Clifdon schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:20:
Mijn vriendin (27) heeft nu al 5 maanden long covid of post covid zoals ze het nu noemen. Het is echt verschrikkelijk en ik begin bang te worden dat er geen einde aan gaat komen. Daarnaast is er dus echt amper zorg mogelijk. Je krijgt 10 uur ergotherapie ondersteuning en 50uur fysio. Fysio wordt wel verlengd als de klachten nog erg genoeg zijn maar juist de ergo had mijn vriendin zon baat bij. Zo iemand kan helpen om het leven dragelijk te maken.
In het begin van Corona keek ik naar de data en dacht ik mwah het kan ons jonge mensen niet doden dus dan zal t allemaal wel meevallen. Maar ik had me niet gerealiseerd dat je ook onherstelbaar beschadigd kan raken. Dat was ook zeker niet te lezen in de onderzoeken die ik las.
Op haar fysio groep komen dus veel mensen jong en oud die met de ziekte te maken hebben gekregen. Allemaal moeten ze een maandenlang revalidatietraject door met heel vaak een terugval. Het is een uitzichtloos proces wmb. Zijn er hier meer mensen met dergelijke post covid ervaringen?
Allereerst: super naar voor je vriendin. Veel sterkte gewenst. Ik heb zelf met long covid geworsteld, en als ik heel eerlijk ben nog steeds een beetje. Ik kreeg Covid in maart 2020 als een van de eersten in NL en kamp tot de dag vandaag nog met lichte (wel dragelijke gelukkig) klachten. Het duurde zes(!) maanden voordat de verbetering inzette en pas na een jaar voelde ik me weer een beetje mens. De vaccinaties hebben het herstel vertraagd, daardoor kwamen de klachten keihard terug dus daar ben ik mee gestopt. Het allerbelangrijkste wat ik je vriendin als tip mee kan geven: ga
niet over je grenzen! Ik heb vanaf dag 1 heel erg naar m'n lichaam geluisterd en ik heb het idee dat dat wel het beste effect gaf, want ik voelde gewoon dat wanneer ik teveel deed het me een terugval gaf, wat het herstel bemoeilijkte. Ik heb geen ondersteuning gehad want long covid bestond toen nog niet of werd weggeredeneerd met "het zal wel stress van de maatregelen zijn".
Klachten die ik nu nog heb, na 2,5 jaar:
- random spierpijn / body aches, soms gewrichtspijnen
- moeite om conditie op te bouwen (ik sport weer vier uur per week, maar ben nog steeds niet op het niveau van voor covid, kracht wel, maar cardio is maar moeizaam)
- reageer heftig op elke infectie (een lichte verkoudheid zet van alles "aan" in m'n lijf waardoor ik me compleet uitgeteld voel). Het lijkt ook wel alsof ik veel meer infecties heb dan voor covid
Ik kom van:
- druk op de borst alsof je een hartaanval hebt elke dag
- mijn zinnen niet kunnen afmaken in een gesprek (buiten adem)
- tachycardia (hartslag in rust 130+)
- extreme vermoeidheid (vooral in de ochtend)
- brainfog, migraines
Toen ik het kreeg heb ik eerst drie weken niet gewerkt, daarna drie weken 50% vanuit huis en daarna "kantje-ervanaflopen-werk" voor enkele maanden.
Verder kan ik alleen maar zeggen: zoek de juiste zorg, maar zij weten het helaas ook niet.
Ik zit nu trouwens weer thuis met Covid maar het lijkt niet alsof het weer deze effecten heeft. In januari heb ik ook Covid gehad en toen was ik na een weekje weer OK, net zoals het nu lijkt te gaan.
Er zijn er meer hier die hiermee hebben geworsteld; ik weet het van @
Cobb dus ik voel me zo vrij hem even te taggen.