remzor schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:05:
Die begrijp ik niet helemaal. Er komt een volksvertegenwoordiger met cameraploeg langs op de werkplek van die beste man (waarschijnlijk om schone schijn te maken voor het televisie kijkende publiek) en hij geeft zijn mening als hierom gevraagd wordt door die volksvertegenwoordiger (volgens mij was het een minister).
Dat je zelfs dit weg kan zetten als zijnde een pro-rook campagne, want daar vergelijk je het mee, slaat kant noch wal. Zeg dan gewoon dat hij niet eerlijk mag antwoorden en zijn eigen mening/visie/perspectief voor zich moet houden en ja moet knikken. Ik zou niet weten waarom, maar goed, dat kan je mening zijn blijkbaar.

Hangt wellicht ook van je definitie van eikel af.  Maar als je wilt kan ik ook een andere gebruiker.  Incompetente prutser 
Zoals je zelf al weergeeft komt er iemand langs op zijn werkplek.  Dat had hij moeten weten dat het niet om zijn prive mening gaat, maar om zijn mening als professional.  Als hij dat niet beseft is het een incompetente prutser.   Beseft hij dat wel, dan had hij dus niet zijn prive mening moeten geven, maar een professionele.  Als hij dan toch bewust zijn afwijkende persoonlijke mening geeft is het een incompetente prutser.   Zeker als je die mening blijkbaar niet zo kunt onderbouwen dat je daarmee je collega's wetenschappelijk kunt overtuigen.  En zelfs als hij het genuanceerd wilde brengen als een andere boodschap, had hij kunnen (nee moeten weten) dat zijn genuanceerde boodschap gekaapt zou worden door 1 van de zijden in het debat.  Als je dat niet beseft ben je een incompetente prutser.   
Dus
- Niet beseffen dat je voor de TV staat als professional -> Prutser
- Een prive mening geven, terwijl eigenlijk je mening als professional gevraagd wordt -> Prutser
- Een niet te onderbouwen afwijkende mening geven van zeg 90% van je collega's? -> Prutser
- Niet snappen dat zelfs als je een genuanceerder mening geeft, deze zeker gekaapt zal worden door iemand, wetende de staat van het land -> Prutser
- Dit allemaal wel weten, maar bewust zo handelen omdat je graag op TV bent?  -> eikel.
Dus ja, ik vind het vergelijk terecht.  Hij krijgt er geen geld voor (zoals de arts van het roken, ook al geloofden die er wellicht zelf in) maar wel een beloning in de vorm van aandacht.  En doet geen enkele moeite om het te nuanceren of corrigeren.
Ik geef mensen nergens gelijk. Ik behandel mensen gelijk, als in ik respecteer een ieders (weloverwogen) keuze. Waarom zou ik die arts die zo zijn eigen beweegredenen heeft een eikel vinden en hem veroordelen op basis van zijn keuze? Dat is echt iets van het laatste jaar. Zo hebben we nooit naar mensen en hun keuzes gekeken, het is meteen zo rigoureus (of radicaal, het lijkt voor sommigen wel een religie).
Dat vind ik van wel.    Ik kan iemand als persoon respecteren of serieus nemen, maar als hij een slecht onderbouwde, domme mening heeft, blijft dat een slecht onderbouwde domme mening, los dat ik iemand als persoon dan nog wel kan waarderen.  Maar ruimte geven aan een domme, slecht onderbouwde mening.  Nee, niet doen.  Ooit van de tolerantie paradox gehoord?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......