Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03:44

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Lethalis schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Is er trouwens niet zoiets als een initial infectious dose? M.a.w. dat je een bepaalde hoeveelheid virusdeeltjes binnen moet krijgen voordat het een issue kan worden?
Ja, inderdaad.
1. Mijn bewoording had 'kan voldoende' moeten zijn ipv 'is voldoende'.
2. En in theorie is 1 voldoende, maar in de praktijk haalt die ene het vaak niet om voldoende te delen vanwege verschillende oorzaken, maar in de praktijk krijg je als persoon zelden maar 1 binnen.
Wel vraag ik me af of de discussie ten tijde van Omikron en bijna 120k besmettingen per dag misschien toch wat anders is dan bijvoorbeeld een jaar geleden?
Absoluut. De situatie van een jaar geleden is compleet anders dan die van nu.
- Geen gevaar op code zwart
- Veel meer immuniteit
- Variant is relatief minder dodelijk

Maar... Bij alle drie kan er een kanttekening geplaatst worden:
- Code zwart is voorlopig van de baan
- Meer immuniteit is niet volledig immuun (denk aan de verzwakt immuunsysteem)
- Minder dodelijk betekent nog niet veilig

Again... Nuances... Daarom probeer ik de discussie ook zoveel mogelijk met feiten aan te gaan, zonder daar een invulling aan te geven. Op die manier kan iedereen mijn uitspraken makkelijker ontkrachten als ik er naast zit.

Persoonlijk trek ik overigens niet zo zwaar aan die kanttekeningen, maar als iemand ze opbreng dan reageert een ander vaak dusdanig emotioneel dat ze vaak hun eigen mening als feiten projecteren ipv dat de ze de feiten accepteren voor wat ze zijn: Nuances op omstandigheden.

Ik heb ook geen enkele moeite als iemand zegt "er is minder risico..." want daar zit een kern van waarheid in waarbij we hoogstens over de hoeveelheid "minder" kunnen strijden, maar vaak is het "ik zie geen risico in...".

Zo heb ik ook niet gereageerd op Lethalis in "De Covid kroeg" over verkeersregels ondanks dat ik daar een mening over heb. Hell, mijn eerste reactie was eigenlijk niks anders dan "foei, je vergeet dat er regels" en als iemand antwoord met "ja, ik negeer die" dan ben ik klaar. Jij hebt ze erkent, maar wat je met die kennis doet is jouw recht (en die van de handhavers, maar dat ben ik niet) ;)
Daarom is wat "ik vind/voel/ervaar" ook zo onbelangrijk.

Maar goed, dat is ook iets wat ik continue doe: Ik wil niet een discussie winnen of verliezen. Ik wil dat we feiten op doen en verouderde/foute feiten corrigeren. Geen feiten te melden? Dan ook geen discussie 8)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
zacht schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:50:
[...]

De mijne verdwijnt volgens planning ook in april. Ik kan nog net de bruiloft van mijn ex meepikken, dan is het feest voorbij. Qua booster mag ik nog steeds niet voor Pfizer kiezen, ook niet nadat ik binnen gewandeld ben bij de prikstraat. Dan houdt het op voor mij.
Ik hoor van diverse mensen dat ze Pfizer hebben gekregen omdat Moderna simpelweg op is (GGD Delft, Den Haag, Rotterdam).

Doe ermee wat je wil, van mij hoeft het niet... maar het lijkt me dat je Pfizer zou moeten kunnen krijgen (als je het echt wil) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 11-02-2022 14:08 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ArcticWolf schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Ik wil helemaal geen booster, maar m'n huisarts gaf wel aan dat ze een type vaccin mocht voorschrijven voor de triagearts op de GGD locatie?

Moderna was wel een optie voor mij (heb Pfizer gehad) en evt. Novavax als die goedgekeurd wordt in NL.
Ik heb het idee dat ik hier iets mis.

Moderna en Pfizer zijn beide mRNA vaccins terwijl Novavax een eiwit vaccin is.
De naam "booster" is gekozen omdat het ongebruikte berscherming automatisch door het lichaam wordt afgebroken naar het minimum (dit is versimped). En met een boosterprik krijgt het lichaam een herhaalcursus zodat het weer terug op peil komt.

Dus... Je hebt al een prik gehad (Pfizer), maar wilt geen booster, maar wel Moderna/Novavax?

Klopt het bovenstaande of mis ik iets?

[ Voor 13% gewijzigd door DevWouter op 11-02-2022 14:12 . Reden: Uitleg herschreven omdat het nog makkelijk fout te lezen was ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Ik kom net van de testlocatie vandaan, waar gisteren GGD medewerkers belaagd werden. Op moment dat ik bijna aan de beurt was, liepen we twee personen zonder mondkapje naar binnen. Dus ik kreeg echt even angst, toch niet weer van die anti corona mensen die de boel komen verstoren :-(

GGD testmedewerker spreekt ze aan en de mondkapjes loze personen spreken het te toverwoord uit: wij zijn uitgezonderd en voila, ze worden gewoon geholpen en beveiliging was nergens te bekennen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:50

Dennis1812

Amateur prutser

Weissbier schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:13:
Ik kom net van de testlocatie vandaan, waar gisteren GGD medewerkers belaagd werden. Op moment dat ik bijna aan de beurt was, liepen we twee personen zonder mondkapje naar binnen. Dus ik kreeg echt even angst, toch niet weer van die anti corona mensen die de boel komen verstoren :-(

GGD testmedewerker spreekt ze aan en de mondkapjes loze personen spreken het te toverwoord uit: wij zijn uitgezonderd en voila, ze worden gewoon geholpen en beveiliging was nergens te bekennen |:(
En wat moet de beveiliging komen doen dan?
Is t niet het snelste gewoon een stok in de neus te duwen. Iets ruwer dan normaal misschien en blij zijn dat ze weer ophoepelen?
Dat is toch sneller en meer deescalerend?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:09:
[...]

Ik heb het idee dat ik hier iets mis.

Moderna en Pfizer zijn beide mRNA vaccins terwijl Novavax een eiwit vaccin is.
De naam "booster" is gekozen omdat het ongebruikte berscherming automatisch door het lichaam wordt afgebroken naar het minimum (dit is versimped). En met een boosterprik krijgt het lichaam een herhaalcursus zodat het weer terug op peil komt.

Dus... Je hebt al een prik gehad (Pfizer), maar wilt geen booster, maar wel Moderna/Novavax?

Klopt het bovenstaande of mis ik iets?
Ja klopt je mist iets ;), ik val in de categorie dat ik slecht tegen het vaccin kan, in ieder geval Pfizer. Dus kreeg ik de optie om Moderna te nemen als booster of Novavax als die goed gekeurd wordt.

Maar wil geen booster vooralsnog, tenzij het CTB nog lang dwars blijf zitten. Of toevallig een besmetting die mijn vinkje kan redden, maar test continu negatief... }:O

edit:
Volgens mij kan iedereen via de HA met een geldige reden een alternatief vaccin laten voorschrijven.

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 11-02-2022 14:25 ]

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:59:
[...]
Daarom is wat "ik vind/voel/ervaar" ook zo onbelangrijk.

Maar goed, dat is ook iets wat ik continue doe: Ik wil niet een discussie winnen of verliezen. Ik wil dat we feiten op doen en verouderde/foute feiten corrigeren. Geen feiten te melden? Dan ook geen discussie 8)
Die manier van discussiëren leidt er alleen misschien wel toe dat mensen het idee krijgen dat hun emoties er niet toedoen en daardoor alleen maar emotioneler gaan reageren :P

"ik vind/voel/ervaar" is voor veel mensen juist heel belangrijk. We zijn mensen geen robots :D

offtopic:
Over feitjes gesproken, mij valt op dat je trouwens continu "continue" schrijft ;)

https://onzetaal.nl/taaladvies/continu-continue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Weissbier
Dennis1812 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Is t niet het snelste gewoon een stok in de neus te duwen. Iets ruwer dan normaal misschien en blij zijn dat ze weer ophoepelen?
Nou als deze locatie de afgelopen dagen al meerdere incidenten, met Antivaxers en anticorona heeft mogen meemaken: dan moet je als burgemeester je ook aan je woord houden!

En daadwerkelijk beveiliging er neerzetten, inplaats deze medewerkers bloot te stellen aan dit soort mensen. Gewoon mondkapje op en als dat weigert, dan word je gewoon niet geholpen.

Uitzondering daar geloof ik niets van: is een kleine moeite om een mondkapje te dragen, als je naar de teststraat gaat. Zal mij niets verbazen, wanneer ik vanavond lees. Dat er weer anti corona mensen de confrontatie bij de GGD aangingen. Je loopt er gewoon zo naar binnen...

Als ze wel een uitzondering hebben: toon het dan maar mooi aan? Nederland is gewoon te soft hierin en als ik positief ben, dan ben ik vrijwel zeker dat ik het op mijn werk heb opgelopen. Want ik ben geen sociaal dier, die vaak op bezoek bij familie gaat of naar het restaurant of café.

[ Voor 12% gewijzigd door Weissbier op 11-02-2022 14:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Weissbier schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:13:

Het is misschien handig om jezelf mentaal voor te bereiden op wat er wellicht komen gaat binnenkort nu andere landen versoepelen. In Zweden zijn ze zelfs gestopt met testen.

Hou er rekening mee dat je in de loop van het jaar misschien wel helemaal niet meer weet of je corona hebt of niet en mensen als vanouds met elkaar omgaan. Het testen kost de samenleving namelijk ook een hoop geld en zodra we het verantwoord vinden om ermee te stoppen gaan we ook het zicht op het virus verliezen.

Kortom: relax :) Je bent volledig gevaccineerd neem ik aan... probeer het los te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Dennis1812 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Dat is gewoon Karl Poppers Tolerantie intolerantie paradox in actie.
I was at a shitty crustpunk bar once getting an after-work beer. One of those shitholes where the bartenders clearly hate you. So the bartender and I were ignoring one another when someone sits next to me and he immediately says, "no. get out."

And the dude next to me says, "hey i'm not doing anything, i'm a paying customer." and the bartender reaches under the counter for a bat or something and says, "out. now." and the dude leaves, kind of yelling. And he was dressed in a punk uniform, I noticed
Anyway, I asked what that was about and the bartender was like, "you didn't see his vest but it was all nazi shit. Iron crosses and stuff. You get to recognize them."

And i was like, oh ok and he continues

"you have to nip it in the bud immediately. These guys come in and it's always a nice, polite one. And you serve them because you don't want to cause a scene. And then they become a regular and after awhile they bring a friend. And that dude is cool too.

And then THEY bring friends and the friends bring friends and they stop being cool and then you realize, oh shit, this is a Nazi bar now. And it's too late because they're entrenched and if you try to kick them out, they cause a PROBLEM. So you have to shut them down.

And i was like, 'oh damn.' and he said "yeah, you have to ignore their reasonable arguments because their end goal is to be terrible, awful people."

And then he went back to ignoring me. But I haven't forgotten that at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Lethalis schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:24:
[...]

Die manier van discussiëren leidt er alleen misschien wel toe dat mensen het idee krijgen dat hun emoties er niet toedoen en daardoor alleen maar emotioneler gaan reageren :P

"ik vind/voel/ervaar" is voor veel mensen juist heel belangrijk. We zijn mensen geen robots :D
Is dat een mening of een feit? :+

Je hebt overigens wel een punt, ik zal er eens over nadenken of ik ook de emotionele behoefte in de discussie oprecht kan respecteren. Dat maakt het mogelijk makkelijker voor iedereen.
offtopic:
Over feitjes gesproken, mij valt op dat je trouwens continu "continue" schrijft ;)

https://onzetaal.nl/taaladvies/continu-continue
Oef.. Dankje. dat was me nog niet opgevallen. d:)b
Hopelijk break breek ik snel met die gewoonte for voordat het een gewoonte wordt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ArcticWolf schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:23:
[...]

Ja klopt je mist iets ;), ik val in de categorie dat ik slecht tegen het vaccin kan, in ieder geval Pfizer. Dus kreeg ik de optie om Moderna te nemen als booster of Novavax als die goed gekeurd wordt.

Maar wil geen booster vooralsnog, tenzij het CTB nog lang dwars blijf zitten. Of toevallig een besmetting die mijn vinkje kan redden, maar test continu negatief... }:O
Duidelijk, ik miste inderdaad iets. Bedankt dat je het verhelderd hebt voor mij. Dat maakt het makkelijker voor mij daar in de toekomst rekening mee te houden. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Lethalis schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Het is misschien handig om jezelf mentaal voor te bereiden op wat er wellicht komen gaat binnenkort nu andere landen versoepelen. In Zweden zijn ze zelfs gestopt met testen.

Hou er rekening mee dat je in de loop van het jaar misschien wel helemaal niet meer weet of je corona hebt of niet en mensen als vanouds met elkaar omgaan. Het testen kost de samenleving namelijk ook een hoop geld en zodra we het verantwoord vinden om ermee te stoppen gaan we ook het zicht op het virus verliezen.

Kortom: relax :) Je bent volledig gevaccineerd neem ik aan... probeer het los te laten.
In de toekomst komt er waarschijnlijk een of andere documentaire, waarin vertelt wordt: dat de Nederlandse regering onder leiding van Mark Rutte, kwetsbare burgers bewust heeft blootgesteld aan de gevaren van corona. Zal waarschijnlijk ook nog op de publieke omroep uitgezonden worden: nu komen er al lijken uit de kast vallen, dat het ministerie het OMT deed beïnvloeden en daar ook daadwerkelijk in geslaagd is.

Het loslaten van de maatregelen lijkt mij helemaal niet verstandig: dan ga je nog meer over sterfte krijgen. Vooral ouderen en kwetsbare zijn de dupe van het slappe overheidscoronabeleid in Nederland.

Natuurlijk moeten wij op een gegeven moment weer terug naar normaal: maar wat is normaal? Elkaar jaarlijks aansteken met de griep, omdat de baas wilt dat je komt werken? Ik vind niet dat wij daar naar terug moeten en afstand van elkaar houden, mag ook wel blijven!

Als een sardientje in de trein en dan betast worden, nee dankjewel: ik hoop oprecht dat wij niet geheel terug naar normaal gaan en dat er toch lessen uit de corona pandemie geleerd worden. Echter ik ben bang, dat dit niet gebeuren gaat en met name jongeren die willen graag hutje mutje zitten: die zitten nog vol met liefdes hormonen, terwijl ik gewoon een meter van mijn vrouw op de bank vandaan zit. Dat kleffe gedoe hoeft op een gegeven moment niet meer _O-

[ Voor 5% gewijzigd door Weissbier op 11-02-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-10 09:41

MM99

That is the way I am!

DevWouter schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 13:07:
[...]

Google-de-google...

[...]

[...]

Conclusie: Booster voorkomen besmetting en dat je het naar het ziekenhuis moet.
Ok, Ik ben bijna overtuigd. Ik heb nog een vraag. In beide onderzoeken hebben ze over vergelijking tussen iemand die gevaccineerd is en iemand die geboosterd is. En dan staat er dat geboosterde 90% minder kans op heeft op ziekenhuis opnamen. en 57% procent voor gevacineerde

Maar gezien de ziekenhuis opnames sowieso erg laag zijn bij Omnicron, vraag ik me af wat deze percentages in absolute getallen betekend.

Puur fictieve getallen om een voorbeeld te geven. als je 1.000.0000 mensen hebt die dubbel gevaccineerd zijn (x). en je hebt 1.000.000 mensen die geboosterd zijn (y), Wilt dit zeggen dat van de x, 430.000 mensen in ziekenhuis gaan komen en van de y groep 100.000 in de ziekenhuis komen?

Dit beeld krijg ik niet van de huidige ziekenhuis opnames.

Ik zie wel de volgende. Bij de Delta variant was dat er van 1.000.000 mensen, er zonder vaccinatie, 0.89% * in ziekenhuis zou komen. Dus 8.900. Omnicron is dat 80%** lager. Dat komt neer op 1.780 mensen.
Met de bovenstaande getallen, zou dit betekenden dat als hele groep gevaccineerd zou zijn, dat er maar 10% in ziekenhuis zou komen, 178 mensen. En als alleen maar dubbel gevaccineerd is, dat het om 765, mensen gaat.

Doe deze getallen keer 10, omdat 10.000.000 volwassenen realistischer is. Zit je op 7.650 mensen die in ziekenhuis opgenomen zou worden, van de heel Nederland, als iedereen dubbele vaccinatie zou hebben. Ongeveer 10% komt dan in IC terecht.

Ik weet het niet hoor, maar klinkt toch als dat onze zorgstelsel dit toch wel kan opvangen? Zonder overal QR code te vragen?

Natuurlijk neem ik nu paar korte bochten. zoals dat niet iedereen dubbele vaccinate heeft. En dat sommige mensen hogere risico hebben dan andere. Met gaat even om grote beeld.

* https://news.gallup.com/o...hospitalization-risk.aspx
** https://www.cnbc.com/2021...tion-studies-suggest.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Weissbier schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:24:
[...]

In de toekomst komt er waarschijnlijk een of andere documentaire, waarin vertelt wordt: dat de Nederlandse regering onder leiding van Mark Rutte, kwetsbare burgers bewust heeft blootgesteld aan de gevaren van corona.

Het loslaten van de maatregelen lijkt mij helemaal niet verstandig: dan ga je nog meer over sterfte krijgen. Vooral ouderen en kwetsbare zijn de dupe van het slappe overheidscoronabeleid in Nederland.

Natuurlijk moeten wij op een gegeven moment weer terug naar normaal: maar wat is normaal? Elkaar jaarlijks aansteken met de griep, omdat de baas wilt dat je komt werken? Ik vind niet dat wij daar naar terug moeten en afstand van elkaar houden, mag ook wel blijven!

Als een sardientje in de trein en dan betast worden, nee dankjewel: ik hoop oprecht dat wij niet geheel terug naar normaal gaan en dat er toch lessen uit de corona pandemie geleerd worden. Echter ik ben bang, dat dit niet gebeuren en met name jongeren die willen graag hutje mutje zitten: die zitten nog vol liefdes hormonen, terwijl ik gewoon een meter van mijn vrouw op de bank vandaan zit. Dat kleffe gedoe hoeft op een gegeven moment niet meer _O-
Uhm...
Feitelijk is dat al in 2020 een paar keer gebeurt en hebben onderzoekers die conclusie al getrokken....
En zoals het er nu naar uit ziet zal corona ook niet volledig verdwijnen in de nabije toekomst...
En overheidsbeleid geeft vaak voorkeur aan de massa en niet aan de ouderen en kwetsbare, dus....
En normaal is een statisch feit over een lange periode...

Dus.... tjsa... Ik lees sarcasme... maar... ik zie ook potentiele profeet... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
DevWouter schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:42:
[...]
En overheidsbeleid geeft vaak voorkeur aan de massa en niet aan de ouderen en kwetsbare, dus....
En normaal is een statisch feit over een lange periode...
Ja dat weet ik: nog niet zolang geleden stopte Nederland ook de geestelijk/lichamelijk gehandicapte ver weg uit de samenleving, die zaten dan met zijn alle in een internaat. Ik heb ook nog in een internaat gezeten als kind zijnde :X

Ik maak mij overigens meer zorgen over Nederland de narcostaat: 1 + 1 = 2 en veel politieagenten, doauniers laten zich omkopen door criminelen. Waarschijnlijk is die problematiek nog groter, dan de coronacrisis. Maar sluiten wij onze ogen en kijken wij gewoon weg....

In begin van de coronacrisis dacht ik nog: de Nederlandse regering grijpt deze pandemie aan, om de grip op de bevolking terug te krijgen. Echter als dat al het plan was, dan zijn ze daar hopeloos in mislukt. Want nu hebben ze helemaal geen grip op de bevolking meer :-(

Koning Willem Alexander is nu een koning, die zijn onderdanen niet meer onder controle heeft. Waxinelicht houder, iemand die dat nog weet? Vroeger werd je gewoon uit voorzorg vast gezet, wanneer je een onschuldig waxinelichtje naar de koets van de koning gooide. Ieder jaar werd die man vastgezet, of hij nou iets fout gedaan had of niet.

