Tieske88 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:44:
Ook ik mag op zoek naar een nieuwe leaseauto, de huidige (Octavia combi die ik heb overgenomen van een collega) gaat in januari uit de lease, hopelijk kunnen we nog regelen dat we dit jaar geleverd krijgen i.v.m. de bijtelling.
Leasebudget: 930 euro met een mogelijkheid tot 10% overschrijding (deze komt op de eigen bijdrage van 90 euro per maand die ik sowieso heb).
Kilometrage per jaar: uitgaande van 30.000 (praktijk 20.000)
Contractduur: uitgaande van 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusief, bepaald via Directlease.nl
Merkbeleid, zo ja, welke: 20 gangbare merken
Overige afhankelijkheden: elektrisch, verplicht metalic, bij het berekenen van de leaseprijs op directlease.nl rekening houden met: eigen risico 300 euro, luxe vervangend vervoer, all season banden en een brandstofkaart.
Specifieke wensen: Minimaal trekhaak met minimaal 750kg trekvermogen, voldoende kofferbakruimte, voldoende bereik.
Pre: auto die te herkennen is op het parkeerterrein (geen eenheidsworst), ACC, getinte ramen achter.
Uiteindelijke keuze:?
Al een tijdje aan het vergelijken geweest (eigenlijk alleen de 500km+ opties) en afgelopen vrijdag ook wat auto's daarvan bekeken:
- Elroq BE85 (gezien, nette auto maar wel een die iedereen heeft, kofferbak net voldoende
- Enyaq Selection 85 (gezien, nette auto maar wel een die iedereen heeft, wel erg prijzig in de lease vergeleken met de rest geen idee waarom)
- ID.4 PRO LE (gezien, zie je veel rijden, qua interieur en exterieur niet onze auto).
- ID.7 limosine of tourer LE (dealer had geen limosine of tourer in de showroom

alleen een verkochte ingeparkeerde limosine waar we omheen konden lopen en even in bij de bestuurder konden kijken en in de kofferbak, wel een fraaie auto. Vinden zelf de limosine mooier en is ook behoorlijk goedkoper als je bijtelling en extra bijdrage bij elkaar pakt)
- Ford Capri Select (gezien, leuke auto die je nauwelijks ziet. Ook nog de explorer bekeken maar die werd het niet ivm looks en kofferbak).
- Toyota bZ4X (gezien, was niet gepland maar kwamen er toevallig langs op weg naar de Kia-dealer. Auto stond met lege 12v batterij dus deed niets, dat hielp niet mee maar deze viel verder niet in de smaak.
- Kia EV3 Air 81 (gezien, viel meteen af vanwege te klein en niet mooi. Was ook vooral als optie om qua leaseprijs een klasse lager uit te komen waardoor de eigen bijdrage zou vervallen).
- Kia EV6 (gezien, was eigenlijk te duur met te grote accu maar omdat we toch bij de Kia-dealer waren ook deze maar meteen bekeken want vind hem er van buiten erg fraai uitzien. Van binnen echter helemaal niet. Overigens stond ook deze met een lege 12v batterij).
Als shortlist hieruit zijn de Elroq, Enyaq, ID.7 Limosine en Capri naar voren gekomen. Alle met een overschrijding op het leasebudget in meer of mindere mate (waarbij ik sowieso al fors (ruim 160 euro) meer kwijt ben dan bij mij vorige auto door een fors hogere eigen bijdrage, duurdere auto's en dus ook minder kinderopvangtoeslag.
Dit weekend dus nog eens over nagedacht en ik kom er nog niet uit:
- Elroq is een degelijke auto met volwassen techniek maar in de bedachte versie zelfs kaal (met trekhaak) boven budget en het parkeerterrein op het werk staat er vol mee.
- Enyaq is ook een degelijke auto met voldoende ruimte maar behoorlijk aan de (lease)prijs en ook die zie je overal
- ID.7 limosine LE heeft een beperkte overschrijding in de leaseprijs maar gaat wel hard in de bijtelling. Als je de opties vergelijkt met bijvoorbeeld de ID.4 PRO LE dan lijkt hij vrij kaal dus hierbij denk ik: als ik dan toch voor luxe ga moet ik dan niet gewoon er helemaal voor gaan en de PRO LE pakken (maar dat betekent ruim 280 euro extra t.o.v. nu)
- Ford Capri leuke auto maar geen complete "wauw" qua looks, gelukkig zie je hem weinig, alleen als ik de verhalen lees dan zijn er behoorlijke levertijden en laat de software nogal wat te wensen over (verdere techniek is het MEB platform dus dat zal wel goedkomen).
Uiteindelijk ook nog de Scenic onderzocht, deze lijkt binnen budget te kunnen met aardige aankleding. Grote twijfel daar is de kofferbak. Ze adverteren met ruim 500 liter echter is deze auto volgens mij een segment lager dan de overige auto's en ook de ADAC komt maar tot 315 liter. Deze wil ik dus mogelijk nog in het echt gaan bekijken.
Ook zit ik te twijfelen of een stapje terug in rijbereik (bijvoorbeeld de 60 batterij ipv de 85 bij Skoda) een optie is. Ik verwacht binnen Nederland aardig uit de voeten te komen (al neem ik voorlopig thuis geen laadpaal dus dan is extra bereik wel fijn), alleen de vakanties met een aanhanger wordt dan wellicht een uitdaging. Voordeel is dan ofwel minder betalen (goedkope elroq), ofwel aparter uitgeruste Skoda of zelfs een Enyaq coupé (die zie je dan weer veel minder).
Het is nog niet zo simpel om een keuze te maken

Iemand nog goede suggesties?