Nee, dat is niet zoiets als autorijden. Om zo'n voertuig te kunnen besturen, zul je iets moeten leren. Daarvoor krijg je dan een rijbewijs. Je mag zelf kiezen of je dat rijbewijs wel of niet haalt. Je zult dan ook niet worden benadeeld 
op andere vlakken, je mag simpelweg het voertuig niet besturen. Met een medische ingreep en met lichamelijke integriteit heeft het dus ook helemaal niets te maken. Laat staan met het ontzeggen van de toegang tot vrij essentiële zaken in het menselijke (sociale) bestaan.
De huidige situatie is eigenlijk dat er 
andere voordelen (lees: toegang tot buitenactiviteiten, toegang tot winkels, horeca, enz.) worden gecreëerd voor mensen die zich laten vaccineren/boosteren (en tot voor kort lieten testen - 2G is wellicht in aantocht) en mee willen werken aan een digitale gezondheidspas (let wel: zeer snel uitgerold, "tijdelijk" van aard en een dergelijk middel is nog nooit eerder gebruikt). Je kunt stellen: tijdelijk van aard kan ook jaren zijn, maar we weten allemaal dat het middel zo niet werd gebracht. Bovendien is er 
stellig meermaals aangegeven dat er geen voordelen zouden komen voor gevaccineerden (door Hugo de Jonge zelf), dat zou je een belofte kunnen noemen, deze verbreken noem ik leugenachtig. Ik pas dan ook voor argumenten als "voortschrijdend inzicht", want een draai binnen (soms) enkele weken is geen voortschrijdend inzicht. Tevens hoef je zaken die je niet zeker weet of die je niet hard kan maken niet meermaals stellig te brengen. Dat is een keuze. Evenals het inderdaad een keuze kan zijn je niet te laten vaccineren of geen coronapas te gebruiken. Het is echter nieuw dat hier dan zware consequenties aan worden verbonden, welke in mum van tijd normaalgoed zijn geworden en welke in het verleden als fictie zouden worden beschouwd.
Persoonlijk ben ik niet tegen vaccineren an sich. Zeker voor kwetsbaren (ouderen, dikke mensen) is het nuttig. Toch vind ik de vrije wil en de lichamelijke integriteit, zoals we die altijd hebben gekend, érg belangrijk. Dat is een principieel standpunt, waar iedereen anders over mag denken. Argumenten als: "Maar in België hebben ze wel een plicht, of in China zus en zo" hoor je dan al snel maar daar heb ik niet zoveel mee. Dat verandert mijn principiële bezwaar namelijk niet. In Amerikaanse staten kennen ze de doodstraf, ook daar ben ik principieel tegen, om maar eens wat te noemen. In het andere topic mocht ik die vergelijking niet maken toen iemand met andere landen aan kwam zetten, maar volgens mij is mijn punt daardoor wel helder. Buitenlands beleid hoeft niets te veranderen aan je eigen (principiële) standpunten/bezwaren. En daar mag je het zeker wel/niet mee eens zijn, daar zijn we allemaal vrij in gelukkig 
Ik ben dus niet principieel tegen het vaccineren an sich, natuurlijk niet zou ik haast zeggen. Wél zet ik grote vraagtekens bij de QR code, de QR maatschappij en het machtsmiddel welke de overheid hiermee in handen heeft gekregen. @
Mfpower is hier op tegen en wil hier niet aan mee doen, dat is dus iets anders dan principieel tegen vaccineren zijn. Ik kan hem goed begrijpen hierin. Mocht je toch een dergelijk systeem als de QR code in willen voeren dien je hier een goede, gedegen onderbouwing voor te hebben en dit systeem ook weer los durven te laten. In ieder geval duidelijker zijn m.b.t. een toekomstvisie t.a.v. dit systeem. Want wanneer verdwijnt die code (nee, hoeft geen concrete datum te zijn, maar wat is het plan, de stip op de horizon, naar welke cijfers kijk je überhaupt, enz.)? Wanneer is het wél goed, wél veilig om hem los te laten? Schept het geen precedent voor andere ziektes, virussen, gezondheidsproblemen welke ook een eigen pas krijgen of er aan kunnen worden toegevoegd? Wat kan/wil men nog toevoegen aan zo'n pas? 
Om dus terug te komen op je opmerking: men kan zich prima laten vaccineren maar niet mee willen werken aan het hele QR-code verhaal. Daar kan ik dan ook prima in komen, sterker nog, ik heb respect voor mensen met dergelijke principes. Ik had eigenlijk verwacht dat er veel meer mensen tegen een dergelijk systeem zouden zijn, zeker Tweakers, die alles wat met data/tech/security/medische gegevens door een loep bekijken. Overigens hoor ik stiekem om mij heen ook wel dat vrijwel iedereen er vanaf wil (n=1, eigen omgeving dat klopt) maar men hem nu eenmaal gebruikt omdat je anders (straks) daadwerkelijk niets meer kan. Zeker niet als je een sociaal betrokken leven leidt. Bioscoop, uit eten, zwemles, voetbalclub, winkels(?), noem het maar op. Vergeet niet dat je tot een jaar geleden voor gek verklaard zou worden als je dit systeem zou voorstellen voor de komende jaren (of misschien voor altijd, wie zal het zeggen, want ze zijn niet zo stellig om te garanderen dat die pas er af gaat - correct me if I'm wrong).
Deze is daarop wel toepasselijk, kreeg ik eens doorgestuurd. Geen idee of die bewerkt is maar gaat om de tekst dus 

:
                                                [
                        Voor 6% gewijzigd door
                                                     remzor                                                 op 05-01-2022 01:26
                                            ]