Ik denk dat het aan de zakken ligt, ik krijg het met mijn silvercrest (geloof ik) prima vacuum, niet minder dan met mijn solis (misschien wel beter). Ik heb zakken met een relief intern, ik weet niet wat jij met bolletjes bedoelddbzfan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:00:
Ik gebruik nu een tijdje de silvercrest vaccuumeermachine van de Lidl, met daarbij de plastic rollen met bobbeltjes. Ik vond altijd al dat hij het vlees niet mooi vaccuum maakte, soms echt nog lucht eromheen, soms wel goed maar niet erg strak. Zou dit aan de plastic rollen liggen? Het plastic is vrij dik. Of is de motor van de machine niet sterk genoeg? Ik zoek anders een alternatief..
[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 27-11-2024 13:03 ]
ik denk dat het apparaat niet sterk genoeg is.dbzfan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:00:
Ik gebruik nu een tijdje de silvercrest vaccuumeermachine van de Lidl, met daarbij de plastic rollen met bobbeltjes. Ik vond altijd al dat hij het vlees niet mooi vaccuum maakte, soms echt nog lucht eromheen, soms wel goed maar niet erg strak. Zou dit aan de plastic rollen liggen? Het plastic is vrij dik. Of is de motor van de machine niet sterk genoeg? Ik zoek anders een alternatief..
Ja relief bedoel ik.418O2 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:02:
[...]
Ik denk dat het aan de zakken ligt, ik krijg het met mijn silvercrest (geloof ik) prima vacuum, niet minder dan met mijn solis (misschien wel beter). Ik heb zakken met een relief intern, ik weet niet wat jij met bolletjes bedoeld
André Huisman (www.new-line.nl)
Nog iemand hele goede tips wat te maken?
Ik heb hem vooral voor kerst gekocht, ik kook altijd heel uitgebreid bij mijn ouders maar we hebben net een baby erbij (2 weken) en dat samen met nog twee kinderen van 2 en 5 zorgt ervoor dat mijn vrouw en ik niet alleen maar met het kerstdiner bezig kunnen zijn. Dus ik hoop genoeg dingen van te voren voor te bereiden zodat ik het op de dag zelf alleen nog maar in de pan hoef aan te bakken voor een mooie kleur (en smaak).
Met kerst wil ik spruitjes en worteltjes erin doen een dag van te voren en dan op de dag afmaken. Dan kan op de dag zelf de steak erin. Wilde dat eerst reverse sear op de barbecue doen, maar dit is ook wel een keer leuk. En ik hoef dan niet mijn hele barbecue mee te slepen naar mijn ouders. Kan ik gewoon de WGA meenemen om het af te grillen, of ik doe het gewoon in een gietijzeren pan. Kijk op de dag zelf wel of ik zin heb om buiten te gaan staan of niet
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Heb gisteren in de stoomoven (Sous Vide programma) een proef gedaan met varkensschouder. Resultaat was prima, alleen moest ik om het uur het reservoir bijvullen en de bodem van de oven dweilen vanwege het vele water.
Hebben jullie een idee hoe ik het water kan opvangen? Lukt het bijvoorbeeld als ik een bakplaat op de bodem leg (onder de stoomuitlaat) of gaat dat niet werken en heeft iemand een ander idee?
Niro EV '22
Ik heb dat probleem niet echt, maar er een bak in zetten zal zeker geen kwaad kunnen.Frieseteun schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:11:
Ik heb nog weinig ervaring met Sous Vide, maar wil met kerst een varkensrack Sous Vide bereiden.
Heb gisteren in de stoomoven (Sous Vide programma) een proef gedaan met varkensschouder. Resultaat was prima, alleen moest ik om het uur het reservoir bijvullen en de bodem van de oven dweilen vanwege het vele water.
Hebben jullie een idee hoe ik het water kan opvangen? Lukt het bijvoorbeeld als ik een bakplaat op de bodem leg (onder de stoomuitlaat) of gaat dat niet werken en heeft iemand een ander idee?
Mijn oven is een AEG, mogelijk doen andere merken het met meer of minder stoom?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Bedankt voor je reactie. Ik heb ook een AEG Stoomoven. Ik dat met het bakplaat proberenTommie12 schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:15:
[...]
Ik heb dat probleem niet echt, maar er een bak in zetten zal zeker geen kwaad kunnen.
Mijn oven is een AEG, mogelijk doen andere merken het met meer of minder stoom?
Niro EV '22
Idd, zo werkt het.418O2 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:34:
Vacumeer je het vlees dan wel? En dan houdt de oven het met stoom op temperatuur?
Vlees gaat in een vacuumzak met kruiding etc.
Je zet de oven op 50°C, en die wordt met stoom op 50°C gehouden.
De oven is nadien wel wat nat, maar bij mij niet zo dat ik er heel veel water uit haal.
Als een stuk vlees groot is, dan zal er daar natuurlijk meer stoom op condenseren, maar meestal is dat bij mij geen groot probleem.
Dit is mijn 2de stoomoven van AEG. De eerste had eigenlijk een stoombak onderin de oven waar je water in moest gieten. Die oven was na 10 jaar zowat doorgeroest onderin.
Nu is de stoomgenerator in de zijkant ingewerkt en heb je een waterreservoir dat bovenaan uit kan schuiven.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zolang je maar één reservoir aan water nodig hebt (omdat je het gerecht niet langer dan een uur hoeft te verwarmen, stroomt de bodem niet over. Maar als je een stuk vlees 2, 3, 4 uur of langer moet verwarmen, dan kost dat per uur ongeveer één reservoir aan stoom. Wanneer je tussentijds de bodem niet droogmaakt, dan stroomt ie op een gegeven moment wel over.Tommie12 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:55:
[...]
Idd, zo werkt het.
Vlees gaat in een vacuumzak met kruiding etc.
Je zet de oven op 50°C, en die wordt met stoom op 50°C gehouden.
De oven is nadien wel wat nat, maar bij mij niet zo dat ik er heel veel water uit haal.
Als een stuk vlees groot is, dan zal er daar natuurlijk meer stoom op condenseren, maar meestal is dat bij mij geen groot probleem.
Dit is mijn 2de stoomoven van AEG. De eerste had eigenlijk een stoombak onderin de oven waar je water in moest gieten. Die oven was na 10 jaar zowat doorgeroest onderin.
Nu is de stoomgenerator in de zijkant ingewerkt en heb je een waterreservoir dat bovenaan uit kan schuiven.
Maar ik ga proberen of het lukt met een bakplaat onderin.
Niro EV '22
Beetje oude post maar wilde ik toch even op reageren.coelho schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:48:
Let bij vlees op dat je geen zuren in de marinade hebt zitten. Heb eens kiwi in een marinade gehad en vervolgens het vlees langer dan gepland in sous vide (want schiet toch niet door), maar de zuren breken ook het vlees af. Er zat geen structuur meer in.
Dit heeft niks met zuur te maken maar met enzymen. Er zijn een aantal vruchten zoals kiwi en ananas die enzymen bevatten die eiwitten afbreken. Dit kun je gebruiken om vlees malser te maken, maar te lang en het wordt vleespap.
Wikipedia: Actinidine (enzym)
Ook hier een post waar ik ff op moet reagerenMatis schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:06:toon volledige bericht
[...]
Klopt, sous vide was prima. Het probleem zat hem in de BBQ.
Het was sowieso de eerste keer dat ik de BBQ probeerde. Ik heb het advies qua aantal briketten aangehouden dat in de handleiding stond. Het voelde als vrij weinig. Toen heb ik de Chimney Starter gebruikt om ze op te warmen, na een kwartier zaten ze allen onder een wit laagje en sommige zelfs roodgloeiend. Ik heb het toen uitgestort en met het bakrooster het deksel er op gedaan. Toen moest de BQQ (volgens de handleiding) minimaal 30 minuten inbranden.
Toen ik na 30 minuten het deksel van de BBQ afhaalde om de steaks te bruinen, waren de kooltjes niet roodgloeiend (meer) maar gewoon bijna uit. Geen idee waarom, alle luchtinlaten stonden open en de twee openingen op het deksel ook.
Maar zoals @Dennis1812 terecht opmerkte, ik moet de BBQ leren kennen. Misschien had ik de verkeerde Weber briketten of gewoon verkeerd geïnterpreteerd.
Enniehoe, qua sous vide was ik erg tevredenVolgende keer biefstukken vragen welke niet zijn ingesneden of een entrecote proberen ofzo
Een handige manier om vlees heel snel en heet af te grillen is door de kolen niet in de bbq te gooien
Gewoon een rooster op de loeihete chimney starter leggen en dan een paar seconden per kant en je bent klaar. Beste gebruik je een oud rooster hiervoor want die krijgt flink op z'n donder.
YouTube: Sous Vide Prime Ribeye Steak with Weber Charcoal Chimney Sear (After...
Caveman style, heb ik nog niet aangedurfd.418O2 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:47:
Of je gooit het wel in de bbq en gebruikt geen rooster
Vaak ben je te bangMad Wally schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:49:
[...]
Caveman style, heb ik nog niet aangedurfd.
Ik heb het een keer gedaan, was echt goed
Ik ben een DSM-5 gediagnosticeerde perfectionist en control freak, vandaar mijn affiniteit met sous vide. Het idee iets wilds te doen, ongecontroleerd, op de gok, waarbij het eten ook nog eens vies wordt van de kolen boezemt mij inderdaad angst in418O2 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:52:
[...]
Vaak ben je te bang
Zie het als confrontationele therapieMad Wally schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:13:
[...]
Ik ben een DSM-5 gediagnosticeerde perfectionist en control freak, vandaar mijn affiniteit met sous vide. Het idee iets wilds te doen, ongecontroleerd, op de gok, waarbij het eten ook nog eens vies wordt van de kolen boezemt mij inderdaad angst in
Hier wel eens per ongelukkig meegemaakt. Absoluut geen fan van de smaak van as.418O2 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:52:
[...]
Vaak ben je te bang
Op lavasteen zou ik het nog wel durven, maar liever gaat er gewoon een grillspies doorheen.
- knip -
Dan heb je het niet goed gedaan. Als je het goed doet plakken de kolen niet. Het laagje vocht op het vlees dooft de kolen die contact makenRaymond P schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:50:
[...]
Hier wel eens per ongelukkig meegemaakt. Absoluut geen fan van de smaak van as.
Op lavasteen zou ik het nog wel durven, maar liever gaat er gewoon een grillspies doorheen.
Wat ik wel eens wil doen is enkel affakkelen met een open vlam (gasbrander). Vooral bij minder vet vlees vind ik dat een geslaagde finish na SV.
- knip -
Bij het contact met het vlees doven de kolen en gaat het niet plakken. Je moet wel echt loeihete kolen hebbenRaymond P schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:40:
@418O2 Om hete kolen zit altijd wat as, en soms zelfs best veel. Ik zal het vast niet goed doen maar heb ook weinig ambitie daarin te ontwikkelen.
Wat ik wel eens wil doen is enkel affakkelen met een open vlam (gasbrander). Vooral bij minder vet vlees vind ik dat een geslaagde finish na SV.
Maar ik snap dat je het niet wil proberen hoor.
Eerste stukken gelijk bereid maar vielen zwaar tegen, taai, droog ondanks dat ik ze op de Kamado tot ca 56 graden had gegaard. Ik mikte op 54 maar ze kwamen iets hoger uit. De overige stukken gevacumeerd en ingevroren. Zo nu en dan een stuk gebruikt maar altijd een teleurstelling.
Onlangs weer een stuk gelezen over het malser maken van vlees door het 24 uur te garen op 54,4 graden. Uiteindelijk is het 30 uur geworden, daarna in een hele zware hete pan met wat ghee voorzien van een mooi korstje.
Wat een teleurstelling! Het vlees rook onaangenaam en was droog en had een korrelige structuur, een beetje als zaagsel. De geur las ik later is gebruikelijk als je het niet eerst kort onderdompelt in kokend water voor de sous vide. Maar de structuur? Heeft dit te maken met de kwaliteit of de ouderdom van het vlees dat door ijskristallen de cellen stukgaan of was het gewoon een hele slechte kwaliteit?
You don't need eyes to see, you need vision
Combinatie van ouderdom, slechte kwaliteit en te lang in de SV denk ik.Mad Wally schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:02:
Een tijd geleden had ik bij de Macro een hele ribeye gekocht. Geportioneerd in mooie stukken ca 4cm/300 gram.
Eerste stukken gelijk bereid maar vielen zwaar tegen, taai, droog ondanks dat ik ze op de Kamado tot ca 56 graden had gegaard. Ik mikte op 54 maar ze kwamen iets hoger uit. De overige stukken gevacumeerd en ingevroren. Zo nu en dan een stuk gebruikt maar altijd een teleurstelling.
Onlangs weer een stuk gelezen over het malser maken van vlees door het 24 uur te garen op 54,4 graden. Uiteindelijk is het 30 uur geworden, daarna in een hele zware hete pan met wat ghee voorzien van een mooi korstje.
Wat een teleurstelling! Het vlees rook onaangenaam en was droog en had een korrelige structuur, een beetje als zaagsel. De geur las ik later is gebruikelijk als je het niet eerst kort onderdompelt in kokend water voor de sous vide. Maar de structuur? Heeft dit te maken met de kwaliteit of de ouderdom van het vlees dat door ijskristallen de cellen stukgaan of was het gewoon een hele slechte kwaliteit?
30U voor een steak is wel erg lang. Ik doe spareribs nog korter.
Als je vlees te lang gaart is je structuur ook kapot.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dat is anders. Kort sous vide van rond een uur tot een kerntemperatuur van ca 45 graden en dan hoog afbakken is een normale bereiding.Yalopa schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:07:
Ik vind dat persoonlijk heel hoge temperaturen voor steak. Hier gaan ze in de sous vide op 30-35 graden voor 2h max, alvorens ze afgegrild worden.
24+ uur op 54 graden is speciaal om taai vlees malser te maken. Het vlees was trouwens niet te ver, ik had het eerst nog even laten afkoelen tot ca 45 graden voor het afbakken.
https://stefangourmet.com...e-temperature-experiment/
https://www.dadcooksdinne...or%20up%20to%2048%20hours).
[ Voor 15% gewijzigd door Mad Wally op 01-03-2025 13:25 ]
Ribeye leent zich daar minder voor.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ze gebruiken die techniek ook om stooflappen als biefstuk te bereiden. Ik denk niet dat het soort vlees veel uitmaakt, alleen zul je dat bij hoogwaardige, malse delen niet zo snel op die manier doen. Ik denk dat ik gewoon heel oud vlees van slechte kwaliteit had. Niet voor niets dat het zo goedkoop wasDennis1812 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:34:
Maar daar gebruiken ze Bavette. Heel ander soort vlees en dat laat zich heel goed stoven ook.
Ribeye leent zich daar minder voor.
Het soort vlees maakt alles uit. Je hoeft sukadelappen niet de bakken als biefstuk, dan is het mega taai. Als je een biefstuk stooft blijft er niks van over...Mad Wally schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Ze gebruiken die techniek ook om stooflappen als biefstuk te bereiden. Ik denk niet dat het soort vlees veel uitmaakt, alleen zul je dat bij hoogwaardige, malse delen niet zo snel op die manier doen. Ik denk dat ik gewoon heel oud vlees van slechte kwaliteit had. Niet voor niets dat het zo goedkoop was
56 °C is voor ribeye te hoog. Ik bereid het zelf op 45 °C in de sous vide en grill ze daarna op hoog vuur af. Nooit problemen gehad, altijd super mals vlees.
Bavette kan je gewoon rood eten als het een goed stuk is van een goede koe. Als ik bavette haal bij een goede slager en daar zelf een runderrollade van maak, dan is die van binnen lauw maar heerlijk, maar het bloed loopt er nog uit.
Hier gebruik ik dus geen sous vide voor.
Maar een jodenhaas of varkenshaas kan juis wel weer erg leuk worden sous vide, perfect gegaard en dan een klap in een pan, brander of wat je leuk vindt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
24 uur voor een biefstuk is natuurlijk veel te lang...Mad Wally schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:02:
Een tijd geleden had ik bij de Macro een hele ribeye gekocht. Geportioneerd in mooie stukken ca 4cm/300 gram.
Als de biefstuk op de normale manier bereid niet te hachelen is dan kun je kiezen, weggooien of wat anders proberen. Het is niet alsof ik de eerste ben die dit probeert:dbzfan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:13:
[...]
24 uur voor een biefstuk is natuurlijk veel te lang...
YouTube: Budget Ribeye Steak - 24 Hr. Sous Vide
YouTube: Sous vide steak 24hr v 1 hr - what's the difference?
YouTube: Sous Vide Steak TIME EXPERIMENT - How long should you cook your STEAK?