• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dennis1812 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:24:
[...]

Maximaal 4 jaar vooruit kijken. Dat is het hele idee in Nederlandde kiezer wil in Nederland
FTFY

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:24

Dennis1812

Amateur prutser

Het is toch ook een Nederlandse kiezer? Blijft mijn post toch kloppend?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Stukfruit schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 02:24:
[...]

Ja en nee.

"... en kunnen in overleg met hun werkgever zelfs naar het werk".

Niet iedereen is hier trouwens blij mee, want bv. long covid is nog steeds een mogelijkheid, terwijl onderzoek juist wordt afgeschaald.

Zie (hoor) ook:
https://www.nporadio1.nl/...-op-1-met-wim-schellekens

TL;DR: we're not there yet. Op de langere termijn kan dit nog steeds grotere gevolgen hebben omdat er teveel mensen thuis zitten die niet meer kunnen werken.
Ik zit niet thuis, maar ben vrijdag wel langs de huisarts gegaan. Twee weken na mijn laatste besmetting: hoesten, kortademig, slaapproblemen (ik ben heel blij als ik de zes uur haal op een nacht), concentratieproblemen, spierpijn, voortdurend gevoel van vermoeidheid, geen energie, het gevoel hebben dat ik koorts heb zonder dat ik daadwerkelijk koorts heb. Ik kom momenteel niet verder dan werken, eten en slapen. Mijn sociale leven is niet-bestaand momenteel, en dat heeft ook zo weer zijn gevolgen voor mijn gemoedstoestand. De huisarts gaf aan dat het pas twee weken is, dat dat helaas vaker voorkomt, en dat ik me na een paar maanden wat meer zorgen moet gaan maken. Meh.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:56
Stukfruit schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 02:24:
[...]

Ja en nee.

"... en kunnen in overleg met hun werkgever zelfs naar het werk".

Niet iedereen is hier trouwens blij mee, want bv. long covid is nog steeds een mogelijkheid, terwijl onderzoek juist wordt afgeschaald.

Zie (hoor) ook:
https://www.nporadio1.nl/...-op-1-met-wim-schellekens

TL;DR: we're not there yet. Op de langere termijn kan dit nog steeds grotere gevolgen hebben omdat er teveel mensen thuis zitten die niet meer kunnen werken.
Hoe overleg je met een werkgever over een besmetting waarvan je niet weet dat je hem hebt omdat je geen test meer doet...? :?

En ja, da's waar, long Covid bestaat, maar blijkbaar weegt dat niet meer op tegen de nadelen van testen en isolatie

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Hoe overleg je met een werkgever over een besmetting waarvan je niet weet dat je hem hebt omdat je geen test meer doet...? :?

En ja, da's waar, long Covid bestaat, maar blijkbaar weegt dat niet meer op tegen de nadelen van testen en isolatie
Dat eerste kan inderdaad niet :)

Het gaat om de mensen die zich moedwillig niet aan een simpele regel houden. Ben je merkbaar ziek, dan blijf je thuis.

Dat zit wel Schnorr.

• zacht
  • Niet online
Stukfruit schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Het gaat om de mensen die zich moedwillig niet aan een simpele regel houden. Ben je merkbaar ziek, dan blijf je thuis.
Ziek zijn is arbitrair, dat is wel een dingetje.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:30
Stukfruit schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 11:49:
[...]

Er zijn geen regels meer. Je hoeft niet thuis te blijven. Deed toch al tijden niemand meer.

• Stukfruit
  • Niet online
BarôZZa schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Er zijn geen regels meer. Je hoeft niet thuis te blijven. Deed toch al tijden niemand meer.
Kom op, je weet best wat ik bedoel.

Vroeger was je ook al asociaal als je iedereen op kantoor een verkoudheid gaf omdat jij zo graag met een open raam wil slapen bij een temperatuur van -5 en zonder dekbed.

spoiler:
En ja, ik weet dat een open raam technisch gezien niet de oorzaak is.

[Voor 3% gewijzigd door Stukfruit op 11-03-2023 14:06]

Dat zit wel Schnorr.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 10:45:
[...]

Ik wist niet dat er een verbod op testen was afgekondigd? :o

• 42erik
Osiris schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:50:
[...]

Ik wist niet dat er een verbod op testen was afgekondigd? :o
Hé... Nee... Ik mis je punt geloof ik

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

42erik schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:31:
[...]

Hé... Nee... Ik mis je punt geloof ik
Nou, je poert met een stokkie in je neus en deponeert dat op een zelftest, waarna je tegen de baas zegt dat je Covid hebt :P

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:43
Stukfruit schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:05:
[...]

Vroeger was je ook al asociaal als je iedereen op kantoor een verkoudheid gaf omdat jij zo graag met een open raam wil slapen bij een temperatuur van -5 en zonder dekbed.

spoiler:
Nee hoor. Als je vanwege een verkoudheid niet op school kwam of op het werk kreeg je echt wel een aantekening als dat te vaak gebeurde.

Het werd in ieder geval totaal niet geaccepteerd op bv de middelbare school als je niet kwam ‘vanwege een verkoudheid’. Daar moest je toch echt wel flinke koppijn of buikloop naast hebben.
Hetzelfde gold voor het laagbetaalde werk. Pas toen ik echt op kantoor terecht kwam had men daar andere ideeën over. Maar ook dan nog was een loopneusverkoudheidje echt niet een reden om niet te komen

[Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 11-03-2023 18:09]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling

• 42erik
YakuzA schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:37:
[...]

Nou, je poert met een stokkie in je neus en deponeert dat op een zelftest, waarna je tegen de baas zegt dat je Covid hebt :P
Waarvan zowel overheid als OMT zeggen dat dat niet meer nodig is, en de testen zelf niet meer ruim verstrekt worden, en zelfs de vergelijking met de griep trekken...

Dus hoeveel testen verwacht je nog?

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

42erik schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:32:
[...]
Waarvan zowel overheid als OMT zeggen dat dat niet meer nodig is, en de testen zelf niet meer ruim verstrekt worden, en zelfs de vergelijking met de griep trekken...

Het punt was:
Dat het OMT etc zeggen dat het niet meer hoeft, betekend niet dat het niet meer kan.

Maar zo te zien heb je dat punt idd helemaal gemist. :)

[Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 11-03-2023 19:34]

PSN

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Precies dat idd.

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06 16:14
Ik heb het beetje het idee, dat ze in de politiek denken, hmmm we rijden over een veld met mijnen, wie er wat overkomt, heeft gewoon dikke vette pech, want we gaan geen mijnen ruimen.
Die gedachtegang kan ik niet begrijpen.
Ik kan ook niet begrijpen dat LC patiënten niet geholpen worden.

• zacht
  • Niet online
42erik schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:32:
[...]

We zitten niet allemaal in het onderwijs, de meeste mensen mochten sowieso zelf hun testjes aanschaffen.
Maar het staat iedereen nog steeds vrij om zich te testen, dat is geloof ik het punt. Ik testte me voor het werk en voor mijn onderbuurvrouw (risicogroep, en we delen een aantal voorzieningen). Voor het werk hoeft het niet meer, en mijn buurvrouw heeft ook aangegeven dat het niet meer hoeft wat haar betreft.

• zacht
  • Niet online
QSYS schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 19:44:
Ik heb het beetje het idee, dat ze in de politiek denken, hmmm we rijden over een veld met mijnen, wie er wat overkomt, heeft gewoon dikke vette pech, want we gaan geen mijnen ruimen.
Die gedachtegang kan ik niet begrijpen.
Ik kan ook niet begrijpen dat LC patiënten niet geholpen worden.
Het is natuurlijk niet zo dat Long Covid patiënten helemaal niet geholpen worden momenteel, er is wel degelijk zorg voor.

• QSYS
zacht schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 20:06:
[...]

Het is natuurlijk niet zo dat Long Covid patiënten helemaal niet geholpen worden momenteel, er is wel degelijk zorg voor.
Wat heb je aan zorg als er in Nederland niet geïnvesteerd wordt aan gedegen onderzoeken waar deze patiënten wat aan hebben? Wat als patiënten er straks nog meer schade aan overhouden. Wat als je straks alles kwijt bent, en langzaam niks meer overhoud, sociaal leven weg, heb je dan wat aan de zorg?
En wat houd die zorg in, heb je daar echt wat aan?

• BarôZZa
Stukfruit schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 14:05:
[...]

spoiler:
In de eerste plaats loop je geen verkoudheid op van een open raam. Het is een virus.

Ten tweede: nee, die cultuur hebben we helemaal niet in Nederland. Het is eerder van 'ben je wel echt ziek genoeg om niet te kunnen werken?' wat je vanaf jongs af aan wordt aangeleerd. Wat als asociaal gezien wordt zijn de mensen die zich telkens ziek melden.

We leven in een van de meest individualistische landen. Het individu gaat voor de samenleving. Daarvan je wat van vinden, maar de rest krijg je toch niet mee.

Ik was onlangs weer eens in Taiwan en daar is het omgekeerde het geval. Zo zie je nog massaal iedereen met mondkapjes lopen terwijl het niet verplicht is.

• Stukfruit
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 18:00:
[...]

Nee hoor. Als je vanwege een verkoudheid niet op school kwam of op het werk kreeg je echt wel een aantekening als dat te vaak gebeurde.

Het werd in ieder geval totaal niet geaccepteerd op bv de middelbare school als je niet kwam ‘vanwege een verkoudheid’. Daar moest je toch echt wel flinke koppijn of buikloop naast hebben.
Hetzelfde gold voor het laagbetaalde werk. Pas toen ik echt op kantoor terecht kwam had men daar andere ideeën over. Maar ook dan nog was een loopneusverkoudheidje echt niet een reden om niet te komen
BarôZZa schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 22:14:
[...]

In de eerste plaats loop je geen verkoudheid op van een open raam. Het is een virus.
Dit is niet wat mijn gehele reactie communiceerde.
Ten tweede: nee, die cultuur hebben we helemaal niet in Nederland. Het is eerder van 'ben je wel echt ziek genoeg om niet te kunnen werken?' wat je vanaf jongs af aan wordt aangeleerd. Wat als asociaal gezien wordt zijn de mensen die zich telkens ziek melden.
Qua cultuur hebben jullie gelijk, maar daar had ik het helemaal niet over.

Het kan prima losstaan van cultuur en dat kan prima asociaal zijn. Sterker nog, dat ís het zonder twijfel omdat je voor overlast en fysiek ongemak zorgt.

Mijn punt is duidelijk.

En zo ook het punt van Wim Schellekens uit de podcast waar ik naar linkte. Door te stellen dat er geen regels meer zijn, wat in de afgelopen weken al verschillende keren is ontkracht door o.a. de bekende virologen en ook nog een keer op de laatste pagina van dit topic is geciteerd met iets wat in diezelfde richting zit uit een recent NOS-artikel, ga je voorbij aan waar het in eerste instantie mee begon. Terwijl de man een goed punt had.

Namelijk: als we doorgaan met domweg negeren dat het niet verstandig is om ziek door te lopen, dan zorgt het op de lange termijn alsnog voor hogere kosten en meer ongemak, want het is voor een bepaald percentage van alle nieuwe besmettingen nog een stuk meer dan "een griepje", maar het stapelt zo wel verder op (alhoewel langzamer dan toen het virus nog veel besmettelijker was) en er is vooralsnog geen oplossing voor.

Dat zit wel Schnorr.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 10:47
Stukfruit schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:02:
[...]

[...]

Dit is niet wat mijn gehele reactie communiceerde.

[...]

Qua cultuur hebben jullie gelijk, maar daar had ik het helemaal niet over.

Het kan prima losstaan van cultuur en dat kan prima asociaal zijn. Sterker nog, dat ís het zonder twijfel omdat je voor overlast en fysiek ongemak zorgt.

Mijn punt is duidelijk.

En zo ook het punt van Wim Schellekens uit de podcast waar ik naar linkte. Door te stellen dat er geen regels meer zijn, wat in de afgelopen weken al verschillende keren is ontkracht door o.a. de bekende virologen en ook nog een keer op de laatste pagina van dit topic is geciteerd met iets wat in diezelfde richting zit uit een recent NOS-artikel, ga je voorbij aan waar het in eerste instantie mee begon. Terwijl de man een goed punt had.

Namelijk: als we doorgaan met domweg negeren dat het niet verstandig is om ziek door te lopen, dan zorgt het op de lange termijn alsnog voor hogere kosten en meer ongemak, want het is voor een bepaald percentage van alle nieuwe besmettingen nog een stuk meer dan "een griepje", maar het stapelt zo wel verder op (alhoewel langzamer dan toen het virus nog veel besmettelijker was) en er is vooralsnog geen oplossing voor.
Ergo, niks geleerd en gewoon door totdat het weer misgaat, maar wel klagen op de politiek dat men niet aan reflectie doet.

Dit land krijgt de regering die het verdient.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:30

Stoney3K

Flatsehats!

Stukfruit schreef op zondag 12 maart 2023 @ 00:02:
Dat is natuurlijk een algemeen probleem wat eigenlijk al heel lang aan de hand is. Het is alleen zo dat COVID dat aan het licht brengt.

Als je dus nu aan veranderingen begint, dan zou je die voor alle infectieziekten in het algemeen moeten doen. Specifieke maatregelen voor COVID zijn eigenlijk nergens meer voor nodig.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:46
Er zijn in Nederland nog steeds bedrijven met wachttijden , dan kost het je verlof als je ziek thuis blijft. Laat ze dat maar eens per wet verbieden.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• QSYS
Stoney3K schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:26:
[...]

Dat is natuurlijk een algemeen probleem wat eigenlijk al heel lang aan de hand is. Het is alleen zo dat COVID dat aan het licht brengt.

Als je dus nu aan veranderingen begint, dan zou je die voor alle infectieziekten in het algemeen moeten doen. Specifieke maatregelen voor COVID zijn eigenlijk nergens meer voor nodig.
Er zijn maar weinig andere infectie ziektes die langdurige gevolgen kunnen hebben.
En met langdurig bedoel ik dan niet 1 jaar.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

QSYS schreef op zondag 12 maart 2023 @ 20:57:
[...]

Er zijn maar weinig andere infectie ziektes die langdurige gevolgen kunnen hebben.
Dat is dus maar de vraag. Met COVID is er een causaal verband aangetoond, maar er is een sterk vermoeden dat een hoop 'algemene' chronische vermoeidheidsklachten (dus bijvoorbeeld ME/CVS) ook een nasleep kunnen zijn van een infectieziekte. Daar is alleen nooit duidelijk onderzoek naar gedaan.

Sowieso is preventie van besmettingen, wat tot nu toe de enige remedie is gebleken voor long-covid (namelijk niet besmet raken) een gepasseerd station.

[Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 12-03-2023 23:10]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

Eh, als iemand die al ruim 30 jaar aan infectieziekten werkt: dat is echt complete onzin, je weet duidelijk niet waarover je het hebt. Doe er dan ook geen sterke uitspraken over.

Paar voorbeelden uit een veel langere lijst:
- Guillain-Barre en verwante syndromen als Miller-Fisher (paralyse na Campylobacter of virale infecties)
- Papillomavirus en cervix kanker.
- Helicobacter pylori en maagkanker en maagzweren.
- Hepatitis B en C met lever kanker en andere chronische leverziekten

Sterker nog, we krijgen nu meer inzicht dat zelfs "onschuldige" voedselovergedragen infecties lange termijn consequenties kunnen hebben. Ze dragen bij aan diabetes, arthritis, nierfalen, hoge bloeddruk etc. Ook het verstoren van de microflora in het maag-darm kanaal is een mogelijk gevolg, en dat heeft weer gevolgen op de langere termijn (IBS, IBD etc). Zelfs slechte mondhygiene kan lange termijn gevolgen hebben buiten de tandbederf.

Zoek maar eens naar "Post-infection sequelae" (of post-infectious sequelae).

[Voor 4% gewijzigd door gambieter op 12-03-2023 23:46]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53

Mfpower

In dubio

Stoney3K schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:08:
[...]

Dat is dus maar de vraag. Met COVID is er een causaal verband aangetoond, maar er is een sterk vermoeden dat een hoop 'algemene' chronische vermoeidheidsklachten (dus bijvoorbeeld ME/CVS) ook een nasleep kunnen zijn van een infectieziekte. Daar is alleen nooit duidelijk onderzoek naar gedaan.
Klopt helemaal. Ook bij bijvoorbeeld de ziekte van Lyme zie je dit. Onverklaarbare langdurige klachten vergelijkbaar met ME/CVS en long COVID. Onderzoek is wel gedaan maar er is heel lang een soort van bias geweest dat deze klachten konden worden verholpen met CGT en dus eigenlijk tussen de oren zaten. Dit kwam weer mede doordat een risico factor voor deze ziekte vrouw zijn is en klachten bij vrouwen zijn sowieso lange tijd minder serieus genomen…. Inmiddels is bekend dat CGT en ook graded exercise therapy niet goed werken en dat vele van die studies flawed zijn. (https://www.researchgate....ritique_of_a_Flawed_Model). De richtlijnen in Nederland zijn hierop aangepast inmiddels. Long COVID maakt wel, alleen al door de enorme groep die dit heeft, dat de deze types aandoeningen meer serieus worden genomen. Maar onderzoeksgeld is er nog steeds amper. En de oorzaken onbekend. En de diagnose lastig. En erkenning bij het uwv ook.
Sowieso is preventie van besmettingen, wat tot nu toe de enige remedie is gebleken voor long-covid (namelijk niet besmet raken) een gepasseerd station.
Als iemand die een jaar met klachten heeft gelopen na m’n eerste COVID infectie maar tegelijkertijd ook enorm veel last heeft ondervonden van de maatregelen sta ik hier dus ook nogal ambivalent in.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mfpower schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:56:
[...]Als iemand die een jaar met klachten heeft gelopen na m’n eerste COVID infectie maar tegelijkertijd ook enorm veel last heeft ondervonden van de maatregelen sta ik hier dus ook nogal ambivalent in.
Het probleem is dat de situatie nu anders is. Covid is endemisch, dat betekent dat je op elk moment van de dag hoe dan ook kans loopt om het op te lopen. Je kan die kans (tijdelijk) kleiner maken door maatregelen om jezelf te beschermen of de exposure met anderen te minimaliseren, maar er is de afgelopen 2 jaar al gebleken, dat er geen énkele methode echt goed werkt om die besmettingskans naar nul te brengen.

Het enige wat we eigenlijk konden doen is mitigeren, niet uitsluiten. Zelfs extreme maatregelen zoals in China hebben daar weinig effect in gehad.

• QSYS
Stoney3K schreef op maandag 13 maart 2023 @ 01:22:
[...]

Het probleem is dat de situatie nu anders is. Covid is endemisch, dat betekent dat je op elk moment van de dag hoe dan ook kans loopt om het op te lopen. Je kan die kans (tijdelijk) kleiner maken door maatregelen om jezelf te beschermen of de exposure met anderen te minimaliseren, maar er is de afgelopen 2 jaar al gebleken, dat er geen énkele methode echt goed werkt om die besmettingskans naar nul te brengen.

Het enige wat we eigenlijk konden doen is mitigeren, niet uitsluiten. Zelfs extreme maatregelen zoals in China hebben daar weinig effect in gehad.
Dan betekend dat eigenlijk dat men sws in Nederland weinig onderzoek doet naar long Covid en met van dat soort ziektes, om aan beide kanten te beschermen. *knip*, niet onderbouwd.

[Voor 5% gewijzigd door NMH op 14-03-2023 20:40]

• QSYS
gambieter schreef op zondag 12 maart 2023 @ 23:30:
[...]

Eh, als iemand die al ruim 30 jaar aan infectieziekten werkt: dat is echt complete onzin, je weet duidelijk niet waarover je het hebt. Doe er dan ook geen sterke uitspraken over.

Paar voorbeelden uit een veel langere lijst:
- Guillain-Barre en verwante syndromen als Miller-Fisher (paralyse na Campylobacter of virale infecties)
- Papillomavirus en cervix kanker.
- Helicobacter pylori en maagkanker en maagzweren.
- Hepatitis B en C met lever kanker en andere chronische leverziekten

Sterker nog, we krijgen nu meer inzicht dat zelfs "onschuldige" voedselovergedragen infecties lange termijn consequenties kunnen hebben. Ze dragen bij aan diabetes, arthritis, nierfalen, hoge bloeddruk etc. Ook het verstoren van de microflora in het maag-darm kanaal is een mogelijk gevolg, en dat heeft weer gevolgen op de langere termijn (IBS, IBD etc). Zelfs slechte mondhygiene kan lange termijn gevolgen hebben buiten de tandbederf.

Zoek maar eens naar "Post-infection sequelae" (of post-infectious sequelae).
Misschien zei ik het verkeerd, ikzelf heb ook zo'n lekker syndroom waar weinig tot geen onderzoek naar gedaan wordt in Nederland. Dat is geld voor vrijgekomen, al jaren geleden maar nog niet verdeeld.
En inderdaad natuurlijk weet ik niet van alle post virale ziektes, maar wel dat er geïnvesteerd moet worden door VWS om te voorkomen dat dat soort patiënten jaarlijks geld gaan kosten en het gezinnen kapot kan maken.
De houding van VWS is een beetje, het mag niet te veel geld kosten. Maar uiteindelijk kost het de maatschappij meer.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

QSYS schreef op maandag 13 maart 2023 @ 02:06:
Misschien zei ik het verkeerd
Wat je zei was gewoon geheel fout. Nog een mooi voorbeeld: gordelroos.
ikzelf heb ook zo'n lekker syndroom waar weinig tot geen onderzoek naar gedaan wordt in Nederland. Dat is geld voor vrijgekomen, al jaren geleden maar nog niet verdeeld.
En inderdaad natuurlijk weet ik niet van alle post virale ziektes, maar wel dat er geïnvesteerd moet worden door VWS om te voorkomen dat dat soort patiënten jaarlijks geld gaan kosten en het gezinnen kapot kan maken.
De houding van VWS is een beetje, het mag niet te veel geld kosten. Maar uiteindelijk kost het de maatschappij meer.
Onderzoek gebeurt natuurlijk niet alleen in Nederland. En het gaat niet alleen om virale ziektes, Guillain-Barre is een complicatie die een sterke bacteriele invloed heeft. Ik heb ooit onderzoek gedaan als student naar een ziekte waar maar 5 patienten van in Nederland bekend waren.

Probleem bij veel van die syndromen is dat er geen duidelijke, eenduidige oorzaak is, en ook (zoals ME/CFS) er nogal veel problemen zijn geweest met fraude en persoonlijkheden. Het zijn lange-termijn onderzoeken, en die worden vaak niet goed gesteund door overheden en onderzoeksgelden; te weinig vooruitgang in de paar jaar waar gelden voor beschikbaar worden gesteld.

• QSYS
gambieter schreef op maandag 13 maart 2023 @ 02:13:
[...]

Wat je zei was gewoon geheel fout. Nog een mooi voorbeeld: gordelroos.

[...]

Probleem bij veel van die syndromen is dat er geen duidelijke, eenduidige oorzaak is, en ook (zoals ME/CFS) er nogal veel problemen zijn geweest met fraude en persoonlijkheden. Het zijn lange-termijn onderzoeken, en die worden vaak niet goed gesteund door overheden en onderzoeksgelden; te weinig vooruitgang in de paar jaar waar gelden voor beschikbaar worden gesteld.
Bedoel je daarmee dat onderzoekers uitslagen probeerde te manipuleren? Of er beter uit lieten zien als dat de onderzoeken waren met de uitslagen?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

QSYS schreef op maandag 13 maart 2023 @ 02:26:
Bedoel je daarmee dat onderzoekers uitslagen probeerde te manipuleren? Of er beter uit lieten zien als dat de onderzoeken waren met de uitslagen?
Wikipedia: Controversies related to chronic fatigue syndrome

Zie de PACE trial. Rechtszaken etc.

• QSYS
Dat was me inderdaad bekend, daar merk je nu nog alles van in Nederland als ME/cvs patiënt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:46
[...]

En dan nog afgezien van een hogere kans op een hartfalen, weken tot maanden na een infectie.
https://www.nature.com/articles/d41586-022-02074-3

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• QSYS
Ik geloof dat er nu 50 miljoen euro is vrijgekomen in europa voor onderzoek naar long Covid. Dit is geouwehoer voor heel Europa totaal 50 miljoen.
Heeft wel lang geduurt, en veel mensen hebben lang moeten lijden, inclusief de familieleden.
Nu maar weer afwachten hoe lang het duurt voor dat het allemaal opgezet is.

[Voor 26% gewijzigd door QSYS op 15-03-2023 11:28]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

QSYS schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 08:47:
Ik geloof dat er nu 50 miljoen euro is vrijgekomen in europa voor onderzoek naar long Covid. Dit is geouwehoer voor heel Europa totaal 50 miljoen.
Heeft wel lang geduurt, en veel mensen hebben lang moeten lijden, inclusief de familieleden.
Nu maar weer afwachten hoe lang het duurt voor dat het allemaal opgezet is.
Ik neem aan dat de focus nu wel gaat liggen op behandeling van long-covid patiënten.

Want noem mij eens één maatregel die effectief zou zijn om long-covid te voorkomen?

• QSYS
Stoney3K schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:46:
[...]

Ik neem aan dat de focus nu wel gaat liggen op behandeling van long-covid patiënten.

Want noem mij eens één maatregel die effectief zou zijn om long-covid te voorkomen?
Die is er niet volgens mij, tja gebrek aan onderzoeken 3 jaar lang, te weinig funding.
Maar als je corona maar laat rond varen, zonder dat als er iets mis gaat aan te doen is, dat kan natuurlijk niet.

