Ik zat ook beetje op Bol te kijken maar Anova is toch wel de meest gekozen hier. En andere zal ook vast werken.
Voornaamste is dat de temperatuur betrouwbaar en stabiel is, dat valt moeilijk vast te stellen zonder testen.
Misschien is het goed, misschien niet.
Als het prijsverschil klein is zou ik voor een bekende speler gaan, zoals anova. Dan weet je dat het goed zit.
Misschien is het goed, misschien niet.
Als het prijsverschil klein is zou ik voor een bekende speler gaan, zoals anova. Dan weet je dat het goed zit.
Precies de reden waarom ik voor de Anova ben gegaan. En aanbiedingsprijs helpt ook mee.defusion schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:40:
[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 20-12-2023 11:42 ]
Ik vind dat mijn anova veel herrie maakt. Lange sessies doe ik in het schuurtje in de tuin..
Besteld!Sethro schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:20:
Net een Anova Nano Red besteld voor 59 euro. Daar kun je het niet voor laten.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Voor zo'n prijsje wil ik m'n bejaarde meuk ook wel vervangen. 
Zo'n Nano zal ook vast wat accurater zijn.
Zo'n Nano zal ook vast wat accurater zijn.
- knip -
Voor kerst ga ik een picanha sous vide klaarmaken. Hoelang zouden jullie hem in het badje leggen? Het is een stuk van 1,3 kg..
Heb hem 3 uur op 54 graden gehad, hij was heerlijk. Ik heb nog een klein stuk over.. hoe kan ik dit morgen opwarmen dat hij nog mooi medium rare blijft? Wederom in de sous vide?
Ik zou die in de oven leggen aan 120 graden, met een pannetje water op de bodem.dbzfan schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:27:
Heb hem 3 uur op 54 graden gehad, hij was heerlijk. Ik heb nog een klein stuk over.. hoe kan ik dit morgen opwarmen dat hij nog mooi medium rare blijft? Wederom in de sous vide?
En dan natuurlijk de temperatuur goed in de gaten houden.
Als je die in een zak gaat verpakken, dan is de korst natuurlijk helemaal week en niet lekker.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zou hem dun snijden en op je boterham doen of gewoon koud serveren. Smaakt ook heerlijk.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Beide prima opties
Ik doe meestal ook gewoon koud op een broodje, in de oven is vooral als je het hele stuk op temperatuur wilt brengen. Dat wil je dan niet te snel doen, voor een gelijkmatige verwarming.
Als extra optie:
Plakjes/blokjes snijden en afketsen voor een korstje werkt ook prima, garing/textuur zou al goed moeten zijn, dus hoeft niet opnieuw naar de 54 te gaan.
Moet wel dun genoeg zijn dat het wel enige kerntemperatuur bereikt, maar lauwwarm van binnen en korstje van buiten is m.i. prima.
Ik doe meestal ook gewoon koud op een broodje, in de oven is vooral als je het hele stuk op temperatuur wilt brengen. Dat wil je dan niet te snel doen, voor een gelijkmatige verwarming.
Als extra optie:
Plakjes/blokjes snijden en afketsen voor een korstje werkt ook prima, garing/textuur zou al goed moeten zijn, dus hoeft niet opnieuw naar de 54 te gaan.
Moet wel dun genoeg zijn dat het wel enige kerntemperatuur bereikt, maar lauwwarm van binnen en korstje van buiten is m.i. prima.
Als het restje klein is (200gr), dan snij ik die in zo klein mogelijke stukjes met het mes, een augurkje er bij, paar kappertjes, worcester, mayonaise (geen fritesaus), peper en zout.
Dan heb je de beste americain die je je kan voorstellen.
Dan heb je de beste americain die je je kan voorstellen.
Zie ik iets over get hoofd, of zijn dit gewoon 3x dezelfde rollen maar steeds een ander artikel met een andere prijs?
https://www.lidl.nl/p/sil...acumeermachine/p100367264
- https://www.lidl.nl/p/sil...llen-set-van-2/p100369002
- https://www.lidl.nl/p/sil...ierollen-28-cm/p100368509
- https://www.lidl.nl/p/sil...ierollen-28-cm/p100354872
[ Voor 22% gewijzigd door JBS op 26-12-2023 11:51 ]
Ja ik heb die machine werkt goed, vacuüm is niet super sterk maar wel voldoende!JBS schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:46:
Zie ik iets over get hoofd, of zijn dit gewoon 3x dezelfde rollen maar steeds een ander artikel met een andere prijs?En, dit is 'dé' LIDL vacumeermachine, toch?
- https://www.lidl.nl/p/sil...llen-set-van-2/p100369002
- https://www.lidl.nl/p/sil...ierollen-28-cm/p100368509
- https://www.lidl.nl/p/sil...ierollen-28-cm/p100354872
Bedankt voor alle suggesties! Ik heb het stuk op 10p graden in de oven opgewarmd en hij was wederom heerlijk!
Ik heb sinds 25-12 een Wartmann 1507 Sous vide stick. Ik heb problemen en hoop dat iemand me uit de brand kan helpen, want vanavond wil ik starten met een 24-uurs garingsproces 🫣
Op 25-12 succesvol 4u iets laten garen. De stick deed het prima.(verwarmen, circuleren, alles.)
Vandaag poging twee: het impellertje draait niet meer. Ik probeer de handleiding te volgen maar die klopt niet helemaal. Zou het kunnen dat ik iets over het hoofd zie?( moet je na het instellen van het programma nog iets doen?) hij begint wel met opwarmen, maar aangezien het niet circuleert, is dat heel snel klaar.
Ik hoop dat iemand een nuttige tip heeft, voordat ik moet besluiten om met een braadpan te gaan werken.
Op 25-12 succesvol 4u iets laten garen. De stick deed het prima.(verwarmen, circuleren, alles.)
Vandaag poging twee: het impellertje draait niet meer. Ik probeer de handleiding te volgen maar die klopt niet helemaal. Zou het kunnen dat ik iets over het hoofd zie?( moet je na het instellen van het programma nog iets doen?) hij begint wel met opwarmen, maar aangezien het niet circuleert, is dat heel snel klaar.
Ik hoop dat iemand een nuttige tip heeft, voordat ik moet besluiten om met een braadpan te gaan werken.
Enige dat ik kan bedenken is te laag waterpeil, waardoor de beveiliging ervoor zorgt dat ie niet start. Of defect.
@Gorgelmuil Zit je dan niet in de voorverwarmstand en moet je daarna nog het programma starten. Ik heb dit ook wel eens gehad met deze stick als ik het mij goed herinner. Zie de handleiding pagina 7.
Volgens mij is het bij te weinig of veel water dat hij het nieteens doet.
Het is een goede sous vide stick, maar soms beetje geklungel als je hem niet vaak gebruikt.
Volgens mij is het bij te weinig of veel water dat hij het nieteens doet.
Het is een goede sous vide stick, maar soms beetje geklungel als je hem niet vaak gebruikt.
Bij een te laag waterpijl gaat hij netjes in storing E05. Het gekke is ook dat het verwarmingselement wel aan gaat en het lijkt ook dat je een draaiend motortje hoort, maar de as en het impellertje blijven stil staan.defusion schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:48:
Enige dat ik kan bedenken is te laag waterpeil, waardoor de beveiliging ervoor zorgt dat ie niet start. Of defect.
[quote]El-Vder schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 16:53:
@Gorgelmuil Zit je dan niet in de voorverwarmstand en moet je daarna nog het programma starten. Ik heb dit ook wel eens gehad met deze stick als ik het mij goed herinner. Zie de handleiding pagina 7.
Ook bij het voorverwarmen zou de pomp moeten werken want anders mist het zijn primaire doel denk ik.
Pagina 7 ken ik inmiddels uit mn hoofd. Juist die pagina lijkt een belangrijke aanwijzing te missen(mbt het aan en uit zetten).
Ik ga er volgende week mee terug.
Dank voor het meedenken! Slowcooken in de oven it is!
[ Voor 45% gewijzigd door Gorgelmuil op 30-12-2023 19:27 ]
Nou na een tip ook maar voor de bijl gegaan voor 55 euro een stick gekocht. Was een impuls aankoop.
Lees nu in dit topic dat ik ook mijn stoomoven had kunnen gebruiken. Mmmm.
Wat is nu een goede manier om te beginnen? En wellicht dit topic weer wat leven in de blazen
Wat is nu een goede manier om te beginnen? En wellicht dit topic weer wat leven in de blazen
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Een stoomoven is nooit zo precies als een SV stick. Daarnaast heeft het medium "stoom" ook een heel andere warmteoverdracht dan water.
Ik zou die twee niet als gelijken zien, maar als echt verschillende manieren van eten bereiden.
Aangezien je ze nu toch beide hebt, je kunt altijd experimenteren
Ik zou die twee niet als gelijken zien, maar als echt verschillende manieren van eten bereiden.
Aangezien je ze nu toch beide hebt, je kunt altijd experimenteren
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik zou de stick gebruiken.Cyberpope schreef op zondag 5 mei 2024 @ 07:51:
Nou na een tip ook maar voor de bijl gegaan voor 55 euro een stick gekocht. Was een impuls aankoop.
Heb je al een vacuüm machine?
Wat wil je als eerste gaan maken?
Gezien ik hem nu heb was ik dat ook van planDennis1812 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:12:
[...]
Ik zou de stick gebruiken.
Heb je al een vacuüm machine?
Wat wil je als eerste gaan maken?
Ja, moet ik wel even opzoeken, maar die heb ik eentje.
Weet ik dus niet... recepten op anova die ik kreeg leken me niet echt starters recepten.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Een mooie biefstuk?Cyberpope schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:29:
[...]
Gezien ik hem nu heb was ik dat ook van plan
Weet ik dus niet... recepten op anova die ik kreeg leken me niet echt starters recepten.
Bavette bijvoorbeeld?
Of entrecote?
Of kipfilet?
Net wat je hebt ook.
Iets wat redelijk kort kan en niet meteen 24uur zou ik doen.
Ik ben met eieren begonnenCyberpope schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:29:
Gezien ik hem nu heb was ik dat ook van plan
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
De eerste kipfiletjes liggen erin... We wachten af.
Oke, vlees was erg mals. Betere zakken is wel nodig, beetje vocht was er wel bij.
Alleen beetje flauw. Ik had er wat peper en zout opgedaan voor in het zakje.
En het afschoeien vraagt ook nog wat oefening (en beter olie voor hogere themp.)
Oke, vlees was erg mals. Betere zakken is wel nodig, beetje vocht was er wel bij.
Alleen beetje flauw. Ik had er wat peper en zout opgedaan voor in het zakje.
En het afschoeien vraagt ook nog wat oefening (en beter olie voor hogere themp.)
[ Voor 70% gewijzigd door Cyberpope op 05-05-2024 19:16 ]
Help! Ik heb nog een wild zwijn procureur in de vriezer liggen. Leek me leuk om die sous vide te bereiden. Maar ik vond zo snel alleen een recept van de Sligro met vrij exotische ingrediënten (fruitpeper-orange en grand veneursaus) die waarschijnlijk alleen in de herfst te vinden zijn (de saus is eventueel ook zelf te maken) en een recept met rode wijn en dat wil mijn vriendin momenteel niet.
Hebben jullie misschien een leuk recept? Inclusief temperatuur en tijd?
Hebben jullie misschien een leuk recept? Inclusief temperatuur en tijd?
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Bereiden als een varkensprocureur geen optie?
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Wellicht. Geen idee of er veel smaakverschil is. Maar sowieso moet ik dan een recept nog zoeken.aerofreak schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:38:
Bereiden als een varkensprocureur geen optie?
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Die gaat veel sterker zijn van smaak, daarom zou ik gaan tot 62° en in sneetjes serveren.Cass Casey schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:39:
[...]
Wellicht. Geen idee of er veel smaakverschil is. Maar sowieso moet ik dan een recept nog zoeken.
Dus een uur of 3 aan 63°C en dan afgrillen zou toch moeten lukken.
Hier staan nog wat tips.
Ik zou er geen pulled boar van maken.
En dan serveren met een roomsausje van wildfond en boschampignons...
Hallo, ik heb voor mijn verjaardag een sous vide apparaat gekregen 🥳.
Maar kan je ook de standaard plastic opslagbakken met deksel van bijvoorbeeld ikea of action gebruiken? Ben helemaal niet hierin dus graag advies. Anders besteld ik wel een speciale bak voor 40 euro.. Maarja als voor 10 euro kan👌🍗🍗
Maar kan je ook de standaard plastic opslagbakken met deksel van bijvoorbeeld ikea of action gebruiken? Ben helemaal niet hierin dus graag advies. Anders besteld ik wel een speciale bak voor 40 euro.. Maarja als voor 10 euro kan👌🍗🍗
Als die bakken de temperatuur verdragen die jij wil, dan zeker wel.markie1985 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:09:
Ja goede vraag, ik maak voor namelijk steaks en low and slow..Tommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:10:
[...]
Als die bakken de temperatuur verdragen die jij wil, dan zeker wel.
Bij de steaks zal water temperatuur niet veel hoger als 52 graden liggen.
Bij de pull beef en pull pork weet ik nog niet welke temperaturen ik hiervoor moet gebruiken(alleen 20-24 uur)
Pulled pork op de bbq gaat naar 95 graden, dus ik zou bakken zoeken die 100 graden aan kunnen, dan zit je safe.markie1985 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:16:
[...]
Ja goede vraag, ik maak voor namelijk steaks en low and slow..
Bij de steaks zal water temperatuur niet veel hoger als 52 graden liggen.
Bij de pull beef en pull pork weet ik nog niet welke temperaturen ik hiervoor moet gebruiken(alleen 20-24 uur)
Top dank je wel voor in reactie, dan geef ik wat meer geld uitTommie12 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:18:
[...]
Pulled pork op de bbq gaat naar 95 graden, dus ik zou bakken zoeken die 100 graden aan kunnen, dan zit je safe.
Ik gebruik voor de sous vide stick altijd een (soep)pan. Daar kan de stick goed in en vacuumzakjes of ziplocks passen daar prima in.markie1985 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:19:
[...]
Top dank je wel voor in reactie, dan geef ik wat meer geld uit
Daarnaast is de action erg snel lek valt mij op.
Ik gebruik van die RVS gastronorm bakken (geloof GN 1/3 200mm hoog).
Deze heb ik: https://www.sligro.nl/p.4...1-3-200-rvs-per-stuk.html (op moment van schrijven in de aanbieding voor € 15, ook regelmatig 1+1, zeker niet volle mep voor betalen als je naar de sligro gaat)
Praktisch onverwoestbaar, en kan alle temperaturen die water kan bereiken prima aan.
Overigens zou ik pulled pork en andere low&slow bereidingen niet op 95 graden maken als je het op de sous-vide manier doet, dat gebeurt sous vide op aanzienlijke lagere temperaturen, maar langere tijd. Maar sommige groenten en aardappels mogen wel ruim in de 80, dus je hebt liefst wel materiaal dat daar tegen kan.
Als ik wat groters nodig heb (meerdere kilos vlees in 1x, bijv. een hele procureur voor pulled pork) gebruik ik wel eens een oude koelbox, maar die vervormt wel door de temperatuur en behoorlijk gewicht aan water. Daar moet ik op termijn wellicht iets anders voor verzinnen, maar voor normale bereidingen (om 1x van te eten met het gezin) voldoet die gastronorm bak prima.
Deze heb ik: https://www.sligro.nl/p.4...1-3-200-rvs-per-stuk.html (op moment van schrijven in de aanbieding voor € 15, ook regelmatig 1+1, zeker niet volle mep voor betalen als je naar de sligro gaat)
Praktisch onverwoestbaar, en kan alle temperaturen die water kan bereiken prima aan.
Overigens zou ik pulled pork en andere low&slow bereidingen niet op 95 graden maken als je het op de sous-vide manier doet, dat gebeurt sous vide op aanzienlijke lagere temperaturen, maar langere tijd. Maar sommige groenten en aardappels mogen wel ruim in de 80, dus je hebt liefst wel materiaal dat daar tegen kan.
Als ik wat groters nodig heb (meerdere kilos vlees in 1x, bijv. een hele procureur voor pulled pork) gebruik ik wel eens een oude koelbox, maar die vervormt wel door de temperatuur en behoorlijk gewicht aan water. Daar moet ik op termijn wellicht iets anders voor verzinnen, maar voor normale bereidingen (om 1x van te eten met het gezin) voldoet die gastronorm bak prima.
[ Voor 12% gewijzigd door defusion op 06-09-2024 00:04 ]
Buiten dit; heb je al duidelijk hoe je de producten gaat verpakken in de sous-vide bak? Een bak gaat niet zomaar smelten; verkeerde zakken welmarkie1985 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 22:09:
Ik zou zelf een bak zoeken met een uitsparen voor je machine in de deksel.
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 06-09-2024 09:16 ]
Ik gebruik al jaren een bak van de Ikea, gaat prima. Pulled pork in de sous-vide gaar je ook niet op 95 graden, ik doe meestal 24 op ~75 graden.
Zijn er überhaupt dingen die je in de sous-vide maakt bij temperaturen richting de 100 graden? Dan kun je net zo goed koken lijkt me.
Zijn er überhaupt dingen die je in de sous-vide maakt bij temperaturen richting de 100 graden? Dan kun je net zo goed koken lijkt me.
Ik had idd z'n bak gisteren ook in de hand thuis. Die was 25x36x10. Die zijn idd erg handig er sterkdefusion schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 00:02:
Ik gebruik van die RVS gastronorm bakken (geloof GN 1/3 200mm hoog).
Bij deze set zaten 3x5 soorten zakken en een klein pompje bij418O2 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:15:
[...]
Buiten dit; heb je al duidelijk hoe je de producten gaat verpakken in de sous-vide bak? Een bak gaat niet zomaar smelten; verkeerde zakken wel
Ik zou zelf een bak zoeken met een uitsparen voor je machine in de deksel.
Asperges, wortels, aardappelen, etc. wel in de 82-88 range. 90+ mij niet bekend.the___butcher schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:23:
ALs je die 75° gedurende 24h doet, is het bindweefsel dan voldoende af gebroken? Valt het vlees dan ook uiteen in draadjes?the___butcher schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:23:
Ik gebruik al jaren een bak van de Ikea, gaat prima. Pulled pork in de sous-vide gaar je ook niet op 95 graden, ik doe meestal 24 op ~75 graden.
Koken zou ik niet doen, dan verlies je toch je smaak aan kookwater.
Sous-vide is eigenlijk droog koken, en je houdt het vet ook in je vlees.
[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 06-09-2024 11:12 ]
Ik heb sinds kort een stoomoven met sousvide functie. Deze is per graad instelbaar, in hoeverre die accuraat is weet ik niet, maar voor een grote batch werkt het prima.
~Leonardo Da Vinci~
Ik doe mijn ribs tegenwoordig op 68c. Voor PP hoef je ook echt niet zo hoog (90+), tenzij je snel wil
[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 06-09-2024 11:25 ]
Krijg je ze dan 'fall of the bone'?418O2 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 11:25:
Ik doe mijn ribs tegenwoordig op 68c. Voor PP hoef je ook echt niet zo hoog (90+), tenzij je snel wil
Ik gebruik nu een tijdje de silvercrest vaccuumeermachine van de Lidl, met daarbij de plastic rollen met bobbeltjes. Ik vond altijd al dat hij het vlees niet mooi vaccuum maakte, soms echt nog lucht eromheen, soms wel goed maar niet erg strak. Zou dit aan de plastic rollen liggen? Het plastic is vrij dik. Of is de motor van de machine niet sterk genoeg? Ik zoek anders een alternatief..
Ik denk dat het aan de zakken ligt, ik krijg het met mijn silvercrest (geloof ik) prima vacuum, niet minder dan met mijn solis (misschien wel beter). Ik heb zakken met een relief intern, ik weet niet wat jij met bolletjes bedoelddbzfan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:00:
Ik gebruik nu een tijdje de silvercrest vaccuumeermachine van de Lidl, met daarbij de plastic rollen met bobbeltjes. Ik vond altijd al dat hij het vlees niet mooi vaccuum maakte, soms echt nog lucht eromheen, soms wel goed maar niet erg strak. Zou dit aan de plastic rollen liggen? Het plastic is vrij dik. Of is de motor van de machine niet sterk genoeg? Ik zoek anders een alternatief..
[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 27-11-2024 13:03 ]
ik denk dat het apparaat niet sterk genoeg is.dbzfan schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:00:
Ja relief bedoel ik.418O2 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:02:
[...]
Ik denk dat het aan de zakken ligt, ik krijg het met mijn silvercrest (geloof ik) prima vacuum, niet minder dan met mijn solis (misschien wel beter). Ik heb zakken met een relief intern, ik weet niet wat jij met bolletjes bedoeld
Tijdelijk het vacumeren even stoppen zodat je de zak wat recht kunt trekken en/of de plooien eruit kunt halen kan ook helpen.
André Huisman (www.new-line.nl)
Ik ben ook overgestapt naar de dark side. Zojuist een anova stick en sealer besteld. Ben benieuwd als het binnen komt. Zit alleen nog te twijfelen of ik een losse bak erbij bestel of dat ik gewoon een grote pan gebruik. Heb al zoveel rommel in huis, nog zo'n grote bak erbij staat zo in de weg 
Nog iemand hele goede tips wat te maken?
Ik heb hem vooral voor kerst gekocht, ik kook altijd heel uitgebreid bij mijn ouders maar we hebben net een baby erbij (2 weken) en dat samen met nog twee kinderen van 2 en 5 zorgt ervoor dat mijn vrouw en ik niet alleen maar met het kerstdiner bezig kunnen zijn. Dus ik hoop genoeg dingen van te voren voor te bereiden zodat ik het op de dag zelf alleen nog maar in de pan hoef aan te bakken voor een mooie kleur (en smaak).
Met kerst wil ik spruitjes en worteltjes erin doen een dag van te voren en dan op de dag afmaken. Dan kan op de dag zelf de steak erin. Wilde dat eerst reverse sear op de barbecue doen, maar dit is ook wel een keer leuk. En ik hoef dan niet mijn hele barbecue mee te slepen naar mijn ouders. Kan ik gewoon de WGA meenemen om het af te grillen, of ik doe het gewoon in een gietijzeren pan. Kijk op de dag zelf wel of ik zin heb om buiten te gaan staan of niet
Nog iemand hele goede tips wat te maken?
Ik heb hem vooral voor kerst gekocht, ik kook altijd heel uitgebreid bij mijn ouders maar we hebben net een baby erbij (2 weken) en dat samen met nog twee kinderen van 2 en 5 zorgt ervoor dat mijn vrouw en ik niet alleen maar met het kerstdiner bezig kunnen zijn. Dus ik hoop genoeg dingen van te voren voor te bereiden zodat ik het op de dag zelf alleen nog maar in de pan hoef aan te bakken voor een mooie kleur (en smaak).
Met kerst wil ik spruitjes en worteltjes erin doen een dag van te voren en dan op de dag afmaken. Dan kan op de dag zelf de steak erin. Wilde dat eerst reverse sear op de barbecue doen, maar dit is ook wel een keer leuk. En ik hoef dan niet mijn hele barbecue mee te slepen naar mijn ouders. Kan ik gewoon de WGA meenemen om het af te grillen, of ik doe het gewoon in een gietijzeren pan. Kijk op de dag zelf wel of ik zin heb om buiten te gaan staan of niet
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik heb nog weinig ervaring met Sous Vide, maar wil met kerst een varkensrack Sous Vide bereiden.
Heb gisteren in de stoomoven (Sous Vide programma) een proef gedaan met varkensschouder. Resultaat was prima, alleen moest ik om het uur het reservoir bijvullen en de bodem van de oven dweilen vanwege het vele water.
Hebben jullie een idee hoe ik het water kan opvangen? Lukt het bijvoorbeeld als ik een bakplaat op de bodem leg (onder de stoomuitlaat) of gaat dat niet werken en heeft iemand een ander idee?
Heb gisteren in de stoomoven (Sous Vide programma) een proef gedaan met varkensschouder. Resultaat was prima, alleen moest ik om het uur het reservoir bijvullen en de bodem van de oven dweilen vanwege het vele water.
Hebben jullie een idee hoe ik het water kan opvangen? Lukt het bijvoorbeeld als ik een bakplaat op de bodem leg (onder de stoomuitlaat) of gaat dat niet werken en heeft iemand een ander idee?
Niro EV '22
Ik heb dat probleem niet echt, maar er een bak in zetten zal zeker geen kwaad kunnen.Frieseteun schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:11:
Ik heb nog weinig ervaring met Sous Vide, maar wil met kerst een varkensrack Sous Vide bereiden.
Mijn oven is een AEG, mogelijk doen andere merken het met meer of minder stoom?
Bedankt voor je reactie. Ik heb ook een AEG Stoomoven. Ik dat met het bakplaat proberenTommie12 schreef op maandag 16 december 2024 @ 11:15:
[...]
Ik heb dat probleem niet echt, maar er een bak in zetten zal zeker geen kwaad kunnen.
Mijn oven is een AEG, mogelijk doen andere merken het met meer of minder stoom?
Niro EV '22
Idd, zo werkt het.418O2 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:34:
Vacumeer je het vlees dan wel? En dan houdt de oven het met stoom op temperatuur?
Vlees gaat in een vacuumzak met kruiding etc.
Je zet de oven op 50°C, en die wordt met stoom op 50°C gehouden.
De oven is nadien wel wat nat, maar bij mij niet zo dat ik er heel veel water uit haal.
Als een stuk vlees groot is, dan zal er daar natuurlijk meer stoom op condenseren, maar meestal is dat bij mij geen groot probleem.
Dit is mijn 2de stoomoven van AEG. De eerste had eigenlijk een stoombak onderin de oven waar je water in moest gieten. Die oven was na 10 jaar zowat doorgeroest onderin.
Nu is de stoomgenerator in de zijkant ingewerkt en heb je een waterreservoir dat bovenaan uit kan schuiven.
Zolang je maar één reservoir aan water nodig hebt (omdat je het gerecht niet langer dan een uur hoeft te verwarmen, stroomt de bodem niet over. Maar als je een stuk vlees 2, 3, 4 uur of langer moet verwarmen, dan kost dat per uur ongeveer één reservoir aan stoom. Wanneer je tussentijds de bodem niet droogmaakt, dan stroomt ie op een gegeven moment wel over.Tommie12 schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:55:
[...]
Idd, zo werkt het.
Vlees gaat in een vacuumzak met kruiding etc.
Je zet de oven op 50°C, en die wordt met stoom op 50°C gehouden.
De oven is nadien wel wat nat, maar bij mij niet zo dat ik er heel veel water uit haal.
Als een stuk vlees groot is, dan zal er daar natuurlijk meer stoom op condenseren, maar meestal is dat bij mij geen groot probleem.
Dit is mijn 2de stoomoven van AEG. De eerste had eigenlijk een stoombak onderin de oven waar je water in moest gieten. Die oven was na 10 jaar zowat doorgeroest onderin.
Nu is de stoomgenerator in de zijkant ingewerkt en heb je een waterreservoir dat bovenaan uit kan schuiven.
Maar ik ga proberen of het lukt met een bakplaat onderin.
Niro EV '22
Beetje oude post maar wilde ik toch even op reageren.coelho schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:48:
Let bij vlees op dat je geen zuren in de marinade hebt zitten. Heb eens kiwi in een marinade gehad en vervolgens het vlees langer dan gepland in sous vide (want schiet toch niet door), maar de zuren breken ook het vlees af. Er zat geen structuur meer in.
Dit heeft niks met zuur te maken maar met enzymen. Er zijn een aantal vruchten zoals kiwi en ananas die enzymen bevatten die eiwitten afbreken. Dit kun je gebruiken om vlees malser te maken, maar te lang en het wordt vleespap.
Wikipedia: Actinidine (enzym)
Ook hier een post waar ik ff op moet reagerenMatis schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:06:
[...]
Klopt, sous vide was prima. Het probleem zat hem in de BBQ.
Het was sowieso de eerste keer dat ik de BBQ probeerde. Ik heb het advies qua aantal briketten aangehouden dat in de handleiding stond. Het voelde als vrij weinig. Toen heb ik de Chimney Starter gebruikt om ze op te warmen, na een kwartier zaten ze allen onder een wit laagje en sommige zelfs roodgloeiend. Ik heb het toen uitgestort en met het bakrooster het deksel er op gedaan. Toen moest de BQQ (volgens de handleiding) minimaal 30 minuten inbranden.
Toen ik na 30 minuten het deksel van de BBQ afhaalde om de steaks te bruinen, waren de kooltjes niet roodgloeiend (meer) maar gewoon bijna uit. Geen idee waarom, alle luchtinlaten stonden open en de twee openingen op het deksel ook.
Maar zoals @Dennis1812 terecht opmerkte, ik moet de BBQ leren kennen. Misschien had ik de verkeerde Weber briketten of gewoon verkeerd geïnterpreteerd.
Enniehoe, qua sous vide was ik erg tevredenVolgende keer biefstukken vragen welke niet zijn ingesneden of een entrecote proberen ofzo
Een handige manier om vlees heel snel en heet af te grillen is door de kolen niet in de bbq te gooien
Gewoon een rooster op de loeihete chimney starter leggen en dan een paar seconden per kant en je bent klaar. Beste gebruik je een oud rooster hiervoor want die krijgt flink op z'n donder.
YouTube: Sous Vide Prime Ribeye Steak with Weber Charcoal Chimney Sear (After...
Caveman style, heb ik nog niet aangedurfd.418O2 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:47:
Of je gooit het wel in de bbq en gebruikt geen rooster
Vaak ben je te bangMad Wally schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:49:
[...]
Caveman style, heb ik nog niet aangedurfd.
Ik heb het een keer gedaan, was echt goed
Ik ben een DSM-5 gediagnosticeerde perfectionist en control freak, vandaar mijn affiniteit met sous vide. Het idee iets wilds te doen, ongecontroleerd, op de gok, waarbij het eten ook nog eens vies wordt van de kolen boezemt mij inderdaad angst in418O2 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:52:
[...]
Vaak ben je te bang
Zie het als confrontationele therapieMad Wally schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:13:
[...]
Ik ben een DSM-5 gediagnosticeerde perfectionist en control freak, vandaar mijn affiniteit met sous vide. Het idee iets wilds te doen, ongecontroleerd, op de gok, waarbij het eten ook nog eens vies wordt van de kolen boezemt mij inderdaad angst in
Hier wel eens per ongelukkig meegemaakt. Absoluut geen fan van de smaak van as.418O2 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:52:
[...]
Vaak ben je te bang
Op lavasteen zou ik het nog wel durven, maar liever gaat er gewoon een grillspies doorheen.
- knip -
Dan heb je het niet goed gedaan. Als je het goed doet plakken de kolen niet. Het laagje vocht op het vlees dooft de kolen die contact makenRaymond P schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:50:
[...]
Hier wel eens per ongelukkig meegemaakt. Absoluut geen fan van de smaak van as.
Op lavasteen zou ik het nog wel durven, maar liever gaat er gewoon een grillspies doorheen.
@418O2 Om hete kolen zit altijd wat as, en soms zelfs best veel. Ik zal het vast niet goed doen maar heb ook weinig ambitie daarin te ontwikkelen.
Wat ik wel eens wil doen is enkel affakkelen met een open vlam (gasbrander). Vooral bij minder vet vlees vind ik dat een geslaagde finish na SV.
Wat ik wel eens wil doen is enkel affakkelen met een open vlam (gasbrander). Vooral bij minder vet vlees vind ik dat een geslaagde finish na SV.
- knip -
Bij het contact met het vlees doven de kolen en gaat het niet plakken. Je moet wel echt loeihete kolen hebbenRaymond P schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 06:40:
@418O2 Om hete kolen zit altijd wat as, en soms zelfs best veel. Ik zal het vast niet goed doen maar heb ook weinig ambitie daarin te ontwikkelen.
Maar ik snap dat je het niet wil proberen hoor.
Een tijd geleden had ik bij de Macro een hele ribeye gekocht. Geportioneerd in mooie stukken ca 4cm/300 gram.
Eerste stukken gelijk bereid maar vielen zwaar tegen, taai, droog ondanks dat ik ze op de Kamado tot ca 56 graden had gegaard. Ik mikte op 54 maar ze kwamen iets hoger uit. De overige stukken gevacumeerd en ingevroren. Zo nu en dan een stuk gebruikt maar altijd een teleurstelling.
Onlangs weer een stuk gelezen over het malser maken van vlees door het 24 uur te garen op 54,4 graden. Uiteindelijk is het 30 uur geworden, daarna in een hele zware hete pan met wat ghee voorzien van een mooi korstje.
Wat een teleurstelling! Het vlees rook onaangenaam en was droog en had een korrelige structuur, een beetje als zaagsel. De geur las ik later is gebruikelijk als je het niet eerst kort onderdompelt in kokend water voor de sous vide. Maar de structuur? Heeft dit te maken met de kwaliteit of de ouderdom van het vlees dat door ijskristallen de cellen stukgaan of was het gewoon een hele slechte kwaliteit?
Eerste stukken gelijk bereid maar vielen zwaar tegen, taai, droog ondanks dat ik ze op de Kamado tot ca 56 graden had gegaard. Ik mikte op 54 maar ze kwamen iets hoger uit. De overige stukken gevacumeerd en ingevroren. Zo nu en dan een stuk gebruikt maar altijd een teleurstelling.
Onlangs weer een stuk gelezen over het malser maken van vlees door het 24 uur te garen op 54,4 graden. Uiteindelijk is het 30 uur geworden, daarna in een hele zware hete pan met wat ghee voorzien van een mooi korstje.
Wat een teleurstelling! Het vlees rook onaangenaam en was droog en had een korrelige structuur, een beetje als zaagsel. De geur las ik later is gebruikelijk als je het niet eerst kort onderdompelt in kokend water voor de sous vide. Maar de structuur? Heeft dit te maken met de kwaliteit of de ouderdom van het vlees dat door ijskristallen de cellen stukgaan of was het gewoon een hele slechte kwaliteit?
Ik vind dat persoonlijk heel hoge temperaturen voor steak. Hier gaan ze in de sous vide op 30-35 graden voor 2h max, alvorens ze afgegrild worden.
You don't need eyes to see, you need vision
Combinatie van ouderdom, slechte kwaliteit en te lang in de SV denk ik.Mad Wally schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:02:
Een tijd geleden had ik bij de Macro een hele ribeye gekocht. Geportioneerd in mooie stukken ca 4cm/300 gram.
30U voor een steak is wel erg lang. Ik doe spareribs nog korter.
Als je vlees te lang gaart is je structuur ook kapot.
Dat is anders. Kort sous vide van rond een uur tot een kerntemperatuur van ca 45 graden en dan hoog afbakken is een normale bereiding.Yalopa schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:07:
Ik vind dat persoonlijk heel hoge temperaturen voor steak. Hier gaan ze in de sous vide op 30-35 graden voor 2h max, alvorens ze afgegrild worden.
24+ uur op 54 graden is speciaal om taai vlees malser te maken. Het vlees was trouwens niet te ver, ik had het eerst nog even laten afkoelen tot ca 45 graden voor het afbakken.
https://stefangourmet.com...e-temperature-experiment/
https://www.dadcooksdinne...or%20up%20to%2048%20hours).
[ Voor 15% gewijzigd door Mad Wally op 01-03-2025 13:25 ]
Maar daar gebruiken ze Bavette. Heel ander soort vlees en dat laat zich heel goed stoven ook.
Ribeye leent zich daar minder voor.
Ze gebruiken die techniek ook om stooflappen als biefstuk te bereiden. Ik denk niet dat het soort vlees veel uitmaakt, alleen zul je dat bij hoogwaardige, malse delen niet zo snel op die manier doen. Ik denk dat ik gewoon heel oud vlees van slechte kwaliteit had. Niet voor niets dat het zo goedkoop wasDennis1812 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:34:
Maar daar gebruiken ze Bavette. Heel ander soort vlees en dat laat zich heel goed stoven ook.
Het soort vlees maakt alles uit. Je hoeft sukadelappen niet de bakken als biefstuk, dan is het mega taai. Als je een biefstuk stooft blijft er niks van over...Mad Wally schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Ze gebruiken die techniek ook om stooflappen als biefstuk te bereiden. Ik denk niet dat het soort vlees veel uitmaakt, alleen zul je dat bij hoogwaardige, malse delen niet zo snel op die manier doen. Ik denk dat ik gewoon heel oud vlees van slechte kwaliteit had. Niet voor niets dat het zo goedkoop was
56 °C is voor ribeye te hoog. Ik bereid het zelf op 45 °C in de sous vide en grill ze daarna op hoog vuur af. Nooit problemen gehad, altijd super mals vlees.
Goede sukade kan je gewoon medium rood eten, moet je niet met supermarktsukade proberen.
Bavette kan je gewoon rood eten als het een goed stuk is van een goede koe. Als ik bavette haal bij een goede slager en daar zelf een runderrollade van maak, dan is die van binnen lauw maar heerlijk, maar het bloed loopt er nog uit.
Hier gebruik ik dus geen sous vide voor.
Maar een jodenhaas of varkenshaas kan juis wel weer erg leuk worden sous vide, perfect gegaard en dan een klap in een pan, brander of wat je leuk vindt.
Bavette kan je gewoon rood eten als het een goed stuk is van een goede koe. Als ik bavette haal bij een goede slager en daar zelf een runderrollade van maak, dan is die van binnen lauw maar heerlijk, maar het bloed loopt er nog uit.
Hier gebruik ik dus geen sous vide voor.
Maar een jodenhaas of varkenshaas kan juis wel weer erg leuk worden sous vide, perfect gegaard en dan een klap in een pan, brander of wat je leuk vindt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
24 uur voor een biefstuk is natuurlijk veel te lang...Mad Wally schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 13:02:
Als de biefstuk op de normale manier bereid niet te hachelen is dan kun je kiezen, weggooien of wat anders proberen. Het is niet alsof ik de eerste ben die dit probeert:dbzfan schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:13:
[...]
24 uur voor een biefstuk is natuurlijk veel te lang...
YouTube: Budget Ribeye Steak - 24 Hr. Sous Vide
YouTube: Sous vide steak 24hr v 1 hr - what's the difference?
YouTube: Sous Vide Steak TIME EXPERIMENT - How long should you cook your STEAK?
Gegroet!
Ik hoop niet dat ik voor niets een topic bump.
Geinspireerd door de vacuumzakken die ik bij de Lidl zag liggen en heb meegenomen heb ik een sousvide stick besteld. Omdat ik hier 2 jaar terug al onderzoek naar had gedaan en ik zag dat de nova nano in de aanbieding was, was de keuze snel gemaakt.
Echter, na me wat te hebben verdiept in sousvide zie ik dat Anova best wel een blunder heeft gemaakt met het weren van oudere sousvide sticks uit de app. De recente reviews van de app zijn daarom ook niet mals.
Mijn vraag is: heeft iemand recente ervaring van hoe het werkt en advies of ik de nano zou moeten houden of beter iets anders kan halen, de sticks van Inkbird worden bijvoorbeeld ook goed beoordeeld en ik heb fijne ervaringen met het merk. Is de app nu kut, of is het allemaal weer in orde?
Ik hoop niet dat ik voor niets een topic bump.
Geinspireerd door de vacuumzakken die ik bij de Lidl zag liggen en heb meegenomen heb ik een sousvide stick besteld. Omdat ik hier 2 jaar terug al onderzoek naar had gedaan en ik zag dat de nova nano in de aanbieding was, was de keuze snel gemaakt.
Echter, na me wat te hebben verdiept in sousvide zie ik dat Anova best wel een blunder heeft gemaakt met het weren van oudere sousvide sticks uit de app. De recente reviews van de app zijn daarom ook niet mals.
Mijn vraag is: heeft iemand recente ervaring van hoe het werkt en advies of ik de nano zou moeten houden of beter iets anders kan halen, de sticks van Inkbird worden bijvoorbeeld ook goed beoordeeld en ik heb fijne ervaringen met het merk. Is de app nu kut, of is het allemaal weer in orde?
[ Voor 9% gewijzigd door BHStar op 05-01-2026 21:07 ]
@BHStar Ik heb de nano. De app heb ik ook. Maar gebruik ik echt nooit eigenlijk.
Zet het ding op temperatuur en tijd en hij gaat gewoon.
Dit is echt een ding waarbij ik denk, waarom zou je er een app voor willen? Je hebt 2 instellingen. Tijd en temperatuur. Temperatuur blijft gewoon constant en tijd stel je eenmalig in.
Of de app nog werkt wil ik morgen wel even testen voor je als je het graag wil weten.
Dit is echt een ding waarbij ik denk, waarom zou je er een app voor willen? Je hebt 2 instellingen. Tijd en temperatuur. Temperatuur blijft gewoon constant en tijd stel je eenmalig in.
Of de app nog werkt wil ik morgen wel even testen voor je als je het graag wil weten.
Eens met bovenstaande. Hier een Donna-stick (Sligro eigen merk) die letterlijk inderdaad aan/uit, temperatuur en tijd heeft. Meer heb je niet nodig volgens mij.Dennis1812 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:35:
@BHStar Ik heb de nano. De app heb ik ook. Maar gebruik ik echt nooit eigenlijk.
Hier overigens de fout gemaakt 100 enorme zakken mee te nemen bij de Sligro. Altijd even meten op voorhand
😀😀😀
Die kan je nog bijknippen en smelten, ik heb er ooit veel van een te kleine maat gekocht ,,, passen 5 garnalen in oidStufferdt schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:55:
[...]
<>
Hier overigens de fout gemaakt 100 enorme zakken mee te nemen bij de Sligro. Altijd even meten op voorhand
edit: maar rollen werken voor mij het beste
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 05-01-2026 22:59 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
@Stufferdt als je iets kleins wil maken gewoon even op maat knippen en daar weer sealen.
Persoonlijk koop ik vooral rollen. Altijd de maat die je zoekt.
Persoonlijk koop ik vooral rollen. Altijd de maat die je zoekt.
Oh my. Nooit over nagedacht. Goede tips heren! En heb overigens ook rollen liggen, zakken leken me minder werk
Net als dat ik een 1/1 GN bak kocht als waterbak. Handig want daar kunnen hele spareribs in. Toen alsnog een kleinere bak gekocht omdat het minimale waterpeil voor de stick wel erg veel water kost. En spareribs ook best doormidden kunnen
Al doende leert men...
Net als dat ik een 1/1 GN bak kocht als waterbak. Handig want daar kunnen hele spareribs in. Toen alsnog een kleinere bak gekocht omdat het minimale waterpeil voor de stick wel erg veel water kost. En spareribs ook best doormidden kunnen
😀😀😀
Zakken zijn ook minder werk, ik heb ze dus ook, nu ook in grotere maten. Voor voor de grote stukken zoals spareribs altijd de rol, beetje op het ook ruim afsnijden en gaan. Voor een stukje vlees of vis is een zakje vaak sneller.
@Dennis1812 @Stufferdt : Bedankt! Op zich wel een goed punt, ik weet ook niet waar de app voor dient maar las vooral dat mensen het er niet mee eens waren. Gezien de nano al op het pakketpunt ligt haal ik ‘m wellicht toch op
. Ik heb nog Iberico ribs liggen waar ik benieuwd naar ben.
Goh, dat iedereen dit met vacuumzakken doet. Ik gebruik mijn Nano al jaren met ziplocks die ik langzaam onderdompel om de lucht eruit te drukken 
Overigens gebruik ik de app ook nauwelijks, hooguit om een kerntemperatuur op te zoeken van een nieuw stuk proteïne.
Overigens gebruik ik de app ook nauwelijks, hooguit om een kerntemperatuur op te zoeken van een nieuw stuk proteïne.
Ik stel niet eens een tijd in. Ik zet hem x uur voordat het eten gepland staat aan. Uurtje meer of minder boeit meestal toch niet.Dennis1812 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:35:
Gewoon ophalen. Ik heb de anova precision cooker en gebruik de app ook nooit.BHStar schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 07:44:
@Dennis1812 @Stufferdt : Bedankt! Op zich wel een goed punt, ik weet ook niet waar de app voor dient maar las vooral dat mensen het er niet mee eens waren. Gezien de nano al op het pakketpunt ligt haal ik ‘m wellicht toch op. Ik heb nog Iberico ribs liggen waar ik benieuwd naar ben.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Zo'n rol (lidl) zijn de kosten niet en dan is het ook gewoon goed dicht. Al werkt een ziplockje in dat opzicht natuurlijk ook. Maar vind het wel fijn om te weten dat het gewoon goed luchtdicht is en de zak niet volloopt met water net als ik niet oplet. Heb een vacuumeerder a 50 euro bij de lidl (matig ding) maar doet wat ie moet doen. Heeft wel wat hersteltijd nodig tussendoor dus een hele batch vacumeren duurt even.Esumontere schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 09:56:
Goh, dat iedereen dit met vacuumzakken doet. Ik gebruik mijn Nano al jaren met ziplocks die ik langzaam onderdompel om de lucht eruit te drukken
😀😀😀
Ik heb 2 maanden geleden een Inkbird gekocht, en dat bevalt me goed. Vrijwel geluidsloos en warmt het water snel op.BHStar schreef op maandag 5 januari 2026 @ 21:05:
De app werkt (tot nu toe) helemaal prima. Ik heb voor de BBQ een Inkbird temperatuurmeter met draadloze probes en die maakt gebruik van dezelfde app. Hier heb ik meer ervaring mee, en nog nooit problemen met de app gehad.
The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.
Thanks voor de replies allen! Wifi / app gelaten voor wat het was, de nano opgehaald en inmiddels liggen er 2 iberico ribs in bad
.