Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kered99 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:32:
[...]

Dank voor je reactie en suggestie, de Fabia stond bij mij ook in de shortlist en is hem uiteindelijk ook geworden in de volgende config:

[Afbeelding]

Helaas zwart, dat zijn alle auto's bij ons.
Als het aan mij had gelegen was het een oranje met zwart dak geworden.

En nu is het aftellen tot 12-09 :)
Knal je er toch oranje velg beschermers op en laat je het dak wrappen? Kan er ook weer af :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kered99
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-07 19:11
The Eagle schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:37:
[...]

Knal je er toch oranje velg beschermers op en laat je het dak wrappen? Kan er ook weer af :)
Zo bedoelde ik hem eigenlijk :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I-oJQQFxxao5lanl2pDSUUBd1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zTkJ34NB8y96MyG1GMXtuUHc.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Kered99 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:32:
[...]

Dank voor je reactie en suggestie, de Fabia stond bij mij ook in de shortlist en is hem uiteindelijk ook geworden in de volgende config:

[Afbeelding]

Helaas zwart, dat zijn alle auto's bij ons.
Als het aan mij had gelegen was het een oranje met zwart dak geworden.

En nu is het aftellen tot 12-09 :)
Leuk man zo'n Monte Carlo met TA, dan heb je een volle auto, heerlijk!

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:39
G-addict schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:28:
[...]

Tucson is idd mogelijk, vind alles van Hyuandai wel erg plastic van binnen. Niro kan helaas maar 1010 kg trekken in PHEV, Ik vind de KIA's wel mooier afgewerkt dan Huyndai.

Grandland heb ik idd al genoemd in mijn 1e overzicht. Maar zie juist ook dat de MTM hoger ligt dan 2200 kg. I.v.m. aanhanger van 1300 kg en rijbewijs B zonder E is dit niet de beste keuze. Rijbewijs E halen is natuurlijk een optie.

De Formentor is i.d.d. wel een mooie optie, thx.
Zit er wat marge op het laadvermogen van je caravan? Als je die een stukje kan terugkeuren heb je misschien meer opties.. Bijna alle PHEV's red je niet met 1300kg zonder E achter B

Sowieso zou ik nadenken over het halen van je E, als je in de toekomst elektrisch moet/wilt is het waarschijnlijk nog uitdagender...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:53
Na wat meelezen toch maar besloten hier ook wat te posten:

Leasebudget:
Relatief vrije keuze, liefst <1300/mnd
Kilometrage per jaar:
35000
Contractduur:
48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Exclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke:
Geen beleid. Liever geen Tesla. Ook liever geen Chinees.
Overige afhankelijkheden:
Trekhaak voor >1500kg.
Specifieke wensen:
EV. Jong gezin, dus grote kofferbak. Liever geen SUV ivm aanslag op de range. Qua fiscale waarde liefst onder de €65k
Uiteindelijke keuze:

Al proefgereden in:
Zeekr 001 -> Dat word m in elk geval niet, nogal wat bugs en quirks -> onderhoud bij lokale vakgarage :X
Nio ET5 -> wat krap voor een station.
Kia EV6 -> Kanshebber. Minder fan van de stoelen en comfort
Audi A6 etron avant -> Wat minder rijk uitgerust voor 65k. Wel prima wagen
VW iD7 tourer -> Waardeloze ervaring met de VW dealers hier in de omgeving. Om deze reden liever geen iD7
Skoda Enyaq -> Voor het werk moet er een aggregaat op aanhanger achter af en toe. Dat red deze niet.

Mis ik duidelijke kanshebbers?

[ Voor 4% gewijzigd door Joost075 op 06-07-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:30
@Joost075 gekke vraag misschien maar het moet electrisch zijn?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
Inspired schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:20:
@Joost075 gekke vraag misschien maar het moet electrisch zijn?
Goede vraag. Het is geen absolute eis, maar ik heb wel een sterke voorkeur voor volledig elektrisch.

Heb eerder ook gekeken naar plug-in hybrides als de V60, 330e Touring en A5 Avant, maar uiteindelijk toch liever een volwaardige EV vanwege de range (rijd vooral veel lokaal), bijtelling en rijervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Joost075 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:25:
[...]

Goede vraag. Het is geen absolute eis, maar ik heb wel een sterke voorkeur voor volledig elektrisch.

Heb eerder ook gekeken naar plug-in hybrides als de V60, 330e Touring en A5 Avant, maar uiteindelijk toch liever een volwaardige EV vanwege de range (rijd vooral veel lokaal), bijtelling en rijervaring.
Als ik een aanhanger zie staan met zware lading dan is benzine toch ook prettig. Al is het ook de vraag hoeveel kilometers je af moet leggen met de aanhanger. Collega heeft net een Kodiaq PHEV. Zou voor mij prima zijn qua range. Voordeel is gewoon lekker trappen en tanken. Rij vanaf 2019 BEV en het laden op langere ritten begint me wel tegen te staan. Geplan, gedoe, heb er gewoon geen zin meer in. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joost075
Inspired schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:37:
[...]

Als ik een aanhanger zie staan met zware lading dan is benzine toch ook prettig. Al is het ook de vraag hoeveel kilometers je af moet leggen met de aanhanger. Collega heeft net een Kodiaq PHEV. Zou voor mij prima zijn qua range. Voordeel is gewoon lekker trappen en tanken. Rij vanaf 2019 BEV en het laden op langere ritten begint me wel tegen te staan. Geplan, gedoe, heb er gewoon geen zin meer in. :)
Ritjes met aanhanger zullen in het meest ongunstige geval enkele tientallen kilometers zijn.

Wat betreft lange stukken rijden heb ik het "trappen" inmiddels wel afgeleerd, alles wat je harder rijd ben je echt niet eerder op je bestemming is de ervaring hier. Was met een collega ± 700km naar Duitsland. Hij wilde pertinent niet mee in m'n EV, want dan moeten we steeds stoppen om te laden. Eindstand was dat hij, met tankstop en ik met laadstop, maar 3 minuten eerder op kantoor was dan ik, op 700km rijden. :+

Plannen gaat hier gewoon on-the-go. Navigatie plant zelf de benodigde stops in en dat werkt bij mij in elk geval prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Joost075 op 06-07-2025 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
Joost075 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:50:
[...]

Ritjes met aanhanger zullen in het meest ongunstige geval enkele tientallen kilometers zijn.

Wat betreft lange stukken rijden heb ik het "trappen" inmiddels wel afgeleerd, alles wat je harder rijd ben je echt niet eerder op je bestemming is de ervaring hier. Was met een collega ± 700km naar Duitsland. Hij wilde pertinent niet mee in m'n EV, want dan moeten we steeds stoppen om te laden. Eindstand was dat hij, met tankstop en ik met laadstop, maar 3 minuten eerder op kantoor was dan ik, op 700km rijden. :+

Plannen gaat hier gewoon on-the-go. Navigatie plant zelf de benodigde stops in en dat werkt bij mij in elk geval prima.
Ah, als je nu al BEV rijdt en je vindt het prima moet je dat vooral doen. Het moeten laden op ritten van in totaal 300/400km ben ik wel beu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Joost075 als je VW wegstreept wegens dealer: zijn Skoda en Audi niet de zelfde dealer dan? En weet niet welke dealer dat is en of er een andere ook nog in jouw regio zit? Kom hier al jaren bij vd Udenhout, prima dealer :)

Kia EV9 een optie?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Bij lease zou me de dealer echt nul boeien. Auto komt bij random dealer in NL weg en qua onderhoud valt het ook allemaal wel mee. Zou er geen merk om laten vallen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:28
Inspired schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:43:
Bij lease zou me de dealer echt nul boeien. Auto komt bij random dealer in NL weg en qua onderhoud valt het ook allemaal wel mee. Zou er geen merk om laten vallen iig.
Nou uit eerste hand kan ik je vertellen dat je als leaserijder niet blij wordt van Pouw. Of dat nou Audi of VW is… beiden niet echt klantvriendelijk.

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
ephymerous schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:47:
[...]

Nou uit eerste hand kan ik je vertellen dat je als leaserijder niet blij wordt van Pouw. Of dat nou Audi of VW is… beiden niet echt klantvriendelijk.
Mja. Boeiend. Zet de auto erneer en haal hem weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Inspired schreef op zondag 6 juli 2025 @ 13:58:
[...]

Mja. Boeiend. Zet de auto erneer en haal hem weer op.
Totdat je gedoe hebt met een auto, je slecht geholpen wordt, mag rondrijden in kleine auto’s waar je met goed fatsoen niet in past. Nee doe mij maar een goede dealer :)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:57
ephymerous schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:25:
[...]

Totdat je gedoe hebt met een auto, je slecht geholpen wordt, mag rondrijden in kleine auto’s waar je met goed fatsoen niet in past. Nee doe mij maar een goede dealer :)
Vervangend vervoer regelt de leasemaatschappij, dat moet je meenemen in je contract. Als jij daar een klasseA auto hebt staan krijg je een kleine auto mee idd. Dan moet je een hogere klasse vervangend vervoer in je contract meenemen (en betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Een goede dealer voor onderhoud is goud. Leverende dealer maakt niet perse uit, is toch garantie en de rest is voor de leasemaatschappij om te regelen. Mijn Passat is uitgeleverd in Drachten, das voor mij 200km, ga daar niet om onderhoud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
[...]

Ik heb geen overeenkomst met een dealer. Als mijn probleem niet opgelost wordt dan schakel ik de LM in. Die lossen het wel op. Verder zitten hier binnen 50km er meerder VAG dealers bv. Dus dan rij ff wat verder die ene keer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
The Eagle schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:29:
Een goede dealer voor onderhoud is goud. Leverende dealer maakt niet perse uit, is toch garantie en de rest is voor de leasemaatschappij om te regelen. Mijn Passat is uitgeleverd in Drachten, das voor mij 200km, ga daar niet om onderhoud ;)
Voor een nieuwe auto en standaard onderhoud? Nee, geen goud waard voor mij. Maar goed, misschien heb ik geluk gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Sterker nog, standaard beurtjes kun je gewoon bij de profile of vakgarage doen iig bij Ayvens. Kun je sneller terecht en krijg ik prima service.

Nu een Tesla en dan ga je voor banden naar de profile en beurtjes hoeven veel minder.

Maargoed, gaat wat offtopic 😀

Ik zou een model Y nemen, kan je aanhanger met aggregaat ook gewoon achter.

[ Voor 19% gewijzigd door jongetje op 06-07-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
[...]

Precies dit. Hier in de buurt zit een Audi van een andere partij dan de VW groep in de regio.
Inspired schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Ik heb geen overeenkomst met een dealer. Als mijn probleem niet opgelost wordt dan schakel ik de LM in. Die lossen het wel op. Verder zitten hier binnen 50km er meerder VAG dealers bv. Dus dan rij ff wat verder die ene keer per jaar.
De merkdealer adviseerde geen vervangend vervoer ivm beperkt onderhoud BEV. Tot hij 9(!) weken bij de betreffende VW dealer staat en je 850€ mag afrekenen voor vervangend vervoer :r Ze gingen pas met de auto aan het werk in week 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
jongetje schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:28:
[...]

Vervangend vervoer regelt de leasemaatschappij, dat moet je meenemen in je contract. Als jij daar een klasseA auto hebt staan krijg je een kleine auto mee idd. Dan moet je een hogere klasse vervangend vervoer in je contract meenemen (en betalen).
En toch heeft Pouw mij meermalen een rugzakje meegegeven terwijl ik recht had op gelijkwaardig vervangend vervoer. Leuk hoor dat escaleren naar de LM. Ik vind het vooral gedoe en doe mij maar een fijne dealer :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Joost075 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:29:
[...]
De merkdealer adviseerde geen vervangend vervoer ivm beperkt onderhoud BEV. Tot hij 9(!) weken bij de betreffende VW dealer staat en je 850€ mag afrekenen voor vervangend vervoer :r Ze gingen pas met de auto aan het werk in week 3.
Als je financial lease doet (dus eigenlijk gewoon een lening) en daarin geen vervangend vervoer meeneemt bij de VAG die al jaren bekend staat om software problemen is dat een keuze.
Dit topic is meer voor zakelijke leaserijders met een budget waarin het over operationeel lease gaat met vervangend vervoer (en vaak winterbanden etc.).
En als ik niet de juiste auto meekrijg dan hang ik aan de telefoon. Tenzij het voor 1 dag is en ik hoef niet met het hele gezin op pad maak ik me niet zo druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supaStylin
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:05
Joost075 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:15:

Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
35000
Contractduur:
48 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling
Exclusief brandstof
Trekhaak voor >1500kg.
Specifieke wensen:
EV. Jong gezin, dus grote kofferbak. Liever geen SUV ivm aanslag op de range. Qua fiscale waarde liefst onder de €65k
Uiteindelijke keuze:

Al proefgereden in:
Zeekr 001 -> Dat word m in elk geval niet, nogal wat bugs en quirks -> onderhoud bij lokale vakgarage :X
VW iD7 tourer -> Waardeloze ervaring met de VW dealers hier in de omgeving. Om deze reden liever geen iD7
Skoda Enyaq -> Voor het werk moet er een aggregaat op aanhanger achter af en toe. Dat red deze niet.

Polestar 4 wellicht..al 50/50 Europees chinees? Voor 65 goede auto met veel ruimte achterin, goed uitgerust ,voldoende laadruimte en net geen SUV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
jongetje schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:08:
[...]

Als je financial lease doet (dus eigenlijk gewoon een lening) en daarin geen vervangend vervoer meeneemt bij de VAG die al jaren bekend staat om software problemen is dat een keuze.
Dit topic is meer voor zakelijke leaserijders met een budget waarin het over operationeel lease gaat met vervangend vervoer (en vaak winterbanden etc.).
En als ik niet de juiste auto meekrijg dan hang ik aan de telefoon. Tenzij het voor 1 dag is en ik hoef niet met het hele gezin op pad maak ik me niet zo druk.
Dit was full-operational. En dat moet de volgende auto, waar voor ik een post gemaakt heb om te kijken welke keuzes ik eventueel was vergeten ook worden. Ben er niet om een discussie over wel/geen vervangend vervoer aan te slingeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
supaStylin schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:10:
[...]

Polestar 4 wellicht..al 50/50 Europees chinees? Voor 65 goede auto met veel ruimte achterin, goed uitgerust ,voldoende laadruimte en net geen SUV
Van de week in Amsterdam ingezeten, vond die digitale binnenspiegel niet echt fijn. Verder wel alle vinkjes inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Joost075 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:13:
[...]

Van de week in Amsterdam ingezeten, vond die digitale binnenspiegel niet echt fijn. Verder wel alle vinkjes inderdaad.
Ik merkt dat ik in de P2 en Model Y zelden nog in de binnenspiegel kijk, de kleine achterruit en hoge kofferbak Maken het zicht echt minimaal. Mij lijkt de digitale achteruitkijkspiegel in theorie een goede oplossing. Geen ervaring mee in de praktijk echter (behalve de Proton taxi in Maleisië die het had) , wat maakt het voor jou niet fijn?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
Joost075 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:29:
[...]

Precies dit. Hier in de buurt zit een Audi van een andere partij dan de VW groep in de regio.

[...]

Tja. Dat is gewoon ook niet slim als je de auto nodig hebt voor je werk. Is bij ons ook gewoon verplicht. Je kunt toch ook schade rijden? Of een hagelbui meemaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
Inspired schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:14:
[...]

Tja. Dat is gewoon ook niet slim als je de auto nodig hebt voor je werk. Is bij ons ook gewoon verplicht. Je kunt toch ook schade rijden? Of een hagelbui meemaken?
Eens. Das alleen een ander vinkje (vervangend vervoer bij schade/vervangend vervoer bij onderhoud/reparatie).

Destijds in het mooie verhaal van de dealer getrapt. Uit het boekje destijds:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmxfACfwiwCaPhsmXAi-ER0-bN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLa4u409z2oT3tKw5RGpgJpn.jpg?f=fotoalbum_large

Blijkt dat softwareproblemen buiten de dekking vielen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelstruike
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-07 03:58

Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
35000
Contractduur:
48 maanden
Exclusief brandstof
Trekhaak voor >1500kg.
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:

Al proefgereden in:

ID7 mag tot 1000kg trekken, dus valt wellicht af voor je hierdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• math1985
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-07 22:09
Ik mag ook weer een nieuwe auto's hebben, ik ben benieuwd of jullie suggesties hebben.

Leasebudget: 1500, maar kan een overschot (deels) uit laten betalen
Kilometrage per jaar: 35000
Contractduur: naar keuze 3/4/5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, op basis van wat de leasemaatschappij aangeeft
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Ik rij 2 á 3 keer per jaar 1200km met kinderen en veel bagage. Verder vooral veel korte 20km woon-werk ritjes en af en toe wat ritten door de stad of langere ritten door Nederland.
Specifieke wensen: Geen EV-only (geen goede laadmogelijkheden)

Ik rij nu een Toyota Corolla TS (station wagon dus) en ben daar eigenlijk best blij mee. De auto rijdt (bij lage snelheden) stil en rustig, er past veel bagage in, en hij heeft automatische versnelling bij een relatief lage leaseprijs. Ik heb toentertijd ook een proefrit gemaakt in een Opel Astra, maar die vond ik bijvoorbeeld een stuk onrustiger rijden.

Voor de langere ritten wil ik in elk geval voldoende bagage kwijt kunnen zonder het zicht naar achteren te blokkeren (minimaal 3 koffers).

Ik overweeg weer een nieuwe Toyota Corolla TS te leasen, maar sta ook open voor andere auto's. Qua budget zou ik omhoog kunnen, maar aangezien ik deels uit kan laten betalen moet daar wel echt meerwaarde in zitten.

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:06
appelstruike schreef op zondag 6 juli 2025 @ 19:46:
[...]

ID7 mag tot 1000kg trekken, dus valt wellicht af voor je hierdoor.
Ligt aan de versie.
ID.7 Pro/Pro S (achterwielaandrijving): 1000 kg geremd
ID.7 GTX (vierwielaandrijving): 1400 kg geremd
ID.7 Tourer (vierwielaandrijving): 1400 kg geremd
ID.7 Tourer GTX: 1400 kg geremd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

math1985 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:01:
Ik mag ook weer een nieuwe auto's hebben, ik ben benieuwd of jullie suggesties hebben.

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, op basis van wat de leasemaatschappij aangeeft
Overige afhankelijkheden: Ik rij 2 á 3 keer per jaar 1200km met kinderen en veel bagage. Verder vooral veel korte 20km woon-werk ritjes en af en toe wat ritten door de stad of langere ritten door Nederland.
Specifieke wensen: EV-only (geen goede laadmogelijkheden)

Ik rij nu een Toyota Corolla TS (station wagon dus) en ben daar eigenlijk best blij mee. De auto rijdt (bij lage snelheden) stil en rustig, er past veel bagage in, en hij heeft automatische versnelling bij een relatief lage leaseprijs. Ik heb toentertijd ook een proefrit gemaakt in een Opel Astra, maar die vond ik bijvoorbeeld een stuk onrustiger rijden.

Voor de langere ritten wil ik in elk geval voldoende bagage kwijt kunnen zonder het zicht naar achteren te blokkeren (minimaal 3 koffers).

Ik overweeg weer een nieuwe Toyota Corolla TS te leasen, maar sta ook open voor andere auto's. Qua budget zou ik omhoog kunnen, maar aangezien ik deels uit kan laten betalen moet daar wel echt meerwaarde in zitten.

Je wilt EV-only maar overweegt opnieuw een Corolla TS? Die volg ik niet.

Biased: ID.7 Pro S Limited Edition - 1200€ incl voorschot met jouw parameters voor 5 jr. Kun je 300€/mnd in extra salaris krijgen terwijl je een uitstekende EV rijdt waar je ook gerust mee op vakantie kunt gaan. Voor 1228€ rijdt je de auto maar 4 jaar en voor 1294€ kun je na 3 jaar alweer wat nieuws gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• math1985
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-07 22:09
Je wilt EV-only maar overweegt opnieuw een Corolla TS? Die volg ik niet.
Sorry, dat was een typo - ik bedoelde *geen* EV-only, heb het nu gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

math1985 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:15:
[...]

Sorry, dat was een typo - ik bedoelde *geen* EV-only, heb het nu gefixt.
Zet er dan neer: 'ICE/PHEV' óf 'geen EV'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

math1985 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:01:

Specifieke wensen: Geen EV-only (geen goede laadmogelijkheden)

Geen EV dus. Als je tevreden bent met je Corolla TS zou ik ook eens een Superb en Passat gaan proefrijden, kun je in je budget ook helemaal vol klikken. Daarna de afweging maken of de meerprijs jou dat waard is. De Toyota is m.i. geen slechte keuze - maar bang/buck is dit segment Toyota niet in de lease. Vooral waardevast en courant qua onderhoud wat je in de lease niet in de eerste jaren terugziet als berijder.
Met dit budget kun je ook naar leuk aangeklede Duitse premium merken kijken - wederom als dat je het geld waard is, bijv een BMW 3 Serie Touring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat neigt idd sterk naar een Superb of Passat idd. Qua ruimte no-brainer en echt wel een stap omhoog vanaf de Corolla. De nieuwe Passat met MHEV rijdt nog eens heel lekker ook, je merkt echt wel dat je een klasse hoger rijdt. Ik rij zelf het vorige model, benzine), maar nieuwe model een week mee gehad tijdens reparatie en is echt wel stap omhoog van huidige model :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23:36

Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
35000
Contractduur:
48 maanden
Exclusief brandstof
Trekhaak voor >1500kg.
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:

Al proefgereden in:

BMW i5 Touring (de vraag is wel of je dan onder de 1300 blijft).
Als je geen SUV wil is mogelijk de Volvo ES90 een kanshebber (alhoewel deze zeker niet de meest efficiënte is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:26

ST10©DE

Dus.............

[...]

Maar dat is niet lease gerelateerd. Ken genoeg mensen die privé een Vw hebben gehad en niet te spreken waren over de dealer.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-07 11:55

avotar

P0werd by Black Coffee

Joost075 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 09:25:
[...]

PHEV kost je relatief veel kofferbak ruimte in vergelijking met andere uitvoeringen.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:39

Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
35000
Contractduur:
48 maanden
Exclusief brandstof
Trekhaak voor >1500kg.
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:

Al proefgereden in:

Durf het bijna niet te noemen... Want SUV en Chinees... Ga is rijden in een Xpeng G9... Mega comfortabel, ruim, prima bereik en erg snel aan de laadpaal. Eigenlijk een auto één of twee segmenten hoger maar dan voor een relatief scherpe prijs. 2026 model gaat naar 525kw laden en er mag 1500kg aan de haak.

Kennis rijd nu een IX3 en had op dezelfde dag een afspraak bij Audi voor de A6/Q6 en bij Xpeng... De *6 viel tegen, waar de Xpeng positief verraste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:44
525kw laden klinkt leuk maar voor dat mogelijk is moet je je auto al weer inleveren. Je hoort het volgens mij nu ook al bij de wagens die heel snel kunnen laden, bijv. de Zeekr 7x. Ze kunnen het technisch aan, maar die snelheden worden nog niet gehaald volgens mij. Ook omdat de infrastructuur het niet aan kan of niet als er meerdere wagens staan te laden. Dan laad je alsnog wel flink sneller dan bijv. de 150kW wagen (mijn nieuwe Polestar 2 die ik binnenkort krijg kan tegenwoordig met 205kW laden wat ik meer dan prima vind).

[ Voor 72% gewijzigd door Juancho op 08-07-2025 10:01 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:14
Juancho schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:59:
525kw laden klinkt leuk maar voor dat mogelijk is moet je je auto al weer inleveren. Je hoort het volgens mij nu ook al bij de wagens die heel snel kunnen laden, bijv. de Zeekr 7x. Ze kunnen het technisch aan, maar die snelheden worden nog niet gehaald volgens mij. Ook omdat de infrastructuur het niet aan kan of niet als er meerdere wagens staan te laden. Dan laad je alsnog wel flink sneller dan bijv. de 150kW wagen (mijn nieuwe Polestar 2 die ik binnenkort krijg kan tegenwoordig met 205kW laden wat ik meer dan prima vind).
205 kW lijkt leuk, maar als je dan de laadcurve bekijkt bij https://www.fastnedchargi...verzicht/polestar?model=2, dan blijkt de gemiddelde laadsnelheid daar flink onder te liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOFF-ULcKGq3u6M_lQcQgAnR1gQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZpyscRtxzc9OE8cjj8Ft7HCM.png?f=fotoalbum_large
Boven de 40% zit je al onder die 150 kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10-07 19:13

Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
35000
Contractduur:
48 maanden
Exclusief brandstof
Trekhaak voor >1500kg.
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:

Al proefgereden in:

Vooropgesteld, ik ben bevooroordeeld.
De EV6 is echt een hele fijne auto.
Ruimte op achterbank is riant. Uiteraard is de vloer hoog, dus de knietjes wat hoog (heeft vrijwel elke EV last van).
Kofferbak niet de grootste.
Rijgedrag echt heel fijn.
Die auto doet nooit iets geks, rijd als een trein.
Is wat hard op de korte hobbel.
Rijdt als een Grand Tourer
.
Navi is prima, al prefereer ik Waze ivm de makkelijke alternatieve routes.

Snelladen is echt een feest met max 234Kw
Preconditioning van de batterij via Navi en ik meen op de nieuwe ook handmatig.

En 1600 kg trekgewicht op de 84 Kw versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Rudi01 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:24:
[...]

BMW i5 Touring (de vraag is wel of je dan onder de 1300 blijft).
Als je geen SUV wil is mogelijk de Volvo ES90 een kanshebber (alhoewel deze zeker niet de meest efficiënte is)
Lukt nooit onder de €65k fiscaal.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 16:07

Leasebudget:
Kilometrage per jaar:
35000
Contractduur:
48 maanden
Exclusief brandstof
Trekhaak voor >1500kg.
Specifieke wensen:
Uiteindelijke keuze:

Al proefgereden in:

ik weet dat Tesla momenteel door de escapades van Musk er niet zo goed op staat maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de nieuwe model y juniper echt een betere auto is geworden. betere afwerking (voelt minder plastic aan), kan tot 1600kg trekken en met het leasebudget dat je hebt kun je eventueel nog wel wat doen met uitvoering/kleur.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-07 14:46

eagle00789

Est. November 2005

eagle00789 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 12:39:
Na bijna 15 jaar in dienst, krijg ook ik nu een functie met leaseautokeuze. Hier wordt ik natuurlijk vrolijk van.
Ik zie echter door de vele auto's/merken/modellen de straat niet meer en vraag een beetje jullie hulp.

Leasebudget:
€840,-

Kilometrage per jaar:
40.000 km

Contractduur:
48 maanden

Inclusief of exclusief brandstofcomponent:
Inclusief

Audi, BMW, Citroën, Cupra, DS, Ford, Kia, Mini, Nissan, Opel, Renault, Skoda, Seat, Toyota, Volkswagen, Volvo, Peugeot, Polestar, Zeekr

€42,- eigen bijdrage privé gebruik tot maximaal 12.000 km per jaar

Specifieke wensen:
Klinkt misschien niet als een eis voor velen, maar Wireless Apple Carplay en wel een lekkere ruime comfortabele auto die groter is dan een Kia Picanto (rij ik nu al als private lease, niet verkeerd maar mag wel ruimer)
Volgens ons intern document mag het geen coupé of cabriolet zijn en zijn er de volgende verplichtingen: radio/navigatie, bluetooth connectie, personenauto met minimaal 4 deuren, airconditioning, gevarendriehoek, parkeersensoren.
Tevens moet het een zakelijk verantwoorde kleur (zwart/grijs/donkerblauw/grijs) zijn

Uiteindelijke keuze:
Nog niet gemaakt. Ik heb zelf al de Skoda Fabia en Kia Ceed op het oog, dus denk wel iets een beetje in die richting. Ik hoef niet persé het hele budget te gebruiken. minder mag natuurlijk altijd.

Extra Info:
Onze leasemaatschappij is XLLease
Voor iedereen die op mij eerder heft gereageerd, ik heb inmiddels toegang gehad tot de portal en een auto uitgezocht.
Mijn definitieve keus is geworden (en ja hij past in mijn leasebudget rekening houdend met een maximum overschrijving van 15% wat volgens ons leaseregelement probleemloos mag) een Skoda Fabia.
Deze auto heeft een leaseprijs van €962,33. mijn max leasebudget met de 15% overschrijding is €966,- dus ik blijf er net onder. Wel is het zo dat ik dus de overschrijding van mijn leasebudget gewoon zelf moet betalen bovenop mijn bijtelling. Mijn netto maandlast zou dan €301,57 worden. Is wel iets goedkoper dan mijn huidige privatelease auto, maar zodra ik mijn werk leaseauto heb, gaat deze toch stoppen zonder boete (is al besproken met de leasemaatschappij en staat zwart-op-wit inmiddels per brief vanuit de leasemaatschappij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

eagle00789 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Voor iedereen die op mij eerder heft gereageerd, ik heb inmiddels toegang gehad tot de portal en een auto uitgezocht.
Mijn definitieve keus is geworden (en ja hij past in mijn leasebudget rekening houdend met een maximum overschrijving van 15% wat volgens ons leaseregelement probleemloos mag) een Skoda Fabia.
Deze auto heeft een leaseprijs van €962,33. mijn max leasebudget met de 15% overschrijding is €966,- dus ik blijf er net onder. Wel is het zo dat ik dus de overschrijding van mijn leasebudget gewoon zelf moet betalen bovenop mijn bijtelling. Mijn netto maandlast zou dan €301,57 worden. Is wel iets goedkoper dan mijn huidige privatelease auto, maar zodra ik mijn werk leaseauto heb, gaat deze toch stoppen zonder boete (is al besproken met de leasemaatschappij en staat zwart-op-wit inmiddels per brief vanuit de leasemaatschappij)
offtopic:
Maar al die comments omtrent boetebedingen en matige verloning sla je in de wind en je blijft bij deze WG en kiest hier een auto? eagle00789 in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Die punten maakt men niet om je te stangen, maar om je duidelijk te maken dat je nu te weinig krijgt voor wat je je werkgever biedt. Die €126/mnd overschrijving zul je ongetwijfeld zelf moeten ophoesten als je weggaat. Als je zoiets tekent sta je direct veel minder sterk in elke onderhandeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:44
deejeebv schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:25:
[...]

205 kW lijkt leuk, maar als je dan de laadcurve bekijkt bij https://www.fastnedchargi...verzicht/polestar?model=2, dan blijkt de gemiddelde laadsnelheid daar flink onder te liggen:
[Afbeelding]
Boven de 40% zit je al onder die 150 kW.
Het nieuwe model schijnt wel veel stabieler te zijn qua curve, oa een video gezien van TeslaBjorn (jaja gekke naam). Die was juist te spreken ivm de oudere modellen. Maar voor mij is het dan ook prima want ik laad echt incidenteel aan een snellader. En als ik het doe is het maar kort en op langere roadtrips/vakanties ben vaak langer bezig met je koffie/broodje/plaspauze dan dat je moet wachten op de auto qua laden.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed en mooi dat ook snelladen stappen maakt maar ik maak me daar voor nu niet echt zorgen over. De 150kW van nu is opzich voldoende, straks zal het nog iets sneller gaan en over een jaar of 4/5 eens kijken of de SolidState accu's er zijn. Want dat gaat echt wel een doorbraak worden. De wagens van nu die bijv. 350kW halen, fijn als het er is (de 800v) maar voor mij persoonlijk niet perse nodig.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-07 14:46

eagle00789

Est. November 2005

True schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:19:
[...]

offtopic:
Maar al die comments omtrent boetebedingen en matige verloning sla je in de wind en je blijft bij deze WG en kiest hier een auto? eagle00789 in "Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14)"
Die punten maakt men niet om je te stangen, maar om je duidelijk te maken dat je nu te weinig krijgt voor wat je je werkgever biedt. Die €126/mnd overschrijving zul je ongetwijfeld zelf moeten ophoesten als je weggaat. Als je zoiets tekent sta je direct veel minder sterk in elke onderhandeling.
offtopic:
ik snap je comment, maar ik ben gewoon tevreden hiermee dus accepteer ik dat ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderOptima
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-07 23:40
Leasebudget:
+- 1000/maand (België)
Kilometrage per jaar:
25000
Contractduur:
48 maanden
Inclusief brandstof
Audi, BMW, Cupra, Kia, Mercedes, Renault, Skoda, Tesla, Volvo, VW
/
Specifieke wensen:
EV. Nog geen kinderen, liefst comfortabel maar ook wel wat sportief.

Uiteindelijke keuze:

Ik twijfel voornamelijk nog tussen 2 modellen:

- Kia EV6
- Mercedes CLA 250+

De Mercedes is nog niet echt uit, dus ik vind hier nog heel weinig echte ervaringen over. Hierdoor vind ik het 'riskanter' om voor te kiezen.

Andere modellen waar ik nog enige interesse in heb:

- Skoda Enyaq
- Tesla model 3

Hebben jullie hier een idee/mening over of nog andere suggesties, laat zeker even weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanpabloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-07 11:26
De reviews van de Mercedes komen waarschijnlijk volgende week uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderOptima
juanpabloo schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:11:
De reviews van de Mercedes komen waarschijnlijk volgende week uit
Oh oké, dan wacht ik daar sowieso nog even op. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudey
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:38
AlexanderOptima schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:58:
Leasebudget:
+- 1000/maand (België)
Kilometrage per jaar:
25000
Contractduur:
48 maanden
Inclusief brandstof
/
Specifieke wensen:

Uiteindelijke keuze:

- Kia EV6
- Mercedes CLA 250+

De Mercedes is nog niet echt uit, dus ik vind hier nog heel weinig echte ervaringen over. Hierdoor vind ik het 'riskanter' om voor te kiezen.

- Skoda Enyaq
- Tesla model 3

Hebben jullie hier een idee/mening over of nog andere suggesties, laat zeker even weten.
Dit zijn ook zo een beetje de auto's waar ik naar heb gekeken bij het maken van mijn keuze en uiteindelijk heb ik de Ioniq 6 business besteld. Daar zitten veel toeters en bellen op voor een schappelijke bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoipimniet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:25
AlexanderOptima schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:58:
Leasebudget:
+- 1000/maand (België)
Kilometrage per jaar:
25000
Contractduur:
48 maanden
Inclusief brandstof
/
Specifieke wensen:

Uiteindelijke keuze:

- Kia EV6
- Mercedes CLA 250+

- Skoda Enyaq
- Tesla model 3

Begint de Mercedes CLA Ev niet bij ong 55.000?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderOptima
Rudey schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:32:
[...]

Dit zijn ook zo een beetje de auto's waar ik naar heb gekeken bij het maken van mijn keuze en uiteindelijk heb ik de Ioniq 6 business besteld. Daar zitten veel toeters en bellen op voor een schappelijke bijtelling.
Vind ik ook een hele mooie wagen, maar Hyundai zit helaas niet binnen mijn keuzemogelijkheden...
hoipimniet schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:56:
[...]

Begint de Mercedes CLA Ev niet bij ong 55.000?
Klopt, maar beide configuraties die ik heb gemaakt van de EV6 en CLA liggen rond de 60-61k
Pagina: 1 ... 67 68 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.