Het grote sous vide topic Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Gezien er telkens meer mensen komen met interesse in sous vide bereiding van voedsel, tijd voor het grote sous vide topic.

Wat is sous vide?

Sous vide is het bereiden van voedsel in een bak met warm water. Het voedsel doe je in een plastic zak, en het water verwarmt het voedsel door geleiding.

Sous vide (onder vacuum) garen is in de jaren 70 van de 20e voor het eerst succesvol toegepast (in een sterrenzaak die er foie gras mee bereidde). De laatste 10-15 jaar zie je het meer in de horeca ("Roner" is een bekend merk dat een soortnaam is geworden) en de laatste 6-7 jaar zie je het ook meer bij particulieren (met name door Anova). Omdat sous vide erg precies komt heeft het grote aantrekkingskracht op nerds/moleculairkokenfans/perfectionisten. Je ziet vaak dat deze mensen wat meer middelen in huis hebben dan de gemiddelde Nederlander (lachgas, goede thermometers, stikstof, gasbranders) , maar op zich kun je met ~130E al een prima opstelling hebben.

Waarom sous vide?

Je kunt tot op de halve graad (of wat je apparaat ook aan nauwkeurigheid biedt) de temperatuur van je voedsel bepalen. Hierdoor heb je veel controle over hoe gaar je voedsel wordt.
Ook heb je wat meer speling: je voedsel kan (bijna) niet overgaren. Of je die steak nu 1 of 2 uur in de sous vide hangt maakt niet zoveel uit, de temperatuur zal niet boven de door jou gekozen temperatuur uitkomen.
Ja er zijn wat processen die heel traag doorlopen maar dan ben je wel vrij extreem bezig qua tijdsduur.
Ander voordeel is dat je bij lange garingen geen vuur en hoge temperaturen gebruikt. Dingen kunnen niet aanbakken en je hebt geen risico op brand (itt een braadpan alleen laten). Tenzij je staaf zelf kortsluiting krijgt oid.

Een laatste voordeel: Vlees hoeft eigenlijk niet meer te rusten voor het aansnijden.
Want... bij garing wordt het vleesnat door de garende spieren weggedrukt naar andere delen van het vlees (of het vlees uit). Als je 1 kant van het vlees verwarmt (in een pan) dan is die kant warmer en wordt het nat lokaal weggedrukt. Heb je een gelijkmatige garing, dan blijft het vocht beter op zijn plek omdat het nergens naartoe kan. Dat korte afbakmoment is (als het goed is) alleen oppervlakkig waardoor je vleesnat veel netter in het vlees blijft. Droge zooi is niet lekker.

Wat is garing?

Garing is een stukje scheikunde waarbij je onder invloed van warmte eiwitten afbreekt (denatureert). Dit zijn onomkeerbare reacties (Denk aan een ei dat je kookt of een stuk zalm dat je gaart, als je het afkoelt gaat het niet terug naar de oorspronkelijke staat).

Warmte bepaalt voor een heel groot deel hoe je voedsel gaart, de andere delen zijn tijd en enzymen.
Ter referentie een biefstukje:
Afbeeldingslocatie: https://www.sousvidekenner.nl/images/companies/1/_blogs/sous-vide-perfecte-biefstuk-garing.jpg?1478353110074
2 graden verschil is op gevoel niet veel, op het oog een compleet ander stuk vlees.
Voor het echte pro-gevoel wil je natuurlijk hiermee kunnen spelen... en dit consistent reproduceren. Tijd voor sous vide.

Okay en de praktijk?

Hoe bereiden we in de praktijk een product sous vide? Ik neem hier het voorbeeld van een steak, maar dit geldt voor heel veel ander materiaal.
  • Optioneel: Kruid het product
  • Verpak het product waterdicht
  • Bepaal de gewenste temperatuur en tijd
  • Verwarm het product in het water
  • Optioneel: Carameliseer/bruineer het product
Kruiden
Kruiden spreekt voor zich. Pas op met lange bereidingen en knoflook, dat kan wat penetrant worden.
Verpakken
Zakje of sealen, kan beide. Zie hieronder :)
Temperatuur & Tijd
De temperatuur zoek je op, zoals je aan het steak-plaatje kunt zien komt het best nauw. "sous vide <naam van het product>" levert vaak goede tabellen op. Ik gebruik de tabellen uit Modernist Cuisine graag. Bij vlees dat je alleen hoeft te verwarmen om te garen (en waar tijd dus geen factor is) zorg je ervoor dat de kerntemperatuur van het vlees je doeltemperatuur bereikt.
Bij vlees waarbij je veel bindweefsel wil denatureren (stoofvlees ed) moet je langer aan de slag. Varkensnek, kalfwangen, riblappen, dat soort werk. Hier ga je al snel naar de 10-12 uur toe om het echt mooi te krijgen. Ervaring helpt, en experimenteerdrift. Let op dat je als je veel te lang deze temperatuur aanhoudt je teveel kunt denatureren en je vlees sponzig wordt (een steak 24u sous vide is NIET lekker).
Verwarmen
Zorg dat het hele pakket onder water staat en afgesloten blijft. Ik leg vaak een schaaltje oid op het product, hierdoor blijft het onder wwater.
Bak het product
Je hebt nu een grijze steak. Lekker joh...
Om een mooie korstje te krijgen (de set reacties van Maillard, ook wel bruineren/bakken genaamd) neem je het vlees (daar hebben het toch wel vaak over) en bak je dat heel kort (20 sec max bijvoorbeeld) in een heel hete omgeving aan. Kamado, plaatstalen bakpan, plancha, gietijzeren bakpan, pizza oven... verzin wat. Je doet dit heel kort omdat anders de temperatuur doorschiet.

Wat heb je minimaal nodig?

Plastic.
Een simpel ziploc-zakje volstaat (let op dat je ze kunt verwarmen zonder dat ze allerlei troep loslaten in je eten. ik ben zelf geen fan van ali voor dit soort spul. De Action verkoopt/verkocht goedkope prima functionele ziplockjes. Als je een ziplockje gebruikt moet je ervoor zorgen dat er weinig lucht bij het product zit (anders heb je minder geleiding door het water) en adviseer ik om de afsluiting boven water te houden (Wasknijper op de rand van je pan oid).

Let op: Check te allen tijde of je zakje de temperatuur aankan. Voorbeeld: IKEA heeft zakjes die tot 50C goedgekeurd zijn, dat is niet gezond (niet alleen vg klodders plastic maar ook ivm mogelijke weekmakers ed). Dat wil je echt niet.

Sous vide apparaat.
Het sous-vide apparaat dient ervoor om het water op te warmen naar de door jou gewenste temperatuur en dat op deze temperatuur te houden (!). Dat laatste is net zo belangrijk en gaat nog wel eens mis bij goedkoop spul (Zie: https://wateetons.com/201...n-een-sous-vide-apparaat/)
Als je student bent ( ;) ) kun je ook je vaatwasser gebruiken, deze hebben vaak diverse standen en zijn redelijk temperatuurvast. Ik zou dan wel mijn eten sealen in plaats van een ziploc gebruiken. Wasmachines zijn wat minder handig (meer mechanische belasting van de zak en meer troep in je trommel als het fout gaat, vraag me niet waarom ik dat weet :+ )
Een pan/bak
Iets waar het water in kan, samen met het sous-vide apparaat.

Wat is niet nodig maar wel handig?

Een goed sous-video apparaat.
Zie hierboven de link naar een test met goedkope modellen, 7 graden Celsius afwijking is enorm. In het beste geval niet eetbaar (te warm) in het slechtste geval niet voedselveilig. Bij 7 graden merk je dat prima, maar 2 graden Celsius te koud is bij kip wel riskant(er). Wifi enzo kan fijn zijn, ik vind het zelf minder belangrijk (maar heb het wel, dacht dat ik het heel belangrijk zou vinden ;) .
Een vacumeerapparaat.
Makkeliker dan ziplocs: een vacumeerapparaat. Boudewijn is begonnen met een 30 euro-ding van de LIdl, die deed het prima. Overstap naar een Solis gemaakt omdat deze ook potten af kan zuigen.
De simpele apparaten die een plastic zak vacuum zuigen werken prima, aparte vacuumkamers zijn voor thuis wat lomp.
Het kwaliteitsverschil zit voor thuis niet in het vacuum maar meer in de dikte en kwaliteit van de seals. Heb je een wat minder goed sealend apparaat, dan kun je dit overkomen door 2 seals achter elkaar te zetten.
Wat ik handig vind is een knop om het vacumeren te onderbreken en een seal te leggen, hier kan ik mee spelen bij vloeibare producten. Laat de machine afzuigen en net voor het moment dat de vloeistof het apparaat bereikt stop ik de pomp en laat ik de seal aanmaken. Hierdoor heb ik weinig lucht in de zak zonder mijn apparaat te moeten reinigen.

Rol of zak? Leuke discussie, Boudewijn heeft altijd rollen omdat je flexibeler bent qua maatgeving en het goedkoper is (Boudewijn is een vrek :+ ) . Zakken zijn ook prima. Je vindt ze bij marmelot.nl, solis, de Hanos (foodsaveer en Hendi, altijd even kijken welke het goedkoopste is 8) ).

Tips

Vacuumeren
Tip 1: Let op dat plastic ribbeltjes bevat, anders kun je niet goed de lucht uit de zak zuigen.
Tip 2: Vouw de rand van de zak naar buiten toe om als je er nat product in doet... en als alles erin zit vouw je dit terug. Hierdoor blijft het plastic droog en schoon en heb je een betere seal.
Tip 3: Als je groenten gaat bereiden komt er veel CO2 vrij uit de groente, waardoor het zakje kan gaan drijven. Je kunt wat ijzerwaren los vacumeren en dat gesealde pakketje in de vacuumzak met je groenten doen.
Tip 4: Doe niet te zuinig met plastic. Sealrandjes die scheuren in je sousvide bak is drama, mag je je eten weggooien en je apparaat reinigen.
Tip 5: Langdurige bereidingen of dure ingredienten (coquilles, saffraan, wild) geef ik vaak 2 sealranden per kant. Just to be sure.
Tip 6: Bij vloeibare ingredienten hang ik vaak de zak verticaal van het aanrecht waar de machine horizontaal op staat. Hierdoor wordt de lucht wat geleidelijker uit de zak verplaatst waardoor je meer controle hebt op hoeveel lucht nog in de zak zit. Je wil nml alle lucht verwijderen zonder de soep/saus/vocht in je machine te trekken. Dat is goede timing.
Bereiden
Tip 1: Bij het carameliseren: Maillard-reacties worden voorkomen door vocht of zuur. Dep je product droog voor je het bakt. Als je dat niet doet neemt het product bij het drogen teveel warmte op en schiet het door.
Tip 2: Je apparaat heeft echt wel even tijd nodig (een anova is 800W) om 6 liter water naar 86C (asperge-temperatuur) te krijgen. Nog even los van verliezen is dat veel water met een groot temperatuurverschil. Als je het netjes doet stop je het product pas in het water als het water op temperatuur is, je tijd gaat pas lopen als het water weer terug op temperatuur is.

Toffe recepten/toepassingen

Links volgen
Asperges
AspergesAangedragen door Boudewijn
Tsja asperges zijn wat mij betreft het gerecht dat het meest opknapt van sous vide. Ja meer dan vlees of eieren. Vlees kan ik in de pan en op de kamado ook goed krijgen, en eieren zijn overrated. Voor asperges heb ik geen andere truc.
Boudewijn: Hollandaise saus
Aangedragen door Boudewijn
Hollandaise is een lastigte saus, wordt hij te warm, dan stolt (denatureert, dus niet omkeerbare reactie) het eigeel en bindt dat niet meer. Is hij te koud, dan is dat minder erg maar stolt je boter (omkeerbare reactie) en is je emulsie stuk... saus schift en je kunt alsnog overnieuw beginnen. En bindt alles wel lekker? Dit alles speelt terwijl je de saus klaar wil hebben als je het eten opdient en dus nog 684 andere dingen te doen hebt. Oh oh...

Geen nood, als je een sifon hebt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/txaZrAiP15wEWH1zPxU87OG7Hik=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvuEEz90frjjO78dTC6vcgS6.jpg?f=fotoalbum_medium

Sinds ik dit recept heb heb ik nooit meer oldskool hollandaise gemaakt. Ik pleur alles bij elkaar, hang de sifon in de sous vide en bij het opdienen schud ik en spuit ik het uit. Luie doch effectieve kok.

Bron (en meer tekst): https://modernistcuisine.com/recipes/sous-vide-hollandaise/
Vla
[h3]Chocolade tempererenli]
Kalfswangen
Carnitas
Gepocheerde eieren. Standaard voorbeeld, beetje overrated.

Wat hebben de tweakers in de kast staan?

Boudewijn?
3x Anova Wifi. Gezien er maar 1 aan je telefoon kan gebruik ik de wifi zelden. Hanos huismerk (Hendi) rollen, en 1 plexiglas gastronorm bak. Heb er een deksel bij, maar ik gebruik bij lange/hete bereidingen mini-pingpongballen. De andere staven gaan vaak in soeppannen ed, maar heb ook wel eens 3 staven in een cementkuip gehad (op SHA2017 meen ik). Als ik een AGV met asperges en hollandaise wil komen ze alledrie uit de kast. 1 voor het vlees, 1 voor de asperges en 1 voor de hollandaise.

Nadelen sous vide?

Slecht gecarameliseerd vlees is niet lekker. Vaak of grijs (bah) of te lang de pan in geweest waardoor doorgeschoten (te nat, te zuur, te koude pan).
Ook heb je meer tijd nodig voor je gerechten, een steak kost dus gewoon een uur minimaal.
Meer spullen in die te kleine keuken ;).

Links & temperaturen

https://anovaculinary.com...vide/sous-vide-resources/
https://www.seriouseats.c...e-to-sous-vide-steak.html

[ Voor 230% gewijzigd door Boudewijn op 30-04-2021 15:42 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:55
First post :)

Ik ben zelf ook regelmatig Sous Vide gebruiker. Met name voor dierlijke eiwitten maar ook Asperges etc.

Ik bezit een Anova Nano en een Anova 2020 wifi edition.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-05 13:03

Matis

Rubber Rocket

Ik ga dit topic zeker volgen. Ben al een tijd "in de markt" voor een Sous Vide apparaat.

Weet alleen nog niet wat ik er aan uit wil geven :+

Ik wil de aanschaf eigenlijk meteen combineren met een vacumeermachine.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Matis schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:02:
Ik ga dit topic zeker volgen. Ben al een tijd "in de markt" voor een Sous Vide apparaat.

Slim. Ziplocjes werkt okay maar zodra het een keer misgaat vervloek je jezelf.

Mijn suggestie... een anova (die zijn 4-5x per jaar in de aanbieding, komt vader/moederdag er niet aan? ;) ) en een vacumeerapparaat van de Lidl (30E) of Solis (75E in de aanbieding).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
Solis vacuümeerder en anova hier. Voornamelijk vlees, werk het het af op de BBQ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Matis schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:02:

Zeker doen! Een vacumeermachine is niet alleen goed voor SV maar ook om duurzamer met eten om te gaan. Eten wat over is, blijft in vacuumzakken veel langer goed dan in bakjes, ook in de vriezer (waar het ook nog eens minder ruimte inneemt).

Ik ben zelf fan van Anova maar de “rage” heeft inmiddels ook andere merken op doen komen.

Ik ben zelf begonnen met een Anova Nano, dat is hun instapmodel. Enige “nadelen”:

- je kunt hem niet uit elkaar draaien om de internals schoon te maken, dus eens in de zo veel tijd een keer met azijn oplossing laten draaien.

- Alleen BT en geen wifi

- 750watt ipv 900, zeker met grote bakken water duurt het dus iets langer om op temp te komen.

Voordeel van de Nano is dan weer wél dat ie lekker handzaam is.

Qua vacumeermachine heb ik een oudere Solis (keer gekregen) en over het algemeen zijn spullen van Solis prima. Nieuwere modellen hebben wel verschillende modi waardoor het makkelijker is om ook “natte” spullen goed te vacumeren zonder dat heel je apparaat van binnen vies wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door 1nsane op 27-04-2021 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:43

Bob Popcorn

Plop!

@Ardana @Boudewijn heeft een bijna zelfde avatar maar ik was niet diegene die dit topic heeft geopend ;)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

@1nsane bedankt voor je suggesties. Ik heb een waterontharder, dus ontkalken is niet nodig. Daarnaast heb ik een waterkoker waar ik de temperatuur kan instellen: 40, 60, 80 of 100 graden. Daarmee kan ik de SV kickstarten (als dat mogelijk is).

Wat is de (meer)waarde van BT en/of WiFi? Het is toch fire and forget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Bob Popcorn schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:33:
@Ardana @Boudewijn heeft een bijna zelfde avatar maar ik was niet diegene die dit topic heeft geopend ;)
Mooi avatar ouwe d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:48
@Boudewijn tijd over ofzo? Goeie OP!
Matis schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:42:
Wifi kun je aanzetten vanaf een andere locatie. Niet echt veel meerwaarde dus. Al zijn er sommige mensen die vlees (of whatever) in koud ijswater leggen, weggaan en op een bepaald moment via wifi het apparaat aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
@1nsane bedankt voor je suggesties. Ik heb een waterontharder, dus ontkalken is niet nodig. Daarnaast heb ik een waterkoker waar ik de temperatuur kan instellen: 40, 60, 80 of 100 graden. Daarmee kan ik de SV kickstarten (als dat mogelijk is).

Kickstarten kan prima maar doe dat wel als je product nog niet in het water ligt. 100C water op coquilles is redelijk funest denk ik.

BT en/of wifi is handig voor 2 dingen mi:

1: Er zit ook een timer op, die kun je dan makkelijk instellen. Als het water op temperatuur is gaat de timer lopen, is het dat niet (meer) dan staat hij stil. Ik houd het zelf bij, zeker voor de lange stoven is 24 of 27 uur niet zo'n verschil. Er staan nu kalfswangen op het aanrecht, sinds ik denk 1300u gisteren. Maar dat kan ook 1400u zijn.
2: Makkelijk instellen van temperatuur/tijd vanaf een recept. De anova app heeft handige kant en klare recepten in zich zitten. Je kiest een recept/ingredient en een garing en drukt op "Doe maar garen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
barrymossel schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:01:

[...]

Wifi kun je aanzetten vanaf een andere locatie. Niet echt veel meerwaarde dus. Al zijn er sommige mensen die vlees (of whatever) in koud ijswater leggen, weggaan en op een bepaald moment via wifi het apparaat aanzetten.
Ja dat is wel handig als je dagje naar kantoor gaat oid. In de zomer je verse vis een aantal uur op 21C in de keuken leggen is geen goed plan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
barrymossel schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:01:

[...]

thanks. Ja ik zit al maanden thuis met covid. Het gaat beter maar dan heb je wel wat tijd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Boudewijn schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:23:
[...]
thanks. Ja ik zit al maanden thuis met covid. Het gaat beter maar dan heb je wel wat tijd over.
Wist niet dat het bij jou ook al zolang doorzette. Sterkte jung!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:37

Dennis1812

Amateur prutser

@Boudewijn kijk uit met de zin zakjes van de ikea.
hier geven ze aan dat ze maar tot 50 graden geschikt zijn.

Verder heb ik een mooie Wartman 2005-EC en een Anova precision cooker nano + bijbehorende bak van Anova.
Leuk topic. Vind t vooral een lekkere makkelijke manier van koken. Weinig omkijken naar in je echte "spitsuur".

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane

Ontkalken niet per se maar eens in de zoveel tijd schoonmaken kan echt geen kwaad. Hier bij mij is het wel voor de kalk (Den Haag, Duinwater, keihard). Kickstarten doe ik zelf ook maar het hangt er echt vanaf wat ik maak.

Wat ik doorgaans doe is dat ik dan de Anova in de waterbak hang, aanzet en heet kraanwater toevoeg tot de temp op de Anova de juiste waarde aangeeft. Kokend water erin gooien zou ik zeker niet doen want daarmee verpest je wellicht al je gerecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
1nsane schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:44:
[...]

Ontkalken niet per se maar eens in de zoveel tijd schoonmaken kan echt geen kwaad. Hier bij mij is het wel voor de kalk (Den Haag, Duinwater, keihard). Kickstarten doe ik zelf ook maar het hangt er echt vanaf wat ik maak.

Wat ik doorgaans doe is dat ik dan de Anova in de waterbak hang, aanzet en heet kraanwater toevoeg tot de temp op de Anova de juiste waarde aangeeft. Kokend water erin gooien zou ik zeker niet doen want daarmee verpest je wellicht al je gerecht.
Gewoon eerst je water doen, dan je gerecht erin. Een beetje te warm water compenseer je wel door het koude gerecht erin te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Water snel op temperatuur krijgen kan natuurlijk veel simpler: gewoon uit de hete kraan bijvullen. Dat komt bij mij (stadsverwarming) rond de 55C uit (ws wat heter ivm legionella in de leidingen, maar dit is wat ik in de sous vide zelf meet), oftewel erg dicht in de buurt van waar je meestal wilt zitten. Afgelopen zaterdag binnen 15 min op 65C uitgekomen.

Ben fan van sous vide als ik de tijd heb om uitgebreid te koken, of juist als ik dat niet heb maar wel in staat ben een beetje te plannen. Zo ook afgelopen zaterdag: ik wilde iets met kalfstong doen en ik wilde naar Aviodrome met de kinderen. Dus na brunch tong in sous vide op 65C voor 6u en op pad. Helaas is de constatering dat 5,5u (had honger...) op 65C echt niet genoeg is voor kalfstong. Ik las 8u voor rundertong en 4u voor lamstong en was er maar halverwege tussen gaan zitten. Volgende keer doe ik gewoon 8u :o

Neemt niet weg dat het eindresultaat - kalfstong gestoofd met spek, meiraap, witte bonen en rucola zeer smakelijk was ondanks wat rubberige tong, in kleine stukjes gesneden alsnog goed te doen, met kinderen die vochten om de laatste restjes

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Zelf zit ik ook te overwegen te gaan experimenteren met sous vide. Echter vraag ik me wel af: in het start-topic wordt gesproken over kerntemperatuur meten bij . Hoe doe je dit? Uitpakken, meten en indien te lage temp weer opnieuw in vacuum verpakken? Houdt dat in dat een vacuumzuiger vereist is, of zijn er beter oplossingen om de temp te meten?
Ik had namelijk het idee om de stukken bij mijn slager vacuum te laten verpakken, om niet weer zo een zuiger in mn keuken kwijt te moeten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Nee je gaat uit van de dikte van je vlees en je schat in. Op zich is langer niet slecht, de boek vaart niet verder.

Standaard tijden zijn vaak voor 2.5 inch, dus ongeveer 4-4.5cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 15:12:
Water snel op temperatuur krijgen kan natuurlijk veel simpler: gewoon uit de hete kraan bijvullen. Dat komt bij mij (stadsverwarming) rond de 55C uit (ws wat heter ivm legionella in de leidingen, maar dit is wat ik in de sous vide zelf meet), oftewel erg dicht in de buurt van waar je meestal wilt zitten. Afgelopen zaterdag binnen 15 min op 65C uitgekomen.

Ben fan van sous vide als ik de tijd heb om uitgebreid te koken, of juist als ik dat niet heb maar wel in staat ben een beetje te plannen. Zo ook afgelopen zaterdag: ik wilde iets met kalfstong doen en ik wilde naar Aviodrome met de kinderen. Dus na brunch tong in sous vide op 65C voor 6u en op pad. Helaas is de constatering dat 5,5u (had honger...) op 65C echt niet genoeg is voor kalfstong. Ik las 8u voor rundertong en 4u voor lamstong en was er maar halverwege tussen gaan zitten. Volgende keer doe ik gewoon 8u :o

Neemt niet weg dat het eindresultaat - kalfstong gestoofd met spek, meiraap, witte bonen en rucola zeer smakelijk was ondanks wat rubberige tong, in kleine stukjes gesneden alsnog goed te doen, met kinderen die vochten om de laatste restjes
Heel dun haaks op de draad snijden (snijmachine, wellicht mandoline) lijkt me prima resultaat geven. Of juist even korte tik in de pan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:29
Ik kijk al een hele tijd naar Sous Vide Everything, nog nooit zo'n apparaat gekocht maar wel van plan binnenkort. Zal dit topic goed in de gaten houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-05 14:12
* Wormaap meldt!
Hier sinds Kerstmis tevreden gebruiker van een Anova. Ik heb er later de Anova 12L-bak en een Solis vacuümapparaat bij gekocht, omdat ik een pan niet handig vond en het luchtzuigapparaatje dat ik erbij had gekregen niet echt goed werkte. Ik heb'm tot dusver eigenlijk alleen voor relatief simpele dingen (kipfilet, ossenhaas, lamsrackje, varkenshaas) gebruikt, maar dat alleen maakt't al de moeite waard :)
Het is inderdaad wel net wat meer plannen, maar het resultaat is het waard :9
* Wormaap gaat er zometeen weer eens een zalmpje in gooien :)

@Boudewijn: Een béétje jaloers ben ik wel op jouw drie Anova's. Ik moet nu voor m'n asperges kiezen of ik de asperges, saus of zalm erin gooi.

[ Voor 27% gewijzigd door Wormaap op 27-04-2021 16:23 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Vaatwasser kan natuurlijk ook nog hé ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wormaap schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:21:
@Boudewijn: Een béétje jaloers ben ik wel op jouw drie Anova's. Ik moet nu voor m'n asperges kiezen of ik de asperges, saus of zalm erin gooi.
Siphon kopen? ;)

Eerst de saus, wamhouden in bad terwijl je asperges doet. Zalm in de pan, daar ga je het minste verschil uitmaken als je die goed bakt imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Mja je asperges zijn *veel* heter dan je hollandaise. In de tijd van de haring van de asperges is de hollandaise weer afgekoeld in zijn bak.

Bij 1 sous vide zou ik serieus overwegen de sifon in een vaatwasser te gooien. 65c programma zit er wellicht wel op O-). Als je die niet hebt thermometer in een piepschuimbak en met de hand heet water toe blijven voegen?

[ Voor 16% gewijzigd door Boudewijn op 27-04-2021 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 13:13
Hier ook al jaren een fervent gebruiker van een vacumeer apparaat en sous vide, vaak als aanvulling op of voorgaring voor mijn Big Green Egg.

Ook hier zijn de asperges favoriet (met snuf zout, citroenschijfje en klontje boter, minimaal 45min op 88 graden). De saus maak ik gewoon in een pannetje en met de mixer.

Een paar tips schieten me te binnen:
Zorg ervoor dat je vacuum zakken speciaal voor sous vide zijn. Dat heeft mij wel eens een heel pakket van 100 zakken gekost, omdat de naden loslieten.

Let bij vlees op dat je geen zuren in de marinade hebt zitten. Heb eens kiwi in een marinade gehad en vervolgens het vlees langer dan gepland in sous vide (want schiet toch niet door), maar de zuren breken ook het vlees af. Er zat geen structuur meer in.

Tot slot de Maillard, dit kan natuurlijk met pannen of bbq, maar hier thuis is de crème brullee favoriet. Perfect te controleren.

Ook nog een vraag voor jullie: het gebeurt wel eens dat de zakken gaan drijven door het vrijkomen of uitzetten van nog aanwezig gas. Wat doen jullie daartegen? Ik zet wel eens een schaal in mijn waterbad op het product, maar heb dan toch het idee dat een zijde minder sous vide gaart omdat het contact oppervlak die schaal is.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

coelho schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:48:
Hier ook al jaren een fervent gebruiker van een vacumeer apparaat en sous vide, vaak als aanvulling op of voorgaring voor mijn Big Green Egg.

Ook hier zijn de asperges favoriet (met snuf zout, citroenschijfje en klontje boter, minimaal 45min op 88 graden). De saus maak ik gewoon in een pannetje en met de mixer.

Een paar tips schieten me te binnen:
Zorg ervoor dat je vacuum zakken speciaal voor sous vide zijn. Dat heeft mij wel eens een heel pakket van 100 zakken gekost, omdat de naden loslieten.

Let bij vlees op dat je geen zuren in de marinade hebt zitten. Heb eens kiwi in een marinade gehad en vervolgens het vlees langer dan gepland in sous vide (want schiet toch niet door), maar de zuren breken ook het vlees af. Er zat geen structuur meer in.

Tot slot de Maillard, dit kan natuurlijk met pannen of bbq, maar hier thuis is de crème brullee favoriet. Perfect te controleren.

Ook nog een vraag voor jullie: het gebeurt wel eens dat de zakken gaan drijven door het vrijkomen of uitzetten van nog aanwezig gas. Wat doen jullie daartegen? Ik zet wel eens een schaal in mijn waterbad op het product, maar heb dan toch het idee dat een zijde minder sous vide gaart omdat het contact oppervlak die schaal is.
Het rekje in mijn anova bak zorgt dat het onder blijft.
Water niveau net boven t rekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 13:13
Dennis1812 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:21:
[...]

Het rekje in mijn anova bak zorgt dat het onder blijft.
Water niveau net boven t rekje.
Dank voor je reactie. In eerste instantie ben ik op zoek naar een doe het zelf oplossing, de anova bak kost mijns inziens wel erg veel. Heb nu een curver bak die ook functioneert, buiten het onderwater houden dus...

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Kijk ff naar tip3 in de startpost. In de praktijk leg ik er altijd een schaaltje op. Gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-05 14:12
Boudewijn schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:34:
Mja je asperges zijn *veel* heter dan je hollandaise. In de tijd van de haring van de asperges is de hollandaise weer afgekoeld in zijn bak.

Bij 1 sous vide zou ik serieus overwegen de sifon in een vaatwasser te gooien. 65c programma zit er wellicht wel op O-). Als je die niet hebt thermometer in een piepschuimbak en met de hand heet water toe blijven voegen?
Vaatwasser vind ik wel weer érg die-hard :+ Uiteindelijk de saus ouderwets gemaakt, de zalm 45 minuten op 46 graden en de asperges gewoon gekookt. Volgende keer wissel ik wel weer met wat er in de pan en in de sous-vide gaat :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Is het ook wel maar hé we zitten op Tweakers. Moet kunnen. Ik ga met een paar andere vaste klanten van de kooktopics hier binnenkort eens creabea kijken wat we met vaatwassersousvide kunnen :) .

Ik wil iig nog wat tikken over zalm en albumine , de correlatie tussen myoglobine en n2o, voedselveiligheid en groenten en garing.

Weet iemand trouwens een mooi voorbeeld van iets wat echt slechter uit de Sv komt dan uit de pan/klassieke wijze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Boudewijn schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:56:
voedselveiligheid en groenten en garing.
Sowieso het voordeel van SV, de lange garing icm de kerntemperatuur.

De veiligheid van voedsel is immers een combinatie van deze twee. Als gezegd wordt dat de kern van een kipfilet 75 graden moet zijn om alle bacteriën e.d. te doden, bedoelen ze dat bij die temperatuur bacteriën meteen, direct sterven.
Echter niet alleen de temperatuur bepaalt of ze sterven, ook de tijd. Bij een temperatuur van bv. 66 graden zijn ze binnen 3 minuten dood.

Met andere woorden, als je ervoor zorgt dat de kern niet hoger wordt dan 66 graden en dat >3 minuten aanhoudt, je perfect veilige kip krijgt met een heel andere structuur dan de kip die volgens de "normale" regels bereid is. Bij 63 graden ligt die tijd op 10 minuten, bij 60 graden moet je een half uur nemen.

Persoonlijk ga ik voor 63 graden. Daaronder is voor mij de structuur te zacht en bijna "te rauw" (qua gevoel, zoals gezegd is de kip wel veilig), daarboven wordt de kip snel droog.

Het verschil tussen 63 en de standaard 75 graden is enorm (naar mijn mening), en maakt kipfilet ineens wel echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Inderdaad, goed verhaal. Ik pin hem @Fly-guy . Zal sowieso stukje opnemen over voedselveiligheid.

Heb gisteravond de kalfswangen uit de SV gehaald,en vandaag het vlees uit het vocht gevist. Vocht gepureerd en staat nu lekker in te koken (was ongeveer 500ml, ik ben met 300-350 tevreden). Vanavond met andijviestamp erbij eten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dennis1812 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:39:
@Boudewijn kijk uit met de zin zakjes van de ikea.
hier geven ze aan dat ze maar tot 50 graden geschikt zijn.

Verder heb ik een mooie Wartman 2005-EC en een Anova precision cooker nano + bijbehorende bak van Anova.
Leuk topic. Vind t vooral een lekkere makkelijke manier van koken. Weinig omkijken naar in je echte "spitsuur".
@Boudewijn had je deze toevallig gezien? Voor er mensen smeltende zakjes hebben of plastic gaan happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Dennis1812 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:32:
[...]

@Boudewijn had je deze toevallig gezien? Voor er mensen smeltende zakjes hebben of plastic gaan happen.
Goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:56:
Is het ook wel maar hé we zitten op Tweakers. Moet kunnen. Ik ga met een paar andere vaste klanten van de kooktopics hier binnenkort eens creabea kijken wat we met vaatwassersousvide kunnen :) .

Ik wil iig nog wat tikken over zalm en albumine , de correlatie tussen myoglobine en n2o, voedselveiligheid en groenten en garing.

Weet iemand trouwens een mooi voorbeeld van iets wat echt slechter uit de Sv komt dan uit de pan/klassieke wijze?
Niet per se slechter maar wél iets wat ik nooit SV doe: Zalm.

Kleine mootjes zijn sowieso in de pan snel klaar maar wat ik vaak met een grote moot doe is heet om en om in de pan met peper en zout voor een korst en dan nog een minuut of 15 a 20 in alufolie in de oven met boter, citroen en dille. Zodanig dat het nog net wat glazig is van binnen.

Als ik daar de SV voor op moet tuigen, ben ik langer bezig terwijl het resultaat niet beter is.

Als je het goed doet, is het in de pan—>oven lekkerder (imho) dan dat je dit SV doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Gebruiken jullie ook de speciale SV bakken? Of gewoon een kookpan? Indien een SV bak, pakken jullie die nog in met bolletjes en/of tempex?

Ik loop wel warm (no pun intended :+ ) voor de Anova Precision Cooker Nano. Wat is de "normale" en wat is de aanbieding prijs? Ik zie ze nu voor +/- 150 Euro aangeboden worden.
Mocht een SV bak aan te raden zijn, wat is dan een geschikte bak + eventuele accessoires?

Ook de Solis vacumeermachine ziet er veelbelovend uit, al zie ik door al die serienummers niet echt wat geschikt is voor een (beginnende) vacumeerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
1nsane schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:47:
[...]

Niet per se slechter maar wél iets wat ik nooit SV doe: Zalm.

Kleine mootjes zijn sowieso in de pan snel klaar maar wat ik vaak met een grote moot doe is heet om en om in de pan met peper en zout voor een korst en dan nog een minuut of 15 a 20 in alufolie in de oven met boter, citroen en dille. Zodanig dat het nog net wat glazig is van binnen.

Als ik daar de SV voor op moet tuigen, ben ik langer bezig terwijl het resultaat niet beter is.

Als je het goed doet, is het in de pan—>oven lekkerder (imho) dan dat je dit SV doet.
Zalm is alleen grote stukken handig inderdaad, en je moet het goed pekelen ivm albumine dat anders uit de vis komt. idd in de pan vaak beter.
Of en papillotte.
Matis schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:49:
Gebruiken jullie ook de speciale SV bakken? Of gewoon een kookpan? Indien een SV bak, pakken jullie die nog in met bolletjes en/of tempex?

Ik loop wel warm (no pun intended :+ ) voor de Anova Precision Cooker Nano. Wat is de "normale" en wat is de aanbieding prijs? Ik zie ze nu voor +/- 150 Euro aangeboden worden.
Mocht een SV bak aan te raden zijn, wat is dan een geschikte bak + eventuele accessoires?

Ook de Solis vacumeermachine ziet er veelbelovend uit, al zie ik door al die serienummers niet echt wat geschikt is voor een (beginnende) vacumeerder.
Ik heb gewoon een 12L gastronormbak van de hanos. Heb er een deksel bij maar moet er nog een stuk uit figuurzagen. Heb op ali wat pingpongballetjes gekocht (van die 1cm dingen) voor hete of langdurige bereidingen, je wil niet dat je sous-vide geen water meer heeft en bij bijvoorbeeld asperges (86C) duurt het best ff voor die 800W alles warm heeft als de pan ook nog eens goed geleidt aan zowel waterkant als metaalkant. Dat werkt prima. je kunt ook een tempex bak gebruiken, of gewoon een kookpan.

Ik zou even wachten tot vader/moederdag, en dan voor 120E de normale nemen. Die heeft iets meer vermogen, ik heb samen met de vriendin 3x de bt+wifi versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Matis schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:49:

Ik ben begonnen met deze unit:
https://www.lidl-shop.nl/...acumeermachine/p100307322

eigenlijk wel prima.

Nu heb ik deze:
https://www.coolblue.nl/p...asyvac-pro-black-569.html

ik wilde ook potten af kunnen zuigen, maar die zijn weer zo duur dat ik het vertik ze te kopen. Voor het invriezen van tere producten als bessen en bramen (frambozen!) is dat handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ik wil stiekem eigenlijk nog een goede bak. Heb nu een bak waar de stick net niet mooi in past en het zou wel een slag groter kunnen (meer dan 12 liter). En een rekje is dan ook mooi. Iemand een specifieke tip daar voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
418O2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:05:
Ik wil stiekem eigenlijk nog een goede bak. Heb nu een bak waar de stick net niet mooi in past en het zou wel een slag groter kunnen (meer dan 12 liter). En een rekje is dan ook mooi. Iemand een specifieke tip daar voor?
Een 15 of 20L gastronorm? ik vind het wel relaxed om ze van plexiglas te nemen. Kun je ook nog zien of er een eventuele luchtbel onder hangt. Voor rekjes geen suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Boudewijn schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:08:
[...]

Een 15 of 20L gastronorm? ik vind het wel relaxed om ze van plexiglas te nemen. Kun je ook nog zien of er een eventuele luchtbel onder hangt. Voor rekjes geen suggestie.
Ja daar ben ik het wel mee eens. Ik doe er bij lange sessies vaak een handdoek omheen ter isolatie, maar wil wel kunnen spieken naar het waternivo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
418O2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:05:
Grote stukken vlees die langer dan een uur moeten doe ik in een koelbox met alufolie erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:02:
[...]

Nu heb ik deze:

ik wilde ook potten af kunnen zuigen, maar die zijn weer zo duur dat ik het vertik ze te kopen. Voor het invriezen van tere producten als bessen en bramen (frambozen!) is dat handig.
Deze heb ik ook (inclusief wel de potten willen maar niet kopen), maar hij begint nu na een aantal jaar te haperen.
Zo nu en dan schakelt hij niet over van afzuigen naar sealen. Met andere woorden, hij blijft zuigen. Om te sealen moet je dan de knop zelf indrukken, maar dan stopt hij met zuigen, waardoor je zakje toch weer iets minder vacuüm wordt.

Ik denk dat de afdichtranden niet helemaal meer sluiten. Maar als ik kijk naar hoeveel lucht het ding in die jaren al afgezogen heeft, heeft hij het niet slecht gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Fly-guy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:23:
[...]
Deze heb ik ook (inclusief wel de potten willen maar niet kopen), maar hij begint nu na een aantal jaar te haperen.
Zo nu en dan schakelt hij niet over van afzuigen naar sealen. Met andere woorden, hij blijft zuigen. Om te sealen moet je dan de knop zelf indrukken, maar dan stopt hij met zuigen, waardoor je zakje toch weer iets minder vacuüm wordt.

Ik denk dat de afdichtranden niet helemaal meer sluiten. Maar als ik kijk naar hoeveel lucht het ding in die jaren al afgezogen heeft, heeft hij het niet slecht gedaan.
IK haal 1x per 3-4 maanden de rubbers eruit en maak die keer schoon. Dat helpt ook wel.
En mijn vriendin had er ook een dus als hij stuk gaat pak ik de volgende uit de kast.

Als ik nu iets mooiers wil is daar wel de ruimte voor maar ik zou dan meteen een upgrade willen naar een vacuumkamer, en die zijn gewoon te lomp voor thuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
barrymossel schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:19:
[...]

Grote stukken vlees die langer dan een uur moeten doe ik in een koelbox met alufolie erover.
Ja en dan evt nog een handdoekje. Alufolie helpt tegen convectie en straling, maar geleidt ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Fly-guy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:23:
[...]

Ik had datzelfde en heb die onderste rand vervangen laatst en daarmee was het opgelost

https://www.solisonderdel...tegory/vacumeerapparaten/

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 28-04-2021 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 16:17
Aangezien dit topic er nu is en er recepten in de topicstart staan, zou ik dit recept wat ik voor yoghurt had gevonden willen delen.
Yoghurt
De keren dat ik het gemaakt heb kwam het er erg lekker uit, wat ook fijn was is dat je dit voor mijn gevoel langer kon bewaren dan in de winkel gekochte yoghurt.

Ik moet alleen nog voor mijn mason jars en Foodsaver de attachment vinden, waarmee je ook mason jars kan vacuumtrekken. Want dan hoef ik niet steeds nieuwe lids te gebruiken en kan ik ze er pas na afkoelen er op doen. Helaas ben ik de set voor wide en regular mouth nog niet in Nederland tegen gekomen. Twijfel een beetje of het de import en verzendkosten waard is om het vanuit N-A te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Pompi schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:36:
Aangezien dit topic er nu is en er recepten in de topicstart staan, zou ik dit recept wat ik voor yoghurt had gevonden willen delen.
Yoghurt
De keren dat ik het gemaakt heb kwam het er erg lekker uit, wat ook fijn was is dat je dit voor mijn gevoel langer kon bewaren dan in de winkel gekochte yoghurt.

Ik moet alleen nog voor mijn mason jars en Foodsaver de attachment vinden, waarmee je ook mason jars kan vacuumtrekken. Want dan hoef ik niet steeds nieuwe lids te gebruiken en kan ik ze er pas na afkoelen er op doen. Helaas ben ik de set voor wide en regular mouth nog niet in Nederland tegen gekomen. Twijfel een beetje of het de import en verzendkosten waard is om het vanuit N-A te laten komen.
Vind je het goed als ik ernaar link in de startpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 16:17
Boudewijn schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:37:
[...]

Vind je het goed als ik ernaar link in de startpost?
Zoals ik al zei is het niet mijn recept, maar gevonden. Aangezien de blogpost van diegene helaas sinds kort een 404 error code geeft, zullen zij het vast niet erg vinden als we het delen. Daarnaast hoe meer mensen kunnen genieten van lekkere zelfgemaakte yoghurt hoe beter, toch? Had hem daarom ook met de startpost ingedachte gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
418O2 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:33:
[...]

Ik had datzelfde en heb die onderste rand vervangen laatst en daarmee was het opgelost

https://www.solisonderdel...tegory/vacumeerapparaten/
Nooit in je opgekomen dat ze lose onderdelen verkopen...

Ga daar even naar kijken, bedankt (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Boudewijn schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:02:
[...]

Ik ben begonnen met deze unit:
https://www.lidl-shop.nl/...acumeermachine/p100307322

eigenlijk wel prima.

Nu heb ik deze:

Ik heb een grote soeppan die ik gebruik als hetgeen ik SV wil bereiden kleiner is. Voor grotere spullen, heb ik dit:

https://www.leifheit.nl/n.../7626/emmer-combi-m/52000

Dat werkt ook prima tot nu toe, enige nadeel is geen deksel uiteraard maar met wat plakfolie erop werkt het uitstekend, vooral voor flinke spareribs.

Ik moet eigenlijk nog eens een bak bestellen specifiek voor SV maar dit werkt dus nog niet motivatie gehad om te doen. Uiteindelijk kan je elk soort bak wel gebruiken mits het maar inert blijft op hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Let wel ff op dat de rand stijf genoeg is (ook dat omgevouwen buitenrand je!) Voor de klem van je sous vide apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Pompi schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:36:
Yoghurt
_/-\o_

We gebruiken best veel yoghurt en ik vind dit best een briljant idee. Gaat op de todo lijst!
Ik heb ook een Foodsaver en diverse mason jars (quattro stagioni potten div maten). Als ik het goed lees kan de foodsaver attachment die losse lids/ringen sealen. Ik heb nu quattro stagioni deksels met dop/schroefdraad in één. Dan moet ik die wel vervangen.

Is dit die attachment wellicht: https://www.marmelot.com/...-voor-jampotten-2298.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Boudewijn schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:00:
Ik heb gewoon een 12L gastronormbak van de hanos. Heb er een deksel bij maar moet er nog een stuk uit figuurzagen. Heb op ali wat pingpongballetjes gekocht (van die 1cm dingen) voor hete of langdurige bereidingen, je wil niet dat je sous-vide geen water meer heeft en bij bijvoorbeeld asperges (86C) duurt het best ff voor die 800W alles warm heeft als de pan ook nog eens goed geleidt aan zowel waterkant als metaalkant. Dat werkt prima. je kunt ook een tempex bak gebruiken, of gewoon een kookpan.
Bedankt voor de tip van die pingpongballen.
Ik zou even wachten tot vader/moederdag, en dan voor 120E de normale nemen. Die heeft iets meer vermogen, ik heb samen met de vriendin 3x de bt+wifi versie.
Bedoel je dan de "oude" variant? Want die vind ik in de Nederlandse webshops alleen maar in UK-uitvoeringen (met verloopstekker). Ben een beetje bang voor dropshipping.
De Nano (BT) en de nieuwe Precision Cooker (WiFi) zijn beide wel in EU uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:12

the mod man

iets van beeldmaker

Ik gebruik deze:

https://www.ikea.com/nl/n...oekig-kunststof-10393064/

Met deksel, in het deksel heb ik met een hete draad zelf redelijk precies een opening kunnen maken waar de anova erg strak in past. Op die manier nog nooit last gehad van veel verdamping.

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNMTwgUDhwUeeN3JywMovVkkN2Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3hKpf6lfngabbzg16NFV5a7.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren de Nano weer eens gebruikt voor buttermilk chicken :-) gelukkig hoeft dat maar 2 uur op 75c dus verdampt er niet gek veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-05 17:25
Ik heb sinds een half jaar ook een Anova sous-vide stick, maar ik gebruik 'm nog niet superveel. Ondertussen wel een aantal keer een steak er in gemaakt, met wisselende resultaten. Misschien moet ik ook niet te veel verwachten van supermarkten steaks :p

Voor de rest ook wortels gesousvide't en dat maakt echt wel een verschil! De smaak van de wortels komt veel meer naar voren dan wanneer je het kookt, uiteraard omdat je het kookt in hun eigen vocht in plaats van al het smaak laat weglekken in het kookwater. Mede hierom ben ik ook benieuwd naar de sous-vide asperges van @Boudewijn, die ga ik op korte termijn eens maken!

Ik maak geen gebruik van een vacumeerapparaat maar van Ziploc zakken van de Albert Heijn middels de water displacement methode. Dat werkt voor mij voldoende, hoewel je de zakjes soms wel even onder water moet drukken. Deze zakken zijn overigens geschikt voor temperaturen tot 100 graden, dit had ik apart nog even nagevraagd bij de Albert Heijn.
Beste *tagican*,

Onlangs heb je contact gehad met de AH Klantenservice over de hersluitbare zakjes. We hebben dit voor je uitgezocht:
De diepvrieszakjes met zip kunnen tot 100°C gebruikt worden. Ik hoop je hiermee voldoende geinformeerd te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomme6
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 13:51
Ik ook sinds kerst een Wartmann 1507 in combinatie met een Ziva Onetouch vacumeermachine, werkt echt perfect! Niet alleen voor vlees, maar ook in de voorbereiding van diners, zoals het voorgaren van aardappelen en groenten, maar ook het vacumeren van sauzen voor later gebruik maken het op de avond zelf tijdens het diner allemaal een stuk relaxter! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 19-05 07:35
Leuk topic! Ik heb lang zitten twijfelen om een anova te halen. Wij hebben echter net nieuwe keuken waarin ook een stoomoven van miele zit met vaste wateraansluiting en afvoer. Ik moet echter de sous vide functie nog eens testen, ben heel benieuwd hoe de stoomoven zich verhoudt tov een anova. Ik weet wel dat de miele retestabiel/nauwkeurig is qua temperatuur dat lijkt me wel noodzakelijk voor sous vide.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-05 15:29
Appie Heijn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:07:
Leuk topic! Ik heb lang zitten twijfelen om een anova te halen. Wij hebben echter net nieuwe keuken waarin ook een stoomoven van miele zit met vaste wateraansluiting en afvoer. Ik moet echter de sous vide functie nog eens testen, ben heel benieuwd hoe de stoomoven zich verhoudt tov een anova. Ik weet wel dat de miele retestabiel/nauwkeurig is qua temperatuur dat lijkt me wel noodzakelijk voor sous vide.
Kan je die dan ook op lagere temperaturen gebruiken aangezien het stoom is? Of denk ik dan verkeerd?

Asperges klaarmaken met sous vide is wel echt een aanrader trouwens.

[ Voor 9% gewijzigd door Henkie_NtA op 30-04-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Leuk maar om eerlijk te zijn zou ik niet een oven kwijt willen zijn bij een diner. Oven is net als sous vide juist iets waar je bij sommige recepten heel fout-tolerant dingen in kwijt kunt terwijl je met de moeilijke dingen verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:40:
Leuk maar om eerlijk te zijn zou ik niet een oven kwijt willen zijn bij een diner. Oven is net als sous vide juist iets waar je bij sommige recepten heel fout-tolerant dingen in kwijt kunt terwijl je met de moeilijke dingen verder gaat.
Dit inderdaad. Daarnaast heb ik liever een anova die 24 (48?) uur z'n ding doet dan een oven waarin ik misschien in de ochtend nog wat pistoletjes wil bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Waar je de in de anova gepocheerde eieren op legt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 30-04-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tenzij je een aparte oven en stoomoven hebt, dat is ook niet heel uitzonderlijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb 2 ovens :+ . Echt heerlijk. (3 als je de kamado meetelt)
Alleen nog een groter fornuis nodig en ik ben tevreden. Bij grote etentjes pak ik soms een 2pits inductie van de lidl erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
418O2 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:46:
Tenzij je een aparte oven en stoomoven hebt, dat is ook niet heel uitzonderlijk toch?
Het komt wel eens voor dat ik er twee nodig heb. Dan pak ik liever een losse Sv. (Heb eerzelf 1, maar op andere plekken waar ik kook).

Mijn nieuwe keuken gaat twee ovens bevatten inderdaad, waarvan minimaal één met brute stoomcapaciteit. Vooral ook omdat hij dan ook wat kan onttrekken ipv toevoegen.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 30-04-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Henkie_NtA schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:39:
[...]

Kan je die dan ook op lagere temperaturen gebruiken aangezien het stoom is? Of denk ik dan verkeerd?

Asperges klaarmaken met sous vide is wel echt een aanrader trouwens.
Ja dat kan, 45gr is de ondergrens en 85 de bovengrens van de sous-vide functie.

@boudewijn
Ik heb nog een combi-oven ernaast, en uiteraard de black bastard en cobb nog achter de hand.
@418O2@Dennis1812 ^idd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Ik wil eigenlijk deze in mijn nieuwe keuken:
https://unox.horeca.inter...p-mindmaps-one-elektrisch

betwijfel of ik het stomen veel ga gebruiken, heb ook nog 1 grote kamado (en 2 kleine) achter de hand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Boudewijn wanneer je de ruimte hebt, waarom ook niet? Of het cosmetisch mooi is is even afhankelijk van de keuken. Prijs valt mij nog niet eens tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Appie Heijn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 13:06:
@Boudewijn wanneer je de ruimte hebt, waarom ook niet? Of het cosmetisch mooi is is even afhankelijk van de keuken. Prijs valt mij nog niet eens tegen.
Je mag best zeggen dat je hem lelijk vindt. Wilde deze of Rational... en kan letterlijk met een schone lei beginnen, dus ik ga hier de ruimte voor maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Boudewijn laat ik het zo zeggen in onze keuken zou hij qua uiterlijk totaal niet passen. Echter wanneer wij een keuken hadden gehad waar nog meer op “functie” was gekozen ipv uiterlijk dan had het prima kunnen passen qua uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Leuk! Een sous vide topic. Ik doe dat eigenlijk wekelijks.

Voornamelijk vlees eigenlijk en meestal om een van deze redenen:
  • De juiste gaarheid door het hele stuk te krijgen, zodat het daarna alleen nog een korte sear nodig heeft. Denk aan biefstuk, ribeye, etc. Of een stuk riblap mals krijgen, maar wel medium-rare houden (48 uur bij 57 graden)
  • Efficient met tijd omgaan. in de ochtend voor het werk een rollade in de sous vide en dan bij thuiskomst na werk alleen nog even van een donker laagje voorzien in de pan. Rollade in 10 minuten op tafel na het werk.
  • Veiligheid. Kip op 60 graden veilig maken, zodat het lekker mals blijft. Daarna nog kort grillen/bakken.
Ik gebruik meestal de guide van https://www.douglasbaldwin.com/sous-vide.html
Hij heeft daar tijden en temperatuurtabellen in staan voor verschillende soorten vlees en de wetenschappelijke onderbouwing ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Yay, mijn stick en vacuum apparaten zijn binnen! Bedacht me net wel dat tussentijds proeven niet kan. Dus ook gelijk een vraag:
Boudewijn schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:55:
Ervaring helpt, en experimenteerdrift. Let op dat je als je veel te lang deze temperatuur aanhoudt je teveel kunt denatureren en je vlees sponzig wordt (een steak 24u sous vide is NIET lekker).
Hoe zit dit met stoofvlees. Vanuit mijn slow cooker is het vlees na 4 uur soms nog niet zoals het moet zijn, terwijl na een korte tijd langer het vlees ineens super mals en goed gestoofd is. Ooit gelezen dat vlees/eiwitten eerst weer samentrekken voordat ze weer "goed" loslaten.

Kleine, technische correctie: alleen suiker kun je karamelliseren. Officieel mailladeer je vlees. De Maillard reacties zijn namelijk reacties tussen suikers én animozuren. Het uit een vallen van suikers is een vrij eenvoudig proces terwijl Maillard reacties veel en veel complexer zijn. Overigens heet vlees bruinen in de volksmond (dus onterecht) karamelliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
iAR schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 14:30:
Yay, mijn stick en vacuum apparaten zijn binnen! Bedacht me net wel dat tussentijds proeven niet kan. Dus ook gelijk een vraag:

[...]

Hoe zit dit met stoofvlees. Vanuit mijn slow cooker is het vlees na 4 uur soms nog niet zoals het moet zijn, terwijl na een korte tijd langer het vlees ineens super mals en goed gestoofd is. Ooit gelezen dat vlees/eiwitten eerst weer samentrekken voordat ze weer "goed" loslaten.
Je kunt sowieso het beste bij stoofpotten het vlees eerst aanbraden (maillarderen wat je inderdaad corret hieronder opmerkt), en dan de langzame garing in. Ik vermoed dat bij je 4 uur de kerntemperattuur in het vlees niet lang genoeg hoog genoeg is geworden, waardoor het bindweefsel (collageen) niet goed genoeg is afgebroken. Dat dat van het ene op het andere moment zou gebeuren herken ik niet zo, het is een geleidelijk proces.

Je kunt inderdaad niet tijdens het proces proeven, daarom goed op smaak brengen en dan hopen en bidden ;).
Kleine, technische correctie: alleen suiker kun je karamelliseren. Officieel mailladeer je vlees. De Maillard reacties zijn namelijk reacties tussen suikers én animozuren. Het uit een vallen van suikers is een vrij eenvoudig proces terwijl Maillard reacties veel en veel complexer zijn. Overigens heet vlees bruinen in de volksmond (dus onterecht) karamelliseren.
Helemaal correct. Ik wilde de openingspost juist een beetje toegankelijk maken. De mensen die weten dat Maillard-reacties een stelsel van reacties zijn lezen dat stukje denk ik toch niet :+. Ik ga het even aanpassen, dank voor je opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Boudewijn schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:42:
Je kunt sowieso het beste bij stoofpotten het vlees eerst aanbraden (maillarderen wat je inderdaad corret hieronder opmerkt), en dan de langzame garing in. Ik vermoed dat bij je 4 uur de kerntemperattuur in het vlees niet lang genoeg hoog genoeg is geworden, waardoor het bindweefsel (collageen) niet goed genoeg is afgebroken. Dat dat van het ene op het andere moment zou gebeuren herken ik niet zo, het is een geleidelijk proces.

Je kunt inderdaad niet tijdens het proces proeven, daarom goed op smaak brengen en dan hopen en bidden ;).
Vier uur voor sous vide niet nee. Maar voor een slow cooker, die heter is, wel. Ik heb alleen de processen van het malser worden van vlees niet zo door, nog!
Helemaal correct. Ik wilde de openingspost juist een beetje toegankelijk maken. De mensen die weten dat Maillard-reacties een stelsel van reacties zijn lezen dat stukje denk ik toch niet :+. Ik ga het even aanpassen, dank voor je opmerking.
Top. Het is wat teveel detail voor sommigen maar als je deze processen helder hebt kun je er veel interessante dingen mee doen. Maar dat is dan weer voor een ander kook topic! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:31

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Net ook weer asperges gehaald, mooie dikke die lekker piepten ;)

@Boudewijn In jouw recept schrijf je:
Sereh (Citroengras dus, fijn snipperen). Pas op, dit overheerst snel.
Kun je dan de stengel niet beter alleen een beetje kneuzen en tussen de asperges leggen? Of komt de smaak dan niet goed mee?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
bvk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:35:

[...]

Kun je dan de stengel niet beter alleen een beetje kneuzen en tussen de asperges leggen? Of komt de smaak dan niet goed mee?
goed argument amice. Ik heb dit echter geprobeerd en toen waren de asperges naast de serehstengel erg citroengrassig, en de rest wat minder.

Ik denk dat dat komt omdat de smaak van sereh minder goed in water en vet oplost (itt alcohol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Fly-guy schreef op woensdag 28 april 2021 @ 08:02:
Bij een temperatuur van bv. 66 graden zijn ze binnen 3 minuten dood.

Met andere woorden, als je ervoor zorgt dat de kern niet hoger wordt dan 66 graden en dat >3 minuten aanhoudt, je perfect veilige kip krijgt met een heel andere structuur dan de kip die volgens de "normale" regels bereid is. Bij 63 graden ligt die tijd op 10 minuten, bij 60 graden moet je een half uur nemen.
Bij 66 ° gaat de kip inderdaad "draden" vormen, en die textuur is fijner in de mond.

Ik ben erg blij met mijn Solis Vac 575 en Anova Sous-Vide staafje. De biefstuk vanmiddag was erg lekker, 54 ° en dan nog even in ghee loeiheet aanbakken. Sowieso: voor de Maillard reacties is ghee een goed product, door lange verhitting is daar al het water ook uit verdampt. Ook door de geoxideerde vetten gaan de reacties hard.

Nu hangen de asperges in de pan. Maar ik merk wel dat 90 ° flink langer duurt dan 54 °. Ik wil dus eigenlijk wel een mooie geïsoleerde bak (rechthoekig, ook straks voor spare ribs e.d. Tips voor een DIY projectje?

/edit: de asperge zak bevat ineens veel lucht! :( De seals lijken nog in orde... wtf.
/edit 2: iedereen is zo laaiend over sous vide asperges, maar voor mij geldt dat uit de oven echt op nummer 1 staat. Daarna smoren in boter. Maar goed, in tegen stelling tot koken (wat ik al nooit deed) is dit wel iets beter ;)

Morgen gaat de bavette erin! Eerst op 25 ° (om de calpaïne enzymen te activeren), dan door naar 50 °. Ik ben heel benieuwd en heb er nu al zin in! 8)

[ Voor 9% gewijzigd door iAR op 01-05-2021 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Gisteren van @iAR de Anova WiFi/Bluetooth overgenomen. Ook meteen de vacumeermachine van de Lidl besteld.

Ik ga morgen eens langs mijn slager om te kijken of hij ook vacuum verpakt zijn vlees (geportioneerd) binnen krijgt. En of ik dat misschien direct kan afnemen.

Anders maar eens kijken naar koopeenkoe achtige constructies. We hebben ook boerderij-winkels in de buurt, waar je vleespaketten direct bij de boer kunt kopen.

* Matis popelt

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 02-05-2021 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Matis schreef op zondag 2 mei 2021 @ 08:57:
Gisteren van @iAR de Anova WiFi/Bluetooth overgenomen. Ook meteen de vacumeermachine van de Lidl besteld.

Ik ga morgen eens langs mijn slager om te kijken of hij ook vacuum verpakt zijn vlees (geportioneerd) binnen krijgt. En of ik dat misschien direct kan afnemen.

Anders maar eens kijken naar koopeenkoe achtige constructies. We hebben ook boerderij-winkels in de buurt, waar je vleespaketten direct bij de boer kunt kopen.

* Matis popelt
Gemiddelde slager kan het anders wel vacuum voor je verpakken hoor.
Alleen voordeel van zelf verpakken is dat je er nog wat kruiden of een klontje boter bij kan doen.
Bij koopeenkoe zit vaak na het ontdooien best wat vleessap in de vacuum. Die pak ik toch even uit. Dep het droog en met een klontje boter/wat takjes kruiden terug in de vacuum. Geeft betere resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
https://maps.app.goo.gl/QA98nyPy6bvdRkqn7

Ik ben daar laatst geweest, zit om de hoek. Zij slachten elke maand een koe en daar kan je dan stukken van kopen. Gisteren een ribeye gehad, erg lekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Niet online

iAR

Dennis1812 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:07:
[...]

Alleen voordeel van zelf verpakken is dat je er nog wat kruiden of een klontje boter bij kan doen.
Bij koopeenkoe zit vaak na het ontdooien best wat vleessap in de vacuum. Die pak ik toch even uit. Dep het droog en met een klontje boter/wat takjes kruiden terug in de vacuum. Geeft betere resultaten.
Gister een stuk bavette gehaald, in vacuüm. Maar inderdaad nog geen zout en peper er bij… en een professionele zak, dus die kan ik niet meer leeg trekken. Dus een beetje zonder voor de plastic soep zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Dennis1812 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:07:
Bedankt voor de tip! Als je boter toevoegt in de vacuumzak, gaat er dan nog vetstof in de pan? Of voeg je de boter toe puur voor de smaak? Wordt dit dan opgenomen door het vlees?

Wat voor takjes kruiden moet ik aan denken? Harde (houtachtige) kruiden of de zachte kruiden?

Zout en/of peper, gaat dat ook in de zak, of pas na bereiding?

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 02-05-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Matis schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:42:
[...]

Bedankt voor de tip! Als je boter toevoegt in de vacuumzak, gaat er dan nog vetstof in de pan? Of voeg je de boter toe puur voor de smaak? Wordt dit dan opgenomen door het vlees?

Wat voor takjes kruiden moet ik aan denken? Harde (houtachtige) kruiden of de zachte kruiden?

Zout en/of peper, gaat dat ook in de zak, of pas na bereiding?
Ik doe zout/peper pas na bereiding. Vind ik lekkerder.
Heb het idee dat de smaak van de roomboter wel opgenomen word ja.
Bij een steak stop ik vaak wat rozemarijn. Maar tijm/laurier/salie kan je natuurlijk ook gebruiken. Naar eigen smaak experimenteren. Ik heb een grote moestuin met veel kruiden dus pak gewoon waar ik zin in heb.

Voor searen gebruik ik sowieso geen vetstof. Doe ik of op mijn kamado gietijzeren rooster of in mijn gietijzeren grillpan voor een mooi ruitjespatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:51:
[...]

Ik doe zout/peper pas na bereiding. Vind ik lekkerder.
Heb het idee dat de smaak van de roomboter wel opgenomen word ja.
Bij een steak stop ik vaak wat rozemarijn. Maar tijm/laurier/salie kan je natuurlijk ook gebruiken. Naar eigen smaak experimenteren. Ik heb een grote moestuin met veel kruiden dus pak gewoon waar ik zin in heb.

Voor searen gebruik ik sowieso geen vetstof. Doe ik of op mijn kamado gietijzeren rooster of in mijn gietijzeren grillpan voor een mooi ruitjespatroon.
Als ik meerdere YouTube filmpjes/kanalen mag geloven, zorgt boter juist voor een vermindering van smaak.

Veel smaakstoffen die wij lekker vinden bij een stuk vlees zijn blijkbaar vet oplosbaar. Het vet van de boter wordt niet opgenomen door het vlees en de lekkere stoffen "lekken" dus uit het vlees in de boter.

Of dat ook zo is, geen idee, ik voeg nooit boter toe.

YouTube: Sous Vide BUTTER EXPERIMENT - Should You Use BUTTER when cooking Sou...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:35
Fly-guy schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 09:44:
[...]

Dit inderdaad. Daarnaast heb ik liever een anova die 24 (48?) uur z'n ding doet dan een oven waarin ik misschien in de ochtend nog wat pistoletjes wil bakken.
Daarom hebben wij twee (stoom) ovens🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 21:59
Leuk een sous-vide topic!
Vandaag voor mijn verjaardag een Anova WiFi unit gekregen (met Engelse stekker), maar die lijkt kapot (continue piep als ik ‘m aanzet, terwijl ie wel goed onder water staat). Jammer dus die moet terug.

Ik hoef niet per se WiFi erop, dus zijn er nog andere aanraders qua sticks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
De bluetooth anova? Bij de andere opties zou ik echt goed even naar de gemeten temperatuur kijken. Heb je de metalen huls al eens los en vast gedraaid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wel het juiste voltage erop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Evil Brain
Boudewijn schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:30:
Heb je de metalen huls al eens los en vast gedraaid ?
Ja, ook goed laten drogen en nog eens geprobeerd, zelfde resultaat.
Gewoon 230V uit stopcontact? :? Met een verloopstekker voor NL > EN stekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20:44
Ook in engeland hebben ze gewoon 230V O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

s0ulmaster schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 21:50:
[...]

Ook in engeland hebben ze gewoon 230V O-)
Oeps. Dan was dat Amerika waar ze genoegen nemen met de helft.
Niks gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
@The Evil Brain ik denk dat hij stuk is. Jammer man, dat is wel echt balen. Ik zou de klantenservice even aanspreken, die zijn soms best wel schappelijk :)

[ Voor 34% gewijzigd door Boudewijn op 07-05-2021 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:31

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Boudewijn schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 23:15:
@The Evil Brain ik denk dat hij stuk is. Jammer man, dat is wel echt balen. Ik zou de klantenservice even aanspreken, die zijn soms best wel schappelijk :)
Het is een cadeau, dus dat zal waarschijnlijk de gulle gever moeten doen. En dan in eerste instantie bij de verkoper als dit een "DOA" betreft en de stick niet bij Anova zelf gekocht is.

Maar heb ik niet al eerder issues gezien met de UK stekker variant? Is dat ergens een actie geweest omdat je van Anova zelf gewoon de NL stekker variant krijgt?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Topicstarter
Veel mensen kopen hem bij Anova zelf. Iig in mijn omgeving wel, die hebben gewoon scherpe prijzen. En idd de koper heeft (itt de ontvanger van het geschenk ) een contract met verkoper. In de praktijk denk ik niet dat ze extreem lastig doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Evil Brain
Ja inderdaad jammer, we gaan ‘m terugsturen en vervangen. Maar wel leuk cadeau, en dit topic helpt al met voorpret ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ah fijn een heel topic voor sous-vide koken :)

Kan ik gelijk mijn vraagje kwijt.

Volgende maand gaan we (als het doorgaat) met de familie (Broer met vrouw en 3 kids, ik met vrouw en 1 kind en onze moeder en stiefvader) naar een huisje om alsnog de verjaardag van mijn moeder van vorig jaar te vieren (70 jaar).

Nu heb ik me opgeworpen om het vlees te verzorgen in de vorm van Spare-Ribs en Pulled Pork. Die ga ik natuurlijk voorgaren met Sous-Vide en dan daar afmaken in de oven of op een Green Egg.

Nu zit mijn vraag in het volgende. Mijn ervaring met een Green Egg is zo goed als 0 (en qua andere BBQ's de laatste 6 jaar ook niet veel gedaan want we wonen in een appartement). Het afmaken doe ik thuis altijd in de oven.

Nu ga ik de boel dus voorbereiden en ben vooral benieuwd hoe ik het het beste kan aanpakken met het weer op temperatuur brengen van de kern voordat het in de oven of op de BBQ gaat (bij goed weer).

Omdat het aardig wat vlees is (6 grote lappen spare-ribs) en ik maar 1 sous-vide apparaat heb en een "kleine" coolman coolbox als waterbak gebruik, zit er natuurlijk een uitdaging om het allemaal op temperatuur te brengen via sous-vide. Heeft iemand nog tips hiervoor?

En in het verlengde hiervan: kan ik dan beter het voorgaren nu iets korter doen? Zeg 20 uur ipv 24 zodat ze bij het opwarmen nog wat verder kunnen garen?

De Pulled Pork ga ik gewoon helemaal voorgaren en wil ik op de vrijdag na aankomst (rond 2 uur) gaan "afmaken". Ook daar is de vraag of ik hem dan beter eerst 1 of 2 uur kan opwarmen met mijn Anova?

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35

franssie

Save the albatross

bvk schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:35:

[...]

Zo doe ik het altijd, paar forse klappen met de botte kant vn een koksmes en de zak in.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste