Acties:
  • +2 Henk 'm!
JWW66 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:13:
Ik heb gezocht, maar kan hier geen oplossing voor vinden: sinds gisteren hebben we XGS PON glasvezel met Nokia modem. Aangezien ik een Unifi UDM SE heb met m'n hele netwerk er achter heb ik een DMZ gemaakt in het Nokia modem met een gereserveerd ip voor WAN 1 van de UDM. Internet werkt daarmee. Liever had ik een modem in bridge mode, maar zo gaat het wel even.

Wat niet werkt zijn de Aria 7x ontvangers. Zowel via de UDM als rechtstreeks aansluiten op het modem levert na opstarten en updaten van de firmware een scherm op met de vraag naar een Delta Login. Herkent iemand dit?
Ik denk dat je even de helpdesk moet bellen, het lijkt er op dat de ontvangers niet geregistreerd zijn. Zou echt moeten werken.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWW66
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-12-2023
ernstoud schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:18:
[...]

Ik denk dat je even de helpdesk moet bellen, het lijkt er op dat de ontvangers niet geregistreerd zijn. Zou echt moeten werken.
Ok, ga ik dat proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JWW66
JWW66 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:24:
[...]

Ok, ga ik dat proberen.
De tv ontvangers waren inderdaad nog niet geactiveerd. Ze werken nu, ook in de DMZ van de UDM SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JWW66 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:11:
[...]

De tv ontvangers waren inderdaad nog niet geactiveerd. Ze werken nu, ook in de DMZ van de UDM SE
Top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ernstoud schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:53:
[...]

Of alles geautomatiseerd via een probe op RIPE Atlas:

[Afbeelding]
Off-topic: Ter info (n.a.v. mijn enthousiasme voor monitoren van de Caiway verbinding):

In Docker Desktop for Windows wordt vpnkit gebruikt. Daarin zit een bug (zie: https://github.com/moby/vpnkit/issues/194) waardoor traceroute in containers niet werkt. Een probe in RIPE Atlas in een Linux container onder Docker Desktop for Windows toont dus geen traceroute info. Jammer. Toch maar Docker Engine of Desktop onder Linux gebruiken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heelgoed
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21:38
Hoe irritant kan het zijn als je het antwoord op een simpele vraag niet snel kunt vinden? En hoe gênant om het dan maar in de groep te gooien.... Maar toch: sinds een paar dagen hebben we glasvezel via Delta met een caiway abonnement. Nokia modem. Alle reguliere dingen werken. Maar ik had zelf ook een paar broddel-servertjes lopen "just for fun" en wil die weer aan de praat krijgen. Het nokia modem lijkt de basis spullen als forwarding wel te bieden, net als die van mn vorige ISP. Het begint dan zo ongeveer met het vinden van je externe IP adres (ik weet dat dat in principe kan veranderen, maar daar kan ik voorlopig mee leven). Dat is niet zo'n probleem, eentje in het 149.146.etc uithoekje van internet. Maar een basis dingetje als "ping" werkt al niet. Kan aan verschillende dingen liggen. Denk ik. Of wil ik iets wat caiway/delta niet wil? Kortom: kan ik van buiten pingen naar m'n modem en zo ja, wat zou ik fout kunnen doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Heelgoed schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:37:
Hoe irritant kan het zijn als je het antwoord op een simpele vraag niet snel kunt vinden? En hoe gênant om het dan maar in de groep te gooien.... Maar toch: sinds een paar dagen hebben we glasvezel via Delta met een caiway abonnement. Nokia modem. Alle reguliere dingen werken. Maar ik had zelf ook een paar broddel-servertjes lopen "just for fun" en wil die weer aan de praat krijgen. Het nokia modem lijkt de basis spullen als forwarding wel te bieden, net als die van mn vorige ISP. Het begint dan zo ongeveer met het vinden van je externe IP adres (ik weet dat dat in principe kan veranderen, maar daar kan ik voorlopig mee leven). Dat is niet zo'n probleem, eentje in het 149.146.etc uithoekje van internet. Maar een basis dingetje als "ping" werkt al niet. Kan aan verschillende dingen liggen. Denk ik. Of wil ik iets wat caiway/delta niet wil? Kortom: kan ik van buiten pingen naar m'n modem en zo ja, wat zou ik fout kunnen doen?
Jij zit dus op de nieuwe XGS-PON infra, hier Veluwe-Oost (omgeving Apeldoorn) operationeel sinds januari 2021 en de "oudere" infra AON (Delta/Caiway noemt dat P2P). Ik kan ook van buiten naar het publieke IP adres niet pingen. De reden is duidelijk; de firewall rules (IPTABLE) in het modem droppen ICMP packets.

Dat zal bij het Nokia modem dus ook wel zo zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iTeV
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
ernstoud schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:51:
[...]

Jij zit dus op de nieuwe XGS-PON infra, hier Veluwe-Oost (omgeving Apeldoorn) operationeel sinds januari 2021 en de "oudere" infra AON (Delta/Caiway noemt dat P2P). Ik kan ook van buiten naar het publieke IP adres niet pingen. De reden is duidelijk; de firewall rules (IPTABLE) in het modem droppen ICMP packets.

Bij de Nokia's is het dus nog erger, daar word ICMP via een ACL afgedwongen (En volgens de documentatie van het glasmodem wint een ACL altijd over een firewall regel...). En de "beheer" gebruiker kan die ACL (logischerwijs) niet aanpassen.

Are you a one or a zero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heelgoed
[...]

Kijk! Hoe ver kun je komen als je in de tuin zit onder de parasol en iemand anders het werk laat doen. Dank, zoiets zal het wel zijn, ja. Beetje jammer maar geen ramp, want ping is zo'n beetje m'n standaard check om te testen of ik verbinding heb en zo. Ik zie in de "security setting" van de Nokia niks dat het zou moeten blokkeren, maar misschien draait er een geCaiwayede versie van de standaard software op. Of het wordt al eerder upstream tegengehouden. Whatever, ik ben niet de enige en dan ga ik ook niet zoeken of ik wat fout doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Heelgoed schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:37:
Een basis dingetje als "ping" werkt al niet.

Kortom: kan ik van buiten pingen naar m'n modem en zo ja, wat zou ik fout kunnen doen?
Ik kan ook van buiten naar het publieke IP adres niet pingen.

De reden is duidelijk; de firewall rules (IPTABLE) in het modem droppen ICMP packets.

iTeV schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:54:
Bij de Nokia's is het dus nog erger, daar word ICMP via een ACL afgedwongen (En volgens de documentatie van het glasmodem wint een ACL altijd over een firewall regel...).
En de "beheer" gebruiker kan die ACL (logischerwijs) niet aanpassen.
Ik mag hopen dat ze dat gaan aanpassen op het moment dat ze eindelijk IPv6 gaan aanbieden :? :X :F

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 11:54
Even een update over mijn issue met Delta Fiber met het XGS-PON netwerk en de inmiddels beruchte Genexis modem. Lijn was afgelopen maand zo slecht dat we compleet zijn teruggegaan naar de " oude " Ziggo Zakelijk lijn. Ondertussen wel steeds met Delta contact gehad over dat zij geen goede oplossing aanbieden.

Uiteindelijk na veel telefoontjes een redelijk boos en kritisch telefoontje gepleegd naar de zakelijke klantenservice, daar het probleem nog een keer uitgelegd dat het standaard Nokia modem geen optie is voor een zakelijke lijn en dat ik graag een bridge modem wil. Gelijk verteld dat er een Pilot bestaat zoals in eerdere topics beschreven en dat ik graag dat modem wil. De Nokia XS-010-XS-Q.

Ik zou binnen een week teruggebeld worden, ze gingen het even navragen en utizoeken voor me. En jawel, binnen een week kreeg ik inderdaad een telefoontje met de mededeling dat ze de Nokia XS-010-XS-Q modem nog hadden en dat ze die gingen opsturen. Inmiddels dat modem aangesloten, nu wachten op de lijn activatie op basis van MAC-adres :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heelgoed
Heelgoed schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:01:
[...]

Kijk! Hoe ver kun je komen als je in de tuin zit onder de parasol en iemand anders het werk laat doen. Dank, zoiets zal het wel zijn, ja. Beetje jammer maar geen ramp...
Nou, inderdaad geen ramp. Na de bemoedigende woorden van deze en gene heb ik het grotendeels wel weer aan de praat. Een paar scheve bits rechtzetten, vooral in m'n eigen hersenpan 8)7 , wat gemopper op spf , opschudden van de DNS records, achter de oren krabben over welke poort ook al weer wat doet en dan komt het allemaal langzaam wel weer op gang. Nou nog "even" alles doortesten en dan zijn we weer up and running en een stuk sneller dan het was.

Rest de vraag: ik zie veel discussie over "bridge mode". Ik kan eigenlijk m'n ei redelijk leggen met de off-the-shelf spullen. M'n ei bestaat dan uit een paar websites en een eigen mailserver. Niet erg ambitieus, dat geef ik toe. Maar is er iets dat ik als goed-is-goed-genoeg hobbyist mis als ik geen "bridge mode" heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:49
Heelgoed schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:33:
[...]

Rest de vraag: ik zie veel discussie over "bridge mode". Ik kan eigenlijk m'n ei redelijk leggen met de off-the-shelf spullen. M'n ei bestaat dan uit een paar websites en een eigen mailserver. Niet erg ambitieus, dat geef ik toe. Maar is er iets dat ik als goed-is-goed-genoeg hobbyist mis als ik geen "bridge mode" heb?
Volgens mij kun je voor een paar websites en een mailserver prima uit de voeten met wat standaard portforwards in je modem.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Heelgoed schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:33:
[...]

Nou, inderdaad geen ramp. Na de bemoedigende woorden van deze en gene heb ik het grotendeels wel weer aan de praat. Een paar scheve bits rechtzetten, vooral in m'n eigen hersenpan 8)7 , wat gemopper op spf , opschudden van de DNS records, achter de oren krabben over welke poort ook al weer wat doet en dan komt het allemaal langzaam wel weer op gang. Nou nog "even" alles doortesten en dan zijn we weer up and running en een stuk sneller dan het was.

Tja, die vraag kun je alleen zelf beantwoorden. Bridge mode betekent dus dat je in het zuiverste geval een IP adres krijgt en dan veel plezier er mee. Je moet zelf routeren, firewall beheren etc. Zelf beheer geeft meer vrijheid maar vereist wat meer kennis en weten wat je doet. En je weet dan wat er gebeurt. Nu moet je maar geloven dat de Nokia de juiste firewall settings heeft bijvoorbeeld. Dat zal wel, maar je hebt er geen inzicht in.

En een eigen router biedt vaak extra functionaliteit zoals logging, NAS functies, betere WiFi etc.

Maar goed, beetje hypothetisch want op XGS-PON is er nu nog geen bridge mode oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-08 13:13
@andriesb435 Gefeliciteerd. De aanhouder wint..
Ik dacht laatst ook gewonnen te hebben, allerlei toezeggingen gehad. Een flink aantal keer doorverbonden. Maar we zijn weer 2 weken verder en nog niets gehoord of ontvangen. Ook via de zakelijke helpdesk geprobeerd. Zou je je ondernomen stappen willen beschrijven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ernstoud schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:57:
Met betrekking tot de situatie dat de BBF.247 gecertificeerde Genexis ONT, in gebruik bij KPN, niet stabiel werkt op het Delta/Caiway XGS-PON netwerk heb ik dus het Broadband Forum per e-mail om opheldering gevraagd.

Na een reminder (reactie bleef in eerste instantie uit) kreeg ik toch nog een enigszins ontnuchterende reactie van het Broadband Forum:

“… the objective of the BBF.247 certification is to check the compliance of the OMCI implementation of the tested ONT according to the functionalities covered by the test plan and supported by the product.

This is not a guarantee of interoperability with the OLTs on the market, but a prerequisite that facilitates the introduction of new ONUs and greatly reduces integration times for the operator which depends on its own infrastructure (e.g. OLT brands) and its own engineering rules.”

Ik moest even opzoeken wat OMCI is: “OMCI is a type of ITU-T Recommendation G.984.4-compliant configuration and transmission channel, which is used to transmit OMCI messages over dedicated ATM PVCs or GEM ports established between an OLT and an ONT. The OMCI messages are used for discovering ONTs for management and control.”

Enfin, wat de contactpersoon van het Broadband Forum hier zegt is dat de BBF.247 certificering dus bedoeld is om te verifiëren dat de ONT (= het apparaat aan de klant kant) voldoet aan de OMCI en dat de certificering dus GEEN garantie is dat een ONT goed samenwerkt met alle OLT’s (= het apparaat aan de ISP kant) aanwezig in de markt.

Dus BBF.247 certificering van in dit geval een Genexis ONT betekent niet dat deze probleemloos zal werken met een Nokia OLT (zoals DFN deze gebruikt).

Kortom; BBF.247 certificering geeft voor de consument geen garantie van interoperabiliteit tussen netwerken.

Lekker dan. Waar moet je dan in de toekomst wel op letten als je op de vrije markt een ONT aanschaft?
Zojuist ook een reactie van Genexis gekregen. Komt op hetzelfde neer:

“ … good to know: the BBF.247 does not guarantee interoperability it it but a limited step towards full interoperability. Every PON network needs customizations, which means you cannot just plug and play any PON modem onto every PON networks. This is up to the owner of the network to facilitate this (Deltafiber) and is a complete separate step from the BBF.247 certification. Regarding that BBF.247 certification we definitely apply to this.”

Duidelijke taal. Garantie dat een XGS-PON ONT werkt op een bepaald netwerk is er niet, zelfs niet met BBF.247 certificering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:42
ernstoud schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:09:
[...]

Zojuist ook een reactie van Genexis gekregen. Komt op hetzelfde neer:

“ … good to know: the BBF.247 does not guarantee interoperability it it but a limited step towards full interoperability. Every PON network needs customizations, which means you cannot just plug and play any PON modem onto every PON networks. This is up to the owner of the network to facilitate this (Deltafiber) and is a complete separate step from the BBF.247 certification. Regarding that BBF.247 certification we definitely apply to this.”

Duidelijke taal. Garantie dat een XGS-PON ONT werkt op een bepaald netwerk is er niet, zelfs niet met BBF.247 certificering.
Dat gaat echt een kriem voor eindklanten worden.
Mag dus je eigen ONT gebruiken welke de provider niet hoeft te supporten en dat in de praktijk ook niet doen.
Heb je problemen net als de Genexis en dan kan je niets, kunnen niet zelf op de backbone kijken maar eventuele errors oid en de provider zal dat ook niet doen.
Beetje een wassen neus die nieuwe 'eigen modem' keuze op deze manier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andriesb435
Psyrex schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 06:25:
@andriesb435 Gefeliciteerd. De aanhouder wint..
Ik dacht laatst ook gewonnen te hebben, allerlei toezeggingen gehad. Een flink aantal keer doorverbonden. Maar we zijn weer 2 weken verder en nog niets gehoord of ontvangen. Ook via de zakelijke helpdesk geprobeerd. Zou je je ondernomen stappen willen beschrijven?
Stappen die ik gevolgd heb:
- bellen naar de zakelijke klantenservice met de mededeling dat je denkt weg te gaan als klant en een andere aanbieder hebt gevonden ( was in mijn geval ook zo)
- Je wens vertellen wat je wilt en waarom
- Ze een termijn geven wanneer ze de tijd hebben om wat te regelen

- Hopen dat je iemand hebt die het snapt en begrijpt...:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ta_chi79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 22:43
miniterror schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Mag dus je eigen ONT gebruiken welke de provider niet hoeft te supporten en dat in de praktijk ook niet doen.
Heb je problemen net als de Genexis en dan kan je niets, kunnen niet zelf op de backbone kijken maar eventuele errors oid en de provider zal dat ook niet doen.
Dan is de hamvraag dus eigenlijk: heeft Delta/Caiway een afdoende beschrijving geleverd andere zodat leveranciers ook daadwerkelijk apparaten kunnen maken die gaan werken? Of bewust(?) slechts hele lappen tekst aan specificaties en certificeringen geleverd waarmee dat dus nooit (tenzij toevallig...) mogelijk gaat zijn omdat er cruciale implementatie details ontbreken.
Benieuwd of dat te bewijzen valt en de ACM er iets mee kan, of dat ze ermee weg komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Inderdaad. Leuk statement van Genexis over die “customizations”. Als die leiden tot wegvallen van interoperabiliteit is dat een slechte zaak. Vrije modemkeuze is voor XGS-PON op deze manier een illusie. Het betekent dat een potentiële aanbieder van een ONT dus moet testen op de netwerken van alle providers in een bepaalde markt en aanpassingen pleegt, of het product alleen geschikt maakt voor 1 provider zoals Genexis dus gedaan heeft voor KPN.

Op deze manier gaan we een beetje terug in de tijd, ja hoor mevrouw de stekker aan dit broodrooster past bij u thuis in het stopcontact. Maar of het broodrooster werkt garanderen we niet, en helpen doen we u ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
[...]

Je zou ONT's die dus alsnog niet compatible blijken kunnen melden bij de aanbieder. De aanbieder heeft de mogelijkheid om zulke ONT's transparant te maken op hun website (soort van black-list). Tenminste zolang het apparaat idd echt bewezen niet werkt. Dan is dat voor een fabrikant ook weer incentive om te zorgen dat deze weer van de lijst komt door de boel up te daten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWW66
Sinds kort hebben we een XGS PON aansluiting. Bij FS.COM heb ik geïnformeerd of de https://www.fs.com/de-en/products/141199.html SFP+ ONU gebruikt kan worden om een Unifi UDM SE direct aan de glasvezel aan te sluiten. Daarbij heb ik de specificaties van Delta voor een eigen router (https://cdn.caiway.nl/-/m...4B64D2D868556A22BDC2BCE06) meegestuurd. Het antwoord was dat dit kan. Ik wil dit best proberen, maar klopt wat men bij FS.com beweerd ook? Tot dusverre heb ik nog van niemand gehoord dat dit mogelijk is: een SFP+ module gebruiken ipv het Nokia modem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
JWW66 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:17:
Sinds kort hebben we een XGS PON aansluiting. Bij FS.COM heb ik geïnformeerd of de https://www.fs.com/de-en/products/141199.html SFP+ ONU gebruikt kan worden om een Unifi UDM SE direct aan de glasvezel aan te sluiten. Daarbij heb ik de specificaties van Delta voor een eigen router (https://cdn.caiway.nl/-/m...4B64D2D868556A22BDC2BCE06) meegestuurd. Het antwoord was dat dit kan. Ik wil dit best proberen, maar klopt wat men bij FS.com beweerd ook? Tot dusverre heb ik nog van niemand gehoord dat dit mogelijk is: een SFP+ module gebruiken ipv het Nokia modem.
Nee. Werkt niet. Als je de zoekfunctie gebruikt lees je genoeg berichten. Samengevat: op XGS-PON infra moet de ONT zorgen voor identificatie, authenticatie en encryptie. De fs.com (en andere) SFP’s zetten licht om in digitaal en doen die extra functies niet. Dan moet je router dat doen en die routers zijn er niet.

De antwoorden op mijn concrete vragen hierover aan fs.com, het Broadband Forum en Genexis kun je in deze thread lezen. Gebruik de zoekfunctie maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWW66
ernstoud schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Nee. Werkt niet. Als je de zoekfunctie gebruikt lees je genoeg berichten. Samengevat: op XGS-PON infra moet de ONT zorgen voor identificatie, authenticatie en encryptie. De fs.com (en andere) SFP’s zetten licht om in digitaal en doen die extra functies niet. Dan moet je router dat doen en die routers zijn er niet.

De antwoorden op mijn concrete vragen hierover aan fs.com, het Broadband Forum en Genexis kun je in deze thread lezen. Gebruik de zoekfunctie maar.
Dank, jammer. Toch benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:29
Ik baal flink van dat xpon netwerk en de uitdagingen die worden opgeworpen om een eigen router te kunnen gebruiken. Daarnaast mis ik ook het 4K signaal van de televisie. Het is dat ik nauwelijks keuze had en graag glasvezel wilde anders was ik het Caiway avontuur niet aan gegaan.

Met betrekking totdat xpon is er dus een poc gaande zo lees ik hier. Heeft iemand enig idee wanneer dit tot een resultaat zou moeten gaan leiden? Wat is de einddatum van de poc?
Zelfde betreft tv signaal weet iemand hier of en zo ja wanneer een upgrade gepland is.

Ik heb nog even, mijn contract met Caiway loopt tot mrt 2023. Als deze zaken voor die tijd niet zijn opgelost ben ik sowieso weg. Mogelijk dat er data gecommuniceerd zijn die ik gemist heb?

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
peacelord schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:01:
Ik baal flink van dat xpon netwerk en de uitdagingen die worden opgeworpen om een eigen router te kunnen gebruiken. Daarnaast mis ik ook het 4K signaal van de televisie. Het is dat ik nauwelijks keuze had en graag glasvezel wilde anders was ik het Caiway avontuur niet aan gegaan.

Met betrekking totdat xpon is er dus een poc gaande zo lees ik hier. Heeft iemand enig idee wanneer dit tot een resultaat zou moeten gaan leiden? Wat is de einddatum van de poc?
Zelfde betreft tv signaal weet iemand hier of en zo ja wanneer een upgrade gepland is.

Ik heb nog even, mijn contract met Caiway loopt tot mrt 2023. Als deze zaken voor die tijd niet zijn opgelost ben ik sowieso weg. Mogelijk dat er data gecommuniceerd zijn die ik gemist heb?
Over die pilot met een Nokia media converters lijkt zelfs binnen Caiway weinig bekend. Er is niets over naar buiten gebracht.

En dat terwijl men op termijn alle abonnementen naar XGS-PON wil omzetten (althans dat is gecommuniceerd, ik betwijfel het), want dan moet tienduizenden Titanium-22 gebruikers toch echt een oplossing geboden worden (dat device biedt een bridge mode op AON).

Over 4K hetzelfde, weinig nieuws. In het Zeelandnet Forum post af en toe een Delta medewerker over HD, Dolby e.d., beste hou je daar de vinger aan de pols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Laatst online: 22:14
peacelord schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:01:

Xgpon is geen poc, komt op heel het netwerk. Cogas Twente is eind dit jaar aan de beurt.
4K daar vind ik van alles van. Einde jaar weer het WK in Qatar. Ze slaan echt niet weer de flater dat ze geen 4K signaal hebben.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:03:
[...]
Xgpon is geen poc, komt op heel het netwerk. Cogas Twente is eind dit jaar aan de beurt.

Einde jaar weer het WK in Qatar. Ze slaan echt niet weer de flater dat ze geen 4K signaal hebben.
Kun je daar even wat bronnen bij vermelden aub Sjakie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 21:29
Dat begrijp ik dat xpon geen poc is. De poc is dat ze experimenteren met een alternatief voor de standaard Nokia ont die ze nu uitleveren.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:03:
[...]

Volgens mij werd bedoeld dat op XGS-PON geen bridge mode mogelijk is. Toch @peacelord ?

En hoe weet jij dat Cogas Twente naar XGS-PON gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
ernstoud schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:20:
[...]

Volgens mij werd bedoeld dat op XGS-PON geen bridge mode mogelijk is. Toch @peacelord ?

En hoe weet jij dat Cogas Twente naar XGS-PON gaat?
Goed dat je even vraagt ipv die Lieve medetweakers die me telkens rapporteren bij de mods om me geblokkeert te krijgen.
Ik post nooit zonder een bron of alvorens ok het weet, ga daar maar van uit,

Hier de bron:
https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/

[ Voor 11% gewijzigd door MisteRMeesteR op 28-06-2022 09:47 ]

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Ha. Dat is wishful thinking. Geen goede bron dus.
Het zegt beschikbaar. Dat is nog niet omgezet. Verder gaat dat over delta… niet caiway.

Ik geloof echt niet dat cogas Twente dan over is. Zeker niet voor caiway.
Zeker gezien die paar gemeentes die nu zijn overgezet….gaan ze nooit redden.

[ Voor 15% gewijzigd door internet4me op 26-06-2022 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
@Sjakie0101 Dankjewel voor de bron, als je dat nou in het vervolg gelijk doet scheelt dat gedoe, en voldoe je aan de forumregels.

Deze:
Einde jaar weer het WK in Qatar. Ze slaan echt niet weer de flater dat ze geen 4K signaal hebben.
is dan helaas weer een aanname en geen bron.

Knip, voegt niets toe aan het topic :)

[ Voor 70% gewijzigd door MisteRMeesteR op 28-06-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
ernstoud schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:59:
[...]
Dank voor je reactie. Maar de link gaat naar algemene info, daar staat niets over uitrol in bestaand gebied.
Toch wel. Maar alleen Delta niets over Caiway.
Uit het betreffende artikel:
De uitrol van het XGS-PON netwerk gaat snel. Kapelle in Zeeland had de primeur. Huishoudens die we aansluiten op glasvezel in Het Hogeland in Groningen, Drechterland-Noord in Noord-Holland en Alphen, Chaam en Riel in Noord-Brabant kunnen er nu ook al voor kiezen.

Eind 2022 geldt dit voor alle huishoudens met DELTA Glasvezel. Zodra de upgrade die 8 Gig mogelijk maakt is uitgevoerd, ontvangen klanten met DELTA Glasvezel daarover een persoonlijk bericht
Of ze het waar kunnen maken betwijfel ik ook sterk. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
rfbroek schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:05:
[...]

Toch wel. Maar alleen Delta niets over Caiway.

[...]

Of ze het waar kunnen maken betwijfel ik ook sterk. :/
Het Cogasgebied valt onder DFN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:07:
[...]
Het Cogasgebied valt onder DFN.
Het artikel gaat specifiek over Delta glasvezel, niet DFN
Woord "Cogas" komt er niet eens in voor :F

[ Voor 78% gewijzigd door rfbroek op 26-06-2022 18:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik heb hier een Cogas postcode ingevuld en dan wordt aangegeven dat 8 Gbit beschikbaar is in het najaar van 2022.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:55
True schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:35:
Ik heb hier een Cogas postcode ingevuld en dan wordt aangegeven dat 8 Gbit beschikbaar is in het najaar van 2022.
Nou hopen op een ondersteunende 10gbit(8gbit) modem/router anders blijft het tot max 2,5 gbit

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:35:
Doe ik hetzelfde hier met een postcode in de buurt dan krijg ik die info niet. Ik denk dat mijn vermoeden dat in relatief nieuwe gebieden de uitrol van XGS-PON kapitaalvernietiging is, juist is. Cogas gebied in Twente is volgens mij (erg) oud gebied met dan afgeschreven apparatuur. Coax e.d. :X, daar zal ombouw wel lonen.

Op het moment dat ik hier in Veluwe Oost gedwongen naar XGS-PON moet zonder bridge oplossing is het einde abonnement voor mij.

[ Voor 9% gewijzigd door ernstoud op 26-06-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
ernstoud schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:15:
[...]

Doe ik hetzelfde hier met een postcode in de buurt dan krijg ik die info niet. Ik denk dat mijn vermoeden dat in relatief nieuwe gebieden de uitrol van XGS-PON kapitaalvernietiging is, juist is. Cogas gebied in Twente is volgens mij (erg) oud gebied met dan afgeschreven apparatuur. Coax e.d. :X, daar zal ombouw wel lonen.

Op het moment dat ik hier in Veluwe Oost gedwongen naar XGS-PON moet zonder bridge oplossing is het einde abonnement voor mij.
In Twente hebben we al 10 jaar glasvezel. En Cogasgebied wil ook zeggen DFN, Cogas heeft zijn aandelen al twee jaar geleden verkocht aan DFN en doet alleen via de Infratak nog onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
[...]

Er is een escape. Tot 1 Gbit blijft het oude modem werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sjakie0101 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:59:
[...]

Er is een escape. Tot 1 Gbit blijft het oude modem werken.
Niet als iedereen generiek naar XGS-PON wordt omgezet. Maar het zou kunnen dat dat alleen gebeurt als je een 8Gbps upgrade doet. Dat je dan pas in de POP omgepatcht wordt naar de Nokia ISAM voor XGS-PON. We zullen het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:39

Bever!

3

Moet zeggen dat ik de stabiliteit van het netwerk ronduit slecht vind. De boel is hier in het dorp volledig nieuw aangelegd en hadden afgelopen zondag/maandag al geen internet en nu alweer flink wisselende snelheid. Opvallend en niet gewend met dsl en kabel van ziggo..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 22:35

ofc

[...]

In gebied Veluwe Noord & Kampen Zuid is 8 Gb/s binnenkort bestelbaar volgens de delta.nl postcodecheck:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2QxFNHgs-h9DErrwmnIWOfgb2AI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2ryvgZP9ErhKL5oRGFHmGVU1.png?f=user_large
Bestelbaar. De leverdatum zou natuurlijk ver in te toekomst kunnen zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ofc schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:01:
[...]

In gebied Veluwe Noord & Kampen Zuid is 8 Gb/s binnenkort bestelbaar volgens de delta.nl postcodecheck:
[Afbeelding]
Bestelbaar. De leverdatum zou natuurlijk ver in te toekomst kunnen zijn...
Dat bestelbaar najaar 2022 staat er al een half jaar, nl. direct na de introductie van XGS-PON. Dus dat is geen nieuws.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Bever! schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:01:
Moet zeggen dat ik de stabiliteit van het netwerk ronduit slecht vind.

De boel is hier in het dorp volledig nieuw aangelegd en hadden afgelopen zondag/maandag al geen internet en nu alweer flink wisselende snelheid.

Opvallend en niet gewend met dsl en kabel van ziggo..
Welk gebied ?
Waar precies ?
Sinds wanneer ligt het er ?
Wat werkte er precies niet ?
..........
enz...
enz..
enz.

:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
Jongens.
Jullie links/bronnen en documentatie gaat nog steeds over delta. (Nog steeds niet dat iedereen over is!)
Nog steeds wishful thninking. Maar we hebben het over caiway.
Daar is nog steeds niks gecommuniceerd. Dus hoe weet men zo zekere dat caiway eind dit jaar over is?

Graag een link van caiway zelf……

En ja hier kijk ik Sjakie aan. Hij begon erover dat iedereen over zou zijn bij caiway. Eind dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

nero355 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 00:26:
[...]

Welk gebied ?
Waar precies ?
Sinds wanneer ligt het er ?
Wat werkte er precies niet ?
..........
enz...
enz..
enz.

:)
Renkum
Maandje of drie geleden aangelegd xgs pon (max 8 gbit)
Snelheid die terugvalt tot 1 mbit of zoals laatst helemaal down (grote storing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
internet4me schreef op maandag 27 juni 2022 @ 07:52:
Jongens.
Jullie links/bronnen en documentatie gaat nog steeds over delta. (Nog steeds niet dat iedereen over is!)
Nog steeds wishful thninking. Maar we hebben het over caiway.
Daar is nog steeds niks gecommuniceerd. Dus hoe weet men zo zekere dat caiway eind dit jaar over is?

Graag een link van caiway zelf……

En ja hier kijk ik Sjakie aan. Hij begon erover dat iedereen over zou zijn bij caiway. Eind dit jaar.
???? Ik woon in Twente en zit bij Delta. Delta biedt het aan in het najaar in mijn gebied (Oud-Cogas).
Waar zie je me zeggen dat Caiway ook de hogere snelheden gaat doen? Ik zeg alleen dat Cogas Twente eind dit jaar naar XGSPON wordt overgezet.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjakie0101 op 27-06-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Topicstarter
Modbreak:Tijdelijk even op slot.

www.google.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:47

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Topicstarter
Modbreak:Ok, even de digitale bezem erdoorgeen gehaald. Wees lief voor elkaar en val elkaar nou eens niet persoonlijk aan. Ik (en mijn mede-modjes) hebben geen zin om hier een Zero-Tolerance topic van te maken en dat zou ook helemaal niet nodig moeten zijn.
Sjakie0101 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:18:
[...]

Goed dat je even vraagt ipv die Lieve medetweakers die me telkens rapporteren bij de mods om me geblokkeert te krijgen.
Ik post nooit zonder een bron of alvorens ok het weet, ga daar maar van uit,

Hier de bron:
https://www.delta.nl/internet/glasvezel/xgspon/
Leer nou eens dat je _altijd_ een bronvermelding erbij doet. Je weet nou eenmaal dat je onder een vergrootglas ligt dus wees dan ook de slimste van het stel en kom _direct_ met een bronvermelding bij het plaatsen van een post, hoe moeilijk kan dat zijn Sjakie? :/

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• internet4me
MisteRMeesteR schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 09:55:
[modbreak]Ok, even de digitale bezem erdoorgeen gehaald. Wees lief voor elkaar en val elkaar nou eens niet persoonlijk aan. Ik (en mijn mede-modjes) hebben geen zin om hier een Zero-Tolerance topic van te maken en dat zou ook helemaal niet nodig moeten zijn.
[/]

[...]

Leer nou eens dat je _altijd_ een bronvermelding erbij doet. Je weet nou eenmaal dat je onder een vergrootglas ligt dus wees dan ook de slimste van het stel en kom _direct_ met een bronvermelding bij het plaatsen van een post, hoe moeilijk kan dat zijn Sjakie? :/
*knip*. Nogmaals je gelijk proberen te halen is nergens voor nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 28-06-2022 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
De berichten van @andriesb435 heb ik verhuisd naar het Delta topic, aangezien dat niks met Caiway te maken heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:37
Bever! schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:00:
[...]

Renkum
Maandje of drie geleden aangelegd xgs pon (max 8 gbit)
Snelheid die terugvalt tot 1 mbit of zoals laatst helemaal down (grote storing)
Hier in Amerongen is het wegvallen van de snelheid nog niet zo erg. Maar binnen 2 maand ook al een hele morgen geen internet.
Kreeg een vraag of ik een enquête wilde invullen: Dat heb ik dus gedaan, maar dat hadden ze beter niet kunnen vragen :(
Ik heb ze dus ook maar even aangegeven dat als ze een storing pagina hebben die ook maar eens moeten gaan gebruiken.
Communicatie naar klanten is ronduit slecht.

Gewoon spullen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mvdnes
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:32
Sinds kort is mijn glasvezelverbinding ook geactiveerd bij Caiway. Heb zojuist het serienummer van mijn Nokia XS-010X-Q via de chat doorgegeven, dat ging erg soepel. Hopelijk wordt deze dan morgen geactiveerd.

Zal jullie op de hoogte houden wat de ervaringen zijn met een eigen XS-010X-Q (die van ebay.de komt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesb435
mvdnes schreef op zondag 3 juli 2022 @ 12:35:
Sinds kort is mijn glasvezelverbinding ook geactiveerd bij Caiway. Heb zojuist het serienummer van mijn Nokia XS-010X-Q via de chat doorgegeven, dat ging erg soepel. Hopelijk wordt deze dan morgen geactiveerd.

Zal jullie op de hoogte houden wat de ervaringen zijn met een eigen XS-010X-Q (die van ebay.de komt).
Ik ben benieuwd... Ik heb nu al twee weken de Nokia XS-010X-Q aangesloten, al meedere keren serienummer etc doorgegeven. Helaas werkt het bij mij nog niet. Hou me op de hoogte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdnes
Helaas na de eerste werkdag nog geen succes.
Zoals ook bij @miniterror te zien was toen hij deze uitprobeerde wel een groen PON lampje maar geen ONT-ID en geen antwoord nog op DHCP verzoeken.

Heb nog eventjes ook een Ziggo lijn dus laat hem nog wel een of twee dagen proberen, als dat niks wordt maar weer contact opnemen met de klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-08 21:19
Zojuist via breedbandwinkel een mooie abonnement kunnen afsluiten.

150mbit + 3 tp link deco's + 1x internactieve tv voor €30 per maand 1e jaar.

Voor mij zal dat voldoende snelheid zijn. Ik vraag me alleen af wat voor apparatuur Caiway verder levert. Is 1 tp link deco een soort master of krijg je nog een losse modem / router?
En wat voor soort kastje krijg als interactieve tv, of is dit tegenwoordig ook gewoon een app?

Allemaal vragen die ik ook aan de Caiway kan stellen, maar hun klantenservice heeft in het verleden nooit veel opgeleverd. Levering van het abonnement zal pas in september zijn, dus dat zal het ook wel goed komen om allemaal te installeren, maar voor nu ben ik eigenlijk wel benieuwd. Op het moment (oude woning) is het gewoon nog een kabel die hooguit 20mbps haalt via een speedtest..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
user_tweakers schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:39:
Zojuist via breedbandwinkel een mooie abonnement kunnen afsluiten.

150mbit + 3 tp link deco's + 1x internactieve tv voor €30 per maand 1e jaar.

Voor mij zal dat voldoende snelheid zijn. Ik vraag me alleen af wat voor apparatuur Caiway verder levert. Is 1 tp link deco een soort master of krijg je nog een losse modem / router?
En wat voor soort kastje krijg als interactieve tv, of is dit tegenwoordig ook gewoon een app?

Allemaal vragen die ik ook aan de Caiway kan stellen, maar hun klantenservice heeft in het verleden nooit veel opgeleverd. Levering van het abonnement zal pas in september zijn, dus dat zal het ook wel goed komen om allemaal te installeren, maar voor nu ben ik eigenlijk wel benieuwd. Op het moment (oude woning) is het gewoon nog een kabel die hooguit 20mbps haalt via een speedtest..
Ik neem aan dus glasvezel? In bestaand gebied? Geen nieuwe aanleg dus?

In dat geval krijg je de Platinum 7840 en een Amino Aria 7 set top box voor TV. En er is een app voor TV en radio.

Bij de Deco set is het beste alle drie bedraad aansluiten. In ieder geval gaat er 1 bedraad aan de Platinum, de overige twee eventueel via WiFi. Maar dan is snelheid wel wat lager. Deze set heeft geen aparte backhaul zender/ontvanger dus communicatie tussen de 3 stations gaat over hetzelfde kanaal als de WiFi naar/van de clients. Bij wireless aangesloten is dat sub-optimaal, maar die 150Mbps zal best lukken.

Gebruik de zoekfunctie maar, dat geeft antwoord op al je vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Wanneer Delta niet met een nieuwe aanbieding gaat komen, dan ga ik in september weer switchen naar Caiway met de 12 maanden korting. Lekker alle apparatuur weer terug en dezelfde apparatuur weer van Caiway ontvangen. Ik ga wel een Kamai 7x eisen, Aria 7x is een onding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miniterror
mvdnes schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:40:
Helaas na de eerste werkdag nog geen succes.
Zoals ook bij @miniterror te zien was toen hij deze uitprobeerde wel een groen PON lampje maar geen ONT-ID en geen antwoord nog op DHCP verzoeken.

Heb nog eventjes ook een Ziggo lijn dus laat hem nog wel een of twee dagen proberen, als dat niks wordt maar weer contact opnemen met de klantenservice.
Ben benieuwd hoe lang dat gaat duren bij jou.
Hier heeft die nooit gewerkt, toen ik mijn eigen unit kreeg van de pilot was er ook iets binnen het profiel dat ze moesten veranderen voordat die het ging doen, misschien bij jou ook het geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
andriesb435 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:30:
[...]

Ik ben benieuwd... Ik heb nu al twee weken de Nokia XS-010X-Q aangesloten, al meedere keren serienummer etc doorgegeven. Helaas werkt het bij mij nog niet. Hou me op de hoogte
Ik ben nog niet benaderd door de engineer waar ik het eerder over had.
Denk dat het niet zal gebeuren ook, misschien kan je ze zelf die kant op sturen dat het standaard profiel wat aanpassingen nodig heeft voordat het gaat werken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:07:
[...]

Ik ben nog niet benaderd door de engineer waar ik het eerder over had.
Denk dat het niet zal gebeuren ook, misschien kan je ze zelf die kant op sturen dat het standaard profiel wat aanpassingen nodig heeft voordat het gaat werken?
Ik kan inmiddels zeggen dat de lijn met de Nokia XS-010X-Q succesvol werkt. Werd vanochtend onverwachts gebeld door de helpdesk van Delta / Caiway met dat ze iets in het profiel en de standaard configuratie veranderd hebben en dat het moet werken. Daarna meteen de Nokia een herstart gegeven en lijn werkt met succes! Mag ook wel na ruim twee weken en heeel veel telefoontjes :-) 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miniterror
andriesb435 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:39:
[...]

Ik kan inmiddels zeggen dat de lijn met de Nokia XS-010X-Q succesvol werkt. Werd vanochtend onverwachts gebeld door de helpdesk van Delta / Caiway met dat ze iets in het profiel en de standaard configuratie veranderd hebben en dat het moet werken. Daarna meteen de Nokia een herstart gegeven en lijn werkt met succes! Mag ook wel na ruim twee weken en heeel veel telefoontjes :-) 8)
Mooi man, misschien dat mijn berichten hier iets hebben getriggerd bij de techneuten die schijnbaar meelezen en zodoende de juiste kant op zijn gegaan.
Ben benieuwd of het bij jou ook stabiel blijft, hier nog steeds geen problemen.

@mvdnes hier dus ook een profielaanpassing, misschien dat je de helpdesk kan sturen voor jou ticket.
Je weet mijn adres, benoem dat eventueel dat ze mijn profiel op hun core bij jou moeten kopieren maar dan met jou SN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andriesb435
[quote]miniterror schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:46:
[...]

Mooi man, misschien dat mijn berichten hier iets hebben getriggerd bij de techneuten die schijnbaar meelezen en zodoende de juiste kant op zijn gegaan.
Ben benieuwd of het bij jou ook stabiel blijft, hier nog steeds geen problemen.

Zeker, dank voor je / jullie hulp! Ik ga vanavond eens de statistieken erbij pakken voor een voorzichtige conclusie :)

[ Voor 20% gewijzigd door andriesb435 op 06-07-2022 16:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdnes
miniterror schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:46:
[...]

@mvdnes hier dus ook een profielaanpassing, misschien dat je de helpdesk kan sturen voor jou ticket.
Je weet mijn adres, benoem dat eventueel dat ze mijn profiel op hun core bij jou moeten kopieren maar dan met jou SN.
Zojuist even gebeld door de helpdesk. Erg vriendelijk geholpen.

Maandag wilde ze mijn modem provisionen maar konden hem niet vinden. Hij was toen ook niet aangesloten, want dat hoefde niet van de chat-medewerker. Daarna is mijn ticket weer naar monitoring geschoven en toen weer naar 'behandelen'. Overigens stond de modem de dagen daarna wel de hele dag aan, want ik vermoedde al dat het offline zijn van mijn modem niet zou helpen.
De medewerker heeft mijn ticket nu weer doorgeschoven naar de goede afdeling, dus wellicht morgen... Dat ze het woord 'provisionen' gebruiken geeft mij voorzichtig goede hoop.

Overigens mocht ze helaas niet in mijn ticket naar een ander adres verwijzen, dat zou zonder toestemming een datalek betekenen. Kan ik mij wel iets indenken. De medewerker zij nog wel iets in de trant van 'die kennen elkaar vast van het forum', dus ik denk dat jouw berichten al hetzelfde effect zullen hebben gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andriesb435
mvdnes schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Maandag wilde ze mijn modem provisionen maar konden hem niet vinden. Hij was toen ook niet aangesloten, want dat hoefde niet van de chat-medewerker. Daarna is mijn ticket weer naar monitoring geschoven en toen weer naar 'behandelen'. Overigens stond de modem de dagen daarna wel de hele dag aan, want ik vermoedde al dat het offline zijn van mijn modem niet zou helpen.
De medewerker heeft mijn ticket nu weer doorgeschoven naar de goede afdeling, dus wellicht morgen... Dat ze het woord 'provisionen' gebruiken geeft mij voorzichtig goede hoop.

Overigens mocht ze helaas niet in mijn ticket naar een ander adres verwijzen, dat zou zonder toestemming een datalek betekenen. Kan ik mij wel iets indenken. De medewerker zij nog wel iets in de trant van 'die kennen elkaar vast van het forum', dus ik denk dat jouw berichten al hetzelfde effect zullen hebben gehad.
Wel blij om te horen dat er wat aan het gebeuren is op de helpdesk daar. Succes! 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miniterror
mvdnes schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:19:
[...]

Zijn we dan nu internetfamous?? oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
  • Laatst online: 07-08 13:13
Goed om te zien dat het bij jullie allemaal opgelost is/de goede kant op gaat.
Bij mij helaas nog steeds hetzelfde probleem.
De gedeeltelijke toezegging van 4-5 weken geleden is spoorloos.
Het had mij niet toegezegd mogen worden en het is niet mogelijk om deel te nemen aan de pilot.

Ik ben erg benieuwd naar de ervaring van @mvdnes met een zelf aangeschafte variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andriesb435
miniterror schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:22:
[...]

Zijn we dan nu internetfamous?? oOo
Ik denk binnen Delta / Caiway wel, :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvdnes
Nou ik kan de vlag uithangen! :D

Vandaag kreeg ik opeens een DHCP respons, en de internetverbinding werkt helemaal goed.
De snelheid ziet er ook prima uit: (ik heb een 300 Mbps abonnement)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
% speedtest -s 21509 

Speedtest by Ookla

Server: i3D.net - Rotterdam (id = 21509)
        ISP: CAIW Internet
    Latency:     3.78 ms   (1.72 ms jitter)
   Download:   312.10 Mbps (data used: 156.4 MB )                               
     Upload:   311.36 Mbps (data used: 148.4 MB )                               
Packet Loss:     0.0%

Overigens is ONT-ID op de admin interface van de 010X staat nog steeds op 0x0000...0000. Blijkbaar kan je daar dus toch niks van af lezen.

Interessant: de software versie van mijn XS-010X-Q is geüpdatet van 3FE49337BGDB09 naar 3FE49337AOCK85. De nieuwe versie lijkt meer op die van de BBF.247 certificatie (daar staat 3FE49337AOCK57).

Dus mocht iemand ook nog ergens zelf een XS-010X-Q kunnen bemachtigen is dat dus een goede optie.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
mvdnes schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:41:
Nou ik kan de vlag uithangen! :D

Vandaag kreeg ik opeens een DHCP respons, en de internetverbinding werkt helemaal goed.
De snelheid ziet er ook prima uit: (ik heb een 300 Mbps abonnement)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
% speedtest -s 21509 

Speedtest by Ookla

Server: i3D.net - Rotterdam (id = 21509)
        ISP: CAIW Internet
    Latency:     3.78 ms   (1.72 ms jitter)
   Download:   312.10 Mbps (data used: 156.4 MB )                               
     Upload:   311.36 Mbps (data used: 148.4 MB )                               
Packet Loss:     0.0%

Overigens is ONT-ID op de admin interface van de 010X staat nog steeds op 0x0000...0000. Blijkbaar kan je daar dus toch niks van af lezen.

Interessant: de software versie van mijn XS-010X-Q is geüpdatet van 3FE49337BGDB09 naar 3FE49337AOCK85. De nieuwe versie lijkt meer op die van de BBF.247 certificatie (daar staat 3FE49337AOCK57).

Dus mocht iemand ook nog ergens zelf een XS-010X-Q kunnen bemachtigen is dat dus een goede optie.
Jij had hem toch zelf aangeschaft? Dan is het wel een beetje bijzonder dat er door de ISP een firmware update uitgevoerd wordt op jouw eigendom. Vraag me af of dat zonder toestemming eigenlijk toegestaan is. In dit geval ben je er waarschijnlijk mee geholpen, maar toch..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdnes
ernstoud schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:17:
[...]

Jij had hem toch zelf aangeschaft? Dan is het wel een beetje bijzonder dat er door de ISP een firmware update uitgevoerd wordt op jouw eigendom. Vraag me af of dat zonder toestemming eigenlijk toegestaan is. In dit geval ben je er waarschijnlijk mee geholpen, maar toch..
Ja daar ben ik het helemaal mee eens.

Omdat ik zelf toch niet aan updates kan komen ben ik er wel blij mee. Aan de andere kant zou ik het wel erg vinden als ze de gebruikersnaam en/of wachtwoord van de admin interface aan zouden passen. (Dat is ook niet gebeurd overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 22:35

ofc

mvdnes schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:19:
[...]

Ja daar ben ik het helemaal mee eens.

Omdat ik zelf toch niet aan updates kan komen ben ik er wel blij mee. Aan de andere kant zou ik het wel erg vinden als ze de gebruikersnaam en/of wachtwoord van de admin interface aan zouden passen. (Dat is ook niet gebeurd overigens)
Zo moet je er alsnog een extra firewall achter plaatsen om de buitenwereld uit het eigen netwerk te houden en heeft een eigen modem weinig toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59

lier

MikroTik nerd

ofc schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:23:
Zo moet je er alsnog een extra firewall achter plaatsen om de buitenwereld uit het eigen netwerk te houden en heeft een eigen modem weinig toegevoegde waarde.
Ik dacht dat de Nokia alleen een "slimme" mediaconverter was? Of is het ook een router?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lier schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 14:04:
[...]

Ik dacht dat de Nokia alleen een "slimme" mediaconverter was? Of is het ook een router?
Het is een mediaconverter. Maar wel een actieve (“slimme”). En zonder een uitgebreide analyse van de firmware weten we niet wat hij allemaal doet. In ieder geval is nu bewezen dat de ISP enig management er over heeft, zoals firmware updates. Er draait dus een beheerstool (OMCI) op voor XGS-PON beheer.

Zie: https://www.itu.int/rec/d...01711-I!!PDF-E&type=items waarvan blz. 611 inderdaad over firmware updates gaat.

Of er nog een laag bovenop of buiten OMCI draait, zeg maar Linux firewall, TR-069 e.d. is dus onbekend. Er zit dus een GUI op, dus in ieder geval draait er een webserver(tje) op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ofc schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 13:23:
De bedoeling van dat ding is om als het ware een "Melkpak Genexis voor XGS-PON aansluitingen" te hebben om zodoende juist op die manier zonder NAT achter NAT te werken als je een eigen Router gebruikt! ;)

/EDIT :
Merk dat ik sinds vandaag of gisteren ineens een ander IP adres heb dus er is iets van onderhoud geweest of zo :?

[ Voor 12% gewijzigd door nero355 op 08-07-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!

Bever!

3

We hebben sinds kort problemen met de bitrate van netflix, ook veel bufferen van de stream. Kan dit isp gerelateerd zijn? Amazon prime werkt prima en de speedtest is ook niet abnormaal. Wil voorkomen dat ik een kastje muur situatie ga krijgen met provider en netflix...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdnes
Bever! schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:48:
We hebben sinds kort problemen met de bitrate van netflix, ook veel bufferen van de stream. Kan dit isp gerelateerd zijn? Amazon prime werkt prima en de speedtest is ook niet abnormaal. Wil voorkomen dat ik een kastje muur situatie ga krijgen met provider en netflix...
Ik had een half uur geleden dat het initiële laden van een Netflix aflevering ook merkbaar lang duurde. Volgens mij was dat gisteren ook al het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night89
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 00:32

Night89

Als je alles op een rijtje heb

Hoi!

Ik heb sinds 2 weken ook Glasvezel van Caiway liggen, overgestapt van ziggo.

opzich ging dat allemaal vrij vlekkeloos, alleen 1 vervelend dingetje.

mijn Reolink PoE Cameras zijn niet meer te bekijken van buitenaf, lokaal gaat prima.
met de Ziggo aansluiting nooit problemen gehad.

Ik heb alles al geprobeerd wat ik weet, tot het ip van camera in de DMZ van het Nokia modem zetten, maar niks wat werkt.

Hebben jullie mischien iets soortgelijks opgelost?
Ik vraag het hier maar aangezien het wel duidelijk met de overstap naar caiway internet te maken heeft.

Bedankt!

Met Vriendelijke Groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Night89 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:59:
Ik vraag het hier maar aangezien het wel duidelijk met de overstap naar caiway internet te maken heeft.
Ik hoor ook graag als je camera weer online is...dan kan de rest van de wereld ook weer meekijken :9
Oftewel, bedenk goed of je dit soort devices publiek beschikbaar wil stellen... DMZ is ronduit stom, maar zal vast voor testdoeleinden bedoeld zijn!?

Maar om ook inhoudelijk te gaan:
Heeft de camera hetzelfde IP adres?
Weet je zeker dat je port forward correct is?
Hoe test je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesb435
Night89 schreef op zondag 10 juli 2022 @ 23:59:
Hoi!

Ik heb sinds 2 weken ook Glasvezel van Caiway liggen, overgestapt van ziggo.

opzich ging dat allemaal vrij vlekkeloos, alleen 1 vervelend dingetje.

mijn Reolink PoE Cameras zijn niet meer te bekijken van buitenaf, lokaal gaat prima.
met de Ziggo aansluiting nooit problemen gehad.

Ik heb alles al geprobeerd wat ik weet, tot het ip van camera in de DMZ van het Nokia modem zetten, maar niks wat werkt.

Hebben jullie mischien iets soortgelijks opgelost?

Bedankt!
Waarschijnlijk al gecontroleerd maar heb je ook het nieuwe externe IP-adres benaderd? Omdat je van provider gewisseld bent veranderd deze ook automatisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Caiway is weer als slechtste aanbieder getest door de consumentenbond lees ik.
Staat helemaal onderaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Heb je een url of een screenshot?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andriesb435
dolopfriet schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:54:
Staat helemaal onderaan
Goh, die had ik nou niet verwacht... :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
dolopfriet schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:54:
Staat helemaal onderaan
Bron noemen!

Bedoel je deze: https://www.consumentenbond.nl/internet/beste ?

Dan zie je dat de verschillen klein zijn. En dat op het oordeel “Kwaliteit Internet” Delta op 1 staat. En Caiway komt in deze “test” helemaal niet voor.

Of bedoel je deze: https://www.consumentenbo...schillen-tussen-providers ?

In die prijsvergelijking komen Delta en Caiway helemaal niet voor.

Kortom, benoem de bron :(

—-

Edit: my bad 8)7 … in eerste instantie zie je bij de test alleen de eerste 5, de tabel kun je echter doorscrollen en dan zie je nrs. 5 t/m 10 . Excuus!

Resultaten zijn overigens merkwaardig. “Kwaliteit internet” een verschil tussen Delta en Caiway is wel erg groot.

[ Voor 16% gewijzigd door ernstoud op 11-07-2022 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
ernstoud schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:24:
[...]

Bron noemen!

Bedoel je deze: https://www.consumentenbond.nl/internet/beste ?

Dan zie je dat de verschillen klein zijn. En dat op het oordeel “Kwaliteit Internet” Delta op 1 staat. En Caiway komt in deze “test” helemaal niet voor.

Of bedoel je deze: https://www.consumentenbo...schillen-tussen-providers ?

In die prijsvergelijking komen Delta en Caiway helemaal niet voor.

Kortom, benoem de bron :(
Eens!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Ik denk dat @dolopfriet het over de test in de meest recente consumentengids heeft, waarschijnlijk moet je lid zijn of worden om de hele test te lezen, hier het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2DHwdPzLsukBQNcrU9LBCYLIBo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3y539uHmsQd5sbYD3pfFIish.png?f=fotoalbum_large

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Diederik schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:18:
Ik denk dat @dolopfriet het over de test in de meest recente consumentengids heeft, waarschijnlijk moet je lid zijn of worden om de hele test te lezen, hier het eindresultaat:
[Afbeelding]
Dat geeft dan een totaal ander beeld dan de twee testen waar ik aan refereerde. Van dezelfde club. Niet vergelijkbaar. Tja, testen… je kunt er elke kant mee uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ach de 6 voor de klantenservice is zelfs nog aan de hoge kant ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:47:
Ach de 6 voor de klantenservice is zelfs nog aan de hoge kant ..
En toch:

https://www.caiway.nl/nie...rzoek-naar-bereikbaarheid

Maar ja, dat was 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ja koekkoek. Ik heb voor één probleem zo'n 180 (!) minuten gebeld over iets van 15 keer. Omdat ze een abonnement dubbel factureerden. Dan kunnen ze de telefoon wel snel opnemen, maar daar ben ik niet mee geholpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Zo maar even tussendoor… ik heb een RIPE Atlas Software Probe draaien (dank voor de tip @nero355).

Dan kun je ook tests initiëren op andere probes. Ik heb alle probes op de Delta Fiber NL infra een ping laten doen naar google.com, het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zL1tozjD1KlHG9gWUcoKUNZg8PY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CwyNbEftDQPxXHP5uOXLjOar.png?f=fotoalbum_large

Wel bijzonder die spreiding, van 2 naar 8.5 ms., ik zit op 7 dus.

Veel van deze probes zitten in de grotere steden, ik in buitengebied. Ik denk dat dit dit wel verklaart.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IpES9Y4WZVXTuT-RFjvznFmkUxI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YtDjKLePYBB454EckpaYnynn.png?f=fotoalbum_large

Rotterdam, Amsterdam, Almelo vooral.

Je kunt ook traceroute initiëren, ook leuk om te analyseren.

Geweldig initiatief dat RIPE Atlas gebeuren om de performance van internet wereldwijd te analyseren. De hoeveelheid data is enorm en er zijn interessante studies te lezen over de informatie die uit de data te halen is.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:05
@ernstoud heb ik toch een plek 3 in je overzicht.

Zag je berichten destijds langskomen, en heb er toen ook 1 aangevraagd.
Draait bij mij in een LXC op een thinclient

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deshmir schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 07:23:
@ernstoud heb ik toch een plek 3 in je overzicht.

Zag je berichten destijds langskomen, en heb er toen ook 1 aangevraagd.
Draait bij mij in een LXC op een thinclient
Grappig om zo een mede Tweaker in het overzicht te ontdekken. Anderszins; de meeste mensen met zo’n probe zullen een “Tweaker” cq. nerd zijn :)

Hier CentOS 7 op VMware Workstation Player 16 op een Windows mini PC (Minix Z80-4 Pro) die ik nog had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Diederik schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:18:
[Afbeelding]
KPN die de rest pwned : Seems legit! :)

Maar toch vraag ik me af hoe men zoiets heeft getest :?
De Consumentenbond beschouw ik namelijk al jarenlang als totaal niet betrouwbaar en niet voldoende bekend met heel veel dingen die ze testen! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:21:
[...]

De Consumentenbond beschouw ik namelijk al jarenlang als totaal niet betrouwbaar en niet voldoende bekend met heel veel dingen die ze testen! :P
Vaak via een klantenpanel. Mensen die Consumentenbond lid zijn. Dus niet representatief. En hoeveel mensen zitten daar tussen met echt verstand van zaken? KPN bovenaan… moet je eens het KPN forum bekijken op KPN.com… zoveel problemen. Is ook niet representatief natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:33:
Vaak via een klantenpanel. Mensen die Consumentenbond lid zijn. Dus niet representatief. En hoeveel mensen zitten daar tussen met echt verstand van zaken?
Opa en Oma zijn zo oud dat ze kennis over ALLES hebben! ;) :+
KPN bovenaan… moet je eens het KPN forum bekijken op KPN.com… zoveel problemen.
Is ook niet representatief natuurlijk.
Daar is een Forum voor bedoeld! :P :+

Maar laten we eerlijk zijn : Heel veel van die problemen zullen ongetwijfeld over brakke WiFi vanuit de Meterkast gaan of Reclame IPTV die raar doet omdat men niet snapt hoe ellendig Multicast verkeer kan zijn! :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:21:
[...]

Consumentenbond is goed voor witgoed en fietsen, elektronica en tech slaan ze inderdaad vaak de plank mis.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Als ik ook kijk op facebook is het vaak een doffe ellende bij Caiway. Veel mensen storing met televisie en niet 1 keer, maar regelmatig.
Pagina: 1 ... 21 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie