementen scherper zijn geprijsd dan Delta (hetzelfde bedrijf).

Alleen internet
Caiway Alleen internet BudgetDelta Alleen internetCaiway Alleen internet VoordeligDelta Alleen internetCaiway Alleen internet Giga snelDelta Alleen internet
€35,-€42,50€44,50€45,-€64,50€67,50
100Mbit/s150Mbit/s300Mbit/s1Gbit/s1Gbit/s8Gbit/s

Internet & TV
Caiway internet&TV BudgetCaiway internet&TV VoordeligDelta internet&TVDelta internet&TVCaiway internet&TV SlimCaiway internet&TV Giga SnelDelta internet&TV
€45,-€52,95€55,-€57,50€64,95€78,95€80,-
75Mbit/s150Mbit/s150Mbit/s1Gbit/s500Mbit/s1Gbit/s8Gbit/s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
Iemand ook last van een storing in de regio 1423?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:54
Polyphemus schreef op donderdag 8 september 2022 @ 06:55:
Iemand ook last van een storing in de regio 1423?
Hier een storing in de gemeente Albrandswaard. :(

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07
Hier ook, gemeente Heumen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Deshmir
Net het NOC van Delta gesproken; landelijke storing en ze zijn nog aam het uitzoeken wat het precies is.

Volgens mn eigen monitoring ging het rond 0620 down in regio Utrecht

[ Voor 25% gewijzigd door Deshmir op 08-09-2022 07:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenT
  • Laatst online: 22-06 08:40

JeroenT

hoi!

Hier ook alles down, laten we hopen dat ik niet weer een ander IP krijg. (gemeente Almelo).

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenT op 08-09-2022 07:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NRG-81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-06 09:41
1433 ook storing. Op alle storingen.nl zie ik zodat zowel Caiway als Delta problemen heeft.

Edit: en Online.nl en Solcon ook

[ Voor 17% gewijzigd door NRG-81 op 08-09-2022 07:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
https://status.weserve.nl heeft nog niks gepost over een storing zij zijn meestal de eerste. Ook hier klaagd de buurt app dat internet down is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 23:19
Ook hier, gemeente Alphen ad Rijn (weet alleen niet of ik nou delta of caiway heb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:53

nexhil

BAM!

Hier in Heumen (onder nijmegen), ook een storing op Delta

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Hier ook storing, toch wel erg vaak de laatste tijd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:02
floriz87 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:13:
Ook hier, gemeente Alphen ad Rijn (weet alleen niet of ik nou delta of caiway heb)
Gek, ik zit in dezelfde regio maar heb nergens last van. Zie ook geen onderbrekingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rommel
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:32
Hier ook geen internet meer in 8271, sinds 6:55 uur.

Everything that has a beginning has a end

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Polyphemus
"Er gaat iets niet goed" :P

Als dat geen Jip-en-Janneke-taal is dan weet ik het ook niet meer :*)

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06 23:19
mvdnes schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:35:
[...]

Gek, ik zit in dezelfde regio maar heb nergens last van. Zie ook geen onderbrekingen.
Vreemd. Maar alphen is groot ;). Zit in regio koudekerk, hazerswoude, Benthuizen, die zijn sinds paar maanden aangesloten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Deshmir schreef op donderdag 8 september 2022 @ 06:59:
Net het NOC van Delta gesproken; landelijke storing en ze zijn nog aam het uitzoeken wat het precies is.

Volgens mn eigen monitoring ging het rond 0620 down in regio Utrecht
Er is vannacht een network migratie geweest. Ik gok dat het daar wat mee te maken heeft.

Op allestoringen.nl al bijna 10.000 meldingen…

Opvallend is dat er rond 07:00 uur nu ook veel meldingen zijn bij andere ISP’s op allestoringen.nl, zoals bij
KPN.

[ Voor 13% gewijzigd door ernstoud op 08-09-2022 08:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
Melding van vanmorgen https://status.weserve.nl...022-dfn-storing-0645-t-m/
Beste relatie,

We ontvingen zojuist het volgende bericht van Delta Fiber Nederland.

////////////////////////////////////

Goedemorgen,

Op dit moment ervaren wij een verstoring op ons netwerk.

Dit heeft invloed op mogelijk alle diensten in het land.

We zijn druk bezig om dit zo snel mogelijk op te lossen.

////////////////////////////////////

-Weserve NOC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
Mijn failover schakelt af, ik denk dat we weer beeld hebben ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MPvDam
Ik zie wel nog veel ARP verkeer en ook dat de DHCP servers geen antwoord geven. Zie nu net dat ik een IP-adreslijst krijg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

In Albrandswaard draait het inmiddels ook weer.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

JeroenT schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:00:
Hier ook alles down, laten we hopen dat ik niet weer een ander IP krijg. (gemeente Almelo).
Raad eens: een ander IP-adres! :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MORCIK schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:14:
[...]

Hier ook (van 83.x.y.z. naar 141.x.y.z) en iets hogere latency naar 8.8.8.8 en 9.9.9.9.

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 08-09-2022 08:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
Ik heb mijn oude IP-adres nog :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Hier in Utrecht draait alles weer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:16:
[...]

Hier ook, en hogere latency naar 8.8.8.8 en 9.9.9.9.
Latency is inderdaad hoger naar die adressen maar naar i3d.nl en tweakers.net is het teruggebracht 2-3ms, na deze storing.

https://status.weserve.nl meld:
Update 8:15 -> Inmiddels komen er weer klanten terug online. We hebben nog geen afmelding ontvangen van DELTA en de reden van de storing.

[ Voor 22% gewijzigd door lt_cmd_data op 08-09-2022 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lt_cmd_data schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:25:
[...]

Latency is inderdaad hoger naar die adressen maar naar i3d.nl en tweakers.net is het teruggebracht 2-3ms, na deze storing.

https://status.weserve.nl meld:
Update 8:15 -> Inmiddels komen er weer klanten terug online. We hebben nog geen afmelding ontvangen van DELTA en de reden van de storing.
Hier vrijwel alles 5-7 ms. maar ik zie aan de 25 atlas probes op AS15435 dat ik met die waardes sowieso aan de hoge kant zat en zit. Buitengebied is wellicht de reden. Zit aardig wat routing tussen voordat het op een backbone komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPvDam
Vannacht tussen 01:45 en 02:15 ging het ergens mis met de routering. Latency is bij mij gelijk gebleven. Heb wel een nieuw IP-adres gekregen uit dezelfde /25 range die ik al had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:56:
[...]

Er is vannacht een network migratie geweest. Ik gok dat het daar wat mee te maken heeft.

Op allestoringen.nl al bijna 10.000 meldingen…

Opvallend is dat er rond 07:00 uur nu ook veel meldingen zijn bij andere ISP’s op allestoringen.nl, zoals bij
KPN.
Ik denk dat de storing bij delta FIBER zat, en niet bij delta ISP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 21:38
[...]

Word een nieuw IP adres random uitgedeeld? Of op vaste momenten?
Laatst werkte mijn VPN op de Raspberry niet meer en dat had te maken met bepaalde geforwarde poorten naar mijn Caiway IP adres. Na lang zoeken kwam ik er min of meer toevallig achter dat mijn IP adres is gewijzigd. Volgens Caiway helpdesk kan dit helaas niet stoppen. Echter heb ik voor die wijziging heel lang hetzelfde IP adres gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
ernstoud schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:32:
[...]

Hier vrijwel alles 5-7 ms. maar ik zie aan de 25 atlas probes op AS13435 dat ik met die waardes sowieso aan de hoge kant zat en zit. Buitengebied is wellicht de reden. Zit aardig wat routing tussen voordat het op een backbone komt.
Het ligt eraan welk ip je terug krijgt van dns. 5 of 2 ms.
PING tweakers.net (213.239.154.30) 56(84) bytes of data.
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.30): icmp_seq=1 ttl=57 time=4.99 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.30): icmp_seq=2 ttl=57 time=4.90 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.30): icmp_seq=3 ttl=57 time=4.87 ms

PING tweakers.net (213.239.154.31) 56(84) bytes of data.
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=1 ttl=56 time=2.65 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=2 ttl=56 time=2.44 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=3 ttl=56 time=2.43 ms

1 <1 ms <1 ms <1 ms
2 1 ms <1 ms <1 ms x-x-x-149.dynamic.caiway.nl [149.x.x.x]
3 5 ms 5 ms 5 ms 62.45.255.193
4 7 ms 7 ms 7 ms speed-ix.fusix.nl [185.1.222.111]
5 6 ms 6 ms 5 ms cr0.eunets.nl.fusixnetworks.net [37.139.139.25]
6 5 ms 5 ms 15 ms true-router.fusix.true.nl [37.139.137.115]
7 6 ms 6 ms 6 ms et-0-0-0.eun-spine-02.true.nl [87.233.21.3]
8 5 ms 5 ms 5 ms et-0-0-1.eun-mx-03-01.true.nl [87.233.21.147]
9 5 ms 5 ms 5 ms 87.233.196.14
10 19 ms 17 ms 15 ms 87.233.241.106
11 5 ms 5 ms 17 ms tweakers.net [213.239.154.30]

Tracing route to tweakers.net [213.239.154.31]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms
2 1 ms 1 ms <1 ms x-x-x-x.dynamic.caiway.nl [149.x.x.x]
3 2 ms 2 ms 2 ms 62.45.255.129
4 25 ms 5 ms 4 ms speed-ix.fusix.nl [185.1.222.111]
5 2 ms 2 ms 2 ms cr0.eunets.nl.fusixnetworks.net [37.139.139.25]
6 4 ms 2 ms 2 ms true-router.fusix.true.nl [37.139.137.115]
7 9 ms 6 ms 6 ms et-0-0-0.eun-spine-02.true.nl [87.233.21.3]
8 3 ms 2 ms 2 ms et-0-0-1.eun-mx-03-01.true.nl [87.233.21.147]
9 3 ms 2 ms 2 ms 87.233.196.14
10 11 ms 16 ms 16 ms 87.233.241.106
11 2 ms 2 ms 2 ms tweakers.net [213.239.154.31]

[ Voor 40% gewijzigd door lt_cmd_data op 08-09-2022 08:56 . Reden: trace toegevoegd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lt_cmd_data schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:50:
[...]

Het ligt eraan welk ip je terug krijgt van dns. 5 of 2 ms.
PING tweakers.net (213.239.154.30) 56(84) bytes of data.
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.30): icmp_seq=1 ttl=57 time=4.99 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.30): icmp_seq=2 ttl=57 time=4.90 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.30): icmp_seq=3 ttl=57 time=4.87 ms

PING tweakers.net (213.239.154.31) 56(84) bytes of data.
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=1 ttl=56 time=2.65 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=2 ttl=56 time=2.44 ms
64 bytes from tweakers.net (213.239.154.31): icmp_seq=3 ttl=56 time=2.43 ms
Hier 6 ms. en 5 ms. op die twee adressen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Buffalo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:37:
[...]

Laatst werkte mijn VPN op de Raspberry niet meer en dat had te maken met bepaalde geforwarde poorten naar mijn Caiway IP adres. Na lang zoeken kwam ik er min of meer toevallig achter dat mijn IP adres is gewijzigd. Volgens Caiway helpdesk kan dit helaas niet stoppen. Echter heb ik voor die wijziging heel lang hetzelfde IP adres gehad.
Vannacht was een netwerkmigratie de reden. Gebeurt niet op vaste momenten. Ik denk vooral als er geknutseld wordt aan de infra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:58
Ik heb nog steeds geen internet.. Leuk als je vrij bent :+

Omgeving Almelo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
Vanmorgen ook downtijd gehad in het oosten van het land. Van 6:40 tot 8:10. Nu een totaal ander ip adres. 😤

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

BlazeMuis schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:56:
Ik heb nog steeds geen internet.. Leuk als je vrij bent :+

Omgeving Almelo.
Same.

Mijn PLINQ werkt overigens wel in Almelo. Is via dezelfde glasvezel infra.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Buffalo schreef op donderdag 8 september 2022 @ 08:37:
[...]

Je moet je even inlezen in dynamic DNS via bijvoorbeeld duckdns. Dan los je dit probleem mee op kun je ook gewoon draaien op je rpi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deshmir
Zal hem even afkloppen, maar wel mijn eigen ip adres weer terug :+

• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 21:38
True schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:08:
[...]

Je moet je even inlezen in dynamic DNS via bijvoorbeeld duckdns. Dan los je dit probleem mee op kun je ook gewoon draaien op je rpi.
Thanks. Ga ik doen. Ik heb alleen al zoveel projecten die opgepakt moeten worden :+

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:49
Heb nu een ip in de reeks 213.x

Lijkt op een Delta fiber reeks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
Kanter schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:37:
Heb nu een ip in de reeks 213.x

Lijkt op een Delta fiber reeks?
Dit zijn de ranges voor DELTA Fiber Nederland B.V.
ASN 15435 - KABELFOON
https://db-ip.com/as15435
https://bgp.he.net/AS15435#_whois
caiway 16.384 adressen 159.180.0.0/18 => 159.180.0.1 - 159.180.63.254
caiway 8.192 adressen 213.184.96.0/19 => 213.184.96.1 - 213.184.127.254
caiway 65.536 adressen 163.158.0.0/16 => 163.158.0.1 - 163.158.255.254

[ Voor 7% gewijzigd door lt_cmd_data op 08-09-2022 10:39 . Reden: 163.158.0.0/16 toegevoegd ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hier sinds een kwartiertje weer internet, bij jou ook @BlazeMuis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wian
  • Niet online
lt_cmd_data schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:02:
[...]

Dit zijn de ranges voor DELTA Fiber Nederland B.V.
ASN 15435 - KABELFOON
https://db-ip.com/as15435
https://bgp.he.net/AS15435#_whois
caiway 16.384 adressen 159.180.0.0/18 => 159.180.0.1 - 159.180.63.254
caiway 8.192 adressen 213.184.96.0/19 => 213.184.96.1 - 213.184.127.254
Ik mis de adressen in de 163.158.x.x range. Valt ook in ASN 15435

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:57
wian schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:24:
[...]

Ik zit nu sinds de storing op een 136.143.xx.xx Ik neem mijn abo af bij Delta.

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:58
True schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:22:
Hier sinds een kwartiertje weer internet, bij jou ook @BlazeMuis?
Half uurtje geleden inderdaad weer internet :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lt_cmd_data
  • Niet online
Het lijkt erop dat het caiway zijn verkeer via vier adressen afhandelt daarbij zijn constant de volgende latency tijden:
62.45.255.129 of 62.45.255.131 => 2ms
62.45.255.193 of 62.45.255.195 => 5ms

Acties:
  • +3 Henk 'm!
lt_cmd_data schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:09:
Het lijkt erop dat het caiway zijn verkeer via vier adressen afhandelt daarbij zijn constant de volgende latency tijden:
Heb een traceroute laten uitvoeren vanuit de 25 atlas probes op AS15435 naar 9.9.9.9 en inderdaad kan ik bevestigen wat je hierboven zegt. Zie plaatje hieronder met de trace vanuit mijn probe.

Nogal wat verschillen in latency binnen de DFN infra dus.

Merkwaardig, verschillende peering o.i.d.?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXepwV55KMbSwrBJwwLjGI6-AbU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CEZwkF0Cy3PpMfjoE4eys1dP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door ernstoud op 08-09-2022 11:29 ]

• JeroenT

JeroenT

hoi!

[...]

Ik had het al kunnen raden, hier ook een nieuw IP. Gelukkig werkt de UniFi app evengoed, dus kon remote de VPN tunnels aanpassen. Helaas werkt een dyndns achtige service niet voor IPsec. (in de UniFi controller en de remote clients).

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenT op 08-09-2022 16:33 ]

• JeroenT

JeroenT

hoi!

wian schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:24:
[...]

Correct.. ik heb een adres in die range, voor het onderhoud had ik ook een adres in dit subnet. (Caiway, regio Almelo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lt_cmd_data schreef op donderdag 8 september 2022 @ 11:09:
@lt_cmd_data

En af en toe switched je verkeer tussen die adressen en varieert de latency dus 3 ms.

Ik zie in de peering database dat Delta Fiber NL private peering heeft in de datacenters Equinix AM7 en Interxion AMS9. Ik vermoed dat in de backbone het verkeer dus over die twee datacenters nu verdeeld wordt vermoedelijk voor load balancing. En dat 1 van die 2 de 3 ms. extra latency veroorzaakt.

Met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXR-OKmGaxMVZaWxhNwQ3eezjHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utdelJGr2ZWt8j0J9FDjqkys.jpg?f=fotoalbum_large

Van 7.4 ms. (voor glasvezel al te hoog) naar 9.8 ms. :'(

[ Voor 29% gewijzigd door ernstoud op 09-09-2022 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
lt_cmd_data schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:52:
Caiway heeft twee nieuwe abonnementen met de naam "budget" toegevoegd aan zijn assortiment "Alleen Internet" en "Internet & TV". Opvallend is dat deze nieuwe budget Caiway abonnementen scherper zijn geprijsd dan Delta (hetzelfde bedrijf).

Alleen internet
Caiway Alleen internet BudgetDelta Alleen internetCaiway Alleen internet VoordeligDelta Alleen internetCaiway Alleen internet Giga snelDelta Alleen internet
€35,-€42,50€44,50€45,-€64,50€67,50
100Mbit/s150Mbit/s300Mbit/s1Gbit/s1Gbit/s8Gbit/s

Internet & TV
Caiway internet&TV BudgetCaiway internet&TV VoordeligDelta internet&TVDelta internet&TVCaiway internet&TV SlimCaiway internet&TV Giga SnelDelta internet&TV
€45,-€52,95€55,-€57,50€64,95€78,95€80,-
75Mbit/s150Mbit/s150Mbit/s1Gbit/s500Mbit/s1Gbit/s8Gbit/s
Bedankt voor de tip. Gelijk gedaan. Ik heb die snelheid toch niet nodig. Scheelt weer €9,50 per maand. :)

Edit:
Wow, Delta heeft ook 8 Gbps!? :P

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaFFia
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 10:04
Wij hebben sinds gisteren niets meer. Ik merkte al wel 2 dagen iets op dat het niet lekker liep maar niets ergs eigenlijk.

Tot gisteren in de wijk het stroom uitviel, na 10 minuten was deze weer terug maar internet is niet meer terug gekomen.

Volgens Caiway heeft het dus met deze eerdere melding te maken en kunnen ze het probleem al 3 dagen niet oplossen.

Het is ook heel @ random welke mensen er last van hebben aangezien niet iedereen hier last van heeft.

Omgeving Schiedam - glasvezel

http://www.youtube.com/user/elfirx AKA MaFFia|NL|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davadude
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-06 00:31
MaFFia schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:42:
[...]

Wij hebben sinds gisteren niets meer. Ik merkte al wel 2 dagen iets op dat het niet lekker liep maar niets ergs eigenlijk.

Tot gisteren in de wijk het stroom uitviel, na 10 minuten was deze weer terug maar internet is niet meer terug gekomen.

Volgens Caiway heeft het dus met deze eerdere melding te maken en kunnen ze het probleem al 3 dagen niet oplossen.

Het is ook heel @ random welke mensen er last van hebben aangezien niet iedereen hier last van heeft.

Hier exact hetzelfde, en ook amper informatie. Klantenservice zegt na 2.5 uur in de wachtrij dat ze er aan werken en dat er geen verdere informatie worst verstrekt en geen helpdesk pagina op de site komt. Ongelooflijk slecht.

Overigens ook omgeving schiedam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-06 17:13
MaFFia schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:42:
[...]

Je kunt altijd nog een compensatie verzoek indienen :

https://www.caiway.nl/kla...nsatie-bij-netwerkstoring
https://www.delta.nl/klan...-voorwaarden/compensatie/
Pagina: 1 ... 23 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie