Acties:
  • +1 Henk 'm!
dolopfriet schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:08:
Als ik ook kijk op facebook is het vaak een doffe ellende bij Caiway. Veel mensen storing met televisie en niet 1 keer, maar regelmatig.
Hier geen enkele storing ervaren met TV. Kan ook komen dat hier de TV ongeveer 1 keer per jaar aan staat. Meestal met oudjaar. Ik behoor niet tot de doelgroep van dat wat er op TV te zien is :r .

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
N=1 maar vergeleken met coax, is de glasvezeldienst van Caiway bij mij thuis super stabiel (Westland). Er is weleens storing maar niet vaak.

Edit: als je storing hebt, dan is de klantenservice een drama. En zodra het kan, stap ik over naar Freedom.

[ Voor 28% gewijzigd door Diederik op 12-07-2022 21:26 . Reden: Aanvullen ]

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mooijekind
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:48

Mooijekind

Manager Product Content
Maak gebruik van alles-in-1 van Caiway glasvezel maar ik heb echt nooit problemen.TV staat hier elke dag wel een paar uur aan met 4 kids in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:46
Plinq is nu ook im Twente te bestellen op het Delta Fiber netwerk! Eindelijk een extra provider!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geheugenbank
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:24
Sjakie0101 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:05:
Plinq is nu ook im Twente te bestellen op het Delta Fiber netwerk! Eindelijk een extra provider!
In Albrandswaard ook al.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Arie Lex
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-04 21:47
Ervaring gedeeld: Caiway glasvezel over Fritzbox 5530 in Swalmen, Limburg

Speciaal geschreven voor de wat minder technische en wat minder ervaren mensen onder ons.

Ik heb zojuist de Genexis Platinum vervangen door de Fritzbox 5530 Fiber. Dit ging makkelijker dan ik had gedacht.

Je gebruikt de bestaande glasvezel kabel, deze verwijder je uit de Genexis SPF module. Doe dit voorzichtig, want deze zit ook in het modem geklemd. Het uiteinde van deze kabel is blauw en breder, en zal dus niet passen in de SPF module van de Fritzbox. Bestel daarom een groene glasvezel patch kabel bij fritzshop.nl.

Deze patch kabel verbind je mbv meegeleverd koppelstukje aan de glasvezel die je dus net verwijderd hebt uit je Genexis modem. Vervolgens doe je het groene uiteinde in de SPF module van de Fritzbox, zie foto's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3TTK_CheV3t9FpyhiL_wyrQ9M8=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/879supgyQMVH9eFGrGs6g5bB.gif?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIrp-ph2xFYHt1u2pZmeQkZzMhI=/232x232/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/YWddEvSWfdiyneD08WvbeYpn.gif?f=fotoalbum_tile

Uiteindelijk ziet mijn meterkast er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V0lRldDwc7KuCSE6bK9KARDmb1c=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/fRRZXLR8qvFNIZU18TYj1h4E.gif?f=fotoalbum_large

Zodra de Fritzbox is aangesloten en je hebt er verbinding mee, via Wifi of LAN, staat goed beschreven in het boekje, kun je de VLAN op 100 zetten, zoals je wrs al ergens hebt gelezen.
Het beste is om eerst via Systeem de 'Sprache' op Nederlands te zetten.
Als dat gelukt is ga je op de Fritzbox pagina naar Internet > Toegangsgegevens > Verbindingsinstellingen > VLAN instellingen. Klik het vinkje aan en vul in bij VLAN-ID: 100.

Zo, nu moet ie werken! Je hoeft Caiway niet te bellen, niets te melden. Je bent binnen een uurtje klaar (inclusief opruimen he, anders wordt de vrouw boos).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davith78
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-12-2023
Arie Lex schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:12:
...

Zodra de Fritzbox is aangesloten en je hebt er verbinding mee, via Wifi of LAN, staat goed beschreven in het boekje, kun je de VLAN op 100 zetten, zoals je wrs al ergens hebt gelezen.
Het beste is om eerst via Systeem de 'Sprache' op Nederlands te zetten.
Als dat gelukt is ga je op de Fritzbox pagina naar Internet > Toegangsgegevens > Verbindingsinstellingen > VLAN instellingen. Klik het vinkje aan en vul in bij VLAN-ID: 100.

Zo, nu moet ie werken! Je hoeft Caiway niet te bellen, niets te melden. Je bent binnen een uurtje klaar (inclusief opruimen he, anders wordt de vrouw boos).

Succes!
Informatieve post! Kun je hiermee ook een aparte router (bijvoorbeeld een Asus) achter de Fritbox hangen zonder DMZ hoeven in te stellen? Mede aangezien ik lees in de reviews dat het wifi gedeelte van de Fritzbox niet al te best is en deze ook maar over 3 LAN poorten beschikt.

Edit: in de pricewatch staat deze Fritzbox alleen als AON vermeld. De XGS-PON versie is wellicht nog niet beschikbaar in NL (?). Hier moet je wel rekening mee houden mocht je deze unit willen aanschaffen.

[ Voor 8% gewijzigd door Davith78 op 13-07-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie Lex
Davith78 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:42:
[...]

Informatieve post! Kun je hiermee ook een aparte router (bijvoorbeeld een Asus) achter de Fritbox hangen zonder DMZ hoeven in te stellen? Mede aangezien ik lees in de reviews dat het wifi gedeelte van de Fritzbox niet al te best is en deze ook maar over 3 LAN poorten beschikt.

Edit: in de pricewatch staat deze Fritzbox alleen als AON vermeld. De PON versie is wellicht niet beschikbaar in NL (?). Hier moet je wel rekening mee houden mocht je deze unit willen aanschaffen.
Ik heb een fritz repeater in gebruik, en voor ons is de wifi prima. De 'zware gebruikers' zijn overigens allemaal bekabeld.

Wat je vraag betreft, dat zou ik niet weten, dat gaat me al te ver qua kunde. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Dat moet sowieso wel kunnen, met standaard instellingen heb je dan mogelijk last van een dubbele NAT. Je kunt meestal erg gemakkelijk de router functie van een router uitschakelen zodat die enkel fungeert als switch (en in dit geval access point).

Dit hoeft nooit echt een probleem te zijn.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davith78
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-12-2023
Arie Lex schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:57:
[...]

Ik heb een fritz repeater in gebruik, en voor ons is de wifi prima. De 'zware gebruikers' zijn overigens allemaal bekabeld.

Wat je vraag betreft, dat zou ik niet weten, dat gaat me al te ver qua kunde. :-)
Oke, nogmaals dank voor het delen van je ervaring!
True schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:59:
[...]

Dat moet sowieso wel kunnen, met standaard instellingen heb je dan mogelijk last van een dubbele NAT. Je kunt meestal erg gemakkelijk de router functie van een router uitschakelen zodat die enkel fungeert als switch (en in dit geval access point).

Dit hoeft nooit echt een probleem te zijn.
Dank! Dan ga ik misschien t.z.t. (mocht glasvezel hier aangelegd worden) misschien voor deze oplossing aangezien de meterkast voor mij geen geschikte plek is om er een wifi unit te plaatsen en ik ook graag mijn bestaande router met custom instellingen wil behouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Ervaring gedeeld: Caiway glasvezel over Fritzbox 5530 in Swalmen, Limburg

Speciaal geschreven voor de wat minder technische en wat minder ervaren mensen onder ons.

Ik heb zojuist de Genexis Platinum vervangen door de Fritzbox 5530 Fiber. Dit ging makkelijker dan ik had gedacht.

Je gebruikt de bestaande glasvezel kabel, deze verwijder je uit de Genexis SPF module. Doe dit voorzichtig, want deze zit ook in het modem geklemd. Het uiteinde van deze kabel is blauw en breder, en zal dus niet passen in de SPF module van de Fritzbox. Bestel daarom een groene glasvezel patch kabel bij fritzshop.nl.

