• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:06
@remzor ik heb normaal gesproken, onder de normale omstandigheden, geen moeite met dat solidariteitsbeginsel. De huidige omstandigheden zijn echter verre van normaal. Mensen kunnen benodigde zorg niet krijgen doordat de zorg overbelast is. Die overbelasting voor een disproportioneel deel door de groep vrijwillig ongevaccineerden. Solidariteit is geen eenrichtingsverkeer, en solidariteit is niet eindeloos (ook niet onder normale omstandigheden). Ik vind daardoor dus niet per se dat gevolgen van het vrijwillig niet-gevaccineerd zijn zonder meer onder die solidariteit vallen, zoals andere zaken (roken, drank, generieke levensstijl) dat wel doen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:01
@ijdod Dan verschillen we daarin van mening, dat kan en mag natuurlijk :)
Ik wil de spelregels niet veranderen tijdens de wedstrijd en zeker geen precedent scheppen (want wie/wat bepaald dan nog wanneer je wel/niet solidair moet zijn, bijvoorbeeld middels de bekostiging). Het kan precedent scheppen en ik kijk liever naar andere factoren en oplossingen. Ik kan dat solidariteitsbeginsel simpelweg niet (selectief) overboord gooien als ‘het even te heet onder de voeten word’.

Maar nogmaals: hier kan en mag iedereen anders in staan natuurlijk.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
remzor schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:18:

Alleen met @Teijgetje ga ik er nooit uit komen, en wel hier om: die polariseert alleen naar mijn mening. Termen als antivaxxer en premie-verhogingen voor mensen zonder vaccin gaan er bij mij (principieel dus) gewoon niet in. Zo zit ons sociale zekerheidsstelsel simpelweg niet in elkaar.
Vast wel, ik ben ook niet voor premieverhoging voor ongevaccineerden, heb ik ook nooit gezegd.
Had ik niet iets gezegd van dat je je pas zorgen moest maken als ze bij de ziekenhuisingang QR-codes gingen beoordelen? Ging het daar niet over? QR codes? Of over verzekeringsmaatschappijen die rekensommetjes maken, in hun voordeel, dat me dat uiteindelijk niets zou verbazen?

Ik denk wel dat er meer en betere voorlichting moet zijn vanuit de overheid waarom mensen zich wel zouden moeten laten vaccineren, mits daar geen gezondheidsproblemen voor in de weg staan.
Beetje al die nepverhalen de lucht uit, maar als je een link daarover geeft krijg je blijkbaar nog meer onzinverhalen om dat te ontkrachten.
Daarom denk ik ook dat inderdaad die tweedeling blijft, informeer je je hoe het wel allemaal zit dan zal je nooit meegaan in de "onderbuik"-theorieën die dan voor je voeten worden gegooid, en omgekeerd blijkt die onderbuik sterker om zelfs ook maar een wetenschappelijk artikel in te willen zien. Die polarisering is er, dat komt niet door mij, en dat kan ik ook niet helen. ;)
En gelukkig hoeven we het niet met elkaar eens te zijn toch? Iedereen heeft zijn eigen standpunt ingenomen na twee jaar toch? Zelfs antivaxxer noemen is blijkbaar taboe. ;)
Al denk ik dat je inderdaad wel onderscheidt kunt maken tussen ongevaccineerden vanwege medische gronden, antivaxxers en viruswappies.
Die antivaxxer hoeft inderdaad geen viruswappie te zijn, die wil gewoon perse geen vaccin, hoeveel je ook uitlegt. Inderdaad je goed recht.
Als je je door antivaxxer beledigd voelt spijt me dat. Maar de term wappie lijkt me veel erger en stigmatiserender, en ongewenst.

Verder maakt die premiedifferentiatie mij niet zoveel uit, kom maar op, ik rook en drink niet, sport af en toe, beweeg genoeg, en heb dus het hoogste eigen risico in mijn natura-premie opgenomen. ;)

Blijft inderdaad wel dat ik het vreemd vind dat de antivaxxer bewust ongevaccineerde medemens, die tegen alle maatregelen is en ze zelf veroorzaakt, wel vindt dat hij/zij/het wel recht heeft op een ziekenhuis of IC vóór de mensen die zich wel lieten vaccineren om minder last van het virus(en komende mutaties) te hebben.
Dan denk ik zoals jij zegt, wees dan ook zo principieel en beroep je op je eigen sterke immuunsysteem dat alles aankan toch? ;)
En dat is niet polariserend bedoeld, je kan je gratis laten beschermen tegen de ergste ziektevorm van Covid zodat zorg toegankelijk blijft voor iedereen.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 06-01-2022 22:27 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
remzor schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:55:
@ijdod
Ik wil de spelregels niet veranderen tijdens de wedstrijd
De grap is dat het virus dat voor je de maatschappij als geheel doet.
Dan zijn principes mooi, maar daar trekt dat virus zich weinig van aan. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:55

Agent47

I always close my contracts.

Netjes. Om 11:55 had ik het vaccin in me gekregen. Nu, nog geen 12 uur later heb ik hem al toegevoegd in de app.

Eerlijk is eerlijk, netjes!

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:13
https://www.nu.nl/coronav...digd-voor-coronaprik.html

Ik zag net voorbij komen dat vanaf 18 januari de kinderen vanaf 5 jaar mogen prikken.
Het is al eerder besproken hier, en ik heb lang getwijfeld.

Vooralsnog dacht ik dat ik mijn dochter wel zou laten prikken "for the greater good". Maar nu met Omicron zie ik eigenlijk geen enkele reden meer mijn kinderen hiervoor op te offeren. De enige reden om het te doen was om de verspreiding tegen te gaan. De kosten-baten analyse voor 1 kind ansich lijkt me gewoon niet meer positief uit te vallen nu.

[ Voor 190% gewijzigd door ZieMaar! op 07-01-2022 11:38 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Verwijderd

ConQuestador schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:36:

Ik zag net voorbij komen dat vanaf 18 januari de kinderen vanaf 5 jaar mogen prikken.

Vooralsnog dacht ik dat ik mijn dochter wel zou laten prikken "for the greater good". Maar nu met Omicron zie ik eigenlijk geen enkele reden meer mijn kinderen hiervoor op te offeren. De enige reden om het te doen was om de verspreiding tegen te gaan. De kosten-baten analyse voor 1 kind ansich lijkt me gewoon niet meer positief uit te vallen nu.
Daarom stem ik ook nooit bij verkiezingen. ;)

[ Voor 194% gewijzigd door ZieMaar! op 07-01-2022 11:38 ]

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:37

Met de huidige besmettingscijfer zijn ze allemaal voordat ze daadwerkelijk kunnen/mogen prikken besmet met corona... _O- Moeten ze allemaal alsnog 3 maanden wachten. :+

Volgens mij nam de kans op door corona veroorzaakte complicaties wel aanzienlijk af wanneer ze gevaccineerd waren.

[ Voor 6% gewijzigd door TIGER1125 op 07-01-2022 11:39 ]

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Net omgedraaid bij de teststraat, de tering met ze…

Ik keurig samen met vrouwlief hetzelfde tijdstip genomen, wel zo handig, baby in de maxi-cosi, ff er door heen… moet je gvd buiten in de rij gaan staan wachten? Ja daag, niet met een kleine van zeven weken oud, die heel onregelmatig eet en nog geen fles pikt…

navraag bij het aanwezige personeel leverde niets op, eerste lijns gomp bij het GGD callcenter kon er ook weinig mee… dan maar niet, ze kunnen de boom in…

By each crime and every kindness, we birth our future

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Geen idee wat daar de motivatie van is, mijn besmetting komt vanuit iemand in die leeftijdscategorie en je moet goed zoeken naar ouders of kinderen in de klas(nu BSO) die nog niet positief getest zijn in de afgelopen twee maanden. Sterker nog, vanwege de opgelopen besmettingen en bijbehorende quarantaine is het maar de vraag of er volgende week maandag voldoende leerkracht en kinderen zijn om het daadwerkelijk een school te mogen noemen. :+

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
TIGER1125 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:38:
[...]

Volgens mij nam de kans op door corona veroorzaakte complicaties wel aanzienlijk af wanneer ze gevaccineerd waren.
Dit. Het gaat niet alleen om besmetting/verspreiding tegengaan, maar om de impact van een besmetting te verkleinen: minder ernstige klachten, minder kans op Long Covid, minder druk op de zorg. Zie ook hier:

https://www.rijksoverheid...r-medisch-verhoogd-risico

• jadjong
  • Niet online
Freggel_United schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:44:

Ik keurig samen met vrouwlief hetzelfde tijdstip genomen, wel zo handig, baby in de maxi-cosi, ff er door heen… moet je gvd buiten in de rij gaan staan wachten? Ja daag, niet met een kleine van zeven weken oud, die heel onregelmatig eet en nog geen fles pikt…

navraag bij het aanwezige personeel leverde niets op, eerste lijns gomp bij het GGD callcenter kon er ook weinig mee… dan maar niet, ze kunnen de boom in…
Je verwacht hartje zomer ook geen wachtrijen bij de Efteling. :?

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:42

Dennis1812

Amateur prutser

Waar had je dan willen wachten?

Had je niet beter jouw test na die van je vrouw kunnen plannen? Dan kon 1 van jullie in de auto bij de kleine wachten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• jadjong
  • Niet online
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:48:
[...]

Waar had je dan willen wachten?

Had je niet beter jouw test na die van je vrouw kunnen plannen? Dan kon 1 van jullie in de auto bij de kleine wachten.
Dat kan nu ook, men kijkt echt niet op een kwartiertje met deze achterliggende reden.

[ Voor 4% gewijzigd door jadjong op 07-01-2022 11:50 ]

• Freggel_United
Sinds wanneer kan je er niet meer met de auto doorheen?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Freggel_United schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:52:
Sinds wanneer kan je er niet meer met de auto doorheen?
Dat wisselt heel erg per teststraat.

Niet alle locaties zijn geschikt om met een auto doorheen te karren?

• Freggel_United
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:53:
[...]

Dat wisselt heel erg per teststraat.

Niet alle locaties zijn geschikt om met een auto doorheen te karren?
Eindhoven (XL Testlocatie) was altijd met de auto… en nu ineens niet meer? Hadden ze bij het aanmelden best even mogen melden… want nee, volgens alle chocoladeletters is het megadruk overal, bergen besmettingen maar we maken het testen moeilijker? Zoek het uit…

• Bundin
  • Niet online

Ik snap dat je teleurgesteld bent dat het niet zo soepel is verlopen als je had verwacht.

We zitten met stijgende cijfers door omikron dus het is druk bij de teststraten. Gelukkig doet men weinig moeilijk over 20 minuten later verschijnen, dus één voor één had alsnog prima gekund. Of in ieder geval één van beide nu, de ander op een later moment met een nieuwe afspraak. Boos weglopen was weinig productief.

En dat het weinig zinvol is om de landelijke klantenservice te bellen, logisch. De medewerkers daar zitten elders in het land afspraken in te plannen en hebben verder precies niets te maken met het reilen en zeilen bij een specifieke teststraat (en weten dus ook niet of met auto er doorheen wel/geen optie is). En ik weet niet wat een gomp is, maar jij belt met een... unieke vraag om een acute oplossing voor iets waar ze niet over gaan, dus dat ze je niet van het gewenste antwoord kunnen voorzien valt dan te verwachten.

Prima dat je boos bent, maar dit is niet de schuld van medewerkers teststraat/klantenservice.

[ Voor 3% gewijzigd door Bundin op 07-01-2022 12:05 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Freggel_United schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Eindhoven (XL Testlocatie) was altijd met de auto… en nu ineens niet meer? Hadden ze bij het aanmelden best even mogen melden… want nee, volgens alle chocoladeletters is het megadruk overal, bergen besmettingen maar we maken het testen moeilijker? Zoek het uit…
Voor jou moeilijker. Voor een ander makkelijker.
Mijn vrouw vond buiten de auto gewoon op een stoeltje zitten veel fijner en minder belastend.

Je zou bijna denken dat we 17 miljoen mensen en dus 17 miljoen meningen hebben.

Maar tip: pak een bak koffie en kalmeer even. Maak daarna nieuwe afzonderlijke afspraken.
Krijg je mogelijk alsnog een QR voor 12 maanden.
Doe je het niet, de GGD ligt er echt niet wakker van. Zolang je je voor je mede burgers maar isoleert dan.

• Freggel_United
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:07:
[...]

Voor jou moeilijker. Voor een ander makkelijker.
Mijn vrouw vond buiten de auto gewoon op een stoeltje zitten veel fijner en minder belastend.

Je zou bijna denken dat we 17 miljoen mensen en dus 17 miljoen meningen hebben.

Maar tip: pak een bak koffie en kalmeer even. Maak daarna nieuwe afzonderlijke afspraken.
Krijg je mogelijk alsnog een QR voor 12 maanden.
Doe je het niet, de GGD ligt er echt niet wakker van. Zolang je je voor je mede burgers maar isoleert dan.
Het maakt me niet wat fijner is en wat niet… waarom kan ik vier keer razend snel door een autoteststraat en moet ik de vijfde keer ineens in de kou gaan staan wachten? Dat laatste is ook nog niet zo erg, maar met een baby die altijd wil eten wel…

Enfin, ben er klaar mee, maar dat ik hier in de echoput geen sympathie zou vinden had ik eigenlijk van te voren moeten weten… ja ik ben verschrikkelijk gefrustreerd…

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Freggel_United schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:14:
[...]

Het maakt me niet wat fijner is en wat niet… waarom kan ik vier keer razend snel door een autoteststraat en moet ik de vijfde keer ineens in de kou gaan staan wachten? Dat laatste is ook nog niet zo erg, maar met een baby die altijd wil eten wel…

Enfin, ben er klaar mee, maar dat ik hier in de echoput geen sympathie zou vinden had ik eigenlijk van te voren moeten weten… ja ik ben verschrikkelijk gefrustreerd…
Daarom. Pak eens een bak koffie en relax man.
Of sla tegen een boxbal.

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Freggel_United schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:14:
[...]

Ik snap je frustratie wel. Helaas gaat dit gewoon geen perfect proces worden. Alles wat er vanuit de overheid gedaan wordt is doorgaans last minute werk. Met de kanttekening dat het misschien ook niet makkelijk is om alles voor te bereiden want deels is deze crisis natuurlijk niet te voorspellen. Ik kan mij voorstellen dat je had verwacht dat je misschien een keertje voor mocht, of in ieder geval een van jullie zodat de ander bij de baby kon blijven ofzo. Het enige wat ik wil zeggen, realiseer je wel dat als je je niet laat testen en jezelf ook niet isoleert je andere mensen in gevaar brengt die op geen enige manier aandeel hebben in de oorzaak van jouw frustratie.

Maar ik snap dat het megafrustrerend is als je het goede wilt doen en dan ter plekke voor je gevoel zo tegengewerkt wordt terwijl je daar met een 7 weken oude baby bent. Dat is ruk.
Dennis1812 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:17:
[...]

Daarom. Pak eens een bak koffie en relax man.
Of sla tegen een boxbal.
Of zoek een luisterend oor op, al dan niet digitaal. Hij krijgt alleen maar tegengas, ook al heb je rationeel wellicht gelijk (dat laat ik even in het midden) soms moeten emoties even de ruimte krijgen voor je rationeler kunt praten. Zou soms goed zijn dat mensen daar hier wat vaker rekening mee houden ;) Tegengas maakt het alleen maar erger. Zie je ook met de discussie in de maatschappij, de polarisatie. En dan heb ik het niet over de wappies want die zijn toch niet te keren maar mensen die wél voor rede vatbaar zijn, als er maar eens naar ze wordt geluisterd.

[ Voor 27% gewijzigd door JT op 07-01-2022 12:23 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:19:
Of zoek een luisterend oor op, al dan niet digitaal. Hij krijgt alleen maar tegengas, ook al heb je rationeel wellicht gelijk (dat laat ik even in het midden) soms moeten emoties even de ruimte krijgen voor je rationeler kunt praten. Zou soms goed zijn dat mensen daar hier wat vaker rekening mee houden ;) Tegengas maakt het alleen maar erger. Zie je ook met de discussie in de maatschappij, de polarisatie. En dan heb ik het niet over de wappies want die zijn toch niet te keren maar mensen die wél voor rede vatbaar zijn, als er maar eens naar ze wordt geluisterd.
Dit is een discussie forum, niet je moeder of een therapeut. Sorry hoor.
Ja, emoties moeten de ruimte krijgen, maar je moet wel kijken waar je dat doet.
We kunnen niet als samenleving met elke wolf in het bos meehuilen.

Want als we dat doen (wat je nu ook ziet), is levert het gehuil van de ene weer de frustratie op bij de ander. Blijven we aan de gang. Er is een tijd en plaats voor dingen.

En ja, de frustratietolerantie van de gemiddelde Nederlander is veel te laag.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Cyberpope schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:46:
[...]

Dit is een discussie forum, niet je moeder of een therapeut. Sorry hoor.
Ja, emoties moeten de ruimte krijgen, maar je moet wel kijken waar je dat doet.
We kunnen niet als samenleving met elke wolf in het bos meehuilen.

Want als we dat doen (wat je nu ook ziet), is levert het gehuil van de ene weer de frustratie op bij de ander. Blijven we aan de gang. Er is een tijd en plaats voor dingen.

En ja, de frustratietolerantie van de gemiddelde Nederlander is veel te laag.
Allereerst is tweakers voor mij een community. Genoeg plekken hier waar het wél over gevoel gaat. Maar goed, je bevestigt mij eigenlijk alleen maar in mijn post. Jij wilt discussieren. Hoe gaat dat het beste? Met iemand die rustig is of iemand die hoog in emotie zit? Hoe krijg je iemand die hoog in emotie zit op een rationeler niveau? Alleen maar tegengas geven en zeggen dat hij rustig moet doen? Of even meeleven waarna iemand rustiger wordt? Ik weet het wel. Door schade en schande, levenservaring maar ook professioneel onderricht ben ik afgestapt van het altijd alleen maar rationeel willen praten. Misschien geen communicatie 101 maar 102. Als je wilt discussieren dan schep je daar eerst de juiste voorwaarden voor zodat het goed kan gebeuren want ik neem aan dat jij dat ook wilt.

Daarnaast, en dat is echt niet als troll of flame bedoeld, maar jouw instelling is wat kan leiden tot polarisatie, waarbij dat groepje mensen dat twijfelt of niet wilt meewerken maar wel voor rede vatbaar is, als je maar eens in gesprek gaat op een manier waarin óók de emoties worden meegenomen, achterblijft. Ratio genoeg, het is vaak genoeg uitgelegd door onze overheid, RIVM enzovoort. En toch is die twijfellijn een gillend succes. Discussieren doe je niet met robots, maar met mensen. Daar horen ook emoties bij, die kun je niet met een knop bij een ander uitschakelen.

Gaan doen alsof er voor ieder empathisch bericht allemaal andere gefrustreerde mensen bijkomen vind ik ook nergens op slaan. Al is het maar omdat je empathisch kan zijn zonder het met iemand eens te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 07-01-2022 12:55 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:01
Ik vond testen vanuit de auto ook ideaal, hoor. En met net een baby heb je gewoon geen zin in extra gedoe. Dan heb je wel iets beters te doen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Dat testen, daar moeten we gewoon mee stoppen. Voegt niets meer toe, alleen een bak kosten ongemak en het samenbrengen van relatief veel besmette mensen.

We moeten gewoon accepteren dat besmettingen algemeen zijn. Net als met verkoudheid, iedereen kan het hebben en overal kun je het oplopen. Niet meer moeilijk doen met quarantaine regels, gewoon aan het werk.
Niet omdat corona weg is, maar je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat je nog op besmettingen kunt sturen. Bovendien zijn de besmettingen amper nog een probleem, het probleem zit in de druk op de zorg, met name door de inmiddels zo goed als verdrongen delta variant onder ongevaccineerden. Omicron zal ook nog wel onder de ongevaccineerden toeslaan. Ja, vervelend, maar je houdt het niet tegen. Ook niet als je iedereen drie keer per dag zou testen. Accepteren en door.

alles kan off-topic

• Bundin
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Ja, plaats voor emotie moet er zeker zijn, ook digitaal mag dat best een drupje meer.

Ja, het is kut als de situatie ineens anders is dan (terecht) verwacht, gebaseerd op eerdere ervaringen, zeker wanneer je een moeilijke baby bij je hebt.

Als iemand hoog in de emotie zit, dan is een forum gewoon niet "the place to be". Tekst is geen geschikt medium. Een groepsgesprek met meerdere onderwerpen is nog minder geschikt. Indirect (itt bijv chat) helpt ook al niet. Dit topic is geen omgeving waarin je kan verwachten dat alle aanwezigen rustig de tijd kan nemen om iemand even te laten uitrazen, om daarna samen richting een stukje reflectie te gaan.

Zou dit topic zo'n omgeving moeten zijn? Ik denk dat het simpelweg onmogelijk is. Zou k het willen? Ook niet. We kunnen niet alle onderwerpen maar laten vallen voor iedereen die even wat van zich af wil schrijven.

En in dit specifieke geval: na "de tering met ze… " en "eerste lijns gomp bij het GGD callcenter" ben ik er snel klaar mee. Als je begint te zeiken op GGD/callcenter medewerkers dan krijg je van mij weinig sympathie. Emotie is geen vrijbrief om maar te ranten op medewerkers die actief meehelpen om deze logistieke uitdaging in banen te leiden.

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Ankona schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:04:
Dat testen, daar moeten we gewoon mee stoppen. Voegt niets meer toe, alleen een bak kosten ongemak en het samenbrengen van relatief veel besmette mensen.

We moeten gewoon accepteren dat besmettingen algemeen zijn. Net als met verkoudheid, iedereen kan het hebben en overal kun je het oplopen. Niet meer moeilijk doen met quarantaine regels, gewoon aan het werk.
Niet omdat corona weg is, maar je houdt jezelf voor de gek als je denkt dat je nog op besmettingen kunt sturen. Bovendien zijn de besmettingen amper nog een probleem, het probleem zit in de druk op de zorg, met name door de inmiddels zo goed als verdrongen delta variant onder ongevaccineerden. Omicron zal ook nog wel onder de ongevaccineerden toeslaan. Ja, vervelend, maar je houdt het niet tegen. Ook niet als je iedereen drie keer per dag zou testen. Accepteren en door.
Ik denk dat we in de toekomst wel die richting op gaan, alleen moeten we eerst een oplossing vinden voor de druk op de zorg die je zelf ook al benoemt. Dat niet iedereen met covid geholpen kan worden is 1, maar de hoeveelheid mensen met, varierend van wat vervelende aandoeningen tot levensbedreigende aandoeningen, in een eigenlijk onacceptabele wachtrij terecht komen, daar wil je natuurlijk niet mee moeten leven.
Bundin schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Ja, plaats voor emotie moet er zeker zijn, ook digitaal mag dat best een drupje meer.

Ja, het is kut als de situatie ineens anders is dan (terecht) verwacht, gebaseerd op eerdere ervaringen, zeker wanneer je een moeilijke baby bij je hebt.

Als iemand hoog in de emotie zit, dan is een forum gewoon niet "the place to be". Tekst is geen geschikt medium. Een groepsgesprek met meerdere onderwerpen is nog minder geschikt. Indirect (itt bijv chat) helpt ook al niet. Dit topic is geen omgeving waarin je kan verwachten dat alle aanwezigen rustig de tijd kan nemen om iemand even te laten uitrazen, om daarna samen richting een stukje reflectie te gaan.

Zou dit topic zo'n omgeving moeten zijn? Ik denk dat het simpelweg onmogelijk is. Zou k het willen? Ook niet. We kunnen niet alle onderwerpen maar laten vallen voor iedereen die even wat van zich af wil schrijven.
Ik denk dat je het wat te zwaar oppakt. Het kan zo simpel zijn als niet verschillende users die tegengas geven, dat is 1. Dan loopt de emotie niet verder op en, net zo belangrijk, je mist ook niks aan die posts met tegengas. Stap 2, als er 1 of 2 users gewoon even posten van "joh, ik snap dat je het zo vervelend vind, echt klote om daar voor niks met je baby te staan" dan volstaat dat al. En kun je, net zoals ik, gelijk even wijzen op de risico's van "de tering want". Want jouw mening daarover snap ik ook heel goed, zo werkt het ook niet.

(see what I did there?)

Edit: dat een forum geen plek is voor groepstherapie...deze topics niet nee, eens. Zoals aangegeven is dat echter ook niet wat nodig is om de emotie er even uit te halen. Met een paar woorden kun je een medemens even helpen. Prachtige mogelijkheid om makkelijk met een half minuutje van je tijd wat te doen voor een ander.

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 07-01-2022 13:11 ]

Ecodan warmtepomp

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:54:
[...]

Allereerst is tweakers voor mij een community. Genoeg plekken hier waar het wél over gevoel gaat. Maar goed, je bevestigt mij eigenlijk alleen maar in mijn post. Jij wilt discussieren. Hoe gaat dat het beste? Met iemand die rustig is of iemand die hoog in emotie zit? Hoe krijg je iemand die hoog in emotie zit op een rationeler niveau? Alleen maar tegengas geven en zeggen dat hij rustig moet doen? Of even meeleven waarna iemand rustiger wordt? Ik weet het wel. Door schade en schande, levenservaring maar ook professioneel onderricht ben ik afgestapt van het altijd alleen maar rationeel willen praten. Misschien geen communicatie 101 maar 102. Als je wilt discussieren dan schep je daar eerst de juiste voorwaarden voor zodat het goed kan gebeuren want ik neem aan dat jij dat ook wilt.

Daarnaast, en dat is echt niet als troll of flame bedoeld, maar jouw instelling is wat kan leiden tot polarisatie, waarbij dat groepje mensen dat twijfelt of niet wilt meewerken maar wel voor rede vatbaar is, als je maar eens in gesprek gaat op een manier waarin óók de emoties worden meegenomen, achterblijft. Ratio genoeg, het is vaak genoeg uitgelegd door onze overheid, RIVM enzovoort. En toch is die twijfellijn een gillend succes. Discussieren doe je niet met robots, maar met mensen. Daar horen ook emoties bij, die kun je niet met een knop bij een ander uitschakelen.

Gaan doen alsof er voor ieder empathisch bericht allemaal andere gefrustreerde mensen bijkomen vind ik ook nergens op slaan. Al is het maar omdat je empathisch kan zijn zonder het met iemand eens te zijn.
In een discussie hebben emoties een rol. Dat zal ik niet ontkennen. Maar op een forum zoals dit (en zeker hier) heb je het over inhoud en argumenten. Daar kan wel wat emotie bij komen, maar de emotie moet niet de hoofdrol spelen.

Het meegaan met de ander als hij in zijn emoties kinderlijk gedrag gaat vertonen is absurd. Dat deed ik ook niet als hulpverlener. En dus bij mensen waarbij deze emotieregulatie niet helemaal aan de norm is (of te wel beetje het noorden kwijt). Dan breek je of het gesprek af (en gaat verder als de emoties bedaard zijn) of je gaat in op de emoties. Maar dat laatste kan niet met een man of 1000. 3 is dan wel de max.

Daarom gaf ik aan alles is een tijd of een plaats. En als hij een rant topic wil openen, gaat hij ook vrolijk (of boos) zijn gang. Huiskamer is daar de plek voor.

En nee, in een crisis ga je niet mee in die emoties. Je focust op de feiten en neemt randzaken niet te serieus. Sterker nog ik denk dat er juist meer bewijs ligt dat als je iedereen daarin serieus neemt je meer polarisatie krijgt. Waarom denk je dat veel mensen de link leggen tussen de polarisatie en sociale media. Die gefrustreerde gevoelens zijn echt niet allemaal nieuw. Maar nu hebben ze een platform en zit iedereen ze serieus nemen en daarin ziet dan de volgende weer een rechtvaardiging om zijn kinderlijk gedrag of fantasie ook wel gerechtvaardigd zal zijn (niet dus!).

Dus is beiden. Er moet ruimte zijn voor de ander (altijd en op een veilige manier) maar tegelijk mogen ook de nodige mensen een beetje meer ruggengraat kweken. Je weet wel, die gulden middenweg waar Aristoteles het al over had.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Freggel_United schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Staat gewoon bij de info van de teststraat:
Lopend testen, met mogelijke wachtrij buiten. Kleed je dus naar het weer.
En ik kan me voorstellen dat ze niet bij elke verandering van iets dat allemaal gaan melden. Gezien het feit dat er dan weer afgeschaald en dan weer opgeschaald dient te worden, leg ik die verantwoordelijkheid ook wel gewoon bij de burger neer.

Kortom: je had het kunnen weten.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ja irritatie bij mij oproepen. :+

En dat meen ik serieus, geen geintje. Maar dat is mijn probleem en ga ik hier niet ventileren op het forum omdat dit de discussie zou verstoren. Omdat elke actie wel bij iemand irritatie zal oproepen. Dat zal ook deze reactie doen. Daar kunnen we niet allemaal rekening mee houden en jij hoeft behoudens trollen ook geen rekening te houden met mijn irritatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 07-01-2022 13:16 ]

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Cyberpope schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:11:
[...]

In een discussie hebben emoties een rol. Dat zal ik niet ontkennen. Maar op een forum zoals dit (en zeker hier) heb je het over inhoud en argumenten. Daar kan wel wat emotie bij komen, maar de emotie moet niet de hoofdrol spelen.

Het meegaan met de ander als hij in zijn emoties kinderlijk gedrag gaat vertonen is absurd. Dat deed ik ook niet als hulpverlener. En dus bij mensen waarbij deze emotieregulatie niet helemaal aan de norm is (of te wel beetje het noorden kwijt). Dan breek je of het gesprek af (en gaat verder als de emoties bedaard zijn) of je gaat in op de emoties. Maar dat laatste kan niet met een man of 1000. 3 is dan wel de max.

Daarom gaf ik aan alles is een tijd of een plaats. En als hij een rant topic wil openen, gaat hij ook vrolijk (of boos) zijn gang. Huiskamer is daar de plek voor.

En nee, in een crisis ga je niet mee in die emoties. Je focust op de feiten en neemt randzaken niet te serieus. Sterker nog ik denk dat er juist meer bewijs ligt dat als je iedereen daarin serieus neemt je meer polarisatie krijgt. Waarom denk je dat veel mensen de link leggen tussen de polarisatie en sociale media. Die gefrustreerde gevoelens zijn echt niet allemaal nieuw. Maar nu hebben ze een platform en zit iedereen ze serieus nemen en daarin ziet dan de volgende weer een rechtvaardiging om zijn kinderlijk gedrag of fantasie ook wel gerechtvaardigd zal zijn (niet dus!).

Dus is beiden. Er moet ruimte zijn voor de ander (altijd en op een veilige manier) maar tegelijk mogen ook de nodige mensen een beetje meer ruggengraat kweken. Je weet wel, die gulden middenweg waar Aristoteles het al over had.
Het gaat helemaal niet om serieus nemen. Het gaat gewoon om woorden waarin je laat merken dat je snapt dat de ander gefrustreerd is, of je het er nu mee eens bent of niet. Zijn situatie is geen crisis, er is ook geen sprake van een gebrek aan emotieregulatie, er is sprake van gewoon een burger die even tegen het systeem aanloopt, daar gefrustreerd over raakt, wat uit en die je kan helpen met 1 minuut empathie. Het gaat hier niet over hulpverleningstrajecten. Man man wat wordt het groot gemaakt. Gewoon even bevestigen in z'n gevoel -> persoon koelt af -> rationeler over discussieren. Waarin woordkeuze ook veel verschil maakt. En júist dan kun je hem beter bewegen naar de gulden middenweg. Hier is geen spw of sph voor nodig om met de frustraties van deze persoon om te gaan.

Ecodan warmtepomp

• Ankona
JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:09:
[...]

Ik denk dat we in de toekomst wel die richting op gaan, alleen moeten we eerst een oplossing vinden voor de druk op de zorg die je zelf ook al benoemt. Dat niet iedereen met covid geholpen kan worden is 1, maar de hoeveelheid mensen met, varierend van wat vervelende aandoeningen tot levensbedreigende aandoeningen, in een eigenlijk onacceptabele wachtrij terecht komen, daar wil je natuurlijk niet mee moeten leven.
Punt is alleen dat we een beetje in het bekende actie boven effect denken zitten.

Het gaat om het effect, maar onder het motto niets doen is geen optie moet er actie komen. Ik ben van mening dat op dit moment testen en quarantaine niets meer toevoegt. Leuk om jezelf zand in de ogen te gooien en te denken dat je goed bezig bent maar je voorkomt er geen besmettingen meer mee en dus ook geen druk op de zorg. Doe het dan ook niet. Accepteer dat dit middel geen effect heeft. Niets doen is echt wel een optie als er niets is wat effect kan hebben. (En als de zorgmedewerkers niet meer in quarantaine hoeven heb je een flink deel van het probleem ook opgelost)

Het virus zit nu overal en iedereen kan het overal oppikken. Geen test, quarantaine of lock-down die dat nog gaat afremmen.

alles kan off-topic

• Osiris
  • Niet online
Ik ben nog nooit bij de GGD getest (want werkzaam in zorg met eigen teststraten), dus ik ging eens kijken op die site van de overheid/GGD. Maar SJEES wat is die traag zeg :o

Ik zit nu al minutenlang te wachten tot er een locatie te voorschijn komt na het invullen van een postcode..

Oh, cool, blijkbaar een error van de backend wanneer de postcode niet klopt:

code:
1
{"headers":{"normalizedNames":{},"lazyUpdate":null},"status":400,"statusText":"OK","url":"https://user-api.coronatest.nl/afspraken/reserveren","ok":false,"name":"HttpErrorResponse","message":"Http failure response for https://user-api.coronatest.nl/afspraken/reserveren: 400 OK","error":{"httpStatus":400,"errorCode":"POSTCODE_INVALID","message":"BAD_REQUEST"}}

Waarom de frontend dan niet gewoon een foutmelding laat zien is me niet bekend :')

[ Voor 48% gewijzigd door Osiris op 07-01-2022 13:21 ]

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Cyberpope schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Ja irritatie bij mij oproepen. :+
_O-
En dat meen ik serieus, geen geintje. Maar dat is mijn probleem en ga ik hier niet ventileren op het forum omdat dit de discussie zou verstoren. Omdat elke actie wel bij iemand irritatie zal oproepen. Dat zal ook deze reactie doen. Daar kunnen we niet allemaal rekening mee houden en jij hoeft behoudens trollen ook geen rekening te houden met mijn irritatie.
Nee, maar mijn instelling is, als 99 mensen dit in kan houden en 1 persoon niet (al dan niet door andere omstandigheden) en je kunt diegene helpen met 2 zinnetjes typen, dan is de keuze voor mij snel gemaakt. Zou het zo zijn dat 25 procent van de posts stoom afblazen zou zijn dan ja, helemaal eens. Maar we hebben het hier over een incidentele.

Ecodan warmtepomp

• Ankona
Cyberpope schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:11:
[...]

Hou wel in je achterhoofd dat dit een "kroeg" topic is. Iets minder serieus, iets meer uitlaatklep moet juist hier kunnen om zo de andere meer inhoudelijke topics schoon te houden en het geheel gezellig.

alles kan off-topic

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Ankona schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Punt is alleen dat we een beetje in het bekende actie boven effect denken zitten.

Het gaat om het effect, maar onder het motto niets doen is geen optie moet er actie komen. Ik ben van mening dat op dit moment testen en quarantaine niets meer toevoegt. Leuk om jezelf zand in de ogen te gooien en te denken dat je goed bezig bent maar je voorkomt er geen besmettingen meer mee en dus ook geen druk op de zorg. Doe het dan ook niet. Accepteer dat dit middel geen effect heeft. Niets doen is echt wel een optie als er niets is wat effect kan hebben. (En als de zorgmedewerkers niet meer in quarantaine hoeven heb je een flink deel van het probleem ook opgelost)

Het virus zit nu overal en iedereen kan het overal oppikken. Geen test, quarantaine of lock-down die dat nog gaat afremmen.
Je maakt in je posts onderscheid (geen idee of je dat bewust doet) tussen voorkomen en afremmen. Ik geloof zeker wel dat je afremt. Dat is in alle golven te zien vanaf het moment dat er strengere maatregelen komen. Voorkomen zal, zeker als het zo besmettelijk is, moeilijk worden. Zelf denk ik dat we moeten afremmen tot er een oplossing is waarbij de zorg niet in elkaar gaat klappen op het moment dat alle regels losgelaten worden en mijn vader met een hersentumor die op knappen staat (bij wijze van, nie echt het geval) even een half jaartje langer mag wachten. Dat is waar ik het nu voor doe in ieder geval.

Als jij niet gelooft dat besmettingen af te remmen zijn, ondanks de mening van het OMT, RIVM en de cijfers, dan ben ik wel nieuwsgierig waar jij het op baseert :)

Ecodan warmtepomp

• Osiris
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:18:
Ik ben nog nooit bij de GGD getest (want werkzaam in zorg met eigen teststraten), dus ik ging eens kijken op die site van de overheid/GGD. Maar SJEES wat is die traag zeg :o

Ik zit nu al minutenlang te wachten tot er een locatie te voorschijn komt na het invullen van een postcode..

Oh, cool, blijkbaar een error van de backend wanneer de postcode niet klopt:

code:
1
{"headers":{"normalizedNames":{},"lazyUpdate":null},"status":400,"statusText":"OK","url":"https://user-api.coronatest.nl/afspraken/reserveren","ok":false,"name":"HttpErrorResponse","message":"Http failure response for https://user-api.coronatest.nl/afspraken/reserveren: 400 OK","error":{"httpStatus":400,"errorCode":"POSTCODE_INVALID","message":"BAD_REQUEST"}}

Waarom de frontend dan niet gewoon een foutmelding laat zien is me niet bekend :')
Postcode van de Ehv-testlocatie gebruikt, dat werkt wel :+

Wel vrij onhandige ikoontjes: een autootje, een fietsje en een poppetje. Maar er wordt niet geheel duidelijk wat hier nou mee bedoeld wordt. Bereikbaarheid? Drive-through? Oftewel, de informatievoorziening kan wel 10x beter.

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Osiris schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Postcode van de Ehv-testlocatie gebruikt, dat werkt wel :+

Wel vrij onhandige ikoontjes: een autootje, een fietsje en een poppetje. Maar er wordt niet geheel duidelijk wat hier nou mee bedoeld wordt. Bereikbaarheid? Drive-through? Oftewel, de informatievoorziening kan wel 10x beter.
Ik heb mij er ook wel eens in vergist. Wat totaal geen probleem is want ik ben prima ter been. Maar duidelijk is anders ja.

Ecodan warmtepomp

• Osiris
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Ik heb mij er ook wel eens in vergist. Wat totaal geen probleem is want ik ben prima ter been. Maar duidelijk is anders ja.
Jammer dat CoronaTest.nl niet op Github staat :/

• Ankona
JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Je maakt in je posts onderscheid (geen idee of je dat bewust doet) tussen voorkomen en afremmen. Ik geloof zeker wel dat je afremt. Dat is in alle golven te zien vanaf het moment dat er strengere maatregelen komen. Voorkomen zal, zeker als het zo besmettelijk is, moeilijk worden. Zelf denk ik dat we moeten afremmen tot er een oplossing is waarbij de zorg niet in elkaar gaat klappen op het moment dat alle regels losgelaten worden en mijn vader met een hersentumor die op knappen staat even een half jaartje langer mag wachten. Dat is waar ik het nu voor doe in ieder geval.

Als jij niet gelooft dat besmettingen af te remmen zijn, ondanks de mening van het OMT, RIVM en de cijfers, dan ben ik wel nieuwsgierig waar jij het op baseert :)
Voorkomen is op individuele schaal, afremmen op maatschappij niveau ;)

Wat valt er nog te remmen als ondanks dat met de huidige lockdown al bijna maximaal op de rem getrapt is de besmettingen toch door het dak gaan naar een niveau dat we niet eerder gezien hebben? Leuk als je af wil remmen, maar dan moet je wel een rem hebben en niet bij gebrek aan een rem dan maar als een dolle aan het stuur gaan trekken en compleet stuurloos jezelf wijs maken dat je probeert te remmen. We hebben geen rem (meer), dus er valt niets af te remmen.

alles kan off-topic

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:18:
[...]

_O-

[...]

Nee, maar mijn instelling is, als 99 mensen dit in kan houden en 1 persoon niet (al dan niet door andere omstandigheden) en je kunt diegene helpen met 2 zinnetjes typen, dan is de keuze voor mij snel gemaakt. Zou het zo zijn dat 25 procent van de posts stoom afblazen zou zijn dan ja, helemaal eens. Maar we hebben het hier over een incidentele.
Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk ook wel prettig vind om van anderen te horen dat ze het spuugzat zijn of hoog in de emotie zitten. Moet niet de boventoon voeren, maar hebben we allemaal niet af en toe gehad de laatste tijd dat we er door heen zaten? Geeft mij in elk geval het idee dat ik niet de aanstellerige buitenstaander ben terwijl de rest fluitend de lockdown door komt.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• zacht
  • Niet online
Maandag wordt het nieuwe kabinet voorgesteld, dinsdag persco. Is die persco met het duo Rutte-Kuipers i.p.v. Rutte-De Jonge?

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Ankona schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:28:
[...]

Voorkomen is op individuele schaal, afremmen op maatschappij niveau ;)

Wat valt er nog te remmen als ondanks dat met de huidige lockdown al bijna maximaal op de rem getrapt is de besmettingen toch door het dak gaan naar een niveau dat we niet eerder gezien hebben? Leuk als je af wil remmen, maar dan moet je wel een rem hebben en niet bij gebrek aan een rem dan maar als een dolle aan het stuur gaan trekken en compleet stuurloos jezelf wijs maken dat je probeert te remmen. We hebben geen rem (meer), dus er valt niets af te remmen.
Weet jij zeker dat de besmettingen niet nog harder zouden stijgen zonder maatregelen? Behalve in absolute zin afremmen (aan besmettingen verlagen) kun je ook de stijging afremmen. Ben wel benieuwd als je mijn vraag met ja beantwoord waar je dat op baseert.

Ecodan warmtepomp

• remzor
TIGER1125 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:38:

Die kans is al nagenoeg 0. De kans dat je een speld in een hooiberg vindt is groter dan dat je een (voorheen) gezond kind met ernstige corona klachten tegen komt (als in: ziekenhuis, IC, blijvende klachten).

De opkomst valt nu gewoon erg tegen is mijn vermoeden waardoor ze kinderen maar (versneld) gaan uitnodigen. Er zijn immers vaccins genoeg en er is momenteel capaciteit genoeg. We willen natuurlijk niet weer krantenkoppen met “Miljoenen vaccins worden weggegooid en dat kost een X bedrag”. Als men immers echt overtuigd was van nut en noodzaak van het vaccineren bij kinderen hadden ze dit al veel eerder geadviseerd en ‘uitgerold’, zeker bij andere varianten. Net als dat ze bij een eveneens kwetsbare groep, de zwangere vrouwen, al lang hebben gedaan.
Voor omikron gaat het niets bijdragen aan het grotere geheel, helemaal niets (en ook op individueel niveau kan ik niet uit met mijn kosten-baten analyse). Op die ene ziekenhuisopname na dan natuurlijk, ik zal je even voor zijn.. ;)

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:18

Metalfreak

Hoije woh!

Ankona schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Hou wel in je achterhoofd dat dit een "kroeg" topic is. Iets minder serieus, iets meer uitlaatklep moet juist hier kunnen om zo de andere meer inhoudelijke topics schoon te houden en het geheel gezellig.
Dat ja, dat was toch júist het hele idee van dit topic? Dat er wat luchtiger gecommuniceerd kon worden en daar kan dus een uiting van frustratie ook wel eens even bij horen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Michael_OsGroot schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:29:
[...]

Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk ook wel prettig vind om van anderen te horen dat ze het spuugzat zijn of hoog in de emotie zitten. Moet niet de boventoon voeren, maar hebben we allemaal niet af en toe gehad de laatste tijd dat we er door heen zaten? Geeft mij in elk geval het idee dat ik niet de aanstellerige buitenstaander ben terwijl de rest fluitend de lockdown door komt.
Lijkt mij ook niet verkeerd. Ik merk bij mezelf dat ik relatief weinig last heb van covid. Geen overleden familie ofzo, mensen die het hebben gekregen kwamen er weer bovenop. Baanzekerheid inmiddels, we zijn zelf allemaal in goed gezondheid en ik heb genoeg te doen om me niet te vervelen. Toch merk ik bij mezelf dat het mijn geluksgevoel wel enigszins drukt, dat ik iets meer gespannen ben. En dan blijk ik, net als jij, ook maar mens te zijn. En dan kan het inderdaad fijn zijn om dat inderdaad te delen, inderdaad zolang het niet een groot klaagtopic wordt. Helemaal eens d:)b En een beetje, vriendelijk geformuleerde, tegengas op het juiste moment kan dan nog eens verdomd nuttig zijn.

Ecodan warmtepomp

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Michael_OsGroot schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:29:
[...]

Mee eens, persoonlijk qua gezondheid mag ik niet klagen, nooit corona gehad of in elk geval niet opgemerkt dan. Heb een vaste baan, eigen huis enz. En toch zit ik er weer behoorlijk doorheen nu. Het opgesloten gevoel en eigenlijk niks kunnen plus de normale deprimerende toestand van januari erbij doet mij verre van goed...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

remzor schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:30:
[...]

Die kans is al nagenoeg 0. De kans dat je een speld in een hooiberg vindt is groter dan dat je een (voorheen) gezond kind met ernstige corona klachten tegen komt (als in: ziekenhuis, IC, blijvende klachten).

De opkomst valt nu gewoon erg tegen is mijn vermoeden waardoor ze kinderen maar (versneld) gaan uitnodigen. Er zijn immers vaccins genoeg en er is momenteel capaciteit genoeg. We willen natuurlijk niet weer krantenkoppen met “Miljoenen vaccins worden weggegooid en dat kost een X bedrag”. Als men immers echt overtuigd was van nut en noodzaak van het vaccineren bij kinderen hadden ze dit al veel eerder geadviseerd en ‘uitgerold’, zeker bij andere varianten. Net als dat ze bij een eveneens kwetsbare groep, de zwangere vrouwen, al lang hebben gedaan.
Voor omikron gaat het niets bijdragen aan het grotere geheel, helemaal niets (en ook op individueel niveau kan ik niet uit met mijn kosten-baten analyse). Op die ene ziekenhuisopname na dan natuurlijk, ik zal je even voor zijn.. ;)
Natuurlijk zal het helpen in hoe snel de ziekenhuisopnames oplopen. De discussie is alleen dan wel (imho) of je je kind moet blootstellen aan een langetermijnrisico van de effecten van de vaccinatie terwijl deze totaal niet wilsbekwaam is en er zelf totaal niks aan heeft. Ik denk dat het langetermijnrisico laag is hoor, gister lekker m'n booster gehad en had nog wel eerder van mij gemogen. Maar ik kan dat voor mezelf bepalen. En dan nog het ethische vraagstuk of je kinderen moet belasten met een oplossing voor het probleem van een ander. Maar tegelijkertijd kan ik mij voorstellen dat als het in de zorg echt totaal uit de klauwen zou lopen dat het op enig moment toch onderdeel zou worden van de oplossing. Alleen zolang mensen lekker in Oostenrijk gaan skien enzo gaan we het niet laten doen want er is nog genoeg winst te boeken met oplossingen toe te passen bij mensen die er wél baat bij hebben.

Edit: heb ook nog in wetenschappelijke bronnen gezocht naar cijfers van de effecten van covid bij kinderen. Ik ben geen medische wetenschapper maar heb wel een wetenschappelijke achtergrond in statistiek dus ik acht mezelf capabel genoeg om deze cijfers te interpreteren. En de kansen dat er echt iets ernstigs, blijvends gebeurt is, op basis van de cijfers die ik kon vinden, inderdaad echt extreem klein. Met de kanttekening dat natuurlijk lang niet alles onderzocht kan zijn in zo een korte periode.

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 07-01-2022 13:42 ]

Ecodan warmtepomp

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Metalfreak schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Mee eens, persoonlijk qua gezondheid mag ik niet klagen, nooit corona gehad of in elk geval niet opgemerkt dan. Heb een vaste baan, eigen huis enz. En toch zit ik er weer behoorlijk doorheen nu. Het opgesloten gevoel en eigenlijk niks kunnen plus de normale deprimerende toestand van januari erbij doet mij verre van goed...
Ik ken jouw persoonlijke situatie niet maar wat ik het meeste mis is het creëren van herinneringen. Dingen doen waar je gelukkig van wordt. En in deze situatie moet je creatief zijn en andere dingen bedenken, die wellicht ook nieuw zijn maar waar je toch je geluk uit haalt. Of het op een andere manier oplossen.

Ecodan warmtepomp

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Ik ken jouw persoonlijke situatie niet maar wat ik het meeste mis is het creëren van herinneringen. Dingen doen waar je gelukkig van wordt. En in deze situatie moet je creatief zijn en andere dingen bedenken, die wellicht ook nieuw zijn maar waar je toch je geluk uit haalt. Of het op een andere manier oplossen.
Zo had ik er nog niet eens naar gekeken, maar ik denk wel dat je gelijk hebt ja. Het leven kabbelt nu een beetje voort, maar er gebeurt vrij weinig dat je echt bijblijft. Ik ben momenteel single na het verbreken van een relatie 2 jaar geleden, dus tja, weinig aanspraak ook.

En tja, alles is thuis, de muren komen op me af hoor...

[ Voor 7% gewijzigd door Metalfreak op 07-01-2022 13:41 ]

• Ankona
JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:29:
[...]

Weet jij zeker dat de besmettingen niet nog harder zouden stijgen zonder maatregelen? Behalve in absolute zin afremmen (aan besmettingen verlagen) kun je ook de stijging afremmen. Ben wel benieuwd als je mijn vraag met ja beantwoord waar je dat op baseert.
Het blijft luchtfietsen maar ik denk niet dat het heel veel harder zal stijgen. (wel iets) simpelweg omdat de tests nu uitwijzen dat zulke hoge percentages positief zijn en ook zulke grote aantallen, die lock-down van nu is gewoon veel minder effectief dan die vorig jaar.
Tegelijkertijd heeft het er alle schijn van dat de druk op de zorg een stuk minder is door de huidige mutatie icm de vaccinatiegraad. De pijn in de zorg zit hem nu juist in de hoeveelheid medewerkers die onder het huidige regime in quarantaine moet.

alles kan off-topic

• Osiris
  • Niet online
Osiris schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:26:
[...]

Jammer dat CoronaTest.nl niet op Github staat :/
Zo, meteen maar even een vraagje gesteld aan onze overheid:
Beste heer/mevrouw,

Recent hoorde ik van iemand dat bij een teststraat waar eerder nog een drive-through voor auto's was, nu die mogelijkheid er niet meer was, waardoor de persoon rechtsomkeerd was gegaan (…)

(…)

Coronatest.nl laat tijdens het maken van een afspraak wel een aantal ikoontjes zien, bijv. een auto, fiets of voetganger. Het is echter NIET duidelijk wat deze ikoontjes inhouden: dit wordt niet vermeld en er is geen pop-upje (tooltip) en de ikoontjes zijn niet aanklikbaar voor meer info.

Er zijn een aantal mogelijkheden om deze informatievoorziening te verbeteren:
- leg op de afspraak-maak-pagina uit wat de ikoontjes betekeken; of
- voeg bij een locatie een linkje toe die direct naar de specifieke GGD-informatie over de desbetreffende locatie gaat; of
- geef aan of de locatie een drive-through betreft of alleen walk-in of beiden.

Daarnaast nog een 2e voorstel: maak de website openbaar, zoals veel Corona-gerelateerde zaken (CoronaCheck-app bijv.) openbaar zijn op https://github.com/minvws/. Op die manier kunnen meer mensen meedenken met de website en verbeteringen aanleveren.

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

Met vriendelijke groet,

Osiris

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Metalfreak schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:40:
[...]

Zo had ik er nog niet eens naar gekeken, maar ik denk wel dat je gelijk hebt ja. Het leven kabbelt nu een beetje voort, maar er gebeurt vrij weinig dat je echt bijblijft. Ik ben momenteel single na het verbreken van een relatie 2 jaar geleden, dus tja, weinig aanspraak ook.

Dat kan ik mij goed voorstellen! Ik prijs mij in die zin in deze tijd gelukkig met een superleuke jonge kleuter die ook van alles nieuws wilt leren, een vrouw als gezelschap en een nieuwe baan waar ik allemaal nieuwe dingen voor leer. Herinneringen maak je toch vaak samen, of het nu met vrienden of een vriendin is. Alleen vrienden vallen meestal buiten je huishouden -O- Maar je zou bijvoorbeeld in plaats van met z'n vieren bieren in het café eens een wandeling in het bos kunnen maken vlak na de regen, genieten van de geuren en lekker ouwehoeren. Desnoods met een biertje in je hand voor zover je niet teveel drinkt als je met de auto gaat en het blikje natuurlijk weer netjes meenemen ;) Of met goed weer eens ergens in een stadspark buiten lunchen op een kleedje met een vriend/vriendin. Creativiteit is denk ik sleutel tot het hervinden van in ieder geval een deel van je geluk.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 07-01-2022 13:46 ]

Ecodan warmtepomp

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Ankona schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Het blijft luchtfietsen maar ik denk niet dat het heel veel harder zal stijgen. (wel iets) simpelweg omdat de tests nu uitwijzen dat zulke hoge percentages positief zijn en ook zulke grote aantallen, die lock-down van nu is gewoon veel minder effectief dan die vorig jaar.
Tegelijkertijd heeft het er alle schijn van dat de druk op de zorg een stuk minder is door de huidige mutatie icm de vaccinatiegraad. De pijn in de zorg zit hem nu juist in de hoeveelheid medewerkers die onder het huidige regime in quarantaine moet.
Niet alleen dat, ook mensen die op hun tenen lopen. Waar er in die zin misschien vanuit corona minder druk is, is er nu wel meer druk van binnenuit, het zorgsysteem is ook een beetje uitgewoond in die zin en heeft tijd nodig om te herstellen. Heb ik het nog niet gehad over achterstand in de rest van de zorg.

Dat eerste punt is een welles-nietes denk ik; ik denk het tegenovergestelde van jij, dat het aantal besmettingen zou exploderen. Maar net zoals voor jou is het niet meer dan een voorspelling, al vind ik persoonlijk dat ik iets meer heb om op af te gaan (zoals eerder aangegeven). Ik hoop vooral dat ze nu snel een permanent werkbare situatie gaan vinden zodat we weer normaal kunnen gaan leven.

Ecodan warmtepomp

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ankona schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Dat is dan toch wel zorgwekkend, dat alleen een mazzeltje met deze variant in staat is de zorginstroom te verlagen, niet iets dat we met z'n allen doen. Want we moeten koste wat kost (liefst de kosten bij een ander) toch ons ding goen.

Bij een net zo besmettelijke variant die ook nog schadelijker is zijn we dan kansloos.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• remzor
JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:36:
[...]

Natuurlijk zal het helpen in hoe snel de ziekenhuisopnames oplopen. De discussie is alleen dan wel (imho) of je je kind moet blootstellen aan een langetermijnrisico van de effecten van de vaccinatie terwijl deze totaal niet wilsbekwaam is en er zelf totaal niks aan heeft. Ik denk dat het langetermijnrisico laag is hoor, gister lekker m'n booster gehad en had nog wel eerder van mij gemogen. Maar ik kan dat voor mezelf bepalen. En dan nog het ethische vraagstuk of je kinderen moet belasten met een oplossing voor het probleem van een ander. Maar tegelijkertijd kan ik mij voorstellen dat als het in de zorg echt totaal uit de klauwen zou lopen dat het op enig moment toch onderdeel zou worden van de oplossing. Alleen zolang mensen lekker in Oostenrijk gaan skien enzo gaan we het niet laten doen want er is nog genoeg winst te boeken met oplossingen toe te passen bij mensen die er wél baat bij hebben.

Edit: heb ook nog in wetenschappelijke bronnen gezocht naar cijfers van de effecten van covid bij kinderen. Ik ben geen medische wetenschapper maar heb wel een wetenschappelijke achtergrond in statistiek dus ik acht mezelf capabel genoeg om deze cijfers te interpreteren. En de kansen dat er echt iets ernstigs, blijvends gebeurt is, op basis van de cijfers die ik kon vinden, inderdaad echt extreem klein. Met de kanttekening dat natuurlijk lang niet alles onderzocht kan zijn in zo een korte periode.
Ah, ik wilde reageren op je post en toen zag ik dat je hem zelf ook al had ge-edit. Je had het namelijk over de ziekenhuisopnames, maar die zijn er dus eigenlijk niet. Op één hand te tellen. Dan verlaag je de druk daar dus ook niet, althans het heeft geen impact, dus niet significant.

Twee pagina's terug ofzo heb ik al eens eerder gelinkt naar wat absolute cijfers (want men is verzeild geraakt in percentages en "minder dan" of "meer dan" terwijl dit vaak niets zegt als de getallen al dermate laag zijn dat dit dichter bij de 0 zit dan bij de 100 ;)).
Via het corona dashboard van de Rijksoverheid zie je dat er in de laatste 5 weken 51,6 mensen in het ziekenhuis zijn opgenomen met Corona in de leeftijdscategorie 0-19 jaar. Alle andere categorieën gaan in stappen van 10 jaar, alleen deze categorie dus niet. Ik durf te stellen dat van die 51,6 er zeker 45 waren in de leeftijd van 12+, misschien zelfs wel allemaal. De categorie 0 - 9 of 0 - 12 jaar hoeft dus ook niet te bestaan, tenzij je altijd 0 of 1 wilt zien in de cijfers daar wat ziekenhuis/IC opnames betreft. (Laatste 5 weken op de IC in de categorie 0 - 19 jaar waren er 2).

Het wordt mij overigens niet helemaal duidelijk of ze echt alleen de mensen tellen die door corona in het ziekenhuis belanden of bijvoorbeeld ook het kind met een gebroken schouder en toevallig ook positief test waardoor die naar een corona afdeling verplaatst wordt (voor zover die er nog zijn voor hen, geen idee per ziekenhuis).

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:45:
[...]

Dat kan ik mij goed voorstellen! Ik prijs mij in die zin in deze tijd gelukkig met een superleuke jonge kleuter die ook van alles nieuws wilt leren, een vrouw als gezelschap en een nieuwe baan waar ik allemaal nieuwe dingen voor leer. Herinneringen maak je toch vaak samen, of het nu met vrienden of een vriendin is. Alleen vrienden vallen meestal buiten je huishouden -O- Maar je zou bijvoorbeeld in plaats van met z'n vieren bieren in het café eens een wandeling in het bos kunnen maken vlak na de regen, genieten van de geuren en lekker ouwehoeren. Desnoods met een biertje in je hand voor zover je niet teveel drinkt als je met de auto gaat en het blikje natuurlijk weer netjes meenemen ;) Of met goed weer eens ergens in een stadspark buiten lunchen op een kleedje met een vriend/vriendin. Creativiteit is denk ik sleutel tot het hervinden van in ieder geval een deel van je geluk.
Ik heb een eigen café :P Mijn garage is verbouwd als thuisbar met tap en geluids- en lichtinstallatie enz. Daar zitten we wel eens met vrienden, maar toch is het weer thuis en met altijd hetzelfde gezelschap. Alleen de vriend met wie ik het meeste ondernam is onlangs 1000km verderop verhuisd helaas. Goeie vriendin checkt ook regelmatig hoe het met me gaat gelukkig, maar zij woont ook aan de andere kant van het land, dus zie ik ook te weinig eigenlijk. En dat weer is ook zoiets ja, ik vind januari altijd al zo'n kutmaand, corona of niet. Maar met corona is het extra uitzichtloos. Kan ook lastig de motivatie opbrengen voor het werk, maar ja, zal er wel bij horen.

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

remzor schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:54:
[...]

Ah, ik wilde reageren op je post en toen zag ik dat je hem zelf ook al had ge-edit. Je had het namelijk over de ziekenhuisopnames, maar die zijn er dus eigenlijk niet. Op één hand te tellen. Dan verlaag je de druk daar dus ook niet, althans het heeft geen impact, dus niet significant.

Twee pagina's terug ofzo heb ik al eens eerder gelinkt naar wat absolute cijfers (want men is verzeild geraakt in percentages en "minder dan" of "meer dan" terwijl dit vaak niets zegt als de getallen al dermate laag zijn dat dit dichter bij de 0 zit dan bij de 100 ;)).
Via het corona dashboard van de Rijksoverheid zie je dat er in de laatste 5 weken 51,6 mensen in het ziekenhuis zijn opgenomen met Corona in de leeftijdscategorie 0-19 jaar. Alle andere categorieën gaan in stappen van 10 jaar, alleen deze categorie dus niet. Ik durf te stellen dat van die 51,6 er zeker 45 waren in de leeftijd van 12+, misschien zelfs wel allemaal. De categorie 0 - 9 of 0 - 12 jaar hoeft dus ook niet te bestaan, tenzij je altijd 0 of 1 wilt zien in de cijfers daar wat ziekenhuis/IC opnames betreft. (Laatste 5 weken op de IC in de categorie 0 - 19 jaar waren er 2).

Het wordt mij overigens niet helemaal duidelijk of ze echt alleen de mensen tellen die door corona in het ziekenhuis belanden of bijvoorbeeld ook het kind met een gebroken schouder en toevallig ook positief test waardoor die naar een corona afdeling verplaatst wordt (voor zover die er nog zijn voor hen, geen idee per ziekenhuis).
Druk kun je wel verlagen natuurlijk want kinderen die het op school overdragen nemen het mee naar huis. Maar goed, dan kom je weer op mijn eerder aangedragen argumenten.

RIVM wil niks zeggen over die cijfers, ik had ze ook al eens opgezocht, geinterpreteerd en wou kortsluiten of ik dat goed deed. Wat ik heb gevonden in andere onderzoeken is grotendeels hetzelfde; binnen de groep 0-19 maakt de leeftijd erg veel uit. Zou je inderdaad 0-12 doen en 13-18 dan krijg je nog een scherper onderscheid. Maar er zijn ook indicatoren dat de cijfers onder <1 jaar eerder van de orde van de pubers zijn dan van de kleuters, wat dan (zo had ik gelezen) wellicht te maken had met een zich niet voldoende ontwikkeld immuunstelsel. Verder kon ik daar nog niks over vinden. Ik heb denk ik zo een 15-20 onderzoeken doorgespit hiervoor. Mijn conclusie was: <1 en 13-18, veel kleiner maar enigszins aanwezig risico, 1-12 echt extreem minimaal. Ze zijn er maar je moet echt zoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door JT op 07-01-2022 14:04 ]

Ecodan warmtepomp

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Metalfreak schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:56:
[...]

Ik heb een eigen café :P Mijn garage is verbouwd als thuisbar met tap en geluids- en lichtinstallatie enz. Daar zitten we wel eens met vrienden, maar toch is het weer thuis en met altijd hetzelfde gezelschap. Alleen de vriend met wie ik het meeste ondernam is onlangs 1000km verderop verhuisd helaas. Goeie vriendin checkt ook regelmatig hoe het met me gaat gelukkig, maar zij woont ook aan de andere kant van het land, dus zie ik ook te weinig eigenlijk. En dat weer is ook zoiets ja, ik vind januari altijd al zo'n kutmaand, corona of niet. Maar met corona is het extra uitzichtloos. Kan ook lastig de motivatie opbrengen voor het werk, maar ja, zal er wel bij horen.
Herkenbaar hoor, de januari is een beetje hetzelfde als de dag na een houseparty, concert of wat dan ook: zo mooi als het leven gister was is het vandaag helaas niet meer :+ En dat kan nu harder zo voelen natuurlijk. Vrienden op afstand, dat probleem ken ik maar ik heb gelukkig een gezinnetje :) Alhoewel ik niet veel aan de familie in de buurt heb, maar binnenshuis is het goed. Waar liggen jouw interesses dan? Al wel eens nagedacht over alternatieve activiteiten?

Ecodan warmtepomp

• remzor
JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:01:
[...] Mijn conclusie was: <1 en 13-18, veel kleiner maar enigszins aanwezig risico, 1-12 echt extreem minimaal. Ze zijn er maar je moet echt zoeken.
En over die groep ging het nu juist m.b.t. de vaccinatiecampagne: zij worden opgeroepen. Over transmissie gesproken: dat gebeurt toch wel, wel of niet gevaccineerd. Dat zien we overal gebeuren, 2G of niet, die besmettingen tikken gewoon door. Waar men in het begin zei: “vaccineren doe je ook voor een ander” gaat die vlieger nu zeker niet meer op. Ook toen, met de eerdere varianten, werden die cijfers te rooskleurig gebracht en was men veel te stellig met het feit dat je anderen niet meer kon besmetten na vaccinatie. Middels voortschrijdend inzicht werden die cijfers en werd die theorie ook constant bijgesteld. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat als we er op terugkijken over een tijdje dat die besmettelijkheid na vaccinatie niet zo relevant was aangezien die slechts voor een korte duur significant werd geremd, en dan niet eens bij alle varianten even goed.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:46
JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Herkenbaar hoor, de januari is een beetje hetzelfde als de dag na een houseparty, concert of wat dan ook: zo mooi als het leven gister was is het vandaag helaas niet meer :+ En dat kan nu harder zo voelen natuurlijk. Vrienden op afstand, dat probleem ken ik maar ik heb gelukkig een gezinnetje :) Alhoewel ik niet veel aan de familie in de buurt heb, maar binnenshuis is het goed. Waar liggen jouw interesses dan? Al wel eens nagedacht over alternatieve activiteiten?
Inderdaad, hierboven al geschreven. Herinneringen maken. Wij hebben gisteren weer een dagwandeling (uurtje of zeven) gemaakt, in de eigen provincie. Wij is dan wel mijn vrouw en ikzelf. Volgende week is al weer gepland, samen met een alleenstaande vriend.
Het voorbereiden is al leuk en daarna thuis eten met een biertje en nakaarten.
Wij doen dit al zo ongeveer sinds maart 2020. Twee keer toen het kon wel 's zomers ook in de Alpen geweest, maar dat was vakantie.
Ook als gepensioneerden moeten we er net zo goed de "gang" in houden. En reken maar dat ik gisteravond blijer was dan vanavond, na vooral hier bijlezen en diverse andere cijferbronnen raadplegen (omdat ik wel op de hoogte wil blijven van corona).
Dus, ook in januari, ga wat doen. En slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

remzor schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:19:
[...]

En over die groep ging het nu juist m.b.t. de vaccinatiecampagne: zij worden opgeroepen. Over transmissie gesproken: dat gebeurt toch wel, wel of niet gevaccineerd. Dat zien we overal gebeuren, 2G of niet, die besmettingen tikken gewoon door. Waar men in het begin zei: “vaccineren doe je ook voor een ander” gaat die vlieger nu zeker niet meer op. Ook toen, met de eerdere varianten, werden die cijfers te rooskleurig gebracht en was men veel te stellig met het feit dat je anderen niet meer kon besmetten na vaccinatie. Middels voortschrijdend inzicht werden die cijfers en werd die theorie ook constant bijgesteld. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat als we er op terugkijken over een tijdje dat die besmettelijkheid na vaccinatie niet zo relevant was aangezien die slechts voor een korte duur significant werd geremd, en dan niet eens bij alle varianten even goed.
Ik durf het niet met zoveel stelligheid te zeggen dat iedereen besmet zal raken. Als dat niet zo is dan kun je het voor een ander doen (kinderen buiten beschouwing gelaten). Als dat wel zo is dan doe je het, voor zover je het niet voor jezelf doet, op dit moment imho vooral voor de zorg. Ik ben heel benieuwd hoe we er over een tijdje inderdaad op terugkijken.

Maar wat betreft kinderen, die van mij krijgt er voorlopig geen. Ik zie de noodzaak niet zo heel erg momenteel. Terwijl ik en mijn partner beide blij zijn dat we de booster hebben en ons ook aan de regels houden.

Ecodan warmtepomp

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

henkzelf schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:21:
[...]
Dus, ook in januari, ga wat doen. En slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding.
Zo waar! Tijdje alleen op de fiets naar en van werk gegaan. Boeide geen fuck want ik had fatsoenlijke kleding gebudgeteert en niet alleen een regenpak van de Action.

Ecodan warmtepomp

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:24:
[...]

Zo waar! Tijdje alleen op de fiets naar en van werk gegaan. Boeide geen fuck want ik had fatsoenlijke kleding gebudgeteert en niet alleen een regenpak van de Action.
Dit is ook wat ik doe. En dat helpt, in zekere zin.

1) Regelmaat. Dus standaard maaltijden per dag, neem er de tijd voor. Blijf aan je hygiene denken. kleed je aan alsof je naar je werk gaat
2) Blijf mensen spreken. Bellen, maar liefst fysiek.
3) Elke dag naar buiten. Ik ga nu 3x per week naar kantoor. Dat is een 25 minuten fietsen enkele reis. Dit is een goede stok achter de deur. Er geldt een thuiswerkadvies dus je moet even checken met HR. In mijn geval is er ongeveer 5% capaciteit op kantoor en kan je in overleg met je manager komen als je een plekje reserveert. Dat betekent dat je dus met max 5 mensen op kantoor zit en afstand houden blijft prima mogelijk. Mij helpt het in elk geval gigantisch en in dit geval werkt 95% van de mensen thuis. Ik kan dan voor mezelf verantwoorden dat wij als bedrijf voldoende doen. Het thuis zitten werkt voor mij simpelweg niet meer op de huidige manier. Mocht het weer drukke worden, dan schaal ik weer af met naar kantoor gaan.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:03:
[...]

Ja, daar zit ik continu over na te denken en dat is juist wat me bezighoudt, ik kom maar nergens op, maar heb ook nergens motivatie voor. En denk ook dat het hele lockdowngebeuren daar zeker heel veel aan bijdraagt. Normaal denk ik in januari ook: ach, even die maand doorkomen en dan in februari kan ik weer carnaval gaan vieren, maar we weten allemaal dat die kans vrij uitgesloten gaat zijn... Ik merk en besef me ook heel goed dat ik in een vicieuze cirkel blijf ronddraaien en probeer daar uit te komen, maar dat zorgt er tegelijkertijd ook weer voor dat ik er in blijf hangen.

Ik heb soms ook het idee dat er door onze overheid wat te licht wordt gedacht over de lockdown en wat het doet met mensen.
henkzelf schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:21:
[...]

Ik ben een koukleum eerste klas, dus al heb ik 23 lagen kleding aan, koude voeten en handen blijven bestaan. En ik vind het gewoon echt niet leuk om nu door regen en wind buiten te lopen. Ik zou prima in een klimaat kunnen leven met het hele jaar zomerweer, dan ben ik echt veel vrolijker.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Metalfreak schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:40:
[...]

Herken dat wel wat je zegt... het leven sluipt inderdaad voorbij terwijl je "niks" kan.

2020 was nog wel okay voor mij, 2021 wil ik zsm vergeten... zelden zo'n jaar met ellende gekend terwijl je verder ook weinig tot niemand zag.

Overigens ook al 2 jaar singel, ik heb dan nog wel een eigen paard waar ik enigszins m'n ei bij kwijt kan, maar die praat niet terug :P

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

En het getal van vandaag: 34.954

Holy shit. Wat een harde stijging zo ineens zeg. Zou dit het resultaat van kerst of oud en nieuw zijn? Voor mijn idee heb ik hier lokaal veel meer samenkomsten gezien met oud en nieuw dan met kerst.
Metalfreak schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Ja, daar zit ik continu over na te denken en dat is juist wat me bezighoudt, ik kom maar nergens op, maar heb ook nergens motivatie voor. En denk ook dat het hele lockdowngebeuren daar zeker heel veel aan bijdraagt. Normaal denk ik in januari ook: ach, even die maand doorkomen en dan in februari kan ik weer carnaval gaan vieren, maar we weten allemaal dat die kans vrij uitgesloten gaat zijn... Ik merk en besef me ook heel goed dat ik in een vicieuze cirkel blijf ronddraaien en probeer daar uit te komen, maar dat zorgt er tegelijkertijd ook weer voor dat ik er in blijf hangen.

Ik heb soms ook het idee dat er door onze overheid wat te licht wordt gedacht over de lockdown en wat het doet met mensen.
Das klote kerel. Kan je alleen maar sterkte wensen.

Ecodan warmtepomp

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hoe kan het dat de GGD al 2 jaar lang storingen heeft in het tellen van besmettingen? En opvallend genoeg wordt elke storing altijd een dag of 5 gebruikt om de cijfers te verklaren.

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

RemcoDelft schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:28:
Hoe kan het dat de GGD al 2 jaar lang storingen heeft in het tellen van besmettingen? En opvallend genoeg wordt elke storing altijd een dag of 5 gebruikt om de cijfers te verklaren.
Heb je wel eens nieuwsberichten gevolgd over de overheid en IT-projecten? ;) In die zin vind ik het nog knap wat ze in relatief korte tijd voor hun doen hebben kunnen neerzetten. Misschien zit er ergens een menselijke factor die periodiek voor een verstoring zorgt ofzo.

Ecodan warmtepomp

• RemcoDelft
JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:26:

Holy shit. Wat een harde stijging zo ineens zeg. Zou dit het resultaat van kerst of oud en nieuw zijn? Voor mijn idee heb ik hier lokaal veel meer samenkomsten gezien met oud en nieuw dan met kerst.
Dit was te verwachten met een besmettelijkere variant. Zorgwekkender is dat de huidige halfzachte lockdown (ik kan het geen harde lockdown noemen) niet genoeg is om het af te remmen. Nog zorgwekkender is dat ze verwachten dat het eind van de maand weer afneemt, en als dat niet van maatregelen komt kan het dus alleen maar komen omdat er minder mensen zijn die nog niet besmet zijn. En dan zijn we weer precies terug bij Rutte's plan van 2 jaar geleden: iedereen besmetten voor groepsimmuniteit. Alleen blijkt dat niet te werken... Wat wordt het volgende plan: elk jaar 2 extra vaccinaties en elk jaar 2 keer besmet raken en ondertussen toch elke winter in halfzachte lockdown?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RemcoDelft schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:30:
[...]

Dit was te verwachten met een besmettelijkere variant. Zorgwekkender is dat de huidige halfzachte lockdown (ik kan het geen harde lockdown noemen) niet genoeg is om het af te remmen. Nog zorgwekkender is dat ze verwachten dat het eind van de maand weer afneemt, en als dat niet van maatregelen komt kan het dus alleen maar komen omdat er minder mensen zijn die nog niet besmet zijn. En dan zijn we weer precies terug bij Rutte's plan van 2 jaar geleden: iedereen besmetten voor groepsimmuniteit. Alleen blijkt dat niet te werken... Wat wordt het volgende plan: elk jaar 2 extra vaccinaties en elk jaar 2 keer besmet raken en ondertussen toch elke winter in halfzachte lockdown?
Ho ho, wat is er gebeurd met de stelling dat we in een veel te harde lockdown zitten, want de buurlanden...

is het nu weer een halfzachte lockdown geworden? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• RemcoDelft
YakuzA schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Ho ho, wat is er gebeurd met de stelling dat we in een veel te harde lockdown zitten, want de buurlanden...

is het nu weer een halfzachte lockdown geworden? :)
Dat is nooit mijn stelling geweest. Zolang je mag gaan en staan waar je wil, tot aan vliegvakanties aan toe, zou ik dit geen lockdown durven noemen. De kroegen dicht is zo'n beetje het strengste wat er nu aan de hand is.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:46
JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:26:

Mwah, nameldingen van de storing van gisteren ook vlgs Dashboard:
De technische storing in de datastroom van gisteren is opgelost. Deze storing heeft als gevolg dat de cijfers van vandaag nameldingen bevatten, hierdoor valt het aantal meldingen van vandaag hoger uit.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

henkzelf schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:49:
[...]

Mwah, nameldingen van de storing van gisteren ook vlgs Dashboard:
De technische storing in de datastroom van gisteren is opgelost. Deze storing heeft als gevolg dat de cijfers van vandaag nameldingen bevatten, hierdoor valt het aantal meldingen van vandaag hoger uit.
Dat is waar, dat las ik ook vlak na mijn post. Maar gister was hoger dan eergister en het gemiddelde van gister en vandaag is hoger dan gister ook al was het verschil gister marginaal, wel met storing dan. Dus: gister was zelfs mét storing marginaal hoger en vandaag is gemiddeld over gister en vandaag veel hoger (29.827) dan gister en eergister. Te verwachten valt natuurlijk dat vandaag hoger is dan 29.827 gezien de stijging die we zien maar dat kan ik natuurlijk niet hard maken.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is waar we over een week of 2 staan met betrekking tot de zorg. Van mijn part zijn er 100.000 besmettingen, als de bezetting in het ziekenhuis dan nog maar 1/3e is van wat we in december zagen en de rest ziekt lekker thuis uit op de bank dan is de impact nog maar beperkt.

Ecodan warmtepomp

• RemcoDelft
JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:08:
[...]
Waar ik vooral benieuwd naar ben is waar we over een week of 2 staan met betrekking tot de zorg. Van mijn part zijn er 100.000 besmettingen, als de bezetting in het ziekenhuis dan nog maar 1/3e is van wat we in december zagen en de rest ziekt lekker thuis uit op de bank dan is de impact nog maar beperkt.
Tenzij longcovid, dan is iedereen besmetten toch wel een heel groot risico voor de lange termijn.

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

RemcoDelft schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:27:
[...]

Tenzij longcovid, dan is iedereen besmetten toch wel een heel groot risico voor de lange termijn.
Dat is zeker waar. Daar heb ik in die zin meer angst voor dan een IC-opname.

Ecodan warmtepomp

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51

St@m

@ Your Service

Ah, en in dezelfde link zie ik dat de kinderen ook aan de vaccinatie moeten. Maar eens kijken wat voor een impact dat op hun sociale leven heeft als we besluiten dat niet te doen.

Dus voorlopig krijgen ze geen prik. Ziek worden ze niet, dus voor een ernstig ziekteverloop hoef je ze niet te beschermen. Opa's en oma's zijn gevaccineerd, dus waarom ze een prik zouden moeten is me even onduidelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door St@m op 07-01-2022 17:32 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:17
St@m schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:29:
Ah, en in dezelfde link zie ik dat de kinderen ook aan de vaccinatie moeten. Maar eens kijken wat voor een impact dat op hun sociale leven heeft als we besluiten dat niet te doen.

Dus voorlopig krijgen ze geen prik. Ziek worden ze niet, dus voor een ernstig ziekteverloop hoef je ze niet te beschermen. Opa's en oma's zijn gevaccineerd, dus waarom ze een prik zouden moeten is me even onduidelijk.
Verlagen van het reproductie getal.

Dus direct voor jezelf misschien niet zo nodig. Meer voor het algemene belang dus blijkbaar.

• Osiris
  • Niet online

Omdat ondanks vaccinatie Opa en Oma nog steeds in het ziekenhuis kunnen komen?

Als het allemaal zo zwart/wit was zoals je het nu brengt, dan was compleet Corona amper een probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Osiris op 07-01-2022 17:51 ]

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:51

St@m

@ Your Service

Osiris schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:48:
[...]

Omdat ondanks vaccinatie Opa en Oma nog steeds in het ziekenhuis kunnen komen?

Als het allemaal zo zwart/wit was zoals je het nu brengt, dan was compleet Corona amper een probleem.
Dat kan, in theorie. Corona is ook amper een probleem, het probleem is dat er niet genoeg ziekenhuisbedden zijn. Zie de landen om ons heen, weinig problemen daar inmiddels.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Osiris
  • Niet online
St@m schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:55:
[...]

Dat kan, in theorie. Corona is ook amper een probleem, het probleem is dat er niet genoeg ziekenhuisbedden zijn. Zie de landen om ons heen, weinig problemen daar inmiddels.
Ons personeelsgebrek in de zorg máákt dat Corona een probleem is ja.

Maargoed, ook voor je eigen kind heeft vaccineren een potentieel gezondheidswinst. Denk aan MIS-C. Zeer zeldzaam, 1:3000 à 1:4000, maar wel heel erg ernstig. Wil je je kind dat eventueel aandoen? Ook voor een kind zijn de voordelen groter dan de nadelen.

Zie ook het advies van de gezondheidsraad: https://www.gezondheidsra...11-jarigen-tegen-covid-19

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:56

Amphiebietje

In de blubber

Dus voorlopig krijgen ze geen prik. Ziek worden ze niet, dus voor een ernstig ziekteverloop hoef je ze niet te beschermen.
Die mythe hierzo dat kinderen niet ziek worden moet eens ophoepelen. Een hele kleine fractie belandt in het ziekenhuis en gaat in sommige gevallen dood. Een wat grotere fractie krijgt longcovid.

Verder lopen we door kinderen niet te vaccineren/hen meer vrijheden te geven eigenlijk te selecteren op varianten die het goed doen onder jeugdigen, dus misschien dat er nog een variant komt die vooral kinderen zwaar treft.

• RemcoDelft
Waah schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:41:
[...]

Verlagen van het reproductie getal.

Dus direct voor jezelf misschien niet zo nodig. Meer voor het algemene belang dus blijkbaar.
Wat vaccins verlagen aan reproductiegetal, wordt weer gecompenseerd door minder maatregelen. Vaccins worden dus gebruikt om met minder maatregelen meer mensen te kunnen besmetten, en dat heb ik bij geen enkel ander vaccin ooit gezien. Normaalgesproken zijn vaccins bedoeld om het aantal besmettingen te verkleinen, niet om maatregelen tegen besmetting af te bouwen.

• Waah
RemcoDelft schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:30:
[...]

Wat vaccins verlagen aan reproductiegetal, wordt weer gecompenseerd door minder maatregelen. Vaccins worden dus gebruikt om met minder maatregelen meer mensen te kunnen besmetten, en dat heb ik bij geen enkel ander vaccin ooit gezien. Normaalgesproken zijn vaccins bedoeld om het aantal besmettingen te verkleinen, niet om maatregelen tegen besmetting af te bouwen.
Omdat je nog nooit een échte Pandemie hebt meegemaakt van deze orde van grootte :+

Er wordt gestuurd op minimale economische schade én minimale oversterfte.

Daarin is vaccineren een hele goede oplossing. Ook voor jeugd dus.

• ArcticWolf
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:32:
[...]

Omdat je nog nooit een échte Pandemie hebt meegemaakt van deze orde van grootte :+

Er wordt gestuurd op minimale economische schade én minimale oversterfte.

Daarin is vaccineren een hele goede oplossing. Ook voor jeugd dus.
Vaccineren voor 60 min lijkt mij nog steeds onzinnig.

• Waah
ArcticWolf schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:37:
[...]

Vaccineren voor 60 min lijkt mij nog steeds onzinnig.
En daarom hebben we experts, die er jarenlange studie voor hebben gevolgd. :+

Veel gedoe is juist gekomen door het niet luisteren naar de experts O-). Vooral Nederlanders zijn heel goed in het zelf bedenken wat goed is, niet gehinderd door enige kennis van zaken.

[ Voor 14% gewijzigd door Waah op 07-01-2022 20:41 ]

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:40:
[...]
Veel gedoe is juist gekomen door het niet luisteren naar de experts O-). Vooral Nederlanders zijn heel goed in het zelf bedenken wat goed is, niet gehinderd door enige kennis van zaken.
Vind ik niet. Kijk naar de landen waar mensen wel luisteren (met name omdat ze wel moeten) zoals China. Daar is de schade door het zero covid beleid enorm. De bevolking daar leeft al 2 jaar in een zware apocalyptische situatie waar op elk moment alles op slot kan worden gegooid. Terwijl ze niet echt verder komen op het gebied van immuniteit. Zodra ze open gaan krijgen ze de infecties van de rest van de wereld voor de kiezen terwijl ze die nooit gezien hebben dus dat gaat enorm huis houden. Daardoor zitten ze in een veel uitzichtlozere situatie dan wij.

Ik heb niet het idee dat we nu in een veel betere situatie hadden gezeten als iedereen in het begin alles netjes had meegedaan. Misschien dat als we helemaal in het begin met de hele wereld tegelijk thuis gezeten hadden het hadden kunnen stoppen maar daar waren we in April 2020 al te laat mee.

Ik vind juist dat het staren naar besmettingscijfers geen doel op zich meer moet zijn. Anders blijven we juist langer hierin ronddraaien. De experts houden geen rekening met de maatschappelijke impact van hun maatregelen.

Er is ook best veel gevoeligheid ontstaan op dit punt, een soort inertie. Ik denk dat als we in Maart 2020 direct de cijfers die we nu zien van de mildere Omikron variant voor onze kiezen hadden gehad, we het gewoon hadden laten uitrazen omdat we er vers in stonden. Zie hoe we in het verleden omgegaan zijn met Q-Koorts en zwaar vallende griep epidemieen. Nu is de politiek en de zorg enorm behoedzaam geworden en grijpt daardoor sneller naar zware maatregelen.

[ Voor 54% gewijzigd door GekkePrutser op 07-01-2022 21:06 ]

• ArcticWolf
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:40:
[...]

En daarom hebben we experts, die er jarenlange studie voor hebben gevolgd. :+

Kennis van zaken? Ze voorspellen iets op hoe een virus zich aanpast of muteert of wat voor een effect zou kunnen hebben... en passen het tig keer aan, zo lust ik er ook nog wel 1.
Jij kan het krijgen, maar je vriend(in) waar je naast slaap niet. Hoe dan... jij hebt het, maar je kinderen krijgen het niet en vice versa.
Na 2 prikken kun je het nog steeds krijgen (en ernstig ook), nee maar met de booster wordt het onmogelijk... oh shit, zelfs die kunnen het nu krijgen.

Ik heb nu al zoveel scenario's gehoord dat ik er geen bal meer van geloof. Het percentage wat mogelijk sterft aan corona (onder de 60) is nog steeds iets rond de 0,024%.

En ja; longcovid... maar doe daar dan wat aan, dan 60 min dwingen tot vaccineren terwijl het overgrote gedeelte gewoon gezond is en niet vatbaar is. We hebben het over 1,5 a 2% van de bevolking he.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:14

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Osiris schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:13:
Maargoed, ook voor je eigen kind heeft vaccineren een potentieel gezondheidswinst. Denk aan MIS-C. Zeer zeldzaam, 1:3000 à 1:4000, maar wel heel erg ernstig. Wil je je kind dat eventueel aandoen? Ook voor een kind zijn de voordelen groter dan de nadelen.
Die manier van emotionele chantage vind ik altijd wat minder. Er zijn heel erg veel aandoeningen die zeldzaam maar ernstig zijn en daar hebben we ook geen vaccins voor en dat vinden we prima. Sommigen willen hun kroost tegen alles beschermen (denk aan fietshelmpjes) maar velen zijn daar nuchterder in

De primaire reden om nu kinderen te willen vaccineren is het grotere geheel. Dat de benefit-risk voor het kind zelf ook positief is is dan mooi meegenomen, dan heeft het kind er zelf ook nog wat aan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Waah
ArcticWolf schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:50:
[...]

Kennis van zaken? Ze voorspellen iets op hoe een virus zich aanpast of muteert of wat voor een effect zou kunnen hebben... en passen het tig keer aan, zo lust ik er ook nog wel 1.
Jij kan het krijgen, maar je vriend(in) waar je naast slaap niet. Hoe dan... jij hebt het, maar je kinderen krijgen het niet en vice versa.
Na 2 prikken kun je het nog steeds krijgen (en ernstig ook), nee maar met de booster wordt het onmogelijk... oh shit, zelfs die kunnen het nu krijgen.

Ik heb nu al zoveel scenario's gehoord dat ik er geen bal meer van geloof. Het percentage wat mogelijk sterft aan corona (onder de 60) is nog steeds iets rond de 0,024%.

En ja; longcovid... maar doe daar dan wat aan, dan 60 min dwingen tot vaccineren terwijl het overgrote gedeelte gewoon gezond is en niet vatbaar is. We hebben het over 1,5 a 2% van de bevolking he.
Dan luister je gewoon slecht.

Er is nooit gezegd dat vaccinatie of booster het 100% zou voorkomen. Dat heb je toch echt zelf ingevuld, of laten invullen. het gevecht tegen covid (en eigenlijk de over bezetting van de ziekenhuizen) is eentje van grote getallen en hoeveelheden.

Het gaat om X% minder zieken, x% minder opnamen. Het gaat niet over of jij of je vriendin het krijgt....

Het gaat om of 10.000 mensen 8.000 anderen besmetten, of 15.000. Dáár zit de "winst" van een booster of vaccinatie. Niet of je gegarandeerd niet meer ziek wordt.

Zoals je zelf al zegt: je begrijpt niet hoe jij het wel kan krijgen maar je vriendin niet. Luister eens naar een aantal écht experts op gebied van virale ziekten zou ik zeggen. Kennis vergaren als het je interesseert... Ipv het meteen afdoen als "zie je, ik snap het niet dus klopt het niet".

@Gonadan fietshelmen is ook echt wel wat voor te zeggen bij kinderen. Het is vooral Nederlandse koppigheid die dat tegenhoudt. 2019 waren er 17.000 ziekenhuisopnames, waarvan 14.000 fietsongevallen waren. 81% was een eenzijdig ongeval waarbij ongeveer 1/3e behandelingen waren aan schedel/hersenletsel/hersenschudding.

Das 3800 kinderen per jaar die je veel leed kan besparen

Allen prima te voorkomen met een helmpje... Maar gelukkig zijn wij Nederlanders zo lekker nuchter! :+

En die "nuchterheid" zie je bij covid ook. We denken het allemaal in de kroeg beter te weten. Maar van echte kennis is bij velen (me included) gewoon geen sprake. En dat merk je snel genoeg als je ook maar éventjes door vraagt hoe men bij hun standpunten komt.

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 07-01-2022 21:02 ]

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:04
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Gonadan

Gonadan

@Waah je valt precies in de rubbertegel valkuil, ik ga hier echt de discussie over het nut van helmen niet aan.
Men wordt tegenwoordig extreem risico avers, niet alles met een positieve benefit-risk is automatisch iets wat we meteen met z'n allen moeten doen.

Zojuist toch maar eens gekeken of een booster ergens te krijgen was. Over lange tijd ver weg, ik wacht nog maar weer even.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ArcticWolf
  • Niet online
Waah schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:56:
[...]

Dan luister je gewoon slecht.

Er is nooit gezegd dat vaccinatie of booster het 100% zou voorkomen. Dat heb je toch echt zelf ingevuld, of laten invullen. het gevecht tegen covid (en eigenlijk de over bezetting van de ziekenhuizen) is eentje van grote getallen en hoeveelheden.

Het gaat om X% minder zieken, x% minder opnamen. Het gaat niet over of jij of je vriendin het krijgt....

Het gaat om of 10.000 mensen 8.000 anderen besmetten, of 15.000. Dáár zit de "winst" van een booster of vaccinatie. Niet of je gegarandeerd niet meer ziek wordt.

Zoals je zelf al zegt: je begrijpt niet hoe jij het wel kan krijgen maar je vriendin niet. Luister eens naar een aantal écht experts op gebied van virale ziekten zou ik zeggen. Kennis vergaren als het je interesseert... Ipv het meteen afdoen als "zie je, ik snap het niet dus klopt het niet".
Ik begrijp het prima, maar jij lijkt niet te willen accepteren dat het allemaal kansberekeningen zijn. En ik ben het met je eens dat de overbelasting van de zorg het grootste probleem is en daar was eerst 60+ het probleem... en raad eens? nu weer :X daarom is het onzinnig om 60 min te vaccineren.

vind ik het onzinnig ;) en nu ga ik bankhangen

• jadjong
  • Niet online
@Wozmro Dat klinkt wel heel positief, vergrijzing acuut opgelost en je zoon heeft straks weer een reële kans op een eigen woonhuis.

• Waah
ArcticWolf schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Ik begrijp het prima, maar jij lijkt niet te willen accepteren dat het allemaal kansberekeningen zijn. En ik ben het met je eens dat de overbelasting van de zorg het grootste probleem is en daar was eerst 60+ het probleem... en raad eens? nu weer :X daarom is het onzinnig om 60 min te vaccineren.

En jij begrijpt dus niet dat minder besmetting van 60- dus leid tot minder besmetting van 60+ :+

Want guess what? Minder besmetting is minder besmetting. En daar begint zo'n ziekenhuisopname toch in 100% van de gevallen mee. :+

• jadjong
  • Niet online
ArcticWolf schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Je vaccineert 60 min om er voor te zorgen dat 60 plus, ook al zijn ze zelf gevaccineerd, minder snel blootgesteld worden aan een virus. Ondanks vaccinatie zijn er nog een zooi 60 plus die zorg nodig hebben en dat zijn er gewoonweg te veel als ze allemaal tegelijk binnen wandelen.

• Gonadan

Gonadan

Dan zal 60+ ook zelf verantwoordelijkheid moeten nemen en niet nóg meer vrijheid gaan pakken omdat ze hun pepper al hebben.
Helaas blijft dat ook nogal uit, ik heb niet echt haast.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Waah
Gonadan schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:06:
@Waah je valt precies in de rubbertegel valkuil, ik ga hier echt de discussie over het nut van helmen niet aan.
Men wordt tegenwoordig extreem risico avers, niet alles met een positieve benefit-risk is automatisch iets wat we meteen met z'n allen moeten doen.

Zojuist toch maar eens gekeken of een booster ergens te krijgen was. Over lange tijd ver weg, ik wacht nog maar weer even.
Let's agree to disagree :+ mijn zoontje draagt een helm, en ben blij toe want heeft me al een ziekenhuis ritje voorkomen. En als ik een helm had gehad toen ik die leeftijd had, had ik nu een mooi gaaf gebit gehad.

En dat alles met een helm van een paar tientjes :+

Als ik dan rubber tegel ben, so be it. Blijft een kwestie van hoeveel moeite is het, en hoeveel levert het op. Zoals een autogordel. Kleine moeite, scheelt een hoop. Of een helm daar in past moet je zelf bepalen, maar dat het een hoop leed kan schelen staat gewoon vast. Idem bij wintersport en helmen. Ook onzin, tot zo'n 15 jaar geleden en nu draagt 99% een helm.

Maar inderdaad. Andere discussie.

Hier ook een booster regelen nog. Zou het doen maar de afspraak viel in mijn wintersportvakantie. Dus dan maar zsm erna.... Voor de volgende wintersport :+ Met de bus :+ (blijft bijzonder dat dat wél mag :+ )

• ArcticWolf
  • Niet online
@Wozmro mijn HA adviseerde mij om ergens covid op te lopen omdat ik dan de booster niet hoefde :Y) (Pfizer is niet zo goed voor mijn lichaam)

Ik denk dat heel veel huisartsen het beleid zat zijn.

Pagina: 1 ... 55 ... 85 Laatste

Let op:
De persoonlijke afweging om je te vaccineren kun je hier bespreken. Echter we gaan hier geen medische discussies voeren over de werking van het vaccin of eventuele bijwerkingen. Daar zijn de overige topics voor en voor persoonlijke medische kwesties: bespreek dit met je eigen specialist.
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13

Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"