Het grote sous vide topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-06 11:52

PnD

like in Pinda ^_^

knights16 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:22:
Iemand hier wel eens een stuk picanha (staartstuk) van de koe bereidt? Ben benieuwd naar de ervaringen en instellingen natuurlijk :)
Ik vond deze heel leuk, lekker wetenschappelijk benaderd: https://www.kampvuurkok.n...-nog-nooit-geproefd-hebt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Matis schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:25:
Gisteren een gat van +/- 67mm gezaagd in het deksel van deze IKEA bak en de Anova even geprobeerd:
[Afbeelding]
Hij past perfect en er lekt nagenoeg een stoom/water langs de zaagsnede.

* Matis grote blij 8)
Hoe heb je dit gedaan? Met zo’n gatenboor?

Ik moest er vannacht uit omdat ik gepiep hoorde. Mijn lamsvlees voor ragu was ondertussen van 65 naar 35 ° gedaald omdat het water te laag was gegaan. Maar met bijvullen kreeg ik de stick niet meer aan de praat. Ik moet dus iets hebben waarmee ik dus verdampen water kan voorkomen.
Ik moet nu het vlees wel in de pan verder garen, in verband met bacterie groei… zo zonde :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:36

Matis

Rubber Rocket

iAR schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:15:
Hoe heb je dit gedaan? Met zo’n gatenboor?
Ja, eentje van +/- 70 mm. Daarna nog even met de vijl er langs. Ben niet ontevreden over het resultaat. Er lekt ook bijna geen damp langs.
Ik moest er vannacht uit omdat ik gepiep hoorde. Mijn lamsvlees voor ragu was ondertussen van 65 naar 35 ° gedaald omdat het water te laag was gegaan. Maar met bijvullen kreeg ik de stick niet meer aan de praat. Ik moet dus iets hebben waarmee ik dus verdampen water kan voorkomen.
Ik moet nu het vlees wel in de pan verder garen, in verband met bacterie groei… zo zonde :'(
Balen....

Hopelijk trek je het nog recht. Waarschijnlijk zat de stick in zijn thermische beveiliging.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Matis schreef op maandag 14 juni 2021 @ 07:30:
Ja, eentje van +/- 70 mm. Daarna nog even met de vijl er langs. Ben niet ontevreden over het resultaat. Er lekt ook bijna geen damp langs.
Misschien ook eens proberen, heb zo’n deksel. Maar t lijkt me nog vrij scherp…
Balen....

Hopelijk trek je het nog recht. Waarschijnlijk zat de stick in zijn thermische beveiliging.
Enorm. En ik sliep nog half 8)
Zag ook geen bericht op mijn telefoon terwijl die er vanochtend wel was, op de tijd toen ik keek. Maar goed. Hopelijk wordt het vlees nog mals in de pan terwijl het heet genoeg is om de bacteriën te doden.

Stick doet het nog steeds niet :(

[ Voor 9% gewijzigd door iAR op 14-06-2021 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 23:10
tagican schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:22:
[..]
Mede hierom ben ik ook benieuwd naar de sous-vide asperges van @Boudewijn, die ga ik op korte termijn eens maken!

Ik maak geen gebruik van een vacumeerapparaat maar van Ziploc zakken van de Albert Heijn middels de water displacement methode. Dat werkt voor mij voldoende, hoewel je de zakjes soms wel even onder water moet drukken. Deze zakken zijn overigens geschikt voor temperaturen tot 100 graden, dit had ik apart nog even nagevraagd bij de Albert Heijn.

[...]
Een kleine twee weken terug heb ik de asperges gemaakt zoals ze door @Boudewijn zijn beschreven. Helaas kwamen de asperges er uiteindelijk nog best "taai" uit, ondanks dat ik ze in totaal een uur in het water had liggen. Uiteindelijk heb ik ze dus maar even afgemaakt door ze te koken, maar dan verliest het wel een beetje van z'n smaak. Uiteraard heb ik 't op dat moment weer te lang laten koken, waardoor het weer snot was :X

Ik kwam er niet achter wat ik fout heb gedaan en eigenlijk dacht ik dat het toch te maken heeft met het gebruik van de ziplock zakken. Totdat ik net weer het recept erbij pakte en mij besefte dat ik te snel over de instructies had heen gelezen: ik had 55 graden gelezen waar het 86 graden moest zijn. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Er is ook overal een topic voor op Tweakers :p dan mn eigen setup ook eens showen. Ik heb alles bij de Makro gehaald, de Tarrington House (eigen merk van de makro) stick is daar 60 euro, en ik heb een 1/2 gastronorm bak gehaald met deksel (tientje of zo). Met de gatenboor er een mooi gaatje in gemaakt. Op deze manier kan ik ruim 24 uur garen zonder dat er merkbaar water verdampt. Mn vacumeermachine komt van Ali, de bekende 14-euro knaller, de zakjes haal ik kant-en-klaar bij de makro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MAcGzjlmHznAw_QLQsxN2X7uug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/youfhKQbMRncUccNmFalt8DG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Widow op 14-06-2021 15:05 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakes
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-08-2021
Hallo allemaal!,

Ben ik blij dat ik een actief forum heb gevonden dat over sous vide gaat.
Ik zit namelijk met een vraag.

Vorige week, uit enthousiasme van wat ik er over gelezen heb, een setje aangeschaft om sous vide te kokkerellen.

Ik snap enkel de tijdtabellen niet. Mn eerste stukje biefstuk, volgens de tabellen gegaard. 1 uur, 56 graden.
Toen de tijd om was en ik de bief er uit haalde bleek dat ie door en door grijs was, de buiten- en de binnenkant.
Niet de kleur zoals jullie die posten in dit forum.

Vandaag zelfde recept maar dan, ik denk ik doe het voorzichtig aan, 20 min op 56 graden.

Ik had gelijktijdig een biefje van 2cm en een van 2,5 cm in de bak gelegd. die van 2,5 cm leek mij ok, die van 2 cm was bijna grijs van binnen.

Ik heb de biefstukjes voordat ze in de SV gingen eerst op kamertemperatuur gebracht.

Heeft een van jullie een idee waarom dit zo afwijkt van de tijdtabellen of wat ik verkeerd gedaan moet hebben dan wel in welke hoek ik het moet zoeken?

Ik hoor graag jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:28

Dennis1812

Amateur prutser

Wat voor biefstuk had je en welke kwaliteit?
Dat scheelt vaak enorm in kleur naar mijn ervaring.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:24
Wat @Dennis1812 zegt inderdaad. Jaren geleden hetzelfde meegemaakt met de eerste keer sous-vide met een biefstuk uit de supermarkt - was geen succes. Daarna alleen nog maar gedaan met betere stukken vlees en nooit meer last gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 29-07-2021 11:07 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakes
@GermanPivo @Dennis1812

Kijk, gelijk al een vinger op een zere plek. Ik was idd even naar de Supermarkt gewandeld.

Volgende test (in die fase verkeer ik nog) met bief van de slager.

Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tweakes schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:44:
@GermanPivo @Dennis1812

Kijk, gelijk al een vinger op een zere plek. Ik was idd even naar de Supermarkt gewandeld.

Volgende test (in die fase verkeer ik nog) met bief van de slager.

Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee :) _/-\o_
Voor lekker vlees inderdaad beter een goed stuk bij je lokale slager halen.
Als je mid-rare wilt en het is geen heel dik stuk en je gaat nog searen zou ik ook iets lager gaan zitten qua temperatuur. 52 o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakes
Als je mid-rare wilt en het is geen heel dik stuk en je gaat nog searen zou ik ook iets lager gaan zitten qua temperatuur. 52 o.i.d
Ik zal het eens specifiek opmeten (dikte) en dan als SV tijdsduur de tabel aanhouden.
Ben nogal een controlfreak dus ik doe er twee stuks in en check een van de stukken na 30 min.
Kijken hoe het verloopt. Bouw ik ook wat ervaring mee op denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dat is waar. En het is net welke garing je lekker vind natuurlijk.
Ik heb ze liever wat roder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-06 18:22
Tweakes schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:58:
Hallo allemaal!,
Ik snap enkel de tijdtabellen niet. Mn eerste stukje biefstuk, volgens de tabellen gegaard. 1 uur, 56 graden.
Toen de tijd om was en ik de bief er uit haalde bleek dat ie door en door grijs was, de buiten- en de binnenkant.
Niet de kleur zoals jullie die posten in dit forum.
Daar ga je nog veel plezier aan beleven. Zoals al eerder gezegd maakt de kwaliteit van het vlees uit. In je verhaal vallen me een paar dingen op:
1. Al het vlees dat uit net uit de sous-vide komt is grijs en lelijk aan de buitenkant. Even op de grill met minimaal 140 graden om de Maillard reactie te krijgen en hij smaakt een stuk lekkerder.
2. De temperatuur komt heel nauw en is afhankelijk van hoe rood of grijs je het vlees wil hebben. Zelf doe ik altijd 54 graden, dan de grill en dan is hij mooi medium.
3. De tijd... dat is nu net het voordeel van sous-vide. De tabbelen zijn een minimale tijd maar een half uurtje extra boeit niet. Vwb tijd is mijn ervaring komt niet zo nauw.
4. Youtube kanaal "Sous Vide Everything" heeft een test gedaan met bevroren, ontdooid en vlees op kamertemperatuur. Resultaat; maakt niet uit;

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Frozen Steaks Experiment - What's Best for Sous Vide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou veel warmer grillen dan 140 graden. Dubbele is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:30
Hoe meet je uberhaupt de temperatuur op een grill? En als je het al zou kunnen dan is 140 veel te laag. Hoe dichter op de hitte/vuur hoe beter, want dan penetreert het ook niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Oh top, een SousVide topic _/-\o_

Wat voor vacuumeermachines gebruiken jullie ?
Heb ongeveer 2 jaar kunnen doen met een Silvercrest van de LIDL, het deed wat het moest doen, maar was wel een redelijk fragiel ding soms. Niet erg, hij koste toen ook maar €25, en voor dat bedrag was het een prima apparaat.

Nu hij defect is, had ik een nieuwe nodig, en voor deze keer besloten om nu wat meer uit te geven voor een kwalitatief hoger product, zodoende een Solis Vac Prestige 575 aangeschaft.
Vooral de optie om te kunnen snijden sprak me erg aan, geen gedoe meer met schaar, nooit meer onbedoeld schuin afknippen.

Voor zijn prijsklasse (€160~€200) vind ik hem eigenlijk best tegenvallen.
Alles is nog steeds plastic-fantastic, je moet onderhand je eigen gewicht op het apparaat zetten om de klikjes te horen (maar vooraf vooral gekraak van de behuizing), de vacuum pomp maakt behoorlijk wat geluid, en tja, het voelt gewoon niet aan als een duurzaam product waar je nog jarenlang gebruik van kunt maken.

Dus ik overweeg om hem terug te sturen.
Maar wat dan ?
Iemand een tip voor een goede vacuumeermachine, met voorkeur ingebouwde snijfunctie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb de Wartman 2005EC. Is van plastic. Maar klikt makkelijk dicht. Zit een snijfunctie bovenop. Je moet dus wel zelf snijden. Maar heb geen schaar nodig.
De vacuümpomp hoor ik. Maar is het storend? Vind ik van niet.
Vloeistoffen gaan wel wat lastiger. Maar misschien is dat ook een kwestie van oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakes
4. Youtube kanaal "Sous Vide Everything" heeft een test gedaan met bevroren, ontdooid en vlees op kamertemperatuur. Resultaat; maakt niet uit;
Overtuigende video ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Sowieso een tof kanaal. Kijk graag naar zijn video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Leuk kanaal inderdaad, maar vind het soms wel iets te 'amerikaans' (als ik dat zo mag zeggen). Alles is perfect, amazing of delicious, waar ik zelf liever kritisch ben. Reactie van Ninja is ook echt altijd hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Heb ook al wel filmpjes voorbij zien komen waar het resultaat gewoon echt ruk was of ze het niet eens proefden/bij 1 hap lieten.

Maar over t algemeen heb je gelijk inderdaad.
Al test hij ook wel prima zaken uit. Zoals de boter in de SV. Had hij noch ik de uitkomst van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:00:
Ik heb de Wartman 2005EC. Is van plastic. Maar klikt makkelijk dicht. Zit een snijfunctie bovenop. Je moet dus wel zelf snijden. Maar heb geen schaar nodig.
De vacuümpomp hoor ik. Maar is het storend? Vind ik van niet.
Vloeistoffen gaan wel wat lastiger. Maar misschien is dat ook een kwestie van oefenen.
Zeer interessant apparaat. Heb net even een review filmpje gekeken.
Het snijden werkt op mijn huidig apparaat exact hetzelfde, en zo te zien best mooi compact apparaat met afneembaar snoer.
Geluid vind ik niet snel storend, maar apparaat wat ik nu heb, klinkt alsof er een 2takt bromfiets naast je staat te draaien, ook op dat geluidsnivo.
Ding is wel even €100 goedkoper, en dat is imho een groot verschil, dus zeker het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
https://www.coolblue.nl/p...asyvac-pro-black-569.html

die heb ik. Bevalt ook prima. Geen automatische snijder, maar verder wel goed. Volgende apparaat neem ik 1 waar de rol in zit denk ik, dat maakt je leven een stuk makkelijker. Zijn wel wat duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakes
Ja hoor, gelukt !

met jullie tips is het mij gelukt om de biefstukjes zo te bereiden dat ik een resultaat krijg zoals ik dat verwacht.

