MaStar schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 20:17:
Mede tweakers. Ik sta ook voor de keuze voor een nieuwe leaseauto. Kom hier eens als eerste oriëntatie.
Ik heb de onderstaande modellen op het oog en als optie:
- KIA EV6 84 kWh
- Volvo EX40 extended range
- Peugeot E- 5008 Allure
- Tesla Model Y
Hoe ga ik een beetje op hoofdlijn keuzes maken. Het zijn allemaal top auto’s natuurlijk. Wat is de “beste” complete auto?
En waar plannen jullie proefritten? Best tijdrovend maar misschien wel een startpunt.
Belangrijkste eis is voldoende ruimte ivm mijn lengte 1.95. Verder rijd ik dagelijks 2 uur dus goede stoelen ook belangrijk . Verder rijd ik het alleen zakelijk dus hoef geen rekening te houden met gezinskeuzes.
Laadpaal thuis dus actieradius wat minder van belang.
Ik ben 2 cm korter dan jij en had dezelfde eisen. Let op; Tesla viel hier weg (keek erg uit naar de nieuwe Y), maar heb wel 5 jaar nu in een Model 3 gereden, dus kan er wel wat over zeggen.
Tesla Model Y
Als je niet veel volwassen mensen of lange kinderen achterin zet een erg goede auto. Achter is gewoon krap maar voldoende hoofdruimte. Je kan elektrisch de stoelen in een slaapstand zetten (naar achter).
Qua ruimte de beste en grootste auto dankzij de frunk en de wells onder de laadvloer.
Navigatie is super goed (google maps) en een erg fijne integratie van het supercharger netwerk. Kwaliteit van mijn Model 3 is om te janken, maar schijnt beter te zijn met de nieuwe modellen.
Reparaties worden vaak gedaan bij jou op locatie, iemand met een model X kwam een paar keer langs om iets te repareren of vervangen.
Minimalistisch interieur waar je van moet houden, ik vond het prima. Maar hoe fijn vindt je het om naar rechts te kijken hoe hard je rijdt? (als je toch naar rechts kijkt zie je ook flitspalen/flitsauto's sneller)
Dakdrager systeem is echt ruk, ik zeg het maar.
Kia EV6
Na de Model 3 was dit wel een ervaring. Voelde ten opzichte van mijn Model 3 wel als een volgende stap in auto rijden. Super fijne schermen, erg mooie interface. Auto is bloedmooi en de schakelknop vond ik ook erg tof.
De ruimte achter is fenomenaal, de stoelen zijn vrij laag dus je kan niet met je voeten eronder. Maar ik had zoveel beenruimte achter mijzelf, echt bizar. De hoofdruimte daar is dat helaas niet. Als ik ontspannen zou zitten dan zit mijn hoofd tegen de hemelbekleding (dat is jammer). De stoelen kunnen mechanisch in een slaapstand maar dan kwam ik nog meer vast te zitten in mijn hoofd.
De ventilatie achter komt via de zijpanelen op hoofdhoogte. Super tof voor de kinderen achter.
Qua bagage ruimte is dit minder dan de Y. Er is een frunk maar deze is klein (zeker als je een AWD versie hebt, anders prima. Achter is de bagage ruimte groot, maar door de crossover (schuin dak) wat minder praktisch in te richten (grote dingen achter en kleine voor?). Als je de dubbele laadvloer weg haalt is er meer ruimte dan gezegd wordt, niet super veel maar wel net dat beetje meer.
Dakdrager systeem is niet zo geweldig, je moet het over de portieren op de lak klemmen, geen goed gevoel bij na de Model 3 met een zelfde soort systeem.
Volvo EX40
Na de proefrit van de KIA bij Volvo wezen kijken (waren de buren). Snel weer weggelopen.
Erg klein in alles. Achter? Ik kon niet achter mijzelf zitten. Bagage ruimte? Kleinste van alle auto's. Heeft wel een frunk maar klein.
Jammer... Volvo staat bij mij altijd bekend als ruim.
Peugeot
Niet bekeken.
Als ik twee suggesties mag maken:
Skoda Enyaq
Het ging uiteindelijk om de KIA en de Skoda uiteindelijk bij mij. Het is de Enyaq geworden (met pijn, want de Kia is bloedmooi). De Enyaq heeft geen frunk. (je kan wel een inlay kopen voor een laadkabel). Achterin had het de meeste ruimte van allemaal (op de Model Y na). Ook qua ruimte voor in en achterin was het gewoon erg ruim. Niet zoveel beenruimte als de Kia, maar ik kwam niet in de buurt van de stoelen dus prima. En de stoelen zitten lekker hoog, dus voetruimte eronder.
Het oude software systeem is traag en ruk, het nieuwe was een verademing. Ook zaten, voor mij, de optie pakketten van de Skoda net iets gunstiger in elkaar dan die van Kia (LED Matrix, etc...)
Renault E-Scenic
Zelf geen ervaring mee, collega's zijn er lyrisch over.
[edit]
Oh ik lees dat je dit alleen zakelijk least. Negeer alle opmerkingen over bagage ruimte en ruimte achter
Dan denk ik dat de Model Y of de Kia de best bang for buck zijn. De model 3 is trouwens ook erg fijn rijden als de lage instap je niet boeit.