Dennis1812 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:13:
[...]
Moet je je als pedagogisch medewerker 2x per dag testen tegenwoordig? Ook voor gevaccineerde?
Wat is de meerwaarde van 2x op 1 dag? En is dat naar een RIVM/Boink advies of iets vanuit jouw organisatie?
Vind het nogal heftig klinken.
Nee, ik test mezelf standaard op maandag en donderdag, en ik heb op een vrijdag, voor ik bij die 80+er dat bed uit elkaar ging halen, een test gedaan. Dit is geheel vrijwillig, ik heb en had geen klachten overigens. Ik heb totaal geen moeite met een zelftest, dat is echt zo gepiept.
Alle pm-ers hebben van de overheid in het afgelopen voorjaar ergens (ik meen april) 50 zelftests gekregen, zonder enige verplichting. Zonder een vraag zelfs, de samenvatting van de tekst was ongeveer: "dit zijn zelftesten voor als je geen klachten hebt, maar je moet helemaal niks."
Niet iedereen had interesse, dus ik heb er wat meer gekregen.
Mijn ervaring is dat virussen nogal hard kunnen gaan op kinderdagverblijven en vervolgens de gezinnen. En sowieso lijken peuters elkaar en de pm-ers het liefst recht in het gezicht te willen hoesten/niezen. Het is niet handig om een Corona-uitbraak op een kinderdagverblijf te hebben, daar wil je snel bovenop zitten.
Maar nogmaals, er bestaat geen enkele verplichting om zichzelf te testen voor een pm-er. En zover ik weet bestaat die verplichting ook niet voor een ander beroep.