Ik maak hem op 54 graden klaar, daarna afdrogen en in een zeer hete pan dicht schroeien.Luc45 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 12:38:
Ik wil vandaag een varkenshaas in de sous-vide bereiden. Dit is ook het eerste wat ik er mee gemaakt had, al vond ik het toen niet zo goed gelukt. De vorige keer viel het schroeien na het badderen mij erg tegen, daarnaast was de temp ook wat te hoog en had hij er wat te lang in gelegen vrees ik.
Voor vandaag zit ik er aan te denken om de varkenshaas eerst in de pan dicht te schroeien en daarna vacumeren en in het badje leggen. Is dit aan te raden? Of gaat de 'korst' in het bad dan anders doen, waardoor het alsnog minder lekker is?
Zo dat zou ik nu wel lusten! Ziet er goed uit.Luc45 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:22:
Bedankt. Het is uiteindelijk erg goee gelukt, heb nog nooit zulke smaakvolle varkenshaas gemaakt.
Uiteindelijk heeft hij 1u15 in een badje van 56 graden gelegen. Toen een pan flink opgewarmd en de varkenshaas rondom laten schroeien, de hele keuken stond blauw
[Afbeelding] [Afbeelding]
hmm... al een tijdje niemand meer hier gereageerd, maar toch maar proberen.
wat is een correcte strategie voor bevroren vlees?
ik koop bij makro bv een paar dozen aan bevroern vlees (spare ribs, shoulder butt, steaks) en wil deze sous vide koken om vervolgens af te fakkelen in een kamado.
hoe moet ik deze dan behandelen?> spare ribs bv. eerst (half?) laten ontdooien, snijden, marineren en dan vacuum sealen en weer invriezen om op een (veel) later momentsous vide te koken?
of ontdooien, marineren, sous vide koken en dan pas invriezen?
wat is een correcte strategie voor bevroren vlees?
ik koop bij makro bv een paar dozen aan bevroern vlees (spare ribs, shoulder butt, steaks) en wil deze sous vide koken om vervolgens af te fakkelen in een kamado.
hoe moet ik deze dan behandelen?> spare ribs bv. eerst (half?) laten ontdooien, snijden, marineren en dan vacuum sealen en weer invriezen om op een (veel) later momentsous vide te koken?
of ontdooien, marineren, sous vide koken en dan pas invriezen?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Wat ik doe is het ontdooien, marineren, vacuümeren, sous vide en afmaken op de Kamado (of oven).
Bevroren sous vide kan wel, maar volgens mij heb je dan nog wel eens veel lucht in je zak. En elke keer extra invriezen zorgt voor kwaliteitsafname. En invriezen na sous vide, ik zou dat zelf niet doen. Met het opwarmen is dat toch weer geklooi en ik denk dat je toch droog vlees overhoudt
Bevroren sous vide kan wel, maar volgens mij heb je dan nog wel eens veel lucht in je zak. En elke keer extra invriezen zorgt voor kwaliteitsafname. En invriezen na sous vide, ik zou dat zelf niet doen. Met het opwarmen is dat toch weer geklooi en ik denk dat je toch droog vlees overhoudt
[ Voor 22% gewijzigd door 418O2 op 16-03-2022 21:50 ]
En als je die doos van de makro even oeps! Uit je handen laat vallen zijn de ribs meestal mooi los om te portioneren.
Dan dus in porties vriezen --> ontdooien--> marinade in de zak en t vlees --> sv koken --> affakkelen.
Eventueel roken nog voor t sous vide koken.
Dan dus in porties vriezen --> ontdooien--> marinade in de zak en t vlees --> sv koken --> affakkelen.
Eventueel roken nog voor t sous vide koken.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Met ribs doe ik vaak nog even half uur op de Kamado met echt veel rook, voor ik ze aflak en grill
Maar het mooiste is voor het sousvide roken inderdaad. Maargoed, dan ben je alweer bijna zover dat je ze net zo goed op de Kamado kan laten liggen imo
Maar het mooiste is voor het sousvide roken inderdaad. Maargoed, dan ben je alweer bijna zover dat je ze net zo goed op de Kamado kan laten liggen imo
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 16-03-2022 22:02 ]
Vooraf roken hoeft niet perse op de kamado natuurlijk.418O2 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:01:
Met ribs doe ik vaak nog even half uur op de Kamado met echt veel rook, voor ik ze aflak en grill
En vergeet vloeibare rook ook niet.
Maar in dit topic mag ik t niet zeggen... spareribs uit de SV zijn mij te mals. Ik wil bite. Ik doe ze dus op de kamado en rook ze ook.
Je hebt gelijk. Vloeibare rook moet ik nog mee experimenteren.
Je hoeft ribs niet gelijk twee dagen op 72c te doen natuurlijk
Je hoeft ribs niet gelijk twee dagen op 72c te doen natuurlijk
Heel blij met mijn sous videe stick, heb echt al brilliante gerechten gemaakt. Mijn persoonlijke favorieten:
- Spare ribs (https://www.knoeienmeting...reribs-sous-vide-gegaard/ dit recept is echt goud)
- Margret de canard
(recept: https://recipes.anovaculi...auce-echalotes-balsamique) Eerst effe aangrillen in de pan, dan sous videe koken, en daarna weer afmaken in de pan. Dit balsamico sausje is echt volledig de bom en heel simpel.
En nog een waarschuwing voor iedereen: Zet niet je sous videe bak met water op een composiet aanrechtblad. Ik heb nu een deels verkleurd aanrechtblad
Blijkbaar is lange tijd +- 70-80C ook genoeg om composiet te verkleuren. Het is een soort van graniet gebonden met epoxy lijm en dat kan toch verkleuren bij hogere temp voor lange tijd 
edit: margret recept aangepast
- Spare ribs (https://www.knoeienmeting...reribs-sous-vide-gegaard/ dit recept is echt goud)
- Margret de canard
En nog een waarschuwing voor iedereen: Zet niet je sous videe bak met water op een composiet aanrechtblad. Ik heb nu een deels verkleurd aanrechtblad

edit: margret recept aangepast
[ Voor 17% gewijzigd door Lollercopter op 02-05-2022 12:23 ]
Hah dat is mij ook ooit overkomen. Ik heb een keer een bak asperges laten garen terwijl de gastronormbak op het laminaat stond.
Daar is dus ook een afdruk in. Best zonde. Sindsdien altijd een snijplank eronder.
Ik heb deze week een redding van een gerecht met sv gehad. Had in een impuls short ribs van hert meegenomen bij de hanos. Mijn idee was ze gewoon als rundershortribs te garen op de kamado, dat was geen goed idee . Ze zijn veel minder vet en veel meer bindweefsel dan de short ribs (20+ keer gemaakt ondertussen, ik weet wel wat ik daarmee doe).
Uiteindelijk besloten ze met een klont boter alsnog in te pakken en 28u op 65°C te leggen. Botermals geworden, met veel smaak...
Enige nadeel was wel dat er echt heel veel vocht uitkwam, ik vermoed dat alsnog heel veel bindweefsel is gaan denatureren (logisch want boterzacht). Op zich prima maar je hield voor je gevoel relatief weinig vlees over.
Daar is dus ook een afdruk in. Best zonde. Sindsdien altijd een snijplank eronder.
Ik heb deze week een redding van een gerecht met sv gehad. Had in een impuls short ribs van hert meegenomen bij de hanos. Mijn idee was ze gewoon als rundershortribs te garen op de kamado, dat was geen goed idee . Ze zijn veel minder vet en veel meer bindweefsel dan de short ribs (20+ keer gemaakt ondertussen, ik weet wel wat ik daarmee doe).
Uiteindelijk besloten ze met een klont boter alsnog in te pakken en 28u op 65°C te leggen. Botermals geworden, met veel smaak...
Enige nadeel was wel dat er echt heel veel vocht uitkwam, ik vermoed dat alsnog heel veel bindweefsel is gaan denatureren (logisch want boterzacht). Op zich prima maar je hield voor je gevoel relatief weinig vlees over.
[ Voor 62% gewijzigd door Boudewijn op 02-05-2022 12:24 ]
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
beste mensen!
ik ben zeer koopsgierig op zoek naar een sous vide stick, alleen kan ik helaas door de bomen het bos niet meer zien.
zo kom ik op bol.com allerlei mogelijkheden tegen, voor een accpetabele pijs +-80 euro.
maar zo zie ik in deze thread veel van de merk Anova en Wartmann terugkomen, en die zijn aanzienlijk duurder.
voor iemand die gewoon eigenlijks alleen rund eet (low carb) en het niet al te moeilijk wil maken voor zichzelf, wat voor 'starter set' raden jullie aan?
daarnaast ben ik in dubio of een vacuum machine of zakjes die bestand zijn tegen hogere graad the way is to go, aangezien ik wel dagelijks gebruik zal maken van dit mooie luxieuze apparaat, en het liefst iets gebruik dat herbruikbaar en financieel vriendelijk is!
graag jullie input
ik ben zeer koopsgierig op zoek naar een sous vide stick, alleen kan ik helaas door de bomen het bos niet meer zien.
zo kom ik op bol.com allerlei mogelijkheden tegen, voor een accpetabele pijs +-80 euro.
maar zo zie ik in deze thread veel van de merk Anova en Wartmann terugkomen, en die zijn aanzienlijk duurder.
voor iemand die gewoon eigenlijks alleen rund eet (low carb) en het niet al te moeilijk wil maken voor zichzelf, wat voor 'starter set' raden jullie aan?
daarnaast ben ik in dubio of een vacuum machine of zakjes die bestand zijn tegen hogere graad the way is to go, aangezien ik wel dagelijks gebruik zal maken van dit mooie luxieuze apparaat, en het liefst iets gebruik dat herbruikbaar en financieel vriendelijk is!
graag jullie input
[ Voor 4% gewijzigd door zdrinca op 19-05-2022 10:01 ]
Over de sticks kan ik je weinig vertellen, ik gebruik de stoomoven voor het 'kookproces'.zdrinca schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:58:toon volledige bericht
beste mensen!
graag jullie input
Ja, je zal toch een vacuumachine moeten kopen.
Ik had er eentje van Ali (20€), en dat werkte prima. Ik kon maar één nadeel vinden, en dat was dat het moeilijk te poetsen was. Er komt wel eens wat vocht uit het zakje voor het dicht is, en dat wil je weg krijgen uit je machine.
Nu heb ik een machine van AEG bij de oven gekregen, en dat is toch wat beter te poetsen.
En ja, je hebt zakjes nodig die de hogere temperatuur aan kunnen, die kan je ook vinden bij Ali, maar of ze ook 100% voedselveilig zijn is een andere zaak.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik zou persoonlijk wat meer investeren. Anova werkt gewoon prima (en de temperatuur is accuraat/stabiel). Er zijn overigens regelmatig aanbiedingen.zdrinca schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:58:toon volledige bericht
beste mensen!
graag jullie input
Een vacuummachine is wel erg handig en dan zou ik naar een basic Solis kijken. Lidl was voor mij het net niet. Hele dure machines zijn dan weer niet nodig. Als het maar vacuum trekt.
En als je het elke dag gebruikt, deel de aanschaf dan eens door het aantal keren dat je het de komende jaren gebruik... Over vijf jaar zo'n 10 cent per keer (bij een aanschaf van 200 euro).
Mijn sous vide stick is stuk, en ik ben op zoek naar iets nieuws.
Is Anova inderdaad nog steeds een van de betere opties? Ik neig momenteel naar de nano, want voor mij acceptabele prijs, en heeft zich bewezen. Maar stel ik heb max € 300 te besteden. Is er dan iets wat significant beter is/het waard is om meer voor uit te geven dan de nano? Het formaat spreekt me ook wel aan, mijn huidige kan ik alleen in vrij hoge/grote bakken gebruiken.
Is gewoon voor thuisgebruik, meestal gewoon een stuk vlees, of wat asperges. Geen restaurant-hoeveelheden dus.
Ik kom online ook de breville joule tegen, lijkt mij ook een mooi ding, klein, nauwkeurig. Maar die lijkt niet verkrijgbaar.
Is Anova inderdaad nog steeds een van de betere opties? Ik neig momenteel naar de nano, want voor mij acceptabele prijs, en heeft zich bewezen. Maar stel ik heb max € 300 te besteden. Is er dan iets wat significant beter is/het waard is om meer voor uit te geven dan de nano? Het formaat spreekt me ook wel aan, mijn huidige kan ik alleen in vrij hoge/grote bakken gebruiken.
Is gewoon voor thuisgebruik, meestal gewoon een stuk vlees, of wat asperges. Geen restaurant-hoeveelheden dus.
Ik kom online ook de breville joule tegen, lijkt mij ook een mooi ding, klein, nauwkeurig. Maar die lijkt niet verkrijgbaar.
[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 20-05-2022 22:21 ]
Ik heb de nano en ben tevreden ermee. Doet wat hij moet doen.
De nano besteld.
Als ie asperge-temperatuur kan vasthouden ben ik tevreden.
Wel even getwijfeld over de wifi variant, maar eigenlijk alleen omdat die 1000w is, niet vanwege de wifi. Ik denk dat het met 750w ook wel goed komt.
Denk dat ik beter kan kijken voor een sous vide voor erbij, evt een goedkoper model, dan één luxere.
Wel even getwijfeld over de wifi variant, maar eigenlijk alleen omdat die 1000w is, niet vanwege de wifi. Ik denk dat het met 750w ook wel goed komt.
Denk dat ik beter kan kijken voor een sous vide voor erbij, evt een goedkoper model, dan één luxere.
Ik heb hem geregeld op 82 graden voor crème brulee. Dat gaat zonder enige moeite.defusion schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 20:29:
De nano besteld.
Ik begin wel met heet water. Dat scheelt gewoon een hoop tijd.
Ja doe ik ook inderdaad. Mijn vorige was 1000w, maar ook dat duurt gewoon lang om het water mee op temperatuur te brengen.
Ik ben tevreden als ie het op temperatuur kan houden. Daar had ik in het verleden moeite mee, maar dat was ook in een niet geïsoleerde bak van 22L. Dat resulteert nu eenmaal in veel warmteverlies als je het water ruim boven de 80 graden hebt.
Nu gebruik ik of een koelbox of een véél kleinere (gastronorm) bak. Dan moet het met 750W ook wel lukken.
Ik ben tevreden als ie het op temperatuur kan houden. Daar had ik in het verleden moeite mee, maar dat was ook in een niet geïsoleerde bak van 22L. Dat resulteert nu eenmaal in veel warmteverlies als je het water ruim boven de 80 graden hebt.
Nu gebruik ik of een koelbox of een véél kleinere (gastronorm) bak. Dan moet het met 750W ook wel lukken.
Ik gebruik een totaal ongeisoleerde bak van Anova. Wel met deksel.
En hij houdt t prima maar krijgt het ook prima omhoog.
Je hebt een goede koop gedaan:).
En hij houdt t prima maar krijgt het ook prima omhoog.
Je hebt een goede koop gedaan:).
@defusion ik ben ooit begonnen met een rijstkoker met een STC1000. daarna een bak van de Lidl die ik nog steeds gebruik ondanks alle horror verhalen werkt die ook. SV is juist zo leuk omdat het bij 97% van de bereidingen niet op een tiende graad nauwkeurig hoeft, zie de verschillende temperaturen en tijden van vlees en asperges
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
ik heb in duitsland (dus ook via amazon te koop) een caso vacuummachine gekocht om die van Lidl te vervangen. de vc200. iets meer dan 100 euro, en 2x zo duur als die van de lidl, maar het geld zeker waard. die zet 2 seals ipv 1 en het vacuum trekken gaat sneller en makkelijker. je schuift de opening namelijk door een gleuf ipv als bij de lidl dat je het precies moet uitlijnen.barrymossel schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:21:
[...]
Een vacuummachine is wel erg handig en dan zou ik naar een basic Solis kijken. Lidl was voor mij het net niet. Hele dure machines zijn dan weer niet nodig. Als het maar vacuum trekt.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik heb een Quooker dus dat ik heb water van 0-100C beschikbaar. Beetje mixen en ik kan altijd direct aan de gang, heb de 750W Anova. Anders zou ik gewoon een pan water op het fornuis zetten, de meerwaarde van een 1000watt stick nooit echt begrepen.defusion schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 21:15:
Ja doe ik ook inderdaad. Mijn vorige was 1000w, maar ook dat duurt gewoon lang om het water mee op temperatuur te brengen.
Ik heb de nano inmiddels binnen en even getest. Op temperatuur houden van het water (op 88 getest) lukt in elk geval prima!
Heb geen quooker, maar tot 60 graden komt gewoon uit de kraan. En voor vlees is dat meestal wel aardig in de buurt.
Maar nu een ander trucje gevonden als het heter moet:
De stalen gastronormbak die ik voor de sous vide gebruik doet het ook op inductie!
Dus even de bak op de inductieplaat, boost aan, en paar minuten laten kun je beginnen.
Hoef ik niet te klooien met water koken in aparte pan of waterkoker.
Heb geen quooker, maar tot 60 graden komt gewoon uit de kraan. En voor vlees is dat meestal wel aardig in de buurt.
De stalen gastronormbak die ik voor de sous vide gebruik doet het ook op inductie!
Dus even de bak op de inductieplaat, boost aan, en paar minuten laten kun je beginnen.
Toch opletten als die bak een dunne wand heeft, kan krom trekken op boost!defusion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:57:
Ik heb de nano inmiddels binnen en even getest. Op temperatuur houden van het water (op 88 getest) lukt in elk geval prima!
Ik heb de Anova Nano nu zo'n 2 jaar, en ik kan je vertellen dat die prima werkt met pannen tot ~8L water (op max 60C). Héél tevreden meedefusion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:57:
Een tijdje geleden bij iemand een stuk vlees gegeten welke gemaakt was via sous-vide. Ik ben erg geïnteresseerd om dit naast het BBQ-en te gaan gebruiken. Even goed inlezen in de type hardware en de aanschafmogelijkheden.
Is er een merk die ik juist niet moet kopen door ervaringen hier?
Anova wordt door velen geprezen. Lidl/Action sous vide apparaten werken ook, maar lijken minder accuraat te zijn. Zelf heb ik twee Anova's en daar ben ik tevreden over.Stimulate14 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:28:
Een tijdje geleden bij iemand een stuk vlees gegeten welke gemaakt was via sous-vide. Ik ben erg geïnteresseerd om dit naast het BBQ-en te gaan gebruiken. Even goed inlezen in de type hardware en de aanschafmogelijkheden.
Ik lees het inderdaad, kwam deze link tegen in dit topic en misschien moet ik niet teveel gaan lezen anders zie ik door de bomen het bos niet meerbarrymossel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:43:
[...]
Anova wordt door velen geprezen. Lidl/Action sous vide apparaten werken ook, maar lijken minder accuraat te zijn. Zelf heb ik twee Anova's en daar ben ik tevreden over.
https://www.sousvidekenne...g5EjgqniAh1BoCj9EQAvD_BwE
Wat een geld. Voor 50-100 heb je een vacumeerapparaat, 150 voor de Anova. En een een koelbox heb je voor minder dan 50 euro.Stimulate14 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:44:
[...]
Ik lees het inderdaad, kwam deze link tegen in dit topic en misschien moet ik niet teveel gaan lezen anders zie ik door de bomen het bos niet meer.
https://www.sousvidekenne...g5EjgqniAh1BoCj9EQAvD_BwE
---edit---
Heb die bundel even bekeken en sowieso kost die als je het los koopt "maar" 380 euro, dus de van-prijs klopt al niet. Die zakken zijn echt rete duur (kun je beter rollen kopen bij Marmelot). Als vacumeermachine zou ik een Solis van 50 euro kopen. Die bak van 80 euro slaat werkelijk nergens op; zoals ik zei kun je beter een (kleinere) koelbox kopen. 5 euro voor een lijstje met gaartijden die je ook online kunt vinden is natuurlijk ook bullshit. Ontkalkingspoeder heb je ook niet nodig. En die case is maar wat je zelf wilt, maar die is nu 15 euro ipv 20.
Ik zou dus sowieso niks bij hen kopen, want dit voelt voor mij al meteen slecht.
[ Voor 35% gewijzigd door barrymossel op 04-08-2022 12:07 ]
Mijn setup:
Anova Nano € 150
Vacuumding: < € 40 incl wat zakken https://www.amazon.de/-/nl/dp/B073DC3282/ (hier is ongetwijfeld wel veel beters in te krijgen, maar het voldoet m.i.)
Gastronormbak, GN 1/3 200mm hoog. € 10-15 ofzo? (gekocht bij sligro)
Of een koelbox, kost ook zoiets.
12l: https://www.gamma.nl/asso...eve-koelbox-12l/p/B132325
26l: https://www.gamma.nl/asso...eve-koelbox-26l/p/B136812
Anova Nano € 150
Vacuumding: < € 40 incl wat zakken https://www.amazon.de/-/nl/dp/B073DC3282/ (hier is ongetwijfeld wel veel beters in te krijgen, maar het voldoet m.i.)
Gastronormbak, GN 1/3 200mm hoog. € 10-15 ofzo? (gekocht bij sligro)
Of een koelbox, kost ook zoiets.
12l: https://www.gamma.nl/asso...eve-koelbox-12l/p/B132325
26l: https://www.gamma.nl/asso...eve-koelbox-26l/p/B136812
[ Voor 11% gewijzigd door defusion op 04-08-2022 12:07 ]
Bij Anova zelf is de Nano nu 134 euro (20% korting na inschrijven nieuwsbrief).
Wat leuk een sous vide topic
Heb het zelf in corona tijd ontdekt, en ben sindsdien verpest.
Ribs of biefstuk in een restaurant bestel je niet zo snel meer als je het zelf sous vide kan doen is mijn ervaring.
Geweldige toevoeging aan de keuken als je van koken en lekker eten houdt, waarmee je echt lekker eten kan bereiden met relatief weinig werk. Het is bijna too good to be true.
Toppers zijn: Asperges, Ribs en natuurlijk een klassieke rib-eye. Heb ook wel eens wat infusion achtige dingen geprobeerd, maar dat moet ik nog wat verder verdiepen.
Geweldige toevoeging aan de keuken als je van koken en lekker eten houdt, waarmee je echt lekker eten kan bereiden met relatief weinig werk. Het is bijna too good to be true.
Toppers zijn: Asperges, Ribs en natuurlijk een klassieke rib-eye. Heb ook wel eens wat infusion achtige dingen geprobeerd, maar dat moet ik nog wat verder verdiepen.
ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik en bekenden om mij heen hebben allemaal anova en zeer tevreden.Stimulate14 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:28:
Een vacuumeermachine is niet essentieel, zeker als je eerst kijkt of het wat is. Zo'n hersluitbare zak met zipper werkt ook goed i.c.m. de water displacement methode.barrymossel schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:25:
[...]
Wat een geld. Voor 50-100 heb je een vacumeerapparaat, 150 voor de Anova. En een een koelbox heb je voor minder dan 50 euro.
---edit---
Heb die bundel even bekeken en sowieso kost die als je het los koopt "maar" 380 euro, dus de van-prijs klopt al niet. Die zakken zijn echt rete duur (kun je beter rollen kopen bij Marmelot). Als vacumeermachine zou ik een Solis van 50 euro kopen. Die bak van 80 euro slaat werkelijk nergens op; zoals ik zei kun je beter een (kleinere) koelbox kopen. 5 euro voor een lijstje met gaartijden die je ook online kunt vinden is natuurlijk ook bullshit. Ontkalkingspoeder heb je ook niet nodig. En die case is maar wat je zelf wilt, maar die is nu 15 euro ipv 20.
Ik zou dus sowieso niks bij hen kopen, want dit voelt voor mij al meteen slecht.
Evt ook leuk om aan te schaffen, als je het nog niet hebt, is een gietijzeren pan. Ideaal om het vlees goed te schroeien. Bonus is dat de pan je leven lang mee gaat.
Bedenk dat een vacumeermachine ook handig is voor voedingswaren te bewaren.
Ik maak regelmatig gerookte zalm en warm gerookt spek (kamado) en bewaar dat dan in de diepries in kleine porties.
Ik maak regelmatig gerookte zalm en warm gerookt spek (kamado) en bewaar dat dan in de diepries in kleine porties.
Ik heb de vacumeermachine van de Lidl, met dito vacuumrollen: https://www.lidl.nl/p/silvercrest-vacumeermachine/p100307322
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time
Ik wil vandaag weer eens iets sous vide garen: bavette. Alleen elke keer vind ik dat rood vlees net te ver doorschiet bij het afgrillen. Dus nu dacht ik het een keer op 50 graden te doen. Of denken jullie dat dat te laag is?
@barrymossel Dat hangt een beetje samen met de kwaliteit van je bavette, denk ik.
Als je een mooi stukje van een vrolijke vleeskoe hebt zal het wel los lopen.
Afaik moet je de 55 aantikken om myosine af te breken. En daarboven gaat het vlees "minder rood" worden.
Maar als doorslaan je issue is, zou je dan niet je temperatuur bij afgrillen verhogen en de tijd daarvan verkorten?
Afaik moet je de 55 aantikken om myosine af te breken. En daarboven gaat het vlees "minder rood" worden.
Maar als doorslaan je issue is, zou je dan niet je temperatuur bij afgrillen verhogen en de tijd daarvan verkorten?
- knip -
Zelfs bij 30 sec per kant vind ik bavette al snel grijs worden. En het irritante is dat de temperaturen online nogal verschillen. Van 43 (noskos) tot 56+. Normaal deed ik altijd 52-54, vandaar dat ik nu aan 50 graden dacht. Oh well, ik ga het gewoon proberen...Raymond P schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:42:
@barrymossel Dat hangt een beetje samen met de kwaliteit van je bavette, denk ik.
@barrymossel Is dat de temperatuur van je sous vide stick?
Zo ja, heb je die wel eens dubbel nagemeten om de afwijking vast te stellen?
Fwiw 30 seconden per kant vind ik héél lang bij een kerntemp van 50+, helemaal voor een bavette die van nature al wat lager is.
Fwiw 30 seconden per kant vind ik héél lang bij een kerntemp van 50+, helemaal voor een bavette die van nature al wat lager is.
- knip -
Ik zal hem straks meteen even nameten met de thermapen!Raymond P schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:50:
@barrymossel Is dat de temperatuur van je sous vide stick?
Thanks voor de tips!
@barrymossel Voor het afgrillen/searen de bavette genoeg laten rusten en daarna droog deppen met keukenpapier. Soms smeer ik de bavette nog in met een heel dun laagje olie of mayonaise. Dat helpt ook voor de kleur/korst.
Ik zou bavette zelf niet sous vide bereiden, maar gewoon high and fast op de barbecue of grillpan. Drie minuutjes per kant ongeveer. En mijn favoriet is met Szeged Steak Rub.barrymossel schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:23:
Ik wil vandaag weer eens iets sous vide garen: bavette. Alleen elke keer vind ik dat rood vlees net te ver doorschiet bij het afgrillen. Dus nu dacht ik het een keer op 50 graden te doen. Of denken jullie dat dat te laag is?
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Misschien interessant voor sommigen. Anova heeft een aanbieding met code SUMMERDEAL bij afrekenen. Een Nano kost dan bijvoorbeeld €88,-
Goed droog deppen, loeihete pan en dan echt alleen even om en om, dan schiet ie als het goed is niet door, en krijg je wel een mooie crisp. Als je te lang moet grillen om de korst goed te krijgen, betekent het meestal dat er eerst nog teveel water verbrandt.barrymossel schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 12:23:
/(bb|[^b]{2})/
Hoe dik is (of was) die bavette?
Van een halve centimeter tot 2-3cm. Maar op 50 graden is ie prima gelukt. Daarna afgegrild in een bokkehete skillet.Tommie12 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 08:48:
Hoe dik is (of was) die bavette?
De Anova werkt trouwens perfect qua temperatuur. Maximaal 1 tiende verschil met de Thermapen op verschillende plekken. En dat in een gewone soeppan...
Ik heb meerdere keren hele goede resultaten behaald met een bavette op 48C (Anova Nano, ~1 uur) die ik daarna mooi aanschroei op de barbecue.
Na al de positieve zaken te lezen ga ik me toch ook iets aanschaffen!
Is een Anova echt zo veel beter dan bv. een Russell Hobbs 3-in-1 Digital Sous Vide Slow Cooker?
Lijkt ook accuraat zijn temperatuur te behouden zo te zien (zal wel niet 1/10 zijn).
https://www.amazon.nl/-/e...us+vide%2Caps%2C83&sr=8-6
Is een Anova echt zo veel beter dan bv. een Russell Hobbs 3-in-1 Digital Sous Vide Slow Cooker?
Lijkt ook accuraat zijn temperatuur te behouden zo te zien (zal wel niet 1/10 zijn).
https://www.amazon.nl/-/e...us+vide%2Caps%2C83&sr=8-6
Ik ben nog aan het rondkijken en hoor goede verhalen over inkbird de ISV-100w. Zijn er sous vide gebruikers die deze hebben of alleen maar Anova gebruikers hier want dat merk kom ik in bijna elke post tegen.
@MP Freak heb wel zo'n inkbird gehad. Weet niet of het exact die was.
Hij was een stuk groter dan de (2) Anova Nano's die ik nu heb, paste daardoor ook in minder pannen/waterbakken, en mijne was 'defect' gegaan doordat het scherm al vrij snel los kwam. Lijm liet los, vermoedelijk door de warme waterdamp.
Of dat een veelvoorkomend probleem is; geen idee. Verder deed 'ie het prima, en heb ook nog best een tijdje gewoon zo gebruikt. Maar binnen de garantieperiode geretourneerd en m'n geld terug gekregen (via amazon, omdat inkbird niet tijdig reageerde op mijn berichten).
Maar als je een deal kunt scoren op de anova zou ik daar gewoon voor gaan. Komt toch net wat degelijker/intuïtiever/professioneler over. Volgens mij zijn ze de laatste tijd (op de site van anova zelf) flink aan het stunten, en waarschijnlijk komt er met black friday ook wel weer iets aan. Krijg in elk geval regelmatig mails met aanbiedingen. Mijn 2e nano (zie pagina terug) heb ik via anova zelf gescoord voor € 88.
Hij was een stuk groter dan de (2) Anova Nano's die ik nu heb, paste daardoor ook in minder pannen/waterbakken, en mijne was 'defect' gegaan doordat het scherm al vrij snel los kwam. Lijm liet los, vermoedelijk door de warme waterdamp.
Of dat een veelvoorkomend probleem is; geen idee. Verder deed 'ie het prima, en heb ook nog best een tijdje gewoon zo gebruikt. Maar binnen de garantieperiode geretourneerd en m'n geld terug gekregen (via amazon, omdat inkbird niet tijdig reageerde op mijn berichten).
Maar als je een deal kunt scoren op de anova zou ik daar gewoon voor gaan. Komt toch net wat degelijker/intuïtiever/professioneler over. Volgens mij zijn ze de laatste tijd (op de site van anova zelf) flink aan het stunten, en waarschijnlijk komt er met black friday ook wel weer iets aan. Krijg in elk geval regelmatig mails met aanbiedingen. Mijn 2e nano (zie pagina terug) heb ik via anova zelf gescoord voor € 88.
Die heb ik. Bevalt al paar jaar heel goed. Ook met lange sessies. Wel wat aan de ‘dikke’ kant zeg maar.MP Freak schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:33:
Ik ben nog aan het rondkijken en hoor goede verhalen over inkbird de ISV-100w. Zijn er sous vide gebruikers die deze hebben of alleen maar Anova gebruikers hier want dat merk kom ik in bijna elke post tegen.
Heeft hier iemand al eens ganzenborst in de sous vide gemaakt? Ik bedoel niet de tamme ganzenborst die je bij de poelier kunt krijgen maar ganzenborst van een wilde grauwe gans. Ik weet dat ze van jonge ganzen vaak worden gebakken als een biefstuk/tournedos maar als de gans wat meer vlieguren heeft gehad is er iets meer nodig.
@Boudewijn ik heb ergens een keer gelezen dat je gans hebt klaargemaakt maar kan het niet meer terugvinden. Was dat in de sous vide?
@Boudewijn ik heb ergens een keer gelezen dat je gans hebt klaargemaakt maar kan het niet meer terugvinden. Was dat in de sous vide?
Excuses voor de late reactie @Indoubt .
Hij stond op tweakblogs:
https://boudewijn.tweakbl...n-van-hele-gans-tot-steak
3uur 58c vond ik te kort destijds
Hij stond op tweakblogs:
Toepasselijke user icon.Boudewijn schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:37:
Hij stond op tweakblogs:
Top!, Bedankt!.Boudewijn schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:37:
Hij stond op tweakblogs:
Van mijn gans weet ik ook niet hoeveel vlieguren die heeft vandaar mijn keuze voor sous vide. Met een hele grote magneet slechts 1 hagelkorrel kunnen vinden. Het is wel een grauwe gans dus misschien zijn die nog wat steviger en ketsen de hageltjes er grotendeels af of hij is keurig "op de kop" geraakt.
Anyway, dit is mij eerste. Ik heb heb 5 dagen laten besterven, gevacumeerd in de groentela en daarna ingevroren. Ik ga in december experimenteren en met wat mazzel krijgt deze gans voldoende gezelschap om met kerst op tafel te mogen komen.
Overigens pluk ik de gans nauwelijks, ik pluk een heel klein stukje en trek de huid daar omhoog en maak een sneetje groot genoeg om er twee vingers in te krijgen, daarna gaat het lostrekken vrij eenvoudig, zij het wel met enige kracht.
Ik kijk er in ieder geval naar uit om ermee aan de slag te gaan.
Let aub ff goed op dat zeker bij slechts 1 korrel vindbaar er mogelijk meer hagel in het dier zit.
Heb je hem zelf geschoten, dan weet je met wat voor patroon. Ik heb ook wel eens met bismut-hagel gejaagd (eis van de grondgebruiker) en die hagel vind je niet met een magneet. Voordeel is wel dat bismut (lood, zink, tungsten) wat minder hard is dan staal
Een grauwe is ook geen kleintje nee. Die nijlen zijn vrij lief qua formaat (biologisch gezien zijn het zelfs eenden).
Leuk dat je aan mij verhaal moest denken wil je laten weten hoe het ging @Indoubt ?
Heb je hem zelf geschoten, dan weet je met wat voor patroon. Ik heb ook wel eens met bismut-hagel gejaagd (eis van de grondgebruiker) en die hagel vind je niet met een magneet. Voordeel is wel dat bismut (lood, zink, tungsten) wat minder hard is dan staal
Een grauwe is ook geen kleintje nee. Die nijlen zijn vrij lief qua formaat (biologisch gezien zijn het zelfs eenden).
Leuk dat je aan mij verhaal moest denken wil je laten weten hoe het ging @Indoubt ?
Ja, dit is mijn eerste gans. Ik ga zeker laten weten hoe het is gelukt. Vorig jaar heb ik sous vide hert gemaakt (mijn vaste poelier heeft dat bijna altijd op voorraad) Dat is buitengewoon goed gelukt.
Ik eet lang niet altijd vlees ook al zou ik me niet echt vegetarier of veganist willen noemen maar als ik vlees eet dan liefst een goed stukje zoals natuurvlees/wild. Voordeel is dat ik ook mijn (semi) vegetarische dochter met zoiets ook een plezier doe. Die is behoorlijk tegen de massa vlees industrie maar heeft vlees niet 100% afgezworen.
Ik eet lang niet altijd vlees ook al zou ik me niet echt vegetarier of veganist willen noemen maar als ik vlees eet dan liefst een goed stukje zoals natuurvlees/wild. Voordeel is dat ik ook mijn (semi) vegetarische dochter met zoiets ook een plezier doe. Die is behoorlijk tegen de massa vlees industrie maar heeft vlees niet 100% afgezworen.
De eerdergenoemde Silvercrest vacumeermachine van de Lidl is niet meer te krijgen. Alleen nog de RVS-versie voor €50,00.
Hebben jullie goede ervaringen met een andere goedkope vacuumeermachine?
Ik heb ervaring met een goedkoop ding van Ali, en nu met een duurdere van AEG.Envane schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:14:
De eerdergenoemde Silvercrest vacumeermachine van de Lidl is niet meer te krijgen. Alleen nog de RVS-versie voor €50,00.
Beide krijgen een zak leeggezogen, alleen is die goedkope heel moeilijk goed proper te maken. Wat vocht dat mee gezogen wordt en wat je niet weg krijgt is later schimmel.
De AEG machine kan je echt makkelijk proper maken.
Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/nl...ne/9200000053027154/?s2a=
Bevalt an sich goed. Doet wat het moet doen. Kon wel iets stiller zijn naar mijn idee maar niet heel storend voor hoe vaak ik het gebruik. Deze is niet heel breed naar mijn idee dus je kan maximaal zakken van 25 cm breed gebruiken.
Bevalt an sich goed. Doet wat het moet doen. Kon wel iets stiller zijn naar mijn idee maar niet heel storend voor hoe vaak ik het gebruik. Deze is niet heel breed naar mijn idee dus je kan maximaal zakken van 25 cm breed gebruiken.
Anova zelf heeft een 25% kortingsactie op de website met een couponcode. Dat wordt nog van de huidige afgeprijsde artikelen afgehaald! de goedkoopste vacuumsealer die ze hebben is daardoor voor 50 euro te koop 
Ik heb zelf de vacuum chamber sealer gekocht om dat eens uit te proberen na het veelvuldig gebruik van een gewone sealer. die 25% was een leuke extra korting.
Ik heb zelf de vacuum chamber sealer gekocht om dat eens uit te proberen na het veelvuldig gebruik van een gewone sealer. die 25% was een leuke extra korting.
*knip* Spam
[ Voor 97% gewijzigd door Yorinn op 19-11-2022 00:03 ]
Zonet een Black Friday deal de Anova gekocht voor € 81,00 (op zich vreemd want ik had een code voor €79,00 voor BF? ) Doorslag was dat de Anova 250 watt minder is dan de InkBird. Denk dat ze beide gelijk zijn qua performance en kwaliteit, echter ik jaag en heb daardoor veel gans en die poten moeten soms 2 dagen in de Sous Vide dan is met mijn zonnepanelen een 750 watt beter dan een 1000Watt.defusion schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 22:12:
@MP Freak heb wel zo'n inkbird gehad. Weet niet of het exact die was.
Los daarvan had ik een BF code bij Inkbird die een ontzettend scherpe prijs gaf ($ 60,75) maar wel "opeens" $12 extra verzendkosten terwijl ze adverteren met free shipping en daar zakt mijn broek van af en dan haak ik ook gelijk af.
Die 750 Watt of 1000 Watt is vooral in het begin, bij het verwarmen van het water uit (bv) een keukenkraan richting de ingestelde temperatuur. Daarna gaat het voornamelijk over hoeveel warmte verloren gaat. Betere isolatie zorgt voor een lager gebruik. Mijn sous vide stick gebruikt verreweg geen 750 Watt nadat het water op de ingestelde temperatuur is. Dacht iets van 60 Watt, hoewel het lang geleden is dat ik het gemeten heb. Ik heb wel een goed geïsoleerde bak (kleine koelbox, gat in deksel geboord exact groot genoeg voor de stick).MP Freak schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:47:
[...]
Denk dat ze beide gelijk zijn qua performance en kwaliteit, echter ik jaag en heb daardoor veel gans en die poten moeten soms 2 dagen in de Sous Vide dan is met mijn zonnepanelen een 750 watt beter dan een 1000Watt.
Ok top heb ook een elektrische brouwketel en als die moet bijverwarmen gaat die met volle bak aan (2400 watt) vandaar mijn gedachtegang. Ben zelf ook van plan zo'n oude koelbox te gaan misbruiken. Zonet verzendt bevestiging gehad dus spannende dagen.bkor schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:22:
[...]
Die 750 Watt of 1000 Watt is vooral in het begin, bij het verwarmen van het water uit (bv) een keukenkraan richting de ingestelde temperatuur. Daarna gaat het voornamelijk over hoeveel warmte verloren gaat. Betere isolatie zorgt voor een lager gebruik. Mijn sous vide stick gebruikt verreweg geen 750 Watt nadat het water op de ingestelde temperatuur is. Dacht iets van 60 Watt, hoewel het lang geleden is dat ik het gemeten heb. Ik heb wel een goed geïsoleerde bak (kleine koelbox, gat in deksel geboord exact groot genoeg voor de stick).

Ik heb nu ook een tijde een Anova Sous Vide en ben aan het experimenteren met Spare Ribs.
Ik heb in Duitsland ribs gekocht, niet helemaal hetzelfde als spare ribs, deze zijn wat breder, dus het bot houd op en dan zit er nog wat extra vlees aan de uiteinden.
De eerste test heb ik gedaan, maar die was veel te kort, ondanks dat wel een goed resultaat, maar geen fall-off-the-bone, de smaak waren we echt helemaal ondersteboven van. De eerste run heb ik in de ochtend aangezet en heb ze rond 17:00 op de kamado verder afgebakken.
Intussen zit mijn 2e ronde er in. Deze heb ik vanochtend vroeg aangezet en morgenavond om 17:00 gaat die op de kamado. Dit wordt dus ongeveer 36 uur op 65 graden. Wat toch wel een soort optimum schijnt te zijn.
Bij ons 3e experiment wil ik het zoals Guga Foods doet met de brander het 'searen'. Dit heb ik al eens gedaan met een varkenshaas en dat resultaat was echt heel goed en mooi. Voordeel is dat je niet de kamado helemaal hoeft aan te steken, brander is veel sneller.
Mijn vrouw wil ze graag echt fall-off-the-bone hebben. De eerste ronde was net iets van 8 uur dus daarvoor veel te kort.
De rub heeft mijn vrouw zelf gemaakt en is heerlijk. Ik doe er ook nog een klontje boter bij en na de sous-vide vang ik dat op en heb ik een héérlijke jus.
Nu komt mijn vraag. Op veel sites kom ik juist tegen dat men alleen dry rubs op de spare ribs doet en dat sous-vide gaan koken. Dus gortdroog de zak in en alleen het vocht uit het vlees te laten 'werken'. Ons recept is natuurlijk veel natter. Dry rub lijkt me juist kans geven op wat droger vlees.
Gaat dat nog veel uitmaken en wat is het verschil?
Met ons recept hebben we meteen een lekkere jus erbij (die is echt héérlijk!), maar ik weet niet of alleen droog rubben voor het vlees een beter resultaat geeft, of dat het gewoon een kwestie van smaak is.
Wie heeft hier ervaring mee
PS. Ik ben het stroomverbruik van mijn Anova ook aan het meten op dit moment. Ik zal morgen wel even laten weten hoeveel dit is, voor veel mensen denk ik wel interessant.
Ik gebruik op dit moment de metalen mixkom van mijn Kenwood keukenmachine. Ik heb een trespa plaat gezaagd met een inkeping erin die van bovenaf de boel afsluit. Dus geen isolatie e.d. aan de zijkant.
Afhankelijk van de uitkomst ga ik bekijken of een geïsoleerde kom een goede oplossing hiervoor is.
Update: Het stroomverbruik zou ik nog even laten weten.
In het eerste uur wordt er zo'n 0,4 kWh (400 wattuur) verbruikt. Dit is voornamelijk vanwege het verwarmen van het koude tapwater. In de uren erna zie je dat het zich stabiliseerd op ongeveer 75 à 80 wattuur. In de nacht daalt dit tot 70-75 wattuur (omdat er niemand door de keuken loopt en lucht verplaatst en de deksel verwijderd om in de pan te kijken.
Als je dus een 24 uur lang sous vide gaat bereiden in een ongeisoleerde pan,
zal je dus 400 + 23x 75 = 2,1 kWh kwijt zijn. Dat valt mij persoonlijk reuze mee.
Als de stroomprijzen in de toekomst ooit weer naar 22 cent per kilowatt gaan, zal je rond de 50 cent aan stroom kwijt zijn. Dat is maar een fractie van de kosten van een mooie spare rib of ander gerecht.
Ik merk wel dat er veel warmte verloren gaat aan de zijkanten van de pan, dus ik ga dit binnenkort nogmaals doen en dan de boel isoleren om te zien wat het verschil is. Een metalen pan geeft de warmte beter door aan de omgeving dan plastic, dus als je een plastic bak gebruikt verwacht ik eigenlijk al een lager verbruik.
Mijn vrouw is vanmiddag begonnen met het maken van een lekker pan erwtensoep. Daarmee heeft ze ook de afzuigkap aangezet. De sous vide opstelling staat ook op datzelfde fornuis. Je ziet door de luchtstroom het stroomverbruik dat al enkele uren 70 wattuur is, stijgen naar 95 wattuur. Dus isolatie en stilstaande lucht kan je wel schelen in het verbruik.
Ik heb in Duitsland ribs gekocht, niet helemaal hetzelfde als spare ribs, deze zijn wat breder, dus het bot houd op en dan zit er nog wat extra vlees aan de uiteinden.
De eerste test heb ik gedaan, maar die was veel te kort, ondanks dat wel een goed resultaat, maar geen fall-off-the-bone, de smaak waren we echt helemaal ondersteboven van. De eerste run heb ik in de ochtend aangezet en heb ze rond 17:00 op de kamado verder afgebakken.
Intussen zit mijn 2e ronde er in. Deze heb ik vanochtend vroeg aangezet en morgenavond om 17:00 gaat die op de kamado. Dit wordt dus ongeveer 36 uur op 65 graden. Wat toch wel een soort optimum schijnt te zijn.
Bij ons 3e experiment wil ik het zoals Guga Foods doet met de brander het 'searen'. Dit heb ik al eens gedaan met een varkenshaas en dat resultaat was echt heel goed en mooi. Voordeel is dat je niet de kamado helemaal hoeft aan te steken, brander is veel sneller.
Mijn vrouw wil ze graag echt fall-off-the-bone hebben. De eerste ronde was net iets van 8 uur dus daarvoor veel te kort.
De rub heeft mijn vrouw zelf gemaakt en is heerlijk. Ik doe er ook nog een klontje boter bij en na de sous-vide vang ik dat op en heb ik een héérlijke jus.
Nu komt mijn vraag. Op veel sites kom ik juist tegen dat men alleen dry rubs op de spare ribs doet en dat sous-vide gaan koken. Dus gortdroog de zak in en alleen het vocht uit het vlees te laten 'werken'. Ons recept is natuurlijk veel natter. Dry rub lijkt me juist kans geven op wat droger vlees.
Met ons recept hebben we meteen een lekkere jus erbij (die is echt héérlijk!), maar ik weet niet of alleen droog rubben voor het vlees een beter resultaat geeft, of dat het gewoon een kwestie van smaak is.
PS. Ik ben het stroomverbruik van mijn Anova ook aan het meten op dit moment. Ik zal morgen wel even laten weten hoeveel dit is, voor veel mensen denk ik wel interessant.
Ik gebruik op dit moment de metalen mixkom van mijn Kenwood keukenmachine. Ik heb een trespa plaat gezaagd met een inkeping erin die van bovenaf de boel afsluit. Dus geen isolatie e.d. aan de zijkant.
Afhankelijk van de uitkomst ga ik bekijken of een geïsoleerde kom een goede oplossing hiervoor is.
In het eerste uur wordt er zo'n 0,4 kWh (400 wattuur) verbruikt. Dit is voornamelijk vanwege het verwarmen van het koude tapwater. In de uren erna zie je dat het zich stabiliseerd op ongeveer 75 à 80 wattuur. In de nacht daalt dit tot 70-75 wattuur (omdat er niemand door de keuken loopt en lucht verplaatst en de deksel verwijderd om in de pan te kijken.
zal je dus 400 + 23x 75 = 2,1 kWh kwijt zijn. Dat valt mij persoonlijk reuze mee.
Als de stroomprijzen in de toekomst ooit weer naar 22 cent per kilowatt gaan, zal je rond de 50 cent aan stroom kwijt zijn. Dat is maar een fractie van de kosten van een mooie spare rib of ander gerecht.
Ik merk wel dat er veel warmte verloren gaat aan de zijkanten van de pan, dus ik ga dit binnenkort nogmaals doen en dan de boel isoleren om te zien wat het verschil is. Een metalen pan geeft de warmte beter door aan de omgeving dan plastic, dus als je een plastic bak gebruikt verwacht ik eigenlijk al een lager verbruik.
Mijn vrouw is vanmiddag begonnen met het maken van een lekker pan erwtensoep. Daarmee heeft ze ook de afzuigkap aangezet. De sous vide opstelling staat ook op datzelfde fornuis. Je ziet door de luchtstroom het stroomverbruik dat al enkele uren 70 wattuur is, stijgen naar 95 wattuur. Dus isolatie en stilstaande lucht kan je wel schelen in het verbruik.
[ Voor 42% gewijzigd door Fairy op 03-12-2022 15:47 ]
Via het BBQ topic ben ik hiernaartoe gestuurd. Ben me de hele tijd aan het inlezen, maar kom er toch niet helemaal uit.
Ik wil met een sous vide stick een Entrecote (blijkbaar in het engels: sirloin steak) van 1,6 kg en +- 9cm dik medium rare garen. Dan kom ik uit op een temperatuur van 54,5, maar ik begreep dat onder de 57 graden er niet langer dan 2,5 uur gegaard mag worden ivm bacterien.
Ik kan geen tabellen vinden van welke gaartijden ik aan kan houden bij de verschillende diktes. Zijn daar calculators voor of moet ik zelf maar wat gokken?
Begreep ook dat als je de stick 3 graden warmer zet je de kooktijd 30 tot 40 procent verkort. Dan zou ik hem op 57 graden kunnen zetten en +- 3,5 uur in een bak garen. Worst case is hij dan medium gegaard, wat het wat spannender maakt met afbakken.
Wat zouden jullie doen?
Ik wil met een sous vide stick een Entrecote (blijkbaar in het engels: sirloin steak) van 1,6 kg en +- 9cm dik medium rare garen. Dan kom ik uit op een temperatuur van 54,5, maar ik begreep dat onder de 57 graden er niet langer dan 2,5 uur gegaard mag worden ivm bacterien.
Ik kan geen tabellen vinden van welke gaartijden ik aan kan houden bij de verschillende diktes. Zijn daar calculators voor of moet ik zelf maar wat gokken?
Begreep ook dat als je de stick 3 graden warmer zet je de kooktijd 30 tot 40 procent verkort. Dan zou ik hem op 57 graden kunnen zetten en +- 3,5 uur in een bak garen. Worst case is hij dan medium gegaard, wat het wat spannender maakt met afbakken.
Wat zouden jullie doen?
@Fairy Ik doe spareribs zelf 24 uur op 61 graden. Geloof dat ik ooit hier tegenkwam en dat beviel prima.
Met dry rub in de sousvide en goed insmeren met een glaze voor/tijdens het grillen.
Met dry rub in de sousvide en goed insmeren met een glaze voor/tijdens het grillen.
[ Voor 19% gewijzigd door GermanPivo op 20-12-2022 13:28 ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Hier meer: https://sousvidekoken.blo...0/veilig-sous-vide-koken/Isniedood schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:24:
Via het BBQ topic ben ik hiernaartoe gestuurd. Ben me de hele tijd aan het inlezen, maar kom er toch niet helemaal uit.
Wat zouden jullie doen?
@Isniedood anekdotisch bewijs, maar ik gaar m'n koe ook meestal op (max) 54, en bij grote stukken best een paar uurtjes. En ik en eventuele gasten leven nog.
De meeste bacteriën gaan prima dood bij langdurige blootstelling aan die temperaturen, maar ik snap de zorgen dat sommigen wellicht juist nog groeien, en net een paar graden extra nodig heeft. Maar concrete informatie daarover (welke bacteriën eventueel nog leven bij 54, maar bij 57 wel dood gaan) is mij niet bekend.
De meeste bacteriën gaan prima dood bij langdurige blootstelling aan die temperaturen, maar ik snap de zorgen dat sommigen wellicht juist nog groeien, en net een paar graden extra nodig heeft. Maar concrete informatie daarover (welke bacteriën eventueel nog leven bij 54, maar bij 57 wel dood gaan) is mij niet bekend.
[ Voor 8% gewijzigd door defusion op 20-12-2022 14:24 ]
Ik zet hem niet hoger dan 50-52 graden eerlijk gezegd.defusion schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:18:
@Isniedood anekdotisch bewijs, maar ik gaar m'n koe ook meestal op (max) 54, en bij grote stukken best een paar uurtjes. En ik en eventuele gasten leven nog.
Waar heb je dat gelezen dan? Bij lagere temperaturen moet het juist langer om het volledig te pasteuriseren.Isniedood schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 13:24:
maar ik begreep dat onder de 57 graden er niet langer dan 2,5 uur gegaard mag worden ivm bacterien.
Maar moet je niet alsnog een minimumtemperatuur halen dan om iets te pasteuriseren? Ik weet dat bijv. kip bij 73 graden veilig is, maar dat een uur op 63 ook voldoet. Maar als dat dan de minimum temp is om uberhaupt de schadelijke bacteriën te doden, dan wordt kip op bijv. 57 graden nooit veilig, of het nu 1 uur of 10 uur duurt.Alexji schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:06:
[...]
Waar heb je dat gelezen dan? Bij lagere temperaturen moet het juist langer om het volledig te pasteuriseren.
De wijzen komen uit het Oosten!
Dat zegt Anova zelf:Alexji schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:06:
[...]
Waar heb je dat gelezen dan? Bij lagere temperaturen moet het juist langer om het volledig te pasteuriseren.
Steaks cooked under 130°F (57°C) should not be cooked longer than 2 1/2 hours at a time for food safety reasons.
Het lijkt mij dat ik in mijn geval een geheel stuk spiervlees heb en dus niet zou hoeven pasteuriseren. Dan blijft de vraag hoe lang ik moet garen voor lekker mals vlees.
Wel bizar verschillende tijden voor bal, cilinder of worst. In mijn geval heb ik meer een halve bal van 9cm dik. Als ik dan 55 graden kerntemperatuur wil, moet ik dan cilinder aanhouden en minimaal +- 5:30 uur (6:50h - 1:30h pasteuriseren) vanuit de koelkast in het sous vide water de entrecote garen? Ik las ook ergens anders weer meer een tijd richting de 10 uur.
Er bestaan zelfs bacteriën die 90 graden overleven, maar dat zijn niet de bacteriën die je ziek maken.defusion schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 14:18:
Ik ben wel benieuwd naar een goede leidraad m.b.t. het soort vlees en de temperatuur die je moet aan houden.
Heb laatste een hele kip sous vide gedaan (en daarna nog lange tijd op de kamado), maar heb wel een veilig hoge temperatuur aangehouden. Ik zou ook niet weten of een lagere temperatuur dan wel enig voordeel heeft. Bij een steak is dat natuurlijk anders.
Ik denk dat zelfs kip wel veilig wordt, maar de textuur bij 60 vind ik zelf al niet meer prettig. Lager zou ik om die reden al niet gaan.
Zie ook https://www.seriouseats.c...-sous-vide-chicken-breast
Zie ook https://www.seriouseats.c...-sous-vide-chicken-breast
[ Voor 25% gewijzigd door defusion op 20-12-2022 16:32 ]
Bijzonder! Volgens mij is die 57c wel erg veilig. Ik ken meer de tijden zoals in de andere gelinkte site.Isniedood schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:51:
[...]
Dat zegt Anova zelf:
Het lijkt mij dat ik in mijn geval een geheel stuk spiervlees heb en dus niet zou hoeven pasteuriseren. Dan blijft de vraag hoe lang ik moet garen voor lekker mals vlees.
Wel bizar verschillende tijden voor bal, cilinder of worst. In mijn geval heb ik meer een halve bal van 9cm dik. Als ik dan 55 graden kerntemperatuur wil, moet ik dan cilinder aanhouden en minimaal +- 5:30 uur (6:50h - 1:30h pasteuriseren) vanuit de koelkast in het sous vide water de entrecote garen? Ik las ook ergens anders weer meer een tijd richting de 10 uur.
Ik kijk vaak voor inspiratie op de r/sousvide subreddit.
Als je daar zoekt op sirloin dan vind je voor de grotere stukken (vaak "roasts" genoemd) wat langere gaartijden (met pics!):
https://old.reddit.com/r/...r=on&sort=relevance&t=all
Hier laatst 24u procureur gedaan op 73 graden. Daarna nog even 1,5u in de oven afbakken op 150c voor echt een heerlijke bite aan de buitenkant en super mals en sappig van binnen:
:strip_exif()/f/image/QDfwTUIdmzk2kpDMOYpC44L0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Grg4w4CD70f5lT0un4bIcmq7.jpg?f=fotoalbum_large)
Viel zeer goed in de smaak
[ Voor 29% gewijzigd door Alexji op 20-12-2022 16:44 ]
Ik gebruik dit recept voor de dry rub + glaze. https://www.knoeienmeting...reribs-sous-vide-gegaard/Fairy schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:27:toon volledige bericht
Ik heb nu ook een tijde een Anova Sous Vide en ben aan het experimenteren met Spare Ribs.
Zijn echt super zalige spare ribs. Ik heb nu bij de Makro een doos Iberico spareribs gehaald, maar ik heb nu wel geleerd om een groot deel van het vet weg te snijden. Ik had dat de laatste keer niet gedaan, en het was echt gewoon niet te doen zo vet

Mijn ervaringen:
24H @ 71C = optimum, vlees valt zo van het bot
8 - 12H @ 71C = Iets meer bite, nog steeds mals maar je moet iets meer werken om het vlees eraf te krijgen.
Na eerder de slow cooker te hebben gebruikt voor sous vide gerechten heb ik nu toch maar een sous vide stick en geïsoleerde 12 liter bak van Ziva laten bezorgen. Het ging wel met de slow cooker maar het instellen was best een klus en je moet het ook in de gaten houden. Voor vlees dat niet al te lang hoeft valt het mee.
Ik ga toch het risico nemen en voor het kerstdiner wilde (grauwe) gans maken met sous vide. Voor het kerstdiner gebruik ik de borstfilets. Naar aanleiding van info van anderen, met name de TS, wordt het 5 uur op 58 graden. Daarna nog even kort schroeien in een hete pan.
Hopen dat het zo wordt als ik me heb voorgesteld.
Na de kerst meld ik wel even hoe het is gelukt.
Ik ga toch het risico nemen en voor het kerstdiner wilde (grauwe) gans maken met sous vide. Voor het kerstdiner gebruik ik de borstfilets. Naar aanleiding van info van anderen, met name de TS, wordt het 5 uur op 58 graden. Daarna nog even kort schroeien in een hete pan.
Hopen dat het zo wordt als ik me heb voorgesteld.
Na de kerst meld ik wel even hoe het is gelukt.
Mocht je het interessant vinden: Ik heb een schouderrollade 24 uur in de sous vide gedaan op 57 gr Celsius. Temperatuur van het water was bij begin rond de 35 ofzo (exacte temperatuur vergeten, was niet op kamertemperatuur). In ~24 uur heeft de Sous Vide stick 1,25514 kWh gebruikt (energiemeter gebruikt welke was aangeraden door Quinled). Dit is dus inclusief het water verwarmen van de 35 richting 57 Celsius en een omgevingstemperatuur van 17-18 gr Celsius. Gemiddeld is dat zo'n 52 Watt (was niet exact 24 uur). Bij het volgen van het gebruik zag ik wel dat de hoeveelheid Watt steeds bleef veranderen, hierdoor ook geen goed idee wat het gemiddeld verbruik zou zijn. Bij andere apparaten is dat veel stabieler. Zou nog mooi zijn om de 24 uur in een grafiek te zien (energiemeter houdt het minimaal per dag aan).MP Freak schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:57:
[...]
Ok top heb ook een elektrische brouwketel en als die moet bijverwarmen gaat die met volle bak aan (2400 watt) vandaar mijn gedachtegang. Ben zelf ook van plan zo'n oude koelbox te gaan misbruiken. Zonet verzendt bevestiging gehad dus spannende dagen.
Verder zag ik in het begin (opwarmen van het water) een verbruik van ~1050 Watt. Volgens de specificaties doet de stick 900 Watt.
Feedback!
bereid met sous vide methode: borstfilets van wilde grauwe gans
Vlieguren: onbekend en mogelijk veel. Geen jonge beesten dus
Ziva sous vide stick en Ziva 12L geïsoleerde sous vide bak.
Tijdsduur 5,5 uur op 58 graden Celsius sous vide en daarna nog heel kort in een pan met hete boter voor een bruin buitenkantje
De filets zijn voorzien van een beetje zout en peper en 2 laurierblaadjes voordat ze de vacuumzakjes in gingen. Ik heb er ook een klein scheutje rode wijn bij gedaan. Dat maakt het misschien extra lekker maar was wel worstelen met het vacumeren
Mijn gasten en ikzelf waren zeer tevreden over het resultaat. De smaak was zeer goed en het vlees nog mooi rosé van binnen. In de mond was het behoorlijk mals. Het haalt niet de malsheid van een reebiefstukje of hertenbiefstukje maar het was ook niet heel veel minder. Wat opviel was het snijden. Dat kan beter met een steakmes, die ik er dan ook bij heb gepakt. Als je het snijd lijkt het wat taai maar in de mond en kauwen was dat zeker niet het geval. Textuur erg aangenaam en zoals gezegd iets steviger dan bv reebiefstuk. Een fractie taaier dan ree is het natuurlijk wel maar goed vergelijkbaar met biefstuk.
Het is zeker een aanrader. Ganzenvlees heeft rauw een sterke wildgeur maar daar was na de sous vide bereiding eigenlijk niet echt meer sprake van. Ook de smaak was zacht en niet zo sterk als ik had verwacht.
Jus van boter, ingedikte gevogeltefond met wat spekjes en uitjes en een beetje rode wijn. Wel op smaak gebracht met diverse kruiden
Groenten: verse paarse spruiten maar dan geroerbakt (is dat een woord? ) in boter en zelf gemaakte cranberry compote van verse cranberry's.
Wat zou ik veranderen: Volgende keer doe ik 6 uur. Ook zijn de filets nogal fors, zo'n 280-300 gram per stuk. Bij een 5 gangen diner zoals met kerst kan je wel met de helft af.
Vooraf had ik bedenkingen omdat veel mensen oude ganzen met veel vlieguren beschouwen als taai. Die bedenkingen zijn wel weg bij mij. Je moet het op de juiste manier bereiden.
bereid met sous vide methode: borstfilets van wilde grauwe gans
Vlieguren: onbekend en mogelijk veel. Geen jonge beesten dus
Ziva sous vide stick en Ziva 12L geïsoleerde sous vide bak.
Tijdsduur 5,5 uur op 58 graden Celsius sous vide en daarna nog heel kort in een pan met hete boter voor een bruin buitenkantje
De filets zijn voorzien van een beetje zout en peper en 2 laurierblaadjes voordat ze de vacuumzakjes in gingen. Ik heb er ook een klein scheutje rode wijn bij gedaan. Dat maakt het misschien extra lekker maar was wel worstelen met het vacumeren
Mijn gasten en ikzelf waren zeer tevreden over het resultaat. De smaak was zeer goed en het vlees nog mooi rosé van binnen. In de mond was het behoorlijk mals. Het haalt niet de malsheid van een reebiefstukje of hertenbiefstukje maar het was ook niet heel veel minder. Wat opviel was het snijden. Dat kan beter met een steakmes, die ik er dan ook bij heb gepakt. Als je het snijd lijkt het wat taai maar in de mond en kauwen was dat zeker niet het geval. Textuur erg aangenaam en zoals gezegd iets steviger dan bv reebiefstuk. Een fractie taaier dan ree is het natuurlijk wel maar goed vergelijkbaar met biefstuk.
Het is zeker een aanrader. Ganzenvlees heeft rauw een sterke wildgeur maar daar was na de sous vide bereiding eigenlijk niet echt meer sprake van. Ook de smaak was zacht en niet zo sterk als ik had verwacht.
Jus van boter, ingedikte gevogeltefond met wat spekjes en uitjes en een beetje rode wijn. Wel op smaak gebracht met diverse kruiden
Groenten: verse paarse spruiten maar dan geroerbakt (is dat een woord? ) in boter en zelf gemaakte cranberry compote van verse cranberry's.
Wat zou ik veranderen: Volgende keer doe ik 6 uur. Ook zijn de filets nogal fors, zo'n 280-300 gram per stuk. Bij een 5 gangen diner zoals met kerst kan je wel met de helft af.
Vooraf had ik bedenkingen omdat veel mensen oude ganzen met veel vlieguren beschouwen als taai. Die bedenkingen zijn wel weg bij mij. Je moet het op de juiste manier bereiden.
Stomme vraag. Ik heb een Anova Precision sous vide apparaat. Deze heb ik van mijn vrouw gekregen. Ben er heel zuinig op. Ook het klemmetje schroef ik nooit vast, juist om spanning te voorkomen in het apparaat. Hij valt netjes in de ring, dus vastdraaien heeft geen zin, heb nog nooit iets omhoog zien vallen
.
Vannacht heb ik 3 spare ribs bereid en op dit moment zitten er 2 kippen in op 62c. (krijg zo visite
).
Zojuist wil ik de kip controleren en zie ik dat de behuizing van het apparaat is opengebarsten. Het apparaat is zeer zorgvuldig behandeld, nooit gestoten of gevallen. Hij is van september 2022, dus nog maar 8 maanden.
Toch is dit gebeurd. Ik ben benieuwd of er anderen zijn met dezelfde ervaring. Ik heb een mail gestuurd naar de leverancier. Ik hoop dat dit snel opgelost kan worden.
:strip_exif()/f/image/ZQ2TFM7qiL4r33vSBDzU1gPM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik laat hem wel zijn sessie afmaken, want deze kippen moeten nog wel even, voordat ze op de kamado mogen.
Vannacht heb ik 3 spare ribs bereid en op dit moment zitten er 2 kippen in op 62c. (krijg zo visite
Zojuist wil ik de kip controleren en zie ik dat de behuizing van het apparaat is opengebarsten. Het apparaat is zeer zorgvuldig behandeld, nooit gestoten of gevallen. Hij is van september 2022, dus nog maar 8 maanden.
Toch is dit gebeurd. Ik ben benieuwd of er anderen zijn met dezelfde ervaring. Ik heb een mail gestuurd naar de leverancier. Ik hoop dat dit snel opgelost kan worden.
:strip_exif()/f/image/ZQ2TFM7qiL4r33vSBDzU1gPM.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik laat hem wel zijn sessie afmaken, want deze kippen moeten nog wel even, voordat ze op de kamado mogen.
[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 23-04-2023 13:56 ]
Vraagje, onze nieuwe kookplaat kan met een sensor ook prima temperatuur houden. Vandaag heb ik het voor het eerst geprobeerd om op die manier sous vide te koken (wortel met wat kruiden). De smaak beviel goed maar ik moet nog even zoeken naar de beste manier van verpakken.
Nu had ik een silicone herbruikbare ziplocks gebruikt (zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...kleuren/9300000017977823/ ). Het leek me eigenlijk ideaal aangezien het goed tegen verwarming kan (minder weekmakers ed) en herbruikbaar is. Nu had ik er wss wat veel ingedaan waardoor het niet heel strak aansloot (er zat nog lucht in) en ik vermoed dat de temperatuur overdacht beter kan. Dus ben ik gaan heroverwegen. Als het even kan vermijd ik een los extra apparaat en wegwerp plastic van vacuüm machines. Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie? of moet ik toch even kijken of het beter gaat met minder volle silicone ziplocks?
Nu had ik een silicone herbruikbare ziplocks gebruikt (zoiets: https://www.bol.com/nl/nl...kleuren/9300000017977823/ ). Het leek me eigenlijk ideaal aangezien het goed tegen verwarming kan (minder weekmakers ed) en herbruikbaar is. Nu had ik er wss wat veel ingedaan waardoor het niet heel strak aansloot (er zat nog lucht in) en ik vermoed dat de temperatuur overdacht beter kan. Dus ben ik gaan heroverwegen. Als het even kan vermijd ik een los extra apparaat en wegwerp plastic van vacuüm machines. Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie? of moet ik toch even kijken of het beter gaat met minder volle silicone ziplocks?
Jaren geleden een Anova cadeau gegeven, na enkele keren gebruik is ding ontploft. Klantenservice berichtje gestuurd en direct een nieuwe opgestuurd gekregen, niks moeilijks over gedaan. Mijn ervaring is dus heel goed.Fairy schreef op zondag 23 april 2023 @ 13:54:toon volledige bericht
Stomme vraag. Ik heb een Anova Precision sous vide apparaat. Deze heb ik van mijn vrouw gekregen. Ben er heel zuinig op. Ook het klemmetje schroef ik nooit vast, juist om spanning te voorkomen in het apparaat. Hij valt netjes in de ring, dus vastdraaien heeft geen zin, heb nog nooit iets omhoog zien vallen.
Vannacht heb ik 3 spare ribs bereid en op dit moment zitten er 2 kippen in op 62c. (krijg zo visite).
[Afbeelding]
Ik heb een oude Anova, nu is onlangs de ring gebroken. Kan niet meer aandraaien, duct tape houdt hem nu heel. Stick zelf werkt nog top, dus voorlopig kan ik hiermee vooruit
Ik kan je in ieder geval mededelen dat ik vorige week de stick retour heb gestuurd en per ommegaande een hele nieuwe stick heb ontvangen. Service is dus zeker heel erg goedmithras schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:54:
[...]
Jaren geleden een Anova cadeau gegeven, na enkele keren gebruik is ding ontploft. Klantenservice berichtje gestuurd en direct een nieuwe opgestuurd gekregen, niks moeilijks over gedaan. Mijn ervaring is dus heel goed.
Ik heb een oude Anova, nu is onlangs de ring gebroken. Kan niet meer aandraaien, duct tape houdt hem nu heel. Stick zelf werkt nog top, dus voorlopig kan ik hiermee vooruit
De ring draai ik overigens nooit vast. De stick hangt er veilig in en kan geen kant op, dus vastdraaien doe ik niet, juist om te voorkomen dat de ring kapot gaat.
Misschien handig dan : https://www.printables.co...iginal-anova-precision-comithras schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:54:
[...]Ik heb een oude Anova, nu is onlangs de ring gebroken. Kan niet meer aandraaien, duct tape houdt hem nu heel. Stick zelf werkt nog top, dus voorlopig kan ik hiermee vooruit
Heb laatst ergens gelezen dat iemand een kapotte ring had, dit doorgaf aan Anova en kosteloos een nieuwe opgestuurd kreeg. Ik zou zeggen, probeer het gewoon, of vraag of je hem ergens kan bestellen. Dan heb je best kans dat ze hem zo willen toesturen.mithras schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 13:54:
[...]
Jaren geleden een Anova cadeau gegeven, na enkele keren gebruik is ding ontploft. Klantenservice berichtje gestuurd en direct een nieuwe opgestuurd gekregen, niks moeilijks over gedaan. Mijn ervaring is dus heel goed.
Ik heb net mijn Anova nano binnen gekregen en uitgetest in een pan, werkt prima maar hij maakt best een irritant piepend geluid! Ik dacht ik kan hem wel in de keuken zetten maar dan wordt je gek! Iemand die dit kan beamen of heb ik een maandagmorgen model?
Hier is het niet echt een piep. Meer een constante zoem die ik eigenlijk snel niet meer hoor.dbzfan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 19:50:
Ik heb net mijn Anova nano binnen gekregen en uitgetest in een pan, werkt prima maar hij maakt best een irritant piepend geluid! Ik dacht ik kan hem wel in de keuken zetten maar dan wordt je gek! Iemand die dit kan beamen of heb ik een maandagmorgen model?
Maar voor hele lange sessies staat hij in de bijkeuken. Al is dat meer ivm ruimte dan het geluid.
Wel het idee dat sinds ik isolatie ballen gebruik het geluid ook iets minder is.
(Ik gebruik zoon overpriced maar mooie Anova bak + ballen + de Nano) de bak/nano ooit als combi met Black friday gekocht en toen was de bak gratis
Hij maakt inderdaad wel een hoog geluid, van het motortje lijkt het omdat 'ie ook aan het begin de snelheid opvoert. Beide exemplaren die ik heb doen dat.
Wel minder herrie dan de inkbird die ik hiervoor had. Minder volume althans, wel een irritantere toonhoogte.
Heb er verder nooit bij stilgestaan, afzuigkap maakt hier meer herrie als ik echt aan het koken ben, en op andere momenten doe ik gewoon de deur naar de keuken dicht, dan is het grotendeels gedempt.
Ben je noodgedwongen in dezelfde ruimte (open keuken ofzo) dan snap ik wel dat je er gek van wordt
Wel minder herrie dan de inkbird die ik hiervoor had. Minder volume althans, wel een irritantere toonhoogte.
Heb er verder nooit bij stilgestaan, afzuigkap maakt hier meer herrie als ik echt aan het koken ben, en op andere momenten doe ik gewoon de deur naar de keuken dicht, dan is het grotendeels gedempt.
Ben je noodgedwongen in dezelfde ruimte (open keuken ofzo) dan snap ik wel dat je er gek van wordt
Ik wil spareribs een tijdje roken voordat ik ze verder sous-vide ga garen. Ik heb een 47cm weber. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Welke rookhout/snippers bijvoorbeeld? Mij lijkt 2 uurtjes op een zeer lage temperatuur voldoende..?
Als ik spareribs maak rook ik ze meestal een uur of 3 op ~100 °C op kersenhout.dbzfan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:47:
Ik wil spareribs een tijdje roken voordat ik ze verder sous-vide ga garen. Ik heb een 47cm weber. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Welke rookhout/snippers bijvoorbeeld? Mij lijkt 2 uurtjes op een zeer lage temperatuur voldoende..?
BBQ klaar maken voor indirecte warmte, en als je houtskool goed brandt, dan gooi je een paar chunks kersen of appelhout er bij. Temperatuur op 100-120 graden gedurende een uur of 2. Daarna neemt je vlees amper nog rooksmaak op en kan je verder sous-vide garen. Wel mis je dan wat "bark", dus ik zou op het einde toch nog een uurtje op laag vuur voorzien.dbzfan schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:47:
Ik heb een soortgelijke vraag: Ik moet zaterdag 6 picanhas goed krijgen en gedurende 1-2 uur goed houden. Klinkt als een sous vide klus. Tot dusver geen probleem. Maar affakkelen op het eind wordt lastig.
Heeft iemand ervaring om eerst de sear te doen, dan te vacumeren en verder garen in sous vide? Succes of niet?
Dank
Heeft iemand ervaring om eerst de sear te doen, dan te vacumeren en verder garen in sous vide? Succes of niet?
Dank
Denk dat je deze vraag beter in het BBQ topic kan vragen.
Een pre-sear kan wel, maar vaak heeft het toch de voorkeur om achter alsnog een sear te doen om de knapperige korst te krijgen. Die laatste sear kost wel minder tijd dan. Geen gasbrander die je er op het einde even overheen kan gooien?nielsteekens schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:30:
Ik heb een soortgelijke vraag: Ik moet zaterdag 6 picanhas goed krijgen en gedurende 1-2 uur goed houden. Klinkt als een sous vide klus. Tot dusver geen probleem. Maar affakkelen op het eind wordt lastig.
Dank
[ Voor 7% gewijzigd door GermanPivo op 09-06-2023 07:28 ]
9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Dan heb je wel je kleur. Maar niet je textuur. Het ia niet de voorkeur nee.nielsteekens schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:30:
Dank
Gewoon vacuum garen en in het bad houden tot je wil serveren.nielsteekens schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 00:30:
Dank
Net voor serveren doe je de sear (duur amper 2 minuten), en dan snij je.
En als de eerste op is, doe je de tweede.
Maar je kan een gesearde picanha ook goed houden in de oven bij bij 60 graden gedurende een paar uur.