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 11:34

Racing_Reporter

Contentmaker

Bleh, dit vooruitzicht werd ik net toch even wakker van.. :( Er gaat van alles rond qua verkoudheid/griep/coronavirussen, maar gisteravond was ik aanwezig bij een bruiloftsvoorbereiding, zaal versieren (ook daar een minder lekker stel, maar die hadden 3 weken terug nog covid gehad). Daar had ik het gelukkig snel door vooraf dat de ceremoniemeester zich ergens een beetje matig voelde, maar haar partner kag ziek op bed. Daarmee liep ik al met een grote boog om haar heen :X

Zij en de aanstaande bruid levelden even over een gast die covid bleek te hebben maar geen klachten. Die mocht komen van de bruid, want 'volgens de adviezen hoeft een test niet meer en mag je langslopen mits geen klachten'. Ik weet nog hoe ziek ik geweest ben in september, en heb kwetsbare ouders. BLEGH, hier wil ik niet meer mee bezig zijn zoveel! Zelf wel gevaccineerd vier keer in totaal, maarrrre hoe minder covid in m'n leven hoe beter. Ergens voel ik mij een aansteller, maar dit vind ik wel ziek naar, want dat wordt wel een ontwijkfeest ofzo? ;w Wordt een budgetbruiloft die gaat om sfeer, samen eten, spelletjes, overnachten. Dus veel roulatie denk ik op een groepsaccommodatie. Ik neig zelfs naar niet gaan.. wat zouden jullie eigenlijk doen?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:09

Wailing_Banshee

You're Next

Als ik zou weten dat er mensen aanwezig zullen zijn die zich zelfs niet eens aan de basis voorzorgsmaatregelen houden (en die ik niet makkelijk kant ontwijken) die je altijd zou moeten doen bij elke ziekte dan ook, zou ik gewoon zeggen dat ik me daar niet comfortabel bij zou voelen en niet gaan. Maar ik ben absoluut niet gevoelig voor peer pressure, dus mij zou het niet uitmaken hoe ze over me denken :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:36

-tom-562

Oliesjeik

Tja, zolang diegene geen klachten heeft? 4 jaar geleden was die zelfde persoon ook gewoon gekomen als hij/zij griep had zonder klachten.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een aantal weken geleden voor 99% zeker weer corona had (the usual klachten inclusief een hele tijd geen smaak/reuk en een aantal dagen beroerd zijn). Ik heb bewust niet getest omdat ik met een hoogzwangere vriendin zat, en ik dus écht het risico niet ging lopen om door wat voor reden dan ook de bevalling te missen. Het leven gaan nou eenmaal gewoon door...

[Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 17-03-2023 07:36]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

-tom-562 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:35:
Tja, zolang diegene geen klachten heeft? 4 jaar geleden was die zelfde persoon ook gewoon gekomen als hij/zij griep had zonder klachten.
4 jaar geleden was ik ook niet naar een feest gegaan als ik wist dat er mensen rond zouden lopen die zich niet helemaal lekker voelden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• zacht
  • Niet online
zacht schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 10:11:
[...]

Ik ben alweer helemaal het mannetje, af en toe nog een kuchje. Achteraf bekeken was ik bij mijn eerste besmetting doodziek, bij mijn tweede behoorlijk ziek en bij mijn derde een beetje ziek.
Het verloop was telkens hetzelfde (koorts, veel slapen, spierpijn, hoofdpijn, hoesten) maar de intensiteit steeds minder en de duur steeds korter.
Aanvullend hierop ben ik tot de conclusie gekomen dat de nasleep wel elke keer langer is, ik ben nog steeds enorm moe, hoest nog regelmatig. Ook lijkt mijn weerstand het wat lastiger te hebben, ik ben voor het eerst sinds jaren weer eens neusverkouden.
Een andere conclusie is dat Covid en ik elkaar niet zo liggen, ik heb er telkens meer last van dan andere mensen in mijn omgeving. Ik ga er stiekem vanuit dat ik de komende jaren minimaal eens per jaar goed ziek wordt van Covid. Dat is dan maar zo. Ik ben klaar met al het 'gedoe' er om heen (testen, voor de zekerheid dingen vermijden, etc). Als ik ziek ben blijft ik thuis, maar dat zal niet voor elk kuchje zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:58:
[...]

4 jaar geleden was ik ook niet naar een feest gegaan als ik wist dat er mensen rond zouden lopen die zich niet helemaal lekker voelden.
4 jaar geleden had diezelfde persoon wss gewoon niks gezegd.

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

-tom-562 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:40:
[...]

4 jaar geleden had diezelfde persoon wss gewoon niks gezegd.
Dus de ervaringen die we de afgelopen 3 jaar geleden opgedaan hebben, moeten we gewoon maar vergeten? Maar @Racing_Reporter gaf aan dat het zichtbaar was dat de ceremoniemeester niet helemaal lekker was. Dan had ik 4 jaar geleden ook gezegd of die persoon niet beter thuis kon blijven. En na de ervaringen van afgelopen 3 jaar helemaal.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tja zichtbaar niet lekker kan ook een kleine verkoudheid zijn. Ik snap dat de ceremoniemeester daarvoor niet thuis wil blijven. Die heeft er nogal wat tijd en moeite in zitten natuurlijk.

Daarbij of het covid is weet je niet in principe. Testen hoeft niet. Evenals thuisblijven.
Op t werk moeten we ook gewoon komen werken als je positief bent. Zit je 8uur naast elkaar.

• Cid Highwind
Racing_Reporter schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 04:56:
Bleh, dit vooruitzicht werd ik net toch even wakker van.. :( Er gaat van alles rond qua verkoudheid/griep/coronavirussen, maar gisteravond was ik aanwezig bij een bruiloftsvoorbereiding, zaal versieren (ook daar een minder lekker stel, maar die hadden 3 weken terug nog covid gehad). Daar had ik het gelukkig snel door vooraf dat de ceremoniemeester zich ergens een beetje matig voelde, maar haar partner kag ziek op bed. Daarmee liep ik al met een grote boog om haar heen :X

Zij en de aanstaande bruid levelden even over een gast die covid bleek te hebben maar geen klachten. Die mocht komen van de bruid, want 'volgens de adviezen hoeft een test niet meer en mag je langslopen mits geen klachten'. Ik weet nog hoe ziek ik geweest ben in september, en heb kwetsbare ouders. BLEGH, hier wil ik niet meer mee bezig zijn zoveel! Zelf wel gevaccineerd vier keer in totaal, maarrrre hoe minder covid in m'n leven hoe beter. Ergens voel ik mij een aansteller, maar dit vind ik wel ziek naar, want dat wordt wel een ontwijkfeest ofzo? ;w Wordt een budgetbruiloft die gaat om sfeer, samen eten, spelletjes, overnachten. Dus veel roulatie denk ik op een groepsaccommodatie. Ik neig zelfs naar niet gaan.. wat zouden jullie eigenlijk doen?
Het is jouw vrije tijd en jouw gezondheid. En die van je naasten.

Persoonlijk vind ik het op het onbeschofte af wanneer je weet dat je covid bij je draagt, je alsnog naar een dergelijke gelegenheid gaat. Je zou ook het bruidspaar aan kunnen steken die vervolgens hun huwelijksreis af mogen zeggen vanwege de eigen gezondheid, of wellicht die van één van hun (groot)ouders.

Dat men niet iedereen vraagt een test te doen, soit. Maar willens en weten alsnog gaan is het andere uiterste. Zo zie je maar weer hoe het gesteld is met het nemen van de eigen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53

Mfpower

In dubio

Toevallig heb ik iets meer dan twee weken geleden ook weer Covid gehad. De vierde keer alweer. Toen ik van huis wegging voor een weekje training waren de kinderen niet helemaal fit thuis. Op donderdag stond ik moe op, later op de dag een beetje rillerig. Jawel hoor: Covid. Ik heb blijkbaar ook de rest van de trainingsgroep aangestoken, ook al heb ik me gelijk na de klachten gedistantieerd. Voelde me er nogal rot over eigenlijk maar ik ging echt 100% fit van huis weg. De ziekte klachten duurden bij mij maar een dag maar anderen waren er goed ziek van.

Conclusie: het is niet te stoppen. Als je het niet van de een krijgt krijg je het gewoon van de ander die geen symptomen heeft.

Enige punt is dat ik sindsdien niet vooruit te branden ben weer.. Covid is voor mij niet lineair. Als ik het krijg - hoe licht ook - loop ik daarna weken te emmeren met vlagen van vermoeidheid, spierpijn, misselijkheid.

[Voor 5% gewijzigd door Mfpower op 17-03-2023 08:59]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dennis1812 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:52:

Daarbij of het covid is weet je niet in principe. Testen hoeft niet. Evenals thuisblijven.
Op t werk moeten we ook gewoon komen werken als je positief bent. Zit je 8uur naast elkaar.
Als je niet test weet je niet of je positief bent. Maar wij hoeven niet te komen op het werk als je je niet lekker voelt. Als dat wel het geval zou zijn, zou ik een andere baan zoeken.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Als je niet test weet je niet of je positief bent. Maar wij hoeven niet te komen op het werk als je je niet lekker voelt. Als dat wel het geval zou zijn, zou ik een andere baan zoeken.
Wij dus wel.
Thuiswerk kan niet. En de bezetting is wettelijk bepaald.
Veel langdurig zieken staan.
Iedereen heeft al enorm veel overuren en komt enorm veel terug voor de langdurig zieken en überhaupt tekorten.