Tegenwoordig krijg je een aai over je bol, als je de coronamaatregelen aan je laars lapt. Gelukkig betaald de GGD goed: je zou er maar werken voor minimumloon en dan geregeld, in de steek gelaten te worden door diezelfde overheid waar je voor werkt.

https://www.1limburg.nl/a...aangifte?context=topstory

Oh de antivaxer doet zelf aangifte, te triest voor woorden dit }:| De lokale media geven die man of vrouw ook nog een podium, door hierover te berichten. Wel lachen: mevrouw vraagt zich af, hoe de lokale media aan haar contact gegevens zijn gekomen >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Weissbier op 11-02-2022 16:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Echter ik ben bang, dat dit niet gebeuren gaat en met name jongeren die willen graag hutje mutje zitten: die zitten nog vol met liefdes hormonen, terwijl ik gewoon een meter van mijn vrouw op de bank vandaan zit. Dat kleffe gedoe hoeft op een gegeven moment niet meer _O-
Mensen van alle leeftijden willen graag contact hoor.

"dat kleffe gedoe" is jouw beleving en ik hoop dat jouw vrouw er hetzelfde in staat dan.

Geloof me, ik ben de laatste die relatieadvies moet geven, maar ik ben mij bewust van dit soort dingen en mijn eigen tekortkomingen (ik heb ook de neiging afstandelijk te zijn). Ga eens dichterbij haar zitten :P

Het was ook laatst nog in het nieuws dat ze steeds meer 50 plussers aantreffen bij illegale feestjes etc. De rek is er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
België heropent over week nachtclubs, geen horecasluiting middernacht meer
Jeuj, binnenkort weer eens lekker naar Club X of de Zillion :+

[ Voor 19% gewijzigd door PalingDrone op 11-02-2022 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

MM99 schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 15:41:
Maar gezien de ziekenhuis opnames sowieso erg laag zijn bij Omnicron, vraag ik me af wat deze percentages in absolute getallen betekend.
Dat is de wet van kleine getallen, die kunnen percentages extreem laten uitslaan. Maar het belangerijkst is dat ze klein zijn.
Puur fictieve getallen om een voorbeeld te geven. als je 1.000.0000 mensen hebt die dubbel gevaccineerd zijn (x). en je hebt 1.000.000 mensen die geboosterd zijn (y), Wilt dit zeggen dat van de x, 430.000 mensen in ziekenhuis gaan komen en van de y groep 100.000 in de ziekenhuis komen?
Ik pak even het Amerikaanse rekenvoorbeeld.
Stel er zijn 1.000 mensen die naar een feestje gaan en ze komen allemaal(!) in contact met elkaar en er is daar 1 besmet het virus is 100% overdraagbaar en niemand heeft een vaccin dan is 100% en dus alle 1.000 mensen besmet. Dit is een zogenoemde 0 hypothese, niet realistisch, maar dan maakt het reken wel makkelijker.

Zelfde scenario, maar iedereen is gevaccineerd in de laatste 6 maanden maar niet geboosterd. Dan is het (100% x 57%) dus 43% wordt wel besmet en dus 430 mensen die in het ziekenhuis belanden (inclusief ICU).

Zelfde scenario, maar nu met booster. Nu is het (100% x 90%) dus 10% wordt besmet dus 100 mensen die in het ziekenhuis belanden. En van die groep zal 82% niet op ICU belanden. Dus 82 op de verpleeg en 18 man op de ICU.

Nogmaals die initiele 100% is zeer onrealistisch want in de praktijk komt niet iedereen met elkaar in aanraking (indirect wel trouwens) en op dit moment is het advies handen wassen en afstand houden. Om je een idee te geven hoe onrealistisch 100% is. De oorspronkelijke COVID19 was iets van 5%, maar die was nog niet zo besmettelijk als latere varianten waarbij wel maatregelen hanteerde.
Dit beeld krijg ik niet van de huidige ziekenhuis opnames.
Klopt, maar we hebben het hier over de USA en daar zijn regios waar het nog steeds compleet vrij rond gaat. Van België heb ik niet de volledige getallen, dus kan ik zo'n soort berekening uitvoeren, maar ook daar zal het initiele percentage op besmetting veel lager liggen.
Ik zie wel de volgende. Bij de Delta variant was dat er van 1.000.000 mensen, er zonder vaccinatie, 0.89% * in ziekenhuis zou komen. Dus 8.900. Omnicron is dat 80%** lager. Dat komt neer op 1.780 mensen.
Met de bovenstaande getallen, zou dit betekenden dat als hele groep gevaccineerd zou zijn, dat er maar 10% in ziekenhuis zou komen, 178 mensen. En als alleen maar dubbel gevaccineerd is, dat het om 765, mensen gaat.

Doe deze getallen keer 10, omdat 10.000.000 volwassenen realistischer is. Zit je op 7.650 mensen die in ziekenhuis opgenomen zou worden, van de heel Nederland, als iedereen dubbele vaccinatie zou hebben. Ongeveer 10% komt dan in IC terecht.
De berekening die jij doet heb ik zeer grote twijfels over. De bronnen verwijzen naar verschillende soorten cijfers en je gebruikt ze door elkaar. Het percentage van Gallup kijkt naar percentage amerikanen die naar het ziekenhuis moeten (het artikel goochelt wel een erg met cijfers om hun claim waar te maken). Terwijl die van CNBC gaan over de kans op besmetting als je in contact komt een persoon. Bovendien zij het cijfers waarbij Omnikron met Delta wordt vergeleken.

Kijk bijvoorbeeld naar de getallen van België waar ze het over ongeveer 66% minder hebben. Dan moet je afvragen "minder van wat" en daar was het geval risico op besmetting in de periode 29-11-2021 en 12-21-2021 voor geboosterd (3 prikken) tegenover volledige vaccinatie (2 prikken). Dus voor elke 100 zonder booster zijn er 33 met booster die besmet raken.

En als je de Amerikaanse cijfers pakt waarbij de kans op ICU 82% lager is dan kan je de volgende stelling maken.

We hebben twee groepen: Groep A is 1000 man met twee prikken en Groep B is 1000 man 3 prikken.
Als die allemaal contact komen met een besmet persoon en 1000 man van groep A raakt besmet dan zal groep B er maar 330 man hebben die besmet hebben. Van die 1000 man uit groep A zal 57% niet naar het ziekenhuis hoeven te gaan dus 430 wel. Terwijl van de 330 man uit groep B er 90% niet opgenomen hoeft te worden. En van groep B zal van die 33 personen er 82% zijn naar de ICU moeten.

Eindstand:
Groep A: 430 man in het ziekenhuis en/of ICU (verdeling onbekend)
Groep B: 33 man in het ziekenhuis waarvan 3 op de ICU (dus 30-3)
Zou groep B dus ook alleen maar 2 prikken gehad hebben dan had je 860 in het ziekenhuis.
Zou groep A ook 3 prikken gehad hebben dan had je er maar 66 in het ziekenhuis.

Nogmaals we zijn heel veel data uit verschillende bronnen aan het combineren en dit gaat uit van 100% besmetting en dat is zeer onrealistisch, maar het geeft wel aan hoe de verhoudingen zijn.

In Nederland is 60% die een booster heeft en 86,6% die alleen de eerste twee prikken gehad heeft.
Ik weet het niet hoor, maar klinkt toch als dat onze zorgstelsel dit toch wel kan opvangen? Zonder overal QR code te vragen?
QR code is een ander verhaal.

In Nederland hebben we op dit moment 1019 IC bedden en 15.653 kliniek bedden. En de verhouding geboosterd en anders is als volgt: 60,6% en 39,4%. Zonder booster zou het aantal opnames ongeveer verdubbelen. De huidige bezetting is 1.351+189 (zorg+ICU) dus waarbij er verhoudingsgewijs meer ICU zal zijn. Gezien we met omnikron te maken hebben maken we het ons zelf makkelijk en hoeft er niemand naar de ICU. Maar dan alsnog komen we uit op 3080. Dat zou makkelijk passen.

Echter... Tijd en groei. Zonder booster kan het virus zich veel makkelijker verspreiden en zullen er meer mensen ziek worden en zullen er meer mensen opgenomen worden. Immers met 2 keer zoveel opnames betekent het ook dat R verdubbeld stijgt. Mogelijk dat we het een maand vol houden, maar dan zitten we echt weer in de situatie zoals eind 2020 waarbij de zorg weer over zijn capiciteit is. Immers elke week een R van 1,10 geeft je binnen 9 intervallen een verdubbeling van waarmee je start (1000->2143) en bijna ook een verdubbeling van je groei. En onze huidige R is nu 1,09 (en op 24 jan was het 1,13).
Natuurlijk neem ik nu paar korte bochten. zoals dat niet iedereen dubbele vaccinate heeft. En dat sommige mensen hogere risico hebben dan andere. Met gaat even om grote beeld.
Geen probleem, dat deed ik ook, maar de oorspronkelijke discussie ging over het feit dat boosters veel/weining effect hebben. De exacte getallen bepalen is zeer complex, maar hopelijk heb je hiermee een beter beeld hoe groot verschil het boosteren uitmaakt. Zeker als we ook nog tijd in oogschouw nemen.

Ps: Ik sluit niet uit dat ik ergens een fout gemaakt hebt. We missen namelijk nogal wat gegevens, niet erg relevant voor de discussie, maar... mogelijk dat ik ergens een factor mis die toch echt nodig is om een eerlijke vergelijking te maken,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:23

peer

oeps

Je maakt een rekenfout, 99% beland niet in het ziekenhuis, jij gaat ervan uit dat elke positief geteste persoon in het ziekenhuis beland

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:37:

Ps: Ik sluit niet uit dat ik ergens een fout gemaakt hebt. We missen namelijk nogal wat gegevens, niet erg relevant voor de discussie, maar... mogelijk dat ik ergens een factor mis die toch echt nodig is om een eerlijke vergelijking te maken,
Als je zo rekent hadden we april 2020 al groepsimmuniteit. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
jadjong schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:57:
[...]

Daar gaat Mark Rutte deze keer geloof wel vol voor: als ik nu gewoon wekelijks ga testen, moet het toch wel 1x bingo zijn? Ik vraag mij soms stiekem af, hoeveel mensen besmet worden in de teststraat :+

Ik voelde weer eens een kriebel in mijn keel en besloot, om dan maar weer te gaan testen. Blijft toch een van de symptomen: keelpijn.

Waarschijnlijk wordt ik morgen of overmorgen dan plotseling door een callcenter gebeld, terwijl ik de afspraak gewoon met mijn DigiD gemaakt heb. Mijn vrouw stuurde ze zelfs een brief, dat ze negatief getest was |:(

[ Voor 10% gewijzigd door Weissbier op 11-02-2022 19:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:28

bert pit

asdasd

[...]

In de toekomst komt er waarschijnlijk een of andere documentaire, waarin vertelt wordt: dat de Nederlandse regering onder leiding van Mark Rutte, kwetsbare burgers bewust heeft blootgesteld aan de gevaren van corona. Zal waarschijnlijk ook nog op de publieke omroep uitgezonden worden: nu komen er al lijken uit de kast vallen, dat het ministerie het OMT deed beïnvloeden en daar ook daadwerkelijk in geslaagd is.

Als een sardientje in de trein en dan betast worden, nee dankjewel: ik hoop oprecht dat wij niet geheel terug naar normaal gaan en dat er toch lessen uit de corona pandemie geleerd worden. Echter ik ben bang, dat dit niet gebeuren gaat en met name jongeren die willen graag hutje mutje zitten: die zitten nog vol met liefdes hormonen, terwijl ik gewoon een meter van mijn vrouw op de bank vandaan zit. Dat kleffe gedoe hoeft op een gegeven moment niet meer _O-
Mark my words: We gaan gewoon weer terug naar normaal. Mensen zijn kuddedieren en groepsgedrag is erg hardnekkig. Een enkeling zal zich er aan onttrekken uiteraard en er zullen best wat kleine dingen veranderen, maar de meute gaat gewoon weer vliegen, feesten, vergaderen, zingen, carnavallen, etc en wordt gewoon weer verkouden net zoals altijd. En dat is ook helemaal niet erg.

Gelukkig maar.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

peer schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:35:
Je maakt een rekenfout, 99% beland niet in het ziekenhuis, jij gaat ervan uit dat elke positief geteste persoon in het ziekenhuis beland
Je bedoelt de 0-hypothese? Dat is geen rekenfout de 100% en de vaste populatie staat de uitgelegd in de tekst. Je mag die 100% vervangen met elke waarde tussen 0 en 100 en het zou niks aan de stelling veranderen.

Nee, mijn zorgen is over het tweede gedeelte waarbij ik een mogelijk verdeelsleutel vergat door de Nederlandse geborstelde populatie naar alleen twee prikken te brengen. Probeer maar de R waarde te voorspellen in zo’n situatie. Die 1,10 waar ik mee kwam kan net zo goed 3,3 zijn. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

jadjong schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 18:57:
[...]

Hihi, gelukkig ging het argument over veel/weinig effect van de booster en dat betreft verhouding van effectiviteit.

Ik had ook een berekening ergens waarbij er meer mensen in leven bleven dan dat er bestonden. Had ik de preventie opgeteld ipv vermenigvuldigd. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:58
bert pit schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 23:43:
Mark my words: We gaan gewoon weer terug naar normaal.
Deels thuiswerken zal een blijvertje zijn, voor de rest gaan we gelukkig weer terug naar het oude normaal.

Als de afgelopen weken iets laten zien dan is het dat thuisblijven bij een snotneus niet werkt. Dan ligt elk jaar in de winter het halve land plat, is het middel erger dan de kwaal.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 08:22:
[...]

Deels thuiswerken zal een blijvertje zijn, voor de rest gaan we gelukkig weer terug naar het oude normaal.

Als de afgelopen weken iets laten zien dan is het dat thuisblijven bij een snotneus niet werkt. Dan ligt elk jaar in de winter het halve land plat, is het middel erger dan de kwaal.
Ziekte verzuim was bij mijn team toch een stuk lager door thuiswerken als zonder thuiswerken. Hier werkte het dus wel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Cyberpope schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:08:
Ziekte verzuim was bij mijn team toch een stuk lager door thuiswerken als zonder thuiswerken. Hier werkte het dus wel.
Komt dat niet omdat je thuis door kunt gaan waar je vroeger met koorts je bed in was gegaan?

Heb het afgelopen jaar wel eens met 38,5 in een Teams meeting gezeten, dat doe je anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:47:
[...]

Komt dat niet omdat je thuis door kunt gaan waar je vroeger met koorts je bed in was gegaan?

Heb het afgelopen jaar wel eens met 38,5 in een Teams meeting gezeten, dat doe je anders niet.
Vast. Maar volgens mij ook dan men elkaar niet aansteekt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
[...]

Deze snap ik niet. Ging jij dan met koorts naar bed, puur om aan je werkgever te kunnen verkopen dat je ziek was? Want als jij koorts hebt en je dusdanig ziek voelt dat je in bed moet gaan liggen, dan ben je toch ook niet in staat om thuis te werken? :o
[...]

Waarom zou je, als je thuiswerkt, wel in een Teams-meeting gaan zitten, als je anders ook nevernooitniet naar je werk was gegaan? Dat lijkt me geen gezonde ontwikkeling.

Tenzij je zelf zegt "Mwah, ik voelde me helemaal niet ziek, ik had ook wel naar kantoor kunnen gaan.", maar anders klinkt het meer als druk van je werkgever o.i.d., al dan niet door jezelf opgelegd :P

[ Voor 38% gewijzigd door Osiris op 12-02-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Osiris schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:51:
Want als jij koorts hebt en je dusdanig ziek voelt dat je in bed moet gaan liggen, dan ben je toch ook niet in staat om thuis te werken? :o
Als je vroeger met koorts thuis bleef ging je daar rustig aan doen, wat lezen of toch maar op bed liggen om zo snel mogelijk weer beter te zijn.

Nu kan je ook met koorts op halve kracht doorwerken, toch met hoofdpijn die vergadering bijwonen of wat dingen afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:53:
[...]

Als je vroeger met koorts thuis bleef ging je daar rustig aan doen, wat lezen of toch maar op bed liggen om zo snel mogelijk weer beter te zijn.

Nu kan je ook met koorts op halve kracht doorwerken, toch met hoofdpijn die vergadering bijwonen of wat dingen afmaken.
Ik denk dat, voor je eigen gezondheid, je de stelregel zou moeten nemen dat als je je vroggâh ziek zou melden en aan je eigen herstel ging werken, je dat ook in het thuiswerktijdperk zou moeten doen als je thuis aan het werken bent.

E.e.a. natuurlijk afhankelijk per persoon, misschien ging iemand die zich ziek meldde anders thuis ook nog wel wat "offline" werkgerelateerde dingen doen.. Maar het lijkt me, in het algemeen gesproken, geen goede ontwikkeling als men door het thuiswerken minder tijd neemt om te herstellen.

Al heb je natuurlijk ook mensen die zich om de haverklap """ziek""" voelen en zich """ziek""" melden :+ Sure, iedereen beleeft altijd alles anderrs en je kunt en mag eigenlijk niet oordelen, maar persoonlijk kan ik me niet herinneren dat ik me überhaupt ooit ziek heb gemeld. :o Maargoed, in de zorg heerst ook wel het ongezonde idee dat je door moet gaan totdat je er bij neervalt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Osiris schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:51:
Tenzij je zelf zegt "Mwah, ik voelde me helemaal niet ziek, ik had ook wel naar kantoor kunnen gaan."
Je kunt best met paracetamol naar kantoor, maar als de situatie verslechterd moet je nog wel naar huis rijden. Dat maakt dat je vroeger met koorts of andere klachten thuis bleef, nu kan je online kijken hoever je komt. Gaat het echt niet dan lig je zo op bed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Je kunt best met paracetamol naar kantoor, maar als de situatie verslechterd moet je nog wel naar huis rijden. Dat maakt dat je vroeger met koorts of andere klachten thuis bleef, nu kan je online kijken hoever je komt. Gaat het niet dan lig je zo op bed.
Ja, da's zeker waar, je hebt meer mogelijkheden daarin :)

Voor mij is 't wel wat moeilijk voor te stellen though.. :P Ben wel eens "ziek" geworden tíjdens m'n werk, overgeven, diarree, dat soort gedoe. Maarja, je moet wel gewoon door. Alles eruit gooien van onder en boven, paar slokjes water en er maar vanuit gaan dat om 18:00 de frisse lucht van op de motor zitten de misselijkheid weghoudt :P Verder nog nooit de situatie gehad dat ik 's ochtends dacht "Oej, als dit maar goed gaat. Ik blijf wel thuis."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Ik vond dat coronabeleid wel mooi: voorheen was het van, kom toch maar werken. Waarna vaak toch weer naar huis ging, of je steekt al je collega's aan. Gelukkig zijn met collega's onsterfelijke 15 jarige vakkenvullers :+

Overigens weer geen bingo: zou je bij 10 keer negatief testen, dan toch de 11e keer positief zijn? Mijn familie die nemen het allemaal niet zo nauw met de corona maatregelen, echter je komt er toch op bezoek. Blijft toch je familie he ;)

Wie controleert ook tig keer coronatest.nl voor de uitslag, terwijl je maar al te goed weet: dat deze pas na middernacht binnen komt.

Het is nu wel zo: dat wij de consument eindelijk de rekening krijgen voor de vele lockdowns, maar gelukkig heb ik van mijn werkgever een cadeaubon van € 50 gekregen om te uit eten 8) Dat is het bedankje voor al die jaren als essentieel supermarkt personeel te werken _O-

Wanneer gaan jullie weer klappen voor de vakkenvullers? Of krijgen wij straks vooral te horen: de prijzen zijn wel erg gestegen :| Ik was net in Duitsland, daar is ook veel in prijs gestegen. Maar toch nog een kratje bier voor € 5 kunnen scoren oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Interessant... erg veel mensen bij de teststraat hier net in Amersfoort (incl ik :+ ) en nagenoeg niemand bij het vaccineren.
Ben benieuwd hoe lang ik dit keer moet wachten op de uitslag, vorige keer was het 12 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
DevWouter schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:37:
[...]

Dat is de wet van kleine getallen, die kunnen percentages extreem laten uitslaan. Maar het belangerijkst is dat ze klein zijn.

[...]

Ik pak even het Amerikaanse rekenvoorbeeld.
Stel er zijn 1.000 mensen die naar een feestje gaan en ze komen allemaal(!) in contact met elkaar en er is daar 1 besmet het virus is 100% overdraagbaar en niemand heeft een vaccin dan is 100% en dus alle 1.000 mensen besmet. Dit is een zogenoemde 0 hypothese, niet realistisch, maar dan maakt het reken wel makkelijker.

Zelfde scenario, maar iedereen is gevaccineerd in de laatste 6 maanden maar niet geboosterd. Dan is het (100% x 57%) dus 43% wordt wel besmet en dus 430 mensen die in het ziekenhuis belanden (inclusief ICU).

Zelfde scenario, maar nu met booster. Nu is het (100% x 90%) dus 10% wordt besmet dus 100 mensen die in het ziekenhuis belanden. En van die groep zal 82% niet op ICU belanden. Dus 82 op de verpleeg en 18 man op de ICU.

Nogmaals die initiele 100% is zeer onrealistisch want in de praktijk komt niet iedereen met elkaar in aanraking (indirect wel trouwens) en op dit moment is het advies handen wassen en afstand houden. Om je een idee te geven hoe onrealistisch 100% is. De oorspronkelijke COVID19 was iets van 5%, maar die was nog niet zo besmettelijk als latere varianten waarbij wel maatregelen hanteerde.

[...]

Klopt, maar we hebben het hier over de USA en daar zijn regios waar het nog steeds compleet vrij rond gaat. Van België heb ik niet de volledige getallen, dus kan ik zo'n soort berekening uitvoeren, maar ook daar zal het initiele percentage op besmetting veel lager liggen.

[...]

De berekening die jij doet heb ik zeer grote twijfels over. De bronnen verwijzen naar verschillende soorten cijfers en je gebruikt ze door elkaar. Het percentage van Gallup kijkt naar percentage amerikanen die naar het ziekenhuis moeten (het artikel goochelt wel een erg met cijfers om hun claim waar te maken). Terwijl die van CNBC gaan over de kans op besmetting als je in contact komt een persoon. Bovendien zij het cijfers waarbij Omnikron met Delta wordt vergeleken.

Kijk bijvoorbeeld naar de getallen van België waar ze het over ongeveer 66% minder hebben. Dan moet je afvragen "minder van wat" en daar was het geval risico op besmetting in de periode 29-11-2021 en 12-21-2021 voor geboosterd (3 prikken) tegenover volledige vaccinatie (2 prikken). Dus voor elke 100 zonder booster zijn er 33 met booster die besmet raken.

En als je de Amerikaanse cijfers pakt waarbij de kans op ICU 82% lager is dan kan je de volgende stelling maken.

We hebben twee groepen: Groep A is 1000 man met twee prikken en Groep B is 1000 man 3 prikken.
Als die allemaal contact komen met een besmet persoon en 1000 man van groep A raakt besmet dan zal groep B er maar 330 man hebben die besmet hebben. Van die 1000 man uit groep A zal 57% niet naar het ziekenhuis hoeven te gaan dus 430 wel. Terwijl van de 330 man uit groep B er 90% niet opgenomen hoeft te worden. En van groep B zal van die 33 personen er 82% zijn naar de ICU moeten.

Eindstand:
Groep A: 430 man in het ziekenhuis en/of ICU (verdeling onbekend)
Groep B: 33 man in het ziekenhuis waarvan 3 op de ICU (dus 30-3)
Zou groep B dus ook alleen maar 2 prikken gehad hebben dan had je 860 in het ziekenhuis.
Zou groep A ook 3 prikken gehad hebben dan had je er maar 66 in het ziekenhuis.

Nogmaals we zijn heel veel data uit verschillende bronnen aan het combineren en dit gaat uit van 100% besmetting en dat is zeer onrealistisch, maar het geeft wel aan hoe de verhoudingen zijn.

In Nederland is 60% die een booster heeft en 86,6% die alleen de eerste twee prikken gehad heeft.

[...]

QR code is een ander verhaal.

In Nederland hebben we op dit moment 1019 IC bedden en 15.653 kliniek bedden. En de verhouding geboosterd en anders is als volgt: 60,6% en 39,4%. Zonder booster zou het aantal opnames ongeveer verdubbelen. De huidige bezetting is 1.351+189 (zorg+ICU) dus waarbij er verhoudingsgewijs meer ICU zal zijn. Gezien we met omnikron te maken hebben maken we het ons zelf makkelijk en hoeft er niemand naar de ICU. Maar dan alsnog komen we uit op 3080. Dat zou makkelijk passen.

Echter... Tijd en groei. Zonder booster kan het virus zich veel makkelijker verspreiden en zullen er meer mensen ziek worden en zullen er meer mensen opgenomen worden. Immers met 2 keer zoveel opnames betekent het ook dat R verdubbeld stijgt. Mogelijk dat we het een maand vol houden, maar dan zitten we echt weer in de situatie zoals eind 2020 waarbij de zorg weer over zijn capiciteit is. Immers elke week een R van 1,10 geeft je binnen 9 intervallen een verdubbeling van waarmee je start (1000->2143) en bijna ook een verdubbeling van je groei. En onze huidige R is nu 1,09 (en op 24 jan was het 1,13).

[...]

Geen probleem, dat deed ik ook, maar de oorspronkelijke discussie ging over het feit dat boosters veel/weining effect hebben. De exacte getallen bepalen is zeer complex, maar hopelijk heb je hiermee een beter beeld hoe groot verschil het boosteren uitmaakt. Zeker als we ook nog tijd in oogschouw nemen.

Sorry hoor, maar je gaat er in je verhaal vanuit dat het merendeel van de besmette mensen in het ziekenhuis komt. Je vergeet dat 95% van de bevolking weinig tot normale griep klachten ervaart en dat het "slechts" om die 5% gaat (die 95% is ruim genomen want volgens mij is het zelfs nog minder...)

5% van die 1000 KAN in het ziekenhuis komen, echter omdat ze niet weten wie is iedereen vaccineren makkelijker en dan wordt die 5% lager... En ja 5% van 17,5 miljoen mensen is nog veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:49

Amphiebietje

In de blubber

ArcticWolf schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Sorry hoor, maar je gaat er in je verhaal vanuit dat het merendeel van de besmette mensen in het ziekenhuis komt. Je vergeet dat 95% van de bevolking weinig tot normale griep klachten ervaart en dat het "slechts" om die 5% gaat (die 95% is ruim genomen want volgens mij is het zelfs nog minder...)

5% van die 1000 KAN in het ziekenhuis komen, echter omdat ze niet weten wie is iedereen vaccineren makkelijker en dan wordt die 5% lager... En ja 5% van 17,5 miljoen mensen is nog veel.
Kijk, persoonlijk zou ik liever zien dat er iets langer zou worden gewacht met versoepelen omdat juist nu wat meer langdurige onderzoeken resultaten beginnen te geven, ook voor milde infecties. Het gaat echt niet alleen om de mensen die acuut in het ziekenhuis belanden, ook de lange termijn gevolgen lijken niet best te zijn op basis van recentere onderzoeken, waarbij het niet veel lijkt uit te maken wat de leeftijd van de slachtoffers is. Het zou beter zijn eerst zeker zijn dat omicron werkelijk minder gevaarlijk is dat de eerdere varianten voordat je straks 75%+ van de bevolking hebt opgescheept met een zeer hoge kans een ernstige hartaandoening te krijgen... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:27:
[...]

Kijk, persoonlijk zou ik liever zien dat er iets langer zou worden gewacht met versoepelen omdat juist nu wat meer langdurige onderzoeken resultaten beginnen te geven, ook voor milde infecties. Het gaat echt niet alleen om de mensen die acuut in het ziekenhuis belanden, ook de lange termijn gevolgen lijken niet best te zijn op basis van recentere onderzoeken, waarbij het niet veel lijkt uit te maken wat de leeftijd van de slachtoffers is. Het zou beter zijn eerst zeker zijn dat omicron werkelijk minder gevaarlijk is dat de eerdere varianten voordat je straks 75%+ van de bevolking hebt opgescheept met een zeer hoge kans een ernstige hartaandoening te krijgen... :/
Noorwegen is het niet met je eens ;)
Noren hoeven geen meter afstand meer te houden en ook geen mondkapje meer te dragen op drukke plekken. Kwetsbare mensen wordt nog wel aangeraden voorzichtig te zijn.

"De pandemie vormt voor de meesten van ons niet langer een grote bedreiging", aldus Støre. "Omikron leidt tot veel minder ziekte en we worden goed beschermd door vaccins."

Reizigers naar Noorwegen hoeven hun reis niet langer van tevoren te registreren. Ook hoeven ongevaccineerden niet langer een negatieve test te laten zien.
https://www.msn.com/nl-nl.../ar-AATLew3?ocid=msedgntp

[ Voor 20% gewijzigd door ArcticWolf op 12-02-2022 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:04
Amphiebietje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:27:
[...]

De geest is gelukkig allang uit de fles. Om nou op basis van angst en misschien nog langer onnodig te beperken zou idioot zijn.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:49

Amphiebietje

In de blubber

Sorry, maar dat weten we helemaal nog niet. Langetermijn effecten zie je, zoals de term al zegt, pas na maanden zo niet jaren. De naïviteit van velen lijkt werkelijk geen grenzen te hebben.

Nou ja, kijken wat er over 6-12 maanden in dit topic staat. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Per direct alles afgeschaft, nou, dat zie ik hier bij de a.s. persconferentie nog niet gebeuren.
Zeker omdat Kuipers nu in z'n eentje de lastige vragen mag pareren.
Rutte heeft zich wijselijk gedrukt, die gaat ongetwijfeld zelf op een ander moment het definitieve einde van de maatregelen aankondigen en daarmee proberen nog een paar bonuspunten te scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:38:
Sorry, maar dat weten we helemaal nog niet. Langetermijn effecten zie je, zoals de term al zegt, pas na maanden zo niet jaren. De naïviteit van velen lijkt werkelijk geen grenzen te hebben.
De vraag is natuurlijk of die lange-termijn-effecten überhaupt te voorkomen zijn op de lange termijn. Uiteindelijk zal toch wel iedereen in aanraking komen met het virus verwacht ik (ook al ben ik zelf de dans, voor zover bekend, ontsprongen).

Ga je dan de hele wereld (of alleen NL als enige land?) vervolgens in zijn geheel in lockdown houden met alle gevolgen van dien?

Ja, als er inderdaad zeer ernstige lange-termijn-gevolgen zijn (dat ontken ik niet) én deze zeer ernstige gevolgen zijn ook te voorkomen op de lange duur, dan heb je wellicht reden om zoiets te doen. Maar gezien alle andere schade lijkt het mij niet opportuun om te veel op "what if"s te handelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:10
PalingDrone schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 15:29:
[...]

Per direct alles afgeschaft, nou, dat zie ik hier bij de a.s. persconferentie nog niet gebeuren.
*knip*
Wat niet te vergelijken is met hier. Noorwegen is veel dunner bevolkt en mensen hebben daar een ander begrip van personal space;Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/12rxvKF.jpgFoto is van voor corona.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:04
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 16:00:
[...]

Wat niet te vergelijken is met hier. Noorwegen is veel dunner bevolkt en mensen hebben daar een ander begrip van [Afbeelding]. Foto is van voor corona.
Ik ben vaak genoeg in Noorwegen geweest om te stellen dat steden als Oslo en ook Stavanger echt wel druk kunnen zijn. Zo’n foto kan je op zondagochtend ook op het station in Zwolle maken :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:23
[...]

Bij mij is het afgelopen Corona-tijd wel gebeurd dat ik buikgriep/vaak naar de wc moest had.
Als ik dan naar kantoor had gemoeten had ik mij wel ziek gemeld. Dan levert het grote problemen op als ik naar de WC moet en hij is dan nou net bezet :)

Terwijl ik als ik dan thuiswerk wel gewoon aan het werk kan (wel minder bereikbaar en minder productief maar nog wel wat).
Helaas met mijn prikkelbare darmen gebeurd bovenstaande scenario iets te vaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Mijn klachten zijn weer terug: afgelopen zondag positief getest, maandag klachten (lichte keelpijn, hoest, niets ernstigs). Ik dacht dit weekend wel weer op pad te kunnen maar testte vrijdag weer positief. Maar het verbaast me dat ik nu weer klachten heb: loopneus, niezen, hoesten. Wederom niets ernstigs. Maar ik ben het thuiszitten nu wel ernstig zat. Wat is jullie ervaring, wanneer ben je klachtenvrij en negatief getest?

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Amphiebietje schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 14:38:
Nou ja, kijken wat er over 6-12 maanden in dit topic staat. :)
Ik hoop dat het topic dan weg is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-10 17:30

vhal

ಠ_ಠ

Michael_OsGroot schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:39:
Mijn klachten zijn weer terug: afgelopen zondag positief getest, maandag klachten (lichte keelpijn, hoest, niets ernstigs). Ik dacht dit weekend wel weer op pad te kunnen maar testte vrijdag weer positief. Maar het verbaast me dat ik nu weer klachten heb: loopneus, niezen, hoesten. Wederom niets ernstigs. Maar ik ben het thuiszitten nu wel ernstig zat. Wat is jullie ervaring, wanneer ben je klachtenvrij en negatief getest?
Waarom zou je überhaupt nog testen als je afgelopen weekend al een positieve (ggd?) uitslag had? Het is toch bekend dat je weken na een besmetting nog positief kan testen
Hanteer gewoon wat er gesteld is, de restklachten kunnen langer aanhouden. Anders zit je na 8 weken nog thuis.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
Ryur schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 18:41:
[...]

Bij mij is het afgelopen Corona-tijd wel gebeurd dat ik buikgriep/vaak naar de wc moest had.
Als ik dan naar kantoor had gemoeten had ik mij wel ziek gemeld. Dan levert het grote problemen op als ik naar de WC moet en hij is dan nou net bezet :)

Terwijl ik als ik dan thuiswerk wel gewoon aan het werk kan (wel minder bereikbaar en minder productief maar nog wel wat).
Helaas met mijn prikkelbare darmen gebeurd bovenstaande scenario iets te vaak!
Collega van mij moest ook telkens naar de wc: bleek die gewoon met zijn telefoon aan spelen te zijn, op het toilet :+

Mijn broertje is nu ook waarschijnlijk positief en toen straks kwam ik mijn schoonzus tegen, die was niet positief en ook niet quarantaine omdat ze geboosterd is. Mijn andere broer echter: die zit nog in quarantaine, omdat hij niet gevaccineerd is.

Hoe vaak zou je trouwens positief kunnen testen? In Nederland heb je een medische beroepsgeheim, dus als je een weekje vrij wilt: werk opbellen dat je positief getest bent _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

vhal schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:47:
[...]

Waarom zou je überhaupt nog testen als je afgelopen weekend al een positieve (ggd?) uitslag had? Het is toch bekend dat je weken na een besmetting nog positief kan testen
Hanteer gewoon wat er gesteld is, de restklachten kunnen langer aanhouden. Anders zit je na 8 weken nog thuis.
Omdat het mij gewoon niet lekker zit om van mijn probleem, dat van een ander te maken. Als ik en een loopneus heb en positief test, dan zit ik er niet lekker in om te denken dat ik geen Covid door kan geven. Ik hoor ook redelijk tegenstrijdige verhalen: de een zegt 7 dagen + 24h na laatste klachten (wat dus wellicht nooit is), de ander zegt negatieve test wat wederom wellicht nooit is. En het ging me er vooral om dat ik nu dus 5 dagen later opeens weer klachten heb. Zelf maar invulling geven aan de maatregelen is volgens mij wat ons de laatste 2 jaar in de bips heeft gefietst dus vandaar dat ik het hier even voor een breder publiek werp.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-10 17:30

vhal

ಠ_ಠ

Bij mijn werkgever (zkh) hanteren ze minimaal 7 dagen na de eerste ziektedag/eerste klachten EN 24 uur lang koortsvrij (<38°C). Overige klachten zijn geen belemmering om thuis te blijven.

Maar rijksoverheid stelt het volgende

Getest met coronaklachten:
-U gaat minimaal 7 dagen en maximaal 14 dagen in isolatie. U telt vanaf het moment dat u klachten kreeg.
-U kunt na 7 dagen uit isolatie als u 24 uur geen klachten meer heeft.
-Heeft u een verminderde afweer door ziekte of medicijnen, dan blijft u altijd 14 dagen in isolatie.

Dus ik snap de verwarring wel. Qua klachten zal het ws ook op en neer gaan maar ik vraag mij af of iedereen braaf die 14 dagen afwacht...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
Mijn werkgever zegt steeds: bel maar de huisarts. Die quarantaine en test regels, veranderen constant. Op een gegeven moment weet je het gewoon niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@vhal Jouw werkgever kan helemaal geen "makkelijkere" regels hanteren dan het RIVM/overheid :') Als jij op dag 8 nog even verkouden als aan het begin van je besmetting bent, dan mag je volgens de huidige isolatie-maatregelen NIET aan het werk. Knappe werkgever die daar iets tegen in wil brengen.

[ Voor 50% gewijzigd door Osiris op 12-02-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bijna 2 jaar zonder Covid kunnen doorbrengen, maar het is nu toch echt wel raak. Mijn vrouw in elk geval positief, zowel zelftest als GGD, en kind (1,5 jr) hoogstwaarschijnlijk ook positief (obv klachten).

Ik heb (nog) nergens last van maar we zijn maar wel met z'n allen in quarantaine. Kind naar de gastouder of oppas lijkt ons niet heel handig. Beide gelukkig aardig flexibel qua werk, werken sowieso al vanuit huis allebei.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 21-10 13:44
@Beekforel beterschap. Heb het paar weken terug ondanks drievoudig vaccinatie ook gehad.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Osiris schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:33:
@vhal Jouw werkgever kan helemaal geen "makkelijkere" regels hanteren dan het RIVM/overheid :') Als jij op dag 8 nog even verkouden als aan het begin van je besmetting bent, dan mag je volgens de huidige isolatie-maatregelen NIET aan het werk. Knappe werkgever die daar iets tegen in wil brengen.
Je kan alles doen wat je wilt, er is alleen een quarantaineplicht voor reizigers uit bepaalde buitenlandse gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

jadjong schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:05:
[...]

Je kan alles doen wat je wilt, er is alleen een quarantaineplicht voor reizigers uit bepaalde buitenlandse gebieden.
Plicht, meer een dringend advies. Als je geen zin in quarantaine hebt doe je dat lekker niet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negaiido
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 00:08
Michael_OsGroot schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 19:39:
Mijn ervaring was als volgt.
Zondag 16 Januari wat aan het snotteren, negatieve zelftest, 17 januari PCR gedaan die bleek positief te zijn, toen had ik al een beetje last van mijn keel.
Vervolgens in isolatie gegaan, en mijn klachten bleven bij keelpijn waarbij 1 nacht erge keelpijn maar dat ging vervolgens weg en bleef bij milde keelpijn.
Ik zag vervolgens wel dat zelftest wel positief was geworden.
Na een aantal dagen besloot ik om dagelijks een zelftest te doen en die bleef tot 25 januari positief. Ik zag langzamerhand dat het streepje minder fel werd.
Ik kreeg geen extra symptomen erbij en hetgeen wat ik had was praktisch weg.

Uiteindelijk op 27e van januari een PCR gedaan, wat echter een domme beslissing was, deze bleek wel positief te zijn. Echter zoals vaker genoemd, kan deze voor een langer periode positief blijven.
Ik had echter geen last meer van symptomen.

Uiteindelijk heb ik dus 2 weken in isolatie gezeten waarbij mogelijk 3-4 dagen te veel maar gewoon uit zekerheid gedaan.
Wellicht kan je een zelftest doen en kijken wat hieruit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:05:
[...]

Geen idee wat de juridische basis zal zijn, maar knappe werkgever die jouw dwingt naar kantoor te gaan lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-10 21:06
Ggd friesland heeft het goed onder controle schijbaar, binnen 12 uur uitslag va een test. Wel positief maar toch😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Osiris schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 21:58:
[...]

Geen idee wat de juridische basis zal zijn, maar knappe werkgever die jouw dwingt naar kantoor te gaan lijkt me.
Afhankelijk van zijn functie in t ziekenhuis mag hij positief met lichte klachten zelfs opdraven.
Zolang t personeelstekort maar hoog genoeg is zijn alle regels vloeibaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:05:
[...]

Afhankelijk van zijn functie in t ziekenhuis mag hij positief met lichte klachten zelfs opdraven.
Zolang t personeelstekort maar hoog genoeg is zijn alle regels vloeibaar.
Ja klopt, da's zeker vloeibaar. 't Ging/gaat hier echter vaak over "kantoor" en dat soort niet-medische banen ;) En dan nog vraag ik me af in hoeverre een werkgever en/of werknemer een bepaalde juridische basis heeft o.b.v. adviezen van de overheid? Al zijn de isolatiemaatregelen bij een SARS-CoV-2-infectie v.z.i.w. geen adviezen, dus dan heeft je werkgever i.p. geen poot om op te staan. Hoe dat zit in de zorg? I dunno. Waarschijnlijk weet onze eigen overheid dat niet eens :+ Zo is er wel een "testbeleid en inzeg zorgmedewerkers" richtlijn (https://demedischspeciali...erkers_ziekenhuis_def.pdf), maar in hoeverre is dat juridisch bindend?

[ Voor 21% gewijzigd door Osiris op 12-02-2022 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Osiris schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:09:
[...]

Ja klopt, da's zeker vloeibaar. 't Ging/gaat hier echter vaak over "kantoor" en dat soort niet-medische banen ;) En dan nog vraag ik me af in hoeverre een werkgever en/of werknemer een bepaalde juridische basis heeft o.b.v. adviezen van de overheid? Al zijn de isolatiemaatregelen bij een SARS-CoV-2-infectie v.z.i.w. geen adviezen, dus dan heeft je werkgever i.p. geen poot om op te staan. Hoe dat zit in de zorg? I dunno. Waarschijnlijk weet onze eigen overheid dat niet eens :+
Er staat zkh in de post waar jij in eerste instantie op reageert.
Ik ken zkh alleen als ziekenhuis.
Is het ook een kantoorterm dan?

In de zorg kan alles, daar geld geen enkele wet of advies. Pre, peri of post covid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:13:
[...]

Er staat zkh in de post waar jij in eerste instantie op reageert.
Ik ken zkh alleen als ziekenhuis.
Is het ook een kantoorterm dan?
Wellicht, je weet maar nooit wat voor kantoor-bullshit-bingo ze nou weer verzonnen hebben :+

Maar nee, simpelweg niet gezien die 4-tal letters :)
Dennis1812 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:13:
In de zorg kan alles, daar geld geen enkele wet of advies. Pre, peri of post covid.
Ik ga er dan ook vanuit dat iedere medewerker die wil werken, dat dan ook wel zal doen, conform de richtlijnen.

Desalniettemin vraag ik me af wat de juridische basis van het e.e.a. is. Leuk, zo'n richtlijn ergens op de LCI-website, maar wat is de juridische basis daarvan? Kan een werkgever dat gebruiken om zijn medewerkers eventueel aan 't werk te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Osiris schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:16:
[...]

Wellicht, je weet maar nooit wat voor kantoor-bullshit-bingo ze nou weer verzonnen hebben :+

Maar nee, simpelweg niet gezien die 4-tal letters :)

[...]

Ik ga er dan ook vanuit dat iedere medewerker die wil werken, dat dan ook wel zal doen, conform de richtlijnen.

Desalniettemin vraag ik me af wat de juridische basis van het e.e.a. is. Leuk, zo'n richtlijn ergens op de LCI-website, maar wat is de juridische basis daarvan? Kan een werkgever dat gebruiken om zijn medewerkers eventueel aan 't werk te krijgen?
3 letters zelfs :+.

Maar qua juridische basis e.d. kan ik je niet helpen.
Ik ben daar niet in onderlegd. Ik ben meer van de praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Jezus, zelfs tellen lukt niet meer op dit tijdstip :+
Dennis1812 schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:19:
Maar qua juridische basis e.d. kan ik je niet helpen.
Ik ben daar niet in onderlegd. Ik ben meer van de praktijk.
Ik ben ook niet juridisch onderlegd, maar waarschijnlijk zal 't in de praktijk ook niet uitmaken. Ik gok dat alle zorgmedewerkers die er mee te maken krijgen graag aan 't werk willen. Vaak toch net een iets andere mentaliteit dan kantoorslaven heb ik 't idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:25

steveman

Comfortabel ten onder

Okay ik ken dus kennelijk iemand die bij een ggd-teststraat is gaan werken met als doel om besmet te raken.

Vinkje binnen en weer weg 8)7

@Osiris ja is gelukt, ondanks dat ze dus allerlei PBM dragen om besmetting te voorkomen.

[ Voor 25% gewijzigd door steveman op 12-02-2022 22:59 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@steveman Kudo's voor doortastendheid :')

Ik sta niet achter z'n redenering en besluit, maar 't is dan wél weer slim te noemen als je het dan toch wil :+

Nu is de hamvraag: is het gelukt? :P
steveman schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:35:
@Osiris ja is gelukt, ondanks dat ze dus allerlei PBM dragen om besmetting te voorkomen.
Tja, zelfs mét PBM kun je genoeg domme dingen doen om het besmettingsrisico te verhogen. Of laat ik het zo zeggen: alleen het feit dat je PBM draagt, is niet voldoende om jezelf te beschermen. Er zijn natuurlijk talloze randvoorwaarden bij PBM om diezelfde PBM ook veilig te maken. Bijv. handendesinfectie op de juiste momenten, niet aan je gezicht zitten, bladiebla, dat soort dingen. Als je dan zulke randvoorwaarden bewust gaat negeren, dan kun je wel eens besmet raken inderdaad.

Nou ja, al met al lekker dom. Ik hoop dat ze d'r reuk en smaak permanent kwijt is >:)

[ Voor 77% gewijzigd door Osiris op 12-02-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:04
Osiris schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 22:29:
[...]

Ik ben ook niet juridisch onderlegd, maar waarschijnlijk zal 't in de praktijk ook niet uitmaken. Ik gok dat alle zorgmedewerkers die er mee te maken krijgen graag aan 't werk willen. Vaak toch net een iets andere mentaliteit dan kantoorslaven heb ik 't idee :+
Verkeerd gegokt als ik m'n vrouw mag geloven ;)
Het zijn net mensen die in de zorg werken en ook daar heb je ze met hart voor de zaak (en de zaak hard voor jou) maar ook die de kantjes er vanaf lopen om het maar netjes te zeggen. Een vriendin van haar die pas op visite was bij ons had het over "wij van de oude stempel die nog weten wat echt werken is" toen ze allebei "los" gingen op de mentaliteit van veel personeel vandaag de dag.

Op haar werk (kleinschalig wonen, verpleeghuis) zijn ze nu net weer corona vrij. Begin januari kregen ze het binnen en het heeft dus tot nu toe geduurd om het weer weg te krijgen. Over deze weken hebben ze op een team van ongeveer 30 mensen een aantal dagen te maken gehad met zes tot acht zieken tegelijk. Geen quarantaine maar te ziek om te werken. Daarnaast nog zieke/besmette bewoners en eigenlijk heb je juist meer personeel nodig terwijl je minder hebt. Personeel dat besmette/zieke mensen helpt mag niet bijspringen op andere afdelingen. Half januari was m'n vrouw zelf ook besmet met klachten als hoofd en keelpijn wat tien dagen geduurd heeft. Na die tien dagen "mocht" ze alleen bij/met besmette mensen werken want net gehad "dus immuun". Afgelopen week waren dat nachtdiensten en met nog maar één besmette bewoner duren de nachten dan extreem lang bij gebrek aan werk want je mag de afdeling niet af om elders bij te springen.
Met kunst en vliegwerk inclusief extra inhuur van uitzendkrachten heeft men nog niet met klachten hoeven werken maar uiteindelijk zijn ze net langs het randje gegaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Beekforel schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 20:56:
Bijna 2 jaar zonder Covid kunnen doorbrengen, maar het is nu toch echt wel raak. Mijn vrouw in elk geval positief, zowel zelftest als GGD, en kind (1,5 jr) hoogstwaarschijnlijk ook positief (obv klachten).

Ik heb (nog) nergens last van maar we zijn maar wel met z'n allen in quarantaine. Kind naar de gastouder of oppas lijkt ons niet heel handig. Beide gelukkig aardig flexibel qua werk, werken sowieso al vanuit huis allebei.
Vandaag wel klachten en zelftest, weliswaar heel voorzichtig streepje, ook positief.

Wat is nu eigenlijk de meerwaarde nog van een pcr test? Ik blijf een week binnen en sowieso tot geen klachten meer. Waarom zou ik mij dan nog extra martelen door de GGD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Beekforel schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:00:
[...]

Wat is nu eigenlijk de meerwaarde nog van een pcr test? Ik blijf een week binnen en sowieso tot geen klachten meer. Waarom zou ik mij dan nog extra martelen door de GGD?
Statistieken, toch nog wat extra zekerheid, evt. groen vinkje. Meer kan ik niet verzinnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Vandaag wel klachten en zelftest, weliswaar heel voorzichtig streepje, ook positief.

Behalve voor je QR-code is er geen reden. En als je een booster hebt gehad is dat zelfs geen reden.
Oh wacht, ik heb nog wel een goede reden: om even een frisse neus te halen :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Weissbier
Ik was net even bij een frietkot in België: de eigenaresse zei, dat ze in België heel streng waren wat betreft die QR-Code. Als ze niet zo controleren, dan kon ze hoge boetes verwachten. Wat een verschil met Nederland zeg, hier is alles voor de bühne :+

Kon het ook niet laten, om te vertellen dat het in Nederland maar een slappe boel was: zoals de friet bij ons in het land zeg maar _O- Helaas was de patat in Maasmechelen ook maar een slappe boel |:(

Ohja ik geloof wel dat wij langzaamaan in een fase zitten, waarbij het ergste al geweest is. Maar ik ben benieuwd wanneer er weer naar Thailand gereisd kan worden bijvoorbeeld, want dat is iets wat nu heel lastig is met alle beperkingen.

Mijn vrouw komt buiten de Europese Unie vandaan en in haar land, moet je twee weken in quarantaine en daar kom je ook niet onderuit. Dus wij zijn al twee jaar niet in haar thuisland geweest :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Weissbier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:27:
Ik was net even bij een frietkot in België: de eigenaresse zei, dat ze in België heel streng waren wat betreft die QR-Code. Als ze niet zo controleren, dan kon ze hoge boetes verwachten. Wat een verschil met Nederland zeg, hier is alles voor de bühne :+

Kon het ook niet laten, om te vertellen dat het in Nederland maar een slappe boel was: zoals de friet bij ons in het land zeg maar _O- Helaas was de patat in Maasmechelen ook maar een slappe boel |:(

Ohja ik geloof wel dat wij langzaamaan in een fase zitten, waarbij het ergste al geweest is. Maar ik ben benieuwd wanneer er weer naar Thailand gereisd kan worden bijvoorbeeld, want dat is iets wat nu heel lastig is met alle beperkingen.

Mijn vrouw komt buiten de Europese Unie vandaan en in haar land, moet je twee weken in quarantaine en daar kom je ook niet onderuit. Dus wij zijn al twee jaar niet in haar thuisland geweest :-(
Niet helemaal waar, aangezien mijn lokale kroeg toch echt een tijdje dicht was omar ze faalden in controle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
zacht schreef op zondag 13 februari 2022 @ 17:14:
[...]

Behalve voor je QR-code is er geen reden. En als je een booster hebt gehad is dat zelfs geen reden.
Oh wacht, ik heb nog wel een goede reden: om even een frisse neus te halen :P .
Voor mij zou het maar een maandje of 2 uitmaken ofzo.

2 vaccinaties geldig tot en met juni. Als ik nu een herstelbewijs zou halen, dan mag ik tot augustus. Nou jippie. Okee het helpt me misschien het vakantieseizoen door. Aan de andere kant heb ik toch geen plannen om Nederland te verlaten en verwacht ik niet dat we hier midden in de zomer nog moeilijk gaan doen met een QR als ik op een terrasje wil zitten.

Dat hebben we de afgelopen jaren namelijk ook niet gedaan.

Hoogstens dat je officieel geregistreerd bent als genezen en dat ze daar in de toekomst nog iets mee doen, maar ook daar verwacht ik niet veel van.

[ Voor 8% gewijzigd door Lethalis op 14-02-2022 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-10 16:57
Weissbier schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:27:
Ik was eind vorige week 1,5 dag in Antwerpen en ook daar zijn ze streng. Bij 1 restaurant deden ze niets met de QR (wel al het personeel mondkap) maar andere plekken wel. Bij een café op de Keyserlee zag ik nog een echtpaar binnenkomen waarvan de man geen mondkap op had. Degene die serveerde wees hem meteen op de plicht en legde uit dat zowel hij maar ook zij (begreep 750 per persoon) een boete kunnen krijgen en dat op de Keyserlee erg veel politie is (ook in burger) en bij zien meteen ingrijpen. Ik zag inderdaad al 2 motoragenten buiten bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

MikeyMan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 12:59:
[...]

Je weet dat malaria niet van mens op mens over te dragen is :?
Meer voor de kroeg, maar....
Leuk detail, er worden genetisch gemodificeerde muggen uitgezet (1 specifiek ras/soort) in sommige testen waarvan de vrouwelijke nakomelingen genetisch kapot gemaakt zijn zodat deze zich niet meer kunnen voortplanten. De mannelijke muggen overleven het wel. Zodra die paren met een ongemodificeerd vrouwtje komen er weer enkel mannetjes uit en dat proces herhaalt zich totdat er geen levende vrouwtjes meer zijn.

Deze testen zijn wel tamelijk omstreden omdat muggen wel belangrijk zijn voor het ecosysteem, als we ze per ongeluk allemaal uitroeien dan hebben we best wel een issue. (hoewel we al zat hebben uitgemoord, maar dat terzijde).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

ArcticWolf schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Zie ook DevWouter in "De Covid kroeg"

Kort samengevat: Het gaat om het verschil tussen 2 en 3 keer gevaccineerd. Vanwege de complexiteit (en vele getallen) versimpel ik een hoop zodat we maar een paar situaties overhouden. Anders krijg je 3 hypothesen over vaccinatie vermenigvuldigd met 3 varianten van het virus vermenigvuldigd met effect op de bevolking en dat weer keer verschillende stadias van het crisis.

Mijn doel: Verschil tussen 2 en 3 vaccineren aantonen op een simpele situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:42

NMH

Moderator General Chat
De horeca heeft straks een nieuw probleem als de coronarestricties er verder af gaan: te weinig mankracht.
Ruim 150.000 mensen hebben de horeca in Nederland verlaten sinds het begin van de coronacrisis begin 2020, heeft SVH berekend. De meesten zijn ergens anders gaan werken. De grootste concurrent zou volgens De Gelderlander de GGD zijn. De gezondheidsdienst heeft nog steeds veel mensen nodig voor onder meer de teststraten en betaalt beter.
Veel horecamensen zijn gewend geraakt aan vrije avonden en vrije weekenden, zegt horeca-adviseur Ton Lenting uit Ubbergen over de enorme uitstroom van werknemers.
Tja, als je elders meer geld kunt krijgen en betere werktijden, dan is het niet zo gek dat ze niet terugkomen. En als je een jaarlijkse churn rate van 25% hebt, dan ben je helemaal het haasje als je arbeidsvoorwaarden niet concurrerend zijn:
Jaarlijks verlaten zo’n 110.000 mensen de sector. En jaarlijks moet deze uitstroom worden aangevuld met nieuwe mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-10 20:03
Gaat er nog iets veranderen aan het mondkapjes beleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Artwido schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:07:
Gaat er nog iets veranderen aan het mondkapjes beleid?
Die verdwijnen per 25-2 met de rest?
Waar lees je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-10 20:03
Dennis1812 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:10:
[...]

Die verdwijnen per 25-2 met de rest?
Waar lees je iets anders?
Heb ik blijkbaar overheen gelezen. Zag er niets over staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
NMH schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:54:
De horeca heeft straks een nieuw probleem als de coronarestricties er verder af gaan: te weinig mankracht.

[...]

[...]

Tja, als je elders meer geld kunt krijgen en betere werktijden, dan is het niet zo gek dat ze niet terugkomen. En als je een jaarlijkse churn rate van 25% hebt, dan ben je helemaal het haasje als je arbeidsvoorwaarden niet concurrerend zijn:

[...]
Komt vast goed, het is voor velen niet meer dan een bijbaantje tijdens school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 06:37:
[...]

Zie al letterlijk weken lang een borden staan bij horeca in Utrecht "we zoeken personeel!". Kan wel nog wel weken/maanden duren voordat het personeel daar weer op dikte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ondanks vaccinatie inclusief booster valt het ziektebeeld mij toch nog aardig tegen.
Flink vermoeid, koppijn en een stevige verkoudheid.

Lekker met het hele gezin op de bank in quarantaine. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:27

Metalfreak

Hoije woh!

jadjong schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 06:37:
[...]

Misschien geldt dat voor een gedeelte voor de bediening, maar voor bijvoorbeeld een keuken wil je natuurlijk wel vast personeel.

Ik vind juist personeel met kennis van zaken een toevoeging voor een horecazaak. Studenten die het alleen maar voor het geld tijdens hun studie doen zijn meestal niet het visitekaartje voor je zaak. Enige stabiliteit in je personeelsbestand is ook wel prettig om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-10 16:45

Stimulate14

⭐⭐⭐

Beekforel schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:29:
Ondanks vaccinatie inclusief booster valt het ziektebeeld mij toch nog aardig tegen.
Flink vermoeid, koppijn en een stevige verkoudheid.

Lekker met het hele gezin op de bank in quarantaine. :')
Je hebt het iig wel allemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Metalfreak schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:38:
[...]

Misschien geldt dat voor een gedeelte voor de bediening, maar voor bijvoorbeeld een keuken wil je natuurlijk wel vast personeel.

Ik vind juist personeel met kennis van zaken een toevoeging voor een horecazaak. Studenten die het alleen maar voor het geld tijdens hun studie doen zijn meestal niet het visitekaartje voor je zaak. Enige stabiliteit in je personeelsbestand is ook wel prettig om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Met drie man in de keuken en tien in de bediening is 25% verloop niet heel raar als je veel met studenten werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Stimulate14 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:04:
[...]

Je hebt het iig wel allemaal gelijk.
Ja, dat is wel soort van fijn. Dan is het hopelijk ook gewoon klaar straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-10 16:45

Stimulate14

⭐⭐⭐

Beekforel schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:16:
[...]

Ja, dat is wel soort van fijn. Dan is het hopelijk ook gewoon klaar straks.
Ik had thuis een overlap, dik 2 weken binnen gezeten :o .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
N.a.v de carnaval-discussie in het centrale topic;

Van boven de rivieren zijn we toch niet welkom :+

Den Bosch en Breda vragen mensen van boven de rivieren thuis te blijven thuis met carnaval

Gaan ze dan controleren op zachte G? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:27

Metalfreak

Hoije woh!

RodeStabilo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:22:

Den Bosch en Breda vragen mensen van boven de rivieren thuis te blijven thuis met carnaval

Als ze in Limburg komen, herken je ze al van verre afstand. Het zijn altijd de types in de kant en klare outfits zonder schmink die niet mee kunnen zingen :P

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-10 13:11

Wailing_Banshee

You're Next

Dan zou ik er ook niet heen kunnen gaan als ik nog in de omgeving van Tilburg had gewoond... Ik heb die zachte G nooit geleerd (en die rollende r nooit afgeleerd...)

Maar ik heb nooit iets van carnaval begrepen, dus ik hoef er ook niet heen :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:44

-tom-562

Oliesjeik

Metalfreak schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Als ze in Limburg komen, herken je ze al van verre afstand. Het zijn altijd de types in de kant en klare outfits zonder schmink die niet mee kunnen zingen :P
Dat is meer omdat ze het verschil niet kennen tussen Rijnlands en Bourgondisch carnaval :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:42

NMH

Moderator General Chat

Lijkt me prima, richt maar checkpoints in op de bruggen over de grote rivieren. Dan kunnen we die in de weken na carnaval in de andere richting gebruiken om te voorkomen dat de coronagolf noordwaarts gaat. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:45

Agent47

I always close my contracts.

Dan doe ik even een #wappie gooi.

DISCRIMINATIE. JOTHAWAWEE. OPRUTTE

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:36
[...]

Herstelbewijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ben daarom inderdaad gister toch maar wezen testen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Even een rant hoor, gisteren wezen testen en nu nog geen uitslag. Hoe kan het dat dat nog steeds bijna 16 uur duurt? Mijn collega’s in Zwitserland hebben altijd met 6-8 uur de uitslag. Bizar dit.
Pagina: 1 ... 70 ... 85 Laatste

Let op:
De persoonlijke afweging om je te vaccineren kun je hier bespreken. Echter we gaan hier geen medische discussies voeren over de werking van het vaccin of eventuele bijwerkingen. Daar zijn de overige topics voor en voor persoonlijke medische kwesties: bespreek dit met je eigen specialist.
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13

Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"