Smashrun | Strava | Citystrides | Brickset
Dit is natuurlijk niet het geval... Je KAN inderdaad andere mensen besmetten en de viral load KAN net zo hoog zijn, maar de kans is simpelweg veel kleiner. Je lichaam begint meteen met het aanvallen van het virus en je zult dus ook hoogstwaarschijnlijk relatief minder virus deeltjes verspreiden. Bovendien als je niet echt ziek wordt, hoest en nies je niet, wat natuurlijk ook bij het niet dragen van een mondkapje behoorlijk scheelt in het verspreiden van het virus, maar dit lijkt me een minder groot effect.Laguna schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:40:
@Bowen_HAFX wel met de kanttekening dat je als gevaccineerde net zo goed andere mensen kan besmetten, tevens kan de viral load net zo hoog zijn als bij ongevaccineerde mensen. Je vaccineert je dus voornamelijk voor jezelf en om de zorg te ontlasten indien je een verhoogd risico loopt.
Daarnaast moet ik mij inderdaad nog in allerlei bochten wringen op mijn werk door aan maatregelen te houden, omdat ik weet dat er anti vaccinatie denkende collega's zijn en mij er zeker van bewust ben dat ik nog mensen kan besmetten. Ondanks volledige vaccinatie, mij dus toch nog laten testen vorige week. Maar mijn geduld houd ooit ook een keer op ben ik bang
Every magical journey begins with a single step
Dit is dus het hele probleem. Mondkapje biedt voor het individu geen bescherming. Tuurlijk wel, als je ffp2 of 3 hebt wel. Waarom denk je dat de verpleeg afdeling in het ziekenhuis ze dragen? Voor de lol? Je moet er alleen heel goed mee omgaan. Niet eraan zitten wanneer je het kapje op hebt. Bij de elastiekjes pakken om af te doen. Per keer vervangen, of voldoende lang in de zon en buitenlucht laten rusten.de Peer schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 21:55:
[...]
Tsja mondkapjes bieden een individu helemaal geen 'bescherming' . Was alleen maar om de R een heeeel klein beetje omlaag te brengen. Vreemd dat mensen zich veilig(er) voelen met zo'n ding op.
Waarom dan niet iedereen een ffp2/3 mondkapje? Was groot te kort aan in het begin. Toch wel behoorlijk prijzig wanneer je elke dag 2 gebruikt voor de meeste gezinnen (70 euro per gezinslid per maand). De meeste mensen zullen het toch niet fatsoenlijk gebruiken (desinteresse of simpel weg de routine niet aan kunnen leren).
Bovendien is ook nooit geclaimd dat simpele mondkapjes een individu beschermen. Het beschermt iemand anders wanneer je toch op pad gaat met je verkoudheid ( want corona is maar een griepje) en iemand in zijn gezicht blaft. Het is dus voor ingevoerd om super spread events te voorkomen in supermarkten door asociale klootzakken. Dus je doet het inderdaad indirect voor jezelf door anderen te beschermen en daarmee ook jezelf. Als je de enige bent met een slecht mondkapje in een winkel is het dus inderdaad onzin.
Zelfde geldt voor vaccinatie... Nee, je doet het niet perse voor jezelf, wanneer je het risico aanvaardbaar vindt, maar om de verspreiding van het virus te reduceren. Als je dit met z'n ALLEN doet, dan bescherm je elkaar. Ook wanneer er een variant komt die wel dodelijk is voor jezelf.
Ik snap overigens nu ook dat de voorspelling van virologen is dat de mensheid ten onder gaat aan een virus met deze toenemende individualisering en egocentrisch idioterie...
[ Voor 14% gewijzigd door Bowen_HAFX op 24-07-2021 12:59 ]
Omdat niet iedere gevaccineerde is beschermd met een vaccin. Het is niet 100% effectief. En mutaties kunnen ook roet in het eten gooien.HollovVpo1nt schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:44:
Impliciet of expliciet word je gedwongen om een corona vaccin te nemen als je kijkt naar het buitenland. Waarom? Laat degenen die niet gevaccineerd zijn accepteren dat ze een gevaar voor zichzelf en andere niet gevaccineerden zijn. Waarom moet je de nog verder plagen?
Er is een groep die het aan empathie ontbreekt om zich te laten vaccineren om anderen te beschermen. Die groep kun je het beste aanpakken door te zorgen dat het in hun eigen belang wordt om zich te laten vaccineren.
Het enige wat vervelend is dat nog niet iedereen de mogelijkheid heeft gehad om volledig gevaccineerd te zijn. Maar zodra dat punt bereikt is hoop ik dat het in Nederland ook een verplichting wordt voor toegang tot evenementen en banen waar je in contact kan komen met kwetsbare mensen.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Dit inderdaad.Thalaron schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:28:
Ik ben het in grote lijnen eens met hetgeen hierboven is aangegeven door @RocketKoen en @Bowen_HAFX echter vind ik het afdwingen van een vaccin op enige wijze, los van dat nog niet iedereen de kans heeft gehad, absoluut niet wenselijk. Ik zie ook graag dat iedereen zich laat vaccineren maar indien je zaken gaat bemoeilijken of afdwingen omdat vaccinatie niet verplicht is... Stel dan gewoon vaccinatie verplicht...
Zolang het niet verplicht is, gaat het (zoals altijd al zo was en nog steeds zo is) ook niemand wat aan of je wel of niet gevaccineerd bent. Hooguit tijdelijk met QR code, maar dat is over een tijdje ook weer verleden tijd en zal gigantisch misbruikt gaan worden.
Ik vind dan trouwens ook dat ze per direct alles wat mogelijk extra risico op maatschappelijke kosten en/of ziekenhuisopname geeft moeten verbieden... En natuurlijk geen enkele vorm van zorg meer voor (ex) rokers, (ex) drinkers, criminelen, hardrijders, te dikke mensen, eigenlijk iedereen die de schijf van 5 niet strikt naleeft enzo... en ga zo maar door... Want uw leiders weten wat gezond is.
Grijp deze kans! Meteen doorpakken! Uitsluiten die hap!!!
't is maar goed dat ik geen beleid maak he...
Verplicht stellen is een juridisch mijnenveld. En wij hebben niet eens een regering. Voordat zoiets door de bureaucratie komt, als het al lukt, is het 2025.Thalaron schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:28:
Ik ben het in grote lijnen eens met hetgeen hierboven is aangegeven door @RocketKoen en @Bowen_HAFX echter vind ik het afdwingen van een vaccin op enige wijze, los van dat nog niet iedereen de kans heeft gehad, absoluut niet wenselijk. Ik zie ook graag dat iedereen zich laat vaccineren maar indien je zaken gaat bemoeilijken of afdwingen omdat vaccinatie niet verplicht is... Stel dan gewoon vaccinatie verplicht...
Maar het kan nog, misschien dat de volgende mutatie wel een stuk gevaarlijker wordt, bijvoorbeeld vergelijkbaar met Ebola. Dan wordt de orthodoxe christelijke gemeenschap behoorlijk uitgedund, tenzij de geloofsovertuigingen dan toch iets minder sterk blijken te zijn. Of het 'wetenschappelijk onderzoek' wat de wappies hebben uitgevoerd iets minder doorslaggevend dan ze nu willen toegeven.
Juist het (voor de meesten) relatief milde verloop van corona maakt het zo extreem lastig te beheersen. De helft loopt gewoon rond zonder te voelen/weten dat ie ziek is.
Dit zorgt er tevens ook voor dat het extreem lastig aannemelijk te maken is dat de maatregelen + vaccinatie echt nodig zijn...
[ Voor 14% gewijzigd door GeeEs op 24-07-2021 20:03 ]
Omdat alles er op wijst dat het niet bij twee prikjes zal blijven. Zodra wij de acute fase voorbij zijn, zullen wij naar alle waarschijnlijkheid in een endemische fase terechtkomen, vergelijkbaar met andere griepvirussen. De meningen onder experts zijn verdeeld over de schadelijkheid van het virus in dit toekomstig stadium, maar het is aannemelijk dat het zal verminderen.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:46:
[...]
Ik snap oprecht niet wat nu het hele probleem is om twee prikjes te halen. Je hebt ook nog nooit een tetanus prik gehaald? Of gele koorts? Buiktyfus? Nog nooit een verre reis gemaakt? Wees dankbaar dat we in een tijd en land leven dat dit überhaupt mogelijk is.
Ik zie niets in een terugkerende vaccinatie, te meer omdat ik zelf niet in de risico groep zit. Jouw vergelijking met tetanus slaat dus kant noch wal. Dat is namelijk een eenmalige vaccinatie, specifiek voor een periode dat ik wel degelijk gevaar loop omdat ik zelf dus wel in de risico categorie zit (vakantie Thailand bijv.)
Eerst had COVID hem redelijk goed te pakken. Toen heftige reactie op pollen in de lucht (zeer veel last van hooikoorts terwijl hij dat eerder nooit echt had) waarbij hij uiteindelijk een dubbele longontsteking heeft gekregen.
Uiteraard zijn die laatste 2 niet direct een gevolg van COVID… maar alles lijkt erop te wijzen dat hij zonder luchtweg/ademhalingsproblemen door COVID nu niet max 3 uur per dag actief zou zijn geweest voordat hij zowat omvalt van vermoeidheid…
Collega van mijn vrouw, wel wat overgewicht maar verder kerngezond; 32 jaar en is sinds een week van de beademing af. Heeft 2(!) maanden in coma gelegen op de IC.
Ook ik ben van mening dat COVID wat ziekte betreft niet ernstig genoeg is om ergens problemen te zien waar je dit bij Ebola wél zou hebben, echter is het toch wat tricky om je geheel veilig te wanen omdat je niet in de grootste gevarenzone zit.
Ik maak mij overigens niet heel druk over diegene die aan COVID overlijden… maar Long-COVID word ben ik bang zwaar overschat en daar hebben ook jongere mensen om mij heen last van.
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
De vergelijking is dat je een vaccinatie krijgt, die voor Covid overigens minder pijnlijk is. MaarDiscoNootje schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:04:
[...]
Ik zie niets in een terugkerende vaccinatie, te meer omdat ik zelf niet in de risico groep zit. Jouw vergelijking met tetanus slaat dus kant noch wal. Dat is namelijk een eenmalige vaccinatie, specifiek voor een periode dat ik wel degelijk gevaar loop omdat ik zelf dus wel in de risico categorie zit (vakantie Thailand bijv.)
Je neemt inderdaad dus niet het vaccin omdat je er zelf ziek van wordt, maar misschien wel omdat je weer normaal naar concerten/dance festivals wilt. Of naar een restaurant. Of naar het buitenland op vakantie.
En wat is er precies zo erg aan een terugkerende vaccinatie? Ik neem elk jaar de griepprik. Loop naar binnen, krijg een prik, en weer naar buiten. Kost 10 min. Of ben je soms bang dat ze op een gegeven moment er nano chips in verwerken?
Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik ben deze situatie ondertussen behoorlijk zat en als dit opgelost kan worden door 1 keer een prikje te nemen per jaar hoef ik hier niet lang over na te denken. Maar goed, zo denkt klaarblijkelijk niet iedereen erover en dat is je goed recht.
Denk dat veel mensen het gewoon nog iets te snel vinden gaan en de lange termijn niet willen/kunnen overzien... De manier waarop het nu wordt gepushed helpt bij velen niet mee om ze te overtuigen vermoed ik. Ergens snap ik dat wel.
Het is echt niet alleen de bible belt die geen coronaprik wil halen.
Ik hoop oprecht dat we hier van leren en dat men wijs omspringt met de situatie zoals deze nu ontwikkelt.
[ Voor 17% gewijzigd door GeeEs op 25-07-2021 09:16 ]
Nope, ben zelf nu 2x gevaccineerd en een mogelijke 3e gaat er echt niet in, eerst maar eens een beetje de verstandige regels gaan handhaven voordat ik daar ook maar over ga denken.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 20:34:
[...]
De vergelijking is dat je een vaccinatie krijgt, die voor Covid overigens minder pijnlijk is. Maar
Je neemt inderdaad dus niet het vaccin omdat je er zelf ziek van wordt, maar misschien wel omdat je weer normaal naar concerten/dance festivals wilt. Of naar een restaurant. Of naar het buitenland op vakantie.
En wat is er precies zo erg aan een terugkerende vaccinatie? Ik neem elk jaar de griepprik. Loop naar binnen, krijg een prik, en weer naar buiten. Kost 10 min. Of ben je soms bang dat ze op een gegeven moment er nano chips in verwerken?
Ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ik ben deze situatie ondertussen behoorlijk zat en als dit opgelost kan worden door 1 keer een prikje te nemen per jaar hoef ik hier niet lang over na te denken. Maar goed, zo denkt klaarblijkelijk niet iedereen erover en dat is je goed recht.
1,5 jaar laf beleid, ondertussen geniet iedere toerist van Nederland omdat je hier gewoon niks merkt van het virus

Ik ben het ook flink zat allemaal maar voel me zo onderhand ook echt niet meer verantwoordelijk om nog langer als test dummy te dienen terwijl het wel lijkt of sommige beleidsbepalende figuren dat hele corona eigenlijk wel handig vinden, gaat het te goed? Nou dan laten we de jeugd ff lekker losgaan en dan komt dat golfje vanzelf wel weer wat als excuus te gebruiken is om de boel nog eens lekker op scherp te zetten, vaccinatielust op te wekken en de veenbrand ondertussen lekker voort te laten smeulen.
Er is helemaal geen zekerheid dat alleen zo'n prikje alles oplost, was het maar zo makkelijk.
Het is een onderdeel van de way out, maar dan wel samen met nog wat andere gezond verstand leefregels tijdens een pandemie.
We weten het in Nederland alleen weer eens beter dan de WHO die op de een of andere manier wel een wat bredere blik heeft dan dat stelletje navelstaarders hier. Er is namelijk nog een vrij groot stuk wereld buiten onze postzegel waar dit virus op z'n dooie gemak allemaal varianten kan ontwikkelen die zich niets van onze landsgrenzen aantrekken.
Vaccineren, drukte vermijden, indien dat niet kan iets van een mondmasker dragen en zorgen dat alles een beetje hygiënisch, doorlucht en fit blijft, contacten beetje beperken, veel testen en indien positief isoleren, echt niet zo moeilijk allemaal.
Iedere keer diezelfde simplistische management reutel dat we het aan onszelf en ons gedrag te danken hebben is ronduit laf, dan ga je je verstandige regels maar eens gewoon handhaven, kijken of dat misschien ook werkt in combinatie met vaccineren ipv bij het eerste zonnestraaltje gelijk alles weer helemaal los te gooien.
Ik heb mij vrijwillig laten vaccineren maar ben 100% tegen een vaccinatie(herhaal)plicht, dan zijn er nog wel wat andere zaken die hier eerst eens even op scherp gezet kunnen worden voordat klakkeloos de Pfizer reclamefolder als eindoplossing gekozen wordt.
Je kunt het niet vergelijken met de griepprik of de kinderziektes. De wereld zit al anderhalf jaar in een pandemie/crisis. De vaccins zijn het beste middel dat we hebben om daar uit te komen, dus is het heel logisch dat die heel erg gepusht worden. Wat moeten ze anders doen? Ik verwacht dat deze druk ook wel weer minder wordt over tijd.GeeEs schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:07:
Denk dat veel mensen het gewoon nog iets te snel vinden gaan en de lange termijn niet willen/kunnen overzien... De manier waarop het nu wordt gepushed helpt bij velen niet mee om ze te overtuigen vermoed ik. Ergens snap ik dat wel.
De vergelijking is misschien slecht in jouw geval, maar Ik heb wel degelijk de Covid prik ook voor mezelf gehaald. Ergens tussen de 10 en 30% heeft long Covid klachten. Als ik daadwerkelijk ernstige concentratie problemen krijg, kan ik een carrière switch gaan doen. En de griepprik is ook voor mezelf.GeeEs schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:07:
Vergelijking met de griepprik is dan wel weer net zo slecht als voor tetanus. Deze is oorspronkelijk alleen voor 60+ en mensen met hoog risico en daarbij vraagt niemand ernaar, is er geen groepsdruk en gezeik als je die niet neemt, en zijn er 0 beperkingen voor mensen die die niet nemen. Nogal een verschil met een mogelijk jaarlijkse coronaprik. Er worden jaarlijks "slechts" 6 miljoen griepprikken gezet. Zonder enige promotie en indirecte dwang. De griepprik nam je toch ook echt voor jezelf. Niet om je medemens te beschermen. (Althans, ik heb dat nog nooit gehoord op de manier zoals er nu een soort schuldgevoel wordt gevenitleerd. ) ...en van de andere standaard vaccinaties van het Rijksvaccinatieprogramma, is een bekende groep weigeraars. Verder ook 0 restricties en niemand vraagt er naar.
Het is echt niet alleen de bible belt die geen coronaprik wil halen.
Ik hoop oprecht dat we hier van leren en dat men wijs omspringt met de situatie zoals deze nu ontwikkelt.
Mijn punt was dat ik niet in zie wat het grote probleem is van een jaarlijkse vaccinatie en daarom haal ik de jaarlijkse griepvaccinatie aan.
Daarnaast, hoeveel mensen die daadwerkelijk grote problemen hebben met de vaccinatie omdat ze het lange termijn niet overzien drinken alcohol? Of wellicht roken? Stellen zich bloot aan overmatig veel stress op het werk? Liggen regelmatig in de zon te bakken? Hebben overgewicht? Rijden in een auto? Ik blijf het vreemd vinden dat mensen zich zo druk maken over een vaccinatie terwijl zij zichzelf dagelijks aan veel grotere gezondheidsrisico's blootstellen.
En ja, dit is voor jezelf, niet voor een ander. Maar je hebt toch ook bijvoorbeeld een autoverzekering? Ik ben er vrij zeker van dat ik deze niet nodig heb, want ik zit niet in een risicogroep en rij al 15 jaar schadevrij. Maar toch betaal ik deze zodat andere mensen die wel een ongeluk krijgen niet in hele grote problemen komen. Dit is iets dat alleen als collectief werkt. Als alleen mensen die ongelukken krijgen een verzekering nemen, dan werkt het niet. Zorgverzekering misschien? Zelfde met vaccinatie voor Covid... En nee, tot nu toe was dit nooit nodig geweest, maar dit is ook de eerste pandemie van deze omvang in een steeds globaliserende wereld in de recente geschiedenis. En is het nu zo moeilijk te bevatten dat je soms iets voor je medemens moet doen, zodat je er als samenleving ook op vooruit gaat?
Goed, was gezellig in de Covid kroeg, maar ik ga maar eens weer op weg naar huis
Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar de vaccinatie druk zal (hopelijk) ook afnemen in de tijd.PalingDrone schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:22:
[...]
Ik heb mij vrijwillig laten vaccineren maar ben 100% tegen een vaccinatie(herhaal)plicht, dan zijn er nog wel wat andere zaken die hier eerst eens even op scherp gezet kunnen worden voordat klakkeloos de Pfizer reclamefolder als eindoplossing gekozen wordt.
Maar als dit de grote uitdaging is van onze generatie, dan vind ik persoonlijk dat we niet mogen klagen. We hadden ook 70 jaar geleden naar het front gestuurd kunnen worden voor het collectief, dan valt dit nog wel mee (om maar weer een 'slechte' vergelijking te maken
Qua slechte vergelijkingen had ik een van mijn laatste woorden voor het gemak ook maar even vanuit het Duits vertaaldBowen_HAFX schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:47:
[...]
Hier ben ik het helemaal mee eens. Maar de vaccinatie druk zal (hopelijk) ook afnemen in de tijd.
Maar als dit de grote uitdaging is van onze generatie, dan vind ik persoonlijk dat we niet mogen klagen. We hadden ook 70 jaar geleden naar het front gestuurd kunnen worden voor het collectief, dan valt dit nog wel mee (om maar weer een 'slechte' vergelijking te maken
(+ een halve Mulisch aan rant weggeedit, toch wel lekker om in een weekendnacht, laat in een vrijwel lege kroeg ff helemaal los te gaan

Klopt, maar dat bedoel ik juist ook.Bowen_HAFX schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:43:
[...]
De vergelijking is misschien slecht in jouw geval, maar Ik heb wel degelijk de Covid prik ook voor mezelf gehaald. Ergens tussen de 10 en 30% heeft long Covid klachten. Als ik daadwerkelijk ernstige concentratie problemen krijg, kan ik een carrière switch gaan doen. En de griepprik is ook voor mezelf.
Mijn punt was dat ik niet in zie wat het grote probleem is van een jaarlijkse vaccinatie en daarom haal ik de jaarlijkse griepvaccinatie aan.
Daarnaast, hoeveel mensen die daadwerkelijk grote problemen hebben met de vaccinatie omdat ze het lange termijn niet overzien drinken alcohol? Of wellicht roken? Stellen zich bloot aan overmatig veel stress op het werk? Liggen regelmatig in de zon te bakken? Hebben overgewicht? Rijden in een auto? Ik blijf het vreemd vinden dat mensen zich zo druk maken over een vaccinatie terwijl zij zichzelf dagelijks aan veel grotere gezondheidsrisico's blootstellen.
En ja, dit is voor jezelf, niet voor een ander. Maar je hebt toch ook bijvoorbeeld een autoverzekering? Ik ben er vrij zeker van dat ik deze niet nodig heb, want ik zit niet in een risicogroep en rij al 15 jaar schadevrij. Maar toch betaal ik deze zodat andere mensen die wel een ongeluk krijgen niet in hele grote problemen komen. Dit is iets dat alleen als collectief werkt. Als alleen mensen die ongelukken krijgen een verzekering nemen, dan werkt het niet. Zorgverzekering misschien? Zelfde met vaccinatie voor Covid... En nee, tot nu toe was dit nooit nodig geweest, maar dit is ook de eerste pandemie van deze omvang in een steeds globaliserende wereld in de recente geschiedenis. En is het nu zo moeilijk te bevatten dat je soms iets voor je medemens moet doen, zodat je er als samenleving ook op vooruit gaat?
Goed, was gezellig in de Covid kroeg, maar ik ga maar eens weer op weg naar huis. Werd even getriggered, maar heb me hier kunnen ventileren!
De groepsdruk en gepush werkt juist averechts met de coronaprik. Daardoor gaan mensen met de hakken in het zand en de boel wantrouwen.
Het is een beetje hetzelfde als de vergelijking van een kikker in een kokende pan water gooien. Dat werkt niet, dan springt hij eruit, of gaat in ieder geval even flink tegenstribbelen...
De overgang is te groot/snel. Beter zet je hem in een pannetje koud water en kook je hem langzaam gaar.
Net als met roken en drinken, de schade is pas later en sluipt erin. Dat voel je niet direct.
De (verplichte!!) WA autoverzekering heb je niet voor jezelf of jou auto hè
Wat je verder aan je auto verzekert moet je zelf weten inderdaad. Hoor je ook niemand over als je dat niet doet.
Er is ook niemand die je verplicht een all risk te nemen. Verzekeren doe je over het algemeen alleen als je het risico niet ZELF wil of kan dragen. Niet om een ander te beschermen.
De risico's van verder alles wat je noemt zijn op korte en lange termijn veelal zeer goed bekend. Die van de coronaprik niet.
Ik vermoed als dat de regering had opgeroepen de normale griepprik te halen, dat de weerstand een stuk minder was geweest.
Het is voor de meesten gewoon nog te nieuw, eng, onbekend, wat de boer niet kent vreet ie niet idee.
Dat ze pushen kan wel logisch zijn. Maar of dat effectief is om mensen over te halen, daar twijfel ik aan. Er wordt op dit moment puur op angst (dat je leuke dingen niet meer mag) gespeeld.user109731 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:26:
[...]
Je kunt het niet vergelijken met de griepprik of de kinderziektes. De wereld zit al anderhalf jaar in een pandemie/crisis. De vaccins zijn het beste middel dat we hebben om daar uit te komen, dus is het heel logisch dat die heel erg gepusht worden. Wat moeten ze anders doen? Ik verwacht dat deze druk ook wel weer minder wordt over tijd.
Ze zouden het makkelijk kunnen verplichten als ze er echt zeker van zijn dat het werkt. Maar ik hoef je niet uit te leggen dat we daar nog lang niet zijn. De wetenschap is zeer verdeeld over de effectiviteit op termijn.
De griepprik is ook geen heilige graal bijvoorbeeld. Je moet echt elk jaar die prik halen en dan nog ben je maar deels beschermd. Griep blijft gewoon rondgaan.
Ze zouden wat mij betreft het reizen en instroom van risicogebieden als eerste moeten stoppen. Daarna eens kijken wat het doet. Het ongebreidelde vakantievieren en drang naar "grenzeloosheid" is in een pandemie onvoorstelbaar imho. Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat ik het ook wel een beetje begrijp na 1.5 jaar...
[ Voor 4% gewijzigd door GeeEs op 25-07-2021 11:22 ]
Datzelfde geldt ook voor corona...Bowen_HAFX schreef op zondag 25 juli 2021 @ 09:43:
[...]
De kans dat ik mezelf te pletter rij met mijn auto is groter dan dat ik overlijd aan corona. Toch rij ik dagelijks auto.
En in mijn geval blijf ik de gebruikte technieken gewoon spannend vinden (mRNA etc) bij de corona vaccins. Als het een live attenuated of geïnactiveerd vaccin zou zijn geweest, zoals bij de griepprik, dan was ik allang gevaccineerd... al was het alleen maar om van het gezeur af te zijn.
De druk opvoeren blijft een lastig iets. Soms twijfel ik en denk ik "ik haal die prik en wil er daarna ook niks meer over horen" maar in de praktijk vrees ik dat het niet zo werkt en het straks doodleuk verder gaat met prik 3 en 4, nog meer maatregelen etc.
Tsja wat schiet ik er dan mee op.
Ik wil gewoon weer verder met mijn leven en niks meer over corona horen. Maar met een gamma variant waar de vaccins minder effectief tegen lijken te zijn kan ik dat wel vergeten.
Gamma variant could have 'high attack rate even in fully vaccinated people' - new study
[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 25-07-2021 12:20 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik heb een prik genomen. De situatie waar ik nu in zit is afwachten of deze prik over 10, 20 jaar iets met mij doet. Dat weet je niet, kan zijn van niet, kan zijn van wel. Wat ik wél weet is dat als ik corona (weer) zou krijgen, de kans heel klein is dat ik er dusdanig ziek van word dat ik in het ziekenhuis of erger, de IC zal belanden.Bowen_HAFX schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:46:
[...]
Omdat je simpelweg veel effectiever het virus kunt meenemen/verspreiden, andere landen nog niet zo ver zijn qua vaccinatiegraad, het financieel niet uit kan qua toerisme inkomen en de extra ziekenhuiskosten uitgaven, om vaccinaties in heel Europa te stimuleren, er zijn misschien mensen die wel graag gevaccineerd willen zijn maar door omstandigheden nog niet de mogelijkheid hebben gehad en niet zitten te wachten op jouw acceptatie dat jij mogelijkerwijs mensen dodelijk ziek maakt.
Ik snap oprecht niet wat nu het hele probleem is om twee prikjes te halen. Je hebt ook nog nooit een tetanus prik gehaald? Of gele koorts? Buiktyfus? Nog nooit een verre reis gemaakt? Wees dankbaar dat we in een tijd en land leven dat dit überhaupt mogelijk is.
Of is het een heel groot probleem dat er een cellijn is gebruikt dat 20 jaar geleden uit een embryo is gehaald? Mensen doen net alsof er voor elke vaccin een ongeboren vrucht wordt geoogst...
En mocht je toch besmet worden, in het ziekenhuis belanden, dan weiger je dus ook op de IC terecht te komen? Aan de beademing krijg je een infuus met zware medicatie toegediend. Dan mag er wel iets ingespoten worden? En wat denk je dat prednison en dexamethason in die hoeveelheid met je doet? Mensen komen gewoon zwaar beschadigd eruit. Dat risico wil je nemen? Terwijl je ook gewoon een klein prikje kunt halen die een immumresponse opwekt?
Als je er geen verstand van hebt, vertrouw dan op mensen die dat wel hebben en die ook zich massaal laten inenten. Gewoon compleet idioot. Je volgt ook niet de handleiding van je auto en besluit zelf wel dat biologische pinda olie beter is voor je motor? Was paar dagen geleden nog bij de garage waarbij een monteur begon dat hij het wel heel gek was dat er geen griep was geweest en het idee had dat er meer aan de hand was... Rustig uitgelegd dat de maatregelen tegen corona ook werken tegen de griep en dat het daarom niet heel vreemd is. Hij heeft mijn auto uitstekend gerepareerd, maar ik neem geen medisch advies van hem aan.
Uiteraard ben je baas over eigen lichaam en als je alleen jezelf ermee hebt, dan interesseert het mij nog minder dan niks, maar je hebt ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid hier. Je beschermt niet alleen jezelf, maar ook mensen waarbij het vaccin niet goed werkt of mensen die door sociale druk van gehersenspoelde mensen niet durven.
Bovendien als gevolg daarvan kunnen de mensen die wel het gigantische offer hebben genomen van twee prikjes weer thuiswerken, niet normaal naar restaurants of parken en in het ergste geval gaan weer de kinderopvang dicht.
Gelukkig is de Delta variant nu zo besmettelijk, dat de grote groepen bewust niet gevaccineerden met de huidige maatregelen ook binnenkort immuun zullen zijn en dan zijn we van deze hele discussie verlost...
Mijn excuses voor de ongenuanceerde mening...
Kortom, welke situatie heb je liever: zekerheid op een kleine kans tot IC opname/ lange termijn gevolgen covid infectie, of onzekerheid over de gevolgen van je vaccinatie op de lange termijn. Ik had geen angst voor een corona besmetting, ondanks dat ik mij netjes aan de maatregelen hield. Ik heb nu wel angst voor mijn gezondheid over 10-20-30 jaar t.g.v. deze vaccins die met stoom en kokend water zijn ontwikkeld en met een noodprocedure de markt op zijn gezet. Ik heb oprecht angst voor mijn vaccinatie en ik heb er ook spijt van. Ik heb géén idee waarom ik het gedaan heb. Voelde mij als een hert die in de koplampen van een auto staarde, je weet dat je weg wil maar je laat het gebeuren.
Dus: vaccineer diegenen met een grote kans dat ze de zorg zouden belasten en dring de rest geen vaccin op, impliciet. Dat is mijn mening.
Edit: wat ik ook opmerkelijk vind is dat de mensen die zich geen zorgen maken over de toekomstige effecten van de vaccins in mijn beleving 50+ zijn. Met alle respect, dan snap ik dat je je geen zorgen maakt...
[ Voor 4% gewijzigd door HollovVpo1nt op 25-07-2021 13:07 ]
Of je draait hem om. Er is een groep die het aan empathie ontbreekt om andere niet te vragen iets in hun lichaam te spuiten. Als de vaccins 100% veilig waren was het een ander verhaal. Niemand kan zeggen of ze dat zijn. Vaccineren doe je voor jezelf, niet voor een ander. Tenzij het onbetwist veilig is.RocketKoen schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:32:
[...]
Er is een groep die het aan empathie ontbreekt om zich te laten vaccineren om anderen te beschermen. Die groep kun je het beste aanpakken door te zorgen dat het in hun eigen belang wordt om zich te laten vaccineren.
Voor de mensen die de mRNA te spannend vinden is er toch de traditionele Janssen beschikbaar?Lethalis schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:11:
[...]
Datzelfde geldt ook voor corona...
De kans dat ik mezelf te pletter rij met mijn auto is groter dan dat ik overlijd aan corona. Toch rij ik dagelijks auto.
En in mijn geval blijf ik de gebruikte technieken gewoon spannend vinden (mRNA etc) bij de corona vaccins. Als het een live attenuated of geïnactiveerd vaccin zou zijn geweest, zoals bij de griepprik, dan was ik allang gevaccineerd... al was het alleen maar om van het gezeur af te zijn.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
GeeEs schreef op zondag 25 juli 2021 @ 10:36:
[...]
Klopt, maar dat bedoel ik juist ook.
De groepsdruk en gepush werkt juist averechts met de coronaprik.
Een snelle blik op de vaccinatiecijfers laat zien dat dit totale onzin is.Ik vermoed als dat de regering had opgeroepen de normale griepprik te halen, dat de weerstand een stuk minder was geweest.
Het is voor de meesten gewoon nog te nieuw, eng, onbekend, wat de boer niet kent vreet ie niet idee.
HollovVpo1nt schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:45:
[...]
Of je draait hem om. Er is een groep die het aan empathie ontbreekt om andere niet te vragen iets in hun lichaam te spuiten. Als de vaccins 100% veilig waren was het een ander verhaal. Niemand kan zeggen of ze dat zijn. Vaccineren doe je voor jezelf, niet voor een ander. Tenzij het onbetwist veilig is.
Met vaccins kan je dat nooit bereiken. Zo werkt de wetenschap nou eenmaal. Er blijft altijd een kleine mate van onzekerheid over. Maar je krijgt op alle manieren weerstand. Verplichten levert gezeur op bij een bepaalde groep, aandringen lever gezeur op bij een bepaalde groep en het niet verstrekken van vaccins aan wie dat wil levert gezeur op. Kijk je naar de vaccinatiecijfers lijkt voor het merendeel de juiste strategie gekozen te zijn.GeeEs schreef op zondag 25 juli 2021 @ 11:19:
[...]
Dat ze pushen kan wel logisch zijn. Maar of dat effectief is om mensen over te halen, daar twijfel ik aan. Er wordt op dit moment puur op angst (dat je leuke dingen niet meer mag) gespeeld.
Ze zouden het makkelijk kunnen verplichten als ze er echt zeker van zijn dat het werkt.
Hierbij laat ik nog weg dat ik vind dat een deel van de bevolking de beslissing zelf niet kan maken. Die vertrouwen op berichten van de man van de buurvrouw die een artikel van Gerda op Facebook hebben gelezen. Dat mag iedereen zelf weten, maar in Amerika resulteert dat in het volgende: ‘I’m sorry, but it’s too late’: Alabama doctor on treating unvaccinated, dying COVID patients
Hoewel ik het onzin vind om te twijfelen aan hoe de vaccins zijn ontwikkeld, weet jij volgens mij ook wel dat Janssen niet helemaal als traditioneel beschouwd kan worden. Er is er overigens wel een op komst.YakuzA schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:47:
[...]
Voor de mensen die de mRNA te spannend vinden is er toch de traditionele Janssen beschikbaar?
Is niet traditioneel... maar een vector vaccin dat bovendien in de praktijk meer bijwerkingen lijkt te geven bij jongere mensen dan Pfizer of Moderna.YakuzA schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:47:
[...]
Voor de mensen die de mRNA te spannend vinden is er toch de traditionele Janssen beschikbaar?
Daarnaast bestaat het risico dat Janssen binnen afzienbare tijd niet meer als "volledig gevaccineerd" gezien wordt en ook daarbij een tweede prik wordt verwacht.
Op korte termijn lijkt Pfizer (ondanks mRNA) de beste keus te zijn, op lange termijn weet gewoon niemand het.
Dus als ik overstag ga omdat ik geen zin heb om teveel in mijn doen en laten beperkt te worden - wat ik nog steeds een hele slechte reden vind - dan wil ik Pfizer.
Moderna lijkt bij mensen die ik ken ook iets meer klachten te geven, waarschijnlijk door de hogere dosis.
Is dan even puzzelen bij welke locatie ik moet zijn om mijn zin te krijgen, maar kan ik nog redelijk voorspellen op basis van wat anderen hebben gekregen.
Kort samengevat: ik ben geen fan van de mRNA vaccins, maar de vector vaccins bleken in de praktijk slechter uit te pakken voor jongere mensen, dus die wil ik al helemaal niet (Janssen, AZ).
Mocht er nog iets traditioneels op de markt komen, sta ik daarvoor open. Maar met de apartheid die zometeen wordt ingevoerd ben ik waarschijnlijk al eerder gevaccineerd (waarschijnlijk met Pfizer).
[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 25-07-2021 13:28 ]
Zo zat ik er ook in, niet 'nooit' een vaccin nemen, maar wachten totdat het moment dat het goed genoeg voelde. Toen kreeg ik een belletje van een kennis die in een vaccinatielocatie werkt met de mededeling "we hebben een Pfizer over, kom je?". En ik kon geen nee zeggen, hoe graag ik het ook wilde. De hele weg van dat telefoontje tot en met het moment van prikken dacht ik "ik wil dit niet, ik wil dit niet" maar kreeg het gewoon niet uitgesproken. A deer in the headlights...Lethalis schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:17:
[...]
Is niet traditioneel... maar een vector vaccin dat bovendien in de praktijk meer bijwerkingen lijkt te geven bij jongere mensen dan Pfizer of Moderna.
Daarnaast bestaat het risico dat Janssen binnen afzienbare tijd niet meer als "volledig gevaccineerd" gezien wordt en ook daarbij een tweede prik wordt verwacht.
Op korte termijn lijkt Pfizer (ondanks mRNA) de beste keus te zijn, op lange termijn weet gewoon niemand het.
Dus als ik overstag ga omdat ik geen zin heb om teveel in mijn doen en laten beperkt te worden - wat ik nog steeds een hele slechte reden vind - dan wil ik Pfizer.
Moderna lijkt bij mensen die ik ken ook iets meer klachten te geven, waarschijnlijk door de hogere dosis.
Is dan even puzzelen bij welke locatie ik moet zijn om mijn zin te krijgen, maar kan ik nog redelijk voorspellen op basis van wat anderen hebben gekregen.
Kort samengevat: ik ben geen fan van de mRNA vaccins, maar de vector vaccins bleken in de praktijk slechter uit te pakken voor jongere mensen, dus die wil ik al helemaal niet (Janssen, AZ).
Mocht er nog iets traditioneels op de markt komen, sta ik daarvoor open. Maar met de apartheid die zometeen wordt ingevoerd ben ik waarschijnlijk al eerder gevaccineerd (waarschijnlijk met Pfizer).
Ik heb er spijt van en nu leef ik met angst voor de toekomst.
Dat is wel een beetje bijzonder. Als ik het absoluut niet wil, dan doe ik het ook niet. Ik twijfel gewoon uit mezelf wel eens... puur bierviltjes kansberekening. Kans op ernstige bijwerking van het vaccin blijft kleiner dan serieuze klachten na besmetting.HollovVpo1nt schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:34:
[...]
De hele weg van dat telefoontje tot en met het moment van prikken dacht ik "ik wil dit niet, ik wil dit niet" maar kreeg het gewoon niet uitgesproken. A deer in the headlights...
Dus dan denk ik weer "okee klinkt logisch, gaan met die banaan". Maar ja, dat is korte termijn denken
Komen er allerlei varianten waartegen de huidige vaccins niet of minder werken, dan heb je er niks aan. En er blijft een kleine kans op lange termijn gevolgen (neemt wel af naarmate mensen langer gevaccineerd zijn, want het zou moeten gaan opvallen zo naderhand).
Maar als ik besluit het toch te doen, dan is dat het ook hoor. Dan ben ik de weken na de prikken misschien nog wat bang dat ik toch iets krijg, maar daarna komt dan wel een moment dat ik ga denken "het is nu klaar en ik ga mij er simpelweg niet meer druk om maken".
Want dat is uiteindelijk wat ik wil. Mij er niet meer mee bezig houden. Die illusie lijken mijn gevaccineerde medemensen momenteel te hebben iig. Komen er draconische maatregelen voor ongevaccineerden? "Whatever". Nemen de besmettingen toe? "Whatever, ben toch gevaccineerd".
En daar ben ik een beetje jaloers op, ook al slaat het niet ergens op
Het was meer als voorbeeld van al langer bestaande vaccins. Daar is veel minder weerstand tegen. Ik ken heel weinig mensen die voordat corona bestond iets tegen vaccineren hadden. Dit vermoedelijk omdat van vrijwel alle vaccins in het Rijksvaccinatieprogramma de afdoende werking en mogelijke bijwerkingen al vele jaren bekend zijn.BlackMonkey schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:09:
[...]
[...]
Een snelle blik op de vaccinatiecijfers laat zien dat dit totale onzin is.
[...]
[...]
Met vaccins kan je dat nooit bereiken. Zo werkt de wetenschap nou eenmaal. Er blijft altijd een kleine mate van onzekerheid over. Maar je krijgt op alle manieren weerstand. Verplichten levert gezeur op bij een bepaalde groep, aandringen lever gezeur op bij een bepaalde groep en het niet verstrekken van vaccins aan wie dat wil levert gezeur op. Kijk je naar de vaccinatiecijfers lijkt voor het merendeel de juiste strategie gekozen te zijn.
Hierbij laat ik nog weg dat ik vind dat een deel van de bevolking de beslissing zelf niet kan maken. Die vertrouwen op berichten van de man van de buurvrouw die een artikel van Gerda op Facebook hebben gelezen. Dat mag iedereen zelf weten, maar in Amerika resulteert dat in het volgende: ‘I’m sorry, but it’s too late’: Alabama doctor on treating unvaccinated, dying COVID patients
[...]
Hoewel ik het onzin vind om te twijfelen aan hoe de vaccins zijn ontwikkeld, weet jij volgens mij ook wel dat Janssen niet helemaal als traditioneel beschouwd kan worden. Er is er overigens wel een op komst.
Dit is gewoon nog te nieuw, en dat is natuurlijk eng... (De media en de berichten dat er varianten zijn of komen waardoor we elk jaar moeten prikken helpen ook al helemaal niet mee). Ik heb al diverse mensen gehoord die soort van spijt hebben dat ze zich al hebben laten prikken... Onterecht denk ik, maar ik snap het best.
Uiteindelijk geloof ik dat alles wel goedkomt. Als blijkt dat over 2 of 3 jaar alles weer kan en niemand klachten heeft, zal het vertrouwen onder de twijfelaars steeds meer worden.
De cijfers in NL geven mij ook niet perse het beeld dat men onwillig is inderdaad en dit geeft mij wel genoeg vertrouwen. Maar ik snap de weerstand van sommigen absoluut en vind het indirect opdringen van een vaccin door Jan en alleman echt behoorlijk onbeleefd. Ik krijg ook de indruk dat dat puur egoïsme is. "omdat Gerda zich niet laat inenten kan ik straks niet met vakantie!"
Ook omgekeerd gebeurt dit natuurlijk... "Omdat jij met vakantie gaat is het jou schuld dat we nog steeds in een pandemie zitten"...
Dit soort gepush en moddergooien helpt gewoon totaal niet met vertrouwen in alles (en elkaar)
[ Voor 4% gewijzigd door GeeEs op 25-07-2021 14:38 ]
https://www.ed.nl/eindhov...natuur-in-uzelf~a527599e/
Ik pink even een traantje weg.
Na twee weken is het vaccin er uit gepiest/gepoept of heeft je lichaam het afgebroken zodat het de bouwstenen kan gebruiken. En bijwerkingen treden altijd binnen enkele dagen na het toedienen op en dat is omdat je imuunsysteem werkt (en dat geldt ook voor de ernstige bijwerkingen). Dus na 2 weken hoef jij je echt geen (als in 0,0%) zorgen te maken dat het vaccin jouw leven nog negatief gaat beinvloeden.HollovVpo1nt schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:34:
[...]
Zo zat ik er ook in, niet 'nooit' een vaccin nemen, maar wachten totdat het moment dat het goed genoeg voelde. Toen kreeg ik een belletje van een kennis die in een vaccinatielocatie werkt met de mededeling "we hebben een Pfizer over, kom je?". En ik kon geen nee zeggen, hoe graag ik het ook wilde. De hele weg van dat telefoontje tot en met het moment van prikken dacht ik "ik wil dit niet, ik wil dit niet" maar kreeg het gewoon niet uitgesproken. A deer in the headlights...
En je mag juist trotst zijn dat zelfs met jouw angst je toch moedig genoeg was om te gaan.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Daar kan jij niet zeker over zijn, zelfs experts zeggen dat het onwaarschijnlijk is maar de kans niet 0 is. Bij Pandemrix ontstond de narcolepsie in sommige gevallen ook pas een jaar na injecteren.DevWouter schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:33:
[...]
Na twee weken is het vaccin er uit gepiest/gepoept of heeft je lichaam het afgebroken zodat het de bouwstenen kan gebruiken. En bijwerkingen treden altijd binnen enkele dagen na het toedienen op en dat is omdat je imuunsysteem werkt (en dat geldt ook voor de ernstige bijwerkingen). Dus na 2 weken hoef jij je echt geen (als in 0,0%) zorgen te maken dat het vaccin jouw leven nog negatief gaat beinvloeden.
En je mag juist trotst zijn dat zelfs met jouw angst je toch moedig genoeg was om te gaan.
Feit is dat we een risico nemen, we weten in elk geval dat er waarschijnlijk geen bijwerkingen zijn op de lange termijn en met een grote zekerheid dat de gevaren van covid veel groter zijn, maar de garantie is er niet.
Ik ben tegen het opblazen van de mogelijke risico's en pro vaccinatie, maar beweringen dat lange termijn effecten zijn uitgesloten kloppen ook niet. We verwachten het niet, de kans is nihil, maar niet 0.
Het is bij Pandemrix onzeker of het nacrolepsie veroozaakt. De laatste onderzoeken bevestigen dat vermoeden ook niet. Er is een associatie, maar geen causaal verband.codex schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:03:
[...]
Daar kan jij niet zeker over zijn, zelfs experts zeggen dat het onwaarschijnlijk is maar de kans niet 0 is. Bij Pandemrix ontstond de narcolepsie in sommige gevallen ook pas een jaar na injecteren.
Feit is dat we een risico nemen, we weten in elk geval dat er waarschijnlijk geen bijwerkingen zijn op de lange termijn en met een grote zekerheid dat de gevaren van covid veel groter zijn, maar de garantie is er niet.
Ik ben tegen het opblazen van de mogelijke risico's en pro vaccinatie, maar beweringen dat lange termijn effecten zijn uitgesloten kloppen ook niet. We verwachten het niet, de kans is nihil, maar niet 0.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
https://www.nederlandwere...itsland/reizen/reisadviesBas90 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:00:
Een wat stomme vraag…. Mag ik nou wél of niet Duitsland in? Ben van plan morgen nog wat kleine boodschapjes te doen (hooguit een uurtje in Duitsland). Ik lees wisselende maatregelen…
Volgens Wikipedia 3,6 op de 100.000 extra jongeren? Dit is dus 0.0036%, dus wel 0.0% in significante cijfers. Maar even serieus, ik hoop op recht dat jjij je hier geen zorgen overmaakt. In het verleden was er wel eens iets misgegaan met vaccinaties, bijvoorbeeld toen door een productiefout een levend polio virus werd geïnjecteerd (meer dan 50 jaar geleden). Maar ik heb geen enkele vrees dat er nu zoiets dergelijks misgaat. Sterker nog, het risico is vele, vele malen groter dat als jij Covid krijgt je op de IC beland, of long Covid krijgt (ook al zit je officieel niet in een risicogroep), dan dat er over 20 jaar een negatieve bijwerking is van dit vaccin.codex schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:03:
[...]
Daar kan jij niet zeker over zijn, zelfs experts zeggen dat het onwaarschijnlijk is maar de kans niet 0 is. Bij Pandemrix ontstond de narcolepsie in sommige gevallen ook pas een jaar na injecteren.
Waarom ik hier zo zeker van ben? Omdat ik nog geen enkele gerenommeerde arts, niet in mijn vriendenkring, noch in de literatuur of media hier maar ook iets over heb horen zeggen. En dan vertrouw ik maar op mensen die hier daadwerkelijk hun leven aan gewijd hebben, net zoals ik hoop dat mensen mij vertrouwen wanneer het over mijn vakgebied gaat.
Ten slotte, men lijdt het meest van het lijden dat men vreest. En in ieder geval bedankt namens mijzelf, die wel in een risicogroep zit met COPD, dat je het vaccin hebt genomen. Hopelijk kan ik iets soortgelijks voor jouw terugdoen, op een andere manier, in de toekomst.
Ja, dat mag, je valt onder de uitzondering van <24uur.Bas90 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:00:
Een wat stomme vraag…. Mag ik nou wél of niet Duitsland in? Ben van plan morgen nog wat kleine boodschapjes te doen (hooguit een uurtje in Duitsland). Ik lees wisselende maatregelen…
Vanaf 27 juli mag het niet meer en heb je een negatieve test nodig (of vaccinatie- of herstelbewijs).
De Duitse regering heeft een "handig" overzicht. Voor een Risikogebied gelden de uitzonderingen 1-11 op de Testplicht, voor een Hochinzidenzgebiet alleen de uitzonderingen 1-4 (de uitzondering voor <24uur is nummer 6). Voor quarantaine en aanmeldingen blijven wel alle uitzonderingen gelden.
Als over een half jaar iedereen de kans heeft gekregen, ook de jongeren, om zich volledig te laten vaccineren, maar Gerda weigert nog steeds het vaccin te nemen, dan vind ik persoonlijk dat alles gewoon open moet, zoals nu al een beetje het geval is...GeeEs schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:33:
[...]
Ik krijg ook de indruk dat dat puur egoïsme is. "omdat Gerda zich niet laat inenten kan ik straks niet met vakantie!"
Ook omgekeerd gebeurt dit natuurlijk... "Omdat jij met vakantie gaat is het jou schuld dat we nog steeds in een pandemie zitten"...
Dit soort gepush en moddergooien helpt gewoon totaal niet met vertrouwen in alles (en elkaar)
Ik denk dat Gerda dit zelf ook wil, aangezien ik de indruk krijg dat het anti-vaccin sentiment en anti-maatregelen over het algemeen door dezelfde mensen verkondigt wordt. En dan zien we wel wat er gebeurd... Je kunt mensen niet blijven beschermen tegen zichzelf.
Tldr; waarom is er zoveel verdeeldheid over het vaccin en wat zijn de voordelen ervan.
Ik stoor me er mateloos aan dat wanneer je tegen een persoon of in een groep vermeld dat je je bewust niet heb laten vaccineren, dat de reacties variëren tot je bent een wappie, je bent asociaal en je moet het gewoon doen want dan zijn we er vanaf. En dat creëert toch een extra apartheid waar we sowieso al genoeg van hebben in ons landje/de wereld. Het valt me op (met name aan de kant van mijn schoonfamilie) dat er vaak ook niet te discussiëren valt over dit onderwerp en dat mensen of extreem pro of extreem tegen het vaccin zijn.
Toen er voor het eerst gesproken werd over een mogelijk vaccin heb ik geroepen dat als dit DE oplossing is, ik de eerste ben die een vaccin gaat halen. Echter ben ik er niet van overtuigd dat dit DE oplossing is. Ik houd me zoveel mogelijk aan de maatregelen en stel vakanties/tripjes uit totdat het kan. Maar ben je gevaccineerd heb je overal een vrijpas voor, grenzen gaan open, je mocht naar een festival, noem maar op. Echter kun je, correct me if ik wrong, gewoon het corona virus verspreiden. En met name het laatste doet mij verschrikkelijk twijfelen.
Als het corona vaccin ervoor zou zorgen dat de verspreiding van het virus zou stoppen zou ik er veel meer open voor staan. Maar zoals ik het zie neem je het vaccin vooral voor jezelf om de eventuele klachten te verminderen en ook dat is niet zeker. Ik las, meen vrijdag?, een artikeltje dat 10% van de mensen die nu op een IC liggen mensen zijn die 2x gevaccineerd zijn. Verder ben ik jong en gezond dus schat ik mijn kansen goed in, om bij een eventuele besmetting het er wel goed vanaf te brengen. Zo niet, heb ik dan pech.
Wanneer je dat zegt, krijg je massaal de berichten over je heen, dat je dan ook geen medische hulp zou mogen aanvaarden. Is wat van te zeggen, vind ik persoonlijk een beetje ver gaan.
Buiten dat is er al veel geschreven over mogelijke (kans nihil) bijwerkingen en daar laat ik het even bij, anders wordt dit wel een erg lang verhaal.
Persoonlijk wegen, op basis van mijn huidige kennis/aannames, de voorwaarden niet op tegen de mogelijke nadelen. Lees: ik zie amper voordelen. Het argument; laat hem zetten, dan hoef je straks niet overal voor te testen, vind ik persoonlijk kul. Dan ga ik wel niet naar de bios/restaurant/buitenland. Dat vind ik geen goede reden.
Beetje een lang (on-samenhangend?) verhaal geworden, maar dat komt doordat ik het gewoon een lastige keuze vind.
https://cambridgemask.com/collections/allDracula schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:53:
Iemand trouwens nog goede tips waar goede FFP2 maskers te krijgen zijn zonder de hoofdprijs te hoeven betalen?
En nee ik zoek geen goedkoop is duurkoop / rommel opties maar gewoon betaalbare geode kwaliteit maskers
Denk niet dat er betere zijn tbh
[ Voor 3% gewijzigd door Dennahz op 25-07-2021 23:24 ]
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag, ik snap dat de vraag wat “lui” overkomt. Ben het overzicht soms even wat kwijt. Bedankt voor het overzicht!Tom-Z schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:37:
[...]
Ja, dat mag, je valt onder de uitzondering van <24uur.
Vanaf 27 juli mag het niet meer en heb je een negatieve test nodig (of vaccinatie- of herstelbewijs).
De Duitse regering heeft een "handig" overzicht. Voor een Risikogebied gelden de uitzonderingen 1-11 op de Testplicht, voor een Hochinzidenzgebiet alleen de uitzonderingen 1-4 (de uitzondering voor <24uur is nummer 6). Voor quarantaine en aanmeldingen blijven wel alle uitzonderingen gelden.
Ik had "handig" in quotes gezet omdat ik de regels ook bizar ingewikkeld vindt.Bas90 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:26:
[...]
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag, ik snap dat de vraag wat “lui” overkomt. Ben het overzicht soms even wat kwijt. Bedankt voor het overzicht!
Wat is nu precies het nadeel dat je ziet om een vaccin te halen? Dus je wil wel de andere maatregelen volgen inclusief een semi zelf opgelegde lockdown, maar je vaccin halen zie je niet zitten.Marco1994 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:09:
Graag begin ik deze post door te melden dat ik mezelf niet tot de wappie-groep vind horen en over het algemeen denk dat de overheid goede stappen neemt; echter heb ik wel een paar puntjes die mij doen twijfelen om mijzelf te laten vaccineren. Ik hoop dat jullie goede argumenten hebben om het juist wel of niet te doen.
Tldr; waarom is er zoveel verdeeldheid over het vaccin en wat zijn de voordelen ervan.
Ik stoor me er mateloos aan dat wanneer je tegen een persoon of in een groep vermeld dat je je bewust niet heb laten vaccineren, dat de reacties variëren tot je bent een wappie, je bent asociaal en je moet het gewoon doen want dan zijn we er vanaf. En dat creëert toch een extra apartheid waar we sowieso al genoeg van hebben in ons landje/de wereld. Het valt me op (met name aan de kant van mijn schoonfamilie) dat er vaak ook niet te discussiëren valt over dit onderwerp en dat mensen of extreem pro of extreem tegen het vaccin zijn.
Toen er voor het eerst gesproken werd over een mogelijk vaccin heb ik geroepen dat als dit DE oplossing is, ik de eerste ben die een vaccin gaat halen. Echter ben ik er niet van overtuigd dat dit DE oplossing is. Ik houd me zoveel mogelijk aan de maatregelen en stel vakanties/tripjes uit totdat het kan. Maar ben je gevaccineerd heb je overal een vrijpas voor, grenzen gaan open, je mocht naar een festival, noem maar op. Echter kun je, correct me if ik wrong, gewoon het corona virus verspreiden. En met name het laatste doet mij verschrikkelijk twijfelen.
Als het corona vaccin ervoor zou zorgen dat de verspreiding van het virus zou stoppen zou ik er veel meer open voor staan. Maar zoals ik het zie neem je het vaccin vooral voor jezelf om de eventuele klachten te verminderen en ook dat is niet zeker. Ik las, meen vrijdag?, een artikeltje dat 10% van de mensen die nu op een IC liggen mensen zijn die 2x gevaccineerd zijn. Verder ben ik jong en gezond dus schat ik mijn kansen goed in, om bij een eventuele besmetting het er wel goed vanaf te brengen. Zo niet, heb ik dan pech.
Wanneer je dat zegt, krijg je massaal de berichten over je heen, dat je dan ook geen medische hulp zou mogen aanvaarden. Is wat van te zeggen, vind ik persoonlijk een beetje ver gaan.
Buiten dat is er al veel geschreven over mogelijke (kans nihil) bijwerkingen en daar laat ik het even bij, anders wordt dit wel een erg lang verhaal.
Persoonlijk wegen, op basis van mijn huidige kennis/aannames, de voorwaarden niet op tegen de mogelijke nadelen. Lees: ik zie amper voordelen. Het argument; laat hem zetten, dan hoef je straks niet overal voor te testen, vind ik persoonlijk kul. Dan ga ik wel niet naar de bios/restaurant/buitenland. Dat vind ik geen goede reden.
Beetje een lang (on-samenhangend?) verhaal geworden, maar dat komt doordat ik het gewoon een lastige keuze vind.
Prima toch, moet je wachten totdat er groepsimmuniteit is op de hele wereld en hopen dat je in de tussentijd het niet krijgt en jij toevallig de bron van een nieuwe variant zal worden.
Er is simpelweg geen silver bullet die de oplossing is voor deze crisis. In het beste geval hoop je de ergste uitwerkingen van deze pandemie met de vaccins en verbeterde behandelingen zoveel mogelijk te beperken.
De echte vraag wordt dan: heb je alles eraan gedaan wat je kon doen?
Gewoon even pragmatisch gezien.
Ik worstel met die vraag
En natuurlijk heb ik een hoop bedenkingen, voelt het gebruik van de nieuwste mRNA technieken als 1 groot experiment enzovoorts. En vind ik het verschrikkelijk hoeveel druk er wordt uitgeoefend, waar ik ook nog dwars van word.
Maar heb ik wel alles gedaan dat ik kon doen?
Dus aan de ene kant is mijn risico vrij laag. Ik ben slank, ben niet voorbelast met iets etc. Toen mijn vrouw vorig jaar corona had, kreeg ik het niet eens terwijl ze gewoon in mijn gezicht zat te hoesten en ik haar zelf naar de teststraat heb gebracht.
Maar wat als ik straks toch die ene persoon van de 10.000 ben die straks ligt te creperen op de IC? Tuurlijk, krijg ik een nare bijwerking van het vaccin vind ik mezelf ook een eikel.
Alleen ergens moet bij mij nog de knoop doorgehakt. Ik wacht teveel af. Wordt het ja of wordt het nee?
Ik heb na al die tijd nog steeds geen idee

Gaan ze draconische maatregelen nemen voor ongevaccineerden, dan hoef jij je daar niet meer druk om te maken *. En mocht je alsnog corona krijgen (breakthrough infection) dan is deze vaak milder en kun je altijd nog berusten in het feit dat je alles gedaan hebt dat je kon doen.
Uiteindelijk komt het neer op vertrouwen. Linksom of rechtsom. Je zal er uiteindelijk in moeten kunnen berusten.
* Ondanks dat ik dit een hele slechte reden vind om een vaccin te nemen - het zou immers om jouw gezondheid moeten gaan - benoem ik het omdat ik zie (en natuurlijk ook ervaar) hoeveel zorgen het geeft bij ongevaccineerden. Het gevoel een tweederangs burger te worden. Sommigen zijn zelfs bang hun baan kwijt te raken.
De druk die wordt opgevoerd, werkt blijkbaar bij mij. En ik denk de laatste tijd veel na over het sociale contract dat wij met z'n allen hebben. Natuurlijk heeft het iets romantisch (op een verknipte manier) om je rug toe te keren naar deze maatschappij en jouw eigen plan te trekken. Soms wil ik dat.
Maar ik wil ook vaak dat mensen doen wat ik wil. Dat ik veilig over straat kan zonder in elkaar getimmerd of beroofd te worden. Dat mensen hun rommel opruimen. Zich netjes en beleefd gedragen. En iets proberen bij te dragen door productief te zijn.
You can't have one without the other.
Anarchie is anarchie. Ieder voor zich. Geen veiligheid whatsoever. Maar goed, ik word wat filosofisch nu. En ik begin het allemaal gewoon zo verschrikkelijk zat te worden dat ik straks alles best vind vrees ik.
In hoeverre zijn we eigenlijk ooit echt vrij geweest? Het is altijd al "voor wat hoort wat". Is er iets veranderd nu? Of zie je in tijden van crisis gewoon wat duidelijker waar je aan toe bent? En zijn veel vrijheden meer van idealistische aard en nooit onvoorwaardelijk geweest?
Ik moet gaan slapen

Het nadeel dat ik zie, is dat het naar mijn gevoel een beetje een experiment is waarbij we gaandeweg wijzer worden over gekozen vaccins. En je reactie vind ik zelf een beetje makkelijk om 2 redenen. Hoe ik het zie gaat de strijd tegen corona immers best wel goed. De kwetsbare groepen zijn gevaccineerd, waardoor de druk op de zorg, naar mijn weten, een flink stuk afgenomen is waardoor er weer plek is voor de reguliere zorg.Barrycade schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:00:
[...]
Wat is nu precies het nadeel dat je ziet om een vaccin te halen? Dus je wil wel de andere maatregelen volgen inclusief een semi zelf opgelegde lockdown, maar je vaccin halen zie je niet zitten.
Prima toch, moet je wachten totdat er groepsimmuniteit is op de hele wereld en hopen dat je in de tussentijd het niet krijgt en jij toevallig de bron van een nieuwe variant zal worden.
En daarnaast kan, voor zover ik het begrijp, een gevaccineerd persoon nog steeds het virus dragen en verspreiden. Dus in hoeverre ben ik een schadelijker voor de maatschappij vergeleken met iemand die wel gevaccineerd is?
@Lethalis ik denk dat ik grofweg met dezelfde gedachtes kamp als jou, met uitzondering het stuk om maar een vaccin te halen om er maar vanaf te zijn. Niet omdat ik anarchie zo hoog heb zitten, maar meer omdat ik me ook wel vermaak zonder een vakantie/terras/uit eten
Mijn angst is dat het veel verder zal gaan dan alleen vakantie, terras en uit eten.Marco1994 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:25:
[...]
@Lethalis ik denk dat ik grofweg met dezelfde gedachtes kamp als jou, met uitzondering het stuk om maar een vaccin te halen om er maar vanaf te zijn. Niet omdat ik anarchie zo hoog heb zitten, maar meer omdat ik me ook wel vermaak zonder een vakantie/terras/uit eten
Kijk naar wat er in Frankrijk gebeurt, waar gewoon een vaccinatieplicht voor bepaalde sectoren is aangenomen door de senaat. Mag je gewoon ontslagen worden.
In Duitsland worden de geluiden vanuit de politiek ook steeds sterker richting een plicht voor zorgpersoneel en het onderwijs bijvoorbeeld.
What's next?
In Frankrijk vond ik ook het stukje over "openbare ruimtes inclusief buiten" interessant. Ze kunnen nu dus een stadspark afsluiten voor ongevaccineerden

Het gaat allemaal alleen maar gekker worden heb ik het idee.
Het is een keuze tussen het virus en het vaccin. De kans dat jij in de toekomst besmet raakt wanneer alle maatregelen losgelaten worden is zeer waarschijnlijk.Marco1994 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:09:
echter heb ik wel een paar puntjes die mij doen twijfelen om mijzelf te laten vaccineren. Ik hoop dat jullie goede argumenten hebben om het juist wel of niet te doen.
Je kan immuun worden op twee manieren: Door het virus en het vaccin.
De immunitiet door middel van het virus is alleen zeer nadelig:
- Je hebt een grote kans op een ernstig maar ook langdurig ziektebeeld
- De immunitiet opgebouwd door het virus is zeer beperkt
- Je hebt kans op langdurig effecten ook nadat het ziektebeeld ten einde zou moeten zijn (aka long covid)
- Je hebt kans op overlijden
- En je kan andere besmetten.
Ongeveer 48% van Nederland is volledig gevaccineerd en bij sommige mensen slaat het vaccin niet aan waardoor ze geen of onvoldoende immunitiet opbouwen. Naarmate er meer mensen gevaccineerd zijn zal het aantal gevaccineerde in de ziekenhuizen ook stijgen.Als het corona vaccin ervoor zou zorgen dat de verspreiding van het virus zou stoppen zou ik er veel meer open voor staan. Maar zoals ik het zie neem je het vaccin vooral voor jezelf om de eventuele klachten te verminderen en ook dat is niet zeker. Ik las, meen vrijdag?, een artikeltje dat 10% van de mensen die nu op een IC liggen mensen zijn die 2x gevaccineerd zijn.
Overigens vermoed ik dat die 10% een getal is van afdelingen bij elkaar. Een tijdje terug werd gemeld dat op de IC alleen nog maar mensen lagen die geen vaccin hadden.
Dat maakt het vaccin ook zo mooi, zelfs als het niet volledig aanslaat beschermt het je van ernstige gevolgen.
Het voorbeeld argument dat je geeft is ook geen goeie. Maar je geeft ook aan dat jij je beperkt voelt door je huidige kennis.Persoonlijk wegen, op basis van mijn huidige kennis/aannames, de voorwaarden niet op tegen de mogelijke nadelen. Lees: ik zie amper voordelen. Het argument; laat hem zetten, dan hoef je straks niet overal voor te testen, vind ik persoonlijk kul. Dan ga ik wel niet naar de bios/restaurant/buitenland. Dat vind ik geen goede reden.
Op dit moment is het kiezen tussen het vaccin en het virus. Weiger je het vaccin dan zal je het virus krijgen.
En het virus is gewoon velen malen nadeliger.
Dat ben ik met je eens, dan gaat bij mij ook de spuit er maar in. Als je er zo over nadenkt is het natuurlijk te gek voor woorden.Lethalis schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:33:
[...]
Mijn angst is dat het veel verder zal gaan dan alleen vakantie, terras en uit eten.
Kijk naar wat er in Frankrijk gebeurt, waar gewoon een vaccinatieplicht voor bepaalde sectoren is aangenomen door de senaat. Mag je gewoon ontslagen worden.
In Duitsland worden de geluiden vanuit de politiek ook steeds sterker richting een plicht voor zorgpersoneel en het onderwijs bijvoorbeeld.
What's next?
In Frankrijk vond ik ook het stukje over "openbare ruimtes inclusief buiten" interessant. Ze kunnen nu dus een stadspark afsluiten voor ongevaccineerden![]()
Het gaat allemaal alleen maar gekker worden heb ik het idee.
[ Voor 6% gewijzigd door Marco1994 op 26-07-2021 00:42 . Reden: Vergelijking met untermensch gaat misschien een beetje ver ]
Als het een experiment is dan is het de meeste inefficientse inefficientste ooit. Vaccins zijn al ~350 jaar oud en elke wetenschapper weet dat je voor een betrouwbare test echt niet 100% van de populatie hoeft te testen. Ik geloof op de wereldbevolking je nog niet eens 50.000 man nodig hebt, allesdaarboven is zonde.Marco1994 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:25:
[...]
Het nadeel dat ik zie, is dat het naar mijn gevoel een beetje een experiment is waarbij we gaandeweg wijzer worden over gekozen vaccins. En je reactie vind ik zelf een beetje makkelijk om 2 redenen. Hoe ik het zie gaat de strijd tegen corona immers best wel goed. De kwetsbare groepen zijn gevaccineerd, waardoor de druk op de zorg, naar mijn weten, een flink stuk afgenomen is waardoor er weer plek is voor de reguliere zorg.
Dat de strijd tegen Corona gaat goed is omdat het merendeel de adviezen volgt en blijft volgen.
Als je het vaccin hebt gehad is je ziektebeeld minder. Het is het verschil tussen een continue een snotneus of af-en-toe je neus ophalen.En daarnaast kan, voor zover ik het begrijp, een gevaccineerd persoon nog steeds het virus dragen en verspreiden. Dus in hoeverre ben ik een schadelijker voor de maatschappij vergeleken met iemand die wel gevaccineerd is?
Je blijft "schadelijk", maar minder erg dan voorheen.
Tja de wereld is iets groter dan Marco1994 en Barrycade. Dat gevaccineerden het kunnen doorgeven is toch veel gevaarlijker voor jou? Ik heb Janssen gehad (wegens bouwjaar, ben niet een party beest) maar ik heb dus een 40% kans om het te krijgen. Zal vooralsnog niet in het ziekenhuis belanden. Daar liggen jouw kansen iets slechter.Marco1994 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:25:
[...]
Het nadeel dat ik zie, is dat het naar mijn gevoel een beetje een experiment is waarbij we gaandeweg wijzer worden over gekozen vaccins. En je reactie vind ik zelf een beetje makkelijk om 2 redenen. Hoe ik het zie gaat de strijd tegen corona immers best wel goed. De kwetsbare groepen zijn gevaccineerd, waardoor de druk op de zorg, naar mijn weten, een flink stuk afgenomen is waardoor er weer plek is voor de reguliere zorg.
En daarnaast kan, voor zover ik het begrijp, een gevaccineerd persoon nog steeds het virus dragen en verspreiden. Dus in hoeverre ben ik een schadelijker voor de maatschappij vergeleken met iemand die wel gevaccineerd is?
De situatie waarin we zitten is iets anders dan de situatie die we kenden qua vaccineren: meeste ziekten kan je redelijk op gokken omdat de groepsimmuniteit hoog genoeg ligt. Das nog steeds niet / lang nog niet het geval met Corona.
Zou zeggen, kijk het nog even aan, de Engelsen hebben collectief besloten tot een experiment om te zien hoe dit afloopt als we de boel vanaf nu gaan loslaten. Vooralsnog zijn de supermarkten wat karig bevoorraadt, maar valt het mee in de ziekenhuizen, maar denk dat we niet heel lang hoeven te wachten hoe de toekomst er voor ons uit kan zien.
Maar eerste signalen dat als je naar een potje voetbal wil gaan kijken in de UK na oktober je ook je prikken moet hebben gehaald komen al in het nieuws.
Hopelijk wordt de jeugd tot die tijd op natuurlijke manier en zonder te veel nevenschade immuun. Én zonder te veel varianten te veroorzaken, zodat de mensen met de 1.0 versie van de vaccins ook nog bescherming houden. Want dat zijn en waren de mensen die we die bescherming toch ook gunnen?
We gebruiken dit type vaccins pas een jaar massaal, je kunt dit gewoon niet stellen. Ik heb nog geen enkele deskundige op het vlak horen zeggen dat we het met zekerheid kunnen uitsluiten, hoogst waarschijnlijk niet, de kans is zeer klein, dat soort termen.Bowen_HAFX schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:11:
[...]
Volgens Wikipedia 3,6 op de 100.000 extra jongeren? Dit is dus 0.0036%, dus wel 0.0% in significante cijfers. Maar even serieus, ik hoop op recht dat jjij je hier geen zorgen overmaakt. In het verleden was er wel eens iets misgegaan met vaccinaties, bijvoorbeeld toen door een productiefout een levend polio virus werd geïnjecteerd (meer dan 50 jaar geleden). Maar ik heb geen enkele vrees dat er nu zoiets dergelijks misgaat. Sterker nog, het risico is vele, vele malen groter dat als jij Covid krijgt je op de IC beland, of long Covid krijgt (ook al zit je officieel niet in een risicogroep), dan dat er over 20 jaar een negatieve bijwerking is van dit vaccin.
Waarom ik hier zo zeker van ben? Omdat ik nog geen enkele gerenommeerde arts, niet in mijn vriendenkring, noch in de literatuur of media hier maar ook iets over heb horen zeggen. En dan vertrouw ik maar op mensen die hier daadwerkelijk hun leven aan gewijd hebben, net zoals ik hoop dat mensen mij vertrouwen wanneer het over mijn vakgebied gaat.
Ten slotte, men lijdt het meest van het lijden dat men vreest. En in ieder geval bedankt namens mijzelf, die wel in een risicogroep zit met COPD, dat je het vaccin hebt genomen. Hopelijk kan ik iets soortgelijks voor jouw terugdoen, op een andere manier, in de toekomst.
Laten we niet doen alsof wij het hier beter weten en dat wel met zekerheid kunnen zeggen. Het is gewoon een kleine kans en het risico op covid en een nasleep daarvan is vele malen groter. De bewering van @DevWouter klopt alleen niet, de kans is nihil niet 0.
Allereerst, je vraagt een terechte vraag. De reden dat normale discussies niet mogelijk zijn is precies dezelfde als bijvoorbeeld discussies over religie. Ik zal het proberen uit te leggen.Marco1994 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 23:09:
Graag begin ik deze post door te melden dat ik mezelf niet tot de wappie-groep vind horen en over het algemeen denk dat de overheid goede stappen neemt; echter heb ik wel een paar puntjes die mij doen twijfelen om mijzelf te laten vaccineren. Ik hoop dat jullie goede argumenten hebben om het juist wel of niet te doen.
Hypothese: Er is een ontzettend groot probleem in de vorm van een pandemie en de enige echte oplossing, waarbij de minste overlast voor iedereen ontstaat, is dat de hele samenleving zich laat vaccineren. Dit werkt alleen als echt als zoveel mogelijk mensen dit doen (zie beneden voor redenen).
Daarom is het dus belangrijk dat we mensen overtuigen het vaccin te nemen. Nu moet je even heel eerlijk aan jezelf vragen: ' Wat is er daadwerkelijk voor nodig om jou te overtuigen?'
We kunnen iemand die het vaccin heeft ontworpen en gefabriceerd jouw laten informeren dat het echt veilig is. Maar jij gelooft deze expert niet, want hij wil enkel geld aan jou verdienen.
We kunnen Gommers jou laten vertellen dat het echt veilig is en dat hij je smeekt om je te laten vaccineren. Maar jij twijfelt aan zijn motivatie, want jij denkt dat hij alleen om de drukte geeft op de IC en dat de jongere generatie opgeofferd wordt voor de ouderen door zich te laten vaccineren.
De politiek kan jou vertellen dat het echt nodig is om uit deze nachtmerrie te komen en dat de economische schade anders niet te overzien is. Maar ook dit weiger je te geloven en je wilt gewoon alles open.
Als je iedereen wantrouwt die hier dag en nacht mee bezig is en van verwacht mag worden daadwerkelijk autoritaire kennis te hebben, hoe kun je hier met je schoonfamilie dan nog een zinnige discussie overhouden?
Ondertussen versterken mensen die bang zijn voor het vaccin en de gevolgen elkaar ontzettend. Het is tegen Gods wil en je gaat naar de hel als je een vaccin krijgt, je DNA wordt veranderd, je weet niet wat er over 20 jaar kan gebeuren, het is veel te snel gegaan er kan heel goed nog een foutje inzitten, er zitten ingrediënten in die heel schadelijk zijn, het is stiekem een middel om mensen gehoorzamer te maken, op basis van je DNA worden bepaalde type mensen onvruchtbaar gemaakt, de overheid kan je volgen met de nano chips, je vindt vlees niet meer lekker zodat je vegetariër wordt..
Zodra een discussie niet meer met inhoudelijke argumenten gevoerd kan worden en alles gewantrouwd wordt, dan raak je elkaar kwijt. En hier zijn we dus nu aanbeland met z'n allen, dat overheden zich genoodzaakt voelen om overgaan tot verplicht vaccineren...
Ik ben geen expert en ik kan jou dus ook niet inhoudelijk overtuigen. Maar wat mij vertrouwen geeft is dat er simultaan twee afzonderlijke bedrijven zijn geweest die met een zelfde soort type vaccin zijn gekomen met een ongelofelijk indrukwekkende techniek: Pfizer en Moderna.
Er zijn ook de conventionele type vaccins: Astra Zeneca, Janssen, etc. Mocht je dus twijfelen aan de nieuwe techniek, neem gewoon die.
Niemand wil deze situatie waarin we zitten, maar we kunnen het niet negeren en denken dat het dan weggaat. Ik heb de beelden en verhalen van India, Indonesië, Brazilië, Italië gezien. Dit zijn nachtmerrie scenario's. Je ziet je geliefden sterven al snakkend naar zuurstof als een vis op het droge zonder dat je er ook maar iets aan kan doen. Dit is een feit, tenzij je ook de vrije pers en media niet meer vertrouwt. Dit vindt plaats terwijl ik dit typ. Je weet niet wat er over 20 jaar gebeurt, maar wel wat er op dit moment plaats vindt.
Dan is voor mij de keuze makkelijk. Ik vertrouw op de experts, mijn medemens die een ongelofelijk indrukwekkende prestatie hebben geleverd om ons uit deze ontzettende klote situatie te redden. Ik ga ervan uit dat ze het beste voor hebben met de mensheid, met mij, en nog belangrijker de beste intenties hebben voor mijn kinderen. Want in een samenleving waarbij je elkaar echt niet meer vertrouwt, mijn beste bedoelingen niet meer gelooft worden, in zo'n wereld wil ik niet dat mijn kinderen opgroeien.
Redenen om een vaccinatie te laten zetten:
- De mate waarmee een virus zich kan verspreiden gaat DRASTISCH naar beneden. Je KAN het virus nog verspreiden, maar de kans is vele malen kleiner.
- Als iedereen een vaccin neemt, dan is de kans dat iemand, die ondanks het vaccin toch heel ziek kan worden omdat het niet 100% effectief is, besmet raakt ook veel kleiner. Er vormt zich een schild om kwetsbare mensen. Je neemt dus niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen.
- Wanneer je minder het virus verspreidt (punt 1) is de kans ook veel kleiner dat jij vervolgens een andere variant die in jou ontstaan is doorgeeft aan iemand anders. Dit kan vrij dramatisch zijn, want in het ergste zou iedereen weer opnieuw gevaccineerd moeten worden.
- De andere maatregelen van afstand houden, lockdown, geen feestjes, geen buitenland vakanties, thuiswerken, zijn simpelweg niet voldoende, omdat dit niet simultaan in de hele wereld plaats vindt en dat niet alle mensen zich eraan houden. Je blijft dus altijd een deel van de samenleving ontwrichten.
- Het is domweg niet bekend of je wel of niet heel erg ziek wordt van Covid. Je neemt dus een risico, die drastisch kleiner wordt wanneer je gevaccineerd bent.
- Het vaccin is er zo snel gekomen, omdat men al bezig was met deze techniek te ontwikkelen speciaal voor zo'n gebeurtenis. Er werd al (beperkt) onderzoek gedaan naar vaccinaties voor SARS/MERS. Omdat nu letterlijk de hele wereld tot stilstand kwam, werd een grenzeloos budget en capaciteit beschikbaar gesteld om het vaccin te ontwikkelen en goed te keuren. Dit is niet te vergelijken met de ontwikkeling van vaccinaties voor andere ziekten qua investering en prioriteit! Wij als mensheid zijn echt tot grootste prestaties instaat wanneer de nood hoog is.
- Er zijn talloze voorbeelden uit het verleden en heden van ernstige ziektes (bijv. polio) die verdwenen zijn of geen echt probleem meer in ons land zijn (de bof, rode hond, kinkhoest, hepatitis, etc.) door vaccinaties.
- Er is op dit moment geen enkele geldige reden om het niet te doen. Het is geen vaccin met een daadwerkelijke geïnactiveerd virus, zoals polio in het verleden was, wat bij een productiefout tot een gevaarlijke besmetting kan leiden. Er zijn jou ontzettend veel mensen al voorgegaan en afgezien van een enkeling die trombose reactie kregen (AZ en Janssen), geen ingrijpende bijwerkingen. Je kunt niet 100% wetenschappelijk uitsluiten dat er over een aantal jaar geen nadelige gevolgen zullen zijn, maar de kans is groter dat je komende 5 jaar, elk jaar de Staatsloterij hoofdprijs wint.
- Vaccinatie is ECHT de enige uitweg en ook jouw bijdrage telt.
[ Voor 20% gewijzigd door Bowen_HAFX op 26-07-2021 08:12 ]
AstraZeneca en Janssen zijn geen traditionele vaccinsBowen_HAFX schreef op maandag 26 juli 2021 @ 06:04:
[...]
Allereerst, je vraagt een terechte vraag. De reden dat normale discussies niet mogelijk zijn is precies dezelfde als bijvoorbeeld discussies over religie.
Hypothese: Er is een ontzettend groot probleem en een soort van remedie, waarbij de minste overlast voor iedereen ontstaat is dat de hele samenleving zich laat vaccineren. Dit werkt alleen als echt als zoveel mogelijk mensen dit doen (gaan even niet in de details waarom).
Daarom is het dus belangrijk dat we mensen overtuigen het vaccin te nemen. Nu moet je even heel eerlijk aan jezelf vragen: ' Wat is er voor nodig om jou te overtuigen?'
We kunnen iemand die het vaccin heeft ontworpen en gefabriceerd jouw laten informeren dat het echt veilig is. Maar jij gelooft deze expert niet, want hij wil enkel geld aan jou verdienen.
We kunnen Gommers jou laten vertellen dat het echt veilig is en dat hij je smeekt om je te laten vaccineren. Maar jij twijfelt aan zijn motivatie, want jij denkt dat hij alleen om de drukte op geeft op de IC en dat de jongere generatie opgeofferd wordt voor de ouderen door zich te laten vaccineren.
De politiek kan jouw vertellen dat het echt nodig is om uit deze nachtmerrie te komen en dat de economische schade anders niet te overzien is. Maar ook dit weiger je te geloven en je wilt gewoon alles open.
Als je iedereen wantrouwt die hier dag en nacht mee bezig is en van verwacht mag worden daadwerkelijk autoritaire kennis te hebben, hoe kun je hier met je schoonfamilie dan nog een zinnige discussie overhouden?
Ondertussen versterken mensen die bang zijn voor het vaccin en de gevolgen elkaar ontzettend. Het is tegen Gods wil en je gaat naar de hel als je een vaccin krijgt, je DNA wordt veranderd, je weet niet wat er over 20 jaar kan gebeuren, het is veel te snel gegaan er kan heel goed nog een foutje inzitten, er zitten ingrediënten in die heel schadelijk zijn, het is stiekem een middel om mensen gehoorzamen te maken, op basis van je DNA worden bepaalde type mensen onvruchtbaar gemaakt, de overheid kan je volgen met de nano chips, je vindt vlees niet meer lekker zodat je vegetariër wordt..
Zodra een discussie niet meer met inhoudelijke argumenten gevoerd kan worden en alles gewantrouwd wordt, dan raak je elkaar kwijt.
Ik ben geen expert en ik kan jou dus ook niet inhoudelijk overtuigen. Maar wat mij vertrouwen geeft is dat er simultaan twee afzonderlijke bedrijven zijn geweest die met een zelfde soort type vaccin zijn gekomen met een ongelofelijk indrukwekkende techniek: Pfizer en Moderna.
Er zijn ook de conventionele type vaccins: Astra Zeneca, Janssen, etc. Mocht je dus twijfelen aan de nieuwe techniek, neem gewoon die.
Niemand wil deze situatie waarin we zitten, maar we kunnen het niet negeren en denken dat het dan weggaat. Ik heb de beelden en verhalen van India, Indonesië, Brazilië, Italië gezien. Dit zijn nachtmerrie scenario's. Je ziet je geliefden sterven al snakkend naar zuurstof als een vis op het droge zonder dat je er ook maar iets aan kan doen. Dit is een feit, tenzij je ook de vrije pers en media niet meer vertrouwt. Dit gebeurd er. Je weet niet wat er over 20 jaar gebeurt, maar wel wat er op dit moment plaats vindt.
Dan is voor mij de keuze makkelijk. Ik vertrouw op de experts, mijn medemens die een ongelofelijk indrukwekkende prestatie hebben geleverd om ons uit deze ontzettende klote situatie te redden. Ik ga ervan uit dat ze het beste voor hebben met de mensheid, met mij, en nog belangrijker de beste intenties hebben voor mijn kinderen. Want in een samenleving waarbij je elkaar echt niet meer vertrouwt, mijn beste bedoelingen niet meer gelooft worden, in zo'n wereld wil ik niet dat mijn kinderen opgroeien.
Verder heb je gelijk, die wantrouw kom je niet vanaf. 5G, E-nummers, Vet-sin, magnetrons...
Bij alles wat nieuw(of ogenschijnlijk nieuw) is zullen er mensen opstaan die tot weerstand oproepen.
Ik denk dat dat ook standaard is zoals wetenschappers praten. Het is zo goed als onmogelijk te stellen dat de kans dat een willekeurig iets niet gebeurd exact 0 is.codex schreef op maandag 26 juli 2021 @ 06:03:
We gebruiken dit type vaccins pas een jaar massaal, je kunt dit gewoon niet stellen. Ik heb nog geen enkele deskundige op het vlak horen zeggen dat we het met zekerheid kunnen uitsluiten, hoogst waarschijnlijk niet, de kans is zeer klein, dat soort termen.
Hoe groot is de kans dat m'n server-in-de-meterkast met 200 dagen uptime, het komende kwartier spontaan uitvalt? Niet nul, maar het komt leuk in de buurt.
Hoe groot is de kans dat ik 10 augustus de staatsloterij win? Niet nul, maar komt helaas behoorlijk in de buurt.
Hoe groot is de kans dat er volgende maand een zwart gat in ons zonnestelsel opduikt en alles opslokt? Niet nul, maar... mja, je snapt wat ik bedoel.
Het is allemaal simpelweg niet met exact 100% zekerheid uit te sluiten. Zo ook voor de nieuwe generatie vaccins. Theoretisch zou het, heel misschien, mogelijk over een jaar bijwerkingen laten zien. Uitsluiten is gewoon onmogelijk, net als dat zwarte gat dat morgen naast ons opduikt.
Ik denk dat ik het daar met je eens ben.Laten we niet doen alsof wij het hier beter weten en dat wel met zekerheid kunnen zeggen. Het is gewoon een kleine kans en het risico op covid en een nasleep daarvan is vele malen groter. De bewering van @DevWouter klopt alleen niet, de kans is nihil niet 0.
Ik had donderdag een discussie op mijn werk, ging over Apple vs Windows en een collega en ik (Windows kamp) hadden nog gezegd tegen de Apple fan dat we al heel lang geen blue screen meer hadden gezien, Windows veel stabieler is geworden dan vroeger, etc.vanaalten schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:04:
[...]
Hoe groot is de kans dat m'n server-in-de-meterkast met 200 dagen uptime, het komende kwartier spontaan uitvalt? Niet nul, maar het komt leuk in de buurt.
Daarnaast installeer ik al op tig PC's WSL om een Linux terminal te krijgen op Windows, omdat ik dit heel handig vind. Gaat altijd goed.
Anyways... 1 friggin' dag later was ik thuis aan het werken op een nieuwe laptop waar ik gaandeweg erachter kwam dat WSL er nog niet opstond. Geen probleem, installeer ik wel even
Ach ja, de Apple fan heeft iets om te lachen gehad iig toen ik de foto van de BSOD doorstuurde... (ik heb zo vaak een spinning beachball of death gezien dat ik hem dit wel gunde
Het kan altijd fout gaan.
De vraag is alleen welk risico je liever neemt. Het risico op bijwerkingen van het vaccin, of het risico van een besmetting. Waarbij je weet dat de besmetting er sowieso aan zit te komen en je jezelf dus moet afvragen of je het voor wil zijn.
In mijn geval (omdat mijn vrouw corona heeft gehad en haar isolatie toch enigszins faalde) weet ik iig dat mijn immuunsysteem corona al een keer heeft gezien. In tegenstelling tot haar heb ik echter geen antistoffen en dat zit mij soms toch dwars.
Ik blijf de huidige vaccins als 1 groot experiment zien, maar momenteel is het dat of niets. Dus ik twijfel soms.
De Novavax trial verliep overigens best goed, met zeer weinig bijwerkingen en een hoge effectiviteit. En het komt het meest in de buurt van een traditioneel vaccin.
Maar het blijft een race tegen de klok, dus of het zinvol is om daar op te wachten is nog maar de vraag.
Indien je thuis blijft en nooit meer de deur uitgaat dan ben je ook niet 100% veilig. Hier in de regio kun je b.v. ook niet 100% veilig op de bank zitten;

De enige zekerheid die je hebt als mens, is dat je uiteindelijk zal overlijden. De vraag is niet óf maar op welke manier en wanneer.
Een collega van mij wilt ook geen vaccin tenzij 100% zeker is dat deze veilig is. Uiteraard heb ik begrip en respect richting mensen die géén vaccin willen, echter is het wel jammer dat de rede daarvoor vaak niet klopt of puur uit angst is. Mijn inziens is de vraag ook niet of er een (zeer geringe) kans is dat je bijwerkingen gaat ervaren van een vaccin, maar hoe groot is de kans dat die ernstig(er) zijn dan COVID-19 op een natuurlijke wijze te doorlopen.
Een vaccin is weliswaar niet zonder risico, wat ook de rede is dat je een kwartier in een wachtruimte moet blijven voor observatie, maar wel vrij voorspelbaar. COVID-19 zélf krijgen is in ieder geval een stuk minder voorspelbaar.
Langdurige effecten van de huidige vaccinaties geloof ik niet direct in maar al zouden die er uiteindelijk wél blijken te zijn dan lijkt mij de kans op een I'm Legend' situatie niet heel realistisch. Wat we inmiddels kunnen stellen is dat COVID-19 bewezen wel langdurige effecten kán geven;
https://www.rivm.nl/nieuw...a-tussentijdse-resultaten
https://www.parool.nl/ned...n-na-besmetting~b4f49213/
Dus zelfs bij kinderen.
Al met al denk ik oprecht dat de potentiële gevaren en risico's van vaccinatie, al zou dat experimenteel zijn wat het mijn inziens niet (meer) is, dan weegt dat naar mijn idee nog altijd op tegen de mogelijke gevolgen zonder vaccinatie.
Verder denk ik dat velen het nut van vaccins niet meer inzien juist omdat deze effectief zijn gebleken in het verleden. Omdat de nog veel ernstigere ziektes zowat zijn uitgeroeid (in ieder geval in de westerse wereld) door vaccins weet men niet meer wat ziek zijn is. Een milde verkoudheid zien veel mensen aan voor een 'griepje' waarmee de griep zelf ook gebagatelliseerd word. Indien men een idee wil krijgen van de Pest, Tyfus of b.v. Ebola dan heeft men Wikipedia of Google nodig..
Om niet al te vervelende plaatjes in dit topic te plaatsen (ik moet ook nog eten vandaag);

Dus ja, het is in beginsel ieder voor zich een keuze om zich te laten vaccineren, echter indien niet voldoende mensen die doen dan gaat dat uiteindelijk naar alle waarschijnlijkheid (inderdaad) ook geen oplossing bieden. Als je dan kiest om het niet te doen, doe dat dan uit goede overwegingen en niet omdat de schoenen van Hugo de Jonge je niet aanstaan o.i.d.
Als ik kijk hoeveel mensen in NL al twijfels hebben over vaccinatie dan maak ik mij ernstig zorgen hoe het zit op globale schaal. Het zou mij niets verbazen dat wanneer je 500 jaar in de toekomst kijken, we boeken zouden zien dat een virus de beschaving voor 80% heeft gedecimeerd en dat er dan een voetnoot bij zit met dat de mensen destijds wel een oplossing hadden, maar dat niet wilde/durfde te gebruiken om -vul redenen hier in-.
Maar goed. We zullen het wel gaan zien/meemaken. Ik ben in ieder geval blij dat ikzelf en 90% van mijn dierbaren gevaccineerd zijn of dat in ieder geval willen.
:strip_exif()/f/image/Iqd2HYoZWlkCleaoqF18vejB.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog indrukwekkender als je weet dat in San Diego County 68.4% van de mensen volledig gevaccineerd is.
De vaccins werken heel erg goed ook tegen Delta. Argumenten als "experimenteel" en "niet voldoende getest" worden elke dag (nog) zwakker IMO.
Of misschien hebben ze daadwerkelijk wel een inzicht in hun eigen lichaam dat ze 100% zeker maakt dat covid minder gevaarlijk is dan een vaccinatie. Ook weer iets heel bijzonders dat ik niet kan claimen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Even selectief quoten ter verdijdelijking: Het idee van mRNA om vaccinatie te doen is niet nieuw, maar een paar jaar oud. Echter is het nog niet op grote schaal toegepast. Maar het is niet alsof 2 bedrijven tegelijk een volledig nieuwe manier van vaccineren hebben ontdekt.Bowen_HAFX schreef op maandag 26 juli 2021 @ 06:04:
Maar kan je je voorstellen als dit een paar jaar eerder was gebeurt, en mensen konden kiezen tussen AstraZenica en Janssen?
OF gezeik om eventuele bijwerkingen (al dan niet terecht), OF 60% werkzaam.

Ja, dat begrijp ik, maar wel met een vaccin komen verkregen doormiddel van de mRNA techniek.Waah schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:23:
[...]
Even selectief quoten ter verdijdelijking: Het idee van mRNA om vaccinatie te doen is niet nieuw, maar een paar jaar oud. Echter is het nog niet op grote schaal toegepast. Maar het is niet alsof 2 bedrijven tegelijk een volledig nieuwe manier van vaccineren hebben ontdekt.
Maar kan je je voorstellen als dit een paar jaar eerder was gebeurt, en mensen konden kiezen tussen AstraZenica en Janssen?![]()
OF gezeik om eventuele bijwerkingen (al dan niet terecht), OF 60% werkzaam.
Laat staan 30 jaar geleden, dat we uberhaupt nog geen vaccin hadden gehad ondertussen. Aan de andere kant, misschien hadden we het virus dan ook niet gehad als er toch een kern van waarheid zit in het ontsnapt virus scenerio

[ Voor 5% gewijzigd door Bowen_HAFX op 26-07-2021 10:15 ]
30 jaar geleden was de globalisering ook een stuk minder ver doorgezet. Was de pandemie in 1989 ontstaan, dan had het misschien wel de vonk kunnen zijn die de Koude Oorlog in de laatste paar dagen ineens erg heet gemaakt had.Bowen_HAFX schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:13:
[...]
Ja, dat begrijp ik, maar wel met een vaccin komen verkregen doormiddel van de mRNA techniek.
Laat staan 30 jaar geleden, dat we uberhaupt nog geen vaccin hadden gehad ondertussen. Aan de andere kant, misschien hadden we het virus dan ook niet gehad als er toch een kern van waarheid zit in het ontsnapt virus scenerio

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Deels ja.user109731 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:00:
Over de effectiviteit van de vaccins: Delta is ook in de VS aan een opmars bezig en je ziet daar veel dit patroon ontstaan (bron):
[Afbeelding]
Nog indrukwekkender als je weet dat in San Diego County 68.4% van de mensen volledig gevaccineerd is.
De vaccins werken heel erg goed ook tegen Delta. Argumenten als "experimenteel" en "niet voldoende getest" worden elke dag (nog) zwakker IMO.
Het grootste deel van de discussie niet goed getest gaat over de lange termijn gevolgen. Met de dag wordt er meer duidelijk (of niet) omdat deze gevolgen dan al dan niet zichtbaar worden.
Nadeel is van je grafiek is hoeveel mensen een positieve test afleveren. Zonder te weten hoeveel mensen dan klachten hebben (in Nederland is het nu zo dat iedereen zich kan en mag laten testen) dat deze grafiek niets zegt over hoe ziek mensen worden en of het echt erg is.
Daarnaast zijn alle cijfers van de vaccinatie altijd in het voordeel van de vaccinatie. Simpel omdat er al veel mensen overleden zijn voor de vacinatie.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Als je kijkt naar ziekenhuisopnames of sterfgevallen is het contrast volgens mij alleen maar groter.Kevinp schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:39:
Zonder te weten hoeveel mensen dan klachten hebben (in Nederland is het nu zo dat iedereen zich kan en mag laten testen) dat deze grafiek niets zegt over hoe ziek mensen worden en of het echt erg is.
Als je van iedereen die in het ziekenhuis komt met covid (of besmet raakt, of overlijdt) de vaccinatiestatus weet, kun je berekenen hoe goed het vaccin werkt. Een placebo of slecht vaccin zal daar door de mand vallen, dus ik snap niet goed wat je bedoelt met dat de cijfers voor vaccinatie altijd beter zouden zijn? Het hangt heel erg af van de gebruikte vaccins of (en in welke mate) het beter gaat met vaccinatie dan zonder.Daarnaast zijn alle cijfers van de vaccinatie altijd in het voordeel van de vaccinatie. Simpel omdat er al veel mensen overleden zijn voor de vacinatie.
Afhankelijk van je leeftijd en fysieke staat kun je dat vrij goed inschatten natuurlijk, aangezien dit geen erg dodelijk virus is voor bijvoorbeeld 20-40 jarigen. Het is geen Ebola.Lethalis schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:27:
30 jaar geleden was de pandemie inmiddels voorbij geweest. Wel hadden we massagraven gehad en weet je nu niet of je naast of in het graf was beland.
Ik zou dus voornamelijk veel bejaarden en zieken hebben moeten begraven.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte
Fake-news speelde een kleinere rol destijds volgens mij, wellicht dat men destijds dus juist wat volgzamer geweest zou zijn, wat weer doden scheelt.
[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 26-07-2021 18:29 ]
Neem je het vaccin geef je ook toe aan meer en meer controle, oppressie en een overheid die zich steeds erger zal gaan misdragen. Het social credit systeem is de volgende stap. Ga dan gewoon meteen in China wonenDevWouter schreef op maandag 26 juli 2021 @ 00:37:
[...]
[...]
Het voorbeeld argument dat je geeft is ook geen goeie. Maar je geeft ook aan dat jij je beperkt voelt door je huidige kennis.
Op dit moment is het kiezen tussen het vaccin en het virus. Weiger je het vaccin dan zal je het virus krijgen.
En het virus is gewoon velen malen nadeliger.
Ik verbaas me ook dat zo veel mensen helemaal voor gebruik van een app en paspoort zijn. Dat je je voor bescherming wil laten vaccineren is één ding, maar dan verder ook nog eens al het andere slikken zonder enig verzet is waanzin.
[ Voor 5% gewijzigd door h4ns op 29-07-2021 11:00 ]
Fake news zou een probleem zijn als het echte nieuws niet veel droeviger was.de Peer schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:14:
[...]
Afhankelijk van je leeftijd en fysieke staat kun je dat vrij goed inschatten natuurlijk, aangezien dit geen erg dodelijk virus is voor bijvoorbeeld 20-40 jarigen. Het is geen Ebola.
Ik zou dus voornamelijk veel bejaarden en zieken hebben moeten begraven.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte
Fake-news speelde een kleinere rol destijds volgens mij, wellicht dat men destijds dus juist wat volgzamer geweest zou zijn, wat weer doden scheelt.
Alle Nederlanders moeten stoppen met handen schudden en inwoners van Noord-Brabant moeten vanaf nu zoveel mogelijk vanuit huis werken. Met die noodmaatregelen hoopt het kabinet de verspreiding van het coronavirus onder controle te krijgen.
Je was destijds een wappie als je zei dat dat nooit voldoende zou zijn.
Ik hoop dat jeh4ns schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:58:
[...]
Neem je het vaccin geef je ook toe aan meer en meer controle, oppressie en een overheid die zich steeds erger zal gaan misdragen. Het social credit systeem is de volgende stap. Ga dan gewoon meteen in China wonen
Wilt men de overheid veranderen dan is het vaccin weigeren wel het domste wat men kan doen. Wanneer je gezond bent kan je namelijk veel meer veranderen dan wanneer je ziek of zwak bent.
Hoezo is het waanzin?Ik verbaas me ook dat zo veel mensen helemaal voor gebruik van een app en paspoort zijn. Dat je je voor bescherming wil laten vaccineren is één ding, maar dan verder ook nog eens al het andere slikken zonder enig verzet is waanzin.
Fixed that for you.BarôZZa schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:21:
Je was destijds een wappie pessimist als je zei dat dat nooit voldoende zou zijn.
Laten we het woord "wappie" gewoon vermijden. Dat roept alleen maar emotie op bij mensen.
Nederland heeft volgens deskundigen op een onverantwoorde manier de ventilatieregels in de horeca versoepeld. De nieuwe normen liggen nu ver onder de norm die de Wereldgezondheidsorganisatie in het kader van het coronavirus adviseert. Experts die NRC sprak vinden het onbegrijpelijk dat het demissionair kabinet de ventilatie-eisen middenin de coronacrisis omlaag bracht, terwijl de horeca een belangrijke besmettingsbron is gebleken. Het kabinet heeft het RIVM ook niet gevraagd te beoordelen of verlaging van de ventilatienorm in de horeca verantwoord is.
Door een wijziging van de Drank- en horecawet per 1 juli is de ventilatienorm voor horeca in de praktijk tot vijf keer lager geworden.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Dat zal wel een poldermodel-deal zijn geweest met de horeca als compensatie voor het rookverbod. Want zonder rokers was er minder noodzaak voor verse lucht.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Wat een onzin. Volgens mij snap je nog steeds niet dat toegeven aan alle restricties en dreigementen vanuit de regering, en dingen als een digitaal paspoort accepteren waarin straks al je medische gegevens komen te staan én gekoppeld gaan worden aan een social credit systeem inclusief een digitale munteenheid.. er is dan gewoon geen weg meer terug.DevWouter schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:52:
[...]
Ik hoop dat jebedoeld ipv
want nu komt het over als een trol reactie. Helemaal omdat er verbanden gelegd worden die niet onderbouwd worden.
Wilt men de overheid veranderen dan is het vaccin weigeren wel het domste wat men kan doen. Wanneer je gezond bent kan je namelijk veel meer veranderen dan wanneer je ziek of zwak bent.
[...]
Hoezo is het waanzin?
Daarnaast: ik ben net als de meeste mensen gezond en acht het risico dat ik Covid krijg en/of er iets aan over houd zeer klein. De risico's aan het vaccin die sommigen simpel weg wuiven geeft al aan dat ze niet echt in de gaten hebben hoe de Big Pharma en de gekochte propaganda in de media en via "overheid" werkt. Dat is geen trollen, dat is gewoon mijn mening!
https://i.imgur.com/nAahIHF.png
Waarschijnlijk een wetswijziging die al vóór de pandemie is goedgekeurd, en niemand die de moeite nam om dat even te herzien bij het ministerie.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dit grafiekje laat alleen besmettingen zien. Als de ongevaccineerden de Deltavariant oplopen maar daar geen last van hebben is er geen probleem. Interessanter zou deze grafiek zijn met de ziekenhuisopnames IC opnames.user109731 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:00:
Over de effectiviteit van de vaccins
http://www.avfoto.nl
Sowieso is dat vreemd, Duitsland laat nota bene rapporten specifiek vertalen omdat ze zich zulke zorgen maken om het gebrek aan luchtkwaliteit binnenshuis in NL. Deze stap is in elk scenario in verkeerde richting.Stoney3K schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:57:
[...]
Waarschijnlijk een wetswijziging die al vóór de pandemie is goedgekeurd, en niemand die de moeite nam om dat even te herzien bij het ministerie.
1. Er is geen dreigement van de regeringh4ns schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:57:
[...]
Wat een onzin. Volgens mij snap je nog steeds niet dat toegeven aan alle restricties en dreigementen vanuit de regering, en dingen als een digitaal paspoort accepteren waarin straks al je medische gegevens komen te staan én gekoppeld gaan worden aan een social credit systeem inclusief een digitale munteenheid.. er is dan gewoon geen weg meer terug.
2. Het merendeel van de maatregelen van de regering zijn een advies.
3. Jouw medische gegevens staan al lang digitaal
4. Nederland heeft geen baat bij sociaal crediet systeem, daarvoor heb je strikte sociale structuren nodig. En iedereen die het nummer 15 miljoen mensen heeft gehoord weet dat Nederlands daar compleet lak aan heeft.
5. Digitale munteenheid? Als in online bankieren of bitcoins, een decentrale munteenheid?
Oké, je gelooft dit oprecht. Mijn excuses voor die opmerking, ik zal jouw argument dan ook serieus nemen.Daarnaast: ik ben net als de meeste mensen gezond en acht het risico dat ik Covid krijg en/of er iets aan over houd zeer klein. De risico's aan het vaccin die sommigen simpel weg wuiven geeft al aan dat ze niet echt in de gaten hebben hoe de Big Pharma en de gekochte propaganda in de media en via "overheid" werkt. Dat is geen trollen, dat is gewoon mijn mening!
Maar een mening is geen feit.
1. De meeste mensen die covid-19 krijgen hebben een zeer zwaar ziekte verloop.
2. Elk vaccin heeft een risico.
3. De nadelen worden niet weg gewuifd, die worden serieus genomen en het vaccinatie protocol wordt elke keer aangepast om het risico zoveel mogelijk te minimaliseren.
4. Advertentie op geneesmiddelen is zeer zwaar gereguleerd in Nederland, in tegenstelling tot Amerika. Dat geldt niet alleen voor reclame, maar ook voor anderen uitingen.
5. Big Pharma werkt samen met de overheid, net zoals elke "big" corperation. En dat is inderdaad niet wenselijk.
Feit is dat het virus krijgen gevaarlijker is dan het vaccin met een zeer substantieel marge. Gezien Covid-19 zal blijven zul je dus in aanraking komen met het virus. Het is geen als, maar een wanneer (ook wanneer je gevacineerd bent). Een vaccin zal er echter voor wel zorgen dat jij een minder zwaar ziekte verloop hebt en minder mensen besmet.
Wat betreft de afbeelding:
- Pfizer: gekregen boetes gingen voornamelijk over promoties (zoals kortingsbonnen), kickbacks en het kunstmatig verhogen van prijzen. Waarvan geen één Covid gerelateerd.
- Moderna: opgericht in 2010 om nieuwe manier van medicijnen te maken, het is zelfs onderdeel van een naam "modern". Het is dus onderzoek en dan productie.
- J&J: Klopt, maar ze bestaan ook sinds 1873 en niemand is foutloos. Dus logisch
- AstraZeneca: 1) De andere vaccins zijn gewoon veiliger. Het risico is 1,3 hoger. 2) Uit recent onderzoek blijkt dat als je Covid-19 krijgt je 8 keer meer risico loopt op bloedproppen dan als je het AZ vaccin hebt genomen.
Bronnen:
- https://violationtracker....&order=pen_year&sort=desc
- Wikipedia: Moderna
- Wikipedia: Johnson & Johnson
- https://www.euronews.com/...fizer-spanish-study-finds
Verder adviseer ik je om met een arts te spreken of het verstandig is om het vaccin over te slaan. Die kan jouw daar beter in adviseren dan ik.
Ik zie het nut niet in van zo'n grafiek, al is het maar omdat je de cijfers van toen niet meer kan vergelijken met nu.Arrien schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:05:
[...]
Dit grafiekje laat alleen besmettingen zien. Als de ongevaccineerden de Deltavariant oplopen maar daar geen last van hebben is er geen probleem. Interessanter zou deze grafiek zijn met de ziekenhuisopnames IC opnames.
De delta-variant is even gevaarlijk, maar veel besmettelijker dan de alpha-variant.
Alphavariant is trouwens niet het origineel, maar de eerste grote mutatie.Data indicate that Delta is 40-60% more transmissible than Alpha and almost twice as transmissible as the original Wuhan strain of SARS-CoV-2
Ehh? De meeste mensen hebben juist GEEN zeer zwaar ziekte verloop.DevWouter schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:59:
[...]
1. De meeste mensen die covid-19 krijgen hebben een zeer zwaar ziekte verloop.
Iedere golf gaat samen met een nieuwe variant, dit is dan ook niet de eerste "grote" mutatie. Dat was vermoedelijk de Spaanse variant die vorig jaar zomer werd geïmporteerd.DevWouter schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:05:
[...]
Alphavariant is trouwens niet het origineel, maar de eerste grote mutatie.
[ Voor 28% gewijzigd door Laguna op 29-07-2021 14:12 ]
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
De mutatie was niet het probleem van de verspreiding, wel het feit dat mensen gingen reizen.Laguna schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:11:
[...]
Iedere golf gaat samen met een nieuwe variant, dit is dan ook niet de eerste "grote" mutatie. Dat was vermoedelijk de Spaanse variant die vorig jaar zomer werd geïmporteerd.
Reizen is bij iedere mutatie het probleem geweest. Zonder reizen komt een andere variant immers het land niet binnen. Feit is dat bij iedere golf een bepaalde variant dominant wordt.DevWouter schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:58:
[...]
De mutatie was niet het probleem van de verspreiding, wel het feit dat mensen gingen reizen.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
1. Het feit dat ik als tweederangs burger dreig te eindigen neem ik zeer serieus.DevWouter schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:59:
[...]
1. Er is geen dreigement van de regering
2. Het merendeel van de maatregelen van de regering zijn een advies.
3. Jouw medische gegevens staan al lang digitaal
4. Nederland heeft geen baat bij sociaal crediet systeem, daarvoor heb je strikte sociale structuren nodig. En iedereen die het nummer 15 miljoen mensen heeft gehoord weet dat Nederlands daar compleet lak aan heeft.
5. Digitale munteenheid? Als in online bankieren of bitcoins, een decentrale munteenheid?
2. Vandaar die bekeuringen die ze geven?
3. Klopt
4. Reken er maar op dat het gaat komen.
5. nieuws: Europese Centrale Bank gaat door met ontwikkelen van 'digitale euro'
Nu snap ik als simpele ziel niet echt waarom dat zo nodig is (grotendeels betalen we toch al digitaal?) maar ik kan me voorstellen dat die Eurofielen in onze regering weer niet kunnen wachten. Ideaal ook voor dingen als de Carbon-Tax zwendel e.d. waar ze ons nog verder mee gaan uitzuigen. Het zit straks echt allemaal in je ID en ben je overgeleverd aan whatever ze er mee willen doen. Welcome to Hotel California !
Bitcoin of vergelijkbaar is uiteraard de uitkomst, maar niet voor de NL's staat en de NWO.. Men zal alles doen om de controle te houden. Ze zullen alles doen om de macht van de FED en centrale banken te behouden.. Zie ook China die Bitcoin al in de ban heeft. Desnoods zetten ze er een pandemie voor in.
1. Dat geloof je toch zelf niet?1. De meeste mensen die covid-19 krijgen hebben een zeer zwaar ziekte verloop.
2. Elk vaccin heeft een risico.
3. De nadelen worden niet weg gewuifd, die worden serieus genomen en het vaccinatie protocol wordt elke keer aangepast om het risico zoveel mogelijk te minimaliseren.
4. Advertentie op geneesmiddelen is zeer zwaar gereguleerd in Nederland, in tegenstelling tot Amerika. Dat geldt niet alleen voor reclame, maar ook voor anderen uitingen.
5. Big Pharma werkt samen met de overheid, net zoals elke "big" corperation. En dat is inderdaad niet wenselijk.
2. Ik geef de voorkeur aan een volledig getest vaccin, niet aan een experimenteel goedje dat slechts tijdelijke toelating geniet. Pas in 2024 kan je stellen van relatief weinig risico. Het is en blijft een ZEER groot experiment, als het straks toch fout blijkt te gaan is de schade enorm. En niemand is aansprakelijk.
3. Daarom is uitstel of afstel nog steeds een goede optie.
4. Ik doel meer op propaganda, en de leugens / halve waarheden. En een totaal eenzijdig narratief.
5. Dan moeten ze daar gewoon open en duidelijk in zijn. Niet via rechtszaken WOB verzoeken dwarsbomen,
Als ze dingen verbergen is dat ook mede de reden dat ik er uit principe waarschijnlijk van af zal blijven zien. Mede ook omdat ik via een trombose al de helft van mijn gezichtsveld verloren heb een paar jaar geleden, ik zit niet op nog meer bloedpropjes te wachten.
[ Voor 4% gewijzigd door h4ns op 29-07-2021 15:55 ]
Dat volgt niet uit punt 1.h4ns schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:42:
[...]
1. Het feit dat ik als tweederangs burger dreig te eindigen neem ik zeer serieus.
Dat moeten we van jou aannemen?4. Reken er maar op dat het gaat komen.
Wat heeft ECB onderzoek met eurofielen in de regering te maken?5. nieuws: Europese Centrale Bank gaat door met ontwikkelen van 'digitale euro'
Nu snap ik als simpele ziel niet echt waarom dat zo nodig is (grotendeels betalen we toch al digitaal?) maar ik kan me voorstellen dat die Eurofielen in onze regering weer niet kunnen wachten.
Dat is nochtans een vrij simpele uitwerking van een simpel idee: CO2 produceren moet bij productie wat kosten, zodat we het niet van publiek geld hoeven opvegen. Derhalve wordt het dus met name door fabrikanten betaald, niet eindgebruikers. Het is dus geen zwendel, en het is een poging ons geld te besparen.Ideaal ook voor dingen als de Carbon-Tax zwendel e.d. waar ze ons nog verder mee gaan uitzuigen.
Ik heb nog niemand daarover gehoord. Hoe het covid certificaat geregeld wordt is Europa-zij-dank niet het soort privacy-vernaggeld soort draak als dat ik zou verwachten als het een Nederlandse productie zou zijn geweest.Het zit straks echt allemaal in je ID en ben je overgeleverd aan whatever ze er mee willen doen.
