Ervaring gedeeld: Caiway glasvezel over Fritzbox 5530 in Swalmen, Limburg
Speciaal geschreven voor de wat minder technische en wat minder ervaren mensen onder ons.
Ik heb zojuist de Genexis Platinum vervangen door de Fritzbox 5530 Fiber. Dit ging makkelijker dan ik had gedacht.
Je gebruikt de bestaande glasvezel kabel, deze verwijder je uit de Genexis SPF module. Doe dit voorzichtig, want deze zit ook in het modem geklemd. Het uiteinde van deze kabel is blauw en breder, en zal dus niet passen in de SPF module van de Fritzbox. Bestel daarom een groene glasvezel patch kabel bij fritzshop.nl.
Deze patch kabel verbind je mbv meegeleverd koppelstukje aan de glasvezel die je dus net verwijderd hebt uit je Genexis modem. Vervolgens doe je het groene uiteinde in de SPF module van de Fritzbox, zie foto's.
Uiteindelijk ziet mijn meterkast er zo uit:
Zodra de Fritzbox is aangesloten en je hebt er verbinding mee, via Wifi of LAN, staat goed beschreven in het boekje, kun je de VLAN op 100 zetten, zoals je wrs al ergens hebt gelezen.
Het beste is om eerst via Systeem de 'Sprache' op Nederlands te zetten.
Als dat gelukt is ga je op de Fritzbox pagina naar Internet > Toegangsgegevens > Verbindingsinstellingen > VLAN instellingen. Klik het vinkje aan en vul in bij VLAN-ID: 100.
Zo, nu moet ie werken! Je hoeft Caiway niet te bellen, niets te melden. Je bent binnen een uurtje klaar (inclusief opruimen he, anders wordt de vrouw boos).
Succes!