Inderdaad, met vers vlees is het resultaat prima. vraag mij dan wel af wat er met de bief uit de Super is gebeurd voordat het in mijn keuken komt.

Met het huidige resultaat van de bief durfde ik het aan om PP te maken. Dus hoppa, en ook dat ging goed. Ok, nog geen 8 op een schaal van 1 tot en met 10 maar een 7 was het zeker.

Er is dus ruimte voor verbetering. Daar gaan we aan werken.

Heeft een van jullie ervaring met elektrische rookovens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Tweakes schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:44:
Inderdaad, met vers vlees is het resultaat prima. vraag mij dan wel af wat er met de bief uit de Super is gebeurd voordat het in mijn keuken komt.
Supermarktvlees is tot 3 jaar (!) en één (of meerdere) keren bevroren geweest. "Vers" betekent vaak niet ouder dan 2 jaar.

Bij een echte slager praat je over een aantal besterfdagen maar dan heb je het ook gehad, los van dry agen natuurlijk.
Heeft een van jullie ervaring met elektrische rookovens?
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
mithras schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:06:
[...]
Supermarktvlees is tot 3 jaar (!) en één (of meerdere) keren bevroren geweest. "Vers" betekent vaak niet ouder dan 2 jaar.

Bij een echte slager praat je over een aantal besterfdagen maar dan heb je het ook gehad, los van dry agen natuurlijk.

[...]
Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 :D
;) Lijkt me meer wat voor het kooktopic. Al zegt een elektrische rookoven mij weinig

Ik heb een stovetop rookoven, werkt erg mooi. Algemene tip: voor het sous vide al roken, dan neemt het beter rook op

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 02-08-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 17:26
Ik wil mijn picanha van 1400 gram binnenkort garen in een sous vide waterbak. Echter wil ik deze op 50 graden garen en wil graag weten of Tweakers hier soortgelijke ervaringen hebben met vlees op deze temp. Ik vermoed dat die er wel 4 uurtjes inmoet gezien de dikte en dat brengt wel wat risico’s met zich mee als ik het internet mag geloven.

Iemand any thought on that?

Gr

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
knights16 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:35:
Ik wil mijn picanha van 1400 gram binnenkort garen in een sous vide waterbak. Echter wil ik deze op 50 graden garen en wil graag weten of Tweakers hier soortgelijke ervaringen hebben met vlees op deze temp. Ik vermoed dat die er wel 4 uurtjes inmoet gezien de dikte en dat brengt wel wat risico’s met zich mee als ik het internet mag geloven.

Gr
Risico's? Waarom 50 graden?

https://koksland.nl/pican...t-bereiden-met-sous-vide/

Lijkt me wel een goed uitgangspunt

[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 11-08-2021 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Morgen 2 kipdijrollades a 1 kg per stuk sous vide bereiden. Vind alleen online weinig tijdstabellen voor kiprollades. Beter doorgedacht van wat ik vind van kipdijtjes dacht ik zelf aan een graad of 67 en dan een uur of 4.

Iemand hier andere gedachtes bij?

Edit. 4u 67 graden smaakte perfect en was mooi gaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis1812 op 12-08-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
knights16 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:35:

Gr

Ik heb de picanha gesneden in brede biefstukken en deze allemaal gevaccineerd. Sous vide op 44 graden gezet voor 90 minuten en kort op de bbq gegrild, kerntemp ging heel snel naar 50 graden en was mooi medium rare.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01:37
Iemand een aanrader voor sous vide zakken die betaalvaar zijn. Ik heb de lidl vacumeermachine en die rollen zijn 5 euro. Op den duur lopen die kosten behoorlijk op. Bij de hanos schijnen ze sous vide zakken te hebben maar die heb ik nog niet kunnrn vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Boinkie schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 08:24:
Iemand een aanrader voor sous vide zakken die betaalvaar zijn. Ik heb de lidl vacumeermachine en die rollen zijn 5 euro. Op den duur lopen die kosten behoorlijk op. Bij de hanos schijnen ze sous vide zakken te hebben maar die heb ik nog niet kunnrn vinden.
Ze hebben zakken en rollen. In de vestiging in delft kan ik je blind vertellen waar ze liggen. Huismerk (Hendi), in de non-food hoek, en dan bii de maatbekers/schuimspanen/gastronormbakken.

Ik haal mijn plastics altijd daar trouwens. Soms is foodsaver per meter goedkoper. Dan neem ik die mee.

[ Voor 8% gewijzigd door Boudewijn op 14-09-2021 10:01 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:10
Topic net ondekt!

Heb sinds een paar maanden een AEG stoomoven met sous-vide functie.

Voorlopig nog maar 2 keer geprobeerd, de eerste keer met een flinke steak, en nadien uiteraard kort maar heet aangebakken.

Gisteren een stuk zalm, gekruid met gember. Dat was niet slecht, maar volgende keer ga ik toch andere kruiden gebruiken. De garing was voor mij perfect op 52 graden. En ik heb niet meer afgebakken.

Een tip om te kruiden (runds, lams,…) is zelfgemaakt champignonzout.
Om dat te maken heb ik een kg kastanjechampignons gebakken tot ze gaar zijn, dan gemixt tot de brokjes echt klein zijn, en nadien een uur of 8 laten drogen in de oven.

Dat meng je dan met grof zeezout. Als het nog wat kleeft, dan gewoon even de mixer in het zout.
Dit zout is echt geweldig lekker op een steak omdat je de umami smaak krijgt.

Ben benieuwd welke kruiden jullie bij zalm gebruiken.
En ik zoek ooknog wat goede groentenideetjes omdat ik wat vegetariers in huis heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 10-10-2021 18:50 ]

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb er van ome ali….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:26

franssie

Save the albatross

https://www.marmelot.com/...kken-micro-structuur.html

Deze gebruik ik een andere Tweakers in het algemene kook draadje.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
Dingen waar ik voedsel in bereid, ga ik dus echt niet van Ali halen.
@Boinkie Marmelot zoals @franssie ook zegt is top!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Tommie12 geen ervaring met sous vide in een stoom oven helaas. Als de tijden en temperaturen heerlijk zijn aan in water is er wel wat te vinden.
Mijn favoriet is asperges in boter en kruiden ( sereh met gember of saffraan) maar dat is nog even wachten, al schijn je ze te kunnen invriezen rauw.
Verder moet ik mij sowieso verder verdiepen in groenten. Spruitjes lijken mij een goede kandidaat.

Edit en ome Ali vertrouw ook ik niet in mijn keuken, zeker niet bij hogere temperaturen dan kamertemperatuur.

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 10-10-2021 19:19 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Als je kunt kiezen:

Anova precision cooker (eerste generatie) of een Anova Nano ?

Heb een precision cooker gekregen maar twijfel een beetje om hem niet te ruilen voor een nano. Voornamelijk vanwege de omvang van het apparaat en het feit dat de nano veel nieuwer is dan de precision.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
knights16 schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:06:
Als je kunt kiezen:

Anova precision cooker (eerste generatie) of een Anova Nano ?

Heb een precision cooker gekregen maar twijfel een beetje om hem niet te ruilen voor een nano. Voornamelijk vanwege de omvang van het apparaat en het feit dat de nano veel nieuwer is dan de precision.
Ook minder vermogen. Vermogen is wel fijn om je bad snel op temperatuur te krijgen. De gewone anova is overigens wel een lomp ding ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb de nano. Ik zet hem of ruim op tijd aan of begin met warm kraanwater om sneller op temperatuur te zijn.

Heb ook geen andere gehad dus kan niks zeggen over verschillen in tijd qua opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Vandaag voor het eerst sous vide geprobeerd met een anova nano, eigenlijk totaal geen succes. Ik had een simpele biefstuk van de Aldi (wilde geen duur vlees vernachelen) die ik gedurende ruim een uur op ik meen 59,5 graden gegaard heb. Hogere temperatuur dan ik liefst zou hebben, maar mijn disgenoten (het gezin) moet nog wat wennen aan rare en extra rare.

Enfin, daarna kort afgebakken (45 seconden iedere zijde) in roomboter. Resultaat was een meer dan well done stuk vlees, in de verste verte in het dikte stuk een vleugje medium maar meer ook niet, dat wel te eten was maar niet echt lekker. Ik had er, sous vide, meer van verwacht.

Is dit simpelweg een kwestie van te hoge temperatuur van de sous vide, te lang (volgens anova moest het 45 minuten maar goed, ik dacht juist dat iets langer geen probleem was vanwege niet doorgaren) of is het gewoon slechte kwaliteit vlees?

Iemand tips en tricks? De anova app is vrij helder, en die heb ik gevolgd, maar voor dit resultaat kan ik een biefstuk ook in de pan bakken…

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Die temperatuur is te hoog :) hoe dik waren de steaks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

418O2 schreef op zondag 14 november 2021 @ 00:28:
Die temperatuur is te hoog :) hoe dik waren de steaks?
Die temperatuur geeft de anova app, kan natuurlijk zelf experimenteren maar dacht het is redelijk foolproof en community-tested maar blijkbaar dus minder dan ik dacht. Dikte weet ik niet precies, standaard supermarktdikte? (Vond ze mooier dan die van AH maar goed, het is allemaal volgespoten met water vermoedelijk)

— edit —
Ik lees nu een paar pagina’s terug iemand met precies mijn resultaat en daar ook wat suggesties bij, dus die ga ik ook eens toepassen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Ugchel op 14-11-2021 00:52 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
59 is vrij warm voor steak hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@Ugchel in de VS zijn steaks wat dikker dan hier vaak, 2.5cm minimaal. Die lapjes die we hier hebben doe ik persoonlijk niet eens in de sous vide, want dat is gewoon te dun en wil in de pan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Veel te hoog en te slechte kwaliteit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vthJdL4FzoAdThnyj1NlfMwnwxw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ytu8oqvnZyvJU3XqZqH5Kg6y.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn sousvide ossenhaas, op 54 graden bereid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ugchel schreef op zondag 14 november 2021 @ 00:31:
[...]

Die temperatuur geeft de anova app, kan natuurlijk zelf experimenteren maar dacht het is redelijk foolproof en community-tested maar blijkbaar dus minder dan ik dacht. Dikte weet ik niet precies, standaard supermarktdikte? (Vond ze mooier dan die van AH maar goed, het is allemaal volgespoten met water vermoedelijk)

— edit —
Ik lees nu een paar pagina’s terug iemand met precies mijn resultaat en daar ook wat suggesties bij, dus die ga ik ook eens toepassen :)
Dat vol spuiten met water is een fabeltje, dat lukt niet.
Je zal een gewone standaard biefstuk gehad hebben van wit blauw. Mager vlees, maar weinig smaak. Wees gerust, bij AH verkopen ze dat vlees ook net zoals bij een gewone buurtslager.
Zoek wat vlees met meer vet er in, dan heb je ook meer smaak. Ik koop meestal entrecote of zesrib.

Jouw temperatuur was simpelweg te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Heeft iemand ervaring met het merk Ziva?

deze bvb:
https://www.sousvidekenner.nl/sv/sticks/ziva-sense/

Het lijkt een stuk goedkoper dan de merken die ik hier veelal zie langskomen.. Zelf ben ik sous vide beginner, maar durf ik mezelf een goeie (hobby) kok noemen..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Yalopa schreef op zondag 26 december 2021 @ 11:22:

deze bvb:

Het lijkt een stuk goedkoper dan de merken die ik hier veelal zie langskomen.. Zelf ben ik sous vide beginner, maar durf ik mezelf een goeie (hobby) kok noemen..
Lijkt me een goed basismodel.
Wifi zit er niet in, maar waarom zou je dat nodig hebben.
Vermogen lijkt me ook hoog genoeg en als je de bak wat isoleert zal het zeker genoeg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online

deze bvb:

Zeker ervaring mee, heb hem zelf.

Werkt prima. Zoals gezegd wel goed je bak isoleren (bij mij gewoon een deksel erop gedaan), dan blijft ie perfect op temperatuur. Zonder deksel schommelde hij nog wel eens +/- 0.5 graden.

Moet er wel bij vermelden dat ik geen vergelijking kan maken met bijv een anova. Daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Technofreakz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9kzzwH3CFnNb3MD7pprFVnaEcE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ti4unV0d6Np2YWYTEoph60yl.jpg?f=fotoalbum_large

Kogelbiefstukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
You nailed it!
Zo doe je een goed stukje vlees eer aan.
Op welke temperatuur heb je dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Tommie12 schreef op zondag 26 december 2021 @ 20:04:
[...]

You nailed it!
Zo doe je een goed stukje vlees eer aan.
Op welke temperatuur heb je dit gedaan?
54 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ziet er keurig uit qua garing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 21:59
Ik had gister eendenborst gemaakt, 4u op 62 graden (hoger dan ik normaal zou doen ivm zwangerschap), maar was nog steeds heel erg lekker en mals.
Vind t wel lastig om huid echt krokant te krijgen, ben bang om ze te lang te bakken. Volgende keer nóg hetere pan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
The Evil Brain schreef op maandag 27 december 2021 @ 10:19:
Ik had gister eendenborst gemaakt, 4u op 62 graden (hoger dan ik normaal zou doen ivm zwangerschap), maar was nog steeds heel erg lekker en mals.
Vind t wel lastig om huid echt krokant te krijgen, ben bang om ze te lang te bakken. Volgende keer nóg hetere pan?
Bak je voor of na de sous vide?

Te hete pan geeft nogal risico op een zwarte korst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 01:13
Tommie12 schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:25:
Bak je voor of na de sous vide?

Te hete pan geeft nogal risico op een zwarte korst.
De vraag was niet aan mij gericht, maar ik kan wel mijn ervaring delen: Met van tevoren bakken voorkom je dat de kern te warm wordt. Nadeel is dat de krokante buitenkant slap wordt door sous vide. Andersom wel krokanter, maar erg lastig timen (hoeveel graden minder in de sous vide om niet op een te hoge kern uit te komen?).

Wat ik een laatste keer gedaan heb en wat me goed bevallen is, is garen in sous vide en vervolgens met de creme brullee brander de buitenkant karamelliseren. Veel minder temperatuur shoot, in mijn ogen perfecte controle over de kleur. Je zou het eens kunnen proberen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 18:11

The Bad Seed

Chaotic since 1983

coelho schreef op maandag 27 december 2021 @ 11:39:
[...]

Wat ik een laatste keer gedaan heb en wat me goed bevallen is, is garen in sous vide en vervolgens met de creme brullee brander de buitenkant karamelliseren. Veel minder temperatuur shoot, in mijn ogen perfecte controle over de kleur. Je zou het eens kunnen proberen.
Een gasbrander werkt inderdaad goed om de karamelisatie goed te controleren, voor de beste resultaten neem je best wel een stevig model creme brulee brander of een hobby-brander met een gasfles. Met zo'n mini-brandertje dat je bijvult met aanstekergas duurt het een eeuwigheid om een leuk kleurtje te krijgen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 01:13
Inderdaad, niet zo'n mini ding. Ik heb zoiets, van de groothandel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K19wuWFlCxuie8iSd2RhcQSB0CM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yQN0Fm3iCymcpz4VfWMCFhUo.jpg?f=user_large

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:39
Die vind ik ook nog best klein, ik gebruik deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGf23od0QIZigEmc3Myj6a0pbwA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y2tVf4ToKrC7tdVQpITfC37K.jpg?f=user_large (https://www.hornbach.nl/s...1000/8623407/artikel.html)

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Met zoon Hendi ding gaat het ook prima.

Die heb ik ook 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:34
Nou heren, daar gaan we dan. Tof topic, geniaal forum dit van al mijn hobbies is wel een topic.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en een foodsaver V2860 gekocht. Sprak me wel aan dat de rol in de machine zit scheelt pielen met de schaar hoop ik (???). Die vacumeer machine komt ook van pas om mijn koffiebonen en hop te vacumeren.

Ervaring met sous vide: 0.0
Ik ga beginnen met de sous vide functie van mijn veels te dure siemens stoomoven van een paar ruggen te gebruiken, voordat ik zo een veredelde staafmixer ga aanschaffen.

Gisteren een lams rack aangebraden in de pan en met de kerntemperatuur meter van die oven laten garen bij 80C tot 60C kerntemperatuur, was zalig maar ik miste toch dat de smaak van de kruiden goed door kwam. Dat hoop ik te verbeteren met het vacuum, ben benieuwd ! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q9gUovgcYbd3md9z5XGTXFtExUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBCYDcnvXKd5yeG4j8hwfdtt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 21:59
Thanks voor de tips, heb inderdaad gebakken na de sous vide. Volgende keer brander proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Waarin heb je gebakken? Wat voor pan en met olie/vet/boter?

[ Voor 42% gewijzigd door 418O2 op 27-12-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Eendeborst hoeft echt geen extra vetstof om te bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Yalopa schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:51:
Eendeborst hoeft echt geen extra vetstof om te bakken.
Ik kan me voorstellen dat als je echt alleen even een korst wil maken, dat dat sneller gaat met wat vet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik denk van niet, want het vet dat je toevoegt is een extra tussenstap. Het eendenvet is reeds op temperatuur en zacht, leg dat even kort op een hete plaat en de korst is direct krokant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Gewoon in een koude pan leggen en het vet laten wegsmelten en een mooi korstje bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:49
Hier heeft mn vriendin als kerstpakket een heel sous vide pakket gekregen met alles erop en eraan. Kende het helemaal nog niet en sindsdien een beetje aan het uitproberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1G9V6Cvqbb4j2kf2mOAYPQrjvM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DenWvZBQ0ovxYFJlVmLFumMo.jpg?f=fotoalbum_large

Als eerste een varkenshaas gemaakt, dat ging echt super goed. Als tweede eendenborst filet en ook dat was super simpel en super mals.
Beide keren even 2 min aangebakken in een hete pan met zonnebloemolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
Lollercopter schreef op maandag 27 december 2021 @ 14:05:

Ervaring met sous vide: 0.0
Ik ga beginnen met de sous vide functie van mijn veels te dure siemens stoomoven van een paar ruggen te gebruiken, voordat ik zo een veredelde staafmixer ga aanschaffen.
Ik begon met zo´n staafmixer, maar gebruik nu voor al het werk wat geen uren in het waterbad hoeft de sous vide functie van de oven - merk geen verschil. ;)
Maar voor grotere stukken vlees of tijdens etentjes (dan zijn beide ovens hier nog wel eens in gebruik) is het wel handig om een losse bak/stick te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
GermanPivo schreef op maandag 27 december 2021 @ 17:27:
[...]

Ik begon met zo´n staafmixer, maar gebruik nu voor al het werk wat geen uren in het waterbad hoeft de sous vide functie van de oven - merk geen verschil. ;)
Maar voor grotere stukken vlees of tijdens etentjes (dan zijn beide ovens hier nog wel eens in gebruik) is het wel handig om een losse bak/stick te hebben.
Precies mijn plan ja, ook dat stoombakje steeds vullen na x aantal uur zal de limiterende factor worden op een gegeven moment denk ik. Maar eerst maar eens rommelen met die zakken en de oven om er een beetje feel voor te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 21:27
Gister mijn sous vide stick eens uitgeprobeerd, ooit gekocht voor net geen 30 euro bij de blokker. Het is een Bourgini "staafmixer" model. Ik heb het vlees, een kalfs achtermuis van 500 gram, net geen 2 uur op 50 graden laten badderen. In de tussentijd BBQ opgestookt tot een temp van 250+. Echter geen hele mooie sear er op gekregen, waarschijnlijk de buitenkant van het vlees te vochtig(?). Deze heb ik voor het afgrillen wel goed drooggedept. Hij heeft er 2 min per kant op gelegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O83GYZM0lunQ7QDTmwT0UmFDwp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfEjsJ0BLJod6sZQVEynIDo7.jpg?f=fotoalbum_large

Garing was wel goed gelukt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PPCGfqXNSLpEfSV5vRkePd0wD8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/68PN5YuX1AkYCpuc8kLMvt4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Los van dat het korstje bruiner had gekund wel content met het eerste resultaat. Zeker voor herhaling vatbaar :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

NoepZor schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:40:
Gister mijn sous vide stick eens uitgeprobeerd, ooit gekocht voor net geen 30 euro bij de blokker. Het is een Bourgini "staafmixer" model. Ik heb het vlees, een kalfs achtermuis van 500 gram, net geen 2 uur op 50 graden laten badderen. In de tussentijd BBQ opgestookt tot een temp van 250+. Echter geen hele mooie sear er op gekregen, waarschijnlijk de buitenkant van het vlees te vochtig(?). Deze heb ik voor het afgrillen wel goed drooggedept. Hij heeft er 2 min per kant op gelegen.

[Afbeelding]

Garing was wel goed gelukt :)

[Afbeelding]

Los van dat het korstje bruiner had gekund wel content met het eerste resultaat. Zeker voor herhaling vatbaar :)
Wel een gietijzeren rooster op je bbq?

Ziet er wel lekker uit verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 21:27
Dennis1812 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 11:43:
[...]

Wel een gietijzeren rooster op je bbq?

Ziet er wel lekker uit verder!
Nee gewoon het standaard roostertje van een LIDL ei (ik had geen zin om de bastard aan te steken voor even een stukje vlees afgrillen). Helpt het nog als je deze insmeert met olie of boter voor het afgrillen? Of kun je beter eerst bruin bakken en dan in sous vide tot de juiste garing te laten komen?

[ Voor 19% gewijzigd door NoepZor op 28-12-2021 11:55 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou er toch je gietijzer voor pakken. Dat werkt beter dan wat olie of boter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Nou ik heb mijn eerste sous vide experimenten er op zitten:

Sous vide eieren (75C voor 14 min) = top top !
Kabeljauw = geweldig geworden

Nu mijn 3e poging is echt een totale faal van epische proporties geworden. Maar ik weet niet waarom ? Kunnen jullie eens kijken:

- Rib eye van 500g , 3-4 cm dik. Ingevroren, laten ontdooien in waterbad voor 3-4 uur. Uit Nederland (limousine koeien) van een vleesboer uit Alblasserdam.
- Vacuumeren met peper + zout + olijfolie + rozemarijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hU2RpjVy9_brJN4o6sp2cFrnQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJ2gMqb31wk3LdNlenWJlcA3.jpg?f=fotoalbum_large

- Hierna +- 100 minuten @ 57C in de sous vide "oven" gezet

Zag er spectaculair uit, drooggedept en vervolgens in een gloeiend hete pan kort aangebraden.
Eindresultaat zag er perfect uit !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zICiCcKqqCmUovJUrlUalEZAzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PShBFYsLYjdSJKmHyYUkmoq4.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens aangesneden, wow ziet er goed uit ! Precies de goede garing !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fynRFFUn7TNOgvkLcft3iZXCC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrmjoBixWzU8zF0708Zx07IA.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens hap genomen, fucking schoenzool !!!@!#^!@# ?
Echt niet te vreten gewoon. Zo taai als rubber ?

Hatsikede het gehele stuk zo in de vuilnisbak geknikkert :( :( :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLdF33S0cE33UlPdZCAfGfcaExg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YwEI3zaOoqJUhE9iZIb9etG.jpg?f=fotoalbum_large

Zwaar pissed off natuurlijk, toen heb ik 2 dunne argentijnse steaks uit de vriezer gehaald, die direct in de pan gegooid al scheldend .... en die zijn zalig geworden :+

Wat de hell is hier gebeurt ? Volgens mij doe ik niks verkeerd, maar is mij gewoon een schoenzool als Rib-eye verkocht :'( Of was dit vlees stieken nog te koud voordat het de sous vide inging ? Maar de garing ziet er perfect uit ???

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik kan het niet helemaal goed zien maar volgens mij heb je niet haaks op de draad gesneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLice88
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:05
Zo'n soort iets wel eens gehad met een contrafilet. Na portioneren in 10 snedes van 2,5 cm was het ene uiteinde zo taai als wat. andere uiteinde was botermals. En dat in hetzelfde stuk vlees met dezelfde temperatuur en tijd als garing.

Je kan misschien proberen de volgende keer de tijd te verlengen en de temperatuur te verlagen. --> 180 min @ 54C ?

En inderdaad op de snijrichting letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Je kan deze wetenschappelijke benadering proberen volgende keer:

https://www.kampvuurkok.n...-nog-nooit-geproefd-hebt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Lollercopter Soms is een koe gewoon taai. Snap ook niet goed hoe dat komt, maar gebeurd hier ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Markprinsen schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:39:
Ik kan het niet helemaal goed zien maar volgens mij heb je niet haaks op de draad gesneden.
Maakt dat nog wat uit als de steak eenmaal gebakken op het bord zit ? Dus als ik in een restaurant de boel verkeerd aansnij dan is het taai ? :P
Ik denk wel dat ik snap wat je bedoelt, je ziet de lijnen ook lopen in de "lengte" richting inderdaad. Thanks voor de tip ik ga hier zeker op letten, het is niet optimaal maar ik denk dat het nog steeds een schoenzool is ? :+
franssie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:02:
@Lollercopter Soms is een koe gewoon taai. Snap ook niet goed hoe dat komt, maar gebeurd hier ook wel eens.
Ja ik denk het ook, je kan pech hebben. Ik heb nu via via Argentijnse steak die eigenlijk voor de horeca is, deze steak is echt gewoon onmogelijk te verkloten. Maakt niet uit wat je doet, al bak je tot 70C kern temp het blijft mals. :9~
Heb nu gewoon pech gehad met een stuk Alblasserdams rubber denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Lollercopter op 03-01-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Dat stuk is imo wel wat aan de kleine kant voor sous vide, maar hoe dan ook is 100 minuten dan wel lang.

Ik had hem overigens zelf gewoon klein gesneden en als philly cheese steak gegeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
418O2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:16:
Dat stuk is imo wel wat aan de kleine kant voor sous vide, maar hoe dan ook is 100 minuten dan wel lang.

Ik had hem overigens zelf gewoon klein gesneden en als philly cheese steak gegeten
Hmmm, volgens mij maakt de grote van het stuk toch niet uit ? Je gaart tot een kerntemperatuur, alleen de benodigde minimale tijd zal exponentieel groter worden bij een groter / dikker stuk vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
franssie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:02:
(Te) Kort bestorven. :)

Je kan cheaten met annanassap (bromelaïne), keukentamarinde, papaya of een andere enzymen-eter.
Mja dan moet je het wel herkennen...

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 12:19
Lollercopter schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Maakt dat nog wat uit als de steak eenmaal gebakken op het bord zit ? Dus als ik in een restaurant de boel verkeerd aansnij dan is het taai ? :P
Ja natuurlijk! Een goede kok zal hier dus altijd op letten.

Een uitvoerige uitleg vind je hier: https://www.seriouseats.c...t-steak-against-the-grain

TL;DR : lange spiervezels zijn veel lastiger te kauwen dan korte spiervezels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
Raymond P schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:39:
[...]

(Te) Kort bestorven. :)

Je kan cheaten met annanassap (bromelaïne), keukentamarinde, papaya of een andere enzymen-eter.
Mja dan moet je het wel herkennen...
Hmm interresant, ik wist niet dat dat zo'n effect zou kunnen hebben. :o Hoe kan ik dit herkennen voor het de pan in gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
CyberThijs schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:47:
[...]

Ja natuurlijk! Een goede kok zal hier dus altijd op letten.

Een uitvoerige uitleg vind je hier: https://www.seriouseats.c...t-steak-against-the-grain

TL;DR : lange spiervezels zijn veel lastiger te kauwen dan korte spiervezels.
_/-\o_ Thanks voor de link ! Volgens deze website zou het een verschil moeten zijn tussen "heerlijk" en "rubber band" :o .
Gevoelsmatig kan ik het me haast niet voorstellen dat het verschil zo extreem is, maar het zou zomaar kunnen. Weer wat geleerd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Lollercopter De hoeveelheid vocht dat het vlees bevat zegt een hoop.
Maar ook niet alles, tegenwoordig wordt vlees ook in vacuumverpakkingen "ge-aged" met ascorbinezuur toegevoegd zodat het wel lastig herkennen wordt.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Lollercopter schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Hmmm, volgens mij maakt de grote van het stuk toch niet uit ? Je gaart tot een kerntemperatuur, alleen de benodigde minimale tijd zal exponentieel groter worden bij een groter / dikker stuk vlees.
Dat is een veelvoorkomend misverstand, tijd maakt zeker wel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

deze bvb:

Het starterspakket https://www.sousvidekenne...onetouch-medium-waterbak/ is ondertussen binnen. Het was me voor de bestelling al duidelijk dat dit starterspakket niet zo compleet was als de site liet geloven, dus het deksel en de isolatie er bij besteld, wat het totaal op een 200 euro bracht. Nog steeds niet veel om het sous vide koken eens te proberen.

Toen ik het pakket binnenkreeg, voelde het allemaal wat goedkoop aan. De bak is van breekbaar plastiek, de uitsparing in het deksel is uitgezaagd, de zaagranden zijn nog ruw, de stik wiebelt een beetje op de bak. dit is geen set die voor elkaar gemaakt is, dit zijn onderdelen die samengebracht zijn en een merkje gekregen hebben. soit niet zo erg, if you pay peanuts...

Wat ik wel erg vind is het ontwerp van de stick. Als je de tekst wil lezen op de stick zit de stick vooraan op de bak, de elektrische kabelkabel idem, wie bedenkt het? nog erger is de manier waarop je de stick instelt. Ik heb de stick nu 4 keer gebruikt en ik moet er nog steeds de handleiding bij pakken om het ding opgestart te krijgen. Hoe complex kan je het maken? Ik heb nog nooit de handleiding van een keukentoestel nodig gehad.

Het bijgeleverde vacumeer toestel, is ook entry level, goed genoeg voor sous vide vermoed ik, maar echt vacuüm is het verre van...

Niet alles is slecht, gelukkig... Het toestel is relatief stil, de isolatie werkt echt goed en de varkenswangen (74° 26h), de asperges, de shortribs di ik er al uitgehaald heb waren verrukkelijk.

Ik kijk nog een paar dagen als ik me over de minpunten van de stick kan zetten en dit toestel dus een blijver wordt in mijn keuken of als het teruggaat en vervangen wordt door een klasse hoger (geen stick meer dan)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Yalopa schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:58:
[...]

Het starterspakket https://www.sousvidekenne...onetouch-medium-waterbak/ is ondertussen binnen. Het was me voor de bestelling al duidelijk dat dit starterspakket niet zo compleet was als de site liet geloven, dus het deksel en de isolatie er bij besteld, wat het totaal op een 200 euro bracht. Nog steeds niet veel om het sous vide koken eens te proberen.

Toen ik het pakket binnenkreeg, voelde het allemaal wat goedkoop aan. De bak is van breekbaar plastiek, de uitsparing in het deksel is uitgezaagd, de zaagranden zijn nog ruw, de stik wiebelt een beetje op de bak. dit is geen set die voor elkaar gemaakt is, dit zijn onderdelen die samengebracht zijn en een merkje gekregen hebben. soit niet zo erg, if you pay peanuts...

Wat ik wel erg vind is het ontwerp van de stick. Als je de tekst wil lezen op de stick zit de stick vooraan op de bak, de elektrische kabelkabel idem, wie bedenkt het? nog erger is de manier waarop je de stick instelt. Ik heb de stick nu 4 keer gebruikt en ik moet er nog steeds de handleiding bij pakken om het ding opgestart te krijgen. Hoe complex kan je het maken? Ik heb nog nooit de handleiding van een keukentoestel nodig gehad.

Het bijgeleverde vacumeer toestel, is ook entry level, goed genoeg voor sous vide vermoed ik, maar echt vacuüm is het verre van...

Niet alles is slecht, gelukkig... Het toestel is relatief stil, de isolatie werkt echt goed en de varkenswangen (74° 26h), de asperges, de shortribs di ik er al uitgehaald heb waren verrukkelijk.

Ik kijk nog een paar dagen als ik me over de minpunten van de stick kan zetten en dit toestel dus een blijver wordt in mijn keuken of als het teruggaat en vervangen wordt door een klasse hoger (geen stick meer dan)..
toon volledige bericht
Waarom geen stick meer?
Een stick in een klasse hogert bevalt misschien wel veel beter

Voorbeeld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmYTmMYRkMHUCUehk6wwoiS4tnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pzZCWVKwzV0e1IeDQ1uVrAMR.jpg?f=fotoalbum_large

- de bak kan weg als je een dweilemmer of pan hebt. Maar hij is grappig en degelijk.
- de vacuüm Machine kan een eurotje of 50 goedkoper eventueel. Wel afhankelijk van je eisen. www.souvy.nl heeft een paar goedkopere.

Dat Ziva is ver doorgedrongen. Anova verkocht voorheen vooral combinaties van hun eigen producten en dan met echte leuke korting. Dat valt nu wel tegen.

Op black friday heb ik de stick + bak voor 140 euro totaal gekregen geloof ik. Dat waren prima prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Ik gebruik deze al jaren en dat werkt echt perfect!!

Ooit eens een stick gehad, maar dat beviel mij totaal niet.

https://www.ovenwebshop.n...w-zilverkleurig-266-76967

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Dat vacumeerapparaat is echt schofterig duur.
Die container kan ook een stuk goedkoper als je gewoon een perspex gastronormbak bij de Hanos ofzo haalt.

Mijn berekening:

Een simpele solis vacumeermachine : 50-60E
Anova: 150E
Plastic: 17.50 ex btw @ Hanos , 21E inc.
Gastronorm bak: 25E : 32 inc

Kom je op ±260 euro uit.

Ik zou sowieso sterk willen suggereren elk sous vide apparaat bij ingebruikname even te testen: pak een degelijke thermometer (ik heb een geijkte themapen) en stel wat temperaturen in. Laat het apparaat op temperatuur komen en ga meten. En bij voorkeur eens een dag aan laten staan en dan nogmaals meten.
Sommige apparaten denken op temperatuur te blijven en verlopen dan toch nog enorm. ZIe bijvoorbeeld deze post:

https://wateetons.com/201...n-een-sous-vide-apparaat/

TLDR: Wateentons koopt zo'n ding. Zet hem aan op temperatuur X. Na een tijdje geeft het apparaat X aan, maar blijkt het water naar X-7 te zijn verlopen. Dat kwalificeert het apparaat als waardeloos.

[ Voor 51% gewijzigd door Boudewijn op 05-01-2022 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Dennis1812
Geen stick meer omdat ze los zitten in de bak, ik hou meer van geïntegreerde apparaten
De bak uit jouw voorstel is ridicuul duur voor een plastic bak die niet eens geïsoleerd is
Het is nog maar de vraag als dat vacumeer toestel echt zoveel vacummer gaat zuigen als degene die ik heb.

Je totaalprijs is meer als het dubbele wat ik betaald heb.

Voor mij is het nu iets voor erbij, als binnen 2 jaar blijkt dat ik dit dagelijks gebruik dan kan ik nog naar een echte horecazaak en er geld tegenaan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bkor
  • Niet online
Yalopa schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:58:
@Dennis1812
De bak uit jouw voorstel is ridicuul duur voor een plastic bak die niet eens geïsoleerd is
Ik heb van familie een hoge en niet brede koelbox overgenomen (bedoeld om achter de stoel van een auto te zetten voor wat 1.5 l flessen / wijn). In de deksel een rond gat gezaagd (boor met een ronde zaagkop), vervolgens weer dat gat wat afgeplakt. De zaagkop had ik ook geleend. Voor 0 EUR een perfect geïsoleerd waterbad.

Het heeft wat nadelen: sous vide stick zit in de deksel, ik draai de deksel 90 graden om bij het vlees te kunnen. Verder kan je dus niet zien hoe het gaat, niks is doorzichtig.

Dit was als tijdelijke oplossing bedoeld, plus om energieverspilling tegen te gaan. Het werkt echter goed genoeg, ik heb geen intentie om het te veranderen.

Bovenstaande oplossing wordt bijna standaard gesuggereerd op verschillende Sous Vide topics, waarschijnlijk is het hier wel wat vaker voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
bkor schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:49:
[...]

Het heeft wat nadelen: sous vide stick zit in de deksel, ik draai de deksel 90 graden om bij het vlees te kunnen. Verder kan je dus niet zien hoe het gaat, niks is doorzichtig.
Op zich is er ook weinig te zien met 'hoe het gaat' bij sous vide, buiten het scheuren van je zak oid... dat is gewoon einde oefening. Die perspex bakken is gewoon voor de show, ik kijk verder ook zelden naar een sous-vide product als het in het apparaat zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:29
Ik wil vandaag een varkenshaas in de sous-vide bereiden. Dit is ook het eerste wat ik er mee gemaakt had, al vond ik het toen niet zo goed gelukt. De vorige keer viel het schroeien na het badderen mij erg tegen, daarnaast was de temp ook wat te hoog en had hij er wat te lang in gelegen vrees ik.

Voor vandaag zit ik er aan te denken om de varkenshaas eerst in de pan dicht te schroeien en daarna vacumeren en in het badje leggen. Is dit aan te raden? Of gaat de 'korst' in het bad dan anders doen, waardoor het alsnog minder lekker is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:36

Matis

Rubber Rocket

Ik heb bij de IKEA een BPA-vrije bewaardoos met bijpassend deksel gekocht en met een gatenzaag een gat gemaakt waar de stick precies doorheen past. Totale kosten 9 euro, zelfs als ik de boor en gatenzaag meereken kom ik op een lager bedrag uit dat Anova rekent 7(8)7
Matis schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:25:
Gisteren een gat van +/- 67mm gezaagd in het deksel van deze IKEA bak en de Anova even geprobeerd:
[Afbeelding]
Hij past perfect en er lekt nagenoeg een stoom/water langs de zaagsnede.

* Matis grote blij 8)
Mijn vacumeermachine komt van de Lidl, was een paar tientjes. Laatst waren de vacumeerrollen weer in de aanbieding bij de Aldi. 5 rollen (3 smalle, 2 brede) voor 10 euro :*)

[ Voor 15% gewijzigd door Matis op 08-01-2022 12:45 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste