Dat is de wet van kleine getallen, die kunnen percentages extreem laten uitslaan. Maar het belangerijkst is dat ze klein zijn.
Puur fictieve getallen om een voorbeeld te geven. als je 1.000.0000 mensen hebt die dubbel gevaccineerd zijn (x). en je hebt 1.000.000 mensen die geboosterd zijn

, Wilt dit zeggen dat van de x, 430.000 mensen in ziekenhuis gaan komen en van de y groep 100.000 in de ziekenhuis komen?
Ik pak even het Amerikaanse rekenvoorbeeld.
Stel er zijn 1.000 mensen die naar een feestje gaan en ze komen allemaal(!) in contact met elkaar en er is daar 1 besmet het virus is 100% overdraagbaar en niemand heeft een vaccin dan is 100% en dus alle 1.000 mensen besmet. Dit is een zogenoemde 0 hypothese, niet realistisch, maar dan maakt het reken wel makkelijker.
Zelfde scenario, maar iedereen is gevaccineerd in de laatste 6 maanden maar niet geboosterd. Dan is het (100% x 57%) dus 43% wordt wel besmet en dus 430 mensen die in het ziekenhuis belanden (inclusief ICU).
Zelfde scenario, maar nu met booster. Nu is het (100% x 90%) dus 10% wordt besmet dus 100 mensen die in het ziekenhuis belanden. En van die groep zal 82% niet op ICU belanden. Dus 82 op de verpleeg en 18 man op de ICU.
Nogmaals die initiele 100% is zeer onrealistisch want in de praktijk komt niet iedereen met elkaar in aanraking (indirect wel trouwens) en op dit moment is het advies handen wassen en afstand houden. Om je een idee te geven hoe onrealistisch 100% is. De oorspronkelijke COVID19 was iets van 5%, maar die was nog niet zo besmettelijk als latere varianten waarbij wel maatregelen hanteerde.
Dit beeld krijg ik niet van de huidige ziekenhuis opnames.
Klopt, maar we hebben het hier over de USA en daar zijn regios waar het nog steeds compleet vrij rond gaat. Van België heb ik niet de volledige getallen, dus kan ik zo'n soort berekening uitvoeren, maar ook daar zal het initiele percentage op besmetting veel lager liggen.
Ik zie wel de volgende. Bij de Delta variant was dat er van 1.000.000 mensen, er zonder vaccinatie, 0.89% * in ziekenhuis zou komen. Dus 8.900. Omnicron is dat 80%** lager. Dat komt neer op 1.780 mensen.
Met de bovenstaande getallen, zou dit betekenden dat als hele groep gevaccineerd zou zijn, dat er maar 10% in ziekenhuis zou komen, 178 mensen. En als alleen maar dubbel gevaccineerd is, dat het om 765, mensen gaat.
Doe deze getallen keer 10, omdat 10.000.000 volwassenen realistischer is. Zit je op 7.650 mensen die in ziekenhuis opgenomen zou worden, van de heel Nederland, als iedereen dubbele vaccinatie zou hebben. Ongeveer 10% komt dan in IC terecht.
De berekening die jij doet heb ik zeer grote twijfels over. De bronnen verwijzen naar verschillende soorten cijfers en je gebruikt ze door elkaar. Het percentage van Gallup kijkt naar percentage amerikanen die naar het ziekenhuis moeten (het artikel goochelt wel een erg met cijfers om hun claim waar te maken). Terwijl die van CNBC gaan over de kans op besmetting als je in contact komt een persoon. Bovendien zij het cijfers waarbij Omnikron met Delta wordt vergeleken.
Kijk bijvoorbeeld naar de getallen van België waar ze het over ongeveer 66% minder hebben. Dan moet je afvragen "minder van wat" en daar was het geval risico op besmetting in de periode 29-11-2021 en 12-21-2021 voor geboosterd (3 prikken) tegenover volledige vaccinatie (2 prikken). Dus voor elke 100 zonder booster zijn er 33 met booster die besmet raken.
En als je de Amerikaanse cijfers pakt waarbij de kans op ICU 82% lager is dan kan je de volgende stelling maken.
We hebben twee groepen: Groep A is 1000 man met twee prikken en Groep B is 1000 man 3 prikken.
Als die allemaal contact komen met een besmet persoon en 1000 man van groep A raakt besmet dan zal groep B er maar 330 man hebben die besmet hebben. Van die 1000 man uit groep A zal 57% niet naar het ziekenhuis hoeven te gaan dus 430 wel. Terwijl van de 330 man uit groep B er 90% niet opgenomen hoeft te worden. En van groep B zal van die 33 personen er 82% zijn naar de ICU moeten.
Eindstand:
Groep A: 430 man in het ziekenhuis en/of ICU (verdeling onbekend)
Groep B: 33 man in het ziekenhuis waarvan 3 op de ICU (dus 30-3)
Zou groep B dus ook alleen maar 2 prikken gehad hebben dan had je 860 in het ziekenhuis.
Zou groep A ook 3 prikken gehad hebben dan had je er maar 66 in het ziekenhuis.
Nogmaals we zijn heel veel data uit verschillende bronnen aan het combineren en dit gaat uit van 100% besmetting en dat is zeer onrealistisch, maar het geeft wel aan hoe de verhoudingen zijn.
In Nederland is 60% die een booster heeft en 86,6% die alleen de eerste twee prikken gehad heeft.
Ik weet het niet hoor, maar klinkt toch als dat onze zorgstelsel dit toch wel kan opvangen? Zonder overal QR code te vragen?
QR code is een ander verhaal.
In Nederland hebben we op dit moment 1019 IC bedden en 15.653 kliniek bedden. En de verhouding geboosterd en anders is als volgt: 60,6% en 39,4%. Zonder booster zou het aantal opnames ongeveer verdubbelen. De huidige bezetting is 1.351+189 (zorg+ICU) dus waarbij er verhoudingsgewijs meer ICU zal zijn. Gezien we met omnikron te maken hebben maken we het ons zelf makkelijk en hoeft er niemand naar de ICU. Maar dan alsnog komen we uit op 3080. Dat zou makkelijk passen.
Echter... Tijd en groei. Zonder booster kan het virus zich veel makkelijker verspreiden en zullen er meer mensen ziek worden en zullen er meer mensen opgenomen worden. Immers met 2 keer zoveel opnames betekent het ook dat R verdubbeld stijgt. Mogelijk dat we het een maand vol houden, maar dan zitten we echt weer in de situatie zoals eind 2020 waarbij de zorg weer over zijn capiciteit is. Immers elke week een R van 1,10 geeft je binnen 9 intervallen een verdubbeling van waarmee je start (1000->2143) en bijna ook een verdubbeling van je groei. En onze huidige R is nu 1,09 (en op 24 jan was het 1,13).
Natuurlijk neem ik nu paar korte bochten. zoals dat niet iedereen dubbele vaccinate heeft. En dat sommige mensen hogere risico hebben dan andere. Met gaat even om grote beeld.
Geen probleem, dat deed ik ook, maar de oorspronkelijke discussie ging over het feit dat boosters veel/weining effect hebben. De exacte getallen bepalen is zeer complex, maar hopelijk heb je hiermee een beter beeld hoe groot verschil het boosteren uitmaakt. Zeker als we ook nog tijd in oogschouw nemen.
Ps: Ik sluit niet uit dat ik ergens een fout gemaakt hebt. We missen namelijk nogal wat gegevens, niet erg relevant voor de discussie, maar... mogelijk dat ik ergens een factor mis die toch echt nodig is om een eerlijke vergelijking te maken,
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel