Stoney3K schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:29:
[...]
Ik denk inderdaad dat dat "vliegen op instrumenten" is waar het nu fout gaat, dat mensen blindelings precies de regeltjes volgen van de overheid die zijn opgedragen.
Maar aan de andere kant, er is eerst de mogelijkheid geboden tot "eigen verantwoordelijkheid" in het begin, dat heeft ons aan het einde van 2020 een lockdown opgeleverd, dus kun je mensen veel kwalijk nemen? Als ze zelf inschattingsvermogen gebruiken is het blijkbaar niet goed en krijgen ze een 'foei' te horen, maar als ze braaf opzitten en pootjes geven is het ook niet goed.
Heel eerlijk denk ik dat die lockdown er toch wel gekomen was. Juist die periode zat je midden in het griepseizoen. Mensen zijn dan zwakker, meer binnen, ramen dicht, dus dan worden mensen véél sneller ziek. Zelfs met diverse maatregelen ga je dat bijna niet indammen.
Maar daarom zeg ik (en anderen ook) dat we misschien moeten accepteren dat er bepaalde risico's kunnen zijn. Nu zitten we allemaal naar elkaar te wijzen en is iedereen boos op elkaar maar het enige wat je daarmee bereikt is nog meer polarisatie en woede. In dit geval is het risico dat meer sociale contacten kunnen lijden tot meer besmettingen wat weer kan zorgen voor wat meer mensen in het ziekenhuis, maar zolang dat aantal beheersbaar blijft hoeft dat geen probleem te zijn. Inmiddels kun je goed behandeld worden en áls iemand sterft dan was die persoon waarschijnlijk toch al dermate zwak dat van alles de druppel had kunnen zijn. Nu was het Covid, volgende week een hittegolf (om maar wat te noemen).
Gezien het seizoen, de vaccinatiegraad die steeds beter wordt, en de leegte in ziekenhuizen zou je de verantwoordelijkheid best wat meer bij de mensen kunnen leggen zonder dat het plots fout gaat. Zeg er bij dat er mogelijk bepaalde risico's kleven aan die verantwoordelijkheid maar dat dit gemiddeld genomen misschien het beste pad is voor de samenleving. Meld ook meteen dat als het echt uit de klauwen dreigt te lopen (en noem dan een hard getal of percentage wat betreft ziekenhuisbezetting of instroom) dat er gewoon weer maatregelen komen. Dan is er weer urgentie dus zal men eerder slikken dat er wat beperkingen komen.
Ik keek naar de website van het RIVM zelf. Die hebben het over inmiddels 2.800 deelnemers aan hun onderzoek, dus wat serieuzer dan een vragenlijst. Die 25% komt daar overigens ook naar boven, maar dat kan gaan over een verscheidenheid aan klachten, die uiteenlopen van zeer mild tot dermate erg dat men niet meer kan werken.
En wie kunnen zich inschrijven voor het onderzoek naar Long COVID (
bron):
Binnen 7 dagen na een positieve test, dus lang voordat er ook maar sprake is van langdurige klachten.
Dit onderzoek is pas relatief kortgeleden gestart, en toen is er naar mijn weten vooral gekeken naar mensen met langdurige klachten. Dat zijn de 1.741 deelnemers volgens mij, maar dat is inmiddels uitgegroeid naar 2.800 en als je nu mee wilt doen dan moet dat dus binnen 7 dagen na een positieve test.
Jij lijkt het in ieder geval een stuk verder te downplayen dan het vooralsnog lijkt te zijn, want ik zie niet zo snel hoe die bias erin zou sluipen waar je het over hebt.
Inmiddels met de nieuwe inschrijvingen heb je niet snel een bias meer, maar die kon je voorheen dus wel gewoon hebben. Kijkende naar de cijfers die nu voorhanden zijn hebben 140 tot 240 mensen dermate ernstige klachten overgehouden aan covid dat ze niet kunnen werken. Dat is wat het is. Geen mens die weet in hoeverre dat te extrapoleren valt naar onze volledige samenleving.
@
Yaksa zegt "Wat nou als een derde van alle besmette jongeren langdurig klachten blijft houden zoals in steeds meer onderzoeken duidelijk wordt?" Die steeds meer onderzoeken is in Nederland één onderzoek. Die 'een derde' gaat over 1/3e van 25% en dat is dus 140 tot 240 mensen (afhankelijk van de 1.742 of 2.800). Hij gaat er van uit dat dit álle jongeren kan raken, maar dan gaat hij er ook van uit dat je die 140/240 kunt extrapoleren, maar dan kom je op honderdduizenden mensen uit met klachten die dermate erg zijn dat ze niet kunnen werken

Als het werkelijk zo'n groot probleem was dan hadden we dat inmiddels wel geweten. Dus ja, ik downplay wat hij zegt omdat wat hij zegt gewoon nergens op slaat.
[Voor 11% gewijzigd door SomerenV op 11-07-2021 00:01]