Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:42
CaptainMarvel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:26:
Mijn huidige lease contract loopt af in september en mag vanaf volgende maand een nieuwe bestellen. Momenteel rijd ik een benzine auto (Peugeot 2008) en dien over te stappen naar EV. Ik heb geen behoefte aan een hele grote SUV auto (Skoda Enyaq/Peugeot 3008 formaat) maar een mooie SW zou ik niet op tegen zijn. Wat vind ik mooi of staat in ieder geval op het lijstje om verder te onderzoeken:

Volvo EC40, misschien EX30
Polestar 2/4
Peugeot e-408
KIA EV-6
Audi A6 sportback (denk niet dat dat in het budget gaat passen :P )

Zeker niet mooi: IONIQ 5/6, Volvo XC40/EX40
Iemand nog andere tips? Ik ben geen auto-fanaat en zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer...

Leasebudget: 1350
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 54 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief. Laadpaal via werkgever.
Merkbeleid, zo ja, welke: n.v.t maar ik wil zelf geen Tesla
Overige afhankelijkheden: Full electric, geen 3 deurs
Specifieke wensen: Fatsoenlijke actieradius. Minimaal fabrieksopgave 450+ km.
Uiteindelijke keuze: TBD
Als je liever een station wil dan zou de NIO ET5 Touring een optie kunnen zijn.
Fiscale waarde is te doen, alleen leasetarief valt nogal hoog uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
-Splash- schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:36:
Hier ook het hele lease auto kiezen circus opgestart. Hiervoor een Tesla Model 3 gehad, maar de andere kant van ons gezin heeft haar veto uitgesproken tegen Tesla vanwege alle ontwikkelingen. Dus verder kijken.

De shortlist op dit moment is de KIA EV6 en de Skoda Enyaq. Beide vallen prima in het budget en eisen.

KIA EV6:
+ Voelt echt als next level autorijden, wat een gave systemen en mooie schermen.
+ KIA is een mooi merk en is goed bezig in de EV wereld.
+ Heeft een frunk (wel klein maar is er wel)
+ Achterbank, wat een ongekende ruimte zeg!
+ Kantelbare achterbank, wij zitten vaak ook zelf op de achterbank omdat 1 kind super snel wagenziek wordt, dus dan zitten wij ook comfortabel als we willen slapen (of de kinderen willen slapen).
+ Ventilatie in de zijstijlen, erg fijn want ik pak vaak bagage achter de middenconsole in en dan blokkeert vaak de luchtstroom voor de kinderen.
± De knop om te schakelen is wel leuk bedacht.
± Design was wennen, groeit erg in mij en ik vind hem echt wel mooi al.
- Achterbak ruimte. Dit is mijn grootste zorg.... doordat het een crossover is weet ik niet of dit problematisch wordt, heeft deze wel meer ruimte dan mijn Model 3? Met twee kinderen heb ik alle ruimte nodig.
- Trekhaak kan alleen aftermarket geregeld worden?

Eigenlijk allebei wel goede contenders dus waarbij de Skoda duidelijk de voorkeur heeft qua opbergruimte en dat ik hem super mooi vindt. De KIA vooral vanwege de innovatie (ik was teleurgesteld in de proefrit software en twijfel over of de Enyaq wel voldoende met zijn tijd meegaat na 3 jaar) en de ruimte achterin en slaapstand voor de kinderen van de achterbank stoelen.
Ik rijdt zelf een EV6. Zoals je zegt, het rijd heerlijk. Uiterlijk is mooi, maar dat is persoonlijk. Ik ben zelf helemaal niet van meedoen met de massa als het niet hoeft. Dus alles van VAG laat ik graag links liggen.

Mijn vorige auto was een Kia Ceed Wagon. (Puur op “het is de goedkoopste die aan onze criteria voldoet” genomen).
Ja, die had veel meer kofferbak ruimte, maar iid veel minder achterbankruimte.

Kwestie van proefrijden, langs huis en alles erin stoppen wat regelmatig meemoet.
Dan weet je het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:28
-Splash- schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 16:36:
Hier ook het hele lease auto kiezen circus opgestart. Hiervoor een Tesla Model 3 gehad, maar de andere kant van ons gezin heeft haar veto uitgesproken tegen Tesla vanwege alle ontwikkelingen. Dus verder kijken.

De shortlist op dit moment is de KIA EV6 en de Skoda Enyaq. Beide vallen prima in het budget en eisen.

De Skoda Enyaq:
+Ruimte in de kofferbak en dat is echt de grootste plus.
+Erg mooie auto van binnen en van buiten, rijdt super prettig en vertrouwd (voor de Model 3 een Octavia combi gehad)
+Super veel ruimte voorin maar ook op de achterbank.
+Uitklapbare trekhaak optie is betaalbaar.
+ Simply clever opties die leuk zijn.
+ Hogere instap
- De software, maar ik had de oude versie van de software. De nieuwe software (Elroq) voelde wel erg snel en netjes werkend.
- Hoezo heeft Skoda nog steeds die rare pook voor de TACC.
- Geen frunk ruimte

KIA EV6:
+ Voelt echt als next level autorijden, wat een gave systemen en mooie schermen.
+ KIA is een mooi merk en is goed bezig in de EV wereld.
+ Heeft een frunk (wel klein maar is er wel)
+ Achterbank, wat een ongekende ruimte zeg!
+ Kantelbare achterbank, wij zitten vaak ook zelf op de achterbank omdat 1 kind super snel wagenziek wordt, dus dan zitten wij ook comfortabel als we willen slapen (of de kinderen willen slapen).
+ Ventilatie in de zijstijlen, erg fijn want ik pak vaak bagage achter de middenconsole in en dan blokkeert vaak de luchtstroom voor de kinderen.
± De knop om te schakelen is wel leuk bedacht.
± Design was wennen, groeit erg in mij en ik vind hem echt wel mooi al.
- Achterbak ruimte. Dit is mijn grootste zorg.... doordat het een crossover is weet ik niet of dit problematisch wordt, heeft deze wel meer ruimte dan mijn Model 3? Met twee kinderen heb ik alle ruimte nodig.
- Trekhaak kan alleen aftermarket geregeld worden?

Eigenlijk allebei wel goede contenders dus waarbij de Skoda duidelijk de voorkeur heeft qua opbergruimte en dat ik hem super mooi vindt. De KIA vooral vanwege de innovatie (ik was teleurgesteld in de proefrit software en twijfel over of de Enyaq wel voldoende met zijn tijd meegaat na 3 jaar) en de ruimte achterin en slaapstand voor de kinderen van de achterbank stoelen.
Als je kofferbakruimte nodig hebt, zou ik persoonlijk voor de Enyaq gaan. Ik rij momenteel EV6 en had qua kofferruimte graag het formaat Enyaq gehad (zelf ook 2 kinderen). Door de aflopende daklijn is het al snel vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:19
edit: verkeerde topic

[ Voor 116% gewijzigd door Juancho op 02-03-2025 00:27 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 18:50
DG90 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 18:48:
[...]

Als je kofferbakruimte nodig hebt, zou ik persoonlijk voor de Enyaq gaan. Ik rij momenteel EV6 en had qua kofferruimte graag het formaat Enyaq gehad (zelf ook 2 kinderen). Door de aflopende daklijn is het al snel vol.
Thanks beiden voor jullie ervaringen. Tot nu toe is alles ook wel met de Model 3 meegekomen. En ik denk dat ik in het midden op de grond ook wel twee tassen mee kan nemen in de Kia. Dus ik vraag mij af of het echt een probleem is.

Wel jammer dat net als de Model 3 de EV6 geen dakrailing heeft maar weer een lomp klemsysteem. Maar goed dat is maar voor 2 keer per jaar. (De Enyaq de heeft dat iets beter geregeld, net als de inklapbare trekhaak waar ik bij de EV6 een afneembare moet hebben).

Allemaal kleine dingen hoor, de kofferbak ruimte is mijn spannendste dingetje, ik ga maandag nog even buurten voor de zekerheid.

Hoe is de software van de ev6? Bij Skoda kan dat een enorm ding zijn qua updates en bugs.

[ Voor 4% gewijzigd door -Splash- op 02-03-2025 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
-Splash- schreef op zondag 2 maart 2025 @ 00:06:
[...]

Thanks beiden voor jullie ervaringen. Tot nu toe is alles ook wel met de Model 3 meegekomen. En ik denk dat ik in het midden op de grond ook wel twee tassen mee kan nemen in de Kia. Dus ik vraag mij af of het echt een probleem is.

Wel jammer dat net als de Model 3 de EV6 geen dakrailing heeft maar weer een lomp klemsysteem. Maar goed dat is maar voor 2 keer per jaar. (De Enyaq de heeft dat iets beter geregeld, net als de inklapbare trekhaak waar ik bij de EV6 een afneembare moet hebben).

Allemaal kleine dingen hoor, de kofferbak ruimte is mijn spannendste dingetje, ik ga maandag nog even buurten voor de zekerheid.

Hoe is de software van de ev6? Bij Skoda kan dat een enorm ding zijn qua updates en bugs.
De software in de Kia EV6 is stabiel.
Ik rijd de EV6 sinds april vorig jaar. Hiervoor een MG4 gehad en die had wel software issues. Bijvoorbeeld radio die niet werkte en dan een reset nodig had. Dit gebeurde heel vaak.
Met de Kia EV6 alleen 1x gehad dat de app niet werkte en dat was met een pinhole reset in de auto op te lossen.
OTA update bij de EV6 geldt alleen voor de kaart en maximaal 2x daarna moet je betalen. Je kunt wel zelf via USB stick gratis de update uitvoeren.
Updates voor de auto zelf lopen via de dealer. Maar goed, die kun je tegelijkertijd met onderhoud laten uitvoeren.
Ik heb ook 2 kinderen en we zijn afgelopen zomer naar Denemarken op vakantie geweest en alles paste in de auto. Ook wat spullen voor de achterbank neergelegd, maar dat was bij de MG4 niet anders. De Kia EV6 gaat wel meer in dan die auto.
Wat vooral fijn is, is het snelle laden. De auto was vaak sneller vol dan dat wij klaar waren met de plaspauze. Dan was de auto al 90% terwijl mijn idee was om met 80% te vertrekken.
Ik rijd overigens de EV6 met 58 kWh accu dus niet de long range en dan gaat laden net zo snel. Met minder kW, maar 10%-80% in dezelfde tijd als de long range. Voor mij is de range van 300 km voldoende voor in Nederland. Op vakantie was het ook voldoende aangezien we toch iedere 2 uur moesten stoppen vanwege plaspauze. Met kinderen heb je dat toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Sonicfreak schreef op zondag 2 maart 2025 @ 08:46:
[...]

De software in de Kia EV6 is stabiel.
Ik rijd de EV6 sinds april vorig jaar. Hiervoor een MG4 gehad en die had wel software issues. Bijvoorbeeld radio die niet werkte en dan een reset nodig had. Dit gebeurde heel vaak.
Met de Kia EV6 alleen 1x gehad dat de app niet werkte en dat was met een pinhole reset in de auto op te lossen.
OTA update bij de EV6 geldt alleen voor de kaart en maximaal 2x daarna moet je betalen. Je kunt wel zelf via USB stick gratis de update uitvoeren.
Updates voor de auto zelf lopen via de dealer. Maar goed, die kun je tegelijkertijd met onderhoud laten uitvoeren.
Ik heb ook 2 kinderen en we zijn afgelopen zomer naar Denemarken op vakantie geweest en alles paste in de auto. Ook wat spullen voor de achterbank neergelegd, maar dat was bij de MG4 niet anders. De Kia EV6 gaat wel meer in dan die auto.
Wat vooral fijn is, is het snelle laden. De auto was vaak sneller vol dan dat wij klaar waren met de plaspauze. Dan was de auto al 90% terwijl mijn idee was om met 80% te vertrekken.
Ik rijd overigens de EV6 met 58 kWh accu dus niet de long range en dan gaat laden net zo snel. Met minder kW, maar 10%-80% in dezelfde tijd als de long range. Voor mij is de range van 300 km voldoende voor in Nederland. Op vakantie was het ook voldoende aangezien we toch iedere 2 uur moesten stoppen vanwege plaspauze. Met kinderen heb je dat toch.
De laadsnelheid is leuk, maar na 2 uur rijden krijg ik de kinderen echt niet na 18 minuten weer in de auto. Vaak duurt dat wel 45 minuten. ;-)

Klopt het dat je de updates ook kan downloaden en zelf installeren?
Over the air updates (OTA-updates)
Voor nieuwe Kia modellen vanaf modeljaar 2022, verkocht na 1 mei 2021 en uitgerust met Kia navigatie, biedt Kia twee gratis opeenvolgende “over-the-air updates” aan van zowel de kaarten van je navigatiesysteem als de software van de Head Unit.
Als je de gratis OTA-updates hebt gebruikt, kun je OTA-updates aanschaffen via de Kia Connect Store. Bovendien kun je de updates ook uitvoeren via de Kia-dealer of via onderstaande website, waar je de meeste recente softwareversie zelf kunt downloaden en installeren.
Morgen nog even buurten voor twee checks. Hoofdhoogte voor en achter (zonder panorama dak, met vond ik hem vrij laag) en de laadruimte bekijken.

Maar vooralsnog denk ik dat ik voor de ev6 ga. Enige minpunten die ik kon ontdekken zijn de dakdragers (verschrikkelijk systeem) en potentieel de laadcapaciteit al zal die niet onder doen voor de model 3.

Voor de Eniaq zijn de minpunten wat meer dagelijkser maar niet zo belangrijk vermoed ik. Ben blij dat de software een update gehad heeft, maar ik lees wel dat je niet hoeft te verwachten dat deze altijd naar je auto gaat over de levensduur. Maar goed. Voor die 4 a 5 jaar ... Ook jammer dat er geen frunk is. Ik gebruik die veel voor losse dingen en in de vakantie voor de laadkabel (makkelijk toegankelijk). En eigenlijk deed de dealer super ongeïnteresseerd en bij de Kia dealer werd ik super goed geholpen. Toch onderbewust?

Voor mijn vrouw is voornamelijk de slaapstand achter, ruimte voor haar benen en de blower in de stijlen wat de voorkeur heeft. Verder denk ik dat beide gewoon goede autos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:52
-Splash- schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:51:
[...]
En eigenlijk deed de dealer super ongeïnteresseerd en bij de Kia dealer werd ik super goed geholpen. Toch onderbewust?
Is ook mijn ervaring dat VAG verkopers van te voren moet bellen. Anders komt er niemand helpen. Wilde een proefrit, bleek de collega verkoper de enige demo wagen een weekje mee te hebben op vakantie...
Bij KIA veel meer aandacht voor je als klant en meteen iemand die aangeeft dat het wat drukker is maar er zo iemand komt helpen. Kopje koffie gekregen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
jongetje schreef op zondag 2 maart 2025 @ 17:28:
[...]

Is ook mijn ervaring dat VAG verkopers van te voren moet bellen. Anders komt er niemand helpen. Wilde een proefrit, bleek de collega verkoper de enige demo wagen een weekje mee te hebben op vakantie...
Bij KIA veel meer aandacht voor je als klant en meteen iemand die aangeeft dat het wat drukker is maar er zo iemand komt helpen. Kopje koffie gekregen enzo.
Dat zeker. Ik werd bij Kia super goed opgevangen. Bij beide had ik trouwens al gebeld en een proefrit aangevraagd.

Bij Kia echt goed de tijd nemen eerst zitten en praten wat ik precies krijg te zien bij de proefrit, naast mij zitten bij de auto om alles uit te leggen en of ik nog vragen had en erna ook nog overal doorheen lopen waar ik vragen had.

Bij Skoda was dat zo anders. Ja mijn collega zet net de auto buiten loop er maar heen. Ja hier is de sleutel, succes. Na afloop wel keurig vragen naar mijn gevoel en ik vond de software super traag. Dus hij gaf aan dat het de oude software was en dat de nieuwe wel sneller was. Gelukkig want dat vond ik zo een negatief punt, zo intuïtief. De nieuwe software voelde echt beter. Maar daarna was hij weer weg en totaal niet te bereiken.

Ik kan mij ook voorstellen dat mensen het laatste ook fijn vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
-Splash- schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:51:
Klopt het dat je de updates ook kan downloaden en zelf installeren?
Klopt, je kunt de kaart- en infotainment update downloaden vanaf de Kia website. Dit gaat via een tool (Navigation Updater heet die) waarmee je de update op de USB stick zet. Vervolgens kun je de update installeren. Hiervoor hoef je niet in de auto te blijven. Je kunt ervoor kiezen dat de update gaat installeren wanneer je de auto uit zet en dan kun je gewoon de deuren op slot doen.

Wat betreft de frunk, bij de achterwiel aangedreven versie van de EV6 is de frunk groter dan bij de vierwiel aangedreven versie.

[ Voor 10% gewijzigd door Sonicfreak op 02-03-2025 18:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Inmiddels weer even verder en langzaam komen we ergens. 4 auto’s proef gereden (i5 Touring, Ioniq 5 (tegen beter weten in), ID.7 Tourer en E3008…

Nu vraagt de oplettende lezer zich misschien af wat die e3008 in dit rijtje doet. Dat was meer per ongeluk dan iets anders. We zouden de e5008 gaan proefrijden (vMossel Leiderdorp), echter bleek bij aankomst dat de auto nog binnen stond en de enige uitgang bezet werd gehouden door een af te leveren auto.

Alleen waren de mensen die deze auto in ontvangst zouden nemen hopeloos te laat, waardoor de 5008 niet te doen was.

Aangezien de 3008 in ieder geval tot en met de eerste zitrij zo goed als iedentiek is aan de 5008 toch maar de keuze gemaakt deze wel te proberen om een idee te krijgen van infotainment, rijgedrag, comfort etc.

Moet zeggen dat ik na een 40 minuten redelijk positief verrast was (in ogenschouw nemend dat het een beduidend lagere prijsklasse betreft dan de i5/ID7), alleen zaten de stoelen echt voor geen meter. Deze zijn bij de e5008 identiek, dus helaas stopt dit deel van het avontuur.

Wat blijft er nog over: ID.7 vs i5

Beiden proefgereden en moet toch zeggen dat waar het (rij)comfort van de ID zeer goed is, dat van de bwn nog wel een stuk beter is. Directheid, koppel, vermogen en infotainment zijn zeer zeer goed. Ook de ruimte op de eerste zitrij is door de extra breedte erg fijn.

Waar komt deze te kort: ruimte in het interieur (beperkte deurvakken, middenconsole matig) en ook de diepte van de kofferbak (tot hoedenplank) viel me wat tegen. Zo jammer dat BMW deze auto niet als elektrische auto te ontwerpen (geen middentunnel, meer dan genoeg ruimte voor een frunk onder de immense motorkap)

Aan de andere kant de ID. Op papier lijkt het technisch de betere auto (iets grotere batterij, laadt een klein beetje sneller, 14L meer volume, behoorlijk grotere wltp range - hoewel beiden vrij riant zijn). (Rij)comfort aanzienlijk beter dan huidige auto, naar niet de finesse van de i5…

Dan is er natuurlijk het prijsverschil. Waar je voor ca €70k een volledig uitgeraste ID hebt, kom je bij de bmw minstens tot €76k als je kritisch kijkt naar de opties. €75k kan ook nog, maar M Sport Edition is toch wel echt mooi en looks spelen bij de bmw wel een grote rol.

Nu volgende configuraties op het oog:

ID7:
Pro S Business
Kind red/zwart
Black Edition
Exterieur Plus
Trekhaak
(Warmtepomp)

i5:
M Sport Edition (+ accessoire: zwarte grill)
Carbon Black
Donkere zij- en achterruiten
Verwarmd stuurwiel
Trekhaak

M sport bevat Drive Assistent Plus, adaptieve lampen. Basis heeft al verwarmde voorstoelen.

Wat mis je (voornamelijk) in de i5: hud (vond ik niet heel boeiend), panoramadak (ik vind het onderstel bij de ID belangrijker, zelfde pakket), 360graden camera + automatisch inparkeren.

/rant: wie bij bmw heeft bedacht om die lelijke alu kleurige grill er op te laten zitten bij een M Sport Edition… dat is echt zo lelijk en kan je normaal enkel oplossen door Sport Pro toe te voegen a €2000. Gelukkig gaf dealer (Poelgeest Alphen) aan dit te kunnen doen voor €750 als accessoire (buiten bijtelling).

Ben benieuwd wie er hier voor dezelfde keuze heeft gestaan en op basis waarvan voor de ene of andere optie is gegaan.

Sowieso is de vervolgstap bij leasemaatschappij voor beide auto’s de precieze kosten in deze configuratie opvragen. Eens zien hoeveel dit uit elkaar loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
@PRoeske ID7 vs I5 ... in welke van de 2 kreeg je de grootste glimlach tijdens het proefrijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

PRoeske schreef op zondag 2 maart 2025 @ 21:56:
Inmiddels weer even verder en langzaam komen we ergens. 4 auto’s proef gereden (i5 Touring, Ioniq 5 (tegen beter weten in), ID.7 Tourer en E3008…

Nu vraagt de oplettende lezer zich misschien af wat die e3008 in dit rijtje doet. Dat was meer per ongeluk dan iets anders. We zouden de e5008 gaan proefrijden (vMossel Leiderdorp), echter bleek bij aankomst dat de auto nog binnen stond en de enige uitgang bezet werd gehouden door een af te leveren auto.

Alleen waren de mensen die deze auto in ontvangst zouden nemen hopeloos te laat, waardoor de 5008 niet te doen was.

Aangezien de 3008 in ieder geval tot en met de eerste zitrij zo goed als iedentiek is aan de 5008 toch maar de keuze gemaakt deze wel te proberen om een idee te krijgen van infotainment, rijgedrag, comfort etc.

Moet zeggen dat ik na een 40 minuten redelijk positief verrast was (in ogenschouw nemend dat het een beduidend lagere prijsklasse betreft dan de i5/ID7), alleen zaten de stoelen echt voor geen meter. Deze zijn bij de e5008 identiek, dus helaas stopt dit deel van het avontuur.

Wat blijft er nog over: ID.7 vs i5

Beiden proefgereden en moet toch zeggen dat waar het (rij)comfort van de ID zeer goed is, dat van de bwn nog wel een stuk beter is. Directheid, koppel, vermogen en infotainment zijn zeer zeer goed. Ook de ruimte op de eerste zitrij is door de extra breedte erg fijn.

Waar komt deze te kort: ruimte in het interieur (beperkte deurvakken, middenconsole matig) en ook de diepte van de kofferbak (tot hoedenplank) viel me wat tegen. Zo jammer dat BMW deze auto niet als elektrische auto te ontwerpen (geen middentunnel, meer dan genoeg ruimte voor een frunk onder de immense motorkap)

Aan de andere kant de ID. Op papier lijkt het technisch de betere auto (iets grotere batterij, laadt een klein beetje sneller, 14L meer volume, behoorlijk grotere wltp range - hoewel beiden vrij riant zijn). (Rij)comfort aanzienlijk beter dan huidige auto, naar niet de finesse van de i5…

Dan is er natuurlijk het prijsverschil. Waar je voor ca €70k een volledig uitgeraste ID hebt, kom je bij de bmw minstens tot €76k als je kritisch kijkt naar de opties. €75k kan ook nog, maar M Sport Edition is toch wel echt mooi en looks spelen bij de bmw wel een grote rol.

Nu volgende configuraties op het oog:

ID7:
Pro S Business
Kind red/zwart
Black Edition
Exterieur Plus
Trekhaak
(Warmtepomp)

i5:
M Sport Edition (+ accessoire: zwarte grill)
Carbon Black
Donkere zij- en achterruiten
Verwarmd stuurwiel
Trekhaak

M sport bevat Drive Assistent Plus, adaptieve lampen. Basis heeft al verwarmde voorstoelen.

Wat mis je (voornamelijk) in de i5: hud (vond ik niet heel boeiend), panoramadak (ik vind het onderstel bij de ID belangrijker, zelfde pakket), 360graden camera + automatisch inparkeren.

/rant: wie bij bmw heeft bedacht om die lelijke alu kleurige grill er op te laten zitten bij een M Sport Edition… dat is echt zo lelijk en kan je normaal enkel oplossen door Sport Pro toe te voegen a €2000. Gelukkig gaf dealer (Poelgeest Alphen) aan dit te kunnen doen voor €750 als accessoire (buiten bijtelling).

Ben benieuwd wie er hier voor dezelfde keuze heeft gestaan en op basis waarvan voor de ene of andere optie is gegaan.

Sowieso is de vervolgstap bij leasemaatschappij voor beide auto’s de precieze kosten in deze configuratie opvragen. Eens zien hoeveel dit uit elkaar loopt.
Ik stond voor die keuze, de i5 vond ik te duur (ook omdat het budget tot 73k ging en ik dan in een eigen bijdrage moest bijleggen los van de bijtelling). De WP op de ID.7 kun je schrappen ik heb nog geen praktisch nut gezien van de WP die VAG gebruikt in hun auto's. Ik rijd nog dagelijks met een grote glimlach in mijn ID.7 en precies wat je zegt, als die i5 nu vanaf de grond af aan elektrisch was, zou de meerprijs voor een vergelijkbare uitrusting i5 het volledig waard zijn. Nu wint de Volkswagen het op rationeel vlak van de BMW. Maar puur rationeel kiezen kopen we geen auto's. Ga voor de wagen waar je blij van wordt, beiden zijn m.i. uitstekende keuzes waar je heerlijk comfortabel mee onderweg bent.

PS heb je de massagestanden van de ID.7 geprobeerd? Adembenemend goed!

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PRoeske
SjakieZulu schreef op zondag 2 maart 2025 @ 22:10:
@PRoeske ID7 vs I5 ... in welke van de 2 kreeg je de grootste glimlach tijdens het proefrijden?
True schreef op zondag 2 maart 2025 @ 23:28:
[...]

Ik stond voor die keuze, de i5 vond ik te duur (ook omdat het budget tot 73k ging en ik dan in een eigen bijdrage moest bijleggen los van de bijtelling). De WP op de ID.7 kun je schrappen ik heb nog geen praktisch nut gezien van de WP die VAG gebruikt in hun auto's. Ik rijd nog dagelijks met een grote glimlach in mijn ID.7 en precies wat je zegt, als die i5 nu vanaf de grond af aan elektrisch was, zou de meerprijs voor een vergelijkbare uitrusting i5 het volledig waard zijn. Nu wint de Volkswagen het op rationeel vlak van de BMW. Maar puur rationeel kiezen kopen we geen auto's. Ga voor de wagen waar je blij van wordt, beiden zijn m.i. uitstekende keuzes waar je heerlijk comfortabel mee onderweg bent.

PS heb je de massagestanden van de ID.7 geprobeerd? Adembenemend goed!
Beiden werd ik er vrolijk van, maar komend van een Golf Variant (model -2019) is dat ook niet zo gek. Verschil tussen ID7 en i5 was er zeker, maar inmiddels bericht van de leasemaatschappij over de kosten. i5 zou met bovengenoemde uitrusting nog steeds dik EUR150 per maand duurder zijn dan de ID7 en dan wint ratio het toch echt boven emotie (net als bij True).

Conclusie van deze zoektocht: ID7 it is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikey3
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-09 13:48
Misschien kunnen jullie eens meedenken?

Leasebudget: 1500 p/m
Kilometrage per jaar: 30.000
Contractduur: 4 of 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling inclusief brandstof
Merkbeleid, zo ja, welke: ja, geen Dacia, verder niks.
Overige afhankelijkheden: geen
Specifieke wensen: liefst weer elektrisch, ik rij nu een Polestar 2 uit 2020. Qua rijplezier, de leukste auto die ik gehad heb. Software foutjes was vervelend, maar daar kon ik prima doorheen kijken.

Ik had gehoopt dat als we 5 jaar verder zouden zijn het rijbereik een stukje beter was geworden. Maar ik kan zo niks vinden qua nieuwe auto's wat echt een stap vooruit is.

Dus meer dan 390 KM WLTP zou fijn wezen. 800v architectuur zou ook mooi wezen, om in ieder geval sneller te kunnen laden.

Iemand een idee welke auto's ik eens zou moeten bekijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nikey3 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:49:

Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling inclusief brandstof
Specifieke wensen: liefst weer elektrisch, ik rij nu een Polestar 2 uit 2020. Qua rijplezier, de leukste auto die ik gehad heb. Software foutjes was vervelend, maar daar kon ik prima doorheen kijken.

Ik had gehoopt dat als we 5 jaar verder zouden zijn het rijbereik een stukje beter was geworden. Maar ik kan zo niks vinden qua nieuwe auto's wat echt een stap vooruit is.

Dus meer dan 390 KM WLTP zou fijn wezen. 800v architectuur zou ook mooi wezen, om in ieder geval sneller te kunnen laden.

Nieuwe Model 3 of Model Y? Bereik is een stuk verder (629km voor de Model 3 bijv)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mijn leasebudget is vanwege wat aanpassingen wat verhoogt. Er past helaas geen Polestar 4 (te hoge cataloguswaarde vs bijtelling) of Zeekr 7x (idioot hoog in lease) in, anders zou dat hem worden.

Zoals eerder gezegd hadden we eerst de Polestar 2 als optie. Betaalbaar, prima range en snelladen is ook OK. Verder een gave auto om te zien. Maar geen SUV.

Door verhoging van mijn leasebudget pas een Volvo EC40 nu nog wel binnen de grenzen (kleine eigen bijdrage). We rijden nu een eerste generatie XC40 P8, dus het 2026 model van de EC40 is op meerdere vlakken een upgrade. Al blijft het een wat forse/lompe/niet EV wagen die geen uitstekende range heeft ivm bijv. een Polestar 2. Maargoed, voor Nederland denken wij wel genoeg. We willen in de winter ritten kunnen maken van 350-400km zonder te hoeven bij laden. En in de zomer is alles +450km prima.

Ik heb afgelopen weekend voor de 2de keer in de Xpeng G6 proefgereden, nu meer de tijd genomen om ook het hele systeem te leren kennen, menu's door te gaan, wat rijeigenschappen veranderen etc. en dat blijft voor de prijs echt een hele fijne en complete auto. Vrouwlief (en ik ook, maar wat minder) vinden de looks van de G6 wel de mindere tov de EC40/Polestar 2. Technieken en materialen zijn wel meer dan prima overigens in de G6 en het is wel echt een SUV. Net als de Volvo zit je lekker hoog op de bok, uitstekend zicht.

Ik blijf het een hele lastige keuze vinden. Kijk ik puur naar budget is de PS2 de goedkoopste maar wel de beste range. De Volvo voelt vertrouwt (mijn partner voelt zich er gewoon veilig in), er verandert verder weinig van het interieur is gelijk (behalve dat we nu een licht interieur zouden krijgen) en technisch is het 2026 model een stukje beter qua verbruik/snelladen ivm de Volvo van nu. De Volvo krijg ook een sneller systeem, maar het scherm blijft erg achter qua formaat. Dat kan eigenlijk niet meer in deze tijd. De Xpeng G6 is spannend, het is echt Chinees maar dat zie je er niet aan want de auto is echt heel mooi van binnen, prima materialen, rijdt erg fijn en met de 2025/2026 facelift die hopelijk nog dit jaar te rijden is in NL wel een heel goed alternatief.

Kan nog geen keuze maken, irritant!!! Ik begin wel steeds meer te neigen naar ook te kijken naar welk bedrag je netto met welke auto bespaart. Ik werk wederom best vaak thuis en mijn klanten zijn vooral regionaal. Dus zakelijk rijd ik by far niet meer zover zoals vroeger. De meeste kilometers maken we dan ook privé. In dat kader zou de PS2 wellicht de meeste boxjes aanvinken. Alleen zijn we dan een beetje bang dat we het ruimtelijke gevoel (en letterlijk de ruimte) missen van een SUV. En daar kan je verder natuurlijk ook niks aan veranderen want zo is de PS2 nou eenmaal gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 03-03-2025 14:54 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:00
Juancho schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:16:
Mijn leasebudget is vanwege wat aanpassingen wat verhoogt. Er past helaas geen Polestar 4 (te hoge cataloguswaarde vs bijtelling) of Zeekr 7x (idioot hoog in lease) in, anders zou dat hem worden.

Zoals eerder gezegd hadden we eerst de Polestar 2 als optie. Betaalbaar, prima range en snelladen is ook OK. Verder een gave auto om te zien. Maar geen SUV.

Door verhoging van mijn leasebudget pas een Volvo EC40 nu nog wel binnen de grenzen (kleine eigen bijdrage). We rijden nu een eerste generatie XC40 P8, dus het 2026 model van de EC40 is op meerdere vlakken een upgrade. Al blijft het een wat forse/lompe/niet EV wagen die geen uitstekende range heeft ivm bijv. een Polestar 2. Maargoed, voor Nederland denken wij wel genoeg. We willen in de winter ritten kunnen maken van 350-400km zonder te hoeven bij laden. En in de zomer is alles +450km prima.

Ik heb afgelopen weekend voor de 2de keer in de Xpeng G6 proefgereden, nu meer de tijd genomen om ook het hele systeem te leren kennen, menu's door te gaan, wat rijeigenschappen veranderen etc. en dat blijft voor de prijs echt een hele fijne en complete auto. Vrouwlief (en ik ook, maar wat minder) vinden de looks van de G6 wel de mindere tov de EC40/Polestar 2. Technieken en materialen zijn wel meer dan prima overigens in de G6 en het is wel echt een SUV. Net als de Volvo zit je lekker hoog op de bok, uitstekend zicht.

Ik blijf het een hele lastige keuze vinden. Kijk ik puur naar budget is de PS2 de goedkoopste maar wel de beste range. De Volvo voelt vertrouwt, er verandert verder weinig van het interieur is gelijk (behalve dat we nu een licht interieur zouden krijgen) en technisch is het 2026 model een stukje beter qua verbruik/snelladen ivm de Volvo van nu. De Xpeng G6 is spannend, het is echt Chinees maar dat zie je er niet aan want de auto is echt heel mooi van binnen, prima materialen, rijdt erg fijn en met de 2025/2026 facelift die hopelijk nog dit jaar te rijden is in NL wel een heel goed alternatief.

Kan nog geen keuze maken, irritant!!! Ik begin wel steeds meer te neigen naar ook te kijken naar welk bedrag je netto met welke auto bespaart. Ik werk wederom best vaak thuis en mijn klanten zijn vooral regionaal. Dus zakelijk rijd ik by far niet meer zover zoals vroeger. De meeste kilometers maken we dan ook privé. In dat kader zou de PS2 wellicht de meeste boxjes aanvinken. Alleen zijn we dan een beetje bang dat we het ruimtelijke gevoel (en letterlijk de ruimte) missen van een SUV. En daar kan je verder natuurlijk ook niks aan veranderen want zo is de PS2 nou eenmaal gemaakt.
weet niet of er ooit plannen zijn voor gezinsuitbreiding maar dan blijkt de PS2 toch wel erg krapjes te zijn.. Met enkel 2 personen is het wellicht prima te doen al zal het wat meer passen en meten zijn...

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
PRoeske schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:30:
[...]

[...]

Beiden werd ik er vrolijk van, maar komend van een Golf Variant (model -2019) is dat ook niet zo gek. Verschil tussen ID7 en i5 was er zeker, maar inmiddels bericht van de leasemaatschappij over de kosten. i5 zou met bovengenoemde uitrusting nog steeds dik EUR150 per maand duurder zijn dan de ID7 en dan wint ratio het toch echt boven emotie (net als bij True).

Conclusie van deze zoektocht: ID7 it is.
Komend vanuit een Golf, snap ik zeker de keus voor de ID7. Ligt qua look & feel en comfort in dezelfde lijn als de Golf. Echter is de ID7 in alles 1-2 klasses beter dan de Golf.

Veel plezier met de ID7!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 14:48:
[...]

weet niet of er ooit plannen zijn voor gezinsuitbreiding maar dan blijkt de PS2 toch wel erg krapjes te zijn.. Met enkel 2 personen is het wellicht prima te doen al zal het wat meer passen en meten zijn...
Mijn kinderen hebben van 2 en 4 naar 7 en 9 in de P2 gezeten. Inclusief kinderwagens, buggy’s, autostoeltjes en vakanties. Het is inderdaad niet de ruimste auto maar zo enorm krap heb ik de P2 echt niet ervaren. Ik vind het dan ook prima te doen met kinderen, maar dat vond ik in mijn Audi A3 die ik daarvoor had ook. Ik zou de auto er dus zeker niet voor laten staan.

Maar goed, ik ging ook met 4 volwassenen inclusief ski’s in een Polo op wintersport :+

Andere auto’s zijn ruimer, maar dan doe je weer consessies op andere gebieden. Net wat je voorkeur heeft.

@Juancho het zijn allemaal prima auto’s en het ontloopt elkaar niet veel. Je kunt dus geen verkeerde keuze maken. Vooral belangrijk waar jij zelf blij van wordt (emotioneel) of een echt rationele keuze maken maar dan kom je op andere merken uit als wat je nu noemt (Skoda, Tesla etc.) vanuit bang for buck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
Aghanim schreef op maandag 3 maart 2025 @ 16:38:
[...]

Mijn kinderen hebben van 2 en 4 naar 7 en 9 in de P2 gezeten. Inclusief kinderwagens, buggy’s, autostoeltjes en vakanties. Het is inderdaad niet de ruimste auto maar zo enorm krap heb ik de P2 echt niet ervaren. Ik vind het dan ook prima te doen met kinderen, maar dat vond ik in mijn Audi A3 die ik daarvoor had ook. Ik zou de auto er dus zeker niet voor laten staan.

Maar goed, ik ging ook met 4 volwassenen inclusief ski’s in een Polo op wintersport :+

Andere auto’s zijn ruimer, maar dan doe je weer consessies op andere gebieden. Net wat je voorkeur heeft.

@Juancho het zijn allemaal prima auto’s en het ontloopt elkaar niet veel. Je kunt dus geen verkeerde keuze maken. Vooral belangrijk waar jij zelf blij van wordt (emotioneel) of een echt rationele keuze maken maar dan kom je op andere merken uit als wat je nu noemt (Skoda, Tesla etc.) vanuit bang for buck.
hangt ook beetje af van hoe groot je zelf bent.. iemand van 1.80 zal voldoende ruimte bieden voor de achterbank... persoon van 2m+ geeft ze daarin wat minder ruimte...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
koentjuh1987 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:06:
[...]

hangt ook beetje af van hoe groot je zelf bent.. iemand van 1.80 zal voldoende ruimte bieden voor de achterbank... persoon van 2m+ geeft ze daarin wat minder ruimte...
Mijn kinderen zijn voorlopig nog geen 1.80 :+
Maar inderdaad, als volwassene achterin word je niet blij. Maar de casus voor kinderen vind ik persoonlijk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wij zijn beide onder de 1.80, (nog) geen kids en we hebben misschien 2-4x per jaar iemand op de achterbank zitten. Ruimte is zat in de PS2 dus. Gaat meer om het ruimtelijke gevoel en de daadwerkelijke praktische ruimte voorin wat me een beetje tegenhoudt.

Ik ga deze week nog eens alles naast elkaar zetten van deze 3 wagens (afmetingen/ruimte/voor- en nadelen en natuurlijk lease kosten). En dan toch maar eens knopen doorhakken want die bestelling moet er in april uit.

[ Voor 30% gewijzigd door Juancho op 03-03-2025 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Opvallend dat er nog wordt gesproken over Tesla. Ik ben blij met mijn Y en heb die nog 4 jaar maar ik ken echt niemand meer die nog een tesla kiest in de lease op kantoor. Het is gewoon geen optie lijkt het. Ik zou nu ook een ander merk kiezen puur vanwege musk en vooral trump. Net zo erg als de Chinezen overigens. Krijg het ook vaak te horen van klanten als ik met een tesla kom aanrijden. Niet serieus maar wel een point willen maken. Ik vind de y verder erg fijn en de ruimte was voor ons cruciaal in de keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Davidrrr Ja ik hoor het ook weleens. Maar heb om dezelfde reden een model y gekozen.

Als we als Europa echt een statement naar Amerika willen maken moeten we allemaal stoppen met WhatsApp, Facebook, Instagram en wat dacht je van X. Maar dat is dan opeens een stap te ver.
Ik rij gewoon vrolijk verder in mijn, in Duitsland gebouwde Model Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
jongetje schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:24:
@Davidrrr Ja ik hoor het ook weleens. Maar heb om dezelfde reden een model y gekozen.

Als we als Europa echt een statement naar Amerika willen maken moeten we allemaal stoppen met WhatsApp, Facebook, Instagram en wat dacht je van X. Maar dat is dan opeens een stap te ver.
Ik rij gewoon vrolijk verder in mijn, in Duitsland gebouwde Model Y.
Als hij niet zo met Trump had lopen leuren waren zijn verkopen niet zo ingestort. Dat gedoe met die ambtenaren interesseert niemand. Is ook ergens zonde voor hem, de traditionele merken lagen redelijk op hun rug. Zal nu weer anders worden. Maar goed. We (ik) dwalen af 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjakieZulu
Dit krijg je als zaken en politiek teveel vermengd geraken.

Een half jaar geleden had ik blind een Tesla gekozen. Vorige week toch maar voor een Duitser gegaan. In het bedrijf waar ik werk stikt het van de Tesla's. Laatste 3 maanden worden nog maar mondjesmaat Tesla's besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PRoeske
Davidrrr schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:01:
Opvallend dat er nog wordt gesproken over Tesla. Ik ben blij met mijn Y en heb die nog 4 jaar maar ik ken echt niemand meer die nog een tesla kiest in de lease op kantoor. Het is gewoon geen optie lijkt het. Ik zou nu ook een ander merk kiezen puur vanwege musk en vooral trump. Net zo erg als de Chinezen overigens. Krijg het ook vaak te horen van klanten als ik met een tesla kom aanrijden. Niet serieus maar wel een point willen maken. Ik vind de y verder erg fijn en de ruimte was voor ons cruciaal in de keuze.
Bij ons (of bij Ayvens) is Tesla helemaal uit het aanbod gehaald. Lopende contracten worden vanzelfsprekend uitgereden, maar Tesla is niet meer te bestellen.

Blijf het een lastige discussie vinden. Weinig mensen lijken er problemen mee te hebben Chinese BEV’s te rijden, terwijl het politieke klimaatbdaar toch ook al vele jaren niet heel erg vriendelijk is (en vrijwel alle autofabrikanten state-sponsored zijn)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 15:36

Er zijn voldoende auto's die (veel) meer dan 390 km WLTP halen. Tenzij je niet de WLTP maar de echte/geschatte range bedoeld? Met jouw budget en km/j is er iig voldoende mogelijk. Had je al eens de zoekfunctie op directlease oid ingevuld en wat gefilterd op carrosserie etc? Je wensen zijn vrij breed dus we kunnen genoeg opties geven denk ik... Maar wellicht handig om eens met de zoekfunctie van DL te spelen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zou zeggen, check deze post eens: True in "Keuze leaseauto - Deel 6"
Nu is het zo breed dat ik je wel 40 auto's zou kunnen aanraden die allemaal binnen je huidige eisen zullen passen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho

Als eens gekeken naar de nieuwe Polestars? Polestar 4 bijv. heeft een Actieradius van 620 km (WLTP). Die moeten met jouw budget makkelijk passen. Of de Zeekr 7x als je wat meer ruimte wil. Xpeng G6 als alternatief. Of natuurlijk gewoon het nieuwe 2026 model PS2 als je die auto zo geweldig vind ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CaptainMarvel
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-08 17:42
Dj-sannieboy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 11:57:
[...]

Hij rijdt momenteel een Peugeot 2008 en geeft aan geen hele grote SOV te willen. Zie verder geen eis dat er veel ruimte nodig is, alleen dat hij best een mooie SW zou overwegen.

Dat zijn leasecontract 40k km per jaar is, betekend niet dat hij ook daadwerkelijk 40k km per jaar rijdt. (Ik rij zelf niet eens de helft maar heb ook een contract van 40k km)
Verder geeft hij aan dat het budget niet op hoeft en lagere bijtelling fijn is.

Hoe dan ook, er is volgens mij wel meer keuze dan de beperkte lijst die hij nu gedeeld heeft.
Ik rijd inderdaad geen 40k per jaar, eerder 20-25k. Maar het contract is nu eenmaal 40k vanuit bedrijfspolicy.

Ik wil geen Tesla omdat ik Musk niet wil sponsoren. Persoonlijke keuze.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Splash-
-Splash- schreef op zondag 2 maart 2025 @ 18:07:
[...]

Dat zeker. Ik werd bij Kia super goed opgevangen. Bij beide had ik trouwens al gebeld en een proefrit aangevraagd.

Bij Kia echt goed de tijd nemen eerst zitten en praten wat ik precies krijg te zien bij de proefrit, naast mij zitten bij de auto om alles uit te leggen en of ik nog vragen had en erna ook nog overal doorheen lopen waar ik vragen had.

Bij Skoda was dat zo anders. Ja mijn collega zet net de auto buiten loop er maar heen. Ja hier is de sleutel, succes. Na afloop wel keurig vragen naar mijn gevoel en ik vond de software super traag. Dus hij gaf aan dat het de oude software was en dat de nieuwe wel sneller was. Gelukkig want dat vond ik zo een negatief punt, zo intuïtief. De nieuwe software voelde echt beter. Maar daarna was hij weer weg en totaal niet te bereiken.

Ik kan mij ook voorstellen dat mensen het laatste ook fijn vinden.
Een update wat betreft mijn keuze lease auto (zodat andere mensen er naast mijzelf ook wat aan hebben). Ik vond het een moeilijk proces.

EV6:

De EV6 is een auto waar ik verliefd op ben geworden. Ik vind hem zo mooi en gaaf, maar er waren ook dingen die ik niet zo fijn vond of waarvan ik later dacht... is dit wel een voordeel. De dingen die ik wel fijn vond bij de EV6:
  • Ge-ventileerde stoelen in een vrij laag pakket
  • Frunk(je)
  • Mooi uiterlijk en geweldige kleuren
  • Beide stoelen zijn elektrisch bedienbaar
  • Ruimte achterbank het grootste van alle autos die ik getest heb
  • Ventilatie achterbank zit op hoofd hoogte in de stijlen (dit is geniaal)
Ook de niet zo goede dingen:
  • Lage stoelen: Veel meer ruimte achter dan welke auto ik getest heb, zo fijn. Maar je voeten passen niet onder de stoelen dus effectief schiet je er niet meer mee op dan bij de Enyaq
  • [Achterbank die schuiner kan: Omdat ik zo met mijn voeten bezig was vergat ik de hoofdruimte. Zolang je niet met je hoofd naar achter ging past het prima, totdat je wilt rusten dan zat ik klem. Hoe verder de stoel naar achter ging hoe meer ik vast zat.
  • Navigatie: Goede navigatie, erg fijn dat je ook occupancy kan zien bij laders! Wat geweldig is dat. Maar verder vind ik alles heel onlogisch werken. Als ik ergens op klik dan centreert hij met een cursor erover maar doet niets. Daarvoor moet je weer een knop eronder gebruiken. Voelt erg raar en ouderwets
  • Opties die ik wil zitten soms in een duur ver weg pakket Denk aan matrix verlichting of een HUD
  • ICCU: Totaal niet netjes van mij maar het blijft in mijn hoofd spoken dat dit bestaat en een ding is. Kan kapot gaan en gedoe
  • Achterbak: Ja.... ik vind dit echt echt jammer, maar hoewel mijn vrouw zoiets heeft van komt wel goed schatje geloof ik haar niet. Tenslotte is zij degene die elke keer met superveel meuk aan komt zetten die PERSE mee moeten en ik het allemaal weer in de auto mag tetrissen. Haar, dan nemen we toch een trekhaak koffer, is aandoenlijk. Maar dat is al naast de dakkoffer en een trekhaakkoffer is ook niet gratis. De 490 liter in de kofferbak baart mij dan zorgen voor de vakanties of als ik grote dingen mee moet nemen.
  • Geluidssysteem: Wel prima systeem, Meridian is alleen voor de hogere trims beschikbaar
De Enyaq verraste mij weer bij mijn tweede bezoek. Ruimte was ja.. dik in orde. Grootste hekelpunt was de navigatie (oude versie). Die vergalde mijn plezier.

In het nieuwe bezoek in een nieuwe Enyaq RS (pre-facelift, maar wel met de nieuwste software) en een nieuwe Elroq gezeten. Navigatie en entertainment in het nieuwe systeem waren echt een verademing. Ik klik op iets en het gebeurde. Nog niet helemaal duidelijk hoe ik kon zoeken en navigeren naar laders, hij leek niets te laten zien maar dat lijkt mij een monkey see, monkey doe ding als ik de software snap. Fijn ook met alle nieuwe favorieten bars.

Verder zijn de selling points:
  • De ruimte in de kofferbak, mist wel een frunk en dat vind ik stom ;-)
  • Kwaliteit auto is gewoon goed, maar dat is na de Tesla eigenlijk bij elk merk
  • Canton geluidssysteem. Beter dan het standaard geluidssysteem van de EV6 en bereikbaar
  • Matrix lampen zijn bereikbaar qua pakket
  • Heeft een dakrails!!!!! Eindelijk weer een auto met dakrails voor de dakdragers. Na al het chroom op mijn model 3 verpest te hebben met de dakdragers zag ik met lede ogen aan dat de EV6 ook een dergelijk systeem heeft. Maar de Skoda niet. ;)
  • Veel hoofdruimte overal. Voor, achter? Maakt niet uit.
Wel jammer dat het design en de kleuren gewoon wat saai zijn te noemen. Wordt er niet perse opgewonden van zoals bij de EV6, maar het ziet er verder mooi uit. Ook het rijden en het stuurgedrag is gewoon degelijk, maar niet zo sportief als bij de EV6. Wellicht is dit gewoon mijn leven nu. :+

Lap tekst, maar misschien helpt het mensen als ze proefrijden en kunnen ze voor zichzelf bepalen of het voor hun wel of niet belangrijk is. Kleine note: Ik heb kleine kinderen die langzaam groot worden (3 en 7), dus je neemt gewoon iets meer meuk mee dan later als ze groter zijn. Al kan ik wel de bedjes en kinderwagens thuis laten. Maar neem ik wel weer een step en loopfietsje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
-Splash- schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:39:
[...]

Een update wat betreft mijn keuze lease auto (zodat andere mensen er naast mijzelf ook wat aan hebben). Ik vond het een moeilijk proces.

EV6:

De EV6 is een auto waar ik verliefd op ben geworden. Ik vind hem zo mooi en gaaf, maar er waren ook dingen die ik niet zo fijn vond of waarvan ik later dacht... is dit wel een voordeel. De dingen die ik wel fijn vond bij de EV6:
  • Ge-ventileerde stoelen in een vrij laag pakket
  • Frunk(je)
  • Mooi uiterlijk en geweldige kleuren
  • Beide stoelen zijn elektrisch bedienbaar
  • Ruimte achterbank het grootste van alle autos die ik getest heb
  • Ventilatie achterbank zit op hoofd hoogte in de stijlen (dit is geniaal)
Ook de niet zo goede dingen:
  • Lage stoelen: Veel meer ruimte achter dan welke auto ik getest heb, zo fijn. Maar je voeten passen niet onder de stoelen dus effectief schiet je er niet meer mee op dan bij de Enyaq
  • [Achterbank die schuiner kan: Omdat ik zo met mijn voeten bezig was vergat ik de hoofdruimte. Zolang je niet met je hoofd naar achter ging past het prima, totdat je wilt rusten dan zat ik klem. Hoe verder de stoel naar achter ging hoe meer ik vast zat.
  • Navigatie: Goede navigatie, erg fijn dat je ook occupancy kan zien bij laders! Wat geweldig is dat. Maar verder vind ik alles heel onlogisch werken. Als ik ergens op klik dan centreert hij met een cursor erover maar doet niets. Daarvoor moet je weer een knop eronder gebruiken. Voelt erg raar en ouderwets
  • Opties die ik wil zitten soms in een duur ver weg pakket Denk aan matrix verlichting of een HUD
  • ICCU: Totaal niet netjes van mij maar het blijft in mijn hoofd spoken dat dit bestaat en een ding is. Kan kapot gaan en gedoe
  • Achterbak: Ja.... ik vind dit echt echt jammer, maar hoewel mijn vrouw zoiets heeft van komt wel goed schatje geloof ik haar niet. Tenslotte is zij degene die elke keer met superveel meuk aan komt zetten die PERSE mee moeten en ik het allemaal weer in de auto mag tetrissen. Haar, dan nemen we toch een trekhaak koffer, is aandoenlijk. Maar dat is al naast de dakkoffer en een trekhaakkoffer is ook niet gratis. De 490 liter in de kofferbak baart mij dan zorgen voor de vakanties of als ik grote dingen mee moet nemen.
  • Geluidssysteem: Wel prima systeem, Meridian is alleen voor de hogere trims beschikbaar
De Enyaq verraste mij weer bij mijn tweede bezoek. Ruimte was ja.. dik in orde. Grootste hekelpunt was de navigatie (oude versie). Die vergalde mijn plezier.

In het nieuwe bezoek in een nieuwe Enyaq RS (pre-facelift, maar wel met de nieuwste software) en een nieuwe Elroq gezeten. Navigatie en entertainment in het nieuwe systeem waren echt een verademing. Ik klik op iets en het gebeurde. Nog niet helemaal duidelijk hoe ik kon zoeken en navigeren naar laders, hij leek niets te laten zien maar dat lijkt mij een monkey see, monkey doe ding als ik de software snap. Fijn ook met alle nieuwe favorieten bars.

Verder zijn de selling points:
  • De ruimte in de kofferbak, mist wel een frunk en dat vind ik stom ;-)
  • Kwaliteit auto is gewoon goed, maar dat is na de Tesla eigenlijk bij elk merk
  • Canton geluidssysteem. Beter dan het standaard geluidssysteem van de EV6 en bereikbaar
  • Matrix lampen zijn bereikbaar qua pakket
  • Heeft een dakrails!!!!! Eindelijk weer een auto met dakrails voor de dakdragers. Na al het chroom op mijn model 3 verpest te hebben met de dakdragers zag ik met lede ogen aan dat de EV6 ook een dergelijk systeem heeft. Maar de Skoda niet. ;)
  • Veel hoofdruimte overal. Voor, achter? Maakt niet uit.
Wel jammer dat het design en de kleuren gewoon wat saai zijn te noemen. Wordt er niet perse opgewonden van zoals bij de EV6, maar het ziet er verder mooi uit. Ook het rijden en het stuurgedrag is gewoon degelijk, maar niet zo sportief als bij de EV6. Wellicht is dit gewoon mijn leven nu. :+

Lap tekst, maar misschien helpt het mensen als ze proefrijden en kunnen ze voor zichzelf bepalen of het voor hun wel of niet belangrijk is. Kleine note: Ik heb kleine kinderen die langzaam groot worden (3 en 7), dus je neemt gewoon iets meer meuk mee dan later als ze groter zijn. Al kan ik wel de bedjes en kinderwagens thuis laten. Maar neem ik wel weer een step en loopfietsje mee.
Ik neem aan dat het de Skoda Enyaq gaat worden? De uiteindelijk keuze is niet helemaal duidelijk in de lap tekst. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
Sonicfreak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:11:
[...]

Ik neem aan dat het de Skoda Enyaq gaat worden? De uiteindelijk keuze is niet helemaal duidelijk in de lap tekst. ;)
Oh jee. Zoveel tekst en dan de essentie niet vermelden.
Ja, het is de Enyaq geworden, maar dat is puur functioneel en niet uit het hart. ;-) (want het hart wil de EV6 omdat hij zo gruwelijk mooi is haha).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
-Splash- schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Oh jee. Zoveel tekst en dan de essentie niet vermelden.
Ja, het is de Enyaq geworden, maar dat is puur functioneel en niet uit het hart. ;-) (want het hart wil de EV6 omdat hij zo gruwelijk mooi is haha).
Ik snap je helemaal. :)
Zelf rijd ik de Kia EV6 en het is gewoon een fantastisch mooie auto. De achterkant moest ik eerst aan wennen, maar vind ik nu ook erg gaaf. Het is gewoon heel anders dan bij andere auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
Sonicfreak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:23:
[...]

Ik snap je helemaal. :)
Zelf rijd ik de Kia EV6 en het is gewoon een fantastisch mooie auto. De achterkant moest ik eerst aan wennen, maar vind ik nu ook erg gaaf. Het is gewoon heel anders dan bij andere auto's.
Ben wel half jaloers haha, als ik geen kinderen had (en die niet wagenziek werden) en niet zoveel meuk op vakantie meenemen (kamperen) dan had ik zeker de EV6 genomen. Ik vind hem zo mooi ontworpen (kont is wel mooi van schuin achter, van totaal achter is hij inderdaad wennen.

De kleuren Wolf Grey en die blauwe vind ik ook erg goed bij hem staan. De wereld kan meer EV6 in het straatbeeld gebruiken.

Maar dat was ook het vervelende. Het waren allebei gewoon ERG goede auto's en ik kon geen foute keuze maken, dat maakte het ook moeilijk. Als ik niet had geweten van de geüpdatet software van de Skoda had het 100% de EV6 geworden. Maar goed, helaas... overijverige verkoper bij Skoda verpeste dat. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
-Splash- schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:28:
[...]

Ben wel half jaloers haha, als ik geen kinderen had (en die niet wagenziek werden) en niet zoveel meuk op vakantie meenemen (kamperen) dan had ik zeker de EV6 genomen. Ik vind hem zo mooi ontworpen (kont is wel mooi van schuin achter, van totaal achter is hij inderdaad wennen.

De kleuren Wolf Grey en die blauwe vind ik ook erg goed bij hem staan. De wereld kan meer EV6 in het straatbeeld gebruiken.

Maar dat was ook het vervelende. Het waren allebei gewoon ERG goede auto's en ik kon geen foute keuze maken, dat maakte het ook moeilijk. Als ik niet had geweten van de geüpdatet software van de Skoda had het 100% de EV6 geworden. Maar goed, helaas... overijverige verkoper bij Skoda verpeste dat. :P
Helemaal mee eens dat de wereld meer EV6 in het straatbeeld kan gebruiken. Zelf rijd ik in de runway red kleur. Staat de EV6 ook erg goed vind ik. :)
Je kunt altijd nog de Jedi mind trick bij jezelf doen en alsnog de Kia EV6 nemen. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Splash-
Sonicfreak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:31:
[...]

Helemaal mee eens dat de wereld meer EV6 in het straatbeeld kan gebruiken. Zelf rijd ik in de runway red kleur. Staat de EV6 ook erg goed vind ik. :)
Je kunt altijd nog de Jedi mind trick bij jezelf doen en alsnog de Kia EV6 nemen. :+
Geen slecht idee. :P Mijn vrouw vindt mij namelijk al enorm labiel als het op het uitkiezen van auto's aankomt. Ze heeft mij ook super goed geholpen met 'maakt mij niet uit, wat jij wilt, ik vind ze allebei goed rijden'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
-Splash- schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:35:
[...]

Geen slecht idee. :P Mijn vrouw vindt mij namelijk al enorm labiel als het op het uitkiezen van auto's aankomt. Ze heeft mij ook super goed geholpen met 'maakt mij niet uit, wat jij wilt, ik vind ze allebei goed rijden'.
Een voordeel van de EV6 is natuurlijk nog de 800V techniek waardoor snelladen korter duurt dan bij de Enyaq.
Dan ben je volgens EV database toch 10 minuten eerder weg bij de snellader. ;)
De auto is vaak al eerder op 80% of soms al op 90% dan een gezin klaar is met de plaspauze kan ik je uit ervaring vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
Sonicfreak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Een voordeel van de EV6 is natuurlijk nog de 800V techniek waardoor snelladen korter duurt dan bij de Enyaq.
De auto is vaak al eerder op 80% of soms al op 90% dan een gezin klaar is met de plaspauze kan ik je uit ervaring vertellen.
Wat is dan het selling point? Mijn Tesla was ook al eerder klaar voor ik de kinderen weer de auto in krijg. :+
Die 18 minuten is echt super geweldig, als je even bij wil laden en gelijk door wil. Dat is niet mijn levensfase op dit moment met jonge kinderen, die willen bij 2,5 uur rijden wel even een half uur buiten spelen.

Maar dat was wel een groot plus punt hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Nu online
-Splash- schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:45:
[...]

Wat is dan het selling point? Mijn Tesla was ook al eerder klaar voor ik de kinderen weer de auto in krijg. :+
Die 18 minuten is echt super geweldig, als je even bij wil laden en gelijk door wil. Dat is niet mijn levensfase op dit moment met jonge kinderen, die willen bij 2,5 uur rijden wel even een half uur buiten spelen.

Maar dat was wel een groot plus punt hoor.
Met jonge kinderen kan ik het begrijpen dat je niet na 18 minuten weer door wil rijden. Mijn kinderen zijn al wat ouder, namelijk 9 en 13 jaar en dan willen ze niet te lang stil blijven staan. Buiten spelen doen ze niet echt meer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Sonicfreak schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:40:
[...]

Ik vraag me af hoeveel baat je daarbij hebt. In optimale omstandigheden natuurlijk wel maar in de praktijk is het te koud, te warm, staan er te veel andere auto’s bij de lader, is het laadpunt zelf niet geschikt etc.

Hoeveel sneller is de 800v techniek tov anderen in die gevallen? Zijn er niet veel andere bottlenecks?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh1987
Back ontopic… zag vandaag de aankondiging van de es90 van Volvo…. Mooie bak zo op t oog.. benieuwd wat die gaat kosten in de lease. Fiscaal 69-85k range (grove schatting)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

koentjuh1987 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:26:
Back ontopic… zag vandaag de aankondiging van de es90 van Volvo…. Mooie bak zo op t oog.. benieuwd wat die gaat kosten in de lease. Fiscaal 69-85k range (grove schatting)
Goed schatting ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4rOhmPHGSLbRuezMKHoNcODULM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/StATb1O3Pyy3aDLbk9OE1Kvs.jpg?f=user_large

Polestar 2 on steroids

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:19

Reinier

\o/

Best een tof ding, die {stages.​intro.​carModelTitle}

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoXseFKGxsBK38Ew2iP69jRNBBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YQBh7mNGNdxAlUpAldyhSfJm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Lijkt idd enorm op de Polestar 2 en in mindere mate op de 4.. Maar dan veel en veel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Zo die ES90 schreeuwt wel echt het design van Polestar ja. Lampen, kofferbak, kleuren, interieur, gebruikte lettertypes en icoontjes. Alleen het logo is Volvo.

Maar voor mij vooral in de categorie “als ik de loterij nog eens win”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-09 22:32
SirLenncelot schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:50:
[...]

Ik vraag me af hoeveel baat je daarbij hebt. In optimale omstandigheden natuurlijk wel maar in de praktijk is het te koud, te warm, staan er te veel andere auto’s bij de lader, is het laadpunt zelf niet geschikt etc.

Hoeveel sneller is de 800v techniek tov anderen in die gevallen? Zijn er niet veel andere bottlenecks?
Stel dat het druk is op een laadplein (vakantieperiode etc.), en dan moet je wellicht wel eens wachten op je beurt. Dat is “vervelend”. Als je dan zelf snel kunt laden dan scheelt dat gewoon.
En je helpt je mede EV rijder er,eee, want je hangt minder lang aan de paal.

Dus eigenlijk zorgen al die “losers” met langzaam ladende auto’s voor jouw vertraging 😂😉

En de ideal omstandigheden voor en ev6 niet halen betekent waarschijnlijk dat je dan alsnog met 150KW staat te laden en je tragere buurman nog trager als zijn toch al trage laadactie.

Ergo, alles is relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
koentjuh1987 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:26:
Dat is ook niet on topic de aankondiging van een nieuwe auto (tenzij je overweegt om deze te leasen en hier over twijfelt). Bizar duur ding trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
SirLenncelot schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:50:
[...]

Temperatuur regelt de auto zelf en de andere twee omstandigheden heb je zelf in de hand met je laadplanning. Kwestie van de juiste aanbieders kiezen waar je vermogen niet deelt en bezetting in de gaten houden. Voor de jaarlijkse vakantierit maakt het niet uit, maar als je vaak bij een snellader denkt te gaan staan heeft het echt wel voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

jongetje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:24:
[...]

Dat is ook niet on topic de aankondiging van een nieuwe auto (tenzij je overweegt om deze te leasen en hier over twijfelt). Bizar duur ding trouwens.
Alles is relatief. De Volvo ES90 heeft een wielbasis van 3,1 meter en een totale lengte van 5 meter. Dat is even groot als de BMW i5 en de Mercedes EQE. Die zijn toch ongeveer gelijk geprijst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:07
ST10©DE schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:31:
[...]

Goed schatting ;)

[Afbeelding]

Polestar 2 on steroids
Mooie auto. Als ik niet ga bijtellen ga ik hier zeker naar kijken :) Mijn huidige auto loopt in november uit contract. Door een wisseling van werkgever kon ik mijn Audi Q4 gelukkig inleveren. De ID4 die ik nu rijd heeft veel minder storingen én is goedkoop in de bijtelling.

We staan voor de keuze om of flink meer bijtelling te betalen of een privé auto erbij te kopen. Beiden heeft z'n voor- en nadelen. Een ruime auto rijden (ik ben lang) tegen een lage bijtelling lijkt er niet meer bij helaas.

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 06-03-2025 08:14 ]

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ephymerous schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:14:
[...]

Mooie auto. Als ik niet ga bijtellen ga ik hier zeker naar kijken :) Mijn huidige auto loopt in november uit contract. Door een wisseling van werkgever kon ik mijn Audi Q4 gelukkig inleveren. De ID4 die ik nu rijd heeft veel minder storingen én is goedkoop in de bijtelling.

We staan voor de keuze om of flink meer bijtelling te betalen of een privé auto erbij te kopen. Beiden heeft z'n voor- en nadelen. Een ruime auto rijden (ik ben lang) tegen een lage bijtelling lijkt er niet meer bij helaas.
Ik was hier ook bang voor maar in praktijk valt dat juist enorm mee. Ik rijd nu een XC40 P8 en ik was altijd bang dat ik deze na 5 jaar nooit mee zou kunnen rijden (of een vergelijkbare). Maar diverse offertes tonen anders aan. Zowel de EX40 als EC40 als PS2 zijn allemaal mogelijk. De EC40 iets duurder dan nu, de EX40 zo goed als gelijk en de PS2 zelfs goedkoper dan nu. Ondanks de hogere bijtelling.

Die auto's zijn ook een stuk(je) goedkoper geworden ivm 5 jaar terug. Mij valt het dus behoorlijk mee. Het enige verschil is eigenlijk dat ik van dual motor ga naar single motor, maar krijg er wel een extended range versie voor terug wat in praktijk veel handiger is. Qua pakketten/opties lever ik bij zowel de Volvo als Polestar niks in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
Juancho schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Ik was hier ook bang voor maar in praktijk valt dat juist enorm mee. Ik rijd nu een XC40 P8 en ik was altijd bang dat ik deze na 5 jaar nooit mee zou kunnen rijden (of een vergelijkbare). Maar diverse offertes tonen anders aan. Zowel de EX40 als EC40 als PS2 zijn allemaal mogelijk. De EC40 iets duurder dan nu, de EX40 zo goed als gelijk en de PS2 zelfs goedkoper dan nu. Ondanks de hogere bijtelling.

Die auto's zijn ook een stuk(je) goedkoper geworden ivm 5 jaar terug. Mij valt het dus behoorlijk mee. Het enige verschil is eigenlijk dat ik van dual motor ga naar single motor, maar krijg er wel een extended range versie voor terug wat in praktijk veel handiger is. Qua pakketten/opties lever ik bij zowel de Volvo als Polestar niks in.
Ik hoop het. De XC40 is echt veel te klein voor ons. Mijn stoel staat op de achterste stand en dan past er geen kind meer achter. Kleiner dan de ID4 past simpelweg niet. Dat maakt dat ik wel naar een qua omvang andere categorie auto's kijk.

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 06-03-2025 11:12 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
ephymerous schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:12:
[...]

Ik hoop het. De XC40 is echt veel te klein voor ons. Mijn stoel staat op de achterste stand en dan past er geen kind meer achter. Kleiner dan de ID4 past simpelweg niet. Dat maakt dat ik wel naar een qua omvang andere categorie auto's kijk.
Elroq? Die is op de achterbak na net zo ruim als een ID4/Enyaq maar net ietsje betaalbaarder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 20:52
wErudite schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:32:
[...]

Bedankt voor al jullie reacties. Een Mercedes valt eigenlijk al af i.v.m. de weinige opties die mogelijk zijn. Een BMW 1 serie gaat ook op de shortlist.

Op dit moment is dit mijn shortlist en ga ik een aantal auto's proefritten:
- Cupra Leon
- Cupra Formentor
- Golf R-Line
- BMW 1 serie
- Peugeot 308 SW GT
Enkele maanden later en een aantal proefritten gemaakt:
- Peugeot 308 SW GT: mooie wagen, maar ik vond de stoelen niet prettig (heb een rugoperatie gehad). Ook vond ik de rijervaring niet denderend.

- BMW 1 serie: mooie wagen, reed geweldig. Wel duur als je wat extra opties (stoelverwarming bijv.) aan klikt.

En vervolgens afgelopen weekend toch even heel wat anders opgezocht en gereden: de BYD Seal U DM-i. Dit reed echt geweldig en de grootte van zo'n auto bevalt me enorm. Deze zit ook volgeladen met opties voor een erg aantrekkelijke prijs. Staat dus op dit moment op plek 1.

Dit weekend een proefrit gepland in de Cupra Leon.

Mezelf overigens ook opengesteld voor EV, omdat er bij mijn nieuwe woning (over 1 maand ga ik verhuizen) genoeg laadmogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverchaoz
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
wErudite schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:48:
[...]

Enkele maanden later en een aantal proefritten gemaakt:
- Peugeot 308 SW GT: mooie wagen, maar ik vond de stoelen niet prettig (heb een rugoperatie gehad). Ook vond ik de rijervaring niet denderend.

- BMW 1 serie: mooie wagen, reed geweldig. Wel duur als je wat extra opties (stoelverwarming bijv.) aan klikt.

En vervolgens afgelopen weekend toch even heel wat anders opgezocht en gereden: de BYD Seal U DM-i. Dit reed echt geweldig en de grootte van zo'n auto bevalt me enorm. Deze zit ook volgeladen met opties voor een erg aantrekkelijke prijs. Staat dus op dit moment op plek 1.

Dit weekend een proefrit gepland in de Cupra Leon.

Mezelf overigens ook opengesteld voor EV, omdat er bij mijn nieuwe woning (over 1 maand ga ik verhuizen) genoeg laadmogelijkheden zijn.
Ik had hetzelfde lijstje als jou en deelde dezelfde meningen als jou betreft de BMW en de Peugeot. Zelf heb ik de nieuwe Peugeot 308 gehad en die reed wel erg lekker, maar die moest eruit. Na een ritje in de Cupra Leon was het wel een wereld van verschil. Vond de Cupra Leon veel degelijker dan de Peugeot.

De Cupra Leon had wel een behoorlijk kleine kofferbak (De Formentor heeft ook een kleine kofferbak). Als je met een potentieel gezin zit of je wil op vakantie met de auto dan is het te klein. Komt door de Accu's die eronder liggen en dat zorgt voor beperkte ruimte.

De Golf-R line is mooi, maar vond dat de Cupra Leon voor vrijwel hetzelfde geld veel meer "klasse" toont. Je krijgt meer auto en je zit niet met allemaal optionele pakketten.

Zelf heb ik de keuze gemaakt voor de Cupra Leon Station Business. Was maar €1000 fiscaal meer, maar veel ruimer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
nooberke schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Elroq? Die is op de achterbak na net zo ruim als een ID4/Enyaq maar net ietsje betaalbaarder?
Goede suggestie, ik weet ook dat het rationeel nergens op slaat maar ik wil liever geen Skoda. Voor mijn gevoel (!) blijft het toch een B of C merk. Ook al weet ik dat het qua kwaliteit echt oké is. Ik heb bijvoorbeeld ook geen moment de Enyaq overwogen.

Net als dat ik vanwege semi-politieke redenen geen Chinees of Tesla wil. En ja ik weet dat het wel een Volvo overwegen een soort van boter op het hoofd is ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ephymerous op 06-03-2025 16:25 ]

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@ephymerous Een Skoda staat al tientallen jaren gewoon op een VAG platform, netzoals volkswagen en seats. Je vind overal dan ook VW en audi onderdelen terug als je hem uit elkaar zou schroeven. Zelfs de software wordt gedeelt. Dus als je VW wel OK vind, dan vind je Skoda dat ook. Vaak krijg je meer ruimte en opties voor je geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
jongetje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:37:
@ephymerous Een Skoda staat al tientallen jaren gewoon op een VAG platform, netzoals volkswagen en seats. Je vind overal dan ook VW en audi onderdelen terug als je hem uit elkaar zou schroeven. Zelfs de software wordt gedeelt. Dus als je VW wel OK vind, dan vind je Skoda dat ook. Vaak krijg je meer ruimte en opties voor je geld.
Rationeel helemaal met je eens, toch voel ik veel interne weerstand ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:08

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

@hierboven, jullie zijn toch niet vergeten dat de PS2 voor 90% zijn roots vindt in de Volvo 40.2 concept?

Zie https://www.media.volvoca...o-concept-402/2017/photos

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

jongetje schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:37:
Alleen vaak net niet het nieuwste, wat eerst bij Audi en vw geïntroduceerd wordt. Is alleen maar positief, als Skoda het krijgt zijn de kinderziektes er meestal al uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
ephymerous schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:39:
[...]

Rationeel helemaal met je eens, toch voel ik veel interne weerstand ;)
Dan zit er meer één ding op.... 20k meer betalen voor een Audi Q4 die krapper en kaler is... Rijd je wel premium :Y)

Persoonlijk vind ik de Enyaq een mooiere auto dan de ID4... Meer uitstraling :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ST10©DE schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:36:
[...]

Alleen vaak net niet het nieuwste, wat eerst bij Audi en vw geïntroduceerd wordt. Is alleen maar positief, als Skoda het krijgt zijn de kinderziektes er meestal al uit.
Dat is inmiddels ook niet meer zo. Het hele motoren aanbod is gelijk. Zelfs de software en kaart versies lopen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
MisteRMeesteR schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:15:
@hierboven, jullie zijn toch niet vergeten dat de PS2 voor 90% zijn roots vindt in de Volvo 40.2 concept?

Zie https://www.media.volvoca...o-concept-402/2017/photos
Zeker niet maar vind in dit model de gelijkenissen wel echt gigantisch. Als of alleen het logo omgewisseld is. ik hou wel van dat design. Als ik ooit over een tas geld struikel…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29JSdlIEi3JtEwhwiQFzbg56dlw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jv1te9WA7ugUULuaculnzGCj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPhIySYFYYpWVUOn4u123HzGJMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SpyS0ZQ6xWqnosM4bdpCt0BM.png?f=fotoalbum_large

Ik snap de opmerking hierboven, maar het zijn echt 2 verschillende auto's. Zonet een S90 op de parking zien staan en het is toch een héél grote auto vergeleken met een PS2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ephymerous
nooberke schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:59:
[...]

Dan zit er meer één ding op.... 20k meer betalen voor een Audi Q4 die krapper en kaler is... Rijd je wel premium :Y)

Persoonlijk vind ik de Enyaq een mooiere auto dan de ID4... Meer uitstraling :+
Dat is dan ook weer niet zo. In 2021 waren die auto’s met gelijke uitrusting ongeveer even duur. Lekker roeptoeteren :+

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 11:58
Leasebudget: 1550
Kilometrage per jaar: 25000
Contractduur: 5 jr
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling inclusief
Merkbeleid, zo ja, welke: geen tesla/ chinees
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: geen zwart interieur, goed geluidssysteem, liefst sedan
Uiteindelijke keuze:

Ik overweeg nu een

Superb Sedan PHEV
Enyaq coupe
BMW I4
Mazda 6e (nog niet leverbaar)
Mazda CX 60

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 19:29
@Shao Kahn Je weet dat de Mazda 6e een Chinees is? Net zo Japans als dat Polestar Europees is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
Knul schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:52:
@Shao Kahn Je weet dat de Mazda 6e een Chinees is? Net zo Japans als dat Polestar Europees is..
Yes, I know. maar voor die auto overweeg ik mijn principestem te silencen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
Shao Kahn schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:46:
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Bij inclusief brandstofcomponent, Fabrieksopgave of alternatieve regeling inclusief
Uiteindelijke keuze:

Ik overweeg nu een

Superb Sedan PHEV
Enyaq coupe
BMW I4
Mazda CX 60
Je moet er van houden maar Ioniq 6 is een sedan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Uiteindelijke keuze:

Ik overweeg nu een

Superb Sedan PHEV
Enyaq coupe
BMW I4
Mazda CX 60
Goed geluidssysteem kost je meestal ca 2 a 3k als optie (tenzij in pakket, but still). Betaal je af gedurende de looptijd, dus zeg 30-60 per maand extra aan leaseprijs, plus je bijtelling. Zou zeker kijken naar dealeropties / aftermarket.

Vanwaar de keuze voor een sedan btw?
Verder: MB C klasse?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
The Eagle schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 12:58:
[...]

Goed geluidssysteem kost je meestal ca 2 a 3k als optie (tenzij in pakket, but still). Betaal je af gedurende de looptijd, dus zeg 30-60 per maand extra aan leaseprijs, plus je bijtelling. Zou zeker kijken naar dealeropties / aftermarket.

Vanwaar de keuze voor een sedan btw?
Verder: MB C klasse?
Huidige auto is een EQC en dat Burmeister geluidssysteem is fantastisch. Daarnaast luister ik ca een uur per dag naar geluid in auto dus dat mag best iets kosten. Aftermarket is echter geen slecht idee. bestaat die markt tegenwoordig voor audio echter nog wel? is dat niet veel te lastig en kostbaar om in te bouwen?
Vroeger kocht je 2 magnat speakers en legde je een sub achter en klaar :)

Sedan vind ik eenvoudigweg veel mooier en ik zit graag laag itt hoog.
C- klasse heb ik bekeken, maar ik vind alle merc interieurs van tegenwoordig zooo lelijk. of ik nu kijk naar een C, E of EQE, allemaal zelfde. Grote lelijke dashboard platen en de C heeft alleen maar zwart. ook de exterieur kleuren zijn zeer basic al ligt dat wellicht aan gekozen model (C300e)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Shao Kahn schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Huidige auto is een EQC en dat Burmeister geluidssysteem is fantastisch. Daarnaast luister ik ca een uur per dag naar geluid in auto dus dat mag best iets kosten. Aftermarket is echter geen slecht idee. bestaat die markt tegenwoordig voor audio echter nog wel? is dat niet veel te lastig en kostbaar om in te bouwen?
Vroeger kocht je 2 magnat speakers en legde je een sub achter en klaar :)
Ja, das war einmal ;)
Die markt bestaat, informeer bij je leasemij maar eens of ze zoiets kunnen (en ook bij een dealer naar evt mogelijkheden). Groot voordeel is dat het buiten de bijtelling blijft. Qua kosten meestal wel ongeveer vergelijkbaar met een af-fabriek optie.
Zelf heb ik een Passat en daar later een VW sub met amp (vervangt de headunit) en DSP in gelegd, eigenlijk de audio upgrade zelf toegevoegd zeg maar. Mijn voordeel is dat ie er later ook weer uit kan als dat moet.
Sedan vind ik eenvoudigweg veel mooier en ik zit graag laag itt hoog.
C- klasse heb ik bekeken, maar ik vind alle merc interieurs van tegenwoordig zooo lelijk. of ik nu kijk naar een C, E of EQE, allemaal zelfde. Grote lelijke dashboard platen en de C heeft alleen maar zwart. ook de exterieur kleuren zijn zeer basic al ligt dat wellicht aan gekozen model (C300e)
Ieder zijn meug. Sedan kan best mooi zijn - ik heb zelf de ruimte nodig van een station want kinderen enzo. En een mooie station is niet lelijk ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:27
Uiteindelijke keuze:

Ik overweeg nu een

Superb Sedan PHEV
Enyaq coupe
BMW I4
Mazda CX 60
Audi A6 e-tron Sportback.. Verbeterde audio pakket (B&O) zit wel in een prijzig pakket en niet los te selecteren
Verder Polestar 4 (semi Chinees), met Harman Kardon in Plus pakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicmaster20
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:35
Ik moet mij ook gaan oriënteren op iets nieuws. Ik rij nu een Skoda Kodiaq, die bevalt mij uitstekend eerlijk gezegd, lekker ruim en voor de caravan een fijn trekvermogen van 1800kg. Ding kost fiscaal € 43.000 (Sportline 1.5 DSG, alles op en aan, is denk ik slim geïmporteerd) dus rijd nu voor een appel en ei maar ben ook wel toe aan een volgende stap kwa niveau.

Ideaal zou ik gaan voor een XC90 maar dat doet wel heel veel pijn in de bijtelling (los van dat ik dan zo een basis / oude versie moet gaan vinden dat het eigenlijk niet mogelijk is) en dat is dus niet reëel.

Wij kopen als bedrijf onze auto's. Vaak jonggebruikt (max 1 jaar) en max. 25.000 kilometer op de teller.

Leasebudget: Kopen max. € 60.000
Kilometrage per jaar: n.v.t. maar ik rijd zo een 30.000 per jaar.
Contractduur: Moet 6 jaar mee gaan
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: n.v.t.
Merkbeleid, zo ja, welke: Voorkeur voor VAG, Volvo, Audi, BMW.
Overige afhankelijkheden: Hoge instap is wel heel prettig..
Specifieke wensen:
- Benzine of Plugin Benzine.
- Ruimte is het sleutelwoord voor succes. De Kodiaq wil ik kwa ruimte eigenlijk minimaal evenaren.
- Trekvermogen minimaal 1800kg maar meer is beter.

Ik overweeg nu een
Nieuwe Kodiaq (veilige keuze en maar ik wil eigenlijk meer trekvermogen)
Ford Explorer (niet dat elektrische ding), groot, ruim, trekvermogen maar fiscaal snel 85k..Dan is een XC90 misschien dichterbij..
Volvo XC60 T6 (fiscaal rond de 70k te vinden, trekvermogen 2250kg, maar iets kleiner dan nu)
Mazda CX60 / CX80 (fiscaal onder de 70k te vinden, trekvermogen 2500kg en iets groter dan nu..)

Er bestaat ook nog een mogelijkheid om een mobiliteitsvergoeding van € 1150,- per maand uit te keren en voor de zakelijke kilometers een poolauto te pakken. Van de 30k aan kilometers blijven er dan 20k aan privé en woon/werk over.. Als ik dan de mobiliteitsvergoeding krijg met wat netto uitruil en geen bijtelling meer heb dan maak je netto een serieuze stap waarmee ik privé best wat interessant kan rijden..

Ik merk dat mijn overwegingen zo uit elkaar lopen dat ik misschien ook wel blind ben voor iets anders. Zijn er nog mensen met tips?

Keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
sbin schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:36:
[...]

Audi A6 e-tron Sportback.. Verbeterde audio pakket (B&O) zit wel in een prijzig pakket en niet los te selecteren
Verder Polestar 4 (semi Chinees), met Harman Kardon in Plus pakket
Ja zo'n audi word al snel te duur. Dan zou ik ook liever de A6 willen maar ook die word heel snel heel prijzig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Shao Kahn schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Ja zo'n audi word al snel te duur. Dan zou ik ook liever de A6 willen maar ook die word heel snel heel prijzig
Je hebt vermoedelijk 5 jaar geleden je huidige auto uitgezocht. Sindsdien zijn de prijzen behoorlijk omhoog gegaan, en dus je maandelijks kosten ook. Autorijden begint gewoon met Au, inmiddels ook al lang weer voor de leaserijder ;)

Verder even spelen met de selectore van directlease: https://directlease.nl/zo...e=EB,B&bodyType=SA&page=1

Dan kom ik ook de Lexus ES en de Alfa Guilia nog tegen :)
Die laatste wil je wel in de lease rijden want duur in onderhoud en afschrijving :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:27
[...]

A6 e-tron Sportback Advanced edition heeft al best veel en moet lukken met je budget. Zonder dat audio pakket (MMI geloof ik). Vraag is alleen of je de bijtelling wil betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

[...]

Of de A5 als het niet elektrisch hoeft. (Zag de superb ertussen staan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DG90
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:28
Musicmaster20 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:41:
Ik moet mij ook gaan oriënteren op iets nieuws. Ik rij nu een Skoda Kodiaq, die bevalt mij uitstekend eerlijk gezegd, lekker ruim en voor de caravan een fijn trekvermogen van 1800kg. Ding kost fiscaal € 43.000 (Sportline 1.5 DSG, alles op en aan, is denk ik slim geïmporteerd) dus rijd nu voor een appel en ei maar ben ook wel toe aan een volgende stap kwa niveau.

Ideaal zou ik gaan voor een XC90 maar dat doet wel heel veel pijn in de bijtelling (los van dat ik dan zo een basis / oude versie moet gaan vinden dat het eigenlijk niet mogelijk is) en dat is dus niet reëel.

Wij kopen als bedrijf onze auto's. Vaak jonggebruikt (max 1 jaar) en max. 25.000 kilometer op de teller.

Specifieke wensen:
- Ruimte is het sleutelwoord voor succes. De Kodiaq wil ik kwa ruimte eigenlijk minimaal evenaren.

Ik overweeg nu een
Ford Explorer (niet dat elektrische ding), groot, ruim, trekvermogen maar fiscaal snel 85k..Dan is een XC90 misschien dichterbij..
Volvo XC60 T6 (fiscaal rond de 70k te vinden, trekvermogen 2250kg, maar iets kleiner dan nu)
Mazda CX60 / CX80 (fiscaal onder de 70k te vinden, trekvermogen 2500kg en iets groter dan nu..)

Er bestaat ook nog een mogelijkheid om een mobiliteitsvergoeding van € 1150,- per maand uit te keren en voor de zakelijke kilometers een poolauto te pakken. Van de 30k aan kilometers blijven er dan 20k aan privé en woon/werk over.. Als ik dan de mobiliteitsvergoeding krijg met wat netto uitruil en geen bijtelling meer heb dan maak je netto een serieuze stap waarmee ik privé best wat interessant kan rijden..

Ik merk dat mijn overwegingen zo uit elkaar lopen dat ik misschien ook wel blind ben voor iets anders. Zijn er nog mensen met tips?

Keuzes...
Volkswagen Tayron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Musicmaster20 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:41:

Specifieke wensen:

Ik overweeg nu een

Keuzes...
Groter dan een Kodiaq ( lees ruimer) wordt lastig… Seat Tarraco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ST10©DE schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:36:
[...]

Die is niet meer te bestellen voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

The Eagle schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:37:
[...]

Die is niet meer te bestellen voor zover ik weet.
Ging toch om jong gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ST10©DE schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:38:
[...]

Ging toch om jong gebruikt?
Ah, daar had ik even overheen gelezen. Maar dan nog, zo heel veel is dat ding niet geleverd. Dan zou ik eerder kijken naar een Tiguan Allspace.
Al geldt voor beiden dat ze al weer even niet meer te bestellen zijn, dus echt jong gebruikt kan alsnog een issue zijn.
Bij ons is er onlangs een Tarraco na 5 jaar uit gegaan, einde lease.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

The Eagle schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:42:
[...]

Ah, daar had ik even overheen gelezen. Maar dan nog, zo heel veel is dat ding niet geleverd. Dan zou ik eerder kijken naar een Tiguan Allspace.
Al geldt voor beiden dat ze al weer even niet meer te bestellen zijn, dus echt jong gebruikt kan alsnog een issue zijn.
Bij ons is er onlangs een Tarraco na 5 jaar uit gegaan, einde lease.
De Allspace is ook al een tijdje niet meer te bestellen ;) dat zeg je dus ook 8)7 maar een import uit DE is nog mogelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door ST10©DE op 07-03-2025 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Musicmaster20 mag zoiets ook? https://www.autowereld.nl...ise-39015593/details.html

Tandem asser caravan er achter merk je nog niet eens :P

En anders eens bij Jeep of Landrover oriënteren.

[ Voor 11% gewijzigd door The Eagle op 07-03-2025 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musicmaster20
The Eagle schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:48:
@Musicmaster20 mag zoiets ook? https://www.autowereld.nl...ise-39015593/details.html

Tandem asser caravan er achter merk je nog niet eens :P

En anders eens bij Jeep of Landrover oriënteren.
>:) >:) ik vrees dat de tankpas smelt ;-)

Discovery Sport gaat ook het lijstje..

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Musicmaster20
ST10©DE schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 20:36:
[...]

Tarraco voelt ook alweer beetje gedateerd, nieuwe Tiguan smoeltje moet ik nog even aan wennen. Het verschil met een aangeklede Tiguan met een CX-60 is dan nog maar paar € 1000.-..

Puzzelen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musicmaster20
Die kende ik nog niet! Zeker interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Nu online

ST10©DE

Dus.............

Musicmaster20 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:01:
[...]

Thanks
De Disco sport is een leuke!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
Wat mij opviel bij de opgave's van mijn LM is dat ik de maandlasten voor mijn werkgever best laag vond. Ik had gedacht dat deze sky high zouden gaan ivm de wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Vandaag proefgereden in de Polestar 4. Wat een geweldig wagen zeg en ook prachtig! Ben wel verliefd kan ik zeggen. Toch zal het deze niet worden. In het kort: net te duur en je betaalt voor een flinke wagen qua ruimte en die ruimte is voor ons niet noodzakelijk. Uitgebreide review heb ik gepost in het Polestar 4 topic.

Keuze is nu zo goed als zeker gevallen op het kleinere broertje, de Polestar 2. Het midyear 26 model komt relatief snel beschikbaar en als daar geen gekke dingen mee gebeuren qua prijs gaat die in bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
-Splash- schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:47:
Wat mij opviel bij de opgave's van mijn LM is dat ik de maandlasten voor mijn werkgever best laag vond. Ik had gedacht dat deze sky high zouden gaan ivm de wegenbelasting.
De wegenbelasting voor bijv. een model Y is rond de 100euro per kwartaal dus zal in leasebedrag 34 euro per maand schelen. En de leasemaatschappij rekent verhogingen voor 2026 pas in 2026 door aan je werkgever. Maar dit is meer iets voor: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 08-03-2025 06:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 22:43
Musicmaster20 schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:01:
[...]

Thanks
Ook proefgereden in vele andere modellen waaronder de CX60.
Van de Mazda had ik veel verwacht maar het viel nogal tegen qua rijbeleving. Vering en demping waren verre van goed, en als de accu leeg is, moet dat 2.5 blok er wel heel hard aan trekken. Laat staan met een aanhanger erachter.En de aandrijflijn schokt flink. Ik heb eerdere modellen van Mazda gereden (ICE) en dat as een stuk beter.

De Volvo heb ik niet eens geprobeerd, maar vrienden van mij hebben er eentje. Motorblok is wat 'onderhoudsgevoelig' maar vooral de bagageruimte is veel te klein.

Ik heb zelf een Explorer PHEV gekozen. Past veel in, de V6 trekt nog flink als de accu leeg is.
Daar durf ik best 2500kg achter te hangen. Verbruik... tsja, dat hangt sterk af van je rechtervoet 8)
Maar tot 130 is het best goed te doen (lees: 9 liter/100km)
Parkeren in de vakken, dat is wel een dingetje, hij is breed. Maar EV vakken zijn wat groter, dus daar sta ik vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Splash-
jongetje schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 06:53:
[...]

De wegenbelasting voor bijv. een model Y is rond de 100euro per kwartaal dus zal in leasebedrag 34 euro per maand schelen. En de leasemaatschappij rekent verhogingen voor 2026 pas in 2026 door aan je werkgever. Maar dit is meer iets voor: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4
Ah excuses, ik wist niet dat dat topic bestond. Thanks voor het aanwijzen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

@Musicmaster20 schoonvader had ook caravan requirements. Is van een CX5 naar een RAV4 gegaan 2,5l PHEV want die zou zuiniger moeten zijn. Is de theorie althans :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudi01
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:42
Uiteindelijke keuze:

Ik overweeg nu een

Superb Sedan PHEV
Enyaq coupe
BMW I4
Mazda CX 60
De Peugeot 508 sedan gaat binnenkort ws verdwijnen. Ze hebben nu een uitvoering waarbij bijna alle optiepakketten inzitten. Hou je nog wel wat budget over om lederen bekleding in de gewenste kleur te nemen (is standaard zwart volgens mij).

[ Voor 4% gewijzigd door Rudi01 op 09-03-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:00

V-8

Leasebudget: €950 incl. elektriciteit
Kilometrage per jaar: Voor leaseprijs uitgaan van 40.000 (werkelijk ca. 60.000, maar dat mag buiten beschouwing worden gelaten)
Contractduur: 60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief elektriciteit (fabrieksopgave)
Merkbeleid, zo ja, welke: Nee
Overige afhankelijkheden: Lease bij Athlon
Specifieke wensen:
- Trekhaak! Liefst 1.500kg, maar overweeg ook 1.000kg.
- Geen Franse auto's
- Laadpaal al aanwezig

Uiteindelijke keuze:

Modellen die ik nu overweeg:

- Skoda Elroq Business 82kWh (trekhaak 1.000kg)
- Tesla Model Y Standard Range (trekhaak 1.600kg)
- Tesla Model 3 Standard Range of Long Range (trekhaak 1.000kg)
- (Polestar 2, al denk ik dat die te duur is) (trekhaak 1.500kg)

Iemand nog een leuk model in gedachten?
Of tips m.b.t. de keuze tussen de Model 3, Model Y of Elroq?
Ik wil met alle drie gaan rijden, afspraak voor de Elroq staat deze week al gepland.

[ Voor 3% gewijzigd door V-8 op 11-03-2025 09:36 ]

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Pagina: 1 ... 62 ... 69 Laatste

Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1

In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.