Werkgever was heel blij dat de isolatie adviezen verdwenen.
Er is nogal een tekort aan verpleegkundigen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Dan zit je in een redelijk luxe positie.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Cid Highwind schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:57:
[...]
Persoonlijk vind ik het op het onbeschofte af wanneer je weet dat je covid bij je draagt, je alsnog naar een dergelijke gelegenheid gaat. Je zou ook het bruidspaar aan kunnen steken die vervolgens hun huwelijksreis af mogen zeggen vanwege de eigen gezondheid, of wellicht die van één van hun (groot)ouders.
En als je zelf het feestvarken bent? Je gaat als bruid/bruidegom/ceremoniemeester/getuige niet een bruiloft schrappen omdat één van jullie COVID heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cid Highwind
Stoney3K schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:30:
[...]

En als je zelf het feestvarken bent? Je gaat als bruid/bruidegom/ceremoniemeester/getuige niet een bruiloft schrappen omdat één van jullie COVID heeft.
Met een grootmoeder van 94 en een halve long en wat familieleden die een niet al te beste gezondheid hebben, zou het in ieder geval geen makkelijke beslissing zijn. Gelukkig is dat niet het vraagstuk waar hierboven mee wordt geworsteld.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:21

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 07:13:
[...]

Als ik zou weten dat er mensen aanwezig zullen zijn die zich zelfs niet eens aan de basis voorzorgsmaatregelen houden (en die ik niet makkelijk kant ontwijken) die je altijd zou moeten doen bij elke ziekte dan ook, zou ik gewoon zeggen dat ik me daar niet comfortabel bij zou voelen en niet gaan. Maar ik ben absoluut niet gevoelig voor peer pressure, dus mij zou het niet uitmaken hoe ze over me denken :p
Die basis maatregelen zijn allemaal afgeschaft. Testen kan vanaf vandaag niet meer, prikken nog wel.
https://www.ad.nl/binnenl...lijven-wel-open~a0b131f1/

Je moet zelf weten wat je het beste lijkt. Ik ben wel de slechtste om je hierin te adviseren. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:46:
[...]

Die basis maatregelen zijn allemaal afgeschaft. Testen kan vanaf vandaag niet meer, prikken nog wel.
https://www.ad.nl/binnenl...lijven-wel-open~a0b131f1/

Je moet zelf weten wat je het beste lijkt. Ik ben wel de slechtste om je hierin te adviseren. :P
De GGD houdt niet op een paar centrale plaatsen de teststraten permanent open? Sluiten vind ik toch ergens wat voorbarig, de mensen die willen testen "voor het geval dat" zijn nu alleen op zelftests aangewezen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Nope, alles dicht. Die paar centrale plaatsen is voor veel teveel mensen uit de richting.Paar weken terug al aangekondigd.

Over een jaar of 10 hebben we wel weer de volgende pandemie waarin we weer los kunnen gaan met maatregelen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:50:
Over een jaar of 10 hebben we wel weer de volgende pandemie waarin we weer los kunnen gaan met maatregelen.
Dat vind ik een beetje snel geconcludeerd. Deze pandemie was ook het gevolg van een ongeluk in een lab, menselijke fout dus. Geen random chance.

Daarvoor en daarna hebben we wel pandemieën (oa. Mexicaanse griep of vogelgriep) gehad maar niet van de schaal van COVID en daarvoor zijn ook geen rigoreuze maatregelen nodig geweest.

Dus dat het zich over 10 jaar gaat herhalen heb ik vooralsnog mijn twijfels over.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Magnificent bastard

Die labs zijn niet dicht en GainOfFunction onderzoeken zullen doorgaan. Het is wachten op een menselijke fout (goed- of kwaadschiks).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Stoney3K schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:54:
Dat vind ik een beetje snel geconcludeerd. Deze pandemie was ook het gevolg van een ongeluk in een lab, menselijke fout dus. Geen random chance.
Laten we speculaties svp niet als feiten presenteren?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Cyberpope schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:05:
[...]

Laten we speculaties svp niet als feiten presenteren?
Dit. We hebben het over "moderate confidence" van niet heel doorzichtige instantie (FBI) die óók niet vies is van internationale dubbele agenda's :+

Epidemiën komen en gaan. Ik snap de angst voor Covid nog wel. Aan de andere kant: Ook zonder corona was er altijd al oversterfte door griep, en daar was bijna niemand van onder de indruk. En ook de gewone griep weet best indrukwekkende cijfers te halen onder ouderen.

Daarmee wil ik het gevaar en de impact van Covid zeker niet bagatelliseren... Want dat is geen "gewoon griepje". Maar als je bang bent voor zieke mensen op een bruiloft zul je nooit meer naar een bruiloft kunnen. Covid of niet. Want griep is voor mensen met een zwakkere gezondheid ook gevaarlijk. Net als het RS virus.

Een alternatief is natuurlijk wél gaan, en dan zelf een tijdje niet langsgaan bij de zwakkere personen in kwestie mits mogelijk. Maar voor griep doen we dat eigenlijk ook niet O-)

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:56:
Die labs zijn niet dicht en GainOfFunction onderzoeken zullen doorgaan. Het is wachten op een menselijke fout (goed- of kwaadschiks).
Wat ik vooral probeer te zeggen is: 10 jaar vóór COVID was er ook geen pandemie die lockdowns en andere serieuze maatregelen rechtvaardigde. De enige pandemie die in die categorie valt was 100 jaar geleden, de Spaanse Griep. Je kan de COVID-pandemie met recht een bijzondere situatie noemen (wat de oorzaak ook was).

Het is een beetje doemdenken om te zeggen dat we over 10 jaar een herhaling van zetten gaan krijgen en dat verplichte mondkapjes en pandemie-toegangsbewijzen uiteindelijk een normaal onderdeel van het straatbeeld gaan worden. Voorlopig zijn er nog geen aanwijzingen om te vermoeden dat deze situatie zich (op deze manier) gaat herhalen.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

De aluhoedjes claimen dit, maar de mensen met verstand van zaken weten wel beter. Probeer het svp niet tot een "feit" te verheffen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Waah schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:15:
[...]

Dit. We hebben het over "moderate confidence" van niet heel doorzichtige instantie (FBI) die óók niet vies is van internationale dubbele agenda's :+

Epidemiën komen en gaan. Ik snap de angst voor Covid nog wel. Aan de andere kant: Ook zonder corona was er altijd al oversterfte door griep, en daar was bijna niemand van onder de indruk. En ook de gewone griep weet best indrukwekkende cijfers te halen onder ouderen.
Maar we moeten natuurlijk wel leren van dit soort uitbraken. Als iets vroeger zo was, wil dat niet zeggen dat het nu ook nog steeds zo moet. Dat je het doet, moet je helemaal zelf weten, maar doe het wel bewust, en niet omdat het "vroeger ook zo was".

Daarom zijn we in september vorig jaar gewoon op cruise geweest. Niet omdat we dachten dat het wel weg zou zijn, maar omdat we bewust nagedacht hebben en besloten hebben dat het risico om besmet te raken minder belangrijk was dan die cruise te doen (uiteindelijk niets aan de hand geweest, ben nog steeds, voor zover ik weet, covid-vrij).

Ik moet wel zeggen dat ik de afgelopen 3 jaar zelfs niet eens grieperig ben geweest, dus die isolatie en afstandhouden heeft wel degelijk zin gehad :p

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Maar we moeten natuurlijk wel leren van dit soort uitbraken. Als iets vroeger zo was, wil dat niet zeggen dat het nu ook nog steeds zo moet. Dat je het doet, moet je helemaal zelf weten, maar doe het wel bewust, en niet omdat het "vroeger ook zo was".

Daarom zijn we in september vorig jaar gewoon op cruise geweest. Niet omdat we dachten dat het wel weg zou zijn, maar omdat we bewust nagedacht hebben en besloten hebben dat het risico om besmet te raken minder belangrijk was dan die cruise te doen (uiteindelijk niets aan de hand geweest, ben nog steeds, voor zover ik weet, covid-vrij).

Ik moet wel zeggen dat ik de afgelopen 3 jaar zelfs niet eens grieperig ben geweest, dus die isolatie en afstandhouden heeft wel degelijk zin gehad :p
Het gaat niet over "vroeger versus vandaag". Het gaat om het daadwerkelijke risico. Zoveel verschil in risico zit er niet tussen de 2 versies. Maar voor de één is men wél bang, en voor de ander dus niet.

Wat ik wel positief merk, is dat collega's nu gewoon thuis werken als ze grieperig zijn. Onder het motto "dat gesnotter en gesnuit wil ik jullie niet aandoen". Dat samen met het thuiswerken is voor mij de grote "winst" die geboekt is met Covid. Wel jammer van de grote hoeveelheid slachtoffers die er nodig is voor een relatief kleine wijziging... een wijziging die per definitie al een positief effect had maar nooit veranderd is zonder zo'n grote uitbraak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:11:
[...]

