Doe eens wat aardiger, het is familie heThe Eagle schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:45:
[...]
Nice. Zwager rijdt de V60 Polestar engineered..net zo'n beest.
Heb je zo'n Fabia al eens gezien op 17 of 18" in een leuke kleur? Ik vind het best vlotte auto's. Een Leon Business Intense DSG gaat met 17" al €36 over budget met de standaard unilak. En daar is 18" geen optie als je dat zo belangrijk vindnooberke schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:19:
[...]
Vlotte uitstraling en dan een Fabia?
Je lijstje is wel heel handig, weet niet of iets bijbetalen een optie is maar zo'n Leon Business Intense of Octavia Business Edition is wel veel waar voor je geld! Gaat wel krap zijn qua budget. Zeker de Leon is met een setje grotere wielen echt wel vlot... Dat zal alleen wel bijbetalen worden waarschijnlijk..
Ik zou het wel weten, hij is 25 joh, vier jaar in die auto rijden en weer wat nieuws kiezen nadat hij van functie wisselt of zelfs van werkgever wijzigt.
Zie bijv. deze short: YouTube: Skoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG (150ps)#yeomans #skoda #skodafab... en ja dat interieur is wat je krijgt, zie bijv ook: YouTube: It's all grown up! 2024 Skoda Fabia Monte Carlo Review | UK 4K of YouTube: New Skoda Fabia Monte Carlo 2024
[ Voor 22% gewijzigd door True op 15-02-2025 19:31 ]
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Lijkt anders veel op een kleine BMW. Of een Kia.nooberke schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:19:
[...]
Vlotte uitstraling en dan een Fabia?
Je lijstje is wel heel handig, weet niet of iets bijbetalen een optie is maar zo'n Leon Business Intense of Octavia Business Edition is wel veel waar voor je geld! Gaat wel krap zijn qua budget. Zeker de Leon is met een setje grotere wielen echt wel vlot... Dat zal alleen wel bijbetalen worden waarschijnlijk..
Misschien is een Cupra ook een optie. Die zien er ook wel leuk uit.
let the past be the past.
Je kan een Fabia ook niet vergelijken met een Leon of zelfs een Octavia. Pak dan een Ibiza of Polo voor een eerlijker vergelijk.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Door het bos toch 2 bomen gevonden die wel zo'n beetje voldoen aan alles wat ik wilde:avotar schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:52:
***members only***
Ik zie door de bomen het bos niet meer zo.
Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 iconic 5d
Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Premium Sky 5d
Eigenlijk nog wel 2 behoorlijk verschillende wagens en dat maakt het lastig kiezen.
In eerste instantie keek ik voor PHEV, maar dat werkte niet als ik ook m'n kofferbak ruimte wilde blijven behouden. Een derde minder was dan echt de standaard.
[ Voor 15% gewijzigd door avotar op 18-02-2025 06:41 ]
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Hoop dat hier iemand iets leuks weet?
Zat zelf al te kijken naar:
Toyota Corolla tourer
Lexus LBX lijkt mij net wat te klein en vind het niet een hele mooie auto.
Mazda CX-30
Overige merken:
Peugeot 2008
Renault Arkana
Ik wil geen EV, omdat ik regelmatig naar Belgie ga en daar de laadstructuur nou niet top is. Plug in Hybride zou prima zijn.
Leasebudget: 45K fiscale waarde (Bedrijf koopt zelf de auto)
Kilometrage per jaar: ~45000km zakelijk Prive 10K km
Contractduur: 5 jaar
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Tankpas van de zaak ook voor prive KM
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen beleid, zelf wel japans liefhebber met name Lexus/Toyota en Nissan
Overige afhankelijkheden:
Specifieke wensen: Eisen: Apple carplay en Adaptive Cruise control. Opties die eventueel leuk zijn voor erbij: Stoelverwarming, schuifkanteldak, standkachel.
Uiteindelijke keuze:
Toyota Corolla tourer
Mazda CX-30
Overige merken:
Peugeot 2008
Renault Arkana
Ik wil geen EV, omdat ik regelmatig naar Belgie ga en daar de laadstructuur nou niet top is. Plug in Hybride zou prima zijn.
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Tankpas van de zaak ook voor prive KM
Merkbeleid, zo ja, welke: Geen beleid, zelf wel japans liefhebber met name Lexus/Toyota en Nissan
Specifieke wensen: Eisen: Apple carplay en Adaptive Cruise control. Opties die eventueel leuk zijn voor erbij: Stoelverwarming, schuifkanteldak, standkachel.
Uiteindelijke keuze:
Vooral kiezen wat je wilt, maar wil je toch even deze kaart van snelladers in België meegeven.Fruitbiscuit schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:17:
:strip_exif()/f/image/izrGbm9rHKtejn8E4O70yxkj.jpg?f=fotoalbum_large)
Maakt je keuze net wat ruimer door ook elektrische auto's mee te nemen, die hebben allemaal standkachel als standaard.
Ja klopt alleen meestte reviews en verhalen die ik lees gaan vooral over de reis, dat geloof ik wel. Maar hoe doe je het op vakantie bestemming. Ik heb straks een huisje voor een week. En bij het huisje zit geen lader, in het dorpje zitten 2 11kw laders, maar ik heb geen zin om naar het andere kant van het dorp te lopen om auto op te halen. Paar stadjes verderop zit wel een snellader dacht ik ergens op een industrieterrein, maar dan moet ik tijdens de vakantie daar tijd spenderen en over na denken. Dat lijkt mij nog al een gedoe eerlijk gezegd.jouwheld schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:38:
[...]
Vooral kiezen wat je wilt, maar wil je toch even deze kaart van snelladers in België meegeven.[Afbeelding] Samen met het feit dat bijna alle nieuwe firmawagens in België elektrisch zijn en ik nog geen verhalen heb gehoord van leaserijders die masaal stranden in België.
Maakt je keuze net wat ruimer door ook elektrische auto's mee te nemen, die hebben allemaal standkachel als standaard.
Je tankt toch ook niet elke dag benzine? Met een beetje EV kun je prima 300km rijden (ook in de winter) en in de zomer nog wat meer. Dan laad je als je boodschappen doet, in het stadje dat je bezoekt etc. Je hoeft hem (in tegenstelling tot een plugin) niet elke dag op te laden, tenzij je elke dag heel België door rijdt.Fruitbiscuit schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:42:
[...]
Ja klopt alleen meestte reviews en verhalen die ik lees gaan vooral over de reis, dat geloof ik wel. Maar hoe doe je het op vakantie bestemming. Ik heb straks een huisje voor een week. En bij het huisje zit geen lader, in het dorpje zitten 2 11kw laders, maar ik heb geen zin om naar het andere kant van het dorp te lopen om auto op te halen. Paar stadjes verderop zit wel een snellader dacht ik ergens op een industrieterrein, maar dan moet ik tijdens de vakantie daar tijd spenderen en over na denken. Dat lijkt mij nog al een gedoe eerlijk gezegd.
Dat klopt, daar heb je gelijk in. Toch heb ik liever een brandstof motorjongetje schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:52:
[...]
Je tankt toch ook niet elke dag benzine? Met een beetje EV kun je prima 300km rijden (ook in de winter) en in de zomer nog wat meer. Dan laad je als je boodschappen doet, in het stadje dat je bezoekt etc. Je hoeft hem (in tegenstelling tot een plugin) niet elke dag op te laden, tenzij je elke dag heel België door rijdt.
Langs een snellader voordat je op bestemming aankomt, ik laad bijna nooit op bestemming zelf. Met 60% accu kan ik prima de week mee vooruit. Als je tijdens vakantie een lang dagtrip gaat doen kom je vanzelf weer langs een snellader. Of inderdaad bij de supermarkt of andere plek waar je langere tijd bent. Anders kun je altijd nog een granny charger in je huisje aansluiten.Fruitbiscuit schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:42:
[...]
Ja klopt alleen meestte reviews en verhalen die ik lees gaan vooral over de reis, dat geloof ik wel. Maar hoe doe je het op vakantie bestemming. Ik heb straks een huisje voor een week. En bij het huisje zit geen lader, in het dorpje zitten 2 11kw laders, maar ik heb geen zin om naar het andere kant van het dorp te lopen om auto op te halen. Paar stadjes verderop zit wel een snellader dacht ik ergens op een industrieterrein, maar dan moet ik tijdens de vakantie daar tijd spenderen en over na denken. Dat lijkt mij nog al een gedoe eerlijk gezegd.
Helaas hebben de japanners niet zo'n ruime keuze in elektrische auto's, maar je zou eens kunnen kijken naar Nissan Ariya. Verder de Kia EV3 of misschien de EV4 weet niet wat die gaat kosten.
Je hoeft toch niet dagelijks op te laden als je op vakantie bent?Fruitbiscuit schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 10:42:
[...]
In Zuid-Frankrijk maakte ik af en toe gebruik van Tesla Superchargers of IONITY bij een grote marche als we een dagje weg geweest waren. Als het echt moet kun je altijd nog een granny charger uitrollen.
[ Voor 3% gewijzigd door Dj-sannieboy op 19-02-2025 13:14 ]
ooit zei iemand tegen mij: Parkeren = laden. Dat pas ik vooralsnog altijd toe en heb daardoor nooit dat ik even bij moet laden bij een snellader... alleen laatst 1x wat rustiger moeten rijden omdat ik anders de eindbestemming (thuis) niet haalde...jouwheld schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:04:
[...]
Langs een snellader voordat je op bestemming aankomt, ik laad bijna nooit op bestemming zelf. Met 60% accu kan ik prima de week mee vooruit. Als je tijdens vakantie een lang dagtrip gaat doen kom je vanzelf weer langs een snellader. Of inderdaad bij de supermarkt of andere plek waar je langere tijd bent. Anders kun je altijd nog een granny charger in je huisje aansluiten.
Helaas hebben de japanners niet zo'n ruime keuze in elektrische auto's, maar je zou eens kunnen kijken naar Nissan Ariya. Verder de Kia EV3 of misschien de EV4 weet niet wat die gaat kosten.
...
@Fruitbiscuit die Arkana ziet er van buiten leuk uit maar voelt van binnen best gedateerd aan. Als de standaard van 7-10 jaar geleden. Prima als ik nu zelf een auto zou kopen op de 2e hands markt, maar om nu volle bak bijtelling ervoor neer te leggen… Ook op de achterbank zeer weinig ruimte als je dat belangrijk vindt.
Verder zou ik iedere auto die je lelijk vindt links laten liggen. Je wilt er toch elke keer met een beetje plezier instappen lijkt me.
Ik zat erin zoals jij wbt benzine VS elektrisch, maar toen ik ging proefrijden vond ik elektrisch toch wel lekker rustig en de auto’s lijken veel moderner uitgerust. Veelal zaken die je in hybride modellen in allerlei pakketten erbij moet kopen. Met extra kosten en enorme levertijden erbij cadeau. Enige echte nadeel imho is dat je vrijwel niets kunt met een aanhanger/caravan. In onze Model Y long range moest ik na 180km (aanhanger met veel volume lading maar matig gewicht en bij slechte weersomstandigheden) toch bijladen omdat ik van 100% naar 10% accu gereden was.
Verder zou ik iedere auto die je lelijk vindt links laten liggen. Je wilt er toch elke keer met een beetje plezier instappen lijkt me.
Ik zat erin zoals jij wbt benzine VS elektrisch, maar toen ik ging proefrijden vond ik elektrisch toch wel lekker rustig en de auto’s lijken veel moderner uitgerust. Veelal zaken die je in hybride modellen in allerlei pakketten erbij moet kopen. Met extra kosten en enorme levertijden erbij cadeau. Enige echte nadeel imho is dat je vrijwel niets kunt met een aanhanger/caravan. In onze Model Y long range moest ik na 180km (aanhanger met veel volume lading maar matig gewicht en bij slechte weersomstandigheden) toch bijladen omdat ik van 100% naar 10% accu gereden was.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Geen Japans maar wel in de buurt:Fruitbiscuit schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:17:
Toyota Corolla tourer
Mazda CX-30
Overige merken:
Peugeot 2008
Renault Arkana
Uiteindelijke keuze:
Hyundai Tucson HEV of PHEV. Met ACC volgens mij rond de 47k maar als je bedrijf een beetje onderhandelt of kijkt naar een actie zou het rond de 45k kunnen.
Of iets anders zoals de Honda Civic Sport (hatchback). Deze past binnen de 45k.
Ik neem aan dat als Nissan fan je al de nieuwe Qashqai op je lijstje hebt staan?
[ Voor 4% gewijzigd door Rudi01 op 19-02-2025 21:06 ]
Update van mijn kant. Ondertussen is een nieuwe Volvo EX40 of EC40 Ultra alsnog mogelijk want Volvo zet het nieuwe 2026 model scherp in de markt. Deze gaat passen in budget (met een beetje eigen bijdrage) en zal ongeveer hetzelfde kosten per maand als de Polestar 2 (2025 model). Deze 3 keuzes vormen nu onze top 3. De enige auto die nog op 1 kan komen is de Zeekr 7x maar de LR versie is nu helaas nog te duur. Die zou alles hebben: SUV, top prestaties, looks van buiten en binnen, comfort en luxe en meer dan genoeg ruimte.Juancho schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:59:
***members only***
BYD Sealion 7 viel dus eerder al af vanwege beperkte actieradius en snelladen van de comfort versie. Xpeng G6 heb ik ook proefgereden, hele fijne auto en mooi van binnen, maar ik kan niet echt wennen aan die ronde achterkant en vind dan bijv. de Polestar 2 veel mooier.
Andere alternatieven ben ik eigenlijk niet tegengekomen dus grote kans dat wij binnen 2 maanden gaan kiezen voor de Polestar of 1 van de 2 Volvo's. Of Zeekr moet nadat de lancering net is geweest nog gaan zakken in prijs en/of de leasemaatschappij moet deze auto niet zo idioot hoog inschatten qua risicoprofiel.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
@SirLenncelot Electrisch rijd heerljk, ik heb de Peugeot E2008 mogen rijden, maar voor standaard woon werk verkeer was de range gewoon slecht. Ik heb thuis geen laadpaal, mijn werk is 100km rijden en ik kon met de peugeot niet heen en weer, dus moet ik de auto 300m verder zetten om te laden. Nu rijd ik tijdelijk een polestar 2 single motor standard range, en die is wel beter. Maar goed mocht ik een avondje ergens heen willen moet ik hem toch weer 300m verder zetten om te laden.
Vandaar ook mijn keuze voor brandstof, want als ik naar huis wil heb ik geen zin om nog ergens 20 min te snelladen zodat ik de volgende dag op het werk kan komen.
Zo'n gevoel heb ik eigenlijk altijd bij renault idd, van buiten vrij mooi, maar van binnen vrij gedateerd. Ruimte wist ik niet, dacht dat het ene vrij grote auto moest zijn.
@Rudi01 Ga ik eens naar kijken, nooit echt in de hyundai hoek gekeken op de I30 na dan, vond dat ook een vrij mooie sportieve auto.
Qashqai vind ik de nieuwste modellen helaas niet mooi.
Vandaar ook mijn keuze voor brandstof, want als ik naar huis wil heb ik geen zin om nog ergens 20 min te snelladen zodat ik de volgende dag op het werk kan komen.
Zo'n gevoel heb ik eigenlijk altijd bij renault idd, van buiten vrij mooi, maar van binnen vrij gedateerd. Ruimte wist ik niet, dacht dat het ene vrij grote auto moest zijn.
@Rudi01 Ga ik eens naar kijken, nooit echt in de hyundai hoek gekeken op de I30 na dan, vond dat ook een vrij mooie sportieve auto.
Qashqai vind ik de nieuwste modellen helaas niet mooi.
Vanuit mijn werkgever heb ik de keuze uit een flexpool van leaseauto's welke dagelijks veranderd in beschikbaar. Niet gebruikt budget kan later worden ingezet, je kan een aantal keer wisselen van auto.
Ik ga de auto alleen zakelijk rijden, geen vereiste dus obv inhoud oid. Rij circa 20k km p/j.
Budget €975 incl. brandstof, ev verplicht.
Huidig aanbod met mijn interesse;
- zeekr x (nieuw, Long Range RWD 5D 200kW, €800 pm)
- Polestar 2 (Standard Range Single Motor 5D 170kw, 20.000km gereden, €950 pm)
Overig id3 en nog een aantal wat niet mijn interesse heeft.
Iemand ervaring met de zeekrx en/of Polestar of auto's in deze range (liefst sportief/zakelijk)?
Ik ga de auto alleen zakelijk rijden, geen vereiste dus obv inhoud oid. Rij circa 20k km p/j.
Iemand ervaring met de zeekrx en/of Polestar of auto's in deze range (liefst sportief/zakelijk)?
[ Voor 4% gewijzigd door Quito op 20-02-2025 12:09 ]
Ik rijd zelf de Polestar standard range single motor uit 2023 er zijn voor mij paar min en plus punten.Quito schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:07:
Vanuit mijn werkgever heb ik de keuze uit een flexpool van leaseauto's welke dagelijks veranderd in beschikbaar. Niet gebruikt budget kan later worden ingezet, je kan een aantal keer wisselen van auto.
Begin met de plus:
Rijd echt wel lekker, mooi vlot.
Infotainment is op basis van android dus wel leuk dat je bijv Amazon prime kunt downloaden en serie kunt kijken tijds het laden of youtube. Google maps die ingebouwt is is soms wel wat traag merk ik. Verder fijne auto.
Minpunten:
Middenconsole/tunnel is breed, maar dan ook echt breed. Ik kan de auto niet op cruise zetten en mijn rechterbeen even omhoog zetten zeg maar, wat voor mij soms wel als onprettig word ervaren.
De auto vind ik redelijk stug rijden, snelweg prima, maar zodra je op klinkerweg komt dan voel je de klinkers wel.
Heb ook wel eens wat problemen dat apple carplay niet direct geluid afspeelt, wanneer flitsmeister automatisch start begint mijn muziek ook pas, zijn wel meer bugs over het infotainment.
Mocht je mensen moeten vervoeren, ik ben 1.90 lang maar ik zou niet lekker achter mezelf kunnen zitten.
Ik zelf raad de auto daarom niet zo snel aan, het is een mooie auto om te zien en dat is het dan ook voor mij.
Recent heb ik een Ford Focus wagon ST-LineX met zo'n beetje alle opties erop. komende vanaf een toyota corolla touring sport kan ik zeggen dat ik dit toch wel iets leuker / sportiever vind rijden ( verder absoluut niks mis met de corolla )Fruitbiscuit schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:17:
Toyota Corolla tourer
Mazda CX-30
Overige merken:
Peugeot 2008
Renault Arkana
Uiteindelijke keuze:
past binnen je budget, ik zat op net geen 44k fiscale waarde.
:strip_exif()/f/image/21S4akCvQDNMPROwG6fSE7Rn.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank voor je reactie. Ik zal zeer beperkt mensen vervoeren omdat ik hem niet prive gaat rijden en het middenconsole had ik inderdaad gelezen.Fruitbiscuit schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:49:
[...]
Ik rijd zelf de Polestar standard range single motor uit 2023 er zijn voor mij paar min en plus punten.
Begin met de plus:
Infotainment is op basis van android dus wel leuk dat je bijv Amazon prime kunt downloaden en serie kunt kijken tijds het laden of youtube. Google maps die ingebouwt is is soms wel wat traag merk ik. Verder fijne auto.
Minpunten:
Middenconsole/tunnel is breed, maar dan ook echt breed. Ik kan de auto niet op cruise zetten en mijn rechterbeen even omhoog zetten zeg maar, wat voor mij soms wel als onprettig word ervaren.
De auto vind ik redelijk stug rijden, snelweg prima, maar zodra je op klinkerweg komt dan voel je de klinkers wel.
Heb ook wel eens wat problemen dat apple carplay niet direct geluid afspeelt, wanneer flitsmeister automatisch start begint mijn muziek ook pas, zijn wel meer bugs over het infotainment.
Mocht je mensen moeten vervoeren, ik ben 1.90 lang maar ik zou niet lekker achter mezelf kunnen zitten.
Ik zelf raad de auto daarom niet zo snel aan, het is een mooie auto om te zien en dat is het dan ook voor mij.
Iemand ervaringet de Zeekrx of een ander alternatief?
Hier ga ik ook even naar kijken, mooie auto om te zien! Hoe rijd hij verder voor lange afstanden?rjong5 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:18:
[...]
Recent heb ik een Ford Focus wagon ST-LineX met zo'n beetje alle opties erop. komende vanaf een toyota corolla touring sport kan ik zeggen dat ik dit toch wel iets leuker / sportiever vind rijden ( verder absoluut niks mis met de corolla )
past binnen je budget, ik zat op net geen 44k fiscale waarde.
[Afbeelding]
Ik had voor mijn huidige leaseauto ook 4 jaar een Ford Focus Wagon ST-line (2020 model) en een dikke 110k km mee gereden. Erg fijne rijdersauto, ook voor de langere afstanden. En een enorme bak ruimte. Heb toen ook de Corolla proefgereden maar als je dat vergelijkt met de Focus dan is dat toch echt een veel fijnere auto.Fruitbiscuit schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 13:50:
[...]
Hier ga ik ook even naar kijken, mooie auto om te zien! Hoe rijd hij verder voor lange afstanden?
Dit inderdaad, fijne autoMaSw85 schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:13:
[...]
Ik had voor mijn huidige leaseauto ook 4 jaar een Ford Focus Wagon ST-line (2020 model) en een dikke 110k km mee gereden. Erg fijne rijdersauto, ook voor de langere afstanden. En een enorme bak ruimte. Heb toen ook de Corolla proefgereden maar als je dat vergelijkt met de Focus dan is dat toch echt een veel fijnere auto.
De keuze is gemaakt, gaat de Zeekr x worden
Fruitbiscuit schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 12:49:
[...]
Ik rijd zelf de Polestar standard range single motor uit 2023 er zijn voor mij paar min en plus punten.
Begin met de plus:
Minpunten:
NM
[ Voor 100% gewijzigd door Aghanim op 20-02-2025 20:52 ]
Nog een update want vandaag zijn we langs Polestar en Volvo geweest om de Polestar 2 goed te bekijken, interieur zaken beter testen etc. En ook de EC40 voor het eerst goed bekeken en proefgereden. Keuze wordt er niet makkelijk op want deze 2 vinden we echt heel mooi en fijn. De EX40 valt wel af omdat we die nu al 5 jaar rijden en het is gewoon een bakbeest op de weg, zo lomp. De EC40 is wat sportiever en meer gestroomlijnd dus ook beter verbruik.Juancho schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:48:
[...]
Update van mijn kant. Ondertussen is een nieuwe Volvo EX40 of EC40 Ultra alsnog mogelijk want Volvo zet het nieuwe 2026 model scherp in de markt. Deze gaat passen in budget (met een beetje eigen bijdrage) en zal ongeveer hetzelfde kosten per maand als de Polestar 2 (2025 model). Deze 3 keuzes vormen nu onze top 3. De enige auto die nog op 1 kan komen is de Zeekr 7x maar de LR versie is nu helaas nog te duur. Die zou alles hebben: SUV, top prestaties, looks van buiten en binnen, comfort en luxe en meer dan genoeg ruimte.
BYD Sealion 7 viel dus eerder al af vanwege beperkte actieradius en snelladen van de comfort versie. Xpeng G6 heb ik ook proefgereden, hele fijne auto en mooi van binnen, maar ik kan niet echt wennen aan die ronde achterkant en vind dan bijv. de Polestar 2 veel mooier.
Andere alternatieven ben ik eigenlijk niet tegengekomen dus grote kans dat wij binnen 2 maanden gaan kiezen voor de Polestar of 1 van de 2 Volvo's. Of Zeekr moet nadat de lancering net is geweest nog gaan zakken in prijs en/of de leasemaatschappij moet deze auto niet zo idioot hoog inschatten qua risicoprofiel.
We willen de keuze deze maand nog maken want beide dealers verwachten hele drukke maanden zo vanaf de zomer tot einde jaar gezien de bijtelling voor EV na dit jaar gelijk is aan brandstof auto's. En ik wil geen risico nemen als mijn huidige XC40 per 1 oktober ingeleverd moet worden.
Het zal een keuze worden op basis van gevoel en wat we belangrijker vinden:
1. Polestar 2: na 5 jaar een andere look, geen lompe SUV maar meer een sportief ogende en rijdende wagen die overigens wel wat hoger op de pootjes staat. Je zit echt in een soort van cockpit wat het rijden echt wel een stukje leuker maakt dan nu in de XC40. Mooie materialen, fijn Scandinavisch sfeertje en het 2025 model heeft gewoon hele goede cijfers op gebied van actieradius/verbruik en snelladen. Met een PS2 zullen we echt een mega stap maken op dat gebied. Nadeel is wel dat het wat krapper en minder open aanvoelt, dat merkten we gelijk toen we van de PS2 in de EC40 stapten. Goed, dat zal straks in praktijk natuurlijk niet gebeuren dus je went vast heel snel aan die nieuwe cabine maar het is weldegelijk anders.
2. Volvo EC40. Van buiten anders dan onze XC40, sportieve look met aflopende daklijn, leuk spoilertje en het is een minder lomp ogende SUV Crossover dan de EX40. En daardoor dus ook zuiniger en ook het nieuwe 2026 model brengt een betere actieradius en sneller laden (beide wagens 205kW). De PS2 komt nog een stukje verder. Voordeel van de EC4 is vooral dat we weten wat je krijgt. En wat we nu hebben waarderen we enorm. En van binnen is er dus 0 verschil, behalve dat het 2026 model nieuwe hardware krijgt en de systemen dus weer klaar zijn voor de toekomst. Wat ook wel moest overigens. Ondanks de aflopende daklijn hebben we ruimte zat, ook achterin en het zicht naar achteren viel ons eigenlijk wel mee. Hadden we slechter verwacht. Nadeel is natuurlijk dat je bij een soortgelijke auto blijft waarin je dus totaal 10 jaar rijdt. In dat kader wel prettig dat we bij de EC40 dan een heel ander ogend lichter interieur krijgen incl. stoelen en de buitenkant is dus anders en er is net een nieuwe kleur gelanceerd die we prachtig vinden. Dus die zaken moeten er dan maar voor zorgen dat er weer een nieuw fris gevoel bij de Volvo komt.
Kortom, en ja het is een luxe keuze, geen makkelijke keuze. Ergens lijkt het me super tof om de PS2 te kiezen. Echt ff wat anders qua rijgedrag en het is natuurlijk een andere type wagen. Anderzijds waarderen we de Volvo enorm en ik vind de EC40 Coupé SUV ook gewoon heel gaaf. Techniek zal niet direct doorslaggeven zijn want zoals gezegd, wij gaan al een mega stap vooruit ivm onze eerste generatie XC40 P8. Zowel de PS2 als EC40 moeten in de winter wel zo'n 350-400km halen terwijl dat nu vaak 260-280km is. Voorjaar/zomer moet de Volvo wel 450+ halen terwijl de Polestar 2 wel 500+ zou moeten kunnen halen. Beide de single motor extended range variant.
Wat ik eerder al poste, alternatieven zie ik niet behalve de Zeekr 7x maar nu nog te duur.
Adviezen zijn welkom wbt de EC40 vs PS2 en anders wordt het gewoon een keuze maken op basis van gevoel!
Voor de liefhebber hier nog even de nieuwe kleur van Volvo, de zogenaamde Forest Lake kleur (semi-donkergroen metallic met een elegante turquoise schittering in zonlicht):
:strip_exif()/f/image/HhJ7tzFjsN2mb7y9XFOm9W5X.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 22-02-2025 00:15 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ziet er idd uit alsof ie gespoten is door hem door een moeras te trekken
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@Juancho ik snap heel goed dat je tussen beide wagens twijfelt, ik vind ze beide ook erg mooi.
Nu een tevreden PS2 rijder, maar de wagen is natuurlijk wat minder ruim dan hij van buiten oogt, middenconsole groot, kleine ruiten zorgen voor een krapper gevoel en achterbank ruimte is wat beperkt. Als dat in de EC40 beter is dan heb je een rationeel argument.
Nu is onze andere auto ontzettend ruim en rationeel gekozen maar daar stap ik toch met minder plezier in. Daarom zou mijn advies zijn, kies de wagen waar je het meest enthousiast over bent zonder de rationale argumenten. Elke keer als je erin stapt pluk je daar de vruchten van/
Nu een tevreden PS2 rijder, maar de wagen is natuurlijk wat minder ruim dan hij van buiten oogt, middenconsole groot, kleine ruiten zorgen voor een krapper gevoel en achterbank ruimte is wat beperkt. Als dat in de EC40 beter is dan heb je een rationeel argument.
Nu is onze andere auto ontzettend ruim en rationeel gekozen maar daar stap ik toch met minder plezier in. Daarom zou mijn advies zijn, kies de wagen waar je het meest enthousiast over bent zonder de rationale argumenten. Elke keer als je erin stapt pluk je daar de vruchten van/
Ja het is nogmaals vooral een luxe keuze, dat beseffen we ons heel goed. Ik spreek overigens over we ondanks dat het mijn leaseauto is. Maar mijn partner heeft misschien de auto nog wel meer mee (en zeker op langere ritten) dan ikzelf. Dus ik wil haar er ook gewoon bij betrekken zodat we samen de juiste keuze maken.SirLenncelot schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 14:43:
@Juancho ik snap heel goed dat je tussen beide wagens twijfelt, ik vind ze beide ook erg mooi.
Ruimte is voor ons geen doorslaggevende factor, beide bieden genoeg ruimte voor/achter/kofferbak voor onze situatie. Het is vooral het ruimtelijke gevoel wat gewoon anders is in de Polestar ivm Volvo. Logisch, we rijden nu al 5 jaar in de XC40. Maar wel grappig, toen ik zelf de proefrit in de PS2 had vond ik het anders maar geen negatief verschil. Toen mijn vriendin gister in de PS2 stapte en een stukje reed vond ze hetzelfde. Anders, maar niet te laag op de weg en wel een heel mooi luxe sfeertje. Maarja, toen gingen we direct naar Volvo (zit er naast) en stapten we in de EC40. Pas toen merkten we dat het echt wel anders voelt en daarin zullen we deels onze keuze op baseren. Wat ook mee gaat spelen is simpelweg geld. De EC40 zal ongeveer 45-50 euro netto p/m duurder zijn dan de PS2. Of we dat het waard gaan vinden is een belangrijk gespreksonderwerp de komende dagen
Het goede nieuws: er is geen slechte keuze in deze
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 22-02-2025 17:08 ]
Leasebudget
Benzine: €780 (uitstoot <145 g/km)
Plug-in hybride: €800 (uitstoot <145 g/km)
Elektrisch: €825
Maximale overschrijding: €125
Kilometrage per jaar
30.000 km
Contractduur
60 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent
Inclusief
Merkbeleid
n.v.t.
Overige afhankelijkheden
Geen bestelbussen of cabrio's
Specifieke wensen
(nog in te vullen)
Huidige situatie
Op dit moment heb ik een flexleasecontract en mag ik al bijna een jaar een vaste leaseauto uitzoeken. Helaas merk ik dat ik last heb van keuzestress, dus hopelijk kunnen jullie mij hierin adviseren.
Wij zijn een gezin van drie en gebruiken de auto als gezinsauto. Onze dochter is 3 jaar oud en we hebben al gesprekken gehad over gezinsuitbreiding. Hopelijk mogen we weer ouders worden
Momenteel rij ik een Polestar 2 via een flexleaseconstructie (maandelijkse wissel via Athlon). In het afgelopen jaar heb ik zoveel gewisseld dat ik uiteindelijk een Polestar met 12% bijtelling kon krijgen. Hierdoor is de overstap naar een andere auto netto gezien behoorlijk groot.
Vanaf 2026 is elektrisch leasen in mijn ogen minder interessant, dus ik kijk naar de mogelijkheden voor dit jaar. Ik kan de huidige Polestar 2 tot eind 2024 met 12% bijtelling blijven rijden en in 2026 overstappen op een plug-in hybride, of dit jaar toch nog een elektrische lease afsluiten.
Belangrijke eisen en overwegingen
Ruimte (vooral de kofferbak) → Belangrijk, zeker met toekomstige gezinsuitbreiding.
Actieradius in de praktijk van 350+ km → Mijn huidige Polestar voldoet hieraan, maar meer is altijd welkom.
Auto’s op het oog
Kilometrage per jaar
30.000 km
Contractduur
60 maanden
Inclusief
Merkbeleid
n.v.t.
Overige afhankelijkheden
Specifieke wensen
(nog in te vullen)
Huidige situatie
Op dit moment heb ik een flexleasecontract en mag ik al bijna een jaar een vaste leaseauto uitzoeken. Helaas merk ik dat ik last heb van keuzestress, dus hopelijk kunnen jullie mij hierin adviseren.
Wij zijn een gezin van drie en gebruiken de auto als gezinsauto. Onze dochter is 3 jaar oud en we hebben al gesprekken gehad over gezinsuitbreiding. Hopelijk mogen we weer ouders worden
Momenteel rij ik een Polestar 2 via een flexleaseconstructie (maandelijkse wissel via Athlon). In het afgelopen jaar heb ik zoveel gewisseld dat ik uiteindelijk een Polestar met 12% bijtelling kon krijgen. Hierdoor is de overstap naar een andere auto netto gezien behoorlijk groot.
Vanaf 2026 is elektrisch leasen in mijn ogen minder interessant, dus ik kijk naar de mogelijkheden voor dit jaar. Ik kan de huidige Polestar 2 tot eind 2024 met 12% bijtelling blijven rijden en in 2026 overstappen op een plug-in hybride, of dit jaar toch nog een elektrische lease afsluiten.
Ruimte (vooral de kofferbak) → Belangrijk, zeker met toekomstige gezinsuitbreiding.
Actieradius in de praktijk van 350+ km → Mijn huidige Polestar voldoet hieraan, maar meer is altijd welkom.
Auto’s op het oog
/f/image/fRnTyt9DeJnzbdjp1e2Er7St.png?f=fotoalbum_large)
@Calder Je vergelijkt compleet aangeklede auto's zoals een Model Y met een redelijk kale Octavia handgeschakeld met een kleurtje. Kan natuurlijk prima zijn dat je dat prima vind, maar een beetje aangeklede octavia combi kost je wel 41k catalogus waarde (kan nog wel duurder maar weet niet of je een panaromadak, luxe stoelen ed wilt).
Ik heb de Octavia inderdaad verkeerd neergzet.jongetje schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 12:09:
@Calder Je vergelijkt compleet aangeklede auto's zoals een Model Y met een redelijk kale Octavia handgeschakeld met een kleurtje. Kan natuurlijk prima zijn dat je dat prima vind, maar een beetje aangeklede octavia combi kost je wel 41k catalogus waarde (kan nog wel duurder maar weet niet of je een panaromadak, luxe stoelen ed wilt).
Panoramadak hoeft niet, maar stoelverwarming zou fijn zijn.
Het is de Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Premium Sky 5d geworden.avotar schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 06:39:
[...]
Door het bos toch 2 bomen gevonden die wel zo'n beetje voldoen aan alles wat ik wilde:
Renault Symbioz E-Tech full hybrid 145 iconic 5d
Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Premium Sky 5d
Eigenlijk nog wel 2 behoorlijk verschillende wagens en dat maakt het lastig kiezen.
In eerste instantie keek ik voor PHEV, maar dat werkte niet als ik ook m'n kofferbak ruimte wilde blijven behouden. Een derde minder was dan echt de standaard.
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Hoe kom je aan de prijs van de Mazda 6e? Ik zou verwachten dat die wat duurder gaat worden.Calder schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:45:
Leasebudget
Kilometrage per jaar
30.000 km
Contractduur
60 maanden
Inclusief
Merkbeleid
n.v.t.
Overige afhankelijkheden
Specifieke wensen
(nog in te vullen)
Huidige situatie
Auto’s op het oog
[Afbeelding]
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Ja de dealer heeft deze kleur bij een Volvo meeting gezien icm het lichte interieur. Die combinatie vond hij oprecht prachtig. Dat gaat hem voor ons dan ook worden als het de EC40 wordt. Dit weekend lopen we alles nog even langs en dan gaan we kiezen en rapido bestellen. Hopelijk kunnen we in augustus dan met deze nieuwe auto onze roadtrip naar Spanje maken. Moet ik alleen wel een maandje leasecontract afkopen van mijn huidige XC40, maar die boete heb ik vandaag maar even opgevraagd. Hopelijk valt die mee.
Media noemt overal 45k. Ik heb de dealer ook gevraagd maar die zegt geen prijs te kunnen noemen.ST10©DE schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:21:
[...]
Hoe kom je aan de prijs van de Mazda 6e? Ik zou verwachten dat die wat duurder gaat worden.
45k is natuurlijk wel de instap prijs dus een beetje aangeklede versie zal ook tussen de 50-55k uit gaan komen.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
@Calder wat mij betreft vooral de keuze maken op basis of je thuis kunt laden of niet (in dien wel; EV, anders hybride/benzine). Daarnaast is het wel ideaal om de kinderwagen van een afstand erin te kunnen gooien (Model Y, Octavia). Een kofferbakje van onder de 500 liter moet ik in ieder geval niet aan denken met onze 2 kinderen. Mijn keuze zou dus een Model Y of Octavia zijn, afhankelijk van of je thuis (of heel dichtbij) kunt laden of niet.
@ST10©DE Wat @Csotranme zegtCsotranme schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:18:
[...]
Media noemt overal 45k. Ik heb de dealer ook gevraagd maar die zegt geen prijs te kunnen noemen.
45k is natuurlijk wel de instap prijs dus een beetje aangeklede versie zal ook tussen de 50-55k uit gaan komen.
Ik had even op EV database gekeken voor de "prijs". De mazda dealer zou mij nog informeren als dit bekend is.
[ Voor 4% gewijzigd door Calder op 26-02-2025 16:35 ]
@Thomas18GTThomas18GT schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:18:
@Calder wat mij betreft vooral de keuze maken op basis of je thuis kunt laden of niet (in dien wel; EV, anders hybride/benzine). Daarnaast is het wel ideaal om de kinderwagen van een afstand erin te kunnen gooien (Model Y, Octavia). Een kofferbakje van onder de 500 liter moet ik in ieder geval niet aan denken met onze 2 kinderen. Mijn keuze zou dus een Model Y of Octavia zijn, afhankelijk van of je thuis (of heel dichtbij) kunt laden of niet.
Ik kan dichtbij huis of op kantoor laden. Bij de meeste klanten die ik bezoek is dit ook mogelijk. In het ergste geval moet ik gebruik maken van een snellader, maar in de afgelopen twee jaar is dat slechts één keer nodig geweest.
@Thomas18GT Calder rijdt al een EV dus denk dat die prima de voor en nadelen kent 😉
Heb je de auto’s al eens in een tool van je lease maatschappij gehaald?Calder schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:03:
[...]
Ik heb de Octavia inderdaad verkeerd neergzet.
Panoramadak hoeft niet, maar stoelverwarming zou fijn zijn.
Je hebt namelijk incl brandstof dus ik betwijfel of de meeste modellen lukken (zeker ICE/ hybride)
Het viel mij op toen ik in december moest kiezen dat een ICE/hybride makkelijk 100/150 euro duurder kon zijn p/m aan lease bedrag
@TogiTogi schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:31:
[...]
Heb je de auto’s al eens in een tool van je lease maatschappij gehaald?
Je hebt namelijk incl brandstof dus ik betwijfel of de meeste modellen lukken (zeker ICE/ hybride)
Het viel mij op toen ik in december moest kiezen dat een ICE/hybride makkelijk 100/150 euro duurder kon zijn p/m aan lease bedrag
Helaas, de eerdere samengestelde Octavia valt buiten mijn budget nu
Dan neem ik aan dat het een P2 van een aantal jaar geleden was, die waren toch vrij prijzig in de markt? 12% van 70.000 is ongeveer hetzelfde als 22% van 40.000.Calder schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:45:
In het afgelopen jaar heb ik zoveel gewisseld dat ik uiteindelijk een Polestar met 12% bijtelling kon krijgen. Hierdoor is de overstap naar een andere auto netto gezien behoorlijk groot.
Zou voor de ix 1 gaan mooie autoCalder schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 10:45:
Leasebudget
Kilometrage per jaar
30.000 km
Contractduur
60 maanden
Inclusief
Merkbeleid
n.v.t.
Overige afhankelijkheden
Specifieke wensen
(nog in te vullen)
Huidige situatie
Auto’s op het oog
[Afbeelding]
Met het gestelde budget wordt dat dan wel een hele kale. Prijs gaat hard met een paar leuke opties, die je bij andere merken standaard hebt. En in zou niet zo snel de ix1 nemen als je twee kinderen hebt want daar is de ruimte beperkt. Een Scenic of Model Y is dan veel meer bang for buck en biedt de nodige ruimte.
@Calder Heb je al eens met bijvoorbeeld de Directlease website wat auto's bij elkaar geklikt?
Ik betwijfel alleen wel zoals al gezegd of het allemaal wel past in je budget met wat je nu uitgezocht hebt..Calder schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:29:
[...]
@ST10©DE Wat @Csotranme zegt
Ik had even op EV database gekeken voor de "prijs". De mazda dealer zou mij nog informeren als dit bekend is.
Ik heb een budget van 1215eur incl. brandstof. Wel 35k per jaar en 4 jaar.
Ik kom dan uit op cataloguswaardes van 50-55k
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Haha dat zag ik, maar het feit dat er benzine auto's op z'n lijstje staan en benzine als voordeel op z'n lijstje zegt wat mij betreft genoeg. Ik had geen oprit en 's avonds om 11 uur naar een openbare paal rijden omdat die eindelijk vrij was en teruglopen in de regen met m'n ID4 van 50k was het gewoon niet waard. Ik zou dus lekker voor die Octavia gaan als het mag van de werkgever (maar ik heb zelf dan nu ook prive een Passat).jongetje schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:57:
@Thomas18GT Calder rijdt al een EV dus denk dat die prima de voor en nadelen kent 😉
Maar daarom was mijn vraag of hij op de oprit kon laden, dat scheelt een hele hoop frustratie in veel gevallen.
Dat is wel heel kortzichtig. Wij hebben bijv. ook geen oprit maar in de bijna 5 jaar dat we onze EV rijden nooit issues gehad. Ten eerste hebben we vele publieke laadpalen op korte afstand, ten tweede kunnen we op het werk laden, ten 3de werk ik regelmatig thuis en overdag is vaak 90% van de palen wel vrij en zo kan ik nog een rits aan punten aanhalen die aangeven dat je echt niet perse een laadpaal thuis moet hebben om EV te kunnen rijden. Dat is zo persoonlijk voor iemand.Thomas18GT schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:14:
[...]
Maar daarom was mijn vraag of hij op de oprit kon laden, dat scheelt een hele hoop frustratie in veel gevallen.
Leasebudget: 1200
Kilometrage per jaar: 40.000
Contractduur: 48
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, alternatieve regeling (Athlon)
Brandstofbeleid Full electric
Merkbeleid, zo ja, welke: N.v.t.
Overige afhankelijkheden: Afloop verlengd huidig contract: 31-12-2025
Specifieke wensen: Dit jaar op kenteken (bijtelling).
Huidige auto: Volvo XC40 P8 (twin)
Goedemorgen! Helaas loopt dit jaar mijn lease contract voor de XC40 af, wat een top auto. Nu op zoek naar iets vergelijkbaars of beters. Een twin/AWD is niet nodig, maar rijcomfort veel opties en beetje stoere uitstraling wel (+ wat ruimte voor mijn 1,5 jaar oude dochter). Range anxiety al vrij snel laten varen, dus ook met vakantie vind ik die +/- 300km range instap modellen prima zat.
Alle chinezen merken die zich niet voordoen als Westers krijgen van de leasemaatschappij een extra afschrijving mee, dus die vallen af door hoge bijtellingen (BYD, Xpeng, ..). Blijft over de merken die zich voordoen als Westers en soms alsnog Chinese roots hebben
.
De nieuwe Skoda lijkt een mooie optie, de mustang spreekt mij qua looks wel aan en de Q4 is mooi maar die Duitsers met hun oneindige optiepakketten... (wil geen kale auto)
Shortlist
Ford Mustang EV Mach-E full option of Premium met iets minder opties
Skoda Enyaq 60 bus ed/sportline full option
Audi Q4 E-tron quattro edition met paar opties
Op zoek naar tips die mijn shortlist overhoop halen en ook benieuwd naar jullie ervaringen en tips om een iets voordeliger geprijsd voorraad model te scoren (tot 1000km op de teller is volgens mij toegestaan bij ons).
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief, alternatieve regeling (Athlon)
Goedemorgen! Helaas loopt dit jaar mijn lease contract voor de XC40 af, wat een top auto. Nu op zoek naar iets vergelijkbaars of beters. Een twin/AWD is niet nodig, maar rijcomfort veel opties en beetje stoere uitstraling wel (+ wat ruimte voor mijn 1,5 jaar oude dochter). Range anxiety al vrij snel laten varen, dus ook met vakantie vind ik die +/- 300km range instap modellen prima zat.
Alle chinezen merken die zich niet voordoen als Westers krijgen van de leasemaatschappij een extra afschrijving mee, dus die vallen af door hoge bijtellingen (BYD, Xpeng, ..). Blijft over de merken die zich voordoen als Westers en soms alsnog Chinese roots hebben
De nieuwe Skoda lijkt een mooie optie, de mustang spreekt mij qua looks wel aan en de Q4 is mooi maar die Duitsers met hun oneindige optiepakketten... (wil geen kale auto)
Shortlist
Op zoek naar tips die mijn shortlist overhoop halen en ook benieuwd naar jullie ervaringen en tips om een iets voordeliger geprijsd voorraad model te scoren (tot 1000km op de teller is volgens mij toegestaan bij ons).
Als je 1 regel uit mijn 2 posts met advies gaat quoten is het wel heel kortzichtig jaJuancho schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:47:
[...]
Dat is wel heel kortzichtig. Wij hebben bijv. ook geen oprit maar in de bijna 5 jaar dat we onze EV rijden nooit issues gehad. Ten eerste hebben we vele publieke laadpalen op korte afstand, ten tweede kunnen we op het werk laden, ten 3de werk ik regelmatig thuis en overdag is vaak 90% van de palen wel vrij en zo kan ik nog een rits aan punten aanhalen die aangeven dat je echt niet perse een laadpaal thuis moet hebben om EV te kunnen rijden. Dat is zo persoonlijk voor iemand.
Ik had geen oprit en 's avonds om 11 uur naar een openbare paal rijden omdat die eindelijk vrij was en teruglopen in de regen met m'n ID4 van 50k was het gewoon niet waard. Ik zou dus lekker voor die Octavia gaan als het mag van de werkgever (maar ik heb zelf dan nu ook prive een Passat).
Het is slechts mijn advies voortkomend uit mijn ervaring, en ik haat door de regen lopenMijn keuze zou dus een Model Y of Octavia zijn, afhankelijk van of je thuis (of heel dichtbij) kunt laden of niet.
En voor jou, of mensen zoals jij die heel dichtbij kunnen laden, zou ik dan ook een EV adviseren, zoals ik eerder al deed.
[ Voor 4% gewijzigd door Thomas18GT op 27-02-2025 09:54 ]
Mijn advies is simpel: ga zelf goed onderzoeken hoe het met laden zit in jouw omgeving en wat voor jouw werk. Op diverse momenten van de dag, ga savonds nog eens een rondje door de wijk/dorp/stad lopen, onderzoek hoeveel palen er staan, of je er misschien 1 kan aanvragen etc. etc. Dat is mijn advies.
Maar ik hoor het wel vaker: geen eigen oprit is eigenlijk geen EV. Daar was mijn reactie op bedoeld.
Maar ik hoor het wel vaker: geen eigen oprit is eigenlijk geen EV. Daar was mijn reactie op bedoeld.
Heb je al eens gedacht aan een Volvo EC40, het nieuwe 2026 model komt eraan. Dat wordt het zeer waarschijnlijk ook voor ons en wij komen ook uit een P8 1e generatie. we zullen dan de Ultra nemen met die nieuwe Forest lake kleur groen in het lichte interieur met wat houten accenten. Dan staat er toch qua looks van buiten en binnen een andere Volvo dan we nu hebben.TD-91 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:47:
Alle chinezen merken die zich niet voordoen als Westers krijgen van de leasemaatschappij een extra afschrijving mee, dus die vallen af door hoge bijtellingen (BYD, Xpeng, ..). Blijft over de merken die zich voordoen als Westers en soms alsnog Chinese roots hebben.
Shortlist
Ons andere alternatief is overigens een Polestar 2. Zeekr 7x was een optie maar wat je ook zegt, omdat het een chinees is, erg duur in de lease. Idioot hoog zelfs. Alle andere opties konden niet tippen aan de Volvo of Polestar eigenlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 27-02-2025 10:04 ]
Ik heb wél een oprit, geen EVSE (laadpaal) én wel een BEV. Maar met 3 kantoordagen kan ik prima uit de voeten (ik laad op kantoor). Tijdens vakanties hang ik de auto wel eens aan een publieke laadpaal en onderweg aan een snellader. Dit kan prima, maar ik heb dan wel een range van ~450 echte kilometers in de winter en als je dat moet doen met een BEV met 250 km range zou ik daar toch wel echt anders tegenaan kijken.Juancho schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:47:
[...]
Dat is wel heel kortzichtig. Wij hebben bijv. ook geen oprit maar in de bijna 5 jaar dat we onze EV rijden nooit issues gehad. Ten eerste hebben we vele publieke laadpalen op korte afstand, ten tweede kunnen we op het werk laden, ten 3de werk ik regelmatig thuis en overdag is vaak 90% van de palen wel vrij en zo kan ik nog een rits aan punten aanhalen die aangeven dat je echt niet perse een laadpaal thuis moet hebben om EV te kunnen rijden. Dat is zo persoonlijk voor iemand.
Daarbij komt dat sommige functionaliteiten niet werken bij een BEV zonder laadpaal: bijv. voorverwarmen met timers niet elke auto kan dat even goed en gemakkelijk zonder aan een EVSE te hangen - ik kan bijv. maar twee timers instellen en meer kan enkel indien ik een laadlocatie koppel en hier timers aan hang.
Een full EV kan dan prima toch?True schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:12:
[...]
Ik heb wél een oprit, geen EVSE (laadpaal) én wel een BEV. Maar met 3 kantoordagen kan ik prima uit de voeten (ik laad op kantoor). Tijdens vakanties hang ik de auto wel eens aan een publieke laadpaal en onderweg aan een snellader. Dit kan prima, maar ik heb dan wel een range van ~450 echte kilometers in de winter en als je dat moet doen met een BEV met 250 km range zou ik daar toch wel echt anders tegenaan kijken.
Daarbij komt dat sommige functionaliteiten niet werken bij een BEV zonder laadpaal: bijv. voorverwarmen met timers niet elke auto kan dat even goed en gemakkelijk zonder aan een EVSE te hangen - ik kan bijv. maar twee timers instellen en meer kan enkel indien ik een laadlocatie koppel en hier timers aan hang.
offtopic:
Volgens mij is de term full EV niet een term die regelmatig gebruikt wordt. Ik doel met een BEV op een batterij EV dus een EV met batterij (en niet een waterstof EV).
Het wordt wat OT, maar met minder range die 250km -die ik als voorbeeld aanhaal- vind ik wel echt te karig. Vrijdag thuiswerken dus donderdag naar 100% laden en als je dan maar 250 echte winter kilometers haalt moet je wel eens laden in de dagen vóór je kantoordag op maandag als je de auto in het weekend nog voor een rit of wat gebruikt.
Dus indien men niet thuis laagdrempelig kan laden én het budget óf de persoonlijke keuze het niet toelaat te kiezen voor een auto met een flinke realistische range in zomer én winter dan kan ik absoluut de afweging snappen om een ICE te nemen.
Ik dacht dat het voor mij erg vervelend zou worden om geen laadpaal te krijgen, maar in de vier maanden dat de ID.7 nu heb, heb ik welgeteld één keer aan een 11 kW EVSE gehangen in de wijk om de auto vol genoeg te krijgen voor de tijd tussen twee kantoordagen - dat was dan ook tijdens de kerstvakantie. In alle andere gevallen kwam ik er gewoon mee weg om te wachten op de volgende kantoordag óf ik moest incidenteel me een snellader laden wat sowieso had gemoeten gezien de langere rit weg van huis.
EV rijden is geweldig, maar de evangelische houding van sommige EV-berijders stoot mij tegen de borst, het is niet altijd een geschikte keuze.
Volgens mij is de term full EV niet een term die regelmatig gebruikt wordt. Ik doel met een BEV op een batterij EV dus een EV met batterij (en niet een waterstof EV).
Het wordt wat OT, maar met minder range die 250km -die ik als voorbeeld aanhaal- vind ik wel echt te karig. Vrijdag thuiswerken dus donderdag naar 100% laden en als je dan maar 250 echte winter kilometers haalt moet je wel eens laden in de dagen vóór je kantoordag op maandag als je de auto in het weekend nog voor een rit of wat gebruikt.
Dus indien men niet thuis laagdrempelig kan laden én het budget óf de persoonlijke keuze het niet toelaat te kiezen voor een auto met een flinke realistische range in zomer én winter dan kan ik absoluut de afweging snappen om een ICE te nemen.
Ik dacht dat het voor mij erg vervelend zou worden om geen laadpaal te krijgen, maar in de vier maanden dat de ID.7 nu heb, heb ik welgeteld één keer aan een 11 kW EVSE gehangen in de wijk om de auto vol genoeg te krijgen voor de tijd tussen twee kantoordagen - dat was dan ook tijdens de kerstvakantie. In alle andere gevallen kwam ik er gewoon mee weg om te wachten op de volgende kantoordag óf ik moest incidenteel me een snellader laden wat sowieso had gemoeten gezien de langere rit weg van huis.
EV rijden is geweldig, maar de evangelische houding van sommige EV-berijders stoot mij tegen de borst, het is niet altijd een geschikte keuze.
Evangelische houding? Het wordt steeds warriger. Sorry. Iedereen moet vooral zijn eigen situatie bekijken of daar een EV (dat is gewoon een auto met batterij) geschikt is en zoja welke actieradius past bij die situatie. Daar rolt dan wat uit. Durf je het niet aan omdat het heel krap wordt, neem dan een hybride auto of toch een brandstof auto. Zijn gewoon keuzes die mensen moeten maken op basis van hun situatie. Hoe daar een evangelische houding bij past is mij volstrekt onduidelijk.
Sommigen kunnen niet kiezen... en MOETEN voor een EV gaan, en als dan de werkgever het budget van een ICE aanhoudt dan wordt het krap.Juancho schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:31:
Evangelische houding? Het wordt steeds warriger. Sorry. Iedereen moet vooral zijn eigen situatie bekijken of daar een EV (dat is gewoon een auto met batterij) geschikt is en zoja welke actieradius past bij die situatie. Daar rolt dan wat uit. Durf je het niet aan omdat het heel krap wordt, neem dan een hybride auto of toch een brandstof auto. Zijn gewoon keuzes die mensen moeten maken op basis van hun situatie. Hoe daar een evangelische houding bij past is mij volstrekt onduidelijk.
Ik kon ook niet thuisladen, en zolang ik werkte was dit geen probleem, want inderdaad de maandag laden en dan donder- of vrijdag laden afhankelijk van wanneer we thuiswerken. Donderdag laden kwam ik meestal in de problemen qua bereik, en moest ik bijladen. Niet altijd een probleem, want ik kon wel ergens laden waar ik parkeerde. Dat lukte ook niet altijd want wat in 2023 met 12 EV parkeerplaatsen wel lukte, lukte in 2025 niet meer met al die (B)EV's. Ik kon ook in de buurt laden, maar net zoals hiervoor, lukte nog perfect in 2023 maar in 2025 waren die meestal bezet.
Daarom een BEV met in de winter rond de 350 à 400 (0-100%) bereik zou moeten volstaan, en meer is altijd bonus.
Als Volvo berijder zou een Polestar 4 ook moeten smaken...TD-91 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:47:
Alle chinezen merken die zich niet voordoen als Westers krijgen van de leasemaatschappij een extra afschrijving mee, dus die vallen af door hoge bijtellingen (BYD, Xpeng, ..). Blijft over de merken die zich voordoen als Westers en soms alsnog Chinese roots hebben.
Shortlist
De reden dat ik zelf uiteindelijk voor een Tesla Model 3 ben gegaan ipv Polestar 2. De Polestar is super krap, de center console wijkt uit naar je benen. Dat is je meteen opgevallen, en heb je negatief ervaren. Zie het als een ontwerpfout. Je passagiers gaan hetzelfde ervaren dat gaat niet wennen met de tijd want het is fysiek onvoldoende ruimte voor jouw smaak.Juancho schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:13:
[...]
Nadeel is wel dat het wat krapper en minder open aanvoelt, dat merkten we gelijk toen we van de PS2 in de EC40 stapten. Goed, dat zal straks in praktijk natuurlijk niet gebeuren dus je went vast heel snel aan die nieuwe cabine maar het is weldegelijk anders.
[Afbeelding]
Mooi design van buiten maar interieur is niet in orde, dus ik zou EC40 doen in jouw schoenen. Ook omdat je daar geen echte nadelen noemt (soortgelijke auto? If it ain't broke don't fix it.)
[ Voor 10% gewijzigd door Stronk op 27-02-2025 13:48 ]
Ja die conclusie hebben wij ondertussen ook al wat meer getrokken. Het is niet zozeer dat het heel negatief is hoor, wij zijn relatief klein (onder de 1.80m) dus we kunnen prima zitten. De stoelen kunnen zelfs nog een stuk omhoog zodat je alsnog wat meer op de bok zit. Maar het is geen SUV en door het ontwerp is het gewoon allemaal wat sportiever/krapper/minder ruimtelijk gevoel. Ivm de Volvo voelt dat gewoon echt anders maar ik geloof ook wel dat je daar best snel aan kan wennen hoor.Stronk schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:40:
[...]
De reden dat ik zelf uiteindelijk voor een Tesla Model 3 ben gegaan ipv Polestar 2. De Polestar is super krap, de center console wijkt uit naar je benen. Dat is je meteen opgevallen, en heb je negatief ervaren. Zie het als een ontwerpfout. Je passagiers gaan hetzelfde ervaren dat gaat niet wennen met de tijd want het is fysiek onvoldoende ruimte voor jouw smaak.
Mooi design van buiten maar interieur is niet in orde, dus ik zou EC40 doen in jouw schoenen. Ook omdat je daar geen echte nadelen noemt (soortgelijke auto? If it ain't broke don't fix it.)
Als de EC40 buiten budget zou vallen was de keuze ook op de Polestar 2 gevallen dus dat zegt wel veel over ons gevoel bij die auto. Maar idd, de EC40 lijkt veel op onze huidige XC40. De EC40 ziet er alleen net ff wat sportiever uit door de aflopende daklijn, er komt een frisse nieuwe kleur op en we nemen dan het lichte interieur met houten accenten. Dat samen zorgt er voor dat er toch voor je gevoel/blik wel een andere auto staat. Verder is het gewoon exact hetzelfde als onze auto nu. Dat is zeker een pluspunt want die wagen zijn we nog lang niet zat.
Dus zo kom je wel tot een keuze
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 27-02-2025 14:22 ]
EC40 is mooi, net als de polestar. Maar ook wel weer toe aan iets nieuws voor de komende jaren. Thx!Juancho schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:02:
[...]
Heb je al eens gedacht aan een Volvo EC40, het nieuwe 2026 model komt eraan. Dat wordt het zeer waarschijnlijk ook voor ons en wij komen ook uit een P8 1e generatie. we zullen dan de Ultra nemen met die nieuwe Forest lake kleur groen in het lichte interieur met wat houten accenten. Dan staat er toch qua looks van buiten en binnen een andere Volvo dan we nu hebben.
Ons andere alternatief is overigens een Polestar 2. Zeekr 7x was een optie maar wat je ook zegt, omdat het een chinees is, erg duur in de lease. Idioot hoog zelfs. Alle andere opties konden niet tippen aan de Volvo of Polestar eigenlijk.
Die smaakt zeker, maar vrees dat inclusief opties, de bijtelling + eigen bijdrage mij wat minder gaat smaken.RigolleM schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:48:
[...]
Als Volvo berijder zou een Polestar 4 ook moeten smaken...
Heb ik ook naar geïnformeerd maar met het plus pakket (vinden wij een vereiste) is de auto echt veelste duur in de lease. Volgens mij kijken we een beetje in dezelfde categorie auto dus ik verwacht dat dit ook voor jouw geldt. Met dat pakket is de wagen ook zo 62/63k. Das echt een categorie hoger dan de PS2 of Volvos.TD-91 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:00:
[...]
Die smaakt zeker, maar vrees dat inclusief opties, de bijtelling + eigen bijdrage mij wat minder gaat smaken.
Is de Hyundai Ioniq nog te overwegen? Heb dat altijd een bijzondere auto gevonden maar zat helaas buiten mijn budget. Met jouw budget kan je toch wel een mooi aangeklede versie kiezenTD-91 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:00:
[...]
EC40 is mooi, net als de polestar. Maar ook wel weer toe aan iets nieuws voor de komende jaren. Thx!
[...]
Die smaakt zeker, maar vrees dat inclusief opties, de bijtelling + eigen bijdrage mij wat minder gaat smaken.
Ben ik het zeker niet mee eens. Ik mis in mijn andere auto's inmiddels het steuntje van de center console om mijn knie tegenaan te rusten. Dus in mijn geval went het zeker.Stronk schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:40:
[...]
De reden dat ik zelf uiteindelijk voor een Tesla Model 3 ben gegaan ipv Polestar 2. De Polestar is super krap, de center console wijkt uit naar je benen. Dat is je meteen opgevallen, en heb je negatief ervaren. Zie het als een ontwerpfout. Je passagiers gaan hetzelfde ervaren dat gaat niet wennen met de tijd want het is fysiek onvoldoende ruimte voor jouw smaak.
Ik ben eerder moeite met de stoelen, die zijn in de standaard uitvoering niet heel comfortabel (voor mij van 1,9m). Daar zou ik zeker aanraden voor de stoelen uit het upgrade pakket te gaan.
Ik erger me daar juist aan, als ik iets aanraak met m'n benen. Voel me opgesloten als ik iets tegen m'n benen aanvoel, doet de auto krap voelen. Maar ik snap opzich wel dat dat fijn kan zijn om tegen aan te leunen.SirLenncelot schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:40:
[...]
Ben ik het zeker niet mee eens. Ik mis in mijn andere auto's inmiddels het steuntje van de center console om mijn knie tegenaan te rusten. Dus in mijn geval went het zeker.
Ik ben eerder moeite met de stoelen, die zijn in de standaard uitvoering niet heel comfortabel (voor mij van 1,9m). Daar zou ik zeker aanraden voor de stoelen uit het upgrade pakket te gaan.
Het plus pakket is nu gratis dus incl. de upgrade van stoelen. Niet de duurste variant, dat is een extra pakket van €4500 euro wat echt heel veel geld is, maar die blauw/grijze upgrade is ook wel heel gaaf hoor! Ik heb die alleen niet kunnen proef zitten want de proefauto had de standaard stoelen.SirLenncelot schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:40:
[...]
Ben ik het zeker niet mee eens. Ik mis in mijn andere auto's inmiddels het steuntje van de center console om mijn knie tegenaan te rusten. Dus in mijn geval went het zeker.
Uw shortlist bevat gelijkaardige wagens:TD-91 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:00:
[...]
- Ford Mustang EV Mach-E full option of Premium met iets minder opties
- Audi Q4 E-tron quattro edition met paar opties
Dus dan zou ik vermoeden dat een Polestar 3 ook wel moet lukken.
De Ioniq 5 (of6) is al genoemd. De Kia EV6 is qua EV echt fantastisch. Dat supersnel laden is bij lange ritten echt heel fijn.TD-91 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:47:
Shortlist
Ruimte op de achterbank is riant (afstand tot de voorstoelen wat met kleine kinderen heel erg fijn is)
Wegligging meer dan prima.
Uiterlijk schijnt voor een hoop mensen een ding, ik vindt het schitterend.
Polestar 3 niet ;-) Maar een P4 met Plus pakket moet wel lukken voor 1200 incl brandstof.RigolleM schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:16:
[...]
Uw shortlist bevat gelijkaardige wagens:
- Ford Mustang EV Mach-E full option of Premium met iets minder opties
- Audi Q4 E-tron quattro edition met paar opties
Dus dan zou ik vermoeden dat een Polestar 3 ook wel moet lukken.
Mocht je nog kunnen wachten dan kan je hopen dat het richting de zomer beter gaatCalder schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 18:08:
[...]
@Togi
Helaas, de eerdere samengestelde Octavia valt buiten mijn budget nu
Collega van mij heeft het eens over een lange tijd bijgehouden en hij merkte dat leasemaatschappijen (of iig diegene waar wij bij zitten) vaak calculeren met de huidige brandstofprijzen.
Zomers zijn die vaak lager
Zo scheelde het zo 50 tot 100 euro van zomer naar winter naar zomer voor eenzelfde model.
Dan heb jij geluk, ik woon precies tussen 2 laadpalen in maar beide zijn wel 5 minuten lopen.Juancho schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 09:47:
[...]
Ik heb wel een oprit dus vandaar wel voor een ev kunnen gaan maar met 5 min lopen iedere keer zou ik niet weten of ik het dan gedaan had.
Nu is de gemeente hier wel dat als men in de straat een paal aanvraagt deze er ook wel komt (ze plaatsen ze alleen niet op voorhand)
@TogiTogi schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:51:
[...]
Mocht je nog kunnen wachten dan kan je hopen dat het richting de zomer beter gaat
Collega van mij heeft het eens over een lange tijd bijgehouden en hij merkte dat leasemaatschappijen (of iig diegene waar wij bij zitten) vaak calculeren met de huidige brandstofprijzen.
Zomers zijn die vaak lager
Zo scheelde het zo 50 tot 100 euro van zomer naar winter naar zomer voor eenzelfde model.
Goede tip! Zal daar ook naar kijken.
Het liefst tegen de zomer zou ik willen bestellen ivm leveringstijden. Wil natuurlijk graag de auto dan voor eind van het jaar op kenteken hebben staan
@MaSw85MaSw85 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 22:31:
[...]
Met het gestelde budget wordt dat dan wel een hele kale. Prijs gaat hard met een paar leuke opties, die je bij andere merken standaard hebt. En in zou niet zo snel de ix1 nemen als je twee kinderen hebt want daar is de ruimte beperkt. Een Scenic of Model Y is dan veel meer bang for buck en biedt de nodige ruimte.
@Calder Heb je al eens met bijvoorbeeld de Directlease website wat auto's bij elkaar geklikt?
Ik kan direct in de athlon portaal alles aanklikken etc. en zie dan meteen ongeveer de netto prijs.
De model Y heeft in dit geval voordeel ivm met ruimte en alles bij elkaar zonder extra opties, alleen vind ik hem persoonlijk niet mooi. Maar ik stel het praktische boven mooiheid in dit geval. En Als het een beetje van beide kan zijn zou helemaal top zijn.
@csotCsotranme schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 23:30:
[...]
Ik betwijfel alleen wel zoals al gezegd of het allemaal wel past in je budget met wat je nu uitgezocht hebt..
Ik heb een budget van 1215eur incl. brandstof. Wel 35k per jaar en 4 jaar.
Ik kom dan uit op cataloguswaardes van 50-55k
Tot nu toe in de athlon portaal passen ze binnen het budget, alleen de octavia/scala moet ik nog eens een keer aankliken wat de prijzen nu geworden zijn.
Het kan verkeren.. Zeg dat..VidaR-9 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 20:55:
[...]
Het kan verkeren. Na een enigszins teleurstellende proefrit met de Rafale 300 (aandrijflijn) besloten toch een full electric te zoeken.
Vanmiddag met een Q6 gereden. Vooral een comfortabele auto, maar wel een erg fijne en ruime auto. En lekker fris, net op de markt. Nu willen we voor een comfortabele SUV gaan voor naast de sportieve Taycan. Mooi contrast.
Nu lease offerte opvragen, maar acht de kans 95% dat het de Q6 wordt.
Uiteindelijk een auto besteld die tot het laatste moment niet eens op mijn lijstje stond. Werkgever is wat soepeler qua merken geworden, waardoor ik ben uitgekomen op een GLC300e Sport Edition 🙄😁
Half jaartje wachten..
:strip_exif()/f/image/OX4CURiEmD4BRGx69LUeEwzq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8PkXbIA38ikpoB242qoMZD5R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o2pc6yKzMS7g7niD50ec3nwV.jpg?f=fotoalbum_large)
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Dus alle auto's uit je eerdere lijst incl. gewenste opties passen in je budget? Ik vind zelf de Model Y ook een gedrocht en had mijn lijst afgelopen jaar uiteindelijk tot 2 opties teruggebracht met de Renault Scenic E-Tech en de Mustang Mach E (die vorig jaar een stuk goedkoper was dan nu het geval lijkt te zijn). Beide wel full options overigens. Dat was een zo goed als 50-50 afweging waarbij de Scenic zo'n 35€ per maand goedkoper was. Dat heeft de knoop uiteindelijk doorgehakt.Calder schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:01:
[...]
@MaSw85
Ik kan direct in de athlon portaal alles aanklikken etc. en zie dan meteen ongeveer de netto prijs.
De model Y heeft in dit geval voordeel ivm met ruimte en alles bij elkaar zonder extra opties, alleen vind ik hem persoonlijk niet mooi. Maar ik stel het praktische boven mooiheid in dit geval. En Als het een beetje van beide kan zijn zou helemaal top zijn.
Mis wel enigszins het gemak van de echt grote kofferbak van een station. Ik reed daarvoor een Focus station, wellicht is dat een goede optie voor je. Echt een heerlijke rijdersauto. Was in 2020 mijn keus boven o.a. de Octavia.
Oeps ja, klopt... ben nog niet 100% mee met de modelnummering...sbin schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:17:
[...]
Polestar 3 niet ;-) Maar een P4 met Plus pakket moet wel lukken voor 1200 incl brandstof.
Mijn huidige lease contract loopt af in september en mag vanaf volgende maand een nieuwe bestellen. Momenteel rijd ik een benzine auto (Peugeot 2008) en dien over te stappen naar EV. Ik heb geen behoefte aan een hele grote SUV auto (Skoda Enyaq/Peugeot 3008 formaat) maar een mooie SW zou ik niet op tegen zijn. Wat vind ik mooi of staat in ieder geval op het lijstje om verder te onderzoeken:
Volvo EC40, misschien EX30
Polestar 2/4
Peugeot e-408
KIA EV-6
Audi A6 sportback (denk niet dat dat in het budget gaat passen
)
Zeker niet mooi: IONIQ 5/6, Volvo XC40/EX40
Iemand nog andere tips? Ik ben geen auto-fanaat en zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer...
Leasebudget: 1350
Contractduur: 54 maanden
Inclusief of exclusief brandstofcomponent: Inclusief. Laadpaal via werkgever.
Merkbeleid, zo ja, welke: n.v.t maar ik wil zelf geen Tesla
Overige afhankelijkheden: Full electric, geen 3 deurs
Specifieke wensen: Fatsoenlijke actieradius. Minimaal fabrieksopgave 450+ km.
Uiteindelijke keuze: TBD
Polestar 2/4
Peugeot e-408
KIA EV-6
Audi A6 sportback (denk niet dat dat in het budget gaat passen
Iemand nog andere tips? Ik ben geen auto-fanaat en zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer...
Een VW ID.7 Tourer kun je ook in je budget passen. Als je mag onderhandelen en niet afhankelijk bent van één LM kun je hier nog makkelijk een Pro Business en wat opties in je budget kwijt. Ga vooral even kijken bij een dealer, ik vond 'm in het echt beduidend beter dan op de foto's destijds. Overigens is die wel vrij groot, maar heeft weer een kleiner draaicirkel - vreemde ervaring. Je past altijd makkelijker ergens tussen dan je van te voren had gedacht.CaptainMarvel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:26:
Mijn huidige lease contract loopt af in september en mag vanaf volgende maand een nieuwe bestellen. Momenteel rijd ik een benzine auto (Peugeot 2008) en dien over te stappen naar EV. Ik heb geen behoefte aan een hele grote SUV auto (Skoda Enyaq/Peugeot 3008 formaat) maar een mooie SW zou ik niet op tegen zijn. Wat vind ik mooi of staat in ieder geval op het lijstje om verder te onderzoeken:
Polestar 2/4
Peugeot e-408
KIA EV-6
Audi A6 sportback (denk niet dat dat in het budget gaat passen)
BMW iX1 / iX2?CaptainMarvel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:26:
Polestar 2/4
Peugeot e-408
KIA EV-6
Dat is een flinke stap vanaf een 2008! De hierboven genoemde id7 is erg mooi maar je bijtelling verdubbeld zowat lijkt me. Maakt dat nog uit?CaptainMarvel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:26:
Polestar 2/4
Peugeot e-408
KIA EV-6
Heeft het nog financieel voordeel voor jou om onder je budget te blijven?
Dan is de Skoda Elroq wellicht een optie? Is een maatje kleiner tov de Enyaq. Elroq is net 19cm langer dan je huidige Peugeot. Met jouw budget kan je gemakkelijk alle opties en het grootste accupakket meenemen.
Audi Q4 zou prima kunnenCaptainMarvel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:26:
Polestar 2/4
Peugeot e-408
KIA EV-6
A6 Sportback e- tron zou net kunnen in Advanced. lager moet je niet gaan vanwege totaal gebrek aan opties dan.
EX30 is ERG klein en eigenlijk niet meer dan een veredelde 2 persoons auto,
Als je Chinese merken ook kan hebben.. XPeng G6 is enorm veel bang-for-the-buck. Of nieuwe Zeekr 7X
Geen idee of het je ding is, maar Ford Capri?CaptainMarvel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:26:
Polestar 2/4
Peugeot e-408
KIA EV-6
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Tikkie off-topic. Maar ik had als Capri liefhebber toch nooit van mij leven verwacht dat we het in een leasetopic serieus over een Ford Capri zouden gaan hebben….ST10©DE schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:32:
[...]
Geen idee of het je ding is, maar Ford Capri?
Ik hou het toch maar bij deze
:strip_exif()/f/image/ycwqA8S5KL2xPeKWKGr1KoJQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door macfocus op 28-02-2025 12:43 . Reden: Foto toegevoegd ]
Zonder plus en standaard kleur/bekleding komt die op 1236 uit. Met plus/kleurkeuze op 1325. Heb nog wat ruimte in de vorm van eigen bijdrage, maar dan wordt het wel een dure auto (550+ per maand) Jammer, want wel erg enthousiast! Wie weet op korte termijn nog een voordeliger model met kleinere accu.sbin schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:17:
[...]
Polestar 3 niet ;-) Maar een P4 met Plus pakket moet wel lukken voor 1200 incl brandstof.
Kia EV6 vind ik ook niet onaardig, wie weet als vervanging van de Q4 op de shortlist 😉
@MaSw85MaSw85 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:28:
[...]
Dus alle auto's uit je eerdere lijst incl. gewenste opties passen in je budget? Ik vind zelf de Model Y ook een gedrocht en had mijn lijst afgelopen jaar uiteindelijk tot 2 opties teruggebracht met de Renault Scenic E-Tech en de Mustang Mach E (die vorig jaar een stuk goedkoper was dan nu het geval lijkt te zijn). Beide wel full options overigens. Dat was een zo goed als 50-50 afweging waarbij de Scenic zo'n 35€ per maand goedkoper was. Dat heeft de knoop uiteindelijk doorgehakt.
Mis wel enigszins het gemak van de echt grote kofferbak van een station. Ik reed daarvoor een Focus station, wellicht is dat een goede optie voor je. Echt een heerlijke rijdersauto. Was in 2020 mijn keus boven o.a. de Octavia.
Alles tot nu toe behalve de Octavia, die moest ik even aanpassen met andere uitvoering en opties.
Ford zal ik ook eens naar kijken, ben misschien een zeur, maar station is ook niet zo mijn ding.
Tsjah, de 'Nieuwe' Ford Capri is stiekem gewoon een VW ID.5 en heeft daarmee weinig tot écht helemaal niets meer met het origineel te maken (net zoals dat de 'Mustang Mach-E' ook niets met de originele Ford Mustang van doen heeft).macfocus schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:41:
[...]
Tikkie off-topic. Maar ik had als Capri liefhebber toch nooit van mij leven verwacht dat we het in een leasetopic serieus over een Ford Capri zouden gaan hebben….
Ik hou het toch maar bij deze
[Afbeelding]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Het is nog erger, het is onderhuids gewoon een ID4.Will_M schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:39:
[...]
Tsjah, de 'Nieuwe' Ford Capri is stiekem gewoon een VW ID.5 en heeft daarmee weinig tot écht helemaal niets meer met het origineel te maken (net zoals dat de 'Mustang Mach-E' ook niets met de originele Ford Mustang van doen heeft).
En idd nogal slechte marketing van de Ford jongens en meisjes (want iemand die de echte had gekend, had never nooit die naam überhaupt voorgesteld op deze auto.
De ID.5 is ook maar gewoon een 5-deurs coupé look op basis van de ID.4 (En HOE kan een coupé nou ooit meer dan twee portieren hebben..... Ook weer iets 'moderns' wat niet te rijmen valt met de originele ideeën achter het coupé principe).macfocus schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Het is nog erger, het is onderhuids gewoon een ID4.
En idd nogal slechte marketing van de Ford jongens en meisjes (want iemand die de echte had gekend, had never nooit die naam überhaupt voorgesteld op deze auto.
En KUDO's voor die 6-Pitter van je
[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 28-02-2025 20:23 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ja dat heeft voordeel want 50% van het niet gebruikte budget krijg je bruto bij je salaris. Het budget hoeft dus zeker niet op en een lagere bijtelling is natuurlijk ook mooi meegenomen.rvrrr schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:59:
[...]
Dat is een flinke stap vanaf een 2008! De hierboven genoemde id7 is erg mooi maar je bijtelling verdubbeld zowat lijkt me. Maakt dat nog uit?
Dan is de Skoda Elroq wellicht een optie? Is een maatje kleiner tov de Enyaq. Elroq is net 19cm langer dan je huidige Peugeot. Met jouw budget kan je gemakkelijk alle opties en het grootste accupakket meenemen.
Skoda Elroq is inderdaad een mooie optie, daar had ik overheen gekeken, dank je wel daarvoor! Komt met alle mooie opties op 50k uit dus prima voor de bijtelling ookrvrrr schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:59:
[...]
Dat is een flinke stap vanaf een 2008! De hierboven genoemde id7 is erg mooi maar je bijtelling verdubbeld zowat lijkt me. Maakt dat nog uit?
Waarom geen Tesla? Een Model 3 lijkt mij namelijk een goede keuze in jouw situatie.CaptainMarvel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:26:
Polestar 2/4
Peugeot e-408
KIA EV-6
Anders wellicht een Renault 5 E-Tech?
(450KM+ range zou ik met een korrel zout nemen en is in Nederland niet nodig)
Een renault 5 e tech? Die past 2x in alle autos die hij zelf voorstelt.. en hij heeft een budget voor 40.000 KM dus hij zal behoorlijk wat rijden. Dat wil je niet in een Renault 5 doenDj-sannieboy schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 09:25:
[...]
Waarom geen Tesla? Een Model 3 lijkt mij namelijk een goede keuze in jouw situatie.
Anders wellicht een Renault 5 E-Tech?
(450KM+ range zou ik met een korrel zout nemen en is in Nederland niet nodig)
Hij rijdt momenteel een Peugeot 2008 en geeft aan geen hele grote SOV te willen. Zie verder geen eis dat er veel ruimte nodig is, alleen dat hij best een mooie SW zou overwegen.rvrrr schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 10:50:
[...]
Een renault 5 e tech? Die past 2x in alle autos die hij zelf voorstelt.. en hij heeft een budget voor 40.000 KM dus hij zal behoorlijk wat rijden. Dat wil je niet in een Renault 5 doen
Dat zijn leasecontract 40k km per jaar is, betekend niet dat hij ook daadwerkelijk 40k km per jaar rijdt. (Ik rij zelf niet eens de helft maar heb ook een contract van 40k km)
Verder geeft hij aan dat het budget niet op hoeft en lagere bijtelling fijn is.
Hoe dan ook, er is volgens mij wel meer keuze dan de beperkte lijst die hij nu gedeeld heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Dj-sannieboy op 01-03-2025 15:15 ]
Als je niet perse ruimte nodig bent zou ik lekker voor het 2026 model Polestar 2 gaan. Super leuke auto om in te rijden, uitstekende prestaties en gewoon een hele gave bak.CaptainMarvel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:26:
Polestar 2/4
Peugeot e-408
KIA EV-6
Wil je wel echt een SUV, kijk eens naar de Xpeng G6. Vandaag nog voor de 2de keer in proefgereden en voor dat geld, 50k,krijg je echt heel erg veel luxe, confort en prestaties.
Deze 3 wagens hadden wij ook, maar na vandaag valt de Polestar 2 af omdat we toch voorkeur geven aan SUV rijden en het ruimtelijke gevoel in de auto.
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 01-03-2025 15:16 ]
Tesla model 3 als je niet hoog hoeft in te stappen, veel voor weinig (onder de 40k)CaptainMarvel schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:26:
Polestar 2/4
Peugeot e-408
KIA EV-6
Tesla model Y als je iets meer ruimte wil hebben (onder de 45k)
Beide qua prijs/kwaliteit moeilijk te verslaan!
Hier ook het hele lease auto kiezen circus opgestart. Hiervoor een Tesla Model 3 gehad, maar de andere kant van ons gezin heeft haar veto uitgesproken tegen Tesla vanwege alle ontwikkelingen. Dus verder kijken.
De shortlist op dit moment is de KIA EV6 en de Skoda Enyaq. Beide vallen prima in het budget en eisen.
De Skoda Enyaq:
+Ruimte in de kofferbak en dat is echt de grootste plus.
+Erg mooie auto van binnen en van buiten, rijdt super prettig en vertrouwd (voor de Model 3 een Octavia combi gehad)
+Super veel ruimte voorin maar ook op de achterbank.
+Uitklapbare trekhaak optie is betaalbaar.
+ Simply clever opties die leuk zijn.
+ Hogere instap
- De software, maar ik had de oude versie van de software. De nieuwe software (Elroq) voelde wel erg snel en netjes werkend.
- Hoezo heeft Skoda nog steeds die rare pook voor de TACC.
- Geen frunk ruimte
KIA EV6:
+ Voelt echt als next level autorijden, wat een gave systemen en mooie schermen.
+ KIA is een mooi merk en is goed bezig in de EV wereld.
+ Heeft een frunk (wel klein maar is er wel)
+ Achterbank, wat een ongekende ruimte zeg!
+ Kantelbare achterbank, wij zitten vaak ook zelf op de achterbank omdat 1 kind super snel wagenziek wordt, dus dan zitten wij ook comfortabel als we willen slapen (of de kinderen willen slapen).
+ Ventilatie in de zijstijlen, erg fijn want ik pak vaak bagage achter de middenconsole in en dan blokkeert vaak de luchtstroom voor de kinderen.
± De knop om te schakelen is wel leuk bedacht.
± Design was wennen, groeit erg in mij en ik vind hem echt wel mooi al.
- Achterbak ruimte. Dit is mijn grootste zorg.... doordat het een crossover is weet ik niet of dit problematisch wordt, heeft deze wel meer ruimte dan mijn Model 3? Met twee kinderen heb ik alle ruimte nodig.
- Trekhaak kan alleen aftermarket geregeld worden?
Eigenlijk allebei wel goede contenders dus waarbij de Skoda duidelijk de voorkeur heeft qua opbergruimte en dat ik hem super mooi vindt. De KIA vooral vanwege de innovatie (ik was teleurgesteld in de proefrit software en twijfel over of de Enyaq wel voldoende met zijn tijd meegaat na 3 jaar) en de ruimte achterin en slaapstand voor de kinderen van de achterbank stoelen.
De shortlist op dit moment is de KIA EV6 en de Skoda Enyaq. Beide vallen prima in het budget en eisen.
De Skoda Enyaq:
+Ruimte in de kofferbak en dat is echt de grootste plus.
+Erg mooie auto van binnen en van buiten, rijdt super prettig en vertrouwd (voor de Model 3 een Octavia combi gehad)
+Super veel ruimte voorin maar ook op de achterbank.
+Uitklapbare trekhaak optie is betaalbaar.
+ Simply clever opties die leuk zijn.
+ Hogere instap
- De software, maar ik had de oude versie van de software. De nieuwe software (Elroq) voelde wel erg snel en netjes werkend.
- Hoezo heeft Skoda nog steeds die rare pook voor de TACC.
- Geen frunk ruimte
KIA EV6:
+ Voelt echt als next level autorijden, wat een gave systemen en mooie schermen.
+ KIA is een mooi merk en is goed bezig in de EV wereld.
+ Heeft een frunk (wel klein maar is er wel)
+ Achterbank, wat een ongekende ruimte zeg!
+ Kantelbare achterbank, wij zitten vaak ook zelf op de achterbank omdat 1 kind super snel wagenziek wordt, dus dan zitten wij ook comfortabel als we willen slapen (of de kinderen willen slapen).
+ Ventilatie in de zijstijlen, erg fijn want ik pak vaak bagage achter de middenconsole in en dan blokkeert vaak de luchtstroom voor de kinderen.
± De knop om te schakelen is wel leuk bedacht.
± Design was wennen, groeit erg in mij en ik vind hem echt wel mooi al.
- Achterbak ruimte. Dit is mijn grootste zorg.... doordat het een crossover is weet ik niet of dit problematisch wordt, heeft deze wel meer ruimte dan mijn Model 3? Met twee kinderen heb ik alle ruimte nodig.
- Trekhaak kan alleen aftermarket geregeld worden?
Eigenlijk allebei wel goede contenders dus waarbij de Skoda duidelijk de voorkeur heeft qua opbergruimte en dat ik hem super mooi vindt. De KIA vooral vanwege de innovatie (ik was teleurgesteld in de proefrit software en twijfel over of de Enyaq wel voldoende met zijn tijd meegaat na 3 jaar) en de ruimte achterin en slaapstand voor de kinderen van de achterbank stoelen.
Let op:
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.
Dit topic is voor discussies over welke leaseauto je gaat kiezen (long lists, short lists, discussies over voor- en nadelen van bepaalde auto's, pronken met de uiteindelijke keuze, etc.). Voor discussies over andere lease-aangelegenheden zoals over leasebudgetten, bijtelling, eigen bijdrage, eigen risico, leaseovereenkomsten, etc. is er een ander topic: Het grote Leaseauto-topic (regelingen, fiscaal, etc.) - #4 en Private Lease - Deel 1
In de openingspost van dit topic staat een template. Graag deze gebruiken als je begint in dit topic.