Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Inderdaad twee verschillende klassen in je lijstje. Bij de Ioniq 5 en EV6 moet je denk nog je best doen om ze onder de 800 euro te houden. Als je geen haast hebt zou je de EV4 nog kunnen afwachten en anders zou ik voor de EV3 gaan met 460 liter al stuk ruimer dan de i3. Die past misschien net in je budget, zonde om 150 euro eigen bijdrage te betalen voor een nog ruimere auto.PVPaneel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:20:
Leasebudget: 640 euro op te rekken tot 800 (maar alles boven de 640 is extra eigen bijdrage)
Kilometrage per jaar: 25000
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: geen
Overige afhankelijkheden: elektrisch
Specifieke wensen: Vlotte reisauto met voldoende ruimte voor jonge kinderen (1x zitverhoger en 1x kinderzitje+base) en stoelverwarming
Eind december verloopt mijn huidige contract (bmw i3 120 Ah) en is het tijd om iets nieuws uit te zoeken. De i3 is voor ons een milieubewust compromis, waar we met een stukje omdenken (zeer compact opvouwbare kinderwagen) een prima gezinsauto van hebben weten te maken, zelfs met twee jonge kinderen. Als dagelijkse rijder bevalt deze auto nog steeds 100%. Alleen echt lange vakantieritten (1k+ aan km's) hebben we er nooit durven maken (ook nog nooit een snellader nodig gehad trouwens). Dat laatste was altijd op te lossen door te wisselen met collega's, maar ik merk dat ik de vrijheid wil hebben om het allemaal met 1 auto te kunnen. Daarnaast ben ik de baggage-origami op de korte vakantieritten ook wel een beetje zat (260l bagage in de i3 zonder bank plat)
Kandidaten (tot dusver)
Hyundai Kona 65
Hyundai Ioniq 84
Kia EV3 long range
Kia EV6
Renault Megane 60
Renault Scenic long range
Smart #5
Volvo EX30
Volvo EX40
Zoals te zien; ik worstel hevig tussen normaal formaat hatchback/Crossover of iets groters, waarbij het laatste zeer waarschijnlijk niet door mevrouw PVPaneel wordt goedgekeurd. Mijn kinderen zijn de komende 5 jaar nog geen puber en vanaf volgend jaar is het gesleep met pampers e.d. ook voorbij.
Ik overweeg dan ook de EX30 (best te pruimen na software update 1.5+) als spirituele opvolger van de i3, met als omdenkoptie een trekhaak + trekhaakkoffer om ook vakantieritten aangenaam te maken.
Uiteindelijke keuze:
Skoda Elroq nog een optie?
Als je met de i3 nog nooit bij een snellader hebt gestaan waarom dan nu allemaal long range versies in je lijstje? Voor alleen de vakantie zou ik geen long-range nemen.
Qua ruimte, tja, wij zijn beide <1.80m en de oudste is 6, dus voorlopig hoeft er denk ik niemand dubbel te liggen!
@Juancho Ja, ben ik wel met je eens. Daarom staat ie ook als optie. De EX30 wil ik iig een keer met gemonteerde base hebben gezien voor de vorm...
@jouwheld Ja, klopt. De long range versies, voornamelijk voor de flexibiliteit. Die vakantie is familiebezoek in Frankrijk en dat is 1100km reis met stukken met lagere laadpaal dichtheid (Dordogne). En zoals gezegd, ik ben wel klaar met autowissel..
Elroq zou idd kunnen. Beetje last van VAG-eritus (paar opties verder en de auto is 5k duurder), maar ideaal qua inhoud. EV3 (en EV4 idd) ook. En ik durf het bijna niet te zeggen (gezien de publieke opinie over de i3), maar ik ben niet echt gecharmeerd van de kia designtaal (maar ja, specs zijn top).
[ Voor 15% gewijzigd door PVPaneel op 14-05-2025 20:31 ]
Als je voor een groter formaat wil gaan. Volkswagen heeft net de prijzen van de ID4 significant verlaagd. De ID4 limited zou ws in budget passen en de ID4 Pro limited met beperkte bijdrage. Mogelijk dat dit ook een interessante optie is.PVPaneel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:20:
Leasebudget: 640 euro op te rekken tot 800 (maar alles boven de 640 is extra eigen bijdrage)
Specifieke wensen: Vlotte reisauto met voldoende ruimte voor jonge kinderen (1x zitverhoger en 1x kinderzitje+base) en stoelverwarming
Eind december verloopt mijn huidige contract (bmw i3 120 Ah) en is het tijd om iets nieuws uit te zoeken. De i3 is voor ons een milieubewust compromis, waar we met een stukje omdenken (zeer compact opvouwbare kinderwagen) een prima gezinsauto van hebben weten te maken, zelfs met twee jonge kinderen. Als dagelijkse rijder bevalt deze auto nog steeds 100%. Alleen echt lange vakantieritten (1k+ aan km's) hebben we er nooit durven maken (ook nog nooit een snellader nodig gehad trouwens). Dat laatste was altijd op te lossen door te wisselen met collega's, maar ik merk dat ik de vrijheid wil hebben om het allemaal met 1 auto te kunnen. Daarnaast ben ik de baggage-origami op de korte vakantieritten ook wel een beetje zat (260 liter in de i3 zonder bank plat)
Kandidaten (tot dusver)
Hyundai Kona 65
Hyundai Ioniq 84
Kia EV3 long range
Kia EV6
Renault Megane 60
Smart #5
Volvo EX30
Volvo EX40
Zoals te zien; ik worstel hevig tussen normaal formaat hatchback/Crossover of iets groters, waarbij het laatste zeer waarschijnlijk niet door mevrouw PVPaneel wordt goedgekeurd. Mijn kinderen zijn de komende 5 jaar nog geen puber en vanaf volgend jaar is het gesleep met pampers e.d. ook voorbij.
Ik overweeg dan ook de EX30 (best te pruimen na software update 1.5+) als spirituele opvolger van de i3, met als "omdenkoptie" een trekhaak + trekhaakkoffer om ook vakantieritten aangenaam te maken.
Uiteindelijke keuze:
Baseer je de prijzen op Directlease of op daadwerkelijke offertes? Er zit some een redelijk verschil tussen lease maatschappijen. Ayvens bijvoorbeeld heeft nu een deal waardoor de ID4 Pro nu in de config op 680 komt (wel zonder winterbanden e.d.).PVPaneel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:41:
@Rudi01 Ja, heb ik ook naar zitten kijken. De ID4 limited past idd in budget, maar de WLTP van 356 is geen echte verbetering van de i3 (WLTP 311) en de pro limited tikt zo goed als kaal de 740 euro in leaseprijs aan. Natuurlijk wel weer massa binnen- en bergruimte...
PVPaneel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 21:10:
Ik zit in principe vast aan Multilease
Je zit altijd vast aan één LM totdat je je WG overhaalt dat hij te veel betaald bij die LM.
M.i. zijn de beste opties:
- vrije keuze - maar dit is meer handwerk en past slecht bij de wat grotere bedrijven,
- of meerdere LMs zodat ze een beetje met elkaar moeten concurreren.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
https://www.multilease.nl/zakelijk-leasen/mg
De 4 of de 5 zijn leuke auto's en bieden je ook nog een klap ruimte verwacht ik.
SOwieso met kids geldt: hoe meer zooi er zonder zorgen mee kan, hoe beter
En ik zie geen Tesla model Y staan op je lijstje, is dat bewust?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De tesla laat ik (net als 5 jaar geleden) links (of nu dan extreem rechts
Alles daarna vind ik, hoe gestroomlijnd dan ook, niet mooi.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Heb net een Superb PHEV, die aandrijflijn is wel fijn. En de 100km red ik vrij makkelijk, zelfs met veel snelweg.djiedjee schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:29:
@ZenMonkey
VW tiguan of Skoda Kodiaq PHEV?
Daar kun je ong 100km elektrisch mee rijden, maar kun je ook mee op vakantie met de sleurhut.
"Mekker, blaat"
Op een trip naar Frankrijk betekent een standard range tov een long range een laadbeurt extra. Dat zou ik voor die paar vakantieritten geen probleem vinden. Geen reden dus om de auto te wisselen voor je vakantie. Ken je dit topic? Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa Daar rijden mensen met nog wel kleinere accus door heel europa. Laadwoestijnen in Frankrijk zijn laatste jaren al een stuk groener geworden kijk eens hier. https://www.google.com/ma...%2C0.6377415965163724&z=5 pagina laden duurt even maar dan toont die alle snelladers in Frankrijk.PVPaneel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 20:14:
@jouwheld Ja, klopt. De long range versies, voornamelijk voor de flexibiliteit. Die vakantie is familiebezoek in Frankrijk en dat is 1100km reis met stukken met lagere laadpaal dichtheid (Dordogne). En zoals gezegd, ik ben wel klaar met autowissel..
Ik zou zeggen probeer het eens uit, zonde om eigen bijdrage te betalen voor die paar vakantieritten die ook prima kunnen door een keer extra te laden.
Maak proefrit in ev3 en je wilt geen ex30 meer. Skoda elroq is goed alternatief maar wordt snel duurder qua extra opties.PVPaneel schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 16:20:
Eind december verloopt mijn huidige contract (bmw i3 120 Ah) en is het tijd om iets nieuws uit te zoeken. De i3 is voor ons een milieubewust compromis, waar we met een stukje omdenken (zeer compact opvouwbare kinderwagen) een prima gezinsauto van hebben weten te maken, zelfs met twee jonge kinderen. Als dagelijkse rijder bevalt deze auto nog steeds 100%. Alleen echt lange vakantieritten (1k+ aan km's) hebben we er nooit durven maken (ook nog nooit een snellader nodig gehad trouwens). Dat laatste was altijd op te lossen door te wisselen met collega's, maar ik merk dat ik de vrijheid wil hebben om het allemaal met 1 auto te kunnen. Daarnaast ben ik de baggage-origami op de korte vakantieritten ook wel een beetje zat (260 liter in de i3 zonder bank plat)
Kandidaten (tot dusver)
Hyundai Kona 65
Hyundai Ioniq 84
Kia EV3 long range
Kia EV6
Renault Megane 60
Smart #5
Volvo EX30
Volvo EX40
Ik overweeg dan ook de EX30 (best te pruimen na software update 1.5+) als spirituele opvolger van de i3, met als "omdenkoptie" een trekhaak + trekhaakkoffer om ook vakantieritten aangenaam te maken.
Uiteindelijke keuze:
Android A54, Iphone 10XS Max, MacBook Air 15" M2, iPad Air 2025, Mac mini M4 (2025), KIA EV3 plus advanced LR green
Elroq had ik ook erg fijn gevonden, alleen de 80kwh versie was buiten (lease)budget. EV6, Ioniq en Scenic zijn ook prettige auto's. Megane is wat krapper, Kona qua laadsnelheid/range wat beperkter en EX40 is wat gedateerd.
Kilometrage per jaar: 40000
Contractduur: 48
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: nvt
Merkbeleid, zo ja, welke: geen beleid
Specifieke wensen: stoel-,stuur verwarming, langere wielbasis voor fijne wegligging, veel ruimte binnenin. Trekhaak. Kan thuis laden.
Rij nu een Kia e Niro uit 2020. Per 1-10 dit jaar moet ik de nieuwe auto hebben. Mijn shortlist bestaat uit:
-VW id.7 tourer pro limited. Past precies in het budget.
-Tesla Model Y LR
-xpeng G6 LR
Heb in alle drie gereden, alle drie prima auto's. Per maand kost de VW circa 50 euro meer. We willen graag meer met de auto door Europa reizen en dat zo gemakkelijk mogelijk gaat. Wil geen zoektocht met apps voor laadpalen etc. Dit icm laadtijden is de reden waarom ik dit met de Niro niet doe.
Wie kan mij van waardevolle informatie voorzien? Dank!
Als je al Kia rijdt, de EV6 overwogen?appelstruike schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:33:
Leasebudget: normbedrag van 58000, werkgever koopt de auto. Hierbij is inbegrepen een set wintervelgen, geen banden
Specifieke wensen: stoel-,stuur verwarming, langere wielbasis voor fijne wegligging, veel ruimte binnenin. Trekhaak. Kan thuis laden.
Rij nu een Kia e Niro uit 2020. Per 1-10 dit jaar moet ik de nieuwe auto hebben. Mijn shortlist bestaat uit:
-Tesla Model Y LR
-xpeng G6 LR
Heb in alle drie gereden, alle drie prima auto's. Per maand kost de VW circa 50 euro meer. We willen graag meer met de auto door Europa reizen en dat zo gemakkelijk mogelijk gaat. Wil geen zoektocht met apps voor laadpalen etc. Dit icm laadtijden is de reden waarom ik dit met de Niro niet doe.
Binnenruimte riant, koffer redelijk.
Snelladen is top, al heeft de id7 meer range (maar ja, dat is een VW)
In dat geval zou ik niet voor de Model Y gaan, mij valt de navigatie erg tegen. Sowieso omdat ie slecht tot niet op de hoogte is van wegafsluitingen of omleidingen maar vooral omdat ie helemaal niet zo veel laadpunten kent. Met snelladers gaat het nog wel, hij kent in ieder geval de grote namen als Tesla, IONITY, Fastned, Shell Recharge etc. Maar lang niet zo veel opties als je krijgt in een wagen met (echte) Google Maps navigatie. Destination chargers is nog veel slechter. In mijn eigen wijk tientallen laadpunten die allemaal niet bestaan volgens de Tesla navigatie.appelstruike schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:33:
We willen graag meer met de auto door Europa reizen en dat zo gemakkelijk mogelijk gaat. Wil geen zoektocht met apps voor laadpalen etc. Dit icm laadtijden is de reden waarom ik dit met de Niro niet doe.
En je bent veroordeeld tot de Tesla navigatie omdat CarPlay of Android Auto niet ondersteund wordt.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Het is duidelijk dat je ook nog niet met GM navigatie hebt gereden, want zo zaligmakend zoals jij het beschrijft is het ook niet. Ik ben met GM naar Kopenhagen en Sirmione (Gardameer) en wat kortere 500km-ritjes gereden en de voorstellen die GM deed, waren allesbehalve wat jij er van denkt. Om het kort te houden, op reis ga je best van laadpunt naar laadpunt rijden, en dit doe ik met ABRP. Als we al rijdend vroeger willen stoppen vraag ik mijn vrouw om via ChargingTime te kijken voor een andere laadstop. Ik laat GM niks meer bepalen of we staan weer aan de overkant van de autosnelweg, of moeten de afrit nemen ergens in een wijk waar mijn vrouw niet alleen wil lopen om dan vast te stellen dat er 5km verder op de autosnelweg een laadpark is met 12 laadstations.SirLenncelot schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 09:34:
[...]
In dat geval zou ik niet voor de Model Y gaan, mij valt de navigatie erg tegen. Sowieso omdat ie slecht tot niet op de hoogte is van wegafsluitingen of omleidingen maar vooral omdat ie helemaal niet zo veel laadpunten kent. Met snelladers gaat het nog wel, hij kent in ieder geval de grote namen als Tesla, IONITY, Fastned, Shell Recharge etc. Maar lang niet zo veel opties als je krijgt in een wagen met (echte) Google Maps navigatie. Destination chargers is nog veel slechter. In mijn eigen wijk tientallen laadpunten die allemaal niet bestaan volgens de Tesla navigatie.

GM kent FastNed niet, nooit een FastNed voorstel gekregen, maar er wel veel geladen op basis van ABRP/ChargingTime
Ach je hebt liever een kakafonie van AC laadpunten op je kaart, lekker onoverzichtelijk met al die laadpunten op je kaart, bij Tesla kan je dit tenminste nog uitzetten.En je bent veroordeeld tot de Tesla navigatie omdat CarPlay of Android Auto niet ondersteund wordt.
In de Tesla past het net aan met de kinderzitjes achterin maar het houd niet echt over. Al komt dat ook wel door mijn eigen lengte van 2.04...
Als opvolger had ik de nieuwe Skoda enyaq op het oog. Meer dan voldoende ruimte. Nu wil het net dat tesla de prijzen wel aardig aan het verlagen is of het zakelijk interessanter maakt om alsnog over te stappen op een model Y. Zelf tot jaar gratis SC erbij... Beetje afwachten hoe het loopt maar kans is groot dat het alsnog de Model Y Juniper gaat worden...
eerdere reacties over CarPlay/android auto en tesla... in basis kun je prima zonder. Ja bepaalde laadpunten zie je misschien niet maar dat zal bij andere applicaties ook niet heel veel anders zijn.. enige issue dat ik ondervind is het draadloos laden van de telefoon.. toestel wordt erg warm en stopt soms ook met laden.. ik houd het voorlopig maar op met het usb-c kabeltje...
...
Ik gebruik zelf een houder achter het stuur met kabeltje. Vind de plek van de telefoon sowieso anders niet fijn en draadloos opladen is het ook allemaal niet.koentjuh1987 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:50:
Zelf ook al een tijdje bezig met een nieuwe auto. Eerst een E-208 gereden, nu de Model 3 RWD LR.
In de Tesla past het net aan met de kinderzitjes achterin maar het houd niet echt over. Al komt dat ook wel door mijn eigen lengte van 2.04...
Als opvolger had ik de nieuwe Skoda enyaq op het oog. Meer dan voldoende ruimte. Nu wil het net dat tesla de prijzen wel aardig aan het verlagen is of het zakelijk interessanter maakt om alsnog over te stappen op een model Y. Zelf tot jaar gratis SC erbij... Beetje afwachten hoe het loopt maar kans is groot dat het alsnog de Model Y Juniper gaat worden...
eerdere reacties over CarPlay/android auto en tesla... in basis kun je prima zonder. Ja bepaalde laadpunten zie je misschien niet maar dat zal bij andere applicaties ook niet heel veel anders zijn.. enige issue dat ik ondervind is het draadloos laden van de telefoon.. toestel wordt erg warm en stopt soms ook met laden.. ik houd het voorlopig maar op met het usb-c kabeltje...
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Ik zeg niet dat GoogleMaps zaligmakend is, ik hou ook niet van de overdaad aan info. Ik zeg alleen uit eigen ervaring dat ik de Tesla navigatie niet perse geschikt vind vanwege zijn gebrek aan info.RigolleM schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Het is duidelijk dat je ook nog niet met GM navigatie hebt gereden, want zo zaligmakend zoals jij het beschrijft is het ook niet. Ik ben met GM naar Kopenhagen en Sirmione (Gardameer) en wat kortere 500km-ritjes gereden en de voorstellen die GM deed, waren allesbehalve wat jij er van denkt. Om het kort te houden, op reis ga je best van laadpunt naar laadpunt rijden, en dit doe ik met ABRP. Als we al rijdend vroeger willen stoppen vraag ik mijn vrouw om via ChargingTime te kijken voor een andere laadstop. Ik laat GM niks meer bepalen of we staan weer aan de overkant van de autosnelweg, of moeten de afrit nemen ergens in een wijk waar mijn vrouw niet alleen wil lopen om dan vast te stellen dat er 5km verder op de autosnelweg een laadpark is met 12 laadstations.![]()
GM kent FastNed niet, nooit een FastNed voorstel gekregen, maar er wel veel geladen op basis van ABRP/ChargingTime![]()
[...]
Ach je hebt liever een kakafonie van AC laadpunten op je kaart, lekker onoverzichtelijk met al die laadpunten op je kaart, bij Tesla kan je dit tenminste nog uitzetten.
Natuurlijk kun je zonder, auto’s rijden al heel lang prima zonder CarPlay. Maar het is wel lekker om je eigen apps te kunnen kiezen en die instellingen onafhankelijk van de auto zijn. En je kunt gewoon gebruik maken van de features zonder extra premium-connectivity abonnement.koentjuh1987 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:50:
Wat heeft zelf je voorkeur? Zou persoonlijk voor een Y gaan. Je krijgt nog steeds enorm veel waar voor je geld. Verder voorzien van alles wat je wilt hebben.
CarPlay met Google is leuk, maar echt geen gemis. Premium heb je ook echt niet nodig in een Tesla. Leuk voor extra gimmicks maar heeft nul invloed op je navigatie die pakt altijd de actuele route en verkeersinformatie mee.
[ Voor 37% gewijzigd door SL65 op 16-05-2025 11:33 ]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt natuurlijk prima via Bluetooth werken vanaf je telefoon, maar dat dan moet je dus een extra houder hebben naast je beeldscherm omdat je anders geen beeld hebt.SL65 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:33:
@SirLenncelot
CarPlay met Google is leuk, maar echt geen gemis. Premium heb je ook echt niet nodig in een Tesla. Leuk voor extra gimmicks maar heeft nul invloed op je navigatie die pakt altijd de actuele route en verkeersinformatie mee.
Of je maakt een hotspot met je telefoon, die je dan eerst moet unlocken en vaak toch wel gehannes is als je ook verbonden bent met een ander wifi netwerk.
Verder zelfs met premium heb ik met de Tesla al twee keer voor afgesloten wegen gestaan en werd ik één keer over een fietspad geleid. Terwijl als ik die routes testte in mijn andere auto met Google- en Apple maps ik gewoon netjes omgeleid werd. En dit waren ook geen nieuwe verkeerssituaties.
Ik vind de navigatie in de Tesla echt teleurstellen.
En bij andere merken krijg je middels CarPlay of AndroidAuto gewoon een mooi alternatief geboden. Natuurlijk zit daar ook ruimte voor verbetering maar je hebt gewoon meer flexibiliteit.
[ Voor 8% gewijzigd door SirLenncelot op 16-05-2025 12:28 ]
Heb jij de Zeekr 7x long range al bekeken? De eerste modellen worden deze week uitgeleverd in NL. De reviews hiervan zijn zeer lovend (o.a. autogefuehl en Björn). Hij zal minder efficiënt zijn dan de ID7 of MY maar heeft de hoogste laadsnelheid van alle EV’s in NL. Mag daarnaast 2000kg trekken (vraag is hoe ver je dan komt).appelstruike schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:33:
Leasebudget: normbedrag van 58000, werkgever koopt de auto. Hierbij is inbegrepen een set wintervelgen, geen banden
-Tesla Model Y LR
-xpeng G6 LR
Wel bekeken, past helaas niet in het budget..Rudi01 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:22:
[...]
Heb jij de Zeekr 7x long range al bekeken? De eerste modellen worden deze week uitgeleverd in NL. De reviews hiervan zijn zeer lovend (o.a. autogefuehl en Björn). Hij zal minder efficiënt zijn dan de ID7 of MY maar heeft de hoogste laadsnelheid van alle EV’s in NL. Mag daarnaast 2000kg trekken (vraag is hoe ver je dan komt).
Geen enkele navigatie is perfect, daarom gebruiken wij ABRP/ChargingTime om dat gat op te vullen. Van A naar B navigeren lukt met elke navigatie, maar een goede laadplanning voorstellen daar is nog wat werk aan. Maar als je enkel bij Tesla SuC's laadt denk ik dat de Tesla navigatie wel zal voldoen.SirLenncelot schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:14:
[...]
Ik zeg niet dat GoogleMaps zaligmakend is, ik hou ook niet van de overdaad aan info. Ik zeg alleen uit eigen ervaring dat ik de Tesla navigatie niet perse geschikt vind vanwege zijn gebrek aan info.
CarPlay en Android Auto is puur voor navigatie, houdt geen rekening met de SoC van de wagen, wat de native navigatie wel doet.SirLenncelot schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:16:
[...]
Natuurlijk kun je zonder, auto’s rijden al heel lang prima zonder CarPlay. Maar het is wel lekker om je eigen apps te kunnen kiezen en die instellingen onafhankelijk van de auto zijn. En je kunt gewoon gebruik maken van de features zonder extra premium-connectivity abonnement.
De aangepaste shortlist dan maar
Hyundai Ioniq 5 Style 63 kWh
Hyundai Kona Electric n-line business 65.4 kWh
Kia EV3 Plus 58 kWh
Renault Mégane e-Tech Esprit Alpine
Renault Scénic e-Tech Comfort Range Techno
Skoda Elroq 60 Business Edition
Volvo EX30 SMER core
Volvo EX40 SMSR core -- valt eigenlijk al buiten budget (de overige kandidaten komen net onder of op de 640 uit).
Als wildcard misschien toch de recent gelanceerde MG S5 Luxury, maar dat gaat afhangen van het leasetarief
Misschien dan toch de MG S5 toevoegen, hoewel ik huiverig ben voor de service organisatie...
@jouwheld Ja, goed dat je 't zegt. Rare keus van Hyundai..Het verschil met de connect is wel echt serieus $$$...
[ Voor 9% gewijzigd door PVPaneel op 17-05-2025 08:11 ]
Ik gebruik ABRP ook, maar daar heb je wel echt teveel info ter beschikking. Die app is ook op AAOS beschikbaar.RigolleM schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:07:
[...]
Geen enkele navigatie is perfect, daarom gebruiken wij ABRP/ChargingTime om dat gat op te vullen. Van A naar B navigeren lukt met elke navigatie, maar een goede laadplanning voorstellen daar is nog wat werk aan. Maar als je enkel bij Tesla SuC's laadt denk ik dat de Tesla navigatie wel zal voldoen.
[...]
CarPlay en Android Auto is puur voor navigatie, houdt geen rekening met de SoC van de wagen, wat de native navigatie wel doet.
Overigens kan CarPlay wel de SoC van de wagen uitlezen, moet de autobouwer alleen toestaan. https://support.apple.com...e/iphone/iphc5e3a4b4b/ios
I know.. ik heb een AAOS voertuig gehad, maar qua navigatie is dat echt een disaster.SirLenncelot schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:21:
[...]
Ik gebruik ABRP ook, maar daar heb je wel echt teveel info ter beschikking. Die app is ook op AAOS beschikbaar.
Klopt, helaas Volvo, Polestar,... niet daarom dat ik het niet vermeldde, btw CarPlay/AA is ook op Tesla te activeren, moet je maar eens zoeken op YoutubeOverigens kan CarPlay wel de SoC van de wagen uitlezen, moet de autobouwer alleen toestaan. https://support.apple.com...e/iphone/iphc5e3a4b4b/ios
Heb ik over nagedacht, maar de kitjes zijn blijkbaar niet (voor iedereen) echt stabiel en je moet er blijkbaar elke keer opnieuw handmatig verbinding mee maken. Werkt wel, maar om dat nu een fijne gebruikerservaring te noemen…RigolleM schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:25:
[...]
I know.. ik heb een AAOS voertuig gehad, maar qua navigatie is dat echt een disaster.
[...]
Klopt, helaas Volvo, Polestar,... niet daarom dat ik het niet vermeldde, btw CarPlay/AA is ook op Tesla te activeren, moet je maar eens zoeken op Youtube
Maar goed, dit is niet het CarPlay/AA topic
Waarom zou ik mijn telefoon willen zien? De standaard opladers voor je telefoon liggen richting de bestuurder dus voor Flitsmeister en Waze prima, verder heb je de telefoon niet echt nodig hoor. Premium heeft geen invloed op je navigatie, dus dat heeft dan meer te maken met de data bron van Tesla.SirLenncelot schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 12:20:
[...]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Je kunt natuurlijk prima via Bluetooth werken vanaf je telefoon, maar dat dan moet je dus een extra houder hebben naast je beeldscherm omdat je anders geen beeld hebt.
Of je maakt een hotspot met je telefoon, die je dan eerst moet unlocken en vaak toch wel gehannes is als je ook verbonden bent met een ander wifi netwerk.
Verder zelfs met premium heb ik met de Tesla al twee keer voor afgesloten wegen gestaan en werd ik één keer over een fietspad geleid. Terwijl als ik die routes testte in mijn andere auto met Google- en Apple maps ik gewoon netjes omgeleid werd. En dit waren ook geen nieuwe verkeerssituaties.
Ik vind de navigatie in de Tesla echt teleurstellen.
En bij andere merken krijg je middels CarPlay of AndroidAuto gewoon een mooi alternatief geboden. Natuurlijk zit daar ook ruimte voor verbetering maar je hebt gewoon meer flexibiliteit.
Tja ieder zijn ding. De tranen springen altijd in mijn ogen als ik kijk naar de trage software van menig autofabrikant dus ja dan is CarPlay leuk maar dat doet momenteel niet veel meer als een navigatie app of een podcast app dus dan zit je verder weer te kloten met de brakke functies van auto's zelf. Tesla (en volgens mij menig Chinees alternatief) is gewoon instappen en rijden en die apps heb je al in de auto zelf.
Hou er rekening mee dat de Ioniq 5 style geen stoelverwarming heeft, pas vanaf de connect.PVPaneel schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:14:
@jouwheld Kende het topic i.d.d. Ik gooi een potentiële kandidaat altijd even door ABRP om een indruk te krijgen van hoe het uitpakt, en je hebt gelijk, het scheelt over het algemeen maar een uurtje of max twee. De laadpaalkaart is inderdaad indicatief, maar laat ook precies zien wat ik bedoel. Als je buiten de hoofdwegen komt in de Périgord kun je het al snel vergeten en heb je zo 150+ km geen snellader ter beschikking. Hoeft nog steeds geen beperking te zijn (als er maar 11 kW langzaam laders in de buurt zijn), maar is voor mij wel iets om rekening mee te houden. Qua selectie ben ik het wel met je eens.
De aangepaste shortlist dan maar
Hyundai Ioniq 5 Style 63 kWh
Hyundai Kona Electric n-line business 65.4 kWh
Kia EV3 Plus 58 kWh
Renault Mégane e-Tech Esprit Alpine
Renault Scénic e-Tech Comfort Range Techno
Skoda Elroq 60 Business Edition
Volvo EX30 SMER core
Volvo EX40 SMSR core -- valt eigenlijk al buiten budget (de overige kandidaten komen net onder of op de 640 uit).
Als wildcard misschien toch de recent gelanceerde MG S5 Luxury, maar dat gaat afhangen van het leasetarief
Als wildcard dan misschien toch de MG S5 toevoegen.
AI is je grootste vriendappelstruike schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:33:
-Tesla Model Y LR
-xpeng G6 LR
🔍 Vergelijking op hoofdlijnen:
Kenmerk VW ID.7 Tourer Pro Tesla Model Y LR Xpeng G6 LR
Actieradius (WLTP) ± 610 km ± 565 km ± 570 km
Snellaadsnelheid 175 kW 250 kW 280 kW
Trekhaak Ja (1.000 kg) Ja (1.600 kg) Ja (1.500 kg)
Kofferruimte (max) 1.714 L 2.158 L 1.374 L
Wielbasis 2970 mm 2890 mm 2890 mm
Laadinfrastructuur Publiek, apps nodig Tesla Superchargers (plug & charge) Publiek, apps nodig
Comfort / afwerking Zeer goed Functioneel & strak Modern, nog jong merk
Software / gebruiksgemak Goed, minder intuïtief Topklasse (automatische laadplanning) Redelijk, in ontwikkeling
Verwarming stoelen/stuur Ja Ja Ja
💡 Belangrijk bij lange reizen door Europa:
Tesla scoort hier het best dankzij Supercharger-netwerk, automatisch plannen van laadstops en plug & charge zonder gedoe.
VW en Xpeng vereisen laadpassen/apps en extra planning, wat ik juist wil vermijden.
🔚 Conclusie op basis van eigen voorkeuren:
Tesla Model Y LR is momenteel de meest logische keuze:
Superchargernetwerk = stressvrij reizen
Grootste bruikbare kofferruimte
Snel laden (250 kW) en goed bereik
Software is intuïtief, routeplanning incl. laadstops werkt vlekkeloos
VW ID.7 Tourer biedt meer comfort en luxe afwerking, maar laadinfrastructuur is minder vanzelfsprekend. Wel grootste actieradius op papier.
Xpeng G6 is verrassend compleet en krachtig voor z’n prijs, maar laadervaring en software zijn nog nét niet op Tesla-niveau.
wil je met eventueel in dm eens een foto sturen hoe je dat hebt zitten?Inspired schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:52:
[...]
Ik gebruik zelf een houder achter het stuur met kabeltje. Vind de plek van de telefoon sowieso anders niet fijn en draadloos opladen is het ook allemaal niet.
eventueel voor de Y wel een handige optie (voor flitsmeister/waze)
...
Ik zou het toch gewoon vragen aan mensen met ervaring ipv generieke info uit een taalmodel plukken.wienesroa schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 14:59:
[...]
AI is je grootste vriend
🔍 Vergelijking op hoofdlijnen:
Kenmerk VW ID.7 Tourer Pro Tesla Model Y LR Xpeng G6 LR
Actieradius (WLTP) ± 610 km ± 565 km ± 570 km
Snellaadsnelheid 175 kW 250 kW 280 kW
Trekhaak Ja (1.000 kg) Ja (1.600 kg) Ja (1.500 kg)
Kofferruimte (max) 1.714 L 2.158 L 1.374 L
Wielbasis 2970 mm 2890 mm 2890 mm
Laadinfrastructuur Publiek, apps nodig Tesla Superchargers (plug & charge) Publiek, apps nodig
Comfort / afwerking Zeer goed Functioneel & strak Modern, nog jong merk
Software / gebruiksgemak Goed, minder intuïtief Topklasse (automatische laadplanning) Redelijk, in ontwikkeling
Verwarming stoelen/stuur Ja Ja Ja
💡 Belangrijk bij lange reizen door Europa:
Tesla scoort hier het best dankzij Supercharger-netwerk, automatisch plannen van laadstops en plug & charge zonder gedoe.
VW en Xpeng vereisen laadpassen/apps en extra planning, wat ik juist wil vermijden.
🔚 Conclusie op basis van eigen voorkeuren:
Tesla Model Y LR is momenteel de meest logische keuze:
Superchargernetwerk = stressvrij reizen
Grootste bruikbare kofferruimte
Snel laden (250 kW) en goed bereik
Software is intuïtief, routeplanning incl. laadstops werkt vlekkeloos
VW ID.7 Tourer biedt meer comfort en luxe afwerking, maar laadinfrastructuur is minder vanzelfsprekend. Wel grootste actieradius op papier.
Xpeng G6 is verrassend compleet en krachtig voor z’n prijs, maar laadervaring en software zijn nog nét niet op Tesla-niveau.
Het supercharger netwerk vind ik matig bijzonder. Ja het is goedkoop, maar zit vrijwel altijd op een B-locatie, zelden aan de snelweg.
En je moet registreren in je tesla app en daar een betaalmethode toevoegen. Weinig anders dan de apps van IONITY en Fastned bijvoorbeeld. Waar je bij Fastned ook de automatische herkenning hebt na registratie en je enkel hoeft in te pluggen.
En bonus, met andere auto’s worden de superchargers ook meegenomen in de laadplanning en kun je er gewoon laden. Om van het laadnetwerk gebruik te maken hoef je geen Tesla te hebben.
Overigens meen ik uit mijn XPeng en VW ID.5 proefrit te herinneren dat die ook gewoon laadplanning hebben.
[ Voor 4% gewijzigd door SirLenncelot op 16-05-2025 15:41 ]
Het is duidelijk dat je geen fan bent van de Tesla SuC's, konden we in de vorige post ook afleiden, maar wat je nu neerpent slaat nergens op. Hoeveel keer heb je in het buitenland bij een Tesla SuC geladen, ik kon in het Ervaringen: Lange ritten met EV, weinig terugvinden over uw ervaringen, behalve dat je vorig jaar met dinosap hebt geredenSirLenncelot schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 15:39:
[...]
Het supercharger netwerk vind ik matig bijzonder. Ja het is goedkoop, maar zit vrijwel altijd op een B-locatie, zelden aan de snelweg.

Met een Tesla moet je juist niks, gewoon inpluggen en je bent klaar.En je moet registreren in je tesla app en daar een betaalmethode toevoegen. Weinig anders dan de apps van IONITY en Fastned bijvoorbeeld. Waar je bij Fastned ook de automatische herkenning hebt na registratie en je enkel hoeft in te pluggen.
Maar met een VW neem je 2 laadplekken in beslag als je niet aan de buitenkant kunt parkeren.En bonus, met andere auto’s worden de superchargers ook meegenomen in de laadplanning en kun je er gewoon laden. Om van het laadnetwerk gebruik te maken hoef je geen Tesla te hebben.
Moeten nogal proefritten geweest zijn, dat jij een laadplanning nodig hadOverigens meen ik uit mijn XPeng en VW ID.5 proefrit te herinneren dat die ook gewoon laadplanning hebben.
Er liggen geen SuCs direct aan de snelweg. Moet je vaak een paar km van de snelweg af om niet in het pittoreske centrum maar op een industrieterrein te laden. Fijn voor jouw ervaring dat dat bij een Van der Valk was, maar dat is zeker geen garantie. Tenminste in mijn ervaringen met kleine tripjes richting Ardennen en Sauerland is het dan toch gewoon een beetje een troosteloze plek.RigolleM schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:09:
[...]
Het is duidelijk dat je geen fan bent van de Tesla SuC's, konden we in de vorige post ook afleiden, maar wat je nu neerpent slaat nergens op. Hoeveel keer heb je in het buitenland bij een Tesla SuC geladen, ik kon in het Ervaringen: Lange ritten met EV, weinig terugvinden over uw ervaringen, behalve dat je vorig jaar met dinosap hebt geredenMijn ervaringen met Tesla SuC's zijn toch een pak positiever. De 2x dat ik in NL geladen heb was bij Van der Valk hotel en dat was dik in orde, zelfs mijn eerste stop in Duitsland was een Van der Valk.. Ze zullen het graag lezen bij VdV dat dit een B-locatie is
![]()
[...]
Met een Tesla moet je juist niks, gewoon inpluggen en je bent klaar.
[...]
Maar met een VW neem je 2 laadplekken in beslag als je niet aan de buitenkant kunt parkeren.
[...]
Moeten nogal proefritten geweest zijn, dat jij een laadplanning nodig had
Mijn punt is vooral dat men het SuC netwerk als USP van een Tesla aanhaalt maar dat vind ik wel meevallen. Ik laad net zo makkelijk bij een ander station als bij een SuC, men vergeet dan voor het gemak even dat ze hun account, de auto en de betaalmethode al gekoppeld hebben. Ja, dat moet je dan bij Fastned ofzo ook doen (dat is gewoon het idiote van EV laden) maar inpluggen en laden kan wel op meer plekken en met andere merken ook.
En daar komt dus bij dat andere merken ook kunnen laden bij de SuC (uiteraard na registreren) maar ze worden gewoon meegenomen in de laadplanning.
Dus wat is dan nog de USP van SuC bij een Tesla? Dat je niet in een app op OK hoeft te klikken bij het laden?
Kijk, ik ben sowieso geen fan van de Model Y die wij iets te gehaast gekozen hebben eind vorig jaar. Ik kan een hele lijst met kleine ergernissen opsommen die voor anderen wellicht geen issue zijn. Maar als iemand advies vraagt op een specifiek punt dan wil ik dat best geven vanuit mijn eigen ervaring. En die ervaring is gewoon dat het hele verhaal rondom de voordelen van het supercharger netwerk echt met een korrel zout te nemen zijn.
Helemaal als er ook mensen hun AI zoekresultaat ongefilterd tussen posten.
Renault Scenic tikt ook al je punten af.appelstruike schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 07:33:
-Tesla Model Y LR
-xpeng G6 LR
Mijn punt is dat je totaal geen ervaring hebt met lange trips bij Tesla SuC's, maar wel je best doet om alle negatieve punten duidelijk in de verf te zetten. Ik ga er verder niet over uitwijken, want dit is niet het topic om hierover te discussiëren.SirLenncelot schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 16:47:
[...]
Er liggen geen SuCs direct aan de snelweg. Moet je vaak een paar km van de snelweg af om niet in het pittoreske centrum maar op een industrieterrein te laden. Fijn voor jouw ervaring dat dat bij een Van der Valk was, maar dat is zeker geen garantie. Tenminste in mijn ervaringen met kleine tripjes richting Ardennen en Sauerland is het dan toch gewoon een beetje een troosteloze plek.
Mijn punt is vooral dat men het SuC netwerk als USP van een Tesla aanhaalt maar dat vind ik wel meevallen. Ik laad net zo makkelijk bij een ander station als bij een SuC, men vergeet dan voor het gemak even dat ze hun account, de auto en de betaalmethode al gekoppeld hebben. Ja, dat moet je dan bij Fastned ofzo ook doen (dat is gewoon het idiote van EV laden) maar inpluggen en laden kan wel op meer plekken en met andere merken ook.
En daar komt dus bij dat andere merken ook kunnen laden bij de SuC (uiteraard na registreren) maar ze worden gewoon meegenomen in de laadplanning.
Dus wat is dan nog de USP van SuC bij een Tesla? Dat je niet in een app op OK hoeft te klikken bij het laden?
Kijk, ik ben sowieso geen fan van de Model Y die wij iets te gehaast gekozen hebben eind vorig jaar. Ik kan een hele lijst met kleine ergernissen opsommen die voor anderen wellicht geen issue zijn. Maar als iemand advies vraagt op een specifiek punt dan wil ik dat best geven vanuit mijn eigen ervaring. En die ervaring is gewoon dat het hele verhaal rondom de voordelen van het supercharger netwerk echt met een korrel zout te nemen zijn.
Helemaal als er ook mensen hun AI zoekresultaat ongefilterd tussen posten.
Maar ik heb dus ervaring met laden bij suc’s, met verschillende auto’s. Ongeacht of dat een lange genoege trip voor jou is, vind ik het niet echt een ontzettend groot voordeel bieden. Ja het doet wat het belooft, maar dat betekent niet dat dat exclusief voor Tesla zo is.RigolleM schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:54:
[...]
Mijn punt is dat je totaal geen ervaring hebt met lange trips bij Tesla SuC's, maar wel je best doet om alle negatieve punten duidelijk in de verf te zetten. Ik ga er verder niet over uitwijken, want dit is niet het topic om hierover te discussiëren.
Ik denk dat wat ik deel vanuit mijn ervaring en wat jij deelt vanuit jouw ervaring waarde heeft voor de persoon die de vraag stelt. Ongeacht of wij dezelfde ervaring hebben.
laat gaan dit soort discussies...RigolleM schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 17:54:
[...]
Mijn punt is dat je totaal geen ervaring hebt met lange trips bij Tesla SuC's, maar wel je best doet om alle negatieve punten duidelijk in de verf te zetten. Ik ga er verder niet over uitwijken, want dit is niet het topic om hierover te discussiëren.

Maar dit is het verkeerde topic om over SuC's te discussiëren.SirLenncelot schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:04:
[...]
Maar ik heb dus ervaring met laden bij suc’s, met verschillende auto’s. Ongeacht of dat een lange genoege trip voor jou is, vind ik het niet echt een ontzettend groot voordeel bieden. Ja het doet wat het belooft, maar dat betekent niet dat dat exclusief voor Tesla zo is.
Ik denk dat wat ik deel vanuit mijn ervaring en wat jij deelt vanuit jouw ervaring waarde heeft voor de persoon die de vraag stelt. Ongeacht of wij dezelfde ervaring hebben.
Wij rijden dus bewust nog 'gewoon' brandstof. Ieder zijn eigen voorkeur toch? Afgestemd op persoonlijke smaak/situatie.
Dus ja, men kan prima CarPlay fijner/beter vinden dan Tesla navi. Geen reden om dat allemaal zo aanvallend op te nemen en te verdedigen lijkt me. Een vraagsteller kan dan zelf de antwoorden afwegen en inpassen in de persoonlijke situatie. Ik vind het zelf juist fijn om wat verschillende antwoorden en belevingen te lezen altijd (dus zowel positieve als negatieve ervaringen).
Vond de kofferbak een stuk kleiner dan die andere helaas.
Zeker waardeer ik alle reacties. Zijn een hoop op 1 dag. Wel een klein beetje wat ik verwachte, de 1 alleen maar lof over Tesla en SuC en de ander adviseert wat anders.SirLenncelot schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 18:04:
[...]
Al met al denk ik dat het niet erg veel uitmaakt, de auto's rijden allemaal prima en qua uitrusting komen ze redelijk overeen. De VW heeft denk ik de voorkeur, wil niet alles voor een scherm hoeven doen. Nu alleen nog beslissen of het die extra 55 euro per maand waard is. Alles is ineens een stuk duurder komend vanaf een 8% bijtelling 🥲
Ook even in de EV3 gezeten. Oogt beter in het echt (nog steeds twijfel over het design buiten). Handige zaken (verlichte laadpoort jeuj!) en mooie ruimte. Auto oogt netjes afgewerkt. Ik mis wel serieus kleur (alles zilver/grijs van binnen), maar dat is niet alleen Kia.
Die snap ik niet. Ik hik er juist tegenaan dat ik niet van merk wil wisselen omdat ik dan geen ingebouwde google maps meer heb. Dat werkt zo fijn met overzicht-view, accuraat aankomstpercentage en ook voor laadplanning gebruik ik tegenwoordig niets anders meer. Nooit meer ‘kaartupdates’ nodig en ook Google assistant spraakherkenning werkt vele malen beter dan wat ik zelfs bij Duitse ‘premium’ merken heb gebruikt.RigolleM schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 13:25:
[...]
I know.. ik heb een AAOS voertuig gehad, maar qua navigatie is dat echt een disaster.
[...]
Ik heb ook CarPlay gebruikt in andere auto’s maar het scherm is dan te klein, geen duidelijke alternatieve routes en ik mis de EV integratie volledig.
[ Voor 19% gewijzigd door JTHZZ op 18-05-2025 10:35 ]
Het ging over ABRP via AAOS, dus dat de navigatie van ABRP niet al te best werkt, mijn opmerking ging niet over GM navigatieJTHZZ schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:33:
[...]
Die snap ik niet. Ik hik er juist tegenaan dat ik niet van merk wil wisselen omdat ik dan geen ingebouwde google maps meer heb. Dat werkt zo fijn met overzicht-view, accuraat aankomstpercentage en ook voor laadplanning gebruik ik tegenwoordig niets anders meer. Nooit meer ‘kaartupdates’ nodig en ook Google assistant spraakherkenning werkt vele malen beter dan wat ik zelfs bij Duitse ‘premium’ merken heb gebruikt.
Ik heb ook CarPlay gebruikt in andere auto’s maar het scherm is dan te klein, geen duidelijke alternatieve routes en ik mis de EV integratie volledig.
Gekke werkgever, dat een Lync&Co wel mag, maar geen Xpeng G6? Dan is het meer voor de bühne… Is net zo Chinees uiteindelijk.tjib schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 20:53:
We rijden nu met plezier in een Polestar 2 met 8% bijtelling.
En zijn nu op zoek naar nieuwe auto. Vanuit werkgever de volgende beperkingen
- geen chinees merk ivm kans op spionage (chinese auto's verkocht onder niet chinees merk mag wel: polestar, smart, mazda, lynco etc)
- 100% elektrisch
Onze eis: minimaal 1500kg trekgewicht
Onze wensen
- niet teveel bijtelling. (max cataloguswaarde 50k) Liever rond de 45k of minder![]()
- grotere achterbak dan de Polestar (is nu best proppen met vakantie)
- vakanties naar italie haalbaar qua range icm snellaad tijden
- soepele eigen navigatie/muziek, liever geen carplay (we zijn erg blij met huidige Android Automotive (AAOS)
- 4x4
Onze shortlist hieronder. Missen we nog betaalbare auto met 1500kg en wat zouden jullie kiezen?
- lync co 02 (erg klein net als broertje volvo ex30)
- mazda 6e
- ioninq 5
- smart#5
- kia ev6 AWD (vinden we eigenlijk te duur)
Mocht je meer informatie over de Smart #5 willen: Gemeni in "Het grote Smart #5 topic"
Mooie auto, maar gaat wel snel over de 50k.
Smart #5 Review of deel je ervaringen met anderen via de WhatsApp groep
Ja Mazda 6e mocht ook terwijl dat nog meer Chinees is…. Maar daarom dachten we snel bestellen voordat dat de ICT gestapo er achterkomt dat Smart tegenwoordig Chinees is ipv DuitsGemeni schreef op zondag 18 mei 2025 @ 15:59:
[...]
Gekke werkgever, dat een Lync&Co wel mag, maar geen Xpeng G6? Dan is het meer voor de bühne… Is net zo Chinees uiteindelijk.
Lang getwijfeld en had quasi de nieuwe CLA 250+ besteld. Maar de kleine koffer en beenruimte achterin en de lage instap vind ik wat minder voor een gezin met kinderen. Qua range en laadsnelheid kan geen wagen er tegen op. Maar kopen op basis van fotos en videos was wat vreemd.
Dus eigenlijk in functie van gezin geredeneert. Een iets ruimere tragere ev wagen genomen ipv de gloednieuwe
snelle wagen met vernieuwd interieur en schermen enz.
EQB komt eind dit jaar een nieuw model uit. Volgens mij met de specs van de nieuwe CLA. Maar moest nu bestellen.
Nadelen CLA: als gezin klein. Teveel show en licht. Laad niet op de 400V laders. Enkel op 800V. Dit kan toch niet voor zo een wagen??
Nadelen EQB: design, binnen verouderd, 100kw laden. 520km rijbereik tov de 750km van de CLA.
Hopelijk een correcte keuze gemaakt?
[ Voor 17% gewijzigd door eqb250 op 19-05-2025 20:27 ]
Misschien nog als aanvulling om je keuze te onderbouwen:eqb250 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:21:
Vandaag de bestelling gedaan voor een EQB 250+ full option met amg pakket en leder ipv alcantara. Eigenlijk alle opties op buiten de trekhaak. Wat er wel op staat zo goed als alles. Bv Burmeister luidsprekers, head up display, 360gr camera, pano schuifdak, virtual realty HUD en navigatie enz,...
Lang getwijfeld en had quasi de nieuwe CLA 250+ besteld. Maar de kleine koffer en beenruimte achterin en de lage instap vind ik wat minder voor een gezin met kinderen. Qua range en laadsnelheid kan geen wagen er tegen op. Maar kopen op basis van fotos en videos was wat vreemd.
Dus eigenlijk in functie van gezin geredeneert. Een iets ruimere tragere ev wagen genomen ipv de gloednieuwe
snelle wagen met vernieuwd interieur en schermen enz.![]()
EQB komt eind dit jaar een nieuw model uit. Volgens mij met de specs van de nieuwe CLA. Maar moest nu bestellen.
Nadelen CLA: als gezin klein. Teveel show en licht. Laad niet op de 400V laders. Enkel op 800V. Dit kan toch niet voor zo een wagen??
Nadelen EQB: design, binnen verouderd, 100kw laden. 520km rijbereik tov de 750km van de CLA.
Hopelijk een correcte keuze gemaakt?weet iemand of de AMG echte lederen zetels bij de EQB goed zitten ipv de AMG alcantara?
CLA launch editie mist de Burmester audio, headsup display en 360 parkeercamera (welke standaard op de EQB AMG zitten) en heeft alleen artico lederlook. De CLA launch is 4K duurder en betreft de sedan versie. De estate versie is ws pas over een half jaar leverbaar en 1,5-2k duurder. Volgens mij heb je een prima keuze gemaakt voor de EQB nu, ik verwacht dat een vergelijkbare nieuwe versie een stuk duurder zal worden.
[ Voor 3% gewijzigd door Rudi01 op 19-05-2025 21:30 ]
Het klopt ook niet helemaal wat de ai zegt gelukkig. Alle autos, dus ook de vw, vertellen je tijdens je rit waar je moet laden. Tesla heeft als beperking dat het soms blind kan zijn voor andere laadopties, de vw gebruikt alle laders en ook de tesla chargers. Wel jammer dat je niet kan filteren, zelf vind ik de tesla chargers soms erg fijn namelijk. Ik zou niet weten waarom je allemaal apps nodig zou moeten hebben.remzor schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 19:47:
Wat is het toch fijn om nog gewoon benzine te rijden en niet te hoeven nadenken over laadstations en laadplanningen. Een dergelijke discussie over brandstof pompstations ook nog nooit gezien. En hop, in één keer door naar midden Frankrijk of Zuid-Duitsland. En dat met >100 km/u zelfs
![]()
Wij rijden dus bewust nog 'gewoon' brandstof. Ieder zijn eigen voorkeur toch? Afgestemd op persoonlijke smaak/situatie.
Dus ja, men kan prima CarPlay fijner/beter vinden dan Tesla navi. Geen reden om dat allemaal zo aanvallend op te nemen en te verdedigen lijkt me. Een vraagsteller kan dan zelf de antwoorden afwegen en inpassen in de persoonlijke situatie. Ik vind het zelf juist fijn om wat verschillende antwoorden en belevingen te lezen altijd (dus zowel positieve als negatieve ervaringen).
Dus qua plannen en apps herken ik het allemaal niet. Wel dat ik soms zoek naar een leuke lader met dingen voor de kids, maar dat is met een benzine pomp niets anders.
Bij een benzine auto kan je wel langer doorrijden en wordt je minder geconfronteerd met onzuinige dingen (dakkoffer, snelheden en bergen). Dat is wel meer ontspannen als je dat belangrijk vindt.
In Belgie is de CLA sport edition eigenlijk ongeveer dezelfde prijs als de EQB. Inderdaad bij de CLA ontbreekt dan de burmeister, 360 graden en headup display. De CLA heeft wel standaard adaptatieve cruise control en dergelijke. En uiteraard betere range en speed specs. Blij dat ik dan toch de juiste keuze heb gemaaktRudi01 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 21:24:
[...]
Misschien nog als aanvulling om je keuze te onderbouwen:
CLA launch editie mist de Burmester audio, headsup display en 360 parkeercamera (welke standaard op de EQB AMG zitten) en heeft alleen artico lederlook. De CLA launch is 4K duurder en betreft de sedan versie. De estate versie is ws pas over een half jaar leverbaar en 1,5-2k duurder. Volgens mij heb je een prima keuze gemaakt voor de EQB nu, ik verwacht dat een vergelijkbare nieuwe versie een stuk duurder zal worden.
Klopt ook niet helemaal-Splash- schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:20:
[...]
Het klopt ook niet helemaal wat de ai zegt gelukkig. Alle autos, dus ook de vw, vertellen je tijdens je rit waar je moet laden. Tesla heeft als beperking dat het soms blind kan zijn voor andere laadopties, de vw gebruikt alle laders en ook de tesla chargers. Wel jammer dat je niet kan filteren, zelf vind ik de tesla chargers soms erg fijn namelijk. Ik zou niet weten waarom je allemaal apps nodig zou moeten hebben.
Dus qua plannen en apps herken ik het allemaal niet. Wel dat ik soms zoek naar een leuke lader met dingen voor de kids, maar dat is met een benzine pomp niets anders.
Bij een benzine auto kan je wel langer doorrijden en wordt je minder geconfronteerd met onzuinige dingen (dakkoffer, snelheden en bergen). Dat is wel meer ontspannen als je dat belangrijk vindt.
Als ik naar Oostenrijk ga rij ik weg met een volle tank en ong 1050/1100 km range
Waarmee ik makkelijk mijn vakantie adres zou kunnen halen, maar dat haal ik echt niet.
Grote stukken 150+ en de dakkoffer zorgen er echt wel voor dat Holzkirchen de max is
Wat voor dakkoffer heb je? En welke dakdragers?Togi schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:10:
[...]
Klopt ook niet helemaal
Als ik naar Oostenrijk ga rij ik weg met een volle tank en ong 1050/1100 km range
Waarmee ik makkelijk mijn vakantie adres zou kunnen halen, maar dat haal ik echt niet.
Grote stukken 150+ en de dakkoffer zorgen er echt wel voor dat Holzkirchen de max is
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Maar toen ik van benzine auto (range ong 800km) overging naar de diesel dacht ik ook dat ik het in 1x het Zillertal kon halen.
Maar de boordcomputer rekent natuurlijk op basis van je recente rijstijl en dat is natuurlijk zonder bagage, dakkoffer en familie en Nederlandse snelheidslimiet.
Het 2de jaar ben ik dus van strategie gewijzigd en niet met een volle tank vertrokken. Mijn eerste stop naar Oostenrijk is meestal net voorbij Frankfurt dus meestal zorgde ik dat ik daar kon komen.
Afgelopen jaar even geklokt wat een stop mij kostte, eerst tanken, betalen, daarna parkeren, kinderen uitladen, plassen en weer inladen en vertrekken koste mij net geen half uur. In theorie kan dit sneller als de kinderen tijdens het tanken al uitstappen maar dat deden we eigenlijk nooit.
Sinds afgelopen woensdag mijn lease A klasse sedan omgeruild voor een E5008 dus het zal mij benieuwen.
Geen idee of je reactie echt voor mij bedoeld was, ik heb het niet over AI gehad namelijk. Maar er was een discussie gaande onder Tweakers waaruit bleek dat 'laden' en een planning daaromtrent wel iets is om over na te denken. Dunbevolkte gebieden, waar te stoppen, enz. Daar is bij benzine (wat je verder dan ook van fossiel vindt, staat er los van) gewoon geen sprake van.-Splash- schreef op maandag 19 mei 2025 @ 22:20:
[...]
Het klopt ook niet helemaal wat de ai zegt gelukkig. Alle autos, dus ook de vw, vertellen je tijdens je rit waar je moet laden. Tesla heeft als beperking dat het soms blind kan zijn voor andere laadopties, de vw gebruikt alle laders en ook de tesla chargers. Wel jammer dat je niet kan filteren, zelf vind ik de tesla chargers soms erg fijn namelijk. Ik zou niet weten waarom je allemaal apps nodig zou moeten hebben.
Mijn vrouw rijdt regelmatig erg lange afstanden op een dag dus dan is benzine zeker wat meer ontspannen als in: ze hoeft tussen werktijd iig niet te stoppen en te tanken/laden. Voor vakanties geldt dat dan dus ook idd. En voordeel voor mij: ik kan hem ook gewoon eens intrappen zonder bang te zijn dat ie hem helemaal leeg trekt, ook in de winter
Mijn punt was dus dat voor elke usecase wellicht ook weer andere 'beste' of meest passende optie is.
Natuurlijk haal je die optimale range nooit, dat is ook nooit geweest. Waar de auto dan ook op rijdt.Togi schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:10:
[...]
Klopt ook niet helemaal
In het verleden haalden wij met een Volvo V40 D3 (diesel dus) wel Noord-Italië op één tank, zonder per sé alleen maar 100km/u te rijden ofzo. Dat waren nog eens tijden
Maar een km of 650 op een tank benzine kun je vaak wel halen ook al rijd je 130-150 km/u denk ik.
De range van die nieuwe CLA is wel indrukwekkend overigens. Maar of je daar in de buurt komt bij 2 graden buiten als je 130/150 rijd weet ik niet. Het wordt iig allemaal steeds beter, dat zonder meer!
[ Voor 21% gewijzigd door remzor op 20-05-2025 11:50 ]
Bjørn Nyland heeft er een video over gemaakt.eqb250 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:21:
De strekking was iets van: niet echt een probleem, omdat alles toch 800V wordt en een deel dat al is. En anders is het verschil in laadtijd beperkt. Plus je kan kort laden en dan naar een laadstation die wel op 800V werkt, waardoor het gebruik van die 400V laadstation afneemt en die dan - om meer te verdienen - ook naar 800V moet.
let the past be the past.
Ik begreep dat de CLA alleen 800v kan laden en lang niet bij alle snelladers terecht kan.eqb250 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 20:21:
Vandaag de bestelling gedaan voor een EQB 250+ full option met amg pakket en leder ipv alcantara. Eigenlijk alle opties op buiten de trekhaak. Wat er wel op staat zo goed als alles. Bv Burmeister luidsprekers, head up display, 360gr camera, pano schuifdak, virtual realty HUD en navigatie enz,...
snelle wagen met vernieuwd interieur en schermen enz.![]()
Hopelijk een correcte keuze gemaakt?weet iemand of de AMG echte lederen zetels bij de EQB goed zitten ipv de AMG alcantara?
https://www.autoblog.nl/n...en-groot-probleem-7109231
Edit: spuit 11....
The best is yet to come
Zo goed als alle snelladers (in NL) kunnen tot 1000V, Tesla SuC moet je gewoon skippen, die zijn allemaal 400V. Het kan zijn dat er nog oudere laadpalen zijn die alleen 400V doen, maar die zijn veel moeilijker te vinden dan de 1000V varianten.Dean Martin schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:56:
[...]
Ik begreep dat de CLA alleen 800v kan laden en lang niet bij alle snelladers terecht kan.
https://www.autoblog.nl/n...en-groot-probleem-7109231
Edit: spuit 11....
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Nee, was niet op jouw bericht bedoeld, ik haakte in op de discussie benzine vs elektrisch. Ik wou alleen aangeven dat plannen vaak onnodig is voor elektrisch. Maar je houdt nooit het gemak van benzine (er niet naar omkijken).remzor schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 11:44:
[...]
Geen idee of je reactie echt voor mij bedoeld was, ik heb het niet over AI gehad namelijk. Maar er was een discussie gaande onder Tweakers waaruit bleek dat 'laden' en een planning daaromtrent wel iets is om over na te denken. Dunbevolkte gebieden, waar te stoppen, enz. Daar is bij benzine (wat je verder dan ook van fossiel vindt, staat er los van) gewoon geen sprake van.
Mijn vrouw rijdt regelmatig erg lange afstanden op een dag dus dan is benzine zeker wat meer ontspannen als in: ze hoeft tussen werktijd iig niet te stoppen en te tanken/laden. Voor vakanties geldt dat dan dus ook idd. En voordeel voor mij: ik kan hem ook gewoon eens intrappen zonder bang te zijn dat ie hem helemaal leeg trekt, ook in de winter![]()
Mijn punt was dus dat voor elke usecase wellicht ook weer andere 'beste' of meest passende optie is.
[...]
Natuurlijk haal je die optimale range nooit, dat is ook nooit geweest. Waar de auto dan ook op rijdt.
In het verleden haalden wij met een Volvo V40 D3 (diesel dus) wel Noord-Italië op één tank, zonder per sé alleen maar 100km/u te rijden ofzo. Dat waren nog eens tijden![]()
Maar een km of 650 op een tank benzine kun je vaak wel halen ook al rijd je 130-150 km/u denk ik.
De range van die nieuwe CLA is wel indrukwekkend overigens. Maar of je daar in de buurt komt bij 2 graden buiten als je 130/150 rijd weet ik niet. Het wordt iig allemaal steeds beter, dat zonder meer!
Je kunt dan ook niet bij een Lidl of McDonald's laden want daar staan vaak 50 kW laders en die zijn ook 400VThe Wizard schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:06:
[...]
Zo goed als alle snelladers (in NL) kunnen tot 1000V, Tesla SuC moet je gewoon skippen, die zijn allemaal 400V. Het kan zijn dat er nog oudere laadpalen zijn die alleen 400V doen, maar die zijn veel moeilijker te vinden dan de 1000V varianten.
Dus even boodschappen doen of wat eten en tegelijkertijd even bijladen is er dan niet bij.
Klopt, maar op 1100 km range en je moet tanken na 900 km voelt nog steeds niet zo belastend als na 330 km laden of na 250 km laden.Togi schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:10:
[...]
Klopt ook niet helemaal
Of het is wellicht mijn gevoel.
Mja je zal toch wel om de 2,5-3 uur stoppen, dus als je dan ook even moet/kan laden valt het wel mee.-Splash- schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:11:
[...]
Klopt, maar op 1100 km range en je moet tanken na 900 km voelt nog steeds niet zo belastend als na 330 km laden of na 250 km laden.
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Niet om belerend te doen, maar ik heb het al te vaak mis zien gaan en bijna een ongeluk gehad door iemand die mij inhaalde en het daar mis ging.Togi schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 10:54:
Voor mijn (prive) Mondeo heb ik Hapro cronos aero met een oude Thule Pacific 700 of zo (modellen lijken opelkaar) dakkoffer
Maar toen ik van benzine auto (range ong 800km) overging naar de diesel dacht ik ook dat ik het in 1x het Zillertal kon halen.
Maar de boordcomputer rekent natuurlijk op basis van je recente rijstijl en dat is natuurlijk zonder bagage, dakkoffer en familie en Nederlandse snelheidslimiet.
Het 2de jaar ben ik dus van strategie gewijzigd en niet met een volle tank vertrokken. Mijn eerste stop naar Oostenrijk is meestal net voorbij Frankfurt dus meestal zorgde ik dat ik daar kon komen.
Afgelopen jaar even geklokt wat een stop mij kostte, eerst tanken, betalen, daarna parkeren, kinderen uitladen, plassen en weer inladen en vertrekken koste mij net geen half uur. In theorie kan dit sneller als de kinderen tijdens het tanken al uitstappen maar dat deden we eigenlijk nooit.
Sinds afgelopen woensdag mijn lease A klasse sedan omgeruild voor een E5008 dus het zal mij benieuwen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KB6RcgbgPhoZH2nHBBNAiEyj.jpg?f=user_large)
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Ja, maar dat zijn wel de uitzonderingen, en die palen blijven niet nog jaren staan, bij veel Macs zijn die palen al kapot. Die van de Lidl ken ik zo niet maar zullen dezelfde oude palen zijn.Sonicfreak schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:10:
[...]
Je kunt dan ook niet bij een Lidl of McDonald's laden want daar staan vaak 50 kW laders en die zijn ook 400V
Dus even boodschappen doen of wat eten en tegelijkertijd even bijladen is er dan niet bij.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ben ik het mee eens, ik heb kleine kinderen dus na 2,5 uur willen die er ook wel even uit (en ik ook). Maar sommige mensen willen graag in 1 zit doorrijden naar Zuid Frankijk (vooral als het over benzine vs ev gaat wil iedereen het opeensvuurtjih schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:12:
[...]
Mja je zal toch wel om de 2,5-3 uur stoppen, dus als je dan ook even moet/kan laden valt het wel mee.
Iedereen heeft een eigen stijl en dat waardeer ik uiteraard.
Eens-Splash- schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:11:
[...]
Klopt, maar op 1100 km range en je moet tanken na 900 km voelt nog steeds niet zo belastend als na 330 km laden of na 250 km laden.
maar bedoel meer aan te geven dat het meer een mind set moet zijn naar mijn gevoel.
Ik ben tijdens lange ritten niet echt een stopper, naar Oostenrijk is het meestal voorbij Frankfurt bij Spessart/Rohrbrun (ong 460km voor mij) en daarna voorbij Munchen.
Naar Zuid frankrijk is het tanken in Luxemburg (350km), dus ik weet dat ik daar op moet inleveren.
Maar dit is eigenlijk alleen tijdens de vakanties, de rest van het jaar kan ik thuis laden, op het werk of bij klanten.
Nu zit ik even te rekenen maar ik tankte ong 2x per week, tankbeurt is ong 5 minuten dus tanken kost me op jaarbasis 8 uur.....
Maar ik ga het in augustus zien hoe mij het bevalt
eens. maar dat geldt dan ook voor de accu van de EV.SirLenncelot schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 12:43:
Als over range van benzine of diesel gesproken wordt, waarom niet de tankinhoud erbij vermelden? Denk dat die nogal veel invloed op je rang heeft.
...
Ik gebruik alleen snelladers buiten NL. Daar kom je echt nog genoeg 400V laders tegen. Snap ook niet dat een premium merk zo’n debiele keuze maakt. Zou die auto sowieso skippen.The Wizard schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 13:06:
[...]
Zo goed als alle snelladers (in NL) kunnen tot 1000V, Tesla SuC moet je gewoon skippen, die zijn allemaal 400V. Het kan zijn dat er nog oudere laadpalen zijn die alleen 400V doen, maar die zijn veel moeilijker te vinden dan de 1000V varianten.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Offtopic maar Mazda is Japans toch??tjib schreef op zondag 18 mei 2025 @ 22:18:
[...]
Ja Mazda 6e mocht ook terwijl dat nog meer Chinees is…. Maar daarom dachten we snel bestellen voordat dat de ICT gestapo er achterkomt dat Smart tegenwoordig Chinees is ipv Duits
Mazda is Japans, maar de Mazda 6e is een Chinese auto.
https://www.autoblog.nl/n...ktrisch-hoofdstuk-7016693
Kijk even op Directlease voor een indicatie. Hoewel elke leasemij weer andere (inkoop)kortingen, acties en prijzen kan doorberekenen. Maar ja, er zijn ook tig leasemaatschappijen.stroopwafelvla schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 15:25:
Ik heb een mobiliteitsbudget van €1.000 per maand, inclusief brandstof op basis van 35.000 km per jaar en voor 48 maanden. Is dit een goed budget en welke auto's kan ik hiermee leasen? Ik ben hier niet bekend mee aangezien dit mijn eerste werkgever is waar ik gebruik kan maken van een leaseauto.
Het lijkt wel of alle auto’s prijzig zijn, voor een Octavia combi (Sportline) zit ik al boven de €1000. Ik dacht dat je met €1000 iets moois kon samenstellen.remzor schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:00:
[...]
Kijk even op Directlease voor een indicatie. Hoewel elke leasemij weer andere (inkoop)kortingen, acties en prijzen kan doorberekenen. Maar ja, er zijn ook tig leasemaatschappijen.
Alle nieuwe auto's met een relatief hoge CO2 uitstoot zijn mede door boetes die deze uitstoot brengt duur. Skoda, Seat, Kia en Hyundai zijn enkele voorbeelden. Weinig veranderd maar de uitvoeringen zijn kaler en duurder geworden.stroopwafelvla schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:20:
[...]
Het lijkt wel of alle auto’s prijzig zijn, voor een Octavia combi (Sportline) zit ik al boven de €1000. Ik dacht dat je met €1000 iets moois kon samenstellen.
Renault groep daarin tegen is weer scherp geprijsd en Ford lijkt ook al jaren een dealtje te hebben met maatschappijen.
[ Voor 5% gewijzigd door Puddi Puddin op 24-05-2025 17:14 ]
Ik weet niet hoe je hebt gezocht maar voor 1000,- kan je een prima/dikke auto rijden.stroopwafelvla schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:20:
[...]
Het lijkt wel of alle auto’s prijzig zijn, voor een Octavia combi (Sportline) zit ik al boven de €1000. Ik dacht dat je met €1000 iets moois kon samenstellen.
https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N
[ Voor 36% gewijzigd door D.deJong op 24-05-2025 17:38 ]
Ik had de sportline business, vandaar!D.deJong schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:34:
[...]
Ik weet niet hoe je hebt gezocht maar voor 1000,- kan je een prima/dikke auto rijden.
https://directlease.nl/le...productFlexibleDuration=N
Dat lijkt niet zo, dat is zo. En brandstof is duur.stroopwafelvla schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:20:
[...]
Bij 35k per jaar moet je rekenen dat er ca 250 per maand aan brandstof gereserveerd wordt, en er ook een redelijke reservering voor onderhoud en afschrijving plaats vindt.
Kortom: ik denk dat je idd op een wat kaler uitgeruste Skoda, of een wat meer aangeklede Cupra of Koreaan uit komt.
De brandstof tikt heel hard aan... Kijk is naar relatief zuinige hybride modellen... Dat scheelt significant.stroopwafelvla schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:20:
[...]
Leon PHEV past prima, wat andere opties die waarschijnlijk kunnen zijn de Ford Kuga PHEV, Corolla TS hybrid of een Kia Niro hybrid
PHEV hangt wel sterk af van de wijze hoe je leasemaatschappij rekend
Verder is het ook goed om rekening te houden dat NL zo plat als een pannenkoek is, maar de Ardennen/Alpen/Pyreneeën toch stevige klimmen kennen (ook met autosnelwegen), wat serieus effect heeft op het verbruik
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Vorig jaar nog met een dakkoffer op een Model Y naar Zuid-Frankrijk geredenD_Jeff schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 21:49:
@Togi Ik heb 1x zo'n dakkoffer op een Polo lease diesel geplaatst (De wel bekende 14% slowmotion), maar was dat gefluit na 80 km al helemaal zat (en dat voor een rit naar Blanes). Zelf geen last van?
Verder is het ook goed om rekening te houden dat NL zo plat als een pannenkoek is, maar de Ardennen/Alpen/Pyreneeën toch stevige klimmen kennen (ook met autosnelwegen), wat serieus effect heeft op het verbruik
Overigens is een trekhaakkoffer wellicht ook een optie?
Mijn huidige auto is een Kia e-Niro uit Jan 2025, volledig elektrisch dus. 64kw, WLPT van 450 km, laden gaat met max 80Kwh.
Het elektrisch rijden bevalt op zich prima en vanuit het bedrijf wordt het ook sterk gestimuleerd (o.a. ruimer leasebudget als je elektrisch kiest).
Mijn budget bedraagt 800 euro, overschrijding (eigen bijdrage) mag met 20%
Niet elektrisch rijden is ook een optie maar moet dan wel passen qua budget. Bijkomend voordeel is dat dit jaar de bijtelling 17% voor een groot deel.
De Kia is uitstekend bevallen, maar wat we graag anders zien is; een stuk ruimere bagageruimte, grotere actieradius en hogere laadsnelheid. De laadsnelheden zijn bij moderne auto’s natuurlijk al vaak hoger dan de mijne.
De hoge instap bevalt prima dus ik ben weer op zoek naar een SUV(achtig).
Ik heb onlangs proef gereden in de Skoda Enyaq. De bagage ruimte is enorm en rijden bevalt goed. Veel zaken die op mijn KIA al jaren zitten zitten hier niet op (of slechts tegen behoorlijke bijbetaling) zoals stoel koeling / ventilatie, achterbankverwarming, etc).
Weten jullie nog andere opties die ik moet overwegen? Dus elektrisch, SUV, stuk ruimer qua bagageruimte dan de e-Niro, flinke toename in actieradius en een fatsoenlijke laadsnelheid voor snelladen.
Dank vast voor de moeite, mocht er meer aanvullende info nodig zijn, geen probleem !
Dank!
De Superb PHEV is aanzienlijk goedkoper dan de Octavia MHEV.stroopwafelvla schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 17:46:
[...]
Ik had de sportline business, vandaar!
[ Voor 28% gewijzigd door PVPaneel op 02-06-2025 16:35 ]
Je zou de Elroq nog kunnen bekijken iets kleiner dan de Enyaq, maar verder vergelijkbaar. Misschien kun je doordat die net wat goedkoper is wat van je gewenste opties binnen je budget krijgen.mister9 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:21:
Ik mag dit jaar weer een nieuwe leaseauto gaan uitzoeken voor vervanging van mijn huidige auto die eind dit jaar afloopt, waar ik dan 5 jaar in gereden heb.
Mijn huidige auto is een Kia e-Niro uit Jan 2025, volledig elektrisch dus. 64kw, WLPT van 450 km, laden gaat met max 80Kwh.
Het elektrisch rijden bevalt op zich prima en vanuit het bedrijf wordt het ook sterk gestimuleerd (o.a. ruimer leasebudget als je elektrisch kiest).
Niet elektrisch rijden is ook een optie maar moet dan wel passen qua budget. Bijkomend voordeel is dat dit jaar de bijtelling 17% voor een groot deel.
De Kia is uitstekend bevallen, maar wat we graag anders zien is; een stuk ruimere bagageruimte, grotere actieradius en hogere laadsnelheid. De laadsnelheden zijn bij moderne auto’s natuurlijk al vaak hoger dan de mijne.
Ik heb onlangs proef gereden in de Skoda Enyaq. De bagage ruimte is enorm en rijden bevalt goed. Veel zaken die op mijn KIA al jaren zitten zitten hier niet op (of slechts tegen behoorlijke bijbetaling) zoals stoel koeling / ventilatie, achterbankverwarming, etc).
Weten jullie nog andere opties die ik moet overwegen? Dus elektrisch, SUV, stuk ruimer qua bagageruimte dan de e-Niro, flinke toename in actieradius en een fatsoenlijke laadsnelheid voor snelladen.
Dank vast voor de moeite, mocht er meer aanvullende info nodig zijn, geen probleem !
Dank!
Standaard ruim in de opties vind je vaak niet bij europese auto's dus dan kom je toch bij Korea, bv Ioniq 5 of EV6 of een Chinese auto.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Xpeng G6 of een Model Y? Standaard ramvol!mister9 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:21:
Ik mag dit jaar weer een nieuwe leaseauto gaan uitzoeken voor vervanging van mijn huidige auto die eind dit jaar afloopt, waar ik dan 5 jaar in gereden heb.
Dank!
Ik sta voor een redelijk vergelijkbare keuze. Rij dezelfde auto momenteel, mijn budget voor de nieuwe is net wat ruimer.mister9 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:21:
Dank!
Ben je merk/continent gebonden? Wil je een wagen die ruim is met veel opties en vrij vlot laden dan kom je al gauw uit bij een xpeng G6, Tesla Y of de net uitgekomen Smart#5. Een andere optie wellicht de VW id.7 tourer limited edition.
De Enyaq, ID4, EV6, Ioniq 5, Scenic, Ford Explorer zijn allemaal wat kaler en/of kleiner helaas.
En als alternatief de Kia EV3?
Leasebudget: 930 euro met een mogelijkheid tot 10% overschrijding (deze komt op de eigen bijdrage van 90 euro per maand die ik sowieso heb).
Kilometrage per jaar: uitgaande van 30.000 (praktijk 20.000)
Contractduur: uitgaande van 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, bepaald via Directlease.nl
Merkbeleid, zo ja, welke: 20 gangbare merken
Overige afhankelijkheden: elektrisch, verplicht metalic, bij het berekenen van de leaseprijs op directlease.nl rekening houden met: eigen risico 300 euro, luxe vervangend vervoer, all season banden en een brandstofkaart.
Specifieke wensen: Minimaal trekhaak met minimaal 750kg trekvermogen, voldoende kofferbakruimte, voldoende bereik.
Pre: auto die te herkennen is op het parkeerterrein (geen eenheidsworst), ACC, getinte ramen achter.
Uiteindelijke keuze:?
Al een tijdje aan het vergelijken geweest (eigenlijk alleen de 500km+ opties) en afgelopen vrijdag ook wat auto's daarvan bekeken:
- Elroq BE85 (gezien, nette auto maar wel een die iedereen heeft, kofferbak net voldoende
- Enyaq Selection 85 (gezien, nette auto maar wel een die iedereen heeft, wel erg prijzig in de lease vergeleken met de rest geen idee waarom)
- ID.4 PRO LE (gezien, zie je veel rijden, qua interieur en exterieur niet onze auto).
- ID.7 limosine of tourer LE (dealer had geen limosine of tourer in de showroom
- Ford Capri Select (gezien, leuke auto die je nauwelijks ziet. Ook nog de explorer bekeken maar die werd het niet ivm looks en kofferbak).
- Toyota bZ4X (gezien, was niet gepland maar kwamen er toevallig langs op weg naar de Kia-dealer. Auto stond met lege 12v batterij dus deed niets, dat hielp niet mee maar deze viel verder niet in de smaak.
- Kia EV3 Air 81 (gezien, viel meteen af vanwege te klein en niet mooi. Was ook vooral als optie om qua leaseprijs een klasse lager uit te komen waardoor de eigen bijdrage zou vervallen).
- Kia EV6 (gezien, was eigenlijk te duur met te grote accu maar omdat we toch bij de Kia-dealer waren ook deze maar meteen bekeken want vind hem er van buiten erg fraai uitzien. Van binnen echter helemaal niet. Overigens stond ook deze met een lege 12v batterij).
Als shortlist hieruit zijn de Elroq, Enyaq, ID.7 Limosine en Capri naar voren gekomen. Alle met een overschrijding op het leasebudget in meer of mindere mate (waarbij ik sowieso al fors (ruim 160 euro) meer kwijt ben dan bij mij vorige auto door een fors hogere eigen bijdrage, duurdere auto's en dus ook minder kinderopvangtoeslag.
Dit weekend dus nog eens over nagedacht en ik kom er nog niet uit:
- Elroq is een degelijke auto met volwassen techniek maar in de bedachte versie zelfs kaal (met trekhaak) boven budget en het parkeerterrein op het werk staat er vol mee.
- Enyaq is ook een degelijke auto met voldoende ruimte maar behoorlijk aan de (lease)prijs en ook die zie je overal
- ID.7 limosine LE heeft een beperkte overschrijding in de leaseprijs maar gaat wel hard in de bijtelling. Als je de opties vergelijkt met bijvoorbeeld de ID.4 PRO LE dan lijkt hij vrij kaal dus hierbij denk ik: als ik dan toch voor luxe ga moet ik dan niet gewoon er helemaal voor gaan en de PRO LE pakken (maar dat betekent ruim 280 euro extra t.o.v. nu)
- Ford Capri leuke auto maar geen complete "wauw" qua looks, gelukkig zie je hem weinig, alleen als ik de verhalen lees dan zijn er behoorlijke levertijden en laat de software nogal wat te wensen over (verdere techniek is het MEB platform dus dat zal wel goedkomen).
Uiteindelijk ook nog de Scenic onderzocht, deze lijkt binnen budget te kunnen met aardige aankleding. Grote twijfel daar is de kofferbak. Ze adverteren met ruim 500 liter echter is deze auto volgens mij een segment lager dan de overige auto's en ook de ADAC komt maar tot 315 liter. Deze wil ik dus mogelijk nog in het echt gaan bekijken.
Ook zit ik te twijfelen of een stapje terug in rijbereik (bijvoorbeeld de 60 batterij ipv de 85 bij Skoda) een optie is. Ik verwacht binnen Nederland aardig uit de voeten te komen (al neem ik voorlopig thuis geen laadpaal dus dan is extra bereik wel fijn), alleen de vakanties met een aanhanger wordt dan wellicht een uitdaging. Voordeel is dan ofwel minder betalen (goedkope elroq), ofwel aparter uitgeruste Skoda of zelfs een Enyaq coupé (die zie je dan weer veel minder).
Het is nog niet zo simpel om een keuze te maken

Niet een directie optie voor jouw maar ik rij momenteel de Megane e-tech, twee volwassen en een kleine van 1,5 met alle spullen die erbij komt kijken. Zelfs in de Megane kwamen wij tot nu toe nog nooit ruimte tekort.Tieske88 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:44:
Ook ik mag op zoek naar een nieuwe leaseauto, de huidige (Octavia combi die ik heb overgenomen van een collega) gaat in januari uit de lease, hopelijk kunnen we nog regelen dat we dit jaar geleverd krijgen i.v.m. de bijtelling.
Leasebudget: 930 euro met een mogelijkheid tot 10% overschrijding (deze komt op de eigen bijdrage van 90 euro per maand die ik sowieso heb).
Kilometrage per jaar: uitgaande van 30.000 (praktijk 20.000)
Contractduur: uitgaande van 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, bepaald via Directlease.nl
Merkbeleid, zo ja, welke: 20 gangbare merken
Overige afhankelijkheden: elektrisch, verplicht metalic, bij het berekenen van de leaseprijs op directlease.nl rekening houden met: eigen risico 300 euro, luxe vervangend vervoer, all season banden en een brandstofkaart.
Specifieke wensen: Minimaal trekhaak met minimaal 750kg trekvermogen, voldoende kofferbakruimte, voldoende bereik.
Pre: auto die te herkennen is op het parkeerterrein (geen eenheidsworst), ACC, getinte ramen achter.
Uiteindelijke keuze:?
Al een tijdje aan het vergelijken geweest (eigenlijk alleen de 500km+ opties) en afgelopen vrijdag ook wat auto's daarvan bekeken:
- Elroq BE85 (gezien, nette auto maar wel een die iedereen heeft, kofferbak net voldoende
- Enyaq Selection 85 (gezien, nette auto maar wel een die iedereen heeft, wel erg prijzig in de lease vergeleken met de rest geen idee waarom)
- ID.4 PRO LE (gezien, zie je veel rijden, qua interieur en exterieur niet onze auto).
- ID.7 limosine of tourer LE (dealer had geen limosine of tourer in de showroomalleen een verkochte ingeparkeerde limosine waar we omheen konden lopen en even in bij de bestuurder konden kijken en in de kofferbak, wel een fraaie auto. Vinden zelf de limosine mooier en is ook behoorlijk goedkoper als je bijtelling en extra bijdrage bij elkaar pakt)
- Ford Capri Select (gezien, leuke auto die je nauwelijks ziet. Ook nog de explorer bekeken maar die werd het niet ivm looks en kofferbak).
- Toyota bZ4X (gezien, was niet gepland maar kwamen er toevallig langs op weg naar de Kia-dealer. Auto stond met lege 12v batterij dus deed niets, dat hielp niet mee maar deze viel verder niet in de smaak.
- Kia EV3 Air 81 (gezien, viel meteen af vanwege te klein en niet mooi. Was ook vooral als optie om qua leaseprijs een klasse lager uit te komen waardoor de eigen bijdrage zou vervallen).
- Kia EV6 (gezien, was eigenlijk te duur met te grote accu maar omdat we toch bij de Kia-dealer waren ook deze maar meteen bekeken want vind hem er van buiten erg fraai uitzien. Van binnen echter helemaal niet. Overigens stond ook deze met een lege 12v batterij).
Als shortlist hieruit zijn de Elroq, Enyaq, ID.7 Limosine en Capri naar voren gekomen. Alle met een overschrijding op het leasebudget in meer of mindere mate (waarbij ik sowieso al fors (ruim 160 euro) meer kwijt ben dan bij mij vorige auto door een fors hogere eigen bijdrage, duurdere auto's en dus ook minder kinderopvangtoeslag.
Dit weekend dus nog eens over nagedacht en ik kom er nog niet uit:
- Elroq is een degelijke auto met volwassen techniek maar in de bedachte versie zelfs kaal (met trekhaak) boven budget en het parkeerterrein op het werk staat er vol mee.
- Enyaq is ook een degelijke auto met voldoende ruimte maar behoorlijk aan de (lease)prijs en ook die zie je overal
- ID.7 limosine LE heeft een beperkte overschrijding in de leaseprijs maar gaat wel hard in de bijtelling. Als je de opties vergelijkt met bijvoorbeeld de ID.4 PRO LE dan lijkt hij vrij kaal dus hierbij denk ik: als ik dan toch voor luxe ga moet ik dan niet gewoon er helemaal voor gaan en de PRO LE pakken (maar dat betekent ruim 280 euro extra t.o.v. nu)
- Ford Capri leuke auto maar geen complete "wauw" qua looks, gelukkig zie je hem weinig, alleen als ik de verhalen lees dan zijn er behoorlijke levertijden en laat de software nogal wat te wensen over (verdere techniek is het MEB platform dus dat zal wel goedkomen).
Uiteindelijk ook nog de Scenic onderzocht, deze lijkt binnen budget te kunnen met aardige aankleding. Grote twijfel daar is de kofferbak. Ze adverteren met ruim 500 liter echter is deze auto volgens mij een segment lager dan de overige auto's en ook de ADAC komt maar tot 315 liter. Deze wil ik dus mogelijk nog in het echt gaan bekijken.
Ook zit ik te twijfelen of een stapje terug in rijbereik (bijvoorbeeld de 60 batterij ipv de 85 bij Skoda) een optie is. Ik verwacht binnen Nederland aardig uit de voeten te komen (al neem ik voorlopig thuis geen laadpaal dus dan is extra bereik wel fijn), alleen de vakanties met een aanhanger wordt dan wellicht een uitdaging. Voordeel is dan ofwel minder betalen (goedkope elroq), ofwel aparter uitgeruste Skoda of zelfs een Enyaq coupé (die zie je dan weer veel minder).
Het is nog niet zo simpel om een keuze te makenIemand nog goede suggesties?
De cabine en de kofferbak is voor dagelijks leven en tripjes voldoende, durf er zelfs mee op vakantie te gaan.
Inleiding waar ik naar toe wilt, de scenic een stapje groter. Meer ruimte binnen en en kofferbak wederom een stuk groter. Overigens passen 4 volwassen en de kleine ook nog
Rijbereik is goed en zit gunstig in de lease prijs / bijtelling. Mijn keuze zou makkelijk zijn, Scenic/Model Y/XPeng met sterke voorkeur naar de Renault.
Wij rijden nu dus een Octavia combi en moet zeggen dat bij een weekend weg die kofferbak aardig vol ligt (600+ liter), dus dat is mijn benchmark (wellicht betekent dit vooral dat ik moet praten met hoofd inpakBrianV schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:57:
[...]
Niet een directie optie voor jouw maar ik rij momenteel de Megane e-tech, twee volwassen en een kleine van 1,5 met alle spullen die erbij komt kijken. Zelfs in de Megane kwamen wij tot nu toe nog nooit ruimte tekort.
De cabine en de kofferbak is voor dagelijks leven en tripjes voldoende, durf er zelfs mee op vakantie te gaan.
Inleiding waar ik naar toe wilt, de scenic een stapje groter. Meer ruimte binnen en en kofferbak wederom een stuk groter. Overigens passen 4 volwassen en de kleine ook nog![]()
Rijbereik is goed en zit gunstig in de lease prijs / bijtelling. Mijn keuze zou makkelijk zijn, Scenic/Model Y/XPeng met sterke voorkeur naar de Renault.
De Scenic is ook nog zeker niet afgeschreven, ik schrok alleen nogal van het lage volume uit wat van ADAC vandaan kwam.
Model Y wil ik persoonlijk overigens niet vanwege ome Elon en de Xpeng is helaas niet toegestaan in het leasebeleid (BYD bijvoorbeeld weer wel).
Zoals ik zeg, kaler en/of kleiner.PVPaneel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:40:
@appelstruike Ongetwijfeld kleiner dan wat je zelf verlangd, maar ontegenzeggelijk veel ruimer dan de e-Niro die je nu rijdt toch? Kleiner dan wat bedoel ik maar? Een enyaq of een ioniq 5 klein...hahaha..
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.