Ik ben juist sinds de maatregelen losgelaten zijn sinds jaren niet meer zo vaak ziek geweest. Waar ik voorheen mijn schouders ophaalde bij een virus (ik kom er nogal wat tegen via mijn werk op een kdv), heb ik nu van alles wat ik tegenkom last. Ik als leek wijt dat dan weer aan een verminderde weerstand vanwege juist het gebrek aan contact.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Stoney3K schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 10:51:
[...]

Wat ik vooral probeer te zeggen is: 10 jaar vóór COVID was er ook geen pandemie die lockdowns en andere serieuze maatregelen rechtvaardigde. De enige pandemie die in die categorie valt was 100 jaar geleden, de Spaanse Griep. Je kan de COVID-pandemie met recht een bijzondere situatie noemen (wat de oorzaak ook was).
Dat was meer geluk als wijsheid. Als je je een beetje verdiept dan weet je dat deze periode waarschijnlijk behoorlijk lang was en dat je een paar keer door het oog van de naald gekropen zijn.

Kan nu makkelijk weer 100 jaar duren, maar kan zelfs over 3 weken raak zijn. De huidige vogelgriep heet een forse potentie.

Nog ff:
https://www.theatlantic.c...n-market-lab-leak/673390/

[Voor 20% gewijzigd door Cyberpope op 17-03-2023 12:00]

• 42erik
Racing_Reporter schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 04:56:

Ik zou gaan. Van deze weet je het toevallig, maar hoeveel kom je er wel niet tegen van wie jij (en hunzelf) het niet weten

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Cid Highwind schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 08:57:
[...]
Het is jouw vrije tijd en jouw gezondheid. En die van je naasten.

Dat men niet iedereen vraagt een test te doen, soit. Maar willens en weten alsnog gaan is het andere uiterste. Zo zie je maar weer hoe het gesteld is met het nemen van de eigen verantwoordelijkheid.
Hier ben ik met mee eens, of het nu een verkoudheidje oplevert of een heel zwaar ziektebeeld. Wie wil er een plottwist horen? Sooo om alles uit te sluiten, met alles wat er op dit moment rondgaat, en om een tijdperk af te sluiten ging ik naar de GGD voor een PCR. De ironie: ik houd sowieso nog wat afstand naar iedereen toe, ga niet zo lekker op heel grote menigten. Maar op zich was dat maar goed ook, wat een leuk afscheidskado: kennelijk was ik zelf positief. Stomverbaasd toen die uitslag binnenkwam :F En een paar uur later bleek waarom: m'n hoofd liep een beetje vast, vermoeid, meer snotteren, wat stramme spieren. Inmiddels gaat het wel weer aardig, bijna klachtenvrij, wel nog wat moeier.

[Voor 22% gewijzigd door Racing_Reporter op 20-03-2023 12:05]

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Maar de dag ervoor was ik bij een immuungecomprommiteerd persoon geweest voor werk. Daar had ik met hem het ook preventief over covid gehad, aangezien hij aan het zuurstof liep met een slang door z'n huis. Longproblemen komen vaak met afweeronderdrukkende medicatie, weet ik. Mondkapje hoefde van hem niet, maar we hebben rond de 1.5 meter aan weten te houden continu. In principe ben ik daar besmettelijk geweest dus. Maar het bedrijf wat ik werk, lijkt het niet nodig te vinden om hem op de hoogte te brengen :( Sterker nog, ze twijfelen aan m'n positieve test en klachten. Wat een ****ing ongehoorde, asociale instelling.

• QSYS
Gisteren was wel een interessant gesprek bij humberto.
Ik weet alleen niet hoe het op andere over kwam,die geen ervaring daarmee hebben. Maar voor mij was het duidelijk wat er gezegd werd.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

QSYS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:40:
Gisteren was wel een interessant gesprek bij humberto.
Ik weet alleen niet hoe het op andere over kwam,die geen ervaring daarmee hebben. Maar voor mij was het duidelijk wat er gezegd werd.
En waar ging dat dan over? Ik mis wat context denk ik

• QSYS
Dennis1812 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:45:
[...]

En waar ging dat dan over? Ik mis wat context denk ik
Ging over long covid, en wat er tot dusver bekend van is, en de impact.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

QSYS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 18:48:
[...]

Ging over long covid, en wat er tot dusver bekend van is, en de impact.
Misschien een samenvatting voor de mensen die niet hebben ingeschakeld?
Racing_Reporter schreef op maandag 20 maart 2023 @ 12:04:
[...]

Hier ben ik met mee eens, of het nu een verkoudheidje oplevert of een heel zwaar ziektebeeld.
Dat geldt natuurlijk voor bijna alle besmettelijke ziekten, Covid is nu in dat opzicht niet meer zo bijzonder. En het is gekkenwerk om dan een PCR te gaan eisen voor verkoudheid, één voor Covid, één voor griep, één voor norovirus, voor RS, noem maar op. Als je 100% 'veilig' garantie wil dan kun je beter niet buiten komen.

We moeten nu vooral uitkijken dat de vogelgriep geen herhaling van zetten gaat worden.

• QSYS
Het ging dus over long covid en hoe er in het verleden omgegaan werd met dit soort ziektes.
https://threadreaderapp.com/thread/1637619147361116163.html

Ook dat de mensen die er zaten het echt moesten plannen in verband met hun energie, en de gevolgen na de uitzending.
Helaas kan ik geen kort verslag geven van wat er gezegd is vanwege mijn beperkingen.
Alsjeblieft vergelijk LC niet met norro, en griepje ofzo, want de gevolgen van die virussen zijn niet zo ernstig, als ze van covid besmetting kunnen zijn.

[Voor 8% gewijzigd door QSYS op 20-03-2023 20:27]

• BarôZZa
Is long covid ook nog steeds een ding met de huidige mildere varianten? Ik heb het vermoeden dat de meeste mensen met long covid vooral nog last hebben van de oudere varianten.

Ken zelf ook iemand met long covid (good ol' delta variant) en dat blijft maar ellende.

Dat het herstel van coronavirussen jaren lang kan duren is overigens niets nieuws. Dat was bij SARS ook zo.

• QSYS
BarôZZa schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:34:
Is long covid ook nog steeds een ding met de huidige mildere varianten? Ik heb het vermoeden dat de meeste mensen met long covid vooral nog last hebben van de oudere varianten.

Ken zelf ook iemand met long covid (good ol' delta variant) en dat blijft maar ellende.

Dat het herstel van coronavirussen jaren lang kan duren is overigens niets nieuws. Dat was bij SARS ook zo.
Dat is moeilijk om daar antwoord op te geven, omdat Ernst kuipers registratie van long covid patiënten moeilijk vind. Data is er niet echt.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

QSYS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:38:
[...]

Dat is moeilijk om daar antwoord op te geven, omdat Ernst kuipers registratie van long covid patiënten moeilijk vind. Data is er niet echt.
Dan kun je dus ook geen conclusies trekken over de gevolgen van long-covid ten opzichte van andere besmettingsziekten.

Het beleid is altijd gericht geweest op preventie van acute schade omdat preventief handelen op chronische schade gewoon niet te doen is. Dan kom je linksom of rechtsom op een 'zero-covid' beleid uit wat niet praktisch haalbaar is gebleken.

Op dezelfde manier dat preventief werken voor toekomstige ziekten (of het nu nieuwe covid-varianten zijn of totaal iets anders) niet haalbaar is.

• zacht
  • Niet online
QSYS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:38:
[...]

Dat is natuurlijk wel een dingetje aangezien de laatste maanden bijna niemand nog naar de teststraat ging, een rood streepje op een zelftest van een paar maanden geleden bewijst niet zoveel. Het komt het beleid natuurlijk niet slecht uit.

• QSYS
Stoney3K schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:42:
[...]

Dan kun je dus ook geen conclusies trekken over de gevolgen van long-covid ten opzichte van andere besmettingsziekten.

Het beleid is altijd gericht geweest op preventie van acute schade omdat preventief handelen op chronische schade gewoon niet te doen is. Dan kom je linksom of rechtsom op een 'zero-covid' beleid uit wat niet praktisch haalbaar is gebleken.

Op dezelfde manier dat preventief werken voor toekomstige ziekten (of het nu nieuwe covid-varianten zijn of totaal iets anders) niet haalbaar is.
We zien toch al wat de gevolgen van long covid zijn, we zijn toch niet blind, en als we de cijfers van landen die wel kunnen registreren er bij pakken zijn de cijfers wel zorgwekkend.
Als je dan ook nog kijkt naar het beleid wat we hadden, inderdaad kon niet anders, maar toen we er achter kwamen, hoe long covid er uit zag, hadden er direct onderzoeken gedaan moeten worden, en niet nu pas.
Vaak is het zo wat we niet kunnen meten, prikken enzo, zal wel niet zo ernstig zijn, en doen we niks aan. Zo is het tot dusver altijd geweest.
Dan zal het wel tussen de oren zitten.
Beetje fysio therapie, psychologische hulp en ze zijn bijna weer genezen. Dat was het motto.

[Voor 3% gewijzigd door QSYS op 20-03-2023 20:53]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

QSYS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:50:
[...]

We zien toch al wat de gevolgen van long covid zijn, we zijn toch niet blind, en als we de cijfers van landen die wel kunnen registreren er bij pakken zijn de cijfers wel zorgwekkend.
Als je dan ook nog kijkt naar het beleid wat we hadden, inderdaad kon niet anders, maar toen we er achter kwamen, hoe long covid er uit zag, hadden er direct onderzoeken gedaan moeten worden, en niet nu pas.
Vaak is het zo wat we niet kunnen meten, prikken enzo, zal wel niet zo ernstig zijn, en doen we niks aan. Zo is het tot dusver altijd geweest.
Dan zal het wel tussen de oren zitten.
Beetje fysio therapie, psychologische hulp en ze zijn bijna weer genezen. Dat was het motto.
Dat is niet het punt (en ik snap dat je door je eigen situatie misschien wat biased bent). Het punt is dat, wat voor gevolgen long-covid ook heeft, preventie geen haalbare optie is.

Preventie wordt pas een optie als er een manier is om specifiek long-covid klachten te voorkomen en daar is inderdaad onderzoek voor nodig, een algemeen preventiebeleid tegen besmet worden gaat gewoon niet meer lukken.

• QSYS
Stoney3K schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:56:
[...]

Dat is niet het punt (en ik snap dat je door je eigen situatie misschien wat biased bent). Het punt is dat, wat voor gevolgen long-covid ook heeft, preventie geen haalbare optie is.

Preventie wordt pas een optie als er een manier is om specifiek long-covid klachten te voorkomen en daar is inderdaad onderzoek voor nodig, een algemeen preventiebeleid tegen besmet worden gaat gewoon niet meer lukken.
Dat snap ik ook wel.
Biased ben ik niet, dat zijn feiten.
Maar met onderzoek is altijd nodig als je de gevolgen niet kan voorkomen, dat had niet 2,5 jaar hoeven te duren.
Dat is mijn punt, de laksheid van de regering. Maar ja, we zullen wel zien dat de kosten behoorlijk hoog zijn voor hun inschattingsfout.
De rest snap ik dat dat allemaal moeilijk is gewest hoe alles te voorkomen.

• wortelsoft
  • Laatst online: 11:06
BarôZZa schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:34:

Ik ben halverwege september besmet geraakt en loop nog steeds te klooien met de gevolgen ervan. Mijn energieniveau lijkt op een versleten batterij van een smartphone: je denkt dat ie vol is maar hij is zo leeg en plotselinge uitval als je het niet verwacht. Vandaag werd ik weer gestraft omdat ik afgelopen week teveel gedaan heb. Er zit wel vooruitgang in, maar die zie je alleen als je bedenkt hoever je een paar maanden geleden stond.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:48

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Interessant stuk over de maatregelen en ingeschat effect in de Volkskrant.

Om te beginnen:
Over één ding zijn alle experts aan wie je die vragen voorlegt het eens. Ontrafelen welke maatregel precies wat deed, is ‘ongelooflijk moeilijk’ (Patricia Bruijning, UMC Utrecht), ‘onhaalbaar’ (Quirine ten Bosch, Wageningen Universiteit) en ‘niet zomaar te zeggen’ (Susan van den Hof, RIVM). Hoe een maatregel uitpakt, verschilt immers per land, per fase van de epidemie en per virusvariant. En hangt bovendien af van hoe goed mensen zich eraan houden. ‘Verwacht dus niet een of ander fantastisch antwoord met getallen en percentages’, waarschuwt Jacco Wallinga, infectieziektemodelleur bij het RIVM.
De lockdown(s) waren effectief, dat staat (blijkbaar) wel vast, met uiteraard grote impact op de samenleving.
Zorg dus dat mensen elkaar niet meer zien, en het virus springt ook niet tussen hen over, was het idee. ‘Logisch. Daar heb je geen wetenschap voor nodig’, zegt epidemioloog Bruijning.
De schoolsluiting was veel minder effectief (en dat leek het RIVM dus toch goed ingeschat te hebben), al lijken kinderen in latere golven een grotere rol gespeeld te hebben, maar hoe dan ook, deze maatregel had hele heftige impact, zowel voor jongeren als voor ouders van jonge kinderen.

Dan handen wassen, de minst zinvolle of eigen meest zinloze. Ook de avondklok lijkt niet veel gedaan te hebben (want alles was al dicht en wie was er nou eigenlijk na 21:00 op straat? Ventilatie doet ook erg weinig (helaas Maurice), net als de QR codes met de latere varianten.

Uitsmijter: mondkapjes hebben niet echt bijgedragen. Niet per se door hun werking, maar door het simpele:
Neem de draagplicht in winkels, in de wandelgang op kantoor of bij de loop in restaurants. ‘Je komt elkaar maar kort tegen. Dan ben je heus geen infecties aan het voorkomen.’ Omgekeerd dragen mensen bij de intensieve contactmomenten waarbij virussen wél kunnen overspringen, doorgaans juist weer géén mondkapje. Zoals thuis, bij vrienden, op het werk, bij het uitgaan of tijdens het eten.
De beste maatregel (met niet al teveel nadelen)? Afstand houden.

Artikel zit achter een betaalmuur denk ik, maar dit is de kern.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:09
QSYS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 20:50:
[...]
en als we de cijfers van landen die wel kunnen registreren er bij pakken zijn de cijfers wel zorgwekkend.
Dan is het toch helemaal niet lastig om de vraag te beantwoorden? Ja, ook van de mildere varianten kan je long covid krijgen.
QSYS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:05:

Biased ben ik niet, dat zijn feiten.
Je bevestigd je bias al opnieuw in voorgaande antwoord. Of we moeten in NL een ander virus hebben dan in de rest van de wereld. Indien dat zo is, deel deze nuttige info! Anders, misschien iets minder stellig zijn in je reacties. Je bent al meerdere malen op onderzoeken in zowel binnen als buitenland gewezen. Die zijn niet pas allemaal in 2023 gestart. Juist door enkel naar Nederland te kijken maak je een fout die vroeger in onderzoek vaak gemaakt is, kijken naar een te specifiek deel van de populatie waardoor je niet kan generaliseren. Tevens zou juist jij als geen ander moeten weten waarom dergelijk onderzoek lastig is, of je moet willen beweren dat er echt geen enkele arts goed onderzoek heeft willen doen naar CVS. Het onderzoeksgebied is gewoon erg complex.

• QSYS
BlackMonkey schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:28:
[...]

Dan is het toch helemaal niet lastig om de vraag te beantwoorden? Ja, ook van de mildere varianten kan je long covid krijgen.

[...]

Je bevestigd je bias al opnieuw in voorgaande antwoord. Of we moeten in NL een ander virus hebben dan in de rest van de wereld. Indien dat zo is, deel deze nuttige info! Anders, misschien iets minder stellig zijn in je reacties. Je bent al meerdere malen op onderzoeken in zowel binnen als buitenland gewezen. Die zijn niet pas allemaal in 2023 gestart. Juist door enkel naar Nederland te kijken maak je een fout die vroeger in onderzoek vaak gemaakt is, kijken naar een te specifiek deel van de populatie waardoor je niet kan generaliseren. Tevens zou juist jij als geen ander moeten weten waarom dergelijk onderzoek lastig is, of je moet willen beweren dat er echt geen enkele arts goed onderzoek heeft willen doen naar CVS. Het onderzoeksgebied is gewoon erg complex.
De situatie is ook complex, daarom lijkt het me verstandig onderzoeken van diverse ziektes met bepaalde symptomen kennis te laten delen, van wat er zonder bekend is.
We zullen zien of 50 miljoen voor Europa genoeg is.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

QSYS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:36:
[...]

De situatie is ook complex, daarom lijkt het me verstandig onderzoeken van diverse ziektes met bepaalde symptomen kennis te laten delen, van wat er zonder bekend is.
Nouja, als (bij wijze van spreke) Amerika er 500 miljoen tegenaan smijt en goede onderzoeken neerlegt heb je als Europa niet veel meer nodig dan iemand die dat leest en een vertaler om richtlijnen te vertalen.

Uiteindelijk maakt het weinig uit waar het onderzoek plaats vind. Als het maar plaats vind op een goede manier waarmee je een vertaalslag naar behandel of begeleidings methode in NL kan maken.

• QSYS
Dennis1812 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Nouja, als (bij wijze van spreke) Amerika er 500 miljoen tegenaan smijt en goede onderzoeken neerlegt heb je als Europa niet veel meer nodig dan iemand die dat leest en een vertaler om richtlijnen te vertalen.

Uiteindelijk maakt het weinig uit waar het onderzoek plaats vind. Als het maar plaats vind op een goede manier waarmee je een vertaalslag naar behandel of begeleidings methode in NL kan maken.
Richtlijnen overzetten gaat niet zo 1,2,3 in Nederland, ben ik achter gekomen, kan jaren duren.
Maar ja we wachten het wel weer even af.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:09
QSYS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:36:
[...]

Waarbij je dus onjuist de conclusie trekt dat het niet gebeurd. Ook bestaat een belangrijk deel van onderzoek doen uit het raadplegen van eerdere literatuur met relevante raakvlakken.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

QSYS schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:44:
[...]

Richtlijnen overzetten gaat niet zo 1,2,3 in Nederland, ben ik achter gekomen, kan jaren duren.
Maar ja we wachten het wel weer even af.
Onderzoek doen duurt ook jaren.

Ik heb zelf medisch specialistische richtlijnen mee ontwikkeld. Dit is een lastig concept en kost gewoon enorm veel tijd. Zeker omdat alle betrokken verenigingen er een plasje over willen doen.

• QSYS
Dennis1812 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:52:
[...]

Onderzoek doen duurt ook jaren.

Ik heb zelf medisch specialistische richtlijnen mee ontwikkeld. Dit is een lastig concept en kost gewoon enorm veel tijd. Zeker omdat alle betrokken verenigingen er een plasje over willen doen.
In sommige gevallen zijn ervaringsdeskundige belangrijker, dan wat er wetenschappelijk bekend is. En is het "plasje" ook nodig, zodat men precies weet waar het over gaat.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

QSYS schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:38:
[...]

In sommige gevallen zijn ervaringsdeskundige belangrijker, dan wat er wetenschappelijk bekend is. En is het "plasje" ook nodig, zodat men precies weet waar het over gaat.
Zoals ik al zei, hieruit blijkt dus je eigen bias als 'ervaringsdeskundige' weer: Omdat je zelf chronisch patiënt bent en ervaart dat de overheid te weinig tijd/geld steekt in behandeling of onderzoek, loop je de hele tijd een wantrouwen in de overheid (en tot op zekere hoogte in de wetenschap) te verkondigen.

Dat is een gevaarlijke valkuil waar juist Willem Engel-achtige figuren gebruik van gemaakt hebben de afgelopen paar jaar -- mensen die al tot op zekere hoogte door de overheid (onbedoeld) zijn gedupeerd en die bevestiging voor hun verhaal zoeken.

Probeer het objectief te houden. Dat er misschien te weinig geld/tijd in chronische vermoeidheid en long-covid is gestoken kan ik het mee eens zijn, maar er zitten geen kwade bedoelingen achter.

• QSYS
Stoney3K schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:55:
[...]

Zoals ik al zei, hieruit blijkt dus je eigen bias als 'ervaringsdeskundige' weer: Omdat je zelf chronisch patiënt bent en ervaart dat de overheid te weinig tijd/geld steekt in behandeling of onderzoek, loop je de hele tijd een wantrouwen in de overheid (en tot op zekere hoogte in de wetenschap) te verkondigen.

Dat is een gevaarlijke valkuil waar juist Willem Engel-achtige figuren gebruik van gemaakt hebben de afgelopen paar jaar -- mensen die al tot op zekere hoogte door de overheid (onbedoeld) zijn gedupeerd en die bevestiging voor hun verhaal zoeken.

Probeer het objectief te houden. Dat er misschien te weinig geld/tijd in chronische vermoeidheid en long-covid is gestoken kan ik het mee eens zijn, maar er zitten geen kwade bedoelingen achter.
Dat neemt bij mij nog steeds niet weg, dat kuipers zegt, dat registratie niet mogelijk is, liegen over biomedische onderzoeken, dat dat normaal is, en patiënten na 2,5 jaar pas te horen krijgen, dat er geld vrijkomt voor onderzoeken, dat dat normaal is, als men zegt, weet je wat we gaan corona als een groepje beschouwen, en als je LC krijgt heb je gewoon pech, want we hebben sws in Nederland niks gedaan om kennis te verspreiden als diverse instanties en medici.
Dat heeft niks te maken met biased te maken.

Ik denk dat het gewoon niet serieus genomen is, zoals vaker is gedaan met ziektes met dat soort klachten.

En als ik biased ga reageren zou het zijn, ja als je bij ziektes als ME/cfs, q-koorts niet als psychologisch was beschouwd, en er geluisterd was naar patiënten, dan zou er voor PEM, misschien ook wel voor Pots een oplossing geweest zijn, en daarbij ook dus sommigelong covid patiënten al geholpen zijn. Maar dat zou ik dan biased zeggen.

Maar zoals ik al zei, we zullen zien wat ze met die 50 miljoen kunnen, en hopen dat er een oplossing komt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Nu online

YakuzA

[...]

Ik denk ook dat de nauwe blik op alleen 'Nederland' ook niet heel nuttig is in deze casus.
Long Covid is een wereldwijd probleem en ook andere landen zullen daar geld in de medische industrie pompen om hier onderzoek naar te doen. Ik heb iig niet de illusie dat in NL er genoeg geld beschikbaar is in de zorg om daar uitgebreid langdurig onderzoek naar te doen.

PSN

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

QSYS schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 10:38:
[...]

Met alle betrokkenen verenigingen doel ik niet enkel op ervaringsdeskundige. Maar ook de vereniging van longartsen en vereniging van internisten en vereniging van huisartsen etc etc etc.

Ik beweer ook nergens dat het onbelangrijk is?? Alleen dat er veel tijd in zit

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

YakuzA schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:17:
[...]

Ik denk ook dat de nauwe blik op alleen 'Nederland' ook niet heel nuttig is in deze casus.
Long Covid is een wereldwijd probleem en ook andere landen zullen daar geld in de medische industrie pompen om hier onderzoek naar te doen. Ik heb iig niet de illusie dat in NL er genoeg geld beschikbaar is in de zorg om daar uitgebreid langdurig onderzoek naar te doen.
Zeker niet. We moeten het grotendeels hebben van andere landen.

En dat gebruiken we graag.
Zoals andere landen weer bepaalde onderzoeken van ons gebruiken.
Elkaar helpen is best nuttig

• BarôZZa
[...]

Niet helemaal. LC is gewoon ingecalculeerd, net zoals dat doden dat destijds waren. Op een gegeven moment lieten we de besmettingen in Nederland enorm hard oplopen zodat we alles nog even konden openhouden voor de feestdagen. We stuurden op maximale IC bezetting. Daarna vol in de lockdown gezeten.

Economische belangen gingen gewoon voor de gezondheid. Daarna wordt het probleem natuurlijk zoveel mogelijk genegeerd zodat er geen verantwoording voor hoeft te komen. De pandemie is voorbij en snel door naar de volgende kwesties. Dat is allemaal bewust en ik snap best dat mensen dat kwade bedoelingen noemen.

• zacht
  • Niet online
QALY's en DALY's bestaan natuurlijk al decennia.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:36:
QALY's en DALY's bestaan natuurlijk al decennia.
Dit dus, het is niet zo dat long-covid voor de overheid 'niet bestaat' maar vooral dat het in de toen gemaakte risico-inschatting niet bijzonder veel impact had en er daardoor niet veel rechtvaardiging was voor aanvullende maatregelen.

Het blijft een kosten en baten plaatje. En dat dat voor de long-covid patiënten nadelig uitpakt is inderdaad vervelend, maar niet met opzettelijk gedaan natuurlijk.

Wat ik wel schandalig vind is dat er geen compensatie is voor de long-covid patiënten die tijdens de pandemie in de zorg moesten doorwerken en daardoor long-covid hebben opgelopen, en die nu niet kunnen werken.

• stylezzz
  • Laatst online: 09:45
ZieMaar! schreef op maandag 20 maart 2023 @ 21:18:
Interessant stuk over de maatregelen en ingeschat effect in de Volkskrant.

Om te beginnen:

[...]

De lockdown(s) waren effectief, dat staat (blijkbaar) wel vast, met uiteraard grote impact op de samenleving.
Daarbij komt ook nog eens dat de ene lockdown niet te vergelijken is met de andere lockdown. De allereerste zal waarschijnlijk het meest effectief zijn geweest, omdat er toen nog 'angst' onder de bevolking was voor het coronavirus en men zich dus strikter aan de maatregelen hield. De laatste zal amper nut hebben gehad.... Net toen omikron om de hoek kwam kijken een week voor de kerst weer een lockdown afkondigen. Ik denk dat er geen familiekerstdiner minder om is geweest eigenlijk?
Pagina: 1 ... 82 83 84 Laatste

Let op:
De persoonlijke afweging om je te vaccineren kun je hier bespreken. Echter we gaan hier geen medische discussies voeren over de werking van het vaccin of eventuele bijwerkingen. Daar zijn de overige topics voor en voor persoonlijke medische kwesties: bespreek dit met je eigen specialist.
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13

Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee