Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:43
Tieske88 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:44:
Uiteindelijk ook nog de Scenic onderzocht, deze lijkt binnen budget te kunnen met aardige aankleding. Grote twijfel daar is de kofferbak. Ze adverteren met ruim 500 liter echter is deze auto volgens mij een segment lager dan de overige auto's en ook de ADAC komt maar tot 315 liter. Deze wil ik dus mogelijk nog in het echt gaan bekijken.
Adac geeft hier toch 545 Ltr zonder neergeklapte bank voor de Scenic e-tech:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25VFm1nKRFvbLi20_wyJVe2W1F0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4hlAN0McHLeH0LVBmSwdCIU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 22:11
Tieske88 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:44:
Ook ik mag op zoek naar een nieuwe leaseauto, de huidige (Octavia combi die ik heb overgenomen van een collega) gaat in januari uit de lease, hopelijk kunnen we nog regelen dat we dit jaar geleverd krijgen i.v.m. de bijtelling.

Leasebudget: 930 euro met een mogelijkheid tot 10% overschrijding (deze komt op de eigen bijdrage van 90 euro per maand die ik sowieso heb).
Kilometrage per jaar: uitgaande van 30.000 (praktijk 20.000)
Contractduur: uitgaande van 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, bepaald via Directlease.nl
Merkbeleid, zo ja, welke: 20 gangbare merken
Overige afhankelijkheden: elektrisch, verplicht metalic, bij het berekenen van de leaseprijs op directlease.nl rekening houden met: eigen risico 300 euro, luxe vervangend vervoer, all season banden en een brandstofkaart.
Specifieke wensen: Minimaal trekhaak met minimaal 750kg trekvermogen, voldoende kofferbakruimte, voldoende bereik.
Pre: auto die te herkennen is op het parkeerterrein (geen eenheidsworst), ACC, getinte ramen achter.
Uiteindelijke keuze:?

Al een tijdje aan het vergelijken geweest (eigenlijk alleen de 500km+ opties) en afgelopen vrijdag ook wat auto's daarvan bekeken:
- Elroq BE85 (gezien, nette auto maar wel een die iedereen heeft, kofferbak net voldoende
- Enyaq Selection 85 (gezien, nette auto maar wel een die iedereen heeft, wel erg prijzig in de lease vergeleken met de rest geen idee waarom)
- ID.4 PRO LE (gezien, zie je veel rijden, qua interieur en exterieur niet onze auto).
- ID.7 limosine of tourer LE (dealer had geen limosine of tourer in de showroom :? alleen een verkochte ingeparkeerde limosine waar we omheen konden lopen en even in bij de bestuurder konden kijken en in de kofferbak, wel een fraaie auto. Vinden zelf de limosine mooier en is ook behoorlijk goedkoper als je bijtelling en extra bijdrage bij elkaar pakt)
- Ford Capri Select (gezien, leuke auto die je nauwelijks ziet. Ook nog de explorer bekeken maar die werd het niet ivm looks en kofferbak).
- Toyota bZ4X (gezien, was niet gepland maar kwamen er toevallig langs op weg naar de Kia-dealer. Auto stond met lege 12v batterij dus deed niets, dat hielp niet mee maar deze viel verder niet in de smaak.
- Kia EV3 Air 81 (gezien, viel meteen af vanwege te klein en niet mooi. Was ook vooral als optie om qua leaseprijs een klasse lager uit te komen waardoor de eigen bijdrage zou vervallen).
- Kia EV6 (gezien, was eigenlijk te duur met te grote accu maar omdat we toch bij de Kia-dealer waren ook deze maar meteen bekeken want vind hem er van buiten erg fraai uitzien. Van binnen echter helemaal niet. Overigens stond ook deze met een lege 12v batterij).

Als shortlist hieruit zijn de Elroq, Enyaq, ID.7 Limosine en Capri naar voren gekomen. Alle met een overschrijding op het leasebudget in meer of mindere mate (waarbij ik sowieso al fors (ruim 160 euro) meer kwijt ben dan bij mij vorige auto door een fors hogere eigen bijdrage, duurdere auto's en dus ook minder kinderopvangtoeslag.

Dit weekend dus nog eens over nagedacht en ik kom er nog niet uit:
- Elroq is een degelijke auto met volwassen techniek maar in de bedachte versie zelfs kaal (met trekhaak) boven budget en het parkeerterrein op het werk staat er vol mee.
- Enyaq is ook een degelijke auto met voldoende ruimte maar behoorlijk aan de (lease)prijs en ook die zie je overal
- ID.7 limosine LE heeft een beperkte overschrijding in de leaseprijs maar gaat wel hard in de bijtelling. Als je de opties vergelijkt met bijvoorbeeld de ID.4 PRO LE dan lijkt hij vrij kaal dus hierbij denk ik: als ik dan toch voor luxe ga moet ik dan niet gewoon er helemaal voor gaan en de PRO LE pakken (maar dat betekent ruim 280 euro extra t.o.v. nu)
- Ford Capri leuke auto maar geen complete "wauw" qua looks, gelukkig zie je hem weinig, alleen als ik de verhalen lees dan zijn er behoorlijke levertijden en laat de software nogal wat te wensen over (verdere techniek is het MEB platform dus dat zal wel goedkomen).

Uiteindelijk ook nog de Scenic onderzocht, deze lijkt binnen budget te kunnen met aardige aankleding. Grote twijfel daar is de kofferbak. Ze adverteren met ruim 500 liter echter is deze auto volgens mij een segment lager dan de overige auto's en ook de ADAC komt maar tot 315 liter. Deze wil ik dus mogelijk nog in het echt gaan bekijken.

Ook zit ik te twijfelen of een stapje terug in rijbereik (bijvoorbeeld de 60 batterij ipv de 85 bij Skoda) een optie is. Ik verwacht binnen Nederland aardig uit de voeten te komen (al neem ik voorlopig thuis geen laadpaal dus dan is extra bereik wel fijn), alleen de vakanties met een aanhanger wordt dan wellicht een uitdaging. Voordeel is dan ofwel minder betalen (goedkope elroq), ofwel aparter uitgeruste Skoda of zelfs een Enyaq coupé (die zie je dan weer veel minder).

Het is nog niet zo simpel om een keuze te maken :X Iemand nog goede suggesties?
Ik moet zelf ook een keuze maken, wat ik je kan meegeven: de Enyaq is sinds vorige week voor een aantal varianten in prijs gedaald, de 85 business edition is nu € 47.850, dat is een verlaging van 2500 euro die op 28mei is doorgevoerd (Tour de France promotie campagne).

Eigenlijk zit daar alles op, enige wat je nog zou willen is een kleurtje en trekhaak, al kan je er natuurlijk altijd wat pakketten op los laten. Ook de Elroq is goedkoper geworden in bepaalde varianten maar als ik er wat zaken bij klik die op de Enyaq Business Edition wel zitten kom je verdacht in de buurt, en dan is de kofferbak toch wel de troef van de Enyaq.

Edit: PS ik kom ook van een Octavia Combi af, dan is een Enyaq toch wel thuis komen, qua feeling maar ook qua ruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak-alex
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 15:11
japie101 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:22:
[...]

Ik moet zelf ook een keuze maken, wat ik je kan meegeven: de Enyaq is sinds vorige week voor een aantal varianten in prijs gedaald, de 85 business edition is nu € 47.850, dat is een verlaging van 2500 euro die op 28mei is doorgevoerd (Tour de France promotie campagne).

Eigenlijk zit daar alles op, enige wat je nog zou willen is een kleurtje en trekhaak, al kan je er natuurlijk altijd wat pakketten op los laten. Ook de Elroq is goedkoper geworden in bepaalde varianten maar als ik er wat zaken bij klik die op de Enyaq Business Edition wel zitten kom je verdacht in de buurt, en dan is de kofferbak toch wel de troef van de Enyaq.

Edit: PS ik kom ook van een Octavia Combi af, dan is een Enyaq toch wel thuis komen, qua feeling maar ook qua ruimte :)
En heb je de Tavascan al bekeken? Dan heb je niet de eenheidsworst op het parkeerterrein te pakken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kRazj
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 19:41
[...]

oh dit is wel interessant, vooral de Elroq kan je precies de opties kostenloos configureren die ik anders wil. Zie hem alleen nog niet in mijn zakelijk portal staan. Jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
Tieske88 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 22:06:
[...]

Wij rijden nu dus een Octavia combi en moet zeggen dat bij een weekend weg die kofferbak aardig vol ligt (600+ liter), dus dat is mijn benchmark (wellicht betekent dit vooral dat ik moet praten met hoofd inpak :+ ). Maar vindt het opzich ook altijd makkelijk om eenvoudig iets achter in de auto te kunnen gooien (vooral omdat die grote autostoeltjes echt lastig uit de auto te krijgen zijn als je de bank plat wil leggen).

De Scenic is ook nog zeker niet afgeschreven, ik schrok alleen nogal van het lage volume uit wat van ADAC vandaan kwam.

Model Y wil ik persoonlijk overigens niet vanwege ome Elon en de Xpeng is helaas niet toegestaan in het leasebeleid (BYD bijvoorbeeld weer wel).
Ben bang dat je dat nooit meer gaat vinden
(Misschien de id7)
Hier jaren lang een Mondeo gehad dus ook verwend met een ruime bak en veel ruimte tot boven de hoedenplank.
Veel merken adverteren met veel ruimte maar als ik de rolmaat pakte waren ze toch kleiner dan de Mondeo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
PaulC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 07:59:
[...]

Adac geeft hier toch 545 Ltr zonder neergeklapte bank voor de Scenic e-tech:
[Afbeelding]
Ja dat is inderdaad de opgave van de fabrikant. Van een select aantal auto's hebben ze de kofferbak ook op een uniforme wijze opgenomen waarbij de afwijkingen in sommige gevallen enorm zijn. Zie staatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbt7JzUgNUZkDNPtvFfYW50adYs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xN1x3rwZFXXiPy8YFrF6FwX7.png?f=user_large

https://www.adac.de/rund-...ferraumvolumen-vergleich/
[...]

Hmm zal eens kijken dan, die tour ben ik nog niet tegengekomen bij Directlease en een aantal dagen geleden is de Elroq juist duurder geworden (in leaseprijs en fiscale prijs), dat lijkt te komen door de prijslijst van september van de Elroq.
tweak-alex schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:55:
[...]

En heb je de Tavascan al bekeken? Dan heb je niet de eenheidsworst op het parkeerterrein te pakken..
Zeker naar gekeken maar is toch behoorlijk duurder in de configurator.
Togi schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 19:17:
[...]

Ben bang dat je dat nooit meer gaat vinden
(Misschien de id7)
Hier jaren lang een Mondeo gehad dus ook verwend met een ruime bak en veel ruimte tot boven de hoedenplank.
Veel merken adverteren met veel ruimte maar als ik de rolmaat pakte waren ze toch kleiner dan de Mondeo
Helemaal terug gaat hem inderdaad niet lukken (inderdaad misschien een ID.7 of een E5008 met de 3e rij plat) en dat hoeft ook niet. Maar er zijn toch best wat Electrische auto's waar je behoorlijk moet inleveren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:33
[b][
En de nieuwe Smart 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
Tieske88 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:20:
[...]

Ja dat is inderdaad de opgave van de fabrikant. Van een select aantal auto's hebben ze de kofferbak ook op een uniforme wijze opgenomen waarbij de afwijkingen in sommige gevallen enorm zijn. Zie staatje:
[Afbeelding]

[...]

Hmm zal eens kijken dan, die tour ben ik nog niet tegengekomen bij Directlease en een aantal dagen geleden is de Elroq juist duurder geworden (in leaseprijs en fiscale prijs), dat lijkt te komen door de prijslijst van september van de Elroq.

[...]

[...]

Helemaal terug gaat hem inderdaad niet lukken (inderdaad misschien een ID.7 of een E5008 met de 3e rij plat) en dat hoeft ook niet. Maar er zijn toch best wat Electrische auto's waar je behoorlijk moet inleveren helaas.
Ik ben zelf voor de e5008 gegaan
Met de derde rij plat idd een grote ruime kofferbak maar mijn gevoel zegt dat ie het wel aflegt tegen de Mondeo.
Maar we gaan het zijn met de zomervakantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-09 22:11
kRazj schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:13:
[...]

oh dit is wel interessant, vooral de Elroq kan je precies de opties kostenloos configureren die ik anders wil. Zie hem alleen nog niet in mijn zakelijk portal staan. Jullie wel?
Het is even wachten voordat de wijzigingen overal zijn doorgevoerd, ik zit bij een andere lease maatschappij en daar was het gisteren bijgewerkt zoals het op Skoda.nl staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:36
Tieske88 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 20:20:
[...]

[Afbeelding]

[...]

[...]

[...]

De Scenic heeft een vrij grote kofferbak qua liters, maar het is vooral ruimte in de hoogte. Vooral even gaan kijken om een goed beeld te krijgen, maar afgelopen weekend met gemak 5 handbagage koffers en 4 rugtassen erin kwijt gekund en nog ruimte over. In een station (had hiervoor een Focus station uit 2020) is er wel meer ruimte qua oppervlakte (breedte x diepte). Maar kon er makkelijk de kinderwagen in kwijt met de wieg erop. Nu inmiddels alleen de buggy nog ipv de wieg, dat scheelt :)

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelledg99
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:53
Hi allemaal, ik mag een leaseauto gaan uitzoeken. Ik heb niet perse verstand van auto's, dus het 'gevoel' van een auto zegt me niet zoveel. Wel ben ik gevoelig voor goede infotainment. Alhoewel ik vooral rij met Android Auto/Carplay.

Leasebudget: €750 (15% overschrijding mogelijk maar heeft niet mijn voorkeur)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 60 maanden / 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Exclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen Tesla
Overige afhankelijkheden: Elektrisch, actieradius minstens 400 km WLTP (liefst meer),
Specifieke wensen: Goede ACC en lane assist met stop & go (geautomatiseerd filerijden), ik rijd nu een VW Polo uit 2023 en vindt het fijn dat hij met Travel Assist actief meestuurt in plaats van je corrigeert als je tegen de lijn aan zit.
Trekhaak (voor aanhanger/fietsendrager, niet voor caravan)
Catalogusprijs van maximaal €42.000 (voorkeur onder 40K als het kan)
Climatecontrol via app (op afstand verwarmbaar)

Ik ben dus op zoek naar een auto, hij hoeft niet heel groot te zijn maar wat groter dan de VW Polo zou fijn zijn. Een beetje range heeft de voorkeur omdat ik niet thuis kan laden. 360 graden camera zou leuk zijn. Luxe dingetjes zoals automatische achterklep of elektrische stoelverstelling. Ingebouwde Google Maps zou fijn zijn (misschien AAOS), alleen weet ik niet zeker hoe goed dat werkt met de iPhone van mijn vrouw. Stoelverwarming is fijn, stoelverkoeling zou cool (😉) zijn maar zit in deze prijsklasse alleen de in de Tesla Model 3 dacht ik.
Voor komende maandag heb ik een proefrit gepland voor de Hyundai KONA, Kia EV3 en Renault Megane E-Tech.
Skoda Elroq vind ik mooi, maar lijkt met wat opties wel te duur.

Ik hoor graag of jullie nog tips hebben!

[ Voor 1% gewijzigd door jelledg99 op 04-06-2025 15:29 . Reden: prijs aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
jelledg99 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:15:
Hi allemaal, ik mag een leaseauto gaan uitzoeken. Ik heb niet perse verstand van auto's, dus het 'gevoel' van een auto zegt me niet zoveel. Wel ben ik gevoelig voor goede infotainment. Alhoewel ik vooral rij met Android Auto/Carplay.

Overige afhankelijkheden: Elektrisch, actieradius minstens 400 km WLTP (liefst meer),
Specifieke wensen: Goede ACC en lane assist met stop & go (geautomatiseerd filerijden), ik rijd nu een VW Polo uit 2023 en vindt het fijn dat hij met Travel Assist actief meestuurt in plaats van je corrigeert als je tegen de lijn aan zit.
Catalogusprijs van maximaal €45.000 (voorkeur onder 42K vanwege bijtelling)

Ik ben dus op zoek naar een auto, hij hoeft niet heel groot te zijn maar wat groter dan de VW Polo zou fijn zijn. Een beetje range heeft de voorkeur omdat ik niet thuis kan laden. 360 graden camera zou leuk zijn. Luxe dingetjes zoals automatische achterklep of elektrische stoelverstelling. Ingebouwde Google Maps zou fijn zijn (misschien AAOS), alleen weet ik niet zeker hoe goed dat werkt met de iPhone van mijn vrouw. Stoelverwarming is fijn, stoelverkoeling zou cool (😉) zijn maar zit in deze prijsklasse alleen de in de Tesla Model 3 dacht ik.
Voor komende maandag heb ik een proefrit gepland voor de Hyundai KONA, Kia EV3 en Renault Megane E-Tech.

Als je nog even kan wachten en geen suv wilt, kan je ook de Kia EV4 overwegen.
De GT-PlusLine van de EV3 heeft geventileerde voorstoelen, waarschijnlijk krijgt de die EV4 ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Catalogusprijs van maximaal €45.000 (voorkeur onder 42K vanwege bijtelling)

My 2cts - ik vind de ACC (TA-oplossing) van VAG (eerder Skoda gereden nu VW) gewoonweg de beste van wat er beschikbaar is op het moment. Dan blijf je na proefritten ook bij VAG (trust me, I tried).
Vind je de Elroq duur in de lease of in de bijtelling? En aan welke bedragen moeten we dan denken?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelledg99
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:53
True schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:51:
[...]

My 2cts - ik vind de ACC (TA-oplossing) van VAG (eerder Skoda gereden nu VW) gewoonweg de beste van wat er beschikbaar is op het moment. Dan blijf je na proefritten ook bij VAG (trust me, I tried).
Vind je de Elroq duur in de lease of in de bijtelling? En aan welke bedragen moeten we dan denken?
Duur in de bijtelling, ik heb het idee dat je al snel 3000 aan opties hebt voor de auto compleet is. Dan zit je al tegen de 45K, ik heb de max catalogus waarde in mijn bericht nu ook even aangepast naar 42K met voorkeur onder 40K.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:51
jelledg99 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:30:
[...]

Duur in de bijtelling, ik heb het idee dat je al snel 3000 aan opties hebt voor de auto compleet is. Dan zit je al tegen de 45K, ik heb de max catalogus waarde in mijn bericht nu ook even aangepast naar 42K met voorkeur onder 40K.
De Cupra Born en VW ID3 zijn behoorlijk in de aanbieding momenteel, als je die qua uitvoering passend kan krijgen kan je wel tot een aardig scherpe prijs komen. Zijn wat minder recent, maar in de basis best prima EV"s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

nooberke schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:50:
[...]

De Cupra Born en VW ID3 zijn behoorlijk in de aanbieding momenteel, als je die qua uitvoering passend kan krijgen kan je wel tot een aardig scherpe prijs komen. Zijn wat minder recent, maar in de basis best prima EV"s.
Die ID.3 heeft dacht ik vrij recent (jaar geleden) nog een facelift gehad, zeker niet verkeerd; https://www.autoweek.nl/a...n-en-verbeterd-binnenste/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

jelledg99 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:30:
[...]

Voor de trekhaak zou je ook kunnen kijken naar een door de dealer gemonteerde trekhaak als dealeroptie - dat scheelt je in de bijtelling, de LMs vinden dit zelden een probleem. Het enige is dat die dan bijv. niet elektrisch in/uit te halen is - en bij sommige modellen is het simpelweg niet een mogelijkheid.
Scheelt je al snel weer een eurootje of 800 - 1000 in de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 21:19

Catalogusprijs van maximaal €42.000 (voorkeur onder 40K als het kan)

Ik ben in het bezit van de EV3 en tot dusver zeer tevreden, ook over de ACC. Het enige nadeel is dat er standaard vrij veel veiligheidspiepjes aan staan, maar dit is met een snelkoppeling snel uit te zetten. Ik vind het een onwijs comfortabele auto om te rijden.

De Elroq heb ik kort overwogen, maar icm pakketkeuze raakte dit voor mij uit balans qua bang for buck.

Renault en ACC hoor ik verschillende verhalen over, ook over de snelheidswijzigingen nav verkeersborden. Bij een collega dook de auto op de snelweg een paar keer terug naar 50 per uur. Kan je niet vertellen in hoeverre dit een groter issue is bij andere gebruikers...

Kona, Niro, E-Corsa of een E308 zijn mooie alternatieven denk ik? De BYD verrast mij eigenlijk ook wel, al moet je maar net zin hebben in een "Chinese bak".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:00
Helaas ruim buiten budget.
[...]

Helaas zie ik deze verlaging niet bij Directlease, zou wel mooi meegenomen zijn inderdaad.

Buiten de scenic die we nog moeten gaan bekijken is de lijst wel ingekort naar 3 (of eigenlijk 2):
Samen met mijn vrouw ons oorspronkelijke lijstje nagelopen en we kwamen uit op de keuze van ofwel de Capri Select met een optiepakket ofwel de Enyaq 85 selection zonder opties (nagenoeg even duur). Ikzelf ben nog even aan het kijken geweest naar een Enyaq 60 coupé Selection met clever pakket en aangepaste velgen (ook net zo duur). Daarna alle configuraties eens naast elkaar gezet qua beeld. Voor mij persoonlijk valt hiermee de Enyaq 85 selection vanwege de minder uitgebreide opties en vooral ook de looks.

Voor nu dus de keuze eigenlijk tussen 2. Hoofd zegt Ford (grotere accu, echt een afwijkend merk EV, maar daarentegen niet overtuigd van de looks), hart zegt Enyaq coupé (ondanks de basisversie toch een veel fraaiere auto (met standaard panorama dak) alleen helaas een kleiner accupakket).

Nog maar eens goed over nadenken en overleggen met mijn wederhelft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Tieske88 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 21:14:
[...]

Helaas ruim buiten budget.

[...]

Helaas zie ik deze verlaging niet bij Directlease, zou wel mooi meegenomen zijn inderdaad.
Offert opvragen per mail waar je de verlaagde aanschafprijs in benoemt wil nog wel eens een leuk aanbod opleveren.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerplay
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-09 18:42
Opel Grandland Electric
Mazda 6e
KGM Torres EVX :P

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Leasebudget: 37.500 , met max 15% overschrijding voor eigen rekening.
Kilometrage per jaar: 8.000 prive, maar geen idee verder. Heb aangegeven dat ik prive 12 a 15k zal rijden waarschijnlijk.
Contractduur: 48 maanden.
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief en geen idee qua opgave. Tankpas van de zaak.
Merkbeleid, zo ja, welke: Niet echt.
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen: Teveel. Eigenlijk wat er in de Octavia combi BE plus zit. ACC, automaat, etc.
Uiteindelijke keuze:

Per augustus ga ik over naar een andere werkgever. Op dit moment rij ik een Seat Leon Sportstourer uit 2025. Gewoon benzine versie.
Bij de overgang mag ik een auto uitzoeken en gaat eindelijk de snoepwinkel open. Nu zijn we met zijn drieën, maar wordt ik wel blij van een grotere auto en de ruimte. Wat in de achterbak pleuren zonder moeilijk te moeten doen.
Mijn keuze lijkt heel erg naar onderstaande te gaan vanwege de prijs, kwaliteit en ruimte.
Skoda Octavia Combi Business plus met alleen als toevoeging de trekhaak is eigenlijk waar ik nu op uit kom en het bedrag is net geen 40k totaal, dus iets over het budget heen. Mijn collega's rijden allemaal Skoda (Octavia combi en Karoq). Morgen hoop ik in ieder geval even te kunnen zitten in de auto om te kijken hoe het voelt. Heb wel 2 jaar een Skoda Scala gereden, maar die was echt te klein qua achterbak.
Andere merken zijn een mogelijkheid voor de werkgever en ik moet met een offerte komen die ze dan beoordelen. Het is geen groot bedrijf, dus op zich lijkt me dat niet perse een probleem.
Andere opties waar ik naar keek zijn de Opel Astra station hybride, Toyota Corolla station hybride en de Karoq, maar bij allemaal vind ik ze uiteindelijk te duur voor wat je krijgt. Zeker qua formaat. Allemaal kleiner, maar ja, zo op een blaadje zegt dat weinig en zal ik ze wellicht nog gaan bekijken. Leuk om ook een keer te doen en dan samen met mijn vrouw.
Als het aan haar ligt moet ik voor de Astra gaan, simpelweg omdat ze de voorkant zo mooi vind. :+\
vol elektrisch durven we nog even niet aan (zij heeft voor de grote netbeheerder gewerkt en werkt nu voor een energiemaatschappij, dus weet precies wat er gebeurd zo rond het net en alles).
Na deze auto met 4 jaar zal het waarschijnlijk wel elektrisch worden. We gaan het meemaken.

Qua 37,5k valt me eigenlijk best tegen wat je kunt krijgen en een Dacia gaat hem niet worden als main ride. Mijn vrouw heeft de Duster uit 2022 en het is het allemaal net niet qua comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:02
Arunia schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:22:
Op dit moment rij ik een Seat Leon Sportstourer uit 2025. Gewoon benzine versie.
Bij de overgang mag ik een auto uitzoeken en gaat eindelijk de snoepwinkel open. Nu zijn we met zijn drieën, maar wordt ik wel blij van een grotere auto en de ruimte. Wat in de achterbak pleuren zonder moeilijk te moeten doen.
Een Leon station is toch bijna even groot als een Octavia station?
Daarbij wat bedoel je met een snoepwinkel? Een Leon is precies dezelfde klasse als een Octavia (en een Astra, Corolla, Karoq en deze 3 qua kofferbak misschien zelfs wel kleiner).
Je budget is volgens mij wel krap voor al je eisen en wensen. Waarom niet die Leon meenemen, wat is daar minder aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
jongetje schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:34:
[...]

Een Leon station is toch bijna even groot als een Octavia station?
Daarbij wat bedoel je met een snoepwinkel? Een Leon is precies dezelfde klasse als een Octavia (en een Astra, Corolla, Karoq en deze 3 qua kofferbak misschien zelfs wel kleiner).
Je budget is volgens mij wel krap voor al je eisen en wensen. Waarom niet die Leon meenemen, wat is daar minder aan?
Dat idee met kleiner had ik inderdaad al. Kans is zeer groot dat ik het al weet.
De Leon heb ik nu al een nare smaak aan door de problemen die deze nu heeft terwijl hij sinds begin dit jaar is geleverd. Maar wordt al de The Eagle aangegeven dat ze over het algemeen wel gewoon goed zijn.
Maar kan die natuurlijk alsnog inregelen en kijken waar ik daar op uit kom.
In principe valt de Octavia gewoon binnen budget, maar moet ik 47,50 per maand zelf er aan betalen als eigen bijdrage. Wat me op zich niet echt het probleem lijkt.

Zou prima kunnen dat de Octavia exact dezelfde wagen is uiteindelijk, maar duurder. Moet er hierom ook gewoon eens in zitten.
Ik heb net even in de configurator zitten kijken, maar uiteindelijk ben ik duurder uit met de leon. Wat ik raar vind ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Arunia op 24-06-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die Astra is onderhuids ook gewoon een Peugeot onderhand. Of je daar vrolijk van gaat worden....
Al is de peug 308 achterin ook een hele ruime auto geworden. Maar kan nog steeds niet tippen aan de bak die achterin de Octavia Combi ligt.

En jij moet er in rijden, niet je vrouw ;)

En feli met je nieuwe baan btw - you've come a long way :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 20:00
Arunia schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:38:
[...]

Dat idee met kleiner had ik inderdaad al. Kans is zeer groot dat ik het al weet.
De Leon heb ik nu al een nare smaak aan door de problemen die deze nu heeft terwijl hij sinds begin dit jaar is geleverd. Maar wordt al de The Eagle aangegeven dat ze over het algemeen wel gewoon goed zijn.
Maar kan die natuurlijk alsnog inregelen en kijken waar ik daar op uit kom.
In principe valt de Octavia gewoon binnen budget, maar moet ik 47,50 per maand zelf er aan betalen als eigen bijdrage. Wat me op zich niet echt het probleem lijkt.

Zou prima kunnen dat de Octavia exact dezelfde wagen is uiteindelijk, maar duurder. Moet er hierom ook gewoon eens in zitten.
Ik heb net even in de configurator zitten kijken, maar uiteindelijk ben ik duurder uit met de leon. Wat ik raar vind ook.
Koopt je werkgever de auto zelf (omdat je een catalogusprijs communiceert ipv een leasebedrag p/m)? Dan zou een ford focus wagon nog wat kunnen zijn als je die in een leuke uitvoering ergens op voorraad kan vinden. Als het nieuw moet zijn via LM is met dit budget een ruime station alleen de skoda of leon een serieuze optie.
Gezien je de Leon al hebt, zou ik er even mee naar een Skoda Dealer rijden om te vergelijken. Ik zou er alleen niet teveel van verwachten, op papier heeft de skoda 20 liter meer kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Zie dit bericht nu pas. Ik zat compleet mis met die opmerking overigens.
Dean Martin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:53:
Leasebudget: Bij EV €1650,- (fors gestimuleerd door €400,- meer budget te geven)
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusiefBij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling fabrieks
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, maar beperk me zelf tot Mercedes, Audi, Jeep, Tesla, BMW, Volvo, Polestar...(vergeet misschien iets) omdat ik met veel andere merken echt weinig heb (en dat is een discussie die hier verder ook niet past).
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen: Ik hou van grote SUV's (zoals de nieuwe wagoneer). Verder; voorklimatisering, acc, fatsoenlijke laadplanner, stoelverwarming, 500km+ range (zomer).

Uiteindelijke keuze:

Ik hoef pas over 6 maanden te bestellen, maar begin alvast eens rond te kijken.

Mijn budget is ruim en er past behoorlijk wat in, maar wil niet persé meer dan €80k catprijs vanwege de bijtelling.

Rij momenteel een Audi e-tron 55, en bevalt prima, op de range en de EV planning na.

Eigenlijk zie ik momenteel de nieuwe MY als passend.

De huidige Mercedes EV's vind ik niet mooi, BMW eigenlijk idem. De Q6/Q8 e-tron is meer van hetzelfde.
Ik moet nu toch langzamerhand keuzes gaan maken, maar het schiet niet zozeer op.
EV SUV's onder de (idealiter) €80-€85k zijn niet naar mijn smaak samen te stellen.

Dus nu is de shortlist nog:
BMW i4 of i5
Mercedes EQE
Audi A6 e-tron sportback

Ik word van alle 4 niet echt enorm blij eerlijk gezegd, maar ik zou echt niks anders weten te bedenken met mijn wensen.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 20:54
Dean Martin schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:41:

Ik word van alle 4 niet echt enorm blij eerlijk gezegd, maar ik zou echt niks anders weten te bedenken met mijn wensen.
Hij staat niet in je lijstje merken, maar, just throwing it out there: Xpeng G9? Voldoet verder wel aan je eisen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
hoipimniet schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:51:
[...]

Hij staat niet in je lijstje merken, maar, just throwing it out there: Xpeng G9? Voldoet verder wel aan je eisen...
Ik vind het geen verkeerde auto, maar het blijft wel een Xpeng en ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden/denken. Bekrompen? Misschien, maar ik zit nogal vast aan de Duitse 3 de laatste paar leasetermijnen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Dean Martin schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:41:
[...]

Zie dit bericht nu pas. Ik zat compleet mis met die opmerking overigens.

[...]

Ik moet nu toch langzamerhand keuzes gaan maken, maar het schiet niet zozeer op.
EV SUV's onder de (idealiter) €80-€85k zijn niet naar mijn smaak samen te stellen.

Dus nu is de shortlist nog:
BMW i4 of i5
Mercedes EQE
Audi A6 e-tron sportback

Heb je de Polestar 3 of 4 al eens bekeken en/of proefgereden? Ik heb de Polestar 4 proefgereden en vond het een geweldige auto. Qua looks van binnen en buiten echt prachtig, ontbreken achterraam vond ik niet storend en materialen zijn gewoon erg mooi. Dat zou onze auto worden ware het niet dat ik het eigenlijk te duur vond gezien de ruimte die we toch niet gebruiken. Wij zijn daarom voor het broertje de Polestar 2 gegaan. Maar elke keer als ik weer een Polestar 4 zie rijden vind ik het een prachtige wagen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:59:
[...]

Heb je de Polestar 3 of 4 al eens bekeken en/of proefgereden? Ik heb de Polestar 4 proefgereden en vond het een geweldige auto. Qua looks van binnen en buiten echt prachtig, ontbreken achterraam vond ik niet storend en materialen zijn gewoon erg mooi. Dat zou onze auto worden ware het niet dat ik het eigenlijk te duur vond gezien de ruimte die we toch niet gebruiken. Wij zijn daarom voor het broertje de Polestar 2 gegaan. Maar elke keer als ik weer een Polestar 4 zie rijden vind ik het een prachtige wagen.
Ja, zowel bekeken als bereden. Niet slecht, maar ook niet niet bijzonder.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Dean Martin schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:00:
[...]

Ja, zowel bekeken als bereden. Niet slecht, maar ook niet niet bijzonder.
Poeh ok, tja dan zit je denk ik te kijken naar een categorie auto's waarbij ik je verder niet (meer) kan helpen. Ik heb zelf de afgelopen maanden ook veel proefgereden en veel uitgezocht omdat ik in augustus mijn leaseauto moet inleveren. Maar dan praat je over auto's als Renault Scenic, Xpeng G6, Volvo EX40 & EC40, Polestar 2 & 4, BYD Sealion 7. Dat soort auto's. Puur kijkend naar wat je krijgt voor je geld was de Xpeng G6 misschien nog wel de beste keuze geweest maar ik kon niet wennen aan de looks van buiten. Zoals gezegd is het de Polestar 2 geworden.

Als ik je goed begrijp, en je budget laat dat volgens mij ook toe, wil jij een klasse daarboven.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 25-06-2025 09:29 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:29:
[...]

Poeh ok, tja dan zit je denk ik te kijken naar een categorie auto's waarbij ik je verder niet (meer) kan helpen. Ik heb zelf de afgelopen maanden ook veel proefgereden en veel uitgezocht omdat ik in augustus mijn leaseauto moet inleveren. Maar dan praat je over auto's als Renault Scenic, Xpeng G6, Volvo EX40 & EC40, Polestar 2 & 4, BYD Sealion 7. Dat soort auto's. Puur kijkend naar wat je krijgt voor je geld was de Xpeng G6 misschien nog wel de beste keuze geweest maar ik kon niet wennen aan de looks van buiten. Zoals gezegd is het de Polestar 2 geworden.

Als ik je goed begrijp, en je budget laat dat volgens mij ook toe, wil jij een klasse daarboven.
Thanks voor de input! Het budget (wat inmiddels geïndexeerd is naar ruim €1700 voor EV) is niet de beperkende factor. Mijn eigen limiet qua bijtelling is dat eerder (maar ook niet strikt :X ).

Qua klasse wens Ik vind een CLA bijvoorbeeld ook echt een mooie auto, maar het is dan allemaal net wat krapper/mindere materialen etc.

Ik ben misschien te verwend geworden. :F

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoipimniet
Dean Martin schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 08:53:
[...]

Ik vind het geen verkeerde auto, maar het blijft wel een Xpeng en ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden/denken. Bekrompen? Misschien, maar ik zit nogal vast aan de Duitse 3 de laatste paar leasetermijnen.
Ik snap het hoor. Ik heb een beetje hetzelfde. Ik hoor in ieder geval niets dan lof over het ding zelf. Techniek, bouwkwaliteit - allemaal top. Maar goed, het gevoel speelt natuulijk ook mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
The Eagle schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 22:47:
Die Astra is onderhuids ook gewoon een Peugeot onderhand. Of je daar vrolijk van gaat worden....
Al is de peug 308 achterin ook een hele ruime auto geworden. Maar kan nog steeds niet tippen aan de bak die achterin de Octavia Combi ligt.

En jij moet er in rijden, niet je vrouw ;)

En feli met je nieuwe baan btw - you've come a long way :)
Is ook zeker waar. Denk ook niet dat dat hem gaat worden uiteindelijk.
De Octavia staat sowieso bovenaan mijn lijstje, zeker ook voor de prijs vergeleken met de huidige Leon.
Die Peugeot 308SW heb ik gereden in Frankrijk 2 jaar geleden (geen idee of er wat veranderd is aan de auto in de tussentijd) en was zeker een fijne auto om te rijden en best een aardige achterbak. Maar inderdaad, of ik blij ga worden van de Astra of 308SW, dat verwacht ik eigenlijk niet echt voor wat je betaald.

Zeker waar dat ik er in moet rijden. Als ik op tijd terug ben van werk, dan gaan we meteen nog even langs de Skoda dealer. Kijken of we even kunnen passen, meten en voelen. Maar ik ken mezelf. Kan net zo goed meteen om de offerte vragen met mijn lijstje, dan zijn we ook klaar. :+

Dank je wel, het heeft lang geduurd en best wel veel energie gekost. De keuze lijkt de juiste te zijn en dan is de weg niet erg geweest.
rvrrr schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 23:36:
[...]

Koopt je werkgever de auto zelf (omdat je een catalogusprijs communiceert ipv een leasebedrag p/m)? Dan zou een ford focus wagon nog wat kunnen zijn als je die in een leuke uitvoering ergens op voorraad kan vinden. Als het nieuw moet zijn via LM is met dit budget een ruime station alleen de skoda of leon een serieuze optie.
Gezien je de Leon al hebt, zou ik er even mee naar een Skoda Dealer rijden om te vergelijken. Ik zou er alleen niet teveel van verwachten, op papier heeft de skoda 20 liter meer kofferbak.
Dat weet ik dus eigenlijk niet. Verwacht zelf van niet namelijk. De catalogusprijs is wat ik opgegeven heb gekregen, wellicht is dat ook wel hoe zij dat standaard doen om het voor het uitzoeken makkelijker te maken wellicht?
Ford Focus Wagon heb ik ook naar gekeken, maar verwacht dat het niet eigen inkoop wordt.
Voor het gevoel neig ik toch eerder naar de Skoda tegenover de Seat. Maar ga er wel eerlijk naar kijken.
Echter lijkt de Leon duurder als ik dezelfde opties aan tik.
Die 20 liter zal de moeite ook niet zijn.

Was ook aan het kijken naar de Golf station, maar die is ook kleiner uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ik vermoed van wel, want een leaseprijs != cataloguswaarde. Zou dit even navragen, shopt wat makkelijker.

Welke auto vind je mooier? Of ga je puur voor de liters?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Dean Martin schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:42:
[...]

Thanks voor de input! Het budget (wat inmiddels geïndexeerd is naar ruim €1700 voor EV) is niet de beperkende factor. Mijn eigen limiet qua bijtelling is dat eerder (maar ook niet strikt :X ).

Qua klasse wens Ik vind een CLA bijvoorbeeld ook echt een mooie auto, maar het is dan allemaal net wat krapper/mindere materialen etc.

Ik ben misschien te verwend geworden. :F
Misschien nog wel een andere tip bedenk ik mij trouwens. De nieuwe Zeekr 7x. Prachtige wagen, top notch techniek, prima actieradius, je kan het heel luxe aankleden en je krijgt een zee aan ruimte.

Stond ook op mijn lijst maar al snel bleek dat de wagen te duur werd in de lease (risicofactor werd hoger ingeschat want Zeekr 8)7 ) en net als bij de Polestar 4 hebben we de bak aan ruimte niet perse nodig terwijl je er wel voor betaald natuurlijk. Enige nadeel is voorlopig wel dat het (in EU) een nieuwe wagen is en je soort van proef/test rijder bent en dus rekening moet houden met bugs, softwarefouten of dingen die gewoon nog niet echt lekker werken. En Zeekr (eigenlijk alles van de Geely groep) staat niet echt bekend om het snel oplossen van zaken. Maar de eerste 7x wagens zijn ondertussen uitgeleverd in NL dus wellicht dat je in het topic hier van die 7x wat meer info krijgt over de huidige stabiliteit van die wagen.

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 25-06-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
JB schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:01:
Ik vermoed van wel, want een leaseprijs != cataloguswaarde. Zou dit even navragen, shopt wat makkelijker.

Welke auto vind je mooier? Of ga je puur voor de liters?
Het zou zomaar kunnen inderdaad. Wellicht toch nog de vraag stellen. Niet dat ik dan perse een andere keuze zou maken.

Tja, beide vind ik mooi in hun eigen recht. De Seat Leon oogt wat sportiever, maar de Skoda Octavia heeft ook wel wat. Maar lijkt me wat luxer en netter ingericht. Alhoewel ik er nog niet in heb kunnen zitten.
Daarbij inderdaad liever meer ruimte achter voor benen en de achterbak. Mijn eis is, alles moet in de achterbak kunnen, anders gaat het niet mee. Wil niet allerlei meuk op de bank hebben...
En toch gebeurd dat alsnog.
Heb ook een C4 Grand Picasso gehad. Goddelijk qua ruimte. Maar goed, wel veel problemen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
hoipimniet schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:42:
[...]

Ik snap het hoor. Ik heb een beetje hetzelfde. Ik hoor in ieder geval niets dan lof over het ding zelf. Techniek, bouwkwaliteit - allemaal top. Maar goed, het gevoel speelt natuulijk ook mee :)
Xpeng is 1 van de weinige merken die echt heel actief en scherp is op verbeteringen vanuit de gebruikersgroep. Dit doen ze via een Discord channel als ik me niet vergis. Voor mij was dat 1 van de absolute pluspunten want bijv. wagens van de Geely groep (Volvo/Polestar/Zeekr) zijn daarin echt een heel stuk slechter.

Snap wel dat als het koop is dat je misschien wat angstiger bent voor een relatief nieuw merk als Xpeng, maar als je leased voor 4 a 5 jaar zou ik het wel weten als je de Xpengs ook mooie wagens vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Arunia schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:35:
[...]

Het zou zomaar kunnen inderdaad. Wellicht toch nog de vraag stellen. Niet dat ik dan perse een andere keuze zou maken.
Nou dat zou wellicht meer opties geven, want voorraadmodellen en/of demo's zijn dan vaak makkelijker == meer opties/accessoires voor hetzelfde geld :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
JB schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:38:
[...]

Nou dat zou wellicht meer opties geven, want voorraadmodellen en/of demo's zijn dan vaak makkelijker == meer opties/accessoires voor hetzelfde geld :)
Dat is inderdaad ook zeker een goeie.
Zal de vraag stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiervandaan
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13-09 18:29
Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik beginnen aan een nieuwe baan waarbij ik ook weer een nieuwe auto mag uitzoeken en ik ben op zoek naar input. Ik heb de afgelopen drie jaar met plezier in een Tesla Model Y gereden, maar ben toe aan wat anders – iets compacters, een ander merk en idealiter met een luxere afwerking. De auto zal uitsluitend zakelijk gereden worden, dus bijtelling of cataloguswaarde spelen geen rol.

Huidige auto:
Tesla Model Y LR RWD (bevalt goed qua ruimte en aandrijving, maar mag compacter en ik wil iets anders dan Tesla)

Budget:
Maximaal €830 per maand (excl. brandstofcomponent)

Looptijd:
60 maanden, 25.000 km per jaar

Brandstof:
EV of Plug-in Hybride (voldoende laadmogelijkheden thuis en op kantoor)

Gebruik:
Zakelijk gebruik in de Benelux, regelmatig langere ritten (250+ km per dag komt voor). Auto moet comfortabel zijn op de snelweg, stil, en geschikt voor 'automatisch' rijden, wat ik bij mijn huidige auto met auto-pilot echt fijn vind.

Belangrijke eisen:

EV of PHEV

comfortabele en stille reisauto

bijtelling en cataloguswaarde zijn niet relevant

geen uitgesproken voorkeur voor SUV: sedan of liftback juist ook interessant

goed infotainmentsysteem en verzorgde interieurafwerking

Nice to have:

comfortabele stoelen met uitgebreide verstelmogelijkheden

degelijk audiosysteem

Overige info:
Na drie jaar Tesla ben ik benieuwd wat de markt intussen te bieden heeft. Ik hoef niet per se elektrisch te blijven rijden, maar comfort, rust en degelijke techniek staan voorop. Open voor verrassende suggesties binnen dit budget!

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
Arunia schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:22:
Leasebudget: 37.500 , met max 15% overschrijding voor eigen rekening.
Kilometrage per jaar: 8.000 prive, maar geen idee verder. Heb aangegeven dat ik prive 12 a 15k zal rijden waarschijnlijk.
Contractduur: 48 maanden.
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief en geen idee qua opgave. Tankpas van de zaak.
Merkbeleid, zo ja, welke: Niet echt.
Overige afhankelijkheden: Geen
Specifieke wensen: Teveel. Eigenlijk wat er in de Octavia combi BE plus zit. ACC, automaat, etc.
Uiteindelijke keuze:

Per augustus ga ik over naar een andere werkgever. Op dit moment rij ik een Seat Leon Sportstourer uit 2025. Gewoon benzine versie.
Mijn keuze lijkt heel erg naar onderstaande te gaan vanwege de prijs, kwaliteit en ruimte.
Skoda Octavia Combi Business plus met alleen als toevoeging de trekhaak is eigenlijk waar ik nu op uit kom en het bedrag is net geen 40k totaal, dus iets over het budget heen. Mijn collega's rijden allemaal Skoda (Octavia combi en Karoq). Morgen hoop ik in ieder geval even te kunnen zitten in de auto om te kijken hoe het voelt. Heb wel 2 jaar een Skoda Scala gereden, maar die was echt te klein qua achterbak.
Andere merken zijn een mogelijkheid voor de werkgever en ik moet met een offerte komen die ze dan beoordelen. Het is geen groot bedrijf, dus op zich lijkt me dat niet perse een probleem.
Andere opties waar ik naar keek zijn de Opel Astra station hybride, Toyota Corolla station hybride en de Karoq, maar bij allemaal vind ik ze uiteindelijk te duur voor wat je krijgt. Zeker qua formaat. Allemaal kleiner, maar ja, zo op een blaadje zegt dat weinig en zal ik ze wellicht nog gaan bekijken. Leuk om ook een keer te doen en dan samen met mijn vrouw.
Als het aan haar ligt moet ik voor de Astra gaan, simpelweg omdat ze de voorkant zo mooi vind. :+\
vol elektrisch durven we nog even niet aan (zij heeft voor de grote netbeheerder gewerkt en werkt nu voor een energiemaatschappij, dus weet precies wat er gebeurd zo rond het net en alles).
Na deze auto met 4 jaar zal het waarschijnlijk wel elektrisch worden. We gaan het meemaken.

Qua 37,5k valt me eigenlijk best tegen wat je kunt krijgen en een Dacia gaat hem niet worden als main ride. Mijn vrouw heeft de Duster uit 2022 en het is het allemaal net niet qua comfort.
Waarom de Combi? Zelf ben ik voor de Octavia hatchback gegaan (omdat ik die ook mooier vond). Achterbak is bijna even groot als die van de Combi (700 liter uit mijn hoofd). Eigenlijk alles gelijk, behalve dan dat je bij de Combi iets hoger kan laden. Zelf heb ik liever niks boven de hoedenplank, zodat ik nog goed door de achterruit kan kijken.

Bespaart je 1500 euro die je eventueel aan andere opties kunt besteden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:35
@hiervandaan
Als het voornamelijk over comfort gaat:
VW ID7
DS No4
Peugot 408
Skoda Superb
Mazda 6e

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
barrymossel schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:44:
[...]

Waarom de Combi? Zelf ben ik voor de Octavia hatchback gegaan (omdat ik die ook mooier vond). Achterbak is bijna even groot als die van de Combi (700 liter uit mijn hoofd). Eigenlijk alles gelijk, behalve dan dat je bij de Combi iets hoger kan laden. Zelf heb ik liever niks boven de hoedenplank, zodat ik nog goed door de achterruit kan kijken.

Bespaart je 1500 euro die je eventueel aan andere opties kunt besteden...
Station, want ja wel de mogelijkheid, maar we gaan ook zeker naar de hatchback kijken, zie dat ik dat niet neer had gezet inderdaad. Heb ook al tegen mijn vrouw gezegd dat ik me niet kan heugen wanneer we voor het laatst helemaal tot de nok hebben gevuld.

Ga absoluut beide bekijken en vergelijken. Maar enige reden om dan voor de hatchback te gaan, is besparen van geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Juancho schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Misschien nog wel een andere tip bedenk ik mij trouwens. De nieuwe Zeekr 7x. Prachtige wagen, top notch techniek, prima actieradius, je kan het heel luxe aankleden en je krijgt een zee aan ruimte.

Stond ook op mijn lijst maar al snel bleek dat de wagen te duur werd in de lease (risicofactor werd hoger ingeschat want Zeekr 8)7 ) en net als bij de Polestar 4 hebben we de bak aan ruimte niet perse nodig terwijl je er wel voor betaald natuurlijk. Enige nadeel is voorlopig wel dat het (in EU) een nieuwe wagen is en je soort van proef/test rijder bent en dus rekening moet houden met bugs, softwarefouten of dingen die gewoon nog niet echt lekker werken. En Zeekr (eigenlijk alles van de Geely groep) staat niet echt bekend om het snel oplossen van zaken. Maar de eerste 7x wagens zijn ondertussen uitgeleverd in NL dus wellicht dat je in het topic hier van die 7x wat meer info krijgt over de huidige stabiliteit van die wagen.
Je noemt top notch techniek bij de Zeekr 7x daarna dat de prijs hoog is en dat je in de EU proefrijder bent - dat geef direct argumenten waarom de prijs hoger is in de lease.
Maar over die top notch techniek kunnen we nog wel een discussie voeren, collega is totaal niet te spreken over de ACC werking bijv. in zijn Zeekr 001 onbetrouwbaar en gewoon onveilig. Ik ben persoonlijk zeer behoudend in het adviseren van zulke keuzes - en top notch techniek bedoel je wellicht het EV gedeelde mee, maar het impliceert nu (onterecht) meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
True schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:21:
Je noemt top notch techniek bij de Zeekr 7x daarna dat de prijs hoog is en dat je in de EU proefrijder bent - dat geef direct argumenten waarom de prijs hoger is in de lease.
Nee de prijs lag vooral een stuk hoger omdat Zeekr in een hogere risicoklasse terecht kwam. Terwijl de wagen onder dezelfde groep valt als Volvo/Polestar.
Maar over die top notch techniek kunnen we nog wel een discussie voeren, collega is totaal niet te spreken over de ACC werking bijv. in zijn Zeekr 001 onbetrouwbaar en gewoon onveilig. Ik ben persoonlijk zeer behoudend in het adviseren van zulke keuzes - en top notch techniek bedoel je wellicht het EV gedeelde mee, maar het impliceert nu (onterecht) meer.
De 7x kan je niet vergelijken met de 001. Wat ik met topnotch bedoel is idd het snel kunnen opladen, wat andere technische snufjes, massage stoelen, bijna te snelle hardware voor de schermen etc. En ja, er zijn vast punten die nu nog niet goed zijn, zelfs irritant zijn of gewoon bugs. Dat bedoel ik met proefrijder voor Zeekr. Zo las ik al dat vrijwel/bijna alle uitgeleverde wagens het alarm issue hadden. Die ging af als je de auto aan de lader hing.

Maar dat vermelde ik er gelijk bij want ik weet uit ervaring met onze huidige XC40P8 hoe vervelend het ook kan zijn als je testrijder bent voor een nieuw/1e model wagen. Als je dat juist heel gaaf vindt, wil mee werken aan verbeteringen en wat issues/bugs niet zo'n ramp vindt.... dan zou ik het wel weten als het financieel gezien past. Dan hadden wij ook die 7x genomen. Maar het gehele plaatje paste voor ons gewoon niet en de PS2 bleek de betere keuze.

[ Voor 34% gewijzigd door Juancho op 25-06-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiervandaan
djiedjee schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:02:
@hiervandaan
Als het voornamelijk over comfort gaat:
VW ID7
DS No4
Peugot 408
Skoda Superb
Mazda 6e
Dat zijn goede opties, vooral die DS N04 heb ik absoluut niet bij stil gestaan. Ik ben zelf nog redelijk jong en hou wel van een sportief uiterlijk. De Tesla Y heb ik toen echt bewust gekozen, omdat ik een jong gezin heb. Twee kinderen en een grote hond. Echter vind ik de bijtelling niet meer te rechtvaardigen ten op zichte van de privé kilometers die ik maak. Daardoor heb ik niet meer echt veel ruimte nodig, maar het maakt de keuze echt veel ruimer dan een aantal jaar terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:00
hiervandaan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:50:
[...]

Dat zijn goede opties, vooral die DS N04 heb ik absoluut niet bij stil gestaan. Ik ben zelf nog redelijk jong en hou wel van een sportief uiterlijk. De Tesla Y heb ik toen echt bewust gekozen, omdat ik een jong gezin heb. Twee kinderen en een grote hond. Echter vind ik de bijtelling niet meer te rechtvaardigen ten op zichte van de privé kilometers die ik maak. Daardoor heb ik niet meer echt veel ruimte nodig, maar het maakt de keuze echt veel ruimer dan een aantal jaar terug..
Cupra Terramar of Tavascan wellicht?

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:25
hiervandaan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 11:21:
Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik beginnen aan een nieuwe baan waarbij ik ook weer een nieuwe auto mag uitzoeken en ik ben op zoek naar input. Ik heb de afgelopen drie jaar met plezier in een Tesla Model Y gereden, maar ben toe aan wat anders – iets compacters, een ander merk en idealiter met een luxere afwerking. De auto zal uitsluitend zakelijk gereden worden, dus bijtelling of cataloguswaarde spelen geen rol.

Huidige auto:
Tesla Model Y LR RWD (bevalt goed qua ruimte en aandrijving, maar mag compacter en ik wil iets anders dan Tesla)

Budget:
Maximaal €830 per maand (excl. brandstofcomponent)

Looptijd:
60 maanden, 25.000 km per jaar

Brandstof:
EV of Plug-in Hybride (voldoende laadmogelijkheden thuis en op kantoor)

Gebruik:
Zakelijk gebruik in de Benelux, regelmatig langere ritten (250+ km per dag komt voor). Auto moet comfortabel zijn op de snelweg, stil, en geschikt voor 'automatisch' rijden, wat ik bij mijn huidige auto met auto-pilot echt fijn vind.

Belangrijke eisen:

EV of PHEV

comfortabele en stille reisauto

bijtelling en cataloguswaarde zijn niet relevant

geen uitgesproken voorkeur voor SUV: sedan of liftback juist ook interessant

goed infotainmentsysteem en verzorgde interieurafwerking

Nice to have:

comfortabele stoelen met uitgebreide verstelmogelijkheden

degelijk audiosysteem

Overige info:
Na drie jaar Tesla ben ik benieuwd wat de markt intussen te bieden heeft. Ik hoef niet per se elektrisch te blijven rijden, maar comfort, rust en degelijke techniek staan voorop. Open voor verrassende suggesties binnen dit budget!

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik zat op 48 maanden, 15k per jaar en verwacht dat dat ongeveer op hetzelfde uitkomt.

Kijk eens naar de Tiguan en Kodiaq.

Edit; Ik las; "Een niet uigesproken voorkeur voor een SUV", nu zie ik pas dat je je juist iets compacter wilt.... In dat plaatje past de Kodiaq niet ;)

[ Voor 3% gewijzigd door SmashCruiser op 25-06-2025 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiervandaan
SmashCruiser schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Ik zat op 48 maanden, 15k per jaar en verwacht dat dat ongeveer op hetzelfde uitkomt.

Kijk eens naar de Tiguan en Kodiaq.

Edit; Ik las; "Een niet uigesproken voorkeur voor een SUV", nu zie ik pas dat je je juist iets compacter wilt.... In dat plaatje past de Kodiaq niet ;)
Het is niet perse dat ik géén SUV wil, maar ik heb de ruimte totaal niet nodig. Ik zal veelal alleen in de auto zitten. Dus liever iets compacter die ik compleet kan aankleden naar mijn keuze dan een joekel van een bak.

De Cupra's vind ik zeker ook mooi, alleen ook wel weer echt grote auto's. Weet iemand wat de nieuwe CLA in de lease gaat doen +/-?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoipimniet
hiervandaan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:05:
Weet iemand wat de nieuwe CLA in de lease gaat doen +/-?
Bij Ayvens staat 'ie al. De allergoedkoopste PHEV-versie is 692/maand bij 60mnd/25k km.

https://www.ayvens.com/nl...167977/mercedes-benz-cla/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
[...]

Het is niet perse dat ik géén SUV wil, maar ik heb de ruimte totaal niet nodig. Ik zal veelal alleen in de auto zitten. Dus liever iets compacter die ik compleet kan aankleden naar mijn keuze dan een joekel van een bak.
De Alpine A290? Ik denk dat je die wel full option kan nemen met jouw budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
[...]

De Cupra's vind ik zeker ook mooi, alleen ook wel weer echt grote auto's. Weet iemand wat de nieuwe CLA in de lease gaat doen +/-?
Check, de CLA gaat wel passen, ook met opties.
Heb je hem wel aandachtig bekeken? Ik wil niet stoken, maar die 10000 Mercedes logo moet je misschien eens over nadenken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hiervandaan
SmashCruiser schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 15:14:
[...]

Check, de CLA gaat wel passen, ook met opties.
Heb je hem wel aandachtig bekeken? Ik wil niet stoken, maar die 10000 Mercedes logo moet je misschien eens over nadenken ;)
Hahaha, ja het blijft natuurlijk altijd wel een kwestie van smaak. Ik vind hem wel heel erg geslaagd moet ik zeggen. Het lijkt alleen alsof elke designer tegenwoordig een verlicht logo, een verlichte grill en een horizontaal achterlicht moet hebben 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:43
Arunia schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:18:
[...]

Station, want ja wel de mogelijkheid, maar we gaan ook zeker naar de hatchback kijken, zie dat ik dat niet neer had gezet inderdaad. Heb ook al tegen mijn vrouw gezegd dat ik me niet kan heugen wanneer we voor het laatst helemaal tot de nok hebben gevuld.

Ga absoluut beide bekijken en vergelijken. Maar enige reden om dan voor de hatchback te gaan, is besparen van geld.
Toch blij dat ik nog steeds met een station rijd.
Net een halve verhuis achter de rug: koelkast van 170cm, droogkast, wasmachine, kleerkast van 250cm lengte . En het aantal keer dat ik al iets van rond de 2 meter er heb moeten induwen...
Had met een hatch of (kortere) SUV nooit gelukt.
Schoonbroer rijdt ook met Octavia COMBI en weet ook waarom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 09:55

eagle00789

Est. November 2005

Na bijna 15 jaar in dienst, krijg ook ik nu een functie met leaseautokeuze. Hier wordt ik natuurlijk vrolijk van.
Ik zie echter door de vele auto's/merken/modellen de straat niet meer en vraag een beetje jullie hulp.

Leasebudget:
€840,-

Kilometrage per jaar:
40.000 km

Contractduur:
48 maanden

Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Inclusief

Merkbeleid, zo ja, welke:
Audi, BMW, Citroën, Cupra, DS, Ford, Kia, Mini, Nissan, Opel, Renault, Skoda, Seat, Toyota, Volkswagen, Volvo, Peugeot, Polestar, Zeekr

Overige afhankelijkheden:
€42,- eigen bijdrage privé gebruik tot maximaal 12.000 km per jaar

Specifieke wensen:
Klinkt misschien niet als een eis voor velen, maar Wireless Apple Carplay en wel een lekkere ruime comfortabele auto die groter is dan een Kia Picanto (rij ik nu al als private lease, niet verkeerd maar mag wel ruimer)
Volgens ons intern document mag het geen coupé of cabriolet zijn en zijn er de volgende verplichtingen: radio/navigatie, bluetooth connectie, personenauto met minimaal 4 deuren, airconditioning, gevarendriehoek, parkeersensoren.
Tevens moet het een zakelijk verantwoorde kleur (zwart/grijs/donkerblauw/grijs) zijn

Uiteindelijke keuze:
Nog niet gemaakt. Ik heb zelf al de Skoda Fabia en Kia Ceed op het oog, dus denk wel iets een beetje in die richting. Ik hoef niet persé het hele budget te gebruiken. minder mag natuurlijk altijd.

Extra Info:
Onze leasemaatschappij is XLLease

[ Voor 14% gewijzigd door eagle00789 op 30-06-2025 12:45 . Reden: leesbaarheid verhoogt door headers te scheiden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-09 22:07
eagle00789 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:39:
Na bijna 15 jaar in dienst, krijg ook ik nu een functie met leaseautokeuze. Hier wordt ik natuurlijk vrolijk van.
Ik zie echter door de vele auto's/merken/modellen de straat niet meer en vraag een beetje jullie hulp.

Leasebudget:
€840,-

Kilometrage per jaar:
40.000 km

Contractduur:
48 maanden

Inclusief

Audi, BMW, Citroën, Cupra, DS, Ford, Kia, Mini, Nissan, Opel, Renault, Skoda, Seat, Toyota, Volkswagen, Volvo, Peugeot, Polestar, Zeekr

Specifieke wensen:
Klinkt misschien niet als een eis voor velen, maar Wireless Apple Carplay en wel een lekkere ruime comfortabele auto die groter is dan een Kia Picanto (rij ik nu al als private lease, niet verkeerd maar mag wel ruimer)
Volgens ons intern document mag het geen coupé of cabriolet zijn en zijn er de volgende verplichtingen: radio/navigatie, bluetooth connectie, personenauto met minimaal 4 deuren, airconditioning, gevarendriehoek, parkeersensoren.
Tevens moet het een zakelijk verantwoorde kleur (zwart/grijs/donkerblauw/grijs) zijn

Uiteindelijke keuze:
Nog niet gemaakt. Ik heb zelf al de Skoda Fabia en Kia Ceed op het oog, dus denk wel iets een beetje in die richting. Ik hoef niet persé het hele budget te gebruiken. minder mag natuurlijk altijd.

Extra Info:
Ik krijg niet eens Fabia Business edition in 840 inclusief brandstof met 48dkm 4 jaar.
Weet je het zeker? Wellicht is het budget excl brandstof?

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-09 13:38

Leasebudget:
€840,-

Kilometrage per jaar:
40.000 km

Contractduur:
48 maanden

Inclusief

Specifieke wensen:

Uiteindelijke keuze:

Extra Info:
Maximaal 12k per jaar privé is wel karig hoor, maar wel iets wat je steeds vaker hoort vanuit werkgevers. Red je het hiermee qua privégebruik?

Het is ook belangrijk of dit ook daadwerkelijk gecontroleerd wordt en zo ja, is het mogelijk om tegen bijbetaling extra privé te rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

SirLct schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:00:
[...]

Ik krijg niet eens Fabia Business edition in 840 inclusief brandstof met 48dkm 4 jaar.
Weet je het zeker? Wellicht is het budget excl brandstof?
Uit ons document:
Budget :(leasetarief inclusief brandstofvoorschot, exclusief btw.)
--
ZXRY schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Maximaal 12k per jaar privé is wel karig hoor, maar wel iets wat je steeds vaker hoort vanuit werkgevers. Red je het hiermee qua privégebruik?

Het is ook belangrijk of dit ook daadwerkelijk gecontroleerd wordt en zo ja, is het mogelijk om tegen bijbetaling extra privé te rijden?
12K per jaar privé gebruik staat wel dit bij vermeld:
Voor elke gereden kilometer méér dan het maximaal toegestane, is werkgever gerechtigd het meerkilometertarief inclusief brandstofkosten in te houden op het salaris van de werknemer.
Verder is in dat document niets terug te vinden over overschijding, echter ken ik niemand in deze organisatie die een KM registratie bijhoudt van zijn auto tbv privégebruik. dus ik denk dat dat wel zal loslopen.
Ik zelf woon echter slechts (afgerond naar boven) 5km van mijn standplaats af, dus per week is dat slechts 50 km. per jaar (52 weken) zou dat dus uitkomen op 2600Km maar Woon- Werkverkeer is al zakelijk. Nu rij ik privé ongeveer 14500 km per jaar met de auto en dat is dan inclusief mijn woon-werkverkeer omdat ik dat nu met de eigen auto doe. als ik dus de 2600 km woon- werkverkeer al aftrek van mijn eigen jaarlijkste km's zou het precies passen.

[ Voor 15% gewijzigd door eagle00789 op 30-06-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZegHetMaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12-09 11:16
eagle00789 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:56:
[...]

Uit ons document:

[...]

--

[...]

12K per jaar privé gebruik staat wel dit bij vermeld:
[...]

Verder is in dat document niets terug te vinden over overschijding, echter ken ik niemand in deze organisatie die een KM registratie bijhoudt van zijn auto tbv privégebruik. dus ik denk dat dat wel zal loslopen.
Ik zelf woon echter slechts (afgerond naar boven) 5km van mijn standplaats af, dus per week is dat slechts 50 km. per jaar (52 weken) zou dat dus uitkomen op 2600Km maar Woon- Werkverkeer is al zakelijk. Nu rij ik privé ongeveer 14500 km per jaar met de auto en dat is dan inclusief mijn woon-werkverkeer omdat ik dat nu met de eigen auto doe. als ik dus de 2600 km woon- werkverkeer al aftrek van mijn eigen jaarlijkste km's zou het precies passen.
840 inclusief brandstof is echt niet te doen. Ik heb 900 excl brandstof en vind dat ik al weinig keuze heb. Of ik moet een leuke auto maar dan kaal pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Laatst online: 13-09 13:06
@eagle00789

Mijn ceed (hatchback) uit 2024 november heeft geen wireless car play. Geen idee of dit mogelijk is en bij welke editie wel. Even goed checken dus ;)

Voor de rest prima wagen voor mij en m'n vriendin. Ik heb nog geen opmerkingen na 15k km rijden in half jaartje. Ik heb de 180pk versie automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld

Leasebudget:
€840,-

Kilometrage per jaar:
40.000 km

Contractduur:
48 maanden

Inclusief

Specifieke wensen:

Uiteindelijke keuze:

Extra Info:
Is inderdaad summier budget en weinig prive km, maar als ik inclusief brandstof pak op direct lease site zouden een Renault 5 of een Kia EV3 binnen dit budget passen.

Ik zou wel goed doorrekenen wat je aan bijtelling + eigen bijdrage gaat betalen en of dat het je waard is voor de 12000 km die je prive mag rijden. Zou niet meer mogen zijn dan wat je nu aan private lease kwijt bent. Is ook erg afhankelijk van hoeveel zakelijke km's je geacht wordt om te gaan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 20:55

Arno

PF5A

12.000 is toch een beste redelijke standaard hoor? Ik lees het steeds meer.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
Arno schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:54:
12.000 is toch een beste redelijke standaard hoor? Ik lees het steeds meer.
Je hoort het steeds meer inderdaad, wegens duurzaamheid, kostenbesparing of wat dan ook. En zolang het niet gehandhaafd wordt en je er niet excessief overheen gaat, zal het wel loslopen. Echter, maakt het fiscaal niet uit of je 501 km of 30.000 km privé rijdt. De bijtelling blijft hetzelfde. En in dit geval is de leaseauto waarschijnlijk een secundaire arbeidsvoorwaarde.

De gemiddelde auto rijdt zo’n 11.000 km privé per jaar. Dit zal onder de mensen die een leaseauto vanuit de werkgever hebben, echter een stuk hoger zijn lijkt mij. Zeker aangezien je een tankpas krijgt. Dan pak je zo’n auto al snel voor vakanties, weekendjes weg, etc. Dan is 12.000 km per jaar privé echt niet heel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@eagle00789 Als je geen registratie van km's bij hoeft te houden is het werkelijk gereden aantal prive km's ook niet aan te tonen. Gaat dus in goed vertrouwen en alleen als er vermoeden is van excessen heb je een keer een goed gesprek. Niet druk om maken dus.

Verder redelijk karig budget inc brandstof voor iemand met 15 jaar relevante werkervaring en vermoedelijk dito rol, maar soit - ik ken je functie verrder niet.
Ontopc: Renault 5 :) IS er zelfs in mooi donker racing blauw met gouden striping, doet denken aan de Clio Williams van destijds :)

offtopic:
Ik zou stiekem wel weten wat dit ding in de lease gaat doen: https://www.renault.nl/el...s/renault-5-turbo-3e.html
555 pk (410 kW) op de achterwielen en 4800Nm koppel :D
OK, ding moet nog worden goedgekeurd maar zelfs al is het 20% minder zijn het nog steeds hele leuke cijfers :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Laatst online: 13-09 20:55

Arno

PF5A

ZXRY schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:11:
De gemiddelde auto rijdt zo’n 11.000 km privé per jaar. Dit zal onder de mensen die een leaseauto vanuit de werkgever hebben, echter een stuk hoger zijn lijkt mij. Zeker aangezien je een tankpas krijgt. Dan pak je zo’n auto al snel voor vakanties, weekendjes weg, etc. Dan is 12.000 km per jaar privé echt niet heel veel.
Mee eens, maar daar heeft de werkgever doorgaans weinig boodschap aan.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Ik snap jullie bezorgdheden maar wat voor auto zou jij kiezen dan met mijn budget en voorwaardes?
Ik heb nog geen toegang tot de bestelportal. Die zou ik op 1 juli krijgen als alles goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

eagle00789 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 23:47:
Ik snap jullie bezorgdheden maar wat voor auto zou jij kiezen dan met mijn budget en voorwaardes?
Ik heb nog geen toegang tot de bestelportal. Die zou ik op 1 juli krijgen als alles goed is.
Een Yaris of een Fabia. Fabia vind ik persoonlijk (in hatchback) iets leuker. Een Yaris is altijd een automaat én heeft standaard ACC wat beiden heerlijk is. Liggend aan de inkoopkortingen zou je zelfs wellicht nog een Dynamic en een leuke kleur kunnen kiezen. Dan heb je één van de meest complete auto's in dit segment voor dit geld.
Fabia in automaat met ACC is pas op een Business Edition te krijgen. Veel minder waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
Wat zijn je eisen qua aandrijving, kofferbak volume? Heb je een voor of afkeur voor bepaalde merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
ZXRY schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:11:
[...]
Dus mensen zonder leaseauto gaan geen weekendjes weg en op vakantie met de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Blaauw87 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 00:06:
[...]

Wat zijn je eisen qua aandrijving, kofferbak volume? Heb je een voor of afkeur voor bepaalde merken?
Gezien mijn keuze in automerken heb ik eigenlijk geen voor/afkeur. als ie maar Wireless Apple Carplay heeft, dan ben ik eigenlijk al snel tevreden en hij moet wat ruimer zitten dan mijn huidige auto (Kia Picanto (zonder mayonaise) 2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Zijn er geen poolautos of dergelijke? Vaak kan je dan wat korting krijgen waardoor je misschien wat meer auto kan leasen. En ja, nadeel is dat je dan geen volledig nieuwe auto hebt maarja, wat is dan belangrijker...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
eagle00789 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:35:
[...]

als ie maar Wireless Apple Carplay heeft
Ik moet zeggen dat mijn persoonlijke ervaringen met wireless carplay en android auto niet bijzonder goed zijn. Paar jaar geleden vooral veel oververhitten van de telefoon waarna deze zich uitschakelt. En her en der lees ik wel wat geklaag over het automatisch verbinden van wireless carplay. In tegenstelling tot een draadje erin prikken en het werkt altijd goed in mijn ervaring.

Tenzij je tientallen keren per dag de auto in en uit gaat zou ik zelf de voorkeur geven aan wired en als mijn auto wireless zou hebben misschien zelf wel gewoon via kabel verbinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZXRY
jongetje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 08:20:
[...]

Dus mensen zonder leaseauto gaan geen weekendjes weg en op vakantie met de auto?
Je snapt denk ik wel wat ik bedoel. Als je een leaseauto met tankpas hebt die je ook privé rijdt, zal gemiddeld bezien sneller de auto worden gepakt om ‘even’ ergens heen te gaan t.o.v. iemand die gewoon een privéauto heeft. Dan is 12.000 kilometer per jaar privé bij een leaseauto dus helemaal niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:32
ZXRY schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Je snapt denk ik wel wat ik bedoel. Als je een leaseauto met tankpas hebt die je ook privé rijdt, zal gemiddeld bezien sneller de auto worden gepakt om ‘even’ ergens heen te gaan t.o.v. iemand die gewoon een privéauto heeft. Dan is 12.000 kilometer per jaar privé bij een leaseauto dus helemaal niet zo veel.
Tsja, maar wie controleert dit in de praktijk. In mijn overeenkomst staat dit ook opgenomen. Bij geen één van mijn werkgevers (verleden en huidig) is hier naar omgekeken. En ben ook wel eens in één jaar twee keer naar Zuid-Frankrijk en naar Italië gereden. En mijn partner pakt ook altijd mijn auto als ik deze niet nodig heb.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Regelingen omtrent prive rijden vallen eigenlijk in het andere topic :)

@eagle00789 Je hebt nog geen login, maar je kunt al wel bij bijvoorbeeld directleasse wat rondklikken. Die zitten redelijk on par met de meeste leasemij's, en dan zie je wat er mogelijk is binnen je selectie. En kun je tevens zien grofweg zien wat je ongeveer kwijt gaat zijn per maand. Vergeet ook niet via berekenhet een echte bruto/netto berekening te maken van de auto, dat wil nog wel eens verschillen.

Eenmaal een shortlist gemaakt: proefrijden her en der :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

The Eagle schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:43:
Regelingen omtrent prive rijden vallen eigenlijk in het andere topic :)

@eagle00789 Je hebt nog geen login, maar je kunt al wel bij bijvoorbeeld directleasse wat rondklikken. Die zitten redelijk on par met de meeste leasemij's, en dan zie je wat er mogelijk is binnen je selectie. En kun je tevens zien grofweg zien wat je ongeveer kwijt gaat zijn per maand. Vergeet ook niet via berekenhet een echte bruto/netto berekening te maken van de auto, dat wil nog wel eens verschillen.

Eenmaal een shortlist gemaakt: proefrijden her en der :)
Ja ik heb al een beetje rondgeklikt, maar ik denk dat zonder toegang tot de portal het lastig wordt om dit te gaan uitzoeken. Toch bedankt aan een ieder die heeft meegedacht. Ik hou jullie op de hoogte wat mijn keuze wordt als ik die gemaakt heb en dus ook toegang heb (gehad) tot de portal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaauw87
SirLenncelot schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 10:05:
[...]

Ik moet zeggen dat mijn persoonlijke ervaringen met wireless carplay en android auto niet bijzonder goed zijn. Paar jaar geleden vooral veel oververhitten van de telefoon waarna deze zich uitschakelt. En her en der lees ik wel wat geklaag over het automatisch verbinden van wireless carplay. In tegenstelling tot een draadje erin prikken en het werkt altijd goed in mijn ervaring.

Tenzij je tientallen keren per dag de auto in en uit gaat zou ik zelf de voorkeur geven aan wired en als mijn auto wireless zou hebben misschien zelf wel gewoon via kabel verbinden.
Ik herken mij niet in je teksten over draadloze carplay/android auto. De overhitting is er soms als je bij oudere modellen gebruik maakt van draadloos opladen icm carplay. Dergelijke software zit meestal wel bij auto's inbegrepen, of bij de eerste uitbreiding qua pakketkeuze.

Kijk eens naar de nieuwe Citroën C3 Aircross, Opel Corsa, Ford Fiësta, Peugeot 208, Toyota Yaris of een Hyundai i20. Allemaal zeer schappelijke B segmenters met voldoende luxe mogelijkheden. De B segment geeft echt heel veel opties! Je kan altijd proefritten inplannen bij dealers, dan kan je ook ervaren hoe de stoelen zitten en welk gevoeld de auto heeft. Dat heeft bij mij geholpen in de keuze voor de Kia EV3 tov de Skoda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
eagle00789 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:38:
[...]

Ja ik heb al een beetje rondgeklikt, maar ik denk dat zonder toegang tot de portal het lastig wordt om dit te gaan uitzoeken. Toch bedankt aan een ieder die heeft meegedacht. Ik hou jullie op de hoogte wat mijn keuze wordt als ik die gemaakt heb en dus ook toegang heb (gehad) tot de portal.
Met een aantal portals zit je al aardig in buurt, misschien dat er via de werkgever nog iets afgaat maar dat valt tegenwoordig bij veel bedrijven wel mee.

Je zit in de range van een uitgeklede Mazda 2, Seat Ibiza etc. Een vw polo is buiten budget.

Het aantal kilometers heeft een enorme impact op de mogelijkheden. Zijn deze echt naar waarde geschat? is dit de afgelopen jaren icm brandstofprijzen wel eens herzien? of komt dit ergens uit een stoffig mobiliteits document?

Succes met zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Blaauw87 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:39:
[...]

Ik herken mij niet in je teksten over draadloze carplay/android auto. De overhitting is er soms als je bij oudere modellen gebruik maakt van draadloos opladen icm carplay. Dergelijke software zit meestal wel bij auto's inbegrepen, of bij de eerste uitbreiding qua pakketkeuze.
Ja kan natuurlijk verbeterd zijn, mijn persoonlijke ervaring is ook een paar jaar geleden. En de verbindingsproblemen hoor ik dan uit 2e hand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
De vraag is of je een auto niet wilt rijden omdat er geen wireless carplay/androidauto op zit...
Persoonlijk zou ik dat niet de doorslag laten geven, dat stekkertje erin pluggen is 1 malig bij elke rit. Ik zou meer waarde aan regensensor, acc, automaat etc. hechten en daarop focussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ik weet niet hoe het bij de andere Lm's is, maar bij Athlon is het brandstofvoorschot bij PHEV's nihil. Dan hou je in ieder geval het meeste budget over voor de auto zelf.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15:30
jongetje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:01:
De vraag is of je een auto niet wilt rijden omdat er geen wireless carplay/androidauto op zit...
Persoonlijk zou ik dat niet de doorslag laten geven, dat stekkertje erin pluggen is 1 malig bij elke rit. Ik zou meer waarde aan regensensor, acc, automaat etc. hechten en daarop focussen.
Helemaal mee eens. Daarnaast zijn er hedendaags talloze dongles beschikbaar waarmee je alsnog over draadloze carplay kunt beschikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Dean Martin schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 08:11:
Ik weet niet hoe het bij de andere Lm's is, maar bij Athlon is het brandstofvoorschot bij PHEV's nihil. Dan hou je in ieder geval het meeste budget over voor de auto zelf.
Dat hangt er vanaf hoe je werkgever wil rekenen, met een reële prijs of met de fabrieksopgave (die vaak minimaal is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:32
Bij EV's ook bij Ayvens (voorheen Leaseplan). Voor mijn onlangs bestelde Tesla Model Y Long Range RWD rekenen zij een voorschot van 6,15ct/km

Komt op € 102,48 o.b.v. 48 maanden en 20.000km/j.

[ Voor 6% gewijzigd door Rivanov op 02-07-2025 09:01 ]

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Laatst online: 11-09 08:33
Ok, geen lease. Maar toch een zakelijke auto en lease of koop, de bijtelling blijft gelijk :). Ik ben dus opzoek naar een nieuwe auto:

Koopbudget: bij voorkeur tot 40K, eventueel tot max 45K
Kilometrage per jaar: nvt
Contractduur: nvt, blijf er waarschijnlijk 5 jaar in rijden.
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling nvt
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen, maar wil liever geen chinees
Overige afhankelijkheden: Het moet een vorm van hybride zijn i.v.m. de duurzame uitstraling van het bedrijf.
Specifieke wensen: voorkeur voor stationwagen of suv, tenmiste 1300 kg trekgewicht geremd, stoel/stuur verwarming, adaptive cruise control, liefst automaat, geen 3 cilinder.
voorlopige keuze:

opel astra sw business edition phev, blijft inc trekhaak net onder de 40K consumentenprijs.

KGM Torres hybrid, bronze is (fiscaal) 39K zonder trekhaak, titanium (fiscaal) 42,5K zonder trekhaak. (In hybrid nog niet beschikbaar, dit komt dit jaar nog beschikbaar)

Opel grandland business edition phev, inc trekhaak ca. 44K consumentenprijs.

Skoda octavia combi business edition m-hev, blijft net onder de €40K consumentenprijs inc. trekhaak.

Dacia Bigster, in de duurste uitvoering nog geen €35K, ivm trekgewicht helaas geen automaat.

Nu ben ik geen opel fan, kgm is vrij nieuw en onbekend, de skoda is toch behoorlijk gelijk aan de leon en dacia, tja... :).

Mijn huidige auto is een Seat Leon. Bevalt prima maar na 5 jaar is een ander dashbord ook wel eens leuk.

Heeft iemand nog een suggestie die ik over het hoofd heb gezien???

[ Voor 10% gewijzigd door G-addict op 03-07-2025 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

G-addict schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 16:58:
Ok, geen lease. Maar toch een zakelijke auto en lease of koop, de bijtelling blijft gelijk :). Ik ben dus opzoek naar een nieuwe auto:

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling nvt
Overige afhankelijkheden: Het moet een vorm van hybride zijn i.v.m. de duurzame uitstraling van het bedrijf.
Specifieke wensen: voorkeur voor stationwagen of suv, tenmiste 1300 kg trekgewicht geremd, stoel/stuur verwarming, adaptive cruise control, liefst automaat, geen 3 cilinder.
voorlopige keuze:

opel astra sw business edition phev, blijft inc trekhaak net onder de 40K consumentenprijs.

KGM Torres hybrid, bronze is (fiscaal) 39K zonder trekhaak, titanium (fiscaal) 42,5K zonder trekhaak. (In hybrid nog niet beschikbaar, dit komt dit jaar nog beschikbaar)

Skoda octavia combi business edition m-hev, blijft net onder de €40K consumentenprijs inc. trekhaak.

Dacia Bigster, in de duurste uitvoering nog geen €35K, ivm trekgewicht helaas geen automaat.

Nu ben ik geen opel fan, kgm is vrij nieuw en onbekend, de skoda is toch behoorlijk gelijk aan de leon en dacia, tja... :).

Mijn huidige auto is een Seat Leon. Bevalt prima maar na 5 jaar is een ander dashbord ook wel eens leuk.

Is bijtelling of kostprijs leidend hierin? Indien dat tweede een zeer jonge occasion van enkele maanden dan heb je bijv een volledig volle wagen qua opties die dan wel binnen budget past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87

voorlopige keuze:

Heb je ook al gekeken naar de Toyota Corolla Touring Sports?

Zeer degelijke bak, een vriend is er onwijs tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
True schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:04:
[...]

Is bijtelling of kostprijs leidend hierin? Indien dat tweede een zeer jonge occasion van enkele maanden dan heb je bijv een volledig volle wagen qua opties die dan wel binnen budget past.
Gaat mij om de bijtelling. Huidige auto heeft een waarde van 32,5K en kost in totaal €300 per maand. Door de eis van hybride lopen de prijzen en dus ook bijtelling kosten best wel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Blaauw87 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:24:
[...]

Heb je ook al gekeken naar de Toyota Corolla Touring Sports?

Zeer degelijke bak, een vriend is er onwijs tevreden mee.
Volgens de toyota website heeft de hybrid140 een trekgewicht van 750kg geremd. Dat is mij te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@G-addict je weet dat KGM de nieuwe naam van SsangYong is? Paar jaar overgenomen door het Indiase Tech Mahindra, maar ik ga er vanuit dat het pisbakken staal waar die auto's van gemaakt werden en de kwaliteit algemeen er niet perse op vooruit gegaan zal zijn. En zelfs al is het dat wel, dan nog zou ik het niet echt in par verwachten met de overige merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 21:24

voorlopige keuze:

Hyundai Tucson PHEV of Kia Niro PHEV?
Als je Europees wil Opel Grandland of Cupra Formentor. Zitten allemaal tussen de 40-45k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
The Eagle schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:25:
@G-addict je weet dat KGM de nieuwe naam van SsangYong is? Paar jaar overgenomen door het Indiase Tech Mahindra, maar ik ga er vanuit dat het pisbakken staal waar die auto's van gemaakt werden en de kwaliteit algemeen er niet perse op vooruit gegaan zal zijn. En zelfs al is het dat wel, dan nog zou ik het niet echt in par verwachten met de overige merken.
Hoi, waar is dat pisbakkenstaal op gebaseerd? Van de 2 mensen die ik ken die in het recente verleden ssangyong hebben gereden (waarvan 1 al wat oudere auto) heb ik geen klachten gehoord over betrouwbaarheid of corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Rudi01 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:40:
[...]

Hyundai Tucson PHEV of Kia Niro PHEV?
Als je Europees wil Opel Grandland of Cupra Formentor. Zitten allemaal tussen de 40-45k.
Tucson is idd mogelijk, vind alles van Hyuandai wel erg plastic van binnen. Niro kan helaas maar 1010 kg trekken in PHEV, Ik vind de KIA's wel mooier afgewerkt dan Huyndai.

Grandland heb ik idd al genoemd in mijn 1e overzicht. Maar zie juist ook dat de MTM hoger ligt dan 2200 kg. I.v.m. aanhanger van 1300 kg en rijbewijs B zonder E is dit niet de beste keuze. Rijbewijs E halen is natuurlijk een optie.

De Formentor is i.d.d. wel een mooie optie, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

G-addict schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Hoi, waar is dat pisbakkenstaal op gebaseerd? Van de 2 mensen die ik ken die in het recente verleden ssangyong hebben gereden (waarvan 1 al wat oudere auto) heb ik geen klachten gehoord over betrouwbaarheid of corrosie.
Toen het nog SsangYong was ja. Over het algemeen (en ik kan je binnen twee minuten een stuk of 10 noemen) zijn overnames door bedrijven uit India vanwege: naam, uitmelken, kapot laten gaan.
Dus ik zou het kwaliteitsoordeel van KGM absoluut niet baseren op wat SsangYong voor een merk was.
G-addict schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Tucson is idd mogelijk, vind alles van Hyuandai wel erg plastic van binnen. Niro kan helaas maar 1010 kg trekken in PHEV, Ik vind de KIA's wel mooier afgewerkt dan Huyndai.

Grandland heb ik idd al genoemd in mijn 1e overzicht. Maar zie juist ook dat de MTM hoger ligt dan 2200 kg. I.v.m. aanhanger van 1300 kg en rijbewijs B zonder E is dit niet de beste keuze. Rijbewijs E halen is natuurlijk een optie.

offtopic:
Als je gewend bent om al te rijden met een caravan oid is E achter B halen echt een kwestie van een verlofdag opnemen. Let wel op dat mensen die alles achteruit doen met een mover eigenlijk niet weten hoe je achteruit rijdt met een aanhanger - schat dit voor jezelf eerlijk in en ga dan gewoon eerst twee uur lessen en vraag om een eerlijk oordeel of je met een duo dag + praktijkexamen je E achter B zal halen - zo niet paar lessen bijnemen. Geef je veel meer vrijheid omtrent aanhangers, maar als je een partner hebt die ook rijdt óf zou moeten kunnen rijden in noodgevallen is dit wellicht toch net iets anders.

[ Voor 48% gewijzigd door True op 04-07-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

True schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:12:
[...]

Toen het nog SsangYong was ja. Over het algemeen (en ik kan je binnen twee minuten een stuk of 10 noemen) zijn overnames door bedrijven uit India vanwege: naam, uitmelken, kapot laten gaan.
Dus ik zou het kwaliteitsoordeel van KGM absoluut niet baseren op wat SsangYong voor een merk was.
KGM is inmiddels onderdeel van KGM Group.
https://www.kgm.nl/nl/history

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-09 21:24
G-addict schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Andere opties zijn volgens mij:
MG HS Plug-in Hybrid (geen stuurverwarming en Chinees)
Ford Kuga (wel een paar extra pakketten selecteren maar mogelijk dat dit met een actie of voorraadmodel onder de 45k blijft)
Lync & Co 01
Skoda Superb (zou net met trekhaak en verwarmd stuurwiel onder de 45k blijven, Combi gaat erover).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTMachine
  • Laatst online: 15:36
Klopt in het verleden rekende ze met een onrealistische (lage) waarde, maar de meeste LM zijn toch wakker geworden en rekenen ze een normaal bedrag voor PHEV (en EV). Als ze te laag rekenen, leuk voor de medewerker, maar niet voor wie betaald 🤓

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kered99
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-09 12:37
True schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Heb je zo'n Fabia al eens gezien op 17 of 18" in een leuke kleur? Ik vind het best vlotte auto's. Een Leon Business Intense DSG gaat met 17" al €36 over budget met de standaard unilak. En daar is 18" geen optie als je dat zo belangrijk vind ;) (de Octavia is €23 over budget met 17" een standaard unilak).

Ik zou het wel weten, hij is 25 joh, vier jaar in die auto rijden en weer wat nieuws kiezen nadat hij van functie wisselt of zelfs van werkgever wijzigt.

Zie bijv. deze short: YouTube: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG (150ps)#yeomans #skoda #skodafab... en ja dat interieur is wat je krijgt, zie bijv ook: YouTube: It's all grown up! 2024 Skoda Fabia Monte Carlo Review | UK 4K of YouTube: New Skoda Fabia Monte Carlo 2024
Dank voor je reactie en suggestie, de Fabia stond bij mij ook in de shortlist en is hem uiteindelijk ook geworden in de volgende config:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tB22erVPU0LDZslGLK3B5bRuuBs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YgGp0BL3AZOaxbOhgxZtL8Xb.png?f=user_large

Helaas zwart, dat zijn alle auto's bij ons.
Als het aan mij had gelegen was het een oranje met zwart dak geworden.

En nu is het aftellen tot 12-09 :)
Pagina: 1 ... 67 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.