Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
ernstoud schreef op zondag 22 mei 2022 @ 17:03:
Ik heb eigenlijk nooit goed gekeken maar zijn er in de Attema NTU eigenlijk 2 vezels afgemonteerd?

Dan zou je in theorie twee abo’s kunnen hebben.
Dat dus! :)

En IMHO is het een FTU omdat een NTU een RJ45 aansluiting heeft over het algemeen en aan de FTU is aangesloten ;)
True schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:07:
Dat wordt bij mijn weten nooit standaard gedaan.
Geen idee hoe het hier is gedaan, want ik was er niet bij, maar het lijkt mij dus wel grappig als ze die voor een tweede XGS-PON lijntje gebruiken! :D
bridgemodusniet schreef op zondag 22 mei 2022 @ 21:43:
Er is op dit moment geen XGS-PON Bridged Modem/NTU beschikbaar vanuit Caiway, behalve een kleine pilot waarbij een smal aantal mensen een 010 modem krijgen.
Volgens mij miste daar nog wat ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-08 13:13
Bij mij werkt de Genexis XGS2110 (bij KPN gekocht) inmiddels 2 weken met zeer weinig problemen. Alleen tussen 20:45 en 21:30 'dipt' de verbinding meerdere keren, dan duren pagina's wat langer om te laden en behaal ik max 500mbit. De verbinding is op dat moment voor mij wel echt onbruikbaar, maar een stuk beter dan voorheen.

Buiten dat tijdvak haal ik continu 946/947, zonder uitzonderingen. Ping van 4-5ms naar 8.8.8.8.

Mijn eerder gemelde klachten lijken bijna zelf veroorzaakt te zijn. Een, voor mij hele, vreemde OPNsense instelling. Als de gateway monitor geen monitoring doet, schroeft hij de verbinding na exact 5 minuten terug tot 80mbit met een zeer trage reactie. Via de VPN ging het via 'een andere gateway' naar buiten(van de VPN gateway stond wel de monitoring aan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 11:54
ernstoud schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:02:
[...]

In ieder geval ging dus bij iemand een lampje branden dat als een klant Nokia noemt dat het dan XGS-PON is en de Titanium-22 dan geen optie is. Dat is toch wel vooruitgang dat die mensen wel bestaan bij Caiway _/-\o_ .
Moet er wel bij zeggen dat ik zelf de vraag stelde of dit modem compatible is met een XGS-PON verbinding. Later kwamen ze er zoals gezegd op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:31
Goedemorgen, even polsen bij de ervaringsdeskundigen ;)

Er loopt in mijn woonplaats momenteel een inschrijving voor glasvezel. Momenteel zit ik bij Ziggo, maar ik krijg echt jeuk van de standaard prijsverhoging die ze nu introduceren. Verder geen enkel probleem met de verbinding (75Mbps), altijd stabiel en zelden een issue.

Nu kan ik dus inschrijven bij Caiway of Delta en hopen dat de 20% gehaald gaat worden om überhaupt de aanleg te laten starten.

Ik onderzoek nu alleen nog bij welke provider ik het beste kan aanmelden. Ik lees ook in andere topics dat Caiway duurder zou zijn dan Delta, maar als ik er een TV-pakket bij optel kom ik bij die eerste toch goedkoper uit. Of zit dat voornamelijk bij de hogere snelheidsabonnementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
Stalensnuitje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:35:
Goedemorgen, even polsen bij de ervaringsdeskundigen ;)

Er loopt in mijn woonplaats momenteel een inschrijving voor glasvezel. Momenteel zit ik bij Ziggo, maar ik krijg echt jeuk van de standaard prijsverhoging die ze nu introduceren. Verder geen enkel probleem met de verbinding (75Mbps), altijd stabiel en zelden een issue.

Nu kan ik dus inschrijven bij Caiway of Delta en hopen dat de 20% gehaald gaat worden om überhaupt de aanleg te laten starten.

Ik onderzoek nu alleen nog bij welke provider ik het beste kan aanmelden. Ik lees ook in andere topics dat Caiway duurder zou zijn dan Delta, maar als ik er een TV-pakket bij optel kom ik bij die eerste toch goedkoper uit. Of zit dat voornamelijk bij de hogere snelheidsabonnementen?
Advies: ga als het kan niet voor Delta / Caiway. Als de verbinding goed is heb je geen problemen. Zodra er een issue is heb je een probleem en een Helpdesk die niet capabel genoeg is naar mijn inziens. Ik raad aan om naar de partij "Helden van Nu" te kijken. Is een kleine partij maar wel met hele goede service en prima oplossingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Mja, dat heb ik bij Ziggo ook, net als de verhalen over de helpdesk ;)

Ik zie op de Helden van nu pagina overigens alleen MKB-pakketten staan en hun postcodechecker laat me momenteel helemaal nog geen glas selecteren/inschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Stalensnuitje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:17:

Ik zie op de Helden van nu pagina overigens alleen MKB-pakketten staan en hun postcodechecker laat me momenteel helemaal nog geen glas selecteren/inschrijven.
Ik heb hier glasvezel van Caiway maar ik kan ook geen glas van HvN afnemen, volgens mij doen zij alleen glas via het DELTA netwerk in selectieve gebieden.

Ja de servicedesk is treurig, maar als het eenmaal werkt werkt het ook gewoon (kan ook niet zo veel fout gaan aan glas om eerlijk te zijn). En voor mijn problemen ben ik altijd wel netjes gecompenseerd, daar wordt niet moeilijk over gedaan.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Stalensnuitje schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:17:
Ik ben dan ook van mening dat Caiway en Ziggo grofweg één pot nat zijn qua kwaliteit van de verbinding en geleverde diensten als het gaat om de internetverbinding in ieder geval! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:56:
[...]

Ik ben dan ook van mening dat Caiway en Ziggo grofweg één pot nat zijn qua kwaliteit van de verbinding en geleverde diensten als het gaat om de internetverbinding in ieder geval! ;)
Dat weet ik wel zeker, zodra Freedom kan/mag leveren op mijn glas aansluiting ben ik over.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andriesb435
andriesb435 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:38:
Net met Delta / Caiway gechat voor een vervangend modem IPV de Nokia 2426. Ik krijg nu een Genexis Live! Titanium-22 opgestuurd welke standaard in bridge-mode staat.

Iemand ervaringen met dit modem op een XGS-PON aansluiting?

Edit; Ik wordt net teruggebeld dat ze het modem niet kunnen omwisselen, modem werkt niet met de hudige XGS-PON verbinding. Ik moet morgen bellen met ze voor een modemwissel
Goed: Delta net opgehangen. Ik had iemand die wist wat ik bedoelde en ook van de pilot af wist. Ze ging het navragen. Bij de pilot zitten ze vol en ik kom dus niet in aanmerking voor de Nokia XS-010. Helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
[...]

En Delta (dus) ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

andriesb435 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Advies: ga als het kan niet voor Delta / Caiway. Als de verbinding goed is heb je geen problemen. Zodra er een issue is heb je een probleem en een Helpdesk die niet capabel genoeg is naar mijn inziens. Ik raad aan om naar de partij "Helden van Nu" te kijken. Is een kleine partij maar wel met hele goede service en prima oplossingen :)
Dat ligt er ook maar aan wat het probleem is. Een paar jaar terug heb ik een gebroken glasvezel gehad en dat werd keurig opgepikt door de helpdesk. Zelfs werd er al nagedacht over tijdelijk activeren van coax internet aangezien de aannemer wel alle tijd nam. Uiteindelijk is het niet zo ver gekomen, maar er werd wel echt meegedacht.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bridgemodusniet
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-06-2022
andriesb435 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:12:
[...]

Goed: Delta net opgehangen. Ik had iemand die wist wat ik bedoelde en ook van de pilot af wist. Ze ging het navragen. Bij de pilot zitten ze vol en ik kom dus niet in aanmerking voor de Nokia XS-010. Helaas...
Ja, de manier waarop die pilot werkt is echt zo hersendood. Kan mezelf er zo boos om maken.
Ik heb voordat ik mijn abonnement afsloot nagevraagd of ik mijn modem in bridge modus kon zetten. De klantenservice zei ja en amen, "je hoeft je hier geen zorgen over te maken", bla bla bla. Bleek dus niet zo te zijn.
"Kan ik mezelf dan aanmelden voor de pilot?" Nee sorry, we stoppen mensen willekeurig in de pilot als ze om een bridge modem vragen.
Ondertussen zit ik 2 maanden later nog steeds met een internetverbinding die maar voor 80% van de tijd werkt, en als je IPTV mee telt, amper 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bridgemodusniet
[...]

De klantenservice van Ziggo is naar mijn ervaring veel beter dan die van Caiway. "Ik wil mijn modem graag in bridge modus zetten en IPv6 uit laten schakelen", dat was de enige zin die ik nodig had om mijn modem klaar te krijgen voor het gebruik van mijn eigen router.

2 maanden na aansluiting kan ik mijn Caiway verbinding nog steeds niet gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesb435
bridgemodusniet schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:55:
[...]

Ja, de manier waarop die pilot werkt is echt zo hersendood. Kan mezelf er zo boos om maken.
Ik heb voordat ik mijn abonnement afsloot nagevraagd of ik mijn modem in bridge modus kon zetten. De klantenservice zei ja en amen, "je hoeft je hier geen zorgen over te maken", bla bla bla. Bleek dus niet zo te zijn.
"Kan ik mezelf dan aanmelden voor de pilot?" Nee sorry, we stoppen mensen willekeurig in de pilot als ze om een bridge modem vragen.
Ondertussen zit ik 2 maanden later nog steeds met een internetverbinding die maar voor 80% van de tijd werkt, en als je IPTV mee telt, amper 50%.
Ik weet precies wat je bedoelt. Ik ben sinds vanavond ook weer teruggegaan naar de 'oude' Ziggo lijn... De latency en de wegvallende verbindingen werden te erg met Delta icm de Genexis.. morgen nog maar eens bellen dat ik die 010 wilt en dat ik anders een andere ISP gaat zoeken. Kijken of ze dan nog steeds zeggen dat ik niet in aanmerking kom ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Ik denk dat je dat wel mag aannemen inderdaad! :)
bridgemodusniet schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:57:
De klantenservice van Ziggo is naar mijn ervaring veel beter dan die van Caiway.
Daar ga ik mijn vingers niet aan branden en laat ik effe buiten beschouwing, maar gewoon puur de internetverbinding qua Routing/DNS/E-Mail/Onderhoud/Hoe vast je IP adres is en dergelijke is IMHO min of meer één pot nat! :)
"Ik wil mijn modem graag in bridge modus zetten en IPv6 uit laten schakelen", dat was de enige zin die ik nodig had om mijn modem klaar te krijgen voor het gebruik van mijn eigen router.
Slechte Router dan als die IPv6 niet aan kan! :P

But then again...

We hebben niet eens IPv6 bij Caiway dus dat doen ze dan weer slechter dan Ziggo :+
2 maanden na aansluiting kan ik mijn Caiway verbinding nog steeds niet gebruiken.
En daar wens ik je dan ook heel veel sterkte mee! ;) :(:)

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 23-05-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bridgemodusniet
nero355 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:45:
[...]

Ik denk dat je dat wel mag aannemen inderdaad! :)

[...]

Daar ga ik mijn vingers niet aan branden en laat ik effe buiten beschouwing, maar gewoon puur de internetverbinding qua Routing/DNS/E-Mail/Onderhoud/Hoe vast je IP adres is en dergelijke is IMHO min of meer één pot nat! :)

[...]

Slechte Router dan als die IPv6 niet aan kan! :P

But then again...

We hebben niet eens IPv6 bij Caiway dus dat doen ze dan weer slechter dan Ziggo :+

[...]

En daar wens ik je dan ook heel veel sterkte mee! ;) :(:)
Toen ik net mijn Ziggo verbinding had, was mijn router een goedkoop TP-Link modelletje en IPv6 verpestte de port forwards.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fietspomp86
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-08 19:37
andriesb435 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:50:
[...]

Ik heb nu 8 jaar bij Ziggo gezeten en ik vond daar de helpdesk ook niet echt kwalitatief.

Moet zeggen ook nooit grote issues gehad, één keer is het aansluitpunt in woonkamer opnieuw aangelegd omdat verbinding instabiel was (Dit heeft me ook 2 maanden gekocht omdat klantenservice het niet geloofde).

Het grote snelheidsverschil en de prijs hebben mij doen overgaan naar glas.
Nu heb ik bij Ziggo telefonie, die laat ik lekker achterwege.
Van 600/40 naar 1000/1000 en dan nog iets goedkoper is toch wel fijn.

En de upload is toch wel erg prettig, vooral met bijvoorbeeld Home Assistant, die laad wel even iets sneller.

Voor werk doe ik regelmatig van alles in OneDrive, kan dat verschil nu toch duidelijker merken!

Ik zou géén reden kunnen verzinnen om niet over te stappen eigenlijk.
(Ja misschien dat er nog geen fatsoenlijke bridge opties zijn voor XGS-PON).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:02

Red Boll

Kick Ass!

Klappert Caiway (Glas) bij meer mensen?
Vanmorgen is al drie keer de verbinding met internet weggevallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xn2eLSl4mjdZi_NXcBL2R1HG3As=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oNiKgEMmfjouoUrvPby4kQGq.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-09 16:42
Red Boll schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:24:

[Afbeelding]
Er is vannacht wel iets gebeurd ja, dit had ik met Ziggo ook aan Latency 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjPNrTN52jpGwMurA2rpEqxIycA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oHXm1ISZO5AuhZ80KuSg3QGs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 02:12
Red Boll schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:24:

[Afbeelding]
Hier nu helemaal geen verbinding meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:02

Red Boll

Kick Ass!

Schweino schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:21:
[...]

Hier nu helemaal geen verbinding meer
Het klappert gewoon héééééééél snel. :+

Hier in Krimpen is het ook zo goed als dood op de lijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
Hier in 1424 ook geen verbinding meer :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 09:00

nexhil

BAM!

Ah hier ook problemen 6582 (Heumen bij Nijmegen)

Dacht al weer dat het aan mijn eigen apparatuur lag. Want op de pagina van caiway staat niks.

Besef me nu dat ik niet meer bij caiway zit maar bij Delta, maar volgens mij maakt dat niet uit.

[ Voor 75% gewijzigd door nexhil op 24-05-2022 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Weserve meldt landelijke storing bij DeltaFiber NL. Inmiddels volgens mij voorbij.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
ernstoud schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:55:
Weserve meldt landelijke storing bij DeltaFiber NL. Inmiddels volgens mij voorbij.
Was redelijk snel opgelost, maar geen melding op de storing/onderhoud pages van DFN en Caiway 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canizares99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-05 18:46
w1mm13 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Was redelijk snel opgelost, maar geen melding op de storing/onderhoud pages van DFN en Caiway 8)7
Heeft vanochtend wel op de storingspagina van DELTA gestaan, toevallig screenshot van ontvangen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeKGvG51FLEVnR9NMVEriqskYlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ojgj26PeRcXqC1hj6dBnVsVb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w1mm13
canizares99 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:28:
Heeft vanochtend wel op de storingspagina van DELTA gestaan, toevallig screenshot van ontvangen;

[Afbeelding]
Aha op een verkeerd moment gekeken dan :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vind het vreemd, ik heb de afgelopen 4 jaar eigenlijk nooit glasvezel internet storingen gehad bij Caiway/Delta, maar de laatste tijd is het om de haverklap raak. Waar zou hem dat in zitten? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rfbroek schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Ik vind het vreemd, ik heb de afgelopen 4 jaar eigenlijk nooit glasvezel internet storingen gehad bij Caiway/Delta, maar de laatste tijd is het om de haverklap raak. Waar zou hem dat in zitten? :?
Tja, aangezien DeltaFiber NL zo gesloten is hierover is dat natuurlijk onduidelijk. Landelijke storingen kun je wel wat bij voorstellen; dan moet het vanuit het NOC komen (foute menselijke of geautomatiseerde handeling) of heeft een centrale router problemen, is de transfer koppeling met de AMS-IX weg e.d.

Lokaal kan het van alles zijn.

Maar het is wel erg veel de laatste tijd. Je verwacht eigenlijk dat mijn analoge VDSL lijntje van KPN met zeker 50 jaar oude grond kabel minder stabiel zal zijn dat het hypermoderne (?) glasvezel. Maar het is andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
miniterror schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:40:
[...]

Er is vannacht wel iets gebeurd ja, dit had ik met Ziggo ook aan Latency 8)7
[Afbeelding]
Latency is hier weer normaal op de ICMP monitoring naar 1.1.1.1
Vanochtend snel een traceroute kunnen doen vanaf de router en zie dat er nu met de "normale" latency een hele andere route gevolgd word.
Weet even niet meer de route van vanochtend maar die had aanzienlijk meer hops naar 1.1.1.1.
Tijdens de speedtests was de latency wel goed, was dus puur naar 1.1.1.1
Helaas ondersteund de router functie niet meerdere destinations om te pingen.
Zojuist dus maar even een Smokeping LXCtje opgezet binnen mijn Proxmox servertje met voor nu 1.1.1.1 en 8.8.8.8 als destination, als dit naar mijn zin draait denk maar even uitbreiden met wat HTTP/HTTPS monitors.
Weet nog niet echt hoe ik die grafieken moet lezen met de groene lijn en dan donker naar lichtgrijs boven/onder de groene lijn.

OFFTOPIC:
Voor de mensen met Smokeping actief, welke probe waardes gebruiken jullie?
Heb een post gevonden op tweakers met een hele riedel aan config probes maar FPing heeft geen verdere configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
nexhil schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:41:
Ah hier ook problemen 6582 (Heumen bij Nijmegen)

Dacht al weer dat het aan mijn eigen apparatuur lag. Want op de pagina van caiway staat niks.

Besef me nu dat ik niet meer bij caiway zit maar bij Delta, maar volgens mij maakt dat niet uit.
w1mm13 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:26:
Het stomme is dus dat in ieder geval op de webpagina van Caiway nooit de storingen of onderhoud worden vermeld die hier in dit topic door de tijd heen langs zijn gekomen! :| :/

Dit :
Is daarom ook de betrouwbaardere optie voor actuele informatie! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bridgemodusniet schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:57:
[...]

De klantenservice van Ziggo is naar mijn ervaring veel beter dan die van Caiway. "Ik wil mijn modem graag in bridge modus zetten en IPv6 uit laten schakelen", dat was de enige zin die ik nodig had om mijn modem klaar te krijgen voor het gebruik van mijn eigen router.

Dat is jouw persoonlijke ervaring met Ziggo, mijn schoonmoeder had 3 jaar geleden plotseling geen internet, telefoon en tv. Conclusie van de Ziggo helpdesk persoon na een gesprek van 3 kwartier: dan zal u wel iets verkeerds doen mevrouw. Werkelijke oorzaak was een kabel breuk buiten het huis, de monteurs zijn een hele ochtend bezig geweest met graven en lassen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +4 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 14:04:
[...]

[...]

Het stomme is dus dat in ieder geval op de webpagina van Caiway nooit de storingen of onderhoud worden vermeld die hier in dit topic door de tijd heen langs zijn gekomen! :| :/

Dit :

[...]

Is daarom ook de betrouwbaardere optie voor actuele informatie! :)
De groot zakelijke klant Weserve is natuurlijk vééééél belangrijker dan die 1.000.000 lullige consumenten klantjes! Die laatste categorie hoef je niet snel voor te lichten bij storingen, die kijken toch alleen maar naar kattenfilmpjes op YT >:) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 22:35

ofc

canizares99 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:28:
[...]

[Afbeelding]
Dezelfde melding stond vanochtend ook op de caiway storingspagina:
Het 'op de hoogte houden' is niet gebeurd en de melding is zoals gebruikelijk snel weer verwijderd toen de storing opgelost was.

@Caiway: Verbeter de informatievoorziening. Laat meldingen een paar dagen staan en geef aan wat er aan de hand was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
rfbroek schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Bij veel lokale storingen die recentelijk hebben plaats gevonden was het veroorzaakt door defecte airco’s. Het gebeurde ook vooral op de recente warmere dagen.
Bron: mensen in mijn zakelijke kenniskring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bridgemodusniet
Diederik schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:00:
[...]

Dat is jouw persoonlijke ervaring met Ziggo, mijn schoonmoeder had 3 jaar geleden plotseling geen internet, telefoon en tv. Conclusie van de Ziggo helpdesk persoon na een gesprek van 3 kwartier: dan zal u wel iets verkeerds doen mevrouw. Werkelijke oorzaak was een kabel breuk buiten het huis, de monteurs zijn een hele ochtend bezig geweest met graven en lassen.
Oké, maar een kabelbreuk is ook niet iets wat binnen de gewone gang van zaken ligt. Kan Ziggo in principe ook niets aan doen. En ik zeg overigens ook niet dat de klantenservice van Ziggo goed is. Ik merk alleen dat vooral qua technische termen het bij Ziggo over het algemeen wat beter door blijkt te dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mocht je met een Platinum 7840 willen experimenteren, zoals SSH enablen e.d., moet/mag je dat niet doen met die van Delta/Caiway… maar voor de mensen in het oosten van het land een buitenkansje:

https://www.ebay-kleinanz...=email&utm_content=ViewAd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fazertje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:23
ernstoud schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 12:06:
Mocht je met een Platinum 7840 willen experimenteren, zoals SSH enablen e.d., moet/mag je dat niet doen met die van Delta/Caiway… maar voor de mensen in het oosten van het land een buitenkansje:

https://www.ebay-kleinanz...=email&utm_content=ViewAd
Thankx, donderdag ophalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fazertje schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:37:
[...]

Thankx, donderdag ophalen
Goed gedaan, ik heb ook een exemplaar een tijdje geleden net over de grens opgehaald voor een tientje. In DE wordt de 7840 standaard verstrekt maar elke Duitser wil een Fritzbox.

Overigens zit er dan geen SFP in.

Op Marktplaats staat nu ook een Delta exemplaar te koop uiteraard wel met SFP.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• andriesb435
Update wat betreft mijn issues met Delta: Vorige week gechat met de helpdesk wat betreft de nokia xs-010-xs-q en dat ik graag die wil hebben en mezelf aanbied om aan de pilot mee te doen

Die medewerker wist van de pilot af maar kon niks betekekenen via de chat. De dag daarop heb ik gebeld naar de helpdesk en had ik ook (gelukkig) iemand die ook van het bestaand van die pilot af wist. Mijn vraag was duidelijk en helder. Werd ik op aandrigen na 15 minuten teruggebeld dat de Pilot vol zit en ze niets meer kunnen betekenen voor me.

Goed, paar dagen later kreeg ik een mail van iemand van de zakelijke helpdesk bij Delta met ook het bericht dat de nokia xs-010-xs-q bij hun onbekend is en ze die niet uitleveren. Ik heb daarop vandaag een mail teruggestuurd dat ik heel graag die nokia xs-010-xs-q wilt en graag aan de pilot mee wil doen. Zo niet ga ik opzoek naar een andere provider omdat de lijn nu onbruikbaar is. ( Dit is ook daadwerkelijk zo, ze draaien al een ruime week weer op Ziggo, de lijn werd steeds onstabieler).

Ben benieuwd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
andriesb435 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 19:35:
Update wat betreft mijn issues met Delta: Vorige week gechat met de helpdesk wat betreft de nokia xs-010-xs-q en dat ik graag die wil hebben en mezelf aanbied om aan de pilot mee te doen

Die medewerker wist van de pilot af maar kon niks betekekenen via de chat. De dag daarop heb ik gebeld naar de helpdesk en had ik ook (gelukkig) iemand die ook van het bestaand van die pilot af wist. Mijn vraag was duidelijk en helder. Werd ik op aandrigen na 15 minuten teruggebeld dat de Pilot vol zit en ze niets meer kunnen betekenen voor me.

Goed, paar dagen later kreeg ik een mail van iemand van de zakelijke helpdesk bij Delta met ook het bericht dat de nokia xs-010-xs-q bij hun onbekend is en ze die niet uitleveren. Ik heb daarop vandaag een mail teruggestuurd dat ik heel graag die nokia xs-010-xs-q wilt en graag aan de pilot mee wil doen. Zo niet ga ik opzoek naar een andere provider omdat de lijn nu onbruikbaar is. ( Dit is ook daadwerkelijk zo, ze draaien al een ruime week weer op Ziggo, de lijn werd steeds onstabieler).

Ben benieuwd...
Dus ze hebben van Nokia wel 3 van die media converters gehad en die zijn vergeven. Zoiets? Want anders stel je er toch 1 ter beschikking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc

ofc

De administratie bij DFN is niet op orde, waardoor sommigen blijkbaar geen vergoeding hoefden te betalen en ze bij mij nogmaals de vastrechtvergoeding willen incasseren. Het is dus verstandig om het transactieoverzicht van de bank af en toe te controleren...
Start facturatie vastrechtvergoeding

Beste heer/mevrouw,

Sinds enige tijd bent u aangesloten op het glasvezelnetwerk van DELTA Netwerk, en maakt u gebruik van de dienstverlening van één van de telecomaanbieders op het netwerk.

Bij het afsluiten van uw abonnement hebben wij aangegeven dat voor de aansluiting een maandelijkse of eenmalige vastrechtvergoeding gevraagd wordt.

Dit is een vergoeding die u betaalt als bijdrage in de kosten die gemaakt zijn voor de aanleg van het glasvezelnetwerk. Bijvoorbeeld omdat de aanlegkosten hoger zijn dan gemiddeld, omdat er grote afstanden zijn tussen de woningen, of in verband met natuurlijke barrières.

Door een technische fout aan onze kant is deze vastrechtvergoeding tot op heden niet in rekening gebracht. Onze excuses hiervoor. Inmiddels hebben wij deze fout in onze systemen hersteld. Eventuele eerdere maandelijkse betalingen zullen wij niet met terugwerkende kracht in rekening brengen.

Wij willen u daarom hierbij informeren dat de vastrechtvergoeding vanaf juni 2022 van het door u opgegeven rekeningnummer afgeschreven zal worden. U ontvangt binnenkort ook een bevestiging van het contract voor deze vastrechtvergoeding per e-mail.

Meer informatie over de vastrechtvergoeding kunt u vinden op onze website.

Mocht u nog vragen hebben, kunt u contact opnemen met onze klantenservice op deltafibernetwerk@vastrechtvergoeding.nl of 088 75 85 800.

Met vriendelijke groet,

DELTA Netwerk
Copyright © DELTA Fiber Netwerk, All rights reserved.
Overschieseweg 203, 3112 NB Schiedam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:39:
[...]

Dus ze hebben van Nokia wel 3 van die media converters gehad en die zijn vergeven. Zoiets? Want anders stel je er toch 1 ter beschikking?
Er werd mij toen verteld dat ze er erg lastig aan kunnen komen.
Misschien dat Nokia ze niet in grote getallen maakt wegens chip tekorten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
ofc schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:42:
De administratie bij DFN is niet op orde, waardoor sommigen blijkbaar geen vergoeding hoefden te betalen en ze bij mij nogmaals de vastrechtvergoeding willen incasseren. Het is dus verstandig om het transactieoverzicht van de bank af en toe te controleren...

[...]
Welke regio is dat?
Naar mijn weten was er bij mijn gebied geen sprake van vastrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ofc

ofc

miniterror schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:46:
[...]

Welke regio is dat?
Naar mijn weten was er bij mijn gebied geen sprake van vastrecht
Veluwe Noord & Kampen Zuid. In het buitengebied is meestal wel sprake van vastrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ofc schreef op zondag 29 mei 2022 @ 22:54:
[...]

Veluwe Noord & Kampen Zuid. In het buitengebied is meestal wel sprake van vastrecht.
Veluwe Oost hier: € 1000,- :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ofc

ofc

Bij Veluwe Oost had Glasvezel Buitenaf het bedrag verlaagd naar 1000,- omdat concurrent Digitale Stad ook een glasvezelcampagne was begonnen. Op de rest van de Veluwe mogen we gewoon 1600,- betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ofc schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:30:
[...]

Bij Veluwe Oost had Glasvezel Buitenaf het bedrag verlaagd naar 1000,- omdat concurrent Digitale Stad ook een glasvezelcampagne was begonnen. Op de rest van de Veluwe mogen we gewoon 1600,- betalen.
Ik herinner me uit 2018 alleen dat plotseling KPN in een laat stadium van de Glasvezel Buitenaf vraagbundeling aankondigde ook te willen gaan aanleggen. Dat was even spannend want beiden gingen voor minimaal 50%. Leek er op dancer dan dus niets ging komen. Ik denk dat KPN probeerde duizenden VDSL abonnementen zeker te stellen. Welnu, niet gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Psyrex
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-08 13:13
Hier ook weer terug op de Ziggo-lijn. De laatste dagen is het absoluut niet meer te doen. Een 30-45 min per avond een haperende verbinding is tot op zekere hoogte nog mee te werken. Het is nu 1,5 uur in de middag en 1-2 uur in de avond dat alles wegvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesb435
Psyrex schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:24:
Hier ook weer terug op de Ziggo-lijn. De laatste dagen is het absoluut niet meer te doen. Een 30-45 min per avond een haperende verbinding is tot op zekere hoogte nog mee te werken. Het is nu 1,5 uur in de middag en 1-2 uur in de avond dat alles wegvalt.
Ja bizar! Bij mij de zelfde situatie ook weer terug naar Ziggo vanwege haperende lijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Inderdaad bizar. De laatste maand veel hickups, traagheid en snelheidproblemen.
(Gemeten met Speedtest/ookla)

Het streamen van zaken gaat echt slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bridgemodusniet
En ondertussen zit Caiway op z'n gat. Wat een waardeloos bedrijf zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesb435
bridgemodusniet schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:27:
En ondertussen zit Caiway op z'n gat. Wat een waardeloos bedrijf zeg.
Klopt, anderhalve week geleden best een boze / kritische mail gestuurd over de service. Tot op heden nog geen reactie gehad....

Ga maar opzoek naar wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
Fietspomp86 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 06:20:
[...]

Ik heb nu 8 jaar bij Ziggo gezeten en ik vond daar de helpdesk ook niet echt kwalitatief.

Moet zeggen ook nooit grote issues gehad, één keer is het aansluitpunt in woonkamer opnieuw aangelegd omdat verbinding instabiel was (Dit heeft me ook 2 maanden gekocht omdat klantenservice het niet geloofde).

Het grote snelheidsverschil en de prijs hebben mij doen overgaan naar glas.
Nu heb ik bij Ziggo telefonie, die laat ik lekker achterwege.
Van 600/40 naar 1000/1000 en dan nog iets goedkoper is toch wel fijn.

En de upload is toch wel erg prettig, vooral met bijvoorbeeld Home Assistant, die laad wel even iets sneller.

Voor werk doe ik regelmatig van alles in OneDrive, kan dat verschil nu toch duidelijker merken!

Ik zou géén reden kunnen verzinnen om niet over te stappen eigenlijk.
(Ja misschien dat er nog geen fatsoenlijke bridge opties zijn voor XGS-PON).
Die laatste trieert me nu net, ik heb het Ziggo-modem in bridge-mode staan. Is dat bij Caiway helemaal geen optie? En hoe ervaar je (het verschil in) tv tussen beiden? Gebruik je ook de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stalensnuitje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:02:
[...]

Die laatste trieert me nu net, ik heb het Ziggo-modem in bridge-mode staan. Is dat bij Caiway helemaal geen optie? En hoe ervaar je (het verschil in) tv tussen beiden? Gebruik je ook de app?
Met betrekking tot de bridge mode de zoekfunctie gebruiken. Daarover is al zoveel gezegd, dat hier herhalen is zinloos.

Idem voor verschillen tussen providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Stalensnuitje schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:02:
En hoe ervaar je (het verschil in) tv tussen beiden? Gebruik je ook de app?
Voor informatie over het TV gebeuren kan je het beste :
- De Search gebruiken van het vorige deel van dit topic : [Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie
- De Search gebruiken van het aparte TV Topic of daar ernaar vragen : [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders

Dit topic is namelijk puur een Internetaansluiting Topic ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Even iets rechtzetten (denk ik).

Wat wil? Ik heb hier enkele malen gemeld best wel veel korte onderbrekingen te zien. Gisteren en vandaag waren het er een stuk of acht. Nader onderzoek dus vereist.

Ik gebruik Easy Netmonitor Pro om elke 30 sec. een aantal pings te doen. Zijn er drie achter elkaar die te lang duren dan wordt er een e-mail verzonden, idem als het zich weer hersteld heeft. In die e-mail staat ook het resultaat van een Speedtest op dat moment.

Maar… mijn fout lijkt te zijn dat ik ping naar Google.com en concludeer dat > 100 ms. te lang is.

Ik zag nl. vandaag normale Speedtest waarden terwijl Google meer dan 100 ms. response gaf. Dan is de conclusie dat Caiway een issue heeft natuurlijk compleet fout. My bad _/-\o_ .

Wat blijkt is dat regelmatig de uiteindelijke server waar de ping op terecht komt (het IP adres dus) wijzigt en dat zo’n ping dan bij sommige Google servers net iets langer dan 100 ms. duurt.

Geen idee waarom Google servers heeft die er zo lang over doen en waarom dat op sommige dagen dan zo is.

Enfin, nu 9.9.9.9 als ping destination ingesteld.

Moet e.e.a. een tijdje laten draaien maar het lijkt er op dat ik een aantal verstoringen foutief heb meegenomen.

Als voorbeeld een trace van zo’n Google server met enorme hoge response tijd:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Tracing route to yi-in-f102.1e100.net [74.125.138.102]
over a maximum of 30 hops:

1     2 ms     3 ms     3 ms  192.168.1.254 [192.168.1.254]
  2     5 ms     5 ms     5 ms  002-128-128-083.dynamic.caiway.nl [83.128.128.2]
  3     5 ms     5 ms     5 ms  cn-asd-kbw-cr15-be2001-2010.caiw.net [62.45.30.253]
  4     8 ms     7 ms     8 ms  62.45.63.229
  5     6 ms     9 ms     7 ms  108.170.241.161
  6     7 ms     7 ms     7 ms  108.170.241.172
  7     7 ms     6 ms     6 ms  108.170.237.171
  8    16 ms    14 ms    13 ms  142.251.233.251
  9    87 ms    86 ms    87 ms  142.250.210.20
 10    96 ms    94 ms    94 ms  142.250.210.23
 11   101 ms   100 ms   100 ms  142.251.51.36
 12    99 ms   102 ms   101 ms  142.251.51.8
 13   100 ms   101 ms   103 ms  108.170.231.171
 14     *        *        *     Request timed out.
 15     *        *        *     Request timed out.
 16     *        *        *     Request timed out.
 17     *        *        *     Request timed out.
 18     *        *        *     Request timed out.
 19     *        *        *     Request timed out.
 20     *        *        *     Request timed out.
 21     *        *        *     Request timed out.
 22     *        *        *     Request timed out.
 23   102 ms    99 ms    98 ms  yi-in-f102.1e100.net [74.125.138.102]

Trace complete.

Via een VDSL lijntje hier van KPN ook > 100 ms. dus dit heeft niets met Caiway te maken :F .

[ Voor 38% gewijzigd door ernstoud op 09-06-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 17:33:
Wat blijkt is dat regelmatig de uiteindelijke server waar de ping op terecht komt (het IP adres dus) wijzigt en dat zo’n ping dan bij sommige Google servers net iets langer dan 100 ms. duurt.

Geen idee waarom Google servers heeft die er zo lang over doen en waarom dat op sommige dagen dan zo is.
Klinkt als een Anti-DDoS apparaat dat ingrijpt! :)

Daarnaast is pingen in het algemeen ook niet echt helemaal betrouwbaar, want de Routers waar je ping langs gaat verwerken ping verkeer vaak met de laagste prioriteit dus dat is ook nog een optie! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 00:24:
[...]

Klinkt als een Anti-DDoS apparaat dat ingrijpt! :)

Daarnaast is pingen in het algemeen ook niet echt helemaal betrouwbaar, want de Routers waar je ping langs gaat verwerken ping verkeer vaak met de laagste prioriteit dus dat is ook nog een optie! ;)
Dat zal dan toch geen Anti-DDoS zijn omdat ik elke 30 sec. een ping doe :?

Tja, we hebben niet veel andere mogelijkheden dan ping om de beschikbaarheid te meten. Dat je dan slechts een indicatie van de latency krijgt is evident. Alleen als je zelf een dikke pijp aanlegt met alle hardware onder eigen beheer en een server in je eigen datacenter kun je een betrouwbaar meetresultaat krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
ernstoud schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 10:32:
Dat zal dan toch geen Anti-DDoS zijn omdat ik elke 30 sec. een ping doe :?
Durf ik niet te zeggen, want dergelijke apparatuur is best wel ingewikkeld door de vele mogelijkheden/opties/enz. :)
Tja, we hebben niet veel andere mogelijkheden dan ping om de beschikbaarheid te meten. Dat je dan slechts een indicatie van de latency krijgt is evident. Alleen als je zelf een dikke pijp aanlegt met alle hardware onder eigen beheer en een server in je eigen datacenter kun je een betrouwbaar meetresultaat krijgen.
Een simpele VPS op meerdere plekken (wereldwijd ?) is al genoeg IMHO :)

Of zoiets : https://atlas.ripe.net/about/ :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 16:47:
[...]

Durf ik niet te zeggen, want dergelijke apparatuur is best wel ingewikkeld door de vele mogelijkheden/opties/enz. :)

[...]

Een simpele VPS op meerdere plekken (wereldwijd ?) is al genoeg IMHO :)

Of zoiets : https://atlas.ripe.net/about/ :?
Grappig. Ik denk dat ik me voor zo’n probe ga aanmelden. Bedankt voor de tip!

Update:
Thank you for your interest in RIPE Atlas.

Unfortunately, we are currently out of stock
Jammer dan.

De probes bestaan ook als software… dat dan maar eens bekijken, wellicht onder Docker op mijn Windows PC die toch al 24/7 draait voor metingen. To be continued…

[ Voor 25% gewijzigd door ernstoud op 10-06-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ernstoud schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:16:
[...]

Grappig. Ik denk dat ik me voor zo’n probe ga aanmelden. Bedankt voor de tip!

Update:
Thank you for your interest in RIPE Atlas.

Unfortunately, we are currently out of stock
Jammer dan.

De probes bestaan ook als software… dat dan maar eens bekijken, wellicht onder Docker op mijn Windows PC die toch al 24/7 draait voor metingen. To be continued…
Ik zie er ook eigenlijk de meerwaarde niet van in, er zitten er al 15 connnected op DELTA/Caiway (15435), leuk sure. Maar meerwaarde voor RIPE, mwah.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
True schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Ik zie er ook eigenlijk de meerwaarde niet van in, er zitten er al 15 connnected op DELTA/Caiway (15435), leuk sure. Maar meerwaarde voor RIPE, mwah.
Maar wel een meerwaarde voor mij. Allerlei vergelijkingsmateriaal en mooie grafiekjes met een API naar eigen beheerstools. En… je bent een Tweaker of niet O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ernstoud schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Maar wel een meerwaarde voor mij. Allerlei vergelijkingsmateriaal en mooie grafiekjes met een API naar eigen beheerstools. En… je bent een Tweaker of niet O-) .
Ja leuk, maar waarom moet een non-profit organisatie jouw die mogelijkheid geven als het anderen niet meer brengt? Als je nu rackspace huurde in een DC en daar op een interessante exchange aangesloten zat, ja dan is het interessante informatie. Nu is het dertien in een dozijn particuliere eindklanten van een ISP. ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!
True schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Ja leuk, maar waarom moet een non-profit organisatie jouw die mogelijkheid geven als het anderen niet meer brengt? Als je nu rackspace huurde in een DC en daar op een interessante exchange aangesloten zat, ja dan is het interessante informatie. Nu is het dertien in een dozijn particuliere eindklanten van een ISP. ;w
Beetje ongenuanceerde reactie. Je voert nl. de ASN in bij de aanvraag om de software probe te registreren. Dan overweegt RIPE of ze die aanvraag honoreren. Niet ik. Honoreren ze de aanvraag dan zien zij waarschijnlijk een belang. Bijvoorbeeld dat in Veluwe Oost geen enkele probe actief is?

En overal op de site van RIPE Atlas wordt genoemd dat ook consumenten welkom zijn. Op internet veel verhalen hoe eindgebruikers de hardware probe modificeren, bijvoorbeeld met WiFi. De software probe is gemaakt door particulieren, de docker versie met name. Ik denk juist dat particulieren kunnen meehelpen met een mooie dekking.

Op de RIPE Atlas website: “The more probes we can get up and running in networks across the world, the better it is for everyone using RIPE Atlas and the Internet as a whole!”

Dus; hoe meer hoe beter is het doel.

Waarom denk je dat ik bij gebruik van de probe niets zou terugdoen voor de community? Zoals je hier op het forum kunt lezen doe ik mijn best.

Nogmaals… erg ongenuanceerd.

[ Voor 8% gewijzigd door ernstoud op 11-06-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ernstoud schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 14:40:
[...]

Beetje ongenuanceerde reactie. Je voert nl. de ASN in bij de aanvraag om de software probe te registreren. Dan overweegt RIPE of ze die aanvraag honoreren. Niet ik. Honoreren ze de aanvraag dan zien zij waarschijnlijk een belang. Bijvoorbeeld dat in Veluwe Oost geen enkele probe actief is?

En overal op de site van RIPE Atlas wordt genoemd dat ook consumenten welkom zijn. Op internet veel verhalen hoe eindgebruikers de hardware probe modificeren, bijvoorbeeld met WiFi. De software probe is gemaakt door particulieren, de docker versie met name. Ik denk juist dat particulieren kunnen meehelpen met een mooie dekking.

Op de RIPE Atlas website: “The more probes we can get up and running in networks across the world, the better it is for everyone using RIPE Atlas and the Internet as a whole!”

Dus; hoe meer hoe beter is het doel.

Waarom denk je dat ik bij gebruik van de probe niets zou terugdoen voor de community? Zoals je hier op het forum kunt lezen doe ik mijn best.

Nogmaals… erg ongenuanceerd.
offtopic:
Mijn laatste post over dit onderwerp omdat we compleet OT gaan nu. Voor RIPE Atlas of voor internet gebruikers in het algemeen boeit het geen sikkepit of Caiway abonnee #21506 wel of geen internet heeft in Oost Veluwe als er al tien andere Caiway (of DELTA) abonnee's op Atlas aangesloten zitten met een probe. Ja de meerwaarde kan zijn dat wij als Caiway abonnees kunnen zien wanneer er downtime is of issues zijn in delen van het Caiway netwerk. Maar voor een internet gebruiker met enige interesse in dit soort zaken is er in mijn optiek geen meerwaarde. Je quote van RIPE zelf: "in networks across the world" geeft al een beetje aan dat meerdere netwerken dus niet meerdere probes in het netwerk van DELTA/Caiway een voordeel kan opleveren voor internetgebruikers in het kader van monitoringdata. Meerdere probes in hetzelfde netwerk doen dan niet zoveel, immers of je nu in Twente Caiway of in Groningen Caiway via glasvezel hebt, je routeert toch eerst over DELTA/Caiway voordat je het internet op zal gaan én dat is nu net het nut van Atlas, kunnen zien of netwerken goed verbinden met andere netwerken. Zien dat van de 15 DELTA/Caiway probes ineens 14 geen connectie meer hebben biedt voor een internet gebruiker die Atlas bekijkt/gebruikt geen meerwaarde.
Ja het is leuk om mee te spelen, maar ik zie niet in waarom een non profit organisatie zoals RIPE mee zou doen in het nodeloos uitleveren van probes voor één consumenten ISP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
True schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:19:
[...]

offtopic:
Ja het is leuk om mee te spelen, maar ik zie niet in waarom een non profit organisatie zoals RIPE mee zou doen in het nodeloos uitleveren van probes voor één consumenten ISP.
Dan waag ik er nog 1 opmerking tegen… dat jij het niet nuttig vindt is relevant voor jou. Niet voor RIPE Atlas en mij. The End.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de RIPE-Atlas probe draait.

Docker container met Alpine Linux (https://github.com/CTassisF/ripe-atlas-alpine) in WSL2 op Windows 10.

Mooi tool om de eigen beschikbaarheid logs van de Caiway glasvezel te verifiëren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Vast een heel interessant onderwerp heren (en dames), maar wel een beetje offtopic hier. Graag nu weer ontopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Drukke nachten voor de engineers, althans zo lijkt het, gebeurd iets met de routeringen waardoor de latency flink verhoogd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyCq5wx7HZ-SIejnavJFb-p2tNE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PZDYZcKVY4p1Wub0nSvtG3Hw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncmbms8nqAzDOBb8cFHlpLTbpjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c5ivUAGkllKH50ospuh5gAvw.png?f=fotoalbum_large

Als dit gebeurd is de routering ook anders vergeleken met de lage responsetijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4I7k9-kpPTIXTjG-SV0OirqVc5k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RbMybT15LzvjBSOuWKrOQcPJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wouter1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 13:48

wouter1981

w00t

BlazeMuis schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:31:
@True

Even een snelle opsomming van wat ik al een lange tijd gebruik (en had gebruikt).

Om gebruik te maken van je eigen router i.c.m. glasvezel van Caiway en Delta zonder het modem welke je krijgt heb je de volgende producten nodig:

Een router welke VLAN tagging op de WAN zijde ondersteund.

Media Converter indien je geen router met SFP poort hebt; de pricewatch: TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L is hiervoor perfect, deze heb ik zelf ook een tijdje gebruikt i.c.m. een Ubiquiti USG.

Hiervoor gebruik je de volgende (goedkope) SFP; https://www.fs.com/de-en/products/29892.html

De exacte glasvezel kabel welke je nodig hebt; (lengte naar keuze uiteraard); https://www.fs.com/de-en/products/41664.html

VLAN configureren op 100 en je hebt internet 8)

Mocht je net zoals ik een UDM Pro hebben, dan past en werkt dezelfde SFP module gewoon zonder problemen.
Ik heb, mede door bovenstaande post, ook de overstap gemaakt en het 'melkpak' verwijderd.

Een SC/APC naar LC/UPC kabel besteld en een 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX.

De SFP in m'n UDMP (port 10) gestopt, kabel door leiding getrokken, SC/APC connector in houder geklikt, houder in FTU geklikt en LC/UPC connector in SFP geklikt.
Daarna de UDM Pro port 9 uitgeschakeld om vervolgens op port 10 WAN2 om te zetten naar WAN. Dit doe je onder Devices>UDM Pro>Ports
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcuPetwCQMzy8BpKBBDfzQjTNH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nbtOUEfzg33G53CORKp94TyF.jpg?f=user_large

Daarna onder Settings>Internet>WAN stel je VLAN ID 100 in en dan heb je internet (en IPTV in mijn geval).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcpBV0IYazcuwMwBJBIUI2K4kc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W8iVUopjvTpk7ErIPjM67Y5c.jpg?f=user_large

Kleine update n.a.v. nieuwe UDMPro (Unifi OS v3.x) firmware:
Omzetten van port 9 en 10 gaat tegenwoordig via de port manager. En port 9 hoef je niet meer uit te schakelen. Die is nu beschikbaar voor eventueel load balancing.

[ Voor 4% gewijzigd door wouter1981 op 11-03-2024 09:43 ]

Trust me, I'm an engineer | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59

lier

MikroTik nerd

miniterror schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:34:
Drukke nachten voor de engineers, althans zo lijkt het, gebeurd iets met de routeringen waardoor de latency flink verhoogd.
Mooi overzicht, ik zie exact hetzelfde gebeuren op mijn Delta lijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als dit gebeurd is de routering ook anders vergeleken met de lage responsetijden.
[Afbeelding]
Hier ook hetzelfde, even een voorbeeld naar Cloudflare.

Laatste 24 uur:

Afbeeldingslocatie: https://storecloud.win/s/bWjPrkPHGof2m2s/preview

Laatste 7 dagen:

Afbeeldingslocatie: https://storecloud.win/s/sb5ZfbmXkNg6st6/preview

Lijkt dus wel vaker te gebeuren, ben wel benieuwd waarom..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
lier schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:00:
[...]

Mooi overzicht, ik zie exact hetzelfde gebeuren op mijn Delta lijn.
Zie je dit ook alleen naar 1.1.1.1 gebeuren?
Als ik bijvoorbeeld naar 8.8.8.8 kijk zie ik dit gedrag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Raar, die verschillen want ik zie hier gewoon stabiele ping naar 9.9.9.9 en naar root servers via RIPE-Atlas.

Volgens mij is het core netwerk van DFN heel bijzonder dat zulke verschillen kunnen ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:59

lier

MikroTik nerd

Ik ping de volgende servers @miniterror :

KPN/Telegraaf/Ahold/NOS/Delta/Caiway1/Caiway2 (volgens mij de DNS servers).

Het gedrag zie ik alleen op Telegraaf en Delta. Lijkt dus echt een routeringsdingetje te zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
miniterror schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Zie je dit ook alleen naar 1.1.1.1 gebeuren?
Als ik bijvoorbeeld naar 8.8.8.8 kijk zie ik dit gedrag niet.
Ik dus ook niet naar 9.9.9.9, dus zal het iets met 1.1.1.1 zijn of de routering daarnaartoe. Ik zie dat soort zaken soms met routering naar www.google.com… meestal 7 ms., soms gerouteerd naar een IP met 110 ms.

De server farm op 1.1.1.1 zal een issue hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
ernstoud schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Raar, die verschillen want ik zie hier gewoon stabiele ping naar 9.9.9.9 en naar root servers via RIPE-Atlas.

Volgens mij is het core netwerk van DFN heel bijzonder dat zulke verschillen kunnen ontstaan.
Heb even verder gekeken, helaas accepteert mijn router maar een destination.
In smokeping heb ik er 2 actief, 1 naar Cloudflare en 1 naar Google.
Cloudflare laat dit gedrag zien en de wijziging in route naar 1.1.1.1, Google blijft gewoon stabiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFe2FLo6v5Tr93Xq9Rm4dv_KNR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pZdZlTIfMedoIxFNQv6ZJ7dw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-09 12:31
Quad9:

Afbeeldingslocatie: https://storecloud.win/s/xdcpNYswErXmKKM/preview

NL-IX:

Afbeeldingslocatie: https://storecloud.win/s/WT56r7PmERr8msn/preview

AMS-IX 1:

Afbeeldingslocatie: https://storecloud.win/s/zJBrXi42XDGTi7S/preview

AMS-IX 2:

Afbeeldingslocatie: https://storecloud.win/s/j6pGzPbpa3MQn3Q/preview

Beetje vaag, alleen Cloudflare lijkt hoger te zijn. Google monitor ik niet.

[ Voor 4% gewijzigd door BlazeMuis op 14-06-2022 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miniterror
Maar even een nieuw dashboardje gebouwd.
Goodbey Smokeping, hello Zabbix.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sFZoAKprTrZQMFPFy-5b4x4DCs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grq3Y2wM7QMkla8BXIWwVGrV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:26
wouter1981 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:43:
[...]

Ik heb, mede door bovenstaande post, ook de overstap gemaakt en het 'melkpak' verwijderd.

Een SC/APC naar LC/UPC kabel besteld en een 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX.

De SFP in m'n UDMP (port 10) gestopt, kabel door leiding getrokken, SC/APC connector in houder geklikt, houder in FTU geklikt en LC/UPC connector in SFP geklikt.
Daarna de UDM Pro port 9 uitgeschakeld om vervolgens op port 10 WAN2 om te zetten naar WAN. Dit doe je onder Devices>UDM Pro>Ports
[Afbeelding]

Daarna onder Settings>Internet>WAN stel je VLAN ID 100 in en dan heb je internet (en IPTV in mijn geval).
[Afbeelding]
En dan nog het MAC-adres van de SFP-module aan de klantenservice doorgeven? Ik wil namelijk ook van het melkpak af eigenlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Polyphemus schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:17:
[...]

En dan nog het MAC-adres van de SFP-module aan de klantenservice doorgeven? Ik wil namelijk ook van het melkpak af eigenlijk :)
Dat is nergens voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:17:
[...]

Dat is alleen nodig bij XGS-PON en aangezien Polyphemus spreekt over het “melkpak”, de Titanium-22, heeft hij AON (Caiway noemt dit P2P, wat verwarrend is want de infra van DFN is ook bij XGS-PON point-to-point).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
ernstoud schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:23:
[...]

Dat is alleen nodig bij XGS-PON en aangezien Polyphemus spreekt over het “melkpak”, de Titanium-22, heeft hij AON (Caiway noemt dit P2P, wat verwarrend is want de infra van DFN is ook bij XGS-PON point-to-point).
Ik kom er alleen niet met de klantenservice uit over het opvragen van de SIP-gegevens; hoe expliciet ik ze ook vertel dat het me alleen daarom gaat, willen ze per sé een MAC-adres hebben van me.

Ik wil alleen de SIP-gegevens hebben, zodat ik die in mijn Fritz stoppen kan en het melkpak gedag zeggen kan :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Polyphemus schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:49:
[...]

Ik kom er alleen niet met de klantenservice uit over het opvragen van de SIP-gegevens; hoe expliciet ik ze ook vertel dat het me alleen daarom gaat, willen ze per sé een MAC-adres hebben van me.

Ik wil alleen de SIP-gegevens hebben, zodat ik die in mijn Fritz stoppen kan en het melkpak gedag zeggen kan :O
Geef ze dan gewoon het MAC address van de Fritz en wens ze er veel geluk mee. Of 00:01:02:03:04:05. Ook mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
ernstoud schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:56:
[...]

Geef ze dan gewoon het MAC address van de Fritz en wens ze er veel geluk mee. Of 00:01:02:03:04:05. Ook mooi.
Gaan we dat eens proberen, dank je }) :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!
miniterror schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:26:
Maar even een nieuw dashboardje gebouwd.
Goodbey Smokeping, hello Zabbix.
[Afbeelding]
Of alles geautomatiseerd via een probe op RIPE Atlas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xL5kZMQ1gbvlL6--U_Nyhc3w4pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6zdFAJh4HtlVqGKGi9J6jVw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door ernstoud op 15-06-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Ik zou ff je probe ID uit de screenshots verwijderen, als je een beetje van je privacy houdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polyphemus schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:37:
[...]

Ik zou ff je probe ID uit de screenshots verwijderen, als je een beetje van je privacy houdt ;)
Nee hoor, dat is openbaar. Inclusief grove locatie. Dat is nou net de crux. Dat je regionaal/lokaal gegevens ziet.

Edit: probe ID verwijderd.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 15-06-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
ernstoud schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:10:
[...]

Nee hoor, dat is openbaar. Inclusief grove locatie. Dat is nou net de crux. Dat je regionaal/lokaal gegevens ziet.
Je IP-adres staat er ook tussen, op die tabbladen; maar misschien ben je daar niet zo gevoelig voor :P Ik draai namelijk, naar aanleiding van jouw posts, ook een probe, vandaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Polyphemus op 15-06-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Polyphemus schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Je IP-adres staat er ook tussen, op die tabbladen; maar misschien ben je daar niet zo gevoelig voor :P Ik draai namelijk, naar aanleiding van jouw posts, ook een probe, vandaar.
Waar zie jij dat IP adres dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zie hem ook

En ernaast: The displayed location is approximated to protect the probe host's privacy. :?

[ Voor 23% gewijzigd door rfbroek op 15-06-2022 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rfbroek schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:10:
[...]

Ik zie hem ook

En ernaast: The displayed location is approximated to protect the probe host's privacy. :?
Gecorrigeerd. De locatie op de map is niet de exacte locatie. Maar een benadering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:37:
[...]

Gecorrigeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:23
Zal ook nog even een update sturen. Na vele monteurs en maanden verder is het probleem eindelijk opgelost. Ik heb eindelijk stabiel internet. Er zat waarschijnlijk een gare poort/switch in het POP of iets dergelijks want netwerkonderhoud heeft het uiteindelijk opgelost. Heb meteen nog een keer de Nokia 010 in de week gelegd, maar die hebben ze nog steeds niet.

(Wel dus met het Nokia modem, uiteraard niet de Genexis. Heeft iemand ooit nog wat van Genexis gehoord?)

[ Voor 12% gewijzigd door Larry op 16-06-2022 14:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Larry schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:01:
Zal ook nog even een update sturen. Na vele monteurs en maanden verder is het probleem eindelijk opgelost. Ik heb eindelijk stabiel internet. Er zat waarschijnlijk een gare poort/switch in het POP of iets dergelijks want netwerkonderhoud heeft het uiteindelijk opgelost. Heb meteen nog een keer de Nokia 010 in de week gelegd, maar die hebben ze nog steeds niet.

(Wel dus met het Nokia modem, uiteraard niet de Genexis. Heeft iemand ooit nog wat van Genexis gehoord?)
Mooi. Nee, ik heb niets van Genexis of het Broadband Forum gehoord. Zal eens een reminder sturen.

Update: zowel Genexis en het Broadband Forum een reminder gezonden.

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 16-06-2022 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
En alweer 20 minuten nu een download van een paar kbs. en ping > 100 ms. En packet loss..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUDnuNnbmAOfOWmFwH-hBXyxyH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylieaEHOsacqV8S1eQfYGG8p.jpg?f=fotoalbum_large

Update: na 33 minuten weer normaal. Bijzonder is dat na een dergelijke storing de latency altijd 1 of 2 ms. lager is. Je kunt het bijna zien aankomen… zie je de latency wat oplopen kun je er donder op zeggen dat er een onderbreking aan gaat komen. Ergens in de DFN infra raakt iets “verstopt”.

Update 2: een dag later, latency weer 2 ms. er bij…

[ Voor 94% gewijzigd door ernstoud op 17-06-2022 10:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Met betrekking tot de situatie dat de BBF.247 gecertificeerde Genexis ONT, in gebruik bij KPN, niet stabiel werkt op het Delta/Caiway XGS-PON netwerk heb ik dus het Broadband Forum per e-mail om opheldering gevraagd.

Na een reminder (reactie bleef in eerste instantie uit) kreeg ik toch nog een enigszins ontnuchterende reactie van het Broadband Forum:

“… the objective of the BBF.247 certification is to check the compliance of the OMCI implementation of the tested ONT according to the functionalities covered by the test plan and supported by the product.

This is not a guarantee of interoperability with the OLTs on the market, but a prerequisite that facilitates the introduction of new ONUs and greatly reduces integration times for the operator which depends on its own infrastructure (e.g. OLT brands) and its own engineering rules.”

Ik moest even opzoeken wat OMCI is: “OMCI is a type of ITU-T Recommendation G.984.4-compliant configuration and transmission channel, which is used to transmit OMCI messages over dedicated ATM PVCs or GEM ports established between an OLT and an ONT. The OMCI messages are used for discovering ONTs for management and control.”

Enfin, wat de contactpersoon van het Broadband Forum hier zegt is dat de BBF.247 certificering dus bedoeld is om te verifiëren dat de ONT (= het apparaat aan de klant kant) voldoet aan de OMCI en dat de certificering dus GEEN garantie is dat een ONT goed samenwerkt met alle OLT’s (= het apparaat aan de ISP kant) aanwezig in de markt.

Dus BBF.247 certificering van in dit geval een Genexis ONT betekent niet dat deze probleemloos zal werken met een Nokia OLT (zoals DFN deze gebruikt).

Kortom; BBF.247 certificering geeft voor de consument geen garantie van interoperabiliteit tussen netwerken.

Lekker dan. Waar moet je dan in de toekomst wel op letten als je op de vrije markt een ONT aanschaft?

[ Voor 7% gewijzigd door ernstoud op 16-06-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWW66
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-12-2023
Ik heb gezocht, maar kan hier geen oplossing voor vinden: sinds gisteren hebben we XGS PON glasvezel met Nokia modem. Aangezien ik een Unifi UDM SE heb met m'n hele netwerk er achter heb ik een DMZ gemaakt in het Nokia modem met een gereserveerd ip voor WAN 1 van de UDM. Internet werkt daarmee. Liever had ik een modem in bridge mode, maar zo gaat het wel even.

Wat niet werkt zijn de Aria 7x ontvangers. Zowel via de UDM als rechtstreeks aansluiten op het modem levert na opstarten en updaten van de firmware een scherm op met de vraag naar een Delta Login. Herkent iemand dit?
Pagina: 1 ... 20 ... 48 Laatste

Let op:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie