Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
V-8 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:35:
Leasebudget: €950 incl. elektriciteit
Kilometrage per jaar: Voor leaseprijs uitgaan van 40.000 (werkelijk ca. 60.000, maar dat mag buiten beschouwing worden gelaten)
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief elektriciteit (fabrieksopgave)
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Lease bij Athlon
Specifieke wensen:
- Trekhaak! Liefst 1.500kg, maar overweeg ook 1.000kg.
- Geen Franse auto's
- Laadpaal al aanwezig

Uiteindelijke keuze:

Modellen die ik nu overweeg:

- Skoda Elroq Business 82kWh (trekhaak 1.000kg)
- Tesla Model Y Standard Range (trekhaak 1.600kg)
- Tesla Model 3 Standard Range of Long Range (trekhaak 1.000kg)
- (Polestar 2, al denk ik dat die te duur is) (trekhaak 1.500kg)

Iemand nog een leuk model in gedachten?
Of tips m.b.t. de keuze tussen de Model 3, Model Y of Elroq?
Ik wil met alle drie gaan rijden, afspraak voor de Elroq staat deze week al gepland.
Polestar 2 is minder ruim achterin en kleinere kofferbak dan de andere modellen. Mijn P2 standaard range uit ‘24 valt prima binnen jouw budget (720€ per maand).

Geen idee of je al ervaring hebt met dingen trekken achter een elektrische auto maar achter de Model Y long range dropt het rijbereik zo naar 200km… met een standaard range kom je volgens mij niet zo ver. Of dat erg is hangt natuurlijk van je doel af, een aanhanger over korte afstanden trekken zal prima werken, ermee op vakantie naar zuid-Frankrijk lijkt me een tijdrovende oefening.

XPeng G6 al gezien?

[ Voor 16% gewijzigd door SirLenncelot op 11-03-2025 09:44 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-06 17:21
Kilometrage per jaar: Voor leaseprijs uitgaan van 40.000 (werkelijk ca. 60.000, maar dat mag buiten beschouwing worden gelaten)
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief elektriciteit (fabrieksopgave)
Specifieke wensen:
- Geen Franse auto's
- Laadpaal al aanwezig

Uiteindelijke keuze:

Ik wil met alle drie gaan rijden, afspraak voor de Elroq staat deze week al gepland.
Ik ben biased, maar als ik veel kunnen trekken en 60.000 per jaar zie zou ik naar Ioniq5, 6 of EV6 kijken. Ik weet niet of die 60.000 heel veel ritten van onder de 300 zijn of juist veel lange ritten. Maar in het laatste geval wil je laadcurve/snelheid ook meenemen in je overwegingen. En daar blinken bovengenoemde in uit, check ook eens https://ev-database.org/n...kgewicht-elektrische-auto daarin zie je dat er veel keus is met trekgewicht >1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:07
Specifieke wensen:
- Geen Franse auto's
- Laadpaal al aanwezig

Uiteindelijke keuze:

Dit lijkt op de regeling bij mijn bedrijf, alleen leasen wij bij Ayvens.
Bij ons is het Full electric en 35.000 km per jaar.

Bij jouw opties, in hoeverre is een eigen bijdrage hierbij meegenomen?

Als ik nu bij ons kijk kom ik namelijk voor alle 3 de auto's welke je hier vermeld (incl. elektra en winterbanden) op een bedrag van minimaal € 1020,- en dan nog zonder extra opties in het geval van de skoda.

Een G6 lijkt fiscaal heel aantrekkelijk, maar is om een of andere reden (ik neem aan afschrijving) kanon duur bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:53
Niet dat ik een politiek statement wil maken, absoluut niet zelfs want dat hoort hier niet thuis. Maar nu X is aangevallen en er al gesproken wordt om als volgende aanval op Musk Tesla te pakken... Ik zou, als ik al een Tesla overweeg wat niet het geval is, toch nog eens goed nadenken of een Tesla wel zo verstandig en zelfs veilig is.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Dean Martin schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 10:53:
Leasebudget: Bij EV €1650,- (fors gestimuleerd door €400,- meer budget te geven)
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 4 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: inclusiefBij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling fabrieks
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee, maar beperk me zelf tot Mercedes, Audi, Jeep, Tesla, BMW, Volvo, Polestar...(vergeet misschien iets) omdat ik met veel andere merken echt weinig heb (en dat is een discussie die hier verder ook niet past).
Overige afhankelijkheden: Nee
Specifieke wensen: Ik hou van grote SUV's (zoals de nieuwe wagoneer). Verder; voorklimatisering, acc, fatsoenlijke laadplanner, stoelverwarming, 500km+ range (zomer).

Uiteindelijke keuze:

Ik hoef pas over 6 maanden te bestellen, maar begin alvast eens rond te kijken.

Mijn budget is ruim en er past behoorlijk wat in, maar wil niet persé meer dan €80k catprijs vanwege de bijtelling.

Rij momenteel een Audi e-tron 55, en bevalt prima, op de range en de EV planning na.

Eigenlijk zie ik momenteel de nieuwe MY als passend.

De huidige Mercedes EV's vind ik niet mooi, BMW eigenlijk idem. De Q6/Q8 e-tron is meer van hetzelfde.
Ik heb een Mercedes C 300e AMG line full option aan het lijstje toegevoegd.
Blijf het toch een mooie auto vinden, komt een kleine facelift aan. En nee, het is geen grote SUV inderdaad ;)

De A6 e-tron ook toegevoegd aan de shortlist.

Eigenlijk zijn het er nu nog maar 3. De 2 bovenstaande en de Y performance.

[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 11-03-2025 18:31 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 03-06 19:30
jouwheld schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:07:
[...]

Ik ben biased, maar als ik veel kunnen trekken en 60.000 per jaar zie zou ik naar Ioniq5, 6 of EV6 kijken. Ik weet niet of die 60.000 heel veel ritten van onder de 300 zijn of juist veel lange ritten. Maar in het laatste geval wil je laadcurve/snelheid ook meenemen in je overwegingen. En daar blinken bovengenoemde in uit, check ook eens https://ev-database.org/n...kgewicht-elektrische-auto daarin zie je dat er veel keus is met trekgewicht >1500
Same bias here, maar idd, een EV (ongeacht welke ) met een flinke aanhanger erachter vreet energie.
Dus snel laden is dan echt een pre.
En een EV 6 rijdt heerlijk. Wel een long range nemen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Mede tweakers. Ik sta ook voor de keuze voor een nieuwe leaseauto. Kom hier eens als eerste oriëntatie.

Ik heb de onderstaande modellen op het oog en als optie:
- KIA EV6 84 kWh
- Volvo EX40 extended range
- Peugeot E- 5008 Allure
- Tesla Model Y

Hoe ga ik een beetje op hoofdlijn keuzes maken. Het zijn allemaal top auto’s natuurlijk. Wat is de “beste” complete auto?

En waar plannen jullie proefritten? Best tijdrovend maar misschien wel een startpunt.

Belangrijkste eis is voldoende ruimte ivm mijn lengte 1.95. Verder rijd ik dagelijks 2 uur dus goede stoelen ook belangrijk . Verder rijd ik het alleen zakelijk dus hoef geen rekening te houden met gezinskeuzes.

Laadpaal thuis dus actieradius wat minder van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:28
Dean Martin schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:19:
[...]
Blijf het toch een mooie auto vinden, komt een kleine facelift aan. En nee, het is geen grote SUV inderdaad ;)
Waarom geen GLC300e dan? Dan heb je de SUV (oké niet heel groot, maar meer binnen je wensen dan de gewone C).

https://gathering.tweaker...message/81781986#81781986

Fiscaal iets duurder, maar de leaseprijs was verrassend gunstig, zeker in verhouding tot de listprijs.

[ Voor 7% gewijzigd door VidaR-9 op 11-03-2025 20:25 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
MaStar schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:17:
Mede tweakers. Ik sta ook voor de keuze voor een nieuwe leaseauto. Kom hier eens als eerste oriëntatie.

- KIA EV6 84 kWh
- Peugeot E- 5008 Allure
- Tesla Model Y

Hoe ga ik een beetje op hoofdlijn keuzes maken. Het zijn allemaal top auto’s natuurlijk. Wat is de “beste” complete auto?

En waar plannen jullie proefritten? Best tijdrovend maar misschien wel een startpunt.

Belangrijkste eis is voldoende ruimte ivm mijn lengte 1.95. Verder rijd ik dagelijks 2 uur dus goede stoelen ook belangrijk . Verder rijd ik het alleen zakelijk dus hoef geen rekening te houden met gezinskeuzes.

Je hebt "maar" 4 opties op je shortlist staan. Dus ik zou zeggen, ga ze lekker alle 4 bekijken, proefrijden en ontdekken. Grote kans dat er gelijk al opties afvallen. Je kan gewoon bij de dealer een afspraak maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus

- KIA EV6 84 kWh
- Peugeot E- 5008 Allure
- Tesla Model Y

Vraag 1; wil je nu nog een Tesla? Zo nee, 1 probleem minder.
Zo ja, het lijkt mij van binnen heel erg saai, maar dat is smaak.

De EX 40 is echt wel een stukje kleiner als een EV6. Dat is van binnen een zeer ruime auto. Ik zit er prima in, geen klachten over de stoelen.

Andere auto’s weet ik niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Juancho schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Je hebt "maar" 4 opties op je shortlist staan. Dus ik zou zeggen, ga ze lekker alle 4 bekijken, proefrijden en ontdekken. Grote kans dat er gelijk al opties afvallen. Je kan gewoon bij de dealer een afspraak maken.
Gewoon bij de lokale dealer , ook al koop je de auto daar dus niet ivm lease? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
macfocus schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:25:
[...]

De EX 40 is echt wel een stukje kleiner als een EV6. Dat is van binnen een zeer ruime auto. Ik zit er prima in, geen klachten over de stoelen.

Instap EX40 is dan wel weer wat hoger denk ik . Tov de EV6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
MaStar schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:28:
[...]

Gewoon bij de lokale dealer , ook al koop je de auto daar dus niet ivm lease? :?
Yep, ze weten echt wel hoe het werkt.
En je hoeft natuurlijk niet te zeggen dat het om lease gaat.
Ik raad je in dat geval wel aan om het koop contract niet te tekenen 😂😇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
MaStar schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:29:
[...]

Instap EX40 is dan wel weer wat hoger denk ik . Tov de EV6.
Klopt, EV 6 is geen hele hoge auto, maar ook geen lage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:35

- KIA EV6 84 kWh
- Peugeot E- 5008 Allure
- Tesla Model Y

Met jouw lengte moet je goed kijken hoe je zitpositie in de EV6 is. Een collega van mij 1,90 ongeveer kijk eigenlijk tegen zijn dak aan bij normale zitpositie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
macfocus schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:25:
[...]

Tesla model Y is zeker ook nog een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
DG90 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:43:
[...]

Met jouw lengte moet je goed kijken hoe je zitpositie in de EV6 is. Een collega van mij 1,90 ongeveer kijk eigenlijk tegen zijn dak aan bij normale zitpositie.
Oef, dat is dus wel een risico inderdaad met EV6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:58

- KIA EV6 84 kWh
- Peugeot E- 5008 Allure
- Tesla Model Y

Beste is subjectief, maar de Y zal het meest complete zijn voor het geld. Voor de proefritten kan je bij Tesla volgens mij een auto boeken die dan op een locatie staat, maar anders kan je ook bij dealers terecht. Voor andere auto’s zal dat ook wel een rondje dealers worden denk ik. Gezien je lengte denk ik dat je op basis van ervaringen van andere mogelijk wat minder proefritten hoeft te maken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
VidaR-9 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:23:
[...]

Waarom geen GLC300e dan? Dan heb je de SUV (oké niet heel groot, maar meer binnen je wensen dan de gewone C).

https://gathering.tweaker...message/81781986#81781986

Fiscaal iets duurder, maar de leaseprijs was verrassend gunstig, zeker in verhouding tot de listprijs.
Ik vind dat formaat SUV's vaak wat ielig ogen. Een GLE vind ik dan wel echt mooi, maar te duur.

Edit; nu ik die van jou zo zie ga ik toch weer twijfelen :D

Sowieso is Mercedes gunstig bij Athlon.

[ Voor 9% gewijzigd door Dean Martin op 11-03-2025 20:55 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
SL65 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:47:
[...]

Beste is subjectief, maar de Y zal het meest complete zijn voor het geld. Voor de proefritten kan je bij Tesla volgens mij een auto boeken die dan op een locatie staat, maar anders kan je ook bij dealers terecht. Voor andere auto’s zal dat ook wel een rondje dealers worden denk ik. Gezien je lengte denk ik dat je op basis van ervaringen van andere mogelijk wat minder proefritten hoeft te maken ;)
Compleet model , maar inderdaad ook niet perfect. En politiek sentiment eromheen nu j.

EV6 volgens mij wat sportiever en de EX-40 comfortabel en wat compacter . Wel een mooie hoge auto. Peugeot E-5000 ken ik nog onvoldoende.

Lastig nog zo’n keuze .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
macfocus schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:36:
[...]

Yep, ze weten echt wel hoe het werkt.
En je hoeft natuurlijk niet te zeggen dat het om lease gaat.
Ik raad je in dat geval wel aan om het koop contract niet te tekenen 😂😇
Maar je belt gewoon de lokale dealer voor een proefrit? Omdat je voor een (koop) auto aan het oriënteren bent ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
MaStar schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:28:
[...]

Jup, uiteindelijk zal je leasemaatschappij daar ook de auto gaan bestellen. Als je tenminste dealer keuze hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Wat zijn de gemiddelde levertijden nu van dit soort leaseauto’s ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
SL65 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:47:
[...]

En model Y ten opzichte van de Volvo EX-40 of EV6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
MaStar schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:43:
Wat zijn de gemiddelde levertijden nu van dit soort leaseauto’s ?
Mijn EV6 had ik met 3 weken.
Stond al op kenteken bij de LM. Vooraf ingekochte auto.
Daardoor beperkt kleurkeuze en het subtype was ook wat beperkt.
Scheelde wel 40,- netto per maand, dus dat was geen moeilijk sommetje want kwa uitvoering was het echt plussen in minnen tussen 2 uitvoeringen.

Overigens wil je een EV6 met de uitgebreide koplampen.
De standaard zijn genoeg bij slecht weer, maar ook niet meer dan dat.

Over de lengte; dat is zo afhankelijk van je lichaamsbouw.
Gewoon gaan proefzitten/rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-05 23:17

- KIA EV6 84 kWh
- Peugeot E- 5008 Allure
- Tesla Model Y

Heb je bewust de Enyaq uitgesloten? Zelf ben ik ook 1.95, en heb toen bewust de Enyaq over de EX40 en Y gekozen na proefritjes, mede door het comfort. Dat zul je zelf echt moeten ondervinden en is ook best persoonlijk. Uiteindelijk geloof ik niet dat je een slechte keuze kan maken, het is allemaal mooi spul.

De EV6 was fiscaal (bijetelling) minder aantrekkelijk en daardoor de links laten liggen, ik weet nu hoe dat nu is. De 5008 was destijds geen optie.

Bij Tesla kan je via de website een proefrit boeken, dat is nagenoeg het enige contact wat je zult hebben. Je haalt de sleutel bij de balie op en die lever je weer in en thats it. De andere proefritten heb ik telefonisch gemaakt bij de lokale dealers. Zelf heb ik er nooit een geheim van gemaakt of het ging om Lease of koop. Daarop heb ik nooit echt vragen gekregen, anderzijds word er wel weinig energie in gestoken door de dealer qua informatieverstrekking, maar dat is prima.

Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
@MaStar gezien je de auto niet privé gaat rijden... misschien is de Xpeng G6 ook nog wat? Heel veel voor een strakke prijs. Alleen de leasemaatschappijen willen nog wel eens overdrijven want Chinees en oei wat spannend.

Maar je krijgt dan een hele ruime auto voor een bedrag waar je die anderen volgens mij niet voor gaat leasen. En als je het uiteindelijk toch wil omzetten voor privé gebruik...daar is de auto ook zeker geschikt en ruim genoeg voor.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 11-03-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 17:10

- KIA EV6 84 kWh
- Peugeot E- 5008 Allure
- Tesla Model Y

Bij Peugeot zou ik denk ik wel eerder naar de GT kijken. Die stoelen zijn wel een stuk beter dan de alure. Ook het dash board is een stuk leuker.
Evt de 3008 aangezien je aangeeft de ruimte niet echt nodig hebt van een 7 zitter.
Misschien de capri of tavascan nog een idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SL65
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:58
MaStar schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:46:
[...]

En model Y ten opzichte van de Volvo EX-40 of EV6?
Qua? Wellicht goed om voor jezelf op een rij te zetten wat je echt belangrijk vind voor je keuze. Dus zoek je bepaalde opties of gemakken of juist rijgedrag etc. Op basis daarvan wordt je keuze wellicht wat makkelijker. Uiteindelijk ga je er een paar jaar in rijden dus goed om helder te hebben wat belangrijk voor jou is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-06 16:25

V-8

Rob-T6 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:30:
[...]

Dit lijkt op de regeling bij mijn bedrijf, alleen leasen wij bij Ayvens.
Bij ons is het Full electric en 35.000 km per jaar.

Bij jouw opties, in hoeverre is een eigen bijdrage hierbij meegenomen?

Als ik nu bij ons kijk kom ik namelijk voor alle 3 de auto's welke je hier vermeld (incl. elektra en winterbanden) op een bedrag van minimaal € 1020,- en dan nog zonder extra opties in het geval van de skoda.

Een G6 lijkt fiscaal heel aantrekkelijk, maar is om een of andere reden (ik neem aan afschrijving) kanon duur bij ons.
Het bedrag is nog niet aangepast in de bestelomgeving, dus kan nog niet exact zien, (was 800, nu 950), maar het lijkt er op dat alleen voor de Model Y een eigen bijdrage betaald moet worden.

Er mag +15% eigen bijdrage bovenop de leaseprijs gekozen worden.
SirLenncelot schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 09:41:
[...]

Polestar 2 is minder ruim achterin en kleinere kofferbak dan de andere modellen. Mijn P2 standaard range uit ‘24 valt prima binnen jouw budget (720€ per maand).

Geen idee of je al ervaring hebt met dingen trekken achter een elektrische auto maar achter de Model Y long range dropt het rijbereik zo naar 200km… met een standaard range kom je volgens mij niet zo ver. Of dat erg is hangt natuurlijk van je doel af, een aanhanger over korte afstanden trekken zal prima werken, ermee op vakantie naar zuid-Frankrijk lijkt me een tijdrovende oefening.

XPeng G6 al gezien?
Het is vooralsnog met name bedoeld voor aanhangers trekken in NL, voor dingen ophalen, kachelhout enz. Dus geen trips gepland naar het buitenland met iets aan de haak.
De Polestar is ook een mooie auto, wel wat laag denk ik met eventuele kinderen (maar de Model 3 is ook laag, die valt eigenlijk al af, dus denk nu aan Elroq of Model Y).

Yep G6 ook gezien op internet, maar ik weet niet of ik die liever zou hebben dan de MY.

Bottomline: Vanmiddag proefrijden met de Elroq, binnenkort met de Model Y en dan kijken of een van de twee het gaat worden!
Iemand enig idee van de levertijden bij Skoda op dit moment?
De MY is al in mei-juni leverbaar dus dat is ook wel een pré.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-06 22:29

- KIA EV6 84 kWh
- Peugeot E- 5008 Allure
- Tesla Model Y

Ik ben 2 cm korter dan jij en had dezelfde eisen. Let op; Tesla viel hier weg (keek erg uit naar de nieuwe Y), maar heb wel 5 jaar nu in een Model 3 gereden, dus kan er wel wat over zeggen.

Tesla Model Y

Als je niet veel volwassen mensen of lange kinderen achterin zet een erg goede auto. Achter is gewoon krap maar voldoende hoofdruimte. Je kan elektrisch de stoelen in een slaapstand zetten (naar achter).
Qua ruimte de beste en grootste auto dankzij de frunk en de wells onder de laadvloer.
Navigatie is super goed (google maps) en een erg fijne integratie van het supercharger netwerk. Kwaliteit van mijn Model 3 is om te janken, maar schijnt beter te zijn met de nieuwe modellen.
Reparaties worden vaak gedaan bij jou op locatie, iemand met een model X kwam een paar keer langs om iets te repareren of vervangen.
Minimalistisch interieur waar je van moet houden, ik vond het prima. Maar hoe fijn vindt je het om naar rechts te kijken hoe hard je rijdt? (als je toch naar rechts kijkt zie je ook flitspalen/flitsauto's sneller)
Dakdrager systeem is echt ruk, ik zeg het maar. ;)

Kia EV6
Na de Model 3 was dit wel een ervaring. Voelde ten opzichte van mijn Model 3 wel als een volgende stap in auto rijden. Super fijne schermen, erg mooie interface. Auto is bloedmooi en de schakelknop vond ik ook erg tof.
De ruimte achter is fenomenaal, de stoelen zijn vrij laag dus je kan niet met je voeten eronder. Maar ik had zoveel beenruimte achter mijzelf, echt bizar. De hoofdruimte daar is dat helaas niet. Als ik ontspannen zou zitten dan zit mijn hoofd tegen de hemelbekleding (dat is jammer). De stoelen kunnen mechanisch in een slaapstand maar dan kwam ik nog meer vast te zitten in mijn hoofd.
De ventilatie achter komt via de zijpanelen op hoofdhoogte. Super tof voor de kinderen achter.
Qua bagage ruimte is dit minder dan de Y. Er is een frunk maar deze is klein (zeker als je een AWD versie hebt, anders prima. Achter is de bagage ruimte groot, maar door de crossover (schuin dak) wat minder praktisch in te richten (grote dingen achter en kleine voor?). Als je de dubbele laadvloer weg haalt is er meer ruimte dan gezegd wordt, niet super veel maar wel net dat beetje meer.
Dakdrager systeem is niet zo geweldig, je moet het over de portieren op de lak klemmen, geen goed gevoel bij na de Model 3 met een zelfde soort systeem.

Volvo EX40
Na de proefrit van de KIA bij Volvo wezen kijken (waren de buren). Snel weer weggelopen.
Erg klein in alles. Achter? Ik kon niet achter mijzelf zitten. Bagage ruimte? Kleinste van alle auto's. Heeft wel een frunk maar klein.
Jammer... Volvo staat bij mij altijd bekend als ruim.

Peugeot
Niet bekeken.

Als ik twee suggesties mag maken:

Skoda Enyaq

Het ging uiteindelijk om de KIA en de Skoda uiteindelijk bij mij. Het is de Enyaq geworden (met pijn, want de Kia is bloedmooi). De Enyaq heeft geen frunk. (je kan wel een inlay kopen voor een laadkabel). Achterin had het de meeste ruimte van allemaal (op de Model Y na). Ook qua ruimte voor in en achterin was het gewoon erg ruim. Niet zoveel beenruimte als de Kia, maar ik kwam niet in de buurt van de stoelen dus prima. En de stoelen zitten lekker hoog, dus voetruimte eronder.

Het oude software systeem is traag en ruk, het nieuwe was een verademing. Ook zaten, voor mij, de optie pakketten van de Skoda net iets gunstiger in elkaar dan die van Kia (LED Matrix, etc...)

Renault E-Scenic
Zelf geen ervaring mee, collega's zijn er lyrisch over.

[edit]
Oh ik lees dat je dit alleen zakelijk least. Negeer alle opmerkingen over bagage ruimte en ruimte achter :+
Dan denk ik dat de Model Y of de Kia de best bang for buck zijn. De model 3 is trouwens ook erg fijn rijden als de lage instap je niet boeit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
V-8 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 09:10:

Yep G6 ook gezien op internet, maar ik weet niet of ik die liever zou hebben dan de MY.
Mijn vriendin koos uiteindelijk de Model Y (haar zakelijke lease) maar ik was echt meer fan van de G6.
  • Niet alle gekke zelf-denken van de Tesla wat niet lekker werkt (ghost brakes, aanpassing gekozen snelheid bij cruisecontrole of autopilot, adaptief grootlicht)
  • Wel automatisch klappendetrekhaak ipv een lelijk gat in de bumper.
  • "Gewoon" een sleutel voor keyless entry, niet de halve werking via mobiel.
  • Wel een driver display, ik ben gewoon gewend om daar te kijken voor snelheid etc. En in mijn Polestar heb ik daar de navigatie.
  • Wel Carplay
  • Niet die afleidende bewegende autootjes verplicht in beeld in infotainment. Ik vind dat te druk/afleidend.
  • De G6 en Y Juniper qua design bijna hetzelfde inmiddels
Enige echte nadeel van de Xpeng vond ik dat de gekozen kleuren in het infotainment wat "Chinees" aandoen. Maar met Carplay gebruik heb je daar niet zo veel last van.

Oh en ik vind het overzicht naar buiten toe in de Model Y wat beter. In de Xpeng zitten de zij-ruiten net wat hoger of zijn wellicht wat kleiner.

[ Voor 5% gewijzigd door SirLenncelot op 12-03-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjkester
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:01
MaStar schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:20:
[...]

Maar je belt gewoon de lokale dealer voor een proefrit? Omdat je voor een (koop) auto aan het oriënteren bent ?
Ik ben altijd bij de lokale dealer langs gegaan, altijd transparant geweest dat ik voor een leaseauto aan het kijken ben, en een proefrit is altijd mogelijk geweest. Maar één keer meegemaakt dat een verkoper niet heel veel tijd/moeite wilde investeren naast de proefrit omdat het om lease ging. Verder altijd perfect geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
SmashCruiser schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 22:07:
[...]

Heb je bewust de Enyaq uitgesloten? Zelf ben ik ook 1.95, en heb toen bewust de Enyaq over de EX40 en Y gekozen na proefritjes, mede door het comfort. Dat zul je zelf echt moeten ondervinden en is ook best persoonlijk. Uiteindelijk geloof ik niet dat je een slechte keuze kan maken, het is allemaal mooi spul.

De EV6 was fiscaal (bijetelling) minder aantrekkelijk en daardoor de links laten liggen, ik weet nu hoe dat nu is. De 5008 was destijds geen optie.

Bij Tesla kan je via de website een proefrit boeken, dat is nagenoeg het enige contact wat je zult hebben. Je haalt de sleutel bij de balie op en die lever je weer in en thats it. De andere proefritten heb ik telefonisch gemaakt bij de lokale dealers. Zelf heb ik er nooit een geheim van gemaakt of het ging om Lease of koop. Daarop heb ik nooit echt vragen gekregen, anderzijds word er wel weinig energie in gestoken door de dealer qua informatieverstrekking, maar dat is prima.

Succes.
Ja, Enyaq geen optie bij mijn werkgever helaas.

Wel de Renault Scenic E-Tech. Ook een mooie auto tov de Ev6 en model y?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
-Splash- schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Ik ben 2 cm korter dan jij en had dezelfde eisen. Let op; Tesla viel hier weg (keek erg uit naar de nieuwe Y), maar heb wel 5 jaar nu in een Model 3 gereden, dus kan er wel wat over zeggen.

Tesla Model Y

Als je niet veel volwassen mensen of lange kinderen achterin zet een erg goede auto. Achter is gewoon krap maar voldoende hoofdruimte. Je kan elektrisch de stoelen in een slaapstand zetten (naar achter).
Qua ruimte de beste en grootste auto dankzij de frunk en de wells onder de laadvloer.
Navigatie is super goed (google maps) en een erg fijne integratie van het supercharger netwerk. Kwaliteit van mijn Model 3 is om te janken, maar schijnt beter te zijn met de nieuwe modellen.
Reparaties worden vaak gedaan bij jou op locatie, iemand met een model X kwam een paar keer langs om iets te repareren of vervangen.
Minimalistisch interieur waar je van moet houden, ik vond het prima. Maar hoe fijn vindt je het om naar rechts te kijken hoe hard je rijdt? (als je toch naar rechts kijkt zie je ook flitspalen/flitsauto's sneller)

Kia EV6
Na de Model 3 was dit wel een ervaring. Voelde ten opzichte van mijn Model 3 wel als een volgende stap in auto rijden. Super fijne schermen, erg mooie interface. Auto is bloedmooi en de schakelknop vond ik ook erg tof.
De ruimte achter is fenomenaal, de stoelen zijn vrij laag dus je kan niet met je voeten eronder. Maar ik had zoveel beenruimte achter mijzelf, echt bizar. De hoofdruimte daar is dat helaas niet. Als ik ontspannen zou zitten dan zit mijn hoofd tegen de hemelbekleding (dat is jammer). De stoelen kunnen mechanisch in een slaapstand maar dan kwam ik nog meer vast te zitten in mijn hoofd.
De ventilatie achter komt via de zijpanelen op hoofdhoogte. Super tof voor de kinderen achter.
Qua bagage ruimte is dit minder dan de Y. Er is een frunk maar deze is klein (zeker als je een AWD versie hebt, anders prima. Achter is de bagage ruimte groot, maar door de crossover (schuin dak) wat minder praktisch in te richten (grote dingen achter en kleine voor?). Als je de dubbele laadvloer weg haalt is er meer ruimte dan gezegd wordt, niet super veel maar wel net dat beetje meer.
Dakdrager systeem is niet zo geweldig, je moet het over de portieren op de lak klemmen, geen goed gevoel bij na de Model 3 met een zelfde soort systeem.

Volvo EX40
Na de proefrit van de KIA bij Volvo wezen kijken (waren de buren). Snel weer weggelopen.
Erg klein in alles. Achter? Ik kon niet achter mijzelf zitten. Bagage ruimte? Kleinste van alle auto's. Heeft wel een frunk maar klein.
Jammer... Volvo staat bij mij altijd bekend als ruim.

Peugeot
Niet bekeken.

Als ik twee suggesties mag maken:

Skoda Enyaq

Het ging uiteindelijk om de KIA en de Skoda uiteindelijk bij mij. Het is de Enyaq geworden (met pijn, want de Kia is bloedmooi). De Enyaq heeft geen frunk. (je kan wel een inlay kopen voor een laadkabel). Achterin had het de meeste ruimte van allemaal (op de Model Y na). Ook qua ruimte voor in en achterin was het gewoon erg ruim. Niet zoveel beenruimte als de Kia, maar ik kwam niet in de buurt van de stoelen dus prima. En de stoelen zitten lekker hoog, dus voetruimte eronder.

Het oude software systeem is traag en ruk, het nieuwe was een verademing. Ook zaten, voor mij, de optie pakketten van de Skoda net iets gunstiger in elkaar dan die van Kia (LED Matrix, etc...)

Renault E-Scenic
Zelf geen ervaring mee, collega's zijn er lyrisch over.

[edit]
Oh ik lees dat je dit alleen zakelijk least. Negeer alle opmerkingen over bagage ruimte en ruimte achter :+
Dan denk ik dat de Model Y of de Kia de best bang for buck zijn. De model 3 is trouwens ook erg fijn rijden als de lage instap je niet boeit.
Thanks! Skoda is helaas uitgesloten. Renault Scenic E-Tech Niet en ziet er mooi uit.

Hoe is die tov de EV6 of Model Y bijvoorbeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

-Splash- schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 10:41:
[...]

Tesla Model Y

Een Model Y achterin krap? Is wellicht persoonlijk, maar ik vind ‘m achterin juist ruim zeker als je de bank helemaal naar achter kantelt. Heb hier ook nog nooit iemand horen klagen over de ruimte achterin. Ook voldoende ruimte voor 2 isofix draaibare autostoelen.

Ik rij nu 2 jaar een Model Y en heb onlangs voor het eerst een mobile service monteur langs gehad voor het vervangen van de interieurfilters. Verder in 2 jaar (op monteren van de trekhaak vlak na levering na) geen service nodig gehad.

Dakdrager systeem werkt prima overigens, je moet alleen even door hebben hoe het werkt. (Ja, een dakrails zal vast makkelijker werken.)

Het gebrek aan interieur was voor mij een kwestie van wennen. Om de huidige snelheid hoef ik overigens niet je mijn hele hoofd voor te draaien. Ligt wellicht aan de stand van de stoel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Dj-sannieboy schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:59:
[...]

Een Model Y achterin krap? Is wellicht persoonlijk, maar ik vind ‘m achterin juist ruim zeker als je de bank helemaal naar achter kantelt. Heb hier ook nog nooit iemand horen klagen over de ruimte achterin. Ook voldoende ruimte voor 2 isofix draaibare autostoelen.

Ik rij nu 2 jaar een Model Y en heb onlangs voor het eerst een mobile service monteur langs gehad voor het vervangen van de interieurfilters. Verder in 2 jaar (op monteren van de trekhaak vlak na levering na) geen service nodig gehad.

Dakdrager systeem werkt prima overigens, je moet alleen even door hebben hoe het werkt. (Ja, een dakrails zal vast makkelijker werken.)

Het gebrek aan interieur was voor mij een kwestie van wennen. Om de huidige snelheid hoef ik overigens niet je mijn hele hoofd voor te draaien. Ligt wellicht aan de stand van de stoel?
Ik snap wat je hier zegt, maar het is toch een persoonlijke ervaring die ik hier deel na 5 jaar model 3? Dat jij een iets betere ervaring hebt mooi, maar ik vind dat mensen hier wel over na moeten denken en als ze gaan proefrijden kunnen ze dan bedenken of het voor hen ook zo is of dat ze ermee kunnen leven.

Voor de dakdrager had ik niet het standaard Tesla systeem maar een Yakima dakdragers systeem. Uit angst voor het bekende gebroken glas van het dakraam. Nu zou ik die keuze nooit meer maken en wellicht het standaard Tesla systeem nemen.

En sorry, achterin is gewoon crap (met mijn lengte). De model Y is beter dan de model 3, maar nog steeds niet te vergelijken met Skoda en Kia. Volvo is nog meer crap, dat klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
MaStar schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 13:47:
[...]

Thanks! Skoda is helaas uitgesloten. Renault Scenic E-Tech Niet en ziet er mooi uit.

Hoe is die tov de EV6 of Model Y bijvoorbeeld ?
Zoals ik al zei heb ik geen ervaring met de Scenic, ik hoor er alleen veel collega's over die hem helemaal geweldig vinden. Zelf zou ik de Kia prefereren, maar heb niets met Franse auto's (en dat is nergens op gebaseerd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 17:10
Ook ik vond de MY niet echt krap achterin, kon er kwa beenruimte prima zitten. Wel vond ik de bank hard en niet lekker zitten. Kinderen vonden de bank tijdens de proefrit ook niet lekker dus toen zij dat na 15 minuten uit hun zelf al aangaven moest ik er niet aan denken om ze dan daar 12 uur neer te zetten tijdens vakanties.
Hoewel iedereen het over de kofferbak heeft dat ie zo ruim is viel mij dat tegen. Rij prive nog in een mondeo en vroeg mij af waar die (ong) 300 liter meer zat die er op papier was aangegeven. Na meten blijkt dat ze gewoon de hele ruimte meten (tot de ruit) en niet tot de hoedenplank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Togi schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:50:
Ook ik vond de MY niet echt krap achterin, kon er kwa beenruimte prima zitten. Wel vond ik de bank hard en niet lekker zitten. Kinderen vonden de bank tijdens de proefrit ook niet lekker dus toen zij dat na 15 minuten uit hun zelf al aangaven moest ik er niet aan denken om ze dan daar 12 uur neer te zetten tijdens vakanties.
Hoewel iedereen het over de kofferbak heeft dat ie zo ruim is viel mij dat tegen. Rij prive nog in een mondeo en vroeg mij af waar die (ong) 300 liter meer zat die er op papier was aangegeven. Na meten blijkt dat ze gewoon de hele ruimte meten (tot de ruit) en niet tot de hoedenplank.
Ik heb zelf ook wel eens achterin gezeten en vond het prima zitten, het blijft persoonlijk.

De hoedenplank gebruik ik in praktijk niet en er gaan ontzettend veel spullen in de auto doordat je ook nog ruimte onder de vloer hebt en een frunk.

Met 2 kleine kinderen hadden wij voor de vakantie heel veel spullen mee en daarom nog wel een dakkoffer op het dak.

[ Voor 6% gewijzigd door Dj-sannieboy op 12-03-2025 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Togi schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:50:
Ik heb achterin gezeten en kwam zowel bij de Model 3 als Model Y met mijn 1.95 met mijn hoofd tegen het dak achterin …. Nu zit ik daar nooit maar ruim is het niet voor lange mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MaStar schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:31:
[...]

Ik heb achterin gezeten en kwam zowel bij de Model 3 als Model Y met mijn 1.95 met mijn hoofd tegen het dak achterin …. Nu zit ik daar nooit maar ruim is het niet voor lange mensen.
De gemiddelde lengte van de Nederlandse man is 1,85 en dan zit je prima achterin de Model Y.

“Ook voor de passagiers achterin is er genoeg ruimte. Mede door de opvallend grote hoeveelheid (voeten-)ruimte onder de voorstoelen vinden volwassenen hier een comfortabele plek, terwijl de in meerdere standen instelbare rugleuning de zithouding nog wat comfortabeler kan maken.”

https://www.autoweek.nl/a...et-achterwielaandrijving/

Afbeeldingslocatie: https://assets.autoweek.nl/m/ijfyimabe9oq.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
Dj-sannieboy schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:59:
[...]

De gemiddelde lengte van de Nederlandse man is 1,85 en dan zit je prima achterin de Model Y.

“Ook voor de passagiers achterin is er genoeg ruimte. Mede door de opvallend grote hoeveelheid (voeten-)ruimte onder de voorstoelen vinden volwassenen hier een comfortabele plek, terwijl de in meerdere standen instelbare rugleuning de zithouding nog wat comfortabeler kan maken.”

https://www.autoweek.nl/a...et-achterwielaandrijving/

[Afbeelding]
Waarom is dit zo belangrijk voor je?
Je maakt zo een ding van hoe iemand zich voelt over iets. Alsof dat niet mag en mensen perse het wel tof moeten vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

-Splash- schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:27:
[...]

Waarom is dit zo belangrijk voor je?
Je maakt zo een ding van hoe iemand zich voelt over iets. Alsof dat niet mag en mensen perse het wel tof moeten vinden.
Nee hoor, jij vind dat een Model Y achterin krap is en ik vindt dat het achterin ruim genoeg is.

Daar mag iedereen verder mee doen wat hij/zij wil.

Verder raad ik iedereen aan om tijdens een proefrit zelf te ervaren of de auto bevalt of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-03-2025 19:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik kan je veel redenen geven waarom een Model Y geen goede keuze in zijn maar te krap achterin is er zeker geen van. Ja het coupé achtingen model is iets lager dan de SUV concurrenten, maar ik kan er met 1,91 prima rechtop zitten. En er is voldoende ruimte om een baby-autostoel te plaatsen zonder dat de bijrijder noemenswaardig inlevert. Nee, over de ruimte achterin zijn wij echt wel goed te spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:18

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Guys, get a room.
Uiteindelijk wil je in een auto gewoon lekker zitten en wat daar bij komt kijken aan stoel, hoofdruimte en andere dingen is voor iedereen anders.

Een Volvo heeft hele goede stoelen maar de V40 had een lage daklijn, dus voor mijzelf nee dank je. Toch reden er toch rond met mensen die hem wel fijn vonden.

I rest my case :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door SirLenncelot op 15-03-2025 16:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:19:
[...]

De A6 e-tron ook toegevoegd aan de shortlist.

Eigenlijk zijn het er nu nog maar 3. De 2 bovenstaande en de Y performance.
De Jeep Wagoneer S ook op lijstje. Komt pas in 2026 met nog onbekende prijs maar ik denk dat je rond de €100k wel moet kunnen rijden. Zou ik willen overwegen.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:45

sapphire

Die-hard pruts0r

True schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:24:
[...]

Hij is pas een half jaartje uit als ik het goed heb. Maar kijk eens naar de reviews (langere gebruiksduur) van andere MGs van de laatste jaren. Zoals de MG4 daar rammelt het na twee jaar van alle kanten. LMs zijn niet happig op Chinese auto's i.v.m. repareerbaarheid dus nemen een hogere risicopost op in de leaseprijs waardoor ze onaantrekkelijker worden voor de werkgevers (en berijders met een leasebudget).

offtopic:
Privé eigenaren zullen a) niet snel een nieuwe auto kopen b) niet snel een nieuwe Chinese auto kopen.

Ik zou liever voor een Dacia gaan als je mij vraagt ;) en hij rijdt überhaupt niet tot bijna niet in hybrid in Nederland rond: https://allecijfers.nl/auto/mg-zs/
@avotar

Hier een MG ZS EV (2019) rijder. Opzich een prima auto nog na 5 jaar en de meeste dingen die er aan mankeren zijn te wijten aan het lompe gedrag van mijn kinderen, rijstijl van mijn vrouw :X, pech en dat dat ding gewoon eens een software update nodig heeft en slechts een klein deel aan de Chinesse kwaliteit.

De gewoonlijke dingen zoals een defecte accu, lek band of een remschijf oid zijn generieke onderdelen en gewoon door de dichtstbijzijnde (Bosch)garage opgelost iom. de lease maatschappij.

Paar weken geleden proefrit gemaakt in de ZS Hybrid+ en die voelde iets degelijker en gewoon een prima auto en vergelijkbaar emt de ZS EV maar dan met motorgeluid :+
Wij vonden/vinden het iig een prima auto zeker voor het geld.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Ik ben me een beetje aan het orienteren op de volgende lease auto om later dit jaar te bestellen.

Vanwege de caravan (1500 kg) vallen er heel veel auto's af.
Huidige auto is een VW Tiguan met 150pk 1.5tsi, waar we tevereden over zijn. Vanwege het overschot aan zonnestroom en de extra trekkracht lijkt een plugin-hybride een goede keuze.

Qua lease-bedrag lijkt dit wel te passen:
  • VW Tiguan Life Edition met een paar optie-pakketten
  • Skoda Kodiaq Business Edition
Toen ik de huidige VW koos,heb ik ook de Skoda Karoq overwogen. De Karoq had geen multilink-achterwiel ophanging. De Tiguan wel. Of het alleen daardoor komt, weet ik niet, maar we vinden de Tiguan een fijn rijdende auto.

Volgens diverse websites (autoweek bijv) heeft de nieuwe Kodiaq ook geen multilink ophanging achter, terwijl ik ook ergens gelezen heb dat ze hetzelfde onderstel hebben.

Heeft iemand een idee hoe dat zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Henkiejoo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:50:
Ik ben me een beetje aan het orienteren op de volgende lease auto om later dit jaar te bestellen.

Huidige auto is een VW Tiguan met 150pk 1.5tsi, waar we tevereden over zijn. Vanwege het overschot aan zonnestroom en de extra trekkracht lijkt een plugin-hybride een goede keuze.

Toen ik de huidige VW koos,heb ik ook de Skoda Karoq overwogen. De Karoq had geen multilink-achterwiel ophanging. De Tiguan wel. Of het alleen daardoor komt, weet ik niet, maar we vinden de Tiguan een fijn rijdende auto.

Volgens diverse websites (autoweek bijv) heeft de nieuwe Kodiaq ook geen multilink ophanging achter, terwijl ik ook ergens gelezen heb dat ze hetzelfde onderstel hebben.

Wikipedia: Volkswagen Group MQB platform
Staan beiden op MQB EVO, maar die laat ook variaties toe tav ophanging etc :)

Vwb caravan trekken: Kijk eens naar de Mazda CX5 of een Toyota RAV4. BMW X1 kan ook nog.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
Bedankt voor het meedenken!

Beter om een keer langs de VW/Skoda dealer te gaan. In de brochure staat dit soort info niet.

Jouw andere opties zijn wel interessant, maar staan niet bovenaan mijn lijst.
X1 - ik heb een paar collega's die er 1 rijden. Is wel mooi, maar wat klein.
CX5 en RAV4: beiden geen "normaal" turbo blok met DSG. Mijn ervaring met dat soort motoren is niet heel prettig. Misschien ga ik wel een keer een RAV4 rijden. Ze schijnen tegenwoordig wat "normaler" te rijden.

De 100+ electrische km's uit de VW-groep plugin's staat me ook wel aan.

Keuzes, keuzes..
The Eagle schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:09:
[...]

Wikipedia: Volkswagen Group MQB platform
Staan beiden op MQB EVO, maar die laat ook variaties toe tav ophanging etc :)

Vwb caravan trekken: Kijk eens naar de Mazda CX5 of een Toyota RAV4. BMW X1 kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Henkiejoo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:55:
Bedankt voor het meedenken!

Beter om een keer langs de VW/Skoda dealer te gaan. In de brochure staat dit soort info niet.

Jouw andere opties zijn wel interessant, maar staan niet bovenaan mijn lijst.
X1 - ik heb een paar collega's die er 1 rijden. Is wel mooi, maar wat klein.
CX5 en RAV4: beiden geen "normaal" turbo blok met DSG. Mijn ervaring met dat soort motoren is niet heel prettig. Misschien ga ik wel een keer een RAV4 rijden. Ze schijnen tegenwoordig wat "normaler" te rijden.

De 100+ electrische km's uit de VW-groep plugin's staat me ook wel aan.

Keuzes, keuzes..

[...]
De DSG is niet specifiek handig als je een caravan wilt trekken. Kunnen bepaald aantal Nm's hebben als het om de aandrijving en koppel gaat, maar als er een caravan achter hangt kan er ineens wel erg veel van de koppeling gevraagd worden. Is ie niet specifiek op gemaakt.
Daarnaast idd downsized turbo motor. Zonder de turbo is dat ding nergens en die moet met een caravan al meteen aardig werken.

De CX 5 heeft een ongeblazen 2 liter vziw, automaat durf ik niks over te zeggen. RAV4 is een 2,5L hybrid iirc, ook ongeblazen.

Fwiw: schoonouders hadden een Passat 1.4 turbo met DSG, bak half aan gort door de caravan. CX5 er voor gezet: trok alles prima, maar werd door meer kms draaien wat onzuinig. Nieuwe RAV4 is afgelopen week daar afgeleverd. Is exact jouw usecase volgens mij.

Enne, type vering bij VAG zou ik me niet te druk om maken. Die zit er gewoon onder en doet het prima. Einde discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05
Henkiejoo schreef op maandag 17 maart 2025 @ 14:50:

Alternatief voor de RAV4 zou je ook nog naar een Kuga kunnen kijken. Beide qua interieur wel wat minder mooi dan de opties van VAG... Maar ook wel wat goedkoper qua bijtelling verwacht ik...

CVT/Atkinson combinatie moet je liggen... Heel soepeltjes/zuinig maar ook erg plastisch. Met elektromotoren en zeker met de 4WD van de RAV4 rijd je wel overal moeiteloos weg met je caravan.

Korea heeft ook nog wel wat leuks misschien? Tucson is caravantrekker van het jaar geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Hier 4,5 jaar in een Superb plug-in gereden, en vaak een aanhanger of een grote caravan getrokken.
Juist de combinatie met elektro en gewoon was ideaal in met het trekken van een caravan.

Vaak wil men op de basis motor de simpelere ophanging monteren, en als je richting de stap daarboven (of plug-in ga) komt de betere ophanging.

Bij de Superb was het DCC standaard op de Plug-in, en ook zeker nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:00
The Eagle schreef op maandag 17 maart 2025 @ 21:29:
[...]

De DSG is niet specifiek handig als je een caravan wilt trekken. Kunnen bepaald aantal Nm's hebben als het om de aandrijving en koppel gaat, maar als er een caravan achter hangt kan er ineens wel erg veel van de koppeling gevraagd worden. Is ie niet specifiek op gemaakt.
[...]
Fwiw: schoonouders hadden een Passat 1.4 turbo met DSG, bak half aan gort door de caravan.
n = 1?

Ik ken genoeg mensen die met een DSG en caravan meerdere keren per jaar op vakantie gaan. Er rijen honderduizenden/miljoenen van die auto's rond met een DSG bak (SEAT, Skoda, VW etc. gebruiken allemaal dezelfde motoren en DSG bakken). Dan zouden die allemaal stranden?

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 18-03-2025 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:31
jongetje schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 07:27:
[...]

n = 1?

Ik ken genoeg mensen die met een DSG en caravan meerdere keren per jaar op vakantie gaan. Er rijen honderduizenden/miljoenen van die auto's rond met een DSG bak (SEAT, Skoda, VW etc. gebruiken allemaal dezelfde motoren en DSG bakken). Dan zouden die allemaal stranden?
Ik denk dat het vooral de zwaardere (belanden) caravans zullen zijn welke de problemen opleveren, helemaal als je dan ook nog door Oostenrijk/Zwitserland gaat trekken rond filemomenten. Maar daarbij heb ik meer dan genoeg mensen hun koppeling zien oproken zonder dat ze DSG hebben.

Het blijft een beetje zoeken wat wel niet kan, maar het is wel een bekend ding bij DSG dan zware belasting issues kan geven. Zo zijn er (vooral in het begin van DSG), uitvoeringen van GTI/R32's geweest welke de DSG gewoon de soep ik draaiden bij 'stevig' optrekken.

Beleid is belangrijk, ongeacht te auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:29
Hele volksstammen zijn blij met een CX5. Wij van wc eend kiest ook steeds de CX5 als populairst caravanauto. Persoonlijk zou ik ver wegblijven van iets zonder E ondersteuning of turbo. Ik vind het echt heel veel prettiger rijden met turbo.
Caravan hier weegt 1550kg.

Die trekken we voort met een Tucson 1.6 HEV. Niets over te klagen.
Voorgaande trekkers. BMW x1 2.0T, Opel Insignia 2.0T.

En eens uit nood met een Sportage PHEV (Ja, die mag eigenlijk dit gewicht niet trekken, maar was even naar stalling).

Allemaal prima auto's om de caravan mee te trekken en nog nooit een moment van angst gehad door te weinig vermogen.

Als ik ooit een upgrade zou mogen doen, zou ik graag een 4wd hebben, voor het sporadische moment dat je eens vast zit op zompig veldje en geen zin hebt om op de trekker van de camping eigenaar te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
Bedankt voor het meedenken allemaal!

Wel of niet DSG:
Wij rijden nu onze 3e DSG en vinden het gewoon erg fijn rijden. Liever meer koppel dan meer pk's.
Onze caravan achter de huidige Tiguan gaat ook prima, schakelen doe ik dan wel in een hoger toerental handmatig.

CVT is wel steeds beter geworden dus misschien nog eens een proefrit maken.

De Ford Kuga is zeker ook interessant, die gaat ook op het lijstje.
De Rav4 had ik niet meegenomen vanwege het de lagere electrische range, maar ga ik ook eens bekijken.

Hyundai Tuscon PHEV mag maar 1210 kg trekken zie ik, dat wordt hem niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Henkiejoo op 18-03-2025 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Zolang je maar zorgt dat je niet de 7speed DQ200 DSG met droge koppeling in de auto hebt zal het vermoedelijk redelijk loslopen. Alleen is dat nou net degene die in het gros van de VAG modellen op de 1.5 benzine geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
@The Eagle Dat is best lastig uit te zoeken.
Mijn huidige Tiguan lijkt een DQ380 (7-nat) te hebben, e-Hybrids een DQ400 (6-nat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

De DQ200 kan een max koppel aan van 250Nm. Wordt geleverd in de meeste 1.0's en 1.5's van VAG (niet zijnde de hybrids. Dus als je een wat zwaardere of een hybrid hebt krijg je sowieso al geen DQ200 :)
Zie ook AndRo555 in "Hét grote Volkswagen Topic - Deel 5" voor een behoorlijk groot overzicht (al is dat al wel een paar jaar oud).
Maar Tiguan is idd niet met een DQ200 geleverd voor zover ik kan zien. Lompe trekauto, dat vond zelfs VAG geen goed idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar

- KIA EV6 84 kWh
- Peugeot E- 5008 Allure
- Tesla Model Y

Update , ik heb twee testritten gemaakt en de Renault E scenic en de Tesla model Y Staan nog op de shortlist.

Een moeilijke keuze en ik ga denk ik nog een keer testen rijden. Beiden zijn het ruime auto’s rijden ze fijn en functioneren goed. De Renault heeft over het algemeen wat meer knoppen van binnen en de Tesla is clean. Verder moest ik erg wennen aan de onepedal driving van Tesla. Dat schijnt met een update wel wat verzacht te worden, maar dat vond ik bij Renault veel fijner.

Een ander detail, maar wel iets wat opviel dat de hoofdsteun van de Tesla met mijn lengte niet helemaal tot de hoogte van mijn hoofd komt. Mijn rug is dus eigenlijk langer dan die Hoofdsteun.

Verder is de Renault iets meer normale ruime auto. En zeker met het sentiment hedendaagse van Elon Musk is dit ook een factor in de keuze. Met de Tesla val je op, heeft iedereen een mening. De Renault is in feite een hele degelijke gezinsauto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
Ik zag vandaag de nieuwe Mazda 6e.

Gezien de prijs en het formaat kwam dit zeker een interessante optie zijn als mensen een lager model zoeken.

Mijn list lijkt voor nu te bestaan uit;
- Tesla model Y
- Kia ev6
- Smart #3

Interessant maar nog onbekend
- Mazda 6e
- Smart #5 (wanneer deze er is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
MaStar schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:00:
[...]

Update , ik heb twee testritten gemaakt en de Renault E scenic en de Tesla model Y Staan nog op de shortlist.

Een moeilijke keuze en ik ga denk ik nog een keer testen rijden. Beiden zijn het ruime auto’s rijden ze fijn en functioneren goed. De Renault heeft over het algemeen wat meer knoppen van binnen en de Tesla is clean. Verder moest ik erg wennen aan de onepedal driving van Tesla. Dat schijnt met een update wel wat verzacht te worden, maar dat vond ik bij Renault veel fijner.

Een ander detail, maar wel iets wat opviel dat de hoofdsteun van de Tesla met mijn lengte niet helemaal tot de hoogte van mijn hoofd komt. Mijn rug is dus eigenlijk langer dan die Hoofdsteun.

Verder is de Renault iets meer normale ruime auto. En zeker met het sentiment hedendaagse van Elon Musk is dit ook een factor in de keuze. Met de Tesla val je op, heeft iedereen een mening. De Renault is in feite een hele degelijke gezinsauto.
Waarom geen Volvo als ik mag vragen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:39
Rob-T6 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:15:

Gezien de prijs en het formaat kwam dit zeker een interessante optie zijn als mensen een lager model zoeken.

- Tesla model Y
- Kia ev6
- Smart #3

- Mazda 6e
Ik mag dit jaar ook een nieuwe auto en zat al te verkondigen dat het Europees zou worden...tot ik de Mazda zag.. wat een auto zeg en hypocriet als ik ben zou ik hem blind kiezen. Een strijkijzer op de weg ipv al die suvs.. ook goed in de opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Juancho schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 00:08:
[...]

Waarom geen Volvo als ik mag vragen?
Volvo heb ik ingezeten, maar is echt krap voor mijn lengte 1.95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:49
AMARONE schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 01:38:
[...]

Ik mag dit jaar ook een nieuwe auto en zat al te verkondigen dat het Europees zou worden...tot ik de Mazda zag.. wat een auto zeg en hypocriet als ik ben zou ik hem blind kiezen. Een strijkijzer op de weg ipv al die suvs.. ook goed in de opties.
@Rob-T6 Ik vind die Mazda 6e ook erg gaaf hoor. Gelikt interieur en exterieur ook netjes. Zou hem zo rijden. Wij hebben echter 2 kleine kindjes (incl. baby) dus dan is het niet de meest ruime en praktische auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-T6
@remzor
Wij hebben er 3, dus ik hoop dat ik ergens met een maand wat kan zien
De ruimte achterin lijkt volgens de video's redelijk goed te noemen.

Met een lengte van 4,92 m is hij vergelijkbaar met de Skoda superB welke ik ook heb gehad, alleen dan een hatchback. Hier nooit veel problemen mee gehad, kinderen konden daar goed in zitten.
Voor vakanties kan er prima wat achter, hij mag 1500kg trekken.

Ik hoop ook dat dingen als laadstops in de routeplanning en een knappe ondersteuning er ook is. De eerste elektrische Mazda was wat dat betreft een beetje een misser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Rob-T6 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 07:33:
@remzor
Wij hebben er 3, dus ik hoop dat ik ergens met een maand wat kan zien
De ruimte achterin lijkt volgens de video's redelijk goed te noemen.

Met een lengte van 4,92 m is hij vergelijkbaar met de Skoda superB welke ik ook heb gehad, alleen dan een hatchback. Hier nooit veel problemen mee gehad, kinderen konden daar goed in zitten.
Voor vakanties kan er prima wat achter, hij mag 1500kg trekken.

Ik hoop ook dat dingen als laadstops in de routeplanning en een knappe ondersteuning er ook is. De eerste elektrische Mazda was wat dat betreft een beetje een misser.
De ruimte achterin zal ook best prima zijn hoor, dat geloof ik meteen. Zeker voor kinderen.
Ik doel eigenlijk meer op de kofferruimte. Dan heb je bij een station/SUV vaak meer (praktische) opbergruimte in een vergelijkbare klasse. Maar goed, wellicht ook ten overvloede. Ik reken nu de kinderwagen met reiswieg en een bolderkar mee enzo ;)

Qua range prima zo te zien maar niet baanbrekend. Laadtijden etc. niet gelezen. Ik heb zelf geen lease, mijn vrouw wel (en daarmee ik praktisch eigenlijk ook eigenlijk, haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-06 17:21
wow inderdaad mooie bak die mazda, maar wat hebben ze met de laadsnelheden gedaan? De short range laadt sneller dan de long range, 200 kW vs 95 kW. Moet je een 80 kWh batterij met gemiddeld 70 kW gaan laden, dat zijn snelheden van vroeger. https://ev-database.org/uk/car/3108/Mazda-6e-Long-Range
https://www.adac.de/rund-...t-schneller-als-der-mazda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:39
jouwheld schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:38:
wow inderdaad mooie bak die mazda, maar wat hebben ze met de laadsnelheden gedaan? De short range laadt sneller dan de long range, 200 kW vs 95 kW. Moet je een 80 kWh batterij met gemiddeld 70 kW gaan laden, dat zijn snelheden van vroeger. https://ev-database.org/uk/car/3108/Mazda-6e-Long-Range
https://www.adac.de/rund-...t-schneller-als-der-mazda
Heeft met het type accu te maken, blijkbaar zit er in de Long range een nieuw type accu die nog niet zo snel kan laden (softwarematig laag gehouden nog hopelijk?)

De standaard range is dan ook de beste deal. Ik ben ook wel benieuwd naar de daadwerkelijke laadsnelheid en en ook het praktijkverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-06 14:35

ulTimaS

Mayhaps

Blijkbaar is de auto nagenoeg volledig van Chinese makelij met een mazda logo er op geplakt. Neemt niet weg dat het er allemaal wel fraai uitziet voor die prijs. De kleinere accu is LFP, dus dat betekent dat je de auto gewoon standaard tot 100% kan opladen zonder grote gevolgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 12:43
Rob-T6 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:15:

- Tesla model Y
- Kia ev6
- Smart #3

- Mazda 6e
Ik ben ook met werkgever aan het onderhandelen of ik (vroegtijdig) mag wisselen.

Had toevallig vandaag de Mazda dealer aan de telefoon voor de 6e. Die 6e is echt achterlijk goed geprijsd! Dikke slee van VW Phaeton formaat voor 48k voor een Takumi Plus. Neem wel de shortrange dan ipv longrange. De shortrange heeft meer pk amper minder kilometers maar wel 200kw laden ipv 80kw voor de longrange.

Je kan je aanmelden voor de preview van de 6e: https://mazda6epreview.nl/

Ik heb de Renault Scenic nog op de lijst staan of de Peugeot E-308 maar die laatste wordt te duur vrees ik en geen mogelijkheid voor premium audio..

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 01:34
In oktober mag ik ook een niewe leasebak uitzoeken. Na 5 jaar met volle tevredenheid in een Hyundai Kona Electric te hebben gereden nu sinds 2 jaar een Model 3. Vandaag toevallig ook een proefrit gemaakt in de nieuwe model Y, terwijl de M3 weer eens onder handen moest worden genomen. Maar voor mij geen Tesla meer. Alleen maar gedoe met de M3. Dat ding hangt echt met spuug en snot aan elkaar. Dus wat dan nu? Op mijn lijstje vooralsnog:

Hyundai Ioniq 6
Xpeng G6
Mazda 6e, sinds die hier werd genoemd 😊

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dit weekend knopen door hakken maar zeer waarschijnlijk wordt het het nieuwe 2026 midyear model van de Polestar 2. Die komt met een hele strakke (lease) aanbieding waarbij er zaken op passen die anders nooit konden (B&W audio systeem, stoelen/interieur van de topmodellen). En dan maandag gelijk de bestelling laten plaatsen door de LM met hopelijk levering 3de week augustus (laatste week augustus begint onze roadtrip). Wordt krap en ik ga er zelf niet vanuit dat het lukt, maar fingers crossed!

Polestar 2 Long Range Single motor 19" wielen
Kleur: Vapour
Packs: Prime
Extra opties: Bowers & Wilkins audio systeem & Nappa leather zinc
Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-06 20:07
Tsja, Mazda doet het weer opnieuw: weer een auto (Mazda 6e) aanbieden die zeer hoog scoort op "bang for bucks"
~44k voor de kleinere accu versie is erg netjes te noemen en niet bepaald "karig" uitgerust.

@wienesroa Tegenwoordig is de CX-5 een MHEV, die al een stuk eerder begint met ondersteunen dan de ~2700 toeren. Automaat doet z'n ding, maar is zeker niet de beste in het speelveld (de Mazda automaat scoort in het algemeen een krappe voldoende). Staat wel tegenover dat je een CX-5 aardig kan "mishandelen" zonder dat het stuk gaat

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Alleen de CX-5 is niet heel erg aantrekkelijk meer voor lease vrees ik. Heb het zelf ook altijd een mooie/goeie auto gevonden.
Veel bedrijven verplichten tegenwoordig PHEV of BEV en voor mij valt hij dik buiten mn budget als je nog een beetje opties erop wil.

Al zou ik willen kan een CX-5 met mijn lease regeling al niet want geen stekker en hier is het zelfs verplicht BEV als je thuis geen laadpaal kan plaatsen.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Csotranme schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 18:51:
Alleen de CX-5 is niet heel erg aantrekkelijk meer voor lease vrees ik. Heb het zelf ook altijd een mooie/goeie auto gevonden.
Veel bedrijven verplichten tegenwoordig PHEV of BEV en voor mij valt hij dik buiten mn budget als je nog een beetje opties erop wil.

Al zou ik willen kan een CX-5 met mijn lease regeling al niet want geen stekker en hier is het zelfs verplicht BEV als je thuis geen laadpaal kan plaatsen.
Dat laatste moet je me toch eens proberen uit te leggen. Waarom mag iemand mét eigen laadpaal mogelijkheid wel een PHEV leasen maar iemand met een BEV, die meer afhankelijk is van zo'n laadpaal aan huis maar deze dus niet kan (laten) plaatsen, géén PHEV kan leasen maar juist een BEV opgedrongen krijgt?

Bij mijn werkgever is het sinds 2020 vrij 'simpel': Het is óf een BEV, of niets...... En een laadpaal aan huis kan je als 'extra' er bij krijgen zolang je maar de mogelijkheid tot plaatsten op eigen terrein hebt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Will_M schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 19:45:
[...]

Dat laatste moet je me toch eens proberen uit te leggen. Waarom mag iemand mét eigen laadpaal mogelijkheid wel een PHEV leasen maar iemand met een BEV, die meer afhankelijk is van zo'n laadpaal aan huis maar deze dus niet kan (laten) plaatsen, géén PHEV kan leasen maar juist een BEV opgedrongen krijgt?

Bij mijn werkgever is het sinds 2020 vrij 'simpel': Het is óf een BEV, of niets...... En een laadpaal aan huis kan je als 'extra' er bij krijgen zolang je maar de mogelijkheid tot plaatsten op eigen terrein hebt.
Hier zijn ze 'bang' dat je met een PHEV niet gaat laden en enkel op benzine rijdt...
Met een BEV moet je wel laden.

Sterker nog met een PHEV (wat dus alleen mag als je een laadpaal kan plaatsen) ben je verplicht de paal mee te leasen die 2x zoveel kost bij ons dan gangbaar is voor een laadpaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fruitbiscuit
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-06 15:25
Was eerst al aan het orienteren, maar nog geen concreet budget. Bij deze een nieuwe vraag:

Ik zoek eigenlijk een ruime auto die lekker rijd en handig is voor vakantie met 2 personen.

Daarnaast ben ik 190cm en merk met een peugeot 2008 al gauw dat mijn knieen tegen het stuur aan komt en niet heel fijn in en uit kan stappen.

Ik heb zelf op mijn lijstje het volgende staan:

Renault Clio
VW Polo
Citroen C4
MG ZS Hybride (alleen geen dealer in de buurt)

Misschien als de voorraad prijs gunstig is:
Seat Leon
Peugeot 308

Ik zoek toch wel een auto die wel fijn is voor langere afstand want ik rijd 100Km heen en terug. Dacia is goedkoop, maar vind dat toch echt wel Plastic auto's en voel me er gewoon niet fijn bij.

Leasebudget: Koop: 32500
Kilometrage per jaar: ~45000km zakelijk Prive 10K km
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Tankpas van de zaak ook voor prive KM
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen beleid
Overige afhankelijkheden: Energielabel A of B
Specifieke wensen: Apple carplay en Adaptive Cruise control
Uiteindelijke keuze:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:39
MaStar schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 22:00:
[...]

Zie Renault Scenic topic, vanaf ± 10-4 nieuwe 2025 modelupdate met one pedal drive o.a.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Fruitbiscuit schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:05:
Was eerst al aan het orienteren, maar nog geen concreet budget. Bij deze een nieuwe vraag:

Ik zoek eigenlijk een ruime auto die lekker rijd en handig is voor vakantie met 2 personen.

Daarnaast ben ik 190cm en merk met een peugeot 2008 al gauw dat mijn knieen tegen het stuur aan komt en niet heel fijn in en uit kan stappen.

Renault Clio
VW Polo
Citroen C4

Seat Leon
Peugeot 308

Ik zoek toch wel een auto die wel fijn is voor langere afstand want ik rijd 100Km heen en terug. Dacia is goedkoop, maar vind dat toch echt wel Plastic auto's en voel me er gewoon niet fijn bij.

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Tankpas van de zaak ook voor prive KM
Uiteindelijke keuze:
Het is sowieso slim om langs dealers te gaan en gewoon te gaan zitten. En dan met je downselect lekker gaan proefrijden. Je kan in ieder geval bijv. even op DirectLease kijken wat er past binnen de 32.500 cataloguswaarde. Houd wel rekening met evt. opties en accessoires in de cataloguswaarde.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fruitbiscuit
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-06 15:25
MaSw85 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:45:
[...]

Het is sowieso slim om langs dealers te gaan en gewoon te gaan zitten. En dan met je downselect lekker gaan proefrijden. Je kan in ieder geval bijv. even op DirectLease kijken wat er past binnen de 32.500 cataloguswaarde. Houd wel rekening met evt. opties en accessoires in de cataloguswaarde.
Ben ik al mee bezig, lekker de zaterdagen vullen. Maar misschien zie ik een merk/auto over het hoofd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Fruitbiscuit schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:54:
[...]

Ben ik al mee bezig, lekker de zaterdagen vullen. Maar misschien zie ik een merk/auto over het hoofd :)
- De Seat Ibiza is eigenlijk een Polo, maar dan goedkoper;
- Nieuwe Renault 5 (elektrisch) wellicht nog een optie?

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05
Fruitbiscuit schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:05:

Renault Clio
VW Polo
Citroen C4

Seat Leon
Peugeot 308

Uiteindelijke keuze:
Opel Frontera? Is er vanaf 30k met standaard automaat... Stuk ruimer dan de meeste B-segmenters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Stel dat het budget €750 excl. is: is directlease dan de enige manier om er achter te komen wat er dan mogelijk is? Door telkens een ander model te selecteren en de contractduur aan te passen?
Potentiële nieuwe wg stelde in gesprekken een Enyaq voor maar komt nu met €750 budget. Lijkt by far niet te matchen?

En hoe doen diegene dat waarbij de afspraak is 25k zakelijk en 10k privé bijvoorbeeld? Daarvoor zou je dan een hele schaduwadministratie bij moeten houden? Dat alleen al is een reden om er niet mee akkoord te gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

remzor schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:53:
Stel dat het budget €750 excl. is: is directlease dan de enige manier om er achter te komen wat er dan mogelijk is? Door telkens een ander model te selecteren en de contractduur aan te passen?
Potentiële nieuwe wg stelde in gesprekken een Enyaq voor maar komt nu met €750 budget. Lijkt by far niet te matchen?

En hoe doen diegene dat waarbij de afspraak is 25k zakelijk en 10k privé bijvoorbeeld? Daarvoor zou je dan een hele schaduwadministratie bij moeten houden? Dat alleen al is een reden om er niet mee akkoord te gaan ;)
Directlease is een goede vergelijker om te bepalen wat je met jouw leasebudget bij je werkgever mogelijk kunt gaan leasen. Afhankelijk van de afspraken welke jouw werkgever (fleetowner / fleetsupport?) met een leasemaatschappij heeft gemaakt komen de prijzen daar vaak redelijk tot zeer goed overeen met de voor hem geldende prijzen.

Als je méér dan 500Km/jaar privé gaat rijden met een zakelijke leaseauto dan kriojg je sowieso met bijtelling te maken dus is het bijhouden van een schaduwboekhouding dan een beetje zinloos.

Een Skoda Enyac past in de meest kale uitvoering nét binnen je budget van €750,-/maand excl. brandstof als je een contract voor 60 maanden / 30.000 Km/jaar aan gaat, je kunt er dan zelfs een trekhaak en het transportpakket bij selecteren. (Dat je er dan vervolgens ~35.000Km/jaar mee gaat rijden is vaak geen belemmering omdat die waarden vaak érg lastig 'exact' op voorhand 100% goed in te schatten zijn over zo'n lange looptijd).

Om dat met die kilometers nader te verklaren: Ik reed per eind 2010 een VW Scirocco 2.0 R met een contract voor 5 jaar / 25.000/jaar. M'n werkgever had toen in eens een opdracht voor me in Maastricht waarbij ik dagelijks alleen al 220Km. woon/werk verkeer kreeg gedurende een periode van 3 jaar (écht geen straf in zo'n auto, maar toch)..... Die auto zat dus met iets meer dan drie jaar al aan z'n max. lease kilometers (160.000 voor een benzine auto) en moest er dus ruim voor het einde van m'n contract uit. De opvolger moest destijds dus een Diesel worden omdat ik daar 180.000 Km. mee mocht rijden en dus kwam er in 2014 een VW Golf 2.0 GTD. Die GTD ging er, mede dankzij Corona én een andere opdracht dichter bij huis, in 2019 weer uit met maar 120.000 Km. :o

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 22-03-2025 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 03-06 21:19

Freakie1NL

Grote Baas

@Will_M Die GTD liep voor? Soort back to the future, die vanuit de toekomst kwam?

Corona was er in NL/West Europa pas in 2020

[ Voor 28% gewijzigd door Freakie1NL op 22-03-2025 12:04 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-05 23:17
Leasebudget: € 850,- excl. btw, excl. brandstof, verhogen kan dmv een eigen bijdrage kan tot 10%, in principe wil ik daar geen gebruik van maken.
Kilometrage per jaar: 25.000 km
Contractduur: 48 mnd
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling Elektrisch, Hybride (benzine), Plug in hybrid
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen merkbeleid, wel representatief etc., geen vel groen etc. Voorkeur zwart/grijs.
Specifieke wensen:

- Trekhaak, de auto met een minimale trekgewicht (geremd) 1300 kg i.v.m. caravan. Door deze wens gaat de voorkeur eigenlijk naar een Plug in, ondanks het fiscale nadeel t.o.v. Elektrische autos. Ik rij nu een Enyaq vanwege het elektrisch beleid van mijn huidige werkgever, nu ik ga switchen ligt het speelveld weer open.
- Verder nijg ik naar een SUV, maar op zich is een station ook prima. I.v.m. twee jonge kinderen weekendjes, vakanties etc. zoek ik wel naar minimaal 400+ liter aan kofferbakruimte. Voorkeur is meer...

Ik loop wat voor de keuzedatum uit, maar zal spoedig al een keuze moeten maken of ik (weer) een leaseauto kies, of toch een mobiliteitsbudget. Bij de afweging speelt ook mee wat voor moois er is en wat de Netto bijtelling doet, daarom sluit ik een volledige elektrische auto ook nog niet uit. Met de afweging zal ik jullie niet te lang bezig houden.

Ik heb nog een escape (ouders ;) )voor het trekken van de Caravan als ik naar het zuiden rij, maar bij voorkeur wissel ik de autos niet en doe dit met de leaseauto. De trekhaak blijft in alle gevallen wel staan. De racefiets en mtb gaan wel eens achterop mee. Laden doe ik thuis op de oprit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Ik zou dit even navragen, meestal is het een afspraak op papier, om de extremen aan te kunnen pakken als er echt teveel privé gereden wordt.
Maar er zijn ook wel eens verhalen waar het op de kilometer verantwoord moet worden (en ook verrrekend als er meer km worden gemaakt.)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Will_M schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:11:
Directlease is een goede vergelijker om te bepalen wat je met jouw leasebudget bij je werkgever mogelijk kunt gaan leasen. Afhankelijk van de afspraken welke jouw werkgever (fleetsupport? )met een leasemaatschappij heeft gemaakt komen de prijzen daar vaak redelijk tot zeer goed overeen met de voor hem geldende prijzen.

Als je méér dan 500Km/jaar privé gaat rijden met een zakelijke leaseauto dan kriojg je sowieso met bijtelling te maken dus is het bijhouden van een schaduwboekhouding dan een beetje zinloos.

Een Skoda Enyac past in de meest kale uitvoering nét binnen je budget van €750,-/maand excl. brandstof als je een contract voor 60 maanden / 30.000 Km/jaar aan gaat, je kunt er dan zelfs een trekhaak en het transportpakket bij selecteren. (Dat je er dan vervolgens ~35.000Km/jaar mee gaat rijden is vaak geen belemmering omdat die waarden vaak érg lastig 'exact' op voorhand 100% goed in te schatten zijn over zo'n lange looptijd).
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
ZeRoC00L schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:37:
[...]

Ik zou dit even navragen, meestal is het een afspraak op papier, om de extremen aan te kunnen pakken als er echt teveel privé gereden wordt.
Maar er zijn ook wel eens verhalen waar het op de kilometer verantwoord moet worden (en ook verrrekend als er meer km worden gemaakt.)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Hier gaat het een Polestar worden! Nu alleen nog de laatste knoop door hakken welke versie...

Polestar 2 LRSM Prime pakket a netto €450
  • Bowkers & Wilkins audio systeem
  • Kleur: Vapour metallic
  • 19"" velgen
  • inklapbare trekhaak
  • Interieur/stoelen: Charcoal MicroTech with Black Ash deco
of

Polestar 2 LRSM Prime pakket a netto €500 p/m
  • Bowkers & Wilkins audio systeem
  • Kleur: Vapour metallic
  • 19"" velgen
  • Intrekbare trekhaak
  • Interieur/stoelen: Nappa leather Zinc with light ash wood deco
Verschil zit hem dus puur in de stoelen (stof vs leer en ventilerend) en bijbehorend interieur (donker vs licht). De Polestar is een prachtige wagen, van binnen wel meer dat je als bestuurder in de drivers seat zit zeg maar. Dus wat minder het ruimtelijke SUV gevoel wat we nu hebben in de Volvo XC40. De standaard stoelen/interieur is best donker dus ik ben ergens bang dat het dan wel erg donker/minder openlijk gevoel etc wordt. Maarja, is dat €50 p/m extra waard (toch €3000 over 5 jaar lease). Alternatief is de trekhaak weglaten, dat scheelt netto weer bijna €20.

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 22-03-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Freakie1NL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 10:24:
@Will_M Die GTD liep voor? Soort back to the future, die vanuit de toekomst kwam?
:o :+

Corona was inderdaad pas toen ik al met de Tiguan reed…. Dan was het dus alleen vanwege andere opdrachten dat er te weinig mee gereden is in 5 jaar tijd.

Ook die Golf was overigens een erg fijne auto om mee te sturen. De Tiguan was dat ook weer maar ook die is inmiddels al weer weg en sinds December 2024 opgevolgd door de huidige ID.3 Pro-S Business met ALLE mogelijke opties 💪👍🏻👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Laatst online: 03-06 21:19

Freakie1NL

Grote Baas

Will_M schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:06:
[...]

:o :+

Corona was inderdaad pas toen ik al met de Tiguan reed…. Dan was het dus alleen vanwege andere opdrachten dat er te weinig mee gereden is in 5 jaar tijd.

Ook die Golf was overigens een erg fijne auto om mee te sturen. De Tiguan was dat ook weer maar ook die is inmiddels al weer weg en sinds December 2024 opgevolgd door de huidige ID.3 Pro-S Business met ALLE mogelijke opties 💪👍🏻👌
Hoe bevalt je de ID.3? Voor mij in 2020 inderdaad door Corona heel weinig bereden als lease auto (slechts 25K in 2 jaar vs 35/40K gemiddeld per jaren ex corona). Was de eerste keer VW maar wat mij betreft ook direct de laatste keer VW. Wat een ramp bak. Inmiddels hopelijk flink verbeterd?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Verschilt per werkgever.

Bij ons worden zakelijke kilometers gefactureerd aan de klant en vink je thuiswerk aan indien dat zo is, gewerkte dagen zonder klant en zonder thuiswerk tellen als op kantoor. Eén keer per jaar geef jij km stand door. Totale afstand - zakelijke kilometers - afstand woon-werk is je privé reisafstand.

Bij mijn vriendin op het werk hebben ze die regel alleen op papier en controleert niemand iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

remzor schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 11:21:
[...]

***members only***

[...]

***members only***
Je moet die parameters hebben om te weten wat je vrouw kan gaan leasen:
  • x-kilometers per jaar
  • y-jaar leasen
  • z-prijs per jaar
  • z-prijs is dat incl of excl brandstofvoorschot?
Of de WG vind of je er er 10k kilometers of maar 5k mee mag rijden is helemaal aan hem, maar dat zit in die x-kilometers* zaak dus om die parameters scherp te krijgen, soms is het mogelijk om zelf te kiezen voor y-jaar +1 of +2 zodat je langer met de auto gaat en wat goedkoper uit bent in de z-prijs.
Marktcomfort is post-covid 25k/48mnd tot 35k/60mnd - althans wat ik zie.

*mocht je meer dan x-kilometers rijden dan betaald de baas enkele centen extra aan de leasemaatschappij, is het minder dan krijgt hij na het contract enkele centen per kilometer terug.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Freakie1NL schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:13:
[...]

Hoe bevalt je de ID.3? Voor mij in 2020 inderdaad door Corona heel weinig bereden als lease auto (slechts 25K in 2 jaar vs 35/40K gemiddeld per jaren ex corona). Was de eerste keer VW maar wat mij betreft ook direct de laatste keer VW. Wat een ramp bak. Inmiddels hopelijk flink verbeterd?
Eigenlijk gewoon SU-PER goed!! d:)b

Vandaag voor de eerste keer even met de ID.3 het buitenland in geweest...

Will_M in "Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
True schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:13:
[...]

Je moet die parameters hebben om te weten wat je vrouw kan gaan leasen:
  • x-kilometers per jaar
  • y-jaar leasen
  • z-prijs per jaar
  • z-prijs is dat incl of excl brandstofvoorschot?
Of de WG vind of je er er 10k kilometers of maar 5k mee mag rijden is helemaal aan hem, maar dat zit in die x-kilometers* zaak dus om die parameters scherp te krijgen, soms is het mogelijk om zelf te kiezen voor y-jaar +1 of +2 zodat je langer met de auto gaat en wat goedkoper uit bent in de z-prijs.
Marktcomfort is post-covid 25k/48mnd tot 35k/60mnd - althans wat ik zie.

*mocht je meer dan x-kilometers rijden dan betaald de baas enkele centen extra aan de leasemaatschappij, is het minder dan krijgt hij na het contract enkele centen per kilometer terug.
Dank voor je reactie. Ik snap dat die variabelen allemaal invloed hebben op de lease. Mijn vrouw kreeg dus alleen door: 35k kilometers en 750 excl.
Maar of ik nu 36 of 48 maanden selecteer, ik kwam niet uit met een Enyaq via Directlease in ieder geval.

Als je nog niet hebt getekend maar de gesprekken goed en fijn zijn gelopen, is het ook lastig om alles omtrent een leaseauto helemaal uit te vragen. Alsof het dan allemaal daar om gaat of zelfs daarvan afhangt. Bovendien lijkt de contactpersoon er dus zelf niet heel veel van te snappen en het wordt dan ook uitbesteed aan een leasemaatschappij. Maar goed, mocht ze met hem/dat bedrijf in zee gaan gaat ze wel vragen om wat specifieker te zijn in alles. Ook dus verhouding zakelijk/privé.

Maar dit gaat iets teveel offtopic denk ik. Een auto met voldoende ruimte is in ieder geval wenselijk (nu een fully loaded Karoq Sportline en die volstaat qua ruimte).
Pagina: 1 ... 63 ... 67 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.