Hiermee geef je jezelf wel een beetje weg. Geen serieuze computer wetenschapper die je deze kul ziet onderstrepen (nouja, misschien als er een leuk onderzoeksbudgetje mee losgepeuterd kan wordenBitcoin of vergelijkbaar is uiteraard de uitkomst,
Dat is niet de keuze. Covid oplopen is ook een experiment, en van het vaccin weten we iets meer dan dat het een zomaar een probeersel is. Er is studie verricht voor het werd geproduceerd, ook is heel wat van de tech al veel eerder onderzocht (vandaar dat het zo rap kon gaan), zie ook Wikipedia: Uğur Şahin2. Ik geef de voorkeur aan een volledig getest vaccin, niet aan een experimenteel goedje dat slechts tijdelijke toelating geniet. Pas in 2024 kan je stellen van relatief weinig risico. Het is en blijft een ZEER groot experiment, als het straks toch fout blijkt te gaan is de schade enorm. En niemand is aansprakelijk.
Dan experimenteer je met Covid, ernstig zieken daardoor, druk op de zorg, long Covid, moet je lockdowns min of meer permanent invoeren, vereenzaming, etc. Dat heeft voor mij niet de voorkeur.3. Daarom is uitstel of afstel nog steeds een goede optie.
Ik zal een van de laatste zijn die pharmaceuten verdedigd, maar je moet onderzoek en de marketing niet verwarren. Een pharmaceut ontwikkelt op de keper beschouwt maar weinig echt binnenshuis, dat is altijd samen/door academische instellingen. Dat er gesjoemelt wordt bij productie is dus weer iets anders, en zelf al zouden er zulke typen bij Pfizer en co rondlopen, dan zouden we moeten weten dat ongeveer de halve aardbol ze zullen komen lynchen, ipv de kleine patientenpopulaties waar bij mijn weten sjoemel is vastgesteld.4. Ik doel meer op propaganda, en de leugens / halve waarheden.
Ik ben niet bekend met onduidelijkheid in het geval van Covid vaccins.5. Dan moeten ze daar gewoon open en duidelijk in zijn. Niet via rechtszaken WOB verzoeken dwarsbomen,
Want dat zijn de alternatievenh4ns schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:15:
[...]
Nee joh, gewoon alles accepteren en gewoon afwachten
Die zijn vooral bezig dit soort verhaaltjes via Facebook de wereld in de helpen zodat jij elke vorm van overheid wantrouwd en veilig in de armpjes van de globalisten 18 uur per tewerk gesteld wordt in ruil voor een korst brood; Wikipedia: Dark Money (book)wat de globalisten voor je in petto hebben.
Ik heb geen facebook en heb geen idee wat ik met extreem rechts te maken zou hebben.Brent schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:20:
[...]
Want dat zijn de alternatieven![]()
![]()
[...]
Die zijn vooral bezig dit soort verhaaltjes via Facebook de wereld in de helpen zodat jij elke vorm van overheid wantrouwd en veilig in de armpjes van de globalisten 18 uur per tewerk gesteld wordt in ruil voor een korst brood; Wikipedia: Dark Money (book)
Helaas lekt Facebook behoorlijk de echte wereld in, vandaar dat het zo'n elementair instrument voor manipulatoren is. Maar, niet op Facebook zitten is al het halve werk!
Ik ook niet? De ondertitel refereert naar het feit dat die groep vooral voordeel weet te slaan uit het verspreiden van sommige van die ideeën. Dat betekent niet dat jij er iets mee te maken hebt.en heb geen idee wat ik met extreem rechts te maken zou hebben.
Inderdaad ik had de link slechts een paar seconden bekeken voordat ik al een reactie gaf. ExcusesBrent schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:38:
[...]
Helaas lekt Facebook behoorlijk de echte wereld in, vandaar dat het zo'n elementair instrument voor manipulatoren is. Maar, niet op Facebook zitten is al het halve werk!
[...]
Ik ook niet? De ondertitel refereert naar het feit dat die groep vooral voordeel weet te slaan uit het verspreiden van sommige van die ideeën. Dat betekent niet dat jij er iets mee te maken hebt.
En manipulatie kom je ook op grote schaal in de mainstream tegen.. fatsoenlijke informatie verstrekking is heden ten dage helaas blijkbaar onmogelijk.
h4ns schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 16:44:
[...]
Inderdaad ik had de link slechts een paar seconden bekeken voordat ik al een reactie gaf. Excuses
Zonder overheden heilig te verklaren, de belangrijkste doelen van manipuleerders zijn vaak structuren die weerstand bieden tegen kapitalisten, dus bijv. democratische overheden, te dwarsbomen. Dus als ik dat patroon zie, dan weet ik wel ongeveer hoe laat het is. Waarmee niet gezegd is dat wij onze overheid niet scherp moeten houden; dat is de zware taak die op de schouders van mensen in een democratie rust.En manipulatie kom je ook op grote schaal in de mainstream tegen.. fatsoenlijke informatie verstrekking is heden ten dage helaas blijkbaar onmogelijk.
In dit geval ben ik misschien wat atypisch, ik werk in het onderzoek en hoor dus iets directer verhalen van bijv. Covid onderzoekers, maar ook met mainstream bronnen kun je, gewapend met logica, een eind komen. Als vuistregel durf ik te stellen dat als een bericht verontwaardiging oproept, deze direct verdacht is kwa afzender en ik op zoek ga naar de nuancering. Zelden blijkt het daadwerkelijk zo'n vaart te lopen als het leek.
Ik maak me pas zorgen over dingen die niet in het nieuws komen.
1. Ik zie daar geen bewijs voor, maar gezien het om een mening gaat hoeft dat niet.h4ns schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:42:
[...]
1. Het feit dat ik als tweederangs burger dreig te eindigen neem ik zeer serieus.
2. Vandaar die bekeuringen die ze geven?
3. Klopt
4. Reken er maar op dat het gaat komen.
5. nieuws: Europese Centrale Bank gaat door met ontwikkelen van 'digitale euro'
2. Goed punt, maar we zien geen verder uitbreiding van dat soort wetgeving, eerder de terugdraaing.
3. Skip
4. Ik mis onderbouwing waarom "ik er op moet rekenen" dat er een sociaal krediet systeem komt. Ik zie ook geen ontkrachting van mijn eerdere argument dat in Nederland de omstandigheden er niet voor zijn.
5. Dat is onderzoek en met die bron kan ik ook beargumenteren dat het dezelfde stap is van schelpen naar munten.
1. Jij bent geen "simpele" ziel.Nu snap ik als simpele ziel niet echt waarom dat zo nodig is (grotendeels betalen we toch al digitaal?) maar ik kan me voorstellen dat die Eurofielen in onze regering weer niet kunnen wachten. Ideaal ook voor dingen als de Carbon-Tax zwendel e.d. waar ze ons nog verder mee gaan uitzuigen. Het zit straks echt allemaal in je ID en ben je overgeleverd aan whatever ze er mee willen doen. Welcome to Hotel California !
2. Hoe onderbouwt het bovenstaande jouw stelling? Of misschien beter, hoe heeft die informatie betrekking tot COVID-19?
1. Ja, het is niet voor een land. Een land heeft zelfbeschikingsrecht nodig en een vreemde munt ondermijnt dat recht. Overigens heeft de Amerikaanse overheid groot eigenaar van die munten dankzij in beslagnamen van criminelen.Bitcoin of vergelijkbaar is uiteraard de uitkomst, maar niet voor de NL's staat en de NWO.. Men zal alles doen om de controle te houden. Ze zullen alles doen om de macht van de FED en centrale banken te behouden.. Zie ook China die Bitcoin al in de ban heeft. Desnoods zetten ze er een pandemie voor in.
2. Ik zie niet waarom bijvoorbeeld bitcoin negatief is voor een NOW.
1. Geloof? Nee. Maar alle bronnen wijzen er op dat het COVID-19 vaak een zwaar ziektebeeld op kan leveren voor de meeste.[...]
1. Dat geloof je toch zelf niet?
2. Ik geef de voorkeur aan een volledig getest vaccin, niet aan een experimenteel goedje dat slechts tijdelijke toelating geniet. Pas in 2024 kan je stellen van relatief weinig risico. Het is en blijft een ZEER groot experiment, als het straks toch fout blijkt te gaan is de schade enorm. En niemand is aansprakelijk.
3. Daarom is uitstel of afstel nog steeds een goede optie.
4. Ik doel meer op propaganda, en de leugens / halve waarheden. En een totaal eenzijdig narratief.
5. Dan moeten ze daar gewoon open en duidelijk in zijn. Niet via rechtszaken WOB verzoeken dwarsbomen,
2. Het vaccin is volledig getest. Zou je het willen verbieden op basis van testen dan kan je net zo goed paracetamol verbieden.
3. 100% zekerheid krijg je nooit, maar we zitten nu op zoveel 9's (als in 99,9...%) dat afwachten geen toegevoegde waarde heeft.
4. Welke propaganda, leugens en onvolledige waarheden? De meeste onwaarheden blijken vaak een verzinsel te zijn van de tegenstanders die berust zijn op halve kennis. Zie ook DevWouter in "Het Coronavirus in Nederland en België -..."
5. Eens.
Gezien jij al een conditie lijkt het me verstandig om met jouw arts over het risco te hebben.Als ze dingen verbergen is dat ook mede de reden dat ik er uit principe waarschijnlijk van af zal blijven zien. Mede ook omdat ik via een trombose al de helft van mijn gezichtsveld verloren heb een paar jaar geleden, ik zit niet op nog meer bloedpropjes te wachten.
Verder zou ik zelf iets minder dogmatisch zijn. Principes hebben is leuk, maar zorgen ook vaak voor verkeerde keuzes.
Brent schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:01:
[...]
![]()
[...]
Zonder overheden heilig te verklaren, de belangrijkste doelen van manipuleerders zijn vaak structuren die weerstand bieden tegen kapitalisten, dus bijv. democratische overheden, te dwarsbomen. Dus als ik dat patroon zie, dan weet ik wel ongeveer hoe laat het is. Waarmee niet gezegd is dat wij onze overheid niet scherp moeten houden; dat is de zware taak die op de schouders van mensen in een democratie rust.
In dit geval ben ik misschien wat atypisch, ik werk in het onderzoek en hoor dus iets directer verhalen van bijv. Covid onderzoekers, maar ook met mainstream bronnen kun je, gewapend met logica, een eind komen. Als vuistregel durf ik te stellen dat als een bericht verontwaardiging oproept, deze direct verdacht is kwa afzender en ik op zoek ga naar de nuancering. Zelden blijkt het daadwerkelijk zo'n voort te lopen als het leek.

Uhh.... Hiermee maak je het "Maar daar hoor je de mainstream media nooit over" een valide argument mee.Ik maak me pas zorgen over dingen die niet in het nieuws komen.
Ik maak me pas zorgen als alle de informatie die ik ontvang geen tegenargument heeft of niet kritisch is over diens eigen conclusie. Zeker bij zeer duidelijke conclusies.
Het wiskundig bewijs voor 1+1=2 werd ook pas in de Middeleeuwen geleverd.

Volgens mij draai jij de oorzaak en gevolg om.Laguna schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:39:
[...]
Reizen is bij iedere mutatie het probleem geweest. Zonder reizen komt een andere variant immers het land niet binnen. Feit is dat bij iedere golf een bepaalde variant dominant wordt.
Mutaties ontstaan continue bij een virus en de kans op verbeterde mutatie is afhankelijk van hoe vaak het zich kan delen. Het kan zich vaker delen als het verspreid is en daarin speelt de factor reizen en overdraagbaarheid van het virus.
Het virus dat dominant is wordt verspreid. De verspreiding zorgt niet dat het dominant wordt (maar wel dat het de inheemse dominante variant ontroont).
Overigens vermoed ik dat jij dit ook bedoeld, maar je beschreef de correlaties als causale verbanden
Nee je interpreteert het op die manier. Ik had het natuurlijk over de mutaties die hier zijn geïntroduceerd, niet dat mutaties veroorzaakt worden door reizen (dat slaat namelijk nergens op). De dominante variant of de variant die besmettelijker is, worden meer verspreid.DevWouter schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:22:
[...]
Volgens mij draai jij de oorzaak en gevolg om.
Mutaties ontstaan continue bij een virus en de kans op verbeterde mutatie is afhankelijk van hoe vaak het zich kan delen. Het kan zich vaker delen als het verspreid is en daarin speelt de factor reizen en overdraagbaarheid van het virus.
Het virus dat dominant is wordt verspreid. De verspreiding zorgt niet dat het dominant wordt (maar wel dat het de inheemse dominante variant ontroont).
Overigens vermoed ik dat jij dit ook bedoeld, maar je beschreef de correlaties als causale verbanden
Ik doelde op nieuws of discussies die niet eens het daglicht zien, zoals heel wat feiten uit Dark Money. Maar ook bijv. het feit dat andere landen zich afvragen waarom belastingontduiking faciliteren geen thema is hier (elders is het dat dus wel).DevWouter schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:12:
[...]
Uhh.... Hiermee maak je het "Maar daar hoor je de mainstream media nooit over" een valide argument mee.
Ik bedoelde niet dat alles wat niet op het NOS Journaal komt van groot belang is en onderdrukt wordt
Dat is een andere tell idd: versimpeling. Bijna niets is zonder nuance (behalve dat Rutte moet ophoepelenIk maak me pas zorgen als alle de informatie die ik ontvang geen tegenargument heeft of niet kritisch is over diens eigen conclusie. Zeker bij zeer duidelijke conclusies.
Het wiskundig bewijs voor 1+1=2 werd ook pas in de Middeleeuwen geleverd.
Inderdaad, en oorspronkelijk was mijn tekst ook "volgens mij bedoelen we hetzelfde". Nu klinkt het inderdaad als een verwijt en daarvoor mijn excuses.Laguna schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:38:
Nee je interpreteert het op die manier
Ik lees al ruim een jaar lang vrij veel artikelen rondom deze pandemie, maar ik ben nog geen enkele bron tegengekomen die aangeeft dat dit virus vaak een zwaar ziektebeeld kan leveren voor de meeste mensen. Ik wil je dan ook vragen om dit soort misinformatie niet te verspreiden of te onderbouwen met betrouwbare bronnen.DevWouter schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:06:
[...]
1. Geloof? Nee. Maar alle bronnen wijzen er op dat het COVID-19 vaak een zwaar ziektebeeld op kan leveren voor de meeste.
Hebben wij als NL de macht over de FED en de centrale banken?h4ns schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:42:
Bitcoin of vergelijkbaar is uiteraard de uitkomst, maar niet voor de NL's staat en de NWO.. Men zal alles doen om de controle te houden. Ze zullen alles doen om de macht van de FED en centrale banken te behouden.. Zie ook China die Bitcoin al in de ban heeft. Desnoods zetten ze er een pandemie voor in.
Laten we het dan objectief maken ipv subjectief.Laguna schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:46:
[...]
Ik lees al ruim een jaar lang vrij veel artikelen rondom deze pandemie, maar ik ben nog geen enkele bron tegengekomen die aangeeft dat dit virus vaak een zwaar ziektebeeld kan leveren voor de meeste mensen.
Van hun die symptomen hebben is het 81% mild, 14% zwaar en 5% ernstig. Dus 1 op 5 heeft een zwaar of ernstig ziektebeeld.
Nee, het is niet bekend hoeveel personen asymptomatisch corona heeft. Er zijn ook geen betrouwbare statistieken aanwezig voor afwezig ziektebeeld.
Wel zou iemand nog tegenargumenten kunnen maken voor lokaal vs wereldwijd, leeftijd en levensstijl maar dan mag die persoon ook het argument maken voor gevaccineerd vs ongevaccineerd.
Of people who show symptoms, 81% develop only mild to moderate symptoms (up to mild pneumonia), while 14% develop severe symptoms (dyspnea, hypoxia, or more than 50% lung involvement on imaging) and 5% of patients suffer critical symptoms (respiratory failure, shock, or multiorgan dysfunction).
Ik wil je dan ook vragen om dit soort misinformatie niet te verspreiden of te onderbouwen met betrouwbare bronnen.

Ik heb hier oprecht (dus niet cynisch) om gelachen. Jij bent de eerste die mij beschuldigt van (potentieel) misinformatie. Ik dacht dat de meeste wel weten dat ik vaak bronnen paraat heb als ik een stelling maak, maar om mijn eigen woorden tegen me te gebruiken "dat is denken en niet weten".
De persoonlijke afweging om je te vaccineren kun je hier bespreken. Echter we gaan hier geen medische discussies voeren over de werking van het vaccin of eventuele bijwerkingen. Daar zijn de overige topics voor en voor persoonlijke medische kwesties: bespreek dit met je eigen specialist.
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13
Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"