Deze patch kabel verbind je mbv meegeleverd koppelstukje aan de glasvezel die je dus net verwijderd hebt uit je Genexis modem. Vervolgens doe je het groene uiteinde in de SPF module van de Fritzbox.
Paar dingen :
- Zoiets heet een SFP module :P
- Blauw met Groen verlengen geeft je als ik het goed heb begrepen extra demping dus dat is niet echt handig, tenzij dat "tussenstukje" daarmee rekening houdt :?
Volgens mij heb je zoiets nodig : https://www.diablocable.com/43125.html
Tenzij ik ergens iets over het hoofd zie of verkeerd heb onthouden... :$
- Kon je niet gewoon de SFP module uit de Genexis halen en direct in de FRITZ!Box proppen ??
Zo, nu moet ie werken! Je hoeft Caiway niet te bellen, niets te melden.
Dat geldt dus alleen voor AON aansluitingen! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:02
Afgelopen zondag heb ik smokeping aangezet.
Hieronder een ping naar 8.8.8.8:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jyvf5exNFc6_aLOS7J-CoAPDbc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ci8iw9U212XcqoXnWFC63rp3.png?f=user_large

Als ik van andere gebruikers smokeping grafieken zie lijkt mij dit niet helemaal typisch. Eerst was de spreiding heel hoog, maar de mediaan constant. En sinds kort is opeens de spreiding per keer laag, maar zit tussen de runs weer veel variantie.

(Overigens heb ik geen problemen met de verbinding)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Deze patch kabel verbind je mbv meegeleverd koppelstukje aan de glasvezel die je dus net verwijderd hebt uit je Genexis modem. Vervolgens doe je het groene uiteinde in de SPF module van de Fritzbox, zie foto's.).
Nee. Dat moet je zo niet doen. Nooit blauw op groen. Een groene SC of LC connector is APC, de A staat voor Angled. Daarin is de glasvezel onder een hoek van 8 graden afgesneden. Een blauwe connector (UPC) is vlak afgesneden. Je drukt nu dus in dat koppel stukje twee ongelijk afgesneden vezels tegen elkaar. Dat beschadigt de vezels mogelijk en geeft in ieder geval een grote demping.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Edit: in de pricewatch staat deze Fritzbox alleen als AON vermeld. De XGS-PON versie is wellicht nog niet beschikbaar in NL (?). Hier moet je wel rekening mee houden mocht je deze unit willen aanschaffen.
Er zijn geruchten dat de XGS-PON versie binnenkort komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie Lex
nero355 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:21:
[...]

Paar dingen :
- Zoiets heet een SFP module :P
Haha dank je! Iets met zonnebrand creme... :-)
- Blauw met Groen verlengen geeft je als ik het goed heb begrepen extra demping dus dat is niet echt handig, tenzij dat "tussenstukje" daarmee rekening houdt :?
Wat is het effect van demping? Ik merk niets aan de snelheid om eerlijk te zijn...
Volgens mij heb je zoiets nodig : https://www.diablocable.com/43125.html
Tenzij ik ergens iets over het hoofd zie of verkeerd heb onthouden... :$
- Kon je niet gewoon de SFP module uit de Genexis halen en direct in de FRITZ!Box proppen ??
Dat is wat ik als eerst had gedaan. Toen gaf de Fritz UI de melding dat de verkeerde module erin zat, een 'non-Fritzbox' als ik me goed herinner. No joy.

[...]
Dat geldt dus alleen voor AON aansluitingen! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Arie Lex op 15-07-2022 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie Lex
ernstoud schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:15:
[...]

Nee. Dat moet je zo niet doen. Nooit blauw op groen. Een groene SC of LC connector is APC, de A staat voor Angled. Daarin is de glasvezel onder een hoek van 8 graden afgesneden. Een blauwe connector (UPC) is vlak afgesneden. Je drukt nu dus in dat koppel stukje twee ongelijk afgesneden vezels tegen elkaar. Dat beschadigt de vezels mogelijk en geeft in ieder geval een grote demping.
Ja en toch werkt het. Beide kabels passen als gegoten in het koppelstukje. De fritzbox kwam met alleen die SFP module, en de enige oplossing die ik vond was de patchkabel met het koppelstukje.

Ik hoor graag je advies als er een betere oplossing is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie Lex
ernstoud schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 21:15:
[...]

Het rare is eigenlijk dat de connector in de FTU module groen is, maar de connector die in de Genexis modem zat is blauw (zie foto). Dus een kabel met een uiteinde groen en het andere uiteinde blauw. Of had ik dan toch de blauwe kabel set moeten kopen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YfKHNPcqOsojBBeubKWy5CwqLc=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Orw328ceJwSe19zRXapKW9QG.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 22:57

ofc

Arie Lex schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:38:
Of had ik dan toch de blauwe kabel set moeten kopen?
Ja, 'Glasvezelkabel-set BLAUW...' op de ACCESSOIRES tab van https://fritzshop.nl/fritzbox/1155-fritzbox-5530-fiber.html was de juiste keuze geweest.

Ik zou het denk ik maar zo laten. Als het uiteinde beschadigd is, is dat al gebeurd. En als er te veel demping of reflecties optreden, zal DFN dat vast opmerken en contact opnemen.

Met jouw huidige 'Glasvezelkabel-set GROEN...' zou de witte kabel ook helemaal weggelaten kunnen worden. Dan plaats je de groene SC/APC connector van de gele kabel in de lege huls van de Attema FTU die je hebt verwijderd toen je de witte kabel aangesloten hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Arie Lex schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:11:
Wat is het effect van demping? Ik merk niets aan de snelheid om eerlijk te zijn...
In de glasvezel wereld spreekt men van “budget” in de sterkte van het licht. Elke koppeling in de vezel geeft een beetje demping, dus in de POP aan de ISAM, door een aantal lassen in de POP, onderweg en bij je thuis, en in de SFP. En natuurlijk de demping in de vezel door de afstand tussen POP en thuis.

Het werkt nu, ik weet niet of de Fritzbox de mogelijkheid de lichtsterkte die resulteert weer te geven ergens in de GUI, daar kun je zien of er nog voldoende “budget” over is om veroudering, vooral in de SFP op enige termijn op te vangen.

En ja, een Fritzbox werkt alleen met SFP’s van AVM. Lang leve standaardisering!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Arie Lex schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:11:
Dit dus :
ernstoud schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:30:
In de glasvezel wereld spreekt men van “budget” in de sterkte van het licht. Elke koppeling in de vezel geeft een beetje demping, dus in de POP aan de ISAM, door een aantal lassen in de POP, onderweg en bij je thuis, en in de SFP. En natuurlijk de demping in de vezel door de afstand tussen POP en thuis.

Het werkt nu, ik weet niet of de Fritzbox de mogelijkheid de lichtsterkte die resulteert weer te geven ergens in de GUI, daar kun je zien of er nog voldoende “budget” over is om veroudering, vooral in de SFP op enige termijn op te vangen.
:)

Maar wat het vooral erg maakt is dus dat je connectoren op elkaar plaatst die elkaar kunnen beschadigen! :-(
Dat is wat ik als eerst had gedaan. Toen gaf de Fritz UI de melding dat de verkeerde module erin zat, een 'non-Fritzbox' als ik me goed herinner. No joy.
Bijvoorbeeld HP is ook zo'n zeikerd dus er zijn er wel meer helaas... :| :/
Arie Lex schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:16:
Ik hoor graag je advies als er een betere oplossing is!
Dit dus :
ofc schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:10:
Ja, 'Glasvezelkabel-set BLAUW...' op de ACCESSOIRES tab van https://fritzshop.nl/fritzbox/1155-fritzbox-5530-fiber.html was de juiste keuze geweest.

Ik zou het denk ik maar zo laten. Als het uiteinde beschadigd is, is dat al gebeurd. En als er te veel demping of reflecties optreden, zal DFN dat vast opmerken en contact opnemen.
Of dit inderdaad :
Met jouw huidige 'Glasvezelkabel-set GROEN...' zou de witte kabel ook helemaal weggelaten kunnen worden. Dan plaats je de groene SC/APC connector van de gele kabel in de lege huls van de Attema FTU die je hebt verwijderd toen je de witte kabel aangesloten hebt.
:*)
Arie Lex schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:38:
Het rare is eigenlijk dat de connector in de FTU module groen is, maar de connector die in de Genexis modem zat is blauw (zie foto). Dus een kabel met een uiteinde groen en het andere uiteinde blauw. Of had ik dan toch de blauwe kabel set moeten kopen?

[Afbeelding]
Effe iets anders :

Niet te lang de boel aan de open lucht blootstellen, want stof die erop kan komen en dan moet je weer meuk aanschaffen waarmee je alles kan gaan zitten schoonmaken! B)

Dat geldt ook voor de SFP module wat betreft de achterkant waar je glasvezelkabel in gaat! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nero355 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 14:44:
[...]
Maar wat het vooral erg maakt is dus dat je connectoren op elkaar plaatst die elkaar kunnen beschadigen! :-
De plaatjes hier maken het duidelijk:

https://www.servethehome....ors-and-why-this-matters/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Edit: PEBKAC :X

[ Voor 95% gewijzigd door True op 16-07-2022 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
  • Laatst online: 14-06 16:43
Ik ben gelukkig een stap verder en heb inmiddels ook een XS-010X-Q mogen ontvangen.
Het gaat natuurlijk nooit in 1x goed, dus het activeren is nog niet gelukt. Het laatste contact was een WhatsApp waarin ze meldden dat ik niet mijn firewall MAC door had moeten geven maar die van het 'modem'(ONT).

@miniterror @andriesb435 Welke hebben jullie door moeten geven?

Volgens mij moet het PON lampje hoe dan ook continu gaan branden zodra dit serienummer toegang heeft(wat nog niet het geval is en is het MACadres pas relevant bij een DHCP verzoek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Psyrex schreef op zondag 17 juli 2022 @ 12:17:
Ik ben gelukkig een stap verder en heb inmiddels ook een XS-010X-Q mogen ontvangen.
Het gaat natuurlijk nooit in 1x goed, dus het activeren is nog niet gelukt. Het laatste contact was een WhatsApp waarin ze meldden dat ik niet mijn firewall MAC door had moeten geven maar die van het 'modem'(ONT).

@miniterror @andriesb435 Welke hebben jullie door moeten geven?

Volgens mij moet het PON lampje hoe dan ook continu gaan branden zodra dit serienummer toegang heeft(wat nog niet het geval is en is het MACadres pas relevant bij een DHCP verzoek.
Heb je die Nokia dan vanuit de pilot ontvangen of beginnen ze deze nu als klanten maar genoeg klagen uit te leveren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2egLKpIFpt0oemwNm_MA0bOFIVM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yzxkORvIh1HxnMhDaIIpC50U.jpg?f=user_large

Je moet dat “S/N” en “MAC ID” doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
Er is voorafgaand aan het pakketje niets gecommuniceerd. Ik kwam donderdag thuis en er lag ineens een doosje met een Nokia ONT op tafel. Leuke verrassing, had nog leuker geweest als het gelijk had gewerkt.

Ik heb eind mei een toezegging gehad m.b.t. de pilot. En later ergens te horen gehad dat het mij nooit toegezegd had mogen worden. Buiten dit, geen communicatie vanuit hen.

Toen dit niet direct werkte contact met de chat opgenomen, ik ben geloof ik 2,5 uur in gesprek geweest. Hij/zij zei dat hij/zij het modem kon uitlezen en configureren(terwijl PON knipperde).

Gelijk aan het begin van deze chat gevraagd of ik het MAC adres van het ONT moest geven of van mijn eigen router/firewall. Hierop kreeg ik de vraag wat een ONT was.. Toen ervoor gekozen om het woord modem maar te gebruiken. Er werd benadrukt S/N van modem + MAC van eigen apparatuur.
Na 2 uur werd gevraagd of ik mijn router/firewall wilde herstarten. Ik zei nog dat ik dan de chat kwijt zou raken. Nee, dat kan niet gebeuren. Hij/zij zou daar blijven wachten. Goed, toch gedaan en inderdaad de chat kwijt.

De volgende chatmedewerker zei dat er een XS2426G actief stond, en of ik de volgende dag maar kon bellen.
Gedaan en aan de zakelijke helpdesk opnieuw S/N + MAC(verkeerde?) doorgegeven.
En gister net voor sluitingstijd van de technische dienst het whatsappje met daarin de opmerking van het verkeerde MAC. Ik weet op dit punt niet meer wat ik wel en niet kan aannemen van de instructies die ik van de helpdesk/technische dienst krijg.

Ik ga het een keer proberen met het MAC ID. Hoe weet jij dit? Ik heb natuurlijk eerst gezocht voor ik de vraag stelde.

[ Voor 5% gewijzigd door Psyrex op 17-07-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
De Nokia XS-010X-Q staat trouwens vanaf het ontvangen al ononderbroken aangesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door Psyrex op 17-07-2022 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Psyrex schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:19:
Er is voorafgaand aan het pakketje niets gecommuniceerd. Ik kwam donderdag thuis en er lag ineens een doosje met een Nokia ONT op tafel. Leuke verrassing, had nog leuker geweest als het gelijk had gewerkt.

Ik heb eind mei een toezegging gehad m.b.t. de pilot. En later ergens te horen gehad dat het mij nooit toegezegd had mogen worden. Buiten dit, geen communicatie vanuit hen.

Toen dit niet direct werkte contact met de chat opgenomen, ik ben geloof ik 2,5 uur in gesprek geweest. Hij/zij zei dat hij/zij het modem kon uitlezen en configureren(terwijl PON knipperde).

Gelijk aan het begin van deze chat gevraagd of ik het MAC adres van het ONT moest geven of van mijn eigen router/firewall. Hierop kreeg ik de vraag wat een ONT was.. Toen ervoor gekozen om het woord modem maar te gebruiken. Er werd benadrukt S/N van modem + MAC van eigen apparatuur.
Na 2 uur werd gevraagd of ik mijn router/firewall wilde herstarten. Ik zei nog dat ik dan de chat kwijt zou raken. Nee, dat kan niet gebeuren. Hij/zij zou daar blijven wachten. Goed, toch gedaan en inderdaad de chat kwijt.

De volgende chatmedewerker zei dat er een XS2426G actief stond, en of ik de volgende dag maar kon bellen.
En gister net voor sluitingstijd van de technische dienst het whatsappje met daarin de opmerking van het verkeerde MAC. Ik weet op dit punt niet meer wat ik wel en niet kan aannemen van de instructies die ik van de helpdesk/technische dienst krijg.

Ik ga het een keer proberen met het MAC ID. Hoe weet jij dit? Ik heb natuurlijk eerst gezocht voor ik de vraag stelde.
Man, man man wat is die helpdesk slecht getraind. Het enige wat werkelijk nodig is, is het S/N. Waarom het MAC adres gevraagd wordt is onduidelijk. Ik twijfel nu ook of het MAC adres van de ONT of de router nodig (?) is. Het is de ONT die geregistreerd moet worden toch? Wellicht dat @miniterror of @andriesb435 dan toch beter kunnen reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06 21:53
ernstoud schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:52:
[...]

Man, man man wat is die helpdesk slecht getraind. Het enige wat werkelijk nodig is, is het S/N. Waarom het MAC adres gevraagd wordt is onduidelijk. Ik twijfel nu ook of het MAC adres van de ONT of de router nodig (?) is. Het is de ONT die geregistreerd moet worden toch? Wellicht dat @miniterror of @andriesb435 dan toch beter kunnen reageren.
@ernstoud @Psyrex. Dit klopt in eerste instantie had ik ook het MAC-adres van de ONT en S/N van de ONT doorgegeven. Later in het proces ook nog het P/N van het ONT doorgegeven. Ik had in eerste instantie ook bij installatie van de XS-010-XQ de juiste gegevens doorgegeven. Echter hebben zij na lang geduld en heel veel belletjes de configuratie aangepast van mijn lijn. Daarna ging het ONT pas werken. Zonder aanpassing van hun kant zal het helaas niet gaan werken.

En ja... de helpdesk is echt om te huilen. Niemand weet exact daar hoe het werkt. Ik werd steeds van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk gedreigd dat ik per direct weg zou gaan als het binnen x tijd niet zou gaan werken. Twee dagen erna kreeg ik een belletje dat het nu zou moeten werken. Tsja, het kan dus wel... :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06 21:53
Psyrex schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:19:

Misschien gaat het helpen bij de heldesk als je mijn naam en adresgegevens noemt met de mededeling dat ik dezelfde configuratie hebt. Stuur maar een PM als je dat wilt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
@ernstoud Bij de Genexis was het zeker weten de router/firewall, welke een DHCP lease aanvraagt, die geregistreerd moest worden. Maar mogelijk is dit net als bij Ziggo, het modem goed geregistreerd in bridge en de lease verstrekken op het achterliggende apparaat.(zonder dit apparaat te kennen/verwachten)

@andriesb435 Ik heb die termen allemaal geprobeerd, provisionen, configureren, situatie uitleggen dat ze 2 soorten provisioning hebben, 1 voor de 2426 en 1 voor de 010. Maar ik heb hiervoor nog niet de juiste persoon aan de lijn gehad. Ik verwacht dat morgen de technische dienst weer reageert via whatsapp. Tenminste, ik hoop het. Ik stuur je even een PM voor je gegevens, voor het geval dat. Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9s222Rhj0fLDwLbssfvZXDn890=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5lUGNPjvASRFdH8TrcksLlW.jpg?f=fotoalbum_large

Als er echt al verbinding is geweest met het ONT(modem), verwacht ik dat de software versie gelijk aan die van mvdnes moet zijn. Eindigend op 85.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-06 08:36
@Psyrex ik vermoed ook dat het juiste profiel nog niet actief is.
Dit heb ik nu al een paar keer zien gebeuren.
Weet je van de technische dienst met wie je spreekt?

Ik vermoed ook dat het hebben van de gegevens van mvdnes geen toegevoegde waarde heeft, hij kwam immers ook niet verder met mijn gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyrex
@miniterror Welk MAC-adres heb jij doorgegeven, Nokia ONT of ASUS router?

[ Voor 9% gewijzigd door Psyrex op 17-07-2022 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
Psyrex schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:34:
Ik heb die van de ONT doorgegeven.

MAC zal in ieder geval niet voor de DHCP zijn. Heb een keer de glasvezelverbinding op een andere WAN poort (met ander MAC adres) van dezelfde router gezet, en kreeg gelijk op de nieuwe interface een (nieuw/ander) IP.

In mijn chat-sessie vroegen ze naast MAC en serienummer overigens ook om een PON ID. Heb daar ook maar het serienummer doorgegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door mvdnes op 17-07-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
Goed om te weten. Dat verklaart in ieder geval waarom het nog niet functioneert, haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Psyrex schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:34:
Ik heb die van mijn Asus doorgegeven, echter voor de registratie niet relevant.
Het gaan ze om de gegevens van de Nokia.
MAC vraagt de klantenservice omdat die in het script staat, als de Nokia dus werkt kan je daarna elk device daarachter aansluiten wat je wilt.
Wil je in de toekomst dus wisselen van router/firewall dan kan dat zonder problemen en hoef je geen contact op te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
@miniterror Waar vind ik het PON ID?

Vandaag niet veel verder gekomen met de klantenservice. Hij bleef schermen met geen support.
Ik heb gezegd dat er een speciaal profiel geactiveerd moet worden. Hij kon niet bedenken wat voor profiel, vrije modemkeuze dus geen support. Hij heeft contact gehad met de technische dienst en die zei dat alles goed stond.

Als ik iemand zijn gegevens mag gebruiken, als voorbeeld, bij mijn eerstvolgende belletje dan hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Psyrex schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:45:
@miniterror Waar vind ik het PON ID?

Vandaag niet veel verder gekomen met de klantenservice. Hij bleef schermen met geen support.
Ik heb gezegd dat er een speciaal profiel geactiveerd moet worden. Hij kon niet bedenken wat voor profiel, vrije modemkeuze dus geen support. Hij heeft contact gehad met de technische dienst en die zei dat alles goed stond.

Als ik iemand zijn gegevens mag gebruiken, als voorbeeld, bij mijn eerstvolgende belletje dan hoor ik het graag.
Jij hebt deze ONT toch van hun gekregen? Hoe zo dan geen support? Het wordt steeds gekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psyrex
Ik blijf mezelf maar voorhouden dat ik maar 1x de juiste persoon hoef te treffen en dat het dan opgelost is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Psyrex schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:11:
Ik blijf mezelf maar voorhouden dat ik maar 1x de juiste persoon hoef te treffen en dat het dan opgelost is.
Die “pilot” wordt extreem slecht begeleid in ieder geval. Een pilot doe je om kennis op te doen. De enige kennis die nu opgedaan wordt is dat de helpdesk niet functioneert hiervoor. Puinhoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie Lex
ofc schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:10:
[...]

Dank je. Ik had idd geprobeerd om de witte kabel weg te laten, en de gele kabel in de lege huls te zetten, want ik dacht dat dat moest. Die kreeg ik niet open, en toen heb ik het koppelstukje maar gebruikt.

Overigens, op de site van fritzshop word je gevraag welke kleur je aansluiting heeft, dus ik kies voor groen, en dat leidde me naar de groene kabel met groen koppelstukje.

Anw, voorlopig lukt ie, misschien dat ik nog ga proberen om het groene uiteinde van de gele kabel in de lege huls te plaatsen, maar dat lijkt me ook niet makkelijk. Of ik bestel toch een blauw-blauw kabeltje erbij. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Arie Lex schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:17:
[...]

Dank je. Ik had idd geprobeerd om de witte kabel weg te laten, en de gele kabel in de lege huls te zetten, want ik dacht dat dat moest. Die kreeg ik niet open, en toen heb ik het koppelstukje maar gebruikt.

Overigens, op de site van fritzshop word je gevraag welke kleur je aansluiting heeft, dus ik kies voor groen, en dat leidde me naar de groene kabel met groen koppelstukje.

Anw, voorlopig lukt ie, misschien dat ik nog ga proberen om het groene uiteinde van de gele kabel in de lege huls te plaatsen, maar dat lijkt me ook niet makkelijk. Of ik bestel toch een blauw-blauw kabeltje erbij. Bedankt voor de hulp!
Hier kun je lezen hoe je de inschuifmodule in de Attema FTU open maakt:

https://unifi-forum.nl/ha...e-delta-caiway-router.43/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
ernstoud schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:30:
[...]

Wat ik nog miste in deze handleiding was hoe de SC/APC connector gedraaid moest zijn.
De connector heeft aan een kant een uitstulping. Die uitstulping moet aan de zijkant komen (zoals je ook kan zien in die handleiding). De grondplaat eindigt in een soort driehoekje, de ene kant van de grondplaats is langer dan de andere. De uitstulping van de connector moet richting de lange kant van de grondplaat, oftewel de rechter kant als je hem plat legt.

Overigens zat bij mijn lege connector ook nog een stuk rubber voor de trekontlasting. Die heb ik op de kabel gedaan en daarna in de kleine hoes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie Lex
ernstoud schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:30:
[...]

Nog meer huiswerk dus ;-)

Ik heb even gekeken op de GUI het budget laat zien, maar niks gevonden. Ook niet in de Advanced mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie Lex
ernstoud schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:30:
[...]

Bedankt, ik heb de gele kabel nu direct in de FTU geplaatst. Was een kwestie van iets meer kracht op de clips van de inschuifmodule zetten.

Wat snelheid betreft, na meerdere speedtesten te hebben gedaan decelereert onze 300Mbit naar 265Mbit. Toch eens met Caiway bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:39

lier

MikroTik nerd

Arie Lex schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:57:
Wat snelheid betreft, na meerdere speedtesten te hebben gedaan decelereert onze 300Mbit naar 265Mbit. Toch eens met Caiway bellen.
Zorg dat je de juiste testmethode gebruikt om vast te stellen wat je down-/upload snelheid exact is. Speedtest.net (en soortgelijks) zijn hiervoor niet geschikt. Idealiter downloaden van een testbestand bij een snelle server is al een stuk beter (bijvoorbeeld http://speed.transip.nl/ maar er zijn nog vele anderen).

En let ook op dat er geen andere devices op het netwerk bezig zijn met down-/uploaden, want dat beïnvloedt uiteraard ook de snelheid.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Psyrex
Het is gelukt. Het modem verdween even uit OPNsense, toen zag ik dat het PON lampje continu brandde en Power knipperde. Dit was waarschijnlijk de firmware update, mijn versie eindigt nu ook op 85 en alles werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6YORmGzXjEcJghO11uC-k6-n58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ubzhqkzq8DTFPy9vqVbnqyLN.png?f=user_large

Heeft iemand nog een idee waarom iperf zoveel retransmits heeft op deze aansluiting? Bij Ziggo zijn het er 0.

[ Voor 12% gewijzigd door Psyrex op 18-07-2022 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
lier schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:45:
[...]

Zorg dat je de juiste testmethode gebruikt om vast te stellen wat je down-/upload snelheid exact is. Speedtest.net (en soortgelijks) zijn hiervoor niet geschikt. Idealiter downloaden van een testbestand bij een snelle server is al een stuk beter (bijvoorbeeld http://speed.transip.nl/ maar er zijn nog vele anderen).

En let ook op dat er geen andere devices op het netwerk bezig zijn met down-/uploaden, want dat beïnvloedt uiteraard ook de snelheid.
De SpeedTest (Ookla) CLI (Windows of Linux) werkt behoorlijk betrouwbaar naar XS4All, i3Dnet en Worldstream.

En iPerf3 naar WorldStream of Serverius is helemaal prima. Alleen vaak drukbezet.

[ Voor 5% gewijzigd door ernstoud op 18-07-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-06 08:07

Night89

Als je alles op een rijtje heb

lier schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:17:
[...]

Ik hoor ook graag als je camera weer online is...dan kan de rest van de wereld ook weer meekijken :9
Oftewel, bedenk goed of je dit soort devices publiek beschikbaar wil stellen... DMZ is ronduit stom, maar zal vast voor testdoeleinden bedoeld zijn!?

Maar om ook inhoudelijk te gaan:
Heeft de camera hetzelfde IP adres?
Weet je zeker dat je port forward correct is?
Hoe test je?
Excuus, ik had geen melding gehad en beetje druk geweest, dus even vergeten.

Camera's zijn uiteraard beveiligd met een sterk wachtwoord, DMZ is inderdaad alleen om te testen of ergens iets geblokt wordt door een modem firewall of iets dergelijks.

En als iemand na die moeite graag mijn plantjes in de tuin willen bekijken doen ze dat maar :)

Camera's hebben Internm zelfde IP (statisch)
Port forward is niet ingesteld. dit was bij het Ziggo modem ook niet nodig. (reolink doet het met UID codes, ik neem aan naar hun server)

ik test gewoon met de reolink app, zodra ik van de wifi af ga en via 5g verbind, geen connectie meer. intern werkt alles prima en neemt ook gewoon op.
andriesb435 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 12:43:
[...]

Waarschijnlijk al gecontroleerd maar heb je ook het nieuwe externe IP-adres benaderd? Omdat je van provider gewisseld bent veranderd deze ook automatisch
andere services werken wel prima, gaat alleen om de camera's (4 stuks zelfde type, en werken alle 4 niet extern.)

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Night89 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:59:
Hoi!

Ik heb sinds 2 weken ook Glasvezel van Caiway liggen, overgestapt van ziggo.

opzich ging dat allemaal vrij vlekkeloos, alleen 1 vervelend dingetje.

mijn Reolink PoE Cameras zijn niet meer te bekijken van buitenaf, lokaal gaat prima.
met de Ziggo aansluiting nooit problemen gehad.

Ik heb alles al geprobeerd wat ik weet, tot het ip van camera in de DMZ van het Nokia modem zetten, maar niks wat werkt.

Hebben jullie mischien iets soortgelijks opgelost?
Ik vraag het hier maar aangezien het wel duidelijk met de overstap naar caiway internet te maken heeft.
Night89 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:47:
Camera's zijn uiteraard beveiligd met een sterk wachtwoord, DMZ is inderdaad alleen om te testen of ergens iets geblokt wordt door een modem firewall of iets dergelijks.

Port forward is niet ingesteld. dit was bij het Ziggo modem ook niet nodig. (reolink doet het met UID codes, ik neem aan naar hun server)

ik test gewoon met de reolink app, zodra ik van de wifi af ga en via 5g verbind, geen connectie meer. intern werkt alles prima en neemt ook gewoon op.

andere services werken wel prima, gaat alleen om de camera's (4 stuks zelfde type, en werken alle 4 niet extern.)
Kan het zijn dat de XGS-PON Nokia die Caiway aan de klanten levert niet om kan gaan met de videostream van je camera's :?

Is die stream toevallig op RTSP gebaseerd ?!

Een soortgelijk probleem hebben namelijk Ubiquiti UniFi UDM (Pro/SE) eigenaren die Canaal Digitaal TV willen streamen : Die stream is RTSP en dat kunnen die krengen niet goed verwerken! 7(8)7 _O- :')

Ik zou zweren dat ik dit eerder wilde posten, maar ergens is er iets misgegaan vlak na je eerste reactie... Sorry! :$ O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Night89 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:47:
[...]

Excuus, ik had geen melding gehad en beetje druk geweest, dus even vergeten.

En als iemand na die moeite graag mijn plantjes in de tuin willen bekijken doen ze dat maar :)

[...]

Kan het zijn dat op je oude setup Upnp aan stond en nu uit op de router?
Dat is een 'service' die zelf poorten kan openen in de router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-06 08:07

Night89

Als je alles op een rijtje heb

miniterror schreef op maandag 18 juli 2022 @ 23:52:
[...]

Kan het zijn dat op je oude setup Upnp aan stond en nu uit op de router?
Dat is een 'service' die zelf poorten kan openen in de router.
UPNP staat/stond zowel op router als cameras uit.

Oke, ik heb er van de week een 4e camera bij gezet, en toen deed die het ook niet.

Nu opeens wel! De "oude" 3 nog steeds niet,maar die waren al in gebruik voordat ik van ISP swichte.

Morgen maar eens kijken hoe ik die andere 3 naar fabrieksinstellingen krijg en opnieuw aanmelden,laten we hopen dat dat het oplost.

Bedankt voor het meedenken tot zover!

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:57
Er lis een storing bij Caiway. Internet valt steeds uit.
Opzetten van verbindingen gaat slecht. Allestoringen geeft ook een piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Delta net zo. Twente hier.
Vast weer een oververhitte POP.
Veel storingen de laatste tijd trouwens. :(

[ Voor 6% gewijzigd door rfbroek op 19-07-2022 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MORCIK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 22:01

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Caiway in Twente hetzelfde. Sommige websites wel bereikbaar en andere weer niet met intervallen van enkele minuten.

You only live once, so live to the max's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:04

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Dat zal niet 1 pop zijn of iedereen in Twente zit op 1 pop. Allestoringen meld veel problemen in Almelo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Tijdje terug exact dezelfde problemen. Was toen wel een POP voor de regio die te warm was. Kwam voorbij in dit topic of / en het Delta topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Dit dus, las elders vergelijkbare reacties.
Tux3.14 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:50:
Bij veel lokale storingen die recentelijk hebben plaats gevonden was het veroorzaakt door defecte airco’s. Het gebeurde ook vooral op de recente warmere dagen.
Bron: mensen in mijn zakelijke kenniskring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Volgens mij is er iets aan de hand met de cloud van Google. Aangezien de DNS servers van Google bij mij een timeout geven en https://status.cloud.google.com/incident/cloud-dns op dit moment ook niet te bereiken is.

Heb de DNS omgezet van 8.8.4.4 en 8.8.8.8 naar 1.1.1.1 en sommige sites zijn in ieder geval weer bereikbaar.
Kan ook toeval zijn natuurlijk ;).

https://www.delta.nl/klan...g/storingen-en-onderhoud/
Storing glasnetwerk omgeving Almelo
Geplaatst op: 2022-07-19 17:39:00
Op dit moment kun je in Almelo of omgeving een onderbreking ervaren van onze diensten internet, tv en bellen door een storing in het netwerk veroorzaakt door de warmte. Excuus voor dit ongemak, we werken aan een snelle oplossing en houden je hier op de hoogte van de voortgang.

Verwachte oplostijd: nog onbekend

[ Voor 40% gewijzigd door RAJH op 19-07-2022 18:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

In mijn geval zijn bepaalde websites wel bereikbaar en andere niet. Dat kan geen PoP-probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske
  • Laatst online: 23:50

Hupske

AFCA

Bij mij ligt alles er uit in ieder geval. Regio Achterhoek.
Geen tv, geen WiFi en bedraad wat werkt helaas. Waardeloos dit.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Tja hier steeds kort verbinding en dan weer uitval. Komt en gaat dus.

Destijds exact hetzelfde euvel, ben benieuwd wat de oorzaak deze keer is.

Als het uitvalt kan ik niks pingen buiten de voordeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
RAJH schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:00:
Volgens mij is er iets aan de hand met de cloud van Google. Aangezien de DNS servers van Google bij mij een timeout geven en https://status.cloud.google.com/incident/cloud-dns op dit moment ook niet te bereiken is.
Die kan ik met mobiel internet gewoon bereiken. Geen storing te zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rfbroek schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:05:
Tja hier steeds kort verbinding en dan weer uitval. Komt en gaat dus.

Destijds exact hetzelfde euvel, ben benieuwd wat de oorzaak deze keer is.

Als het uitvalt kan ik niks pingen buiten de voordeur.
https://status.weserve.nl...omg-twente-1707-t-m-1715/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Dank Ernst, precies dat dus.
Alleen hier in Almelo werkt het nog niet goed. Komt en gaat nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:52
rfbroek schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 17:59:
Dit dus, las elders vergelijkbare reacties.

[...]
In Almelo is er sowieso 1 pop oververhit. Kun je ondertussen ook teruglezen op WeServe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Het resetten van de router was niet zo'n goed plan. Ik krijg nu geen DHCP lease meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske
  • Laatst online: 23:50

Hupske

AFCA

MORCIK schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:19:
Het resetten van de router was niet zo'n goed plan. Ik krijg nu geen DHCP lease meer.
Dat heb ik ook gedaan. Niet moeten doen helaas. Tip voor de anderen om dat niet te doen dus.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 767041

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MG-bvxRc2jPuAF1e0oi5FKFS298=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9gJU4UlJZMMuVe6QuaOzRLfw.jpg?f=fotoalbum_large

Lol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Zal ik met ijsjes langs gaan voor de monteurs? Of gaat het dan juist langer duren. ;w -O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

True schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:23:
Zal ik met ijsjes langs gaan voor de monteurs? Of gaat het dan juist langer duren. ;w -O-
Ik zou de brandweer bellen om de PoP te koelen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
@True Beter ijsjes brengen voor de apparatuur :+

Toch gek dat deze storing blijft terugkomen

[ Voor 39% gewijzigd door rfbroek op 19-07-2022 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
Ben toch wel is benieuwd waar alle POPs en wijkcentrales te vinden zijn. Is daar iets van een online plattegrond voor te vinden of een database oid? Ben wel is benieuwd waar de glasvezel van mijn woning daadwerkelijk op is aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
Probleem hier lijkt iig opgelost te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Bij mij werkt het ook weer. Wel een ander IP-adres gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

Tux3.14 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:28:
Ben toch wel is benieuwd waar alle POPs en wijkcentrales te vinden zijn. Is daar iets van een online plattegrond voor te vinden of een database oid? Ben wel is benieuwd waar de glasvezel van mijn woning daadwerkelijk op is aangesloten.
Ik denk niet dat ze online te vinden zijn, maar volgens mij is de PoP bij Cogas de city-PoP:

https://goo.gl/maps/s8yojrCFwxhiyJdg7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

MORCIK schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:49:
[...]

Ik denk niet dat ze online te vinden zijn, maar volgens mij is de PoP bij Cogas de city-PoP:

https://goo.gl/maps/s8yojrCFwxhiyJdg7
Ik dacht dat voor Almelo alles hierop aangesloten zit: https://www.google.nl/map...-aGyuQ!2e0!7i16384!8i8192

Althans, ik weet zeker dat mijn fiber hierop aangesloten zit. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MORCIK

MORCIK

DJ, Spin That Wheel

True schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:51:
[...]

Ik dacht dat voor Almelo alles hierop aangesloten zit: https://www.google.nl/map...-aGyuQ!2e0!7i16384!8i8192

Althans, ik weet zeker dat mijn fiber hierop aangesloten zit. O-)
Misschien je stroom :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 22:57

ofc

Tux3.14 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:28:
Voor zover mij bekend is zoiets er niet.

Voor jouw regio weet ik niet waar de POPs staan. In mijn eigen omgeving (veluwe, flevopolder, kop van overijssel) ken ik de locatie van een stuk of 60 DFN en glasdraadflevoland POPs. Misschien ooit maar een kaartje van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-06 20:08
Hi medetweakers,

Kan het antwoord niet vinden in deze thread vandaar even via deze manier. Ik heb een glasabbo bij caiway voor 1gb up en down en heb bij de eigen standaard modem Genexis 7840 de wifi uitgeschakeld en in bridge gezet. Ik maak nu gebruik van de Asus AX88U als main router en de AX82U in AP modus via Asus Mesh.

Nu twijfel ik of ik de genesis beter kan laten vervangen door een Fritzbox nu wij onze eigen modem mogen kiezen. Mijn oog sprint naar de Fritzbox 5530 of naar de nieuwe 5590 die net verschenen is. Beide ook Wifi 6 AX maar en met een 2.5gbit aansluiting die ik dit moment niet op de router heb zitten. De Fritzbox 5590 heeft 1 utp poort meer dan de 5530. De Fritzbox is ook beter qua ondersteuning + software updates voor de toekomst.

Maar ik heb nu ook al de 2 asus routers die ik naar plezier gebruik met Rmerlin software voor beide. Wifi is constant en haal meer dan 600 mbit wifi via mijn iPhone 13 pro max. bedraad haal ik de volledige 920 mbit (1.000).

Wat is jullie mening, de Fritzbox aanschaffen of lekker zo laten:?

[ Voor 4% gewijzigd door Dijkstra88 op 20-07-2022 15:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@Dijkstra88 First off, je hebt je Genexis 7840 niet in bridge staan. Last time I checked heeft Caiway dat niet mogelijk gemaakt om dat aan te passen.

Ik zou deze nemen: pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L en dan vanaf daar je Asus aansluiten op de WAN poort. Moet je wel even goed de instellingen nalopen dat je je FW goed hebt staan en aan hebt staan.

Dan kun je gewoon een 1/1 Gbit wegtrekken direct op je Asus router. Die Genexis 7840 zit er nu alleen voor spek en bonen (en overhead, en dubbele NAT) tussen.

edit:
kijk eens naar deze post: True in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Simpel gezegd: trek de glasvezel uit je Genexis, druk die in de Media Converter, vanaf je Media Converter ethernet naar je WAN op je Asus en klaar (eventueel instellingen op je Asus aanpassen).

edit 2:
Voor een stappenplan zie ook deze post: BlazeMuis in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

[ Voor 27% gewijzigd door True op 20-07-2022 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dijkstra88 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:04:
Hi medetweakers,

Kan het antwoord niet vinden in deze thread vandaar even via deze manier. Ik heb een glasabbo bij caiway voor 1gb up en down en heb bij de eigen standaard modem Genexis 7840 de wifi uitgeschakeld en in bridge gezet. Ik maak nu gebruik van de Asus AX88U als main router en de AX82U in AP modus via Asus Mesh.

Nu twijfel ik of ik de genesis beter kan laten vervangen door een Fritzbox nu wij onze eigen modem mogen kiezen. Mijn oog sprint naar de Fritzbox 5530 of naar de nieuwe 5590 die net verschenen is. Beide ook Wifi 6 AX maar en met een 2.5gbit aansluiting die ik dit moment niet op de router heb zitten. De Fritzbox 5590 heeft 1 utp poort meer dan de 5530. De Fritzbox is ook beter qua ondersteuning + software updates voor de toekomst.

Maar ik heb nu ook al de 2 asus routers die ik naar plezier gebruik met Rmerlin software voor beide. Wifi is constant en haal meer dan 600 mbit wifi via mijn iPhone 13 pro max. bedraad haal ik de volledige 920 mbit (1.000).

Wat is jullie mening, de Fritzbox aanschaffen of lekker zo laten:?
Even mijn EUR 0.02 …

Je gebruikt dus nog de Genexis Platinum 7840 met WiFi uitgeschakeld met dan via RJ-45 een AX88U als router/AP.

Hoe bedoel je dan “bridge”? Want de 7840 kan niet in bridge gezet worden, je hebt nu denk ik de AX88U in bridge staan. Beetje dure omslachtige oplossing om meer ethernet poorten en een AP te krijgen.

De 5530 en 5590 kunnen beide apparaten vervangen. Met de meegeleverde SFP kun je rechtstreeks deze Fritzboxen op glas aansluiten.

Maar eigenlijk is de vraag wat je met een toch wel prijzige Fritzbox aan extra functionaliteit zoekt. Heb je echt de potentieel hogere snelheid van WiFi 6 AX nodig als je nu al 600 Mbps haalt? Bedraad haal je de topsnelheid al dus dan is die 2.5Gbps nog niet echt nodig lijkt me, zeker gezien het feit dat AON glas maar tot 1Gbps gaat.

Een extra ethernet poort is ook te bereiken met een switch van twee tientjes, zoek je de meerwaarde van de 5590? Hogere processor snelheid, handig bij file sharing en VPN server mocht je dat willen gebruiken.

Leuk dat je updates/ondersteuning van de Asus zwakker acht dan die van AVM terwijl je de Asus achter een 7840 hebt gekoppeld waarop je geen enkele eigen support hebt. Laatste update is van vorig jaar zomer en device draait Linux uit omtrent 2014 ;)

Nou dat was meer dan EUR 0,02 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
ernstoud schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:21:
[...]

Even mijn EUR 0.02 …

Je gebruikt dus nog de Genexis Platinum 7840 met WiFi uitgeschakeld met dan via RJ-45 een AX88U als router/AP.

Hoe bedoel je dan “bridge”? Want de 7840 kan niet in bridge gezet worden, je hebt nu denk ik de AX88U in bridge staan. Beetje dure omslachtige oplossing om meer ethernet poorten en een AP te krijgen.

De 5530 en 5590 kunnen beide apparaten ontvangen. Met de meegeleverde SFP kun je rechtstreeks deze Fritzboxen op glas aansluiten.

Maar eigenlijk is de vraag wat je met een toch wel prijzige Fritzbox aan extra functionaliteit zoekt. Heb je echt de potentieel hogere snelheid van WiFi 6 AX nodig als je nu al 600 Mbps haalt? Bedraad haal je de topsnelheid al dus dan is die 2.5Gbps nog niet echt nodig lijkt me, zeker gezien het feit dat AON glas maar tot 1Gbps gaat.

Een extra ethernet poort is ook te bereiken met een switch van twee tientjes, zoek je de meerwaarde van de 5590? Hogere processor snelheid, handig bij file sharing en VPN server mocht je dat willen gebruiken.

Leuk dat je updates/ondersteuning van de Asus zwakker acht dan die van AVM terwijl je de Asus achter een 7840 hebt gekoppeld waarop je geen enkele eigen support hebt. Laatste update is van vorig jaar zomer en device draait Linux uit omtrent 2014 ;)

Nou dat was meer dan EUR 0,02 :D
Hi ernstoud, Dank voor je update. Ik bedoel ook niet dat Asus fw achterloopt op Fritz, maar meer de genesis modem. Die is sinds vorig jaar niet meer geupdate. Draai altijd de laatste versie van Rmerlin op mijn beide asus router/ap. Ok Ik dacht dat de caiway medewerker hem in bridge had gezet, maar dan zal dat wel niet zo zijn. Nu gebruik ik de AX88U als main router and de AX82U als AP modus en die hebben ook beide wifi 6. Er gaat idd een RJ-45 vanuit de genesis naar de AX88U. Dus dan staat de AX88U in bridge modus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dijkstra88
True schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:11:
@Dijkstra88 First off, je hebt je Genexis 7840 niet in bridge staan. Last time I checked heeft Caiway dat niet mogelijk gemaakt om dat aan te passen.

Ik zou deze nemen: pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L en dan vanaf daar je Asus aansluiten op de WAN poort. Moet je wel even goed de instellingen nalopen dat je je FW goed hebt staan en aan hebt staan.

Dan kun je gewoon een 1/1 Gbit wegtrekken direct op je Asus router. Die Genexis 7840 zit er nu alleen voor spek en bonen (en overhead, en dubbele NAT) tussen.

edit:
kijk eens naar deze post: True in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Simpel gezegd: trek de glasvezel uit je Genexis, druk die in de Media Converter, vanaf je Media Converter ethernet naar je WAN op je Asus en klaar (eventueel instellingen op je Asus aanpassen).

edit 2:
Voor een stappenplan zie ook deze post: BlazeMuis in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Hi True, dank voor de tip. Dan is die TP link idd een goedkope oplossing. Heb al dure Asus routers in gebruik en dit zorgt ervoor dat ik de genesis ertussen uit kan halen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennis_LU
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00
Dijkstra88 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:45:
[...]

Hi True, dank voor de tip. Dan is die TP link idd een goedkope oplossing. Heb al dure Asus routers in gebruik en dit zorgt ervoor dat ik de genesis ertussen uit kan halen :).
Let wel, Dit kan alleen als je de telefonie van caiway niet gebruikt of overzet op een eigen voip kastje. (zoals een fritzbox).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

dennis_LU schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:46:
[...]

Let wel, Dit kan alleen als je de telefonie van caiway niet gebruikt of overzet op een eigen voip kastje. (zoals een fritzbox).
@Dijkstra88 mocht dit het geval zijn, kun je bij Caiway een aanvraag doen om je Platinum Genexis om te laten ruilen voor een Titanium Genexis. Dat is een router die standaard in bridge staat en nog wel een aparte aansluiting heeft voor VoIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Gewoon een SIP ATA kastje kopen of configureren in een stuk software bedoeld voor VoIP toestanden zou ik zeggen! :Y)

Een oude Router die je niet gebruikt, maar wel VoIP poortjes heeft kan trouwens ook! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 18:54:
[...]
Een oude Router die je niet gebruikt, maar wel VoIP poortjes heeft kan trouwens ook! :*)
Of de Genexis 7840 daarvoor gebruiken. SFP er uit, rode klepje uit de rode WAN poort peuteren en die poort met een CAT5 aan een LAN poort van je router. Moet volgens mij voor VoIP werken. Wel even VLAN102 taggen op de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:04

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik heb hier de Genexis Live! Titanium-22 met daarachter een pfsense firewall die mijn internet netwerk verzorgt. Aan de Genexis is direct de telefoon gekoppeld en een de pfsense heb ik meerder Unifi access points hangen. Binnenkort eens kijken of ik internet via de buren door kan trekken en dan mijn eigen verbinding op ga zeggen. Telefoon gebruiken we niet echt meer en gewoon televisie kijken doen we eigenlijk ook nooit meer. Dan kunnen we mooi de kosten delen. Zij hebben Delta en wij Caiway, dus blijf op hetzelfde netwerk zitten daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:25:
Of de Genexis 7840 daarvoor gebruiken. SFP er uit, rode klepje uit de rode WAN poort peuteren en die poort met een CAT5 aan een LAN poort van je router. Moet volgens mij voor VoIP werken. Wel even VLAN102 taggen op de router.
Die poort was toch op Shutdown/Disabled gezet geloof ik :?

Wat dat betreft was de oude
Hurricane schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:19:
Genexis Live! Titanium-22 met daarachter een pfsense firewall die mijn internet netwerk verzorgt.
Aan de Genexis is direct de telefoon gekoppeld en een de pfsense heb ik meerder Unifi access points hangen.
veeeeel handiger! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra88
[...]

Yes gebruik alleen internet. Dan laat ik de fritzbox achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 21:26:
[...]

Die poort was toch op Shutdown/Disabled gezet geloof ik :?
Nee hoor. Hoe denk je dat ik “verbeterde” :Y firmware op de 7840 krijg?

Erg handig dat SSH via de WAN poort (via glas en via de rode WAN poort) open staat. WAN poort aan een netwerk met daarin een router die DHCP doet, TFTP server starten op een PC in dat netwerk met daarop de “verbeterde” firmware en inloggen met SSH op het IP adres dat de 7840 in het netwerk gekregen heeft. Je krijgt dan de shell van het beheerstool OXSH en die shell kent een commando om firmware van de TFTP server ophalen en direct te flashen. Is eigenlijk precies de methode die Genexis/Caiway gebruikt via glas.

Ik dacht eerst ook dat de WAN poort helemaal niets zou doen dus een SFP-RJ45 geprobeerd, dat werkte niet. Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K7g_g6VV1UeCC840zqzP3WakVaY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JIWMpHeoyAjFNMG0Snk2b3iI.jpg?f=user_large

And Bob is your uncle, zoals ze down under zeggen d:)b .

[ Voor 47% gewijzigd door ernstoud op 21-07-2022 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:19:
Maar dat is jouw tweedehandsje zeg maar dus geldt dat ook voor de modellen die Caiway/Delta uitdeelt :?

Ik zou zweren dat er iemand het een en ander had geprobeerd en die poort gewoon 0,0 bleek te doen...?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 17:21:
[...]

Maar dat is jouw tweedehandsje zeg maar dus geldt dat ook voor de modellen die Caiway/Delta uitdeelt :?

Ik zou zweren dat er iemand het een en ander had geprobeerd en die poort gewoon 0,0 bleek te doen...?!
De firmware op degene die ik gekocht had op MP is gelijk aan degene die Caiway mij verstrekt heeft. Logisch want het was een door Caiway geleverd exemplaar. Nieuw in doos. Die verkoper had er twee gekregen en Caiway wilde de 2e niet retour.

Overigens zit er volgens mij in de firmware geen enkele aanpassing specifiek voor Delta of Caiway. De firmware komt van Genexis. Zelfs een in DE gekocht exemplaar heeft dezelfde FW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vandaag om 08:03 een korte onderbreking. En daarna werkt de ping naar 9.9.9.9 niet meer… routeringsproblemen?

Rond 11:41 weer een onderbreking, daarna werkt 9.9.9.9 weer wel.

[ Voor 23% gewijzigd door ernstoud op 23-07-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
ernstoud schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:19:
[...]

Erg handig dat SSH via de WAN poort (via glas en via de rode WAN poort) open staat. WAN poort aan een netwerk met daarin een router die DHCP doet, TFTP server starten op een PC in dat netwerk met daarop de “verbeterde” firmware en inloggen met SSH op het IP adres dat de 7840 in het netwerk gekregen heeft. Je krijgt dan de shell van het beheerstool OXSH en die shell kent een commando om firmware van de TFTP server ophalen en direct te flashen. Is eigenlijk precies de methode die Genexis/Caiway gebruikt via glas.

Ik dacht eerst ook dat de WAN poort helemaal niets zou doen dus een SFP-RJ45 geprobeerd, dat werkte niet. Zoiets dus:

[Afbeelding]

And Bob is your uncle, zoals ze down under zeggen d:)b .
Hoe komt iemand aan deze "verbeterde" firmware? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Xeroxr0x schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Hoe komt iemand aan deze "verbeterde" firmware? ;-)
Niet van mij. Althans niet de proprietary delen van Genexis. Daar rust copyright op. Je zult het zelf moeten maken. Genexis heeft de GPL delen mij verstrekt. De rest niet.

Het is een hele klus om de firmware uit te pakken en te ontdekken hoe na een verandering je de boel weer inpakt. Mijn verbetering bestaat uit de juiste drivers voor USB in flash en een aanroep van een script om die drivers te laden en dan de USB stick te mounten. SSH enabled vanuit LAN, iptables iets aangepast, log files wegschrijven, midnight commander e.a. software op de stick etc. Ben nog altijd van plan een buildroot en crosscomplier omgeving te maken om software te compileren voor het device. Maar ik vind het wel prima zo.

Belangrijkste motivator voor mij was de inzage in log files van de firewall. De GUI toont daar niets van, ik wil wel weten wat er op mijn netwerk gebeurt. En natuurlijk bekijken wat Caiway, DFN of Genexis allemaal voor al dan niet narigheid doet op het device.

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het is erg stil in dit topic. Is iedereen overgestapt naar Delta of hebben Caiway klanten 100% uptime en niets te klagen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:57
Het is pruimentijd. Verder is het een zusje van delta. Delta=caiway. Dus kijk ook eens daar…
Caiway doet en communiceert geen bal, dus waarover moet je praten.

Zelf ook nog een caiway gebruiker -vanwege monopolie-, zodra de kans er komt. Ben ik weg 😄

Freedom komt binnenkort beschikbaar, via pppoe, dus dat zal het waarschijnlijk worden.
Pagina: 1 ... 22 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie